Lucht/lucht warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen - #2 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 146 ... 149 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MiBe
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 13:36
RareHenk schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 11:19:
[...]

Ook dat is niet (helemaal) waar.
Die reputatie van L/L komt door hoe men het gebruikt. Als je de L/W op fancoils aansluit dan heb je hetzelfde als de airco. Behalve dat de warmte eerst wordt vervoerd naar warmte voordat die naar de binnenunit gaat.

Of de één efficiënter is is puur afhankelijk met welke aanvoertemperaturen je werkt, het model van de warmtepomp en mogelijk koelmiddel.
Aanvoertemperaturen van een L/L zullen vrij constant zijn tussen situaties omdat vrijwel iedereen dezelfde binnenunit heeft.
Voor L/W kan die best verschillen omdat sommige vloerverwarming hebben, grote radiatoren, kleine radiatoren, fancoils, convectoren met of zonder ventilatoren, etc. etc.

Een ander is het koelmiddel.
In bijna iedere moderne L/W vind je R290 terwijl dat R32 voor L/L zal zijn.
R290 verliest minder efficiëntie bij hoge aanvoertemperaturen terwijl R32 efficiënter is bij lagere buitentemperaturen en een lagere aanvoertemperatuur.

Wat je ook kan doen is is gewoon kijken naar de SCOP waarmee L/L en L/W adverteren.
Wel opletten dat om de aangegeven SCOP te behalen met een L/W je goede lage temperatuur verwarming nodig hebt.
Een airco haalt die SCOP altijd wel.

Een Daikin single split AC heeft een SCOP van boven de 5.
De mulitsplits tussen de 4.2 en 4.8 over het algemeen.
Een Weheat Sparrow een SCOP van 4.78

Er zal dus niet verschil zitten in de efficiëntie van een multisplit L/L tegenover een bijv. een L/W WeHeat Sparrow die goed is ingesteld en met LTV werkt.
Maar als je het vergelijkt met bijv. kleine T22 radiatoren die je veelal in begin jaren 2000 woning vindt dan wint een L/L het heel makkelijk.
"Even heel lomp gezegd (met een duidelijke disclaimer, het is namelijk afhankelijk van heel veel variabelen)"

PV: 20x 370Wp DMEGC DM375M6-60HBB panelen (12x Oost / 8x West) = 7400 Wp op een SAJ R5-6K-T2 (6kW) 3-fase string-omvormer
AC: Mitsubishi Heavy Industries SCM80ZS-W (8kW) multi-spit met 1x SRK50ZS-W (5kW) / 1x SRK35ZS-W (3.5kW) / 2x SRK25ZS-W (2.5kW)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• barta123
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 16-09 09:06
s020506 schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 06:24:
@Soepstengel, @barta123 en anderen: de laatste reacties maakt het wel een beetje een L/L fanboy topic. Alleen maar jullie mening waarom L/L fantastisch is. Kan je verwachten in dit topic, en het is dan ook niet raar dat dit zo genoemd wordt :)

Ik ben ook super blij met onze L/L setup. De zolder is (meer dan) leefbaar geworden terwijl het buiten 30+ is, en ik ben zelf ook heel blij dat we van de plaknachten af zijn.

Maar ik ben ook heel blij met de L/W die aan de muur hangt. Met een gezin met jonge kinderen is de thermostaat op 16 sowieso geen optie. En wordt door heel het huis tegelijk geleefd, dan is het ook wel fijn dat het overal warm is.

Ik snap dat mensen met een L/L verwarmen, maar dat wordt hem hier gewoon niet. L/L en L/W verwarmen op een andere manier en hebben ook andere voorwaarden. Soms werkt de een en soms de ander. Het lijkt me dan ook zinloos om ze te vergelijken als het eenmaal hangt. Dan ben je waarschijnlijk niet helemaal objectief meer ;)
Nee hoor, zoals @Soepstengel hier ook aangeeft, genoeg verhalen over pendelen, suizen, hard blazen etc.

Ik geef aan dat het een praktische oplossing is voor een acceptabel bedrag. Dat heeft niks met fanboyisme te maken... Een lucht/water warmtepomp is dat voor mij niet. Ik krijg dat financieel gewoon niet rond. (afgiftesysteem is zwaar verouderd, zwaar onderbemeten -zelfs voor een CVketel- /verpest door vorige bewoners) en als je dan ook nog een dure L/W pomp moet plaatsen, kom je nog steeds niet aan een warm huis - omdat het afgiftesysteem niet afdoende werkt.

Met L/L heb je gewoon meteen je afgiftesysteem aangepast omdat die binnenunit deel is van de airco.

Als ik jouw redenatie, of de redenatie van de L/W predikanten zou vasthouden, had ik nog 5 jaar (en 2000 euro per jaar) aan gas lopen verbranden... Terwijl ik in 2 jaar mijn hele airco al terugverdiend heb (icm het salderen, vanwege zomerse overproductie die je op niet logische wijze in de winter verrekent)

En zeker omdat nu mensen toch als een gek airco's ophangen vanwege de steeds warmer wordende zomers, kan je er beter 2x over nadenken, mensen goed adviseren. Want wellicht kan het ze ook nog helpen om 80% minder aardgas te verstoken. Dan worden we er nog steeds allemaal beter op. Lang niet iedereen die een airco hangt zal meteen zijn CV ketel eruit wippen.

En hoef je niet in de zomer in een gruwelijk benauwd huis te zitten, waar je als je in een dikke hittegolf zit ook nog eens bijna 28°C aan binnentemperatuur krijgt.

EDIT: bij mij draait het systeem namelijk nu ook, omdat het buiten weer erg benauwd is hier, hij hoeft alleen maar te ontvochtigen, met een schijntje van mijn PV opbrengst draait hij op puur groene stroom. Dat kan je monoblock of split L/W systeem niet.

Ik vind een koel warm huis belangrijker dan een woning die 24/7 21°C is in de winter, want 21 graden vind ik gewoon te warm, dat is voor mij bejaardenhuistemperatuur.

[ Voor 7% gewijzigd door barta123 op 17-07-2025 17:07 ]

3MXM68, 2x FTXJ35. PV 4400Wp, fanatiek Stromeraar, Zero SR fanaat en LPG rijder - Polo 1.2 TSI Vialle LPdi, 330.000km and counting

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• s020506
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 21:16
barta123 schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 17:03:
[...]

Nee hoor, zoals @Soepstengel hier ook aangeeft, genoeg verhalen over pendelen, suizen, hard blazen etc.

Ik geef aan dat het een praktische oplossing is voor een acceptabel bedrag. Dat heeft niks met fanboyisme te maken... Een lucht/water warmtepomp is dat voor mij niet. Ik krijg dat financieel gewoon niet rond. (afgiftesysteem is zwaar verouderd, zwaar onderbemeten -zelfs voor een CVketel- /verpest door vorige bewoners) en als je dan ook nog een dure L/W pomp moet plaatsen, kom je nog steeds niet aan een warm huis - omdat het afgiftesysteem niet afdoende werkt.

Met L/L heb je gewoon meteen je afgiftesysteem aangepast omdat die binnenunit deel is van de airco.

Als ik jouw redenatie, of de redenatie van de L/W predikanten zou vasthouden, had ik nog 5 jaar (en 2000 euro per jaar) aan gas lopen verbranden... Terwijl ik in 2 jaar mijn hele airco al terugverdiend heb (icm het salderen, vanwege zomerse overproductie die je op niet logische wijze in de winter verrekent)

En zeker omdat nu mensen toch als een gek airco's ophangen vanwege de steeds warmer wordende zomers, kan je er beter 2x over nadenken, mensen goed adviseren. Want wellicht kan het ze ook nog helpen om 80% minder aardgas te verstoken. Dan worden we er nog steeds allemaal beter op. Lang niet iedereen die een airco hangt zal meteen zijn CV ketel eruit wippen.

En hoef je niet in de zomer in een gruwelijk benauwd huis te zitten, waar je als je in een dikke hittegolf zit ook nog eens bijna 28°C aan binnentemperatuur krijgt.

EDIT: bij mij draait het systeem namelijk nu ook, omdat het buiten weer erg benauwd is hier, hij hoeft alleen maar te ontvochtigen, met een schijntje van mijn PV opbrengst draait hij op puur groene stroom. Dat kan je monoblock of split L/W systeem niet.

Ik vind een koel warm huis belangrijker dan een woning die 24/7 21°C is in de winter, want 21 graden vind ik gewoon te warm, dat is voor mij bejaardenhuistemperatuur.
Ik weet niet precies welke redenatie van mij je bedoelt. Ik zeg letterlijk dat soms L/L de oplossing is, en de andere keer L/W. Bij jou is dat dus L/L, bij mij L/W. Ik denk dat we het dus gewoon eens zijn?

En er zijn geen regels dat het met een L/W 24/7 21°C moet zijn binnen. Je mag ook op 20°C, of 19°C stoken hoor, komt de politie echt niet voor langs ;). En ja, ik snap dat je het in de nacht stoken misschien zonde vindt. Ik moet er in de nacht (helaas) nog regelmatig uit, dus ik vind het niet erg dat het in de nacht ook warm is. Maar dan komen we weer bij punt 1 uit: kies wat voor jou het beste werkt.

En ook voor @Soepstengel, ik zei nergens dat er in de topic geen problemen worden gesproken. Ik denk wel dat er meer positieve dan negatieve verhalen zijn, maar alles wordt hier besproken, positief en negatief. Misschien is fanboytopic wat overdreven, maar de laatste paar post voor de mijn gaven wel een eenzijdig beeld.

PVoutput , Quatt L/W warmtepomp met alleen radiatoren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 20:38
barta123 schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 17:03:
[...]

Condenserend koelen kan een L/W prima, is geheel hoe het systeem wordt ingericht.
Je kan ook een L/W wandunit ophangen heb je precies hetzelfde als een wandairco.

Airco Wandunit,s hebben wat vervelende eigenschappen in verwarmbedrijf en dat wordt hier een beetje weggemoffeld

Bij de één speelt het meer dan de ander, de één tolereert het meer dan de ander.
- Droge lucht.
- Luchtstroming.
- Koude luchtstroming over de vloer.
- Kouval bij de gevels/ramen.
- Temperatuurverschillen(warmte bubbel).
- (Geluid maar dat wil ik buiten beschouwing houden)

Ja natuurlijk je kan ventilatie roosters sluiten dan nemen de klachten af maar dan neemt de luchtkwaliteit in huis ook fors af(en de meeste hebben geen WTW met triple glas)...

Hang je een airco vloerunit bij de gevel zullen de problemen fors afnemen, om financiële redenen nemen mensen wandunits en in enkele gevallen werkelijk vanwege ruimte.

Overal waar ik kom en verwarmd wordt met wandunits speelt dit probleem.
Het zou prettig zijn als er iets op de hoofdpagina staat dan wordt het ook minder herhaalt.

Hier in de slaapkamer hangt een airco(hing er al), als verwarmbedrijf wordt ingeschakeld is direct de tocht over de vloer aanwezig ondanks beneden de verwarming aan staat en de vloer niet koud hoort te zijn maar toch voelt het zo.

Dit probleem is afwezig met de Jaga,s met ventilatoren die er hangen, totaal ander comfort ondanks beide luchtverwarming zijn.

Ik ben van mening dat wandunits niet zo geschikt zijn als hoofdverwarming, voor koelen zijn ze super.
Wil je verwarmen kijk naar de vloerconsoles en de grotere ruimtes moeten het al 2 zijn, tja en dan kom je al aan het bedrag van een L/W WP...

[ Voor 4% gewijzigd door mr_evil08 op 17-07-2025 22:13 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Waah
  • Registratie: Maart 2009
  • Nu online
mr_evil08 schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 22:05:

Bij de één speelt het meer dan de ander, de één tolereert het meer dan de ander.
- Droge lucht.
Hier alvast gestopt met lezen. Als je eerste punt al pertinent onjuist is, omdat je de basis techniek niet begrijpt, waarom reageer je dan in dit topic? O-) Waarom zo stellig zijn?

Regelmatig komen hier mensen klagen dat men lucht/lucht probeert te verdedigen vanwege prijs... Maar ik krijg zo langzamerhand het gevoel dat de L/W mensen hier komen om hun dure aanschaf recht te praten.

Uiteindelijk is het situatie-afhankelijk wat het fijnste is. Afhankelijk van je huis, afhankelijk van je leefgewoontes en afhankelijk van je eisen. Als iemand vraagt wat voor hun situatie en eisen het beste is? sure. Maar als niemand je om advies vraagt, geef het dan ook niet. En dat advies geld niet enkel voor dit topic, maar voor zo'n beetje alles in je leven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
Waah schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 22:14:
[...]

Hier alvast gestopt met lezen. Als je eerste punt al pertinent onjuist is, omdat je de basis techniek niet begrijpt, waarom reageer je dan in dit topic? O-) Waarom zo stellig zijn?

Regelmatig komen hier mensen klagen dat men lucht/lucht probeert te verdedigen vanwege prijs... Maar ik krijg zo langzamerhand het gevoel dat de L/W mensen hier komen om hun dure aanschaf recht te praten.

Uiteindelijk is het situatie-afhankelijk wat het fijnste is. Afhankelijk van je huis, afhankelijk van je leefgewoontes en afhankelijk van je eisen. Als iemand vraagt wat voor hun situatie en eisen het beste is? sure. Maar als niemand je om advies vraagt, geef het dan ook niet. En dat advies geld niet enkel voor dit topic, maar voor zo'n beetje alles in je leven.
Als je het principe van een wandunit in verwarmbedrijf niet wil begrijpen, het apparaat moet redelijk blazen en dat geeft een droge lucht gevoel, op fluisterstand wordt de kamer niet warm(bij redelijk warmtevraag dus winter) en wordt de vloer nog kouder.

