Acties:
  • +2 Henk 'm!

• X21r
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 11:29
bite schreef op woensdag 21 mei 2025 @ 23:07:
“Daarnaast zijn er aardig wat mensen die het "psychische" probleem er mee hebben.
Daarnaast hebben aardig wat mensen gehoor problemen, zijn super gevoelig voor sommige geluiden.”

Ik heb astma en daardoor meer dan gemiddeld last van luchtvervuiling. Het zal zinloos zijn iedereen gaan vragen te stoppen met autorijden. Toch maken sommige het zo bont dat ik bijvoorbeeld niet meer kan fietsen en eerst medicatie en pauze nodig heb. Gelukkig is er wetgeving om de vervuiling te beperken en enige ontmoediging dmv belasting. Maar buiten dat is het legaal en idem mbt geluidsproductie van warmtepompen etc. Die mogen gedurende de dagdelen een x aantal Db produceren op de erfgrens en dat is helaas als je er hinder van hebt niet 0.
Zo veroorzaakt vrijwel iedereen, die buurvrouw vast ook, wel (ongemerkt) hinder bij elkaar en moeten we dat accepteren toch?
Klop , zelfs de klagers produceren hinder bij andere.
Maar wat ik zeg : Doe zo ver je zelf kan er zo veel mogelijk aan om hinder te verminderen. vandaar al die tips.
En niet bot weg "het zit in hun hoofd...want de wp stond uit dus die kan ze niet gehoord hebben."

... verbeter de wereld en begin bij je zelf...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Blihi
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 14-09 09:29
TerminalNL schreef op zaterdag 17 mei 2025 @ 18:36:
[...]

Om niet aan de normen te voldoen zou die net zoveel herrie moeten maken als een straaljager ( letterlijk gezien de afstand ). Maar in het kader van goede buren etc ben ik best bereid om iets te proberen voor haar.

Ik ben van mening dat ze nergens last van kan hebben, en tijden van klachten kwamen ook lang niet altijd overeen met momenten dat die draaide. Maar ze heeft last sinds wij de pomp hebben geplaatst zegt ze, en het is makkelijk wijzen naar de nieuwe buren met een glimmende nieuwe warmtepomp in de voortuin natuurlijk.

Als ik het gedoe en gezeik kan afkopen met voor 200euro veren kopen dan is dat het meer dan waard helaas.

Zelf nog wat zitten zoeken, en kwam op de Senor TBMF veren uit. Lijken erg goed, maar ervaringen kan ik maar beperkt vinden. Ook de gewichten is me niet geheel duidelijk. Ook omdat de compressor zijde natuurlijk zwaarder is.
Bij dit soort buren zou ik eerst eens proberen om de allergoedkoopste rubberen dempers te plaatsen en er dan vooral op de wijzen dat je je uiterste best gedaan hebt om alle trillingen te dempen. Kijk maar, zelfs speciaal uit Italië geïmporteerde rubbers gebruikt (maak desnoods even een mooie factuur).

WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 4 strings, totaal 12590 Wp

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Blihi
Nadat wij onze WP hadden geplaatst hoorde wij hem soms binnen ook heel goed. Dat bleek een foutje in de plaatsing. Hij staat op een betonnen dak, maar een deel van het gewicht stond op de constructie van een dakraam wat blijkbaar vrij ver onder het dakleer door liep.

Ik heb de WP toen verplaatst, maar dan ga je er op letten. Op een gegeven moment had ik ook het idee dat ik hem toch altijd hoorde en toen heb ik de hele unit om metalen kokers gezet, etc.

Toch hoorde ik hem nog..... dacht ik.

Tot ik op een gegeven moment echt weer zo'n monotone bromtoon hoorde en ik uit bed ging om hem maar uit te zetten. Wat bleek: Hij stond standby (en dat bleek hij al de hele nacht te staan).

Die bromtoon hoor ik af en toe nog. Die komt dus niet uit mijn warmtepomp, maar die moet dus ergens van ver weg komen. Ik vermoed dat het iets op een industrieterrein is.

WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 4 strings, totaal 12590 Wp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• morlune
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 14-09 14:41
Goedemorgen tweakers, ik bezit onderstaande woning binnenkort en hier is een hybride warmtepomp aanwezig, een Mitsubishi ecodan. Deze staat op bigfoots maar geen veren. Het is nu een hybride opstelling waarbij de cv ketel bijspringt bij bepaalde temperaturen. Aangezien de cv ketel aan vervanging toe is, vraag ik me af wat wijs is. Full electric uitbreiding bij de binnenunit klinkt leuk en bied ook mogelijkheid tot koelen. Maar aangezien de warmtepomp op een plat dak staat en niet op de grond, vraag ik me af of dit niet gaat trillen bij erg koude temperaturen. Ik kan nu nog kiezen voor een cv ketel als backup, maar als ik full electric ga word het moeilijk terug te gaan naar gas als het tegenvalt. Verplaatsen van de buitenunit naar bv de tuin word lastig in verband met maximale lengte koelleidingen en misschien ook niet mooi, die leidingen langs de gevel. Lastig, wat denken jullie? Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MAq8xTrIAxVmlIWs34Zj8rUjm2s=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/zdP04O3mu2xOC9bZcXEw9Zyv.jpg?f=user_large
Persoon gemaskeerd op foto

[ Voor 7% gewijzigd door morlune op 23-05-2025 13:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• X21r
morlune schreef op vrijdag 23 mei 2025 @ 10:23:
Goedemorgen tweakers, ik bezit onderstaande woning binnenkort en hier is een hybride warmtepomp aanwezig, een Mitsubishi ecodan. Deze staat op bigfoots maar geen veren. Het is nu een hybride opstelling waarbij de cv ketel bijspringt bij bepaalde temperaturen. Aangezien de cv ketel aan vervanging toe is, vraag ik me af wat wijs is. Full electric uitbreiding bij de binnenunit klinkt leuk en bied ook mogelijkheid tot koelen. Maar aangezien de warmtepomp op een plat dak staat en niet op de grond, vraag ik me af of dit niet gaat trillen bij erg koude temperaturen. Ik kan nu nog kiezen voor een cv ketel als backup, maar als ik full electric ga word het moeilijk terug te gaan naar gas als het tegenvalt. Verplaatsen van de buitenunit naar bv de tuin word lastig in verband met maximale lengte koelleidingen en misschien ook niet mooi, die leidingen langs de gevel. Lastig, wat denken jullie? [Afbeelding]
Behalve de vragen ,
Heeft de WP voldoende vermogen ? ,
Is afgifte systeem echt low temperatuur ? ( dus geen gewone radiators )
Huis goed genoeg geïsoleerd?

Hij staat op een plat houten dak , geluids overlast naar de verdieping er onder moet te doen zijn ( zoals hier beschreven in het forum ).
Het dakraam er achter ,word dat een slaapkamer ? dan moet de achterzijde van de WP afgeschermd worden.
Ter info : aan voor en achterkant van de WP komt even veel lawaai uit.

Ik zou zeggen plaats de WP met zijn rug op de stenen muur er naast.
De uitblaas naar de buren kan je met een "schutting "naar links en rechts verbuigen zodat het geluid niet direct bij de buren terecht komt ( schutting is nauwelijks te zien van de straat kant).
Om geluid ( bij deze plaatsing) door het dak nog meer te dempen kan je omgekeerde rubber tuin tegels neer leggen op het dak ..tot aan de buren hun dak..of er over heen ( via MP goedkoper).
Dus voldoende mogelijkheden om de geluids overlast te dempen.

Nog even over low temp radiators . Heb je nog gewone plaat radiators, vervang deze door low temp uitvoering.
Hou rekening met de leidingen die "oud "en te dun zijn ( en gekrompen !!)
Dus eigenlijk het "gehele" afgifte systeem vervangen .er moet namelijk veeeel meer water per minuut er door heen !!!!!!!!!!
Ervaring uit een huis uit 1990 .. gewoon doen in een keer klaar.

Nog even als je gewone plaat radiators heb, heb je normaal gesproken een hoger aanvoer temperatuur nodig van je water, en moet de WP harder draaien.. dus meer geluid.
Aanrader: Mocht het budget het over hebben , gelijk overal vloer verwarming leggen ook in slaap kamers douche wc .Slaapkamer vinden ze meestal overdreven maar snacht je bed uit en geen schrikbarende koude aan je voeten voelen .. is wel lekker rustgevend.
Het gaat er niet om om je slaap kamer te verwarmen maar om de kou er uit te krijgen !.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tcw82
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 11:48
Goedemorgen tweakers, ik bezit onderstaande woning binnenkort en hier is een hybride warmtepomp aanwezig, een Mitsubishi ecodan. Deze staat op bigfoots maar geen veren. Het is nu een hybride opstelling waarbij de cv ketel bijspringt bij bepaalde temperaturen. Aangezien de cv ketel aan vervanging toe is, vraag ik me af wat wijs is. Full electric uitbreiding bij de binnenunit klinkt leuk en bied ook mogelijkheid tot koelen. Maar aangezien de warmtepomp op een plat dak staat en niet op de grond, vraag ik me af of dit niet gaat trillen bij erg koude temperaturen. Ik kan nu nog kiezen voor een cv ketel als backup, maar als ik full electric ga word het moeilijk terug te gaan naar gas als het tegenvalt. Verplaatsen van de buitenunit naar bv de tuin word lastig in verband met maximale lengte koelleidingen en misschien ook niet mooi, die leidingen langs de gevel. Lastig, wat denken jullie? [Afbeelding]
De afbeelding doet het niet goed...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MAq8xTrIAxVmlIWs34Zj8rUjm2s=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/zdP04O3mu2xOC9bZcXEw9Zyv.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SebastiaanPs
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 12:00
Dit is wel echt het moment om te kijken of je die nieuwe CV ketel wel nodig hebt!

Paar vragen:
1. Is die CV ketel kapot, of kan hij nog één stookseizoen mee? Dan kun je kijken of je zonder kan.
2. Welk type buitenunit en binnenunit heb je?
3. Is het een dak van beton of met houten balken?
4. Heeft de huidige gebruiker de maandelijks gegevens (productie warmte en verbruik elektriciteit, per maand, af te lezen in bedieningspaneel)? En het gasverbruik per maand? Of heeft diegene zelfs dagelijkse data via MELCloud bijvoorbeeld?
5. Wordt SWW met de gasketel gedaan? Geen SWW vat aanwezig?
6. Wat is het afgiftesysteem: vloerverwarming, radiatoren, een mix?

Evt kun je een eigen topic aanmaken volgens de FAQ, dat is vaak wel het handigst.

Hier bij mij staat de buitenunit overigens achter in de tuin met de leidingen over de gevel. Bevalt heel goed. Je hebt ook airco goten die er wat mooier uit zien in diverse kleuren.

