Lucht/lucht warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen - #2 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 144 145 Laatste
Acties:

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 01:17
MrGab schreef op vrijdag 4 juli 2025 @ 11:42:
[...]

Net even gebeld met een medewerker van airco-webwinkel. Die zei dat als de airco echt als hoofdverwarming dient te worden gebruikt dan 5kw het advies is. Uiteraard heb ik gevraagd naar het pendelen en dat zou volgens hem niet gebeuren, de airco gaat dan langzamer draaien maar blijft in werking.

Mocht de airco als bijverwarming dienen dan zou de 3,5 kw ook volstaan. Het prijsverschil is 600 euro zie ik….hmmmm even overdenken.

Overigens is er een wifi module te bestellen zie ik. https://www.airco-webwink...subishi-heavy-industries/
Ik snap wel waar hij vandaan komt, maar de ervaring van velen mensen hier is toch anders. Pendelen komt véél voor in het kwakkel seizoen(Wat in Nederland een groot deel van het jaar is).

Ik snap dat hij niet een te kleine unit wil verkopen en het risico lopen dat dat ding het niet trekt, maar de meeste mensen hier draaien met een kleinere unit omdat pendelen wel degelijk gebeurt en je daarmee inlevert op comfort.

Maar zoals ik al zei, ik draai in een grotere ruimte(wel goed geisoleerd met 10cm PIR platen) met een 3.5kW en die trekt het prima het grootste deel van de winter.

Als wifi module kan je ook hier naar kijken: https://clima.protoart.ne...heavy-industries-airtoair

Deze module meet de temperatuur op een ander punt dan intern in de airco waardoor de temperatuur in de ruimte stabieler geregeld wordt en je binnenunit rustiger gaat regelen.

Mocht jouw verkoper bij Stulz Groep B.V. inkopen dan kan hij deze module daar sinds kort ook aankopen:
https://webshop.stulz-ben...ir-met-thermometer-116809

Liever twee kleine binnenunits die zelf verder kunnen terugschakelen dan een grote unit.
Kleinere units zijn stiller en de warmte moet door je gehele ruimte geblazen worden. Als één 5kW unit dat moet doen dan ga je potentieel flinke luchtstromen creeeren en inleveren op comfort. Aan de andere kant van de kamer wil het niet warm worden terwijl je aan de ene kant van de kamer onder een warme fohn staat. Daarnaast neemt het geluid best toe als hij hard moet blazen om de warmte naar de andere kant van de ruimte te krijgen.

[ Voor 9% gewijzigd door LED-Maniak op 04-07-2025 12:47 ]

Mitsubishi Electric & Heavy Industries externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Draakje5
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 07:29
Ik heb hetzelfde ervaren, de ene installateur die een 5kWh unit op de overloop adviseerde en de andere gaf aan 3.5kWh voldoende te zijn.
Uiteindelijk voor 3.5kWh gegaan ook door advies hier en zelfs met 36 graden buiten temperaturen houdt hij het makkelijk en hoeft niet eens op volle kracht aan.

[ Voor 3% gewijzigd door Draakje5 op 04-07-2025 12:40 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sjamo
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 07:41
Draakje5 schreef op vrijdag 4 juli 2025 @ 12:39:
Ik heb hetzelfde ervaren, de ene installateur die een 5kWh unit op de overloop adviseerde en de andere gaf aan 3.5kWh voldoende te zijn.
Uiteindelijk voor 3.5kWh gegaan ook door advies hier en zelfs met 36 graden buiten temperaturen houdt hij het makkelijk en hoeft niet eens op volle kracht aan.
Koelen is zelden het probleem bij een te krap gekozen unit, het is verwarmen waar de meeste problemen optreden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lexdb
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 06-07 19:22
Tazzios schreef op vrijdag 4 juli 2025 @ 12:33:
[...]

Hier ga je flink de fout in 3.5 is het afgegeven vermogen niet het opgenomen vermogen wat je nog maal de scop mag doen!

Verder blijft het punt wel valide. De verkoper wil geen klant hebben die komt zeuren dat het niet warm wordt dus adviseert meer. pendelen 'ziet' de knalt toch niet.
Oja, das waar ook. Desalniettemin maakt mijn 3.5 van mijn 105m3 woonkamer een sauna bij -5c.
Pendelen ziet de klant niet tot zijn compressor na 5 jaar het loodje legt, maar dan is de garantie gelukkig toch al verlopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjamo
lexdb schreef op vrijdag 4 juli 2025 @ 12:56:
[...]

Oja, das waar ook. Desalniettemin maakt mijn 3.5 van mijn 105m3 woonkamer een sauna bij -5c.
Pendelen ziet de klant niet tot zijn compressor na 5 jaar het loodje legt, maar dan is de garantie gelukkig toch al verlopen.
Dan moet je misschien de thermostaat eens nakijken. Hier werkt onze 3,5kW binnenunit prima op onze 50m3 woonkamer. Zelfs bij 10 graden geen probleem.

De unit (mhi scm60 met 3x binnenunit) checkt hier wanneer de ruimte op temperatuur is elke 30 min (soms elke 15 min) wat de temperatuur is en of er wat bijverwarmd of gekoeld moet worden, maar dat is niet hetzelfde als pendelen.

De compressor die de geest geeft na 5 jaar normaal gebruik klinkt wel erg dreigend. Heb je dit zelf ervaren en met welk merk, welke combinatie in wat voor soort ruimte?

[ Voor 10% gewijzigd door Sjamo op 04-07-2025 13:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lexdb
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 06-07 19:22
Sjamo schreef op vrijdag 4 juli 2025 @ 13:03:
[...]

Dan moet je misschien de thermostaat eens nakijken. Hier werkt onze 3,5kW binnenunit prima op onze 50m3 woonkamer. Zelfs bij 10 graden geen probleem.

De unit (mhi scm60 met 3x binnenunit) checkt hier wanneer de ruimte op temperatuur is elke 30 min (soms elke 15 min) wat de temperatuur is en of er wat bijverwarmd of gekoeld moet worden, maar dat is niet hetzelfde als pendelen.

