Lucht/lucht warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen - #2 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 145 ... 149 Laatste
Acties:

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 01:22
MrGab schreef op vrijdag 4 juli 2025 @ 11:42:
[...]

Net even gebeld met een medewerker van airco-webwinkel. Die zei dat als de airco echt als hoofdverwarming dient te worden gebruikt dan 5kw het advies is. Uiteraard heb ik gevraagd naar het pendelen en dat zou volgens hem niet gebeuren, de airco gaat dan langzamer draaien maar blijft in werking.

Mocht de airco als bijverwarming dienen dan zou de 3,5 kw ook volstaan. Het prijsverschil is 600 euro zie ik….hmmmm even overdenken.

Overigens is er een wifi module te bestellen zie ik. https://www.airco-webwink...subishi-heavy-industries/
Ik snap wel waar hij vandaan komt, maar de ervaring van velen mensen hier is toch anders. Pendelen komt véél voor in het kwakkel seizoen(Wat in Nederland een groot deel van het jaar is).

Ik snap dat hij niet een te kleine unit wil verkopen en het risico lopen dat dat ding het niet trekt, maar de meeste mensen hier draaien met een kleinere unit omdat pendelen wel degelijk gebeurt en je daarmee inlevert op comfort.

Maar zoals ik al zei, ik draai in een grotere ruimte(wel goed geisoleerd met 10cm PIR platen) met een 3.5kW en die trekt het prima het grootste deel van de winter.

Als wifi module kan je ook hier naar kijken: https://clima.protoart.ne...heavy-industries-airtoair

Deze module meet de temperatuur op een ander punt dan intern in de airco waardoor de temperatuur in de ruimte stabieler geregeld wordt en je binnenunit rustiger gaat regelen.

Mocht jouw verkoper bij Stulz Groep B.V. inkopen dan kan hij deze module daar sinds kort ook aankopen:
https://webshop.stulz-ben...ir-met-thermometer-116809

Liever twee kleine binnenunits die zelf verder kunnen terugschakelen dan een grote unit.
Kleinere units zijn stiller en de warmte moet door je gehele ruimte geblazen worden. Als één 5kW unit dat moet doen dan ga je potentieel flinke luchtstromen creeeren en inleveren op comfort. Aan de andere kant van de kamer wil het niet warm worden terwijl je aan de ene kant van de kamer onder een warme fohn staat. Daarnaast neemt het geluid best toe als hij hard moet blazen om de warmte naar de andere kant van de ruimte te krijgen.

[ Voor 9% gewijzigd door LED-Maniak op 04-07-2025 12:47 ]

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Draakje5
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 23:06
Ik heb hetzelfde ervaren, de ene installateur die een 5kWh unit op de overloop adviseerde en de andere gaf aan 3.5kWh voldoende te zijn.
Uiteindelijk voor 3.5kWh gegaan ook door advies hier en zelfs met 36 graden buiten temperaturen houdt hij het makkelijk en hoeft niet eens op volle kracht aan.

[ Voor 3% gewijzigd door Draakje5 op 04-07-2025 12:40 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sjamo
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 05:20
Draakje5 schreef op vrijdag 4 juli 2025 @ 12:39:
Ik heb hetzelfde ervaren, de ene installateur die een 5kWh unit op de overloop adviseerde en de andere gaf aan 3.5kWh voldoende te zijn.
Uiteindelijk voor 3.5kWh gegaan ook door advies hier en zelfs met 36 graden buiten temperaturen houdt hij het makkelijk en hoeft niet eens op volle kracht aan.
Koelen is zelden het probleem bij een te krap gekozen unit, het is verwarmen waar de meeste problemen optreden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lexdb
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 16-09 07:05
Tazzios schreef op vrijdag 4 juli 2025 @ 12:33:
[...]

Hier ga je flink de fout in 3.5 is het afgegeven vermogen niet het opgenomen vermogen wat je nog maal de scop mag doen!

Verder blijft het punt wel valide. De verkoper wil geen klant hebben die komt zeuren dat het niet warm wordt dus adviseert meer. pendelen 'ziet' de knalt toch niet.
Oja, das waar ook. Desalniettemin maakt mijn 3.5 van mijn 105m3 woonkamer een sauna bij -5c.
Pendelen ziet de klant niet tot zijn compressor na 5 jaar het loodje legt, maar dan is de garantie gelukkig toch al verlopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjamo
lexdb schreef op vrijdag 4 juli 2025 @ 12:56:
[...]

Oja, das waar ook. Desalniettemin maakt mijn 3.5 van mijn 105m3 woonkamer een sauna bij -5c.
Pendelen ziet de klant niet tot zijn compressor na 5 jaar het loodje legt, maar dan is de garantie gelukkig toch al verlopen.
Dan moet je misschien de thermostaat eens nakijken. Hier werkt onze 3,5kW binnenunit prima op onze 50m3 woonkamer. Zelfs bij 10 graden geen probleem.