Als je het had over vloerconsole,s had ik je een voordeel van een twijfel gegeven.
Het gaat om de type afgiftepunt niet over de machine.

Bij ons in het dorp hebben ze dat ook geprobeerd met wandunits een bioscoop verwarmen en daar zijn ze rap mee gestopt en toch maar weer terug gegaan op het oude heteluchtverwarmingsysteem ondanks de hoge gasrekening(geluid was niet het probleem).

[ Voor 27% gewijzigd door mr_evil08 op 17-07-2025 22:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nyvlem
  • Registratie: April 2025
  • Laatst online: 22:16
Ben benieuwd hoe jullie de leidingen en met name de afvloer hebben gepland bij een multi-split unit waarbij je het liefst qua afvoer niet omhoog wil gaan via een zoldervliering o.i.d.

Situatie:
Betreft een 1e verdieping (90m2 / deels schuin dak met daarboven een vliering) met 4 slaapkamer (2 noord/2 zuid), die gescheiden worden door een badkamer en grote overloop met dakkapel (circa 3,75x4,50), waar we nog een muur gaan optrekken waarschijnlijk t.b.v. garderobekasten.

We zitten te denken aan een multi split met 4 units (op elke slaapkamer).

Een logische plek voor de buitenunit is Noord, derhalve kunnen de Noorzijde slaapkamers (3/4) makkelijk bij de buitenmuur komen via de Noord gevel. De ouderslaapkamer (zuid nr 1) heeft het dak tot aan de nok (geen vliering), dus daar zou de airco wat hoger kunnen worden geplaatst, zodat de leidingen via zolder kunnen lopen en dus niet omhoog gaan. De airco hangt dan wel hoger in de kamer. De laatste kamer (2) is dan meer een uitdaging, omdat daar niet echt een knieschot is waar langsgegaan kan worden. Omhoog kan wel, maar niet eerste keus normaliter begrijp ik.

Wat zouden jullie adviseren?

Een aantal opties waar ik aan zat te denken:
- 2 multi units voor Noord/ Zuid. Zuid kan dan evt op balkon ouderslaapkamer maar weet niet of dat wenselijk is.
- multi split voor 3 kamers en single voor moeilijke (slaapkamer 2).
- op een of andere manier een koof maken, maar dat is een behoorlijke afstand en minder mooi. Via buitenzijde meest logische kant ook lastig want dat is de voorkant en daarnaast zit aan de moeilijke kamer een stuk keraliet.
- kanaal airco, weet alleen niet hoeveel ruimte dit gaat kosten op vliering. Zoldervloer is daarnaast geïsoleerd.

Edit: ter aanvulling misschien makkelijk een plattegrond, slaapkamer 1/2 = zuid en 3/4 noord.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MMENORTQO_nVuMCQe93sWoj4Cxc=/x800/filters:strip_exif()/f/image/wk1RmNTV2pDSfO4pB2fXh7Pi.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 11% gewijzigd door Nyvlem op 18-07-2025 06:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• digifun
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

digifun

mr_evil08 schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 22:16:
[...]

Als je het principe van een wandunit in verwarmbedrijf niet wil begrijpen, het apparaat moet redelijk blazen en dat geeft een droge lucht gevoel, op fluisterstand wordt de kamer niet warm(bij redelijk warmtevraag dus winter) en wordt de vloer nog kouder.

Als je het had over vloerconsole,s had ik je een voordeel van een twijfel gegeven.
Het gaat om de type afgiftepunt niet over de machine.
Onzin de warmte verspreid zich prima als het apparaat in de fluisterstand staat. Misschien bij jou niet maar dat ligt echt aan jou.

u can fool all people some time and fool some people alltime

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
digifun schreef op vrijdag 18 juli 2025 @ 08:08:
[...]

Onzin de warmte verspreid zich prima als het apparaat in de fluisterstand staat. Misschien bij jou niet maar dat ligt echt aan jou.
Niet iedereen heeft een bezemkast als woonkamer.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• digifun
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

digifun

mr_evil08 schreef op vrijdag 18 juli 2025 @ 08:37:
[...]

Vrijstaande boerderij hier met het oude stalgedeelte als woonkamer.

Heel vervelend hoe je allemaal rare aannames doet die je zelf verzint..

u can fool all people some time and fool some people alltime

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 22:43
mr_evil08 schreef op vrijdag 18 juli 2025 @ 08:37:
[...]

Lucht is droog door hoe warm.het is en hoeveel vocht er in zit. Maakt niks uit of je dat met een airco of een infraroodpaneel of een straalmotor doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
digifun schreef op vrijdag 18 juli 2025 @ 08:56:
[...]

Dat zegt meer over jouw tollerantie van comfort.
Fr33z schreef op vrijdag 18 juli 2025 @ 09:21:
[...]

Lucht is droog door hoe warm.het is en hoeveel vocht er in zit. Maakt niks uit of je dat met een airco of een infraroodpaneel of een straalmotor doet.
Gaat om het gevoel wat wij als mens voelen, een wandunit zorgt voor hoge luchtcirculatie in de kamer.

Zelfde prencipe als in de zomer waarbij een ventilator het behaagelijker aanvoelt ondanks de temperatuur niet zakt.

[ Voor 84% gewijzigd door mr_evil08 op 18-07-2025 09:25 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 22:05

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Modbreak:We respecteren elkaars keuzes over energiegebruik en verschillen in comfort.

Staat niet voor niets in de topicwarning, dit soort wellesnietes leidt nooit ergens toe.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 22:22
digifun schreef op vrijdag 18 juli 2025 @ 08:56:
[...]

Dat zou kunnen, maar als de unit op nominaal vermogen of harder moet werken dan zal de fan toch hoger dan fluisterstand gaan draaien. 1 klein afgiftepunt voor een grote ruimte is doorgaans niet ideaal, ik verwarm hier de begane grond met een enkele airco en dat gaat bij koud weer ongeveer op nominaal vermogen (3 kW). Dat gezegd, ik vind warme luchtstroom juist wel lekker. Heerlijk als je koud/nat thuiskomt en dan in de warme straalstroom van de airco gaat staan *O*

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Omerta
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 16-09 08:03
Hier draait de L/L de hele winter (behalve vanaf -5 begint het wat moeilijker te worden) 24/7 op fluisterstand i.c.m. een externe temperatuursensor en ik heb geen last van de zaken die hierboven worden aangehaald.

Ik heb een kwalitatieve unit die mooi centraal hangt en de woonkamer + keuken (38m2) verwarmt. De externe sensor hangt 6m verwijderd van de unit op 0,5m boven de vloer. Ik woon in een goed geïsoleerde tussenwoning met 1.0 glas.

Het hele systeem werkt beter dan ik had verwacht. Ik was namelijk wel voorbereid op alle zaken die hierboven worden aangehaald. Ik ging sowieso airco plaatsen, en heb dan gewoon een iets duurder model gekocht om te kijken of ik die al dan niet ook kon gebruiken om te verwarmen.

Het kan dus wel goed werken in bepaalde gevallen. Ik ben wel akkoord dat het in veel gevallen zeker geen ideale oplossing is, en dat alle zaken die hierboven worden aangehaald zeker voorkomen. Maar als er, zoals in mijn geval, aan bepaalde voorwaarden voldaan wordt kan het dus wel. Zonder een externe sensor zou ik het in ieder geval zeker aan niemand aanraden.

Dus wat mij betreft: EN kwalitatieve unit, EN externe temperatuursensor (ver genoeg van de unit!), EN goed geïsoleerde woning, EN een beperkte oppervlakte, EN goeie locatie van de binnenunit --> helemaal prima!

Vind ik L/W water beter dan L/L? Ja, dat wel. Als L/W een mogelijkheid is vind ik dat wel superieur. Ik denk dat het comfort met L/W inderdaad hoger is. Maar als L/W (financieel?) geen mogelijkheid is, dan KAN L/L mits bepaalde voorwaarden wel een goed alternatief zijn. Niet zo comfortabel als L/W, maar wel nog steeds heel comfortabel.

[ Voor 4% gewijzigd door Omerta op 18-07-2025 12:07 ]

MSZ-LN35VGHZ2 | 3MXM52A met 2x FTXM20R en 1x FTXM25R | Ariston Nuos Split 270FS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 22:22
@Omerta hoeveel vermogen heb je nodig op een gemiddelde winterdag? Onze unit moet toch wel zo'n 2 kW warmte genereren om de begane grond op temperatuur te houden. Dat gaat hier niet op fluisterstand. Meestal draait de unit dan rond 375 W opgenomen vermogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icecreamfarmer
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 16-09 13:27

icecreamfarmer

en het is

Draakje5 schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 07:45:
[...]

180m2 woning. Een 2.5kwh unit op een kamer op zolder, 3.5kwh unit op de overloop.
De woning is uit 2024 en A++++, dus wel goed geisoleerd. Wellicht dat dat scheelt.

We hebben vloerkoeling. Ik heb eerst een tijd zonder vloerkoeling de aircos aangehad omdat we wat problemen hadden met condensvorming. Nu staat de vloerkoeling wel aan, al heb ik het water door de vloerverwarming gelimiteerd tot 18grd. Doet niet heel veel maar draagt zeker bij aan de algehele temperatuur.

Het is beneden 23.5± zonder vloerkoeling en rond de 22.5 met op dsgen met 30+ buiten. Waarbij de unit op de overloop op 23 graden staat en de zolder unit op 24 (al voelt het wel als 20 graden op zolder).

De hal beneden is gewoon koud, en met de deur van de woonkamer open merk je gewoon dat het mengt met de warmere lucht.

Voorheen werd het op zulke dagen 26graden in de woonkamer en 27 op de slaapkamers. 28-29 op zolder. We hebben veel ramen.

We overwogen eerst 3 units, maar de unit in de woonkamer is echt niet nodig nu het 22.5grd blijft na een dag met 37graden buiten.

Buren - zelfde woning - hebben een unit op de slaapkamer en zolder hangen. Maar hierdoor merken ze beneden er vrijwel niks van.

Unit hangt op de rode plek. Woonkamer is nog uitgebouwd.
[Afbeelding]
Dit is interessant om te weten.
Ik krijg de sleutel van mijn nieuwbouw rond oktober en heb als vloertypen, PVC voor de eerste en tweede verdieping en lamellenparket voor de begane grond. Vooral bij die laatste heb ik nu uitgerekend dat de vloerkoeling niet veel gaat doen.

Mijn idee was dan ook de volgende combinatie:
Daikin 3MXM40A+ FDXM35F9 (slaapkamer) + FTXM35A (woonkamer).
Ik denk zelf dat ik met 2,5kw units ook wel toe kan. Daikin schrijft bij goed geisoleerde woningen 80 w/m2 voor. Beneden wordt de helft daarvan al door de vloerkoeling geregeld en boven 3/4.

De andere 3 slaapkamers inc zolder staan leeg dus daarom wilde ik het concentreren op mijn eigen verblijfsruimten.

Is dit verstandig of kan ik beter een 5kw in het trapgat hangen? De zolder krijgt nu natuurlijk betrekkelijk weinig koeling mee. En de trapgat optie is goedkoper maar ik ben bang dat ik er in mijn slaapkamer dan te weinig aan heb.

En zijn er multisplits die beter werken dan de Daikins?

ik zie ik zie wat jij niet ziet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 17:43
icecreamfarmer schreef op vrijdag 18 juli 2025 @ 16:17:
Ik krijg de sleutel van mijn nieuwbouw rond oktober en heb als vloertypen, PVC voor de eerste en tweede verdieping en lamellenparket voor de begane grond. Vooral bij die laatste heb ik nu uitgerekend dat de vloerkoeling niet veel gaat doen.
offtopic:
Sterker nog (maar OT in dit topic): Ook voor verwaren is dat enorm nadelig. Dat spul isoleert namelijk nogal, waardoor de watertemperatuur omhoog moet. Daardoor gaat je COP naar beneden en dus je verwarmingskosten omhoog.
Ik zou dat alsnog vervangen door keramisch parket. Dit zijn vloertegels die eruit zien als parket, maar dus vloertegels zijn, met een veel betere warmtegeleiding.
Meer info in Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #11

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icecreamfarmer

icecreamfarmer

en het is

Andrehj schreef op vrijdag 18 juli 2025 @ 16:39:
[...]
offtopic:
Sterker nog (maar OT in dit topic): Ook voor verwaren is dat enorm nadelig. Dat spul isoleert namelijk nogal, waardoor de watertemperatuur omhoog moet. Daardoor gaat je COP naar beneden en dus je verwarmingskosten omhoog.
Ik zou dat alsnog vervangen door keramisch parket. Dit zijn vloertegels die eruit zien als parket, maar dus vloertegels zijn, met een veel betere warmtegeleiding.
Meer info in Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #11
Dat begrijp ik maar deze vloer gaat er nu toch komen :D .
Twijfel alleen of de tweede airco op de BG nodig is. Is toch weer €1500 extra.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 17:43
icecreamfarmer schreef op vrijdag 18 juli 2025 @ 16:48:
Dat begrijp ik maar deze vloer gaat er nu toch komen :D .
Twijfel alleen of de tweede airco op de BG nodig is. Is toch weer €1500 extra.
Wij kunnen bij ons de hele keet (>900 m3) koelen met enkel een 2.5 kW unit op een zolderkamer, mits daar de deur open staat. Die airco staat dan op 21 graden, waarmee de onderliggende verdiepingen naar zo'n 23 graden worden gekoeld.

