• tcw82
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 07:46
Blihi schreef op maandag 26 januari 2026 @ 21:05:
@Theovelders stop aub met het adviseren om naar ChatGPT te luisteren. We hebben een serieus forum hier.
Persoonlijk vind ik het wel fijn. @Theovelders meldt wat zijn bronnen zijn. Daardoor kan een ieder die hier leest zelf afschaffen hoe hij die informatie waardeerd. Door dit zo te doen (melden dat je het van een large language model hebt) blijft dat transparant. De andere kant komt namelijk maar al te vaak voor. Iemand weet een overtuigend verhaal neer te zetten en komt mogelijk overtuigend over, maar blijkt dan toch gewoon allemaal onzin te verkopen die door hallucinaties van een chatbot zijn bedacht. Bron vermelding, heel goed @Theovelders

@Blihi het is inderdaad serieus hier, dat is ook helemaal waar.

• tcw82
@Theovelders dan haal ik dit ook weg.

[ Voor 82% gewijzigd door tcw82 op 26-01-2026 23:24 ]

• Theovelders
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 23:12
tcw82 schreef op maandag 26 januari 2026 @ 21:39:
[...]

Dit is dan weer jammer, ik zit je net "te verdedigen" ga je ruzie zoeken met @Blihi 🫣🫣🫣
@tcw82
Mijn opmerking in zijn richting heb ik verwijderd het was niet slim van mij om zo te reageren.
Terug naar het belangrijkste onderwerp in dit draadje :) en ik probeer natuurlijk mee te denken over vooral oplossingen.

[ Voor 7% gewijzigd door Theovelders op 26-01-2026 23:02 ]

• Blihi
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 27-01 16:34
tcw82 schreef op maandag 26 januari 2026 @ 21:38:
[...]

Persoonlijk vind ik het wel fijn. @Theovelders meldt wat zijn bronnen zijn. Daardoor kan een ieder die hier leest zelf afschaffen hoe hij die informatie waardeerd. Door dit zo te doen (melden dat je het van een large language model hebt) blijft dat transparant. De andere kant komt namelijk maar al te vaak voor. Iemand weet een overtuigend verhaal neer te zetten en komt mogelijk overtuigend over, maar blijkt dan toch gewoon allemaal onzin te verkopen die door hallucinaties van een chatbot zijn bedacht. Bron vermelding, heel goed @Theovelders

@Blihi het is inderdaad serieus hier, dat is ook helemaal waar.
Prima dat de bron vermeld wordt en je hebt gelijk dat het nog erger is om gewoon te copy-pasten zonder bronvermelding. Maar in alle gevallen moet je wel volledig achter het geschreven verhaal staan en dat ondersteunen, ofwel uit eigen kennis, ofwel met links. in dit geval stond er niets anders dan: "je moet het aan ChatGPT vragen" en dat is wel het slechtste advies dan je ooit aan iemand kunt geven. Maar goed, over tot de orde van de dag.

In jouw foto zie ik meer aanleidingen voor problemen. De flow wordt inderdaad beperkt door de toegepaste haakse koppelingen. Het liefst zou je daar bochten met een ruime radius toepassen.

De opstelling van buizen los in een PVC bak is verre van ideaal. Enige trilling in de leiding, die veroorzaakt wordt door turbulentie in de knietjes, wordt nu versterkt doordat die hele PVC kast gaat meetrillen. De leidingen zelf zouden gebeugeld moeten worden aan de muur (er zijn muurbeugels met rubber inlay, zodat je geen starre verbinding krijgt). Ik begrijp dat dat vanuit zicht-oogpunt minder mooi is, maar dan kun je achteraf een omkasting om de leidingen heen plaatsen, maar dus niet de leidingen in de omkasting leggen. Bijkomend voordeel is dat je dan ook die leidingen nog eens extra kunt isoleren (ieder apart, niet samen).