De compressor die de geest geeft na 5 jaar normaal gebruik klinkt wel erg dreigend. Heb je dit zelf ervaren en met welk merk, welke combinatie in wat voor soort ruimte?
Pendelen is gewoon niet goed voor je compressor, want elke start-stop reduceert de life-span.
Bron: https://assets.publishing...cycling_of_heat_pumps.pdf

Dus een goed berekende, 'kleinere' binnenunit met een goede thermostaat (lees, Climacontrol) zorgt voor een veel betere compressorsturing en dus ook veel minder start-stops. Vuistregel is iets van 'elke start-stop reduceert compressor-lifespan met 2 minuten'.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aoO5UnWmgXIl2_EuqWeLqEOlyMg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/yNWGLECGkg2KQ5sKejwXSsRn.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 9% gewijzigd door lexdb op 04-07-2025 13:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjamo
lexdb schreef op vrijdag 4 juli 2025 @ 13:32:
[...]

Pendelen is gewoon niet goed voor je compressor, want elke start-stop reduceert de life-span.
Bron: https://assets.publishing...cycling_of_heat_pumps.pdf

Dus een goed berekende, 'kleinere' binnenunit met een goede thermostaat (lees, Climacontrol) zorgt voor een veel betere compressorsturing en dus ook veel minder start-stops. Vuistregel is iets van 'elke start-stop reduceert compressor-lifespan met 2 minuten'.

[Afbeelding]
De eindeloze discussies over pendelen :)

Jouw stuk heeft het over short cycling. Ik heb met mijn gebrekkige technische kennis ai erbij gepakt :)

Die heeft het volgende te zeggen over short cycling.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MqgAQf-U1Ej7EsVlius4yeH8nCY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/H2LfeYlgdCKPGUzctQCX3kSI.jpg?f=fotoalbum_large

Dus. Volgens ai betekent short cycling dat de normale cycles niet vol gemaakt kunnen worden, maar onderbroken worden, vaak na enkele minuten.

Een normale cycle is volgens ai, dat de ruimte rustig op temperatuur gebracht wordt, waarna deze gas terug neemt voor een tijdje om de temperatuur te laten stabiliseren.

Ben je het eens met deze omschrijving?

Want wat hier (3,5kW airco unit op 20m2) doorgaans optreedt, en volgens mij bij de meeste mensen op bepaalde momenten, is dat het apparaat zijn normale cycle doorloopt en dan even wat gas terug neemt. Dus geen short cycle of pendelen, maar gepland terugmoduleren.

Ben je met me eens dat dat 2 verschillende dingen zijn, en denk jij dat er verschil is in de uitwerking op oa slijtage van verschillende onderdelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrGab
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 06:52
Tinusvolkel schreef op vrijdag 4 juli 2025 @ 12:29:
[...]

Hier heb ik afgelopen winter ons matig isoleerde huis verwarmt met vergelijkbare grote met een 3.5kw versie.
Heb nog wel gewoon cv als backup maar niet nodig gehad.
Voordeel van de 3.5 is het lagere minimale vermogen dus minder pendel gedrag.
Qua wifi module maak ik gebruik van een MHI-AC-Ctrl die je makkelijk kan koppelen in een eigen domotica omgeving, heb dacht ik hier op tweakers nog wel wat slechte ervaringen gelezen met de standaard wifi module van MHI.
Ons huis heeft aan de voorzijde Hr++ dubbelglas uit het jaar 2020 met kunststof kozijnen. Aan de achterzijde waar de binnenunit komt hebben we prima dubbelglas, ik vermoed hr of hr+.
Ik lees dat de meningen zijn verdeeld over 3.5 kw of 5kw, mijn vriendin denk eerst maar eens 3.5kw en als dat erg goed bevalt we dan aan de voorzijde ook maar een 3.5 kw plaatsen. Enige probleem is dat we de radiator in de hal bij de voordeur ook nagenoeg niet meer zullen gebruiken omdat de thermosstaat van de cv dan niet meer gebruikt wordt. Op de eerste verdieping wordt enkel verwarmd op thuiswerkdagen en die komen niet veel voor. Onze kinderen zullen over enige tijd wel meer tijd op hun kamert doorbrengen, de zolder is al voorzien van een LG airco en die koelt / verwarmd prima. We willen ook een airco plaatsen in de andere slaapkamer, maar dat kan nog wel wachten.
Sjamo schreef op vrijdag 4 juli 2025 @ 14:19:
[...]

De eindeloze discussies over pendelen :)

Jouw stuk heeft het over short cycling. Ik heb met mijn gebrekkige technische kennis ai erbij gepakt :)

Die heeft het volgende te zeggen over short cycling.

[Afbeelding]

Dus. Volgens ai betekent short cycling dat de normale cycles niet vol gemaakt kunnen worden, maar onderbroken worden, vaak na enkele minuten.

Een normale cycle is volgens ai, dat de ruimte rustig op temperatuur gebracht wordt, waarna deze gas terug neemt voor een tijdje om de temperatuur te laten stabiliseren.

Ben je het eens met deze omschrijving?

Want wat hier (3,5kW airco unit op 20m2) doorgaans optreedt, en volgens mij bij de meeste mensen, is dat het apparaat zijn normale cycles doorloopt en dan even wat gas terug neemt. Dus geen short cycle of pendelen, maar gepland terugmoduleren.

Ben je met me eens dat dat 2 verschillende dingen zijn, en denk jij dat er verschil is in de uitwerking op oa slijtage van verschillende onderdelen?
Dit vertelde de verkoper die ik belde ook, maar ik weet het, er speelt een commercieel belang..meer vermogen is minder kans dat de klant ontevreden is over het koel- en verwarmvermogen.. Zijn verhaal was dat de airco wel aan blijft maar minder hard zijn werk doet.
LED-Maniak schreef op vrijdag 4 juli 2025 @ 12:37:
[...]

Ik snap wel waar hij vandaan komt, maar de ervaring van velen mensen hier is toch anders. Pendelen komt véél voor in het kwakkel seizoen(Wat in Nederland een groot deel van het jaar is).

Ik snap dat hij niet een te kleine unit wil verkopen en het risico lopen dat dat ding het niet trekt, maar de meeste mensen hier draaien met een kleinere unit omdat pendelen wel degelijk gebeurt en je daarmee inlevert op comfort.

