Remeha Elga Ace 4kW - MHI SRK ZS-W 4kW - 5355 Wp ZO - 1000 Wp vlak - 4200 Wp NW - 7x Jaga Strada + zelfbouw DBE - 3xVictron Multiplus II 48V 5000 + 30kWh LFP accu - DoucheWTW + 1.5kW 200l Smart Boiler
Overbodig totdat je in de gekke bootloop komt waar je zonder backup aan de ACE niet uit komt.JBtL schreef op maandag 25 december 2023 @ 22:45:
[...]
Dat ben ik niet met je eens - wij zijn hier ook gasloos met de Elga Ace. Het improvisatiewerk van @mkleinman voor de elektrische backup is naar mijn mening overbodig. De route met de elektrische ketel zou ik afraden - die gaat de Elga wegdrukken bij lage buitentemperaturen. En voor hetzelfde geld heb je een airco hangen die ook nog eens veel efficiënter is.
/f/image/WyGEcCV2Yzl8NVb5hQv3NNLo.png?f=fotoalbum_large)
Start van cyclus, ontdooicyclus wordt getriggerd waarbij backup nodig is. Ontdooicyclus wordt niet volledig voltooid ( no clue why ), ELGA start weer, and repeat.
Dit heb ik sinds september 2020 een paar keer gehad, en het enige hoe ik hem hier uit kon krijgen was de ketel zelf starten zodat CV circuit meer energie bevatte, ontdooicyclus werd daarna wel voltooid en de ACE deed alles weer in zijn eentje.
Dit gebeurd alleen bij zonnig en heel koud weer waarbij de ELGA de interne pomp laat draaien, ik vermoed uit beveiliging, waardoor dus overdag je gehele CV circuit af blijft koelen. Dus ook een eventueel buffervat koelt af.
Dus overbodig, misschien. Maar ik heb liever een troef achter de hand om de ELGA wel een handje te helpen als dit probleem zich weer voor doet.
Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.
Ik heb dit effect sinds september '21 nog nooit gezien, wellicht gebruik ik een andere regeling waardoor dit niet (zo snel?) gebeurt. Misschien moet het gewoon nog een keer zonnig en koud worden. Maar iets wat >1x per 3 jaar gebeurt en het systeem niet stuk maakt ga ik me (nog) niet druk over maken. Er zijn ook genoeg 'full-electric' warmtepompen waar de elektrische backup niet is aangesloten - zouden die niet hetzelfde probleem hebben?mkleinman schreef op dinsdag 26 december 2023 @ 11:32:
[...]
Overbodig totdat je in de gekke bootloop komt waar je zonder backup aan de ACE niet uit komt.
[Afbeelding]
Start van cyclus, ontdooicyclus wordt getriggerd waarbij backup nodig is. Ontdooicyclus wordt niet volledig voltooid ( no clue why ), ELGA start weer, and repeat.
Dit heb ik sinds september 2020 een paar keer gehad, en het enige hoe ik hem hier uit kon krijgen was de ketel zelf starten zodat CV circuit meer energie bevatte, ontdooicyclus werd daarna wel voltooid en de ACE deed alles weer in zijn eentje.
Dit gebeurd alleen bij zonnig en heel koud weer waarbij de ELGA de interne pomp laat draaien, ik vermoed uit beveiliging, waardoor dus overdag je gehele CV circuit af blijft koelen. Dus ook een eventueel buffervat koelt af.
Dus overbodig, misschien. Maar ik heb liever een troef achter de hand om de ELGA wel een handje te helpen als dit probleem zich weer voor doet.
[ Voor 9% gewijzigd door JBtL op 26-12-2023 13:39 ]
Remeha Elga Ace 4kW - MHI SRK ZS-W 4kW - 5355 Wp ZO - 1000 Wp vlak - 4200 Wp NW - 7x Jaga Strada + zelfbouw DBE - 3xVictron Multiplus II 48V 5000 + 30kWh LFP accu - DoucheWTW + 1.5kW 200l Smart Boiler
Bivalente temp. staat op 4 graden, WAR+, stooklijn op 0.7.
Is dit verder normaal gedrag voor de EA4 ivm defrosts? Het is vrij vochtig buiten en lokaal 2-3 graden geweest vannacht dus ik vermoed dat dit defrosts zijn geweest om het uur ongeveer. Na 07:00 is het gasverbruik wat je ziet douche/tapwater. Is dit gewoon wat het is met de EA4 bij deze temperaturen / luchtvochtigheid?
:strip_exif()/f/image/e8qHwpV9zqkzsAcaICwywJ2F.jpg?f=fotoalbum_large)
Wat me ook opvalt is dat mijn pompsnelheid eigenlijk altijd ronde de 45% zit. Debiet daarentegen is altijd 12 l/m als er cv warmte wordt gegenereerd. Met wat ik hier in het topic lees lijkt me deze pompsnelheid aan de lage kant? Wie kan me hier meer over uitleggen?
[ Voor 28% gewijzigd door timadriaans op 27-12-2023 10:00 ]
Met vloerverwarming lijkt het me dst je altijd wel goed zit met je systeeminhoud?
*edit; ik zie nu ook een verwijzing naar een webinar.
Een Quatt doet dit volgens mij vrijwel nooit. In dit topic zie ik het regelmatig voorbij komen.
Benieuwd naar de voors en tegens. Het drijft de prijs wel wat op, die bij de genoemde concurrent zeer laag is.
En vreemd dat de genoemde concurrent het eindelijk nooit doet. De techniek is toch hetzelfde zou je zeggen.
Wil echt niet alleen op de prijs afgaan. Ik zie ook verwijzingen naar sets met instellingen.
Klopt het dat je bij de Elga Ace veel zelf.kunt instellen om je systeem te optimaliseren voor je eigen situatie?
[ Voor 19% gewijzigd door pentaw1nz op 27-12-2023 12:08 ]
PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024
Volgens de isso 51 norm (kan me vergissen in het nummer) is er een bepaalde minimale systeeminhoud nodig.pentaw1nz schreef op woensdag 27 december 2023 @ 12:04:
Wanneer plaatsen ze de Elga Ace met buffervat en wanneer niet?
Met vloerverwarming lijkt het me dst je altijd wel goed zit met je systeeminhoud?
*edit; ik zie nu ook een verwijzing naar een webinar.
Een Quatt doet dit volgens mij vrijwel nooit. In dit topic zie ik het regelmatig voorbij komen.
Benieuwd naar de voors en tegens. Het drijft de prijs wel wat op, die bij de genoemde concurrent zeer laag is.
En vreemd dat de genoemde concurrent het eindelijk nooit doet. De techniek is toch hetzelfde zou je zeggen.
Wil echt niet alleen op de prijs afgaan. Ik zie ook verwijzingen naar sets met instellingen.
Klopt het dat je bij de Elga Ace veel zelf.kunt instellen om je systeem te optimaliseren voor je eigen situatie?
Als je minimale afgifte systeem (dus het deel wat altijd open staat als er warmtevraag is) onvoldoende inhoud heeft, dan zou er een buffervat bijmoeten.
In de installatiehandleiding van het apparaat staat de minimale systeeminhoud.
Er is ook veel voor te zeggen om het niet toe te passen:
- je afgifte systeem geeft ook warmte af en dat zit niet in het rekensommetje van isso51
- als het goed is heb je veel radiatoren open staan of een aardig stuk VVW en heb je voldoende warmteafgifte
Installateurs vinden het soms fijn om standaard mee te leveren:
- geen risico dat de WP te vaak AAn/uit gaat als de klant zn systeem onhandig gebruikt
- geen discussie met de fabrikant bij problemen (want gegarandeerd altijd de minimale systeeminhoud
5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017
Ter info, ik heb uitsluitend leden radiatoren. Ik heb tijdens de aflopen kerstdagen de stooklijn van 2,5 naar 1,7 verlaagd en de de HP061 op " geen "gezet. Verder de CP 240naar 6 (was 3), CP730 naar "normaal" ( was extra langzaam). HP000 op 1,5. Afgelopen nacht was het slechts 2 graden, geen gasverbruik en ruim 21,6 graden in de woonkamer. Iets te comfortabel, maar erg positief is dus geen gas verbruik en heerlijke temperatuur. Ik ga nu als 1e stap de stooklijn verlagen naar 1,5 . Ik overweeg de HP063 aan te passen, deze staat op 70 idem e CP000 ook op 70% . Het grote nadeel was n.l. nachts van 00.00 uur tot circa 04.00 uur circa 17-18 kwh verbruik was. Gelukkig hebi k veel overcapaciteit van zonnepanelen. Is dit goede plan van aanpak. Nog ter aanvulling afgelopen morgen om 09.00 was de buiten temp 5 graden en binnen 21,9, Om 12.30 uur was de buiten temp 7,4 en 21,5 graden. Wat zou ik kunnen aanpassen?timadriaans schreef op vrijdag 22 december 2023 @ 11:57:
[...]