WP: Mitsubishi Electric SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D. PV 3330 Wp. Huis 1931, gasloos sinds jan '24.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• morlune
Bedankt voor jullie reactie,
de afbeelding is inmiddels gefixt.
Heeft de WP voldoende vermogen ? ,
Is afgifte systeem echt low temperatuur ? ( dus geen gewone radiators )
Huis goed genoeg geïsoleerd?
De WP heeft een vermogen van 6kw. Er komt vloerverwarming (10cm h.o.h 16mm buizen). Huis is uit 2008, goed geisoleerd lijkt me. Mogelijk moet er nog kruipruimte isolatie als de vloerverwarming het niet genoeg trekt maar dat kan later. Op de bovenste verdieping komen jaga radiatoren.
1. Is die CV ketel kapot, of kan hij nog één stookseizoen mee? Dan kun je kijken of je zonder kan.
2. Welk type buitenunit en binnenunit heb je?
3. Is het een dak van beton of met houten balken?
4. Heeft de huidige gebruiker de maandelijks gegevens (productie warmte en verbruik elektriciteit, per maand, af te lezen in bedieningspaneel)? En het gasverbruik per maand? Of heeft diegene zelfs dagelijkse data via MELCloud bijvoorbeeld?
5. Wordt SWW met de gasketel gedaan? Geen SWW vat aanwezig?
6. Wat is het afgiftesysteem: vloerverwarming, radiatoren, een mix?
1. Hij is nog niet kapot maar uit 2008 en moet een keer vervangen worden. Op zich goed idee ja, om te kijken of de warmtepomp het lukt warm te houden komende winter.
2. Mitsubishi Ecodan 6kw buitenunit met een binnenunit Hydrobox (binnenunit willen we dus misschien vervangen voor een unit met boiler en koelfunctie)
3. Beton met nog wat isolatiemateriaal
4. Geen idee
5. Met gasketel, nog geen vat
6. Er komt vloerverwarming beneden + jaga radiatoren boven (Nu hangen er nog gewone radiatoren, blijkbaar lukt het daar ook mee te verwarmen, wellicht met temperatuur die te hoog is voor een vloerverwarming)

Het gaat me nu vooral om de trillingen, met een betonnen dak zou dat goed te doen moeten zijn toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 11:13
@morlune
ontopic: bij betonnen dak moet dit wel goed gaan
offtopic: maar een eigen topic en tag ons. voor alle overige punten en tips. die horen niet in dit topic

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• morlune
OK dankjewel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rud
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online

rud

Met veel interesse ongeveer de helft van dit draadje gelezen. Wat ik uit deze laatste helft begrepen heb: massa direct onder de WP, dan een draagconstructie van stalen balken en daaronder weer veren.

Maar hoe zit dat dan bij bijvoorbeeld een WeHeat Blackbird? Die heeft in de poten al ingebouwde veren. Daaronder weer een stalen draagconstructie? En daaronder massa? Of toch anders?

Het gaat om plaatsing op een houten dak.

[ Voor 5% gewijzigd door rud op 24-05-2025 02:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• X21r
rud schreef op zaterdag 24 mei 2025 @ 02:28:
Met veel interesse ongeveer de helft van dit draadje gelezen. Wat ik uit deze laatste helft begrepen heb: massa direct onder de WP, dan een draagconstructie van stalen balken en daaronder weer veren.

Maar hoe zit dat dan bij bijvoorbeeld een WeHeat Blackbird? Die heeft in de poten al ingebouwde veren. Daaronder weer een stalen draagconstructie? En daaronder massa? Of toch anders?

Het gaat om plaatsing op een houten dak.
Massa direct onder de WP gemonteerd( aan de voeten):
Is om de behuizing niet te laten trillen, behuizing is goedkoop gemaakte en wel 60 a 80 cm hoog. bij recht op staande WP.
De WeHeat Blackbird ligt en is laag , fabrikant heeft ( als het goed is ) het geluid gemeten met de ingebouwde veren.
"normale" fabrikanten gaan uit van gemonteerd op een betonnen ondergrond en zeggen soms ook "niet op veren zetten"
Als de behuizing gaat trillen ( resoneren) geeft dat een extra hard geluid.
Bij "stevige " WP is dit niet nodig, maar uit voorzorg toch aanbevelings waardig.

De stalen constructie er onder:
Heeft als doel het oppervlakte te vergroten waarop je de trillingen aan je houten dak toevoert.
Anders gezegd : stel je voert je trillingen op een plaats van je stemvork aan, dan is de kans groot dat je stemvork blijft trillen, nu met een stalen constructie voer je op een grotere aftand 2x je trilling toe waardoor je kans dat je stemvork blijft tillen is afgenomen.
Een houten dak heeft om de 60 cm een balk en de planken die er op liggen zijn "losse stemvorken" van ~55cm lang en kunnen resoneren op iets van 90 Hz.

Gewicht onder de stalen draag constructie:
De WP trilt, dempen doe je altijd met "veren en dan massa "
Dus onder je veren zet je massa om de veren de trillingen te laten dempen ,zet je geen massa dan zal je houten dak aardig trillen.

Mocht je bezig zijn met ontwerpen van de montage en je heb een normale WP, maak uit voorzorg de constructie zo dat je later eventueel makkelijk extra gewicht aan de voeten van de WP kan monteren.

Door geluids overlast klachten van staande WP zijn we tot bovenstaande conclusies gekomen.

Bij de WeHeat Blackbird zijn nog geen klachten geweest van geluid veroorzaakt door resoneren van de behuizing.

Resoneren van de behuizing kan zelf komen door beplating welke niet goed vast geschroefd zitten..

Dus bij de WeHeat Blackbird moet je zeker wel massa onder zijn veren monteren, om de veren de trillen te laten absorberen.
Een draag constructie om het oppervlakte te vergroten is de vraag.. waarschijnlijk niet ,omdat je bij een normale draag constructie ,de veren op een grote afstand zet van de WP en daar direct onder het gewicht welke op je dak liggen.
Wat je wel kan doen is lange gewichten nemen per verende poot dus een opsluitband per poot, om zo je contact oppervlakte te vergroten naar je houten dak.

Wat ik me wel afvraag ... aan beide zijde van de WP komt even veel geluid uit .. dus aan de aanzuig kant en de blaas kant !!! .
Nu ligt de aanzuig kant op je dak ....en ze liggen parallel ...!@#!
Ik zou zeggen ( zeker bij een houten dak zonder kiezel stenen ) leg omgekeerde rubber tuintegels onder het gehele oppervlak van de WP en constructie , uitvoorzorg.

[ Voor 15% gewijzigd door X21r op 24-05-2025 07:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 11:57
X21r schreef op vrijdag 23 mei 2025 @ 12:06:
Slaapkamer vinden ze meestal overdreven maar snacht je bed uit en geen schrikbarende koude aan je voeten voelen .. is wel lekker rustgevend.
Het gaat er niet om om je slaap kamer te verwarmen maar om de kou er uit te krijgen !.
Maar is ook afhankelijk van isolatiewaarde van de woning en of er enige isolatie in verdiepingsvloer is.

Ik zou graag lekker warme voeten hebben op mijn slaapkamer maar zou geen vloerverwarming aan kunnen zetten zonder dat de slaapkamer warmer wordt dan gewenst.

Eigenlijk heeft de slaapkamer sowieso al een verwarmde vloer, deze is alleen 20 graden i.p.v. 30 graden beneden.

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 14-09 22:32
Aroniuss schreef op woensdag 21 mei 2025 @ 12:41:
[...]

Beste @X21r , @Insert12 , @greg-a , @tcw82 , @LeonTebbens en iedereen die ik vergeet,
bedankt voor alle reacties op mijn post uit maart. Ik hou er niet van om iets te posten en vervolgens nooit meer te reageren. Helaas is dit wel gebeurd door privé omstandigheden. Graag wil ik iedereen bedanken voor de inzichten. Het issue met mijn buurvrouw is nog niet opgelost. Hierbij even wat ontwikkelingen van de laatste maanden

1. Dempers onder de pomp
2. Stille modus aangezet tussen 22:00u en 07:00u
3. Buurvrouw blijft last houden. Geluid is volgens haar altijd aanwezig. In de nacht meer en belemmert haar in haar slaap. Ook nu hij in standby staat en niet aanspringt bij deze temperaturen.
4. Buren twee huizen verderop hebben geen last meer sinds de stille modus. Zeggen heel soms een gezoem te horen.

Ik begin te twijfelen aan wat de buurvrouw nou precies hoort. Ook omdat ik twee keer bij haar binnen ben geweest en echt niet hoor wat zij meent te horen.

Dit maakt het voor mij lastiger welke stap haar probleem op gaat lossen. Zal het lonen om tegels en rubberen tegels te plaatsen? Zal een kwart slag draaien wellicht helpen. Of moet ik gewoon zeggen, buurvrouw u heeft ergens last van, alleen ik begin te twijfelen of het wel mijn pomp is.

Wederom bedankt en ik hou jullie wel op de hoogte. Wat foto's van de situatie toegevoegd. Dat muurtje waar hij tegenaan staat is het balkon van mijn slaapkamer. Ik hoor en voel hem dus echt nooit. Tijdens de koude maanden heb ik hem heel zachtjes twee keer gehoord. Hij staat ongeveer zo'n 8 meter van haar slaapkamer .

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Draaien met de uitblaas naar de straat toe zal het oplossen.
De buurvrouw ziet dat je iets doet en noemt zich serieus genomen.
Is ook echt beter want geluid botst nu tegen de muur en naar de buren toe.
Straks naar de weg toe.
Het kost niks, met 2 man kun je hem nu al voorzichtig draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• X21r
Technician- schreef op zaterdag 24 mei 2025 @ 08:26:
[...]

De buurvrouw ziet dat je iets doet en noemt zich serieus genomen.
Straks naar de weg toe.
Het kost niks, met 2 man kun je hem nu al voorzichtig draaien.
Ja wat zal ik zeggen.
Uit de tekst blijkt al dat die WP lawaai maakt ..( snachts in standy en dan pas snachs rustig !).
De buurvrouw ziet dat je iets doet en noemt zich serieus genomen
Leuk als het werkt , helaas dat soort klagers ( terwijl hij uit staat toch klagen) gelooft "JOU"niet.
Ter info: aan voor en achterzijde Wp komt even veel lawaai uit, met rug tegen de muur komt er aan de voor zijde 2x zoveel geluid uit ( zie spec fabrikant).
Voordeel geluid aan de voorzijde er uit is dat het door de draaiingen van de lucht zich moeilijk kan voort planten en dat zeker na 8 meter er bijna niets meer van over blijft.
Maar dan hebben we het over de standaard geluids productie gemeten door de fabrikant.
Nee dus
Ze je de WP schuin dan zal hij uitblazen naar de weg...maar de achterkant word netjes gereflecteerd door de muur en zal ongehinderd de weg naar de buren en buurvrouw vinden.(meer geluid).
Het zou leuk zijn als het psychologische effect werkt...maar klager heeft gelezen dat WP lawaai maken .

Maar WP maakt dus blijkbaar wel "lawaai" EN hun huizen zijn slecht geïsoleerd, maak ik op uit de tekst.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• X21r
assje schreef op zaterdag 24 mei 2025 @ 08:20:
[...]

Maar is ook afhankelijk van isolatiewaarde van de woning en of er enige isolatie in verdiepingsvloer is.

Ik zou graag lekker warme voeten hebben op mijn slaapkamer maar zou geen vloerverwarming aan kunnen zetten zonder dat de slaapkamer warmer wordt dan gewenst.

Eigenlijk heeft de slaapkamer sowieso al een verwarmde vloer, deze is alleen 20 graden i.p.v. 30 graden beneden.
offtopic:
-afhankelijk van isolatiewaarde woning: natuurlijk.
-vloerverwarming zonder dat de slaapkamer warmer : je stel de flow zodanig af dat kou uit de vloer is zonder dat de kamer warmer word.

Je gaan maar een keer verbouwen en weet in de meeste gevallen niet wat je woning doet( bestaand huis kopen).Bovendien je gaat maar een keer verbouwen na de aankoop.
En de jaren daarna word het pleisters plakken.. nood oplossingen.. kostbaar en lage COP tot gevolg
Slaapkamers worden meestal ook studeerkamer of werkkamers.

En geen vloer verwarming is leuk ... behalve dicht bij het raam !!! ( kou val).
Wat ik gedaan heb is vloer verwarming op alle resterende kamer als bij verwarming, zodra de aanvoer leiding van de vloer bij het raam komt, omhoog de vloer uit en weer terug de vloer in de rest van het patroon volgen.
Op de aansluiting omhoog een jaga radiator monteren die de kou val van het raam opvangt en verwarmt ..
Mocht de kamer een studeer kamer worden kan de water flow omhoog en een ventilator op de jaga om de kamer snel op temperatuur te krijgen .( jaga losse convertor 10x10x90 ingebouwd in de wand).
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1u7oqMGW_igH-JwilV13-Y7d5LA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OKilgf2fnqYcp1jbCJ0lAjKM.jpg?f=fotoalbum_large
Einde info.
/ offtopic:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 14-09 22:32
X21r schreef op zaterdag 24 mei 2025 @ 09:13:
[...]