Voorwaarden hiervoor:
- Goede buitenzonwering rondom
- Goede isolatie (Rc 6)
- WTW ventilatie die hoofdzakelijk inblaast in de slaapkamers
- Geen dichte deuren tussen hal en woonkamer/-keuken

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• banaliteit
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 22:53
Iemand wel eens last gehad van water / condensatie die uit de binnen unit druppelt? Het water heeft een bruine kleur. Het is denk ik condensatie omdat deze eerst op DRY stond en daarna op Fan.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cruEPM87_mxaFEpRxXO3wZvqm9E=/800x/filters:strip_exif()/f/image/bHs4JpIezCmJPy42c6g6qF3q.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M_AW
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 21:14
banaliteit schreef op vrijdag 18 juli 2025 @ 20:05:
Iemand wel eens last gehad van water / condensatie die uit de binnen unit druppelt? Het water heeft een bruine kleur. Het is denk ik condensatie omdat deze eerst op DRY stond en daarna op Fan.

[Afbeelding]
2x meegemaakt. Beide bij een LG overigens.
Probleem zou zijn dat er 'valse' lucht langs de verdamper komt. Dat is dus warme vochtige lucht die daarna langs koude oppervlaktes stroomt en condenseert.

Of je condensafvoer zit verstopt. Kan natuurlijk ook.

PV: 7205Wp. LW-WP: ME SUZ-SWM40VA2 + EHST20D-VM2D. LL-WP: 3x MHI SRK20ZS-S

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• banaliteit
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 22:53
M_AW schreef op vrijdag 18 juli 2025 @ 20:38:
[...]

2x meegemaakt. Beide bij een LG overigens.
Probleem zou zijn dat er 'valse' lucht langs de verdamper komt. Dat is dus warme vochtige lucht die daarna langs koude oppervlaktes stroomt en condenseert.

Of je condensafvoer zit verstopt. Kan natuurlijk ook.
Ik zag wel water uit de condensafvoer buiten. Wel vaag dat het water bruin is. Hopen dat het bij deze keer blijft. :)

[ Voor 7% gewijzigd door banaliteit op 18-07-2025 21:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draakje5
  • Laatst online: 23:02
[...]

Mijn idee was dan ook de volgende combinatie:
Daikin 3MXM40A+ FDXM35F9 (slaapkamer) + FTXM35A (woonkamer).
Ik denk zelf dat ik met 2,5kw units ook wel toe kan. Daikin schrijft bij goed geisoleerde woningen 80 w/m2 voor. Beneden wordt de helft daarvan al door de vloerkoeling geregeld en boven 3/4.

De andere 3 slaapkamers inc zolder staan leeg dus daarom wilde ik het concentreren op mijn eigen verblijfsruimten.

Is dit verstandig of kan ik beter een 5kw in het trapgat hangen? De zolder krijgt nu natuurlijk betrekkelijk weinig koeling mee. En de trapgat optie is goedkoper maar ik ben bang dat ik er in mijn slaapkamer dan te weinig aan heb.

Ik vind de trapgat optie prima de slaapkamers koelen. Zou dus nooit in onze opstelling een slaapkamer unit nemen.. want dan koelen de andere 2 slaapkamers mogelijk wel slecht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draakje5
Iemand een verklaring... de unit staat min of meer op standby alsof het koel genoeg is. Met 23.2gr binnentemperatuur en 22 gr instelling is dat natuurlijk niet op temperatuur.

Deze stand viel me op na een uur of 4 dat de unit aanstond.

Hoe kan dit?
Ik kan hem wel op 19 zetten, maar ik vraag 22 en geen 19 in mijn ruimte...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lY5VbOLsk_USF1x8yMRCw874XLE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pOxM4Ipx0YGX5xn2yhTGdW1I.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PLwzYEEEEPZNfT-AV4-kck3rdnU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WiYhd7Rs1jXOs0YzfE3ITArq.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WD_ojHpHUriT8Fppj0S5X4TNYmA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1sH1yUoeTJ7lVohwUXKufSV7.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 5% gewijzigd door Draakje5 op 18-07-2025 21:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 21:42
Draakje5 schreef op vrijdag 18 juli 2025 @ 21:23:
Iemand een verklaring... de unit staat min of meer op standby alsof het koel genoeg is. Met 23.2gr binnentemperatuur en 22 gr instelling is dat natuurlijk niet op temperatuur.

Hoe kan dit?

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Dat komt omdat de koude lucht in de warmtewisselaar afstraalt op de interne sensor. De airco denkt dat hij op temperatuur is en stopt er mee. Wat geeft de smart-m app aan?

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draakje5
LED-Maniak schreef op vrijdag 18 juli 2025 @ 21:29:
[...]

Dat komt omdat de koude lucht in de warmtewisselaar afstraalt op de interne sensor. De airco denkt dat hij op temperatuur is en stopt er mee. Wat geeft de smart-m app aan?
Die app moet ik nog instellen maar eigenlijk uitgesteld door de slechte reviews van de app. Geeft die gemeten temperaturen aan? Dan ga ik dat zeker proberen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LED-Maniak
Draakje5 schreef op vrijdag 18 juli 2025 @ 21:33:
[...]

Die app moet ik nog instellen maar eigenlijk uitgesteld door de slechte reviews van de app. Geeft die gemeten temperaturen aan? Dan ga ik dat zeker proberen.
Geeft inderdaad de gemeten temperatuur van de sensor in de binnenunit aan. Schrik niet, die temperatuur gaat ook alle kanten op.

Wil je dit oplossen dan zal je de temperatuur buiten de binnenunit moeten laten meten.

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:36
[...]
Ik ben erg tevreden over de MHI triplesplit die ik heb hangen: SCM41 buitenunit, met twee stuks 1,5kW en eentje 3,5kW.

Vandaag urenlang lekker laag geprutteld op +/- 180W. Buiten 21-22 en setpoint kamers was 20 graden. Iets voor achten is slaapkamerdeur open blijven staan waardoor hij even weer aan de bak moest.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xe0nt_wJS7iXySNmLZRHzINjYG4=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/tBNVOU3R3IBcyKQn2nj5c7qz.jpg?f=user_large

Ik zou zeker een unit in je eigen slaapkamer hangen, dat regelt veel mooier dan eentje op de overloop. Koelen in de woonkamer is mogelijk niet eens nodig, ik heb daar de airco nog amper aan gehad om te koelen. Alleen toen het buiten 30+ was, maar verder zakt er al best wel wat koude lucht naar beneden door de airco's op de slaapkamers.

[ Voor 19% gewijzigd door ThinkPad op 18-07-2025 22:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Topicstarter
banaliteit schreef op vrijdag 18 juli 2025 @ 21:19:
[...]

Ik zag wel water uit de condensafvoer buiten. Wel vaag dat het water bruin is. Hopen dat het bij deze keer blijft. :)
Waarschijnlijk bruin van wat roest. Verdamper heeft vaak wel wat roestige plekjes..

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ArthurMorgan
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
banaliteit schreef op vrijdag 18 juli 2025 @ 20:05:

[Afbeelding]
Ja dat heb ik ook. Het bruine water is, nu ik er een schoonmaaktablet in gedaan heb, weer gewoon doorzichtig water. Maar ja hij spettert wel een beetje soms ja. (Daikin perfera)

Hij hangt naast een raam dat vanwege de ventilatie vaak op een kier moet. De andere die meer achterin een kamer hangt heeft het niet.

[ Voor 10% gewijzigd door ArthurMorgan op 19-07-2025 06:12 ]

I hear voices in my head, they counsel me, they understand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icecreamfarmer

icecreamfarmer

en het is

ThinkPad schreef op vrijdag 18 juli 2025 @ 21:57:
[...]

Ik ben erg tevreden over de MHI triplesplit die ik heb hangen: SCM41 buitenunit, met twee stuks 1,5kW en eentje 3,5kW.

Vandaag urenlang lekker laag geprutteld op +/- 180W. Buiten 21-22 en setpoint kamers was 20 graden. Iets voor achten is slaapkamerdeur open blijven staan waardoor hij even weer aan de bak moest.

[Afbeelding]

Ik zou zeker een unit in je eigen slaapkamer hangen, dat regelt veel mooier dan eentje op de overloop. Koelen in de woonkamer is mogelijk niet eens nodig, ik heb daar de airco nog amper aan gehad om te koelen. Alleen toen het buiten 30+ was, maar verder zakt er al best wel wat koude lucht naar beneden door de airco's op de slaapkamers.
Oké veel tegenstrijdige berichten.
Welke airco heb jij precies en wat is de vloerafwerking op de bg?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjamo
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 19:30
Wij gebruiken hier een triplesplit van mhi, met een 3,5kW in de woonkamer, een 2,5kW in het trapgat en een 2kW unit op onze slaapkamer. Aangezien deze airco vrijwel altijd efficiënter verwarmt/koelt wanneer we 2 binnen-units gebruiken dan 1, gebruiken we tegenwoordig eigenlijk altijd de woonkamer en trapgat unit tegelijkertijd. We starten ze alleen niet tegelijk op om het verbruik wat stabieler te houden ivm minder afname. Dat tbv zoveel mogelijk verbruik van pv en/of batterij ipv afname net.

Hier is dat in meer dan 95% van de gevallen voldoende om alle ruimtes in huis op een voor ons aangename of acceptabele temperatuur te houden. Onze zolder komt in de zomer met de airco (2 units) aan niet boven de 25 graden ,de slaapkamers blijven rond of onder de 24 graden. Alleen wanneer het buiten langer warm is en het boven de 30 graden wordt schakelen we de slaapkamer bij om het daar rond de 22 a 23 graden te houden. In de winter werkt het ongeveer hetzelfde, maar uiteraard met lagere temperaturen. De zolder en de slaapkamers blijven altijd rond de 15 (uitzondering) en 16-17 (regel) graden minimaal. Overloop + woonkamers overdag meestal tussen 17 en 20 graden. Slaapkamers gaan meestal mee in de 17 graden maar zakken soms wat verder weg. Voor ons helemaal prima aangezien het geen verblijfsruimtes zijn.

Ons huis is betrekkelijk klein en onze unit is qua vermogen voldoende voor onze complete woning, dat helpt. Achteraf gezien hadden we zonder de unit op de slaapkamer gekund maar ik ben zeker blij dat we hem hebben. Het geeft duidelijk meer comfort bij de meer extreme buitentemperaturen.

[ Voor 14% gewijzigd door Sjamo op 19-07-2025 11:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barta123

Hoe kan dit?

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Er zit altijd een correctie in. Ik zie het probleem niet zo? Je kan hem toch ook op 21 of 20°C zetten? Of je past die correctie temperatuur aan... Het is natuurlijk niet alsof je airco het niet doet. Ik kijk nooit naar de ingestelde temp, ik laat hem gewoon koelen... :) (Draait ook niet op grijze stroom overigens, misschien zou dat het verschil zijn. Hij zal het setpoint niet bereiken, hij draait alleen als ik zelf lever)

3MXM68, 2x FTXJ35. PV 4400Wp, fanatiek Stromeraar, Zero SR fanaat en LPG rijder - Polo 1.2 TSI Vialle LPdi, 330.000km and counting

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• barta123
ThinkPad schreef op vrijdag 18 juli 2025 @ 21:57:
[...]

[Afbeelding]

Koelen in de woonkamer doe ik ook alleen als het buiten echt heet is. Maar nu is het vooral fijn dat je ook kan ontvochtigen, daardoor voelt het al 5 graden kouder bij mij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draakje5
barta123 schreef op zaterdag 19 juli 2025 @ 15:58:
[...]

Er zit altijd een correctie in. Ik zie het probleem niet zo? Je kan hem toch ook op 21 of 20°C zetten? Of je past die correctie temperatuur aan... Het is natuurlijk niet alsof je airco het niet doet. Ik kijk nooit naar de ingestelde temp, ik laat hem gewoon koelen... :) (Draait ook niet op grijze stroom overigens, misschien zou dat het verschil zijn. Hij zal het setpoint niet bereiken, hij draait alleen als ik zelf lever)
Het is in enige mate wel een probleem. Want nu heb ik hem dus 1grd lager gezet op 21, maar geven de externe thermometers 20grd aan.

Dus met 22grd blijft de ruimte rond de 23grd. Met 21grd koelt het door naar 20 grd. In beide gevallen dus ongewenst. Want ik wil het 22grd hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sjamo
Draakje5 schreef op zaterdag 19 juli 2025 @ 16:07:
[...]

Het is in enige mate wel een probleem. Want nu heb ik hem dus 1grd lager gezet op 21, maar geven de externe thermometers 20grd aan.

Dus met 22grd blijft de ruimte rond de 23grd. Met 21grd koelt het door naar 20 grd. In beide gevallen dus ongewenst. Want ik wil het 22grd hebben.
Hoeveel tijd geef je de airco om de temperatuur te bereiken? Ik merk dat de airco hier bij een groot verschil in wens- en doeltemperatuur hard begint te werken, en dan gaandeweg steeds meer de rem er op zet tot uiteindelijk de doeltemperatuur is bereikt. Kan het zijn dat de unit meer tijd nodig had?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Winkiller
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20:48

Winkiller

De Mopperpot

Wij hebben al jaren mobiele airco's en sinds dit jaar een Daikin split, beide systemen doen hetzelfde.
Zet de airco op 24 voor rond de 22 graden, verder niet over nadenken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draakje5
Sjamo schreef op zaterdag 19 juli 2025 @ 16:11:
[...]

Hoeveel tijd geef je de airco om de temperatuur te bereiken? Ik merk dat de airco hier bij een groot verschil in wens- en doeltemperatuur hard begint te werken, en dan gaandeweg steeds meer de rem er op zet tot uiteindelijk de doeltemperatuur is bereikt. Kan het zijn dat de unit meer tijd nodig had?
Beide gevallen even lang aan. Maar kan natuurlijk dat hij met 21 meer moet doen om te koelen.
Ik kijk het even aan, heb nu ook de app geinstalleerd.

