Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ramon_1984
  • Registratie: November 2016
  • Nu online
Eikkie schreef op zondag 17 december 2023 @ 21:32:
Willen jullie helpen mij een richting op te duwen?
Na doorlezen van dit topic een monteur langs laten komen voor een offerte:
De ELGA Ace 4 kW incl buffervat, 7m leiding, schokdempers voor € 7600.

Ons verbruik zit op 1600m3 gas per jaar, wonen in een 2 onder 1 kap grenzend aan een weiland.
Vloerverwarming +- 75m2 en op de verdiepingen thermostaatkranen die altijd dicht staan.
Weersafhankelijkheid van de thermostaat afgehaald vorig jaar bij installatie van de nieuwe Remaha avanta ketel. E-twist al aanwezig.
In de aanpandige garage een verwarming met thermostaat die in de winter aan staat voor ons hondje

Ik kom er niet meer uit. Ik twijfel behoorlijk tussen de 4 en 6 kW (of helemaal niks). Kunnen jullie deze twijfelaar een richting opduwen?:)

PS De unit komt trouwens op een looppad te staan naast het huis. Ik mis daar het advies van de adviseur om een grindbak te plaatsen. Ik zie het in de winter al spekglad worden als ik het zo nalees in dit topic.

Als ik voor woensdag reageer kan de pomp geplaatst worden in januari. Zorgt voor wat extra stress, maar vraag mij ook af of deze stress m.b.t. leveringen nog gegrond is.
7600 euro 8)7

Hoe handig ben je zelf, en ben bereid wat zelf te doen?
Eventueel kan ik je begeleiden / adviseren via dm

[ Voor 4% gewijzigd door Ramon_1984 op 17-12-2023 22:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JBtL
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 09:06
ardvark99 schreef op zondag 17 december 2023 @ 21:39:
Om ff mee te doen met de discussie van het gas af. Naast de EA6 en mijn CV, heb ik sinds 2011 ook een zonneboiler, met een 300 liter vat. Nu heeft dat vat nog een tweede spiraal, de onderste zitten de panelen op aangesloten. Van zeg maar ongeveer maart t/m oktober kan ik daarmee prima mijn sanitair warm water van voorzien.

Ik heb al zitten denken om de EA6 te gebruiken om ook aan te sluiten op dat vat (met een 3 wegklep), om iig het water verder op te warmen. Nu is de temperatuur daarvan nooit lager dan 20 graden in deze periode. Dit scheelt al met opstoken voor de CV naar 60 graden, ipv de lagere temperatuur waarmee het water het huis binnen komt. En ik begrijp wel dat de EA veel lager stookt dan 60 graden, wat ik tot nu toe heb gezien van zeg maar ongeveer 25 - 40 graden. Ik denk ook niet dat het haalbaar is, mooiste zou zijn dat wanneer de EA6 staat te pendelen, de WP zijn warmte aan het boiler vat af geeft ipv niets staat te doen.
Wat dat betreft, achteraf, had de installateur/verkoper misschien meer advies kunnen geven. Wat zijn jullie gedachten hier over? Ik vind het eigenlijk zonde om niets met het boiler vat te doen in de winter periode (al heeft de zon vandaag het water wel wat verwarmt).
Ik kan er een elektrisch verwarmingselement bij aanschaffen, maar dan moet er een nieuwe groep in de meterkast bij komen.
Tinus de Vreugd had hier volgens mij een oplossing voor - met externe 3-wegklep zou je de EA ook warm water moeten kunnen laten maken. Misschien eens contact opnemen: https://www.linkedin.com/...883/?originalSubdomain=nl

Remeha Elga Ace 4kW - MHI SRK ZS-W 4kW - 5355 Wp ZO - 1000 Wp vlak - 4200 Wp NW - 7x Jaga Strada + zelfbouw DBE - 3xVictron Multiplus II 48V 5000 + 62kWh LFP accu - DoucheWTW + 1.5kW 200l Smart Boiler

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 09:46
Eikkie schreef op zondag 17 december 2023 @ 21:32:
Willen jullie helpen mij een richting op te duwen?
Na doorlezen van dit topic een monteur langs laten komen voor een offerte:
De ELGA Ace 4 kW incl buffervat, 7m leiding, schokdempers voor € 7600.

Ons verbruik zit op 1600m3 gas per jaar, wonen in een 2 onder 1 kap grenzend aan een weiland.
Vloerverwarming +- 75m2 en op de verdiepingen thermostaatkranen die altijd dicht staan.
Weersafhankelijkheid van de thermostaat afgehaald vorig jaar bij installatie van de nieuwe Remaha avanta ketel. E-twist al aanwezig.
In de aanpandige garage een verwarming met thermostaat die in de winter aan staat voor ons hondje

Ik kom er niet meer uit. Ik twijfel behoorlijk tussen de 4 en 6 kW (of helemaal niks). Kunnen jullie deze twijfelaar een richting opduwen?:)

PS De unit komt trouwens op een looppad te staan naast het huis. Ik mis daar het advies van de adviseur om een grindbak te plaatsen. Ik zie het in de winter al spekglad worden als ik het zo nalees in dit topic.

Als ik voor woensdag reageer kan de pomp geplaatst worden in januari. Zorgt voor wat extra stress, maar vraag mij ook af of deze stress m.b.t. leveringen nog gegrond is.
Zie veel mensen in een soort paniek die vinden dat ze 'iets' moeten doen maar niet echt weten wat.
Geef jezelf meer tijd om een goede installatie uit te vogelen waarmee je uiteindelijk van het gas kunt.
Met een 4 kW hybride unit gaat je dat nooit lukken en maak je jezelf juist afhankelijk van gas voor de komende 10 of 15 jaar (of ik weet niet hoe snel je dat ding dacht af te gaan schrijven?).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 20-11-2024
@ASW1 _/-\o_

[ Voor 42% gewijzigd door MotorBeast op 17-12-2023 23:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MotorBeast
rft80 schreef op zondag 17 december 2023 @ 20:53:
Zelfde verhaal, ik heb vorig jaar mijn cv ketel vervangen, aparaat was eind levensduur, warmptepomp was niet snel leverbaar, geen vloerverwarming dus uiteindelijk voor hybride gegaan. Ben verbaasd wat de elga 4kw kan (200m2; draait momenteel op 30-40% 24/7 en houdt het hele huis warm) - heb wel radiator ventilatoren, prima afgifte ook op 32 graden aanvoer. In oktober en november geen gas gebruikt, tussen 1 en 8 december ca. 25m3 voor verwarming. Ca. 575kwh electra dit kwartaal voor de elga.

Als ik dit geweten had was ik waarschijnlijk full electric gegaan, maar dat is achteraf praten. Echt koud is het overigens ook nog niet geweest.. en die paar dagen in december had de elga ace het best moeilijk.

@MotorBeast - jij zit in de CVs begrijp ik? Met een lagere belasting van de CV kan je dan ook met minder onderhoud toe? Mijn installateur roept elk jaar, maar dat is eigen belang lijkt me? Zat op 1200 - 1400m3, ga nu naar ca. 500m3 verwacht ik.
Ik zit niet in de cv's. Uit de hand gelopen hobby uit ergernis dat zoveel HR Ketels staan te stomen als de stoomboot van Sinterklaas en regel links en rechts wat systemen waterzijdig in. Ik verstook maar 450m3 per jaar en mijn laatste beurt was 6 jaar geleden. Toen ik nog 950m3 per jaar verstookte kreeg hij eens in de 3 jaar een beurt. NB: ik kwam van toen ik hier kwam wonen van 2000m3. :*) Optimaliseren loont dus.

In mijn ogen 1 van de redenen dat installateurs heel graag een hybride wegzetten. Mooi verdienmodel toch dat jaarlijkse abbo van tig klanten per jaar met weinig werk? Een Wp heeft bijna geen onderhoud nodig.

Vloerverwarming is overigens niet nodig, wel ideaal. Voldoende afgiftevermogen is nodig en dat kan ook met radiatoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 11-09 21:12
MotorBeast schreef op zondag 17 december 2023 @ 19:54:
[...]

Zoals gezegd....Vaillant nemen. Dan is het geen probleem. Hou dan wel rekening met je vermogen als je er een boiler aan wil hangen. Anders een WP Boiler ernaast.

En goed rekenen. Reken maar eens door wat goedkoper is. Vastrecht weg gas, geen ketelonderhoud, wp kan je makkelijk zelf onderhouden, stijgende gasprijs (die wordt nooit meer goedkoop). Bij mij is op lange termijn full electric goedkoper. En je hebt een beter energielabel wat meer opbrengt bij verkoop huis.
Bij een warmtepomp en behoud van een gasketel heb je wel een voordeel dat je nog kunt kiezen.

Je zegt gas wordt en blijft duur. Maar hoe meer mensen overgaan, en hoe gekker de (straks) variabele stroomprijs gaat doen, durf ik niet te garanderen hoe zich dat ontwikkeld.
Eén kWh E kan ook bizar duur worden.

PS de Mercuria en Eria, kun je “hybride” inzetten, je kunt kiezen voor een WW backup waar je de ketel op aansluit.

[ Voor 6% gewijzigd door Technician- op 18-12-2023 07:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietje555
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 10-09 14:21
Technician- schreef op maandag 18 december 2023 @ 07:54:
[...]

Bij een warmtepomp en behoud van een gasketel heb je wel een voordeel dat je nog kunt kiezen.

Je zegt gas wordt en blijft duur. Maar hoe meer mensen overgaan, en hoe gekker de (straks) variabele stroomprijs gaat doen, durf ik niet te garanderen hoe zich dat ontwikkeld.
Eén kWh E kan ook bizar duur worden.

PS de Mercuria en Eria, kun je “hybride” inzetten, je kunt kiezen voor een WW backup waar je de ketel op aansluit.
Er zijn er inderdaad veel die denken dat elektra goedkoper gaat worden.
Feit is dat de gasprijs steeds verder zakt (minder vraag), en dat de consumenten prijs eigenlijk voornamelijk uit belastingen en leveringskosten bestaat.
Ditzelfde gaat nu waarschijnlijk omgekeerd met de elektra prijzen gebeuren. Deze zullen enorm stijgen omdat iemand de netwerk uitbreidingen en de belastingen zal moeten betalen. Ook zullen energiebedrijven winst willen maken en hun investeringen terug willen verdienen. Zijn immers geen filantropische instellingen.
De overheid kan geen geld maken en zal toch geld binnen moeten krijgen om alle andere uitgaven te dekken.
Ik denk dat we gestaffelde belastingen per kWu gaan krijgen en hele hoge aansluit en leveringskosten.
Je ziet nu al zonneweide projecten en met name windmolen projecten op de Noordzee die op hold gezet zijn omdat ze niet rendabel zijn voor de investeerders.
Ik denk ook niet dat de transitie de juiste weg is. De enige oplossing is dat we van onze energieverslaving af moeten. Veel isoleren en minder comfort accepteren.

