• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 16:49
@HBconsult Voordat je nóg meer massa op die dakkapel plaatst: Wat mag er eigenlijk maximaal op? Is dat met je constructeur doorgesproken? De meeste dakkapellen zijn hier niet op gemaakt namelijk...

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

• Technician-
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 22:11
Zie bij wasco een nieuw product:
https://www.wasco.nl/artikel/99SE1150#

Senor anti-rollover metalen veervoetAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4hu8EL3VZslQb5cyZfHuyP37kjQ=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/JOB0pYGAvNFswoxAR9nInbTH.jpg?f=user_large

Ziet er degelijk uit.
Kan iemand met speciaal verstand, iets zeggen over de fysieke en geteste eigenschappen?

• tcw82
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 22:51
Speciaal verstand..... :o :o :+ :+

• smartsys
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17:29
Technician- schreef op maandag 16 februari 2026 @ 10:34:

Senor anti-rollover metalen veervoet[Afbeelding]

Ziet er degelijk uit.
Kan iemand met speciaal verstand, iets zeggen over de fysieke en geteste eigenschappen?
Ik mis de echte technische informatie over deze veren. De veerconstante. Hoeveel zakt de veer in per kg belasting. Je moet in het ideale werkgebied van een veer zitten. Zo had mijn installateur 4 50kg veren geplaatst onder een Remeha Elga Ace 6KW van 45kg. De veren worden dus maar met iets van 7 tot 15kg belast.

Een veer werkt pas écht als trillingsisolator wanneer hij voldoende indrukking heeft (statische doorbuiging).
Richtlijn:

< 5 mm indrukking → isolatie bijna nul
5–10 mm indrukking → redelijk
10–25 mm indrukking → ideaal voor HVAC warmtepompen
> 30 mm → te slap / instabiel bij wind

Mijn 50kg veer zal aan de zwaarste kant met ongeveer 5mm worden ingedrukt. Oftewel Isolatie bijna NUL!
Deze veer onder een H frame met ballast zal echter de veren in een 5-15mm werkgebied brengen.

[ Voor 3% gewijzigd door smartsys op 16-02-2026 11:05 ]

• tcw82
smartsys schreef op maandag 16 februari 2026 @ 10:51:
[...]

Ik mis de echte technische informatie over deze veren. De veerconstante. Hoeveel zakt de veer in per kg belasting. Je moet in het ideale werkgebied van een veer zitten. Zo had mijn installateur 4 50kg veren geplaatst onder een Remeha Elga Ace 6KW van 45kg. De veren worden dus maar met iets van 7 tot 15kg belast.

Een veer werkt pas écht als trillingsisolator wanneer hij voldoende indrukking heeft (statische doorbuiging).
Richtlijn:

Mijn 50kg veer zal aan de zwaarste kant met ongeveer 5mm worden ingedrukt. Oftewel Isolatie bijna NUL!
Mooie analyse. Dan is het toevoegen van gewicht boven de veren mogelijk een makkelijke "tune" mogelijkheid. Dan kan je ook de scheve belasting door scheef gewicht van de wp bijstellen.

• smartsys
tcw82 schreef op maandag 16 februari 2026 @ 11:04:
[...]

Mooie analyse. Dan is het toevoegen van gewicht boven de veren mogelijk een makkelijke "tune" mogelijkheid. Dan kan je ook de scheve belasting door scheef gewicht van de wp bijstellen.
Dat kan ook door te "chimmen". Door de veren die minder ingedrukt worden te verhogen creëren je meer tegendruk en wordt een veer verder ingedrukt. Wist ik ook niet hoor. Microsoft Copilot heeft voor mij uitgerekend wat de drukverdeling op de veren is en kwam met een "chim" plan om de minder belaste veren toch in het goede werkgebied te krijgen.

[ Voor 23% gewijzigd door smartsys op 16-02-2026 11:12 ]

• HBconsult
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 16:54

HBconsult

Creatief spelen met energie

beste mensen,
Bedankt voor alle tips. Daar ga ik zeker mee aan de slag.
Maar ik moet op een grote ladder om er goed bij te komen en daar is nu het weer niet voor.

