Acties:
  • +2 Henk 'm!

• X21r
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 00:17
bite schreef op woensdag 21 mei 2025 @ 23:07:
“Daarnaast zijn er aardig wat mensen die het "psychische" probleem er mee hebben.
Daarnaast hebben aardig wat mensen gehoor problemen, zijn super gevoelig voor sommige geluiden.”

Ik heb astma en daardoor meer dan gemiddeld last van luchtvervuiling. Het zal zinloos zijn iedereen gaan vragen te stoppen met autorijden. Toch maken sommige het zo bont dat ik bijvoorbeeld niet meer kan fietsen en eerst medicatie en pauze nodig heb. Gelukkig is er wetgeving om de vervuiling te beperken en enige ontmoediging dmv belasting. Maar buiten dat is het legaal en idem mbt geluidsproductie van warmtepompen etc. Die mogen gedurende de dagdelen een x aantal Db produceren op de erfgrens en dat is helaas als je er hinder van hebt niet 0.
Zo veroorzaakt vrijwel iedereen, die buurvrouw vast ook, wel (ongemerkt) hinder bij elkaar en moeten we dat accepteren toch?
Klop , zelfs de klagers produceren hinder bij andere.
Maar wat ik zeg : Doe zo ver je zelf kan er zo veel mogelijk aan om hinder te verminderen. vandaar al die tips.
En niet bot weg "het zit in hun hoofd...want de wp stond uit dus die kan ze niet gehoord hebben."

... verbeter de wereld en begin bij je zelf...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Blihi
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 28-05 14:09
TerminalNL schreef op zaterdag 17 mei 2025 @ 18:36:
[...]

Om niet aan de normen te voldoen zou die net zoveel herrie moeten maken als een straaljager ( letterlijk gezien de afstand ). Maar in het kader van goede buren etc ben ik best bereid om iets te proberen voor haar.

Ik ben van mening dat ze nergens last van kan hebben, en tijden van klachten kwamen ook lang niet altijd overeen met momenten dat die draaide. Maar ze heeft last sinds wij de pomp hebben geplaatst zegt ze, en het is makkelijk wijzen naar de nieuwe buren met een glimmende nieuwe warmtepomp in de voortuin natuurlijk.

Als ik het gedoe en gezeik kan afkopen met voor 200euro veren kopen dan is dat het meer dan waard helaas.

Zelf nog wat zitten zoeken, en kwam op de Senor TBMF veren uit. Lijken erg goed, maar ervaringen kan ik maar beperkt vinden. Ook de gewichten is me niet geheel duidelijk. Ook omdat de compressor zijde natuurlijk zwaarder is.
Bij dit soort buren zou ik eerst eens proberen om de allergoedkoopste rubberen dempers te plaatsen en er dan vooral op de wijzen dat je je uiterste best gedaan hebt om alle trillingen te dempen. Kijk maar, zelfs speciaal uit Italië geïmporteerde rubbers gebruikt (maak desnoods even een mooie factuur).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Blihi
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 28-05 14:09
Nadat wij onze WP hadden geplaatst hoorde wij hem soms binnen ook heel goed. Dat bleek een foutje in de plaatsing. Hij staat op een betonnen dak, maar een deel van het gewicht stond op de constructie van een dakraam wat blijkbaar vrij ver onder het dakleer door liep.

Ik heb de WP toen verplaatst, maar dan ga je er op letten. Op een gegeven moment had ik ook het idee dat ik hem toch altijd hoorde en toen heb ik de hele unit om metalen kokers gezet, etc.

Toch hoorde ik hem nog..... dacht ik.

Tot ik op een gegeven moment echt weer zo'n monotone bromtoon hoorde en ik uit bed ging om hem maar uit te zetten. Wat bleek: Hij stond standby (en dat bleek hij al de hele nacht te staan).