Ja wat zal ik zeggen.
Uit de tekst blijkt al dat die WP lawaai maakt ..( snachts in standy en dan pas snachs rustig !).

[...]

Leuk als het werkt , helaas dat soort klagers ( terwijl hij uit staat toch klagen) gelooft "JOU"niet.

[...]

Ter info: aan voor en achterzijde Wp komt even veel lawaai uit, met rug tegen de muur komt er aan de voor zijde 2x zoveel geluid uit ( zie spec fabrikant).
Voordeel geluid aan de voorzijde er uit is dat het door de draaiingen van de lucht zich moeilijk kan voort planten en dat zeker na 8 meter er bijna niets meer van over blijft.
Maar dan hebben we het over de standaard geluids productie gemeten door de fabrikant.

[...]
Nee dus
Ze je de WP schuin dan zal hij uitblazen naar de weg...maar de achterkant word netjes gereflecteerd door de muur en zal ongehinderd de weg naar de buren en buurvrouw vinden.(meer geluid).
Het zou leuk zijn als het psychologische effect werkt...maar klager heeft gelezen dat WP lawaai maken .

Maar WP maakt dus blijkbaar wel "lawaai" EN hun huizen zijn slecht geïsoleerd, maak ik op uit de tekst.
Ik had het niet tegen jou,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spiral
  • Registratie: December 2005
  • Niet online
tcw82 schreef op maandag 19 mei 2025 @ 16:38:
[...]

Ohja, verkeerde foto.
[Afbeelding]

Zo beter
Welke afmetingen en lengte heeft het profiel? En hoe zwaar is de unit die erop staat? Het lijkt dat de unit niet geheel in het midden staat. Is dat vanwege de gewichtverdeling van de unit zelf? Of is dat gezichtsbedrog.

Ik ben aan het oriënteren om dit zelf te maken. Ik heb een aircounit van 42kg. En neig naar een verzinkt profiel van 50x50x3.

To say of what is that it is not, or of what is not that it is, is false, while to say of what is that it is, and of what is not that it is not, is true. | Aristoteles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tcw82
Spiral schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 13:40:
[...]

Welke afmetingen en lengte heeft het profiel? En hoe zwaar is de unit die erop staat? Het lijkt dat de unit niet geheel in het midden staat. Is dat vanwege de gewichtverdeling van de unit zelf? Of is dat gezichtsbedrog.

Ik ben aan het oriënteren om dit zelf te maken. Ik heb een aircounit van 42kg. En neig naar een verzinkt profiel van 50x50x3.
Dit is 50x50x3 (mm) verzinkt. Lengte is 2000mm
Hij staat "in het midden" de gewichtsverdeling is 1/3 2/3 (lichte kant is bij de fan). En weegt 66kg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spiral
  • Registratie: December 2005
  • Niet online
tcw82 schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 14:53:
[...]

Dit is 50x50x3 (mm) verzinkt. Lengte is 2000mm
Hij staat "in het midden" de gewichtsverdeling is 1/3 2/3 (lichte kant is bij de fan). En weegt 66kg
Ok, heb je aan beide kanten dezelfde veren? (AM-50 neem ik aan) Zo ja, dan zou de kant van de compressor toch meer inzakken? En staat die niet waterpas. Of is die veer stijf genoeg daarvoor?

Daarom dacht ik dat die ook niet geheel in het midden stond om dat te compenseren.

To say of what is that it is not, or of what is not that it is, is false, while to say of what is that it is, and of what is not that it is not, is true. | Aristoteles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tcw82
Spiral schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 21:44:
[...]

Ok, heb je aan beide kanten dezelfde veren? (AM-50 neem ik aan) Zo ja, dan zou de kant van de compressor toch meer inzakken? En staat die niet waterpas. Of is die veer stijf genoeg daarvoor?

Daarom dacht ik dat die ook niet geheel in het midden stond om dat te compenseren.
Hij is iets lager aan de zware kant. Ik heb de handleiding erop nageslagen, daar staat niets in over (exact) waterpas.
Voordat hij op deze constructie kwam, stond hij echt zichtbaar scheef (meerdere cm verschil).

De am50 veren zijn aan de zware kant inderdaad iets dieper ingezakt.

Vergeet ook niet dat de leiding ook aan de "zware" kant zitten, daar zit vast ook nog een verbinding die iets doet, wel heb ik eerst alles op de veren gezet en toen de leidingen naar de wp gebracht.

Als ik er weer een keertje in de buurt ben kan ik wel wat meet-foto's maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Murphy78
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 03-09 20:48
Wat raden jullie aan voor 5kW unit plaatsing op zandondergrond in de tuin? Vrijstaand en geen nabije buur of publieke weg. Ik denk aan:

• Optie 1: Twee betonnen bielzen, daarop rubberblokken, dan de buitenunit.
• Optie 2: Zand afdekken met vier platte stoeptegels, daarop rubberblokken, dan de buitenunit. Soort van als dit, maar dan met zand eronder.
• Optie 3: Combinatie van 1 & 2, m.a.w. tussen tegels en rubberblokken nog betonnen blokken.
• Optie 4: Nog iets anders?

Is een veer/demper tussen het rubberblok en de bevestigingspunten van de buitenunit met zoals iets als deze aan te raden?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• tcw82
Murphy78 schreef op zondag 15 juni 2025 @ 17:35:
Wat raden jullie aan voor 5kW unit plaatsing op zandondergrond in de tuin? Vrijstaand en geen nabije buur of publieke weg. Ik denk aan:

• Optie 1: Twee betonnen bielzen, daarop rubberblokken, dan de buitenunit.
• Optie 2: Zand afdekken met vier platte stoeptegels, daarop rubberblokken, dan de buitenunit. Soort van als dit, maar dan met zand eronder.
• Optie 3: Combinatie van 1 & 2, m.a.w. tussen tegels en rubberblokken nog betonnen blokken.
• Optie 4: Nog iets anders?

Is een veer/demper tussen het rubberblok en de bevestigingspunten van de buitenunit met zoals iets als deze aan te raden?
Wat bedoel je precies met rubber blokken? Als je daar die dingen mee bedoelt die op de gelinkte foto staat, is de overtuiging hier dat die blokken niet bijdragen.

Beton bielzen, veren tussen bielzen een vorm van (stalen) liggers, die dan vastzitten aan de wp. Waarbij de liggers eventueel nog extra verzwaard kunnen worden.

Dat lijkt dan hier op;

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KPNXkuYMMmSX43xP3Jw54-vjzVo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/phSp8uXZyWxjaAykuorbf4mh.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hX4b3iRpf9HcvDrdXQDkhMmFYtU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/AJagfjQbTxX1dN0AdVel8Hq8.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 11:58
Hij komt op de grond te staan geeft hij aan, dan zijn veren niet nodig. Twee betonbanden voor een stabiele ondergrond en hem daar met bigfoots op zetten. Vergeet niet een grindput te maken eronder voor het defrost water.

Of zelfs zonder bigfoots en de voetjes van de WP vastzetten met pluggen en bouten in de betonblokken, wederom met genoeg ruimte aan de onderkant voor defrostwater.

Als hij gewoon op de grond staat is het allemaal niet zo spannend qua trillingen.

[ Voor 39% gewijzigd door ThinkPad op 16-06-2025 09:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Murphy78
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 03-09 20:48
tcw82 schreef op zondag 15 juni 2025 @ 19:12:
[...]

Wat bedoel je precies met rubber blokken?
Dank je. Ik bedoelde bigfoots. Ik kende de term niet; "betonbanden" evenmin. Zo leer je wat. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wout1979
  • Registratie: Juli 2025
  • Laatst online: 03-08 19:36
Beste forum collega's,

Wij hebben nu sinds anderhalf jaar een Elga ace 6kw hybride warmtepomp (we zijn zeer tevreden). Ons huis heeft een plat dak van hout. De buitenunit staat op rubberen bigfoots, daar hebben we best veel trillingen van gehad vooral in de winter als de warmtepomp hard aan het werk is. nu zijn er veren tussen geplaatst en dit heeft zeker al geholpen, maar nog niet voldoende. Afgelopen week hebben wij een nieuw dak gekregen met 10 cm PIR isolatie en heb ik het idee om onder die buitenunit met veren en bigfoots extra massa neer te leggen in de vorm van 60x40 betontegels +- 27 kilo per stuk onder iedere Bigfoot één. is dit in jullie ervaring voldoende of zouden jullie hier meer massa plaatsen? de buitenunit zou volgens opgave 45 kilo wegen. Alvast bedankt voor jullie input.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• smartsys
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 14-09 11:44
Ik heb ongeveer eenzelfde dakconstructie.
Bij mij is de opstelling als volgt.
Rubber pads op de hoeken van betontegels.
Daarop 2 betonblokken van 60x15x15
Dan veren geschikt voor het gewicht van de warmtepomp en dan de 6kW buitenunit.
Deze opstelling is nog niet goed, maar er is nu wel mee te leven.

Ik ven van plan om de opstelling aan te passen door het volgende:
Rubbertegels, dan betonblokken van 20x20x15. Daarop komen veren met 25kg draagkracht.
Op de veren wil ik een stalen frame plaatsen zodanig dat de contact punten met het dak verder verspreid liggen.
De warmtepomp zelf wil ik direct op zwaardere betonbanden plaatsen zodat de massa welke in trilling gebracht moet worden aanzienlijk groter is. Die betonbanden komen dan op het metalen frame, wat ik van twee of vier 50x50x3mm koker balken wil maken.
De rubbertegels komen omgekeerd op het dak onder de warmtepomp om direct geluid te beperken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• okijokii
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 11:10
Het is toch verschrikkelijk dat dit allemaal nodig is....

2-onder-1-kap 1990 | Enkele Quatt op garagedak | T6 | Intergas Xtreme 36 | vvw beganegrond en badkamer | radiatoren met speedcomforts begane grond en eerste verdieping | Zonnepanelen 3,3 MWh per jaar | HR++

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• X21r
smartsys schreef op zondag 27 juli 2025 @ 19:50:
Ik heb ongeveer eenzelfde dakconstructie.
Bij mij is de opstelling als volgt.
Rubber pads op de hoeken van betontegels.
Daarop 2 betonblokken van 60x15x15
Dan veren geschikt voor het gewicht van de warmtepomp en dan de 6kW buitenunit.
Deze opstelling is nog niet goed, maar er is nu wel mee te leven.