Heb je de hybride modus (HP061) op "Geen" staan?
[ Voor 8% gewijzigd door jan911 op 27-12-2023 15:29 ]
de stooklijn is van 2,5 naar 1,7 gezet dat doe je toch met CP230
Er is een ISSO "kleintje hybride warmte pompen". Staat alles in wat je wilt weten.BarryH schreef op woensdag 27 december 2023 @ 12:27:
[...]
Volgens de isso 51 norm (kan me vergissen in het nummer) is er een bepaalde minimale systeeminhoud nodig.
Als je minimale afgifte systeem (dus het deel wat altijd open staat als er warmtevraag is) onvoldoende inhoud heeft, dan zou er een buffervat bijmoeten.
In de installatiehandleiding van het apparaat staat de minimale systeeminhoud.
Er is ook veel voor te zeggen om het niet toe te passen:
- je afgifte systeem geeft ook warmte af en dat zit niet in het rekensommetje van isso51
- als het goed is heb je veel radiatoren open staan of een aardig stuk VVW en heb je voldoende warmteafgifte
Installateurs vinden het soms fijn om standaard mee te leveren:
- geen risico dat de WP te vaak AAn/uit gaat als de klant zn systeem onhandig gebruikt
- geen discussie met de fabrikant bij problemen (want gegarandeerd altijd de minimale systeeminhoud
Ik hou voor de waterinhoud 5 x debiet pomp aan. Dit omdat een defrost 5 minuten duurt en ik voor het afronden van de defrost geen koud water in mijn retour van de wp wil.
De inhoud van de vloerverwarming telt alleen volledig mee als al het water door de vv gaat. Heb je en mengverdeler dan gaat er echter maar wen deel van het water van de wp door de vloer en een deel circuleert over de vloer.
Ik heb geen serie vat
SMA STP10000TL20 met 10440 Wp 35°Zuid, Intergas Xtreme36 met Remeha Elga Ace 6kW
Stroomverbruik van 17kwh in 4 uur door de Elga kan niet kloppen. Dat zou voor een 4kw ca 4keer het maximale vermogen impliceren. Hoe meet je dit? Als het uit de Elga komt heb je een backup (gas?) aangesproken.jan911 schreef op woensdag 27 december 2023 @ 12:32:
[...]
Ter info, ik heb uitsluitend leden radiatoren. Ik heb tijdens de aflopen kerstdagen de stooklijn van 2,5 naar 1,7 verlaagd en de de HP061 op " geen "gezet. Verder de CP 240naar 6 (was 3), CP730 naar "normaal" ( was extra langzaam). HP000 op 1,5. Afgelopen nacht was het slechts 2 graden, geen gasverbruik en ruim 21,6 graden in de woonkamer. Iets te comfortabel, maar erg positief is dus geen gas verbruik en heerlijke temperatuur. Ik ga nu als 1e stap de stooklijn verlagen naar 1,5 . Ik overweeg de HP063 aan te passen, deze staat op 70 idem e CP000 ook op 70% . Het grote nadeel was n.l. nachts van 00.00 uur tot circa 04.00 uur circa 17-18 kwh verbruik was. Gelukkig hebi k veel overcapaciteit van zonnepanelen. Is dit goede plan van aanpak. Nog ter aanvulling afgelopen morgen om 09.00 was de buiten temp 5 graden en binnen 21,9, Om 12.30 uur was de buiten temp 7,4 en 21,5 graden. Wat zou ik kunnen aanpassen?
Tot rond het vriespunt heeft de ELGA (techneco/carrier) voldoende capaciteit om het alleen te doen en ik geen enkele last van de defrosts
5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017
Ik meet dit met Home Wizard met een kWh meter. Verkeerde inschatting van mij. Verder valt me op dat afgelopen nacht een paar gas verbruik ivm defrosten denk ik.Zie foto HWrft80 schreef op woensdag 27 december 2023 @ 17:20:
[...]
Stroomverbruik van 17kwh in 4 uur door de Elga kan niet kloppen. Dat zou voor een 4kw ca 4keer het maximale vermogen impliceren. Hoe meet je dit? Als het uit de Elga komt heb je een backup (gas?) aangesproken.
/f/image/cVKvB864eftBITrJxzZG8Dzd.png?f=fotoalbum_large)
Geduld hebben. Prijzen zijn aan het dalen want de vraag kakt in elkaar en er komt meer concurrentie. Ik heb ook al een paar jaar L/L en wil ook naar full electric. Ik hoor al geluiden van 10 mille ex subsidie nu voor L/W. Ben je voor ongeveer 7 klaar, nooit meer last van vastrecht gas, nooit meer last van alsmaar stijgende kosten gas (2024 alweer duurder), minder/geen onderhoudskosten en een hoger energielabel woning dus hogere verkoopwaarde. Ketel op MP.pentaw1nz schreef op maandag 25 december 2023 @ 10:38:
Een vorm van elektrische backup dus.
Ik kwam dit filmpje ook nog tegen. Middels de zoekfunctie leek het er op dat deze hier nog niet is gedeeld. Althans niet op de titel of URL.
https://youtu.be/QhA6LAYFYMo?si=NH6xfbQ_c_79wKQ6
Gasloos met een hybride warmtepomp?
Ik ben nu zelf al soort van hybride, met een cv ketel voor warm water en een L/L voor verwarmen. In een andere opstelling kan ik de L/L dus ook als bijverwarming gaan gebruiken.
Wil toch graag de vloerverwarming gaan gebruiken, dus ben opties aan het afwegen.
Ik wil het liefst helemaal geen gas meer, maar heb een ketel van een paar jaar oud, en voor full electric opstellingen ben ik minstens 12k kwijt (vaak nog neer).
Zo'n hybride warmtepomp hangt er voor minder dan 3k .
Wel houd ik dan de gasaansluiting die me zo'n 200 per jaar kost.
De afweging vind ik lastig, omdat ik het jammer vind de vrij nieuwe ketel weg te doen, en omdat ik eigenlijk al zeer efficiënt verwarm met de L/L.
Het is dus puur een keuze voor meer comfort, die me zo min mogelijk moet kosten.
Dikke T33's hangen, afgifte verhogen.jan911 schreef op woensdag 27 december 2023 @ 12:32:
[...]
Ter info, ik heb uitsluitend leden radiatoren. Ik heb tijdens de aflopen kerstdagen de stooklijn van 2,5 naar 1,7 verlaagd en de de HP061 op " geen "gezet. Verder de CP 240naar 6 (was 3), CP730 naar "normaal" ( was extra langzaam). HP000 op 1,5. Afgelopen nacht was het slechts 2 graden, geen gasverbruik en ruim 21,6 graden in de woonkamer. Iets te comfortabel, maar erg positief is dus geen gas verbruik en heerlijke temperatuur. Ik ga nu als 1e stap de stooklijn verlagen naar 1,5 . Ik overweeg de HP063 aan te passen, deze staat op 70 idem e CP000 ook op 70% . Het grote nadeel was n.l. nachts van 00.00 uur tot circa 04.00 uur circa 17-18 kwh verbruik was. Gelukkig hebi k veel overcapaciteit van zonnepanelen. Is dit goede plan van aanpak. Nog ter aanvulling afgelopen morgen om 09.00 was de buiten temp 5 graden en binnen 21,9, Om 12.30 uur was de buiten temp 7,4 en 21,5 graden. Wat zou ik kunnen aanpassen?
