Acties:
  • +1 Henk 'm!

• libo1949
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 01-09 22:21
Sinds oktober draait de Elga Ace 6 kWh. Groot vrijstaand huis; woonoppervlak 240 m2, goed geïsoleerd. Afgifte systeem: vloerverwarming en radiatoren beneden; boven alleen radiatoren, maar daar slapen we alleen.
De HT-verdeler wordt binnenkort vervangen door een hybride verdeler. 

Gasverbruik in november
- 2021: 323 m3
- 2022: 191 m3
- 2023:   24 m3

Stroom in november (totale afname):
- 2022: 352 kWh
- 2023: 769 kWh
- verbruik EA in november: 429 kWh (gemeten met kWh-meter).
We hebben een groot overschot van zonnepanelen van rond 5000 kWh, dus de stroomkosten zijn laag (gelijk aan de terugleververgoeding)

Tijdens de koude, vochtige dagen (eind nov - begin dec) had de EA er moeite mee. Veel pendelen en de cv-ketel moest erbij komen. Ik heb veel met instellingen gegoocheld en onder andere HP000 van 0 naar 4 gezet en dat heeft wel geholpen. Als de hybride verdeler is geïnstalleerd gaan we verder pionieren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pasmanm
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 10-09 19:09
Nig niet eerder van hybride verdelers gehoord. Hier ook ea6 met vloerverwarming HTverdeler.

Zijn er bronnen die het extra rendement van hybride verdeler vs ht verdeler beschrijven? Ik kan nergens echte resultaten vinden .

Voor welke hybride verdeler heb je gekozen?
libo1949 schreef op maandag 11 december 2023 @ 16:47:
Sinds oktober draait de Elga Ace 6 kWh. Groot vrijstaand huis; woonoppervlak 240 m2, goed geïsoleerd. Afgifte systeem: vloerverwarming en radiatoren beneden; boven alleen radiatoren, maar daar slapen we alleen.
De HT-verdeler wordt binnenkort vervangen door een hybride verdeler. 

Gasverbruik in november
- 2021: 323 m3
- 2022: 191 m3
- 2023:   24 m3

Stroom in november (totale afname):
- 2022: 352 kWh
- 2023: 769 kWh
- verbruik EA in november: 429 kWh (gemeten met kWh-meter).
We hebben een groot overschot van zonnepanelen van rond 5000 kWh, dus de stroomkosten zijn laag (gelijk aan de terugleververgoeding)

Tijdens de koude, vochtige dagen (eind nov - begin dec) had de EA er moeite mee. Veel pendelen en de cv-ketel moest erbij komen. Ik heb veel met instellingen gegoocheld en onder andere HP000 van 0 naar 4 gezet en dat heeft wel geholpen. Als de hybride verdeler is geïnstalleerd gaan we verder pionieren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• libo1949
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 01-09 22:21
pasmanm schreef op maandag 11 december 2023 @ 21:27:
Nig niet eerder van hybride verdelers gehoord. Hier ook ea6 met vloerverwarming HTverdeler.

Zijn er bronnen die het extra rendement van hybride verdeler vs ht verdeler beschrijven? Ik kan nergens echte resultaten vinden .

Voor welke hybride verdeler heb je gekozen? Voor deze: https://www.vloerverwarmi...ct/composite-oem-hybride/

[...]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ardvark99
  • Registratie: Mei 2014
  • Nu online
Bij deze temperaturen staat mijn EA6 redelijk te pendelen. Is dit eventueel aan te passen met bepaalde settings, zodat de EA minder staat te pendelen, en is dit eventueel een probleem voor de WP?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/N8yJXbKjf7WD9zTFLMiOykpIiR0=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/3ZfoJbsesF7mnlFdz8nnCwQq.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@ardvark99 Een Elga kan veel lager moduleren dan jouw 500W. Dat betekent dat de stooklijn te hoog staat. Kun je die niet lager zetten?

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ardvark99
  • Nu online
Andrehj schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 15:16:
@ardvark99 Een Elga kan veel lager moduleren dan jouw 500W. Dat betekent dat de stooklijn te hoog staat. Kun je die niet lager zetten?
Dat kan ik idd proberen. Staat nu op 1,1. Ik heb alleen vloerverwarming in de keuken, 1 radiator en convector, de rest van het huis radiators.
Maar tijdens een koude periode, zoals eind november / begin december, dan de stooklijn weer iets verhogen? Of moet een bepaalde instelling voor alle buiten temperaturen voldoende zijn?
Zoals al vaker hier aangegeven, de EA is hier door de installateur naar binnen geflikkerd zonder veel uitleg en instelling voor onze situatie, ben nog zoekende, en hou alle instellingen bij.
En jammer dat je remote geen instellingen kan aanpassen, om het verloop te kunnen bekijken. Dat mis ik wel aan de Remeha (zonder allerlei GW's toe te moeten voegen...).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JBtL
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 01:22
Andrehj schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 15:16:
Weet je zeker dat dit zo is? De 4kW gaat tot minimaal 270W, het minimum voor de 6kW versie is waarschijnlijk wat hoger?

Remeha Elga Ace 4kW - MHI SRK ZS-W 4kW - 5355 Wp ZO - 1000 Wp vlak - 4200 Wp NW - 7x Jaga Strada + zelfbouw DBE - 3xVictron Multiplus II 48V 5000 + 62kWh LFP accu - DoucheWTW + 1.5kW 200l Smart Boiler

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• robhuls
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 30-08 00:03
ardvark99 schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 15:09:
Bij deze temperaturen staat mijn EA6 redelijk te pendelen. Is dit eventueel aan te passen met bepaalde settings, zodat de EA minder staat te pendelen, en is dit eventueel een probleem voor de WP?

[Afbeelding]
Het valt me op dat hij het overdag prima doet en dan in de nacht gaat pendelen. Als het dag wordt gaat het weer beter. Als je WAR+ruimteregeling gebruikt en je hebt een nachtverlaging, dan verlaagt de ruimteregeling de gewenste Ta op moment dat de nachtverlaging begint (want de ruimte temperatuur is dan hoger dan de gewenste temperatuur). Hierdoor kan het afgifte systeem minder warmte kwijt. Als dit minder is geworden dan het minimum vermogen van de ELGA dan gaat deze pendelen (denk ik). Het risico bij deze temperaturen is daarop groter, omdat de Ta die de stooklijn voorschrijft een stuk lager is door de hoge buitentemperatuur.

Mocht dit zo zijn, dan kun je de nachtverlaging eruit gooien (ik geloof dat de meeste mensen hier daar wel een voorstander van zijn. Eventueel kun je nog een beetje dempen door de invloed van de ruimteregeling te verlagen van 3 naar (uit mijn hoofd) 1.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietje555
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 10-09 14:21
Thermostaat kranen op de radiatoren?

SMA STP10000TL20 met 10440 Wp 35°Zuid, Intergas Xtreme36 met Remeha Elga Ace 6kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!
JBtL schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 15:29:
[...]

Weet je zeker dat dit zo is? De 4kW gaat tot minimaal 270W, het minimum voor de 6kW versie is waarschijnlijk wat hoger?
Dat heb ik uit de datasheet van Toshiba, uit jouw post: JBtL in "Remeha Elga Ace Hybride Warmtepompen"
Op pagina 38 zie ik een minimale power consumption van 150 watt bij 10 graden en de laagste modulatiestand van 10%.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ardvark99
  • Nu online
robhuls schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 15:48:
[...]

Het valt me op dat hij het overdag prima doet en dan in de nacht gaat pendelen. Als het dag wordt gaat het weer beter. Als je WAR+ruimteregeling gebruikt en je hebt een nachtverlaging, dan verlaagt de ruimteregeling de gewenste Ta op moment dat de nachtverlaging begint (want de ruimte temperatuur is dan hoger dan de gewenste temperatuur). Hierdoor kan het afgifte systeem minder warmte kwijt. Als dit minder is geworden dan het minimum vermogen van de ELGA dan gaat deze pendelen (denk ik). Het risico bij deze temperaturen is daarop groter, omdat de Ta die de stooklijn voorschrijft een stuk lager is door de hoge buitentemperatuur.

Mocht dit zo zijn, dan kun je de nachtverlaging eruit gooien (ik geloof dat de meeste mensen hier daar wel een voorstander van zijn. Eventueel kun je nog een beetje dempen door de invloed van de ruimteregeling te verlagen van 3 naar (uit mijn hoofd) 1.
Ik heb CP780 (Regelstrategie groep) op automatisch staan. Ik begreep dat met eTwist en buitensensor (beide aanwezig) ik deze idd op WAR+ kan zetten, maar doet automatisch niet het zelfde?
En ik heb bijna geen nachtverlaging meer ingesteld, een halve graad minder. Wel staat de stiltemodus aan, en dan zie ik 's nachts het pendelen. Eerst had ik idd 's nachts de minimum temperatuur ingesteld op 18 graden, maar daar was het stook patroon idd niet rustig en zuinig op, 's morgens was het verbruik hoog, en stond de WP aardig te stampen. Nu probeer ik de temperatuur de hele dag constant te houden, en zie dat dit idd met een warmtepomp idd veel beter is. (Voor mijn gevoel klopt dit niet, vroeger altijd de CV uit als er niet verwarmt hoeft te worden, dit is ff wennen ;) )
Ik ga een kijken naar deze instellingen.
Pietje555 schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 15:48:
Thermostaat kranen op de radiatoren?
Boven idd thermostaat knoppen, maar beneden niet. In de woonkamer staan de kranen vol open, en op zolder staat 1 radiator met een gewone knop ook altijd gedeeltelijk open.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• timadriaans
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 07:16
Misschien een stomme vraag, maar waarom gebruiken jullie WAR ipv RAR? Als je RAR gebruikt ben je af van prutsen met stooklijnen etc. Of denk ik te makkelijk?

In mijn situatie wordt er momenteel beneden verwarmd en daarmee is de bovenverdieping ook prima op temperatuur. In principe gebruik ik nu dus ook RAR, de thermostaat in de woonkamer bepaalt het stookgedrag.

Mijn Elga wordt aanstaande maandag geïnstalleerd dus ik kan niet wachten om te gaan spelen :)

[ Voor 3% gewijzigd door timadriaans op 12-12-2023 17:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pasmanm
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 10-09 19:09
Mijn EA6 gebruik gaat ook niet lager dan 480W. Heb reeds geexperimenteerd met Ruimte (enof buiten) regeling en verschillende stooklijnen, bij diverse buitentemp.
Mocht iemand hier een Elga Ace 6 hebben die terug kan schakelen naar minder dan 480W dan leer ik daar graag van (instellingen??
ardvark99 schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 15:09:

[Afbeelding]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JBtL
Andrehj schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 16:42:
[...]

