Bij deze een grafiek van de retourtemperatuur en het stroomverbruik van de Elga Ace 4 kW:
Parameter HP030 staat op 120 minuten.
Ik ben die betreffende ochtend eens op de Elga gaan kijken en die geeft steeds aan OntdooiMetRes:
Je ziet dat wat later op de ochtend de Elga tot rust komt en het werk netjes zelf doet (een defrost daar gelaten, het is vochtig weer dus dat vergeef ik hem wel).
Het systeem staat zo ingesteld dat de CV pas onder 6 graden buiten mag bijspringen (hier voor gekozen wegens regelmatige defrosts bij bijv. Mistig weer).
De Elga staat ingesteld om tot -15 door te gaan.
Ik heb hiervoor (toen er nog een daadwerkelijke CV aan de Elga hing) reeds 2 seizoenen probleemloos op alleen de Elga gestookt door de kabel tussen de CV en Elga los te trekken.
Vreemd genoeg heb ik dit gedrag destijds niet geobserveerd, (al lag daar de focus niet op omdat het systeem probleemloos draaide).
Het probleem is zich gaan voordoen na het verwijderen van de CV en deze te vervangen door een WPB met spiraal, waarbij de Elga indien hij backup vraagt warmte via die spiraal uit de WPB kan halen.
En zelfs dat heeft de eerste 2 maanden goed gedraaid.
Pas nadat het kortstondig warm genoeg was om de verwarming even uit te hebben kwam bij het herstarten dit probleem aan het licht.
Het voelt voor mij alsof Remeha in de afgelopen winterperiode iets heeft gewijzigd aan de software van de Elga waardoor deze een hogere systeem temperatuur nodig heeft om te kunnen starten.
Ik zal voor de zekerheid de andere parameters ook nog eens nalopen (HP030 was terug belandt op 10 op een of andere manier, die stond daarvoor altijd al hoog).
Ik zal ook eens experimenteren met de flow rate als deze conditie zich weer voor doet om te zien of dat een positief effect heeft op de situatie.
Bij deze een overzicht van de parameters die eerder genoemd zijn inclusief fabrieksinstelling, instelling zoals ik deze vandaag aan trof en de waarde die ik er vandaag in gezet heb:
[
Voor 6% gewijzigd door
MuadDib007 op 20-10-2025 08:36
]
Growatt MOD10KTL3-XHBP met 30 kWh APX HV en 8,3 kW Solar inclusief BLIQ onbalans aansturing bij Frank Energie, Remeha Elga Ace 4kW, Atlantic Explorer 200LC, Gasloos sinds 09-01-2025