Advies verduurzaming met hybride WP / Remeha Elga Ace

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SJR
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 09-09 13:29
Hi,

Eerst even een situatieschets...

Woning:
- vrijstaande jaren '30 woning
- afgelopen 1.5 jaar verbouwd en verduurzaamd
- spouwmuurisolatie in spouw van 4 tot 6 cm
- spouwmuur (grotendeels 6cm, klein deel 4cm) is geïsoleerd met verlijmde isolatiekorrels (Rd 1.56)
- 10cm PIR isolatieplaten onder het schuine dak
- PS-combinatievloer met aluminium liggers op de hele begane grond (RC 5)
- uitbouw van 28m2 met geisoleerde vloer en geisoleerd plat dak (RC6, wanden RC 4.5)
- HR++ glas in de hele woning
- 18 zonnepanelen op ZO/NW, leveren ~38 kWh op zonnige dag

Verwarmingssysteem:
- vloerverwarming op de hele BG, 12 groepen van 16mm, groeplengtes tussen de 70 en 95 meter, aanvoer dmv 26mm leidingen
- vv verdeler Robot Standard Pro met Wilo Para pomp, metaal, geen composiet
- Caleffi 642 Z-ONE zoneklep voor vv
- Jaga LTV op alle slaapkamers (zonder fans)
- 2 badkamers met badkamerradiatoren
- Nefit HRC30 CW5 II (uit 2020), afgelopen winter gestookt op eerst 50 graden, daarna 45 graden
- Tado thermostaat in woonkamer, bedraad aangesloten op zoneklep, wireless receiver stuurt CV ketel aan
- Tado radiatorknoppen
- Aansturen CV via OpenTherm, met OTGW ertussen, alle data gaat naar Prometheus

Overig:
- 2 badkamers met regendouche
- tapwater dmv Quooker
- koken dmv Bora

De CV ketel staat op de vliering (stahoogte in de nok minder dan 180cm). Hier is geen plaats voor een staande SWW boiler.
Ik heb HomeAssistant draaien voor wat automation.

Verbruik in 2024:
- gas 1200 m3 (voor HR++ glas installatie)
- stroom 6000 kWh (teruglevering 2755 kWh, geen vol jaar, 2910 kWh YTD)

Doel:
Verduurzamen, verminderd gasverbruik, koelen in de zomer (initieel de slaapkamers)

All-electric?
Heb ik overwogen, maar:
- CV ketel is nog vrij nieuw
- spouwmuur isolatie is niet maximaal (4cm op sommige plekken)
- geen goede locatie beschikbaar buiten op de grond, zou naast de voordeur moeten
- geen plek voor buffer vat
- geen plek SWW boiler (op de vliering)

Ik ben wel recent de Calypso Split V3 tegen gekomen, die zou horizontaal op de vliering kunnen.

Vragen:
Ik ben op zoek gegaan naar een partij die mij onafhankelijk kan adviseren, zonder dus gebonden te zijn aan een bepaald merk. Eerst ben ik met Climaflux in gesprek gegaan. Die kwamen met een Vaillant AroTherm Plus 75/6 230V (totale offerte € 11.495,00) , of de WeHeat Blackbird warmtepomp 8kW (€ 11.272,36). Over die laatste las ik niet zulke goede verhalen, en toen kwam ook de realisatie dan full electric toch wel lastig zou worden qua plaatsing en SWW. Daarnaast niet hele prettige ervaring met Climaflux.

Ik ben nu bezig met een offertetraject bij Heattransformers. Zij komen met een Remeha Elga Ace 4 kW hybride met geisoleerd buffervat voor € 7.551,00.
Zij adviseren de eTwist thermostaat van Remeha zelf (lees ik niet zulke goede verhalen over), of een tijdrelais als ik de Tado zou willen houden. Nu blijkt dat je met een Tado V3 eigenlijk niet kan koelen, en ik lees ook geen goede verhalen voer Tado icm wamtepomp, dus ik neig toch naar de eTwist, met de Tado radiatorknoppen als slave zonder WP aansturing. Overigens kan ik dan nog steeds niet "normaal" koelen met de "slimme" radiatorknoppen, want deze kunnen niet "omgekeerd" werken.

Wat denken jullie van deze offerte en mijn aanpak. Ga ik ergens de fout in?

- Ze adviseren de warm- en koudwater leiding niet naast elkaar op de verdeler te zetten zoals nu, maar de koudwaterleiding naar de andere kant te verhuizen, dan zou efficienter zijn?

