Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bastiaant
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 29-10-2024
@ardvark99 De GTW-08 is een losse module (voor ~140 euro in Duitsland te bestellen, in NL een stuk duurder) die je Elga uitleesbaar maakt via Modbus. Die GTW-08 sluit je dan weer aan op een esphome module of modbus->ethernet/wifi module die je kunt kunt uitlezen in (o.a.) home assistant. Al met al vrij eenvoudig te installeren, en het werkt goed.

In dit topic wordt er ook over gediscussieerd.

[ Voor 10% gewijzigd door bastiaant op 06-12-2023 15:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
bastiaant schreef op woensdag 6 december 2023 @ 14:26:
@Andrehj Thanks. Misschien verklaart dat het, maar ik zie het bv vandaag ook gebeuren, terwijl het nu zo'n 5 graden is. Dan valt er toch weinig te ontdooien?
Toch wel. Een WP kan alleen warmte uit de lucht halen als de de verdamper (dat rooster achterop) kouder is dan de omgeving. Meestal een graad of 3 à 5. Dus ook bij +5 kan het zomaar zijn dat periodiek een defrost nodig is.
Of dat nodig is kun je trouwens prima zelf zien door te kijken of je buitenunit dichtvriest.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ardvark99
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 21:19
bastiaant schreef op woensdag 6 december 2023 @ 15:33:
@ardvark99 De GTW-08 is een losse module (voor ~140 euro in Duitsland te bestellen, in NL een stuk duurder) die je Elga uitleesbaar maakt via Modbus. Die GTW-08 sluit je dan weer aan op een esphome module of modbus->ethernet/wifi module die je kunt kunt uitlezen in (o.a.) home assistant. Al met al vrij eenvoudig te installeren, en het werkt goed.

In dit topic wordt er ook over gediscussieerd.
Ha, thanks. Ga het topic eens doorlezen. Ben dan wel op zoek naar een wifi module (thuis alles via wifi op HA gekoppeld, wil daar zo lang mogelijk daarop blijven en niet bv esphome oid er bij moeten zetten).
Wordt wel weer een uitgave. De installateur zou nog een 4G module plaatsen (een GTW-30 dacht ik), maar ondertussen is die failliet... ;(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JBtL
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 01:22
@ardvark99 Aan die 4G module heb je toch niet zoveel. Je kan met een Elfin EW11A de data die uit de GTW-08 module komt via Wifi doorsturen naar HA. Maar het mooiste is toch een goede kWh meter met een warmte-meter (bij mij een Kamstrup Multical 403). Dat is veel preciezer. Maar de GTW-08 is een prima 2e.

[ Voor 6% gewijzigd door JBtL op 06-12-2023 16:48 ]

Remeha Elga Ace 4kW - MHI SRK ZS-W 4kW - 5355 Wp ZO - 1000 Wp vlak - 4200 Wp NW - 7x Jaga Strada + zelfbouw DBE - 3xVictron Multiplus II 48V 5000 + 62kWh LFP accu - DoucheWTW + 1.5kW 200l Smart Boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rft80
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 22:59
Hier ook een gtw-08 gebruiker, ik haal echter ook veel uit mijn otgw, makkelijker te installeren en een stuk goedkoper. De gtw-08 is vrij prijzig voor een grafiek generator 😄

In theorie kan de gtw-08 heel veel maar valt me tegen hoe slecht de documentatie is. Tot nu toe ben ik niet in staat om waarden te schrijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAcid
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
ardvark99 schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 20:54:
[...]

Ik heb in het begin mijn Elga aan laten sturen door mijn tado thermostaat, via aan / uit, en door tado support wat parameters laten aanpassen, maar was niet tevreden met het resultaat. De Elga was idd meer bezig met aan /uit schakelen en draaide voor mijn gevoel niet prettig. Heb toen via marktplaats goedkoop een eTwist op de kop getikt, en die regeld de Elga wel beter. Jammer, jaren met de tado gewerkt maar sinds de installatie van de warmtepomp was het voor mij geen goede oplossing. Wat dat betreft loopt tado achter een is niet de beste oplossing meer. Tegenwoordig hebben ze wel een soort van warmtepomp gateway, die de Elga nog niet ondersteund, van rond de 300 euro, met een of ander abonnement voor dynamische contacten erbij, voor mij niet meer interessant. Ik gebruik nog wel de tado knoppen, als losse sturing, maar die ga ik ook een keer vervangen.
Maar dan kun je geen warmte meer “vragen” met de Tado knoppen toch? Of heb je daar wat op gevonden? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ardvark99
MrAcid schreef op woensdag 6 december 2023 @ 21:47:
[...]

Maar dan kun je geen warmte meer “vragen” met de Tado knoppen toch? Of heb je daar wat op gevonden? :)
Dat klopt, maar het is een warmtepomp, die staat constanter de hele dag te draaien, al heb ik heb 's nachts 1 graad lager staan, en in stilte modus. Dus in principe kan ik met de tado knoppen wel een schema aan houden (sommige iets ruimer ingesteld), en op die manier bepaalde kamers nog steeds regelen.
JBtL schreef op woensdag 6 december 2023 @ 16:47:
@ardvark99 Aan die 4G module heb je toch niet zoveel. Je kan met een Elfin EW11A de data die uit de GTW-08 module komt via Wifi doorsturen naar HA. Maar het mooiste is toch een goede kWh meter met een warmte-meter (bij mij een Kamstrup Multical 403). Dat is veel preciezer. Maar de GTW-08 is een prima 2e.
Dat ik zelf niet veel aan die 4G module heb, had ik al begrepen. Maar deze waren in maart bij de installatie niet te leveren. In september kreeg ik een mail dat deze alsnog geïnstalleerd gaat worden, in oktober kwam ik er achter dat het bedrijf failliet was. Heb er in principe wel voor betaald, maar kan er nu naar fluiten...

En die Kamstrup gaat hem voor mij niet worden denk ik, die moet tussen de leidingen geplaatst worden. Ik ben best wel handig, maar daar ga ik (nu) niet aan beginnen.

[ Voor 46% gewijzigd door ardvark99 op 06-12-2023 21:56 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• robhuls
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 30-08 00:03
Verwijderd schreef op woensdag 6 december 2023 @ 09:48:
[...]
Ik heb iets soortgelijks met de 6kW. Door de installateur ingesteld op WAR+, op een koude dag begon de backup (gas) als een malle te stoken. Temperatuur ingesteld op 18 maar hij bleef gewoon doorverwarmen naar 19,5-20.
[...]
Ik had diezelfde offset en bij mij kwam dat doordat de stooklijn (CP230) veel te hoog stond. Volgens mij is de aanvoer temperatuur Ta = 20 + CP230 * (Tb - CP210). Default staat hier Ta = 20 + 1.9 * (Tb - 20). Als je van WAR naar WAR+ gaat, komt daar een offset bij Toff = (T_thermostaat - T_ruimte) * (1 + CP230) * CP240. Standaard staat hier Toff = (T_thermostaat - T_ruimte) * 8.7. Wat je denk ik ziet is dat bij 0 graden de Ta uit de stooklijn Ta = 58C wordt, wat heel fors is. Vervolgens stijgt de temperatuur in huis tot 1.5 graad boven de ingestelde waarde. De T_offset wordt dan 8.7*1.5=13, waarmee Ta wordt gereduceerd naar 58-13=45C. Als bij deze waarde je huis steady op 19,5 graden blijft, dan zie je dat die offset er altijd is. Wat je dus wilt is dat je stooklijn zelf Ta = 45 geeft bij Tb=0, oftewel CP230 op iets van 1.2 zetten. Wat je daarna ziet is dat als je de thermostaat omhoog zet, de Ta verhoogt wordt door de offset, het wordt warmen is huis, de offset daalt en het nieuwe setpoint wordt netjes vast gehouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

robhuls schreef op donderdag 7 december 2023 @ 09:03:
[...]

Ik had diezelfde offset en bij mij kwam dat doordat de stooklijn (CP230) veel te hoog stond. Volgens mij is de aanvoer temperatuur Ta = 20 + CP230 * (Tb - CP210). Default staat hier Ta = 20 + 1.9 * (Tb - 20). Als je van WAR naar WAR+ gaat, komt daar een offset bij Toff = (T_thermostaat - T_ruimte) * (1 + CP230) * CP240. Standaard staat hier Toff = (T_thermostaat - T_ruimte) * 8.7. Wat je denk ik ziet is dat bij 0 graden de Ta uit de stooklijn Ta = 58C wordt, wat heel fors is. Vervolgens stijgt de temperatuur in huis tot 1.5 graad boven de ingestelde waarde. De T_offset wordt dan 8.7*1.5=13, waarmee Ta wordt gereduceerd naar 58-13=45C. Als bij deze waarde je huis steady op 19,5 graden blijft, dan zie je dat die offset er altijd is. Wat je dus wilt is dat je stooklijn zelf Ta = 45 geeft bij Tb=0, oftewel CP230 op iets van 1.2 zetten. Wat je daarna ziet is dat als je de thermostaat omhoog zet, de Ta verhoogt wordt door de offset, het wordt warmen is huis, de offset daalt en het nieuwe setpoint wordt netjes vast gehouden.
Bedankt voor dit stukje inzicht, ik kijk het een paar weken aan hoe het bevalt met Ruimteregeling maar dit klinkt als een oplossing voor het euvel dat ik had met WAR+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 1nsane
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 20:23
Ik meld mezelf ook even :)

Sinds ik pas verhuisd ben een Elga Ace 4kw laten plaatsen naast de Tzerra. Ik heb door het hele huis vvw van WARP systems.