Ik ven van plan om de opstelling aan te passen door het volgende:
Rubbertegels, dan betonblokken van 20x20x15. Daarop komen veren met 25kg draagkracht.
Op de veren wil ik een stalen frame plaatsen zodanig dat de contact punten met het dak verder verspreid liggen.
De warmtepomp zelf wil ik direct op zwaardere betonbanden plaatsen zodat de massa welke in trilling gebracht moet worden aanzienlijk groter is. Die betonbanden komen dan op het metalen frame, wat ik van twee of vier 50x50x3mm koker balken wil maken.
De rubbertegels komen omgekeerd op het dak onder de warmtepomp om direct geluid te beperken.
Toppie omgekeerde rubberen tuin tegels . _/-\o_ _/-\o_ .
Denk er om aan de achterzijde komt ook veel geluid uit.
Let op dat er voldoende ruime is onder de WP om zijn defrost water te kunnen afvoeren.
Plan klinkt voor de rest goed, Massa aan WP mag ook er naast gemonteerd worden .
Wout1979 schreef op zondag 27 juli 2025 @ 14:20:
Beste forum collega's,

Wij hebben nu sinds anderhalf jaar een Elga ace 6kw hybride warmtepomp (we zijn zeer tevreden). Ons huis heeft een plat dak van hout. De buitenunit staat op rubberen bigfoots, daar hebben we best veel trillingen van gehad vooral in de winter als de warmtepomp hard aan het werk is. nu zijn er veren tussen geplaatst en dit heeft zeker al geholpen, maar nog niet voldoende. Afgelopen week hebben wij een nieuw dak gekregen met 10 cm PIR isolatie en heb ik het idee om onder die buitenunit met veren en bigfoots extra massa neer te leggen in de vorm van 60x40 betontegels +- 27 kilo per stuk onder iedere Bigfoot één. is dit in jullie ervaring voldoende of zouden jullie hier meer massa plaatsen? de buitenunit zou volgens opgave 45 kilo wegen. Alvast bedankt voor jullie input.
Ter info : PIR isolatie isoleert wel de warmt maar niet het geluid.
Bigvoet EN veren is wel een beetje veel van het goede ..(ellende).
Gewoon van het dak gezien
-Rubber tegel.
-Massa (tegels of betonband).
-Dan de veren
-Eventueel H constructie.
-DAN .. MASSA toevoegen aan de voeten van de Warmtepomp !!!.( tegels of betonband)
Heb je geen H frame dan L profiel aan de voeten en daar de massa aan monteren.

Waarom massa aan de Wp ( welke OP veren staan) De compressor beweegt en laat de gehele behuizing trillen als hij alleen op veren staat.( veel geluid bij een specifiek vermogen).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• X21r
okijokii schreef op zondag 27 juli 2025 @ 20:06:
Neen is niet verschrikkelijk ..
Geluids meting van de WP is gedaan terwijl de WP op een betonnen ondergrond vast is gemonteerd.
En in de situatie van klachten is in 95% van de gevallen de WP op een andere ondergrond gemonteerd.
Als je een auto koopt in de showroom moet je niet op het strand gaan rijden ..moet je wat speciaals doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• okijokii
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 11:10
X21r schreef op zondag 27 juli 2025 @ 20:13:
[...]

Neen is niet verschrikkelijk ..
Geluids meting van de WP is gedaan terwijl de WP op een betonnen ondergrond vast is gemonteerd.
En in de situatie van klachten is in 95% van de gevallen de WP op een andere ondergrond gemonteerd.
Als je een auto koopt in de showroom moet je niet op het strand gaan rijden ..moet je wat speciaals doen.
Net zoals een auto zelden op het strand rijdt, staat een warmtepomp zelden vast gemonteerd op een betonnen ondergrond. Met alle ellende van dien. Je kan er een forum mee vullen...

2-onder-1-kap 1990 | Enkele Quatt op garagedak | T6 | Intergas Xtreme 36 | vvw beganegrond en badkamer | radiatoren met speedcomforts begane grond en eerste verdieping | Zonnepanelen 3,3 MWh per jaar | HR++

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• X21r
okijokii schreef op zondag 27 juli 2025 @ 20:15:
[...]

Net zoals een auto zelden op het strand rijdt, staat een warmtepomp zelden vast gemonteerd op een betonnen ondergrond. Met alle ellende van dien. Je kan er een forum mee vullen...
Het staat bijna altijd in de spec van de fabrikant .(hoe te monteren cq hoe niet)
-/einde \

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wout1979
Super dank jullie wel voor de tips, hier kan ik zeker wat mee. @X21r Wel nog even een vraag waarom is Bigfoot met veren teveel van het goede (ellende)? de installateur heeft deze aangeraden en het geluid is veel verminderd. daarnaast praten jullie over massa hoeveel massa zou ik doen ik dacht aan 2x 27 kilo beton tegels , maar binnen mijn familie wordt getwijfeld of dit wel genoeg is en we niet beter zwaardere beton tegels gebruiken bijv twee op elkaar?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• X21r
Wout1979 schreef op zondag 27 juli 2025 @ 22:00:
Super dank jullie wel voor de tips, hier kan ik zeker wat mee. @X21r Wel nog even een vraag waarom is Bigfoot met veren teveel van het goede (ellende)? de installateur heeft deze aangeraden en het geluid is veel verminderd. daarnaast praten jullie over massa hoeveel massa zou ik doen ik dacht aan 2x 27 kilo beton tegels , maar binnen mijn familie wordt getwijfeld of dit wel genoeg is en we niet beter zwaardere beton tegels gebruiken bijv twee op elkaar?
Je heb 2 soorten Bigfoot . en als je die vergelijkt me veren .. dan zijn veren 100x keer beter .
PS neem veren hier benoemd in het forum ..EN zonder rubbers van binnen !!!!

Dempen doe je met veer en tegen massa .. geen twee veren achter elkaar .. je kan dan ongewenste resonanties krijgen !
En installateur advies is niet correct.

Hier op het forum zijn we er achter gekomen ( door experimenteren ) dat het beste zoals beschreven was door mij.
Massa welke die op het dak liggen of aan de Wp vast zitten ?.
27 kg zal voldoende zijn voor een kant op het dak.( Je Wp heeft 2 kanten)
Aan de Wp toch zeker wel BIJNA het halve gewicht van de Wp.

Als je het gemonteerd heb zoals beschreven is de kans op geluid overlast minimaal.
Helaas zijn er na deze modificatie nog meer factoren die mee spelen in geluids overlast.
Maar eerst de beschreven dingen uitvoeren !!
Dan kunnen we verder kijken wat voor en hoe de geluids overlast is ( veel zaken alhier benoemd in het forum).
Edit: neem omgekeerde rubbertuin tegels met noppen ( noppen naar boven) als eerst rubber op je dak, (zijn goedkoop via MP te vinden).

[ Voor 4% gewijzigd door X21r op 27-07-2025 22:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wout1979
Beste @X21r , duidelijk is dus dat ik als eerste de rubberen stoep tegels onderste boven op het dak. Dan de beton tegels 60x40 met de veren er direct op. (Maakt het dan uit of ik 1 tegel aan de linker en de ander aan de rechterzijde monteer of is het beter voorkant en achterkant van de wp?) en dan mijn laatste domme vraag hoe monteer ik massa op de wp (die begrijp ik niet helemaal). Nogmaals bedankt voor alle moeite en advies

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• X21r
Wout1979 schreef op zondag 27 juli 2025 @ 23:18:
Beste @X21r , duidelijk is dus dat ik als eerste de rubberen stoep tegels onderste boven op het dak. Dan de beton tegels 60x40 met de veren er direct op. (Maakt het dan uit of ik 1 tegel aan de linker en de ander aan de rechterzijde monteer of is het beter voorkant en achterkant van de wp?) en dan mijn laatste domme vraag hoe monteer ik massa op de wp (die begrijp ik niet helemaal). Nogmaals bedankt voor alle moeite en advies
Tegels links rechts voor achter ..zie voorbeelden hieronder EN in dit forum.
"rubberen stoep tegels" geen "beton" rubber stoep tegels, maar deze .
X21r in "Trillingen warmtepomp dempen"

Voor de massa aan Wp.
tcw82 in "Trillingen warmtepomp dempen"
X21r in "Trillingen warmtepomp dempen"
Dsbwouter in "Trillingen warmtepomp dempen"
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LnU3GOIZOkHTmO-f9EOV_4z68F0=/100x75/filters:strip_exif()/f/image/ob2nw0KYZotesKJdxDNq1hiF.png?f=fotoalbum_small

Je kan het principe zien hierboven , hoe je het uitvoer maakt niet uit ALS de massa maar aan de voeten van de Wp VAST zit.

Lijkt me handiger als je die forum wat meer door leest nadat ik de " regels " heb benoemd , en daarop je met je eigen logica er wat uitfiltert .
Er zijn duizend manieren om naar Rome te komen ,hier ook zo lang je maar die regels toe past die ik noemde.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Blade
  • Registratie: April 2025
  • Laatst online: 10-08 22:49
Blade schreef op zondag 20 april 2025 @ 10:15:
Door onze ultra slechte installateur die we eerst hadden ben ik hier terecht gekomen om onze geluid overlast problematiek op te lossen. Waar voor dank. Vorig jaar 2 airco's geïnstalleerd en een remeha monoblock warmtepomp. Alle 3 de buitenunits op plat dak, gelijkvloerse woning 1970. Stonden allen op bigfoots. Vreselijk geluid de hele dag door.

Inmiddels alles zelf vervangen voor rvs koker, veren van mecanocaucho voor de remeha en veren van soleco voor de airco's.

Ook de installaties zijn compleet opnieuw aangelegd door eindelijk een ultra goéde installateur. Wij zitten nu eindelijk in een stil huis met goed werkende klimaat installaties.

Nogmaals dank voor alle gedeelde info.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Even een kleine aanvulling hier op.

De grote airco 5kw die bijna het hele huis koelt met de warme dagen is 0.0 hoorbaar geweest. En die staat recht boven onze hoofd als we op de bank zitten. Helemaal top dus.

De kleinere 3.5kw voor de slaapkamer is soms nog wel hoorbaar bij bepaalde toerentallen. Recent gewicht toegevoegd aan het frame wat al verbetering heeft gebracht. Binnenkort nog 2 veren van dat frame aanpassen omdat ze eigenlijk te licht zijn. Staan zga ingeveerd. En ook nog wat extra gewicht toevoegen.

Ik verwacht dat daarmee ook het geluid tot 0 gebracht kan worden in de slaapkamer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• X21r
Blade schreef op zaterdag 2 augustus 2025 @ 10:03:
[...]

De grote airco 5kw die bijna het hele huis koelt met de warme dagen is 0.0 hoorbaar geweest. En die staat recht boven onze hoofd als we op de bank zitten. Helemaal top dus.

De kleinere 3.5kw voor de slaapkamer is soms nog wel hoorbaar bij bepaalde toerentallen. Recent gewicht toegevoegd aan het frame wat al verbetering heeft gebracht. Binnenkort nog 2 veren van dat frame aanpassen omdat ze eigenlijk te licht zijn. Staan zga ingeveerd. En ook nog wat extra gewicht toevoegen.

Ik verwacht dat daarmee ook het geluid tot 0 gebracht kan worden in de slaapkamer.
Toppie een terug koppeling.
Kijk ook nog even de platen van de behuizing zelf na . Misschien schroeven missen of niet vast genoeg.
En neem veren zonder rubbers er in.
Veel succes ( maar dat is al aardig leukt begrijp ik ;-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tcw82
Blade schreef op zaterdag 2 augustus 2025 @ 10:03:
[...]

Je kunt ook veren bij plaatsen. En wat @X21r zegt, uit persoonlijke ervaring ondervonden, losse schroeven of klapperend plaatwerk kan ook overlast geven.

Verder, koelen in de zomer is vergevingsgezinder dan verwarmen in de winter. De kou maakt alles hard, de wp werkt (bij mij dan toch) in e n ander werkgebied, en pendeld in de zomer, wat hij in de (echte) winter niet doet.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• tcw82
okijokii schreef op zondag 27 juli 2025 @ 20:06:
Er van uitgaande dat je hier specifiek doelt op het verwarmen met een warmtepomp systeem.

Ik kom net aan op mijn vakantieadres en daar hoor ik direct de herkenbare brom van een warmtepomp. Ik denk, dat klopt niet. Het is 22 graden buiten, dus verwarmen hoeft niet. Koelen ook niet.
Na even zoeken in het huisje blijkt dit gewoon een flinke pomp te zijn die de stadsverwarming (of rest warmte verwarming) door de warmte wisselaar van de woning staat te janken.

Ook bleek de sanitaire dienst de verwarming in de woning aangezet te hebben gezet, de tegels waren onaangenaam warm aan de blote voetjes. Echt .w.t.f . Maar goed. Alles uitgezet en straks gaat die pomp stekker er ook uit.