De unit (mhi scm60 met 3x binnenunit) checkt hier wanneer de ruimte op temperatuur is elke 30 min (soms elke 15 min) wat de temperatuur is en of er wat bijverwarmd of gekoeld moet worden, maar dat is niet hetzelfde als pendelen.

De compressor die de geest geeft na 5 jaar normaal gebruik klinkt wel erg dreigend. Heb je dit zelf ervaren en met welk merk, welke combinatie in wat voor soort ruimte?

[ Voor 10% gewijzigd door Sjamo op 04-07-2025 13:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lexdb
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 16-09 07:05
Sjamo schreef op vrijdag 4 juli 2025 @ 13:03:
[...]

Dan moet je misschien de thermostaat eens nakijken. Hier werkt onze 3,5kW binnenunit prima op onze 50m3 woonkamer. Zelfs bij 10 graden geen probleem.

De unit (mhi scm60 met 3x binnenunit) checkt hier wanneer de ruimte op temperatuur is elke 30 min (soms elke 15 min) wat de temperatuur is en of er wat bijverwarmd of gekoeld moet worden, maar dat is niet hetzelfde als pendelen.

De compressor die de geest geeft na 5 jaar normaal gebruik klinkt wel erg dreigend. Heb je dit zelf ervaren en met welk merk, welke combinatie in wat voor soort ruimte?
Pendelen is gewoon niet goed voor je compressor, want elke start-stop reduceert de life-span.
Bron: https://assets.publishing...cycling_of_heat_pumps.pdf

Dus een goed berekende, 'kleinere' binnenunit met een goede thermostaat (lees, Climacontrol) zorgt voor een veel betere compressorsturing en dus ook veel minder start-stops. Vuistregel is iets van 'elke start-stop reduceert compressor-lifespan met 2 minuten'.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aoO5UnWmgXIl2_EuqWeLqEOlyMg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/yNWGLECGkg2KQ5sKejwXSsRn.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 9% gewijzigd door lexdb op 04-07-2025 13:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjamo
lexdb schreef op vrijdag 4 juli 2025 @ 13:32:
[...]

Pendelen is gewoon niet goed voor je compressor, want elke start-stop reduceert de life-span.
Bron: https://assets.publishing...cycling_of_heat_pumps.pdf

Dus een goed berekende, 'kleinere' binnenunit met een goede thermostaat (lees, Climacontrol) zorgt voor een veel betere compressorsturing en dus ook veel minder start-stops. Vuistregel is iets van 'elke start-stop reduceert compressor-lifespan met 2 minuten'.

[Afbeelding]
De eindeloze discussies over pendelen :)

Jouw stuk heeft het over short cycling. Ik heb met mijn gebrekkige technische kennis ai erbij gepakt :)

Die heeft het volgende te zeggen over short cycling.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MqgAQf-U1Ej7EsVlius4yeH8nCY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/H2LfeYlgdCKPGUzctQCX3kSI.jpg?f=fotoalbum_large

Dus. Volgens ai betekent short cycling dat de normale cycles niet vol gemaakt kunnen worden, maar onderbroken worden, vaak na enkele minuten.

Een normale cycle is volgens ai, dat de ruimte rustig op temperatuur gebracht wordt, waarna deze gas terug neemt voor een tijdje om de temperatuur te laten stabiliseren.

Ben je het eens met deze omschrijving?

Want wat hier (3,5kW airco unit op 20m2) doorgaans optreedt, en volgens mij bij de meeste mensen op bepaalde momenten, is dat het apparaat zijn normale cycle doorloopt en dan even wat gas terug neemt. Dus geen short cycle of pendelen, maar gepland terugmoduleren.

Ben je met me eens dat dat 2 verschillende dingen zijn, en denk jij dat er verschil is in de uitwerking op oa slijtage van verschillende onderdelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrGab
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 22:04
Tinusvolkel schreef op vrijdag 4 juli 2025 @ 12:29:
[...]

Hier heb ik afgelopen winter ons matig isoleerde huis verwarmt met vergelijkbare grote met een 3.5kw versie.
Heb nog wel gewoon cv als backup maar niet nodig gehad.
Voordeel van de 3.5 is het lagere minimale vermogen dus minder pendel gedrag.
Qua wifi module maak ik gebruik van een MHI-AC-Ctrl die je makkelijk kan koppelen in een eigen domotica omgeving, heb dacht ik hier op tweakers nog wel wat slechte ervaringen gelezen met de standaard wifi module van MHI.
Ons huis heeft aan de voorzijde Hr++ dubbelglas uit het jaar 2020 met kunststof kozijnen. Aan de achterzijde waar de binnenunit komt hebben we prima dubbelglas, ik vermoed hr of hr+.
Ik lees dat de meningen zijn verdeeld over 3.5 kw of 5kw, mijn vriendin denk eerst maar eens 3.5kw en als dat erg goed bevalt we dan aan de voorzijde ook maar een 3.5 kw plaatsen. Enige probleem is dat we de radiator in de hal bij de voordeur ook nagenoeg niet meer zullen gebruiken omdat de thermosstaat van de cv dan niet meer gebruikt wordt. Op de eerste verdieping wordt enkel verwarmd op thuiswerkdagen en die komen niet veel voor. Onze kinderen zullen over enige tijd wel meer tijd op hun kamert doorbrengen, de zolder is al voorzien van een LG airco en die koelt / verwarmd prima. We willen ook een airco plaatsen in de andere slaapkamer, maar dat kan nog wel wachten.
Sjamo schreef op vrijdag 4 juli 2025 @ 14:19:
[...]