Ik heb ook een eTwist thermostaat.

Stooklijn staat door de installateur op 0,7 ingesteld, uitvoertemp 35c en tot nu toe werkt het allemaal prima (blij mee want vvw en leidingwerk zelf gedaan). Ik merk wel dat boven wat kouder is dan beneden (boven droogbouw beneden natbouw). Ik moet nog eens kijken hoe ik dat wat beter krijg met flowinstelling enz maar ik ben me eens aan het verdiepen in wat ik kan doen om het efficienter te maken.

Dat begint met inzicht krijgen, iets waar de Remeha Home app weinig inzicht in geeft. Ik wil dus zo’n dongle in m’n slimme electrameter prikken. Wel stom trouwens, ik heb nog een domme gasmeter dus aanvraag bij Stedin gedaan voor een slimme gasmeter, zeggen ze kan niet want de hoofdleiding moet nog gesaneerd worden, terwijl er dus al een slimme elektrameter hangt :+

Het staat op kosten geoptimaliseerd en ik laat alles op 21c draaien continu omdat dat aangeraden werd ivm natbouw beneden.

Ik zie dat er ook andere Remeha apps zijn zoals die smart start en service app. Ook schijnt er een open therm module te zijn die het mogelijk maakt om zowel de elga als de tzerra uit te lezen maar wat is wijsheid?

Ik kan ook de warmwatertemp instellen in de home app en de etwist maar doet dat überhaupt wat voor het stromende warmwater? Aangezien het protocol tussen de etwist en elga geen OT is?

[ Voor 6% gewijzigd door 1nsane op 07-12-2023 17:08 ]

Adjust non olet, plerumque...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietje555
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 10-09 14:21
@1nsane Volgens mij communiceert de Tzerra met de EA via Rbus (of Opentherm). Zover ik weet heb je hier geen module voor nodig. De eTwist en EA gebruiken ook Rbus
Rbus is een uitgebreid opentherm protocol wat alle Remeha Ace installaties onderling gebruiken en zit er bij nieuwere types standaard in.
Dat je warmwater in kan stellen op de eTwist en app geeft eigenlijk al aan dat je Rbus gebruik of opentherm.
Je kunt tijden voor tapwater, maar ook de maximale watertemperatuur voor je CV ketel instellen. Erg veel instellingen van de CV ketel gaan nu via de EA en de eTwist. Deze vormen één geheel en werken samen.
De Snelstart app is om de installatie eenvoudig redelijk werkend in bedrijf te stellen
De Smartservice app kun je alles mee uitlezen en instellen van je EA, eTwist en CV ketel. Je hebt hier wel een bluetooth module voor nodig die er niet meer standaard in zit (ondanks dat de handleiding dit wel meldt).

SMA STP10000TL20 met 10440 Wp 35°Zuid, Intergas Xtreme36 met Remeha Elga Ace 6kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1nsane
Pietje555 schreef op donderdag 7 december 2023 @ 19:29:
@1nsane Volgens mij communiceert de Tzerra met de EA via Rbus (of Opentherm). Zover ik weet heb je hier geen module voor nodig. De eTwist en EA gebruiken ook Rbus
Rbus is een uitgebreid opentherm protocol wat alle Remeha Ace installaties onderling gebruiken en zit er bij nieuwere types standaard in.
Dat je warmwater in kan stellen op de eTwist en app geeft eigenlijk al aan dat je Rbus gebruik of opentherm.
Je kunt tijden voor tapwater, maar ook de maximale watertemperatuur voor je CV ketel instellen. Erg veel instellingen van de CV ketel gaan nu via de EA en de eTwist. Deze vormen één geheel en werken samen.
De Snelstart app is om de installatie eenvoudig redelijk werkend in bedrijf te stellen
De Smartservice app kun je alles mee uitlezen en instellen van je EA, eTwist en CV ketel. Je hebt hier wel een bluetooth module voor nodig die er niet meer standaard in zit (ondanks dat de handleiding dit wel meldt).
Oké want de Elga die ik heb, geeft wel aan dat ik BT in kan schakelen. Is dat dan alleen als ik een bt module installeer of omdat mijn Elga die al heeft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietje555
Ik denk niet dat hij er in zit. Is er uit bezuinigd door Remeha

SMA STP10000TL20 met 10440 Wp 35°Zuid, Intergas Xtreme36 met Remeha Elga Ace 6kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bastiaant
Dankzij de fijne reacties hier over defrosts die ik niet verwachtte maar logisch zijn omdat de WP koude lucht uitblaast, ben even gaan kijken bij de buitenunit. En het lijkt daar wel Antarctica! Wat ijs op de grond vind ik niet zo erg, maar ik zie ook dat mijn volledige regenpijp naar het dak bevroren is, met ijspegels en alles. (Die 2e 'regenpijp' is een behuizing voor alle kabels/buizen van de warmtepomp). En dat ontdooit dus niet, ook niet met +3 graden nu, door de koude luchtstroom van de warmtepomp (denk ik?).

Het heeft de afgelopen dagen niet geregend, maar dit lijkt me niet zo handig. Mijn afvoer zit potdicht gevroren, dus dat water kan niet weg. Iemand hier ervaring mee? Is dit een fout van de installateur (die regenpijp zit daar altijd al)? De meest logische oplossing lijkt mij de buitenunit een paar meter van de regenpijp af plaatsen, maar misschien is er een oplossing waarbij de buitenunit kan blijven staan?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TvTC-dvCKF4kBwlV2EZ7LFM1w6o=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GxZGPzwEoo1CQlr8MTME7cAv.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hTUn3jYMdoU3UrCyBLZg6Kb3Rj4=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FXARfFYjQwgH6EMiR2iLZ7F7.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Dsy4kM9rvhd8lhWYsjIFby2Km0I=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uET14y62RCS78Rj6fO10E1Mq.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 23:42
@bastiaant Het probleem is de witte muur (balkonrand?) die VOOR de buitenunit staat.
De buitenunit blaast koude lucht uit, die zakt in principe, komt de witte muur tegen en wordt door de WP alweer via zijkant en regenpijp aan de achterzijde door je WP getrokken.....

Op deze manieer recirculeert er veel lucht en ervaart je WP een lagere temperatuur dan er feitelijk buiten is.

Kijk maar eens in de installatiehandleiding wat er staat over vrije ruimte om de WP kast heen

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Pietje555
Hij had zo nooit opgesteld mogen worden. Ijs is alleen een gevolg . Oorzaak is kortgesloten lucht en een heel slecht redement

Acties:
  • +5 Henk 'm!
bastiaant schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 09:02:
Dankzij de fijne reacties hier over defrosts die ik niet verwachtte maar logisch zijn omdat de WP koude lucht uitblaast, ben even gaan kijken bij de buitenunit. En het lijkt daar wel Antarctica! Wat ijs op de grond vind ik niet zo erg, maar ik zie ook dat mijn volledige regenpijp naar het dak bevroren is, met ijspegels en alles. (Die 2e 'regenpijp' is een behuizing voor alle kabels/buizen van de warmtepomp). En dat ontdooit dus niet, ook niet met +3 graden nu, door de koude luchtstroom van de warmtepomp (denk ik?).

Het heeft de afgelopen dagen niet geregend, maar dit lijkt me niet zo handig. Mijn afvoer zit potdicht gevroren, dus dat water kan niet weg. Iemand hier ervaring mee? Is dit een fout van de installateur (die regenpijp zit daar altijd al)? De meest logische oplossing lijkt mij de buitenunit een paar meter van de regenpijp af plaatsen, maar misschien is er een oplossing waarbij de buitenunit kan blijven staan?

[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
Tsja, dit lijkt natuurlijk nergens op en had nooit zo geïnstalleerd mogen worden. Roep je "installateur" maar terug, zodat ie zijn werk over kan doen.
Die buitenunit moet gewoon vrij uit kunnen blazen, en dat is hier duidelijk niet het geval.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• A3aantje
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 21:29
Als ik in dit topic kijk ben ik zo blij dat mijn installateur wel verstand heeft van warmtepompen. Het lijkt erop dat bij sommige installeren en doei het enige is dat er is gebeurt. Zo zonde!

Lees je goed in voor aanschaf en gebruik zeker de info van @mkleinman. Die is ontzettend waardevol!

Heb zelf een ea6 en draait de afgelopen weken nog steeds zelfstandig. Het verbruik is per dag wisselend tussen de 5 en 10 kw/h. Staat ingesteld op ruimte temperatuur. 24 uur 21 graden in huis. Draait nagenoeg op 450/550 wh . Uitschieters naar boven als het plotseling een dag kouder wordt. Daarna weer rustig. Flow bepaald op geluid. Max vermogen omlaag gezet(zie website van Mkleinman) aanvoer is Max 38)

Zorg dat je je goed inleest of een installateur kiest die weet wat hij doet! Anders is de aanschaf van een warmtepomp echt zonde van het geld!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• timadriaans
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 09-09 16:48
A3aantje schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 10:23:
Als ik in dit topic kijk ben ik zo blij dat mijn installateur wel verstand heeft van warmtepompen. Het lijkt erop dat bij sommige installeren en doei het enige is dat er is gebeurt. Zo zonde!

Lees je goed in voor aanschaf en gebruik zeker de info van @mkleinman. Die is ontzettend waardevol!