[ Voor 4% gewijzigd door jan911 op 27-12-2023 20:03 ]
https://www.radiatorpakhuis.nl/type/radiator-type-33
[ Voor 10% gewijzigd door MotorBeast op 27-12-2023 20:13 ]
Tja.jan911 schreef op vrijdag 22 december 2023 @ 11:32:
Het blijft raar dat de cv ketel al bij 5,4 graden aanslaat en de wp uitschakelt , terwijl de temperatuur HP 000 is ingesteld op 1,5. Ik hanteer geen nacht verlaging. Mijn onderbuik gevoel zeg dat ik de parameter 780 misschien moet zetten op ruimte iplv WAR + ruimte .Ter info ik heb alleen radiatoren. Ik had deze aanpassing van 780 al eerder aan de installateur gevraagd, echter hij vond zijn instelling beter ivm het op temperatuur houden van de woning . Ruimte instelling blijft het in de woonkamer waar de thermostaat staat goed warm en de andere beneden ruimtes koud ! Nu is het wel zo dat wij de boven verdiepingen niet echt meer gebruiken . HP030 staat op 60 minuten . Misschien deze zetten op bv 240 minuten , omdat het vaak alleen nachts afkoelt ! Verder heeft de installateur de stooklijn gezet op 2,5 omdat ik anders de vrijstaande woning niet genoeg warm krijg ivm oude leden radiatoren.
Als je echt WAR draait (dus geen ruimtethermostaat) wordt het idd bij droog en zonnig weer te warm in huis. De remedie is elke radiator een thermostaatknop geven waarmee je dan automatisch terugregelt
Een andere remedie WAR + ruimtethermostaat, en dan ervoor zorgen dat de andere vertrekken overcapaciteit hebben en thermostaatknoppen
En idd onderschatten installateurs (en anderen) de power van ledenradiatoren
Zonder je radiatoren te vervangen zorgen dat flow van al die dingen gelijk verdeeld wordt met een delta T van 5 graden. Ir thermometer aanschaffen en inregelen maar. Als het goed is kan je achter de thermostaatknop, als je die eraf haalt een stelring vinden om de flow te regelen, lees verder open of dicht. Of je moet dynamische hebben maar dat is meestal niet het geval. Meten is weten. Radiatoren dicht bij de unit worden te snel warm en die ver weg zitten te langzaam als je niet waterzijdig inregelt.jan911 schreef op woensdag 27 december 2023 @ 20:26:
@MotorBeast @BarryH dank, inderdaad begreep ik van de installateur dat mijn leden radiatoren niet de optimale radiatoren zijn.Ik heb overal thermostaat knoppen en hanteer WAR + ruimte .Tja als je alles van te voren weet.Helaas heeft de verkoopafdeling van het installatie bedrijf hier niet voldoende mij erop gewezen. Gegeven de huidige configuratie probeer ik het beste er van te maken. De pijn van veel vermogen verbruik wordt wat verzacht door de wetenschap dat ik voldoende zonnepanelen heb.Hebben jullie nog bruikbare tips gelet op mijn situatie mbt juiste parameters.
NB: ik ben geen kenner van de settings van de Ace.
[ Voor 8% gewijzigd door MotorBeast op 27-12-2023 20:39 ]
vooralsnog ben ik die lagere prijzen nog nergens tegengekomen.MotorBeast schreef op woensdag 27 december 2023 @ 19:18:
[...]
Geduld hebben. Prijzen zijn aan het dalen want de vraag kakt in elkaar en er komt meer concurrentie. Ik heb ook al een paar jaar L/L en wil ook naar full electric. Ik hoor al geluiden van 10 mille ex subsidie nu voor L/W. Ben je voor ongeveer 7 klaar, nooit meer last van vastrecht gas, nooit meer last van alsmaar stijgende kosten gas (2024 alweer duurder), minder/geen onderhoudskosten en een hoger energielabel woning dus hogere verkoopwaarde. Ketel op MP.
Ja. Als ik zelf alles gunstig inkoop heb ik voor 7k alles in de garage staan, alleen geen bedrijf die het dan wil installeren voor 3k. Ook al is dat een hele dikke boterham verdienen in 1 dag.
Ze verkopen allemaal hun eigen hardware met grote marges. Onder het mom van service.
Ik heb bij mijn keuken ook alles van 1 merk gekocht. Als er iets kapot is ga ik naar de leverancier, niet naar de installateur.
En als de installateur toch iets moet doen, dan betaal ik daar gewoon voor.
Vind het vaak ontransparant en cowboy achtig.
PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024
In L/W topic zitten een aantal installateurs. Steek daar je licht eens op. Ik ben nu ook met 2 in gesprek.pentaw1nz schreef op woensdag 27 december 2023 @ 20:40:
[...]
vooralsnog ben ik die lagere prijzen nog nergens tegengekomen.
Ja. Als ik zelf alles gunstig inkoop heb ik voor 7k alles in de garage staan, alleen geen bedrijf die het dan wil installeren voor 3k. Ook al is dat een hele dikke boterham verdienen in 1 dag.
Ze verkopen allemaal hun eigen hardware met grote marges. Onder het mom van service.
Ik heb bij mijn keuken ook alles van 1 merk gekocht. Als er iets kapot is ga ik naar de leverancier, niet naar de installateur.
En als de installateur toch iets moet doen, dan betaal ik daar gewoon voor.
Vind het vaak ontransparant en cowboy achtig.
Als je zelf handig bent met leidingen en stroom is een Monoblock niet zo moeilijk. Ik begin er overigens zelf niet aan. Kan veel, maar ieder zijn vak.
[ Voor 8% gewijzigd door MotorBeast op 27-12-2023 20:45 ]
Dat klopt.MotorBeast schreef op woensdag 27 december 2023 @ 20:32:
@BarryH Ik lees niet anders dan dat naregeling niet optimaal werkt op een WP in L/W topic.
Vanuit WP perspectief is het beste 1 grote zone en daar 1 thermostaat op (of in hoofdvertrek, of op retourwatertemperatuur)
Als dan een paar vertrekken te koud blijven kan je
a/ de flow verschuiven (dus te koude vertrekken verder open)
b/ de warmteafgifte verhogen in de koude vertrekken met grotere radiatoren
ECHTER:
- sommige huizen hebben door b.v. zoninstraling een heel wisselende warmtebehoefte per vertrek, dan kan je WAR gebruiken en de vertrekken afknijpen
@jan911 Ik denk dat je niet te snel moet handelen. Gewoon eerst je systeem beter gaan begrijpen.
startpunt: maximale flow (dus b.v. al je voetventielen open)
doel 1: stooklijn zo laag mogelijk zetten
doel 2: voorkomen dat vertrekken te heeft worden, of door stooklijn verlagen of indien slechts in paar vertrekken dan daar thermostaatknop ietsje terugzetten
Ik heb in het begin ook lopen stoeien met de diverse instellingen, en vond begin deze maand met de vries temperaturen het verbruik ook erg hoog (rond de 25-30 kWh). En daarbij had ik 's nachts de thermostaat wat lager staan, waardoor 's morgens mijn EA6 flink stond te stampen. Nu zit ik met deze temperaturen rond de 6-8 kWh per dag, nog niet optimaal, maar wel beter.jan911 schreef op woensdag 27 december 2023 @ 12:32:
[...]
Om te beginnen heb ik de thermostaat nu 24/7 op 21 graden staan. Op de beneden verdieping (1 radiator en convector in de woonkamer, vv en radiator in de keuken en radiator in de werkkamer, en boven de badkamer) alle open of de thermostaat knop op 21 graden. 's nachts wel de stille modus aan laten staan. En nu staat CP230 (stooklijn) zelfs op 0,7, en is het lekker comfortabel. De WP staat niet meer te loeien, en is een stuk zuiniger.
Maar vooral de CP230 heeft het bij mij ook gedaan, volgens de handleiding is 0,7 wanneer je overal vv hebt, en hoger dan 1,0 bij radiators en vv, maar bij mij (nu) draait ie nu prima op die setting.
Dus begin, zoals vandaag al eerder aangegeven, de afgifte te verhogen door radiators 24/7 open te zetten, constante temperatuur en CP230 te verlagen. Wanneer de binnen temperatuur niet meer gehaald wordt, stapsgewijs CP230 weer verhogen. En ik heb WAR+ ingesteld.
Super dank voor je hulp. Om het goed te begrijpen heb ik de navolgende situatie mbt radiatoren :BarryH schreef op woensdag 27 december 2023 @ 21:00:
[...]