Waaevan ik dan weer denk waarom is de helft grijs en niet beschikbaar. Enfin, weer wat om in te duiken :+
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/G8WRH0A63KeuWzy1o3qCN66xEhw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kjlxLkjrm6tSw9LYXrz3O1j3.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3uGaygMIYbNk7YoBHSYVwasFOuM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KFAiFRwp4svrONG2BdStl9ne.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjamo
Draakje5 schreef op zaterdag 19 juli 2025 @ 16:46:
[...]

Beide gevallen even lang aan. Maar kan natuurlijk dat hij met 21 meer moet doen om te koelen.
Ik kijk het even aan, heb nu ook de app geinstalleerd.

Waaevan ik dan weer denk waarom is de helft grijs en niet beschikbaar. Enfin, weer wat om in te duiken :+
[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ah, je bedoelt dit denk ik :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JwGyuU-rAiYyrXkh9Wu3gtGBHzg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KgOK05t6kKAbd5jD4cl2tb6S.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jq9P38w_3B2xogvTxE6GkIuJAhU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XaxXqKKuDpEJvJove7wNNQHZ.jpg?f=fotoalbum_large

Tja, soms ligt de verbinding dwars en moet ik een keer of 5 op de verversingsknop erboven drukken voor ik de juiste online heb om aan te passen :) hier maakt het nog uit of ik de lokale versie van de app gebruik of de versie die ook buitenshuis te gebruiken is.

En trouwens, ik zat hier net te kijken, maar de weergegeven temperatuur lijkt hier bijna eng accuraat. De weergegeven temperatuur in de app zie je boven, de kamer staat nu ingesteld op 23 graden. Normaal nooit onder de 24 maar het is vrij warm hier vandaag en dat blijft het nog tot laat vanavond, dus ik koel nu op eigen opwek iets verder terug zodat we vanavond minder verbruiken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/A7DXp8RHUQvAhCfrCUtR3A0V7dM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XihNT5fnZ0huY8icxJp64vQ3.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dSQiwNd5Fn7EhRViXDu_MJEa1m0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Y5Gzd2SB3tukk4bCWf1I4dpL.jpg?f=fotoalbum_large

De airco staat al wel sinds vanochtend ergens aan.

[ Voor 6% gewijzigd door Sjamo op 19-07-2025 17:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baats
  • Laatst online: 22:38
TL;DR: voor de iets veiligere indeling (bv. 3-2, 4-1) of toch alles op één buitenunit (met lagere totaalprijs)?

Wij zijn recent beginnen rondkijken om onze woning van 2010 te voorzien van airco (voornamelijk koeling als doel). Goeie timing tijdens de zomer :P

Ondertussen al een vijftal offertes ontvangen en steeds een ander voorstel gekregen naar indeling en vermogen toe. Regio BE, quasi uitsluitend Daikin

Betreft 5 binnenunits (living/veranda: 65 m², 3 slaapkamers 15m² en een zolder/hobbykamer 35 m²). De meeste offertes zijn gelijkaardig met een totaal vermogen van +-15 kW.

De voorstellen qua buitenunits verschillen echter enorm: van een 5-Multisplit 5MXM90, tot 3-2, 2-3 alsook 4-1...

Esthetisch is één buitenunit interessanter en die offerte is ook het goedkoopst, maar ik zie onderdimensie als risico. De 4-1 komt qua prijs het dichtst (met een single split voor 1 slaapkamer).

Ik zoek dus praktijkervaringen met een enkele, grote buitenunit. Het opgetelde nominale vermogen van de 5 binnenunits (~15 kW) is een stuk hoger dan de nominale koelcapaciteit van de 5MXM90 buitenunit (8,5 kW).

We gaan er niet van uit dat alle ruimtes ooit tegelijk op 100% zullen draaien. Hoe presteert zo'n opstelling in de praktijk bij normaal, gespreid gebruik. Blijft comfort gegarandeerd of ga je toch vermogen tekortkomen op de echte hete dagen?

Bonusvraag: een installateur stelt voor om de 5MXM90 aan te sluiten op een bestaand stopcontact (gezekerd op 20A), terwijl de specificaties een zwaardere, aparte voeding voorschrijven. Het argument is dat dit bij niet-simultaan gebruik geen probleem vormt. Hoe kijken jullie hiernaar? Is dit technisch aanvaardbaar of een absolute no-go?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OeS9Kxdvs8J90D5FcZrXisUFQuc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/OmXzhKtZp6KKsQLwIVKZSRGX.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 5% gewijzigd door Baats op 20-07-2025 09:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blinded
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 16:55
Weer iemand hoe je de groene led op een Daikin Stylish uitkreigt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijsvalk
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 28-07 13:37
Algemene vraag en opmerkingen betreft koeling van woningen
Warmte ,die je niet naar binnen brengt hoef je niet te koelen.
De aanzuig van de Ventilatielucht zit vaak op een dusdage plek zodat daar urenlang de brandende zon op staat. Zie het voorbeeld
Met een gemeten temperatuur van 60 graden op de muur en dan ook nog een roestvrijstalen kap.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/q6EfpfxRdWlv5qWWGFYyIa0OIZg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Bv2dl5RAkbVmoEoARFTYXoHL.jpg?f=fotoalbum_large

Als er 80 tot 150 m3 per uur wordt aangezogen en met deze hete lucht ben je de beton aan het opwarmen. want daar lopen de buizen door in het plafond.Hiermee breng je enorme onnodige hitte in de woning
Je kunt volgens mij veel beter de toevoerunit uitschakelen en een raampje openzetten aan de koelste zijde van het huis.
Voorbeeld INVENTUM All Electric Modul-Air en Greencomfort. Hierbij de Greencomfort uitzetten.
In feite maak je er dan een Hybride installatie van met aanzuig via open raampje.
Als de temperaturen lager zijn dan de gewenste binnentemp. deze bijschakelen en op hoge flow koelen.
Van INVENTUM krijgt je geen antwoord omdat je een particulier bent. De installateur en de Woningbouwvereniging reageren er ook niet op.

Ook overwegen om een WTW unit geheel uit te schakelen als deze ook zijn aanzuiglucht op een hete plek aanzuigt.
Daarbij smorgens als de buitentemperatuur lager is volop luchten door ramen en deuren open te zetten.

Bij WTW units en de meeste typen warmtepompen zijn uitgelegd om energiezuinig te verwarmen/ventileren en wordt geen rekening gehouden met de positie van de aanzuiglucht bij hete dagen.

Vaak geeft een open raampje al een betere CO2 waarde dan diverse units kunnen behalen.

Hiermee is naar mijn mening een groot gedeelte van Hittestress te voorkomen

Ik ben benieuwd naar jullie reacties.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Yongshi
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 23:05
Baats schreef op zaterdag 19 juli 2025 @ 20:05:

Bonusvraag: een installateur stelt voor om de 5MXM90 aan te sluiten op een bestaand stopcontact (gezekerd op 20A), terwijl de specificaties een zwaardere, aparte voeding voorschrijven. Het argument is dat dit bij niet-simultaan gebruik geen probleem vormt. Hoe kijken jullie hiernaar? Is dit technisch aanvaardbaar of een absolute no-go?
klinkt raar.

Altijd afzekeren op het maximum van de apparatuur, niet het gemiddeld gebruik. En met stopcontacten weet je nooit wat er nog meer aan staat. Vragen om problemen als het 35 graden is en je toevallig een keer alles aan zet en vrouwlief een ontvochtiger erbij insteekt zonder jou meeweten om.

Voor dit soort dingen moet je niet gaan over gemiddelde maar wat iemand redelijkheidshalve een keer tegelijk aan kan zetten. Juist in wat meer uitzonderlijke situaties.

In de keuken zetten we ook niet vaak de oven en vaatwasser tegelijk aan. Maar toch zet je ze op een aparte groep.

[ Voor 26% gewijzigd door Yongshi op 20-07-2025 09:10 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• w00key
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 19:54
ijsvalk schreef op zaterdag 19 juli 2025 @ 23:13:
De aanzuig van de Ventilatielucht zit vaak op een dusdage plek zodat daar urenlang de brandende zon op staat. Zie het voorbeeld
Met een gemeten temperatuur van 60 graden op de muur en dan ook nog een roestvrijstalen kap.[Afbeelding]

Als er 80 tot 150 m3 per uur wordt aangezogen en met deze hete lucht ben je de beton aan het opwarmen. want daar lopen de buizen door in het plafond.Hiermee breng je enorme onnodige hitte in de woning
Je kunt volgens mij veel beter de toevoerunit uitschakelen en een raampje openzetten aan de koelste zijde van het huis.
Voorbeeld INVENTUM All Electric Modul-Air en Greencomfort. Hierbij de Greencomfort uitzetten.
Oppervlakte temperatuur zegt niets over aanvoer temperatuur, ja het scheelt zeker als het in de zon staat, maar het vliegt met 3m/s+ langs dat kap, als je een thermometer in de luchtstroom zou zetten verwacht ik max +5° tov buitentemperatuur.

Maar met deze unit specifiek heeft het inderdaad wel zin om toevoer uit te zetten, ik weet alleen niet of de ModulAir dat leuk vindt en niet in storing schiet.

Met de nieuwere combi ModulAir Blu + ClimaControl moet je dat niet doen, aanvoer wordt met koud water gekoeld gevoed uit de ventilatiewarmtepomp in koel stand, dan boeit het nauwelijks wat de buitentemperatuur is, aanvoer in de woning is gewoon gekoeld:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Qwb1BsieElBpj3is-ECfZ6Cxwcg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/18NhfxAgP1CkYrHscdg17C29.png?f=fotoalbum_large

Met een "gewone" WTW maakt het ook niet uit met 90%+ efficiëntie. Buiten 40 binnen 20 of buiten 35 binnen 20 scheelt (20-15 x 10%) = 0.5 graden in de inblaas. Bij mij loopt het over het dak, plat, zwart en stalen kanalen. WTW vindt het prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nyvlem
  • Registratie: April 2025
  • Laatst online: 22:16
Is een airco systeem ook te combineren met een WTW of kan dat alleen met een kanaalairco? Is dat zoveel duurden dan een normale multi split met 4 binnenunits voor boven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
@ijsvalk Leuke gedachtegang, maar zal in de praktijk wel meevallen.Volgens ChatGPT is de warmteafgifte van lucht van 35°C bij 100m3/u met een binnentemperatuur van 22°C net geen 500W.
Een gemiddelde airco heeft 1500 - 3500W aan koelvermogen... :9 >:) De inblaas van warme lucht is zeker niet te verwaarlozen, maar een gemiddelde airco heeft er geen moeite mee.

Eigenlijk zou je een soort 'seizoensklep' willen hebben voor je WTW: in de zomer aanzuigen aan de noordkant en in de winter aan de zuidkant.

Ik ben andersom ook wel eens bezig geweest met huisautomatisering om 's nachts de mechanische ventilatie harder te laten draaien ('zomernachtventilatie'), maar dat doet echt heel weinig helaas. Je moet al een flink temperatuurverschil hebben (>10 graden ofzo) om er echt meetbaar profijt van te hebben.

[ Voor 22% gewijzigd door ThinkPad op 20-07-2025 11:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
ThinkPad schreef op zondag 20 juli 2025 @ 11:52:
Ik ben andersom ook wel eens bezig geweest met huisautomatisering om 's nachts de mechanische ventilatie harder te laten draaien ('zomernachtventilatie'), maar dat doet echt heel weinig helaas. Je moet al een flink temperatuurverschil hebben (>10 graden ofzo) om er echt meetbaar profijt van te hebben.
Ik vraag mij al een tijd af of dat enig nut heeft. Mooi dat jij het test. :P
Heb jij balansventilatie? Wellicht dat het beter werkt bij verwarmen gezien de stijgende warme lucht makkelijker afgezogen wordt dan koude lucht bij de grond. Ik gok dat de temperatuur doorslag op menig muur hoger is dan de hoeveelheid lucht die je kan verplaatsen met het balanssysteem.

De "zomernachtventilatie" zuigt alleen de warmte lucht uit huis en blaast het naar buiten zonder warmtewisselaar er tussen dacht ik. Dan blaas je al je mooie koele airco lucht direct naar buiten.

[ Voor 11% gewijzigd door LED-Maniak op 20-07-2025 16:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flatisa
  • Nu online
@ijsvalk Leuke gedachtegang, maar zal in de praktijk wel meevallen.Volgens ChatGPT is de warmteafgifte van lucht van 35°C bij 100m3/u met een binnentemperatuur van 22°C net geen 500W.
Een gemiddelde airco heeft 1500 - 3500W aan koelvermogen... :9 >:) De inblaas van warme lucht is zeker niet te verwaarlozen, maar een gemiddelde airco heeft er geen moeite mee.

Eigenlijk zou je een soort 'seizoensklep' willen hebben voor je WTW: in de zomer aanzuigen aan de noordkant en in de winter aan de zuidkant.

Het schoorsteeneffect zou volgens Chatgpt met een paar dakramen gigantisch meer debiet hebben dan welk huisventilatiesysteem dan ook. Die dakramen kun je automatiseren. Maar toen besefte ik dat de COP ven een airco bij buitentemperaturen waarbij natuurlijke of mechanische ventilatie zin heeft toch al enorm hoog is. Zinloos verhaal dus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Elac
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 22:05
[b]ThinkPad schreef op zondag 20 juli 2025 @ 11:52
Ik heb dat geïmplementeerd met een wtw met bypass, deze staat op zolder.
Temperatuurmeter in de inlaat en de inblaas van de wtw. Zodra de inlaat temperatuur lager is dan de temperatuur in de woonkamer dan gaat de bypass open en stuur ik de wtw naar maximaal. Echt koelen doet dat niet maar over een hele nacht krijg ik het huis een graad of 3 á 4 koeler dan wanneer ik de bypass dicht laat. Zodra de inblaas temperatuur weer hoger wordt dan de kamer temperatuur dan gaat de bypass weer dicht en de wtw weer naar normaal.