Heb zelf een ea6 en draait de afgelopen weken nog steeds zelfstandig. Het verbruik is per dag wisselend tussen de 5 en 10 kw/h. Staat ingesteld op ruimte temperatuur. 24 uur 21 graden in huis. Draait nagenoeg op 450/550 wh . Uitschieters naar boven als het plotseling een dag kouder wordt. Daarna weer rustig. Flow bepaald op geluid. Max vermogen omlaag gezet(zie website van Mkleinman) aanvoer is Max 38)

Zorg dat je je goed inleest of een installateur kiest die weet wat hij doet! Anders is de aanschaf van een warmtepomp echt zonde van het geld!
Wellicht handig voor anderen om je aangepaste parameters te vermelden :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• A3aantje
timadriaans schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 10:31:
[...]

Wellicht handig voor anderen om je aangepaste parameters te vermelden :)
Heb eerst geschecked wat de opstartsnelheid is bij mij met een debiet van 12l/m (hier hoor ik geen geluid in de leiding) dit is 64. Daarom heb ik PP016 op 70 gezet. Hij knalt dus naar max 70 % van zijn vermogen ipv altijd naar 100.

Cp780 staat op ruimte
Cp000 aangepast naar 35
Cp040 van 3 naar 10 gezet

Tip: schrijf stap voor stap op wat je wijzigt en check een paar dagen wat het voor effect heeft. Thermostaat en warmtepomp moeten zich wel kunnen aanpassen.

Verder niks aangepast. Ik gebruik mijn Ltv radiator in de badkamer als buffer. Heb dus geen extra buffervat. Heb een pomploze verdeler op de vloerverwarming. Dus warmtepomp bepaald de temperatuur en wordt niet bijgemengd door externe pomp!

Verwarm hiermee de benedenverdieping en badkamer. Gaat dan om 65 m2. Halfvrijstaand huis uit 2006.

[ Voor 15% gewijzigd door A3aantje op 08-12-2023 10:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 1nsane
bastiaant schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 09:02:

[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
Het lijkt mij dat die unit veel hoger moet staan, boven de balkon(?) rand. Dit is natuurlijk geen porum en had, zoals anderen hier al zeiden, nooit zo geïnstalleerd mogen worden. Natuurlijk niet mooi als het boven die balkonrand staat maar zijn er nog andere opties?

Toen ik nog onwetend was hieromtrent liet ik een Remeha partner langskomen om de opname te doen en uiteindelijk de installatie, toen had ik ook bedacht om de buitenunit op het balkon te laten plaatsen maar dat raadden ze gelijk al sterk af zelfs al was het balkon deels open (houten balustrade). Uiteindelijk is hij op het dak geplaatst aan de schoorsteen, bijkomend voordeel is dat je hem binnen ook nog eens totaal niet hoort. was iets meer werk om te doen maar daardoor is het wel zoals het hoort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bastiaant
Bedankt voor alle reacties, ik ga terug naar de installateur :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barucchi
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 23-12-2023
Dear Tweakers, I am sorry but I am not so good in Dutch to write the techy questions in the forum.
I just installed Remeha Elga Ace Hybride Warmtepompen in combination with my Nefit CV (gas)
I still cannot get my radiators hot, like last year with gas only. Cannot get more than 20,5C and I can hear that the outside unit is on full speed. The pump is using about 35kWh/day.
Any thoughts good people?Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ut20WY1s6T7gFMKrwogh1Dgvc7I=/x800/filters:strip_exif()/f/image/ylZYAa9MWIUonIK5QPwJmC3C.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 29% gewijzigd door Barucchi op 08-12-2023 12:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Even een antwoord in het juiste topic:
master_viper schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 13:20:
Heb al een tijdje een ELGA Ace, echter is deze altijd geïnstalleerd geweest zonder buffer. Deze komt as week erin, echter vraag ik mij af wat de juiste locatie / installatie is het van buffervat en ook vraag ik mij af of het expansievat wel op de juiste locatie zit.
Eerste vraag is altijd: Waarom zou je een extra buffer willen? Heb je te weinig systeeminhoud en geen vloerverwarming?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• master_viper
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 10-09 12:35

master_viper

Attack Of The Bunnies!!!

Andrehj schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 13:38:
Even een antwoord in het juiste topic:

[...]

Eerste vraag is altijd: Waarom zou je een extra buffer willen? Heb je te weinig systeeminhoud en geen vloerverwarming?
Er zat sowieso geen buffervat bij, terwijl ik overal lees dat dit nodig is. Het is een combinatie van VVW en Jaga's. Gaat om mij de forse dips in de defrostcycles.

-= Very annoying forum person =-

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 1nsane
Barucchi schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 12:15:
Dear Tweakers, I am sorry but I am not so good in Dutch to write the techy questions in the forum.
I just installed Remeha Elga Ace Hybride Warmtepompen in combination with my Nefit CV (gas)
I still cannot get my radiators hot, like last year with gas only. Cannot get more than 20,5C and I can hear that the outside unit is on full speed. The pump is using about 35kWh/day.
Any thoughts good people?[Afbeelding]
The values in the app, don't mean a whole lot. Not only are they fairly inaccurate, it is an estimation of total consumption for heating, not just the use of the heatpump but also the gas powered one combined. e.g. you indicate that you have radiators. what kind of radiators? Older models, require much higher temperatures to heat up the space. In fact, higher than what a heatpump can efficiently produce... We will need more context here to help out.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BarryH
Barucchi schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 12:15:
Any thoughts good people?[Afbeelding]
Best to open your own topic and link to it

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!
master_viper schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 13:47:
Er zat sowieso geen buffervat bij, terwijl ik overal lees dat dit nodig is. Het is een combinatie van VVW en Jaga's. Gaat om mij de forse dips in de defrostcycles.
De installatiehandleiding van Remeha schrijft voor dat het alleen bij onvoldoende systeeminhoud nodig is. Heb je die handleiding al gelezen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ardvark99
Ik heb in huis nog oudere radiators hangen (~27 jaar oud). Nu zijn bepaalde kamers wel warm te krijgen met de warmtepomp, maar soms gaat daar een langere tijd overheen. Nu zat ik te kijken naar heatfan oplossingen (of andere merken). Gaat dat echt schelen in (sneller) warmer worden van de ruimtes? Is dat de investering waard? En zijn deze echt heel stil?

Wat zijn jullie ervaringen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 20-11-2024
@ardvark99 Je moet met een WP het niet warm krijgen, maar warm houden. Gewoon stabiel houden. Stook je ook het zuinigst, minder defrosts, en met hybride geen/minder bijspringen van je dure gasketel. Opstoken gaat je compressor harder toeren, trekt hij het wellicht niet en springt gasketel weer vrolijk aan.

Boven thermostatische kranen monteren en ze zo instellen dat je het prettig vindt. Beneden stoken met minimale nachtverlaging afhankelijk van je warmeverlies van je woning. En waterzijdig inregelen. Flow optimaal verdelen.

En nee, die fans zijn niet stil.

[ Voor 50% gewijzigd door MotorBeast op 08-12-2023 14:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
Andrehj schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 14:00:
[...]

De installatiehandleiding van Remeha schrijft voor dat het alleen bij onvoldoende systeeminhoud nodig is. Heb je die handleiding al gelezen?
De gemiddelde installateur zet een buffer gewoon er standaard naast. Nodig of niet. Lezen de installateurs dat wel? :N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1nsane
MotorBeast schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 14:43:
@ardvark99 Je moet met een WP het niet warm krijgen, maar warm houden. Gewoon stabiel houden. Stook je ook het zuinigst, minder defrosts, en met hybride geen/minder bijspringen van je dure gasketel. Opstoken gaat je compressor harder toeren, trekt hij het wellicht niet en springt gasketel weer vrolijk aan.

Boven thermostatische kranen monteren en ze zo instellen dat je het prettig vindt. Beneden stoken met minimale nachtverlaging afhankelijk van je warmeverlies van je woning. En waterzijdig inregelen. Flow optimaal verdelen.

Ik had ook van die fans in m'n vorige huis en ik hoorde ze écht niet. Stil is niks (al komt in de sahara staan bij windstilte in de buurt) maar herrie maakten ze zeker niet.

Het hielp wel degelijk wat maar verwacht geen wonderen echter in mijn specifieke situatie toen was het écht een meerwaarde (woon/eetkamer in 2 delen waarbij de woonkamer maar 1 element had omdat het 2e element ooit weggehaald was, god mag weten waarom maar het was een huurwoning dus een nieuw element terugzetten vond ik onzin want dat doe ik dan vooral voor de verhuurder).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1nsane
MotorBeast schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 14:54:
[...]

De gemiddelde installateur zet een buffer gewoon er standaard naast. Nodig of niet. Lezen de installateurs dat wel? :N
Ik denk ook vooral preventief.

het is makkelijker om een buffervat bij te verkopen dan na 1 jaar terug moeten komen omdat de compressor van de wp naar de haaien is door pendelen omdat het systeem wellicht te weinig inhoud heeft.

Bij mijn systeem hebben ze een kleintje bijgeplaatst, ik wist dat het officieel niet nodig zou zijn maar het volume was ook weer niet zo ver boven de ondergrens dus peace of mind.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JBtL
master_viper schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 13:47:
[...]