Dat klopt.
Vanuit WP perspectief is het beste 1 grote zone en daar 1 thermostaat op (of in hoofdvertrek, of op retourwatertemperatuur)
Als dan een paar vertrekken te koud blijven kan je
a/ de flow verschuiven (dus te koude vertrekken verder open)
b/ de warmteafgifte verhogen in de koude vertrekken met grotere radiatoren
ECHTER:
- sommige huizen hebben door b.v. zoninstraling een heel wisselende warmtebehoefte per vertrek, dan kan je WAR gebruiken en de vertrekken afknijpen
@jan911 Ik denk dat je niet te snel moet handelen. Gewoon eerst je systeem beter gaan begrijpen.
startpunt: maximale flow (dus b.v. al je voetventielen open)
doel 1: stooklijn zo laag mogelijk zetten
doel 2: voorkomen dat vertrekken te heeft worden, of door stooklijn verlagen of indien slechts in paar vertrekken dan daar thermostaatknop ietsje terugzetten
Woonkamer 2 radiatoren, keuken 1 radiator , hal 1 rad , badkamer 1 rad. Toilet 1rad. De thermostaatknop voluit.
Beneden slaapkamer op vorst stand. 1e verdieping 4 kamers, allen 1 radiator met thermostaat op vorst stand .
Ik neem aan dat deze stand de flow niet negatief beïnvloed ? Of moet ik alles openzetten ?
Wat je open hebt staan (leefruimtes beneden +badkamer) is in principe ok.
ALLEEN: omdat je op WAR draait, wordt het nu soms TE warm in deze ruimtes.
Twee oplossingsrichtingen:
1/ op WAR blijven draaien en al deze knoppen op 3 ofzo zetten en kijken of de ruimtes dan niet meer te warm worden. Zodra ruimtes warm genoeg zijn en de thermostaatknoppen gaan terugregelen, gaat de flow omlaag en gaat de ELGA naar lager vermogen om te voorkomen dat de Ta te hoog wordt.
2/ overstappen op WAR+RAR of RAR: dan moet je een ruimtethermostaat ophangen en gaat die af en toe de ELGA uitzetten (om te voorkomen dat het te warm wordt)
stond eerst standaard op 3, staat sinds kerst op 6 !
[ Voor 3% gewijzigd door jan911 op 27-12-2023 22:51 ]
En heb je dan nog steeds de temperatuur overshoot?jan911 schreef op woensdag 27 december 2023 @ 22:51:
Ik zie in mijn 1e topic, dat war + de woord ruimte is weggevallen en alleen war vermeld is. Ik heb in de woonkamer een Remeha home thermostaat twist R bus , dus WAR + ruimte ingesteld . CP 240
stond eerst standaard op 3, staat sinds kerst op 6 !
En op al je radiatoren een thermostaatknop?
Ledenradiatoren zijn niet slechter dan andere radiatoren of convectoren. In sommige gevallen zelfs beter, omdat er relatief veel water en massa in zit, waardoor een ontdooicyclus minder snel problemen geeft. Enige nadeel is dat het boosten van het vermogen met ventilatoren er niet zo mooi uitziet - en misschien ook wat minder goed werkt.jan911 schreef op woensdag 27 december 2023 @ 20:26:
@MotorBeast @BarryH dank, inderdaad begreep ik van de installateur dat mijn leden radiatoren niet de optimale radiatoren zijn.Ik heb overal thermostaat knoppen en hanteer WAR + ruimte .Tja als je alles van te voren weet.Helaas heeft de verkoopafdeling van het installatie bedrijf hier niet voldoende mij erop gewezen. Gegeven de huidige configuratie probeer ik het beste er van te maken. De pijn van veel vermogen verbruik wordt wat verzacht door de wetenschap dat ik voldoende zonnepanelen heb.Hebben jullie nog bruikbare tips gelet op mijn situatie mbt juiste parameters.
[ Voor 6% gewijzigd door JBtL op 27-12-2023 23:24 ]
Ik heb op alle radiatoren thermostaat knoppen.Met betrekking op temperatuur overshoot is dit nu redelijk onder controle en dus nauwelijks aanwezig. Afgelopen nacht was de kamer temperatuur constant op 21 graden en het energie verbruik tot nu toe 8 kWh. Natuurlijk speelt het mee dat de buiten temperatuur niet zo gezakt is. Ik had in mijn allereerste topic geschreven welke diverse parameters ik aangepast had, omdat het energie verbruik hoog was en cv ketel vrij snel aansloeg bij 6/7 graden, terwijl de parameter op 1,5 graden was afgesteld en daarom vroeg ik me af of dit het juiste plan van aanpak was. Je reactie was, dat ik het komende week rustig nu aan moet kijken hoe e.e.a. zich ontwikkeld. Ik vind dat als “ wp newbie” een goed plan.BarryH schreef op woensdag 27 december 2023 @ 23:08:
[...]
En heb je dan nog steeds de temperatuur overshoot?
En op al je radiatoren een thermostaatknop?
Handleiding blinkt natuurlijk uit door afwezigheid 😁
Ergens in de EA6kW moet het RJ11/11 stekkertje gestoken worden maar nergens in de EA handleiding staat waar en voordat het nu een dure test wordt even de vraag of iemand inmiddels weet waar de connector zit waar de tool in gestoken moet worden (ik neem aan dat bedienpaneel daar eerst voor verwijderd moet worden?)
Een all in one concept, cv ketel en WP binnendeel in een apparaat.
Ze zeggen uniek, maar volgens mij had Daikin dit al jaren met Intergas.
Zorg dat je de juiste kleur kabel hebt voor het juiste model . Mantel eraf en op de ehc 07 zit maar 1 connector waar hij in past. Je hebt geen hamer nodig om hem erin te rammenedwin2021 schreef op donderdag 28 december 2023 @ 09:15:
Aansluiten Remeha Smart Service Tool Nr 7729879
Handleiding blinkt natuurlijk uit door afwezigheid 😁
Ergens in de EA6kW moet het RJ11/11 stekkertje gestoken worden maar nergens in de EA handleiding staat waar en voordat het nu een dure test wordt even de vraag of iemand inmiddels weet waar de connector zit waar de tool in gestoken moet worden (ik neem aan dat bedienpaneel daar eerst voor verwijderd moet worden?)
SMA STP10000TL20 met 10440 Wp 35°Zuid, Intergas Xtreme36 met Remeha Elga Ace 6kW
Top!Pietje555 schreef op donderdag 28 december 2023 @ 10:59:
[...]
Zorg dat je de juiste kleur kabel hebt voor het juiste model . Mantel eraf en op de ehc 07 zit maar 1 connector waar hij in past. Je hebt geen hamer nodig om hem erin te rammen
Edit. En het werkt als een trein. Kan de koelkast er weer voor gezet worden 😉
[ Voor 11% gewijzigd door edwin2021 op 28-12-2023 13:57 ]
Dat is kassa voor ze. KoppelverkoopTechnician- schreef op donderdag 28 december 2023 @ 10:40:
Remeha heeft een nieuw model Elga ace uit.
Een all in one concept, cv ketel en WP binnendeel in een apparaat.
Ze zeggen uniek, maar volgens mij had Daikin dit al jaren met Intergas.
Dat is ie al, want gepind.edwin2021 schreef op donderdag 28 december 2023 @ 16:30:
Wellicht ongepast (en zie ik een simpele manier over het hoofd) maar zou de parameter tabel via start post simpel bereikbaar gemaakt kunnen worden? Bedoel post JBtL in "Remeha Elga Ace Hybride Warmtepompen"
De meest informatieve posts uit dit topic worden (net als in vele andere topics trouwens) gepind. Als je dus alleen de gepinde posts leest (en daar dus op sorteert), dan ontwijk je alle blabla.
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
Oeps dus, ik heb iets gemist 😂Andrehj schreef op donderdag 28 december 2023 @ 17:02:
[...]
Dat is ie al, want gepind.
De meest informatieve posts uit dit topic worden (net als in vele andere topics trouwens) gepind. Als je dus alleen de gepinde posts leest (en daar dus op sorteert), dan ontwijk je alle blabla.