De flexibele slangen die tussen de muur en de WP zitten lijken vrij strak te staan. Om daar echt te ontkoppelen zou je die in een cirkel moeten hebben lopen. Dan kan de WP vrij bewegen en vangen die flexibele slangen de trillingen op. Ze zullen dan wel veel langer moeten zijn natuurlijk en ook hier kun je die weer apart isoleren met goede buisisolatie, afgewerkt met UV-bestendige tape (een goede is nog het lastigst te vinden)

WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 3 strings, totaal 12600 Wp, 15 kWh thuisaccu

• tcw82
Blihi schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 07:41:
[...]

Prima dat de bron vermeld wordt en je hebt gelijk dat het nog erger is om gewoon te copy-pasten zonder bronvermelding. Maar in alle gevallen moet je wel volledig achter het geschreven verhaal staan en dat ondersteunen, ofwel uit eigen kennis, ofwel met links. in dit geval stond er niets anders dan: "je moet het aan ChatGPT vragen" en dat is wel het slechtste advies dan je ooit aan iemand kunt geven. Maar goed, over tot de orde van de dag.

In jouw foto zie ik meer aanleidingen voor problemen. De flow wordt inderdaad beperkt door de toegepaste haakse koppelingen. Het liefst zou je daar bochten met een ruime radius toepassen.

De opstelling van buizen los in een PVC bak is verre van ideaal. Enige trilling in de leiding, die veroorzaakt wordt door turbulentie in de knietjes, wordt nu versterkt doordat die hele PVC kast gaat meetrillen. De leidingen zelf zouden gebeugeld moeten worden aan de muur (er zijn muurbeugels met rubber inlay, zodat je geen starre verbinding krijgt). Ik begrijp dat dat vanuit zicht-oogpunt minder mooi is, maar dan kun je achteraf een omkasting om de leidingen heen plaatsen, maar dus niet de leidingen in de omkasting leggen. Bijkomend voordeel is dat je dan ook die leidingen nog eens extra kunt isoleren (ieder apart, niet samen).

De flexibele slangen die tussen de muur en de WP zitten lijken vrij strak te staan. Om daar echt te ontkoppelen zou je die in een cirkel moeten hebben lopen. Dan kan de WP vrij bewegen en vangen die flexibele slangen de trillingen op. Ze zullen dan wel veel langer moeten zijn natuurlijk en ook hier kun je die weer apart isoleren met goede buisisolatie, afgewerkt met UV-bestendige tape (een goede is nog het lastigst te vinden)
Ze hebben in een cirkel gezeten dat was helemaal een herrie hel.

Er hebben rvs ribbelslangen tussen gezetten -> herrie

Bigfoots met schuim blokjes -> even minder tot de blokjes vastvriezen -> herrie

De leidingen op de muur hebben een enkele beugel ergens in de pvc koker. Binnen in huis zijn ze in een steenwol gevangen.

Samengevat: de brom bij lagere vermogens en daarmee lagere flow (de interne pomp moduleert) zijn nog altijd niet opgelost.

• Theovelders
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 23:12
tcw82 schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 08:08:
[...]

Ze hebben in een cirkel gezeten dat was helemaal een herrie hel.

Er hebben rvs ribbelslangen tussen gezetten -> herrie

Bigfoots met schuim blokjes -> even minder tot de blokjes vastvriezen -> herrie

De leidingen op de muur hebben een enkele beugel ergens in de pvc koker. Binnen in huis zijn ze in een steenwol gevangen.

Samengevat: de brom bij lagere vermogens en daarmee lagere flow (de interne pomp moduleert) zijn nog altijd niet opgelost.
@tcw82
Ik denk dat er toch wat meer vulling en eventueel beugels voor de leidingen in de koker moeten worden aangebracht.
Ik heb dit al eerder gesuggereerd, die koker is een bijna lege klankkast die mogelijk het geluid van de leidingen versterkt.
Ik denk dat deze werkzaamheden nog het meest eenvoudig zijn is om nog te proberen !!