Die bromtoon hoor ik af en toe nog. Die komt dus niet uit mijn warmtepomp, maar die moet dus ergens van ver weg komen. Ik vermoed dat het iets op een industrieterrein is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• morlune
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 02-06 18:13
Goedemorgen tweakers, ik bezit onderstaande woning binnenkort en hier is een hybride warmtepomp aanwezig, een Mitsubishi ecodan. Deze staat op bigfoots maar geen veren. Het is nu een hybride opstelling waarbij de cv ketel bijspringt bij bepaalde temperaturen. Aangezien de cv ketel aan vervanging toe is, vraag ik me af wat wijs is. Full electric uitbreiding bij de binnenunit klinkt leuk en bied ook mogelijkheid tot koelen. Maar aangezien de warmtepomp op een plat dak staat en niet op de grond, vraag ik me af of dit niet gaat trillen bij erg koude temperaturen. Ik kan nu nog kiezen voor een cv ketel als backup, maar als ik full electric ga word het moeilijk terug te gaan naar gas als het tegenvalt. Verplaatsen van de buitenunit naar bv de tuin word lastig in verband met maximale lengte koelleidingen en misschien ook niet mooi, die leidingen langs de gevel. Lastig, wat denken jullie? Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MAq8xTrIAxVmlIWs34Zj8rUjm2s=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/zdP04O3mu2xOC9bZcXEw9Zyv.jpg?f=user_large
Persoon gemaskeerd op foto

[ Voor 7% gewijzigd door morlune op 23-05-2025 13:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• X21r
morlune schreef op vrijdag 23 mei 2025 @ 10:23:
Goedemorgen tweakers, ik bezit onderstaande woning binnenkort en hier is een hybride warmtepomp aanwezig, een Mitsubishi ecodan. Deze staat op bigfoots maar geen veren. Het is nu een hybride opstelling waarbij de cv ketel bijspringt bij bepaalde temperaturen. Aangezien de cv ketel aan vervanging toe is, vraag ik me af wat wijs is. Full electric uitbreiding bij de binnenunit klinkt leuk en bied ook mogelijkheid tot koelen. Maar aangezien de warmtepomp op een plat dak staat en niet op de grond, vraag ik me af of dit niet gaat trillen bij erg koude temperaturen. Ik kan nu nog kiezen voor een cv ketel als backup, maar als ik full electric ga word het moeilijk terug te gaan naar gas als het tegenvalt. Verplaatsen van de buitenunit naar bv de tuin word lastig in verband met maximale lengte koelleidingen en misschien ook niet mooi, die leidingen langs de gevel. Lastig, wat denken jullie? [Afbeelding]
Behalve de vragen ,
Heeft de WP voldoende vermogen ? ,
Is afgifte systeem echt low temperatuur ? ( dus geen gewone radiators )
Huis goed genoeg geïsoleerd?

Hij staat op een plat houten dak , geluids overlast naar de verdieping er onder moet te doen zijn ( zoals hier beschreven in het forum ).
Het dakraam er achter ,word dat een slaapkamer ? dan moet de achterzijde van de WP afgeschermd worden.
Ter info : aan voor en achterkant van de WP komt even veel lawaai uit.

Ik zou zeggen plaats de WP met zijn rug op de stenen muur er naast.
De uitblaas naar de buren kan je met een "schutting "naar links en rechts verbuigen zodat het geluid niet direct bij de buren terecht komt ( schutting is nauwelijks te zien van de straat kant).
Om geluid ( bij deze plaatsing) door het dak nog meer te dempen kan je omgekeerde rubber tuin tegels neer leggen op het dak ..tot aan de buren hun dak..of er over heen ( via MP goedkoper).
Dus voldoende mogelijkheden om de geluids overlast te dempen.

Nog even over low temp radiators . Heb je nog gewone plaat radiators, vervang deze door low temp uitvoering.
Hou rekening met de leidingen die "oud "en te dun zijn ( en gekrompen !!)
Dus eigenlijk het "gehele" afgifte systeem vervangen .er moet namelijk veeeel meer water per minuut er door heen !!!!!!!!!!
Ervaring uit een huis uit 1990 .. gewoon doen in een keer klaar.