Dat heb ik uit de datasheet van Toshiba, uit jouw post: JBtL in "Remeha Elga Ace Hybride Warmtepompen"
Op pagina 38 zie ik een minimale power consumption van 150 watt bij 10 graden en de laagste modulatiestand van 10%.
Volgens mij gaat de 6kW niet tot het minimum van de Toshiba buitenunit - de laatste modulatiestand zal ca. 30% zijn. Dan klopt die 480W wel redelijk. Misschien zo ingesteld omdat bij de laagste modulatieniveaus de pomp etc. relatief veel stroom gebruikt? Dus dan beter meerdere runs met een pauzes ertussen ipv 1 lange run op lager vermogen.

De 4kW kan sowieso niet lager dan 30%.

[ Voor 29% gewijzigd door JBtL op 12-12-2023 19:05 ]

Remeha Elga Ace 4kW - MHI SRK ZS-W 4kW - 5355 Wp ZO - 1000 Wp vlak - 4200 Wp NW - 7x Jaga Strada + zelfbouw DBE - 3xVictron Multiplus II 48V 5000 + 62kWh LFP accu - DoucheWTW + 1.5kW 200l Smart Boiler

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 23:42
timadriaans schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 17:27:
Misschien een stomme vraag, maar waarom gebruiken jullie WAR ipv RAR? Als je RAR gebruikt ben je af van prutsen met stooklijnen etc. Of denk ik te makkelijk?

In mijn situatie wordt er momenteel beneden verwarmd en daarmee is de bovenverdieping ook prima op temperatuur. In principe gebruik ik nu dus ook RAR, de thermostaat in de woonkamer bepaalt het stookgedrag.

Mijn Elga wordt aanstaande maandag geïnstalleerd dus ik kan niet wachten om te gaan spelen :)
Eerst boekje maar lezen :)
spoiler: WP is efficienter met lagere Ta, dus daarom stooklijn (=WAR) met ruimtethermostaat (uit/aan obv temperatuur in hoofdruimte)

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rft80
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 22:59
ardvark99 schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 17:07:
[...]

Boven idd thermostaat knoppen, maar beneden niet. In de woonkamer staan de kranen vol open, en op zolder staat 1 radiator met een gewone knop ook altijd gedeeltelijk open.
Je zou ook kunnen proberen om op RAR te gaan stoken en iets geleidelijker nachtverlaging toepassen, bijvoorbeeld in 2 stappen met 2 uur tussenpozen naar beneden en dan in zelfde tempo weer omhoog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robhuls
ardvark99 schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 17:07:
[...]

Ik heb CP780 (Regelstrategie groep) op automatisch staan. Ik begreep dat met eTwist en buitensensor (beide aanwezig) ik deze idd op WAR+ kan zetten, maar doet automatisch niet het zelfde?
Zover ik weet, ja.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• timadriaans
BarryH schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 19:23:
[...]

Eerst boekje maar lezen :)
spoiler: WP is efficienter met lagere Ta, dus daarom stooklijn (=WAR) met ruimtethermostaat (uit/aan obv temperatuur in hoofdruimte)
Dank voor je reactie. Het boekje lezen, dat had ik uiteraard al van tevoren gedaan ;)

Mijn beredenatie is dat de Elga (net als dat nu mijn Tzerra CV ketel i.c.m. e-Twist) terugmoduleert op het moment dat ik de kamertemperatuur gewoon constant hou. M.a.w. hij geeft dan (net als nu met de ketel) een lage Ta om de boel rustig op temperatuur te houden. Ik zou denken dat een afhankelijkheid van buitentemperatuur juist gaat zorgen voor onnodige warmteproductie. Het enige risico wat ik kan bedenken is dat de Elga te veel gaat pendelen en daardoor niet efficient werkt. Dat is denk ik waar jij op doelt?

Enfin, het zal ook per situatie verschillend zijn, afhankelijk van het warmteverlies, benodigde Ta om het comfortabel te krijgen/houden etc. Ik ga de komende weken wat verschillende instellingen proberen en die met elkaar vergelijken (op basis van graaddagen). Ben erg benieuwd!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ardvark99
  • Nu online
rft80 schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 22:01:
[...]
Je zou ook kunnen proberen om op RAR te gaan stoken en iets geleidelijker nachtverlaging toepassen, bijvoorbeeld in 2 stappen met 2 uur tussenpozen naar beneden en dan in zelfde tempo weer omhoog
Ik ga de komende tijd een rustig met de diverse instellingen aan de gang, en ga ook de RAR eens proberen. De komende dagen zijn de temperaturen vrij constant. mooie situatie om te testen.
En 's nachts zet ik de temperatuur maar een halve graad lager, alleen heb ik de stille modus ingesteld. Hierbij staat het stroom verbruik 's nachts grillig. Ik kan eens proberen door stille modus uit te schakelen. Nu is het niet koud, en is de WP redelijk stil, maar begin deze maand vroor het, en ik wil dan niet dat men in huis wakker wordt omdat de WP dan meer geluid maakt.
Over het verbruik zoals de WP nu draait ben ik al redelijk tevreden, nu een kwestie van tunen. Maar er zijn te veel instellingen die voor elke installatie weer anders is om het redelijk snel goed te krijgen. Persoonlijk heb ik daar geen moeite mee, maar kan mij voorstellen dat er veel WP's worden geinstalleerd, en waar verder niet veel aan ingesteld wordt, door installateurs of gebruikers.

Ik zal eens een post maken van mijn huis, installatie en de instellingen. Misschien kunnen we daarmee van elkaar leren.
Thanks, zoals hierboven beschreven, ga ik hier mee testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• waldi62
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 10-06 18:57
pasmanm schreef op maandag 11 december 2023 @ 21:27:

[...]
Ik lees al een tijdje mee, heb een paar offertes aangevraagd, de WP komt eraan :).

Mijn conventionele VV verdeler (Komfort 2950) met eigen circulatiepomp heeft een circa 5-7 graden lagere temperatuur in aanvoer header (metertje in header) dan de aanvoertemperatuur van de CV-ketel (display op ketel). Ook metingen met een andere temperatuurmeting bevestigen dit verschil.
Dit kost dus extra energie (circa 20 % verlaging van het rendement) bij gebruik van een WP. Ook de extra stroom benodigd voor deze circulatiepomp (60 W in mijn geval) verlaagt het totale (systeem) rendement.
Deze circulatiepomp stopt nu op een temperatuurmeting in de aanvoer, daarmee is de vloer praktisch beveiligd tegen oververhitting.

Pomp-loze verdeler in combinatie met vloerverwarming en CV:
Bij een hybride oplossing (CV met WP) en pomp-loze verdeler is een goede temperatuurbeveiliging van de VV van belang (voor het geval de CV "doorgaat" tot voorbij de maximaal ingestelde aanvoertemperatuur in geval van storing aan de meting), dit is de reden waarom 1 aanbieder bij mij de pomp-verdeler niet wil vervangen.
Vertrouwen op alleen de maximaal ingestelde aanvoertemperatuur van de CV lijkt mij ook niet voldoende.
Ik ben benieuwd hoe anderen dit doen (ik kon er niets over vinden maar het zal ongetwijfeld besproken zijn).

[ Voor 4% gewijzigd door waldi62 op 13-12-2023 11:13 . Reden: taalvoud ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ramon_1984
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 21:10
waldi62 schreef op woensdag 13 december 2023 @ 11:09:
[...]

Ik lees al een tijdje mee, heb een paar offertes aangevraagd, de WP komt eraan :).

Mijn conventionele VV verdeler (Komfort 2950) met eigen circulatiepomp heeft een circa 5-7 graden lagere temperatuur in aanvoer header (metertje in header) dan de aanvoertemperatuur van de CV-ketel (display op ketel). Ook metingen met een andere temperatuurmeting bevestigen dit verschil.
Dit kost dus extra energie (circa 20 % verlaging van het rendement) bij gebruik van een WP. Ook de extra stroom benodigd voor deze circulatiepomp (60 W in mijn geval) verlaagt het totale (systeem) rendement.
Deze circulatiepomp stopt nu op een temperatuurmeting in de aanvoer, daarmee is de vloer praktisch beveiligd tegen oververhitting.

Pomp-loze verdeler in combinatie met vloerverwarming en CV:
Bij een hybride oplossing (CV met WP) en pomp-loze verdeler is een goede temperatuurbeveiliging van de VV van belang (voor het geval de CV "doorgaat" tot voorbij de maximaal ingestelde aanvoertemperatuur in geval van storing aan de meting), dit is de reden waarom 1 aanbieder bij mij de pomp-verdeler niet wil vervangen.
Vertrouwen op alleen de maximaal ingestelde aanvoertemperatuur van de CV lijkt mij ook niet voldoende.
Ik ben benieuwd hoe anderen dit doen (ik kon er niets over vinden maar het zal ongetwijfeld besproken zijn).
Bij de meeste cv ketels kan je een maximaal thermostaat plaatsen, die stel je dan in op de maximale aanvoer temperatuur.
Als je over de maximaal ingestelde waarde gaat de cv ketel uit.

Acties:
  • +3 Henk 'm!
Afgelopen weekend bij een kameraad geweest die ook een Elga Ace 6KW heeft hangen.

De regeling stond op automatisch, maar het is mij niet duidelijk wat hij dan precies doet?

Nu op WAR+Ruimtethermostaat gezet, dat werkt bij de andere Elga's die ik afgesteld heb ook perfect.

Ik heb er ook een tussenmeter tussengezet bij mijn kameraad, en de Elga "snort" nu met deze zachte temperaturen de hele dag rond de 450 ~ 500 Watt minimaal, is dit het minimale wat de Elga Ace 6KW kan?

Zie hier de grafiek van gisteren:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/XGB1Gli.png

Ik heb dan het vermoeden dat de WP in de dalletjes niet verder terug kon modulere, zie ik dat goed?

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• A3aantje
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 21:29
Grolsch schreef op woensdag 13 december 2023 @ 13:04:
Afgelopen weekend bij een kameraad geweest die ook een Elga Ace 6KW heeft hangen.

De regeling stond op automatisch, maar het is mij niet duidelijk wat hij dan precies doet?

Nu op WAR+Ruimtethermostaat gezet, dat werkt bij de andere Elga's die ik afgesteld heb ook perfect.