Verwarming zonder wp en toch herrie, het is verschrikkelijk dat dit allemaal nodig is.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ii7QFnu0ElpfDwneL3tKOLO2oik=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qHaVFIKzkcm2CR4UoaqPwg0O.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 16% gewijzigd door tcw82 op 03-08-2025 07:55 . Reden: Zinsconstructies aangepast ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kakola
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 10:13
Blihi schreef op woensdag 15 februari 2023 @ 08:09:
[...]

Dat is dus het verwarrende. In die pdf wordt de kit die jij hebt aangegeven als de oplossing voor bigfoots, maar het is me totaal niet duidelijk hoe ze die dan vast zetten.

De kit met plaatjes er onder wordt voor grondmontage genoemd (en is nergens te krijgen, maar dat terzijde. Een paar plaatjes maken kan altijd nog)
Ik snap wat je bedoelt, maar krijg je die plaatjes niet standaard bij een bigfoot? Anders heb je ook daar een probleem om het goed aan te draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kakola
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 10:13
Evanrvb schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 17:08:
[...]

Ik heb ze net geplaatst (nog niet getest, ga ik zo doen)

van de rode blijft wel erg weinig over maar daar was ik al bang voor. de unit is 89 kilo en de 2 balken zijn samen ook 10 kilo. deze veren zijn tot 120 kilo. De unit kan nog wel behoorlijk veren dus dat valt me mee.

Resultaten volgen later vanavond of morgen met een :( of een :). :p

[Afbeelding][Afbeelding]
Hoe heb jij die aangedraaid in die zwarte poten? Draai je de veer op de bout (door rondjes met de veer te maken) of draai je de bout aan van in die rail?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tcw82
Kakola schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 23:13:
[...]

Hoe heb jij die aangedraaid in die zwarte poten? Draai je de veer op de bout (door rondjes met de veer te maken) of draai je de bout aan van in die rail?
die metalen rails die in de zwarte bigfoots zit, is zo gemaakt dat eeen "T-nut" in gaat, das een soort vlinderdasje van een moer die je "bijna" strak naar binnen schuift en dan een paar kleine slagen aanzet.

de Veer heeft een M8 gat, dus er zit, denk ik een klein draadeindje in deze veren. Soms worden ze geleverd met een draadeind dat al uitsteekt.

Afbeeldingslocatie: https://m.media-amazon.com/images/I/41mf9SVGR7L._SX342_SY445_QL70_FMwebp_.jpg
Afbeeldingslocatie: https://moduasm.co.za/wp-content/uploads/2020/03/2.21.10.M8_2.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakG5
  • Registratie: April 2010
  • Nu online
Met het koudeseizoen weer in aantocht wil ik even kijken naar het beter dempen van de buitenunit van de airco die op het houten dak staat.

Deze wil nogal zijn trilling goed doorgeven bij hoge belasting. De buitenunit staat op een houten dak op bigfoots maar zonder demping. De meeste veerdempers die ik kan vinden zijn M8, maar de bigfoots komen met M10 montagebouten.

Wie heeft er een oplossing gevonden om de veren te gebruiken met de bigfoots? Buitenunit is 32KG dus niet zo zwaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 11:58
Hamerkopbouten M8 zoeken :) Zoiets als https://www.warmteservice...k-en-moerplaat/p/90151338

Wel opletten dat de schroefdraad niet te lang is waardoor te ver naar binnen steekt in de veer en hij de schroefdraad van de bout aan de airco-kant zou raken. Veren ook goed uitzoeken, 32kg is een lichte unit, per poot is de druk dan vrij licht. Ik heb mijn 31kg MHI aircotje zo staan: ThinkPad in "Trillingen warmtepomp dempen" maar vind dat nog niet de definitieve oplossing. Wil toch liever een frame maken, hij staat hoog op het dak waardoor hij wat kan wiebelen in de wind. En ik hoor hem nog steeds wel een beetje, niet storend meer, maar de Tweaker in mij wil het nog beter hebben :P

Er zit ook wel echt verschil in, deze singlesplit maakt veel meer lawaai. Ik heb ernaast een multisplit staan, die staat zonder veren gewoon op bigfoots op hetzelfde dak en die is nauwelijks te horen 8)7

[ Voor 27% gewijzigd door ThinkPad op 01-09-2025 10:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• X21r
tweakG5 schreef op maandag 1 september 2025 @ 09:54:
Wie heeft er een oplossing gevonden om de veren te gebruiken met de bigfoots? Buitenunit is 32KG dus niet zo zwaar.
Ah hum ...
Hij maakt al lawaai ..en je wilt dus dat de Wp meer lawaai maakt ???.
Geen bigfoot en dan veren in serie !!!!
WP moet meer massa aan zijn voeten hebben dan de veren er onder en daaronder dan weer massa.
Moet je maar even terug lezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakG5
  • Registratie: April 2010
  • Nu online
X21r schreef op maandag 1 september 2025 @ 14:07:
[...]

Ah hum ...
Hij maakt al lawaai ..en je wilt dus dat de Wp meer lawaai maakt ???.
Geen bigfoot en dan veren in serie !!!!
WP moet meer massa aan zijn voeten hebben dan de veren er onder en daaronder dan weer massa.
Moet je maar even terug lezen.
Ah ja dat is niet praktisch inderdaad. Heb nog wel wat zware betonpalen liggen. Die zou ik eventueel kunnen gebruiken om de airco en veren op te monteren.
ThinkPad schreef op maandag 1 september 2025 @ 10:10:
Hamerkopbouten M8 zoeken :) Zoiets als https://www.warmteservice...k-en-moerplaat/p/90151338

Wel opletten dat de schroefdraad niet te lang is waardoor te ver naar binnen steekt in de veer en hij de schroefdraad van de bout aan de airco-kant zou raken. Veren ook goed uitzoeken, 32kg is een lichte unit, per poot is de druk dan vrij licht. Ik heb mijn 31kg MHI aircotje zo staan: ThinkPad in "Trillingen warmtepomp dempen" maar vind dat nog niet de definitieve oplossing. Wil toch liever een frame maken, hij staat hoog op het dak waardoor hij wat kan wiebelen in de wind. En ik hoor hem nog steeds wel een beetje, niet storend meer, maar de Tweaker in mij wil het nog beter hebben :P

Er zit ook wel echt verschil in, deze singlesplit maakt veel meer lawaai. Ik heb ernaast een multisplit staan, die staat zonder veren gewoon op bigfoots op hetzelfde dak en die is nauwelijks te horen 8)7
Dat is ook een oplossing. Die spanband is wel een goede, want hij staat op een plat dat met some een goede wind eroverheen.

[ Voor 56% gewijzigd door tweakG5 op 01-09-2025 14:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• X21r
tweakG5 schreef op maandag 1 september 2025 @ 14:22:
[...]
Ah ja dat is niet praktisch inderdaad. Heb nog wel wat zware betonpalen liggen. Die zou ik eventueel kunnen gebruiken om de airco en veren op te monteren.
En wat extra gewicht aan de voeten van de WP dus 2x gewichten.
Anders gezegd boven en onder de veren moet je gewichten plaatsen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• tcw82
tweakG5 schreef op maandag 1 september 2025 @ 09:54:
Met het koudeseizoen weer in aantocht wil ik even kijken naar het beter dempen van de buitenunit van de airco die op het houten dak staat.

Deze wil nogal zijn trilling goed doorgeven bij hoge belasting. De buitenunit staat op een houten dak op bigfoots maar zonder demping. De meeste veerdempers die ik kan vinden zijn M8, maar de bigfoots komen met M10 montagebouten.

Kijk even terug in het topic, of bekijk de openingspost, daar is al heel wat in samengevat.
de basisregel die hier gepredikt wordt:
massa vast aan de WP, dan die gecombineerde unit+massa op veren die dan weer op massa staan.
bij voorkeur ook nog spreiden (dus lange poten in een H vorm).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rimco
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 08:58

Rimco

Lekker duurzaam, denk ik

nokiaan958GB schreef op maandag 8 september 2025 @ 22:43:
Mijn Panasonic 9J monoblock gaat straks het derde stookseizoen in.
De laatste winter had ik nogal wat defrosts wat het nodige geluid veroorzaakte.
Zelf de buren begonnen er over.......

Alleen bij defrosts is mijn 9J hoorbaar.
Hij weegt 105 kilo en staat op een plat dak waar tegels op liggen.
De 9J staat op bigfoots met veren er tussen. Mijn foto heb ik bijgevoegd. [Afbeelding]

Nu wil ik met de trillingsdempers gaan experimenteren. Wat ik mij afvraag is of degenen die trillingsdempers onder de WP hebben en daar te tevreden over zijn kunnen melden welke trillingsdempers worden gebruikt en eventuele mitsen en maren willen vertellen?
Deze staat er nu ondertussen bijna 5 jaar:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mNKlwTN1AQT2tWagsXlFgGKlb_E=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fvtYJ9xI0BgF1aLsI6u46tB1.jpg?f=fotoalbum_large

Bestaande uit rubber tegels ter bescherming van het dak met daarop 2x80kg aan opsluitbanden icm high deflection machinevoeten (goedkoper met zakelijk account).

Ideaal (al zeg ik het zelf), zelfs op dit houten dak.

De 32x3 van pipetec is uiteindelijk ook nog voorzien van 2 korte stukjes edelstahlwellrohr, om bij de WP aangesloten te worden met een tweedelige koppeling (1 1/4" naar 1") zodat deze makkelijk los kan, maar dat stond nog niet op de foto.

Op jouw foto zie ik dat je voeten niet langer vast op de balk zijn gemonteerd en zelfs zijn verbogen? Dat helpt natuurlijk niet om er 1 massa van te maken. Ook klopt de hoogte van je voet op de balk nu niet tov het stukje metaal wat ook op de balk zit gemonteerd.

PV: 49 kWp | ZB: 8kWp | WPs: 3x Pana 7J + Pana 5J + Nibe Savent + Vaillant aroSTOR + Samsung DVM S (L/L) | ESS: 90kWh/24kW + 30kWh/12kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• X21r
Het originele bericht https://gathering.tweaker...message/83374948#83374948
Heb ik ook gelezen. En dit type was een der eerste welke in de spec van de fabrikant vermeld NIET op veren monteren.
De enigste oplossing is massa boven EN onder de veren.. bijna gegarandeerd lawaai reductie ( naast de ander tips in dit forum beschreven).

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Carboy54
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 12:10

Carboy54

Duurzaamheid coach

Innovatie uit Eindhoven opent de deur voor warmtepompen in meer huishoudens:

https://www.change.inc/ic...em_ATNUKPVC6Fj1D4MycGbS3A

[ Voor 17% gewijzigd door Carboy54 op 09-09-2025 17:58 ]

WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nairolf
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 11:55
Carboy54 schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 17:57:

Interessant! Maar ik lees volgens mij niet hoe/waar dit moet worden toegepast? Bij het ontwerp van de warmtepomp al integreren? Of kan je dit spul bijv. ook after-market om je WP heen wrappen om hem stiller te maken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• X21r

HA ha ..geluid dempen .. helaas gaat er geen lucht door ...@#% !!!
Ik citeer op die web site
-"De tape aanbrengen in hun behuizing maakt warmtepompen aanzienlijk stiller. "
Nauwelijks reductie.. daar komt het geluid niet vandaan.

"Plak het materiaal op propellerbladen van drones, windmolens en ventilatoren en ze zijn een stuk stiller."
Ze blazen dan nog minder lucht....Ventilator bladen afzagen maakt hem nog stiller.. .
Zoveelste ludieke poging. in het nieuws.

