BarryH schreef op donderdag 14 december 2023 @ 17:49:
[...]
Je wil pendelen beperken, maar nog steeds wel je huis goed kunnen verwarmen. Dat tweede is immers belangrijker.
Nadraaitijd verlengen heeft niet heel veel invloed
De basis is dat een WP tussen 20-30% en 100% kan moduleren (als het geen "dom" aan/uit ding is). Dit is overigens bij gasketels hetzelfde (de ketel, niet de thermostaat).
Om pendelen te beperken moet je je installatie zo instellen dat het minimale vermogen door je VVW/Radiatoren kan worden afgegeven aan de verwarmde ruimtes. Dus b.v. Ta minimaal 28 graden (natuurlijk afhankelijk van je VVW/Radiatoren).
Om vervolgens ervoor te zorgen dat je WP/Gasketel een lange "run" kan maken wil je dat hij aanschakelt bij 0,5 graad onder de gewenste temperatuur en weer uit bij 0,5 graad boven de gewenste temperatuur.
En dan op laag vermogen gaan draaien.
In sommige huizen kan je de -0,5 tm +0,5 graad krapper afstellen en toch lange runs op laag vermogen halen. Zo ja, moet je thermostaat dat wel kunnen.
Natuurlijk is comfort belangrijk, en dat is nu bij deze temperatuur gelukkig niet het probleem. Gisteren heb ik CP780 van automatisch naar Buiten & Ruimtetemperatuur ingesteld, ik heb een eTwist en buitensensor. Vandaag is het wel iets kouder, maar het verbruik is wel iets stabieler geworden.
Waar het mij nu om gaat om de juiste instellingen te vinden waarop de EA6 zo goed en stabiel mogelijk op draait, en daarbij ook zo stil mogelijk (ook bij koudere buiten temperaturen dan vandaag, zeg maar rond het vriespunt) en de comfort te behouden.
Zoals ik al eerder heb aangegeven, is bij mij de EA6 geinstalleerd en verder is er zover ik gezien heb weinig ingesteld, alles fabriek instellingen, en is er verder ook niet veel over verteld. In het begin van dit stook seizoen heb ik bv het huis 's nachts te veel laten afkoelen, waardoor het 's morgens bijna niet warm te krijgen was en de WP als een gek stond te stampen. Dat heb ik ondertussen afgeleerd.
Daarom probeer ik de EA6 nog beter te leren kennen, en te optimaliseren, mijn ervaringen te delen, en hopelijk hebben anderen daar ook wat aan.
Om even terug te komen over het pendelen, daar had ik al vaker over gelezen en zag dit ook bij mij terug in het verbruik. Maar het is mij nooit duidelijk geweest of dat erg was dat dat gebeurde, of invloed heeft op het systeem, denk aan slijtage. En ik kan mij voorstellen dat als ik het pendelen kan minderen dat daardoor de EA6 rustiger en stabieler draait, en daar probeer ik dan instellingen voor te vinden om dit te verbeteren.
Voor de WP had ik een Tado thermostaat die gemoduleerd mijn Nefit CV aanstuurde, en daar heb ik ook mee lopen spelen om de CV zo laag mogelijk te laten moduleren, alleen kon ik met de CV makkelijker de temperatuur 's nachts laten zakken, en 's morgens de boel weer op tijd op temperatuur te krijgen.
Wat iig voor mij nog op mijn "verlanglijstje" staat is om van 2 radiators beneden deze te vervangen door LTV radiators (ik merk in de woonkamer dat de convertor achter de kamer goed op temperatuur krijgt, maar voor met de radiator meer moeite kost, met een verschil van een halve graad tussen voor en achter, ingesteld op 21 graden), en HR++ glas te laten zetten.
PS, net even gekeken naar de situatie nu, ter info, aanvoer T is 38,5, retour ongeveer 35-36 graden, misschien hoog, maar wel stabiel met vanavond ongeveer een verbruik op 550W.