- Zal ik gelijk de Robot vv verdeler vervangen door composiet, of kan ik de thermostaatknop dicht zetten bij het koelen om roestvorming door condens te voorkomen.

- Ik heb ook nog een Nest (V3) liggen, werkt die goed met een WP?

- Moet de zoneklep eruit? Moet de thermostaat knop eruit? Hoe kan ik zorgen voor voldoende flow?

- Zou ik toch all-electric moeten gaan met zo'n Calypso split?

- Is een buffervat wel nodig bij 100+ m2 aan vloerverwarming?

- Kan de hybride WP direct op de vloerverwarming, en dus het bijmengen met de eigen pomp van de vv eruit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:25
Itho daalderop heeft een heel mooi liggend SWW vat.

FE is gezien al het werk wat er verzet is gewoon de juiste optie…

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21:07

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Neem ajb geen 4kw elga ace. Ga ajb meteen voor de 6kw..Verschil tussen die twee is extreem groot.

Met 1200m3 gas en een ace.6 kan je een grote deuk in je gasverbruik slaan.

Zit nu op mijn telefoon dat maakt reageren even lastig.

Ik ben ace 6 gebruiker van het eerste uur. Ik blog er ook over. Ik krijg elke winter alleen maar ellende over mij heen met de ace 4 en het extreem beperkte vermogen terwijl de ace 6 fluitend heel veel meer kan leveren.

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wuursj
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22:15

Wuursj

want worst is al bezet

Kijk idd eens naar de 6kw, met deze specs zou dat al aardig voldoende kunnen zijn om (bijna) all electric door te kunnen gaan voor de verwarming. Hybride is bijna zonde voor zo'n voorbereid huis.
SJR schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 22:49:
Overigens kan ik dan nog steeds niet "normaal" koelen met de "slimme" radiatorknoppen, want deze kunnen niet "omgekeerd" werken.
Met een truuk werkt het in slave wel een beetje: hier zet ik de servo's open door op de kamer thermostaat een idioot hoge temp in te stellen. De thermostaat denkt: verwarmen! en zet de kranen open. En voila, er komt koud water binnen. Er zit alleen geen stop op maar te koud wordt het niet snel aangzien de thermstaat in de woonkamer op een gegeven moment wel gaat ingrijpen. Wel beetje oppassen met condens.

[ Voor 10% gewijzigd door Wuursj op 16-07-2025 23:45 ]

droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
Ga bij hybride voor een installatie met machine die geschikt is voor full-electric. Met 1200m3 verbruik is dat een 6kW bij -10 machine volgens de Koevlaas vuistregel.

Mits de 1200m3 voldoende is voor het verwarmen van alle verblijfsruimten tegelijk tot 20 graden. Dat vind ik een deugdelijk verwarmingssysteem (in lijn met modern bouwbesluit)

Voor zover ik begrepen heb kan de Elga geen SWW vat verwarmen… Andersom zijn FE geschikte machines bijna altijd hybride te gebruiken.

[ Voor 23% gewijzigd door Ronald op 17-07-2025 08:28 ]

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietje555
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 10-09 14:21
Ik zou voor de EA6 gaan.
eTwist is veruit de bestek keuze. Is niet echt een thermostaat maar meer een interface met je WP. Klachten lees je altijd, veelal gevolg van verkeerde verwachtingen of slecht netwerk (hoewel software ook niet de sterkste kant is van Remeha).
Verdeler vervangen zou ik niet doen. Condens komt nauwelijks voor omdat de EA niet kan diepkoelen. Bij 16-18 gr water houdt het op. Ik heb hoogstens 5 dagen per jaar condens op mijn stalen verdeler en aansluitleidingen. Daar kunnen ze echt wel tegen. Daarnaast moet je dan ook alle leidingen vervangen naar kunststof of dampdicht isoleren met verlijmde neopreen isolatie.
Rendement verbetering door aansluitingen verplaatsten is onzin.
Koelen met radiatoren gaat niet. Radiator is niet geschikt omdat hij nauwelijks convectie doet en het vormt een kortsluiting in je koelwater.
Ik heb het ook geprobeerd, maar als ik met mijn IR camera kijk zie je dat het koude water als een baksteen naar beneden valt en direct via de retour wordt afgevoerd. De rest van de radiator wordt niet eens koud. Hierdoor gaat de WP pendelen. Je moet dan of van onderaf gaan toevoeren.
Koelen werkt alleen met vloerverwarming/koeling.
Ik heb een goed geisoleerde boerderij uit 1914 met alleen beneden vloerverwarming, en ben van 1600 m³ gas naar 190m³ per jaar gegaan inclusief douchen voor 4 man. Dat bespaart dus rond de € 1.600,- aan gas.
Je gaat natuurlijk wel meer elektra gebruiken, maar mijn PV panelen dekken dit ruimschoots, dus daar heb ik geen kosten (panelen zijn al afgeschreven)
Ik heb de installatie zelf gedaan en was netto € 1.800 kwijt.
Als je het laat doen dan denk ik dat je toch wel aan 7-10 jaar terugverdientijd moet denken.
Eigenlijk is dit geen argument want we doen het natuurlijk allemaal voor het milieu en dat mag wat kosten😁

