Als je naar de prijzen kijkt van de bouwmaterialen de afgelopen tijd kun je beter de airco langer volgas laten draaien gok ik.
Zorg dat hij goed winddicht is. Regel ergens voor een middag een rookmachine, blaas het ding vol rook en kijk waar je het weg ziet lekken. Purpistooltje is goedkoop en kun je heel gedoseerd mee afdichten. Zorg dat er een zgn "rok" om de caravan zit en de wind er niet onderdoor kan. Maakt eigenlijk niet uit waar je dit van maakt. Desnoods een paar plaatjes OSB3 met een dekkleed er om geniet van de action oid. Plaatje plexiglas van marktplaats over de ramen kitten scheelt ook al wat. Stilstaande lucht isoleert best wel goed.
Qua airco's, kijk eens naar eentje van AUX. Een 2,5je heb je al voor 350 euro ex leidingwerk. Ze maken wel redelijk veel geluid, maar gezien het toch om iets tijdelijks gaat, zet je er gewoon wat langere leidingen aan en zet je ze iets verderop neer waar niemand er last van heeft. Paar meter doet al heel veel.
Welk model en hoeveel je nodig bent hangt echt af van de indeling. Met een 5kwer zweet je wss "de tent" uit en zal pendelen, zeker met zulke lage plafonds. De 5kw heeft betrekking op het koelvermogen. Verwarming is hoger, omdat de warmte van het draaien van de compressor nu ook mee de woning/caravan in gaat. Veel CV ketels in een hele woning draaien vaak niet eens op meer dan 10kw, ter beeldvorming.
Voorkeur is altijd twee units natuurlijk, mocht er eentje stukgaan, heb je ltijd nog iets. Regel een backup verwarming voor als het echt heel koud word/iets stuk gaat. Ik heb persoonlijk goede ervaringen met de dieselkachels van Vevor. Kosten misschien net 100 euro. Geen gek idee om achter de hand te hebben, klaar en getest natuurlijk. Let er wel op dat je de inlaat en uitlaat beide aansluit op de caravan, dan scheelt enorm in het vermogen.
Warm water ook aan gedacht?

Heel relaas, maar ik neem even aan dat het om iets tijdelijks gaat en het een oude caravan is natuurlijk. Elke euro die je besparen kan moet je zeker doen. Een huis bouwen is altijd duurder dan je hebt begroot (ook ervaring).