• Caayn
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
Kan je de rubberenmatten met noppen ook eenvoudig zelf maken? Door bijv 10x10x1cm tegeldragers te verlijmen aan rubbermatten? Deze combinatie is bij vrijwel iedere bouwmarkt te krijgen.

• tcw82
Caayn schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 12:10:
Kan je de rubberenmatten met noppen ook eenvoudig zelf maken? Door bijv 10x10x1cm tegeldragers te verlijmen aan rubbermatten? Deze combinatie is bij vrijwel iedere bouwmarkt te krijgen.
Interessant, ik denk het wel. Met de juiste lijm blijft alles flexibel. Ben wel benieuwd of dat kosten technisch zinnig uitkomt?

• tcw82
Theovelders schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 11:55:
[...]

@tcw82
Ik denk dat er toch wat meer vulling en eventueel beugels voor de leidingen in de koker moeten worden aangebracht.
Ik heb dit al eerder gesuggereerd, die koker is een bijna lege klankkast die mogelijk het geluid van de leidingen versterkt.
Ik denk dat deze werkzaamheden nog het meest eenvoudig zijn is om nog te proberen !!
We hebben het over 2 kokers in de opstelling hier.
De buiten koker (wit pvc ding) kan ik mee aan de gang. Sterkte nog. Dat staat op de planning voor binnenkort. Dan gaat die hele leiding loop aan op de schop. Alles naar 32mm voor dat deel en kortere route. De wp gaat dan ook op een andere plek.

Binnen, in het dak van de woning liggen de alupex leidingen in een stalen H balk die is afgetimmerd met hout, gevuld met steenwol en daarna nog eens afgetimmerd met "akoestisch gips" wat bestaat uit steenwol, metalstud, folie, dubbel gips, dit pakket is door een niet nader te noemen luchthaven aangebracht. En werkt heel erg goed tegen geluiden vanaf die zelfde luchthaven.

In deze binnenkoker kan ik niets veranderen. Behalve compleet nieuwe leidingen trekken, buiten de koker om, door slaapkamers, overloop etc.

• Caayn
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
tcw82 schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 13:18:
[...]

Interessant, ik denk het wel. Met de juiste lijm blijft alles flexibel. Ben wel benieuwd of dat kosten technisch zinnig uitkomt?
Niet zozeer vanuit kosten oogpunt meer vanuit verkrijgbaarheid en flexibiliteit. Je kan zo eenvoudig dikke rubberen tegels met grote noppen maken. Rubberen tegels van +/-4 cm dikte, of zelfs dikker, zijn makkelijk te vinden, leg er >2cm aan tegeldragers bovenop en je hebt flinke noppen. De dikte en grote van de noppen kan je eenvoudig bepalen.

• Technician-
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 08:13
Worden geluidsproblemen met al deze soms zeer theoretisch oplossingen wel eens echt helemaal opgelost? Serieuze vraag btw.
Geluid en vooral trillingen zijn vaak best ingewikkeld en lastig te verhelpen.

Wat zijn voorbeelden van een uitermate goed eindresultaat?

• tcw82
Technician- schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 17:09:
Worden geluidsproblemen met al deze soms zeer theoretisch oplossingen wel eens echt helemaal opgelost? Serieuze vraag btw.

Bij mij is het geluid in de woonkamer geheel verdwenen. Elders is het niet weg, daar werk ik nog aan.
maar de woonkamer is 100% stil geworden door het installeren van een metalen frame met gewichten en veren.

• morlune
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 23:43
Dom vraagje:
Als ik een 'stille modus' op mijn WP activeer voor ' s nachts, wordt het vermogen van mijn WP beperkt.
Gaat het toerental dan omhoog of omlaag bij eenzelfde aanvoer temperatuur? En een hoger toerental geeft hoger frequent geluid (hz) dus minder lage tonen/frequenties?

