Hi,
Eerst even een situatieschets...
Woning:
- vrijstaande jaren '30 woning
- afgelopen 1.5 jaar verbouwd en verduurzaamd
- spouwmuurisolatie in spouw van 4 tot 6 cm
- spouwmuur (grotendeels 6cm, klein deel 4cm) is geïsoleerd met verlijmde isolatiekorrels (Rd 1.56)
- 10cm PIR isolatieplaten onder het schuine dak
- PS-combinatievloer met aluminium liggers op de hele begane grond (RC 5)
- uitbouw van 28m2 met geisoleerde vloer en geisoleerd plat dak (RC6, wanden RC 4.5)
- HR++ glas in de hele woning
- 18 zonnepanelen op ZO/NW, leveren ~38 kWh op zonnige dag
Verwarmingssysteem:
- vloerverwarming op de hele BG, 12 groepen van 16mm, groeplengtes tussen de 70 en 95 meter, aanvoer dmv 26mm leidingen
- vv verdeler Robot Standard Pro met Wilo Para pomp, metaal, geen composiet
- Caleffi 642 Z-ONE zoneklep voor vv
- Jaga LTV op alle slaapkamers (zonder fans)
- 2 badkamers met badkamerradiatoren
- Nefit HRC30 CW5 II (uit 2020), afgelopen winter gestookt op eerst 50 graden, daarna 45 graden
- Tado thermostaat in woonkamer, bedraad aangesloten op zoneklep, wireless receiver stuurt CV ketel aan
- Tado radiatorknoppen
- Aansturen CV via OpenTherm, met OTGW ertussen, alle data gaat naar Prometheus
Overig:
- 2 badkamers met regendouche
- tapwater dmv Quooker
- koken dmv Bora
De CV ketel staat op de vliering (stahoogte in de nok minder dan 180cm). Hier is geen plaats voor een staande SWW boiler.
Ik heb HomeAssistant draaien voor wat automation.
Verbruik in 2024:
- gas 1200 m3 (voor HR++ glas installatie)
- stroom 6000 kWh (teruglevering 2755 kWh, geen vol jaar, 2910 kWh YTD)
Doel:
Verduurzamen, verminderd gasverbruik, koelen in de zomer (initieel de slaapkamers)
All-electric?
Heb ik overwogen, maar:
- CV ketel is nog vrij nieuw
- spouwmuur isolatie is niet maximaal (4cm op sommige plekken)
- geen goede locatie beschikbaar buiten op de grond, zou naast de voordeur moeten
- geen plek voor buffer vat
- geen plek SWW boiler (op de vliering)
Ik ben wel recent de Calypso Split V3 tegen gekomen, die zou horizontaal op de vliering kunnen.
Vragen:
Ik ben op zoek gegaan naar een partij die mij onafhankelijk kan adviseren, zonder dus gebonden te zijn aan een bepaald merk. Eerst ben ik met Climaflux in gesprek gegaan. Die kwamen met een Vaillant AroTherm Plus 75/6 230V (totale offerte € 11.495,00) , of de WeHeat Blackbird warmtepomp 8kW (€ 11.272,36). Over die laatste las ik niet zulke goede verhalen, en toen kwam ook de realisatie dan full electric toch wel lastig zou worden qua plaatsing en SWW. Daarnaast niet hele prettige ervaring met Climaflux.
Ik ben nu bezig met een offertetraject bij Heattransformers. Zij komen met een Remeha Elga Ace 4 kW hybride met geisoleerd buffervat voor € 7.551,00.
Zij adviseren de eTwist thermostaat van Remeha zelf (lees ik niet zulke goede verhalen over), of een tijdrelais als ik de Tado zou willen houden. Nu blijkt dat je met een Tado V3 eigenlijk niet kan koelen, en ik lees ook geen goede verhalen voer Tado icm wamtepomp, dus ik neig toch naar de eTwist, met de Tado radiatorknoppen als slave zonder WP aansturing. Overigens kan ik dan nog steeds niet "normaal" koelen met de "slimme" radiatorknoppen, want deze kunnen niet "omgekeerd" werken.
Wat denken jullie van deze offerte en mijn aanpak. Ga ik ergens de fout in?
- Ze adviseren de warm- en koudwater leiding niet naast elkaar op de verdeler te zetten zoals nu, maar de koudwaterleiding naar de andere kant te verhuizen, dan zou efficienter zijn?
- Zal ik gelijk de Robot vv verdeler vervangen door composiet, of kan ik de thermostaatknop dicht zetten bij het koelen om roestvorming door condens te voorkomen.
- Ik heb ook nog een Nest (V3) liggen, werkt die goed met een WP?
- Moet de zoneklep eruit? Moet de thermostaat knop eruit? Hoe kan ik zorgen voor voldoende flow?
- Zou ik toch all-electric moeten gaan met zo'n Calypso split?
- Is een buffervat wel nodig bij 100+ m2 aan vloerverwarming?
- Kan de hybride WP direct op de vloerverwarming, en dus het bijmengen met de eigen pomp van de vv eruit?