Je moet begrijpen dat er geluid in de lucht zit.. en die lucht moet snel in grote hoeveelheid verplaats worden (3000m3 per uur).
Voor industrieel gebruik kan je inderdaad wat geluid reduceren binnen in de kast .
Maar wat de ontwerpers meestal al doen is op de plekken waar de resonantie voor komt iets extra gewicht aanbrengen ( is goedkoper dan 150€ m2) Want de productie kosten moeten zo laag mogelijk zijn dus steeds minder metaal in de Warmtepomp.

Geluid gemeten aan de Mitsubishi 75vaa.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6oJnFt203KGDB_QvTVldWZ3pG0U=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5PUqz4twfHVISrSTJEO05nWb.jpg?f=fotoalbum_large
Als je wat met het geluid wilt doen en toch de lucht stroom wilt behouden. dan de lucht stroom in fase omdraaien en even later toe voegen aan de lucht stroom.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qDLXRof6oXxhLixqBh_0-rvdGIk=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/vVfgO7q07cyZZvs8tJuo55EW.jpg?f=user_large
Rechts onder is het openstaand slaapkamer raam van de buren ..op 1,5m en in de winter staat hij open .
Je begrijpt maximale demping nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• X21r
nairolf schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 18:23:
[...]

Interessant! Maar ik lees volgens mij niet hoe/waar dit moet worden toegepast? Bij het ontwerp van de warmtepomp al integreren? Of kan je dit spul bijv. ook after-market om je WP heen wrappen om hem stiller te maken?
Als je wat geluid hinder heb moet je inderdaad in dit forum zijn .
Maar effe om de WP heen wrappen gaat niet... voor het geluid .. wel voor het uit zicht ;-) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JP1980
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 10:42

Dat zal vooral luchtgeluid isoleren. Maar volgens mij gaat het vaak mis met contactgeluid/trillingen. En alle materialen die gaan meetrillen produceren weer eigen geluid maar dan buiten de kast, dus buiten de geïsoleerde schil. Om dat laatste te voorkomen blijft mechanisch ontkoppelen wat we hier veel doen vermoed ik wel noodzakelijk. Maar goed om te zien dat men werkt aan verbeteringen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• X21r
JP1980 schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 19:30:
[...]

Dat zal vooral luchtgeluid isoleren.
Neen helaas.
Maar volgens mij gaat het vaak mis met contactgeluid/trillingen.
De trillingen /contact geluid overlast komt omdat met hem niet op een betonnen ondergrond gemonteerd heeft zoals bij de geluidsmeting van de fabrikant gebruikelijk is.
En alle materialen die gaan meetrillen produceren weer eigen geluid maar dan buiten de kast, dus buiten de geïsoleerde schil.
.
De ventilator en de compressor maken geluid , de compressor het meeste. Wat je niet moet vergeten dat de condensor (met al die aluminium plaatjes) feitelijk een grote luidspeaker is van enkel m2 GROOT en mechanisch is gekoppeld aan de compressor die aardig trilt .Het geluid komt uit de voorkant EN de achterkant van de warmtepomp.
Dus even bij de "schil" geluid proberen te dempen ..is onmogelijk zonder de lucht verplaatsing te blokkeren in de WP.
Om dat laatste te voorkomen blijft mechanisch ontkoppelen wat we hier veel doen vermoed ik wel noodzakelijk.
Het mechanisch ontkoppelen ..van de WP en het dak , dmv veren of bigfoods.
Is soms noodzakelijk omdat geluid door dringt in het gebouw, Helaas.. de fabrikanten ontwerpen hun units zo licht en min mogelijk materiaal als ze maar kunnen..
Gevolg is dat de gehele behuizing gaat mee trillen .ALS ze niet op een betonnen ondergrond vast gemonteerd zijn.
Dus wat doen we aan de voeten van de WP massa aan brengen zo dat de behuizing niet mee trilt.
Dit geheel op veren en dan weer massa welke op het dak ligt.
Waar we ook achter zijn gekomen in dit forum.. een H frame plaatse de wp op H frame ( met extra massa) en op de 4 uiteinde van de H de veren en daar onder de massa welke op het dak ligt.

Stel je plaats de Wp op 2 tegels ...dan kan het dak zelf resoneren omdat de houten balken op 60cm H.O.H zitten en zo een resonantie kunnen creëren. Door nu de eventuele trilling op 4 verschillende plaatsen toe te voegen is de kans heel klein dat het dak gaat resoneren ( bekijk het als een stem vork die je op meerder plaatsen aan slaat tegelijk ... die geeft geen resonantie overlast meer ..)
Dit was even een kort overzicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikVers
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 11:35

ErikVers

e-Duurzaam

Beste medetweakers / @X21r willen jullie eens meedenken?

Ik wil binnenkort een klant helpen met geluidsproblrmen. Betreft een 105kg unit en plat dak. Momenteel is de unit aan muursteunen gemonteerd door een andere installateur alleen is dat geen succes.

Ik wil de unit nu goed op het platte dak gaan zetten en las de meest ideale opstelling hier;

WP
Alu koker frame
Veren
Massa
Rubber matje
Dak

Als ik het goed heb gelezen is bovenstaande ideaal, nu vroeg ik mij af waarom velen 4 kokers gebruiken ipv gewoon enkel twee?

Ik heb een schetsje gemaakt waarbij zwart een forse opsluitband betreft en grijs de alu kokers zijn waarbij de kokers met veren vast aan beton en vast aan de kokers worden gemonteerd.

Vraag;
-Is mijn volgorde de juiste
-Kan het ook goed met 2 ipv 4 kokers? (Voor / nadelen?)

Dank alvast!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oXbbGosc3KLE9_zFGFt1la3MIpM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/h1xp32NEzdUI0vi7E74Ued0D.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 13% gewijzigd door ErikVers op 09-09-2025 20:49 ]

WP Pana 5H - Solar 6m2 icm 300liter - PV 8970Wp: 27stuks Solar - Home Assistant - VW ID3 First 20” |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• X21r
ErikVers schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 20:46:

Ik wil binnenkort een klant helpen met geluidsproblrmen. Betreft een 105kg unit en plat dak. Momenteel is de unit aan muursteunen gemonteerd door een andere installateur alleen is dat geen succes.

Ik wil de unit nu goed op het platte dak gaan zetten en las de meest ideale opstelling hier;

WP
Alu koker frame
Veren
Massa
Rubber matje
Dak

Als ik het goed heb gelezen is bovenstaande ideaal, nu vroeg ik mij af waarom velen 4 kokers gebruiken ipv gewoon enkel twee?

Ik heb een schetsje gemaakt waarbij zwart een forse opsluitband betreft en grijs de alu kokers zijn waarbij de kokers met veren vast aan beton en vast aan de kokers worden gemonteerd.

Vraag;

Dank alvast!
[Afbeelding]
Nb blauw is de warmtepomp en grijs loopt uiteraard er onder en niet er doorheen 🙈
Ik begin achterste voren ..
-2 balken is geen H frame. Punt.(probeer de uitleg te begrijpen).
-WP MOET massa aan zijn voeten hebben ..
Alleen dit is een unit van 105kg ,dus de kans dat behuizing gaat mee trillen is niet gebruikelijk.(unit is zwaar genoeg).
Nu geef je te weinig info.
-Plaatsing op wat voor dak ? .
-Wat is er onder dat dak ?
-Soort dakbedekking?
-Wat voor soort geluids overlast?
-Wie klaagt buren of hun zelf.
-Buren klagen ( houten Wand dubbel glas / hoe ver weg ?
-Alle platen van de behuizing vast geschroefd ?
-Dicht bijzijn de raam waar men hem hoort?
-Zelfs na 6 meter verder kan men hem horen bij een deur( door reflectie/weerkaatsing/resonantie)
-En natuurlijk type WP

Denk er om aan de voorzijde EN de achterzijde komt evenveel lawaai uit !!
Staat de unit met zijn rug naar de muur . dan komt aan de voorzijde 2x ZO VEEL geluid er uit !!
-Foto's nodig. en meer info..

--------feitelijk moet je zelf al heel wat van dit forum gaan lezen AUB.-------

Je conclusie is niet voldoende om het probleem aan te pakken.
(huidige muurbeugels zou al voldoende moeten zijn vermoed ik).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

X21r schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 21:03:
[...]

Ik begin achterste voren ..
-2 balken is geen H frame. Punt.(probeer de uitleg te begrijpen).
Alleen dit is een unit van 105kg ,dus de kans dat behuizing gaat mee trillen is niet gebruikelijk.(unit is zwaar genoeg).
-Soort dakbedekking?
-Zelfs na 6 meter verder kan men hem horen bij een deur( door reflectie/weerkaatsing/resonantie)
-En natuurlijk type WP

Staat de unit met zijn rug naar de muur . dan komt aan de voorzijde 2x ZO VEEL geluid er uit !!

--------feitelijk moet je zelf al heel wat van dit forum gaan lezen AUB.-------

Je conclusie is niet voldoende om het probleem aan te pakken.
(huidige muurbeugels zou al voldoende moeten zijn vermoed ik).
Dank voor je snelle reactie. Ik lees tussen de regels frustratie?
Ps ik heb best wat gelezen en een redelijk ervaren tweaker die probeert meer te geven dan te nemen. Excuus als het anders overkomt.

2 balken is geen H frame. Punt.(probeer de uitleg te begrijpen).

Die uitleg waarom kon ik dus ondanks mijn zoeken niet vinden en lees ook tevreden testers met twee kokers, vandaar mijn vraag naar voor/nadelen.

Ok, lijkt mij zwaar genoeg indd dus zou zelf niet gelijk denken aan massa aan wp toevoegen.
Welke info mis je?

Hout (al aangegeven)

Garage

-Soort dakbedekking?
Bitumen

Nog niks in nieuwe situatie. Ik wil dat ook voorkomen.

Niemand

Nvt

Nvt

Nvt

Nvt

-En natuurlijk type WP
Itho Amber maar een flint of pana L is niet heel anders is mijn ervaring. Ja een t cap 16 kw of een old scool schreeuw unit is anders maar het gaat om een <9kw unit van de nieuwste generatie iig

Helder

Je punt is duidelijk alleen zijn er nog geen foto’s vandaar mijn voorbereidende schets.
Benieuwd naar je reactie waarom H ipv I I

WP Pana 5H - Solar 6m2 icm 300liter - PV 8970Wp: 27stuks Solar - Home Assistant - VW ID3 First 20” |

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• X21r
ErikVers schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 21:14:
[...]

Dank voor je snelle reactie. Ik lees tussen de regels frustratie?
Benieuwd naar je reactie waarom H ipv I I
Yep triggers waren.
- 2 balken ipv H frame
-Rubber matje
Vandaar ook "--------feitelijk moet je zelf al heel wat van dit forum gaan lezen AUB.-------"

Dat er mensen zijn die geen klachten hebben met 2 balken of opgehangen aan touwtjes of op rietjes hebben staan .. prima.

In dit forum komen mensen met klachten en door de tijd heen hebben we behoorlijk wat kennis opgedaan met de experimenten wat de andere tweakers na "onze" aanbevelingen hebben uitgevoerd ( en ook zelf uitgevoerd).
Zodat we een behoorlijk hoge kans hebben op geluids reductie cq de klachten compleet laten verdwijnen cq acceptabel krijgen.

Houten dak ..planken liggen dwars op de Balken ( 60cm HOH) resoneren op iets van 80 a 90 Herz.(halve golf lengte).
Dus bij 2 balken sla je maar 2 stemvorken (van 1meter breed) aan .. afhankelijk van de afstand tussen je balken van de WP.
Dus op 4 plekken de stemvorken aanslaan BLIJKT in de praktijk heel goed te werken .. geen resonantie.
En er is nog meer info ..maar niet nu.

Type WP
-Ten eerste aan onze gemeenschappelijke toevoegen
Blijkt dus nieuw type te zijn.. helaas is onze ervaring dat de nieuwe types nog minder metaal in de behuizing hebben. waardoor de kans op Geluids overlast vergroot word en je massa aan de voeten moet aan brengen.
Nu lijkt hij op muurbeugels te staan .. en het zou best kunnen door alleen NU massa aan zijn voeten te monteren dat de behuizing geen geluid meer maakt.(als dat het probleem is).