VVW is eigenlijk al de benodigde buffer - dus als deze gewoon helemaal open staat zou het niet nodig moeten zijn om een buffervat te gebruiken - alleen als er een thermostaatknop op zit waardoor deze dicht kan gaan.
20 m2 (4kW) of 30 m2 (6kW) vloerverwarming bij 16mm 10cm h-o-h die altijd openstaat is in voldoende.

Waarom is de lagere temperatuur van het CV water tijdens een defrost een probleem voor je?

[ Voor 8% gewijzigd door JBtL op 08-12-2023 15:34 ]

Remeha Elga Ace 4kW - MHI SRK ZS-W 4kW - 5355 Wp ZO - 1000 Wp vlak - 4200 Wp NW - 7x Jaga Strada + zelfbouw DBE - 3xVictron Multiplus II 48V 5000 + 62kWh LFP accu - DoucheWTW + 1.5kW 200l Smart Boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ardvark99
MotorBeast schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 14:43:

Ik heb het in dit geval over een werkkamer/kantoor, met aan de voorkant over bijna de hele breedte ramen vanaf 50 cm naar plafond, wel dubbelglas, maar geen HR++ (dat is nog wel een wens om dat aan te passen). Daaronder staat de radiator, ook bijna over de hele lengte, maar die niet hoog. Die ramen zorgen er voor dat het opwarmen moeite kost van de ruimte met de WP.
Voor de rest is de woonkamer en keuken (met vloerverwarming) de hele dag op warmte. Dat gaat goed. En de afgelopen weken bijna geen gas verbruikt, al het het stroom verbruik bij rond het vriespunt wel een stuk hoger (rond de 20-25 kWh per dag) en het is een hybride systeem, wat bij stoken met gas vind ik niet zo erg. Mijn gas verbruik vanaf april is to nu toe 70 m3, valt dus nog reuze mee (heb ook een zonneboiler sinds 2011)

Het gaat mij om die werkkamer, die niet elke dag gebruikt wordt. Dus niet elke dag verwarmt. Misschien moet ik die verwarming ook eerder aanzetten op die dagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
@ardvark99 of daar een IR paneel onder je bureau (werkt hier prima)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1nsane
JBtL schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 15:27:
[...]

VVW is eigenlijk al de benodigde buffer - dus als deze gewoon helemaal open staat zou het niet nodig moeten zijn om een buffervat te gebruiken - alleen als er een thermostaatknop op zit waardoor deze dicht kan gaan.
20 m2 (4kW) of 30 m2 (6kW) vloerverwarming bij 16mm 10cm h-o-h die altijd openstaat is in voldoende.

Waarom is de lagere temperatuur van het CV water tijdens een defrost een probleem voor je?
Dat durf ik te betwisten. Ik heb zelf bijvoorbeeld WARP systems vloerverwarming. Het voordeel ervan is de lage opbouwhoogte, maar de buisjes zijn substantieel dunner dan traditionele vvw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daimion
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 24-08-2024
Beste Allen,

Ik ben in het bezit van een Remeha Mercuria Ace 6kW.
Nu lees ik hier op forum dat er anderen zijn met softwareversie 1.4
Zelf draai ik nog op 1.3 Weet iemand of deze software te updaten is, en zo ja, hoe?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
ardvark99 schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 15:40:
[...]

Ik heb het in dit geval over een werkkamer/kantoor, met aan de voorkant over bijna de hele breedte ramen vanaf 50 cm naar plafond, wel dubbelglas, maar geen HR++ (dat is nog wel een wens om dat aan te passen). Daaronder staat de radiator, ook bijna over de hele lengte, maar die niet hoog. Die ramen zorgen er voor dat het opwarmen moeite kost van de ruimte met de WP.
Voor de rest is de woonkamer en keuken (met vloerverwarming) de hele dag op warmte. Dat gaat goed. En de afgelopen weken bijna geen gas verbruikt, al het het stroom verbruik bij rond het vriespunt wel een stuk hoger (rond de 20-25 kWh per dag) en het is een hybride systeem, wat bij stoken met gas vind ik niet zo erg. Mijn gas verbruik vanaf april is to nu toe 70 m3, valt dus nog reuze mee (heb ook een zonneboiler sinds 2011)

Het gaat mij om die werkkamer, die niet elke dag gebruikt wordt. Dus niet elke dag verwarmt. Misschien moet ik die verwarming ook eerder aanzetten op die dagen.
Al gebruik je hem niet iedere dag. Houdt het gewoon 18/19 graden daar. Een WP stookt niet net als een HR Ketel met 60 graden plus. Zoals ik reeds meldde,,,,thermostatische kranen plaatsen. Als je het dan als je werkt 20 of 21 graden wil hebben pruttelt de WP gewoon rustig door en is het binnen no time daar op temperatuur.

NB: iedere kuub gas kan je heel wat stroom voor verstoken en met ingang 2024 wordt gas alweer duurder door de belastingen.

[ Voor 4% gewijzigd door MotorBeast op 08-12-2023 16:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JBtL
1nsane schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 15:48:
[...]

Dat durf ik te betwisten. Ik heb zelf bijvoorbeeld WARP systems vloerverwarming. Het voordeel ervan is de lage opbouwhoogte, maar de buisjes zijn substantieel dunner dan traditionele vvw.
Voor WARP systeem vloerverwarming heb je ongeveer 2x zoveel oppervlakte nodig als bij 16mm buizen. Ik heb met speetile 10 gerekend (dat zijn de dunste buisjes). De buizen zijn dunner - het aantal is groter (7.5cm h-o-h). Dat is dus 40 m2 i.p.v. 20 m2 voor een 4kW en 60 m2 i.p.v. 30 m2 voor een 6kW.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mathijshooi
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 20:15
Andrehj schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 14:00:
[...]

Heb je link naar waar dat precies staat? Kan alleen vinden in de handleiding dat het moet bij een te klein systeem maar niet waar dan staat wat te klein is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
mathijshooi schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 16:57:
Heb je link naar waar dat precies staat? Kan alleen vinden in de handleiding dat het moet bij een te klein systeem maar niet waar dan staat wat te klein is.
Remeha maakt er inderdaad een beetje een geheim van, want ze vermelden die waarden alleen in hun webinars.
Gelukkig staan In de TS de links naar deze (zeer leerzame) webinars . Bekijk die! Want je kunt er veel van leren en het scheelt veel vragen.

In "Remeha Webinar - Elga Ace - Technische training (basis)" wordt vanaf 38:00 al het een en ander gezegd:
[YouTube: https://youtu.be/E1vsltmkA3E?si=PyA2Li9L11k1xQxc&t=2279]

In "Remeha Webinar - Elga Ace - Technische training (verdieping)" wordt het verder uitgelegd vanaf 17:00:
[YouTube: https://youtu.be/Q09jHqLCI7Y?si=mfV45_a_ZD2HLEQ0&t=1022]

Daarin geven ze ook deze erg handige sheet:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pfqAjfb1yz7svckB5YTSD9zG4oU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/wkHO53o1BZuzAuOXHTTOPp3j.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 15% gewijzigd door Andrehj op 08-12-2023 17:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 1nsane
JBtL schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 16:24:
[...]

Voor WARP systeem vloerverwarming heb je ongeveer 2x zoveel oppervlakte nodig als bij 16mm buizen. Ik heb met speetile 10 gerekend (dat zijn de dunste buisjes). De buizen zijn dunner - het aantal is groter (7.5cm h-o-h). Dat is dus 40 m2 i.p.v. 20 m2 voor een 4kW en 60 m2 i.p.v. 30 m2 voor een 6kW.
Precies dat dus. Op zich heb ik met alle leiding bij elkaar genoeg (en de badkamer die nog op de nominatie staat voor vernieuwing maar nu nog zo’n handdoeken radiator heeft) qua volume 2x 50m2 ongeveer maar ik vind het wel prettig om te weten dat het geen probleem kan worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mathijshooi
Andrehj schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 17:12:
[...]

Remeha maakt er inderdaad een beetje een geheim van, want ze vermelden die waarden alleen in hun webinars.
Gelukkig staan In de TS de links naar deze (zeer leerzame) webinars . Bekijk die! Want je kunt er veel van leren en het scheelt veel vragen.

In "Remeha Webinar - Elga Ace - Technische training (basis)" wordt vanaf 38:00 al het een en ander gezegd:
[YouTube]

In "Remeha Webinar - Elga Ace - Technische training (verdieping)" wordt het verder uitgelegd vanaf 17:00:
[YouTube]

Daarin geven ze ook deze erg handige sheet:
[Afbeelding]
Top. Misschien iets om ook in de eerste post op te nemen? Aangezien het een groot discussiepunt is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietje555
mathijshooi schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 20:59:
[...]

Top. Misschien iets om ook in de eerste post op te nemen? Aangezien het een groot discussiepunt is.
Los van deze info voorkomt een voorraadvat niet dat er een dip in je retour zit. Deze dip is alleen te voorkomen door je cv ketel bij te laten komen op voldoende vermogen tijdens de defrost. De cv zorgt dan dat het koude water uit de EA naverwarmt wordt en niet zo koud in je systeem wordt gedumpt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• birza
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 10-12-2023
Nadat miin probleem (Backup startte niet op) onlangs door Remeha is verholpen, zitten we nu met het probleem dat de Backup ook boven de bivalente temp. blijft doorverwarmen en de WP niet aanspringt.
Situatie: ruimteregeling; HP051 -2,5; HP 000: 5; hybride modus: "kosten"

Als ik de hybride modus wijzig in "geen" blijft de WP wel doorverwarmen.

