Advies gevraagd plan L/L warmtepomp + offertes vnl. koelen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RudolfR
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 14:59
Ik zoek wat hulp bij het beoordelen van offertes en ben benieuwd naar jullie ideeën over het installeren voor L/L warmtepompen voor de etage en zolder voor voornamelijk koeling, maar ook verwarming.

Hoekhuis uit 1992, matige isolatie, dak/spouw/vloer is wel aanwezig, maar kan vast beter.
Overal nog dubbelglas, dat is mogelijk iets om als eerste aan te pakken.
Verbouwing voor de benedenverdieping staat op de wensenlijst, maar is nu nog niet aan de orde.
Dan verwacht ik daar vloerverwarming als hoofdverwarming, met een L/W-warmtepomp (?).
Vandaar dat ik die ruimte nu buiten beschouwing laat.

Sinds kort PV, 9 panelen, ongeveer 3000kWh. Dekt het huidige eigen gebruik aardig af, maar is niet genoeg voor airco's. Dak ligt lekker vol.

2022 900m3
2021 1200m3
2020 1100m3
2019 1100m3

Huishouden 2 personen. Inductie.

Zowel de slaapkamer als de zolder zitten onder het schuine dak en daar tikt de thermometer soms de 30 graden aan en dan gaat alles tijdig dicht, inclusief zonnescherm, en rolluik.

De zolder is een werkruimte en de koeltevraag zal zelden tegelijk zijn met de slaapkamer.
(Overdag vs. 's avonds)

In de platen hieronder de plattegronden en het plan voor de opstelling van (1).
Op zolder zal de kast moeten wijken voor de binnenunit, omdat bij plaatsing naast het raam te weinig hoogte is om voor natuurlijke afvloeiing van condenswater te zorgen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sgfFwlbHlK6RCIzi7g5jF5AAiJk=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/x720dBV6YGVsOsUhftQKjxSG.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yIK7i9E4HyfZB7ofjYQJ-Q3YFSA=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SQyMPTAlvT5xjhaamHMIGfGh.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Pgik37BUYY3Ht-kIXgeI6aZ5_E8=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/91oKCDZj4oZHy4RyHAS47uCy.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EBRbu_Je0-r60jPqXBDTTVb-HuM=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wrjhiMnzpSJUIpOqDP2Co3kT.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dr1EP1HZ-PmP_yQGbUmx8EfeNvA=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/S0xksyn6LrQtUaR0rX915UOm.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Umd0bxhaWPkasZMXxwmRg66PZ7U=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NHkmUTb0m87FI1wGGT0XLWfs.jpg?f=fotoalbum_tile

Vorige week is hier iemand geweest van (1) en (2) heeft op afstand ook een offerte gemaakt.

--------
1.
a)
Mitsubishi airconditioning optie: 1met zwarte goot
1 x Mitsubishi Multi Split SCM 40 ZS-W 4kw buitenunit
1 x Mitsubishi SRK 25 ZS-WF 2.5kw binnenunit Inclusief
ingebouwde WF-RAC wifi
1 x Mitsubishi SRK 25 ZS-WF 2.5kw binnenunit Inclusief
ingebouwde WF-RAC wifi
1 x Leidingwerk multi split standaard uitvoering (8 meter) +
Afdekgoot wit 1x 10m zwarte goot
1 x Ophangbeugel standaard
2 x STEK koppeling 2x
1 x Elektra extra groep uit meterkast
1 x Klein materiaal t.b.v. montage
1 x Montage Multi Split (2 units)
Totaal incl.BTW € 4.205,00

b)
Mitsubishi airconditioning optie: 2 met zwarte goot

1 x Mitsubishi Multi Split SCM 50 ZS-W 5kw buitenunit
1 x Mitsubishi SRK 25 ZS-WF 2.5kw binnenunit Inclusief ingebouwde WF-RAC wifi
1 x Mitsubishi SRK 25 ZS-WF 2.5kw binnenunit Inclusief ingebouwde WF-RAC wifi
1 x Leidingwerk multi split standaard uitvoering (8 meter)
+ Afdekgoot wit 1x 10m zwarte goot
1 x Ophangbeugel standaard
2 x STEK koppeling 2x
1 x Elektra extra groep uit meterkast
1 x Klein materiaal t.b.v. montage
1 x Montage Multi Split (2 units)
Totaal incl.BTW € 4.455,00

Optie:
Ombouw antraciet: 429,-

--------

2.
Systeem : SCM 40 ZS-W + SRK 25 ZS-W + SRK 20 ZS-W
Merk : Mitsubishi Heavy Industries
Garantie: Vijf jaar fabrieksgarantie
Leidinglengte: Circa vijftien meter
Inbegrepen opties: 2 x Betonboring (muur) | Werkhoogte toeslag
Montage : Inclusief
Prijs: € 4.200,00 inclusief btw*
Facturatie: Volledige bedrag na montage
Betaling: Binnen 14 dagen na factuurdatum