Helaas geef je nog steeds geen info wat voor klachten er nu zijn ...
Want op je houten dak neer zetten vergt heel wat moeite en is niet zo maar gedaan.

En is eigenlijk GEEN GOED advies om hem op je houten dak te plaatsen... tenzij er andere reden zijn....

Kom er maar bij @tcw82
Rubber matjes ..zoek rubber terras tegels met noppen .....

Fotos oude situatie ! en soort klacht. aub.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tcw82

WP
Alu koker frame
Veren
Massa
Rubber matje
Dak

Vraag;

Dank alvast!

[Afbeelding]
De opsluitbanden zijn goede stap. Wat je kunt proberen (te achterhalen) is waar de balken van dat dak zitten en de beton liggers daarop aanpassen. Dan krijg je mogelijk dat ze verder uit elkaar komen te liggen. Niet dichterbij elkaar gaan werken!
Als ze verder uit elkaar komen te liggen is een balk /koker van beton ligger naar beton ligger een logische vervolgstap, je moet de afstand over bruggen.
Dan krijg je twee kortere balken/liggers die parallel liggen aan de beton liggers direct onder de warmtepomp. Daar heb ik gekozen voor de betonnen opsluitband. Lekker massa AAN de wp unit gebout en geen gedoe met doorzakkende pootjes enzo.
Dan wordt de volgorde van spullen dus, van boven naar beneden:

Wp
Balkjes haaks op de muur (balkjes of beton opsluitband oid) onder de voetjes van de wp
Haaks op de vorige oriëntatie de langere kokers of balken, verbonden met eventueel een lapje epdm oid.
En dan de veren
Dan de betonnen liggers.
Dan de rubberen matjes.

Als de behuizing "klappert" kan je eventueel aan de slag met alubutil plakkers, link in de topic start (o.a.). Hiermee beïnvloed je massa van het klapperend paneel en daarmee de frequentie waarin het gaat trillen.
Je kunt vaak wel vinden wel paneel verdacht is, door er op de tikken met je handen. Klinkt het solide. Laag risico. Klinkt het hol/rammelend/blikkerig... Risico ..hoger.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• X21r
Even wat voorbeelden.
@tcw82 Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CUxo5x2ZvCg6lvl4KqM06me8Sj4=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/phSp8uXZyWxjaAykuorbf4mh.jpg?f=user_large

En deze van @Blade mijn inziens de beste kwa punten op het dak.
Er staan div types op zijn dak.
https://gathering.tweaker...message/82230572#82230572

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2pZGeknkC-B-N5VdSVRT3lVji-o=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/gVIXKtVbLd3Nxf73DfjULWvB.jpg?f=user_large

• Lothlórien
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 14-09 20:20
zou je, als je geen tijd/zin/kennis hebt om een H-frame in elkaar te schroeven ook een massaplaat kunnen gebruiken?

bijv. één van een 1000x1000 mm en 14 kg? of zijn deze platen (het zijn vaak soepele matten) daarvoor te soepel?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KifArU
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

WP
Alu koker frame
Veren
Massa
Rubber matje
Dak

Vraag;

[Afbeelding]
Dat is volgens mij de goede opstelling!
Met als kleine aantekening dat die rubber matjes bij mij een speciale dempende versie zijn, zodat de veren en de matjes een verschillend werkgebied hebben.

De manier waarop ik bij deze opstelling ben gekomen, staat hier: KifArU in "Trillingen warmtepomp dempen"

Maar het komt erop neer dat de beweging van de buitenunit minder wordt als de steunpunten naar buiten worden verplaatst. Bij mij was dat nodig omdat ik starre aansluitingen had, die niet aangepast kunnen worden.

Tegenwoordig gaat het vaak om monoblocks die met flexibele (water)leiding worden aangesloten en daarmee wat meer beweging kunnen hebben. Dus dan is het minder nodig om de steunpunten naar buiten te brengen en volstaan 2 korte kokers ook.
Onbedoeld, maar positief, effect van een groter frame is dat deze kokers ook als veer / demper werken. Maar daar was het origineel niet voor bedoeld.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Blihi
De koperen buizen op de foto hierboven verbazen mij wel enigszins. Bij de WP moet je flexibele stukken hebben en dan zo snel mogelijk naar binnen. Koper zonder enige beugel zo op de gevel is vragen om problemen.

@ErikVers Het belangrijkste is dat je de voetafdruk van de WP zo groot mogelijk maakt. Een groot frame, ondersteund op de hoeken, zodat de steunpunten zo ver mogelijk uit elkaar staan zorgt voor stabiliteit en voor reductie van geluid.

Op dat frame moet je massa hebben en onder dat frame moet je demping hebben om de overdracht naar de onderliggende constructie te beperken. Veren zijn daarvoor de beste oplossing, maar rubber kan ook.

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

60x60 rubber matten 4 cm dik bij Hornbach verkrijgbaar daar grote betontegels op en dan Big Foots van 1 meter. Hier voorbeeld van rubber mat met beton tegel

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JtNbgNb4DQnlw2tNZgaRUdlvMtc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/njGvXYSg9SGACqLaMXRAQgkc.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 66% gewijzigd door Carboy54 op 10-09-2025 13:12 ]

WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.

• X21r
Lothlórien schreef op woensdag 10 september 2025 @ 11:05:
zou je, als je geen tijd/zin/kennis hebt om een H-frame in elkaar te schroeven ook een massaplaat kunnen gebruiken?
bijv. één van een 1000x1000 mm en 14 kg? of zijn deze platen (het zijn vaak soepele matten) daarvoor te soepel?
Afhankelijk van type maar zeker niet alleen ,zie uitleg hier onder. de bewegingen energie van de compressor moet je afleiden ,net als een bliksem afleider.
KifArU schreef op woensdag 10 september 2025 @ 11:06:
[...]
Dat is volgens mij de goede opstelling!
Neen helaas, de moderne buiten unit zit zo weinig metaal / gewicht in dat als de beweging's energie van de compressor niet afgeleid word de GEHELE behuizing gaat trillen .mocht hij op veren of rubbers staan !!!.

Wat we doen is extra massa ( gewicht) aanbrengen aan de voeten van de buiten unit zodat de meeste bewegings energie niet naar de behuizing gaat ,maar bij de compressor zelf blijft en deze is normaal al voldoende geïsoleerd door de fabrikant.
De fabrikant test de geluids productie terwijl de WP op een betonnen ondergrond is gemonteerd.

Nu op een " houten" dak hebben we dus een probleem, wat we dus oplossen door massa aan de voeten van de WP en deze ontkoppelen van het dak.
Deze ontkoppeling liefst door veren en dan weer massa ..zodat we ZEER veel trillingen kunnen weg werken, en daar onder weer rubber zodat we nog meer trillingen weg werken.
Nu kan je natuurlijk een stap overslaan in bovenstaand process, Maar je doet NU de moeite en liefst in een keer. Niemand heeft zin om 2x of meer het dak op te gaan om uit te proberen.

Dan nog een waarschuwing ..zelfs als je boven staande stappen uitvoert is het geen garantie voor geen geluids overlast ..maar wel de best voorbereiding.. er zijn nog vele ander oorzaken en gevolgen.

Nog een .. veren met rubbers er in .. waarschuwing bij vochtig en vries weer is de elasticiteit van de rubber verdwenen .. dus geen trilling isolatie meer ( of minder).( zeker als bij defrost er water opkomt !)
Een dun plaatjes rubber doet niets behalve het indrukken op de dak bedekking minder scherp maken.
Vandaar ook die rubbertuin tegels die ik noem (oa via MP < €25 m2).
Hebben eigenlijk 2 functies ,Ontkoppelen trillingen, lucht geluid reductie.
Ps de rubber functie hier moeten de functie van een veer hebben.. dus niet zeer hard materiaal !!
https://gathering.tweaker...message/81659012#81659012

Wat je niet moet vergeten dat er heel veel energie in de lucht zit, en kan je met deze rubber tegels weg werken.( dak vol leggen).Want ook zo kan je dak aangeslagen worden als een stemvork.

Zoals @Blihi al zegt vergroot het grond oppervlak .. zeker als hij op een winderige plaats staat.

Sommige gebruiken BigFoots ..bij sommige gaat het goed.. bij ander niet ..het is een risicootje.
Hoe vaak wil je het dak op..??

@Carboy54 Dat is de Weheat Blackbird..compleet ander type geen metalen behuizing ..niet te vergelijken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tcw82
Blihi schreef op woensdag 10 september 2025 @ 11:41:
De koperen buizen op de foto hierboven verbazen mij wel enigszins. Bij de WP moet je flexibele stukken hebben en dan zo snel mogelijk naar binnen. Koper zonder enige beugel zo op de gevel is vragen om problemen.

@ErikVers Het belangrijkste is dat je de voetafdruk van de WP zo groot mogelijk maakt. Een groot frame, ondersteund op de hoeken, zodat de steunpunten zo ver mogelijk uit elkaar staan zorgt voor stabiliteit en voor reductie van geluid.

Op dat frame moet je massa hebben en onder dat frame moet je demping hebben om de overdracht naar de onderliggende constructie te beperken. Veren zijn daarvoor de beste oplossing, maar rubber kan ook.
Wat mij dan weer verbaasd, tot wie richt jij je hier in de eerste alinea?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blihi
Die eerste alinea was natuurlijk gericht aan de post erboven met de foto.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tcw82
Blihi schreef op woensdag 10 september 2025 @ 14:18:
Die eerste alinea was natuurlijk gericht aan de post erboven met de foto.
aan X21r?
Daar staan twee foto's in, beide van opstellingen die niet van hemzelf zijn.

De opstelling met de koperen leidingen lijkt me de eind opstelling inderdaad ("/s" voor de zekerheid...). die lasdoos zo tussen de leidingen is denk ik ook de meest logische plek _O-

Om misverstanden te voorkomen, ik denk dat jij heb had over deze foto:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KPNXkuYMMmSX43xP3Jw54-vjzVo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/phSp8uXZyWxjaAykuorbf4mh.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blihi
Ja precies! En ik weet dat die foto niet van hem was. Maar ik hoop dat dit een tijdelijke installatie is en niet de uiteindelijke opstelling.

Ik gok dat die WP eerst op die grindtegels stond, lekker onder het raam.

[ Voor 21% gewijzigd door Blihi op 10-09-2025 14:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

X21r schreef op woensdag 10 september 2025 @ 13:28:
[...]

Afhankelijk van type maar zeker niet alleen ,zie uitleg hier onder. de bewegingen energie van de compressor moet je afleiden ,net als een bliksem afleider.

[...]

Neen helaas, de moderne buiten unit zit zo weinig metaal / gewicht in dat als de beweging's energie van de compressor niet afgeleid word de GEHELE behuizing gaat trillen .mocht hij op veren of rubbers staan !!!.

Wat we doen is extra massa ( gewicht) aanbrengen aan de voeten van de buiten unit zodat de meeste bewegings energie niet naar de behuizing gaat ,maar bij de compressor zelf blijft en deze is normaal al voldoende geïsoleerd door de fabrikant.
De fabrikant test de geluids productie terwijl de WP op een betonnen ondergrond is gemonteerd.

Nu op een " houten" dak hebben we dus een probleem, wat we dus oplossen door massa aan de voeten van de WP en deze ontkoppelen van het dak.
Deze ontkoppeling liefst door veren en dan weer massa ..zodat we ZEER veel trillingen kunnen weg werken, en daar onder weer rubber zodat we nog meer trillingen weg werken.
Nu kan je natuurlijk een stap overslaan in bovenstaand process, Maar je doet NU de moeite en liefst in een keer. Niemand heeft zin om 2x of meer het dak op te gaan om uit te proberen.