Ben inmiddels met WeHeat aan het communiceren over het probleem hopelijk komt daar nog iets nuttigs uit.
Het probleem komt en gaat en ik probeer nog steeds te ontdekken wat het triggert.
Maak nu regelmatig scans bij verschillende toerentallen ( en overlast) om beter inzicht te krijgen.
Maar ook bij gelijke omstandigheden ( voor zover ik die kan vaststellen) komt en gaat de resonanties.
Zelfs midden in een langdurige rustige run...........ineens komt het op

De constructie.
Destijds samen met de aannemer extra dikke en meer balken in gelegd, dus geen simpele kant en klaar dakkapel.
Ik zal ook de blauwe dempertjes ( Wagner) er tussenuit halen om te zien of dat verschil gaat maken.
Steeds 1 ding wijzigen heb ik ooit geleerd

Ik heb al wat zware grote grindtegels klaar liggen voor het volgende experiment.

Over een H frame. Dat is eventueel de volgende stap. Echter er is niet veel ruimte. De BB staat aan 3 kanten redelijk dicht bij de randen.
We blijven proberen

bedankt voor alle suggesties

Harry

• Technician-
[...]

Richtlijn:

Deze veer onder een H frame met ballast zal echter de veren in een 5-15mm werkgebied brengen.
Dat heeft deze leverancier juist wel goed openbaar staan, zie de datasheets van de dempers op de verschillende gewichten, daarin een tabel met de indrukking per kg.
https://senor.es/en/indus...t-domestic-machines/tbmf/

• smartsys
Technician- schreef op maandag 16 februari 2026 @ 11:56:
[...]

Dat heeft deze leverancier juist wel goed openbaar staan, zie de datasheets van de dempers op de verschillende gewichten, daarin een tabel met de indrukking per kg.
https://senor.es/en/indus...t-domestic-machines/tbmf/
Dank je voor deze info. Ik miste het op de website van die andere partij en was even niet helder genoeg om even bij de fabrikant zelf te kijken.

Ik vind het wel bijzonder dat het lijkt of er een directe koppeling is tussen de boven- en onderzijde van de veer en dat die dan geen trillingen doorgeeft?

• Technician-
smartsys schreef op maandag 16 februari 2026 @ 12:02:
[...]

Dank je voor deze info. Ik miste het op de website van die andere partij en was even niet helder genoeg om even bij de fabrikant zelf te kijken.

Ik vind het wel bijzonder dat het lijkt of er een directe koppeling is tussen de boven- en onderzijde van de veer en dat die dan geen trillingen doorgeeft?
Dan heb je de datasheet nog niet bekeken denk ik, op de onderste pagina staat hoe dat werk. De WP beugel komt tussen 2 vrij bewegende kunststof elementen, de bovenste moer wordt niet aangedraaid, de veer zakt wat in. De as (draadstang m8) werkt dan als een anti-till. Zodat de WP niet heen en weer gaat zwieren (oscilleren noemen ze het daar).

YouTube: How we eliminate noise from air conditioners: TBF and TBMF dampers

[ Voor 8% gewijzigd door Technician- op 16-02-2026 12:11 ]

• martijn v o
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 21:58

martijn v o

Certified by Enphase.

smartsys schreef op maandag 16 februari 2026 @ 11:09:
[...]

Dat kan ook door te "chimmen". Door de veren die minder ingedrukt worden te verhogen creëren je meer tegendruk en wordt een veer verder ingedrukt. Wist ik ook niet hoor. Microsoft Copilot heeft voor mij uitgerekend wat de drukverdeling op de veren is en kwam met een "chim" plan om de minder belaste veren toch in het goede werkgebied te krijgen.
kijk weer zon shit-cpt antwoord. Het verhogen van tegendruk kan alleen door het toepassen van of gewicht of je moet het repareren door slappere veren. Het chimmen is alleen noodzakelijk om de hele handel waterpas te zetten. Niet voor de veren maar wel voor de machine.

PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021. ID-4

• X21r
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 01:27
Technician- schreef op maandag 16 februari 2026 @ 10:34:

Senor anti-rollover metalen veervoet[Afbeelding]

Ziet er degelijk uit.
Ziet er leuk uit.
Mischien is er nog een toepassing voor, helaas kan ik hem niet bedenken.
Misschien voor de look ik zou dan ook je wp behuizing in de epoxy zeten met een gouden randje.

Voor in de buurt van een houten dak of bij geluids overlast zou ik hem zeker niet adviseren..het enigste advies dat ik kan geven is dumpen die dingen.

