Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edwin2021
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 03-10 22:14
Heeft te maken met de hoogte van de hoogste radiator. Bij mij (bg en 1e verdieping) staat hij meestal rond de 1.5.
Ook hier verschil tussen elga en cv. Cv is nieuwe remeha calenta, gelijk met elga 6kw aangeschaft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pietje555
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 09:18
@FlowDesign heeft niets met druk in je systeem te maken. het is een gesloten systeem dus het is de overdruk toz van buitenlucht. Draai de ontluchter op de radiator maar open en het water spuit eruit.
kan natuurlijk wel zijn dat het debiet te laag is. Staat alles open dan is het water op een gegeven moment op. de verste radiator (met de hoogste leidingweerstand krijgt dan niets.
Oplossing is het knijpen (inregelen) van andere radiatoren/vloerverwarming groepen

SMA STP10000TL20 met 10440 Wp 35°Zuid, Intergas Xtreme36 met Remeha Elga Ace 6kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Byorn
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 10:35
manmetdehamer schreef op zaterdag 27 september 2025 @ 12:14:
Zou wel moeten kunnen om de all in one te gebruiken zonder buiten unit maar ik heb het nog niet aan de praat gekregen.

https://kennisbank.remeha...tellen-zonder-buitendeel/

Ga er vanuit dat het gewoon koud genoeg moet zijn en misschien de ketel een reset moet geven.
Gelukkig zijn ze vandaag klaar met de werkzaamheden en kan het spul na een poetsbeurt weer aan.
Dat het kan ben ik vrij zeker van gezien we dit ook bij een klant een weekend zo hebben laten draaien ivm een koudemiddel lekkage. Waar staat de bivalente temperatuur op ingesteld? (HP000 als parameter) dat was in onze situatie de doorslag gevende factor om met de cv ketel only te kunnen verwarmen. Deze is naar 25gr ingesteld waarmee je eigenlijk zegt dat de cv ketel mag meedoen vanaf 25gr buitentemperatuur of kouder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• minicraft
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 03-10 15:02
Byorn schreef op maandag 29 september 2025 @ 18:42:
[...]

Dat het kan ben ik vrij zeker van gezien we dit ook bij een klant een weekend zo hebben laten draaien ivm een koudemiddel lekkage. Waar staat de bivalente temperatuur op ingesteld? (HP000 als parameter) dat was in onze situatie de doorslag gevende factoor om met de cv ketel only te kunnen verwarmen. Deze is naar 25gr ingesteld waarmee je eigenlijk zegt dat de cv ketel mag meedoen vanaf 25gr buitentemperatuur of kouder.
Werkt dat ook met een elga ace split

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Byorn
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 10:35
De elga ace heeft eenzelfde parameter om de bivalente temperatuur mee in te stellen. De binnen unit van de elga moet wel op spanning blijven omdat hierin de pomp zit die de warmte in je cv systeem pompt ook als de cv ketel de enige is die warmte opwekt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• manmetdehamer
  • Registratie: Juni 2011
  • Nu online
Byorn schreef op maandag 29 september 2025 @ 18:42:
[...]

Dat het kan ben ik vrij zeker van gezien we dit ook bij een klant een weekend zo hebben laten draaien ivm een koudemiddel lekkage. Waar staat de bivalente temperatuur op ingesteld? (HP000 als parameter) dat was in onze situatie de doorslag gevende factor om met de cv ketel only te kunnen verwarmen. Deze is naar 25gr ingesteld waarmee je eigenlijk zegt dat de cv ketel mag meedoen vanaf 25gr buitentemperatuur of kouder.
Ah dan zal dat het issue zijn, die heb ik afgelopen winter op -10 gezet.

De warmtepomp is inmiddels weer aangezet maar in elk geval goed om te weten dat het wel moet kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ger356
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 11:16
Mijn kamerthermostaat is rommelig geworden en ik de eTwist komt pas volgende week, dus ik dacht ik zet de Elga Ace (4kW) op weersafhankelijk (HP780) en het voetpunt van de stooklijn vast op 20 (CP210) en dan doet de thermostaat niet meer mee, toch?
Maar helaas, hij kijkt nog steeds naar de thermostaat en verwarmt niet als de thermostaat laag staat of is losgehaald.
Maak ik nou een denkfout of is er nog een andere parameter die er voor zorgt dat hij een thermostaat nodig heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snakeman123
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 03-10 18:02
Dacht even leuk om te delen, de elga ace all in one 6kw hangt hier nu 1 jaar.
Stroom: 3257kwh verbruikt, 14267kwh geproduceerd. COP 4.38 gemiddeld over 1 jaar.
Gas: 152m3 gas aan stookkosten.
Temp overdag meestal 19-20 graden 's nachts terug naar 17 graden.

Helaas geen data van afgelopen jaren beschikbaar, wonen er nu net iets meer dan 1 jaar. Wel wat veranderd in woning:
4 ramen met enkel glas op slaapkamers + rot kozijn vervangen in februari dit jaar naar HR++ glas. 4,5m2 glas in totaal.
Onlangs 2 radiatoren + 10 meter leiding zijn weg gehaald ivm nieuwe badkamer.
Benieuwd hoe het komend jaar gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beer070
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 09:58
ger356 schreef op vrijdag 3 oktober 2025 @ 11:45:
Mijn kamerthermostaat is rommelig geworden en ik de eTwist komt pas volgende week, dus ik dacht ik zet de Elga Ace (4kW) op weersafhankelijk (HP780) en het voetpunt van de stooklijn vast op 20 (CP210) en dan doet de thermostaat niet meer mee, toch?
Maar helaas, hij kijkt nog steeds naar de thermostaat en verwarmt niet als de thermostaat laag staat of is losgehaald.
Maak ik nou een denkfout of is er nog een andere parameter die er voor zorgt dat hij een thermostaat nodig heeft.
Als de thermostaat aansluiting op aan/uit staat (en dus niet op de opentherm aansluiting) dan kun je volgens mij met een schakelaar de warmte vraag aan/uit zetten. Voor een paar dagen is dat misschien een optie?
Pagina: 1 ... 31 32 Laatste