Dan nog een waarschuwing ..zelfs als je boven staande stappen uitvoert is het geen garantie voor geen geluids overlast ..maar wel de best voorbereiding.. er zijn nog vele ander oorzaken en gevolgen.

Nog een .. veren met rubbers er in .. waarschuwing bij vochtig en vries weer is de elasticiteit van de rubber verdwenen .. dus geen trilling isolatie meer ( of minder).( zeker als bij defrost er water opkomt !)
Een dun plaatjes rubber doet niets behalve het indrukken op de dak bedekking minder scherp maken.
Vandaar ook die rubbertuin tegels die ik noem (oa via MP < €25 m2).
Hebben eigenlijk 2 functies ,Ontkoppelen trillingen, lucht geluid reductie.
Ps de rubber functie hier moeten de functie van een veer hebben.. dus niet zeer hard materiaal !!
https://gathering.tweaker...message/81659012#81659012

Wat je niet moet vergeten dat er heel veel energie in de lucht zit, en kan je met deze rubber tegels weg werken.( dak vol leggen).Want ook zo kan je dak aangeslagen worden als een stemvork.

Zoals @Blihi al zegt vergroot het grond oppervlak .. zeker als hij op een winderige plaats staat.

Sommige gebruiken BigFoots ..bij sommige gaat het goed.. bij ander niet ..het is een risicootje.
Hoe vaak wil je het dak op..??

@Carboy54 Dat is de Weheat Blackbird..compleet ander type geen metalen behuizing ..niet te vergelijken.
Ja dat weet ik ook wel 😡 het ging ook over de door ons toegepaste tegel + rubber tegel en dat werkt prima met nog een Big Foot erop. Merk maakt daarvoor niet uit. Zelden of nooit klachten. Het gaat hier over een Amber van 120 kg en daar hebben wij veel ervaring mee.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Taatort
  • Registratie: April 2011
  • Nu online

WP
Alu koker frame
Veren
Massa
Rubber matje
Dak

Vraag;

Dank alvast!

[Afbeelding]
Ik zie dat je vanuit de oplossingsmodus zit te redeneren. Dat is natuurlijk prima, maar ik lees niet dat je het huidige probleem bij deze klant hebt geanalyseerd en onderbouwd (bijv. met meetresultaten)
Je geeft verder aan dat je het apparaat op het dak wilt plaatsen. Ik lees veelvuldig in fora dat bij platte (garage) daken van houtconstructie het hele dak of delen ervan (kunnen gaan) mee trillen / resoneren.
Kortom, een gedegen analyse van het probleem, onderbouwd met meetresultaten (voor zover mogelijk) is cruciaal. Voor je het weet los je symptomen op of creëer je nieuwe problemen en los je de ware oorzaak niet op.

• X21r
Carboy54 schreef op woensdag 10 september 2025 @ 14:32:
[...]

Ja dat weet ik ook wel 😡 het ging ook over de door ons toegepaste tegel + rubber tegel en dat werkt prima met nog een Big Foot erop. Merk maakt daarvoor niet uit. Zelden of nooit klachten. Het gaat hier over een Amber van 120 kg en daar hebben wij veel ervaring mee.
Okee dat het een ander type is daar ze we het over eens O+
Ik ga nog even voor de zekerheid uitleggen ..waarschijnlijk weet je het, maar voor de nieuwe lezer..

De nieuwere modellen zijn super licht in gewicht en uitvoering , waardoor de gehele behuizing mee trilt ook op BigFoots !! Zoals hier te lezen valt in dit forum bij sommige.
120kg is wat anders dan de units die hier voorbij komen met klachten, die hebben meestal een gewicht van rond de 35kg. en zijn van plaatstaal. Het is niet zo dat zwaardere GEEN geluidsoverlast produceren ..dus per exemplaar de overlast bekijken en daar op actie ondernemen.
Taatort schreef op woensdag 10 september 2025 @ 14:46:
[...]

1-Ik zie dat je vanuit de oplossingsmodus zit te redeneren.
2-Dat is natuurlijk prima, maar ik lees niet dat je het huidige probleem bij deze klant hebt geanalyseerd en onderbouwd
3- Ik lees veelvuldig in fora dat bij platte (garage) daken van houtconstructie het hele dak of delen ervan (kunnen gaan) mee trillen / resoneren.
4- creëer je nieuwe problemen en los je de ware oorzaak niet op.
Ik heb ze maar genummerd.
1- We zijn tweakers en stro... eigenwijs.
2- Heb ik ook al gevraagd.
3- Klopt geen spelt tussen te krijgen.
4- Mag hij 4x het dak op in het winter weer om wat verbeteringen uit te voeren.
Ook voor @ErikVers

• Lothlórien
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 14-09 20:20
En als je hem toch op het dak wilt zetten: zet hem wat verder weg dan de minimale 30cm die fabrikanten vaak voorschrijven. Ik heb tot nu toe een aantal handleidingen gelezen waarbij de fabrikant de disclaimer maakt dat een minimale afstand kan leiden tot een toename aan geluid, maar de meesten laten het bij "minimale afstand is voldoende".

Gevolg: turbulentere flow, weerkaatsing tegen de muur en installateurs die de WP standaard tegen de muur zetten omdat het "nu éénmaal mooier is"

Dwars op de gevel is misschien zelfs wel beter, maar dan moet het geluid natuurlijk niet naar de buren blazen.

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

X21r schreef op woensdag 10 september 2025 @ 15:18:
[...]

Okee dat het een ander type is daar ze we het over eens O+
Ik ga nog even voor de zekerheid uitleggen ..waarschijnlijk weet je het, maar voor de nieuwe lezer..

De nieuwere modellen zijn super licht in gewicht en uitvoering , waardoor de gehele behuizing mee trilt ook op BigFoots !! Zoals hier te lezen valt in dit forum bij sommige.
120kg is wat anders dan de units die hier voorbij komen met klachten, die hebben meestal een gewicht van rond de 35kg. en zijn van plaatstaal. Het is niet zo dat zwaardere GEEN geluidsoverlast produceren ..dus per exemplaar de overlast bekijken en daar op actie ondernemen.

[...]

Ik heb ze maar genummerd.
1- We zijn tweakers en stro... eigenwijs.
2- Heb ik ook al gevraagd.
3- Klopt geen spelt tussen te krijgen.
4- Mag hij 4x het dak op in het winter weer om wat verbeteringen uit te voeren.
Ook voor @ErikVers
Vertel een R290 warmtepomp van 35 kg. Geef eens een voorbeeld 🤗 ik ken ze niet. De getoonde Blackbird is 88 kg. en by far de lichtste van kunststof notabene.

[ Voor 3% gewijzigd door Carboy54 op 10-09-2025 16:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

Taatort schreef op woensdag 10 september 2025 @ 14:46:
[...]

Ik zie dat je vanuit de oplossingsmodus zit te redeneren. Dat is natuurlijk prima, maar ik lees niet dat je het huidige probleem bij deze klant hebt geanalyseerd en onderbouwd (bijv. met meetresultaten)
Je geeft verder aan dat je het apparaat op het dak wilt plaatsen. Ik lees veelvuldig in fora dat bij platte (garage) daken van houtconstructie het hele dak of delen ervan (kunnen gaan) mee trillen / resoneren.
Kortom, een gedegen analyse van het probleem, onderbouwd met meetresultaten (voor zover mogelijk) is cruciaal. Voor je het weet los je symptomen op of creëer je nieuwe problemen en los je de ware oorzaak niet op.
Dank voor je feedback. En wat een reacties op een eerste orienterende check 😜👍

Mijn vraag was simpel: mag het met twee of moeten het vier kokers zijn. De antwoorden waren (vond ik) vrij aanvallend ik zoek ff een ander topic 👍✌️

Klopt eerst analyseren daarna oplossen, helemaal mee eens. Mijn vraag was ter controle bedoeld voor een meest optimale opstelling op een plat dak. Ik ben mij bewust van de nadelen van een houten dak.

Ter info ik plaats normaal bij klanten enkel op een betonnen dak of op de grond en nooit problemen met mijn ideale producten. In dit geval mag ik een probleem oplossen waarbij geluid er maar eentje is op >90km afstand vandaar wat vóór denk werk.

Ik heb genoeg om alvast wat boodschappen te doen, de rest zie ik wel ter plekke in het werk 👌👍
Groeten van een tweaker, panasonic en itho gecertificeerde installateur en op één module na Heat Geek’er 😜👍

[ Voor 18% gewijzigd door ErikVers op 10-09-2025 17:29 ]

• X21r
Carboy54 schreef op woensdag 10 september 2025 @ 16:55:
[...]
Vertel een R290 warmtepomp van 35 kg. Geef eens een voorbeeld 🤗 ik ken ze niet. De getoonde Blackbird is 88 kg. en by far de lichtste van kunststof notabene.
Carboy54 schreef op woensdag 10 september 2025 @ 14:32:
[...] Merk maakt daarvoor niet uit. Zelden of nooit klachten. Het gaat hier over een Amber van 120 kg en daar hebben wij veel ervaring mee.
Je staat een beetje heen en weer te zwalken met gewichten en type's.
Word voor de nieuwelingen niet meer te begrijpen.
Als jouw installateurs ervaring zegt BigFoot veel plezier er mee zou ik zeggen.
Nu vind @ErikVers al dat hij voldoende info heeft dus kunnen we dit afsluiten .

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

X21r schreef op woensdag 10 september 2025 @ 17:35:
[...]

[...]

Helemaal mee eens maar jij zwalkt met gewichten niet ik. Het gaat hier om warmtepompen niet over airco's en jij noemt 35 kg. Ik ken geen monoblock warmtepomp van 35 kg dus vraag ik netjes welke dat dan wel mag zijn toch? Dat wil nou juist die nieuweling graag weten. Dat zou veel problemen kunnen oplossen.

[ Voor 5% gewijzigd door Carboy54 op 10-09-2025 17:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

X21r schreef op woensdag 10 september 2025 @ 17:35:
[...]

[...]

Inderdaad laten we dit sluiten. Brengt niemand ergens.

Wat betreft genoeg info; Voor nu heb ik genoeg info en voel ik mij vrij genoeg om te bedanken voor de geweldige sfeer in dit topic 🫣😘

[ Voor 12% gewijzigd door ErikVers op 10-09-2025 17:42 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• smartsys
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 14-09 11:44
Carboy54 schreef op woensdag 10 september 2025 @ 17:40:
[...]

Helemaal mee eens maar jij zwalkt met gewichten niet ik. Het gaat hier om warmtepompen niet over airco's en jij noemt 35 kg. Ik ken geen monoblock warmtepomp van 35 kg dus vraag ik netjes welke dat dan wel mag zijn toch? Dat wil nou juist die nieuweling graag weten. Dat zou veel problemen kunnen oplossen.
Mijn Remeha Elga Ace 6 kW unit weegt rond de 45kg. De 4 kW variant weegt maar rond de 39kg. Oftewel een heel verschil met de grotere units van 100+ kg. en uit ervaring kan ik vertellen dat zo'n 6kW ding op een plat houten dat een enorme kloot geluid kan geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

smartsys schreef op vrijdag 12 september 2025 @ 13:07:
[...]

Mijn Remeha Elga Ace 6 kW unit weegt rond de 45kg. De 4 kW variant weegt maar rond de 39kg. Oftewel een heel verschil met de grotere units van 100+ kg. en uit ervaring kan ik vertellen dat zo'n 6kW ding op een plat houten dat een enorme kloot geluid kan geven.
Dat is nu juist de oorzaak. Die lichte split units zijn geen R290 monoblocks van 120 kg. waar hier over gesproken wordt en zijn vaak herrie bakken net als airco's. Ook vaak niet geschikt voor FE.

Pagina: 1 ... 15 16 Laatste