Herkent iemand het probleem en wat is daaraan te doen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MotorBeast
birza schreef op zaterdag 9 december 2023 @ 14:04:
Nadat miin probleem (Backup startte niet op) onlangs door Remeha is verholpen, zitten we nu met het probleem dat de Backup ook boven de bivalente temp. blijft doorverwarmen en de WP niet aanspringt.

Ik heb (nog) geen hybride maar verwarm al wel jaren met L/L (dus ook hybride 8) ). Waarom gebruik je je ketel niet gewoon alleen voor SWW dus dat kostenverhaal gewoon uitzetten? Het moet echt verdomd koud worden wil de Cop van je WP zo slecht worden dat dit de kosten van gas gaat overschrijden. Zeker als in 2024 de belasting op gas weer omhoog gaat. Laat je WP gewoon alles continue op 19/20 graden houden en je kan heel lang op stroom stoken. Mocht hij het echt niet meer trekken schakel je hem zelf bij. Ik doe dit al jaren zo met L/L.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22:39

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Ik heb de afgelopen dagen zittten lego'en in Excel. Ik kreeg wederom mails van mensen met 2500m3 gasverbruik die het gek vonden dat hun ACE 4 het rond het vriespunt niet warm konden houden met alleen de ACE.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cSrPqZOMFl6NzyheP-Eb8H_Xhcs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZVXNwew5X7TNagjRDqTGCsK5.jpg?f=fotoalbum_large

Warmteverlies is min of meer lineair. Op het moment dat warmtebehoefte van de woning groter wordt dan dan wat de hybride WP kan leveren dan houdt het letterlijk op. En rond dat omslagpunt is de reservecapaciteit van de warmtepomp te klein om een nachtverlaging op te vangen.

En met de Koevlaas2 formule is het mij zelfs gelukt om een ruwe schatting te maken bij welke buitentemperatuur de hybride WP het niet meer lukt om de woning warm te houden.

Linkje:

https://www.familie-klein...e-krijgt-het-niet-warm-2/

En ik heb daarnet mijn 3kW backup aangesloten boven. Alleen de groepenkast moet nu nog aangepast worden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uX21dxtF1vYWaABYcFCYKpesqg4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WhDT4LhYdwVVRxRTh8VSWQgX.jpg?f=fotoalbum_large

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pietje555
@mkleinman Hoe schakel je de elektrische backup in tijdens een defrost?
Is hier een contact voor op de EH-07 print?
Of gebruik je de aansluiting voor je CV ketel als aan/uit (X05 op CB-12) contact met een potentiaal vrij contact?
Ik zie dat bij HP029 Type reserve: Geen Backup, Ketel is Backup, 1 elektrische fase en 2 elektrische faseN staan maar ik zou niet weten waar ik dit kan gebruiken om een elektrisch element aan te sturen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MotorBeast
mkleinman schreef op zaterdag 9 december 2023 @ 14:17:
Ik heb de afgelopen dagen zittten lego'en in Excel. Ik kreeg wederom mails van mensen met 2500m3 gasverbruik die het gek vonden dat hun ACE 4 het rond het vriespunt niet warm konden houden met alleen de ACE.
Je leest links en rechts ook heel veel dat men gewoon blijft stoken als met een HR Ketel. Ik lees verhalen van het is binnen na verlagen in de nacht 15/16 graden en krijg het niet meer warm. Hoe zou dat toch komen met lage aanvoer terwijl een ketel er even (bij sommige) 80 graden doorheen ramt?

Verder moet je je afgifte gewoon fors verhogen met T33's. Ik kan hier mijn jaren 70 woning met 40/45 graden warm houden met harde vorst, zonder nachtverlaging. Die lullige radiatoren in jaren 90 woningen bijvoorbeeld doen veel te weinig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
birza schreef op zaterdag 9 december 2023 @ 14:04:

Dit is geen probleem, maar een feature. de modus "kosten" laat de ELGA obv de ingevoerde prijzen bepalen wat de goedkoopste manier van verwarmen is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietje555
@MotorBeast De COP van de EA neemt sterk af rond de 0 graden. Vooral de defrosts zijn dan funest.
Je komt dat op een COP van rond de 2,5 en dan wordt gas goedkoper. Daarnaast zorgen de defrosts voor een schot koud water in je systeem dat telkens opgewarmd moet worden boven op je transmissieverlies van je woning.
De EA start daarom de CV ketel om het verlies op te vangen. Je kunt (bijna) niet zonder backup want 3-4 kW is voor de meeste gewoon niet voldoende om een huis warm te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Pietje555 schreef op zaterdag 9 december 2023 @ 14:32:
@mkleinman Hoe schakel je de elektrische backup in tijdens een defrost?
Is hier een contact voor op de EH-07 print?
Of gebruik je de aansluiting voor je CV ketel als aan/uit (X05 op CB-12) contact met een potentiaal vrij contact?
Ik zie dat bij HP029 Type reserve: Geen Backup, Ketel is Backup, 1 elektrische fase en 2 elektrische faseN staan maar ik zou niet weten waar ik dit kan gebruiken om een elektrisch element aan te sturen.
Heel eerlijk: Handwerk. Ik heb de backup alleen nodig als de ELGA in een soort defrost "storing" gaat. Dat komt hooguit 1x per jaar voor.

Situatie: CV systeem is helmaal afgekoeld inclusief buffer ( 18-20 graden ). ELGA start na koude dag rond 17:00 maar wil beginnen met een defrost. Die voert hij op de 1 of andere manier niet volledig uit in die situatie en er ontstaat een soort bootloop.

Oplossing: Tijdelijk extra warmte toevoeren waarna systeem gewoon start.

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Pietje555 schreef op zaterdag 9 december 2023 @ 14:44:
@MotorBeast De COP van de EA neemt sterk af rond de 0 graden. Vooral de defrosts zijn dan funest.
Je komt dat op een COP van rond de 2,5 en dan wordt gas goedkoper. Daarnaast zorgen de defrosts voor een schot koud water in je systeem dat telkens opgewarmd moet worden boven op je transmissieverlies van je woning.
De EA start daarom de CV ketel om het verlies op te vangen. Je kunt (bijna) niet zonder backup want 3-4 kW is voor de meeste gewoon niet voldoende om een huis warm te houden.
Die lagere COP valt reuze mee, zeker bij lage aanvoertemperaturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ardvark99
MotorBeast schreef op zaterdag 9 december 2023 @ 14:38:
[...]

Verder moet je je afgifte gewoon fors verhogen met T33's. Ik kan hier mijn jaren 70 woning met 40/45 graden warm houden met harde vorst, zonder nachtverlaging. Die lullige radiatoren in jaren 90 woningen bijvoorbeeld doen veel te weinig.
Effe voor een leek, wat is een T33?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A3aantje
Dat valt hier reuze mee…
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ojOMnzwyl3N4qEnZxeY6dbEGfRM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5bfr3U1CCc9fjF5zDtOQAPju.jpg?f=fotoalbum_large
Dan kom ik op een cop van 4.9 over een jaar gebruik. Moet zeggen dat de kWh teller van de elga 10 kWh afwijkt van mijn eigen externe meting.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pj
  • Registratie: Augustus 1999
  • Niet online

pj

ardvark99 schreef op zaterdag 9 december 2023 @ 15:10:
[...]

Effe voor een leek, wat is een T33?
Type radiator

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rft80
A3aantje schreef op zaterdag 9 december 2023 @ 15:19:
[...]

Dat valt hier reuze mee…
[Afbeelding]
Dan kom ik op een cop van 4.9 over een jaar gebruik. Moet zeggen dat de kWh teller van de elga 10 kWh afwijkt van mijn eigen externe meting.
Hoeveel weken draait je systeem?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A3aantje
rft80 schreef op zaterdag 9 december 2023 @ 15:50:
[...]

Hoeveel weken draait je systeem?
Het systeem EA6 is eind december 2022 geplaatst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

A3aantje schreef op zaterdag 9 december 2023 @ 15:56:
[...]

Het systeem EA6 is eind december 2022 geplaatst.
Je zit op een jaar nu ongeveer? Wat is je jaarverbruik en hoeveel gas heb je bespaard?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• A3aantje
mkleinman schreef op zaterdag 9 december 2023 @ 15:56:
[...]

Je zit op een jaar nu ongeveer? Wat is je jaarverbruik en hoeveel gas heb je bespaard?
Voorheen gebruikte ik 1300 m3 gas. Nu dit jaar op 145 m3 gas. Enkel warm water.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

A3aantje schreef op zaterdag 9 december 2023 @ 15:58:
[...]

Voorheen gebruikte ik 1300 m3 gas. Nu dit jaar op 145 m3 gas. Enkel warm water.
Welkom bij de bijna gaslozen club. Ik heb exact in die situatie gezeten. Ik heb nu sinds eind oktober een warmtepompboiler laten plaatsen. CV ketel is intussen de deur uit. Maandag gaat hier definitief de gaskraan dicht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• A3aantje
mkleinman schreef op zaterdag 9 december 2023 @ 15:59:
[...]

Welkom bij de bijna gaslozen club. Ik heb exact in die situatie gezeten. Ik heb nu sinds eind oktober een warmtepompboiler laten plaatsen. CV ketel is intussen de deur uit. Maandag gaat hier definitief de gaskraan dicht.
Dat wordt inderdaad de volgende stap. Eerst kijken of de elga het alleen kan. Daarna de warm water oplossing.