8* sunpower max5ac 410 enphase iq7A & 13 jinko 420wp enphase iq8+ ; Zappi ; ME LN 3,5kW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RareHenk
  • Registratie: Maart 2025
  • Laatst online: 15:43

Uitgaande luchtdichtheid 1.25kgm3** (mogelijke overschatting)
Soortelijke warmte: 1005 joule per kg en kelvin.*
1005 * (1.25*100*(35-22)) = 1.6*10^6 Joule per uur.
Delen door 3600 en je hebt 454 watt.

*Onder constante druk
**In werkelijkheid zal de dichtheid bij 35 graden een stukje lager zijn. 1,15 kg/m³ mogelijk.
Dan kom je meer in de buurt van 420 watt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cocytus
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
Wij gaan hier ook airco laten installeren, en hebben een vraag over de (noodzaak van een) condenspomp bij één van de units. Bij deze unit moet de buitenunit helaas hoger komen: vanaf de binnenunit ongeveer recht omhoog op het platte dak. Vanwege alle negatieve verhalen zoek ik naar een manier om een condenspomp te vermijden. Is het mogelijk om voor de condensafvoer gewoon een buisje door de gevel te leggen? De unit komt tegen een zijmuur redelijk in de hoek. Er is maar een korte leiding nodig om bij de achtergevel te komen. Ik begrijp dat een aparte afvoer in principe wel kan maar vraag me af of ik iets over het hoofd zie. De installateur van wie we tot nu toe een offerte hebben ontvangen, heeft wel een pomp op de offerte staan. Dit is voor hen wellicht makkelijker dan een aparte afvoer door een (stenen) muur maken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• LED-Maniak
Kortste weg naar buiten met natuurlijke afloop zonder dat de buis een knik hoeft te maken of omhoog gaat is ideaal.

Bijna alles beter dan een pompje.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Doesnotcompute
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 21:27
Cocytus schreef op zondag 20 juli 2025 @ 20:01:
Wij gaan hier ook airco laten installeren, en hebben een vraag over de (noodzaak van een) condenspomp bij één van de units. Bij deze unit moet de buitenunit helaas hoger komen: vanaf de binnenunit ongeveer recht omhoog op het platte dak. Vanwege alle negatieve verhalen zoek ik naar een manier om een condenspomp te vermijden. Is het mogelijk om voor de condensafvoer gewoon een buisje door de gevel te leggen? De unit komt tegen een zijmuur redelijk in de hoek. Er is maar een korte leiding nodig om bij de achtergevel te komen. Ik begrijp dat een aparte afvoer in principe wel kan maar vraag me af of ik iets over het hoofd zie. De installateur van wie we tot nu toe een offerte hebben ontvangen, heeft wel een pomp op de offerte staan. Dit is voor hen wellicht makkelijker dan een aparte afvoer door een (stenen) muur maken.
Gewoon kijken waar je een pijpje in huis wel acceptabel zou vinden. Kan ook gewoon met het leidingpakket door de woning he, of iig voor een deel. Of direct door de muur gaan de dakgoot/HWA pijp in, etc. Zit er een cv ketel in de buurt, die heeft ook een afvoer, badkamer etc.

Als het maar afloopt, bij voorkeur zo stijl mogelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flytech
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 13:45
TL;DR: voor de iets veiligere indeling (bv. 3-2, 4-1) of toch alles op één buitenunit (met lagere totaalprijs)?

Wij zijn recent beginnen rondkijken om onze woning van 2010 te voorzien van airco (voornamelijk koeling als doel). Goeie timing tijdens de zomer :P

Ondertussen al een vijftal offertes ontvangen en steeds een ander voorstel gekregen naar indeling en vermogen toe. Regio BE, quasi uitsluitend Daikin

Betreft 5 binnenunits (living/veranda: 65 m², 3 slaapkamers 15m² en een zolder/hobbykamer 35 m²). De meeste offertes zijn gelijkaardig met een totaal vermogen van +-15 kW.

De voorstellen qua buitenunits verschillen echter enorm: van een 5-Multisplit 5MXM90, tot 3-2, 2-3 alsook 4-1...

Esthetisch is één buitenunit interessanter en die offerte is ook het goedkoopst, maar ik zie onderdimensie als risico. De 4-1 komt qua prijs het dichtst (met een single split voor 1 slaapkamer).

Ik zoek dus praktijkervaringen met een enkele, grote buitenunit. Het opgetelde nominale vermogen van de 5 binnenunits (~15 kW) is een stuk hoger dan de nominale koelcapaciteit van de 5MXM90 buitenunit (8,5 kW).

We gaan er niet van uit dat alle ruimtes ooit tegelijk op 100% zullen draaien. Hoe presteert zo'n opstelling in de praktijk bij normaal, gespreid gebruik. Blijft comfort gegarandeerd of ga je toch vermogen tekortkomen op de echte hete dagen?

[Afbeelding]
Wij hebben zelf een 5MXM die overgedimensioneerd is voor onze woning. Koelen in de slaapkamers doen wij enkel 's nachts en in living/bureauruimte ad-hoc. (Tenzij te veel pv-overschot met lage prijzen, dan staat koeling living wel op.)

Het grootste nadeel aan deze unit is dat deze echt overgedimensioneerd is voor onze redelijk recente woning en een enorm minimumvermogen heeft. Hij draait nooit stabiel en pendelt constant, zelfs met demand control op 40%. In dit geval zou ik dus toch wel kiezen voor 2+3/3+2, afhankelijk van welke ruimtes je samen zou gebruiken.

Mij lijkt het, als ik zelf een aanname maak met mijn eigen situatie in het achterhoofd, dat je perfect de slaapkamers op 1 buitenunit kan aansluiten en de grotere ruimtes op 1 buitenunit. Het is uiteindelijk een afweging hoe graag je ook koelt, wij hebben het graag goed fris in onze ruimtes. Anderen hier zijn tevreden met 25°C, maar wijzelf vinden 22/23° comfortabeler. Dus ook dat dien je mee te nemen in de overweging van je combinatie.

Daikin 5MXM90N icm 2x FTXA35B, FTXA25B & FTXA20B | ME MSZ-FT25VGK-E2 met MUZ-FT25VGHZ-E2 | e-boiler 200l

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThinkPad
Cocytus schreef op zondag 20 juli 2025 @ 20:01:
Condens hoeft niet terug naar de buitenunit, dus dat de buitenunit hoger staat maakt niet uit. Je kan gewoon bij de binnenunit het naar buiten afvoeren of naar een rioolleiding. Klinkt alsof je een pompje prima kan vermijden idd.

Ik heb een buisje door de gevel geboord, zie foto's: ThinkPad in "Lucht/lucht warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen - #2"

19mm lange SDS-boor en ik was er zo doorheen. Wel op het laatst rustig boren zodat er geen stukken baksteen vanaf springen.

Houd er wel rekening mee dat als je aan het koelen/ontvochtigen bent met benauwd weer, het flink kan druppen (dit weekend drupte het continu bij mij). Bij mij drupt het in de tuin dus ik heb er geen last van, maar recht boven je voordeur ofzo is dus niet ideaal ;)

[ Voor 8% gewijzigd door ThinkPad op 21-07-2025 08:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barta123
Flytech schreef op maandag 21 juli 2025 @ 07:53:
[...]

Wij hebben zelf een 5MXM die overgedimensioneerd is voor onze woning. Koelen in de slaapkamers doen wij enkel 's nachts en in living/bureauruimte ad-hoc. (Tenzij te veel pv-overschot met lage prijzen, dan staat koeling living wel op.)

Het grootste nadeel aan deze unit is dat deze echt overgedimensioneerd is voor onze redelijk recente woning en een enorm minimumvermogen heeft. Hij draait nooit stabiel en pendelt constant, zelfs met demand control op 40%. In dit geval zou ik dus toch wel kiezen voor 2+3/3+2, afhankelijk van welke ruimtes je samen zou gebruiken.

Mij lijkt het, als ik zelf een aanname maak met mijn eigen situatie in het achterhoofd, dat je perfect de slaapkamers op 1 buitenunit kan aansluiten en de grotere ruimtes op 1 buitenunit. Het is uiteindelijk een afweging hoe graag je ook koelt, wij hebben het graag goed fris in onze ruimtes. Anderen hier zijn tevreden met 25°C, maar wijzelf vinden 22/23° comfortabeler. Dus ook dat dien je mee te nemen in de overweging van je combinatie.
Doet ie dat ook met koelen?

Mijn 3MXM68 heeft met verwarmen slechter regelgedrag dan met koelen. Maar pendelen doet hij niet (eerder optoeren en weer terug zakken in toeren als de unit boven aanspringt). Terwijl die unit weinig moet leveren, dus beter met iets minder compressortoeren constant zou blijven draaien en af en toe gewoon aan-uit (dat doet hij wel met demand control aan).

Denk idd dat je met een paar slaapkamers ook prima op een 3MXM40 of 52 kan koelen. Die hebben ook beter bereik onderin dan die mega units...

Mijn unit (MXM68) koelt tot iets van 300W minimumvermogen (ik denk dat hij nog wel lager kan, maar ik koel alleen als het voor mijn doen te warm is buiten, dus dat is niet zomaar... Dus dat minimum bereikt ie zelden tot nooit) :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThinkPad
LED-Maniak schreef op zondag 20 juli 2025 @ 16:15:
[...]

Ik vraag mij al een tijd af of dat enig nut heeft. Mooi dat jij het test. :P
Heb jij balansventilatie? Wellicht dat het beter werkt bij verwarmen gezien de stijgende warme lucht makkelijker afgezogen wordt dan koude lucht bij de grond. Ik gok dat de temperatuur doorslag op menig muur hoger is dan de hoeveelheid lucht die je kan verplaatsen met het balanssysteem.

De "zomernachtventilatie" zuigt alleen de warmte lucht uit huis en blaast het naar buiten zonder warmtewisselaar er tussen dacht ik. Dan blaas je al je mooie koele airco lucht direct naar buiten.
Nee mechanische ventilatie, type C met een ventilatiebox. Uitblaas via het dak en aanzuig via roosters boven de ramen.
Elac schreef op zondag 20 juli 2025 @ 16:33:
[...]

Ik heb dat geïmplementeerd met een wtw met bypass, deze staat op zolder.
Temperatuurmeter in de inlaat en de inblaas van de wtw. Zodra de inlaat temperatuur lager is dan de temperatuur in de woonkamer dan gaat de bypass open en stuur ik de wtw naar maximaal. Echt koelen doet dat niet maar over een hele nacht krijg ik het huis een graad of 3 á 4 koeler dan wanneer ik de bypass dicht laat. Zodra de inblaas temperatuur weer hoger wordt dan de kamer temperatuur dan gaat de bypass weer dicht en de wtw weer naar normaal.
Ja met genoeg debiet gebeurt er ook wel wat, maar veel minder effectief dan een airco.

Nadeel is ook dat het in NL op een zomeravond toch ook nog wel vaak gaat regenen waardoor de luchtvochtigheid buiten enorm hoog wordt en je dus hele vochtige lucht naar binnen trekt. Juist het ontvochtigen van een airco is zo fijn, van het weekend zag ik de condensafvoeren ook continu druppelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barta123
ijsvalk schreef op zaterdag 19 juli 2025 @ 23:13:
Met een gemeten temperatuur van 60 graden op de muur en dan ook nog een roestvrijstalen kap.[Afbeelding]

In feite maak je er dan een Hybride installatie van met aanzuig via open raampje.
Als de temperaturen lager zijn dan de gewenste binnentemp. deze bijschakelen en op hoge flow koelen.
Van INVENTUM krijgt je geen antwoord omdat je een particulier bent. De installateur en de Woningbouwvereniging reageren er ook niet op.

Ook overwegen om een WTW unit geheel uit te schakelen als deze ook zijn aanzuiglucht op een hete plek aanzuigt.
Daarbij smorgens als de buitentemperatuur lager is volop luchten door ramen en deuren open te zetten.

Bij WTW units en de meeste typen warmtepompen zijn uitgelegd om energiezuinig te verwarmen/ventileren en wordt geen rekening gehouden met de positie van de aanzuiglucht bij hete dagen.

Vaak geeft een open raampje al een betere CO2 waarde dan diverse units kunnen behalen.

Hiermee is naar mijn mening een groot gedeelte van Hittestress te voorkomen

Ik ben benieuwd naar jullie reacties.
De lucht kan nooit 60°C worden, dat plaatje wellicht, de lucht zal iets opwarmen maar geen 60 graden zijn. Daar heb je veel meer warmte voor nodig. Of het slim is warme buitenlucht aan te zuigen als het buiten warmer is dan 30 graden? Dat denk ik niet. Dan zou je zo'n systeem tijdelijk toch beter even stil kunnen zetten, als je aan het koelen bent...

anderzijds, gaat het effect dusdanig groot zijn met die 10 dagen dat het warmer is dan 30 graden? Terwijl het 's nachts sowieso bijna altijd onder de 20 graden is

[ Voor 3% gewijzigd door barta123 op 21-07-2025 09:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baats
Flytech schreef op maandag 21 juli 2025 @ 07:53:
[...]

Interessante ervaring - bedankt! Even het minimumvermogen vergeleken tussen verschillende combinaties, ook 3-2 split, maar door indeling kamers zijn we denk ik niet beter af... (Living, zolder en 1 slaapkamer zitten sowieso samen, maximaal 2 slaapkamers op een aparte buitenunit (of mee op groep 1).

