Let op, 600 Watt elektrisch is ca 2,5 kW thermisch. Dat is als ondergrens wel heel veel ten opzichte van je afgiftevermogen. Ik denk dat je pendelen dus niet kunt voorkomen. Of je moet een enorm buffervat plaatsen voor je om je overtollige koude op te slaan en daarmee je pendeltijd te voorkomen en de warmtepomp de mogelijkheid te geven om rustig af te toeren en niet meteen te blokkeren op minimale aanvoertemperatuur.CDVB schreef op maandag 30 juni 2025 @ 06:54:
@Pietje555 , dankje, dit toont dus heel duidelijk aan dat er bij mij iets niet klopt. Zie hieronder mijn vermogensoverzicht. Pas op, de grafief lijkt iets optimistischer dan wat het in realiteit is. Ik vermoed dat op de grafiek elk punt een gemiddelde van de voorbije 5 minuten is. in realiteit gaat ie van 0 naar 1000W en terug. Iedere piek is een volledige "pendel" waarbij de compressor tijdelijk uit gaat.
[Afbeelding]
Oplossing gevonden: Ik heb een Calenta Ace 40L icm de Elga Ace. Blijkbaar sluit bij dit specifieke type (met 40l warmtapwaterboiler) de driewegklep (change-over tapwater/CV) niet volledig en had er nog een terugslagklep geplaatst moeten worden tussen de Elga en ketel. Dit verklaart dus de warmtelek.thewhi schreef op zaterdag 21 juni 2025 @ 21:44:
Inmiddels koel ik sinds een week mijn woning met veel plezier met Jaga Strada Hybrid radiatoren icm de Elga Ace. Ik ben verrast hoeveel dat scheelt qua temperatuur, zeker op de slaapkamer op het zuiden en de zolderkamers.
Wat mij wel opvalt is dat de ketel periodiek de warmtapwatertemperatuur oppiept, maar daardoor ook "restwarmte" lekt naar het koelcircuit, waardoor de warmtepomp gek gaat regelen. Vandaag met de warmte gaat dat prima, maar zeker als de warmtepomp wat verder in zijn minimale regelbereik teruggaat wordt e.e.a. instabiel. Is er iets te doen aan de (onnodige) warmhoudfunctie? Ik heb het warmtapwaterbereiding al op ECO-stand staan...
[Afbeelding]
Dank voor jullie hulp!
Zoals je in mijn grafiek van 29-6 zit is pendelen niet nodig bij een EA6. Ik draai op 18 l/m met een dT van 0,8 gr . 120 m² vloerverwarming met HT mengverdeler en geen buffervat.thewhi schreef op maandag 30 juni 2025 @ 22:23:
[...]
Let op, 600 Watt elektrisch is ca 2,5 kW thermisch. Dat is als ondergrens wel heel veel ten opzichte van je afgiftevermogen. Ik denk dat je pendelen dus niet kunt voorkomen. Of je moet een enorm buffervat plaatsen voor je om je overtollige koude op te slaan en daarmee je pendeltijd te voorkomen en de warmtepomp de mogelijkheid te geven om rustig af te toeren en niet meteen te blokkeren op minimale aanvoertemperatuur.
De COP is bij koelen veel hoger dan 4, Volgens de Servicetool rond de 9.
Mijn installatie pendelt nooit, ook niet tijdens verwarmen bedrijf.
SMA STP10000TL20 met 10440 Wp 35°Zuid, Intergas Xtreme36 met Remeha Elga Ace 6kW
Excuus voor de verwarring; ik reageerde daar op het bericht van CDVB die een all-e warmtepomp heeft met een heel ander regelbereik....Pietje555 schreef op dinsdag 1 juli 2025 @ 08:19:
[...]
Zoals je in mijn grafiek van 29-6 zit is pendelen niet nodig bij een EA6. Ik draai op 18 l/m met een dT van 0,8 gr . 120 m² vloerverwarming met HT mengverdeler en geen buffervat.
De COP is bij koelen veel hoger dan 4, Volgens de Servicetool rond de 9.
Mijn installatie pendelt nooit, ook niet tijdens verwarmen bedrijf.
Ik kan bevestigen dat de Elga Ace echt een mooi regelbereik heeft, draait als (en met) een zonnetje
Hier draait de Elga Ace in combinatie met 9 Jaga Strada hybdride radiatoren op ca 160 m2, 17 l/m en een delta T van 1,5 (!) 18,4 - 19,9 met een gemiddelde piekkamertemperatuur van ca 23,5 graden. Ik sta versteld over de koelcapaciteit (en nee, geen aandelen Jaga)
[ Voor 23% gewijzigd door thewhi op 01-07-2025 19:21 ]
Sinds kort gebruik ik de koelfunctie van de Elga Ace 4kW. Dat werkt prima, maar regelmatig slaat de warmtepomp af voor een periode van 1 a 2 uur. De thermostaat temperatuur is dan nog niet bereikt, want die staat op ca 20 graden, terwijl het in huis ca 24 graden is. Beneden heb ik vloerverwarming, boven radiatoren met ventilatoren.
Herkennen jullie dit beeld? En is er iets aan te doen?
Herkennen jullie dit beeld? En is er iets aan te doen?
:strip_exif()/f/image/otpDys5xfkowGU0cGSVBzgId.jpg?f=fotoalbum_large)
2 opties: 1. Er is er een instelbare minimum watertemperatuur. Als dit wordt bereikt gaat de warmtepomp uit. Deze is wel instelbaar, maar je wil dit niet te laag instellen - zeker als de luchtvochtigheid hoog is - ivm condensvorming op de leidingen/vloer etc.
2. er is een condensatiesensor gemonteerd die condensatie meet.
Door meer afgifte kan je dit nog iets verbeteren - denk bijvoorbeeld aan ventilatoren. Maar het ziet er al wel ok uit - er is een limiet aan hoeveel je niet-condenserend kan koelen met een l/w warmtepomp.
2. er is een condensatiesensor gemonteerd die condensatie meet.
Door meer afgifte kan je dit nog iets verbeteren - denk bijvoorbeeld aan ventilatoren. Maar het ziet er al wel ok uit - er is een limiet aan hoeveel je niet-condenserend kan koelen met een l/w warmtepomp.
Remeha Elga Ace 4kW - MHI SRK ZS-W 4kW - 5355 Wp ZO - 1000 Wp vlak - 4200 Wp NW - 7x Jaga Strada + zelfbouw DBE - 3xVictron Multiplus II 48V 5000 + 62kWh LFP accu - DoucheWTW + 1.5kW 200l Smart Boiler
Ik bezit ook een Elga Ace 4kW en zou er graag mee willen koelen. Echter heeft de installateur dit afgeraden omdat ik geen damp dichte leidingen heb.
Mijn situatie beneden 75 m2 aan vloerverwarming (5 groepen) en een aantal radiatoren in de hal, bijkeuken, garage. Boven op de slaapkamers allemaal radiatoren met ventilatoren.
Nu is mijn vraag als je de foto’s bekijkt. Kan ik hiermee koelen zonder dat ik condens problemen krijg? En is het verstandig om alle radiatoren dicht te draaien? Zoja moet ik dat dan doen bij de draaiknop boven of onderaan bij de aanvoerleiding?
:strip_exif()/f/image/7QehVTaDtpEN4yvpxvEr6jTZ.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/NHfYuW3kEIZCkjYaCd8pYLBh.jpg?f=fotoalbum_large)
Mijn situatie beneden 75 m2 aan vloerverwarming (5 groepen) en een aantal radiatoren in de hal, bijkeuken, garage. Boven op de slaapkamers allemaal radiatoren met ventilatoren.
Nu is mijn vraag als je de foto’s bekijkt. Kan ik hiermee koelen zonder dat ik condens problemen krijg? En is het verstandig om alle radiatoren dicht te draaien? Zoja moet ik dat dan doen bij de draaiknop boven of onderaan bij de aanvoerleiding?
:strip_exif()/f/image/7QehVTaDtpEN4yvpxvEr6jTZ.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/NHfYuW3kEIZCkjYaCd8pYLBh.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/YWCdj0GweTDD94B8Sh2N22ng.jpg?f=fotoalbum_large)
Back to the future
@eelcoo het probleem zit in waarschijnlijk in je radiatoren. Bij koelen werken deze niet omdat het koude water direct naar beneden valt en via de retour afgevoerd wordt. Hierdoor is de retour te koud. Radiatoren moet je dichtzetten of de flow omkeren
SMA STP10000TL20 met 10440 Wp 35°Zuid, Intergas Xtreme36 met Remeha Elga Ace 6kW
En (@Fremske) je hebt stalen CV-leidingen. Die gaan roesten als ze voor koelen worden gebruikt (en er geregeld condens op komt).