Opties:
ZSX-W +450,-
Wi-Fi modules 165,- (per stuk)

Specificatie:
De kosten voor dit systeem inclusief montage en de in bedrijfstelling bedragen; € 4.200,00 inclusief btw.
In deze offerte is er gerekend met een maximale leidinglengte van circa vijftien meter. De leidingen gaan
van de binnenunit naar de buitenunit met een doorvoer door een betonnen muur. De buitenunit wordt
gemonteerd op de grond. In deze installatie is een condens pomp niet nodig en dus ook niet meegerekend.

* Stroom (extra groep) niet inbegrepen in offerte.

--------

Beide aanbieders kiezen voor MHI en dat bevalt ons wel.
De integratie met Home Assistant (zonder cloud) zie ik wel zitten.
(1) levert altijd wifi-modules, zonder is ook niet goedkoper (?) en bovendien is het logo minder prominent aanwezig op deze units. Ook niet vervelend.

(1) stelt voor om de buitenunit op te hangen aan de muur. Plaatsing op de dakkapel wilde hij niet aan, ivm geluid in de slaapkamer óf de welstandscommissie voor de voorkant. Maar vraag me af of dit niet gaat resoneren.

Is plaatsing op de grond niet beter? Ook al zou het tot 0,5 meter vergunningsvrij zijn?
Moet het dan een grindput zijn?
Heeft de kleinere buitenunit de voorkeur, extra capaciteit is toch niet echt beter? ZSX-W upgrade het geld waard?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RudolfR
Historisch gasverbruik: X m³/jaar (winter '20/21?)

november 2021 - maart 2022
620m3 verwarming

november 2020 - maart 2021
770m3 verwarming
Afgiftesysteem:
- 0 m² vloerverwarming, slangen 10/15 cm HoH, Y groepen, Z daarvan staan altijd open
- radiatoren, totale afgifte bij 40 graden Y kW, waterinhoud in totaal Z liter

3 radiatoren in de WK staan altijd aan. De badkamer is volledig inpandig en nooit aan.
2 slaapkamers met 1 radiator en 1 kleine op zolder. Die laatste is zelden aan.
SWW:
- plek voor boiler - wordt lastig
- X liter nodig - geen idee, niet voor nu
- DWTW aanwezig? - nee
Warmtepompvoorkeur:
L/L zuinig, stil, design, domotica-integratie, milieuvriendelijk, goedkoop, verkrijgbaarheid
Wie gaat het installeren?
het wordt uitbesteed

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frag1le
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 25-05 14:51
Wil je de meeste controle dan zijn single splits altijd het advies.
Nadeel hogere kosten en meer buitenunits.

De keuze voor SCM en MHI is een goede naar mijn mening.
Of je nu gaat voor 2x 2,5 kW of 2,5 en 2,0 kW maakt weinig uit, de binnenunits zijn zover ik weet even groot en het prijsverschil is zodoende dat ik voor 2x 2,5 zou gaan.

Omdat je de binnenunits toch niet tegelijk gaat gebruiken qua koelen, en dat kan overigens nog prima, is een 4 kW buitenunit genoeg en mogelijk al te veel.

Mocht je in de winter met beide gaan verwarmen dan kan dat ook nog prima met 4 kW op die verdiepingen

Keuze voor ZSX is een persoonlijke keuze, iets hogere investering maar betere COP, de binnenunit in bedrijf is wel een stuk minder fraai dan andere binnenunits die in bedrijf zijn. Ik zelf ben voor de ZSX gegaan omdat ik wist dat als ik dat niet zou doen ik hier na een paar seizoenen al spijt van zou krijgen dat ik die paar honderd euro niet toch zou hebben uitgegeven voor de iets betere COP.

Succes met je keuzes.

Ps, bij de WF versies, daar is de Wi-Fi reeds ingebouwd en bij de ZSX zit het logo op een fijnere plek op de binnenunit.

[ Voor 5% gewijzigd door Frag1le op 22-06-2023 23:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RudolfR
Bedankt voor je reactie.
De keuze voor multi is inderdaad om het aantal buitenunits te beperken.

Goeie van die ZSX, die is net even anders, wist ik niet.
Bij partij 2 kost de ZSX per unit 450 extra, best veel.
Partij 1 heeft een betere aanbieding.
Die hangt alles voor 4300 euro op en rekent nog 400 euro voor een ombouw buiten.

