Ik vind het helemaal geen punt als je het niet met me eens bent.
Waar ik wel moeite mee heb is roepen dat er niets van klopt zonder onderbouwing.
Ik leer graag van anderen, maar loze opmerkingen kan ik niet veel mee.
De COP waarden staan gewoon in de handleiding. De AE kan met HP061 zijn hybride functie instellen.
Geen, primaire energie, kosten en CO2 uitstoot.
Met primaire energie kijkt hij naar de COP. Deze staat standaard op 2,5 en uit de praktijk blijkt dat deze zo rond de 0 graden d gasketel inschakelt. De lage COP komt voornamelijk omdat hybride systemen op een hogere aanvoer temperatuur draaien dan de all-electric systemen.
De EA kan geen gasverbruik weergeven in zijn energie display Hij rekent het gasverbruik (wat hij via OT doorkrijgt van de CV ketel) om in kWh en telt dit bij het elektrisch gebruik op. Daarom kloppen de E verbruikswaarden zelden met een tussenmeter. Met HP068 kun je de efficientie van de CV ketel aangeven.
Met HP054 kun je de COP drempel aangeven
Met HP065-HP067 de CO2 coefficient van elektisch, tot gas/olie stook voor de backup.
Dat de warmtemeting van de EA niet betrouwbaar is en met een korrel zout moet worden genomen is algemeen bekend. Wil je goed meten dan moet je een Kamstrum plaatsen.
Ik gebruik Recom om trends van de EA te maken. Deze berekent ook continue de actuele COP.
Zoals je kunt zien is deze op het moment 8,85 met een buitentemperatuur van 10,46 graden.
De SPF zoals de EA in het menu aangeeft zegt niet veel over de huidige COP.