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
Binnenkort wordt mijn Remeha Elga Ace All in one keteldeel 28C en Remeha warmtepomp buitenunit 4kW geleverd en geïnstalleerd.
Ik heb mijn huidige Nefit ketel gekoppeld aan Home Assistant voor monitoring, maar ook besturing.
Ik stuur de Nefit (en dus ook de Remeha) aan met de WP aan/uit regeling van Evohome.
Ik zie dat Remeha de mogelijkheid heeft om een Modbus interface te installeren voor uitlezen en besturing. Heeft iemand hier ervaring mee en zo ja kan ik enige duiding krijgen welke Modbus interface ik moet hebben, want ik zag dat er meerdere versies zijn.
Ik heb mijn huidige Nefit ketel gekoppeld aan Home Assistant voor monitoring, maar ook besturing.
Ik stuur de Nefit (en dus ook de Remeha) aan met de WP aan/uit regeling van Evohome.
Ik zie dat Remeha de mogelijkheid heeft om een Modbus interface te installeren voor uitlezen en besturing. Heeft iemand hier ervaring mee en zo ja kan ik enige duiding krijgen welke Modbus interface ik moet hebben, want ik zag dat er meerdere versies zijn.
iRacing Profiel -|- Mijn RaceRig -|- Mijn stream
Je hebt hier de GTW-08 voor nodig - hoe die geplaatst moet worden in de all-in-one weet ik niet exact. Maar hier staat in ieder geval de beschrijving van de registers: https://tools.remeha.nl/w...ide-EA-monoblock-NL-3.pdf
Remeha Elga Ace 4kW - MHI SRK ZS-W 4kW - 5355 Wp ZO - 1000 Wp vlak - 4200 Wp NW - 7x Jaga Strada + zelfbouw DBE - 3xVictron Multiplus II 48V 5000 + 62kWh LFP accu - DoucheWTW + 1.5kW 200l Smart Boiler
Hi,
Kleine cross-post: ik overweeg ook een Remeha Elga Ace 4kW aan te schaffen, ik heb mijn situatie in een nieuw topic gezet, maar volg dit topic uiteraard ook. Zie hier.
Kleine cross-post: ik overweeg ook een Remeha Elga Ace 4kW aan te schaffen, ik heb mijn situatie in een nieuw topic gezet, maar volg dit topic uiteraard ook. Zie hier.
Hoi,
Wij hebben ook een Elga Ace 6kW hybride warmtepomp en we zouden er graag mee koelen.
We hebben op de benedenverdieping complete nieuwe vloerverwarming aan laten leggen met 11 groepen en uiteraard een hybride verdeler. Alleen ik de kelder hangen nog 2 radiatoren die uiteraard (vrijwel) altijd dichtstaan.
Op de eerste verdieping en op zolde liggen nog oude jaren 80 vloerverwarming. Deze zijn nu niet gevuld omdat tijdens de renovatie we het onderste gedeelte hebben afgekoppeld. Kleine kans dat uitgezonderd de badkamer dit weer in bedrijf genomen gaat worden.
Ons huis heeft overal dubbel glas en vrijwel overal HR++ glas, de standaard spouwmuurisolatie uit de jaren 80 en nieuwe dakisolatie (vanuit de binnenkant).
Volgens mij hebben we geen condensvoeler en we vragen ons af of we de koeling kunnen gebruiken indien we ook niet lager gaan dan 18 Gr C? Of blijft het toch een te groot risico op condensatie? Op dit moment is het binnen 25,5 Gr, maar een lekkere koele vloer zou heerlijk zijn :-) We weten dat dit geen 5 graden gaat schelen maar een beetje is al mooi meegenomen.
Volgend jaar wordt er op de eerste verdieping en zolder een airco (multisplit) geplaatst. Eentje op de overloop om de kamers in te blazen en op de grote zolderkamer.
Ben benieuwd wat jullie ervan zeggen?
Thanks!
Wij hebben ook een Elga Ace 6kW hybride warmtepomp en we zouden er graag mee koelen.
We hebben op de benedenverdieping complete nieuwe vloerverwarming aan laten leggen met 11 groepen en uiteraard een hybride verdeler. Alleen ik de kelder hangen nog 2 radiatoren die uiteraard (vrijwel) altijd dichtstaan.
Op de eerste verdieping en op zolde liggen nog oude jaren 80 vloerverwarming. Deze zijn nu niet gevuld omdat tijdens de renovatie we het onderste gedeelte hebben afgekoppeld. Kleine kans dat uitgezonderd de badkamer dit weer in bedrijf genomen gaat worden.
Ons huis heeft overal dubbel glas en vrijwel overal HR++ glas, de standaard spouwmuurisolatie uit de jaren 80 en nieuwe dakisolatie (vanuit de binnenkant).
Volgens mij hebben we geen condensvoeler en we vragen ons af of we de koeling kunnen gebruiken indien we ook niet lager gaan dan 18 Gr C? Of blijft het toch een te groot risico op condensatie? Op dit moment is het binnen 25,5 Gr, maar een lekkere koele vloer zou heerlijk zijn :-) We weten dat dit geen 5 graden gaat schelen maar een beetje is al mooi meegenomen.
Volgend jaar wordt er op de eerste verdieping en zolder een airco (multisplit) geplaatst. Eentje op de overloop om de kamers in te blazen en op de grote zolderkamer.
Thanks!
@onnaj Het is een risico - op sommige dagen gaat het goed - op andere dagen (zoals vandaag), niet. Ik heb in ieder geval besloten om een dauwpuntsensor (deze set) op de leiding te gaan plaatsen. Ik zag hier en daar al wat roestplekjes ontstaan, en we koelen maar een paar dagen per jaar hier. t wordt ook niet voor niets voorgeschreven
[ Voor 3% gewijzigd door JBtL op 14-08-2025 23:11 ]
Heel af en toe (vannacht weer 2 keer) slaat de circulatiepomp op 100% aan in de ketel met nogal wat geruis tot gevolg. En ik wordt er dus wakker van.
Voor alle duidelijkheid, mijn binnenthermostaten (Evohome) staan allemaal op 5 graden Evohome heeft ook geen vraag gecreeerd richting de CV. Dus het lijkt mij een of andere veiligheid om de pomp af en toe te laten draaien.
Maar waarom dat alleen in de nacht moet is mij totaal onduidelijk en steeds met een paar dagen pauze.
Kan iemand mij vertellen met welke parameter(s) ik dit gedrag zou kunnen beinvloeden,
Voor alle duidelijkheid, mijn binnenthermostaten (Evohome) staan allemaal op 5 graden Evohome heeft ook geen vraag gecreeerd richting de CV. Dus het lijkt mij een of andere veiligheid om de pomp af en toe te laten draaien.
Maar waarom dat alleen in de nacht moet is mij totaal onduidelijk en steeds met een paar dagen pauze.
Kan iemand mij vertellen met welke parameter(s) ik dit gedrag zou kunnen beinvloeden,
Hoe reageert de EA op de dauwpunt sensor? Verhoogt hij het setpoint of stop hij gewoon met koelen? Is overigen gewoon een Honeywell sensor welke je veel goedkoper kan vinden dan van Remeha.JBtL schreef op donderdag 14 augustus 2025 @ 23:10:
@onnaj Het is een risico - op sommige dagen gaat het goed - op andere dagen (zoals vandaag), niet. Ik heb in ieder geval besloten om een dauwpuntsensor (deze set) op de leiding te gaan plaatsen. Ik zag hier en daar al wat roestplekjes ontstaan, en we koelen maar een paar dagen per jaar hier. t wordt ook niet voor niets voorgeschreven
Ik gebruik geen dauwpunt sensor. Vind hem te duur en niet noodzakelijk voor de enkele keer als je 18 gr aanhoud. Ik heb een enkele keer condens op de leidingen afgelopen 3 jaar, maar meestal zet ik de koeling even uit als er een plotselinge weersomslag verwacht wordt. Je vloer is namelijk niet meteen warmer als de vochtsensor inschakelt. Daarnaast vind ik roest op de leidingen niet interessant . Mijn dunwandige leidingen zijn nu voorzien van een mooi grijs patina laagje. Van binnenuit roesten ze meer met de lage watertemperaturen (water wordt niet zuurstof arm).onnaj schreef op donderdag 14 augustus 2025 @ 21:20:
Hoi,
Thanks!