De eindeloze discussies over pendelen :)

Jouw stuk heeft het over short cycling. Ik heb met mijn gebrekkige technische kennis ai erbij gepakt :)

Die heeft het volgende te zeggen over short cycling.

[Afbeelding]

Dus. Volgens ai betekent short cycling dat de normale cycles niet vol gemaakt kunnen worden, maar onderbroken worden, vaak na enkele minuten.

Een normale cycle is volgens ai, dat de ruimte rustig op temperatuur gebracht wordt, waarna deze gas terug neemt voor een tijdje om de temperatuur te laten stabiliseren.

Ben je het eens met deze omschrijving?

Want wat hier (3,5kW airco unit op 20m2) doorgaans optreedt, en volgens mij bij de meeste mensen, is dat het apparaat zijn normale cycles doorloopt en dan even wat gas terug neemt. Dus geen short cycle of pendelen, maar gepland terugmoduleren.

Ben je met me eens dat dat 2 verschillende dingen zijn, en denk jij dat er verschil is in de uitwerking op oa slijtage van verschillende onderdelen?
Dit vertelde de verkoper die ik belde ook, maar ik weet het, er speelt een commercieel belang..meer vermogen is minder kans dat de klant ontevreden is over het koel- en verwarmvermogen.. Zijn verhaal was dat de airco wel aan blijft maar minder hard zijn werk doet.
LED-Maniak schreef op vrijdag 4 juli 2025 @ 12:37:
[...]

Ik snap wel waar hij vandaan komt, maar de ervaring van velen mensen hier is toch anders. Pendelen komt véél voor in het kwakkel seizoen(Wat in Nederland een groot deel van het jaar is).

Ik snap dat hij niet een te kleine unit wil verkopen en het risico lopen dat dat ding het niet trekt, maar de meeste mensen hier draaien met een kleinere unit omdat pendelen wel degelijk gebeurt en je daarmee inlevert op comfort.

Maar zoals ik al zei, ik draai in een grotere ruimte(wel goed geisoleerd met 10cm PIR platen) met een 3.5kW en die trekt het prima het grootste deel van de winter.

Als wifi module kan je ook hier naar kijken: https://clima.protoart.ne...heavy-industries-airtoair

Deze module meet de temperatuur op een ander punt dan intern in de airco waardoor de temperatuur in de ruimte stabieler geregeld wordt en je binnenunit rustiger gaat regelen.

Mocht jouw verkoper bij Stulz Groep B.V. inkopen dan kan hij deze module daar sinds kort ook aankopen:

Liever twee kleine binnenunits die zelf verder kunnen terugschakelen dan een grote unit.
Kleinere units zijn stiller en de warmte moet door je gehele ruimte geblazen worden. Als één 5kW unit dat moet doen dan ga je potentieel flinke luchtstromen creeeren en inleveren op comfort. Aan de andere kant van de kamer wil het niet warm worden terwijl je aan de ene kant van de kamer onder een warme fohn staat. Daarnaast neemt het geluid best toe als hij hard moet blazen om de warmte naar de andere kant van de ruimte te krijgen.
Deze module hang je dan op in het midden van de kamer bijvoorbeeld? Heeft iemand hier ervaring mee?
Wij hebben naast onze homewizard nog weinig ervaring met smarthome maar een dergelijk kastje met een binnenthermometer voor de airco is wel nive natuurlijk:-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjamo
MrGab schreef op vrijdag 4 juli 2025 @ 15:23:
[...]

Ons huis heeft aan de voorzijde Hr++ dubbelglas uit het jaar 2020 met kunststof kozijnen. Aan de achterzijde waar de binnenunit komt hebben we prima dubbelglas, ik vermoed hr of hr+.
Ik lees dat de meningen zijn verdeeld over 3.5 kw of 5kw, mijn vriendin denk eerst maar eens 3.5kw en als dat erg goed bevalt we dan aan de voorzijde ook maar een 3.5 kw plaatsen. Enige probleem is dat we de radiator in de hal bij de voordeur ook nagenoeg niet meer zullen gebruiken omdat de thermosstaat van de cv dan niet meer gebruikt wordt. Op de eerste verdieping wordt enkel verwarmd op thuiswerkdagen en die komen niet veel voor. Onze kinderen zullen over enige tijd wel meer tijd op hun kamert doorbrengen, de zolder is al voorzien van een LG airco en die koelt / verwarmd prima. We willen ook een airco plaatsen in de andere slaapkamer, maar dat kan nog wel wachten.