Maar zoals ik al zei, ik draai in een grotere ruimte(wel goed geisoleerd met 10cm PIR platen) met een 3.5kW en die trekt het prima het grootste deel van de winter.

Als wifi module kan je ook hier naar kijken: https://clima.protoart.ne...heavy-industries-airtoair

Deze module meet de temperatuur op een ander punt dan intern in de airco waardoor de temperatuur in de ruimte stabieler geregeld wordt en je binnenunit rustiger gaat regelen.

Mocht jouw verkoper bij Stulz Groep B.V. inkopen dan kan hij deze module daar sinds kort ook aankopen:

Liever twee kleine binnenunits die zelf verder kunnen terugschakelen dan een grote unit.
Kleinere units zijn stiller en de warmte moet door je gehele ruimte geblazen worden. Als één 5kW unit dat moet doen dan ga je potentieel flinke luchtstromen creeeren en inleveren op comfort. Aan de andere kant van de kamer wil het niet warm worden terwijl je aan de ene kant van de kamer onder een warme fohn staat. Daarnaast neemt het geluid best toe als hij hard moet blazen om de warmte naar de andere kant van de ruimte te krijgen.
Deze module hang je dan op in het midden van de kamer bijvoorbeeld? Heeft iemand hier ervaring mee?
Wij hebben naast onze homewizard nog weinig ervaring met smarthome maar een dergelijk kastje met een binnenthermometer voor de airco is wel nive natuurlijk:-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjamo
MrGab schreef op vrijdag 4 juli 2025 @ 15:23:
[...]

Ons huis heeft aan de voorzijde Hr++ dubbelglas uit het jaar 2020 met kunststof kozijnen. Aan de achterzijde waar de binnenunit komt hebben we prima dubbelglas, ik vermoed hr of hr+.
Ik lees dat de meningen zijn verdeeld over 3.5 kw of 5kw, mijn vriendin denk eerst maar eens 3.5kw en als dat erg goed bevalt we dan aan de voorzijde ook maar een 3.5 kw plaatsen. Enige probleem is dat we de radiator in de hal bij de voordeur ook nagenoeg niet meer zullen gebruiken omdat de thermosstaat van de cv dan niet meer gebruikt wordt. Op de eerste verdieping wordt enkel verwarmd op thuiswerkdagen en die komen niet veel voor. Onze kinderen zullen over enige tijd wel meer tijd op hun kamert doorbrengen, de zolder is al voorzien van een LG airco en die koelt / verwarmd prima. We willen ook een airco plaatsen in de andere slaapkamer, maar dat kan nog wel wachten.

[...]

Dit vertelde de verkoper die ik belde ook, maar ik weet het, er speelt een commercieel belang..meer vermogen is minder kans dat de klant ontevreden is over het koel- en verwarmvermogen.. Zijn verhaal was dat de airco wel aan blijft maar minder hard zijn werk doet.

[...]

Deze module hang je dan op in het midden van de kamer bijvoorbeeld? Heeft iemand hier ervaring mee?
Wij hebben naast onze homewizard nog weinig ervaring met smarthome maar een dergelijk kastje met een binnenthermometer voor de airco is wel nive natuurlijk:-)
Ik ken jouw situatie niet en daarmee is het lastig iets zinnigs te zeggen over wat juist is.

Het vermogen dat wij hier hebben op een vrij klein oppervlak wordt door de meeste actieve gebruikers in dit topic afgekeurd als veel te groot, terwijl het in ons huis nu al 4 jaar uitstekend voldoet. Het had zeker niet kleiner gemoeten, zeker omdat het onze enige verwarming is en we geen zin hebben in gedoe met elektrische cop1 kacheltjes op koude dagen, wat hier algemeen als goede oplossing lijkt te worden gezien. Maar, wij wonen in een huis uit '57, met spouwmuurisolatie die maximaal 6cm dik is, hr++ ramen beneden die waarschijnlijk rond de 25jr oud zijn of meer, vloer- en zolderisolatie maar ook een huis dat zo scheef is dat er bijna geen rechte lijn te vinden is, met de nodige natuurlijke ventilatie tot gevolg.

Dus zaken zijn nooit op basis van minimale informatie te beoordelen denk ik.

Bij de single splits van mhi zit er een redelijk verschil in geluid en minimaal (opgenomen) vermogen (beide belangrijk) tussen de 2kW, 2,5kW en de 3,5kW enerzijds en de 5kW anderzijds. Ik ken niet de precieze getallen maar ik denk dat het verstandig is deze te achterhalen om goed te kunnen inschatten wat het verschil is in de praktijk tussen beide opties. Geluid wordt niet door iedereen maar wel door veel mensen sls storend ervaren. Het minimaal vermogen heeft veel impact op wanneer de unit zal gaan "pendelen", en het minimaal opgenomen vermogen heeft invloed op het verbruik, op de energierekening.

Verder is er aangegeven dat in een grotere ruimte 2 kleinere units vaak als meer comfortabel wordt ervaren, waarbij overigens de situatie meespeelt. Wanneer je van plan bent bijna doorlopend te koelen of verwarmen zal dat minder een issue zijn dan wanneer je in blokken wil koelen of verwarmen. Bijvoorbeeld niet verwarmen tijdens werkuren en/of tijdens de nacht. Wanneer je dat laatste doet , ad hoc (wanneer nodig) koelen of verwarmen, zal je systeem wat meer vermogen moeten hebben om sneller de ruimte op temperatuur te krijgen (met veel luchtverplaatsing en geluid), en zal de temperatuur vaak slechter verdeeld zijn in de ruimte. In dat geval is dus in elk geval een wat grotere unit aan te bevelen, of liever nog 2 kleinere units. Bij de laatste optie zal de luchtverplaatsing en het geluid minder zijn en de verdeling van de temperatuur beter.

Wanneer jullie woning erg goed geïsoleerd is, zal dat ook veel schelen. Dan zal een kleinere unit eerder genoeg zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrGab
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 06:52
Sjamo schreef op vrijdag 4 juli 2025 @ 15:44:
[...]