Belangrijk blijft om je eigen situatie goed in kaart te brengen en dan pas aanschaffen. Helaas zijn er nog niet vee installateurs die dit doen. Vaak is het snel verkopen en zoek het maar uit. Dan gaat het vaak helaas niet werken. Dat is zo zonde van de investering. Elke situatie is anders.

Ik heb veel aan jouw site/gegevens gehad om zelf te testen en te finetunen. Dank daarvoor!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
Dat is niet waar. Ik verwarm hier met een 4,2 L/L 60m2 en die verwarmt mijn woonkamer in een huis uit 1978 zelfs nog bij -10. De kunst is alleen dan niet meer te verlagen. En ja ik heb dan ook defrosts. En reken maar eens goed door, zeker met tarieven 2024. Er is maar 1 reden dat ik bij echte koude de ketel erbij aan slinger....comfort. Maar dat comfort hebben jullie reeds door hybride met radiatoren.

Cop 2,5? Oftewel 1m3 gas = 8kW. je hebt dus voor 8kW 3,2 Kwh stroom nodig. 3,2 maal €0,35= €1,12 kale prijs. 1m3 gas kost je op dit moment zo'n €1,35 kale prijs maar zoals ik zei dat wordt door belastingen erop fors duurder. Daarom twijfel ik nog steeds ernstig over hybride @mkleinman Full electric is daarom op de lange duur goedkoper want dan kan je vastrecht gas er ook uit. Weer €200/300,- in the pocket en voor de prijs van ketel staat dan je boiler. En bijna geen onderhoud meer want een WP kan je makkelijk zelf onderhouden. Een ketel mag niet eens meer. DE reden dat CV jongens zo graag hybride plaatsen. Kassa.

Ik zeg zoveel mogelijk die WP aan en zo min mogelijk de ketel. Dan bespaar je op stookkosten en onderhoud. Mijn ketel met 400/450 m3 per jaar krijgt 1 x per 6 jaar een beurtje. Meer dan voldoende.

[ Voor 18% gewijzigd door MotorBeast op 09-12-2023 16:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MotorBeast
BarryH schreef op zaterdag 9 december 2023 @ 14:43:
[...]

Dit is geen probleem, maar een feature. de modus "kosten" laat de ELGA obv de ingevoerde prijzen bepalen wat de goedkoopste manier van verwarmen is.
Dan moet je niet de kale prijs invoeren. Dan blijft de HR Ketel gewoon uit voor verwarming. In ieder geval heel lang.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

MotorBeast schreef op zaterdag 9 december 2023 @ 16:16:
[...]

Dat is niet waar. Ik verwarm hier met een 4,2 L/L 60m2 en die verwarmt mijn woonkamer in een huis uit 1978 zelfs nog bij -10. De kunst is alleen dan niet meer te verlagen. En ja ik heb dan ook defrosts. En reken maar eens goed door, zeker met tarieven 2024. Er is maar 1 reden dat ik bij echte koude de ketel erbij aan slinger....comfort. Maar dat comfort hebben jullie reeds door hybride met radiatoren.

Cop 2,5? Oftewel 1m3 gas = 8kW. je hebt dus voor 8kW 3,2 Kwh stroom nodig. 3,2 maal €0,35= €1,12 kale prijs. 1m3 gas kost je op dit moment zo'n €1,35 kale prijs maar zoals ik zei dat wordt door belastingen erop fors duurder. Daarom twijfel ik nog steeds ernstig over hybride @mkleinman Full electric is daarom op de lange duur goedkoper want dan kan je vastrecht gas er ook uit. Weer €200/300,- in the pocket en voor de prijs van ketel staat dan je boiler. En bijna geen onderhoud meer want een WP kan je makkelijk zelf onderhouden. Een ketel mag niet eens meer. DE reden dat CV jongens zo graag hybride plaatsen. Kassa.

Ik zeg zoveel mogelijk die WP aan en zo min mogelijk de ketel. Dan bespaar je op stookkosten en onderhoud. Mijn ketel met 400/450 m3 per jaar krijgt 1 x per 6 jaar een beurtje. Meer dan voldoende.
inderdaad het scheelt het vastrecht, hier gaat aankomende maandag de gasmeter dicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietje555
A3aantje schreef op zaterdag 9 december 2023 @ 15:19:
[...]

Dat valt hier reuze mee…
[Afbeelding]
De meting van de EA is wel de meest onbetrouwbare die je kunt kiezen. Gas wordt omgerekend in kWh. Daarnaast is dit de SPF en niet COP.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A3aantje
Pietje555 schreef op zaterdag 9 december 2023 @ 16:48:
[...]

De meting van de EA is wel de meest onbetrouwbare die je kunt kiezen. Gas wordt omgerekend in kWh. Daarnaast is dit de SPF en niet COP.
Dat zal allemaal. Ik heb dit jaar 594 kWh aan stroom gebruikt volgens mijn eigen meter. Hiermee houd ik heel het jaar mijn huis op 21 graden. (Vanaf eind april tot half september alleen stand by verbruik) ik bespaar hiermee 1100 m3 gas. Ik ben tevreden!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MotorBeast
A3aantje schreef op zaterdag 9 december 2023 @ 16:53:
[...]

Dat zal allemaal. Ik heb dit jaar 594 kWh aan stroom gebruikt volgens mijn eigen meter. Hiermee houd ik heel het jaar mijn huis op 21 graden. (Vanaf eind april tot half september alleen stand by verbruik) ik bespaar hiermee 1100 m3 gas. Ik ben tevreden!
Dat is vreemd. :? Normaal gesproken is het verbruik van een WP 2 a 2,5 maal het verbruik van gas. Denk dat je dan een probleem hebt met je ketel. Daar zit iets echt niet goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
Pietje555 schreef op zaterdag 9 december 2023 @ 16:48:
[...]

Jouw rekenmethode ook. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietje555
@A3aantje je mag prima tevreden zijn met je EA, ben ik ook.
Ik draai ok zoveel mogelijk elektrisch. De cv komt alleen bij om de dip tijdens de defrost op te vangen. Met douchen van 5 personen erbij heb 8k in november 15 m3 gas gebruikt.
Maar in je SPF zit ook de cop van het voorjaar en die ligt rond de 8. Dat geeft aan dat met een spf van 4,9 deze flink lager is als het echt koud is.
Ik merk dat mijn EA door hrt defrosten aan het eind van zijn kunnen zit omdat het water niet meer boven de 30 graden komt. Bij vorst gaat het weer wat beter, maar 6 kW is voor mij niet voldoende om zomaar de ketel eruit te gooien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
Pietje555 schreef op zaterdag 9 december 2023 @ 17:02:
@A3aantje je mag prima tevreden zijn met je EA, ben ik ook.
Ik draai ok zoveel mogelijk elektrisch. De cv komt alleen bij om de dip tijdens de defrost op te vangen. Met douchen van 5 personen erbij heb 8k in november 15 m3 gas gebruikt.
Maar in je SPF zit ook de cop van het voorjaar en die ligt rond de 8. Dat geeft aan dat met een spf van 4,9 deze flink lager is als het echt koud is.
Ik merk dat mijn EA door hrt defrosten aan het eind van zijn kunnen zit omdat het water niet meer boven de 30 graden komt. Bij vorst gaat het weer wat beter, maar 6 kW is voor mij niet voldoende om zomaar de ketel eruit te gooien.
Heb je de boel wel waterzijdig in balans gebracht? Flow optimaal verdelen. Daar win je heel veel mee. Scheelde mij met HR Ketel zo'n 25% verbruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietje555
@MotorBeast als je er geen verstand van hebt, reageer dan niet.
Koop eerst eens een EA en speel daar 2 jaar mee, doe wat cursussen en als je dan 25 jaar in het vak mee loopt kun je wat zinnigs zeggen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MotorBeast
Pietje555 schreef op zaterdag 9 december 2023 @ 17:07:
@MotorBeast als je er geen verstand van hebt, reageer dan niet.
Koop eerst eens een EA en speel daar 2 jaar mee, doe wat cursussen en als je dan 25 jaar in het vak mee loopt kun je wat zinnigs zeggen
Ik heb er wel kennis van. Ik tune heel wat systemen met HR Ketels. ;) Al heel wat jaren. En dat inregelen waterzijdig en afgifte is key. Ook met WP. Geen verschil alleen dat de flow van WP hoger moet zijn en delta T lager. Eigenlijk kan je daarom die systemen ook niet goed combineren. Nadeel van hybride.

Bereken hier https://bouw-energie.be/n...n/warmteverliesberekening en je weet of je een probleem hebt met je afgiftesysteem. Als blijkt dat 6 voldoende is zit daar je probleem.

NB; sla even een andere toon aan aub. Jij beweert hier overigens zaken die niet kloppen als het over Cop gaat. :'(

Ik lees hier mee omdat ik nog steeds twijfel wat te doen, maar de kennis is wel aanwezig bij me. Gelukkig wel daarom heb ik al die cv installateurs met hun cursussen en 25 jaar ketel kennis weggestuurd.

Veel plezier verder met tunen van je WP. Fijn weekend!

[ Voor 24% gewijzigd door MotorBeast op 09-12-2023 17:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A3aantje
MotorBeast schreef op zaterdag 9 december 2023 @ 17:04:
[...]