Ik denk dat we in praktijk eerder stevig de kamers zouden afkoelen voor het slapengaan en dan de airco uitlaten nachts, dus op zich wel genoeg vraag op kortere termijn. Praktijk moet uitwijzen of we het effectief zo zouden gebruiken :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icecreamfarmer

icecreamfarmer

en het is

Andrehj schreef op vrijdag 18 juli 2025 @ 16:53:
[...]

Wij kunnen bij ons de hele keet (>900 m3) koelen met enkel een 2.5 kW unit op een zolderkamer, mits daar de deur open staat. Die airco staat dan op 21 graden, waarmee de onderliggende verdiepingen naar zo'n 23 graden worden gekoeld.

Voorwaarden hiervoor:
- Goede buitenzonwering rondom
- Goede isolatie (Rc 6)
- WTW ventilatie die hoofdzakelijk inblaast in de slaapkamers
- Geen dichte deuren tussen hal en woonkamer/-keuken
- Ik heb straks overal zonwering behalve Noord;
- Nieuwbouw dus zit daar (iets boven);
- WTW systeem die idd de temperatuur homogeniseert in het gehele huis;
- Ik laat in de zomer over het algemeen al mijn deuren openstaan;

Dat zou dus behoorlijk besparen maar ik kan deze keuze alleen in het begin maken anders blijf ik breken.
Een tweede buitenunit bijplaatsen is niet te verantwoorden.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• ThinkPad
[...]
Je lijkt bang te zijn voor te weinig capaciteit, ik denk eerder dat je de boel juist veel te ruim laat offreren. Met zo'n grote buitenunit zit je vast aan een hoog minimaal koelvermogen (3,57kW volgens je screenshot). Daar hoort ook een minimaal stroomverbruik van 650W bij, vrij fors. Een woning van 2010 zal prima geisoleerd zijn, je hebt dan echt niet continu minimaal 3,5kW nodig om het comfortabel te houden.

Ik heb een SCM41 triplesplit van MHI die de volgende kamers bedient:
- Slaapkamer 1 - 1,5kW, deze kamer is 14m2 / 35m3 en gelegen op het noorden
- Slaapkamer 2 - 1,5kW, deze kamer is 8,8m2 / 22m3 en gelegen op het noorden
- Slaapkamer 3 - 3,5kW, deze kamer is 8m2 / 20m3 (niet helemaal vanwege schuin dak) en gelegen op het zuiden

De SCM41 die ik heb heeft een minimaal koelvermogen van 1,3kW en zelfs die gaat gedurende de nacht nog pendelen omdat de zoninstraling dan weg is en de kamers op temperatuur zijn, waardoor hij z'n minimale vermogen (belangrijk punt om op te letten in de datasheet!) niet meer kwijt kan.

Bij mij is de boel ook overgedimensioneerd, dat kan geen kwaad en ondersteunen de fabrikanten gewoon, zie de configurator/combinatietabel van de fabrikant.

Ik zou beneden op een aparte buitenunit zetten (als je naar bed gaat zet je die uit waarschijnlijk, dus dan heeft de buitenunit nog minder units over om z'n minimale vermogen over te verdelen). Voor boven dan een stuk lichtere 4-poorts multisplit pakken. Voor die kleine slaapkamers heb je aan een 1,5kW binnenunit echt genoeg en voor de zolder een 2 - 2,5kW.

Overdag flink koelen (op zonnestroom?) en 's avonds de airco uit: kan, maar qua comfort is het juist heerlijk als je de hele nacht een zacht briesje koude, ontvochtigde lucht in je slaapkamer hebt. Het wordt al gauw weer plakkerig als de airco na een dag koelen weer uit staat is mijn ervaring.

[ Voor 17% gewijzigd door ThinkPad op 21-07-2025 10:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flytech
Baats schreef op maandag 21 juli 2025 @ 09:42:
[...]

Interessante ervaring - bedankt! Even het minimumvermogen vergeleken tussen verschillende combinaties, ook 3-2 split, maar door indeling kamers zijn we denk ik niet beter af... (Living, zolder en 1 slaapkamer zitten sowieso samen, maximaal 2 slaapkamers op een aparte buitenunit (of mee op groep 1).

Ik denk dat we in praktijk eerder stevig de kamers zouden afkoelen voor het slapengaan en dan de airco uitlaten nachts, dus op zich wel genoeg vraag op kortere termijn. Praktijk moet uitwijzen of we het effectief zo zouden gebruiken :9
Zelfs in die situatie zou ik gaan voor de opdeling 3-2. Je hebt zeker niet alle koelcapaciteit nodig tegelijkertijd als ik het dan goed begrijp. Voor die paar dagen in het jaar, dat het dan wel snikheet is, gaat die combinatie nog steeds volstaan.

Ik zou zeker ook eens kijken naar MHI, die hebben een lager minimumvermogen op multisplits bij verwarmen (voor zover ik dat hier in het topic zie passeren). Dus denk dat dit ook zo voor koelen het geval zal zijn.

Als je op voorhand afkoelt maakt het natuurlijk iets minder uit of je 30min op 700W draait vs. 1u op 350W (opstartpiek niet meegerekend). Maar als je er toch zou inzitten is het tweede comfortabeler, zorgt nl. voor minder temperatuurschommelingen.

Daikin 5MXM90N icm 2x FTXA35B, FTXA25B & FTXA20B | ME MSZ-FT25VGK-E2 met MUZ-FT25VGHZ-E2 | e-boiler 200l

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flytech
barta123 schreef op maandag 21 juli 2025 @ 08:41:
[...]

Doet ie dat ook met koelen?

Mijn 3MXM68 heeft met verwarmen slechter regelgedrag dan met koelen. Maar pendelen doet hij niet (eerder optoeren en weer terug zakken in toeren als de unit boven aanspringt). Terwijl die unit weinig moet leveren, dus beter met iets minder compressortoeren constant zou blijven draaien en af en toe gewoon aan-uit (dat doet hij wel met demand control aan).

Denk idd dat je met een paar slaapkamers ook prima op een 3MXM40 of 52 kan koelen. Die hebben ook beter bereik onderin dan die mega units...

Mijn unit (MXM68) koelt tot iets van 300W minimumvermogen (ik denk dat hij nog wel lager kan, maar ik koel alleen als het voor mijn doen te warm is buiten, dus dat is niet zomaar... Dus dat minimum bereikt ie zelden tot nooit) :+
Woning is gebouwd met normen uit 2018, dus nog geen driedubbel glas, maar wel ventilatie D, dikke muurisolatie, etc.

In onze slaapkamer hangt een 2kW unit, naar mijn mening ook te groot gedimensioneerd want die verwarmen wij nooit. In de winter zakt temperatuur er nooit onder 18°C met raam open bv.

Heb wel al gemerkt dat de units stabieler gedrag tonen als ik eentje op ontvochtigen zet, maar dan verbruik ik toch 1-2kWh meer op een nacht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TomVH2
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 15-09 12:17
Omerta schreef op vrijdag 18 juli 2025 @ 12:00:
Dus wat mij betreft: EN kwalitatieve unit, EN externe temperatuursensor (ver genoeg van de unit!), EN goed geïsoleerde woning, EN een beperkte oppervlakte, EN goeie locatie van de binnenunit --> helemaal prima!
misschien nog toevoegen: EN maximum leidinglengte hanteerbaar EN extra standbyverlies aanvaardbaar.
Hier (passief huis) draait een all in one panasonic R32 L/W met 2 fancoils als afgifte. Bij de panasonic airco (de CU-2Z35TBE) is de leidinglengte beperkt tot 30m. Dus 15m per binnenunit wat hier gewoon te weinig is als je de buitenunit uit het zicht wil zetten.

Een bij komend toestel is weer extra standbyverlies. Hier verbruiken we nu 1000kwh voor verwarming, koeling en SWW. 90kwh hiervan is standbyverlies (10W continu). Met een bijkomend toestel met 10W standby, is dit bijna 20% van de benodigde energie. Maar misschien is het standbyverlies van een L/L met split warmtepompboiler minder dan een L/W alle in one.
Omerta schreef op vrijdag 18 juli 2025 @ 12:00:
Hier draait de L/L de hele winter (behalve vanaf -5 begint het wat moeilijker te worden) 24/7 op fluisterstand i.c.m. een externe temperatuursensor en ik heb geen last van de zaken die hierboven worden aangehaald.
Zijn er ergens gegevens van de COP beschikbaar bij gebruik van fluisterstand? Of kan je de COP zelf bepalen (zoals bij een L/W)? Bij panasonic (zowel L/W en L/L) zijn de compressoren idendiek bij verschillende vermogens. Enkel softwarematig aangepast. Bij mijn L/W is de minimale frequentie 25Hz en moet 2000W warmte afgegeven worden als de compressor niet mag pendelen (minimale vermogen is gelijk voor de verschillende buitenunits met dezelfde compressor). Stel nu bij een L/L 3,5kW (met dezelfde compressor als de 5,5kW) buitenunit met 2 binnen units waarvan 1 uit en de andere op fluisterstand. Hoe reageert de buitenunit hierop? Wordt dan de temperatuur hoger aan de condensor om toch het benodigde vermogen kwijt te kunnen?

Misschien was een L/L met split warmtepompboiler interessanter geweest hier. Vandaar de vragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baats
Flytech schreef op maandag 21 juli 2025 @ 21:37:
[...]

Zelfs in die situatie zou ik gaan voor de opdeling 3-2. Je hebt zeker niet alle koelcapaciteit nodig tegelijkertijd als ik het dan goed begrijp. Voor die paar dagen in het jaar, dat het dan wel snikheet is, gaat die combinatie nog steeds volstaan.
ThinkPad schreef op maandag 21 juli 2025 @ 09:56:
[...]

Je lijkt bang te zijn voor te weinig capaciteit, ik denk eerder dat je de boel juist veel te ruim laat offreren. Met zo'n grote buitenunit zit je vast aan een hoog minimaal koelvermogen (3,57kW volgens je screenshot). Daar hoort ook een minimaal stroomverbruik van 650W bij, vrij fors. Een woning van 2010 zal prima geisoleerd zijn, je hebt dan echt niet continu minimaal 3,5kW nodig om het comfortabel te houden.
Nog even terugkomen op 5-split VS. meerdere buitenunits.

Bedankt allen om mijn aandacht ook op het minimumvermogen te brengen. Er is eigenlijk geen enkele installateur die mij hierop gewezen heeft en bij sommige configuraties zou een enkele slaapkamer bv. op de groep met living en/of zolder zitten. Net zoals bij de 5-split dus teveel min.vermogen nodig met mogelijk 's nachts pendelen als gevolg.

Het zal esthetisch misschien (nog) minder zijn, maar ik begrijp dus dat alle 3 slaapkamers op 1 buitenunit waarschijnlijk de betere keuze is. Om te vergelijken (en ook efficiëntie vs. meerkost systeem) ben ik in de datasheets / combinatie tabellen gedoken. Ik vind echter tegenstrijdige info hoe dit juist te doen.

Voor de 5-split met enkel de 3 slaapkamers actief, kijk ik naar 2-2-2 met 460 watt input (2.31 kW koeling) of toch 2-2-2-3.5-5 met 630 watt min. input (3.5 kW koeling)? Het eerste lijkt mij logisch, zegt ChatGPT ook. Gemini zegt het laatste :|

Ter vergelijking: de 3MXM52 zit met 2-2-2 op min 370 watt aan 1.8 kW koeling.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RonJ
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 20:08
Baats schreef op woensdag 23 juli 2025 @ 07:47:
Voor de 5-split met enkel de 3 slaapkamers actief, kijk ik naar 2-2-2 met 460 watt input (2.31 kW koeling) of toch 2-2-2-3.5-5 met 630 watt min. input (3.5 kW koeling)?

Ter vergelijking: de 3MXM52 zit met 2-2-2 op min 370 watt aan 1.8 kW koeling.
Dat eerste. Als units uitstaan zit de klep dicht en is het min of meer gelijk aan niet aangesloten.

All-electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sarge78
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 16-09 15:04
Ik heb een Daikin Stylish 3,5kw in de slaapkamer.

Deze heeft regelmatig veel druppels in de luchtopening die hij uitspuugt.
Hij maakt met enig regelmaat korte runs. Waarschijnlijk is het vermogen te groot voor de ruimte. Ga ik weinig meer aan veranderen. Onze 5kw en 2,5kw hebben dit niet.

Ik heb de unit fan nu een 24/7 op silent gezet, zodat er minder krachtig water opgezogen wordt. Het water loopt verder overigens helemaal goed af, waterpas en alles. Installatierichtlijnen als afstanden enz zijn netjes toegepast. Ik dacht eerst juist harder zetten, maar online research beveelt juist zachter zetten aan. Ook is het meer overdag wanneer de unit op automatische fan staat en in de nacht op silent.

Nu wil ik het vermogen via vraagbesturing veel verder gaan knijpen, zodat er meer langere runs komen en een drogere unit. Hoe ver in % is zinvol en mogelijk, app zegt 40%, maar werkt dat ook? Er is een relatief hoog minimaal vermogen wat de buitenunit aankan. Ook zal bij de hogere vraag van de andere units deze setting genegeerd worden.

Hij hangt aan een 3MXM68N

Er zijn ook fieldsettings mogelijk om de setpoints aan te passen, maar dit is allleen voor heating mode als het goed is.

Overdag kan ik de deur open laten staan zodat hij meer werk kan verrichten.
Iemand nog andere slimme ideeën?