Ik ken jouw situatie niet en daarmee is het lastig iets zinnigs te zeggen over wat juist is.

Het vermogen dat wij hier hebben op een vrij klein oppervlak wordt door de meeste actieve gebruikers in dit topic afgekeurd als veel te groot, terwijl het in ons huis nu al 4 jaar uitstekend voldoet. Het had zeker niet kleiner gemoeten, zeker omdat het onze enige verwarming is en we geen zin hebben in gedoe met elektrische cop1 kacheltjes op koude dagen, wat hier algemeen als goede oplossing lijkt te worden gezien. Maar, wij wonen in een huis uit '57, met spouwmuurisolatie die maximaal 6cm dik is, hr++ ramen beneden die waarschijnlijk rond de 25jr oud zijn of meer, vloer- en zolderisolatie maar ook een huis dat zo scheef is dat er bijna geen rechte lijn te vinden is, met de nodige natuurlijke ventilatie tot gevolg.

Dus zaken zijn nooit op basis van minimale informatie te beoordelen denk ik.

Bij de single splits van mhi zit er een redelijk verschil in geluid en minimaal (opgenomen) vermogen (beide belangrijk) tussen de 2kW, 2,5kW en de 3,5kW enerzijds en de 5kW anderzijds. Ik ken niet de precieze getallen maar ik denk dat het verstandig is deze te achterhalen om goed te kunnen inschatten wat het verschil is in de praktijk tussen beide opties. Geluid wordt niet door iedereen maar wel door veel mensen sls storend ervaren. Het minimaal vermogen heeft veel impact op wanneer de unit zal gaan "pendelen", en het minimaal opgenomen vermogen heeft invloed op het verbruik, op de energierekening.

Verder is er aangegeven dat in een grotere ruimte 2 kleinere units vaak als meer comfortabel wordt ervaren, waarbij overigens de situatie meespeelt. Wanneer je van plan bent bijna doorlopend te koelen of verwarmen zal dat minder een issue zijn dan wanneer je in blokken wil koelen of verwarmen. Bijvoorbeeld niet verwarmen tijdens werkuren en/of tijdens de nacht. Wanneer je dat laatste doet , ad hoc (wanneer nodig) koelen of verwarmen, zal je systeem wat meer vermogen moeten hebben om sneller de ruimte op temperatuur te krijgen (met veel luchtverplaatsing en geluid), en zal de temperatuur vaak slechter verdeeld zijn in de ruimte. In dat geval is dus in elk geval een wat grotere unit aan te bevelen, of liever nog 2 kleinere units. Bij de laatste optie zal de luchtverplaatsing en het geluid minder zijn en de verdeling van de temperatuur beter.

Wanneer jullie woning erg goed geïsoleerd is, zal dat ook veel schelen. Dan zal een kleinere unit eerder genoeg zijn.
Bedankt voor jouw uitvoerige reactie. Zoals het er nu voor staat gaan we voor deze airco: https://www.airco-webwink...w-srf-35-zs-w-vloermodel/ en willen eerst ervaren hoe dit verwarmd en eventueel tijdens hittegolven koelt. Overigens lijkt een externe thermostaat wel een goede optie, zeker als daar een wifi module bij hoort.

Wat is de ervaring met het doorlopend koelen / verwarmen versus in blokken verwarmen / koelen? We zijn gewend om de cv te gebruiken en die dan in de nacht uit te schakelen en de thermostaat naar 17 graden te zetten en wanneer we thuis zijn naar 20 of 20,5 graden Celsius te zetten. Dit met het oog op ook wat te besparen qua energiekosten.
Dus is het beter / voordeliger om in blokken te verwarmen of kan je beter in een redelijk goed geïsoleerd huis ook voor continu verwarmen gaan? Uiteraard kunnen we dit ook meten met een energiemeter die we hebben: https://www.homewizard.com/nl/shop/wi-fi-energy-socket/

Ik lees in de handleiding op blz. 18-19 dat er wel een timerschema kan worden gemaakt, https://www.mhi-mth.co.jp...f/rfb012a009f_dutch_s.pdf

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Topicstarter
MrGab schreef op zaterdag 5 juli 2025 @ 08:22:
[...]

Wat is de ervaring met het doorlopend koelen / verwarmen versus in blokken verwarmen / koelen? We zijn gewend om de cv te gebruiken en die dan in de nacht uit te schakelen en de thermostaat naar 17 graden te zetten en wanneer we thuis zijn naar 20 of 20,5 graden Celsius te zetten. Dit met het oog op ook wat te besparen qua energiekosten.
Dus is het beter / voordeliger om in blokken te verwarmen of kan je beter in een redelijk goed geïsoleerd huis ook voor continu verwarmen gaan? Uiteraard kunnen we dit ook meten met een energiemeter die we hebben: https://www.homewizard.com/nl/shop/wi-fi-energy-socket/

Ik lees in de handleiding op blz. 18-19 dat er wel een timerschema kan worden gemaakt, https://www.mhi-mth.co.jp...f/rfb012a009f_dutch_s.pdf
Dat is een discussie die al loopt sinds deze topicserie is gestart en die is nog altijd lopende.

Het lijkt gewoon per huis en situatie te verschillen. Sommigen zijn beter af met stoken wanneer nodig, anderen met 24/7. Sommige doen 24/7 wanneer het buiten koud is. Anderen doen weer altijd ad-hoc. Isolatie speelt daarbij ook een grote rol: bij slechte isolatie verlies je veel warmte en dan is 24/7 vaak minder zuinig want bij een groter termperatuurverschil met buiten loopt het warmteverlies op. Met goede isolatie speelt dat nog steeds maar minder. Dan kan weer een rol spelen dat een warmtepomp het beste in deellast draait.

Probeer het allebei uit en kijk voor jezelf wat werkt. Hier is gewoon géén eenduidig antwoord op te geven.

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• barta123
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 02:25
LED-Maniak schreef op vrijdag 4 juli 2025 @ 12:37:
[...]

Mijn woonkamer is volgens mij ruim 150m3 en de unit is 3,5kW. Lukt idd prima.