SMA STP10000TL20 met 10440 Wp 35°Zuid, Intergas Xtreme36 met Remeha Elga Ace 6kW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Technician-
  • Laatst online: 11-09 21:12
Pietje555 schreef op maandag 18 december 2023 @ 08:29:
[...]

Er zijn er inderdaad veel die denken dat elektra goedkoper gaat worden.
Feit is dat de gasprijs steeds verder zakt (minder vraag), en dat de consumenten prijs eigenlijk voornamelijk uit belastingen en leveringskosten bestaat.
Ditzelfde gaat nu waarschijnlijk omgekeerd met de elektra prijzen gebeuren. Deze zullen enorm stijgen omdat iemand de netwerk uitbreidingen en de belastingen zal moeten betalen. Ook zullen energiebedrijven winst willen maken en hun investeringen terug willen verdienen. Zijn immers geen filantropische instellingen.
De overheid kan geen geld maken en zal toch geld binnen moeten krijgen om alle andere uitgaven te dekken.
Ik denk dat we gestaffelde belastingen per kWu gaan krijgen en hele hoge aansluit en leveringskosten.
Je ziet nu al zonneweide projecten en met name windmolen projecten op de Noordzee die op hold gezet zijn omdat ze niet rendabel zijn voor de investeerders.
Ik denk ook niet dat de transitie de juiste weg is. De enige oplossing is dat we van onze energieverslaving af moeten. Veel isoleren en minder comfort accepteren.
Juist ja. Ik denk dat de transitie naar all electric voor ALLE woningen gewoon fout is.
Je zou beter kunnen sturen op nieuwbouw Max 4Kw WP. (Normaal huis)
En bestaande huizen voor 2004 op gas of hybride houden en subsidies geven op isolatie en verbruiksvermindering zodat de afgifte <8kw nodig is.
Dan de gasmix gaan vergroenen.

We zijn gek als we het mooiste gasnetwerk van Europa weggooien. Het is een 2e stroom van van energie.

Door dit te doen kan enorm worden bespaard op (co2 vergrotende) koperuitbreidings projecten

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Eikkie
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 07:33
ASW1 schreef op zondag 17 december 2023 @ 22:54:
[...]

Zie veel mensen in een soort paniek die vinden dat ze 'iets' moeten doen maar niet echt weten wat.
Geef jezelf meer tijd om een goede installatie uit te vogelen waarmee je uiteindelijk van het gas kunt.
Met een 4 kW hybride unit gaat je dat nooit lukken en maak je jezelf juist afhankelijk van gas voor de komende 10 of 15 jaar (of ik weet niet hoe snel je dat ding dacht af te gaan schrijven?).
Tnx. Jullie reacties, dit topic en mijn aanwezige twijfels zijn genoeg. Eerst maar eens verder verdiepen in dit onderwerp. En vervolgens, wanneer de tijd rijp, is een gedegen onderbouwde keuze maken.

@Ramon_1984 ik ga graag op je reactie in. Zie DM.

It's me

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kanoet
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 08:39
Ik heb laatst op een binnenunit van een Elga Ace zitten kijken en het viel mij op dat het scherm/bediening soms vast liep. Na een paar minuten had ik de stekker er maar uit getrokken om hem opnieuw op te starten. Is dit een bekend probleem?

Toevoeging:
Het gaat om een goed nageïsoleerd huis van familie met veel binnenmuurisolatie, dus weinig massa. Wel vloerverwarming en thermostaat constant op 19 graden
Verbruik oktober+november was iets van 310 kwh. (S)COP was 3.6 in deze periode.
Ik heb er een Shelly Plug op aangesloten. Max 2500watt, gaat dat problemen geven voor de 6kw versie?

De schijnbaar lage efficiëntie wil ik nader gaan onderzoeken als ik weer op bezoek ga. Het lijkt er op dat de Elga Ace bij de huidige temperaturen niet onnodig pendelt. 7-9 graden bewolkte dagen. Het viel mij wel op dat de watertemperatuur op 55 graden staat.

Mijn vraag: Is die 55 graden een vaste temperatuur of een maximale temperatuur waaronder hij moduleert? Kan ik deze terugschroeven of moet ik daarvoor ook aan een stooklijn sleutelen?
Of haal ik nu SWW en CV water door elkaar? :+

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BLZDUW2zSP-RC3SlxPRrQ0mi-5w=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Yhv5aj0vZNHG9PmVHzkkOg62.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 71% gewijzigd door Kanoet op 18-12-2023 18:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
Technician- schreef op maandag 18 december 2023 @ 11:10:
[...]

Juist ja. Ik denk dat de transitie naar all electric voor ALLE woningen gewoon fout is.
Je zou beter kunnen sturen op nieuwbouw Max 4Kw WP. (Normaal huis)
En bestaande huizen voor 2004 op gas of hybride houden en subsidies geven op isolatie en verbruiksvermindering zodat de afgifte <8kw nodig is.
Dan de gasmix gaan vergroenen.

We zijn gek als we het mooiste gasnetwerk van Europa weggooien. Het is een 2e stroom van van energie.

Door dit te doen kan enorm worden bespaard op (co2 vergrotende) koperuitbreidings projecten
Het is En En. Isoleren is altijd goed, hoe minder je vraagt, hoe minder je verbruikt.

En het mooiste gasnetwerk van Europa is ondertussen ook al bijna een 1/2 eeuw oud en zal fors onderhoud moeten hebben. Iets van kosten/baten.

Ik heb een huis uit 1978 met 140m2 en houd met 2 vingers in mijn neus de hut warm met 4 a 5kW bij -10 en kan dus ondertussen makkelijk toe met een all electric.

Gas draagt ook nog eens negatief bij aan het Co2 probleem in relatie tot het verstoken van stroom. 1m3 = 8kW terwijl ik uit 1kWh gemiddeld 4kW haal die gratis uit de lucht komt. Gas (LNG) komt dan ook nog eens ondertussen met diesel verslindende boten uit het hele verre buitenland. Gas is op de lange termijn gewoon een no go op alle fronten.

Maar ik denk dat het goed is hier een ander topic voor te openen. Hoop in ieder geval dat toekomstige kopers hier lezen en eerst zich eens goed achter de oren krabben en nadenken.

@Pietje555 Ja hoor de vraag naar gas daalt: https://weblog.independer...3A%2F%2Fduckduckgo.com%2F

https://www.ad.nl/economi...rland-en-europa~a8464c95/

[ Voor 8% gewijzigd door MotorBeast op 18-12-2023 17:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pietje555
Foutje, LNG tankers varen niet op diesel. Ze varen op LNG. Ze verbruiken een deel van de lading. Laten ze verdampen om het gas koud te houden en verstoken dat in de motor.

SMA STP10000TL20 met 10440 Wp 35°Zuid, Intergas Xtreme36 met Remeha Elga Ace 6kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
Pietje555 schreef op maandag 18 december 2023 @ 17:51:
Foutje, LNG tankers varen niet op diesel. Ze varen op LNG. Ze verbruiken een deel van de lading. Laten ze verdampen om het gas koud te houden en verstoken dat in de motor.
De nieuwe vast. En wat spuugt dat uit....precies Co2. Lekker schoon. :N Lekker goedkoop. :N Want de gasprijzen gaan naar beneden. :N Jouw foutje. :Y

Rest my case want ik neem toch full electric. Weg met dat gas. :Y

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pietje555
@MotorBeast je hebt er echt geen verstand van hè.
40 jaar geleden voer ik bij de Shell en hadden we al LNG tankers op gas.Dat is gewoon de enige manier om gas vloeibaar te houden zonder grote compressoren.
Daarna ben ik in de warmtekracht elektriciteits industrie gaan werken WKK's en elektriciteitscentrales tot 1000 MW. Als je PV paneeltjes en windmolens niet draaien stoken die gewoon gas hoor. 150.000 m³ per uur.
Denk je dat je als consument enige indruk kan maken met je all-electric warmtepompje ipv een gasketel?
Stijgende gasprijzen is gewoon consumenten propaganda. Liefst moet je vandaag nog een nieuw contract afsluiten. Overheid heeft ook liever dat iedereen dat denkt, want anders haken alle consumenten af.
Maar een linkje naar de wereld gasmarkt en prijsontwikkeling:
https://vanhelder.nl/zakelijke-energie/actuele-beursprijzen

O,ja, nu ben ik vaak bij haalbaarheidsonderzoeken betrokken of een investering voor een WP uit kan voor de utiliteit. Verbazend, maar het antwoord is regelmatig nee

[ Voor 8% gewijzigd door Pietje555 op 18-12-2023 18:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
Pietje555 schreef op maandag 18 december 2023 @ 18:24:
@MotorBeast je hebt er echt geen verstand van hè.
40 jaar geleden voer ik bij de Shell en hadden we al LNG tankers op gas.Dat is gewoon de enige manier om gas vloeibaar te houden zonder grote compressoren.
Daarna ben ik in de warmtekracht elektriciteits industrie gaan werken WKK's en elektriciteitscentrales tot 1000 MW. Als je PV paneeltjes en windmolens niet draaien stoken die gewoon gas hoor. 150.000 m³ per uur.
Denk je dat je als consument enige indruk kan maken met je all-electric warmtepompje ipv een gasketel?
Stijgende gasprijzen is gewoon consumenten propaganda. Liefst moet je vandaag nog een nieuw contract afsluiten. Overheid heeft ook liever dat iedereen dat denkt, want anders haken alle consumenten af.
Maar een linkje naar de wereld gasmarkt en prijsontwikkeling:
https://vanhelder.nl/zakelijke-energie/actuele-beursprijzen

O,ja, nu ben ik vaak bij haalbaarheidsonderzoeken betrokken of een investering voor een WP uit kan voor de utiliteit. Verbazend, maar het antwoord is regelmatig nee
Ja, lekker schoon en goedkoop. https://www.bnr.nl/nieuws...komen-straks-echt-te-kort

Strenge emissieregels

Wat ook nog een probleem gaat zijn: de duurzaamheid van lng-tankers. Veel van de schepen die nu nog rondvaren, voldoen niet aan klimaateisen. 'Er is wel een overgangsfase en in het ene gebied zijn ze coulanter met de emissie dan bij de andere landen. In Europa zijn we wel wat strenger. Dat speelt ook niet in ons voordeel.'