Heb je de boel wel waterzijdig in balans gebracht? Flow optimaal verdelen. Daar win je heel veel mee. Scheelde mij met HR Ketel zo'n 25% verbruik.
Voordat ik de EA had, uiteraard de ketel getuned. Hiermee kon ik ook testen of ik met lagere temperatuur kon verwarmen (dus of een warmtepomp zou werken) verder wordt de ketel gewoon jaarlijks gechecked. Ben blij dat hij nu alleen gebruikt wordt voor warm water. EA verwarmt nu het huis heerlijk en de KWh’tjes komen van de zonnepanelen. Ik vind het best! Voor mij werkt het zo. De besparing is er!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MotorBeast
A3aantje schreef op zaterdag 9 december 2023 @ 17:26:
[...]

Voordat ik de EA had, uiteraard de ketel getuned. Hiermee kon ik ook testen of ik met lagere temperatuur kon verwarmen (dus of een warmtepomp zou werken) verder wordt de ketel gewoon jaarlijks gechecked. Ben blij dat hij nu alleen gebruikt wordt voor warm water. EA verwarmt nu het huis heerlijk en de KWh’tjes komen van de zonnepanelen. Ik vind het best! Voor mij werkt het zo. De besparing is er!
Ketel getuned? Je bedoelt waarschijnlijk op max 40/50 graden zetten? Ik bedoel ook je hele afgiftesysteem waterzijdig in balans brengen. Maar 500kWh is een heel laag verbruik nu. _/-\o_ Dat verbruikte ik aan kuubs in gas om te verwarmen en heb toch echt de factor 2,5 nodig met WP.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A3aantje
MotorBeast schreef op zaterdag 9 december 2023 @ 17:31:
[...]

Ketel getuned? Je bedoelt waarschijnlijk op max 40/50 graden zetten? Ik bedoel ook je hele afgiftesysteem waterzijdig in balans brengen. Maar 500kWh is een heel laag verbruik nu. _/-\o_ Dat verbruikte ik aan kuubs in gas om te verwarmen en heb toch echt de factor 2,5 nodig met WP.
Heb je je vermogen van je warmtepomp verlaagd. Hij heeft de eigenschap om bij opstart vol vermogen te gaan. Hier is echt wat te halen. Dit scheelde bij mij al veel! Nu draait hij op minimaal vermogen rond de 500kw. Anders knalt hij gelijk naar de 1200kw….

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rft80
Sterke verhalen hier :) - kan die cijfers ook niet plaatsen. 1100m2 gas geeft significant meer energie dan 550kwh electra bij een cop van 5.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• minicraft
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 18:45
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/F8yr2ago3dyr1uAlfsg_vigcqdA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mHkGqbebCmXhADGfy6N9w1ry.jpg?f=fotoalbum_large

Dit is het gedrag van mijn elga ace 4 kW
Temperatuur in huis 20 graden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
minicraft schreef op zaterdag 9 december 2023 @ 18:28:
[Afbeelding]

Dit is het gedrag van mijn elga ace 4 kW
Temperatuur in huis 20 graden
Nu zou je als test eens vannacht maar met 1 max 2 graden verlagen en gewoon doorstoken. Ik schat in dat je unit dan nog maar 200W max 300 doet continue en dat je onderaan de streep vermoed ik goedkoper uit bent. Ik zie dat je nu in de ochtend staat te stampen alsof het een HR Ketel is die even kan knallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• minicraft
Gaan we proberen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
Bijkomstigheid is dat je hem waarschijnlijk overdag/avond minder hoog gaat zetten omdat je comfort met een constante temperatuur ook veel hoger is. Daar zit dan ook weer besparing in stoken. Met lage aanvoer in je radiatoren mis je de stralingswarmte en heb je snel de neiging iets hoger te gaan stoken. Als alles door en door warm is mis je de stralingswarmte minder is mijn ervaring.

[ Voor 23% gewijzigd door MotorBeast op 09-12-2023 18:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• minicraft
Stook met convectoren

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• JBtL
mkleinman schreef op zaterdag 9 december 2023 @ 14:57:
[...]

Die lagere COP valt reuze mee, zeker bij lage aanvoertemperaturen.
Dit kan ik bevestigen - ik heb het de laatste tijd gemeten. Defrosts kan ik meten met de warmtemeter (Kamstrup Multical 304) omdat deze ook koeling meet. Dit is de COP vs. buitentemperatuur (blauw: met defrosts; oranje: zonder) - ook met defrosts nog ruim boven de 3 bij 0 graden. Defrosts (tot 27x per dag) hebben natuurlijk wel een negatieve invloed op de COP maar maken ook weer niet zo veel uit. Het scheelt max. 8% in efficiëntie. En dit over een beperkt aantal dagen per jaar.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LgO9hXxRH8ftGikdCSOiBsOUUhg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/oUMlVWCaiD4yQfWhNqwU2lzN.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 3% gewijzigd door JBtL op 09-12-2023 19:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietje555
MotorBeast schreef op zaterdag 9 december 2023 @ 17:10:
[...]

NB; sla even een andere toon aan aub. Jij beweert hier overigens zaken die niet kloppen als het over Cop gaat. :'(

Veel plezier verder met tunen van je WP. Fijn weekend!
Ik vind het helemaal geen punt als je het niet met me eens bent.
Waar ik wel moeite mee heb is roepen dat er niets van klopt zonder onderbouwing.
Ik leer graag van anderen, maar loze opmerkingen kan ik niet veel mee.

De COP waarden staan gewoon in de handleiding. De AE kan met HP061 zijn hybride functie instellen.
Geen, primaire energie, kosten en CO2 uitstoot.
Met primaire energie kijkt hij naar de COP. Deze staat standaard op 2,5 en uit de praktijk blijkt dat deze zo rond de 0 graden d gasketel inschakelt. De lage COP komt voornamelijk omdat hybride systemen op een hogere aanvoer temperatuur draaien dan de all-electric systemen.

De EA kan geen gasverbruik weergeven in zijn energie display Hij rekent het gasverbruik (wat hij via OT doorkrijgt van de CV ketel) om in kWh en telt dit bij het elektrisch gebruik op. Daarom kloppen de E verbruikswaarden zelden met een tussenmeter. Met HP068 kun je de efficientie van de CV ketel aangeven.
Met HP054 kun je de COP drempel aangeven
Met HP065-HP067 de CO2 coefficient van elektisch, tot gas/olie stook voor de backup.

Dat de warmtemeting van de EA niet betrouwbaar is en met een korrel zout moet worden genomen is algemeen bekend. Wil je goed meten dan moet je een Kamstrum plaatsen.

Ik gebruik Recom om trends van de EA te maken. Deze berekent ook continue de actuele COP.
Zoals je kunt zien is deze op het moment 8,85 met een buitentemperatuur van 10,46 graden.
De SPF zoals de EA in het menu aangeeft zegt niet veel over de huidige COP.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VjzzdOOMHyF_GNGTDcp6r1p11CU=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/8CuciZncgkaXiZJbi2jQO7G0.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietje555
JBtL schreef op zaterdag 9 december 2023 @ 19:25:
[...]

Dit kan ik bevestigen - ik heb het de laatste tijd gemeten. Defrosts kan ik meten met de warmtemeter (Kamstrup Multical 304) omdat deze ook koeling meet. Dit is de COP vs. buitentemperatuur (blauw: met defrosts; oranje: zonder) - ook met defrosts nog ruim boven de 3 bij 0 graden. Defrosts (tot 27x per dag) hebben natuurlijk wel een negatieve invloed op de COP maar maken ook weer niet zo veel uit. Het scheelt max. 8% in efficiëntie. En dit over een beperkt aantal dagen per jaar.
Maar jij draait geloof ik op een lage retour temperatuur. Je zou ook all-electric kunnen.
Meeste hybride systemen draaien op een hogere temperatuur, juist daarom is voor een hybride gekozen, en dat zorgt voor een veel slechtere COP.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JBtL
Pietje555 schreef op zaterdag 9 december 2023 @ 20:09:
[...]

Maar jij draait geloof ik op een lage retour temperatuur. Je zou ook all-electric kunnen.
Meeste hybride systemen draaien op een hogere temperatuur, juist daarom is voor een hybride gekozen, en dat zorgt voor een veel slechtere COP.
Zeker, maar het punt is dat ook 1x per uur een defrost niet heel veel invloed heeft op het omslagpunt. En aangezien we nu op >50% CO2-vrije elektriciteit zitten in NL is er eigenlijk geen temperatuur meer waarbij je 'beter' op gas kan verwarmen. Dus alleen gas gebruiken voor de warmte die je mist is het devies.

[ Voor 4% gewijzigd door JBtL op 09-12-2023 20:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rft80
Hangt van je motieven af. Op kosten kan het nog steeds voordeliger zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
Pietje555 schreef op zaterdag 9 december 2023 @ 20:00:
[...]

Ik vind het helemaal geen punt als je het niet met me eens bent.
Waar ik wel moeite mee heb is roepen dat er niets van klopt zonder onderbouwing.
Ik leer graag van anderen, maar loze opmerkingen kan ik niet veel mee.

De COP waarden staan gewoon in de handleiding. De AE kan met HP061 zijn hybride functie instellen.
Met primaire energie kijkt hij naar de COP. Deze staat standaard op 2,5 en uit de praktijk blijkt dat deze zo rond de 0 graden d gasketel inschakelt. De lage COP komt voornamelijk omdat hybride systemen op een hogere aanvoer temperatuur draaien dan de all-electric systemen.