De isolatie is grotendeels uit 1975, alleen in 2023 vloerisolatie laten onderspuiten. Dubbel glas over de hele breedte beide puien, uit 1975. Ook de buitenmuur (hoekwoning) heeft nog isolatie uit 1975.

En ik heb het vermogen op 60% staan met demand control + de units staan niet 24/7 aan. Kan denk ik makkelijk met 3,5kW.

Heb van deze poster niet kunnen vinden wat het energielabel of isolatiewaarde is. Maar het lijkt me geen probleem.

Ik houd mijn woonkamer met 3,5kW unit ook makkelijk koel, met 35°C buiten is het binnen nog 23°C zoals afgelopen week. :)

De 'koude dagen' is het bij mij 24/7 draaien maar dan is het maar 17.5°C in huis, voor mij warm zat (ik woon vooralsnog maar alleen) en het scheelt me heel veel kWh's... Het zou makkelijk op 20 kunnen hoor, maar mn huis kan gewoon beter wat extra geïsoleerd worden :9

3MXM68, 2x FTXJ35. PV 4400Wp, fanatiek Stromeraar, Zero SR fanaat en LPG rijder - Polo 1.2 TSI Vialle LPdi, 330.000km and counting

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
MrGab schreef op vrijdag 4 juli 2025 @ 15:23:
[...]

Veel mensen in dit topic hebben er al een hangen.
Inderdaad hang je de thermometer op bij de zithoek, dan wordt het daar precies de ingestelde temperatuur.
[...]

Bedankt voor jouw uitvoerige reactie. Zoals het er nu voor staat gaan we voor deze airco: https://www.airco-webwink...w-srf-35-zs-w-vloermodel/ en willen eerst ervaren hoe dit verwarmd en eventueel tijdens hittegolven koelt. Overigens lijkt een externe thermostaat wel een goede optie, zeker als daar een wifi module bij hoort.

In de winter staat hij hier 24/7 aan tenzij ik echt lang weg ben. Dan houdt hij het mooi rustig op peil.
Wat goed werkt én goed voelt is situatieafhankelijk en zal je zelf moeten ervaren.

Voor verwarmen is een vloermodel in ieder geval een erg goede keuze.

[ Voor 59% gewijzigd door LED-Maniak op 05-07-2025 14:42 ]

Mitsubishi Electric & Heavy Industries externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rogers
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 23:59
M_AW schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 18:29:
[...]

Ik zou zelf de HR-VF serie nooit aanraden als verwarmen het hoofddoel is (ook niet voor koelen overigens). Dit is echt een budgetlijn die ik bijna ME-onwaardig noem. Ik wil daarmee niet zeggen dat de bouwkwaliteit of betrouwbaarheid niet goed zou zijn! Maar de warmtewisselaar van zowel het binnendeel als het buitendeel zijn echt klein en dun. Dus minder opperlvakte. Voor het binnendeel betekent dit dat je meer airflow (geluid) nodig hebt voor zelfde warmteoverdracht. Voor de buitenunit betekent een kleinere wisselaar vooral meer defrosts! Verder heeft dit model nog maar 2,4kW over op -10, waar de MHI en de ME-AY nog op 3,0 en 2,9 zitten.

Ik heb de verdere reacties op deze post niet gelezen, maar ik zou serieus overwegen om ook hier de MHI unit te nemen (Ik ga er van uit dat je de SRK-serie bedoelt?), of de AY-serie van ME.
Wat zou je aanraden rond een budget van €700? (Of liever minder)

Ik zat juist te kijken naar de MSZ-HR35VF omdat die op meerdere plekken aanbevolen wordt.
Zoek een airco voor slaapkamer/bovenhuis, koelen en verwarmen. Stil is belangrijk.
Verbaasd me overigens dat ik bij Mitsubishi nergens EU energie labels vind.

Zie eerlijk gezegd door de bomen het bos niet met airco's.

Zou zoiets nou echt extreem slechter zijn?
https://www.amazon.nl/Cec...=17344307031&rps=1&sr=8-1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
Rogers schreef op zaterdag 5 juli 2025 @ 18:08:
[...]

Ik zat juist te kijken naar de MSZ-HR35VF omdat die op meerdere plekken aanbevolen wordt.
Zoek een airco voor slaapkamer/bovenhuis, koelen en verwarmen. Stil is belangrijk.

Dit soort airco's komen vaak uit de bekende chinese fabrieken waar veel relabeled merken vandaan komen.
Ze werken, maar maken vaak veel lawaai zowel binnen als buiten en zijn niet erg zuinig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M_AW
  • Registratie: November 2017
[...]

Ik adviseer niks. Maar mijn default is de MHI SRK-serie.
ME AY-serie gelijkwaardig, maar doorgaans wat duurder.

Voor genoemd budget heb je budget airco's.
Die koelen en verwarmen ook. Maar vooral de buitenunits zijn vaak wat minder stil.

En werkelijk geen idee waar je technische ondersteuning en onderdelen moet gaan zoeken bij zo'n airco van Amazon.

Tosot en Sinclair zijn 2 budgetmerken waarvan ik weet dat ze technische ondersteuning bieden in Nederland. Moet het wel via de officiële kanalen gekocht worden (Maxicool en Coolmark respectievelijk, kan je als consument niet kopen)

PV: 7205Wp. LW-WP: LG ThermaV HU051MR.U44 + HN0916T.NB1. LL-WP: 4x 2,5kW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Topicstarter
[...]

Wij hebben op de slaapkamer een MSZ-HR25VF hangen en luidruchtig is hij niet maar ook niet bijzonder stil. Meen dat ie 21 dB doet in de stilste modus. Voor stilte zou ik toch iets meer uitgeven.

Of iets als een Haier Flexis Plus nemen. Kost grofweg hetzelfde en doet wel 19 dB. Buitenunit van de ME is qua geluidsbeleving wel een klasse apart vergeleken met de Haier. Al helemaal met verwarmen. Maar voor koelen is het meer dan prima.