[...]

Dit vertelde de verkoper die ik belde ook, maar ik weet het, er speelt een commercieel belang..meer vermogen is minder kans dat de klant ontevreden is over het koel- en verwarmvermogen.. Zijn verhaal was dat de airco wel aan blijft maar minder hard zijn werk doet.

[...]

Deze module hang je dan op in het midden van de kamer bijvoorbeeld? Heeft iemand hier ervaring mee?
Wij hebben naast onze homewizard nog weinig ervaring met smarthome maar een dergelijk kastje met een binnenthermometer voor de airco is wel nive natuurlijk:-)
Ik ken jouw situatie niet en daarmee is het lastig iets zinnigs te zeggen over wat juist is.

Het vermogen dat wij hier hebben op een vrij klein oppervlak wordt door de meeste actieve gebruikers in dit topic afgekeurd als veel te groot, terwijl het in ons huis nu al 4 jaar uitstekend voldoet. Het had zeker niet kleiner gemoeten, zeker omdat het onze enige verwarming is en we geen zin hebben in gedoe met elektrische cop1 kacheltjes op koude dagen, wat hier algemeen als goede oplossing lijkt te worden gezien. Maar, wij wonen in een huis uit '57, met spouwmuurisolatie die maximaal 6cm dik is, hr++ ramen beneden die waarschijnlijk rond de 25jr oud zijn of meer, vloer- en zolderisolatie maar ook een huis dat zo scheef is dat er bijna geen rechte lijn te vinden is, met de nodige natuurlijke ventilatie tot gevolg.

Dus zaken zijn nooit op basis van minimale informatie te beoordelen denk ik.

Bij de single splits van mhi zit er een redelijk verschil in geluid en minimaal (opgenomen) vermogen (beide belangrijk) tussen de 2kW, 2,5kW en de 3,5kW enerzijds en de 5kW anderzijds. Ik ken niet de precieze getallen maar ik denk dat het verstandig is deze te achterhalen om goed te kunnen inschatten wat het verschil is in de praktijk tussen beide opties. Geluid wordt niet door iedereen maar wel door veel mensen sls storend ervaren. Het minimaal vermogen heeft veel impact op wanneer de unit zal gaan "pendelen", en het minimaal opgenomen vermogen heeft invloed op het verbruik, op de energierekening.

Verder is er aangegeven dat in een grotere ruimte 2 kleinere units vaak als meer comfortabel wordt ervaren, waarbij overigens de situatie meespeelt. Wanneer je van plan bent bijna doorlopend te koelen of verwarmen zal dat minder een issue zijn dan wanneer je in blokken wil koelen of verwarmen. Bijvoorbeeld niet verwarmen tijdens werkuren en/of tijdens de nacht. Wanneer je dat laatste doet , ad hoc (wanneer nodig) koelen of verwarmen, zal je systeem wat meer vermogen moeten hebben om sneller de ruimte op temperatuur te krijgen (met veel luchtverplaatsing en geluid), en zal de temperatuur vaak slechter verdeeld zijn in de ruimte. In dat geval is dus in elk geval een wat grotere unit aan te bevelen, of liever nog 2 kleinere units. Bij de laatste optie zal de luchtverplaatsing en het geluid minder zijn en de verdeling van de temperatuur beter.

Wanneer jullie woning erg goed geïsoleerd is, zal dat ook veel schelen. Dan zal een kleinere unit eerder genoeg zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrGab
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 22:04
Sjamo schreef op vrijdag 4 juli 2025 @ 15:44:
[...]

Ik ken jouw situatie niet en daarmee is het lastig iets zinnigs te zeggen over wat juist is.

Het vermogen dat wij hier hebben op een vrij klein oppervlak wordt door de meeste actieve gebruikers in dit topic afgekeurd als veel te groot, terwijl het in ons huis nu al 4 jaar uitstekend voldoet. Het had zeker niet kleiner gemoeten, zeker omdat het onze enige verwarming is en we geen zin hebben in gedoe met elektrische cop1 kacheltjes op koude dagen, wat hier algemeen als goede oplossing lijkt te worden gezien. Maar, wij wonen in een huis uit '57, met spouwmuurisolatie die maximaal 6cm dik is, hr++ ramen beneden die waarschijnlijk rond de 25jr oud zijn of meer, vloer- en zolderisolatie maar ook een huis dat zo scheef is dat er bijna geen rechte lijn te vinden is, met de nodige natuurlijke ventilatie tot gevolg.

Dus zaken zijn nooit op basis van minimale informatie te beoordelen denk ik.