Maar blijf jij maar oldschool. Gelukkig komt er een nieuwe generatie gebruikers en installateurs aan. In ieder geval genoeg voer hier om nieuwe aankopers goed te laten nadenken.

Keep it warm!

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Nu online

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

en weer ontopic graag.

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• waldi62
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 10-06 18:57
Uit alle Elga/Mercuria ervaringen hierboven lijkt dat de Mercuria de beste optie is om aan te schaffen als je aanvankelijk een hydride opstelling kiest maar in de toekomst de mogelijkheid wilt om naar all-electric wil overstappen (of heb ik het helemaal mis?).
Wel is het in dat geval (dus 1ste stap hybride) van belang om nu al de juiste capaciteit te kiezen:
1) Bij eventuele overgang naar gas-loos alleen voor verwarmen kiezen met deze WP (dus SWW via bijvoorbeeld een separate (WP)boiler.
Of:
2) De WP gelijk met extra vermogen installeren om in de toekomst ook warm water te kunnen maken met de WP.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Captor
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 11-03 19:50

Captor

Serenity now, insanity later !

waldi62 schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 12:08:
Uit alle Elga/Mercuria ervaringen hierboven lijkt dat de Mercuria de beste optie is om aan te schaffen als je aanvankelijk een hydride opstelling kiest maar in de toekomst de mogelijkheid wilt om naar all-electric wil overstappen (of heb ik het helemaal mis?).
Wel is het in dat geval (dus 1ste stap hybride) van belang om nu al de juiste capaciteit te kiezen:
1) Bij eventuele overgang naar gas-loos alleen voor verwarmen kiezen met deze WP (dus SWW via bijvoorbeeld een separate (WP)boiler.
Of:
2) De WP gelijk met extra vermogen installeren om in de toekomst ook warm water te kunnen maken met de WP.
Klopt. Maar naar mijn mening is ook de timing om van hybride naar all electric over te schakelen een punt. Ik heb bewust voor hybride met een nieuwe CV ketel gekozen (met name om plaatsgebrek voor een boiler en aanvoerleidingen die niet makkelijk te vergroten zijn zonder de vloer eruit te slopen). Als deze setup nog zo 10 jaar draait is het wat mij betreft wel afgeschreven en kijk ik dan wel weer hoe de zaken er in de (WP) wereld ervoor staan. Dan ligt mn vloer er ook weer 22 jaar en mag die evt. ook wel een opknapbeurt. God weet woon ik niet eens meer in dit huis.
Als ik dan nu al een Mercuria of een Mitsu met meer vermogen had moeten kopen voor het geval dat....was ik weer duurder uitgeweest.

[ Voor 4% gewijzigd door Captor op 19-12-2023 13:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pietje555
Is bij mij ook het geval. Ik had net 2 jaar een nieuwe Intergas Xtreme36 omdat ik met 6 volwassenen in huis zit en ik 2 douches tegelijk wil gebruiken. WP boiler zou te krap worden.
Daarnaast is een deel van het huis niet geisoleerd en wordt nog met ledenradiatoren en een CV ketel verwarmd. Kwamen van een oliekachel. Ik kan dus toch niet gasloos.
De EA6 heeft me totaal € 1900,- gekost terwijl ik nu optimaal comfort heb en toch veel gas bespaar door de grote hoeveelheid PV panelen.
Over 10 jaar zie ik wel weer. Mogelijk zijn we dan nog maar met zijn tweeen en is een woonboerderij van 1500 m3 toch te groot en wonen we ergens anders.
Ik denk dat de huidige warmtepompen ook zeker niet het eindpunt zijn. Over 10 jaar is het een museum stuk en hebben we een soort energiecentraletje wat onze elektra en warmte behoefde regelt..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farabi
  • Registratie: Februari 2013
  • Niet online
zijn deze remeha elga ace warmtepompen overigens full-electric klaar? of alleen echt hyrbide?

[ Voor 3% gewijzigd door Farabi op 19-12-2023 16:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 23:42
Farabi schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 16:35:
zijn deze remeha elga ace warmtepompen overigens full-electric klaar? of alleen echt hyrbide?
nee. zie bv. ervaringen mkleinman:

https://www.familie-kleinman.nl/energie/all-electric-2023/

maar als je er 1 hebt kan je hier dus lezen hoe je dat kan oplossen.

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• waldi62
Dank voor jullie ervaring, ik heb inmiddels eenzelfde gedachte.
10 jaar is een lange tijd, zeker voor een warmtepomp, waar de techniek nog volop in beweging is.
De 6 kW uitvoering zou voor mij dan zwaar genoeg zijn.
Ik ga binnenkort nog bij een Remeha Experience center langs, als daar nog nieuwe inzichten uitkomen zal ik die hier delen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
waldi62 schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 18:41:
10 jaar is een lange tijd, zeker voor een warmtepomp, waar de techniek nog volop in beweging is.
Ik denk dat je je daarop verkijkt. De techniek is juist al decennia hetzelfde. Het enige verschil is dat er ineens meer belangstelling voor is en in NL allerlei CV-ketel-fabrikanten ineens ook warmtepomepn verkopen.
In het Mitsubishi Ecodan topic zit een gebruiker die zijn WP al in 2009 aanschafte. Die ziet er eigenlijk nog net zo uit als de warmtepompen van nu, en het rendement is ook zo ongeveer gelijk.
Alleen het modulatiebereik is sindsdien wat vergroot, en de warmtepompen zijn wat stiller geworden.
Maar mijn WP uit 2018 loopt ook nu daarin nog vooraan mee.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kuhr89
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 23:10
Bij ons ligt er een offerte klaar voor ongeveer €6,500 waar de subsidie al vanaf is.

Het betreft een Mercuria ace 4,5 met installatie én een volledig nieuwe vloerverwarmingverdeler.

Er zal wat breek werk moeten komen en nieuwe dikkere leidingen naar deze nieuwe verdeler. Schappelijke prijs?

| PS5 PSN: Hitting-Apex89

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Kuhr89 schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 20:01:
Bij ons ligt er een offerte klaar voor ongeveer €6,500 waar de subsidie al vanaf is.

Het betreft een Mercuria ace 4,5 met installatie én een volledig nieuwe vloerverwarmingverdeler.

Er zal wat breek werk moeten komen en nieuwe dikkere leidingen naar deze nieuwe verdeler. Schappelijke prijs?
Deze vraag stel je in het verkeerde topic. Dit topic is speciaal opgericht voor de Elga Ace, omdat er nogal wat zaken specifiek aan deze hybride warmtepomp zijn.
(Zie ook de TS)

Vragen over Mercuria warmtepompen graag elders stellen.

[ Voor 11% gewijzigd door Andrehj op 19-12-2023 20:05 ]

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kuhr89
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 23:10
Ah excuses! Helaas is er geen mercuria topic. Ik neus even verder!

| PS5 PSN: Hitting-Apex89

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietje555
Andrehj schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 19:57:
[...]

Ik denk dat je je daarop verkijkt. De techniek is juist al decennia hetzelfde. Het enige verschil is dat er ineens meer belangstelling voor is en in NL allerlei CV-ketel-fabrikanten ineens ook warmtepomepn verkopen.
In het Mitsubishi Ecodan topic zit een gebruiker die zijn WP al in 2009 aanschafte. Die ziet er eigenlijk nog net zo uit als de warmtepompen van nu, en het rendement is ook zo ongeveer gelijk.
Alleen het modulatiebereik is sindsdien wat vergroot, en de warmtepompen zijn wat stiller geworden.
Maar mijn WP uit 2018 loopt ook nu daarin nog vooraan mee.
Op zich het principe is al erg oud, maar in 2 jaar zijn we wel van R410 naar R32 en nu R290 gegaan met hun specifieke eigenschappen. Rendement wordt ook jaarlijks opgeschroefd en niet te vergeten het geluid is veel minder. Ik vind dat er best veel veranderd. Ik denk dat vooral de temperaturen omhoog gaan en dus weer LT of MT systemen mogelijk zijn wat weer veel grondstoffen bespaard omdat radiatoren en leidingen kleiner kunnen. Tapwater van 60 gr zonder dat de COP instort zou ook fijn zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timadriaans
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 07:16
Maandag is hier de EA4 eindelijk geinstalleerd.

Woning uit 1994. Beneden hebben we een mengelmoes van radiatoren (waterzijdig ingeregeld d.m.v. de voetventielen), vloerverwarming (hoh 20cm) in de woonkamer en vloerverwarming (hoh 10cm) in de uitbouw, verlengde van de woonkamer. Boven staat enkel de badkamer radiator open.

De vloer is vanaf de onderkant na-geisoleerd met Tonzon en er zitten kunststof kozijnen in met triple glas.

Wat me opvalt is dat ik de Ta op de Elga nog niet hoger dan een graad of 29 heb gezien, maar aan de andere kant lijkt dat ook nog niet nodig geweest te zijn met deze relatief zachte buitentemperaturen. (ik moet me nog gaan verdiepen in hoe ik de parameters kan uitlezen met Domoticz, maar daar heb ik weinig kaas van gegeten. Heb nog wel een Pi met Domoticz liggen).

Thermostaat (eTwist)staat constant op 19 graden, ingesteld op ruimteregeling. Dit gedrag / verbruik wat ik vandaag zie lijkt me wel netjes gezien deze omstandigheden, toch? (HP000 staat op 5 graden dus er is geen gas verbruikt).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KC2WcEE_ZTk-OPW8oUgcYzWmbCE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6MwAzmr9BAxUEav6GEd0Ev1O.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Kuhr89 schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 21:48:
Ah excuses! Helaas is er geen mercuria topic. Ik neus even verder!
Dan maak je die toch? Of, beter nog, maak een algemeen Remeha (niet-hybride) warmtepompen merktopic.
Als iedereen altijd maar af blijft wachten tot iemand anders een topic maakt komen we nooit verder.