Wat dat Chinese spul betreft: voor het geld is het onverslaanbaar. Ja een ME of zelfs een Haier (mits je voor een Flexis Plus serie gaat) is stukken beter gebouwd en waarschijnlijk stiller. Maar het zal prima zijn werk doen. Zou er rekening mee houden dat de buitenunit mogelijk een stuk luidruchtiger is. En verkrijgen van onderdelen is een drama (je kan er ook twee bestellen .. eentje als reserve. Hou je nog geld over :D ). Voor ME is er een importeur en voor Haier liggen de onderdelen gewoon bij de lokale Wasco.

[ Voor 14% gewijzigd door Glashelder op 05-07-2025 22:34 ]

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thieu79
  • Registratie: November 2023
Wij hebben de boel iets overgedimensioneerd, maar wel met units die ver terug kunnen moduleren. In de winter heel prettig. Silent mode snel opwarmen, terugmoduleren en dan op laagste vermogen doorpruttelen terwijl de temperatuur comfortabel 21-22 graden blijft tegen laag verbruik.
In de zomer is het wat lastiger. De buitentemperaturen zijn hier in de zomer standaard ongeveer wat in NL alle klimaat alarmen doet rinkelen. Wij willen het verschil tussen binnen en buiten niet te groot hebben en dus staan de airco’s op 25 bij een buitentemperatuur tussen de 34-38 graden. Probleem is dat de ruimtes goed geïsoleerd zijn , dus hij hoeft maar een paar graden terug te koelen. Dat resulteert in koelen op het laagste vermogen maar betekent dus ook dat de luchtvochtigheid langzaam opklimt. Het schommelt dan zo tussen de 55-58%. maar gewoon met de ramen open is het hier kurkdroog (40%)en dus ook snoeiheet. De oplossing is harder koelen maar dat vinden we niet prettig; het ideale systeem bestaat wat dat betreft nog niet denk ik. De droogfunctie werkt heel wel goed maar dan wordt het ook te koud naar onze smaak. Eigenlijk hetzelfde als een paar graden lager koelen in koelmodus.
Dat gezegd hebbende nog altijd zeer tevreden met de AY serie van ME, en geen spijt dat we wat zwaardere units hebben genomen die goed kunnen terugmoduleren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Disaster-Master
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 01:50

Disaster-Master

ùit De Haag

Ik ben bezig mijn huidige Daikin 3MXM52 te vervangen voor een 5MXM90.
Dit omdat ik 2 extra kamers wil voorzien van airco. Geen plek voor een tweede buitendeel.

Beiden binnen units komen aan de achterkant van de woning, begane grond en eerste etage.
De buitenunit zelf staat op de tweede etage aan de voorkant. Dus er komen koelleidingen over het dak en dan buiten op de gevel omlaag. Bij elkaar zo’n 15-18 meter lengte. Dat is lelijk, maar dat is dan maar niet anders.

So far so good. Ik zit er alleen een beetje mee hoé ik op de beste manier het condenswater kan afvoeren.
Ik wil géén condenspompjes, die heb ik nu ook niet. En laatst in een hotelkamer werd ik er fijntjes aan herinnerd waarom ik ze niet heb. Probleem is dat ik aan die kant van het huis geen bestaande afvoer heb. Ook geen HWA op de gevel: die loopt inpandig.

Voor zover ik kan verzinnen:

1)
Unit eerste etage met afvoerslang door de gevel naar buiten, via de goot van de airco leidingen wegwerken naar beneden en daar naar buiten laten komen waar dan de afvoer van unit op de begane grond ook naar buiten komt. Vervolgens zal dat dan in de tuin druppelen op de tegels.
- daar zul je wel vlekken van gaan krijgen op den duur?

2)
Unit eerste etage met afvoerslang door de gevel naar buiten, via de goot van de airco leidingen wegwerken naar beneden, naar binnen brengen in de gevel ter hoogte van de unit op de begane grond. Deze gevel is een houtskelet. Hopelijk lukt het dan om de leiding langs de isolatie in de gevel omlaag te brengen in de kruipruimte. Er zit momenteel een kattenluik/tunnel door de muur heen. Als ik die even weg haal heb ik genoeg ruimte om op de vloer een gat te boren om zo de afvoerslang in de kruipruimte te laten komen.

Het is een woning uit 2008; dus betonnen vloer met daaronder polystyreen isolatie. Kruipruimte zelf is droog en voorzien van zandlaag.
- eventueel een tegel neer leggen, leiding daarop fixeren zodat het daarop uitvloeit?
- iets op het uiteinde van de leiding zodat er geen beestjes in kunnen kruipen?

3)
Zelfde als optie 2 maar dan proberen te koppelen aan het riool. Beetje uitdaging om dat goed te plaatsen dat het niet gaat hangen, zal een zwanenhals in moeten tegen stank. Maa die zal wel opdrogen denk ik? En dan via de lekbak water erin gieten? Beetje lastig/onhandig. Eventueel een terugslagklepje in de afvoerleiding. Maar daar kan ik dan na monteren niet eenvoudig meer bij. Klinkt ook als vragen om problemen.

Iemand tips? Ander idee?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Thieu79
  • Registratie: November 2023
Disaster-Master schreef op zaterdag 5 juli 2025 @ 22:58:

1)
Unit eerste etage met afvoerslang door de gevel naar buiten, via de goot van de airco leidingen wegwerken naar beneden en daar naar buiten laten komen waar dan de afvoer van unit op de begane grond ook naar buiten komt. Vervolgens zal dat dan in de tuin druppelen op de tegels.
- daar zul je wel vlekken van gaan krijgen op den duur?
Weet niet of het erg mistaat in jullie tuin, maar wellicht 1 of twee tegels langs de gevel eruit wippen, wat afgraven en vullen met een grindbedje. of een klein tegel formaat perkje met lavendel ofzo. Lijkt me een stuk minder invasiever dan terug door de muur naar de kruipruimte-->riool.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Disaster-Master

Disaster-Master

ùit De Haag

Thieu79 schreef op zaterdag 5 juli 2025 @ 23:05:
[...]