SMA STP10000TL20 met 10440 Wp 35°Zuid, Intergas Xtreme36 met Remeha Elga Ace 6kW

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Hi,

All-electric?
Heb ik overwogen, maar:
- CV ketel is nog vrij nieuw
- spouwmuur isolatie is niet maximaal (4cm op sommige plekken)
- geen goede locatie beschikbaar buiten op de grond, zou naast de voordeur moeten
- geen plek voor buffer vat
- geen plek SWW boiler (op de vliering)
Gezien je verbruik is all-electric zeker mogelijk. 1200m3 gas is heel netjes en je warmtepomp hoeft dan niet eens zo heel groot/zwaar qua capaciteit, denk aan 6kW als ondergrens als je heel laag qua aanvoertemperatuur kan, 8kW als je aanvoertemperatuur nog iets hoger is.

Overweeg ook een split systeem! monoblock voor alleen je verwarming. Ding zou dan best verderop in je tuin kunnen en een warmtepompboiler ergens voor je warme tapwater.

Bij een warmtepompboiler kan je zelfs een klein stuk slaapkamer opofferen ( 1 a 2m2 ) en dan met een voorzetwand met geluidsisolatie wegwerken. Heb ik hier ook gedaan thuis. Ding is amper hoorbaar als hij draait.

En je kan ook programma's instellen dat de WPB geen warm tapwater mag maken tussen zeg 23:00 en 09:00.
Ik ben op zoek gegaan naar een partij die mij onafhankelijk kan adviseren.
Hier zal je vrees ik toch echt zelf eerst een stuk onderzoek naar moeten doen. Misschien een unicorn uitgezonderd leveren alle partijen een bepaald merk of set merken. Je zal zelf een voorsortering meoten maken welke merken je wel en welke merken je niet wil.

Sterker je zal zelf een voorkeuze moeten maken wil je all-electric in 1 apparaat, verdeeld over 2 apparaten, of wil je toch hybride al dan niet voorgesorteerd op full electric.
Ik ben nu bezig met een offertetraject bij Heattransformers. Zij komen met een Remeha Elga Ace 4 kW hybride met geisoleerd buffervat voor € 7.551,00.
Zij adviseren de eTwist thermostaat van Remeha zelf (lees ik niet zulke goede verhalen over), of een tijdrelais als ik de Tado zou willen houden. Nu blijkt dat je met een Tado V3 eigenlijk niet kan koelen, en ik lees ook geen goede verhalen voer Tado icm wamtepomp, dus ik neig toch naar de eTwist, met de Tado radiatorknoppen als slave zonder WP aansturing.
Nogmaals blijf ver weg van de ACE 4, en als je al kiest voor de ACE, ga dan voor de ACE 6.

Argumentatie: https://www.familie-kleinman.nl/energie/elga-ace-4/

TL;DR: meerprijs ACE 6 (subsidie) is klein. Extra vermogen van de ACE 6 t.o.v. 4 is extreem groot!

eTwist

Je hebt gelijk; Het is geen beste thermostaat maar als je voor een ELGA ACE gaat dan zou ik daar altijd een eTwist bij willen.

Argumentatie: https://www.familie-klein...e-kapiteins-op-een-schip/

Tado is opentherm of aan/uit. Dan bepaald de TADO wat de ELGA moet doen, en gaan bijna alle voordelen van je ELGA het raam uit.

eTwist: ELGA is leidend, inclusief die instellingen.. Dan kan je veel beter inregelen.