Ik heb er ook een tussenmeter tussengezet bij mijn kameraad, en de Elga "snort" nu met deze zachte temperaturen de hele dag rond de 450 ~ 500 Watt minimaal, is dit het minimale wat de Elga Ace 6KW kan?

Zie hier de grafiek van gisteren:

[Afbeelding]

Ik heb dan het vermoeden dat de WP in de dalletjes niet verder terug kon modulere, zie ik dat goed?
Dat is volgens mij inderdaad het minimale. Bij mij is hij ook niet lager gegaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Dankjewel. Dat wilde ik je net vragen. Moet over een week of drie bij mijn ouders ook een Elga afstellen. Dan gaan we met jouw instelling WAR+Ruimte beginnen.
Daar lijkt het idd wel op, zie ook de discussie die ik precies hierover gisteren met @JBtL had, zie JBtL in "Remeha Elga Ace Hybride Warmtepompen" Blijft vreemd dat Remeha dit zo heeft ingebouwd, want volgens de datasheet van de Toshiba buitenunit kan die veel verder terugmoduleren, en ook nog met een goed rendement volgens het databook (weliswaar voor L/L, maar dat zou voor L/W net zo goed moeten werken).
Die minimaal 500W lijkt ook vrij hoog als ik dat vergelijk met mijn Mitsubishi. Die levert 50% meer vermogen als de Elga en kan bij terugmoduleren tot zo'n 400W elektrisch. Dan zou die Elga tot wel 250W terug moeten kunnen.

[ Voor 11% gewijzigd door Andrehj op 13-12-2023 13:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAcid
  • Registratie: April 2006
  • Niet online

Is er nog verschil in WAR en WAR+Ruimte wanneer je aan/uit schakelt met een (Tado) thermostaat? Ik vermoed van niet - maar wellicht weet iemand dat?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
MrAcid schreef op woensdag 13 december 2023 @ 13:47:
[...]

Is er nog verschil in WAR en WAR+Ruimte wanneer je aan/uit schakelt met een (Tado) thermostaat? Ik vermoed van niet - maar wellicht weet iemand dat?
Zover ik weet werkte WAR+Ruimte alleen maar met de Remeha thermostaat.

Het is eigenlijk WAR+ruimtecompensatie, ik wou dat mijn Mitsubishi dit kende.

Hij volgt in de basis de stooklijn maar bij extremen (ruimtetemperatuur onder/boven setpoint) verhoogt/verlaagt hij de stooklijn automatisch.

Echt een prachtig werkend systeem, mijn ouders gebruiken het al jaar ondertussen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Andrehj schreef op woensdag 13 december 2023 @ 13:28:
[...]

Dankjewel. Dat wilde ik je net vragen. Moet over een week of drie bij mijn ouders ook een Elga afstellen. Dan gaan we met jouw instelling WAR+Ruimte beginnen.
Werkt inderdaad goed, met een Elga werkt de WAR wel iets anders dan wij gewend zijn met onze mitu's, je moet een helling aangeven, deze heb ik bij mijn kameraad op 0,8 gezet in eerste instantie.
Hij heeft nog geen gesloten (pomploze) verdelers op dit moment.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timadriaans
Grolsch schreef op woensdag 13 december 2023 @ 14:55:
[...]

Werkt inderdaad goed, met een Elga werkt de WAR wel iets anders dan wij gewend zijn met onze mitu's, je moet een helling aangeven, deze heb ik bij mijn kameraad op 0,8 gezet in eerste instantie.
Hij heeft nog geen gesloten (pomploze) verdelers op dit moment.
Dank voor je inzichten. Deze helling stel je in met parameter CP230, correct?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietje555
Minimum vermogen hangt bij mij van de buitentemperatuur af (weet niet waarom).
's nachts zo rond de 425, eind van de middag 375W.

SMA STP10000TL20 met 10440 Wp 35°Zuid, Intergas Xtreme36 met Remeha Elga Ace 6kW

Acties:
  • +1 Henk 'm!
timadriaans schreef op woensdag 13 december 2023 @ 15:34:
[...]

Dank voor je inzichten. Deze helling stel je in met parameter CP230, correct?
Bij mijn kameraad heb ik dat gedaan via de thermostaat via het installateursmenu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 20-11-2024
Andrehj schreef op woensdag 13 december 2023 @ 13:28:
[...]

[...]

Daar lijkt het idd wel op, zie ook de discussie die ik precies hierover gisteren met @JBtL had, zie JBtL in "Remeha Elga Ace Hybride Warmtepompen" Blijft vreemd dat Remeha dit zo heeft ingebouwd, want volgens de datasheet van de Toshiba buitenunit kan die veel verder terugmoduleren, en ook nog met een goed rendement volgens het databook (weliswaar voor L/L, maar dat zou voor L/W net zo goed moeten werken).
Die minimaal 500W lijkt ook vrij hoog als ik dat vergelijk met mijn Mitsubishi. Die levert 50% meer vermogen als de Elga en kan bij terugmoduleren tot zo'n 400W elektrisch. Dan zou die Elga tot wel 250W terug moeten kunnen.
Dan wordt de Elga het hier niet denk ik mocht ik toch hybride willen. Mijn huidige L/L pruttelt hier heel dag vandaag op 200/300W. Dat zou dus een pendelfestijn worden. Of kan ik L/L niet 1 op 1 vergelijken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pietje555
Luchtverwarming (airco) werkt anders. Er zit geen bufferwerking in. Een hybride heeft nog een heel cv systeem erachter waar je meer buffering hebt. Mijn AE gaat regelmatig een tijdje uit. Het water blijft warmte afgeven (vooral de vloerverwarming) en na een tijdje slaat hij weer aan. Is een traag systeem.
Als bij mijn ouders de airco uit gaat omdat het op temperatuur is wordt het meteen koud en slaat hij na 5 minuten weer aan. Dit is net zo goed pendelen en ik vind het veel minder comfortabel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
Pietje555 schreef op woensdag 13 december 2023 @ 19:09:
Luchtverwarming (airco) werkt anders. Er zit geen bufferwerking in. Een hybride heeft nog een heel cv systeem erachter waar je meer buffering hebt. Mijn AE gaat regelmatig een tijdje uit. Het water blijft warmte afgeven (vooral de vloerverwarming) en na een tijdje slaat hij weer aan. Is een traag systeem.
Als bij mijn ouders de airco uit gaat omdat het op temperatuur is wordt het meteen koud en slaat hij na 5 minuten weer aan. Dit is net zo goed pendelen en ik vind het veel minder comfortabel
Juist vanwege de bufferwerking zou je verwachten dat je op nog lager vermogen zou moeten/kunnen draaien. Als ik nu dus met 200W de boel warm houd en dus juist geen gependel heb wordt dat met L/W met het dubbele een pendelfestijn. Ik wil juist zolang mogelijk een mooie strakke lage lijn zien, lees laag verbruik. Wat als het straks buiten 15 graden is, dan wordt het helemaal aan/uit enz.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JBtL
@MotorBeast Hier loopt nu een run op +/- 300W sinds 8 december 5:00 (de laatste defrost). Daarmee 7 kamers + hal en twee overlopen comfortabel op temperatuur. Combi met lucht/lucht kan ik echt aanraden, die gebruik je dan in de winter alleen nog om te verwarmen als het vriest - en in de zomer om te koelen. En op de temperaturen zoals nu die toch wel veel voorkomen heb je een warmtepomp draaien die op laaglast het hele huis warm kan houden.

[ Voor 50% gewijzigd door JBtL op 13-12-2023 20:02 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• rft80
Hier Elga ace 4kw, draai SAT (smart autotune thermostat, een home assistant integratie) die middels mijn OTGW de Elga op OpenTherm aanstuurt. Hier zit een eigen stooklijn in die je zelf kan tweaken.

https://github.com/Alexwijn/SAT

Minimale modulatie die ik zie is 275watt.

Max, ten tijde van de vrieskou, 1200watt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rft80
Net als @JBtL draai ik lange runs. Enige onderbreking komt door mij wanner ik software aanpassingen doorvoer. Draai hier momenteel al sinds 10 december 1 run. In de ochtend als de werkkamers en de kinderkamers gaan verwarmen zie je een piek in het electriciteit verbruik, dan ca. 450 watt , verder tussen de 300 en de 375 watt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
@JBtL @rft80 500 leek me ook wel erg hoog.

Ik verwarm op dit moment namelijk alleen nog maar 60m2 beneden. Ik heb zelfs de badkamer boven nog niet verwarmd. 18 graden boven en uit een heet bad of douche voor die 5 minuten is 18 graden warm genoeg en voor slapen helemaal. Ik heb met dit weer dus bijna geen vermogen nodig.

bedankt voor jullie info.

[ Voor 77% gewijzigd door MotorBeast op 13-12-2023 20:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rft80
Wij draaien beiden een 4kw. Die 6kw kan minder ver terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• waldi62
Ramon_1984 schreef op woensdag 13 december 2023 @ 11:51:
[...]

Bij de meeste cv ketels kan je een maximaal thermostaat plaatsen, die stel je dan in op de maximale aanvoer temperatuur.
Als je over de maximaal ingestelde waarde gaat de cv ketel uit.
Dank je,
is dit dan een thermostaat die de bestaande maximaal thermostaat in de ketel vervangt? Ik heb een oudere Nefit Topline 30 HRC.
Indien dat niet zo is, hoe schakelt deze dan de ketel uit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1nsane
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 20:23
Ik lees hier veel discussies over War vs. Rar vs. War+ maar het is me niet duidelijk welke van de 3 welke voordelen kan bieden in welke situaties.

Ik heb zelf een EA 4kw met een Tzerra en overal WARP systems vvw (boven droogbouw beneden natbouw dus meer warmtebuffer door de vloermassa). Goed geisoleerde jaren 30 woning. Stooklijn staat op 0,8 en dat is prima, stond eerst op 0,7 en dat was ook ok maar boven af en toe iets aan de koude kant.

Ik ben nog wat te noob hieromtrent om te weten aan welke knoppen ik kan draaien om comfort en verbruik te optimaliseren.

Ik heb wel een slimme elektra meter maar gas niet en dat wil Stedin ook niet doen want die dombo’s zeggen: ja oude gemeenteleidingen qua elektra dus krijg je ergens voor 2027 pas een slimme meter als we dat gesaneerd hebben :+ dat terwijl er al een slimme meter hangt en ik alleen ook een slimme gasmeter wil maar dan schieten ze bij Stedin in error :+

Ik merk wel in de Remeha home app dat het daar aangegeven verbruik drastisch lager is geworden toen ik de stooklijn van 0,7 naar 0,8 had gezet maar wat zegt dat?

Adjust non olet, plerumque...