23x 405WP + Enphase IQ7+ SW 45graden - Alfen Eve Single Pro 22KW - 3MXM68N + FTXA25AW + FTX35AW + FTXA50AW - Remeha Avanta 28C, vloer = bijverwarming en radiatoren + Brink Excellent 300 WTW PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonJ
Sarge78 schreef op woensdag 23 juli 2025 @ 12:48:
Ik heb een Daikin Stylish 3,5kw in de slaapkamer.

Deze heeft regelmatig veel druppels in de luchtopening die hij uitspuugt.
Hij maakt met enig regelmaat korte runs. Waarschijnlijk is het vermogen te groot voor de ruimte. Ga ik weinig meer aan veranderen. Onze 5kw en 2,5kw hebben dit niet.

Ik heb de unit fan nu een 24/7 op silent gezet, zodat er minder krachtig water opgezogen wordt. Het water loopt verder overigens helemaal goed af, waterpas en alles. Installatierichtlijnen als afstanden enz zijn netjes toegepast. Ik dacht eerst juist harder zetten, maar online research beveelt juist zachter zetten aan. Ook is het meer overdag wanneer de unit op automatische fan staat en in de nacht op silent.

Nu wil ik het vermogen via vraagbesturing veel verder gaan knijpen, zodat er meer langere runs komen en een drogere unit. Hoe ver in % is zinvol en mogelijk, app zegt 40%, maar werkt dat ook? Er is een relatief hoog minimaal vermogen wat de buitenunit aankan. Ook zal bij de hogere vraag van de andere units deze setting genegeerd worden.

Hij hangt aan een 3MXM68N

Er zijn ook fieldsettings mogelijk om de setpoints aan te passen, maar dit is allleen voor heating mode als het goed is.

Overdag kan ik de deur open laten staan zodat hij meer werk kan verrichten.
Iemand nog andere slimme ideeën?
Installateur bewegen c.q. in gebreke stellen om het daadwerkelijke probleem op te lossen? Een druppels spugende unit hoort gewoon niet. Of er nou iets mis is met de afwatering of het veels te grote gekozen vermogen vs de ruimte dat het veroorzaakt, dat lijkt me in eerste instantie zijn probleem om op te lossen.

All-electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
@Sarge78 Kun je hem niet juist ietsje uit het lood hangen zodat het water sneller afloopt richting condensafvoer? Hoeft misschien maar 1-2mm zijn. Hoeft hij niet eens voor van de muur, misschien kun je hem iets omhoog drukken en dan fixeren door een stukje karton tussen unit en wand te drukken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sarge78
ThinkPad schreef op woensdag 23 juli 2025 @ 13:57:
@Sarge78 Kun je hem niet juist ietsje uit het lood hangen zodat het water sneller afloopt richting condensafvoer? Hoeft misschien maar 1-2mm zijn. Hoeft hij niet eens voor van de muur, misschien kun je hem iets omhoog drukken en dan fixeren door een stukje karton tussen unit en wand te drukken?
Is allemaal al geprobeerd. Linksom, rechtsom, onder en boven. :) Het is waarschijnlijk het vocht wat uit de verdamper wordt getrokken en niet uit de lekbak. De korte runs en te grote capaciteit zouden hier aan kunnen bijdragen.

23x 405WP + Enphase IQ7+ SW 45graden - Alfen Eve Single Pro 22KW - 3MXM68N + FTXA25AW + FTX35AW + FTXA50AW - Remeha Avanta 28C, vloer = bijverwarming en radiatoren + Brink Excellent 300 WTW PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sarge78
RonJ schreef op woensdag 23 juli 2025 @ 13:25:
[...]

Installateur bewegen c.q. in gebreke stellen om het daadwerkelijke probleem op te lossen? Een druppels spugende unit hoort gewoon niet. Of er nou iets mis is met de afwatering of het veels te grote gekozen vermogen vs de ruimte dat het veroorzaakt, dat lijkt me in eerste instantie zijn probleem om op te lossen.
Helaas geen optie, de installateur was ook de grootste prutser en zak hooi uit de regio, maar dat ligt ver achter ons. Die bak stront trekken we niet meer open. Helaas beveelt Daikin zelf actief nogal wat prutsers en oplichters aan, maar goed dat is een heeeeeel ander onderwerp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArthurMorgan
  • Niet online
Ik heb ook spetters met een 2.0 Perfera op 40% vraagbesturing die 24/7 draait. Lekbak loopt prima door. Volgens mij echt weinig aan te doen omdat het niet uit de lekbak zelf komt.

[ Voor 4% gewijzigd door ArthurMorgan op 23-07-2025 14:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
Sarge78 schreef op woensdag 23 juli 2025 @ 14:09:
[...]

De korte runs en te grote capaciteit zouden hier aan kunnen bijdragen.
Dan kan je nog proberen om zo een sensor kit van daikin te bestellen die op afstand de temperatuur meet.
Daar gaat airco's veel rustiger van regelen, krijg je langere runs van en ze schakelen verder terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sarge78
LED-Maniak schreef op woensdag 23 juli 2025 @ 14:33:
[...]

Dan kan je nog proberen om zo een sensor kit van daikin te bestellen die op afstand de temperatuur meet.
Daar gaat airco's veel rustiger van regelen, krijg je langere runs van en ze schakelen verder terug.
Ja zoiets lijkt mij ook wel wat. Weet alleen niet welke geschikt is voor de daikin stylish en of je dan de chip van de thermostaat er dan gewoon uithaalt en op die aansluiting op het board de sensor aan kan sluiten.

De thermostaatprint kun je vrij makkelijk eruit halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sarge78
ArthurMorgan schreef op woensdag 23 juli 2025 @ 14:21:
Ik heb ook spetters met een 2.0 Perfera op 40% vraagbesturing die 24/7 draait. Lekbak loopt prima door. Volgens mij echt weinig aan te doen omdat het niet uit de lekbak zelf komt.
Ik merk wel dat het hier erger is als ik de andere 2 units helemaal uit heb staan, daarom denk ik echt wel een vermogens dingetje, maar ja andere kant ze draaien vaak niet eens allemaal tegelijk. Gaan ook wel vrij lange leidingen naartoe, maar allemaal binnen de richtlijnen en met voldoende middel.

Eerst maar eens kijken of mij die 40% hier wat meer brengt, vandaag voor het eerst dus even geduld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nachtapotheker
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 22:47
Dat is wel logisch ja, hier hebben we een triple split van MHI met 3 binnendelen en MHI-AC-CTRL, waarmee je alle sensoren uit kan lezen.
Als er slechts 1 draait dan wordt het binnendeel veel kouder op minimaal vermogen, dan wanneer er meerdere draaien. Meer kou is denk ik altijd meer condens. Heb zelf nog nooit water uit de unit geblazen zien worden hier gelukkig. Uitblaas lamellen wel in de hoogste stand staan?

[ Voor 6% gewijzigd door Nachtapotheker op 23-07-2025 15:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baats
RonJ schreef op woensdag 23 juli 2025 @ 09:42:
[...]

Dat eerste. Als units uitstaan zit de klep dicht en is het min of meer gelijk aan niet aangesloten.
Dan lijkt mij het verschil in absolute waarden toch niet zodanig groot/ niet in lijn met wat anderen hier ervaren (minimale stroom input: 460 watt 5split vs. 370 watt 3split)? Indien die 100 watt niet het verschil tussen pendelen maken lijkt het mij de meerprijs niet waard, of mis ik iets?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Technician-
  • Nu online
Nederlanders massaal aan airco, experts zijn niet blij

Volgens hoogleraar Atze Boerstra van de TU Delft (expert klimaatinstallaties) is er nog te weinig oog voor de nadelen van een airco. Zo zorgt de opmars van de airco voor extra piekmomenten in het elektriciteitsnet die op den duur riskant kunnen zijn. Boerstra: „In landen als Griekenland zie je dat om die reden af en toe in de zomer de elektriciteit uitvalt.’’
De opmars van de airco is bovendien slecht voor het klimaat, benadrukt hij. „We willen in de toekomst juist minder energie verbruiken in plaats van méér en de opmars van de airco staat dan ook haaks op alle duurzaamheidsdoelen van Nederland en Europa.’’
Schadelijke koudemiddelen
Milieu Centraal wijst erop dat in veel airco’s nog altijd voor het milieu zeer schadelijke chemische ‘koudemiddelen’ als fluorkoolwaterstoffen zitten. Simone Tresor: „Dus als je voor een airco kiest, kies er alsjeblieft eentje met een natuurlijk koudemiddel, zoals propaan of CO2.’’
Ook onderstreept Tresor dat airco’s duurder kunnen uitpakken dan je denkt. „Als je er niet zuinig genoeg mee omgaat, kan de energierekening snel oplopen. Als je deuren en ramen bijvoorbeeld open laat staan. Of heel je woning koelt, terwijl je maar een paar kamers gebruikt.’’
Grote grijze bakken
De airco levert vaak ook gedoe op in de buurt, stelt Boerstra. „Dan heb ik het niet alleen over eventuele geluidsoverlast voor buren als ze de buitenunit horen brommen, maar ook het lelijke aangezicht van die grote grijze bakken aan de buitenkant van gebouwen.’’

© Emiel Muijderman
De hoogleraar wijst bovendien op onderzoek van de Maastricht University dat een menselijk lichaam zich goed aan warmte kan aanpassen. „Maar dan moet je jouw lichaam daar wel in ‘trainen’ en niet direct in de airco gaan zitten.’’
‘Koop niet gelijk een airco na warme nacht’
Hoogleraar Boerstra, Milieu Centraal en Gert Jan Kramer (hoogleraar duurzame energievoorziening aan de Universiteit Utrecht) onderstrepen dat bewoners vóór de aanschaf van een airco altijd eerst andere maatregelen zouden moeten overwegen.
Simone Tresor (Milieu Centraal): „Ik weet dat je na een paar hete en doorwaakte nachten de neiging kan krijgen meteen een airco aan te schaffen, maar het is goed wat bedenktijd in te bouwen.’’
Vier stappen die helpen
Met vier stappen kun je, ook zonder airco, hitte in huis al goed tegengaan. „Het gaat dan om isoleren, in groen investeren, de zon weren en ventileren.
En, ja, je woning isoleren of beter ventileren kan een grote, dure stap zijn, maar iets als de zon weren hoeft niet in de papieren te lopen. Een schaduwdoek van een oud dekbed vóór het raam is soms al genoeg. En een groen dak, groene gevel of boom kan helpen. Zo scheelt een boom in de tuin zomaar 9 graden.’’
Waar mensen zich volgens Tresor vaak niet bewust van zijn: dat je met de zon búiten houden al 80 procent van de hitte in huis voorkomt. „We kunnen dus proberen de hitte met een airco uit onze woningen te krijgen, maar zouden ons meer kunnen richten op het weghouden van die hitte.’’
Eigen onderzoek van Boerstra toont aan dat een simpele plafondventilator al veel verschil kan maken. „Als je de lucht meer in beweging brengt, hebben mensen het minder warm. En, ja, dat kan zomaar 3 graden kan schelen. Van 28 graden naar 25.’’
Bijna 90 procent van de vaste airco’s in Nederland is in de afgelopen vijf jaar geïnstalleerd.
Bijna 90 procent van de vaste airco’s in Nederland is in de afgelopen vijf jaar geïnstalleerd. © Koen Verheijden
Boerstra vindt dat bij de bouw of renovatie van huizen meer rekening met hete zomerdagen moet worden gehouden. „Het is bijvoorbeeld heel belangrijk dat je in een woning de ramen tegen elkaar open kunt zetten. En het kan helpen om slaapkamers aan de koelere noordzijde te positioneren. Ook kun je zorgen voor ‘overstek’ (een uitstekend deel van het dak - red.), zodat er minder licht- en zoninval is.’’
Vaker hitte
Volgens Kramer zijn er meerdere redenen voor de populariteit van de airco. „We kampen door de klimaatverandering feitelijk met meer hete dagen. En we zijn gewend aan meer comfort. En airco’s worden steeds goedkoper.’’
De energietransitie van gas naar elektriciteit zorgt ook voor een opmars. „Als mensen van het gas af gaan, kiezen ze vaker voor een airco die ’s winters warme lucht blaast en ’s zomers koude lucht.’’
De airco is allang niet meer voor een kleine groep.
De airco is allang niet meer voor een kleine groep. © Getty Images
Kramer vermoedt dat de opmars niet te stoppen is. „De airco is allang niet meer voor een kleine groep, nee, het is voor iedereen.’’
TNO schat dat in 2030 ruim 40 procent van de huishoudens ten minste één airco heeft en dat het totaal aantal airco’s dan op circa 6,3 miljoen uitkomt.
In 2021 had nog maar 20 procent van de huishoudens een airco. Bijna 90 procent van de vaste airco’s in Nederland is in de afgelopen vijf jaar geïnstalleerd
Wat fijndat we door onze talloze experts gewezen worden op wat we fout doen.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Flatisa
  • Nu online
Technician- schreef op woensdag 23 juli 2025 @ 18:51:
[...]

Hoogleraar klimaatinstallaties en zoveel domheid in een paar alinea's kunnen proppen, dat kan alleen als je leven uit theorieboeken bestaat.

Door kou niet kunnen slapen of functioneren wordt als pure armoede gezien, maar met 30 graden plus hetzelfde effect moet je maar accepteren want klimaat.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Technician-
  • Nu online
Heel groot percentage van de woningen met A/C heeft ook PV,
Waarvan de overschotten nu juist slecht verwerkt worden door het netwerk. Verder is het een vrij constante lage belasting. Totaal geen probleem
Tevens koeluren gem NL 200-300 stookuren 1600

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KoningPaulus
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 14-09 22:24
ThinkPad schreef op woensdag 23 juli 2025 @ 13:57:
Precies dit heb ik bij onze airco op de 2e verdieping gedaan ivm een eerdere mini-lekkage. Roerstokjes gebruikt om het de afvoerleiding meer onder afschot te laten lopen. Hele airco onder afschot was hier lastig, omdat de afvoer aan de rechterkant wordt gebruikt, en de afvoerslang onder de airco doorloopt naar links (waarbij de afvoerslang qua aflopen het probleem leek).