Weet niet of het erg mistaat in jullie tuin, maar wellicht 1 of twee tegels langs de gevel eruit wippen, wat afgraven en vullen met een grindbedje. of een klein tegel formaat perkje met lavendel ofzo. Lijkt me een stuk minder invasiever dan terug door de muur naar de kruipruimte-->riool.
Zijn 3cm keramische tegels van 60x30. Is echt niet doorheen te komen om daar wat uit te zagen. Heb ook nog gedacht een buisje bijv langs de grond te laten lopen langs de muur verderop ligt namelijk een grindstrook. Maar dat is natuurlijk ook geen gezicht :')

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Topicstarter
Disaster-Master schreef op zaterdag 5 juli 2025 @ 23:55:
[...]

Zijn 3cm keramische tegels van 60x30. Is echt niet doorheen te komen om daar wat uit te zagen. Heb ook nog gedacht een buisje bijv langs de grond te laten lopen langs de muur verderop ligt namelijk een grindstrook. Maar dat is natuurlijk ook geen gezicht :')
Is kinderspel voor een tuinman met een goede zaag ;). Tegel er ff uit en langs de tuinman om in te zagen.

Is echt by far de beste optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barta123
  • Registratie: November 2009
Glashelder schreef op zondag 6 juli 2025 @ 03:59:
[...]

Is kinderspel voor een tuinman met een goede zaag ;). Tegel er ff uit en langs de tuinman om in te zagen.

Bij mij hebben de installateurs ook door 20cm? (oid) gewapend beton gaten gezaagd, tweemaal, boven en beneden. 45min zagen per gat. Kostte ze wel een aantal van die bladen maar dan hangt ie ook :+

3MXM68, 2x FTXJ35. PV 4400Wp, fanatiek Stromeraar, Zero SR fanaat en LPG rijder - Polo 1.2 TSI Vialle LPdi, 330.000km and counting

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eatmydust
  • Registratie: Juni 2024
  • Laatst online: 05:45
[...]

Ik kom net terug van vakantie uit het zuiden, waar ze in de zomermaanden elke dag de 40 graden wel eens aantikken.
99% wat je daar ziet zijn dergelijke Chinese toestellen, dus werken doen ze zeker en blijkbaar betrouwbaar ook.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ArthurMorgan
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
eatmydust schreef op zondag 6 juli 2025 @ 16:55:
[...]

Ik kom net terug van vakantie uit het zuiden, waar ze in de zomermaanden elke dag de 40 graden wel eens aantikken.
99% wat je daar ziet zijn dergelijke Chinese toestellen, dus werken doen ze zeker en blijkbaar betrouwbaar ook.
Die hoeven niet te verwarmen, dat scheelt heel veel.

I hear voices in my head, they counsel me, they understand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TereZz
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 06-07 19:24
[...]

Dat is een goede keus!

Ik heb zelf twee vloermodellen, de 25 en 50. Achteraf had ik ook de 35 in de woonkamer gewild, die kan een flink stuk verder terugmoduleren bij veel omstandigheden.

Een externe sensor is eigenlijk niet nodig bij een vloerunit. Bij een wandunit vaak wel omdat er een stuk hoger wordt gemeten en de warmte niet ver genoeg komt. Bij een vloerunit is dat niet van toepassing. Een MHI-AC-CTRL is dan een goedkopere oplossing dan de propritary Climacontrol van LED-Maniak.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LED-Maniak
Ook bij vloerunits worden externe sensoren toegepast.

In het begin was de gedachte dat het bij koelen met wandunits ook niet nodig was, maar het blijkt toch handig te zijn. Gezien kou daait meet de interne sensor(die hoger ligt dan de unit zelf) de temperatuur bij het plafond terwijl de vloer ijskoud wordt. De werkelijke temperatuur wordt dan vaak anders dan de gewenste temperatuur.

Het omgekeerde is het geval bij vloerunits waarbij de warmte stijgt op een hoger punt dan waar hij meet. Hierdoor gaat hij weer harder verwarmen. Bij koelen zakt de kou en meet hij verkeerd omdat de kou over de sensor valt.

Hoewel het tegengaan van gependel bij verwarmen minder een issue is bij een vloerunit, vinden veel mensen het toch wel fijn als de ingestelde temperatuur via de afstandsbediening of Smart-M app ook de werkelijke temperatuur in de ruimte is. :)

Dus of je nou een RC-EX3, ac-ctrl, ClimaControl, MHK2(of vergelijkbaar voor welk merk dan ook). Die dingen bestaan niet voor niks.

[ Voor 7% gewijzigd door LED-Maniak op 06-07-2025 19:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kimjansen
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 23:28

kimjansen

Nu ff niks...

Disaster-Master schreef op zaterdag 5 juli 2025 @ 22:58:
Ik ben bezig mijn huidige Daikin 3MXM52 te vervangen voor een 5MXM90.
Dit omdat ik 2 extra kamers wil voorzien van airco. Geen plek voor een tweede buitendeel.

Beiden binnen units komen aan de achterkant van de woning, begane grond en eerste etage.
De buitenunit zelf staat op de tweede etage aan de voorkant. Dus er komen koelleidingen over het dak en dan buiten op de gevel omlaag. Bij elkaar zo’n 15-18 meter lengte. Dat is lelijk, maar dat is dan maar niet anders.

Iemand tips? Ander idee?
Er is hier gewoon in de muur gefreesd om (enkel) de condens afvoeren onder de begane grond vloer uit te laten komen, met z'n allen op 1 sifon en de sleuvenboel weer gestuct en gesausd. De koelleidingen zo laten lopen wat het handigst uit kwam.

In zo'n geval waar je toch gaat hakken en zagen zouden zelfs de koelleidingen naar de kuipruimte kunnen worden gebracht en aan de voorzijde weer naar de buitenunit... Dat scheelt goten op je gevel richting je dak en binnen is het vaak makkelijker en mooier afwerken/herstellen dan buiten.

Speed kills, but beauty lives forever...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• habbekrats
  • Registratie: December 2002
  • Nu online
Deze meneer heeft een wat andere kijk op goedkopere airco modellen. YouTube: Airco kopen en installeren | het aanschafproces en de installatie va...

En waarom zou je ook als de meeste tijd in de zomer koelt en je dak vol ligt met PV. En zoals elk A-merk aangaat, marketing kost geld.

Een Gree 5 kW voor 750 euro inclusief verzenden A++/A+ valt dan weer mee. Heel Spanje en Italië hangt vol met die b merken.