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Wanneer heb je de stooklijn veranderd? Als dat de afgelopen week was ligt het lagere verbruik niet aan je stooklijn maar aan de buiten temperatuur.

• robhuls
https://handleiding.remeh...ED-B5EE-3400C26286CD.html

0 = Automatisch : Als er geen buiten- of binnentemperatuursensor is aangesloten, regelt het toestel aan de hand van een vaste aanvoertemperatuur. Als een kamertemperatuursensor is aangesloten, werkt het volgens de kamertemperatuur. Als een buitentemperatuursensor is aangesloten, werkt het volgens de buitentemperatuur. Als beide sensoren zijn aangesloten, werkt het volgens de buiten- en kamertemperatuur.

• robhuls
Mijn installateur adviseerde destijds een 4kW, want een 6kW zou al snel heel veel pendelen. Mijn EA4 is vlak voor de afgelopen net wel net niet vorst periode geïnstalleerd en ik was wel wat teleurgesteld dat hij het toen al niet meer in zijn eentje af kon, waardoor ik twijfelde of ik niet beter een 6kW had kunnen hebben. Nu leer ik hier dat zowel de EA6 als de EA4 niet zo ver terug kunnen moduleren als typische all-electric systemen. Ik snap daarmee wel wat beter waarom hij destijds de EA4 adviseerde. Dit lijkt een beetje specifiek voor de ELGA (of wellicht voor alle hybride systemen)?

• 1nsane
Grolsch schreef op woensdag 13 december 2023 @ 22:16:
Wanneer heb je de stooklijn veranderd? Als dat de afgelopen week was ligt het lagere verbruik niet aan je stooklijn maar aan de buiten temperatuur.
Daar voor nog maar ik snap wat je bedoelt. Met het warmere weer zag ik daarna trouwens nog meer verlaging in het gebruik.

• BarryH
robhuls schreef op donderdag 14 december 2023 @ 12:46:
Mijn installateur adviseerde destijds een 4kW, want een 6kW zou al snel heel veel pendelen. Mijn EA4 is vlak voor de afgelopen net wel net niet vorst periode geïnstalleerd en ik was wel wat teleurgesteld dat hij het toen al niet meer in zijn eentje af kon, waardoor ik twijfelde of ik niet beter een 6kW had kunnen hebben. Nu leer ik hier dat zowel de EA6 als de EA4 niet zo ver terug kunnen moduleren als typische all-electric systemen. Ik snap daarmee wel wat beter waarom hij destijds de EA4 adviseerde. Dit lijkt een beetje specifiek voor de ELGA (of wellicht voor alle hybride systemen)?
allemaal bla.

de EA kan terug naar ca. 30%. Dat is prima. bij 4kW heb je dan 1,2kW warmte. Met 2 redelijke radiatoren kan je dan op een lage temperatuur stoken.
Ook 30% van 6kW is nog prima. Download maar eens de hytools app en kijk hoeveel warmteafgifte je radiatoren hebben bij 35/30/20

Installateurs rekenen nog met een beta factor van 40% ongeveer: dus 40% van de benodigde capaciteit met de hybride, met het idee dat die hybride alleen zin heeft ruim boven de vorst/defrost grens.

[ Voor 9% gewijzigd door BarryH op 14-12-2023 13:40 ]

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

• robhuls
Ik ben ook maar een leek op het gebied van hybride warmtepompen. Mijn idee is dat de warmtevraag van mijn huis bij dit soort temperaturen (typisch voor een winter bij ons) minder is dan 30% van het vermogen van de EA6, waardoor die moet gaan pendelen. Als het 30% van het elektrisch vermogen is komt daar nog bovenop dat het rendement stijgt bij toenemende buitentemperatuur, waardoor je meer dan 30% warmte krijgt. Oftewel, het regelbereik van de ELGA is onvoldoende om zonder pendelen de warmtevraag bij -2C te voldoen *en* ook bij +8C. Als je dan de EA4 neemt krijg je lange runs bij typische winter temperaturen, maar bijstook bij -2C. Kies je de EA6 dan krijg je meer pendelen, maar minder bijstook. Ik snap dat een installateur dan kiest voor de EA4, want als de ELGA kapot gaat door te veel pendelen heeft hij een boze klant, terwijl wat minder gas reductie makkelijker te verkopen is (het is immers een hybride systeem).

(overigens weet ik redelijk zeker dat die adviseur wist waar hij het over had, want ik ben niet helemaal een leek als het gaat om thermodynamica en warmteoverdracht)

• BarryH
robhuls schreef op donderdag 14 december 2023 @ 16:24:
Ik ben ook maar een leek op het gebied van hybride warmtepompen. Mijn idee is dat de warmtevraag van mijn huis bij dit soort temperaturen (typisch voor een winter bij ons) minder is dan 30% van het vermogen van de EA6, waardoor die moet gaan pendelen. Als het 30% van het elektrisch vermogen is komt daar nog bovenop dat het rendement stijgt bij toenemende buitentemperatuur, waardoor je meer dan 30% warmte krijgt. Oftewel, het regelbereik van de ELGA is onvoldoende om zonder pendelen de warmtevraag bij -2C te voldoen *en* ook bij +8C. Als je dan de EA4 neemt krijg je lange runs bij typische winter temperaturen, maar bijstook bij -2C. Kies je de EA6 dan krijg je meer pendelen, maar minder bijstook. Ik snap dat een installateur dan kiest voor de EA4, want als de ELGA kapot gaat door te veel pendelen heeft hij een boze klant, terwijl wat minder gas reductie makkelijker te verkopen is (het is immers een hybride systeem).

(overigens weet ik redelijk zeker dat die adviseur wist waar hij het over had, want ik ben niet helemaal een leek als het gaat om thermodynamica en warmteoverdracht)
Pendelen is het meermalen per uur aan uit gaan omdat de ingestelde aanvoertemperatuur (b.v. 35 graden) bereikt wordt, zonder dat de gewenste ruimtetemperatuur bereikt is.

Dat warmtepompen meerdere keren per dag aan gaan (en later weer uit) is normaal.
Ook veel FE warmtepompen gaan maar terug tot ca. 30% vermogen
Dus: goed om je wat beter in te lezen.

nb. de meeste gasketels doen minimaal 5kW......

• ardvark99
  • Nu online
BarryH schreef op donderdag 14 december 2023 @ 16:48:
[...]

Pendelen is het meermalen per uur aan uit gaan omdat de ingestelde aanvoertemperatuur (b.v. 35 graden) bereikt wordt, zonder dat de gewenste ruimtetemperatuur bereikt is.

Dat warmtepompen meerdere keren per dag aan gaan (en later weer uit) is normaal.
Ook veel FE warmtepompen gaan maar terug tot ca. 30% vermogen
Dus: goed om je wat beter in te lezen.

nb. de meeste gasketels doen minimaal 5kW......
Dus pendelen is in principe niet zo erg, al zou minder pendelen wel beter zijn? En als de WP op dat moment niet verwarmt (buitenunit staat uit), draait de pomp nog wel even door om de warmte door te blijven pompen door het CV systeem. Verlangen van de nadraai tijd, kan dat helpen?

• BarryH
ardvark99 schreef op donderdag 14 december 2023 @ 17:16:
[...]

Dus pendelen is in principe niet zo erg, al zou minder pendelen wel beter zijn? En als de WP op dat moment niet verwarmt (buitenunit staat uit), draait de pomp nog wel even door om de warmte door te blijven pompen door het CV systeem. Verlangen van de nadraai tijd, kan dat helpen?
Je wil pendelen beperken, maar nog steeds wel je huis goed kunnen verwarmen. Dat tweede is immers belangrijker.

Nadraaitijd verlengen heeft niet heel veel invloed

De basis is dat een WP tussen 20-30% en 100% kan moduleren (als het geen "dom" aan/uit ding is). Dit is overigens bij gasketels hetzelfde (de ketel, niet de thermostaat).

Om pendelen te beperken moet je je installatie zo instellen dat het minimale vermogen door je VVW/Radiatoren kan worden afgegeven aan de verwarmde ruimtes. Dus b.v. Ta minimaal 28 graden (natuurlijk afhankelijk van je VVW/Radiatoren).

Om vervolgens ervoor te zorgen dat je WP/Gasketel een lange "run" kan maken wil je dat hij aanschakelt bij 0,5 graad onder de gewenste temperatuur en weer uit bij 0,5 graad boven de gewenste temperatuur.
En dan op laag vermogen gaan draaien.

In sommige huizen kan je de -0,5 tm +0,5 graad krapper afstellen en toch lange runs op laag vermogen halen. Zo ja, moet je thermostaat dat wel kunnen.

• bvanhaalen
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 14-05 13:21
Kan een Elga wel pendelen op bereikte ta? Mijn Elga pruttelt namelijk gewoon door als de tset lager is dan de ta. Bijvoorbeeld tset van 23 maakt de Elga met minimaal vermogen een ta van 25, hij slaat niet af.

• BarryH
bvanhaalen schreef op donderdag 14 december 2023 @ 18:13:
Kan een Elga wel pendelen op bereikte ta? Mijn Elga pruttelt namelijk gewoon door als de tset lager is dan de ta. Bijvoorbeeld tset van 23 maakt de Elga met minimaal vermogen een ta van 25, hij slaat niet af.
Wellicht dat dat van specifieke instellingen afhangt. Lijkt me in ieder geval een prima situatie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ardvark99
  • Nu online
BarryH schreef op donderdag 14 december 2023 @ 17:49:
[...]

Je wil pendelen beperken, maar nog steeds wel je huis goed kunnen verwarmen. Dat tweede is immers belangrijker.

Nadraaitijd verlengen heeft niet heel veel invloed

De basis is dat een WP tussen 20-30% en 100% kan moduleren (als het geen "dom" aan/uit ding is). Dit is overigens bij gasketels hetzelfde (de ketel, niet de thermostaat).

Om pendelen te beperken moet je je installatie zo instellen dat het minimale vermogen door je VVW/Radiatoren kan worden afgegeven aan de verwarmde ruimtes. Dus b.v. Ta minimaal 28 graden (natuurlijk afhankelijk van je VVW/Radiatoren).

Om vervolgens ervoor te zorgen dat je WP/Gasketel een lange "run" kan maken wil je dat hij aanschakelt bij 0,5 graad onder de gewenste temperatuur en weer uit bij 0,5 graad boven de gewenste temperatuur.
En dan op laag vermogen gaan draaien.