Tado/zones
SImpel. Welke hybride warmtepomp of full electric oplossing je ook kiest. Neem afscheid van je zoneregeling, ga over naar domme radiatorknoppen en maak van je huis 1 grote zone.

Want: Warmtepomp = laag en traag. lage aanvoer, duurt uren voordat het op temperatuur is. Zoneregeling = snel en heet. Snel veel warmte naar een zone om die zone warm te krijgen. Staat haaks op wat een warmtepomp wil.

Dat zegt ook iets anders over je thermostaat. Je bent waarschijnlijk met een warmtepomp voordeliger uit om 24/7 op 1 temperatuur te sturen. Dus bijvoorbeeld 24/7 lang gewoon 20.0 graden in je woonkamer en met een weersafhankelijke regeling met ruimtecompensatie ( WAR + RAR ) laat je de warmtepomp lekker de beste aanvoertemperatuur kiezen.

Koelen
Stel je daar niet teveel van voor. Ik heb het meerdere malen geprobeerd om mijn huis te koelen met mijn radiatoren en vloerverwarming.

Temperatuur gaat wel IETS naar beneden maar je krijgt gegarandeerd condens op je radiatoren en op je vloer want je verlaagd wel de temperatuur maar niet de relatieve luchtvochtigheid. En dat vocht moet ergens op neerslaan en dat is op je verwarmingsoppervlak!

Ik heb uiteindelijk een airco laten installeren in huis, 1000% aangenamer om mee te koelen t.o.v. een warmtepomp.
- Ze adviseren de warm- en koudwater leiding niet naast elkaar op de verdeler te zetten zoals nu, maar de koudwaterleiding naar de andere kant te verhuizen, dan zou efficienter zijn?
Grotendeels onzin, je hebt nu een open verdeler, en die mengt water bij normaliter. Waar je naar kan kijken is of je Robot verdeler een optie heeft om hem om te bouwen naar een gesloten verdeler.

BIj mijn Robot kon dat niet jammer genoeg, maar: Mijn vloerverdeler mengt dan weer amper water bij, dus wat van de WP af komt gaat bijna 1 op 1 de vloer in.
- Zal ik gelijk de Robot vv verdeler vervangen door composiet, of kan ik de thermostaatknop dicht zetten bij het koelen om roestvorming door condens te voorkomen.
Hangt van je vloerverdeler af..

Over dat roest: Als je gaat koelen *MOET* je gehele installatie, dus ook alle leidingen, luchtdicht worden afgesloten om condensatie te voorkomen. Dus niet alleen je vloerverdeler.
- Ik heb ook nog een Nest (V3) liggen, werkt die goed met een WP?
BIj de ELGA: Nee, meteen kiezen voor eTwist. Bij andere warmtepompen.. effect is beperkt. Zie ook boven. over laag en traag.
- Moet de zoneklep eruit? Moet de thermostaat knop eruit? Hoe kan ik zorgen voor voldoende flow?
Maak IMHO van je huis 1 grote zone, geen aparte kleppen meer, niet apart aansturen.
Die keuze moet je zelf maken. persoonlijk als ik overnieuw zou beginnen zou ik niet meer kiezen voor een ELGA ACE 6 maar meteen 100% full electric zijn gegaan. Dat heb ik nu alsnog gedaan met de ACE 6 maar dat ging niet zonder slag of stoot.

Ik zat ook rond de 1200m3 gasverbruik per jaar, dus herken je situatie.
Eerlijk antwoord: NEE is NIET nodig.

Argument is dat je warmtepomp dan meer gaat pendelen, maar pendelverhaal is in mijn ogen 9 van de 10 keer een bullshitverhaal.

Ja als het wat warmer wordt gaat je warmtepomp vaker aan en weer uit en dat ga je niet voorkomen met een 100l of nog groter buffervat.
- Kan de hybride WP direct op de vloerverwarming, en dus het bijmengen met de eigen pomp van de vv eruit?
Ja dat kan, mits van de warmtepomp (hybride) de pomp uiteraard sterk genoeg is. Maar dat is 9 van de 10 keer het geval.

Wil je keer komen kijken en luisteren. Je bent welkom!

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
mkleinman schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 12:37:

Tado/zones
SImpel. Welke hybride warmtepomp of full electric oplossing je ook kiest. Neem afscheid van je zoneregeling, ga over naar domme radiatorknoppen en maak van je huis 1 grote zone.
Ik wil hier wel graag een nuance toevoegen.