Reden.
-Er kan een verbinding ontstaan tussen boven kant en beneden kant van de veren..
Dus ook al gaat het via een rubber... kunstof m8 kunstof rubber. Je dak krijgt soms wel soms niet trillingen.. ja ga dan maar zoeken.

- Tilt, ( het schuin staan van de wp ivm de wind kracht)..daarom die m8 draadstang.. maar als de wind steeds tegen de wp blaast en ossicileert dan hoor je steeds getik..m8 tegen de kunstof.

Met een H frame is de tilt / anti rollover al weg gewerkt.
[...]
Richtlijn:

Helaas niet mee eens , in industrie omgeving zou je gelijk kunnen krijgen..
Maar in ons geval ligt het anders. Indrukken wel of niet doet niets meer of minder aan demping! ! !.
Waarom: Wij hebben een hoofd trilling in het horizontale vlak.. (van links naar rechts).
De trilling in het verticale vlak is er ook maar met veel minder energie.( indrukken trekken).
Het houten dak is gevoelig voor trillingen en laat onderdelen resoneren.
Voor resoneren is weinig energie nodig..wat wel belangrijk is is de juiste freq.
Neem een stem vork van 1kHz tik hem lichtjes 1x per sec aan en bij blijft geluid produceren.

En nog even trillingen dempen die je met veer en massa..( in de bouw...veer mag zelfs steenwol zijn met dubbele gipsplaat er achter , dus indrukken veer is niet van toepassing)
De gewone AM veren kunnen gewoon trek krachten verwerken.

Ik kom van de week wel met een video waar de trillingen vandaan komen en hoe ze het beste te dempen ( eerste opzet in 3d staat al..)

• smartsys
martijn v o schreef op maandag 16 februari 2026 @ 19:07:
[...]

kijk weer zon shit-cpt antwoord. Het verhogen van tegendruk kan alleen door het toepassen van of gewicht of je moet het repareren door slappere veren. Het chimmen is alleen noodzakelijk om de hele handel waterpas te zetten. Niet voor de veren maar wel voor de machine.
Maar je wilt je warmtepomp toch uiteindelijk ook waterpas? Als chimmen daar nou voor kan zorgen, wat is er dan mis mee?

• tcw82
smartsys schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 12:15:
[...]

Maar je wilt je warmtepomp toch uiteindelijk ook waterpas? Als chimmen daar nou voor kan zorgen, wat is er dan mis mee?
Dat dacht ik ook, ik heb er toen voor gekozen de betonnen voeten te shimmen, niet makkelijk en ook niet ideaal omdat de oversteek dan minder (of niet ) aanligt op de rubberen matten.
Onder de veren (of boven, dat zou niet veel mogen uitmaken) is misschien wel een betere keuze

• ubo3103
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 23:32
Dag,

Na me ingelezen te hebben zit ik nog met een vraag. De warmtepomp bij m’n dochter, een Intergas Xtend, produceert teveel lawaai, waar zij en de buren last van hebben. De wp staat op een houten dak van de uitgebouwde keuken (jaren ‘30 huis). Op basis van de adviezen die ik hier lees kom ik tot het volgende:
- Omgekeerde rubber tegels met noppen
- betonnen tegels 50 x 50
- en daarop een metalen h-frame (rvs 45 x 45 x 3 bijvoorbeeld) die op de hoeken geveerd op betonnen tegels rust (weegt ong. 25 kg)
- op het h-frame de wp, waarbij de voeten van de wp volledig worden ondersteund (wp ong. 45 kg)
- als extra massa op het h-frame aan weerszijden van de wp 2 betonnen opsluitbanden (totaal zo’n 55 kg)
- eventueel, na bevinding, nog wat extra gewicht op de wp.
- wp kan eventueel wat verschoven worden ivm de zwaardere compressor-zijde

Totaal gewicht wordt dus ongeveer zo’n 125 kg. Nu twijfel ik over de aan te schaffen veren, am-25 of am-50. Vier dezelfde, of 2 bij 2? Eventueel kan natuurlijk nog wat extra gewicht worden bijgeplaatst, maar ben benieuwd naar jullie advies….
Groet, Ubo

• X21r
ubo3103 schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 14:10:
- eventueel, na bevinding, nog wat extra gewicht op de wp.

Groet, Ubo
Boven op mag alleen als test.. om te kijken wat het geluid doet.
Naast de Wp 55kg is wat te veel mag minder.