Hallo iedereen,
Sowieso alvast bedankt voor het lezen van mijn bericht.
Ik wil graag de Remeha Elga Ace All-in-one Hybride Warmtepomppakket 4kW met Keteldeel 28c
Zelf kopen voor een vriendelijke prijs onder de 4000 euro en krijg daarbij een subsidie van 2350euro.
Ik ben een loodgieter en werk voor een bedrijf die niet gecertificeerd is,
Ik moet dus n bedrijf vinden die me wil helpen met het plaatsen van en zo krijg ik de subsidie .
Bij de bestelling zit dus alleen de all in one hybride ketel en warmtepomp.
Ik heb hier gelezen dat ik de etwist thermostaat moet aanschaffen.
Kunnen jullie tips geven wat ik zelf kan aanschaffen zodat de kosten voor de monteur lager uitvallen.
Ik heb een oud klein ongeïsoleerd huis en geen zonnepanelen maar wat ik lees moet ik bij deze hybride ketel veel gas besparen..stroom kost bijna niets als ik zo mn jaarafrekening bekijk dus ik ga dr vanuit dat als ik 75% kan besparen op gas voordelig uit moet zijn..
Ik gebruik nu 1800 stroom en 1600 kub gas..
Mijn dank voor alle replys
Ik wil graag de Remeha Elga Ace All-in-one Hybride Warmtepomppakket 4kW met Keteldeel 28c
Zelf kopen voor een vriendelijke prijs onder de 4000 euro en krijg daarbij een subsidie van 2350euro.
Ik moet dus n bedrijf vinden die me wil helpen met het plaatsen van en zo krijg ik de subsidie .
Kunnen jullie tips geven wat ik zelf kan aanschaffen zodat de kosten voor de monteur lager uitvallen.
Ik heb een oud klein ongeïsoleerd huis en geen zonnepanelen maar wat ik lees moet ik bij deze hybride ketel veel gas besparen..stroom kost bijna niets als ik zo mn jaarafrekening bekijk dus ik ga dr vanuit dat als ik 75% kan besparen op gas voordelig uit moet zijn..
Als je loodgieter bent kunnen we elkaar misschien helpen. Ik heb wat andere oplossingen gevonden die een stuk voordeliger lijken en ook behoorlijk besparen. Ik stuur je een PB.pbootsman schreef op zondag 17 augustus 2025 @ 14:26:
Hallo iedereen,
Wie wil besparen, begint in zo’n situatie beter eerst met isoleren lijkt me? Daar haal je de grootste winst.pbootsman schreef op zondag 17 augustus 2025 @ 14:26:
Ik heb een oud klein ongeïsoleerd huis en geen zonnepanelen maar wat ik lees moet ik bij deze hybride ketel veel gas besparen..stroom kost bijna niets als ik zo mn jaarafrekening bekijk dus ik ga dr vanuit dat als ik 75% kan besparen op gas…
Isoleren is altijd goed. Soms is het handig om de dingen die je snel kan doen eerst te doen. Bijvoorbeeld voor vloer isolatie moet je eerst toegang tot de kruipruimte maken, en in ons geval de kruipruimte een stukje leeg laten zuigen. Dat kostte een paar maanden om te regelen. Dan kan je mooi tussendoor iets aan de ketel doen…Luke the Duke schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 07:25:
[...]
Wie wil besparen, begint in zo’n situatie beter eerst met isoleren lijkt me? Daar haal je de grootste winst.
Niemand een idee?JoepW schreef op vrijdag 15 augustus 2025 @ 08:44:
Heel af en toe (vannacht weer 2 keer) slaat de circulatiepomp op 100% aan in de ketel met nogal wat geruis tot gevolg. En ik wordt er dus wakker van.
Ik denk dat je eerst even naar je afgiftesysteem moet kijken. Kun je de 4 of 6 kW van de WP daarin wel kwijt bij WP-vriendelijke temperaturen? (Max 35 graden)pbootsman schreef op zondag 17 augustus 2025 @ 14:26:
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
Ik dacht ik zal weer eens in de Remeha app m'n temperatuurinstellingen bekijken nadat er afgelopen nacht al nachtvorst was hier rondom Eindhoven 🥶
Het viel meteen op dat de app wat visuele updates heeft gehad, maar het is daarmee ook beduidend slechter geworden, heb reeds een bug gemeld in de app.
Wat mij opvalt is dat een schema instellen en de temperaturen voor slapen, thuis, ochtend, etc. niet goed worden opgeslagen. Ook de visuele weergave per dag update niet.
Meer mensen hier ook last van?
Remeha app versie op Android is 6.66.42
Het viel meteen op dat de app wat visuele updates heeft gehad, maar het is daarmee ook beduidend slechter geworden, heb reeds een bug gemeld in de app.
Wat mij opvalt is dat een schema instellen en de temperaturen voor slapen, thuis, ochtend, etc. niet goed worden opgeslagen. Ook de visuele weergave per dag update niet.
Meer mensen hier ook last van?
Remeha app versie op Android is 6.66.42
Mustang Mach-E SR RWD | MINI Countryman Cooper S
Knop voor uitschakelen, dus geen koel of verwarmen bedrijf is bij mij ook verdwenen.
Ik denk wat jij zoekt nu onder Zone Mode staat.Pietje555 schreef op zondag 24 augustus 2025 @ 10:26:
Knop voor uitschakelen, dus geen koel of verwarmen bedrijf is bij mij ook verdwenen.
Maar heb jij ook dat de dingen in je schema niet opgeslagen worden of goed updaten?
Heeft er toevallig iemand al ervaring/ informatie over de qSense plus thermostaat? Is deze " beter" dan de eTwist? qua specs verschillen ze niet veel van elkaar lijkt het:
https://kennisbank.remeha...etwist-en-de-qsense-plus/
Ik heb deze gekocht:
https://www.klimaatshop.n...stalen-veer-30-55-kg.html
Maar bij monteren viel me op dat deze niet helemaal passen op de voet van mij Elga ace 6kw. Die heeft een opstaande buitenrand aan de 'voeten' waardoor deze niet netjes in/onder het profiel passen. Heb er twee onder gezet maar die stonden helemaal scheef omdat de bovenzijde van de demper niet vlak tegen de voet van de Elga zat maar scheef. Heb ze maar weer los gehaald en de oude er terug op gezet...(Daarom ook geen fotos)
Iemand een gouden tip om deze toch te kunnen monteren? Terugsturen gaat denk ik niet meer omdat bij monteren/tussen zetten er krassen op zijn gekomen zijn.
Dit is wat er nu onder zit, daar is hopelijk die rand op te zien.
:strip_exif()/f/image/syEcxkcW8xvU2kJyQHatFP0r.jpg?f=fotoalbum_large)
Maar bij monteren viel me op dat deze niet helemaal passen op de voet van mij Elga ace 6kw. Die heeft een opstaande buitenrand aan de 'voeten' waardoor deze niet netjes in/onder het profiel passen. Heb er twee onder gezet maar die stonden helemaal scheef omdat de bovenzijde van de demper niet vlak tegen de voet van de Elga zat maar scheef. Heb ze maar weer los gehaald en de oude er terug op gezet...(Daarom ook geen fotos)
Iemand een gouden tip om deze toch te kunnen monteren? Terugsturen gaat denk ik niet meer omdat bij monteren/tussen zetten er krassen op zijn gekomen zijn.
:strip_exif()/f/image/syEcxkcW8xvU2kJyQHatFP0r.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/9Hfyn6qiSdvOHtEnRIDS0dVl.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 49% gewijzigd door ny-hardcore op 26-08-2025 15:55 ]
cd /pub && more beer
paar grote ringen over de bout?ny-hardcore schreef op dinsdag 26 augustus 2025 @ 15:47:
Ik heb deze gekocht:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017
Strookje rvs of aluminium tussen voetje en poot elga?
https://www.warmtepompdempers.nl/collections/stiften
Ik denk dat je deze nodig hebt
Ik denk dat je deze nodig hebt
Ha! Die dempers zitten er nu op, maar dan omgekeerd. Is hoe jij ze hebt zitten de aanbevolen montage wijze? Of maakt het niks uit?