[ Voor 15% gewijzigd door Andrehj op 20-12-2023 09:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Pietje555 schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 21:54:
Op zich het principe is al erg oud, maar in 2 jaar zijn we wel van R410 naar R32 en nu R290 gegaan met hun specifieke eigenschappen. Rendement wordt ook jaarlijks opgeschroefd
Dat vind ik best tegenvallen. De R32 units die nu het merendeel van de markt vormen doen het niet beter dan mijn R410a unit (was ook niet te verwachten als je de eigenschappen van het koelmiddel vergelijkt), en ook R290 lijkt het niet veel beter te doen.
en niet te vergeten het geluid is veel minder. Ik vind dat er best veel veranderd. Ik denk dat vooral de temperaturen omhoog gaan en dus weer LT of MT systemen mogelijk zijn wat weer veel grondstoffen bespaard omdat radiatoren en leidingen kleiner kunnen. Tapwater van 60 gr zonder dat de COP instort zou ook fijn zijn
Dit gaat allemaal niet gebeuren. De natuurwetten van de thermodynamica gaan namelijk niet veranderen. De trend gaat juist (vanwege die thermodynamica) naar verwarmen met een zo laag mogelijke watertemperatuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• waldi62
Een paar andere punten die mijns inziens verbeter kunnen:
Kennis bij de installateurs, bijvoorbeeld over open/gesloten verdelers en de effecten daarvan op een warmtepomp, goed inregelen tijdens inbedrijfname, maar zeker ook kennis bij de gebruiker hierover (weten welke vragen je moet stellen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietje555
@Andrehj Ik lees juist overal dat R290 het beter doet dan R32. Betere efficientie, minder schadelijk en hogere temperaturen mogelijk (75 gr). Enige nadeel wordt de brandbaarheid genoemd, maar iedereen rijdt met een tank van 10 kg in zijn caravan rond.
Ook kan een R290 systeem vaak niet bijgevuld worden omdat het hermetisch gesloten systemen zijn (voor de veiligheid)

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Laat maar. Ik zit nu het topic zelf te vervuilen met OT meuk. |:(

[ Voor 79% gewijzigd door Andrehj op 20-12-2023 16:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
timadriaans schreef op woensdag 20 december 2023 @ 09:24:
Maandag is hier de EA4 eindelijk geinstalleerd.

Woning uit 1994. Beneden hebben we een mengelmoes van radiatoren (waterzijdig ingeregeld d.m.v. de voetventielen), vloerverwarming (hoh 20cm) in de woonkamer en vloerverwarming (hoh 10cm) in de uitbouw, verlengde van de woonkamer. Boven staat enkel de badkamer radiator open.

De vloer is vanaf de onderkant na-geisoleerd met Tonzon en er zitten kunststof kozijnen in met triple glas.

Wat me opvalt is dat ik de Ta op de Elga nog niet hoger dan een graad of 29 heb gezien, maar aan de andere kant lijkt dat ook nog niet nodig geweest te zijn met deze relatief zachte buitentemperaturen. (ik moet me nog gaan verdiepen in hoe ik de parameters kan uitlezen met Domoticz, maar daar heb ik weinig kaas van gegeten. Heb nog wel een Pi met Domoticz liggen).

Thermostaat (eTwist)staat constant op 19 graden, ingesteld op ruimteregeling. Dit gedrag / verbruik wat ik vandaag zie lijkt me wel netjes gezien deze omstandigheden, toch? (HP000 staat op 5 graden dus er is geen gas verbruikt).

[Afbeelding]
Je moet een paar maanden wennen aan WP stoken. 24 uur per dag een lage Ta geeft toch veel warmte af en is gewoon efficienter.

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

• pjeterinfo
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 11-09 17:13
Ik heb ook plannen om een Elga Ace 4kW te laten plaatsen, ik maak mij echter nog zorgen over de gleuids productie. Het gaat om een tussenwoning van 6m breed, de buiten unit komt in de voortuin parallel aan de gevel.
De afstand naar beide buren is dan maximaal 3m.
De specificaties die Remeha afgeeft zijn 53dB bij 30% deellast, hiermee kom je in praktijk toch niet aan de eis van maximaal 45dB overdag?
(in de faq van Remeha staat overigens 35 dB(A) op 3 meter afstand ??)

Is er hier ervaring met een dergelijke opstelling , klopt mijn aanname dat plaatsing van een dergelijk warmtepomp in theorie helemaal niet kan in onze situatie?

intentionally left blank

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• waldi62
De overheid heeft een rekentool ontwikkeld om het geluidsniveau op de grens van jouw grond te kunnen berekenen.
Dat zou ik zeker eerst (laten) doen en overleggen met de buren.

• Vincm
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 11-09 15:54
Dit wordt een interessant topic voor mij :)

Ik ben van plan om op korte termijn de (17 jaar oude) CV-ketel in mijn huis te vervangen met een Remeha Tzerra Ace-matic, met in het achterhoofd dat ik er een hybride warmtepomp op aan wil sluiten - de Elga Ace is daar logischerwijs de beste kandidaat voor omdat zelfde merk.

Denk dat ik een uitdagend huis heb voor dit apparaat Met een CV-ketel krijg ik het prima comfortabel snel warm, maar het huis is nog slecht geisoleerd (op dakisolatie na) dus het koelt ook weer snel af, dus een hoog gasverbruik. Desalniettemin nu veel pendelgedrag, met een ver modulerende CV-ketel en kleine WP zal dat wel verleden tijd zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pietje555
@pjeterinfo check ook bij de gemeente of je wel een WP in je voortuin mag plaatsen. Is vaak vergunning plichtig

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JBtL
pjeterinfo schreef op donderdag 21 december 2023 @ 06:36:
Ik heb ook plannen om een Elga Ace 4kW te laten plaatsen, ik maak mij echter nog zorgen over de gleuids productie. Het gaat om een tussenwoning van 6m breed, de buiten unit komt in de voortuin parallel aan de gevel.
De afstand naar beide buren is dan maximaal 3m.
De specificaties die Remeha afgeeft zijn 53dB bij 30% deellast, hiermee kom je in praktijk toch niet aan de eis van maximaal 45dB overdag?
(in de faq van Remeha staat overigens 35 dB(A) op 3 meter afstand ??)

Is er hier ervaring met een dergelijke opstelling , klopt mijn aanname dat plaatsing van een dergelijk warmtepomp in theorie helemaal niet kan in onze situatie?
53dB is het geluidsvermogen, 45dB is de geluidsdruk. In principe is de geluidsdruk op 1m gelijk aan het geluidsvermogen -8dB, op 2m is dat -14dB en op 4m -20dB. In het midden lijkt me daarom ok, maar vul vooral de geluidstool in, of gebruik www.geluidslabel.com.
Hier staat de buitenunit overigens op 20cm van de erfgrens, op 1m van de gevel (geplaatst voordat de geluidseisen ingingen), maar voor een stenen muur tussen de woningen en de buren horen precies niets.

[ Voor 6% gewijzigd door JBtL op 21-12-2023 09:34 ]

Remeha Elga Ace 4kW - MHI SRK ZS-W 4kW - 5355 Wp ZO - 1000 Wp vlak - 4200 Wp NW - 7x Jaga Strada + zelfbouw DBE - 3xVictron Multiplus II 48V 5000 + 62kWh LFP accu - DoucheWTW + 1.5kW 200l Smart Boiler

• 1nsane
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 09:49
JBtL schreef op donderdag 21 december 2023 @ 09:25:
[...]

53dB is het geluidsvermogen, 45dB is de geluidsdruk. In principe is de geluidsdruk op 1m gelijk aan het geluidsvermogen -8dB, op 2m is dat -14dB en op 4m -20dB. In het midden lijkt me daarom ok, maar vul vooral de geluidstool in, of gebruik www.geluidslabel.com.
Hier staat de buitenunit overigens op 20cm van de erfgrens, op 1m van de gevel (geplaatst voordat de geluidseisen ingingen), maar voor een stenen muur tussen de woningen en de buren horen precies niets.
Het is ook goed dat er eisen gesteld zijn aan de maximale geluidsdruk maar in de praktijk valt het in de meeste gevallen wel mee, zeker met moderne apparaten zoals de EA.

De buitenunit van de mijne hangt op het platte dak aan de schoorsteen. Mijn huis is begane grond en 1e verdieping maar de woning hiernaast heeft een opbouw waar hij dus "naast" staat, daar zit ongeveer een meter of 1,5 tussen en die buren horen hem ook helemaal niet (hij "wijst" ook richting de achterkant en niet opzij richting hun woning). Het grappige is, de buren aan de andere kant die geen opbouw hebben, wisten dat ik een hwp ging nemen en hadden gelijk al grote twijfels. Toen de boel geïnstalleerd was, stonden ze 2 dagen later aan de deur om over gebrom te klagen. Ware het niet dat de unit toen nog helemaal niet aanstond :+ door de aanleg van vvw, is de EA pas maanden na plaatsing in bedrijf gesteld.

De buurvrouw keek dus ook wel even op haar neus toen ik aangaf dat hij helemaal niet aanstond en liet het haar ook zien en toen besefte ze zich dus ook dat het vooral tussen haar oren zat. Sowieso staat de EA buitenunit ruim ver genoeg van hun huis en sinds hij in bedrijf is, heb ik ze er ook niet over gehoord.

Ik weet trouwens niet of het komt doordat de buitenunit in een bracket hangt met demping aan de schoorsteen maar binnen is hij totaal niet hoorbaar. Ik weet niet of het nou komt doordat de watertemp ingesteld staat op slechts 35c vanwege vvw dat hij eigenlijk nooit volle kracht staat te draaien maar hij is gewoon niet hoorbaar (jaren 30 woning)

Adjust non olet, plerumque...

• rft80
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 22:59
Hier zelfde verhaal. Buren maakten veel kabaal maar hadden uiteindelijk niet eens door dat het apparaat al 3 maanden in bedrijf was.

Geluid valt alles mee (op garage dak, onder badkamer raam) hoor m in de badkamer alleen al hij op vol vermogen draait. Anders niet. EVs die geladen worden in de straat hoor je duidelijk, daar komt de Elga niet overheen.

• pjeterinfo
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 11-09 17:13
Pietje555 schreef op donderdag 21 december 2023 @ 07:45:
@pjeterinfo check ook bij de gemeente of je wel een WP in je voortuin mag plaatsen. Is vaak vergunning plichtig
Het gaat om Ridderkerk, hier is bij de toetsing voor omgevingsvergunning geen enkele info te vinden voor een warmtepomp. Ik heb er maar een mailtje naar de gemeente gestuurd met de vraag of hier regels voor bestaan.
JBtL schreef op donderdag 21 december 2023 @ 09:25:
[...]

De link voor geluidslabel.com is handig :) , daar kanje in de tool helaas nog geen EA 4kW selecteren.
En deze gaat er ook zomaar vanuit dat de warmtepomp altijd in de achtertuin staat.
Ik zal proberen of ik de gegevens mbt het geluidsvermogen kan achterhalen, deze staan volgens mij niet op de site van Remeha vermeld.

