Mustang Mach-E SR RWD | MINI Countryman Cooper S
Overigens werkt alles in huis wel goed door alleen geen controle meer over de thermostaat via de app.
[ Voor 39% gewijzigd door MuadDib007 op 29-10-2025 20:13 ]
Growatt MOD10KTL3-XHBP met 30 kWh APX HV en 8,3 kW Solar inclusief BLIQ onbalans aansturing bij Frank Energie, Remeha Elga Ace 4kW, Atlantic Explorer 200LC, Gasloos sinds 09-01-2025
Klopt inderdaad, het werkt inmiddels weer en gelukkig de warmtepomp ook onafhankelijk van de appMuadDib007 schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 20:13:
Ja, Microsoft heeft een fikse storing op Azure, zal daar wel mee te maken hebben.
Overigens werkt alles in huis wel goed door alleen geen controle meer over de thermostaat via de app.
Samenvatting: De CV installatie springt om de haverklap aan, ondanks een jetser van een buffervat. Installateurs (niet zelf gedaan) vinden dat ik geduld moet hebben (het ding hangt er nu een jaar en ik zie geen lager gasverbruik) en reageren niet meer. Ik verbruik nu net zoveel gas als voor de installatie van de warmtepomp. Het is nu 9 graden buiten en CV installatie gaat ongeveer om de 5 minuten water circuleren (terwijl er ook al een losse circulatiepomp is aangesloten) en om de 20 minuten gaat het ding gas stoken. Dus ik ben een beetje verdrietig
Mvg,
Robert
Een beetje gas verbruik is normaal, het is een hybride systeem. Maar het moet zeker wel rond de 70% minder zijn.Biesje schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 05:32:
Dag allen, ik ben meer een ouderwetsche computer tweaker en lees vooral nieuws. Maar ik heb ellende met mijn vorig jaar geïnstalleerde Remeha warmtepomp. Zal ik hiervoor een ander topic aanmaken of kan ik mijn zachtgekookt ei hier kwijt?
Samenvatting: De CV installatie springt om de haverklap aan, ondanks een jetser van een buffervat. Installateurs (niet zelf gedaan) vinden dat ik geduld moet hebben (het ding hangt er nu een jaar en ik zie geen lager gasverbruik) en reageren niet meer. Ik verbruik nu net zoveel gas als voor de installatie van de warmtepomp. Het is nu 9 graden buiten en CV installatie gaat ongeveer om de 5 minuten water circuleren (terwijl er ook al een losse circulatiepomp is aangesloten) en om de 20 minuten gaat het ding gas stoken. Dus ik ben een beetje verdrietig
Mvg,
Robert
Wat heb je aan instellingen op de warmtepomp?
Heb je radiatoren, vloerverwarming?
Meet je met een P1 meter je verbruik stroom en gas? Zou je dat kunnen delen dan kan er hier vast mee gekeken kunnen worden.
Instellingen heb ik geen idee van, bedieningspaneel hangt onhandig boven een trap en ik kan er lastig bij, er zit ook een code op. Het is allemaal aangelegd en aangesloten door een installatie bedrijf, maar die hebben hun geld en reageren niet meer op appjes en mail... Volgens dit installatie bedrijf kon ik gewoon m'n oude radiatoren houden met dit nieuwe systeem en zou de CV installatie (gas ding dus) pas moeten gaan stoken bij -10. Ik voel me dus behoorlijk belazerd. Het huis is redelijk geïsoleerd, ik heb vrij recente kunststof kozijnen, dak isolatie en muur isolatie. Omdat het huis 3 woonlagen heeft en de onderste laag de garage en berging is heb ik geen vloer isolatie.
Ik wilde juist minderen met gas, maar in oktober 2025 heb ik volgens vattenfal 2x meer gas verbruikt dan in oktober 2024 (een maand voor de installatie) das toch een beetje merkwaardig op z'n minst. Deels te verklaren doordat ik nu een huisgenoot heb, maar die staat ook geen uren onder de douche.
Ik heb dus (tweakers onwaardig, ik weet het) niks zelf geïnstalleerd of aangesloten, Ook geen P1 meter. Het valt me verder op dat de leidingen naar het opslag vat nooit warm worden, alsof dit ding niet wordt gebruikt. En de leidingen naar de pomp zelf zijn ook zelden warm. En als ze al warm zijn dan is dat net boven kamer temperatuur. Als de CV stookt dan zijn die leidingen echt wel flink heter.