Zie foto 2 bij mijn originele post
cd /pub && more beer
Op mijn manier met stelstiften is de juiste montage manier
En heb je de minte trillings overdracht
Aan de compressor zijde heb je zwaardere nodig
En de stelstiften gebruik je om alle waterpas te stellen
[ Voor 34% gewijzigd door minicraft op 26-08-2025 19:34 ]
Dank voor de info. Nou moet ik even kijken wat ik ga doen.minicraft schreef op dinsdag 26 augustus 2025 @ 19:28:
Op mijn manier met stelstiften is de juiste montage manier
Wat betreft dit soort dingen sta ik er alleen voor en optillen etc en die steunen er onder proppen in mijn eentje is nogal een gedoe...
cd /pub && more beer
Ja klopt, en zo heb ik het ook aangepakt toen ik de steunen die er nu op zitten heb omgezet.minicraft schreef op dinsdag 26 augustus 2025 @ 19:44:
Steun voor steun
Feenstra had de steunen die aan de compressor kant moeten, linksvoor en rechtsvoor gezet ipv rechtsvoor en rechtsachter (en blijkbaar dus ook op de kop). De pomp ging helemaal scheef daardoor. Maar nu helt deze nog naar voren. Ik dacht daarom ik begin helemaal opnieuw met steunen die ik in het warme pomp geluid topic hier op Tweakers had gezien. Maar ja, die passen dus niet.
cd /pub && more beer
Of je laat Feenstra terug komen om hun werk goed te doen?
Kleine kick, ik twijfel om voor de bestaande en bewezen eTwist te gaan of te kiezen voor de nieuwe qSense. Advies is welkom!N.K. schreef op maandag 25 augustus 2025 @ 16:13:
Heeft er toevallig iemand al ervaring/ informatie over de qSense plus thermostaat? Is deze " beter" dan de eTwist? qua specs verschillen ze niet veel van elkaar lijkt het:
Beste optie is de eTwist, daarna aan/uit en als laatste een modulerende thermostaat. https://kennisbank.remeha...kt-de-elga-ace-het-beste/N.K. schreef op zondag 31 augustus 2025 @ 19:32:
[...]
Kleine kick, ik twijfel om voor de bestaande en bewezen eTwist te gaan of te kiezen voor de nieuwe qSense. Advies is welkom!
Dat staat er toch echt anders;timenator schreef op zondag 31 augustus 2025 @ 22:06:
[...]
Beste optie is de eTwist, daarna aan/uit en als laatste een modulerende thermostaat. https://kennisbank.remeha...kt-de-elga-ace-het-beste/
R BUS (eTwist)
Opentherm
Aan/uit
In het artikel staan ze niet in gewenste volgorde.edwin2021 schreef op maandag 1 september 2025 @ 11:45:
[...]
Dat staat er toch echt anders;
R BUS (eTwist)
Opentherm
Aan/uit
het is heel simpel
Elga Ace altijd aansluiten met Etwist (Rbus) de Ewist is dan een bedienigs paneel van de Elga Ace
tweede keuze is aan uit omdat de Elga Ace zelf de water temperatuur regeld
Derde keuze Opentherm maar dan wel je opentherm op aan uit zetten omdat de opentherm anders ook de watertemperatuur wil regelen en dat geeft problemen
De kommunikatie tussen Elga Ace en CV ketel is opentherm of aan uit
Elga Ace altijd aansluiten met Etwist (Rbus) de Ewist is dan een bedienigs paneel van de Elga Ace
tweede keuze is aan uit omdat de Elga Ace zelf de water temperatuur regeld
Derde keuze Opentherm maar dan wel je opentherm op aan uit zetten omdat de opentherm anders ook de watertemperatuur wil regelen en dat geeft problemen
De kommunikatie tussen Elga Ace en CV ketel is opentherm of aan uit
Is er hier helemaal niemand met een Android telefoon en een eTwist die even kan bevestigen of zij dit probleem ook hebben? Of juist niet hebben?FlowDesign schreef op dinsdag 26 augustus 2025 @ 23:41:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Voor de eTwist gebruikers, hebben jullie ook dat deze twee schermen niet met elkaar in sync zijn?
Bij mij geen probleem. Ik heb wel de bètaversie van de app 6.66.42. Android 16.FlowDesign schreef op woensdag 3 september 2025 @ 07:23:
[...]
Is er hier helemaal niemand met een Android telefoon en een eTwist die even kan bevestigen of zij dit probleem ook hebben? Of juist niet hebben?
Ik heb precies dezelfde versie maar niet in het bèta-programma.M!chiel schreef op woensdag 3 september 2025 @ 08:00:
[...]
Bij mij geen probleem. Ik heb wel de bètaversie van de app 6.66.42. Android 16.
@FlowDesign was op vakantie en databundel was bijna op.
Net gekeken, maar van het programma klopt niets meer van zoals ik het ingesteld had.
Staan allerlei situaties tussen (werk, nacht) welke ik helemaal niet gebruikt had.
Ik probeerde het schema aan te passen en de app loopt vast met een rood scherm. Ik kan hier ook niet uit, dus moet de app maar eens opnieuw verwijderen en herinstallaeren. Misschien doet hij het dan wel.
Maar nu eigenlijk nog geen zin om hier weer in te duiken.
Net gekeken, maar van het programma klopt niets meer van zoals ik het ingesteld had.
Staan allerlei situaties tussen (werk, nacht) welke ik helemaal niet gebruikt had.
Ik probeerde het schema aan te passen en de app loopt vast met een rood scherm. Ik kan hier ook niet uit, dus moet de app maar eens opnieuw verwijderen en herinstallaeren. Misschien doet hij het dan wel.
Maar nu eigenlijk nog geen zin om hier weer in te duiken.
/f/image/NAthv1R9PSQcFIY1ApSp3Cqq.png?f=fotoalbum_large)
Die app update is erg brakPietje555 schreef op woensdag 3 september 2025 @ 15:55:
@FlowDesign was op vakantie en databundel was bijna op.
Maar nu eigenlijk nog geen zin om hier weer in te duiken. [Afbeelding]

Ja app is vernieuwd en programma was bij eerste paar keer openen weg maar na 2 of 3 dagen waren mijn instellingen blijkbaar wel weer gesynchroniseerd. Blijft nog steeds een zeer matige app.

Ik heb een nieuw programma in te stellen.
Eerste vraag is wanneer ben je NIET Thuis. Bij ons is iedere dag iemand thuis.
Als je geen enkele dag invult dan kun je niet verder😒😭
Eerste vraag is wanneer ben je NIET Thuis. Bij ons is iedere dag iemand thuis.
Als je geen enkele dag invult dan kun je niet verder😒😭
En als je dan een dag opgeeft en die later weer verwijderd?
@edwin2021 Misschien later weer eens proberen. Was er even klaar mee.
Eigenlijk gebruik ik de app en het programma nooit. Alle temperaturen staan op 20 gr.
Constante temperatuur 24/7 in huis is voor mij het zuinigst. Bij wisselingen krijg ik snel meer last van defrosts
Eigenlijk gebruik ik de app en het programma nooit. Alle temperaturen staan op 20 gr.
Constante temperatuur 24/7 in huis is voor mij het zuinigst. Bij wisselingen krijg ik snel meer last van defrosts
Goedemiddag allemaal,
Wij hebben een Elga Ace in combinatie met Tzerra Ace sinds mei 2024 en zijn er eigenlijk dik tevreden mee. Maar er is één ding waar wij hier allemaal in het huis niet zo blij mee zijn.
Als de verwarming opstart gaat de interne circulatiepomp van de gasketel eerst voor een paar seconden op hoge toeren draaien wat je vervolgens door het hele huis kunt horen. Als dit in de ochtend om 6 uur gebeurd is het hele huis wakker.
Hebben dit meer gebruikers hier en weet iemand of dit te voorkomen is?
Buiten het verwarmingsseizoen gebeurde het ook een keer random om 3 uur in de ochtend..was echt niet leuk.
Alvast bedankt voor de reacties.
Wij hebben een Elga Ace in combinatie met Tzerra Ace sinds mei 2024 en zijn er eigenlijk dik tevreden mee. Maar er is één ding waar wij hier allemaal in het huis niet zo blij mee zijn.