SCM 4kw met 2x 2,5 ZSX gaat t worden dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RudolfR
Vandaag was het dan zover, dag van installatie. Helaas ging het niet zoals gepland.
Door een inschattingsfout kwam het gat in de gevel in het raamkozijn terecht.
(Ik kan er gaan naam bij vinden, maar dit zwarte spiegelglas is alleen buiten zichtbaar.)
Glas gesprongen, kozijn beschadigd.

Er is nu Keralit ingezet en het geïmproviseerde plan is om daar een gat in te maken voor de doorvoer van de diverse leidingen.
Woensdag komen ze terug om het af te maken, geeft mij even de gelegenheid om hier wat inspiratie op te doen, hopende dat het netter opgelost kan worden. Want daar hoort gewoon glas, dat zit eronder ook.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Be8uGrfGEmIa6bLYb7-px2llhvE=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pHz3xqpOU1lIWnvm5zImsIs7.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bvKrEETB8DH-gp0ltggFOzP_JQc=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CMARe6LNFVrfweEKxFEgaSBQ.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-rg3REzqW1CJAdB0sbZrRN65J0s=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MAsC3A7PnyRHGYdgCToUj222.jpg?f=fotoalbum_tile

Er zou onvoldoende ruimte zijn om naar rechts op te schuiven, en zodoende het kozijn mis te houden.
De binnenunit kan ook niet verder boven om boven het kozijn uit te komen.
De binnenunit kan niet op de andere muur, want door het schuine dak slapen we dan precies in de luchtstroom.

Ik denk dat het misschien mogelijk moet zijn om meerdere kleine gaten te boren, ipv één grote. Verticaal boven elkaar in de beschikbare smalle ruimte naast het kozijn, evt. schuin naar buiten. (náást de binnenunit).
Alleen voor het condenswater is het belangrijk dat deze natuurlijke afvloeiing heeft, voor de koelleiding en de aansturing is dat volgens mij minder relevant, dus die kunnen erboven; bijv. in een goot naast de binnenunit.

Andere suggesties? Hoor het graag.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hesselbeertje
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 10:37
Wat een domme fout, dit was heel simpel vooraf te zien. Het kozijn is vanuit de ruimte waar geboord werd gewoon te zien 8)7

Kozijn en glas herstellen, en onder 45 graden naar buiten boren. Dan kom je ong. 20 cm opzij uit. Geen idee waarom dat niet zou kunnen?

[ Voor 15% gewijzigd door hesselbeertje op 25-08-2023 20:46 ]

28 x AUO SunBravo + Fronius Symo 10.0 + Mitsubishi Zubadan 8kw om de stroom weer op te maken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RudolfR
Dat is een goede suggestie. Ik weet niet meer of dat is geopperd of afgeserveerd.
Ik kan nu ook geen bezwaren bedenken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 17:09

copykat

Good copy isn't bad

RudolfR schreef op vrijdag 25 augustus 2023 @ 21:12:
Dat is een goede suggestie. Ik weet niet meer of dat is geopperd of afgeserveerd.
Ik kan nu ook geen bezwaren bedenken.
Ik zou een nieuw kozijn eisen. Of in iedergeval een goede reparatie door een erkende timmerman die er een stuk zo inzet dat het niet meer te zien is. Niet door die prutsers in ieder geval.

Maar inderdaad als je gaat boren maakt toch even foto's van buiten? Iedereen heeft toch een mobieltje?
Binnen checken wat er verschilt, en je weet genoeg, beetje kloppen ter bevestiging vermoeden. Meten is weten.
Laddertje op , kozijn - regenpijp afstand meten.
Dikte muur meten. Bijv. Beneden bij een open raam.
Kartonnetje van je materiaal gebruiken om een driehoek op te tekenen.
Been 1 afstand kozijn regenpijp, binnenzijde => ruimte kozijn- tussenmuur aftekenen als vermindering.
Been 2 dikte muur.
45 graden hoek pakken, geodriehoek? en je kan zo voorspellen waar je uitkomt zonder te gokken...
Beetje mooi plekje uitzoeken klaar.
Dun boortje gebruiken als pre-test (controle is beter dan repareren) en dan pas die dikke pijpboor er in.

Werken is best leuk maar er gaat zoveel vrijetijd in zitten dat mn hobby's onder druk komen. Kan niet wachten om van mn werk mn hobby te maken.....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RudolfR
Stom is het zeker, meerdere mensen hebben ernaar gekeken en gedacht dat dat een geschikte plek was voor een rechte boring.

Ik heb inmiddels contact gezocht met een betonboorder en een timmerbedrijf uit de buurt om advies in te winnen.
Schuin boren zou moeten gaan, maar maandag komt-ie even kijken.
Pagina: 1