Ik denk er aan modernere radiatoren te plaatsen, maar dan moet ik eerst weten of die hele installatie wel werkt, anders gooi ik nog meer geld weg.
Ik ga zo snurkelen, nacht gewerkt, dus ik reageer wellicht een poosje niet, maar alle input is welkom!
Mvg,
Robert (by night known as Biesje)
Ook hier een installateur die volgens mij weinig tot niets ingesteld had. Wel een complete remeha set bestaande uit een elga 6kw en een calenta cv ketel aangeschaft zodat ik zeker wist dat het met elkaar uit de voeten kon.
Als de leidingen niet warm worden lijkt er toch iets verkeerd te zijn. Ze zouden toch wel handwarm (30 graden ongeveer) moeten worden.
Kun je iets van een ladder pakken om toch in de control box te kijken naar de volgende parameters?
AM012
HP029
HP000
HP051
HP054
HP061
CP230 en CP240
Dat zou een goed beeld van de instellingen moeten geven
Ga naar het menu met een vergrootglas: "Zoek op Parametercode": voer de installateurscode 0012 in als daarom wordt gevraagd.
Een P1 meter en een stroommeter op de warmtepomp zouden wel inzicht geven in wat die eigenlijk aan het doen is.
hoe weet je of zo'n module erin zit, kan je dat zien of moet je dat simpelweg testen?VicDHG schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 16:21:
Als je geluk hebt zit er een bluetooth module in en dan kun je met de smart service app de parameters uitlezen en aanpassen, dan hoef je niet elke keer de trap op. Die module zit er niet altijd in helaas.
Een P1 meter en een stroommeter op de warmtepomp zouden wel inzicht geven in wat die eigenlijk aan het doen is.
En anders kun je de service module aansluiten, is een kastje met kabeltje. Gebruik ik ook omdat elga afgedekt wordt door een kast die ik er niet telkens weg wilde halen in de beginfase.greg-a schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 17:07:
[...]
hoe weet je of zo'n module erin zit, kan je dat zien of moet je dat simpelweg testen?
Draaien aan de selectieknop. Je komt dan BT symbool tegen als het erin zit. Is de BT aanwezig maar nog niet geactiveerd dan staat aan d binnenkant van de binnenunit de toegangscode. Zit deze sticker er niet dan heb je ook geen BT. Zie duidelijk verhaal in de handleidinggreg-a schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 17:07:
[...]
hoe weet je of zo'n module erin zit, kan je dat zien of moet je dat simpelweg testen?
SMA STP10000TL20 met 10440 Wp 35°Zuid, Intergas Xtreme36 met Remeha Elga Ace 6kW
Mvg,
Robert
Klopt, het is de installateurs code die in de handleiding staatBiesje schreef op vrijdag 31 oktober 2025 @ 00:47:
Dank allen voor het meedenken en de tips, ik ga er mee aan de slag wanneer ik even een momentje heb om er mee te frutten. Voor zover ik weet heeft het ding geen bluetooth, dat heb ik toen nog gevraagd. Is die code een soort master key die op alle units werkt?
Mvg,
Robert
Maar hoe was je gasverbruik het afgelopen jaar dan? Was neem ik aan ook niet veel lager dan zonder warmtepomp?Biesje schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 06:30:
Goedemorgendank voor je reactie. Ik ben wat warmtepompen betreft een noob. Dus ik kan er zelf weinig mee, maar doordat het installatie bedrijf me laat stikken moet ik toch wat
.
Instellingen heb ik geen idee van, bedieningspaneel hangt onhandig boven een trap en ik kan er lastig bij, er zit ook een code op. Het is allemaal aangelegd en aangesloten door een installatie bedrijf, maar die hebben hun geld en reageren niet meer op appjes en mail... Volgens dit installatie bedrijf kon ik gewoon m'n oude radiatoren houden met dit nieuwe systeem en zou de CV installatie (gas ding dus) pas moeten gaan stoken bij -10. Ik voel me dus behoorlijk belazerd. Het huis is redelijk geïsoleerd, ik heb vrij recente kunststof kozijnen, dak isolatie en muur isolatie. Omdat het huis 3 woonlagen heeft en de onderste laag de garage en berging is heb ik geen vloer isolatie.