Nog even als je gewone plaat radiators heb, heb je normaal gesproken een hoger aanvoer temperatuur nodig van je water, en moet de WP harder draaien.. dus meer geluid.
Aanrader: Mocht het budget het over hebben , gelijk overal vloer verwarming leggen ook in slaap kamers douche wc .Slaapkamer vinden ze meestal overdreven maar snacht je bed uit en geen schrikbarende koude aan je voeten voelen .. is wel lekker rustgevend.
Het gaat er niet om om je slaap kamer te verwarmen maar om de kou er uit te krijgen !.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tcw82
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 16:59
Goedemorgen tweakers, ik bezit onderstaande woning binnenkort en hier is een hybride warmtepomp aanwezig, een Mitsubishi ecodan. Deze staat op bigfoots maar geen veren. Het is nu een hybride opstelling waarbij de cv ketel bijspringt bij bepaalde temperaturen. Aangezien de cv ketel aan vervanging toe is, vraag ik me af wat wijs is. Full electric uitbreiding bij de binnenunit klinkt leuk en bied ook mogelijkheid tot koelen. Maar aangezien de warmtepomp op een plat dak staat en niet op de grond, vraag ik me af of dit niet gaat trillen bij erg koude temperaturen. Ik kan nu nog kiezen voor een cv ketel als backup, maar als ik full electric ga word het moeilijk terug te gaan naar gas als het tegenvalt. Verplaatsen van de buitenunit naar bv de tuin word lastig in verband met maximale lengte koelleidingen en misschien ook niet mooi, die leidingen langs de gevel. Lastig, wat denken jullie? [Afbeelding]
De afbeelding doet het niet goed...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MAq8xTrIAxVmlIWs34Zj8rUjm2s=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/zdP04O3mu2xOC9bZcXEw9Zyv.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SebastiaanPs
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 21:20
Dit is wel echt het moment om te kijken of je die nieuwe CV ketel wel nodig hebt!

Paar vragen:
1. Is die CV ketel kapot, of kan hij nog één stookseizoen mee? Dan kun je kijken of je zonder kan.
2. Welk type buitenunit en binnenunit heb je?
3. Is het een dak van beton of met houten balken?
4. Heeft de huidige gebruiker de maandelijks gegevens (productie warmte en verbruik elektriciteit, per maand, af te lezen in bedieningspaneel)? En het gasverbruik per maand? Of heeft diegene zelfs dagelijkse data via MELCloud bijvoorbeeld?
5. Wordt SWW met de gasketel gedaan? Geen SWW vat aanwezig?
6. Wat is het afgiftesysteem: vloerverwarming, radiatoren, een mix?

Evt kun je een eigen topic aanmaken volgens de FAQ, dat is vaak wel het handigst.

Hier bij mij staat de buitenunit overigens achter in de tuin met de leidingen over de gevel. Bevalt heel goed. Je hebt ook airco goten die er wat mooier uit zien in diverse kleuren.

WP: Mitsubishi Electric SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D. PV 3330 Wp. Huis 1931, gasloos sinds jan '24.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• morlune
Bedankt voor jullie reactie,
de afbeelding is inmiddels gefixt.
Heeft de WP voldoende vermogen ? ,
Is afgifte systeem echt low temperatuur ? ( dus geen gewone radiators )
Huis goed genoeg geïsoleerd?
De WP heeft een vermogen van 6kw. Er komt vloerverwarming (10cm h.o.h 16mm buizen). Huis is uit 2008, goed geisoleerd lijkt me. Mogelijk moet er nog kruipruimte isolatie als de vloerverwarming het niet genoeg trekt maar dat kan later. Op de bovenste verdieping komen jaga radiatoren.
1. Is die CV ketel kapot, of kan hij nog één stookseizoen mee? Dan kun je kijken of je zonder kan.
2. Welk type buitenunit en binnenunit heb je?
3. Is het een dak van beton of met houten balken?
4. Heeft de huidige gebruiker de maandelijks gegevens (productie warmte en verbruik elektriciteit, per maand, af te lezen in bedieningspaneel)? En het gasverbruik per maand? Of heeft diegene zelfs dagelijkse data via MELCloud bijvoorbeeld?
5. Wordt SWW met de gasketel gedaan? Geen SWW vat aanwezig?
6. Wat is het afgiftesysteem: vloerverwarming, radiatoren, een mix?
1. Hij is nog niet kapot maar uit 2008 en moet een keer vervangen worden. Op zich goed idee ja, om te kijken of de warmtepomp het lukt warm te houden komende winter.
2. Mitsubishi Ecodan 6kw buitenunit met een binnenunit Hydrobox (binnenunit willen we dus misschien vervangen voor een unit met boiler en koelfunctie)
3. Beton met nog wat isolatiemateriaal
4. Geen idee
5. Met gasketel, nog geen vat
6. Er komt vloerverwarming beneden + jaga radiatoren boven (Nu hangen er nog gewone radiatoren, blijkbaar lukt het daar ook mee te verwarmen, wellicht met temperatuur die te hoog is voor een vloerverwarming)