Even voor de duidelijkheid: Zoneregeling dient nooit een alternatief te zijn voor goed waterzijdig inregelen. Echter kunnen er ruimten zijn die heel erg onder invloed van het weer, met name zon kunnen zijn.

Het was al duidelijk bij mij voor de dakisolatie, mijn zuidgerichte slaapkamers pakken veel zonnewarmte op, met name ook in de winter als de laag staande zon optimaal door het raam komt.

Nu met isolatie warmt een van de kamers in januari, op dat moment zonder verwarming naar 20 graden op. Zonder zon zakt het naar 15.

Als de verwarming niet uit kan dan gaat het gewoon te warm worden…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Ronald schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 12:51:
[...]

Ik wil hier wel graag een nuance toevoegen.

Even voor de duidelijkheid: Zoneregeling dient nooit een alternatief te zijn voor goed waterzijdig inregelen. Echter kunnen er ruimten zijn die heel erg onder invloed van het weer, met name zon kunnen zijn.

Het was al duidelijk bij mij voor de dakisolatie, mijn zuidgerichte slaapkamers pakken veel zonnewarmte op, met name ook in de winter als de laag staande zon optimaal door het raam komt.

Nu met isolatie warmt een van de kamers in januari, op dat moment zonder verwarming naar 20 graden op. Zonder zon zakt het naar 15.

Als de verwarming niet uit kan dan gaat het gewoon te warm worden…
Dat heb ik dus thuis opgelost met gewone thermostaatknoppen. Dan gaat ze automatisch open en dicht als de zon er op staat. Heb ik ook met mijn eigen slaapkamer op pal zuid.

Maar een zoneregeling hier maakt het alleen maar onnodig ingewikkeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
Dat ik ook een vorm van zoneregeling waar in sommige situaties rekening mee gehouden moet worden :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SJR
FE is gezien al het werk wat er verzet is gewoon de juiste optie…
Ja, dat was ook mijn eerste gedachte. Helaas heb ik bij de verbouwing hier niet helemaal rekening mee gehouden. Ik zie twee grote uitdagingen:
Plaatsing monoblock buiten en leidingwerk naar binnen.
Enige goede optie is naast de voordeur, wat niet ideaal is qua geluid als je aan komt lopen. Vanaf daar zou het leidingwerk dan naar de meterkast en VV verdeler kunnen, aangesloten op de 26mm kunststof. Daar is alleen geen plek voor een buffervat (diepte kast is 38cm).
SWW
Dan moet voor het SWW een liggend vat worden geplaatst op de vliering, met een eigen split unit buiten (Calypso of dus Itho daalderop). Dat zijn extra kosten en een extra onzekerheid of dat gerealiseerd kan worden. Alhoewel dit natuurlijk wel later kan worden gedaan.
Met 1200m3 gas en een ace.6 kan je een grote deuk in je gasverbruik slaan.
1200 m3 is waarschijnlijk een onderschatting, omdat we de eerste maanden van 2024 niet in ons huis zaten vanwege de verbouwing. Waarschijnlijk is 1700 tot 1900 meer realistisch.
Met een truuk werkt het in slave wel een beetje: hier zet ik de servo's open door op de kamer thermostaat een idioot hoge temp in te stellen. De thermostaat denkt: verwarmen! en zet de kranen open. En voila, er komt koud water binnen. Er zit alleen geen stop op maar te koud wordt het niet snel aangzien de thermstaat in de woonkamer op een gegeven moment wel gaat ingrijpen. Wel beetje oppassen met condens.
Enige is dat die thermostaat knoppen maar tot 25 graden kunnen, dus als de kamer warmer dat dat is/wordt, dan gaat'ie alsnog dicht.
Verdeler vervangen zou ik niet doen. Condens komt nauwelijks voor omdat de EA niet kan diepkoelen. Bij 16-18 gr water houdt het op. Ik heb hoogstens 5 dagen per jaar condens op mijn stalen verdeler en aansluitleidingen. Daar kunnen ze echt wel tegen. Daarnaast moet je dan ook alle leidingen vervangen naar kunststof of dampdicht isoleren met verlijmde neopreen isolatie.
Okay, dat is goed om te weten, verdeler zou ik dus kunnen aankijken. Al het leidingwerk is nieuw (kunststof).
Radiatoren zijn Jaga LTV, dus eigenlijk convectoren. Met evt een aanjager fan eronder moet koelen kunnen (dat is wat Jaga zelf ook aanbiedt).