Maar dat tijdens SWW altijd de Backup nog wordt aangezet. Terwijl dit bij setpoint 50C niet hoeft.
Adjust non olet, plerumque...
SWW wordt niet door de Elga geleverdTechnician- schreef op donderdag 28 december 2023 @ 17:44:
Wie weet er waarom er parameters zijn die bepalen dat de cv eerst 3 uur moet draaien voordat SWW mag worden vrijgegeven en dat deze ook minimaal 2 uur aangaat.
Maar dat tijdens SWW altijd de Backup nog wordt aangezet. Terwijl dit bij setpoint 50C niet hoeft.
Het klopt toch dat compressor is CP520 en temperatuur is CP000?
Heb Ik ook tijdje last van gehad. Elke dag 5 of 6 keer verbinding verloren. Was opgelost toen ik dedicated 2.4 GHz SSID heb aangemaakt met voldoende sterkte. Mixed netwerk 2.4/5 trok de eTwist bij mij niet.1nsane schreef op donderdag 28 december 2023 @ 19:04:
Vraagje, ik heb een EA aan een Tzerra en dat werkt natuurlijk prima, alleen wil de eTwist sinds een paar dagen de wifi verbinding niet vasthouden, hoe kan ik dat het beste oplossen? Elke keer met dat gare menu opnieuw de wificode invoeren is ook weer zo zo.
:strip_exif()/f/image/cbtCBIMUaf5RZIMQJRtFEh2y.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 39% gewijzigd door karimero op 02-01-2024 09:46 ]
Bij een familielid hangt er vanaf september een Elga Ace 6kw met een SCOP van 3.6. Compleet geïsoleerd met triple glas, vvw en binnenmuurisolatie. Ik had een hogere waarde verwacht. Verbruik is in principe wel zuinig met 3.25kwh per dag in de afgelopen 2 weken.
3.6 is inderdaad vrij laag in zo'n situatie, ik draai hier met een gemiddelde COP van 5.0 dit stookseizoen (Elga Ace 4kW). De COP hangt niet erg af van de isolatie, vooral van het afgiftesysteem en de instellingen van de regeling. Het is ook afhankelijk van de manier van meten. Heb je hier wat meer informatie over?Kanoet schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 11:23:
Ik ben benieuwd naar de SCOP van andere EA gebruikers.
Bij een familielid hangt er vanaf september een Elga Ace 6kw met een SCOP van 3.6. Compleet geïsoleerd met triple glas, vvw en binnenmuurisolatie. Ik had een hogere waarde verwacht. Verbruik is in principe wel zuinig met 3.25kwh per dag in de afgelopen 2 weken.
Houdt er ook rekening mee dat bij een laag verbruik de standby-energie relatief hoog is, en zo de gemiddelde COP naar beneden haalt.
Hoe meet hij de sCOP? Dat werkt alleen als je erg nauwkeurig je verbruik en de warmteopwek kunt meten.Kanoet schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 11:23:
3 kWh elektrisch per dag is overigens erg goed. Ik zit hier de afgelopen 14 dagen (met de Mitsubishi) op 7.7 kWh per dag voor verwarmen.
Hoe wordt die 3 kWh trouwens gemeten?
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
Hier de afgelopen week gemiddeld 7,6 kWh per dag; gemeten met HomewizardAndrehj schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 12:09:
[...]
Ik zit hier de afgelopen 14 dagen (met de Mitsubishi) op 7.7 kWh per dag voor verwarmen.
Ik had hetzelfde, EA6 op beugels aan de buitenmuur. Ik heb de bijgeleverde dempers vervangen door deze, dat scheelde een hoop.Theovelders schreef op donderdag 21 december 2023 @ 12:22:
Als ik hierboven de opmerkingen over de geluidsoverlast leest dan heb ik de indruk dat deze geluidsoverlast erg persoonlijk is.
Wij hebben de Elga Ace 6 en moeten deze na 22.00 uur uitzetten i.v.m het geluid. 53 db is een hoop lawaai en dat is niet prettig voor ons zelf.
Het betreft hier een hoek pand.
Deze 53 db is door mij zelf gemeten en is geen onzin.
Van de buren hebben we geen klachten.
De buitenunit is geplaatst op een originele affuit met rubber dempers tegen een stenen muur. De totale muur dikte is 40 cm waarvan de binnenmuur bestaat uit gestort beton van 20 cm dik.
De muur is geïsoleerd.
Overdag is het geluid geen probleem maar in de nacht is het zeer storend zelfs als de EC op 50 % draaide.
Een van de buren heeft voor zichzelf dezelfde installateur laten komen bij zijn tussen woning maar de adviseerde uitdrukkelijk om niet tot de aankoop van een Warmtepomp over te gaan i.v.m geluidsoverlast.
Voor alle duidelijkheid, onze binnenunit is zo stil dat je bijna niet merkt dat hij werkt !!
Ons huis is kennelijk redelijk geïsoleerd waardoor in de nacht de referentie ruimte met Etwist weinig in temperatuur zakt.
Om circa 08.30 gaat de WP weer aan en dan is het zo weer op gewenste temperatuur.
Voorheen ging de CV ook lager dus waarom de WP niet.
Daarbij is de buiten temperatuur in de nacht lager dan overdag dus dat zien wij als voordeel.
De Elga Ace 6 verwarmd bij ons 85 m3 vloerverwarming en in totaal ook nog 11 radiatoren van verschillende formaten.
De ondersteuning van de CV is gering. In 2022 was dat in totaal 125 m3 incl. de warmwatervoorziening .
Wij zijn over de Elga Ace 6 zeer tevreden.
Recentelijk ook die geplaatst alleen wel stuk minder voor betaald: €40Rein_stein schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 13:58:
[...]
Ik had hetzelfde, EA6 op beugels aan de buitenmuur. Ik heb de bijgeleverde dempers vervangen door deze, dat scheelde een hoop.
Scheelt wat betreft geluid (trillen en laag monotoon brommen) enorm: hoor niets meer.
JBtL schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 11:53:
[...]
3.6 is inderdaad vrij laag in zo'n situatie, ik draai hier met een gemiddelde COP van 5.0 dit stookseizoen (Elga Ace 4kW). De COP hangt niet erg af van de isolatie, vooral van het afgiftesysteem en de instellingen van de regeling. Het is ook afhankelijk van de manier van meten. Heb je hier wat meer informatie over?
Houdt er ook rekening mee dat bij een laag verbruik de standby-energie relatief hoog is, en zo de gemiddelde COP naar beneden haalt.
De SCOP had ik van de EA zelf afgelezen rond half december (dus incl de koudere periode).Andrehj schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 12:09:
[...]
Hoe meet hij de sCOP? Dat werkt alleen als je erg nauwkeurig je verbruik en de warmteopwek kunt meten.
3 kWh elektrisch per dag is overigens erg goed. Ik zit hier de afgelopen 14 dagen (met de Mitsubishi) op 7.7 kWh per dag voor verwarmen.
Hoe wordt die 3 kWh trouwens gemeten?
Sindsdien een Shelly Plug S er tussen gezet. Deze laat +/- 23kwh per week zien. Warmteafgifte wordt dus niet extern gemeten. Wel lange runs, doorgaans 's nachts 01:00-07:00 met 400 watt (volgens mij minimum vermogen?) dus als het warmteverlies het hoogst is. Soms ook in de namiddag nog een run van een uur. De thermostaat staat volgens mij vast maar geeft doorgaans een graad hogere binnentemperatuur aan.
Ik zal binnenkort eens kijken of ik iets van aanvoer/retour temperaturen kan aflezen en zal de instellingen beter opschrijven. Ik wil nu alleen nog even gegevens verzamelen voordat ik iets ga (laten) aanpassen. Is er met de Remeha Smart Start app iets zinnigs af te lezen zonder de instellingen te verkloten?
Zit er nog veel verschil tussen de 4kw en de 6kw variant qua geluid en doorgifte ervan?Rein_stein schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 13:58:
[...]
Ik had hetzelfde, EA6 op beugels aan de buitenmuur. Ik heb de bijgeleverde dempers vervangen door deze, dat scheelde een hoop.
Ik heb zelf een 4kw hangen en de buitenunit hangt aan de schoorsteen (plat dak, jaren 30 woning) maar ik hoor hem eigenlijk totaal niet.