4.320WP | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS-W

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Naafkap
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 19:25
Flatisa schreef op woensdag 23 juli 2025 @ 18:56:
[...]

Hoogleraar klimaatinstallaties en zoveel domheid in een paar alinea's kunnen proppen, dat kan alleen als je leven uit theorieboeken bestaat.

Door kou niet kunnen slapen of functioneren wordt als pure armoede gezien, maar met 30 graden plus hetzelfde effect moet je maar accepteren want klimaat.
Het is schrijnend dat deze zogenoemde ‘experts’ zoveel onzin kunnen en mogen spuien aangaande airco’s. Ik verwarm mijn werkkamer met een airco in de winter en zo bespaar ik flink op CO2 uitstoot tov cv-ketel. In de zomer koel ik hoofdzakelijk op pv-stroom die anders afgefakkeld wordt. Hoezo niet duurzaam? Ik begin mij er steeds meer aan te ergeren aan deze waanzin. En inderdaad, dat ieder gezin er gemiddeld 1.200 m3 gas doorheen jast dat vind iedereen normaal, maar die paar kWh’tjes per jaar om te koelen is een schande. Walgelijk.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• TvanW
  • Registratie: Augustus 2017
  • Niet online
[...]

Volgens mij hebben we een beetje te veel "experts" daarom loopt nu van alles vast :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ArthurMorgan
  • Niet online
Ik heb inderdaad PV met grote overschotten die ik nu gebruik om mijn boiler te verwarmen en mijn huis te koelen. Als ik het het net opgooi dan zit niemand daar op te wachten.
Ik heb al die andere dingen gedaan om mijn huis koel te houden. Isolatie, zonwering etc. Maar 3 dagen 30+ graden en mijn huis is ook 30+ graden.

En daarbij, ik koel in de zomer 24/7 om mijn huis zo tussen de 22 en 24 graden te houden. Dat heeft me in 2025 tot nu toe 80 kWh gekost, en daarvan is 0 kWh geïmporteerd. (ik heb ook thuisbatterijen)

En dan al die gasbesparing in de winter....

Allemaal van het gas af, geen teruglevering op echt zonnige dagen.... en dan dit...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LED-Maniak
[...]

Vooral als milieucentraal aan het woord komt op televisie krijg je er spontaan puntoren van.
Ze baggetaliseren de klachten van moderne huizen en het enige wat de mevrouw/woordvoerder dan kan zeggen "doe luchtige kleding aan, koop een ventilator". :')

Ik hoop niet dat ze naar auto airco's gaat kijken.. dan krijgt ze vast een hartaanval hoe normaal het is om die dingen na een paar jaar opnieuw te vullen.

[ Voor 14% gewijzigd door LED-Maniak op 23-07-2025 19:18 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• w00key
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 19:54
Ookal heb je geen PV, er is zat stroom op het net in die middaguren, van je buren of het veld verderop, het boeit niet.

Het is ook probleem van journalistiek, het gebrek aan kritische blik of zelfs net zo lang een nieuwe expert vragen tot je een antwoord krijg met de "juiste" mening.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hvwees
  • Laatst online: 08:42
LED-Maniak schreef op woensdag 23 juli 2025 @ 19:13:
[...]
Ik hoop niet dat ze naar auto airco's gaat kijken.. dan krijgt ze vast een hartaanval hoe normaal het is om die dingen na een paar jaar opnieuw te vullen.
Ik heb nog nooit de airco van een auto laten vullen, is ook nooit nodig geweest.

Had een auto van 10 jaar oud waarbij de airco nog prima werkte en ik heb ook vanaf nieuwe levering die 10 jaar die auto gereden.

Als vullen nodig is, is er volgens mij wel iets mis.
Probleem is dat de condensor in een auto wel een stenenvanger is en relatief snel schade kan oplopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hvwees
  • Laatst online: 08:42
w00key schreef op woensdag 23 juli 2025 @ 19:16:
Ookal heb je geen PV, er is zat stroom op het net in die middaguren, van je buren of het veld verderop, het boeit niet.

Het is ook probleem van journalistiek, het gebrek aan kritische blik of zelfs net zo lang een nieuwe expert vragen tot je een antwoord krijg met de "juiste" mening.
Ben het helemaal met je eens.

Ik heb wel airco en geen PV (kan ook niet). Met een dynamisch energiecontract kan doen prima draaien.

Bovendien als mijn huis op temperatuur is, verbruikt die airco niet zoveel energie.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RonJ
hvwees schreef op woensdag 23 juli 2025 @ 21:48:
[...]

Ik heb nog nooit de airco van een auto laten vullen, is ook nooit nodig geweest.

Had een auto van 10 jaar oud waarbij de airco nog prima werkte en ik heb ook vanaf nieuwe levering die 10 jaar die auto gereden.

Als vullen nodig is, is er volgens mij wel iets mis.
Probleem is dat de condensor in een auto wel een stenenvanger is en relatief snel schade kan oplopen.
Auto airco's lekken vrijwel altijd een beetje. De flexibele leidingen waren bij oudere auto's niet 100% gasdicht en de keerringen op de compressor-as drogen na een paar jaar nog wel eens uit, vooral als de airco weinig gebruikt wordt en deze dus niet goed gesmeerd wordt en gaan dan een beetje lekken. Het is dus niet ongebruikelijk om elke paar jaar wat bij te vullen.

All-electric.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sarge78
Nachtapotheker schreef op woensdag 23 juli 2025 @ 15:19:
Dat is wel logisch ja, hier hebben we een triple split van MHI met 3 binnendelen en MHI-AC-CTRL, waarmee je alle sensoren uit kan lezen.
Als er slechts 1 draait dan wordt het binnendeel veel kouder op minimaal vermogen, dan wanneer er meerdere draaien. Meer kou is denk ik altijd meer condens. Heb zelf nog nooit water uit de unit geblazen zien worden hier gelukkig. Uitblaas lamellen wel in de hoogste stand staan?
Ja de lammelen staan gewoon recht naar voren. Toch lijkt het ietss te zijn wat ind e constructie niet goed is. Ik weet dat er bij sommige Daikin modellen ook iets niet in orde moet zijn met een tape of strip die eigenlijk ind e lekbak hoort te zitten die vergeten zou zijn bij sommige batches, maar hier weet ik de details niet van. Kan ook bij sommige modellen, zoals in mijn geval de 3,5kw de pech zijn van hoe de verdampers zijn opgebouwd.

Als ik een beetje uit kan vogelen wat nou het probleem is, behalve een te vochtige ruimte of te koude verdamper, weet ik wat ik eraan kan doen.
Ik merk ook dat het in het voorjaar minder erg is dan in de zomer. Vaak midden zomer gaat de luchtvochtigheid ook wat omhoog en de temperatuur wat matiger dan in het voorjaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juanluca
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 15-09 13:15
Verkeerde topic, excuses.

[ Voor 88% gewijzigd door Juanluca op 24-07-2025 11:52 ]

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Technician-
  • Nu online
NVKL voelt zich zelfs genoodzaakt om te reageren op het AD artikel:

https://www.nvkl.nl/2025/...eien-ons-boven-het-hoofd/

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• barta123
Het is ook niet per se de warmte. De luchtvochtigheid zo snel omlaag krijgen is gewoon fantastisch. In mijn huis wordt het beneden zelden warmer dan 25 graden, zelfs al is het buiten heel heet (ik heb rolluiken en de sterkste zon staat op de gevel van mijn hoekwoning te branden). Maar zelfs nu zet ik hem overdag op PV aan, puur om te ontvochtigen. Dan kom ik aan in een fris (maar niet koud) huis. Heerlijk!

Anders begin je al te zweten als je een scheet laat, zeker met het buiige (gelukkig is er weer regen!) weertype van de afgelopen week. Zodra de zon schijnt is het meteen grillen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KoningPaulus
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 14-09 22:24
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DSs1X_5EYsuMOUL77byHAg7aLls=/x800/filters:strip_exif()/f/image/C7QbchbH9Wk0OwuMzs88NW1A.png?f=fotoalbum_large

Welke tabletten pakken jullie om in de lekbak te gooien voor het reinigen? Zit er überhaupt verschil in? Degene rechtsboven is ooit eens gelinkt hier. Maar die linksonder is de enige die ze hier hebben.

En per keer 2 tabletten in kwartjes erin toch?

@MotorBeast jij bent de ervaringsdeskundige toch?😉

[ Voor 4% gewijzigd door KoningPaulus op 24-07-2025 17:09 ]

4.320WP | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS-W

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pjotter1965
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 21:02
Ik heb deze gebruikt.

Motorbeast is niet meer actief. Op geen enkel topic……

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/l7-uRD-8YFK1LUhmKVrODsaaqpU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Az5ehCMVbIw0sofDwdJ3N75l.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wozmro
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 19:57
RonJ schreef op donderdag 24 juli 2025 @ 08:56:
[...]

Auto airco's lekken vrijwel altijd een beetje. De flexibele leidingen waren bij oudere auto's niet 100% gasdicht en de keerringen op de compressor-as drogen na een paar jaar nog wel eens uit, vooral als de airco weinig gebruikt wordt en deze dus niet goed gesmeerd wordt en gaan dan een beetje lekken. Het is dus niet ongebruikelijk om elke paar jaar wat bij te vullen.
En de wetgeving voor hoe omgaan met koelmiddel bij vaste installaties is kneiterstreng.

Maar als het over auto's gaat mag iedere automonteur 'een beetje bijvullen'. *

*Had ik van horen zeggen van een airco installateur maar klopt blijkbaar niet op gebied van geldende wetgeving.

[ Voor 8% gewijzigd door Wozmro op 25-07-2025 18:09 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Technician-
  • Nu online
Wozmro schreef op donderdag 24 juli 2025 @ 20:41:
[...]

En de wetgeving voor hoe omgaan met koelmiddel bij vaste installaties is kneiterstreng.

Maar als het over auto's gaat mag iedere automonteur 'een beetje bijvullen'.
Nou eigenlijk is de wetgeving hetzelfde.
Je “mag” een airco ook heel vaak bijvullen zolang je een reparatie beschrijft.
Alleen moet je elke lekkage tegenwoordig melden bij je Omgevingsdienst die je op een gegeven moment boetes gaan opleggen. (Zakelijk geldt dit, eigenlijk ook particulier misschien wel)

Heb ik eens een discussie over gehad met de Omgevingsdienst namens een grote klant;
Goh ik zie nooit meldingen van lekkages en er is er wel een geweest, die had gemeld moeten worden.
Ja en dan?
Nou na 3 meldingen dan krijgen ze een boete.

Nee goede motivatie om te melden dan.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• barta123
Wozmro schreef op donderdag 24 juli 2025 @ 20:41:
[...]

Maar als het over auto's gaat mag iedere automonteur 'een beetje bijvullen'.
Sterker nog, de auto van mijn moeder had een lek (was vorig jaar bekend)

wat doet de garage? ff vacuumeren, opnieuw 600g middel erin. "oh ja hij werkt wel" :+ en 2 weken later is al het koudemiddel er uit.

Een fucking milieudelict noem je dat, R134a is een ziekelijk potent broeikasgas met een GWP van 1344 (uit het hoofd) dus "even bijvullen" (omdat repareren te duur gevonden wordt, want men rekent altijd 100 euro per uur, alsof ze gouden sleutels hebben). En dit is dus OK? IMO meteen dat R134a de handel uitwerken... 7(8)7 Bizar dat je dat zo kan doen. :-(

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• barta123
Ik vind het zo'n dwaas gelul dat de airco door mensen massaal wordt verketterd als energievreter.

Het is op mijn werk ook te zien in het gedrag van mensen, vrijwel iedereen komt met de auto naar werk, allen met verbrandingsmotor. Zeg dat ze gemiddeld 30km enkele reis doen, dus 60km/dag

7L/100km gemiddeld aan benzine -> 0,6*7*8,7= 36kWh/d/p aan energieverbruik voor de auto. Dat is dus PER PERSOON! :o

Maar de airco? (het pand heeft veel glas, niet de beste isolatie - ookal is het uit 2008 - bijster slechte zonwering en geen bomen rond het pand). De airco zetten ze niet aan want die is verketterd als "ENERGIESLURPER"

Mijn airco in huis vandaag dezelfde tijden aangezet, doet 2 verdiepingen als multi split; totaal verbruik? 3kWh. WOW!!!!!!!!!! Wát een VERSPILLEND apparaat! 7(8)7 7(8)7

En in de zon is ZOVEEL zonne-energie over dat er nu zelfs apparaten op het stroomnet worden aangesloten die dmv PTC elektriciteit omzetten in warmte en dat de lucht in blazen? |:( Nou, laat dan mij maar 10% van mij dagopbrengst /niet eens elke dag/ gebruiken om een minder zweethuis te hebben hoor, ik ga niet zo lekker op 70%RV :')

Pagina: 1 ... 146 ... 149 Laatste

Let op:
Een vraag over offerte, plaatsing of uitzoeken van L/L WP hoort in een nieuw, eigen topic. Drop hier dan een linkje :)

We respecteren elkaars keuzes over energiegebruik en verschillen in comfort.
Laat bij een 'snelle vraag' wel even weten wat je al gevonden hebt, dat voorkomt herhaling van zetten.
Veel relevante informatie en principes zijn ook te vinden in het Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic , waar je ook een template kan vinden voor een nieuw adviestopic.
Voor MHI vind je veel tips en tweaks in Het MHI L/L warmtepomp/airco topic