In sommige huizen kan je de -0,5 tm +0,5 graad krapper afstellen en toch lange runs op laag vermogen halen. Zo ja, moet je thermostaat dat wel kunnen.
Natuurlijk is comfort belangrijk, en dat is nu bij deze temperatuur gelukkig niet het probleem. Gisteren heb ik CP780 van automatisch naar Buiten & Ruimtetemperatuur ingesteld, ik heb een eTwist en buitensensor. Vandaag is het wel iets kouder, maar het verbruik is wel iets stabieler geworden.

Waar het mij nu om gaat om de juiste instellingen te vinden waarop de EA6 zo goed en stabiel mogelijk op draait, en daarbij ook zo stil mogelijk (ook bij koudere buiten temperaturen dan vandaag, zeg maar rond het vriespunt) en de comfort te behouden.
Zoals ik al eerder heb aangegeven, is bij mij de EA6 geinstalleerd en verder is er zover ik gezien heb weinig ingesteld, alles fabriek instellingen, en is er verder ook niet veel over verteld. In het begin van dit stook seizoen heb ik bv het huis 's nachts te veel laten afkoelen, waardoor het 's morgens bijna niet warm te krijgen was en de WP als een gek stond te stampen. Dat heb ik ondertussen afgeleerd.
Daarom probeer ik de EA6 nog beter te leren kennen, en te optimaliseren, mijn ervaringen te delen, en hopelijk hebben anderen daar ook wat aan.

Om even terug te komen over het pendelen, daar had ik al vaker over gelezen en zag dit ook bij mij terug in het verbruik. Maar het is mij nooit duidelijk geweest of dat erg was dat dat gebeurde, of invloed heeft op het systeem, denk aan slijtage. En ik kan mij voorstellen dat als ik het pendelen kan minderen dat daardoor de EA6 rustiger en stabieler draait, en daar probeer ik dan instellingen voor te vinden om dit te verbeteren.

Voor de WP had ik een Tado thermostaat die gemoduleerd mijn Nefit CV aanstuurde, en daar heb ik ook mee lopen spelen om de CV zo laag mogelijk te laten moduleren, alleen kon ik met de CV makkelijker de temperatuur 's nachts laten zakken, en 's morgens de boel weer op tijd op temperatuur te krijgen.

Wat iig voor mij nog op mijn "verlanglijstje" staat is om van 2 radiators beneden deze te vervangen door LTV radiators (ik merk in de woonkamer dat de convertor achter de kamer goed op temperatuur krijgt, maar voor met de radiator meer moeite kost, met een verschil van een halve graad tussen voor en achter, ingesteld op 21 graden), en HR++ glas te laten zetten.

PS, net even gekeken naar de situatie nu, ter info, aanvoer T is 38,5, retour ongeveer 35-36 graden, misschien hoog, maar wel stabiel met vanavond ongeveer een verbruik op 550W.

• BarryH
@ardvark99 Ik laat de thermostaat continu 20 graden binnen nastreven.

De truc is een zo laag mogelijke Ta en de ELGA zover krijgen dat die langdurig op laag vermogen draait:
a/ dus voorkomen dat de binnentemperatuur snel omhoog moet
b/ kijken of je bij opstarten kan voorkomen dat ie naar hoog vermogen gaat.
Dit laatste werkt bij mijn oude ELGA carrier heel anders dan met de ACE modellen, dus daar heb ik geen tips voor.

• ardvark99
  • Nu online
BarryH schreef op donderdag 14 december 2023 @ 21:33:
@ardvark99 Ik laat de thermostaat continu 20 graden binnen nastreven.

De truc is een zo laag mogelijke Ta en de ELGA zover krijgen dat die langdurig op laag vermogen draait:
a/ dus voorkomen dat de binnentemperatuur snel omhoog moet
b/ kijken of je bij opstarten kan voorkomen dat ie naar hoog vermogen gaat.
Dit laatste werkt bij mijn oude ELGA carrier heel anders dan met de ACE modellen, dus daar heb ik geen tips voor.
Dat probeer ik nu ook, de hele dag een constante binnen temperatuur, 20,5 graad 's nachts en overdag. Alleen 's avonds gaat ie een halve graad omhoog, 21 graden. Dat gaat prima tot nu toe.
Alleen de aanvoer temperatuur is bij mij rond de 38 graden, al is het verschil tussen de aanvoer en retour niet groot. Hier moet ik dus iets mee gaan spelen, de aanvoer lager zien te krijgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BarryH
@ardvark99 Kijk eens met de hytools app (of een radiatorcapaciteit calculator van een radiatormerk) naar je afgifte vermogen bij 38/35/20,5.

Waarschijnlijk is de warmteproductie (2000-2500Watt??) zo groot dat je die 38/35 nodig hebt om dat vermogen af te kunnen geven.
Nog ergens een radiator die je open kan draaien? b.v. in de hal / keuken /...)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MotorBeast
@ardvark99 Als je niet teveel kosten wil maken om met echte lage aanvoer te stoken.....MP afstruinen naar dikke T33's en eventueel https://www.sentimo.com/n...iatorombouw/the-original/ erop. Heb je de look van Jaga's met lagere kosten en werkt hier al jaren top om mijn HR Ketel met aanvoer van max 45 graden bij vorst te laten werken. Eruit met al die veel te kleine radiatoren en afgifte verhogen. Stook je zowel met HR Ketel als WP zuiniger.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JBtL
Had iemand het over pendelen :p? Nu 1 run van een week - still going strong.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QCk72q8u1IDV48Xowa_6Mkxz-kQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/NXICXvy6OTWFJwuZe9tDKNhT.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ardvark99
  • Nu online
BarryH schreef op donderdag 14 december 2023 @ 21:59:
@ardvark99 Kijk eens met de hytools app (of een radiatorcapaciteit calculator van een radiatormerk) naar je afgifte vermogen bij 38/35/20,5.

Waarschijnlijk is de warmteproductie (2000-2500Watt??) zo groot dat je die 38/35 nodig hebt om dat vermogen af te kunnen geven.
Nog ergens een radiator die je open kan draaien? b.v. in de hal / keuken /...)
Ik heb vannacht een extra radiator aangezet, en het verloop is nu idd een stuk rustiger. Maar het verbruik bij de EA6 blijft ongeveer het zelfde, rond de 500W. Langzamer hand wordt het wel beter en duidelijk wat er verbeterd kan worden.
MotorBeast schreef op donderdag 14 december 2023 @ 23:27:
@ardvark99 Als je niet teveel kosten wil maken om met echte lage aanvoer te stoken.....MP afstruinen naar dikke T33's en eventueel https://www.sentimo.com/n...iatorombouw/the-original/ erop. Heb je de look van Jaga's met lagere kosten en werkt hier al jaren top om mijn HR Ketel met aanvoer van max 45 graden bij vorst te laten werken. Eruit met al die veel te kleine radiatoren en afgifte verhogen. Stook je zowel met HR Ketel als WP zuiniger.
Er zijn bij mij beneden 2 radiators die ik wil vervangen naar LTV radiators, waarvan ik die in de woonkamer kan en wil vervangen door een grotere. En van mij hoeven de radiators niet goedkoop te zijn, als het maar gelijk goed is. En die Jaga's zien er dan wel weer gelikt uit. En misschien kan ik ook eens kijken naar de radiator in de convector put, maar dat heeft minder hoge prio denk ik, ik krijg het aan die kant van de woonkamer beter op temperatuur dan aan de voorkant (terwijl achter ook 3 tuindeuren zijn boven de convector put, die de verwarming ook niet helpen).

Maar bedankt zover voor het mee denken, ik heb iig een aantal dingen die ik (de komende maanden) nog aan aanpakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakersOnly
  • Registratie: September 2000
JBtL schreef op vrijdag 15 december 2023 @ 13:26:
Had iemand het over pendelen :p? Nu 1 run van een week - still going strong.

[Afbeelding]
Interessant. Kun je je parameter instellingen delen? O.a. stooklijn instellingen en methode van verwarmen RAR/WAR/WAR+compensatie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JBtL
@TweakersOnly T.o.v. deze post iets aangepast. Staat nu op WAR only. De ruimtecompensatie doe ik met de thermostaat op de l/l warmtepomp - dus de Elga Ace doet de 'basisverwarming' - en de airco springt bij als het hard waait en de zon niet schijnt overdag (en als de EA het niet meer redt qua vermogen bij <2 graden o.i.d)

[ Voor 8% gewijzigd door JBtL op 15-12-2023 13:47 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Captor
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 11-03 19:50

Captor

Serenity now, insanity later !

Ik draai (op 1x uit/aan ivm de zon gok ik) ook al sinds 8 december non-stop.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6lZslGsvfb6re7swm56SY3AT-WY=/x800/filters:strip_exif()/f/image/yWjgZeZbCoM42Z4FNkRTLciV.png?f=fotoalbum_large

EA4 met ongeveer 100m2 vv (HOH10cm) en 1 badkamer radiator in een redelijk nageisoleerd jaren 70 huis met de volgende instellingen:
- eTwist
- WAR+Compensatie
- Thermstaat 24x7 op 20 graden
- CP000 op 40
- CP210 op 21
- CP230 op 0.6
- HP061 op geen
- HP030 op 0
- HP000 op 4 graden
- AP063 op 45
- CP730 op Extra langzaam
- Stille modus van 23:00 tot 7:00 in de koude/vochtige periode. Die gooi ik er weer af als het lange tijd boven de 5 graden is.
- CV ketel zelf staat op max 45 graden

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MotorBeast
ardvark99 schreef op vrijdag 15 december 2023 @ 13:29:

[...]

Er zijn bij mij beneden 2 radiators die ik wil vervangen naar LTV radiators, waarvan ik die in de woonkamer kan en wil vervangen door een grotere. En van mij hoeven de radiators niet goedkoop te zijn, als het maar gelijk goed is. En die Jaga's zien er dan wel weer gelikt uit. En misschien kan ik ook eens kijken naar de radiator in de convector put, maar dat heeft minder hoge prio denk ik, ik krijg het aan die kant van de woonkamer beter op temperatuur dan aan de voorkant (terwijl achter ook 3 tuindeuren zijn boven de convector put, die de verwarming ook niet helpen).