Zijn deze dempers makkelijk zelf te plaatsen (mijn buitenunit hangt aan de muur, kan er via het dak heel makkelijk bij komen)? Deze dempers zijn hoger dan de originele, kan het dan vervangen worden doordat je het unit iets moet optillen. en gaat dat met het buizenwerk naar de binnenunit goed?pj schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 14:01:
[...]
Recentelijk ook die geplaatst alleen wel stuk minder voor betaald: €40
Scheelt wat betreft geluid (trillen en laag monotoon brommen) enorm: hoor niets meer.
De sCOP bij de EA kun je aflezen in het schermpje.
Dit is een waarde vanaf moment van aanzetten (of reset) tot aflezen. Niet een vast tijdperiode.
Daarnaast is het een niet veel zeggend getal want hij rekent het gasverbruik van de CV ketel met een rendement van 90% om naar een elektrisch vermogen (welke formule is niet bekend). Het is immers een hybride waar gas en elektra input de warmte output geven.
Daarnaast gaat het ook mis bij een defrost. De CV wordt gestart (gas telt mee), en de retourtemperatuur kan hoog blijven door bufferafgifte van de vloerverwarming, terwijl de aanvoertemperatuur in elkaar stort door het warmtegebruik voor de defrost. COP staat dan zo op 9 wat natuurlijk niet realistisch is.
Ook stilstandverlies wordt in de sCOP mee gerekend als de compressor niet draait.
Je kan de COP wel aflezen, maar daar heb je een SmartServicekit app of Recom voor nodig. Die geven wel dynamische de COP weer.
EA 4 kW doet 53 dB(A) en de 6 kW doet 57 dB(A). Opgave door Remeha en waarschijnlijk in vrije veld.
We even op letten dat er een verschil is tussen de dempers voor de lichtere zijde en de zwaardere zijde van de buitenunit. Dit is door de gebruikte kleuren, groen en blauw, herkenbaar.
Dan wordt er gebruik gemaakt van ruimteregeling lijkt me, toch? Anders kun je volgens mij nooit zo weinig stroom verbruiken.Kanoet schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 11:23:
Kan iemand nog wat vertellen over de aanwarmsnelheid? Deze is bij mij ingesteld op extra langzaam. In welke situatie gebruik je welke instelling?
Ah dat verklaart een hoop dan, ik lees hier inderdaad vooral verhalen van mensen over herrie met een 6kw versie. Da's nogal een flink dB(A) verschil zeg! Dat had ik echt niet verwacht, ik weet dat ze verschillende buitenunits hebben maar da's wel echt een flink verschil.Pietje555 schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 15:50:
@1nsane De 6 kW is wel een stuk luidruchtiger. Om precies te zijn 2x zoveel geluid.
EA 4 kW doet 53 dB(A) en de 6 kW doet 57 dB(A). Opgave door Remeha en waarschijnlijk in vrije veld.
Ik sprak vandaag de buurman en die zei dat hij hem ook totaal niet hoort ofschoon de buitenunit aan de schoorsteen ongeveer 1 meter van hun huis hangt (zij hebben dus een opbouw die ik niet heb).
Enfin ik heb aan de 4kw ook genoeg, ik heb 120m2 waarvan ongeveer 110m2 vloerverwarming heeft en dus geen radiatoren, comfort is hoog maar ik wil nog wel binnenkort een verbruiksmonitor aan de slimme meter gaan hangen want ik kan nu nog niet goed het verbruik meten, de Remeha app zegt consistent 4 kwh per dag ongeveer voor verwarming maar hoe accuraat dat is weet ik niet.
[ Voor 19% gewijzigd door 1nsane op 02-01-2024 22:02 ]
"I've seen things you people wouldn't believe. Attack ships on fire off the shoulder of Orion. I watched C-beams glitter in the dark near the Tannhauser gate. All those moments will be lost in time... like tears in rain... Time to die."
Ik gebruik geen nachtverlaging meer, vooral als het koud wordt, kost het meer stroom en tijd om het huis weer op temperatuur te krijgen, met de nodige "herrie" van een stampende WP. Nu met deze temperaturen zou het nog kunnen met een kleine verlaging, maar eind deze week gaat het problemen veroorzaken. Ik gebruik nog wel Stille Mode.Willybubba schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 10:30:
wat is de consensus hier, wel of niet nachtverlaging met een 4kw?
Tenzij het ergens "fout" gaat, laat ik het systeem (EA4) voorlopig zo draaien. Je wordt er niet wijzer van om telkens maar weer aan te passen. Laat de techniek z'n werk doen.
Vanwege het overschot aan zelf opgewekte energie en de salderingsregel, is het E-verbruik niet zo interessant.
Er komt inderdaad een interessante week aan. Een beetje finetunen kan nodig blijken.
Moet dan volle kracht draaien om het met 2 uur in te halen (als het lukt, met pech wordt de CV gestart ter ondersteuning). Hier zijn hogere watertemperaturen voor nodig zodat je voordeel door nachtverlaging direct weer weg is. Daarnaast is onder de 5 graden een veel grotere kans op invriezen wat ook weer veel energie kost.
Lekker constant door laten pruttelen is het beste.
Momenteel geen nachtverlaging, wél stille modus in de nacht. Ben benieuwd wat het gaat doen.
Wat is jullie ervaring met stille modus bij koude nachten? Minder defrosts maar meer gasverbruik?
Hij is alleen stiller omdat hij halve kracht draaid en vriest minder snel in omdat de gasdruk veel minder is (en dus de warmteoverdracht)
En juist bij vriesweer zorgt dat ervoor dat de stille modus nauwelijks minder vermogen levert dan volle kracht. De extra defrosts die je bij vol vermogen krijgt + de lagere COP betekent dat je relatief een stuk meer stroom gebruikt. Deze 'virtuele COP' voor het beetje extra geleverde vermogen van zonder vs. met stille modus zorgt er volgens mij voor dat je beter op stille modus kan draaien en dan iets gasverbruik extra hebt.Pietje555 schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 15:30:
@timadriaans je hebt in stille modus maar 50% van het maximaal vermogen. Je zult dus snel tekort komen en gas moeten bijstoken.
Hij is alleen stiller omdat hij halve kracht draaid en vriest minder snel in omdat de gasdruk veel minder is (en dus de warmteoverdracht)
Je bodoelt waarschijnlijk tussen 0 en +7 graden.
Als je 4 kW nodig hebt om je transmissie te dekken lukt dat gewoon niet met 2 kW.
Staat het debiet op 10 l/m dan kun je nog maar een dT van 2 graden realiseren.
Bij een defrost wordt door de EA altijd de CV ketel gestart om te zorgen dat de onttrokken warmte uit het retour water wordt opgevangen en er geen schot koud water je systeem in gaat.
[ Voor 5% gewijzigd door Pietje555 op 03-01-2024 17:05 ]
- Remeha Tzerra met EA4
Temperatuur constant op 20,5 graden (geen nachtverlaging).
Geen stille modus. Regeling op buiten + binnen temperatuur, waarbij CP000 op 38 graden, CP240 op 8 en CP210 op 20 graden. HP061 op "kosten"
Met de huidige buitentemperaturen draait de EA rond 250 Watt met s'morgens een klein "bergje" naar 300 Watt.
Volgende week wordt het aanzienlijk kouder. Ik hoor graag waar een ieder de bivalente temperatuur HP000 op ingesteld heeft. Ik heb deze nu heel stoer op 0 graden ingesteld.
Ja, misschien half uurtje werk. Ik weet niet meer of ze daadwerkelijk hoger zijn, maar het is een kwestie van oude losdraaien, pomp iets optillen en uitwisselen.ardvark99 schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 15:45:
[...]
Zijn deze dempers makkelijk zelf te plaatsen (mijn buitenunit hangt aan de muur, kan er via het dak heel makkelijk bij komen)? Deze dempers zijn hoger dan de originele, kan het dan vervangen worden doordat je het unit iets moet optillen. en gaat dat met het buizenwerk naar de binnenunit goed?
Let wel op, er zit verschil tussen links en rechts vandaar de 2 kleuren.
Mooi. Ik vraag mij alleen af, ik heb geen last van trillingen van het buitenunit zet, maar de trillingen die doorgegeven worden aan de koperen buizen die naar het binnenunit lopen.Rein_stein schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 13:00:
[...]