Als ik de AE 6kW selecteer, dan geeft de tool in ieder geval aan dat het aan de norm voldoet.

intentionally left blank

• JBtL
pjeterinfo schreef op donderdag 21 december 2023 @ 11:50:
[...]

Het gaat om Ridderkerk, hier is bij de toetsing voor omgevingsvergunning geen enkele info te vinden voor een warmtepomp. Ik heb er maar een mailtje naar de gemeente gestuurd met de vraag of hier regels voor bestaan.

[...]

De link voor geluidslabel.com is handig :) , daar kanje in de tool helaas nog geen EA 4kW selecteren.
En deze gaat er ook zomaar vanuit dat de warmtepomp altijd in de achtertuin staat.
Ik zal proberen of ik de gegevens mbt het geluidsvermogen kan achterhalen, deze staan volgens mij niet op de site van Remeha vermeld.

Als ik de AE 6kW selecteer, dan geeft de tool in ieder geval aan dat het aan de norm voldoet.
Geluidslabel.com is nog in de beta volgens mij - waarschijnlijk krijg je de komende dagen een mailtje om te vragen om feedback op het gebruik - vooral aangeven dat je de voortuin er graag bij zou willen hebben en of ze de 4kW kunnen toevoegen dus ;)

• Theovelders
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 09:34
Als ik hierboven de opmerkingen over de geluidsoverlast leest dan heb ik de indruk dat deze geluidsoverlast erg persoonlijk is.

Wij hebben de Elga Ace 6 en moeten deze na 22.00 uur uitzetten i.v.m het geluid. 53 db is een hoop lawaai en dat is niet prettig voor ons zelf.
Het betreft hier een hoek pand.
Deze 53 db is door mij zelf gemeten en is geen onzin.
Van de buren hebben we geen klachten.
De buitenunit is geplaatst op een originele affuit met rubber dempers tegen een stenen muur. De totale muur dikte is 40 cm waarvan de binnenmuur bestaat uit gestort beton van 20 cm dik.
De muur is geïsoleerd.
Overdag is het geluid geen probleem maar in de nacht is het zeer storend zelfs als de EC op 50 % draaide.

Een van de buren heeft voor zichzelf dezelfde installateur laten komen bij zijn tussen woning maar de adviseerde uitdrukkelijk om niet tot de aankoop van een Warmtepomp over te gaan i.v.m geluidsoverlast.
Voor alle duidelijkheid, onze binnenunit is zo stil dat je bijna niet merkt dat hij werkt !!

Ons huis is kennelijk redelijk geïsoleerd waardoor in de nacht de referentie ruimte met Etwist weinig in temperatuur zakt.
Om circa 08.30 gaat de WP weer aan en dan is het zo weer op gewenste temperatuur.
Voorheen ging de CV ook lager dus waarom de WP niet.
Daarbij is de buiten temperatuur in de nacht lager dan overdag dus dat zien wij als voordeel.

De Elga Ace 6 verwarmd bij ons 85 m3 vloerverwarming en in totaal ook nog 11 radiatoren van verschillende formaten.
De ondersteuning van de CV is gering. In 2022 was dat in totaal 125 m3 incl. de warmwatervoorziening .

Wij zijn over de Elga Ace 6 zeer tevreden.

[ Voor 25% gewijzigd door Theovelders op 21-12-2023 17:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Mijn zwager gaat hem verplaatsen van zijn platte dak naar de tuin vanwege lawaai binnen.
Mijn ouders hebben ook een Elga 6KW maar echt stil vind ik hem niet als er een beetje vermogen gevraagd wordt.

Basis blijft, indien mogelijk niet op/aan de woning en het liefste vrijstaand in de tuin met een vracht massa eronder (betonbalken oid)

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

• Pietje555
De AE6 maakt wel een stukje meer lawaai dan de AE4.
Geluid wat ik binnen hoor is vooral de defrost. De binnen unit is dan best wel luidruchtig.
Als er dan buiten bij staat is het ook best veel lawaai, maar ik heb gelukkig geen buren.

• Pietje555
Grolsch schreef op donderdag 21 december 2023 @ 12:37:
Mijn zwager gaat hem verplaatsen van zijn platte dak naar de tuin vanwege lawaai binnen.
Mijn ouders hebben ook een Elga 6KW maar echt stil vind ik hem niet als er een beetje vermogen gevraagd wordt.

Basis blijft, indien mogelijk niet op/aan de woning en het liefste vrijstaand in de tuin met een vracht massa eronder (betonbalken oid)
Wat vaak vergeten wordt is dat de unit niet alleen trillingen kan geven, wat met dempers en massa op te lossen is, maar dat je op een dak ook hebt dat de ruimte onder de WP en het dak als klankkast werkt.
Je moet ook tussen dak en WP massa hebben om het geluid tegen te gaan.
Niet alleen de poten op tegels zetten, maar een heel vlak van tegels onder de WP neerleggen van ongeveer 2x2 meter en daar je bigfoots op.

Pietje555 schreef op donderdag 21 december 2023 @ 13:35:
[...]

Wat vaak vergeten wordt is dat de unit niet alleen trillingen kan geven, wat met dempers en massa op te lossen is, maar dat je op een dak ook hebt dat de ruimte onder de WP en het dak als klankkast werkt.
Je moet ook tussen dak en WP massa hebben om het geluid tegen te gaan.
Niet alleen de poten op tegels zetten, maar een heel vlak van tegels onder de WP neerleggen van ongeveer 2x2 meter en daar je bigfoots op.
Het is niet eens een soort klankkast, maar het geheel kan ook in de "eigen frequentie" gaan resoneren en geluiden maken.

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

• ardvark99
  • Registratie: Mei 2014
Pietje555 schreef op donderdag 21 december 2023 @ 13:29:
De AE6 maakt wel een stukje meer lawaai dan de AE4.
Geluid wat ik binnen hoor is vooral de defrost. De binnen unit is dan best wel luidruchtig.
Als er dan buiten bij staat is het ook best veel lawaai, maar ik heb gelukkig geen buren.
Dat is wat ik ook tegen vond vallen, het geluid dat de binnenunit maakt. Bij ons staat (hangt) deze op zolder, maar wij hebben open trappen. Nu heb ik het stook gedrag thuis aangepast, de hele dag 20,5 graden, en is ie rustiger, maar in het begin stond de verwarming 's nachts uit, en kon het afkoelen tot ongeveer 18 graden, en dan stond ie 's morgens flink te stampen om de boel weer op temperatuur te krijgen. Daar heb ik nu geen last van, maar als er zo meteen een vorst periode komt, gaat de WP weer harder draaien, en ben benieuwd hoe het dan gaat. Maar 's nachts uitzetten is iig niet de oplossing, en heb dan ook meer verbruik.
En het buitenunit hangt buiten boven een dak aan de muur, vrij dicht in de buurt van het binnenunit, dus de verbinding daartussen is vrij kort, nog geen 3 meter, maar wanneer het buitenunit flink staat te draaien, trilt dit door de (koperen?) verbinding naar de binnenunit door.

• minicraft
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 11-09 18:45
Deze trillingsdempers + Stelstiften hebben mij goed geholpen om de trillingen op te heffen
mijn Buitenunit elga 4 kW hangt aan de buitenmuur en er waren trillingen in huis te horen als er op max vermogen werd gedraaid
nu is er niets meer te horen

https://www.warmtepompdempers.nl/products/set-um-30-50
https://www.warmtepompdempers.nl/products/stelstift-m-10

• waldi62
Ik heb deze tool geprobeerd, het ziet er op het eerste gezicht veelbelovend uit, maar er valt veel aan te verbeteren, bij mij liep de tool vast. Ook de omschrijving is bij meerdere stappen nogal cryptisch.

• Mercarra
  • Registratie: Juni 2001
ardvark99 schreef op donderdag 21 december 2023 @ 15:28:
[...]

Dat is wat ik ook tegen vond vallen, het geluid dat de binnenunit maakt. Bij ons staat (hangt) deze op zolder, maar wij hebben open trappen. [...]
Wij hadden hier ook last van. De oplossing was om het debiet van de pomp één liter per minuut te verlagen. Nu is de binnenunit muisstil.

Canon EOS 6D / Samyang 14mm f/2.8 / 17-40mm f/4.0 / 35mm f/1.4 / 50mm f/1.4 / 85mm f/1.8 / 70-200mm f/4 IS mercarra.nl

• ardvark99
  • Registratie: Mei 2014
Mercarra schreef op donderdag 21 december 2023 @ 21:16:
[...]

Wij hadden hier ook last van. De oplossing was om het debiet van de pomp één liter per minuut te verlagen. Nu is de binnenunit muisstil.
Deze heb ik ook al verlaagd, van 17 naar 16, kan eens proberen op 15 te zetten, al vraag ik mij dan af of de EA6 bij bijna vries periodes genoeg warmte kan leveren.
Pietje555 schreef op donderdag 21 december 2023 @ 07:45:
Bij een hoogte van minder dan 1 meter (wat je Elga zeker is) juist meestal (of zelfs altijd ?) niet.

• JBtL
Mercarra schreef op donderdag 21 december 2023 @ 21:16:
[...]

Wat ook nog wel eens kan helpen is het ontluchtingsprogramma te laten draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietje555
Andrehj schreef op donderdag 21 december 2023 @ 21:54:
[...]

Bij een hoogte van minder dan 1 meter (wat je Elga zeker is) juist meestal (of zelfs altijd ?) niet.
Zo simpel is het tegenwoordig niet meer. Gelden soms lokale verordeningen omdat de gemeente ingrijpt op de wildgroei. Voorbeeld is verbod op PV panelen op daken in binnenstad.
Ik ken zelfs iemand die de buiten unit moest weg halen omdat de architect van zijn woning het niet mooi vond.
Verstoring van het ontwerpbeeld en dus inbreuk op zijn persoonlijkheidsrecht.
Overigens zit er ook een verschil tussen een uitbouw (aan de muur opgehangen) en constructie (los op bigfoots)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietje555
ardvark99 schreef op donderdag 21 december 2023 @ 21:43:
[...]

Deze heb ik ook al verlaagd, van 17 naar 16, kan eens proberen op 15 te zetten, al vraag ik mij dan af of de EA6 bij bijna vries periodes genoeg warmte kan leveren.
De formule Q=m x C x dT blijft gelden. Het vermogen van de EA veranderd niet, dus als je het debiet verlaagd gaat de dT omhoog. Je kan wat hogere temperaturen halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JBtL
Pietje555 schreef op vrijdag 22 december 2023 @ 07:46:
[...]