Als de verwarming opstart gaat de interne circulatiepomp van de gasketel eerst voor een paar seconden op hoge toeren draaien wat je vervolgens door het hele huis kunt horen. Als dit in de ochtend om 6 uur gebeurd is het hele huis wakker.
Hebben dit meer gebruikers hier en weet iemand of dit te voorkomen is?
Buiten het verwarmingsseizoen gebeurde het ook een keer random om 3 uur in de ochtend..was echt niet leuk.
Alvast bedankt voor de reacties.
Bij mij precies hetzelfde. iPhone 15, app. Versie 6.66.42.FlowDesign schreef op woensdag 3 september 2025 @ 07:23:
[...]
Is er hier helemaal niemand met een Android telefoon en een eTwist die even kan bevestigen of zij dit probleem ook hebben? Of juist niet hebben?
Wijzigingen worden niet opgeslagen.
Echt waardeloos. Momenteel kan ik de temperaturen in m'n Schedule gewoon helemaal niet aanpassenRealSailor schreef op zondag 14 september 2025 @ 17:47:
[...]
Bij mij precies hetzelfde. iPhone 15, app. Versie 6.66.42.
Wijzigingen worden niet opgeslagen.

Is er een manier om alles te resetten? Mss dat de thermostaat terug naar fabrieksinstellingen zetten helpt?
Edit: reset helpt niet, want alles wordt in je account in de cloud opgeslagen. Na reset heb je hetzelfde probleem weer

[ Voor 12% gewijzigd door FlowDesign op 14-09-2025 19:52 ]
Hier het zelfde probleemFlowDesign schreef op woensdag 3 september 2025 @ 07:23:
[...]
Android-versie 14
Ik heb de bug gemeld
heb jij dat ook al gedaan
[ Voor 7% gewijzigd door minicraft op 14-09-2025 20:49 ]
Op 26 augustus alminicraft schreef op zondag 14 september 2025 @ 20:27:
[...]
Hier het zelfde probleem
Android-versie 14
Ik heb de bug gemeld

Ik zie dat ik de temperaturen in het programma niet kan opslaan. Aanpassen kan wel, maar ze blijven niet bewaard. Heb dit ook als bug gemeld.minicraft schreef op zondag 14 september 2025 @ 20:27:
[...]
Hier het zelfde probleem
Android-versie 14
Ik heb de bug gemeld
Heb gisteren ontdekt dat ik op de eTwist thermostaat zelf wel het programma èn de temperaturen aan kan passen.arro3038 schreef op maandag 15 september 2025 @ 13:30:
[...]
Ik zie dat ik de temperaturen in het programma niet kan opslaan. Aanpassen kan wel, maar ze blijven niet bewaard. Heb dit ook als bug gemeld.
Deze aanpassingen zie ik daarna dus wel terugkomen in de app.
Ik kan via de App de hele wereld instellen aan voorkeuren voor SWW op mijn Elga Ace 4KW met eTwist, zoals ‘uit’, eco en schema. Alleen doet de ketel daar helemaal niets mee, is dat omdat ik een CV-ketel gebruik en ik dit zelf in de ketel moet configureren? of is er communicatie tussen de de Elga en de CV-ketel die niet op gang komt? De CV-ketel is een Remeha Tzerra Ace-Matic 35c.
Sinds oktober 2023 hebben wij in ons huis een nieuwe ketel en warmtepomp laten installeren.
Het gaat hier om de Remeha Calenta Ace (CW5) en een Remeha Elga Ace 6KWH in combinatie met een buffervat van 50L.
Verwarming in het huis vindt uitsluitend plaats via vloerverwarming. We hebben 3 verdelers;
- 1 in het CV hok, voor de keuken, woonkamer, hal en een slaapkamer
- 1 in mijn werkkamer, voor mijn werkkamer, gedeelte van de hal, een slaapkamer en de bijkeuken
- 1 voor het souterrain
In totaal gaat het hier om een vloeroppervlak van 165m2.
De installatie is oorspronkelijk geleverd met de Remeha eTwist thermostaat, maar aangezien ik dat kreng rampzalig vond werken, heb ik dezelfde installateur gevraagd om een alternatief. Hij heeft naar mijn wensen de installatie aangepast met een Tado X systeem (3 stuks) in combinatie met Honeywell 'kleppen' die een soort van zone-regeling doet. In het CV hok is een Tado Warmtepomp regelaar geinstalleerd, die zit daarop aangesloten.
Echter; ik vond mijn gasverbruik dit voorjaar wel erg hoog. Gisteren zijn we voor het eerst weer gaan stoken, waarbij ik mijn gasverbruik ben gaan bijhouden. Ik heb van HomeWizard een P1 module aangeschaft, waardoor ik mooi het gasverbruik door de dag heen kan zien. Gisteren hadden we 4,5m3 aan gasverbruik. Omdat ik het gasverbruik vrij fors vond gedurende de ochtend, heb ik om 11.00 uur maar de thermostaat naar beneden bijgesteld. We hebben het over 4,5m3 gas tussen 7.00 uur en 11.00 uur. De buitenunit gaat wel aan; maar je zou verwachten met deze tempraturen dat er geen hulp van de ketel nodig zou zijn, toch?
Ik heb de installateur gebeld, die zegt - bel Tado. Ik ben er inmiddels achter dat hun chatbot alles behalve hulpvol is. Wat is wijsheid? Hoe kan ik dit verder aanpakken? Zijn hier mensen die ook een Remeha hybride opstelling hebben i.c.m. Tado thermostaten?
Het gaat hier om de Remeha Calenta Ace (CW5) en een Remeha Elga Ace 6KWH in combinatie met een buffervat van 50L.
Verwarming in het huis vindt uitsluitend plaats via vloerverwarming. We hebben 3 verdelers;
- 1 in het CV hok, voor de keuken, woonkamer, hal en een slaapkamer
- 1 in mijn werkkamer, voor mijn werkkamer, gedeelte van de hal, een slaapkamer en de bijkeuken
- 1 voor het souterrain
In totaal gaat het hier om een vloeroppervlak van 165m2.
De installatie is oorspronkelijk geleverd met de Remeha eTwist thermostaat, maar aangezien ik dat kreng rampzalig vond werken, heb ik dezelfde installateur gevraagd om een alternatief. Hij heeft naar mijn wensen de installatie aangepast met een Tado X systeem (3 stuks) in combinatie met Honeywell 'kleppen' die een soort van zone-regeling doet. In het CV hok is een Tado Warmtepomp regelaar geinstalleerd, die zit daarop aangesloten.
Echter; ik vond mijn gasverbruik dit voorjaar wel erg hoog. Gisteren zijn we voor het eerst weer gaan stoken, waarbij ik mijn gasverbruik ben gaan bijhouden. Ik heb van HomeWizard een P1 module aangeschaft, waardoor ik mooi het gasverbruik door de dag heen kan zien. Gisteren hadden we 4,5m3 aan gasverbruik. Omdat ik het gasverbruik vrij fors vond gedurende de ochtend, heb ik om 11.00 uur maar de thermostaat naar beneden bijgesteld. We hebben het over 4,5m3 gas tussen 7.00 uur en 11.00 uur. De buitenunit gaat wel aan; maar je zou verwachten met deze tempraturen dat er geen hulp van de ketel nodig zou zijn, toch?
Ik heb de installateur gebeld, die zegt - bel Tado. Ik ben er inmiddels achter dat hun chatbot alles behalve hulpvol is. Wat is wijsheid? Hoe kan ik dit verder aanpakken? Zijn hier mensen die ook een Remeha hybride opstelling hebben i.c.m. Tado thermostaten?
"Het is pas haute cuisine als het de frituurpan heeft gezien" - @VanRoyal (2021)
@Hammetje Te eTwist is toch veruit de beste thermostaat voor deze opstelling.
Maar los van de thermostaat zou ik eerst maar eens drukgecompenseerde inregelafsluiters voor iedere vloerverdeler plaatsen. Loopt er een vloerveld dicht dan gaat tenminste niet al het water naar de overgebleven open velden wat wisselingen in de vloertemperatuur geeft en lastig stabiel is te krijgen.
EA is debiet gestuurd en niet druk gestuurd. Hij wil altijd de ingestelde hoeveelheid water rondpompen.
Maar los van de thermostaat zou ik eerst maar eens drukgecompenseerde inregelafsluiters voor iedere vloerverdeler plaatsen. Loopt er een vloerveld dicht dan gaat tenminste niet al het water naar de overgebleven open velden wat wisselingen in de vloertemperatuur geeft en lastig stabiel is te krijgen.