Wat je omschreef hiervoor is inderdaad de beste methode om de trillingen/ geluid weg te werken.

Helaas kunnen er nog meer oorzaken zijn..maar dit is wel het beste om te beginnen.
Je heb dus een Intergas Xtend( monoblok? .).
Eigenlijk moeten we van voren aan beginnen.
Wat zijn de geluids klachten?.
Wat voel je trillen ??
Wat doet extra gewicht als tijdenlijk test boven op de Wp ?

• X21r
smartsys schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 12:15:
[...]

Hoe je hem wilt chimmen zal me een biet wezen.
Boor gaten, extra gewicht er op..etc.zo lang je de veren maar intakt laat en geen " kortsluiting" dmv een m8 bout of zo maakt of rubber of kunstof..of je vingers, er tussen.
Water pas zegt niet alles..
Hier links onder blijft toch nog wat ijs liggen.
Dus controleren !!!. Goed er was wel hevige sneeuwval val vlak ervoor geweest.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/u-aiJRyOdFvks97vg-0OgSING2c=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qNVuu0IbUL2LqUH8yvcsQ5rR.jpg?f=fotoalbum_large

• ubo3103
X21r schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 14:58:
[...]

Je heb dus een Intergas Xtend( monoblok? .).
Eigenlijk moeten we van voren aan beginnen.
Wat zijn de geluids klachten?.
Wat voel je trillen ??
Wat doet extra gewicht als tijdenlijk test boven op de Wp ?
Ja, inderdaad een monoblok. De geluidsklacht is met name brommen wat ik begrijp. Woon er zelf niet, dus moet het even met de verhalen doen ;-)
Extra gewicht bovenop hebben we nog niet getest.

Maar ik begrijp dat 55 kg extra ballast wat overdreven is. Is er een bepaalde verhouding tussen gewicht warmtepomp en de ballast? Wp is zo'n 45 Kg, benodigde ballast zo'n 35 Kg?

groet, Ubo

• X21r
ubo3103 schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 17:24:
[...]

Ja, inderdaad een monoblok. De geluidsklacht is met name brommen wat ik begrijp. Woon er zelf niet, dus moet het even met de verhalen doen ;-)
Extra gewicht bovenop hebben we nog niet getest.

Maar ik begrijp dat 55 kg extra ballast wat overdreven is. Is er een bepaalde verhouding tussen gewicht warmtepomp en de ballast? Wp is zo'n 45 Kg, benodigde ballast zo'n 35 Kg?

groet, Ubo
30 tot 35kg moet genoeg zijn. H frame is ook nog goed voor wat kg. En je dak belasting moet je niet te groot maken en zo ver als het kan dicht bij de muren de punten van het H frame.

• ubo3103
Oké, dank voor de info! En de initiële vraag, zou je misschien daar ook nog iets over kunnen zeggen:

Nu twijfel ik over de aan te schaffen veren, am-25 of am-50. Vier dezelfde, of 2 bij 2? Eventueel kan natuurlijk nog wat extra gewicht worden bijgeplaatst, maar ben benieuwd naar jullie advies…

Totaal gewicht wordt dus minder, zo’n 100 kg. Alvast dank!

• X21r
ubo3103 schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 23:32:
Oké, dank voor de info! En de initiële vraag, zou je misschien daar ook nog iets over kunnen zeggen:

Nu twijfel ik over de aan te schaffen veren, am-25 of am-50. Vier dezelfde, of 2 bij 2? Eventueel kan natuurlijk nog wat extra gewicht worden bijgeplaatst, maar ben benieuwd naar jullie advies…

Totaal gewicht wordt dus minder, zo’n 100 kg. Alvast dank!
Ik zou zeggen neem de 25kg.
Stel je neemt de 200kg veren, die zijn heel wat stugger dus lichte trillingen komen er gewoon door heen.
Mocht de compressor kant te veel inzakken dan kan je 2 veren naast elkaar zetten.
Mocht je Wp net niet waterpas staan kan je een. Opvulstuk VAST monteren tussen de tegel en de onderkant van de montage voet van de veer.
Maar neem deze AM veren zijn het mooist en goed gemonteerd.( veren zijn vast geschroefd ivp geklemt met dunne stripjes)
Op diverse web site te vinden.https://www.mijnklimaatsh...-veervoet-20-50kg-m8.html
Pagina: 1 ... 20 21 Laatste