De formule Q=m x C x dT blijft gelden. Het vermogen van de EA veranderd niet, dus als je het debiet verlaagd gaat de dT omhoog. Je kan wat hogere temperaturen halen.
de COP gaat bij lager debiet - en dus hogere temperaturen om dezelfde warmteafgifte te geven - ook wat omlaag, waardoor minder warmte geproduceerd kan worden. Scheelt alleen niet heel veel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
ardvark99 schreef op donderdag 21 december 2023 @ 21:43:
[...]

Als je meer warmte uit de ELGA wil krijgen juist de flow omhoog, zorgen dat de ELGA op max vermogen draait en dan is de aanvoer temperatuur wat lager, maar de gemiddelde temperatuur in het afgifte systeem juist wat hoger en dus meer warmte afgifte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• waldi62
Bij te veel geluid van de binnenunit:
Dat kan ook door verkeerd (te klein) leidingwerk worden veroorzaakt of ergens een restrictie, daar zou ik als eerste naar kijken.
Snelheid verlagen is een fix.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
BarryH schreef op vrijdag 22 december 2023 @ 08:01:
Als je meer warmte uit de ELGA wil krijgen juist de flow omhoog, zorgen dat de ELGA op max vermogen draait en dan is de aanvoer temperatuur wat lager, maar de gemiddelde temperatuur in het afgifte systeem juist wat hoger en dus meer warmte afgifte
Er kan wel meer afgifte zijn, maar als de WP niet meer vermogen kan leveren helpt dat niks.
Overigens klopt je verhaal wel via een andere weg: Het vermogen van warmtepompen neemt (licht) toe naarmate de watertemperatuur lager wordt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Pietje555
Ik heb mijn EA ook op max flow. De watertemperatuur komt nooit boven de 30 graden. Instellen van een hogere stooklijn geeft alleen maar een onrustig systeem.
de AE zit gewoon aan zijn max.
om deze reden moet ik ook de CV bij laten komen bij veel defrosts, want hij krijgt het water gewoon niet meer opgewarmd. ik kom dan in een negatieve spiraal.
Opzich is dat beetje gas ook niet erg, daarom is het een hybride systeem.
Ik heb gekozen voor gas zoveel mogelijk besparen en niet voor gasloos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M_AW
  • Laatst online: 09:32
Goedemorgen,

Ik heb een vraag waarop ik het antwoord in dit topic en in de installatiehandleiding van de EA nog niet heb kunnen terugvinden. Wellicht heb ik er overheen gelezen, graag dan even daarop wijzen.

De situatie is als volgt:
Goed geïsoleerde moderne hoekwoning. Beneden vloerverwarming, 1e etage radiatoren. Thermostaat op begane grond en thermostaat op 1e etage. De CV-ketel is een Intergas combi compact hre 28/24 A. Door middel van een Honeywell VC4013 stuurt de CV-ketel hetzij hogere temperatuur water naar de radiatoren op de 1e etage, hetzij lagere temperatuur water naar de VV op de begane grond. Er zit geen mengverdeler of wisselaar tussen. Water gaat direct de vloer in. Het correct functioneren van de 3wegklep is daarmee ook direct de enige vorm van beveiliging om te zorgen dat er geen te warm water de vloer in gaat. Ik vind het zelf geen gelukkige constructie, om meerdere redenen, maar het is nu wat het is.

De vraag die ik nu heb: hoe gaat dit aangestuurd worden met een EA? Ik heb nog niet kunnen achterhalen in welke stand de de 3wegklep staat als de ketel 'uit' staat. Valt het systeem met 2 verschillende thermostaten uberhaupt op de EA aan te sluiten?
Hoewel ik het ontwerp met de 2 zones met verschillende temperaturen, 2 thermostaten en een 3wegklep niet ideaal vind, is deze ook niet uniek in Nederland, wellicht heeft iemand hier ergens al over geschreven, dan word ik daar graag naar verwezen.

edit: Als het zover is dan betreft het overigens de 6kW variant van de EA. Subsidie bijna even hoog als kale aanschafprijs :+

[ Voor 4% gewijzigd door M_AW op 22-12-2023 10:05 ]

PV: 7205Wp. LW-WP: ME SUZ-SWM40VA2 + EHST20D-VM2D. LL-WP: 3x MHI SRK20ZS-S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
Andrehj schreef op vrijdag 22 december 2023 @ 08:48:
[...]

Er kan wel meer afgifte zijn, maar als de WP niet meer vermogen kan leveren helpt dat niks.
Overigens klopt je verhaal wel via een andere weg: Het vermogen van warmtepompen neemt (licht) toe naarmate de watertemperatuur lager wordt.
Het helpt dus wel WANT op een lagere Ta kan de WP meer vermogen leveren.....

"het wordt niet warm in huis en de radiatoren blijven lauw" wordt vaak geprobeerd op te lossen met het verhogen van de stooklijn of de Ta, maar daarmee neemt de geleverde warmte af (mits WP wel op max vermogen draait).

kortom: andersom gaan denken

[ Voor 22% gewijzigd door BarryH op 22-12-2023 11:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jan911
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 16-11-2024
Het blijft raar dat de cv ketel al bij 5,4 graden aanslaat en de wp uitschakelt , terwijl de temperatuur HP 000 is ingesteld op 1,5. Ik hanteer geen nacht verlaging. Mijn onderbuik gevoel zeg dat ik de parameter 780 misschien moet zetten op ruimte iplv WAR + ruimte .Ter info ik heb alleen radiatoren. Ik had deze aanpassing van 780 al eerder aan de installateur gevraagd, echter hij vond zijn instelling beter ivm het op temperatuur houden van de woning . Ruimte instelling blijft het in de woonkamer waar de thermostaat staat goed warm en de andere beneden ruimtes koud ! Nu is het wel zo dat wij de boven verdiepingen niet echt meer gebruiken . HP030 staat op 60 minuten . Misschien deze zetten op bv 240 minuten , omdat het vaak alleen nachts afkoelt ! Verder heeft de installateur de stooklijn gezet op 2,5 omdat ik anders de vrijstaande woning niet genoeg warm krijg ivm oude leden radiatoren.

[ Voor 8% gewijzigd door jan911 op 22-12-2023 11:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timadriaans
jan911 schreef op vrijdag 22 december 2023 @ 11:32:
Het blijft raar dat de cv ketel al bij 5,4 graden aanslaat en de wp uitschakelt , terwijl de temperatuur HP 000 is ingesteld op 1,5. Ik hanteer geen nacht verlaging. Mijn onderbuik gevoel zeg dat ik de parameter 780 misschien moet zetten op ruimte iplv WAR + ruimte .Ter info ik heb alleen radiatoren. Ik had deze aanpassing van 780 al eerder aan de installateur gevraagd, echter hij vond zijn instelling beter ivm het op temperatuur houden van de woning . Ruimte instelling blijft het in de woonkamer waar de thermostaat staat goed warm en de andere beneden ruimtes koud ! Nu is het wel zo dat wij de boven verdiepingen niet echt meer gebruiken . HP030 staat op 60 minuten . Misschien deze zetten op bv 240 minuten , omdat het vaak alleen nachts afkoelt ! Verder heeft de installateur de stooklijn gezet op 2,5 omdat ik anders de vrijstaande woning niet genoeg warm krijg ivm oude leden radiatoren.
Heb je de hybride modus (HP061) op "Geen" staan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jan911
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 16-11-2024
Ff gekeken.de installateur heeft de 061 op primaire energie gezet ? Is dit het zelfde als geen !

[ Voor 46% gewijzigd door jan911 op 22-12-2023 13:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietje555
@jan911 Nee, hij kiest nu voor de primaire energie. Opwekker die het minste energie gebruikt. Ik vermoed dat hij deze kiest als als de CV meer energie levert per m³ dan de WP per kWh. Is zo rond de COP van 2 meen ik.
Je kan (niet via het menu) het rendement van de ketel invoeren. Dit staat standaard op 90%

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timadriaans
jan911 schreef op vrijdag 22 december 2023 @ 13:06:
Ff gekeken.de installateur heeft de 061 op primaire energie gezet ? Is dit het zelfde als geen !
Bekijk paragraaf 7.3.3. in de handleiding even (pagina 59)

Voor de volledigheid de opties:

Hybride modus
HP061

Fabrieksinstelling: Kosten.
De regelaar selecteertde goedkoopste generator.

Overige beschikbare waarden:
Geen: geen optimalisatie. De warmtepomp start altijd eerst op, ongeacht de omstandigheden. Vervolgens wordt indien nodig de bijverwarming van de ketel gestart.

Primaire energy: de regelaar kiest de generator die de minste primaire energie verbruikt.

Hybride CO2: de regelaar kiest de generator die de minste CO2 uitstoot

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stijnentheo
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 04-04-2024
Goedenavond,
Ik heb onder de stekker van mijn Elga Ace 4kw een energy socket van homewizard gezet om het verbruik van de WP te monitoren. Vandaag was er een monteur voor de warmtepomp die de socket toevallig zag zitten. Hij merkte op dat dat niet mocht, want hij zou te warm kunnen worden en in brand kunnen vliegen. Dit omdat de WP 4kW zou kunnen vragen, terwijl de socket niet meer dan 3,6kW mag hebben. Klopt dit?? Ik vond het heel vreemd, want als de WP boven de 3,6kW gaat, dan gaat de zekering (16 ampère) toch om?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• minicraft
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 11-09 18:45
Die monteur maar niet meer binnen laten
Elga 4kW trekt hooguit 1400 watt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bvanhaalen
  • Laatst online: 14-05 13:21
Ja deze mening deel ik ook zeg pff. Meer dan 1 kwh voor de 4kw komt hier niet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
stijnentheo schreef op vrijdag 22 december 2023 @ 18:04:
Goedenavond,
Ik heb onder de stekker van mijn Elga Ace 4kw een energy socket van homewizard gezet om het verbruik van de WP te monitoren. Vandaag was er een monteur voor de warmtepomp die de socket toevallig zag zitten. Hij merkte op dat dat niet mocht, want hij zou te warm kunnen worden en in brand kunnen vliegen. Dit omdat de WP 4kW zou kunnen vragen, terwijl de socket niet meer dan 3,6kW mag hebben. Klopt dit?? Ik vond het heel vreemd, want als de WP boven de 3,6kW gaat, dan gaat de zekering (16 ampère) toch om?
Die "monteur" moet terug naar school, want hij heeft bij het deel "elektrisch vermogen vs cop vs thermisch vermogen" niet bepaald opgelet. Jammer dat ie daarmee de hele essentie van een warmtepomp heeft gemist.... |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McRizzo
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 11-09 10:13
M_AW schreef op vrijdag 22 december 2023 @ 09:58:
Goedemorgen,

Ik heb een vraag waarop ik het antwoord in dit topic en in de installatiehandleiding van de EA nog niet heb kunnen terugvinden. Wellicht heb ik er overheen gelezen, graag dan even daarop wijzen.