Daarnaast gaat R32 vanaf 2027 waarschijnlijk in verbod. Dat wil niet zeggen dat hij niet meer gerepareerd en bijgevuld mag worden. Voor koelen werkt R32 vee efficiënter.

Ik ben maar van mijn gedachte afgestapt om voor een A+++/A+++ type te gaan.

http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=46229&sid=42168

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
habbekrats schreef op zondag 6 juli 2025 @ 22:26:
Deze meneer heeft een wat andere kijk op goedkopere airco modellen. YouTube: Airco kopen en installeren | het aanschafproces en de installatie va...

En waarom zou je ook als de meeste tijd in de zomer koelt en je dak vol ligt met PV. En zoals elk A-merk aangaat, marketing kost geld.

Een Gree 5 kW voor 750 euro inclusief verzenden A++/A+ valt dan weer mee. Heel Spanje en Italië hangt vol met die b merken.

Daarnaast gaat R32 vanaf 2027 waarschijnlijk in verbod. Dat wil niet zeggen dat hij niet meer gerepareerd en bijgevuld mag worden. Voor koelen werkt R32 vee efficiënter.

Ik ben maar van mijn gedachte afgestapt om voor een A+++/A+++ type te gaan.
Heeft heel spanje en italie dezelfde geluidsnormen als Nederland? Daar moet je vooral naar (uit)kijken als je in een rijtjeshuis of appartement woont.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w00key
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 01:48
LED-Maniak schreef op zondag 6 juli 2025 @ 23:40:
[...]

Heeft heel spanje en italie dezelfde geluidsnormen als Nederland? Daar moet je vooral naar (uit)kijken als je in een rijtjeshuis of appartement woont.
Dat, en veel geluk met partijen vinden die dat installeren voor een normale prijs, en een distributeur die onderdelen kan leveren en kan helpen met diagnose. Of je moet gokken dat je nooit problemen hebt.

Als je toch gaat importeren, Daikin heeft de Sensira voor ~€600, Comfora voor ~€1000 en LG Libero voor €360, Dual Cool voor ~1000. Ook A/A-ish merken kunnen cheap, als je maar de crapste serie pak. Omgekeerd ook, Haier heeft ook een aantal high end lijnen die zwaarder en efficiënter zijn, maar veeeeel duurder. Kwaliteit kost geld.

Maar voor ~€1k kan je prima een goede airco vinden in Nederland, bijvoorbeeld https://www.aircodruten.n...itsubishi/exclusief-wifi/

Je moet alleen nog iemand vinden om die leidingen te leggen en in bedrijf te stellen en dat is soms duurder dan het apparaat hier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Disaster-Master

Disaster-Master

ùit De Haag

Glashelder schreef op zondag 6 juli 2025 @ 03:59:
[...]

Ja wellicht is een buisje in een soort put het beste en eenvoudigste idee. In mijn geval ligt er nog een band omheen van 6cm en 20 hoog.. Dus ik denk daar 6cm van 1 band af te halen (in de hoek) daar een vierkante koker voor terug te plaatsen (zodat het omliggende zand niet weg kan) en die koker te vullen met grind.. maar ik heb destijds die tegels moeten zagen op een zaagtafel en heb 2 van die 40cm diamant bladen eraan versleten. Echt tering knijterhard. Die band is overigens graniet. Ook zo’n fijn zachte steensoort :')

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wuqZlPODBlN-GmP66XUaGuHIE7w=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cPv6ZZs5X5pBV7j9TbKwson3.jpg?f=fotoalbum_large
kimjansen schreef op zondag 6 juli 2025 @ 21:01:
[...]

Er is hier gewoon in de muur gefreesd om (enkel) de condens afvoeren onder de begane grond vloer uit te laten komen, met z'n allen op 1 sifon en de sleuvenboel weer gestuct en gesausd. De koelleidingen zo laten lopen wat het handigst uit kwam.

In zo'n geval waar je toch gaat hakken en zagen zouden zelfs de koelleidingen naar de kuipruimte kunnen worden gebracht en aan de voorzijde weer naar de buitenunit... Dat scheelt goten op je gevel richting je dak en binnen is het vaak makkelijker en mooier afwerken/herstellen dan buiten.
Dat is me wat te ingrijpend. Wel het mooiste resultaat achteraf; je ziet niks. Maar nee; gaan we niet doen hier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Disaster-Master

Disaster-Master

ùit De Haag

habbekrats schreef op zondag 6 juli 2025 @ 22:26:
Daarnaast gaat R32 vanaf 2027 waarschijnlijk in verbod. Dat wil niet zeggen dat hij niet meer gerepareerd en bijgevuld mag worden.
Heb ik ff op gegoogled; interessant om te weten natuurlijk.
Maar het gaat in eerste instantie om monoblock units lager dan 12kW. Niet om split units. Het zou wel voor splitunits (nieuw te plaatsen) gelden vanaf 2035.

Vanaf 2032: F-gassen worden volledig verboden in monoblock-warmtepompen en monoblock-airconditioning. Vanaf 2035: F-gassen (zoals R32 en R410A) zijn niet meer toegestaan in nieuwe split-airco's en -warmtepompen. 2040: Er wordt bekeken in hoeverre F-gassen nog nodig zijn. 2050: F-gassen worden volledig uitgefaseerd

https://www.livios.be/nl/...-r32-verboden-vanaf-2027/

[ Voor 22% gewijzigd door Disaster-Master op 07-07-2025 01:49 ]

Pagina: 1 ... 144 145 Laatste

Let op:
Een vraag over offerte, plaatsing of uitzoeken van L/L WP hoort in een nieuw, eigen topic. Drop hier dan een linkje :)

We respecteren elkaars keuzes over energiegebruik en verschillen in comfort.
Laat bij een 'snelle vraag' wel even weten wat je al gevonden hebt, dat voorkomt herhaling van zetten.
Veel relevante informatie en principes zijn ook te vinden in het Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic , waar je ook een template kan vinden voor een nieuw adviestopic.
Voor MHI vind je veel tips en tweaks in Het MHI L/L warmtepomp/airco topic