Bij de single splits van mhi zit er een redelijk verschil in geluid en minimaal (opgenomen) vermogen (beide belangrijk) tussen de 2kW, 2,5kW en de 3,5kW enerzijds en de 5kW anderzijds. Ik ken niet de precieze getallen maar ik denk dat het verstandig is deze te achterhalen om goed te kunnen inschatten wat het verschil is in de praktijk tussen beide opties. Geluid wordt niet door iedereen maar wel door veel mensen sls storend ervaren. Het minimaal vermogen heeft veel impact op wanneer de unit zal gaan "pendelen", en het minimaal opgenomen vermogen heeft invloed op het verbruik, op de energierekening.

Verder is er aangegeven dat in een grotere ruimte 2 kleinere units vaak als meer comfortabel wordt ervaren, waarbij overigens de situatie meespeelt. Wanneer je van plan bent bijna doorlopend te koelen of verwarmen zal dat minder een issue zijn dan wanneer je in blokken wil koelen of verwarmen. Bijvoorbeeld niet verwarmen tijdens werkuren en/of tijdens de nacht. Wanneer je dat laatste doet , ad hoc (wanneer nodig) koelen of verwarmen, zal je systeem wat meer vermogen moeten hebben om sneller de ruimte op temperatuur te krijgen (met veel luchtverplaatsing en geluid), en zal de temperatuur vaak slechter verdeeld zijn in de ruimte. In dat geval is dus in elk geval een wat grotere unit aan te bevelen, of liever nog 2 kleinere units. Bij de laatste optie zal de luchtverplaatsing en het geluid minder zijn en de verdeling van de temperatuur beter.

Wanneer jullie woning erg goed geïsoleerd is, zal dat ook veel schelen. Dan zal een kleinere unit eerder genoeg zijn.
Bedankt voor jouw uitvoerige reactie. Zoals het er nu voor staat gaan we voor deze airco: https://www.airco-webwink...w-srf-35-zs-w-vloermodel/ en willen eerst ervaren hoe dit verwarmd en eventueel tijdens hittegolven koelt. Overigens lijkt een externe thermostaat wel een goede optie, zeker als daar een wifi module bij hoort.

Wat is de ervaring met het doorlopend koelen / verwarmen versus in blokken verwarmen / koelen? We zijn gewend om de cv te gebruiken en die dan in de nacht uit te schakelen en de thermostaat naar 17 graden te zetten en wanneer we thuis zijn naar 20 of 20,5 graden Celsius te zetten. Dit met het oog op ook wat te besparen qua energiekosten.
Dus is het beter / voordeliger om in blokken te verwarmen of kan je beter in een redelijk goed geïsoleerd huis ook voor continu verwarmen gaan? Uiteraard kunnen we dit ook meten met een energiemeter die we hebben: https://www.homewizard.com/nl/shop/wi-fi-energy-socket/

Ik lees in de handleiding op blz. 18-19 dat er wel een timerschema kan worden gemaakt, https://www.mhi-mth.co.jp...f/rfb012a009f_dutch_s.pdf

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Topicstarter
MrGab schreef op zaterdag 5 juli 2025 @ 08:22:
[...]

Wat is de ervaring met het doorlopend koelen / verwarmen versus in blokken verwarmen / koelen? We zijn gewend om de cv te gebruiken en die dan in de nacht uit te schakelen en de thermostaat naar 17 graden te zetten en wanneer we thuis zijn naar 20 of 20,5 graden Celsius te zetten. Dit met het oog op ook wat te besparen qua energiekosten.
Dus is het beter / voordeliger om in blokken te verwarmen of kan je beter in een redelijk goed geïsoleerd huis ook voor continu verwarmen gaan? Uiteraard kunnen we dit ook meten met een energiemeter die we hebben: https://www.homewizard.com/nl/shop/wi-fi-energy-socket/

Ik lees in de handleiding op blz. 18-19 dat er wel een timerschema kan worden gemaakt, https://www.mhi-mth.co.jp...f/rfb012a009f_dutch_s.pdf
Dat is een discussie die al loopt sinds deze topicserie is gestart en die is nog altijd lopende.

Het lijkt gewoon per huis en situatie te verschillen. Sommigen zijn beter af met stoken wanneer nodig, anderen met 24/7. Sommige doen 24/7 wanneer het buiten koud is. Anderen doen weer altijd ad-hoc. Isolatie speelt daarbij ook een grote rol: bij slechte isolatie verlies je veel warmte en dan is 24/7 vaak minder zuinig want bij een groter termperatuurverschil met buiten loopt het warmteverlies op. Met goede isolatie speelt dat nog steeds maar minder. Dan kan weer een rol spelen dat een warmtepomp het beste in deellast draait.

Probeer het allebei uit en kijk voor jezelf wat werkt. Hier is gewoon géén eenduidig antwoord op te geven.

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• barta123
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 16-09 09:06
LED-Maniak schreef op vrijdag 4 juli 2025 @ 12:37:
[...]