EA is debiet gestuurd en niet druk gestuurd. Hij wil altijd de ingestelde hoeveelheid water rondpompen.
Ik gebruik zelf Plugwise Anna thermostaat met zone's. Na ca 1,5 denk ik dat een zone regeling niet de allerbeste oplossing is eter is elke zone zodanig afregelen dat deze gewoon zijn ding doet, vergeet ook nachtverlaging.
Wat bij mij serieus het gasverbruik naar beneden bracht was correcte invoer van Electra en gas tarief. Dit zorgde ervoor dat er aanzienlijk minder gas verbruikt werd (duidelijk zichtbaar via P1).
Dit zal vast niet altijd dé oplossing zijn maar wellicht helpt het jou.
Wat bij mij serieus het gasverbruik naar beneden bracht was correcte invoer van Electra en gas tarief. Dit zorgde ervoor dat er aanzienlijk minder gas verbruikt werd (duidelijk zichtbaar via P1).
Dit zal vast niet altijd dé oplossing zijn maar wellicht helpt het jou.
Dank al voor de reacties.
@Pietje555 ; Die drukgecompenseerde inregelafsluiters bij elke vloerverdeler, is dat wat anders dan die HoneyWell kleppen die zijn geinstalleerd? Installateur heeft zo'n blok op de aanvoer van elke regelaar gezet. Die hoor ik ook 'open' gaan en 'dicht' gaan.
@edwin2021 ; Dat van die tarieven ben ik wel gewend van de eTwist, maar bij de Tado X kan ik dat niet instellen.
Ik heb de eTwist nog, maar liever zou ik het met deze Tado units zien werken.
De eTwist zou in de woonkamer hangen, maar dat is ook de 'warmste' ruimte van het huis, omdat de zon daar praktisch hele dag in schijnt. De Tado's heb ik nu overal hangen en het idee is; ruimte verwarmen waar dat nodig is.
@Pietje555 ; Die drukgecompenseerde inregelafsluiters bij elke vloerverdeler, is dat wat anders dan die HoneyWell kleppen die zijn geinstalleerd? Installateur heeft zo'n blok op de aanvoer van elke regelaar gezet. Die hoor ik ook 'open' gaan en 'dicht' gaan.
@edwin2021 ; Dat van die tarieven ben ik wel gewend van de eTwist, maar bij de Tado X kan ik dat niet instellen.
De eTwist zou in de woonkamer hangen, maar dat is ook de 'warmste' ruimte van het huis, omdat de zon daar praktisch hele dag in schijnt. De Tado's heb ik nu overal hangen en het idee is; ruimte verwarmen waar dat nodig is.
"Het is pas haute cuisine als het de frituurpan heeft gezien" - @VanRoyal (2021)
De honeywell kleppen horen niet bij een warmtepomp installatie, zijn de verdelers wel vervangen voor pomploze varianten ?Hammetje schreef op dinsdag 23 september 2025 @ 10:41:
Heb je de handleiding van je Elga Ace eigenlijk al eens gelezen?Hammetje schreef op dinsdag 23 september 2025 @ 10:41:
De tarieven instellen en tal van andere instellingen doe je namelijk niet op de thermostaat maar rechtstreeks op de Elga Ace.
De standaard instellingen bij mij na installatie afgelopen februari stonden ook helemaal verkeerd, waardoor de CV-ketel telkens gas mee ging stoken. Toen ik de tarieven voor stroom en gas had aangepast was dat probleem meteen en eenvoudig verholpen.
Daarna heb ik de boel zo ingesteld dat ie niet meer op basis van tarieven stuurt, maar gewoon op basis van temperaturen en stooklijn enzovoorts. Staat allemaal in de handleiding uitgelegd.
Heel eerlijk; nee.FlowDesign schreef op dinsdag 23 september 2025 @ 11:00:
[...]
Heb je de handleiding van je Elga Ace eigenlijk al eens gelezen?
De tarieven instellen en tal van andere instellingen doe je namelijk niet op de thermostaat maar rechtstreeks op de Elga Ace.
De standaard instellingen bij mij na installatie afgelopen februari stonden ook helemaal verkeerd, waardoor de CV-ketel telkens gas mee ging stoken. Toen ik de tarieven voor stroom en gas had aangepast was dat probleem meteen en eenvoudig verholpen.
Daarna heb ik de boel zo ingesteld dat ie niet meer op basis van tarieven stuurt, maar gewoon op basis van temperaturen en stooklijn enzovoorts. Staat allemaal in de handleiding uitgelegd.
Ik was bekend met de optie om dit in de Etwist te doen, niet dat dit ook op de warmtepomp zelf kon.
Dat heb ik met jouw tip nu zelf gedaan. Hij stond inderdaad verkeerd, zowel de energietarieven als het gastarief.
Zou jij willen delen welke instellingen je voor de tempraturen en stooklijnen hebt ingesteld?
Nee, die kun je niet instellen. Die ik bedoel bepaal je hoeveel debiet je nodig hebt per verdeler. Dit stel je in op de inregelafsluiter. Daarna is het debiet nooit groter dan dit, ook niet als de druk van de pomp veranderd.Hammetje schreef op dinsdag 23 september 2025 @ 10:41:
https://pitshop.nl/s55264...lafsluiter-veer-cartridge
Hier staat een lijst met alle instellingen, net als in de handleiding:Hammetje schreef op dinsdag 23 september 2025 @ 12:26:
[...]
Heel eerlijk; nee.
Ik was bekend met de optie om dit in de Etwist te doen, niet dat dit ook op de warmtepomp zelf kon.
Dat heb ik met jouw tip nu zelf gedaan. Hij stond inderdaad verkeerd, zowel de energietarieven als het gastarief.
Zou jij willen delen welke instellingen je voor de tempraturen en stooklijnen hebt ingesteld?
JBtL in "Remeha Elga Ace Hybride Warmtepompen"
HP061 op 'Geen' (ipv op tarieven sturen)
HP069 om je debiet in te stellen (hoe snel wordt het water rondgepompt)
HP048 t/m HP051 om minimale en maximale buitentemperatuur in te stellen waarop de WP moet draaien en/of de CV bij mag springen.
CP200 t/m CP240 om de stooklijn in te stellen.
Het is geen cv ketel en zonering bij een warmtepomp heeft echt nadelen. Heb er zelf mee gespeeld, maar uiteindelijk is het efficiënter om de warmtepomp stabiel te laten draaien. Heatgeeks leggen de natuurkundige principes uit.Ik heb de eTwist nog, maar liever zou ik het met deze Tado units zien werken.
YouTube: Stop met het zoneren en naregelen van warmtepompen!
Beetje naregelen kan geen kwaad maar realiseer je dat het open en dicht zetten van zones tot temperatuur schommelingen leidt in je retour en dat laat je warmtepomp onnodig "gasgeven" als er plotseling een plons kouder water bij komt of "remmen" wanneer je een circuit sluit. Zou het persoonlijk dan ook bij "domme" thermostaat knoppen houden die stabiel worden ingesteld.
NB, als je echt wilt zoneren vermijd dan actieve zone aansturing en probeer passief uit (naregelen). Door actief te regelen (bijvoorbeeld woonkamer dicht, werkkamer open) onttrek je veel volume aan het systeem en wel je pendel gedrag in de hand.
De nieuwe modus hardware (v1.03 en beter) stelt ook in staat om tarieven dynamisch aan te passen (advies is niet vaker dan 8 keer per dag, waarschijnlijk vanwege de EEPROM)FlowDesign schreef op dinsdag 23 september 2025 @ 11:00:
[...]
Met mijn ((iets oudere) module kan ik inmiddels de stooklijn vanuit home assistant instellen alsmede wat andere zaken:
/f/image/ItLOnKP6nMj8Yb2H9CYd9Sfu.png?f=fotoalbum_large)
Wat bedoel je met 'Modus hardware'?rft80 schreef op woensdag 24 september 2025 @ 00:02:
[...]