Ja, misschien half uurtje werk. Ik weet niet meer of ze daadwerkelijk hoger zijn, maar het is een kwestie van oude losdraaien, pomp iets optillen en uitwisselen.
Let wel op, er zit verschil tussen links en rechts vandaar de 2 kleuren.
Ik vraag mij af of dit vermindert wanneer ik de dempers installeer, omdat waarschijnlijk de buitenunit dan tov de muur, aan de muur geen of minder trillingen doorgeeft, maar daardoor wel "losser" op de beugels staat, en de trillingen wel meer doorgeeft aan de buizen. Of moet ik misschien de buizen buiten vaster monteren tegen de muur, zodat deze trillingen minder door gegeven worden naar binnen. Met deze temperaturen heb ik er minder last van, maar ben bang dat volgende week met vries temperaturen dit wel weer meer wordt.
(De koperen leidingen of buizen, lopen vanaf het buitenunit ongeveer 1 meter omhoog, dan onder een hoek van 45 graden 1 meter naar binnen, en dan 1 meter naar het binnenunit. De afstand is dus vrij kort, en binnen lopen de leidingen niet via vaste muren naar het binnen unit. Alleen buiten langs de muur lopen de leidingen door een leidinggoot.)
In de Remeha installatiehandleiding staat dat de koudemiddelleidingen niet korter dan 5 meter mogen zijn.ardvark99 schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 13:41:
[...]
Mooi. Ik vraag mij alleen af, ik heb geen last van trillingen van het buitenunit zet, maar de trillingen die doorgegeven worden aan de koperen buizen die naar het binnenunit lopen.
Ik vraag mij af of dit vermindert wanneer ik de dempers installeer, omdat waarschijnlijk de buitenunit dan tov de muur, aan de muur geen of minder trillingen doorgeeft, maar daardoor wel "losser" op de beugels staat, en de trillingen wel meer doorgeeft aan de buizen. Of moet ik misschien de buizen buiten vaster monteren tegen de muur, zodat deze trillingen minder door gegeven worden naar binnen. Met deze temperaturen heb ik er minder last van, maar ben bang dat volgende week met vries temperaturen dit wel weer meer wordt.
(De koperen leidingen of buizen, lopen vanaf het buitenunit ongeveer 1 meter omhoog, dan onder een hoek van 45 graden 1 meter naar binnen, en dan 1 meter naar het binnenunit. De afstand is dus vrij kort, en binnen lopen de leidingen niet via vaste muren naar het binnen unit. Alleen buiten langs de muur lopen de leidingen door een leidinggoot.)
Als de afstand te kort is moet een horizontale lus gelegd worden (punt 6.4), anders is er kans op storingen of extra geluid.
De stalen veren zoals hierboven heb ik ook op mijn airco buitenunit geplaatst, de standaard rubbers worden bij lagere buitentemperaturen harder en de belasting van de WP hoger, deze 2 aspecten zorgen samen voor meer "herrie". Het maakte bij mij een groot verschil.
Of de veren ook helpen tegen koudemiddel-leidingtrillingen weet ik niet, het zal in ieder geval niet verslechteren.
Remeha is heel behulpzaam, dat miste ik bij sommige andere aanbieders.
Hieronder de tabellen, ik heb ze van de Mercuria ACE 4/6 kW ook toegevoegd, al horen deze strikt gezien niet in dit topic.
Wat opvalt:
De Mercuria ACE buitenunits zijn iets wat stiller dan de ELGA ACE.
De opstelling heeft grote invloed op de hoogte van het geluid (vrije veld, halve bol, kwart bol enz).
:strip_exif()/f/image/DzuwQQc7mcaXrk6kZ3T5rUeA.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/o18ke7PT8l20wqOTRMpgAAWU.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/RtaT7cYyg5pBHEeSaw4pvl82.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/gZOIoDtoYRdR4KobHAei6nCP.jpg?f=fotoalbum_large)
Moet je wel goed invoeren in de reken tool van de Rijksoverheid.
Wanneer de buren dichtbij wonen (zoals in rijtjeshuis) zou ik altijd voor aanschaf de geluidsberekening (laten) doen (en natuurlijk de buren informeren).
Ik lees in dit forum regelmatig, optimale flow en afgifte vergroten.
Zelf heb ik EA4 met 40ltr buffervat, beneden 65m2 aan vloerverwarming en een LT verdeler zonder pomp.
Dus het warme water gaat direct de vloer in.
Ik draai op de standaard 12 liter debiet, ruimte- en buitenregeling gecombineerd, stooklijn 0,6 en constant op 19 graden.
Nu heb ik al mijn radiatoren geknepen bij de voetventielen omdat het geen LT radiatoren zijn.
Wat is jullie advies, radiatoren toch opendraaien om een groter afgifte te krijgen of dicht laten en primair de vv te verwarmen?
Wat is het beste voor een optimaal systeem?
Back to the future
Door meer water rond te pompen krijg je niet ineens meer vermogen want je EA blijft 4 kW.
Precies dit ben ik ook aan het proberen. De trillingen in het buizen systeem en de leidinggoot te verminderen. Heb nu de groene vibratiedempers besteld om te kijken of dit verschil uit maakt.ardvark99 schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 13:41:
[...]
Mooi. Ik vraag mij alleen af, ik heb geen last van trillingen van het buitenunit zet, maar de trillingen die doorgegeven worden aan de koperen buizen die naar het binnenunit lopen.
Goed om te horen dat ik niet de enigste ben met dit "probleem". Ik hoor graag wat bij jou het resultaat is. Ik ben so wie so van plan om de dempers te installeren, dat zijn de kosten niet, maar moet nog de tijd zien te vindenpasmanm schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 09:55:
[...]
Precies dit ben ik ook aan het proberen. De trillingen in het buizen systeem en de leidinggoot te verminderen. Heb nu de groene vibratiedempers besteld om te kijken of dit verschil uit maakt.
Dus als ik het goed begrijp neem je voor de ElgaAce 4kW 61Db Lwa-max in de rekentool?waldi62 schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 15:03:
Ik heb bij Remeha de geluidsgegevens opgevraagd voor de ELGA ACE en de Mercuria ACE 4 en 6 kW.
Remeha is heel behulpzaam, dat miste ik bij sommige andere aanbieders.
Hieronder de tabellen, ik heb ze van de Mercuria ACE 4/6 kW ook toegevoegd, al horen deze strikt gezien niet in dit topic.
Wat opvalt:
De Mercuria ACE buitenunits zijn iets wat stiller dan de ELGA ACE.
De opstelling heeft grote invloed op de hoogte van het geluid (vrije veld, halve bol, kwart bol enz).
Mijn installateur geeft aan 35Db op 3m afstand, in de rekentool kom ik dan op 45Db.
intentionally left blank
Als je de afstand tot een geluidsbron verdubbelt neemt de hoeveelheid decibel af met 6 dB. Standaard wordt geluid op een afstand van 1 m gemeten. Als je dus op een afstand van 2 m van een bron van 61 dB zit, hoor jij maar 55 dB. Zit je op een afstand van 4 m, dan is dat 2 verdubbelingen en 49 dB
[ Voor 4% gewijzigd door Pietje555 op 05-01-2024 13:44 ]
Mogelijk heeft de installateur de geluidsproductie berekend in de stille (nacht) modus. Ik zou het even navragen.pjeterinfo schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 10:45:
[...]
Dus als ik het goed begrijp neem je voor de ElgaAce 4kW 61Db Lwa-max in de rekentool?
Mijn installateur geeft aan 35Db op 3m afstand, in de rekentool kom ik dan op 45Db.
Als ik terugreken kom ik tot de conclusie dat hij 53Db(A) heeft gebruikt in de rekentool.waldi62 schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 15:27:
[...]
Mogelijk heeft de installateur de geluidsproductie berekend in de stille (nacht) modus. Ik zou het even navragen.
Dat is de waarde die vermeld is in het energielabel.