De EA kan geen gasverbruik weergeven in zijn energie display Hij rekent het gasverbruik (wat hij via OT doorkrijgt van de CV ketel) om in kWh en telt dit bij het elektrisch gebruik op. Daarom kloppen de E verbruikswaarden zelden met een tussenmeter. Met HP068 kun je de efficientie van de CV ketel aangeven.
Met HP054 kun je de COP drempel aangeven
Met HP065-HP067 de CO2 coefficient van elektisch, tot gas/olie stook voor de backup.

Dat de warmtemeting van de EA niet betrouwbaar is en met een korrel zout moet worden genomen is algemeen bekend. Wil je goed meten dan moet je een Kamstrum plaatsen.

Ik gebruik Recom om trends van de EA te maken. Deze berekent ook continue de actuele COP.
Zoals je kunt zien is deze op het moment 8,85 met een buitentemperatuur van 10,46 graden.
De SPF zoals de EA in het menu aangeeft zegt niet veel over de huidige COP.[Afbeelding]
Jij stelt dat onder COP 2,5 met gas stoken beter is. Dat klopt dus niet en heb ik ruim voldoende onderbouwd middels mijn berekening. Dat jij dat niet leuk vindt omdat je denk ik installateur bent van hybride pompen en graag die ketels ziet snorren daar kan ik niets aan doen.

Hybride systemen (en gewone HR Ketel systemen) hoeven ook helemaal niet op hogere temperaturen te stoken als je zorgt dat je voldoende afgifte hebt en je systeem goed ingeregeld. Beide worden nooit of bijna nooit aangepakt door installateurs. Die plaatsen zo'n systeem, het draait en succes ermee. En dat zijn die jongens met 25 jaar ervaring en hun cursussen zoals jij ze noemde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietje555
@JBtL Die 50% is natuurlijk niet in de winter als je WP draait. De grafiek geeft alleen de jaar behoefde aan. Ik reed vorige week door de Flevopolder. Daar staan enorm veel windmolens, maar ook de Flevocentrale en die draaide toch echt volle kracht met 2 bulkende schoorstenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Pietje555 schreef op zaterdag 9 december 2023 @ 20:00:
[...]

Die COP van 2.5 zie ik zelden ( gelukkig ). 12-02-2021 was de temperatuur hier de hele dag onder nul ( -4 tot -7 ). Mijn aanvoertemperatuur lag die dag tussen de 35 en 38 graden.

Toen zat ik tussen de defrosts op een COP tussen de 2.5 en 2.8, alleen vlak voor een defrost stortte de COP in richting de 2.

Ik zit trouwens vandaag op een COP van 6.5 ( aanvoer gemiddeld 29 graden ).

[ Voor 4% gewijzigd door mkleinman op 09-12-2023 20:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MotorBeast
Pietje555 schreef op zaterdag 9 december 2023 @ 20:09:
[...]

En dat bedoel ik dus met installateurs. Men had dus eerst de afgifte in relatie op het warmteverlies van de woning moeten verhogen. Als je via MP mooie gebruikte T33's scoort kan je voor een prikkie je afgifte verhogen. Dan waterzijdig goed inregelen van je systeem waardoor je met lage aanvoer kan gaan stoken (mocht je je ketel nodig hebben bij vorst stookt die ook weer zuiniger) en dan bepalen wat je wenst. Full electric of hybride. Dat is dan weer een kwestie van goed rekenen, wel of geen plaats boiler, budget etc.

Maar kort door de bocht hier voor hybride is dus ook gewoon van belang. Verhoog de afgifte en afgifte en afgifte. Verdien je dik terug.

[ Voor 3% gewijzigd door MotorBeast op 09-12-2023 21:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietje555
@MotorBeast maar als je 8 kw nodig hebt dan red je het niet met een 6 kw wp. Daarnaast is het afgifte systeem vaak niet aan te passen omdat de leidingen simpelweg te dun zijn.
Als laatste kun je de dT wel veel lager maken en grote radiatoren ophangen, maar je moet ook het aantal extra liters kunnen leveren. Een EA6 kw kan maar 17 l per minuut

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietje555
@mkleinman ik krijg afgelopen week met de vele defrosts mijn toevoertemperatuur niet boven de 30 graden. Ik zit echt op de grens wat mij EA aan kan. Ik heb de cv nodig om bij de defrost even bij te verwarmen om de koude plons even op te vangen want anders kom ik in een neerwaardse spiraal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
Pietje555 schreef op zaterdag 9 december 2023 @ 21:02:
@MotorBeast maar als je 8 kw nodig hebt dan red je het niet met een 6 kw wp. Daarnaast is het afgifte systeem vaak niet aan te passen omdat de leidingen simpelweg te dun zijn.
Als laatste kun je de dT wel veel lager maken en grote radiatoren ophangen, maar je moet ook het aantal extra liters kunnen leveren. Een EA6 kw kan maar 17 l per minuut
Daarom eerst warmteverlies berekening maken. Ook zo iets wat de installateurs niet doen. Ik heb er hier serieus 7 binnen gehad en die deden met wat natte vingerwerk schatten wat ik nodig had. Het ging van 4 naar 10. Ik weet het ondertussen en heb een 6 max 7 nodig bij -10.

Er is geen installateur die mij ooit geadviseerd heeft mijn afgifte te verhogen. Daar ben ik zelf achter moeten komen jaren geleden door het tuningstopic op Tweakers.

Volgens mij kan op een 15mm gewoon een T33 alleen krijg je dan met WP weer een nieuw probleem. Ruisende leidingen door hoge flow. Oftewel met zo'n leidingsysteem moet je je afvragen of je wel hybride/full electric moet plaatsen.

Ik kan hier met mijn T33 systeem gewoon een hybride hangen. Heb diverse aanbiedingen ervoor gehad. Twijfel alleen nog steeds wat te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietje555
Ik heb op mijn 22-ers ventilatoren geplaatst. Draaien alleen overdag, maar de radiatoren zijn net lauw, daar helpt een 33er ook niet veel aan. Neeste warmte in de slaapkamers krijg ik via mijn wtw ventilatie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1nsane
Toch maar eens de Elga aan het nakijken, dit zie ik als ik naar het verbruik kijk maar het zegt me vrij weinig (noob). Wat kan ik hieruit opmaken?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1Rws5CykLfaEts109jXl3jS33qM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/W5x0M2ARL7fI1j14fAsNlUib.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JBtL
Pietje555 schreef op zaterdag 9 december 2023 @ 20:42:
@JBtL Die 50% is natuurlijk niet in de winter als je WP draait. De grafiek geeft alleen de jaar behoefde aan. Ik reed vorige week door de Flevopolder. Daar staan enorm veel windmolens, maar ook de Flevocentrale en die draaide toch echt volle kracht met 2 bulkende schoorstenen.
Zoveel maakt het niet uit zomer/winter:

2023 t/m November:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VIndGNKbhngeupPfZa1kBpoepJE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/nj1DG90ipv6rhey1hbuBrJjb.png?f=fotoalbum_large

2022:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oZ5Os-ko12aIgRYKma45pAcX6m0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/7R5xbRBW88lSmF5cxX9QSGtN.png?f=fotoalbum_large

Ik durf de stelling ook wel aan dat over een paar jaar de elektriciteit in de winter juist groener is dan die in de zomer ivm het openen van grote windparken op de Noordzee

[ Voor 7% gewijzigd door JBtL op 10-12-2023 11:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mathijshooi
MotorBeast schreef op zaterdag 9 december 2023 @ 20:55:
[...]

En dat bedoel ik dus met installateurs. Men had dus eerst de afgifte in relatie op het warmteverlies van de woning moeten verhogen. Als je via MP mooie gebruikte T33's scoort kan je voor een prikkie je afgifte verhogen. Dan waterzijdig goed inregelen van je systeem waardoor je met lage aanvoer kan gaan stoken (mocht je je ketel nodig hebben bij vorst stookt die ook weer zuiniger) en dan bepalen wat je wenst. Full electric of hybride. Dat is dan weer een kwestie van goed rekenen, wel of geen plaats boiler, budget etc.

Maar kort door de bocht hier voor hybride is dus ook gewoon van belang. Verhoog de afgifte en afgifte en afgifte. Verdien je dik terug.
Verzamel je gasverbruik per dag, zoek knmi dag temperatuur er bij. Reken gas naar kWh om, en trek lijn naar -10 en je hebt goede indicatie.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb de EA6 nu een tijdje draaien op de aangepaste instellingen: (zoals eerder gepost)
Huidige instellingen:
  • CP780: ruimteregeling
  • HP000: 5 graden
  • HP030: 0 (tijdelijk geprobeerd op 75 minuten maar het systeem had langer (te lang m.i.) nodig om op te warmen op een koude dag)
  • HP061: Geen
Gasverbruik beperkt zich nu tot douchen en het opvangen van de defrosts (interval van zo'n 75 min op koude dagen). Op dagen zoals sinds afgelopen weekend met temperaturen boven de 5 graden doet de EA6 al het stoken zelf.

Geen idee wat de EA6 precies aan stroom verbruikt (die etwist app is nietszeggend) maar het netto verbruik van ons huishouden in november kwam uit op 519kWh stroom en 41m3 gas. (4 personen in een huis uit 1850 waarbij we ongeveer 130/320m2 actief stoken op 18 graden constant, 's avonds vaak de houtkachel aan)

Tot nu toe best tevreden maar ben benieuwd welke inzichten en aanpassingen ik aan het eind van het stookseizoen heb.
Pagina: 1 ... 4 ... 31 Laatste