Ik wilde juist minderen met gas, maar in oktober 2025 heb ik volgens vattenfal 2x meer gas verbruikt dan in oktober 2024 (een maand voor de installatie) das toch een beetje merkwaardig op z'n minst. Deels te verklaren doordat ik nu een huisgenoot heb, maar die staat ook geen uren onder de douche.
Ik heb dus (tweakers onwaardig, ik weet het) niks zelf geïnstalleerd of aangesloten, Ook geen P1 meter. Het valt me verder op dat de leidingen naar het opslag vat nooit warm worden, alsof dit ding niet wordt gebruikt. En de leidingen naar de pomp zelf zijn ook zelden warm. En als ze al warm zijn dan is dat net boven kamer temperatuur. Als de CV stookt dan zijn die leidingen echt wel flink heter.
Ik denk er aan modernere radiatoren te plaatsen, maar dan moet ik eerst weten of die hele installatie wel werkt, anders gooi ik nog meer geld weg.
Ik ga zo snurkelen, nacht gewerkt, dus ik reageer wellicht een poosje niet, maar alle input is welkom!
Mvg,
Robert (by night known as Biesje)
Ik vermoed dat de installateur (net als bij mij vorig jaar) de instellingen gewoon op standaard heeft laten staan. Met andere woorden, hij staat zeer waarschijnlijk te sturen op prijs en dan met een gasprijs en stroomprijs die niet kloppen. Daardoor staat ie continu op gas te stoken, omdat ie denkt dat dat goedkoper is.
Dus, kwestie van ff een paar instellingen aanpassen en dan gaat je gasverbruik gigantisch omlaag.
Het is ook zeker aan te raden om jezelf hierin te verdiepen, anders blijf je afhankelijk van een installateur en die gaan jou echt niet telkens helpen met de instellingen.
Het is ook een goed idee om het stroomverbruik van de warmtepomp afzonderlijk te kunnen meten, als ook het gasverbruik in te kunnen zien.
Stroomverbruik zou bijvoorbeeld met een Shelly PM Mini kunnen:
uitvoering: Shelly PM Mini module Gen3 | Bluetooth, WiFi | Wit
En gasverbruik zou je of via P1 poort van je slimme meter uit kunnen lezen (bijvoorbeeld met een homewizard) of gewoon in de app van je energieleverancier kijken.
Edit: Mocht je warmtepomp met een stekker op een stopcontact aangesloten zijn, dan zou je als alternatief ook een smart plug ertussen kunnen zetten, bijvoorbeeld:
https://www.tp-link.com/n...ing/smart-plug/tapo-p110/
[ Voor 3% gewijzigd door FlowDesign op 31-10-2025 09:15 ]
Iemand enig idee waarom ?
Hoi, gasverbruik was afgelopen jaar met warmtepomp inderdaad nagenoeg gelijk als zonder warmtepomp. Je zou toch verwachten dat als je een zak geld geeft aan een installateur dat die dat doet, of iig uitlegt dat er nog dingen ingesteld moeten worden als ik er over begin te mekkeren. Het ding zit gewoon in een stopcontact geprikt, dus daar zou ik een fliepje tussen kunnen fleppen die stroomverbruik meet. Gasverbruik "meet" ik gewoon per maand via de site van Vattenfal. CV installatie is de enige die gas verbruikt (ook voor warm water). Ik heb zelf (ja ik kan wel iets zelfFlowDesign schreef op vrijdag 31 oktober 2025 @ 09:09:
[...]
Maar hoe was je gasverbruik het afgelopen jaar dan? Was neem ik aan ook niet veel lager dan zonder warmtepomp?
Ik vermoed dat de installateur (net als bij mij vorig jaar) de instellingen gewoon op standaard heeft laten staan. Met andere woorden, hij staat zeer waarschijnlijk te sturen op prijs en dan met een gasprijs en stroomprijs die niet kloppen. Daardoor staat ie continu op gas te stoken, omdat ie denkt dat dat goedkoper is.
Dus, kwestie van ff een paar instellingen aanpassen en dan gaat je gasverbruik gigantisch omlaag.
Het is ook zeker aan te raden om jezelf hierin te verdiepen, anders blijf je afhankelijk van een installateur en die gaan jou echt niet telkens helpen met de instellingen.