Mijn woonkamer is volgens mij ruim 150m3 en de unit is 3,5kW. Lukt idd prima.

De isolatie is grotendeels uit 1975, alleen in 2023 vloerisolatie laten onderspuiten. Dubbel glas over de hele breedte beide puien, uit 1975. Ook de buitenmuur (hoekwoning) heeft nog isolatie uit 1975.

En ik heb het vermogen op 60% staan met demand control + de units staan niet 24/7 aan. Kan denk ik makkelijk met 3,5kW.

Heb van deze poster niet kunnen vinden wat het energielabel of isolatiewaarde is. Maar het lijkt me geen probleem.

Ik houd mijn woonkamer met 3,5kW unit ook makkelijk koel, met 35°C buiten is het binnen nog 23°C zoals afgelopen week. :)

De 'koude dagen' is het bij mij 24/7 draaien maar dan is het maar 17.5°C in huis, voor mij warm zat (ik woon vooralsnog maar alleen) en het scheelt me heel veel kWh's... Het zou makkelijk op 20 kunnen hoor, maar mn huis kan gewoon beter wat extra geïsoleerd worden :9

3MXM68, 2x FTXJ35. PV 4400Wp, fanatiek Stromeraar, Zero SR fanaat en LPG rijder - Polo 1.2 TSI Vialle LPdi, 330.000km and counting

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
MrGab schreef op vrijdag 4 juli 2025 @ 15:23:
[...]

Veel mensen in dit topic hebben er al een hangen.
Inderdaad hang je de thermometer op bij de zithoek, dan wordt het daar precies de ingestelde temperatuur.
[...]

Bedankt voor jouw uitvoerige reactie. Zoals het er nu voor staat gaan we voor deze airco: https://www.airco-webwink...w-srf-35-zs-w-vloermodel/ en willen eerst ervaren hoe dit verwarmd en eventueel tijdens hittegolven koelt. Overigens lijkt een externe thermostaat wel een goede optie, zeker als daar een wifi module bij hoort.

In de winter staat hij hier 24/7 aan tenzij ik echt lang weg ben. Dan houdt hij het mooi rustig op peil.
Wat goed werkt én goed voelt is situatieafhankelijk en zal je zelf moeten ervaren.

Voor verwarmen is een vloermodel in ieder geval een erg goede keuze.

[ Voor 59% gewijzigd door LED-Maniak op 05-07-2025 14:42 ]

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rogers
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 13-09 11:31
M_AW schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 18:29:
[...]

Ik zou zelf de HR-VF serie nooit aanraden als verwarmen het hoofddoel is (ook niet voor koelen overigens). Dit is echt een budgetlijn die ik bijna ME-onwaardig noem. Ik wil daarmee niet zeggen dat de bouwkwaliteit of betrouwbaarheid niet goed zou zijn! Maar de warmtewisselaar van zowel het binnendeel als het buitendeel zijn echt klein en dun. Dus minder opperlvakte. Voor het binnendeel betekent dit dat je meer airflow (geluid) nodig hebt voor zelfde warmteoverdracht. Voor de buitenunit betekent een kleinere wisselaar vooral meer defrosts! Verder heeft dit model nog maar 2,4kW over op -10, waar de MHI en de ME-AY nog op 3,0 en 2,9 zitten.

Ik heb de verdere reacties op deze post niet gelezen, maar ik zou serieus overwegen om ook hier de MHI unit te nemen (Ik ga er van uit dat je de SRK-serie bedoelt?), of de AY-serie van ME.
Wat zou je aanraden rond een budget van €700? (Of liever minder)

Ik zat juist te kijken naar de MSZ-HR35VF omdat die op meerdere plekken aanbevolen wordt.
Zoek een airco voor slaapkamer/bovenhuis, koelen en verwarmen. Stil is belangrijk.
Verbaasd me overigens dat ik bij Mitsubishi nergens EU energie labels vind.

Zie eerlijk gezegd door de bomen het bos niet met airco's.

Zou zoiets nou echt extreem slechter zijn?
https://www.amazon.nl/Cec...=17344307031&rps=1&sr=8-1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
Rogers schreef op zaterdag 5 juli 2025 @ 18:08:
[...]

Ik zat juist te kijken naar de MSZ-HR35VF omdat die op meerdere plekken aanbevolen wordt.
Zoek een airco voor slaapkamer/bovenhuis, koelen en verwarmen. Stil is belangrijk.

Dit soort airco's komen vaak uit de bekende chinese fabrieken waar veel relabeled merken vandaan komen.
Ze werken, maar maken vaak veel lawaai zowel binnen als buiten en zijn niet erg zuinig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M_AW
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 22:24
[...]

Ik adviseer niks. Maar mijn default is de MHI SRK-serie.
ME AY-serie gelijkwaardig, maar doorgaans wat duurder.