Off-topic:
Eneco is hier langs geweest na de vraag of ze iets aan de zware trillingen aan de (door hen geïnstalleerde) WP konden doen. Trillingen horen erbij, daar gaan ze niks aan doen. Men vind het totaal niet nuttig daar iets aan te doen zo klinkt het.

• tcw82
morlune schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 17:22:
Dom vraagje:
Als ik een 'stille modus' op mijn WP activeer voor ' s nachts, wordt het vermogen van mijn WP beperkt.
Gaat het toerental dan omhoog of omlaag bij eenzelfde aanvoer temperatuur? En een hoger toerental geeft hoger frequent geluid (hz) dus minder lage tonen/frequenties?

Off-topic:
Eneco is hier langs geweest na de vraag of ze iets aan de zware trillingen aan de (door hen geïnstalleerde) WP konden doen. Trillingen horen erbij, daar gaan ze niks aan doen. Men vind het totaal niet nuttig daar iets aan te doen zo klinkt het.
on topic vraag, ik denk dat het ligt aan je systeem. in mijn (Atag) geval is het toerental van de compressor afhankelijk van de temperatuur/energie omzetting. Dus in stille modus draait hij in het lagere gebied (compressor).
Ik ga er even vanuit dat je geen ventilator klachten hebt?

Eneco doet een beetje raar, ik vind het eigenlijk niet off topic, al moeten we misschien wel waken dat het hier nu een technische oplossingen topic is en geen juridisch topic wordt.

• morlune
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 23:43
tcw82 schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 17:43:
[...]

on topic vraag, ik denk dat het ligt aan je systeem. in mijn (Atag) geval is het toerental van de compressor afhankelijk van de temperatuur/energie omzetting. Dus in stille modus draait hij in het lagere gebied (compressor).
Ik ga er even vanuit dat je geen ventilator klachten hebt?
Ik heb geen ventilator klachten inderdaad. Dan zou een stille modus juist averechts werken denk ik? Heb een Mitsubishi Ecodan.

• thido
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 22:59

thido

Tilburg

X21r schreef op maandag 26 januari 2026 @ 16:32:
[...]

2)dempen is veer en massa. Geen veer en veer(veer + bigfoot).
Ik heb een Arotherm van 128kg dus ik zou zeggen massa genoeg van zichzelf. Nu heb ik veren eronder gezet maar wel gewoon op de bigfoots laten staan. Als ik daaraan voel, voel ik verder ook geen trillingen. De veren pakken dat goed op. Zou het zinvol zijn alsnog die bigfoots eronder vandaag te halen en bijvoorbeeld twee betondbandjes ervoor in de plaats te leggen (wegen maar 16kg per stuk maar die heb ik liggen, wellicht twee op elkaar stippelen?). Ik zal de veren er dan nog niet direct op vast bouten maar ben wel nieuwsgierig wat het verschil kan zijn. Unit staat trouwens in de tuin, niet op het dak.

All electric! 8500Wp / Vaillant l/w 7kW / 2x Daikin l/l 2.5kW / Atlantic 200l / Nexus 20kWh / Victron 32kWh

• KifArU
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

Zeker! Het is al een tijd geleden (de wp staat hier nu al ruim 10 jaar op het dak), dus wat lastiger te vinden: KifArU in "Trillingen warmtepomp dempen"

En na 8 jaar met deze oplossing is alles nog in goede staat: De wp werkt nog steeds goed, geluid is nog steeds weg en het frame, veren en rubbers werken ook allemaal nog.

Omdat de vraag hier regelmatig terugkomt, nog even een herhaling van mijn ideeën bij dit ontwerp:

De veren (en eventuele schuimblokjes) dempen de trillingen.

De H-opstelling is ALLEEN om de bewegingen van de buitenunit te verkleinen.

Stel dat de veer aan de linker kant 1cm inveert en aan de rechterkant 1cm uitveert.
Leg je daar een latje van 30cm op, dan zal deze behoorlijk schuin liggen.
Maar leg je er een lat van 150 cm op, dan zal deze vrijwel vlak blijven liggen.
Dat betekent dat met in- en uitveren van de veren in de wind, je buitenunit veel minder heen en weer zal slingeren op een lange lat/balk/koker.