Maar bedankt zover voor het mee denken, ik heb iig een aantal dingen die ik (de komende maanden) nog aan aanpakken.
Lees je maar eens verder in. Zo top zijn die jaga's niet. En gruwelijk duur. Convectorput kan je verbeteren met ventilatoren. Zie topic hier op Tweakers. Een convectorput werkt nooit optimaal vind ik. Regel in mijn vrije tijd wel eens wat systemen waterzijdig in en ik vind het ondingen wbt afgifte van warmte. Ik denk dus dat dat ding wel prio heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timadriaans
Ik heb 2 jaar geleden al mijn radiatoren waterzijdig ingeregeld op basis van delta T (0,8). Nu begrijp ik dat je met een (hybride) warmtepomp juist niet op zoek bent naar een lagere Tr. Is het dan zinvol om alles weer vol (of een stuk meer) open te draaien als straks mijn Elga is geinstalleerd? Of compenseert de hogere flow van de Elga dit?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BarryH
timadriaans schreef op vrijdag 15 december 2023 @ 15:41:
Ik heb 2 jaar geleden al mijn radiatoren waterzijdig ingeregeld op basis van delta T (0,8). Nu begrijp ik dat je met een (hybride) warmtepomp juist niet op zoek bent naar een lagere Tr. Is het dan zinvol om alles weer vol (of een stuk meer) open te draaien als straks mijn Elga is geinstalleerd? Of compenseert de hogere flow van de Elga dit?
Als je veel radiatoren nu geknepen hebt zou ik alles maximaal open zetten en allen terugregelen als het ergens duidelijk te warm wordt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BarryH
@ardvark99 let wel op met LTV radiatoren/Jaga. Neus goed de specs door. Vaak is de winst puur de ventilatoren (die dan wel weer geluid maken)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
BarryH schreef op vrijdag 15 december 2023 @ 15:47:
@ardvark99 let wel op met LTV radiatoren/Jaga. Neus goed de specs door. Vaak is de winst puur de ventilatoren (die dan wel weer geluid maken)
Precies. _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon_1984
waldi62 schreef op woensdag 13 december 2023 @ 21:20:
[...]

Dank je,
is dit dan een thermostaat die de bestaande maximaal thermostaat in de ketel vervangt? Ik heb een oudere Nefit Topline 30 HRC.
Indien dat niet zo is, hoe schakelt deze dan de ketel uit?
Neej, deze komt er extra bij.
Ik weet niet of de nefit daar een contact voor heeft, maar dat zal vast in de handleiding staan.

Maat je geeft aan dat je een oudere nefit ketel hebt , is de elga dan wel de juiste stap om de huidige woning te gaan verwarmen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• waldi62
Ramon_1984 schreef op vrijdag 15 december 2023 @ 23:18:
[...]

Neej, deze komt er extra bij.
Ik weet niet of de nefit daar een contact voor heeft, maar dat zal vast in de handleiding staan.

Maat je geeft aan dat je een oudere nefit ketel hebt , is de elga dan wel de juiste stap om de huidige woning te gaan verwarmen?
Dank je en duidelijk, ik zal eens kijken wat ik kan vinden, als iemand goede ervaring heeft met een bepaald type extern maximaalthermostaat hou ik mij aanbevolen.

Wat betreft de oudere Nefit ketel:
Ik neem aan dat je hint op een overstap naar volledig gasloos? Dat vind ik nog een brug te ver.

Huidige situatie:
Wij verwarmen nu hoofdzakelijk met een L/L WP (Daikin Perfera 5 kW) en dan alleen in de woonkamer en dat gaat het grootste deel van de tijd goed, maar we missen het comfort van de vloerverwarming, dus komt een L/W WP in beeld.
De CV wordt alleen op de koudste dagen gebruikt, en voor SWW.
Daarnaast is er ca. 5000 kW jaaropbrengst van zonnepanelen (we hadden genoeg over om de airco in te zetten als verwarming en zijn praktisch "nul op de rekening".
Gasverbruik voordat we de airco gebruikten als verwarming (2020): 1400 m3/j.
Huidig gasverbruik 2022: 200 m3 /j.
Huidig stroomverbruik airco 2022: 2000 kWh/j.
De vrijstaande woning (1976) is door mij in de loop der jaren goed na-geïsoleerd (vloer, dak, beglazing), de afgiftecapaciteit is echter wat beperkt, dus daar wil ik ook nog wat verbeteren om het rendement van de L/W WP (die er dit seizoen komt) wat te verbeteren.
Zonder gebruik van de airco blijft het voldoende warm met een aanvoertemperatuur van 50 graden C, ook op de koudste dagen, dus dat kan beter. De CV ketel is al maximaal terug geregeld, maar pendelt in deze situatie nog steeds, dus de 5 a 6 kW die deze ketel dan levert is voldoende.
Gepland staat een stuk extra vloerverwarming in de woonkamer waar dat nog niet is geplaatst en natuurlijk de pomploze verdeler. Met deze maatregelen verwacht ik dat 40 graden aanvoertemperatuur ook op de koudste dagen voldoende is (met de CV of airco nog steeds als back-up), en een 6 kW WP het meestentijds zonder gebruik van de airco warm houdt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pietje555
timadriaans schreef op vrijdag 15 december 2023 @ 15:41:
Verkijk je niet. Mijn cv ketel doet maar iets minder flow dan de EA6. Alles vol open zetten heb je kans dat ruimten niet warm worden omdat je het debiet zal moeten verdelen. Meer dan het max van 17 l/m heb je niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ramon_1984
waldi62 schreef op zaterdag 16 december 2023 @ 10:39:
[...]

Dank je en duidelijk, ik zal eens kijken wat ik kan vinden, als iemand goede ervaring heeft met een bepaald type extern maximaalthermostaat hou ik mij aanbevolen.

Wat betreft de oudere Nefit ketel:
Ik neem aan dat je hint op een overstap naar volledig gasloos? Dat vind ik nog een brug te ver.

Huidige situatie:
Wij verwarmen nu hoofdzakelijk met een L/L WP (Daikin Perfera 5 kW) en dan alleen in de woonkamer en dat gaat het grootste deel van de tijd goed, maar we missen het comfort van de vloerverwarming, dus komt een L/W WP in beeld.
De CV wordt alleen op de koudste dagen gebruikt, en voor SWW.
Daarnaast is er ca. 5000 kW jaaropbrengst van zonnepanelen (we hadden genoeg over om de airco in te zetten als verwarming en zijn praktisch "nul op de rekening".
Gasverbruik voordat we de airco gebruikten als verwarming (2020): 1400 m3/j.
Huidig gasverbruik 2022: 200 m3 /j.
Huidig stroomverbruik airco 2022: 2000 kWh/j.
De vrijstaande woning (1976) is door mij in de loop der jaren goed na-geïsoleerd (vloer, dak, beglazing), de afgiftecapaciteit is echter wat beperkt, dus daar wil ik ook nog wat verbeteren om het rendement van de L/W WP (die er dit seizoen komt) wat te verbeteren.
Zonder gebruik van de airco blijft het voldoende warm met een aanvoertemperatuur van 50 graden C, ook op de koudste dagen, dus dat kan beter. De CV ketel is al maximaal terug geregeld, maar pendelt in deze situatie nog steeds, dus de 5 a 6 kW die deze ketel dan levert is voldoende.
Gepland staat een stuk extra vloerverwarming in de woonkamer waar dat nog niet is geplaatst en natuurlijk de pomploze verdeler. Met deze maatregelen verwacht ik dat 40 graden aanvoertemperatuur ook op de koudste dagen voldoende is (met de CV of airco nog steeds als back-up), en een 6 kW WP het meestentijds zonder gebruik van de airco warm houdt.
Met -10 heb je een warmtepomp nodig die ongeveer 7kw kan leveren, dan is de elga net wat aan de krappe kant.
Mocht dan in de toekomst ook nog de cv ketel stuk gaan, zit je ook nog met de uitdaging hoe je sww water gaat maken.
Dit kan je doen door een warmtepomp boiler te plaatsen, of je neent nu al een warmtepomp die in de toekomst ook sww water kan maken .

De elga kan dit namelijk niet, en ik zou je dan nu ook geen elga adviseren, maar een 7/9kw monoblock .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietje555
Of een Mercuria. Die kan hybride en all-electric met een boilervat. Is ook net iets hoger vermogen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon_1984
Pietje555 schreef op zaterdag 16 december 2023 @ 17:41:
Of een Mercuria. Die kan hybride en all-electric met een boilervat. Is ook net iets hoger vermogen
Klopt, er zijn meerdere wegen naar Rome ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• waldi62
Ik dacht dat de Elga Ace met een truckje ook zonder CV kon verwarmen (en warm water dan met een WP boiler of gewoon electrisch bereiden).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ramon_1984
waldi62 schreef op zaterdag 16 december 2023 @ 21:01:
Ik dacht dat de Elga Ace met een truckje ook zonder CV kon verwarmen (en warm water dan met een WP boiler of gewoon electrisch bereiden).
Klopt de elga ace kan inderdaad met een trucje de cv volledig verwarmen.
Maar, dat kan elke warmtepomp. ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1nsane
Ramon_1984 schreef op zaterdag 16 december 2023 @ 21:21:
[...]

Klopt de elga ace kan inderdaad met een trucje de cv volledig verwarmen.
Maar, dat kan elke warmtepomp. ...
Dit, maar ik vraag me dan af waarom je dan niet full electric native zou gaan qua setup. Enige wat ik me kan bedenken is dat je met een gasgestookte combiketel veel warm tapwater beschikbaar hebt (wat ik zelf een voordeel vind, m’n schoonouders zijn full-E gegaan en hebben een grote boiler voor warm tapwater maar met 5 mensen daar in huis is dat écht een gedoe als iemand langer dan 5m doucht).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon_1984
1nsane schreef op zaterdag 16 december 2023 @ 22:54:
[...]

Dit, maar ik vraag me dan af waarom je dan niet full electric native zou gaan qua setup. Enige wat ik me kan bedenken is dat je met een gasgestookte combiketel veel warm tapwater beschikbaar hebt (wat ik zelf een voordeel vind, m’n schoonouders zijn full-E gegaan en hebben een grote boiler voor warm tapwater maar met 5 mensen daar in huis is dat écht een gedoe als iemand langer dan 5m doucht).
Klopt, een cv ketel heeft on eindig veel tap water.
In mijn eigen woning zijn we van 1400 m3 gas naar full electric gegaan met een 200 liter boiler en 5 personen en dat gaat prima.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• edwin2021
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 22:45
Ook ik ben een gelukkige eigenaar van een elga ace 6kw icm met een cakenta 40l sinds 3 weken. EA heeft een buiten thermometer die aan de noordkant hangt. (nog) geen Bluetooth module maar die gaat er wel in komen ivm slechte bereikbaarheid van bediening paneel. Buitenunit staat ca 18 Meter van de woning en instaaltie heeft een 25ltr buffer vat voor defrost cyclus.
Ik denk dat er niet veel is ingesteld tav default aangezien ik zelf de tarieven er in heb moeten zetten. Installateur komt aankomende week voor BT module en optimalisatie van de installatie

Woning van ca 200m2, vrijstaand en twee badkamers voorzien van stortdouche met regelmatig vrienden over de vloer.
Beneden open vloerverwarming (met mengpomp dus) h.o.h. 10cm met 16mm leidingen. Totaal 9 groepen. Keuken op NO draait nog een radiator mee omdat het daar anders te koud bleef. Wijs geworden geen nachtverlaging en continu 21c.
Boven slaapkamers en twee kantoren allen met radiatoren. Kantoren worden nu slecht warm maar daar hangt een airco waarmee ik nu snel de kantoren warm stook en vervolgens houden de radiatoren het bij. Ik denk dat daar wellicht T33 radiatoren moeten komen.
Het geheel wordt aangestuurd via Plugwise zone regeling.