Het gaat me nu vooral om de trillingen, met een betonnen dak zou dat goed te doen moeten zijn toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 21:14
@morlune
ontopic: bij betonnen dak moet dit wel goed gaan
offtopic: maar een eigen topic en tag ons. voor alle overige punten en tips. die horen niet in dit topic

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• morlune
OK dankjewel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rud
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online

rud

Met veel interesse ongeveer de helft van dit draadje gelezen. Wat ik uit deze laatste helft begrepen heb: massa direct onder de WP, dan een draagconstructie van stalen balken en daaronder weer veren.

Maar hoe zit dat dan bij bijvoorbeeld een WeHeat Blackbird? Die heeft in de poten al ingebouwde veren. Daaronder weer een stalen draagconstructie? En daaronder massa? Of toch anders?

Het gaat om plaatsing op een houten dak.

[ Voor 5% gewijzigd door rud op 24-05-2025 02:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• X21r
rud schreef op zaterdag 24 mei 2025 @ 02:28:
Met veel interesse ongeveer de helft van dit draadje gelezen. Wat ik uit deze laatste helft begrepen heb: massa direct onder de WP, dan een draagconstructie van stalen balken en daaronder weer veren.

Maar hoe zit dat dan bij bijvoorbeeld een WeHeat Blackbird? Die heeft in de poten al ingebouwde veren. Daaronder weer een stalen draagconstructie? En daaronder massa? Of toch anders?

Het gaat om plaatsing op een houten dak.
Massa direct onder de WP gemonteerd( aan de voeten):
Is om de behuizing niet te laten trillen, behuizing is goedkoop gemaakte en wel 60 a 80 cm hoog. bij recht op staande WP.
De WeHeat Blackbird ligt en is laag , fabrikant heeft ( als het goed is ) het geluid gemeten met de ingebouwde veren.
"normale" fabrikanten gaan uit van gemonteerd op een betonnen ondergrond en zeggen soms ook "niet op veren zetten"
Als de behuizing gaat trillen ( resoneren) geeft dat een extra hard geluid.
Bij "stevige " WP is dit niet nodig, maar uit voorzorg toch aanbevelings waardig.

De stalen constructie er onder:
Heeft als doel het oppervlakte te vergroten waarop je de trillingen aan je houten dak toevoert.
Anders gezegd : stel je voert je trillingen op een plaats van je stemvork aan, dan is de kans groot dat je stemvork blijft trillen, nu met een stalen constructie voer je op een grotere aftand 2x je trilling toe waardoor je kans dat je stemvork blijft tillen is afgenomen.
Een houten dak heeft om de 60 cm een balk en de planken die er op liggen zijn "losse stemvorken" van ~55cm lang en kunnen resoneren op iets van 90 Hz.

Gewicht onder de stalen draag constructie:
De WP trilt, dempen doe je altijd met "veren en dan massa "
Dus onder je veren zet je massa om de veren de trillingen te laten dempen ,zet je geen massa dan zal je houten dak aardig trillen.

Mocht je bezig zijn met ontwerpen van de montage en je heb een normale WP, maak uit voorzorg de constructie zo dat je later eventueel makkelijk extra gewicht aan de voeten van de WP kan monteren.

Door geluids overlast klachten van staande WP zijn we tot bovenstaande conclusies gekomen.

Bij de WeHeat Blackbird zijn nog geen klachten geweest van geluid veroorzaakt door resoneren van de behuizing.

Resoneren van de behuizing kan zelf komen door beplating welke niet goed vast geschroefd zitten..

Dus bij de WeHeat Blackbird moet je zeker wel massa onder zijn veren monteren, om de veren de trillen te laten absorberen.
Een draag constructie om het oppervlakte te vergroten is de vraag.. waarschijnlijk niet ,omdat je bij een normale draag constructie ,de veren op een grote afstand zet van de WP en daar direct onder het gewicht welke op je dak liggen.
Wat je wel kan doen is lange gewichten nemen per verende poot dus een opsluitband per poot, om zo je contact oppervlakte te vergroten naar je houten dak.