Voor genoemd budget heb je budget airco's.
Die koelen en verwarmen ook. Maar vooral de buitenunits zijn vaak wat minder stil.

En werkelijk geen idee waar je technische ondersteuning en onderdelen moet gaan zoeken bij zo'n airco van Amazon.

Tosot en Sinclair zijn 2 budgetmerken waarvan ik weet dat ze technische ondersteuning bieden in Nederland. Moet het wel via de officiële kanalen gekocht worden (Maxicool en Coolmark respectievelijk, kan je als consument niet kopen)

PV: 7205Wp. LW-WP: ME SUZ-SWM40VA2 + EHST20D-VM2D. LL-WP: 3x MHI SRK20ZS-S

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Topicstarter
[...]

Wij hebben op de slaapkamer een MSZ-HR25VF hangen en luidruchtig is hij niet maar ook niet bijzonder stil. Meen dat ie 21 dB doet in de stilste modus. Voor stilte zou ik toch iets meer uitgeven.

Of iets als een Haier Flexis Plus nemen. Kost grofweg hetzelfde en doet wel 19 dB. Buitenunit van de ME is qua geluidsbeleving wel een klasse apart vergeleken met de Haier. Al helemaal met verwarmen. Maar voor koelen is het meer dan prima.

Wat dat Chinese spul betreft: voor het geld is het onverslaanbaar. Ja een ME of zelfs een Haier (mits je voor een Flexis Plus serie gaat) is stukken beter gebouwd en waarschijnlijk stiller. Maar het zal prima zijn werk doen. Zou er rekening mee houden dat de buitenunit mogelijk een stuk luidruchtiger is. En verkrijgen van onderdelen is een drama (je kan er ook twee bestellen .. eentje als reserve. Hou je nog geld over :D ). Voor ME is er een importeur en voor Haier liggen de onderdelen gewoon bij de lokale Wasco.

[ Voor 14% gewijzigd door Glashelder op 05-07-2025 22:34 ]

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thieu79
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 13-09 23:58
Wij hebben de boel iets overgedimensioneerd, maar wel met units die ver terug kunnen moduleren. In de winter heel prettig. Silent mode snel opwarmen, terugmoduleren en dan op laagste vermogen doorpruttelen terwijl de temperatuur comfortabel 21-22 graden blijft tegen laag verbruik.
In de zomer is het wat lastiger. De buitentemperaturen zijn hier in de zomer standaard ongeveer wat in NL alle klimaat alarmen doet rinkelen. Wij willen het verschil tussen binnen en buiten niet te groot hebben en dus staan de airco’s op 25 bij een buitentemperatuur tussen de 34-38 graden. Probleem is dat de ruimtes goed geïsoleerd zijn , dus hij hoeft maar een paar graden terug te koelen. Dat resulteert in koelen op het laagste vermogen maar betekent dus ook dat de luchtvochtigheid langzaam opklimt. Het schommelt dan zo tussen de 55-58%. maar gewoon met de ramen open is het hier kurkdroog (40%)en dus ook snoeiheet. De oplossing is harder koelen maar dat vinden we niet prettig; het ideale systeem bestaat wat dat betreft nog niet denk ik. De droogfunctie werkt heel wel goed maar dan wordt het ook te koud naar onze smaak. Eigenlijk hetzelfde als een paar graden lager koelen in koelmodus.
Dat gezegd hebbende nog altijd zeer tevreden met de AY serie van ME, en geen spijt dat we wat zwaardere units hebben genomen die goed kunnen terugmoduleren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Disaster-Master
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 02:26

Disaster-Master

ùit De Haag

Ik ben bezig mijn huidige Daikin 3MXM52 te vervangen voor een 5MXM90.
Dit omdat ik 2 extra kamers wil voorzien van airco. Geen plek voor een tweede buitendeel.

Beiden binnen units komen aan de achterkant van de woning, begane grond en eerste etage.
De buitenunit zelf staat op de tweede etage aan de voorkant. Dus er komen koelleidingen over het dak en dan buiten op de gevel omlaag. Bij elkaar zo’n 15-18 meter lengte. Dat is lelijk, maar dat is dan maar niet anders.

So far so good. Ik zit er alleen een beetje mee hoé ik op de beste manier het condenswater kan afvoeren.
Ik wil géén condenspompjes, die heb ik nu ook niet. En laatst in een hotelkamer werd ik er fijntjes aan herinnerd waarom ik ze niet heb. Probleem is dat ik aan die kant van het huis geen bestaande afvoer heb. Ook geen HWA op de gevel: die loopt inpandig.

Voor zover ik kan verzinnen:

1)
Unit eerste etage met afvoerslang door de gevel naar buiten, via de goot van de airco leidingen wegwerken naar beneden en daar naar buiten laten komen waar dan de afvoer van unit op de begane grond ook naar buiten komt. Vervolgens zal dat dan in de tuin druppelen op de tegels.
- daar zul je wel vlekken van gaan krijgen op den duur?