Eerst even een situatieschets...
Woning:
- vrijstaande jaren '30 woning
- afgelopen 1.5 jaar verbouwd en verduurzaamd
- spouwmuurisolatie in spouw van 4 tot 6 cm
- spouwmuur (grotendeels 6cm, klein deel 4cm) is geïsoleerd met verlijmde isolatiekorrels (Rd 1.56)
- 10cm PIR isolatieplaten onder het schuine dak
- PS-combinatievloer met aluminium liggers op de hele begane grond (RC 5)
- uitbouw van 28m2 met geisoleerde vloer en geisoleerd plat dak (RC6, wanden RC 4.5)
- HR++ glas in de hele woning
- 18 zonnepanelen op ZO/NW, leveren ~38 kWh op zonnige dag
Verwarmingssysteem:
- vloerverwarming op de hele BG, 12 groepen van 16mm, groeplengtes tussen de 70 en 95 meter, aanvoer dmv 26mm leidingen
- vv verdeler Robot Standard Pro met Wilo Para pomp, metaal, geen composiet
- Caleffi 642 Z-ONE zoneklep voor vv
- Jaga LTV op alle slaapkamers (zonder fans)
- 2 badkamers met badkamerradiatoren
- Nefit HRC30 CW5 II (uit 2020), afgelopen winter gestookt op eerst 50 graden, daarna 45 graden
- Tado thermostaat in woonkamer, bedraad aangesloten op zoneklep, wireless receiver stuurt CV ketel aan
- Tado radiatorknoppen
- Aansturen CV via OpenTherm, met OTGW ertussen, alle data gaat naar Prometheus
Overig:
- 2 badkamers met regendouche
- tapwater dmv Quooker
- koken dmv Bora
De CV ketel staat op de vliering (stahoogte in de nok minder dan 180cm). Hier is geen plaats voor een staande SWW boiler.
Ik heb HomeAssistant draaien voor wat automation.
Verbruik in 2024:
- gas 1200 m3 (voor HR++ glas installatie)
- stroom 6000 kWh (teruglevering 2755 kWh, geen vol jaar, 2910 kWh YTD)
Doel:
Verduurzamen, verminderd gasverbruik, koelen in de zomer (initieel de slaapkamers)
All-electric?
Heb ik overwogen, maar:
- CV ketel is nog vrij nieuw
- spouwmuur isolatie is niet maximaal (4cm op sommige plekken)
- geen goede locatie beschikbaar buiten op de grond, zou naast de voordeur moeten
- geen plek voor buffer vat
- geen plek SWW boiler (op de vliering)
Ik ben wel recent de Calypso Split V3 tegen gekomen, die zou horizontaal op de vliering kunnen.
Vragen:
Ik ben op zoek gegaan naar een partij die mij onafhankelijk kan adviseren, zonder dus gebonden te zijn aan een bepaald merk. Eerst ben ik met Climaflux in gesprek gegaan. Die kwamen met een Vaillant AroTherm Plus 75/6 230V (totale offerte € 11.495,00) , of de WeHeat Blackbird warmtepomp 8kW (€ 11.272,36). Over die laatste las ik niet zulke goede verhalen, en toen kwam ook de realisatie dan full electric toch wel lastig zou worden qua plaatsing en SWW. Daarnaast niet hele prettige ervaring met Climaflux.
Ik ben nu bezig met een offertetraject bij Heattransformers. Zij komen met een Remeha Elga Ace 4 kW hybride met geisoleerd buffervat voor € 7.551,00.
Zij adviseren de eTwist thermostaat van Remeha zelf (lees ik niet zulke goede verhalen over), of een tijdrelais als ik de Tado zou willen houden. Nu blijkt dat je met een Tado V3 eigenlijk niet kan koelen, en ik lees ook geen goede verhalen voer Tado icm wamtepomp, dus ik neig toch naar de eTwist, met de Tado radiatorknoppen als slave zonder WP aansturing. Overigens kan ik dan nog steeds niet "normaal" koelen met de "slimme" radiatorknoppen, want deze kunnen niet "omgekeerd" werken.
Wat denken jullie van deze offerte en mijn aanpak. Ga ik ergens de fout in?
- Ze adviseren de warm- en koudwater leiding niet naast elkaar op de verdeler te zetten zoals nu, maar de koudwaterleiding naar de andere kant te verhuizen, dan zou efficienter zijn?
- Zal ik gelijk de Robot vv verdeler vervangen door composiet, of kan ik de thermostaatknop dicht zetten bij het koelen om roestvorming door condens te voorkomen.
- Ik heb ook nog een Nest (V3) liggen, werkt die goed met een WP?
- Moet de zoneklep eruit? Moet de thermostaat knop eruit? Hoe kan ik zorgen voor voldoende flow?
- Zou ik toch all-electric moeten gaan met zo'n Calypso split?
- Is een buffervat wel nodig bij 100+ m2 aan vloerverwarming?
- Kan de hybride WP direct op de vloerverwarming, en dus het bijmengen met de eigen pomp van de vv eruit?