Wat ik me wel afvraag ... aan beide zijde van de WP komt even veel geluid uit .. dus aan de aanzuig kant en de blaas kant !!! .
Nu ligt de aanzuig kant op je dak ....en ze liggen parallel ...!@#!
Ik zou zeggen ( zeker bij een houten dak zonder kiezel stenen ) leg omgekeerde rubber tuintegels onder het gehele oppervlak van de WP en constructie , uitvoorzorg.

[ Voor 15% gewijzigd door X21r op 24-05-2025 07:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 18:05
X21r schreef op vrijdag 23 mei 2025 @ 12:06:
Slaapkamer vinden ze meestal overdreven maar snacht je bed uit en geen schrikbarende koude aan je voeten voelen .. is wel lekker rustgevend.
Het gaat er niet om om je slaap kamer te verwarmen maar om de kou er uit te krijgen !.
Maar is ook afhankelijk van isolatiewaarde van de woning en of er enige isolatie in verdiepingsvloer is.

Ik zou graag lekker warme voeten hebben op mijn slaapkamer maar zou geen vloerverwarming aan kunnen zetten zonder dat de slaapkamer warmer wordt dan gewenst.

Eigenlijk heeft de slaapkamer sowieso al een verwarmde vloer, deze is alleen 20 graden i.p.v. 30 graden beneden.

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
  • Registratie: November 2017
  • Nu online
Aroniuss schreef op woensdag 21 mei 2025 @ 12:41:
[...]

Beste @X21r , @Insert12 , @greg-a , @tcw82 , @LeonTebbens en iedereen die ik vergeet,
bedankt voor alle reacties op mijn post uit maart. Ik hou er niet van om iets te posten en vervolgens nooit meer te reageren. Helaas is dit wel gebeurd door privé omstandigheden. Graag wil ik iedereen bedanken voor de inzichten. Het issue met mijn buurvrouw is nog niet opgelost. Hierbij even wat ontwikkelingen van de laatste maanden

1. Dempers onder de pomp
2. Stille modus aangezet tussen 22:00u en 07:00u
3. Buurvrouw blijft last houden. Geluid is volgens haar altijd aanwezig. In de nacht meer en belemmert haar in haar slaap. Ook nu hij in standby staat en niet aanspringt bij deze temperaturen.
4. Buren twee huizen verderop hebben geen last meer sinds de stille modus. Zeggen heel soms een gezoem te horen.

Ik begin te twijfelen aan wat de buurvrouw nou precies hoort. Ook omdat ik twee keer bij haar binnen ben geweest en echt niet hoor wat zij meent te horen.

Dit maakt het voor mij lastiger welke stap haar probleem op gaat lossen. Zal het lonen om tegels en rubberen tegels te plaatsen? Zal een kwart slag draaien wellicht helpen. Of moet ik gewoon zeggen, buurvrouw u heeft ergens last van, alleen ik begin te twijfelen of het wel mijn pomp is.

Wederom bedankt en ik hou jullie wel op de hoogte. Wat foto's van de situatie toegevoegd. Dat muurtje waar hij tegenaan staat is het balkon van mijn slaapkamer. Ik hoor en voel hem dus echt nooit. Tijdens de koude maanden heb ik hem heel zachtjes twee keer gehoord. Hij staat ongeveer zo'n 8 meter van haar slaapkamer .

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Draaien met de uitblaas naar de straat toe zal het oplossen.
De buurvrouw ziet dat je iets doet en noemt zich serieus genomen.
Is ook echt beter want geluid botst nu tegen de muur en naar de buren toe.
Straks naar de weg toe.
Het kost niks, met 2 man kun je hem nu al voorzichtig draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• X21r
Technician- schreef op zaterdag 24 mei 2025 @ 08:26:
[...]

De buurvrouw ziet dat je iets doet en noemt zich serieus genomen.
Straks naar de weg toe.
Het kost niks, met 2 man kun je hem nu al voorzichtig draaien.
Ja wat zal ik zeggen.
Uit de tekst blijkt al dat die WP lawaai maakt ..( snachts in standy en dan pas snachs rustig !).
De buurvrouw ziet dat je iets doet en noemt zich serieus genomen
Leuk als het werkt , helaas dat soort klagers ( terwijl hij uit staat toch klagen) gelooft "JOU"niet.
Ter info: aan voor en achterzijde Wp komt even veel lawaai uit, met rug tegen de muur komt er aan de voor zijde 2x zoveel geluid uit ( zie spec fabrikant).
Voordeel geluid aan de voorzijde er uit is dat het door de draaiingen van de lucht zich moeilijk kan voort planten en dat zeker na 8 meter er bijna niets meer van over blijft.
Maar dan hebben we het over de standaard geluids productie gemeten door de fabrikant.
Nee dus
Ze je de WP schuin dan zal hij uitblazen naar de weg...maar de achterkant word netjes gereflecteerd door de muur en zal ongehinderd de weg naar de buren en buurvrouw vinden.(meer geluid).
Het zou leuk zijn als het psychologische effect werkt...maar klager heeft gelezen dat WP lawaai maken .