De nieuwe modus hardware (v1.03 en beter) stelt ook in staat om tarieven dynamisch aan te passen (advies is niet vaker dan 8 keer per dag, waarschijnlijk vanwege de EEPROM)
Met mijn ((iets oudere) module kan ik inmiddels de stooklijn vanuit home assistant instellen alsmede wat andere zaken:
[Afbeelding]
In de nieuwe eTwist app kun je tegenwoordig ook je stooklijn instellen:
:strip_exif()/f/image/rpi1uQ3FYFrc4yuKUTgWejLw.jpg?f=fotoalbum_large)
Voorgaand zone regeling verhaal, helemaal mee eens. Is na ruim een jaar ook mijn ervaring.rft80 schreef op woensdag 24 september 2025 @ 00:02:
[...]
De nieuwe modus hardware (v1.03 en beter) stelt ook in staat om tarieven dynamisch aan te passen (advies is niet vaker dan 8 keer per dag, waarschijnlijk vanwege de EEPROM)
[Afbeelding]
Even andere vraag, hoe heb je de koppeling tussen de ace en home assistent gerealiseerd?
Typo van mij, modbus hardware inderdaad, gtw-08FlowDesign schreef op woensdag 24 september 2025 @ 00:13:
[...]
Wat bedoel je met 'Modus hardware'?
[Afbeelding]
Ja, heb ik gezien. Goede ontwikkeling van Remeha. Kan met modbus nog net iets meer uitlezen en niet afhankelijk van internet /cloud maar dit is een super goede toevoeging in de app.
Via modbus, staat een en ander op tweakers (separaat topic). Ben mijn instellingen nog wat aan het polijsten maar zal de hele set op git zetten. Nieuwe hardware is zo gezegd nog beter (extra adressen) en Remeha heeft een flinke slag gemaakt in de documentatie. Er staan zelfs leuke use cases op hun website.edwin2021 schreef op woensdag 24 september 2025 @ 07:04:
[...]
Voorgaand zone regeling verhaal, helemaal mee eens. Is na ruim een jaar ook mijn ervaring.
Even andere vraag, hoe heb je de koppeling tussen de ace en home assistent gerealiseerd?
https://kennisbank.remeha...eiding-en-parameterlijst/
Remeha Elga Ace monitoren met OTGW
Vraag, waarom heb je je base zo hoog? 30 graden water bij buiten temperatuur van 20 lijkt me veel en 2 keer hoger dan de standaard instelling. Voor vergelijk, ik heb 15 met een hoek van 1 ingesteld [huis uit 2008, alleen radiatoren]. WAR met ruimte compensatie.FlowDesign schreef op woensdag 24 september 2025 @ 00:13:
[...]
[Afbeelding]
Ik ben nog zoekende zullen we maar zeggen 😅rft80 schreef op woensdag 24 september 2025 @ 08:01:
[...]
Vraag, waarom heb je je base zo hoog? 30 graden water bij buiten temperatuur van 20 lijkt me veel en 2 keer hoger dan de standaard instelling. Voor vergelijk, ik heb 15 met een hoek van 1 ingesteld [huis uit 2008, alleen radiatoren]. WAR met ruimte compensatie.
Heb hier in huis ook alleen radiatoren. Beneden alle voorzien van ventilatoren met Heatmeister voor de aansturing. Huis uit 1988 maar wel redelijk goed geïsoleerd
Maar bij deze buitentemperatuur is mijn EA6 wel vrij veel aan het pendelen. Gisteren bijvoorbeeld was ie af en toe toch minstens 4 x per uur aan en uit.
Zal eens ongeveer jouw stooklijn proberen. Kijken wat er gebeurt.
Heb 'm nu op 17 graden base en helling 0,9 ingesteld.
[ Voor 3% gewijzigd door FlowDesign op 24-09-2025 08:52 ]
Snap ik. Hier is de Elga nog niet aan geweest. Als je nu behoefte hebt aan verwarming dan is mijn aanname dat je warmteverlies wat hoger ligt dan bij mij. Dan zou je de hoek juist wat hoger kunnen zetten. Eventueel ruimte compensatie aan.
Tips gevraagd:
Wij wonen in een vrijstaande jaren 30 woning (bouwjaar 1940) met ongeveer 110m2 vloeroppervlakte. We hebben de woning compleet gemoderniseerd en de vloer vervangen door een broodjesvloer (goed geïsoleerd) en het dak van binnenuit geïsoleerd met steenwol (deels 12cm en deels 18cm). Daarnaast is de woning voor ongeveer één derde nieuwbouw (bouwjaar 2015 en dus goed geïsoleerd). In de gehele woning hebben we HR++ glas. De gehele woning is voorzien van spouwmuurisolatie (oude gedeelte +/- 6cm), in het nieuwe gedeelte zit iets van 10cm steenwol).
Afgelopen voorjaar hebben we een Remeha Elga Ace 6kw monoblock laten plaatsen. Daarnaast hebben we een Remeha Calenta 40c, deze is twee jaar geleden geplaatst. De warmtepomp is geinstalleerd als hybride opstelling. Wij hebben traditionele Henrad Softline 4 Plus radiatoren. In de woonkamer hangen drie radiatoren die sinds kort zijn voorzien van zelfbouw heatboosters (Arctic P8 PWM fans aangestuurd door Heatmeister) en in de keuken hangt ook één radiator die sinds kort is voorzien van een fabrieks heatbooster (dit is een geschakelde open ruimte). Daarnaast hebben we drie slaapkamers waar we ook sinds kort fabrieks heatboosters hebben. In de badkamer hebben we een vloerverwarmingslus met K-RTL ventiel en daarnaast ook nog een design handdoek radiator. In de bijkeuken, overloop en de kleinste slaapkamer hebben we geen beatboosters.
Sinds enkele jaren draait de cv-ketel op een aanvoertemperatuur van 50 graden (toen hadden we nog geen heatboosters). Nu ben ik zoekende naar basis instellingen om het stookseizoen mee te beginnen. Ik wil binnenkort (zodra we gaan stoken) met een infrarood thermometer proberen zo goed mogelijk waterzijdig te gaan inregelen. Op bijna alle radiatoren zitten nu nog Tado radiatorknoppen, ik denk dat deze knoppen eraf moeten..?
Ik vind het lastig om startpunt van het systeem goed in te stellen? Heeft iemand tips om als uitgangspunt te gaan beginnen (dus aanvoertemperatuur, pompsnelheid etc.)? En moet ik ook nog instellingen in de cv ketel aanpassen? De warmtepomp is middels een openverdeler aangesloten op het cv-circuit.
Wij wonen in een vrijstaande jaren 30 woning (bouwjaar 1940) met ongeveer 110m2 vloeroppervlakte. We hebben de woning compleet gemoderniseerd en de vloer vervangen door een broodjesvloer (goed geïsoleerd) en het dak van binnenuit geïsoleerd met steenwol (deels 12cm en deels 18cm). Daarnaast is de woning voor ongeveer één derde nieuwbouw (bouwjaar 2015 en dus goed geïsoleerd). In de gehele woning hebben we HR++ glas. De gehele woning is voorzien van spouwmuurisolatie (oude gedeelte +/- 6cm), in het nieuwe gedeelte zit iets van 10cm steenwol).
Afgelopen voorjaar hebben we een Remeha Elga Ace 6kw monoblock laten plaatsen. Daarnaast hebben we een Remeha Calenta 40c, deze is twee jaar geleden geplaatst. De warmtepomp is geinstalleerd als hybride opstelling. Wij hebben traditionele Henrad Softline 4 Plus radiatoren. In de woonkamer hangen drie radiatoren die sinds kort zijn voorzien van zelfbouw heatboosters (Arctic P8 PWM fans aangestuurd door Heatmeister) en in de keuken hangt ook één radiator die sinds kort is voorzien van een fabrieks heatbooster (dit is een geschakelde open ruimte). Daarnaast hebben we drie slaapkamers waar we ook sinds kort fabrieks heatboosters hebben. In de badkamer hebben we een vloerverwarmingslus met K-RTL ventiel en daarnaast ook nog een design handdoek radiator. In de bijkeuken, overloop en de kleinste slaapkamer hebben we geen beatboosters.
Sinds enkele jaren draait de cv-ketel op een aanvoertemperatuur van 50 graden (toen hadden we nog geen heatboosters). Nu ben ik zoekende naar basis instellingen om het stookseizoen mee te beginnen. Ik wil binnenkort (zodra we gaan stoken) met een infrarood thermometer proberen zo goed mogelijk waterzijdig te gaan inregelen. Op bijna alle radiatoren zitten nu nog Tado radiatorknoppen, ik denk dat deze knoppen eraf moeten..?