Bij installatie bleek dat de cv niet de tijd overnam van de EA, geen idee of dat normaal is. Wat mij ook opvalt is dat de Plugwise statistieken een modulatie van 100% aan geeft. Lijkt mij raar maar heb nog geen mogelijkheid om de opgenomen stroom anders te meten als via een P1. P1 geeft wel wisselend vermogen aan.

Zijn er punten waar rekening mee moet worden gehouden om de samenwerking WP en CV goed te laten verlopen?

Streven is om ook een manier te vinden om de ingevoerde tarieven dynamisch aan te kunnen passen zodat je bv het stroom tarief op 0 kunt zetten op moment dat zonnepanelen een overschot hebben. Ik neem aan dat het slimme gedeelte van de EA dan automatisch als voorkeur kiest voor de WP.

[ Voor 8% gewijzigd door edwin2021 op 17-12-2023 09:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• waldi62
1nsane schreef op zaterdag 16 december 2023 @ 22:54:
[...]

Ik heb geen specifieke voorkeur voor de Elga Ace of de Mercuria Ace en op de geinstalleerde prijs is het verschil klein.
Het is moeilijk om de verschillen te vinden tussen de diverse uitvoeringen.
Ik zie wel dat de Mercuria Ace meer weegt (54 tov 45 kg), en de COP (7/35) volgens opgave Remeha bij de Mercuria Ace 6W iets hoger is (5,0 tov 4,54). Is daar een verklaring voor? Beiden in split-uitvoering.

Misschien wordt het tijd voor een bezoek aan het Experience center in Arnhem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
@waldi62 Dan gewoon mercuria FE nemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pietje555
waldi62 schreef op zondag 17 december 2023 @ 11:18:
[...]

Ik heb geen specifieke voorkeur voor de Elga Ace of de Mercuria Ace en op de geinstalleerde prijs is het verschil klein.
Ik zie wel dat de Mercuria Ace meer weegt (54 tov 45 kg), en de COP (7/35) volgens opgave Remeha bij de Mercuria Ace 6W iets hoger is (5,0 tov 4,54). Is daar een verklaring voor? Beiden in split-uitvoering.

Met de ervaring die ik heb zou ik nu de Mercuria nemen.
Ik heb de EA6, maar hij komt net iets te kort. Als hij ook een contact had voor een elektrische backup had ik dat gebruikt ipv een CV ketel omdat ik vrijwel heel het seizoen op mijn EA toe kan.
Mocht blijken dat je het met de Mercuria redt dan kun je er ook en tapwater boiler op aansluiten en zo helemaal gasloos gaan zonder direct in het diepe te springen.
Met de EA moet ik over op een aparte WP boiler voor tapwater en iets verzinnen als elektrische backup.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kuhr89
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 23:10
Pietje555 schreef op zaterdag 16 december 2023 @ 17:41:
Probleem is alleen dat dat 2 verschillende versies zijn. Ze gaan de hybride bij ons, waarschijnlijk, installeren. Maar als ik all electric wil, moet ik weer een nieuwe warmtepomp plaatsen volgens remeha.

| PS5 PSN: Hitting-Apex89

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MotorBeast
Kuhr89 schreef op zondag 17 december 2023 @ 12:07:
[...]

Probleem is alleen dat dat 2 verschillende versies zijn. Ze gaan de hybride bij ons, waarschijnlijk, installeren. Maar als ik all electric wil, moet ik weer een nieuwe warmtepomp plaatsen volgens remeha.
Vaillant nemen. Daikin hybride is ook een probleem.

[ Voor 4% gewijzigd door MotorBeast op 17-12-2023 12:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• waldi62
[...]

Bedoel je de Mercuria ACE split - en de monobloc versie?
Dit soort info (welke WP bij als eerste stap hybride en in de toekomst eventueel volledig electrisch kan ik op de Remeha website niet vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietje555
[...]

Ik heb geen Mercuria, maar lijkt me sterk.
In de handleiding van de Mercuria is het gewoon beschreven hoe de aansluitingen zijn in de diverse situaties.
Daarnaast, WP is WP. Ze maken allen warm water en bij een all-electric zit er alleen een driewegklep in om het warme water door een voorraadboiler te sturen en vaak een electrische backup verwarming ingebouwd.
De EA6 kan alleen geen 3weg klep sturen en zelfstandig niet hoog genoeg in temperatuur voor tapwater bereiding.
Er is inderdaad wel een nieuwe monoblock versie, maar daar is nog weinig van bekend hoe die bevalt. Maar ook die hoef je niet te vervangen als je naar all-electric gaat.
Een hybride is ingewikkelder dan een all-electric, omdat deze vaak de CV ketel volledig integreerd in zijn eigen regeltechniek. Een all-electric weet niet wat een eventuele CV ketel (pieklast ketel) in het systeem doet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kuhr89
waldi62 schreef op zondag 17 december 2023 @ 16:04:
[...]

Bedoel je de Mercuria ACE split - en de monobloc versie?
Dit soort info (welke WP bij als eerste stap hybride en in de toekomst eventueel volledig electrisch kan ik op de Remeha website niet vinden.
Eens. 1,5 jaar geleden hebben wij de ace besteld en willen ze eind januari eindelijk komen installeren.
Ze vertelden dat de hybride pomp niet naar full electric kan. Dit heb ik gecheckt bij Remeha via de chat en dat hebben ze bevestigd.

Ook de full electric kun je niet ‘hybride’ laten lopen en daarna op full electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rft80
edwin2021 schreef op zondag 17 december 2023 @ 09:07:
Streven is om ook een manier te vinden om de ingevoerde tarieven dynamisch aan te kunnen passen zodat je bv het stroom tarief op 0 kunt zetten op moment dat zonnepanelen een overschot hebben. Ik neem aan dat het slimme gedeelte van de EA dan automatisch als voorkeur kiest voor de WP.
Bij mijn weten kan dit niet. Heb de modbus module (GWT-08); deze velden nog niet gevonden.

Wat wel kan is de smart grid optie aanzetten middels BL1 en BL2 droogcontacten. Heb hier een ESPHome dual relay op aangesloten. Dit geeft 4 combinaties:
- open / open is normaal (de warmtepomp en cv ketel opereren volgens de instellingen),
- closed / open - backup only (warmtepomp uit / gas stoken aan),
- open / closed - langer doorverwarmen middels de warmtepomp; standaard setpoint
- closed / closed - op vol vermogen doorverwarmen + verhoogd setpoint.

Je zou zelf (in home assistant bijvoorbeeld) je COP kunnen berekenen (dit kan middels GWT-08 parameters en een kWh meter). Daarmee kan je op basis van dynamische prijzen bepalen of gas dan wel electra goedkoper is en daarmee de Elga aansturen.op basis van bovenstaande scenarios.

Feitelijk heb ik nog maar 1 uur meegemaakt dat gas goedkoper is om op te stoken (COP < 3 + hoog uurtarief), en dan is ook nog de vraag of het zin heeft dat uur gas te verstoken of in plaats daarvan gewoon een uur te wachten (of de marginale pijn te nemen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon_1984
waldi62 schreef op zondag 17 december 2023 @ 11:18:
[...]

De elga gebruikt een toshiba buitendeel en de mercuria maakt gebruik van een mitsubishi electric buitendeel.

Tevens kan je in de toekomst een boiler aan een mercuria hangen en bij de elga niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MotorBeast
rft80 schreef op zondag 17 december 2023 @ 17:02:
[...]

Bij mijn weten kan dit niet. Heb de modbus module (GWT-08); deze velden nog niet gevonden.

Wat wel kan is de smart grid optie aanzetten middels BL1 en BL2 droogcontacten. Heb hier een ESPHome dual relay op aangesloten. Dit geeft 4 combinaties:
- open / open is normaal (de warmtepomp en cv ketel opereren volgens de instellingen),
- open / closed - langer doorverwarmen middels de warmtepomp; standaard setpoint

Je zou zelf (in home assistant bijvoorbeeld) je COP kunnen berekenen (dit kan middels GWT-08 parameters en een kWh meter). Daarmee kan je op basis van dynamische prijzen bepalen of gas dan wel electra goedkoper is en daarmee de Elga aansturen.op basis van bovenstaande scenarios.

Feitelijk heb ik nog maar 1 uur meegemaakt dat gas goedkoper is om op te stoken (COP < 3 + hoog uurtarief), en dan is ook nog de vraag of het zin heeft dat uur gas te verstoken of in plaats daarvan gewoon een uur te wachten (of de marginale pijn te nemen).
Als je zorgt dat je onder de 500m3 blijft wordt je vastrecht ook lager. Dan kan dat uurtje er wel vanaf op stroom. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon_1984
Pietje555 schreef op zondag 17 december 2023 @ 16:18:
[...]

In de handleiding van de Mercuria is het gewoon beschreven hoe de aansluitingen zijn in de diverse situaties.
Daarnaast, WP is WP. Ze maken allen warm water en bij een all-electric zit er alleen een driewegklep in om het warme water door een voorraadboiler te sturen en vaak een electrische backup verwarming ingebouwd.
De EA6 kan alleen geen 3weg klep sturen en zelfstandig niet hoog genoeg in temperatuur voor tapwater bereiding.
Er is inderdaad wel een nieuwe monoblock versie, maar daar is nog weinig van bekend hoe die bevalt. Maar ook die hoef je niet te vervangen als je naar all-electric gaat.
Een hybride is ingewikkelder dan een all-electric, omdat deze vaak de CV ketel volledig integreerd in zijn eigen regeltechniek. Een all-electric weet niet wat een eventuele CV ketel (pieklast ketel) in het systeem doet
Zoek in Google maar eens op tensio c, dat is is volgens mijn dezelfde machine als de elga ace monoblock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
Pietje555 schreef op zondag 17 december 2023 @ 16:18:
[...]