Het feit dat de kokers zelf ook iets doorbuigen en daarmee dempen, is een kleine bonus. Maar dit is niet de essentie van zo'n opstelling.

Uitgebreid verhaal: KifArU in "Trillingen warmtepomp dempen"

Proefondervindelijk bewijs: KifArU in "Trillingen warmtepomp dempen"

• X21r
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 00:21
Caayn schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 12:10:
Leuke gedachte .
Maar effe vast lijm.. weet je wel wat dat kost. En ze zijn kwa gewicht lichter per m3.. dus je bent duurder uit.
En de gaten zijn kleiner in het rubber en zachter.etc etc etc.
Zoek op marktplaats..

• X21r
Theovelders schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 11:55:
[...]

@tcw82
De leidingen trillen niet .. het water trilt ..( zet een manometer er op en de naald trilt..) en dat zet de leidingen aan het trillen.. en daar kan je niet bij in huis boven het plafond.
Die kokers/ leidingen buiten produceren "niets" aan geluid wat naar binnen treed.( het is bovendien kunsttof..geen staal)
Dus een water flow probleem.

• X21r

Effe serieus terug..
Wel mijn postings gezien ...wat ik allemaal al gedaan heb om geluid te dempen ..in praktijk getest.(gaat terug tot 2019).

En wat is geluid opgelost ?
Er zijn helaas 1001 mogelijkheden dat er geluid overlast is.
Waar we wat aan kunnen doen is de resonantie .. zeker op een houten dak.
Daarom ook massa aan de voeten van de Wp .. reden heb ik al diverse keren genoemd ..
dan veren met een H frame en op 4 plekken op het dak staan , reden heb ik ook al vaak genoeg vermeld.
Nog een extra voordeel van een grote grond oppervlakte met een H frame is dat zoals bij @KifArU dat het bij sterke wind niet zo veel gaat dansen ( anders moet je het met een spanband vast zetten !!)

Weet ik alles .. nee ik leer ook nog steeds bij met de diverse praktijk ervaring.
Bijna alles is een kans in het leven ..dus zorg dat je de kansen zo veel mogelijk jouw kant op vallen.
Ook het geluid is een kans.. zorg dat je zoveel mogelijk doet, dan stijgt de kans op succes.

• X21r
thido schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 21:13:
[...]
Ik heb een Arotherm van 128kg dus ik zou zeggen massa genoeg van zichzelf. Nu heb ik veren eronder gezet maar wel gewoon op de bigfoots laten staan. Als ik daaraan voel, voel ik verder ook geen trillingen. De veren pakken dat goed op. Zou het zinvol zijn alsnog die bigfoots eronder vandaag te halen en bijvoorbeeld twee betondbandjes ervoor in de plaats te leggen (wegen maar 16kg per stuk maar die heb ik liggen, wellicht twee op elkaar stippelen?). Ik zal de veren er dan nog niet direct op vast bouten maar ben wel nieuwsgierig wat het verschil kan zijn. Unit staat trouwens in de tuin, niet op het dak.
In de tuin heb je geen veren nodig, als je ze er onder zet heb je meer kans op resoneren van het plaat materiaal van je behuizing.
In de fabriek zijn ze op het geluid getest terwijl ze gemonteerd waren op een betonnen plaat..
Dus een vaste ondergrond..
Maar dan komen we bij de vraag stelling ..waarom , wat wil je bereiken.. want in de tuin op vaste bodem zou het al het minste geluid maken !!.

• X21r
morlune schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 17:22:
Dom vraagje:

Off-topic:
In stille mode gaan de compressor freq en de ventilator freq omlaag.
Het grote voordeel zit er in dat er minder energie geproduceerd word richting het geluid / trilling ).
Dat de freq omlaag gaan is niet erg ( normaal gesproken). Maar mocht je een dak hebben wat resoneert op die lage freq.. ja dan heb je kans...kans.. dat het gaat resoneren, en dus geluid geeft.
Maar de kans is wel heeeel klein omdat er veel minder energie in gestopt word.