De situatie is als volgt:
Goed geïsoleerde moderne hoekwoning. Beneden vloerverwarming, 1e etage radiatoren. Thermostaat op begane grond en thermostaat op 1e etage. De CV-ketel is een Intergas combi compact hre 28/24 A. Door middel van een Honeywell VC4013 stuurt de CV-ketel hetzij hogere temperatuur water naar de radiatoren op de 1e etage, hetzij lagere temperatuur water naar de VV op de begane grond. Er zit geen mengverdeler of wisselaar tussen. Water gaat direct de vloer in. Het correct functioneren van de 3wegklep is daarmee ook direct de enige vorm van beveiliging om te zorgen dat er geen te warm water de vloer in gaat. Ik vind het zelf geen gelukkige constructie, om meerdere redenen, maar het is nu wat het is.

De vraag die ik nu heb: hoe gaat dit aangestuurd worden met een EA? Ik heb nog niet kunnen achterhalen in welke stand de de 3wegklep staat als de ketel 'uit' staat. Valt het systeem met 2 verschillende thermostaten uberhaupt op de EA aan te sluiten?
Hoewel ik het ontwerp met de 2 zones met verschillende temperaturen, 2 thermostaten en een 3wegklep niet ideaal vind, is deze ook niet uniek in Nederland, wellicht heeft iemand hier ergens al over geschreven, dan word ik daar graag naar verwezen.

edit: Als het zover is dan betreft het overigens de 6kW variant van de EA. Subsidie bijna even hoog als kale aanschafprijs :+
Zelfde situatie als bij mijn ouders, met dezelfde maar 4kw warmtepomp. Alles wordt 1 zone en die verdeler moet eruit. Anders loop je de kans dat een van de zones onbedoeld wordt dichtgezet en je zonder warmte zit. Dat ging daar ook eerst fout.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M_AW
  • Laatst online: 09:32
McRizzo schreef op vrijdag 22 december 2023 @ 20:36:
[...]

Zelfde situatie als bij mijn ouders, met dezelfde maar 4kw warmtepomp. Alles wordt 1 zone en die verdeler moet eruit. Anders loop je de kans dat een van de zones onbedoeld wordt dichtgezet en je zonder warmte zit. Dat ging daar ook eerst fout.
Bedankt voor de reactie. Mijn huidige plan is volgens mij hetzelfde ongeveer

Ik overweeg om klep weg te halen.
Kan je ten minste 1e etage en begane grond gelijktijdig doen. Keep it simple!

Ketel instellen op max 50.
Voor ooit misschien nieuwe bewoners een gesealde A5 op ketel met:

"Let op! CV water niet warmer dan 50 graden instellen. Geen thermische beveiliging op vloerverwarming!"

PV: 7205Wp. LW-WP: ME SUZ-SWM40VA2 + EHST20D-VM2D. LL-WP: 3x MHI SRK20ZS-S

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pietje555
50 gr is wel heel hoog voor vv. 35 gr is toch wel het max wil het comfortabel zijn als je geen mengverdeler hebt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stijnentheo
  • Laatst online: 04-04-2024
McRizzo schreef op vrijdag 22 december 2023 @ 20:36:
[...]

Zelfde situatie bij mij. De EA heeft een week of 6 goed gefunctioneerd, maar sinds een paar dagen ging er geen water meer naar de vloerverwarming. De monteur heeft geconstateerd dat de klep naar de vloerverwarming dicht stond en heeft de verdeler ertussen uitgehaald. Nu functioneert de EA weer naar behoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edwin2021
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 09:48
Info gezocht....
Ik heb een Elga ace 6kw maar deze zit op tikkie ongelukkige plaats in de garage naast een koelkast. Om display af te lezen cq instelling te wijzigen moet ik klooien met een spiegel of koelkast weghalen.
Is de smart antenna (BT) daar een oplossing voor of weet iemand iets anders zodat ik instellingen kan aanpassen cq kan uitlezen? Integratie met mij domotica systeem is van latere zorg. Zoek nu even quick fix.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietje555
@edwin2021 Ik heb in plaats van de Smart antenna een Servicekit gekocht. Met de SA zit je nog naast je WP. De Servicekit heeft ook een USB (en BT), en ik heb deze met een lange afgeschermde USB kabel aan mijn laptop in de woonkamer hangen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• edwin2021
@Pietje555 welke servicekit is dat dan?
Heeft deze ook een netwerkaansluiting?
Op zich heb ik er geen probleem mee om naast de wp te zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietje555
Zoek op Remeha smart servicetool. Let op prijsverschil bij diverse winkel. Heeft geen netwerk aansluiting. Mogelijk wifi, maar dat heb ik niet geprobeerd. Bij verbindingen staat wel wifi, usb of bt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• waldi62
Ik heb wat informatie opgevraagd bij het Remeha Experience center en kreeg ook netjes antwoord op mijn vragen:
De vermogens-COP tabellen voor de Elga ACE (4 en 6 kW) en Mercuria Ace (4,5 en 6 kW) heb ik hier geprobeerd bij te voegen (PDF) maar dat lukt mij helaas niet, iemand tips daarvoor?
Ook heb ik gevraagd naar de verschillen tussen de Mercuria ACE en de ELGA ACE, hier het volledige antwoord van Remeha:

"" Op basis van je huis en oppervlakte zou een 6kW hybride pomp een optie zijn, maar op basis van je huidige verbruik zouden we naar een hybride warmtepomp van 4kW kunnen. Als vuistregel voor hybride warmtepompen gebruiken wij dat onder een verbruik van 2000m3 gas voor verwarming wij de 4kW nemen en erboven de 6kW.
Wanneer ik kijk naar het complete verhaal, waaronder ook investering en terugverdientijd, zou ik een Elga Ace hybride warmtepomp overwegen (nootje Waldi: dat geldt dus voor mijn installatie, dit kan voor anderen anders liggen).

Hieronder verschillen tussen Mercuria Ace en Elga Ace hybride warmtepompen, zie ook bijgevoegde documenten.
• Mercuria Ace kan grotere vermogens af geven bij een lage buitentemperatuur tegen een betere COP
• Buiten- en binnendelen van de Mercuria Ace zijn groter dan de Elga Ace, wel is de Mercuria Ace iets stiller.
• Mercuria Ace is standaard voorzien van een magneet filter
• Meer uitbreiding mogelijkheden (accessoire) denk aan het aansturen van een tweede groep.
• De Mercuria Ace is naast de Hybride uitvoering ook in een All-Electric leverbaar (Hybride versie is niet om te bouwen)
• De Elga Ace heeft de koudemiddelleiding aansluiting boven op zitten en de Mercuria Ace aan de onder zijde
• Elga Ace kan de bijverwarmer(ketel) aan/uit of Opentherm aansturen, de Mercuria kan dit alleen aan/uit
• De Mercuria Ace heeft ruimte om uitbreidingsprinten te installeren.
• De Mercuria Ace is gebouwd met een stalen mantel en een MK 2.1 display.
• De Mercuria Ace heeft een expansievat van 8 liter de Elga Ace heeft geen expansievat.""""

Een paar dingen die mij verder opvallen:

1) Het is volgens Remeha dus niet mogelijk om een Remeha hybride WP aan te schaffen met als optie deze later om te bouwen naar full-electric(!).

2) De opgegeven COP bij bekende waarden (bijvoorbeeld 7/35C) is niet over het hele gebied gelijk (maar dat wisten we al), nu zien we ook hoe dat verloopt onder diverse condities.

3) Met deze tabellen zie je ook minimum vermogen bij diverse condities (wanner de pomp terug-moduleert tot 30%), hiermee kan je een wat meer onderbouwde keuze maken.

4) De Mercuria kan iets warmer water leveren (60 graden) dan de ELGA (>55).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JBtL
waldi62 schreef op zondag 24 december 2023 @ 12:09:

De vermogens-COP tabellen voor de Elga ACE (4 en 6 kW) en Mercuria Ace (4,5 en 6 kW) heb ik hier geprobeerd bij te voegen (PDF) maar dat lukt mij helaas niet, iemand tips daarvoor?
Je kan een screenshot maken en als figuur invoegen. Zou wel hele nuttige info zijn!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Insert12
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 11-09 20:19
waldi62 schreef op zondag 24 december 2023 @ 12:09:
Ik heb wat informatie opgevraagd bij het Remeha Experience center en kreeg ook netjes antwoord op mijn vragen:
Ook heb ik gevraagd naar de verschillen tussen de Mercuria ACE en de ELGA ACE, hier het volledige antwoord van Remeha:

"" Op basis van je huis en oppervlakte zou een 6kW hybride pomp een optie zijn, maar op basis van je huidige verbruik zouden we naar een hybride warmtepomp van 4kW kunnen. Als vuistregel voor hybride warmtepompen gebruiken wij dat onder een verbruik van 2000m3 gas voor verwarming wij de 4kW nemen en erboven de 6kW.
Wanneer ik kijk naar het complete verhaal, waaronder ook investering en terugverdientijd, zou ik een Elga Ace hybride warmtepomp overwegen (nootje Waldi: dat geldt dus voor mijn installatie, dit kan voor anderen anders liggen).

Hieronder verschillen tussen Mercuria Ace en Elga Ace hybride warmtepompen, zie ook bijgevoegde documenten.
• Mercuria Ace kan grotere vermogens af geven bij een lage buitentemperatuur tegen een betere COP
• Buiten- en binnendelen van de Mercuria Ace zijn groter dan de Elga Ace, wel is de Mercuria Ace iets stiller.
• Mercuria Ace is standaard voorzien van een magneet filter
• Meer uitbreiding mogelijkheden (accessoire) denk aan het aansturen van een tweede groep.
• De Mercuria Ace is naast de Hybride uitvoering ook in een All-Electric leverbaar (Hybride versie is niet om te bouwen)
• De Elga Ace heeft de koudemiddelleiding aansluiting boven op zitten en de Mercuria Ace aan de onder zijde
• Elga Ace kan de bijverwarmer(ketel) aan/uit of Opentherm aansturen, de Mercuria kan dit alleen aan/uit
• De Mercuria Ace heeft ruimte om uitbreidingsprinten te installeren.
• De Mercuria Ace is gebouwd met een stalen mantel en een MK 2.1 display.
• De Mercuria Ace heeft een expansievat van 8 liter de Elga Ace heeft geen expansievat.""""