WP= geen WP. :N Ik weet dat een Daikin Hybride absoluut niet als standalone kan draaien. De besturingseenheid van de hybride is volledig ingericht op hybride en kan absoluut niet standalone draaien of als WP met boiler. Ik zou daarmee uitkijken met dit soort uitspraken en het eerst goed onderzoeken. Leuk als je als klant zo'n ding koopt en jaren later van een koude kermis thuis komt als je full electric wil. Kan je alles eruit slopen.

Vertrouwen is goed.....controleren is beter!

[ Voor 9% gewijzigd door MotorBeast op 17-12-2023 17:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edwin2021
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 22:45
rft80 schreef op zondag 17 december 2023 @ 17:02:
[...]

....
Handig! De modbus was inderdaad ook een optie die ik overwoog maar ik denk dat BL1/BL2 zeker haalbaar is aangezien er hier ook een domotica systeem draait.
Alternatief wat ik aan het verkennen was is de BT koppeling icm de remeha app en Tasker op een Android telefoon maar ik denk dat BL1/BL2 simpeler te realiseren is 😉

Enige wat mij niet duidelijk is zijn de laatste twee opties. Open/closed is dan feitelijk normaal bedrijf behalve dan dat backup (cv) niet gebruikt gaat worden?
Closed/closed is dan voluit en niets aantrekken van rendement, gewoon maximale opbrengst opwekken (wanneer zou je dat willen?)

[ Voor 12% gewijzigd door edwin2021 op 17-12-2023 17:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rft80
edwin2021 schreef op zondag 17 december 2023 @ 17:34:
[...]

Enige wat mij niet duidelijk is zijn de laatste twee opties. Open/closed is dan feitelijk normaal bedrijf behalve dan dat backup (cv) niet gebruikt gaat worden?
Ja, zo is het mij door Remeha uitgelegd, op elektra verwarmen tot de maximale aanvoertemperatuur.
Closed/closed is dan voluit en niets aantrekken van rendement, gewoon maximale opbrengst opwekken (wanneer zou je dat willen?)
Je kan een offset invoeren, bijvoorbeeld 10, dan gaat de machine verwarmen tot de maximale aanvoer temperatuur+10graden. Je zou dit kunnen willen als de energie prijs zeer laag is (en bijvoorbeeld een uur later een stuk duurder wordt); je buffert dan in feite energie. Of, in de toekomst bij wegvallen salderen, als je zonneenergie over hebt.

Het is trouwens mogelijk om van alles in te stellen op de bl1 en bl2 - handleiding is niet super duidelijk maar geeft wel een idee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kuhr89
MotorBeast schreef op zondag 17 december 2023 @ 17:23:
[...]

WP= geen WP. :N Ik weet dat een Daikin Hybride absoluut niet als standalone kan draaien. De besturingseenheid van de hybride is volledig ingericht op hybride en kan absoluut niet standalone draaien of als WP met boiler. Ik zou daarmee uitkijken met dit soort uitspraken en het eerst goed onderzoeken. Leuk als je als klant zo'n ding koopt en jaren later van een koude kermis thuis komt als je full electric wil. Kan je alles eruit slopen.

Ja precies dat. Vandaar dat ze in januari nog eens komen schouwen. Wellicht dat ik de hybride toch cancel en wacht tot een later moment.

Nu wilde ik het juist, zodat ik op een later moment er een boiler aan zou kunnen koppelen. Als dat dus niet mogelijk is, weet ik niet of ik momenteel hybride wil gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietje555
MotorBeast schreef op zondag 17 december 2023 @ 17:23:
[...]

Ben ik niet met je eens.
Maar wat ik bedoelde is dat iedere wp hetzelfde doel heeft water warm maken met warmte uit de omgeving. Maakt niet uit of het hybride, all electric, mono of split is.
De EA is echt een hybride, maar je kan hem prima stand alone gebruiken. In de instellingen geeft je een hele hoge gasprijs of je zet backup "geen". De cv ketel kun je zonder probleem afkoppelen. Je moet alleen een WP boiler bij plaatsen en gas kan de deur uit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
Kuhr89 schreef op zondag 17 december 2023 @ 19:36:
[...]

Ja precies dat. Vandaar dat ze in januari nog eens komen schouwen. Wellicht dat ik de hybride toch cancel en wacht tot een later moment.

Nu wilde ik het juist, zodat ik op een later moment er een boiler aan zou kunnen koppelen. Als dat dus niet mogelijk is, weet ik niet of ik momenteel hybride wil gaan.
Zoals gezegd....Vaillant nemen. Dan is het geen probleem. Hou dan wel rekening met je vermogen als je er een boiler aan wil hangen. Anders een WP Boiler ernaast.

En goed rekenen. Reken maar eens door wat goedkoper is. Vastrecht weg gas, geen ketelonderhoud, wp kan je makkelijk zelf onderhouden, stijgende gasprijs (die wordt nooit meer goedkoop). Bij mij is op lange termijn full electric goedkoper. En je hebt een beter energielabel wat meer opbrengt bij verkoop huis.

[ Voor 20% gewijzigd door MotorBeast op 17-12-2023 20:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
Pietje555 schreef op zondag 17 december 2023 @ 19:48:
[...]

Ben ik niet met je eens.
Maar wat ik bedoelde is dat iedere wp hetzelfde doel heeft water warm maken met warmte uit de omgeving. Maakt niet uit of het hybride, all electric, mono of split is.
De EA is echt een hybride, maar je kan hem prima stand alone gebruiken. In de instellingen geeft je een hele hoge gasprijs of je zet backup "geen". De cv ketel kun je zonder probleem afkoppelen. Je moet alleen een WP boiler bij plaatsen en gas kan de deur uit
Waarom zou je dan nog hybride doen? Voor de aanschaf van een HR Ketel koop je makkelijk een WP Boiler met subsidie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietje555
@MotorBeast omdat ik een 36 kW cv ketel had en ik niet had verwacht dat ik met 6 kW het huis warm kan houden. Heb boven radiatoren, maar die doen niet veel op 29 gr toevoertemp en vloerverwarming beneden.
Boiler geeft mij niet de hoeveelheid water die ik nodig heb. Gas is onbeperkt.
Daarnaast heeft de EA met uiteindelijk €1900,- gekost waar ik heel veel gas mee bespaar.
Heb ik ander deel van het huis ook nog een gasketel.
Kortom ik heb helemaal niet het streven om van het gas af te gaan, maar wel zomin mogelijk en zoveel mogelijk elektriciteit te gebruiken. Elektra kan ik zelf opwekken, gas niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rft80
Zelfde verhaal, ik heb vorig jaar mijn cv ketel vervangen, aparaat was eind levensduur, warmptepomp was niet snel leverbaar, geen vloerverwarming dus uiteindelijk voor hybride gegaan. Ben verbaasd wat de elga 4kw kan (200m2; draait momenteel op 30-40% 24/7 en houdt het hele huis warm) - heb wel radiator ventilatoren, prima afgifte ook op 32 graden aanvoer. In oktober en november geen gas gebruikt, tussen 1 en 8 december ca. 25m3 voor verwarming. Ca. 575kwh electra dit kwartaal voor de elga.

Als ik dit geweten had was ik waarschijnlijk full electric gegaan, maar dat is achteraf praten. Echt koud is het overigens ook nog niet geweest.. en die paar dagen in december had de elga ace het best moeilijk.

@MotorBeast - jij zit in de CVs begrijp ik? Met een lagere belasting van de CV kan je dan ook met minder onderhoud toe? Mijn installateur roept elk jaar, maar dat is eigen belang lijkt me? Zat op 1200 - 1400m3, ga nu naar ca. 500m3 verwacht ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eikkie
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 07:33
Willen jullie helpen mij een richting op te duwen?
Na doorlezen van dit topic een monteur langs laten komen voor een offerte:
De ELGA Ace 4 kW incl buffervat, 7m leiding, schokdempers voor € 7600.

Ons verbruik zit op 1600m3 gas per jaar, wonen in een 2 onder 1 kap grenzend aan een weiland.
Vloerverwarming +- 75m2 en op de verdiepingen thermostaatkranen die altijd dicht staan.
Weersafhankelijkheid van de thermostaat afgehaald vorig jaar bij installatie van de nieuwe Remaha avanta ketel. E-twist al aanwezig.
In de aanpandige garage een verwarming met thermostaat die in de winter aan staat voor ons hondje

Ik kom er niet meer uit. Ik twijfel behoorlijk tussen de 4 en 6 kW (of helemaal niks). Kunnen jullie deze twijfelaar een richting opduwen?:)

PS De unit komt trouwens op een looppad te staan naast het huis. Ik mis daar het advies van de adviseur om een grindbak te plaatsen. Ik zie het in de winter al spekglad worden als ik het zo nalees in dit topic.

Als ik voor woensdag reageer kan de pomp geplaatst worden in januari. Zorgt voor wat extra stress, maar vraag mij ook af of deze stress m.b.t. leveringen nog gegrond is.

It's me

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ardvark99
  • Nu online
Om ff mee te doen met de discussie van het gas af. Naast de EA6 en mijn CV, heb ik sinds 2011 ook een zonneboiler, met een 300 liter vat. Nu heeft dat vat nog een tweede spiraal, de onderste zitten de panelen op aangesloten. Van zeg maar ongeveer maart t/m oktober kan ik daarmee prima mijn sanitair warm water van voorzien.

Ik heb al zitten denken om de EA6 te gebruiken om ook aan te sluiten op dat vat (met een 3 wegklep), om iig het water verder op te warmen. Nu is de temperatuur daarvan nooit lager dan 20 graden in deze periode. Dit scheelt al met opstoken voor de CV naar 60 graden, ipv de lagere temperatuur waarmee het water het huis binnen komt. En ik begrijp wel dat de EA veel lager stookt dan 60 graden, wat ik tot nu toe heb gezien van zeg maar ongeveer 25 - 40 graden. Ik denk ook niet dat het haalbaar is, mooiste zou zijn dat wanneer de EA6 staat te pendelen, de WP zijn warmte aan het boiler vat af geeft ipv niets staat te doen.
Wat dat betreft, achteraf, had de installateur/verkoper misschien meer advies kunnen geven. Wat zijn jullie gedachten hier over? Ik vind het eigenlijk zonde om niets met het boiler vat te doen in de winter periode (al heeft de zon vandaag het water wel wat verwarmt).
Ik kan er een elektrisch verwarmingselement bij aanschaffen, maar dan moet er een nieuwe groep in de meterkast bij komen.
Pagina: 1 ... 5 ... 31 Laatste