Het is ook een goed idee om het stroomverbruik van de warmtepomp afzonderlijk te kunnen meten, als ook het gasverbruik in te kunnen zien.
Stroomverbruik zou bijvoorbeeld met een Shelly PM Mini kunnen:
uitvoering: Shelly PM Mini module Gen3 | Bluetooth, WiFi | Wit
En gasverbruik zou je of via P1 poort van je slimme meter uit kunnen lezen (bijvoorbeeld met een homewizard) of gewoon in de app van je energieleverancier kijken.
Edit: Mocht je warmtepomp met een stekker op een stopcontact aangesloten zijn, dan zou je als alternatief ook een smart plug ertussen kunnen zetten, bijvoorbeeld:
https://www.tp-link.com/n...ing/smart-plug/tapo-p110/
Mvg,
Robert
Circulatiepomp gaat alleen uit als regeling op alleen ruimtetemperatuur staat. Alles met weersafhankelijk moet het water circuleren om de temperatuur ten opzichte van de stooklijn te kunnen meten. Hij gaat dan pas in heel uitzonderlijke gevallen uitmsteenbeeke schreef op vrijdag 31 oktober 2025 @ 14:53:
Hallo ik heb sinds een jaar de alga ace 6kw nu merk ik dat als de temp bereikt is en de warmte pomp uit is de pomp op 73 tot75 % blijft draaien tot wel enkele uren terwijl de nadraaitijd op 3 min staat
Iemand enig idee waarom ?
SMA STP10000TL20 met 10440 Wp 35°Zuid, Intergas Xtreme36 met Remeha Elga Ace 6kW
Dat is voor mij de reden dat ik hem onder deze omstandigheden op ruimte draai. Die continue CV pomp is enigszins hoorbaar en leidt tot fors extra verbruik (22 watt extra). Pas als het onder de 7 graden wordt zet ik hem op WAR+. Dan draait de Elga (en dus de circulatiepomp) sowieso een groot deel van de dag.Pietje555 schreef op vrijdag 31 oktober 2025 @ 16:22:
[...]
Circulatiepomp gaat alleen uit als regeling op alleen ruimtetemperatuur staat. Alles met weersafhankelijk moet het water circuleren om de temperatuur ten opzichte van de stooklijn te kunnen meten. Hij gaat dan pas in heel uitzonderlijke gevallen uit
Wel jammer trouwens. Ik snap dat de Elga bij WAR (+) de watertemperatuur moet meten, maar dat had ik met een zachte flow gekund van bijv 2 liter per minuut ipv 17 liter.
:strip_exif()/f/image/ijXhlhQjVyDSICrqa7RFPin0.jpg?f=fotoalbum_large)
Maandag komt Remeha langs ivm de temperatuursensor in de retourleiding.
Sinds die foutmeldingen pakt de verwarming er ook vaker af en toe een beetje gas bij. Zoals vanavond ook weer (zie screenshot hierboven). Gas zou die bij deze buitentemperatuur natuurlijk helemaal niet nodig moeten hebben zou ik zeggen.
Weet iemand hoe die regeling is afgesteld binnen de Elga?
Momenteel twijfel ik namelijk of ik er verstandig aan doet om deze vraag naar backup tijdens een defrost eerst 3 minuten uit te stellen voordat ik daadwerkelijk de backup vrij geef, om te zien of de Elga Ace er daadwerkelijk zelfstandig doorheen komt.
Voorheen, toen de kabel tussen de ketel en de Elga Ace was ontkoppeld doorliep hij zelf ook probleemloos zijn defrosts, dus mijn vermoeden is dat het nu ook moet lukken.
Growatt MOD10KTL3-XHBP met 30 kWh APX HV en 8,3 kW Solar inclusief BLIQ onbalans aansturing bij Frank Energie, Remeha Elga Ace 4kW, Atlantic Explorer 200LC, Gasloos sinds 09-01-2025
Ze zijn vrij onderhoudsvrij maar met name de buitenunit even reinigen kan geen kwaad en hij hangt nu 2 jaar. Alles helemaal keurig. Niks lek, draait mooi rustig, compressor trekt slechts 1,5A dus is helemaal in orde, ook omdat de boel nooit pendelt. Delta van 5c tussen aan en afvoer ook mooi. Niet onverwachts door vloerverwarming door het hele huis maar toch :-)
Adjust non olet, plerumque...