Maar WP maakt dus blijkbaar wel "lawaai" EN hun huizen zijn slecht geïsoleerd, maak ik op uit de tekst.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• X21r
assje schreef op zaterdag 24 mei 2025 @ 08:20:
[...]

Maar is ook afhankelijk van isolatiewaarde van de woning en of er enige isolatie in verdiepingsvloer is.

Ik zou graag lekker warme voeten hebben op mijn slaapkamer maar zou geen vloerverwarming aan kunnen zetten zonder dat de slaapkamer warmer wordt dan gewenst.

Eigenlijk heeft de slaapkamer sowieso al een verwarmde vloer, deze is alleen 20 graden i.p.v. 30 graden beneden.
offtopic:
-afhankelijk van isolatiewaarde woning: natuurlijk.
-vloerverwarming zonder dat de slaapkamer warmer : je stel de flow zodanig af dat kou uit de vloer is zonder dat de kamer warmer word.

Je gaan maar een keer verbouwen en weet in de meeste gevallen niet wat je woning doet( bestaand huis kopen).Bovendien je gaat maar een keer verbouwen na de aankoop.
En de jaren daarna word het pleisters plakken.. nood oplossingen.. kostbaar en lage COP tot gevolg
Slaapkamers worden meestal ook studeerkamer of werkkamers.

En geen vloer verwarming is leuk ... behalve dicht bij het raam !!! ( kou val).
Wat ik gedaan heb is vloer verwarming op alle resterende kamer als bij verwarming, zodra de aanvoer leiding van de vloer bij het raam komt, omhoog de vloer uit en weer terug de vloer in de rest van het patroon volgen.
Op de aansluiting omhoog een jaga radiator monteren die de kou val van het raam opvangt en verwarmt ..
Mocht de kamer een studeer kamer worden kan de water flow omhoog en een ventilator op de jaga om de kamer snel op temperatuur te krijgen .( jaga losse convertor 10x10x90 ingebouwd in de wand).
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1u7oqMGW_igH-JwilV13-Y7d5LA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OKilgf2fnqYcp1jbCJ0lAjKM.jpg?f=fotoalbum_large
Einde info.
/ offtopic:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
  • Registratie: November 2017
  • Nu online
X21r schreef op zaterdag 24 mei 2025 @ 09:13:
[...]

Ja wat zal ik zeggen.
Uit de tekst blijkt al dat die WP lawaai maakt ..( snachts in standy en dan pas snachs rustig !).

[...]

Leuk als het werkt , helaas dat soort klagers ( terwijl hij uit staat toch klagen) gelooft "JOU"niet.

[...]

Ter info: aan voor en achterzijde Wp komt even veel lawaai uit, met rug tegen de muur komt er aan de voor zijde 2x zoveel geluid uit ( zie spec fabrikant).
Voordeel geluid aan de voorzijde er uit is dat het door de draaiingen van de lucht zich moeilijk kan voort planten en dat zeker na 8 meter er bijna niets meer van over blijft.
Maar dan hebben we het over de standaard geluids productie gemeten door de fabrikant.

[...]
Nee dus
Ze je de WP schuin dan zal hij uitblazen naar de weg...maar de achterkant word netjes gereflecteerd door de muur en zal ongehinderd de weg naar de buren en buurvrouw vinden.(meer geluid).
Het zou leuk zijn als het psychologische effect werkt...maar klager heeft gelezen dat WP lawaai maken .

Maar WP maakt dus blijkbaar wel "lawaai" EN hun huizen zijn slecht geïsoleerd, maak ik op uit de tekst.
Ik had het niet tegen jou,
Pagina: 1 ... 15 16 Laatste