Voor de rekentool moet toch 60,6dB(A) gebruikt worden?
intentionally left blank
Wat er in het ergste geval kan gebeuren, is dat de buren gaan klagen en bij de gemeente om handhaving gaan vragen, deze zullen dan een geluidsmeting kunnen laten uitvoeren waar bij niet al te koud weer buiten (5-15 graden of zo), dus zonder aanvriezing (want dat kan de geluidsproductie nog vergroten) er een slinger aan de thermostaat wordt gegeven waardoor de warmtepomp op 100% gaat draaien. Als vervolgens op de erfgrens of ergens bij een raam/deur op de gevel een te hoog geluidniveau wordt gemeten dan moet je de situatie aanpassen. Met de geluidstool kan je dus een inschatting maken wat de kans is dat je daar goed uitkomt, en in sommige gemeentes is het ook een voorwaarde bij de verlening van een evt. vergunning.
Overigens laat me dit wel zien hoe streng die norm eigenlijk is, mijn situatie voldoet met die 60,6 dB geluidsvermogen totaal niet, de warmtepomp staat zowat op de erfgrens en vrij dicht op de gevel (op 1 meter) - ook die van de buren (wel voor een muur die het geluid flink afschermt) en er is totaal geen overlast.
[ Voor 16% gewijzigd door JBtL op 05-01-2024 17:35 ]
Ik heb nu sinds 1.5 jaar een ACE 4kw en ben van 1460 naar 460 m3 gas gegaan! Ik gebruik zone regeling en heb wel eens dat als alleen badkamer radiator (handdoek radiator) aanstaat er een hard gebonk uit de radiator komt. Probeer nu een lagere max pomptoerental (van 100-80%).
Wat doen jullie met onderhoud? Mijn installateur zei 1 keer per jaar langs te komen voor onderhoud en zou nog bellen, maar dit niet gedaan. Moet ik hem achter de broek aan zitten om onderhoud te plegen? Doe wel 1 keer per 2 jaar CV ketel onderhoud via Feenstra
[ Voor 15% gewijzigd door JBtL op 05-01-2024 20:23 ]
voor zover ik weet geen bypass.JBtL schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 20:22:
@tomdh76 Zit er wel een veerbelaste bypass (AVDO) in? Zo ja, dan moet deze wellicht beter worden ingesteld. Als alle kranen dichtzitten (dus ook die in de badkamer) moet er water doorheen lopen (dat merk je doordat de bypass dan warmer wordt).
Is er wel een serie-buffervaatje geplaatst? Behalve voldoende stroming is ook voldoende totale volume als alle groepen dichtlopen van belang. Anders kan de warmtepomp niet voldoende warmte van binnen halen om de buitenunit te ontdooien. Zoneregeling met een warmtepomp is overigens eigenlijk zelden een goed idee.
[ Voor 8% gewijzigd door JBtL op 05-01-2024 21:19 ]
- onderhoud is niet echt nodig. Wel 1 maal per jaar buitenunit schoonmaken (met zacht waterstraal, hogedruk spuit beschadigt de lamellen) en een keer het vuil filter reinigentomdh76 schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 19:34:
Leuk topic!
Ik heb nu sinds 1.5 jaar een ACE 4kw en ben van 1460 naar 460 m3 gas gegaan! Ik gebruik zone regeling en heb wel eens dat als alleen badkamer radiator (handdoek radiator) aanstaat er een hard gebonk uit de radiator komt. Probeer nu een lagere max pomptoerental (van 100-80%).
Wat doen jullie met onderhoud? Mijn installateur zei 1 keer per jaar langs te komen voor onderhoud en zou nog bellen, maar dit niet gedaan. Moet ik hem achter de broek aan zitten om onderhoud te plegen? Doe wel 1 keer per 2 jaar CV ketel onderhoud via Feenstra
- die 460 kan omlaag door minder na regeling, constantere ruimte temperatuur en de flow (pomp snelheid) zo hoog mogelijk , dus min omhoog naar bv 80%
- defrost is geen issue op voorhand, gasketel springt kort bij indien nodig
Nb
Bij 1500m3 kan je naar alleen gasverbruik bij/onder het vriespunt
[ Voor 7% gewijzigd door BarryH op 05-01-2024 21:57 ]
Volgens mij wel een buffervat. Ik las over zo'n veer dat je ipv een veer ook een badkamer radiator (handdoek radiator) kan gebruiken. Daar heb ik nu dus een instelbare thermostaatkraan op gezet van plugwise voor de zone regeling. Ik ga die er af halen en dan constant de thermostaatkraan open. Verder wel tevreden met de zoneregeling. Kamers boven met radiatoren en vloerverwarming beneden.JBtL schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 21:18:
@tomdh76 Dan is er te weinig volumestroom in het systeem als alle kranen dichtlopen. Op te lossen door meer radiatoren/groepen altijd open te houden (dus ongeregeld te laten) of zo'n veerbelaste bypass te plaatsen.
Is er wel een serie-buffervaatje geplaatst? Behalve voldoende stroming is ook voldoende totale volume als alle groepen dichtlopen van belang. Anders kan de warmtepomp niet voldoende warmte van binnen halen om de buitenunit te ontdooien. Zoneregeling met een warmtepomp is overigens eigenlijk zelden een goed idee.
- Dank, ik zal de buitenunit een keer afspoelen (als het niet gaat vriezen...:-). Zit vuilfilter ook in buitenunit of elders in het systeem?BarryH schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 21:56:
[...]
- onderhoud is niet echt nodig. Wel 1 maal per jaar buitenunit schoonmaken (met zacht waterstraal, hogedruk spuit beschadigt de lamellen) en een keer het vuil filter reinigen
- die 460 kan omlaag door minder na regeling, constantere ruimte temperatuur en de flow (pomp snelheid) zo hoog mogelijk , dus min omhoog naar bv 80%
- defrost is geen issue op voorhand, gasketel springt kort bij indien nodig
Nb
Bij 1500m3 kan je naar alleen gasverbruik bij/onder het vriespunt
- ik zal nog wat sleutelen aan de instellingen, dank!
Vuilfilter zit in of bij binnenuittomdh76 schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 09:13:
[...]
- Dank, ik zal de buitenunit een keer afspoelen (als het niet gaat vriezen...:-). Zit vuilfilter ook in buitenunit of elders in het systeem?
- ik zal nog wat sleutelen aan de instellingen, dank!
Alle 2 defrosten ze eens per uur afgelopen nacht, maar WP 1 begint direct redelijk "volle bak" na een defrost en gebruikt nagenoeg geen gas. WP 2 begint "rustig" na een defrost en loopt qua vermogen op en heeft afgelopen nacht 1,5 m3 gas verbruikt.
WP 1 wordt gemonitord via de P1 meter, WP 2 heeft een eigen kWh meter.
Grafiek WP 1

Grafiek WP 2

Hou zou het kunnen dat deze beide Elga Aces zich zo verschillend gedragen
[ Voor 12% gewijzigd door Grolsch op 07-01-2024 10:49 ]
Mijn verloop zit hier een beetje tussen in, hier duurt het 30 minuten voordat hij weer op zijn max draait en dan natuurlijk na 25-30 minuten gaat hij in defrost. Ik zou ook graag zien dat hij sneller naar zijn maximale vermogen gaat als dat mogelijk is.
De setpoint blijft over het geheel constant.
Had al geprobeerd om CP730 'Opwarmsnelheid' aan te passen van extra langzaam naar normaal of snelst. Maar dit lijkt niets uit te maken.
Tips zijn welkom.
:strip_exif()/f/image/uIX2iicaxPoIxqCLOr9dmnB6.jpg?f=fotoalbum_large)
Grolsch schreef op zondag 7 januari 2024 @ 10:47:
Ik kan bij 2 Elga Ace installaties (6KW) remote het stroomverbruik een beetje volgen, en zie toch verschillend gedrag.
Alle 2 defrosten ze eens per uur afgelopen nacht, maar WP 1 begint direct redelijk "volle bak" na een defrost en gebruikt nagenoeg geen gas. WP 2 begint "rustig" na een defrost en loopt qua vermogen op en heeft afgelopen nacht 1,5 m3 gas verbruikt.
WP 1 wordt gemonitord via de P1 meter, WP 2 heeft een eigen kWh meter.
Grafiek WP 1
[Afbeelding]
Grafiek WP 2
[Afbeelding]
Hou zou het kunnen dat deze beide Elga Aces zich zo verschillend gedragen