Goed advies rondom de Ace 6kW vs 4kW, ik zal het blog ook gaan doornemen. Mocht ik een monoblock dus niet goed buiten kunnen plaatsen (zeker niet met een SWW vat er dichtbij), dan is een 6kW Ace icm een losse WP boiler split unit dus een optie om van het gas af te gaan.
Dan zou ik eerst een winter kunnen stoken op de 6kW om te kijken of m'n CV ketel moet bijspringen. Als het overigens echt koud wordt, heb ik ook nog een houtkachel in de woonkamer (4.9kW).
Overweeg ook een split systeem! monoblock voor alleen je verwarming. Ding zou dan best verderop in je tuin kunnen en een warmtepompboiler ergens voor je warme tapwater.Bij een warmtepompboiler kan je zelfs een klein stuk slaapkamer opofferen ( 1 a 2m2 ) en dan met een voorzetwand met geluidsisolatie wegwerken. Heb ik hier ook gedaan thuis. Ding is amper hoorbaar als hij draait.
De verbouwing is net klaar, dus nu weer een stuk slaapkamer opoffering is niet echt een optie. Een liggend vat met split unit buiten dus wel.

Kan het leidingwerk van een monoblock ook een paar meter onder de grond buiten? Dan zou de plaatsing wat makkelijker maken (tegenover de voordeur, bij de vuilcontainers). De mensen van Heattransformers raadden dat af. En hoe groot moet het buffervat dan zijn, dat hierbij in de buurt moet worden geplaatst? In de meterkast is niet veel ruimte. In de trapkast eventueel wel, maar dat is aan de andere kant van de gang, en grenst niet aan een buitenmuur, dus daar kom ik moeilijk met leidingwerk. Buffervat op de vliering is te ver weg van de warmtebron lijkt me.
Over dat roest: Als je gaat koelen *MOET* je gehele installatie, dus ook alle leidingen, luchtdicht worden afgesloten om condensatie te voorkomen. Dus niet alleen je vloerverdeler.
Dat geldt niet voor kunststof leidingwerk lijkt me?

Verder duidelijk:
- 1 grote zone (dus bestaande zoneklep eruit of altijd open), LTV knoppen Tado als slave, of normale knoppen, zodat er nog wel geknepen kan worden op de SK (ik heb ook een SK op ZW die veel zon pakt)
- koelen effect is beperkt, maar een paar graden kan al veel schelen op de slaapkamers. Vorige huis hadden we airco, dat is inderdaad heel anders, maar ook wel weer een grote investering (voor 4 SK), en milieubelastend.

Dan blijft denk ik de grootste keuze nog:
Hybride FE ready (Ace 6kW?) die op het dak geplaatst kan worden, of FE monoblock wat ik op de grond moet plaatsen. Voor beide zou ik een liggende SWW boiler split unit moeten plaatsen, en voor het monoblock moet ik kijken of ik die verder van de voordeur kan zetten met leidingwerk onder de grond (want een buffervat zou niet nodig zijn met 100+m VV).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SJR
Of toch de pragmatische aanpak:
- die cv ketel uit 2020 gaat nog wel 10 jaar mee, zeker voor alleen SWW gebruik
- de goedkopere hybride WP ook (wel met genoeg kW om geen/weinig gas te verbruiken)