Ik vind het lastig om startpunt van het systeem goed in te stellen? Heeft iemand tips om als uitgangspunt te gaan beginnen (dus aanvoertemperatuur, pompsnelheid etc.)? En moet ik ook nog instellingen in de cv ketel aanpassen? De warmtepomp is middels een openverdeler aangesloten op het cv-circuit.
[ Voor 5% gewijzigd door hnrlu op 24-09-2025 10:47 ]
@hnrlu Je schrijft niks over vloerverwarming. Begrijp ik het nou goed dat je de vloer compleet hebt vervangen, maar toen geen vloerverwarming hebt aangelegd?
Dat zou wel een ontzettende gemiste kans zijn....
Ja dat klopt, achteraf zonde, maar dat was in 2012 al.Andrehj schreef op woensdag 24 september 2025 @ 10:49:
@hnrlu Je schrijft niks over vloerverwarming. Begrijp ik het nou goed dat je de vloer compleet hebt vervangen, maar toen geen vloerverwarming hebt aangelegd?Dat zou wel een ontzettende gemiste kans zijn....
Ik heb een vraagje. Ik heb sinds vorig jaar een nieuwe remeha cv ketel en de Elba ace hybride warmtepomp. Huis is uit 1977, ramen staan dagelijks nog lekker open. Maar het blijft nog steeds 21 graden in huis. Dus blijkbaar huis goed geïsoleerd, want de warmtepomp is nog 0 keer aangeweest.
Nu zat ik bij het warmwatertemperatuur te kijken en zag dat deze op 50 graden staat met een waarschuwing. Onder de 50 graden gene waarschuwing.
Maar het water moet toch minstens 55 a 65 graden zijn i.v.m. kans op legionella besmetting?
Of denk ik nu verkeerd? Ik twijfel namelijk, want stel dat ik gelijk heb, dan zou je toch zeggen dat het niet mogelijk moet zijn om deze temperatuur lager te zetten…
Nu zat ik bij het warmwatertemperatuur te kijken en zag dat deze op 50 graden staat met een waarschuwing. Onder de 50 graden gene waarschuwing.
Maar het water moet toch minstens 55 a 65 graden zijn i.v.m. kans op legionella besmetting?
Of denk ik nu verkeerd? Ik twijfel namelijk, want stel dat ik gelijk heb, dan zou je toch zeggen dat het niet mogelijk moet zijn om deze temperatuur lager te zetten…
/f/image/b4zACypbJvzHUyWvOIxwPBNB.png?f=fotoalbum_large)
Om het verband tussen aanvoertemperatuur en buitentemperatuur te bepalen kun je eerste een tijdje gaan draaien met vaste aanvoertemperatuur, die handmatig bijstellen en netjes (incl de bijbehorende buitentemperatuur) bijhouden.hnrlu schreef op woensdag 24 september 2025 @ 10:50:
Ja dat klopt, achteraf zonde, maar dat was in 2012 al.
Als het goed is kun je dan na een tijdje een grafiek plotten van het verband.
Of je zet de WP op de volautomatische regeling en haalt data voor de bovenstaande grafiek uit je logging (maar die moet je dan wel hebben).
Waarschuwing is volgens mij gewoon indekken. Bij een CV-ketel kon je die vroeger niet eens lager zetten dan 60 graden....aVo0m. schreef op woensdag 24 september 2025 @ 12:30:
Ik heb een vraagje. Ik heb sinds vorig jaar een nieuwe remeha cv ketel en de Elba ace hybride warmtepomp. Huis is uit 1977, ramen staan dagelijks nog lekker open. Maar het blijft nog steeds 21 graden in huis. Dus blijkbaar huis goed geïsoleerd, want de warmtepomp is nog 0 keer aangeweest.
Niet druk over maken dus.
Hij is hier af en toe al aangesprongen indd, maar alleen 's ochtends vroeg of in de avond. Vooral wanneer het zoals de afgelopen nachten redelijk fris is, koelt het toch wel af in huis.rft80 schreef op woensdag 24 september 2025 @ 09:07:
Snap ik. Hier is de Elga nog niet aan geweest. Als je nu behoefte hebt aan verwarming dan is mijn aanname dat je warmteverlies wat hoger ligt dan bij mij. Dan zou je de hoek juist wat hoger kunnen zetten. Eventueel ruimte compensatie aan.
Het gaat mij niet om de waarschuwing. Maar 50 graden is toch te laag? Staat wel zo standaard ingesteld. Vanwege legionella dacht ik dat dit 55 of 65 graden moest zijn. Maar ik kan hem ook veel lager zetten dan 50 graden. Dus moet hij nog steeds 55 a 65 graden zijn of mag hij ook op 40 graden en het systeem zorgt ervoor dat legionella niet mogelijk is?Andrehj schreef op woensdag 24 september 2025 @ 13:20:
[...]
Waarschuwing is volgens mij gewoon indekken. Bij een CV-ketel kon je die vroeger niet eens lager zetten dan 60 graden....
Niet druk over maken dus.
@aVo0m. Dit gaat over een CV-ketel. Die zou ik qua SWW wel op minimaal 55 graden zetten, want voor zover ik weet hebben die geen periodieke legionellacyclus (zoals een WP die wel heeft).
SWW moet op minimaal 62 graden staan ivm legionella.
Wij hebben hier de remeha elga ace all-in-one draaien.
Door het renoveren van de schoorsteen heb ik tijdelijk de werkschakelaar van de warmtepomp uitgezet en de warmtepomp afgedekt. Echter nu loop ik er tegenaan dat de de cv wel lijkt te willen stoken echter gaat de pomp niet aan waardoor de radiatoren niet warm worden.
Iemand een idee waar dit in kan zitten?
Door het renoveren van de schoorsteen heb ik tijdelijk de werkschakelaar van de warmtepomp uitgezet en de warmtepomp afgedekt. Echter nu loop ik er tegenaan dat de de cv wel lijkt te willen stoken echter gaat de pomp niet aan waardoor de radiatoren niet warm worden.
@aVo0m. wettelijk is de minimale warmtapwatertemp voor woonhuis installaties 55 gr. Heb je recirculatie dan 60 gr. Zou hem op 60 gr zetten ivm afkoeling tijdens transport naar de kraan
Staat waarschijnlijk in de blokkerstand omdat hij het buitendeel niet zietmanmetdehamer schreef op vrijdag 26 september 2025 @ 10:39:
Wij hebben hier de remeha elga ace all-in-one draaien.
Daar lijkt het op inderdaad, kun je dat bypassen?Pietje555 schreef op vrijdag 26 september 2025 @ 10:56:
[...]
Staat waarschijnlijk in de blokkerstand omdat hij het buitendeel niet ziet
geen idee. Heb zelf een EA6 met losse ketel. Firmware is waarschijnlijk andersmanmetdehamer schreef op vrijdag 26 september 2025 @ 11:19:
[...]
Daar lijkt het op inderdaad, kun je dat bypassen?
Misschien als hybride modus op kosten staat, gasprijs op € 0,01 zetten
Begrijpelijk, overigens is er zonder vvw al veel winst te behalen met moderne radiatoren speciaal voor lage invoertemp. In hoeverre dat het rendement van vvw haalt, durf ik niet te zeggen. Ik heb destijds met de verbouwing hier boven en beneden vvw laten leggen en het verbruik is wel écht laag qua gas maar ook qua stroom met een ea4.hnrlu schreef op woensdag 24 september 2025 @ 10:50:
[...]
Ja dat klopt, achteraf zonde, maar dat was in 2012 al.
Sowieso, elke vorm van afgifte die efficiënt genoeg is op lage temperatuur is winst. Dat is sowieso vvw maar er zijn voldoende alternatieven.
Adjust non olet, plerumque...
Zou wel moeten kunnen om de all in one te gebruiken zonder buiten unit maar ik heb het nog niet aan de praat gekregen.
https://kennisbank.remeha...tellen-zonder-buitendeel/
Ga er vanuit dat het gewoon koud genoeg moet zijn en misschien de ketel een reset moet geven.
Gelukkig zijn ze vandaag klaar met de werkzaamheden en kan het spul na een poetsbeurt weer aan.
https://kennisbank.remeha...tellen-zonder-buitendeel/
Ga er vanuit dat het gewoon koud genoeg moet zijn en misschien de ketel een reset moet geven.
Gelukkig zijn ze vandaag klaar met de werkzaamheden en kan het spul na een poetsbeurt weer aan.