Een paar dingen die mij verder opvallen:

1) Het is volgens Remeha dus niet mogelijk om een Remeha hybride WP aan te schaffen met als optie deze later om te bouwen naar full-electric(!).

2) De opgegeven COP bij bekende waarden (bijvoorbeeld 7/35C) is niet over het hele gebied gelijk (maar dat wisten we al), nu zien we ook hoe dat verloopt onder diverse condities.

3) Met deze tabellen zie je ook minimum vermogen bij diverse condities (wanner de pomp terug-moduleert tot 30%), hiermee kan je een wat meer onderbouwde keuze maken.

4) De Mercuria kan iets warmer water leveren (60 graden) dan de ELGA (>55).
Als ik dit lees dan is er geen enkele reden om de Elga Ace aan te schaffen als je ook voor de Mercuria kunt gaan. Betere dekkingsgraad van de wp, stiller en meer ingebouwde accessoires. Dus goedkopere en snellere installatie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• royaljoop
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 11-09 16:49
@waldi62 Als je van het gas af wilt, kun je gewoon de Mercuria Ace Full Electric nemen. Als je bang bent of de behoefte houdt om je CV erbij te houden dan kun je dien gewoon parellel aansluiten en voor de zekerheid in de aan en afvoer van zowel de CV als de WP afsluiters plaatsen. Je beschikt dan altijd over twee bronnen die ieder afzonderlijk van elkaar warmte kunnen produceren. Bedenk ook dat de WP dan niet je CV kan benutten.
Wel zorgen dat de temperatuur van je CV onder de 50 garden blijft. Ik zou ze zelf nooit beide te gelijke tijd gebruiken.

Maar, waarom zou je dat doen? Als je nog niet overtuigd bent of 100% electric voor jou geschikt is, neem dan wat meer tijd en maak dan je keuze. Bedenk ook dat je best een wat zwaardere WP kunt nemen, omdat de Mercuria behoorlijk terug moduleert en een iets grotere WP niet heel veel duurder is.
Tenslotte, ik heb de 8 kW en ik heb 2*3 kW elektrische elementen erin hangen (die gebruik ik voor de legionella cyclus) maar kunnen bij extreme omstandigheden ingezet worden als bij verwarming. Wellicht heb je nog een openhaard of L/L warmtepomp (airco) die in nood gevallen ook de WP kunnen helpen.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• waldi62
Gelukt:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_0FGD1aCjgCJZFPVxbgNp1yDnB8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/O3aMdZiM7LahMVBxyIxOX29t.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HnoWFgSOMYPTJn4iSfYMCyTOCDU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Fy68Ub19N9bneYMSYR7DS8P4.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YwWV9uDN_Rw-llGowgskxp0K2f4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4f5B1dvXRTKBo6HiLsMQ7g8f.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4RhqpOMbWQL7e1Jn6PAF8ZUTTb0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VZraTNuE4sjFrcSDA7SvUG7x.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• waldi62
royaljoop schreef op zondag 24 december 2023 @ 14:26:
@waldi62 Als je van het gas af wilt, kun je gewoon de Mercuria Ace Full Electric nemen.

Tenslotte, ik heb de 8 kW en ik heb 2*3 kW eclectische elementen erin hangen (die gebruik ik voor de legionella cyclus) maar kunnen bij extreme omstandigheden hoe ingezet worden als bij verwarming. Wellicht heb je nog een openhaard of L/L warmtepomp (airco) die in noot gevallen ook de WP kunnen helpen.
Goede tip, ik zal het met de leverancier bespreken.
We hebben inderdaad nog een airco als back-up.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mathijshooi
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 11-09 20:15
P(w) waardes in derde grafiek zijn thermische? Dus niet wattage afgenomen van net?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• waldi62
mathijshooi schreef op zondag 24 december 2023 @ 14:52:
[...]

P(w) waardes in derde grafiek zijn thermische? Dus niet wattage afgenomen van net?
Ja dat klopt, dit is het afgegeven (thermisch) vermogen.
Het opgenomen (electrisch) vermogen bepaal je door Ptherm door de COP waarde te delen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
Dan zijn de 4.5 en 6MR wel hele eerlijke typenamen

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Dank voor deze data (vooral de onderste twee, die ik in de TS ga opnemen). De bovenste zijn hier off-topic. Als je een Mercuria wilt, kun je beter een Mitsubishi kopen. Dan heb je dezelfde buitenunits (Remeha koop die in bij Mitsubishi Electric), maar binnenunits die veel beter met deze buitenunits samen werken. In het topic over Mitsubishi Ecodan melden zich geregeld mensen die spijt hebben van de aanschaf van een Mercuria....
Overigens blijkt uit deze data dat de EA4 eigenlijk EA3 zou moeten heten. De EA6 doe overal zo'n beetje het dubbele vermogen! En de EA4 levert bij +2 nog maar net boven de 3 kW.

[ Voor 5% gewijzigd door Andrehj op 24-12-2023 17:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• waldi62
Andrehj schreef op zondag 24 december 2023 @ 17:00:
[...]

Dank voor deze data (vooral de onderste twee, die ik in de TS ga opnemen). De bovenste zijn hier off-topic. Als je een Mercuria wilt, kun je beter een Mitsubishi kopen. Dan heb je dezelfde buitenunits (Remeha koop die in bij Mitsubishi Electric), maar binnenunits die veel beter met deze buitenunits samen werken. In het topic over Mitsubishi Ecodan melden zich geregeld mensen die spijt hebben van de aanschaf van een Mercuria....
Dank je Andre,
ik weet niet door wie ik een Mitsubishi Ecodan kan laten installeren bij mij in de buurt (Voorne Putten), anders is dat wellicht een optie.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
waldi62 schreef op zondag 24 december 2023 @ 17:14:
Dank je Andre,
ik weet niet door wie ik een Mitsubishi Ecodan kan laten installeren bij mij in de buurt (Voorne Putten), anders is dat wellicht een optie.
Graag niet verder bespreken in dit topic. Dit topic gaat alleen over de Elga Ace.
Mitsubishi hier: Mitsubishi Electric Ecodan Lucht/Water Warmtepompen
En andere Remeha modellen in Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #11 (zolang niemand een algemeen Remeha topic heeft aangemaakt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentaw1nz
  • Registratie: Mei 2013
Vandaag een offerte aangevraagd bij Quatt.

Daarnaast ook aan t kijken naar een Elga Ace. Lastig om de vergelijking te maken.

Wel zag ik dat de Elga Ace in 6kw komt. Quatt enkel in 4 of 8?
Als ik full elektric ga, zou ik voor minstens 5kw gaan.

Zou je e.e.a. ook zo kunnen afstellen dat gas enkel bij extreme gevallen wordt ingeschakeld?

[ Voor 55% gewijzigd door pentaw1nz op 24-12-2023 23:21 ]

PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!
pentaw1nz schreef op zondag 24 december 2023 @ 23:15:
Zou je e.e.a. ook zo kunnen afstellen dat gas enkel bij extreme gevallen wordt ingeschakeld?
Bij de Elga wel. Lees dit topic maar. Is nog niet zo lang, dus dat heb je zo uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentaw1nz
Andrehj schreef op maandag 25 december 2023 @ 09:33:
[...]

Bij de Elga wel. Lees dit topic maar. Is nog niet zo lang, dus dat heb je zo uit.
Bij Quatt momenteel (nog) niet.
Dus dat betekent dat je bij de Elga een boiler kunt installeren en dan helemaal gasloos bent ?

PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!
pentaw1nz schreef op maandag 25 december 2023 @ 10:13:
Dus dat betekent dat je bij de Elga een boiler kunt installeren en dan helemaal gasloos bent ?
Nee. Lees nou even dit topic, want dat is al diverse malen behandeld.
Als je gasloos wilt moet je een all-electric WP kopen, en zit je hier dus in het verkeerde topic.
(Of de route van de familie Kleinman, zie dit topic, bewandelen, maar dat vereist wat meer improvisatiewerk)

[ Voor 26% gewijzigd door Andrehj op 25-12-2023 10:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentaw1nz
Een vorm van elektrische backup dus.

Ik kwam dit filmpje ook nog tegen. Middels de zoekfunctie leek het er op dat deze hier nog niet is gedeeld. Althans niet op de titel of URL.

https://youtu.be/QhA6LAYFYMo?si=NH6xfbQ_c_79wKQ6
Gasloos met een hybride warmtepomp?

Ik ben nu zelf al soort van hybride, met een cv ketel voor warm water en een L/L voor verwarmen. In een andere opstelling kan ik de L/L dus ook als bijverwarming gaan gebruiken.

Wil toch graag de vloerverwarming gaan gebruiken, dus ben opties aan het afwegen.
Ik wil het liefst helemaal geen gas meer, maar heb een ketel van een paar jaar oud, en voor full electric opstellingen ben ik minstens 12k kwijt (vaak nog neer).

Zo'n hybride warmtepomp hangt er voor minder dan 3k .
Wel houd ik dan de gasaansluiting die me zo'n 200 per jaar kost.

De afweging vind ik lastig, omdat ik het jammer vind de vrij nieuwe ketel weg te doen, en omdat ik eigenlijk al zeer efficiënt verwarm met de L/L.
Het is dus puur een keuze voor meer comfort, die me zo min mogelijk moet kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edwin2021
@Pietje555 Remeha smart service tool besteld. Wifi is alleen adghoc wifi dus soort van alternatieve BT connectie voor wat ik uit documentatie haal. Ik ga de Remeha smart service tool aansluiten op een usb server zodat deze op het netwerk komt te hangen. Op die manier zou ik hem dan theoretisch vanaf elke pc op het netwerk moeten kunnen gebruiken.
Vw installatie. Ea6 draait prima, bijna geen cv nodig, zeker niet met huidige temperaturen. Denk wel dat er eea te verbeteren valt, insteek installateur vwb afstelling was tamelijk simpel. Zolang ik geen warmte klacht heb is het prima.
Tja, die herken ik van 15 jaar geleden met de cv. Na 13 jaar mij er eens in verdiept en opnieuw afregelen scheelde zomaar 15% gas.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pietje555
@edwin2021 in de microsoft store kun je Recom downloaden. Dan kun je ook trends maken. Handig als je wat aanpast, want je ziet meteen grafisch wat de temperaturen doen

Pagina: 1 ... 6 ... 31 Laatste