En in 2035 zijn de ontwikkelingen in warmtepompen weer een stuk verder, zijn ze efficiënter, goedkoper, etc. Dan kan ik dan alles vervangen als het toch afgeschreven is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 21:13
Zij adviseren de eTwist thermostaat van Remeha zelf (lees ik niet zulke goede verhalen over),
Kun je aangeven waar je dat gelezen hebt? In het Elga Ace topic lees je enkel positieve ervaringen met de eTwist, alle mensen die problemen hebben met de thermostaat, hebben problemen met thermostaten van andere merken. Vooral die van zoneregelingen en die van Honeywell zijn berucht.
of een tijdrelais als ik de Tado zou willen houden. Nu blijkt dat je met een Tado V3 eigenlijk niet kan koelen, en ik lees ook geen goede verhalen voer Tado icm wamtepomp, dus ik neig toch naar de eTwist, met de Tado radiatorknoppen als slave zonder WP aansturing. Overigens kan ik dan nog steeds niet "normaal" koelen met de "slimme" radiatorknoppen, want deze kunnen niet "omgekeerd" werken.
Let op, al die regelingen gaan ruzie maken met de regeling van de eTwist. Het hoogste rendement haal je met een WP als je alle zones altijd open zet. Of in ieder geval het grootste deel. Een enkele slaapkamer zou je dan nog met een "slimme" knop kunnen aansturen.
Geen idee wat je hier bedoelt.
Voldoende flow = zoveel mogelijk open.
Voor all-electric zou ik altijd (weer) een Mitsubishi kopen.
Nee, tenzij je een zoneregeling de boel laat frustreren.
Ja. Dat gaat prima. Het voordeel is het (veel) hogere rendement en de grotere flow, maar het nadeel is dat je dan geen heter water meer hebt voor radiatoren,.
SJR schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 15:06:
SWW
Dan moet voor het SWW een liggend vat worden geplaatst op de vliering, met een eigen split unit buiten (Calypso of dus Itho daalderop). Dat zijn extra kosten en een extra onzekerheid of dat gerealiseerd kan worden. Alhoewel dit natuurlijk wel later kan worden gedaan.
Hou er rekening mee dat liggende vaten veel meer interne menging hebben (dus minder gelaagdheid). Dit betekent dat je minder warm water beschikbaar hebt en je COP voor SWW lager is.
1200 m3 is waarschijnlijk een onderschatting, omdat we de eerste maanden van 2024 niet in ons huis zaten vanwege de verbouwing. Waarschijnlijk is 1700 tot 1900 meer realistisch.
Dan is, als je hybride wilt, de Ace6 een no-brainer. De (split) Ace 4 is eigenlijk maar 3 kW (zie Elga Ace topic) en dan voor jou echt veel te klein.
Dan zou ik eerst een winter kunnen stoken op de 6kW om te kijken of m'n CV ketel moet bijspringen. Als het overigens echt koud wordt, heb ik ook nog een houtkachel in de woonkamer (4.9kW).
Je moet vooral een winter het gasverbruik monitoren (per dag!) zodat je op basis van meetgegevens de juiste grootte van een WP kunt bepalen. Maar als je schat dat 1700 m3 realistisch is, dan is een 6 kW voor all-electric echt te klein. Je komt dan al bij mistig weer rond het vriespunt (met veel defrosts) in de problemen.
De Elga Ace zal dan ook je CV-ketel bijschakelen.
Kan het leidingwerk van een monoblock ook een paar meter onder de grond buiten? Dan zou de plaatsing wat makkelijker maken (tegenover de voordeur, bij de vuilcontainers). De mensen van Heattransformers raadden dat af.
Waarom? Met een terrendis leiding gaat dat prima. Enig nadeel is dat dat veel (en lastig) werk is, en die leiding erg duur is. Maar technisch is er geen bezwaar.
En in 2035 zijn de ontwikkelingen in warmtepompen weer een stuk verder, zijn ze efficiënter, goedkoper, etc.
Voorlopig geeft de trend je ongelijk.
Mijn WP is nu 5 jaar oud.
Qua rendement is er sindsdien nauwelijks wat veranderd.
Alleen de kosten zijn sindsdien meer dan 50% gestegen, door hogere materiaalkosten, duurdere uren etc.
Een installatie die toen 10k (excl subsidie!) kostte, zit nu boven de 15 k.

Als je inderdaad 1700 m3 aan gasverbruik hebt, en bereid bent het een en ander zelf te doen, heb je een all-electric WP tegen 2035 wel terugverdiend...

Voor mij geldt dat ik in de afgelopen 5 jaar (mede door de energiecrisis) zowel mijn PV- als mijn WP-systeem al heb terugverdiend en daardoor nu gratis stroom en verwarming heb.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edwin2021
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 19:35
Ik woon in een vrijstaande houtskelet woning uit 1995 waarin alleen de ruiten door hr++ zijn vervangen. Met 2 man ca 1800m3 gas per jaar. 2 jaar geleden vloerverwarming erin (ca80m2) tesamen met een acr6kw waarvan de buiten unit ca 25mtr verderop staat. Ik stook op een temperatuur en feitelijk alleen beneden. Boven 2 kantoren die opwarmen met een airco en dan op temperatuur worden gehouden met een forse radiator.
Gasverbruik nu Ca 250m3 ondanks koken op gas en twee badkamers voorzien van regendouche.
Radiatoren hangen er nog wel maar zijn niet in gebruik en afgelopen 2 winters is het nooit echt koud geweest.
Pagina: 1