Dus ook bij jou de vraag.. wat heb je .. hoe staat ie .. wie waar geluid .. en de code van je pin pas..

• X21r
Heren ..neem ik even aan.

Even een algemene mededeling.

Jullie denken gelijk al in oplossingen.. omdat jullie iets zien.
Niet iedereen heeft dezelfde klachten en oorzaken en situaties en oplossingen.

Wat helaas wel gemeenschappelijk is ( tweakers eigenschap) dat als er een 1 meter geadviseerd word om dat het werk..dat men toch maar 50 cm neemt.. moet toch wel voldoende zijn .. denkt men.

Om even als voorbeeld ( niet persoonlijk bedoelt he)
Om de tegels van 10x10x1 omdat er "dempen" en "rubber" op het etiket staat zou het toch moeten werken ?
Dan maar even aan elkaar plakken.

Die rubber tuin/terras tegels zijn zwaarder .. en hebben gaatjes ( geluid kan je niet zo maar dempen maar moet je beetje bij beetje weg werken.
Daarnaast zijn de noppen hoog met een schuin vlak, wat ook er voor zorgt het geluid wat gedempt word.
Dat ze zwaarder zijn komt mooi uit. kans op resonantie van je dak word gedempt door de zwaarte.

Maar als je die "demping" en de tekst "rubber" op het etiket belangrijk vind, dan koop je er toch een heleboel van .
Je mist wel alle eigenschappen.. zou het kunnen werken al die plaatjes op elkaar lijmen ..JA

JA..er was er zelfs een die dat inpak lucht bubbels plastic onder zijn Wp monteerde … alles kan.
Je mist wel alle eigenschappen....

Als je echt geluid binnen/buiten heb en je weet vrij zeker ( er zijn wat testen voor) waar het vandaan komt dan kunnen we er wel wat mee.
Iedereen wil maar een keer het dak op.. en doe het goed.. geluid kan helaas overal vandaan komen en als je het goed doet kan je verder zoeken.
Het is normaal gesproken niet de schuld van de WP zelf .. maar de montage en je gebouw eigenschappen.

• Technician-
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 08:13
KifArU schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 21:48:
[...]

Zeker! Het is al een tijd geleden (de wp staat hier nu al ruim 10 jaar op het dak), dus wat lastiger te vinden: KifArU in "Trillingen warmtepomp dempen"

En na 8 jaar met deze oplossing is alles nog in goede staat: De wp werkt nog steeds goed, geluid is nog steeds weg en het frame, veren en rubbers werken ook allemaal nog.

Omdat de vraag hier regelmatig terugkomt, nog even een herhaling van mijn ideeën bij dit ontwerp:

De veren (en eventuele schuimblokjes) dempen de trillingen.

De H-opstelling is ALLEEN om de bewegingen van de buitenunit te verkleinen.

Stel dat de veer aan de linker kant 1cm inveert en aan de rechterkant 1cm uitveert.
Leg je daar een latje van 30cm op, dan zal deze behoorlijk schuin liggen.
Maar leg je er een lat van 150 cm op, dan zal deze vrijwel vlak blijven liggen.
Dat betekent dat met in- en uitveren van de veren in de wind, je buitenunit veel minder heen en weer zal slingeren op een lange lat/balk/koker.

Het feit dat de kokers zelf ook iets doorbuigen en daarmee dempen, is een kleine bonus. Maar dit is niet de essentie van zo'n opstelling.

Uitgebreid verhaal: KifArU in "Trillingen warmtepomp dempen"

Proefondervindelijk bewijs: KifArU in "Trillingen warmtepomp dempen"
Jouw oplossing is super eenvoudig idd. Mooi dat het werkt.
Pagina: 1 ... 19 20 Laatste