2)
Unit eerste etage met afvoerslang door de gevel naar buiten, via de goot van de airco leidingen wegwerken naar beneden, naar binnen brengen in de gevel ter hoogte van de unit op de begane grond. Deze gevel is een houtskelet. Hopelijk lukt het dan om de leiding langs de isolatie in de gevel omlaag te brengen in de kruipruimte. Er zit momenteel een kattenluik/tunnel door de muur heen. Als ik die even weg haal heb ik genoeg ruimte om op de vloer een gat te boren om zo de afvoerslang in de kruipruimte te laten komen.

Het is een woning uit 2008; dus betonnen vloer met daaronder polystyreen isolatie. Kruipruimte zelf is droog en voorzien van zandlaag.
- eventueel een tegel neer leggen, leiding daarop fixeren zodat het daarop uitvloeit?
- iets op het uiteinde van de leiding zodat er geen beestjes in kunnen kruipen?

3)
Zelfde als optie 2 maar dan proberen te koppelen aan het riool. Beetje uitdaging om dat goed te plaatsen dat het niet gaat hangen, zal een zwanenhals in moeten tegen stank. Maa die zal wel opdrogen denk ik? En dan via de lekbak water erin gieten? Beetje lastig/onhandig. Eventueel een terugslagklepje in de afvoerleiding. Maar daar kan ik dan na monteren niet eenvoudig meer bij. Klinkt ook als vragen om problemen.

Iemand tips? Ander idee?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Thieu79
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 13-09 23:58
Disaster-Master schreef op zaterdag 5 juli 2025 @ 22:58:

1)
Unit eerste etage met afvoerslang door de gevel naar buiten, via de goot van de airco leidingen wegwerken naar beneden en daar naar buiten laten komen waar dan de afvoer van unit op de begane grond ook naar buiten komt. Vervolgens zal dat dan in de tuin druppelen op de tegels.
- daar zul je wel vlekken van gaan krijgen op den duur?
Weet niet of het erg mistaat in jullie tuin, maar wellicht 1 of twee tegels langs de gevel eruit wippen, wat afgraven en vullen met een grindbedje. of een klein tegel formaat perkje met lavendel ofzo. Lijkt me een stuk minder invasiever dan terug door de muur naar de kruipruimte-->riool.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Disaster-Master

Disaster-Master

ùit De Haag

Thieu79 schreef op zaterdag 5 juli 2025 @ 23:05:
[...]

Weet niet of het erg mistaat in jullie tuin, maar wellicht 1 of twee tegels langs de gevel eruit wippen, wat afgraven en vullen met een grindbedje. of een klein tegel formaat perkje met lavendel ofzo. Lijkt me een stuk minder invasiever dan terug door de muur naar de kruipruimte-->riool.
Zijn 3cm keramische tegels van 60x30. Is echt niet doorheen te komen om daar wat uit te zagen. Heb ook nog gedacht een buisje bijv langs de grond te laten lopen langs de muur verderop ligt namelijk een grindstrook. Maar dat is natuurlijk ook geen gezicht :')

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Topicstarter
Disaster-Master schreef op zaterdag 5 juli 2025 @ 23:55:
[...]

Zijn 3cm keramische tegels van 60x30. Is echt niet doorheen te komen om daar wat uit te zagen. Heb ook nog gedacht een buisje bijv langs de grond te laten lopen langs de muur verderop ligt namelijk een grindstrook. Maar dat is natuurlijk ook geen gezicht :')
Is kinderspel voor een tuinman met een goede zaag ;). Tegel er ff uit en langs de tuinman om in te zagen.

Is echt by far de beste optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barta123
Glashelder schreef op zondag 6 juli 2025 @ 03:59:
[...]

Is kinderspel voor een tuinman met een goede zaag ;). Tegel er ff uit en langs de tuinman om in te zagen.

Bij mij hebben de installateurs ook door 20cm? (oid) gewapend beton gaten gezaagd, tweemaal, boven en beneden. 45min zagen per gat. Kostte ze wel een aantal van die bladen maar dan hangt ie ook :+

3MXM68, 2x FTXJ35. PV 4400Wp, fanatiek Stromeraar, Zero SR fanaat en LPG rijder - Polo 1.2 TSI Vialle LPdi, 330.000km and counting

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eatmydust
  • Registratie: Juni 2024
  • Laatst online: 18:26
[...]

Ik kom net terug van vakantie uit het zuiden, waar ze in de zomermaanden elke dag de 40 graden wel eens aantikken.
99% wat je daar ziet zijn dergelijke Chinese toestellen, dus werken doen ze zeker en blijkbaar betrouwbaar ook.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• ArthurMorgan
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
eatmydust schreef op zondag 6 juli 2025 @ 16:55:
[...]

Ik kom net terug van vakantie uit het zuiden, waar ze in de zomermaanden elke dag de 40 graden wel eens aantikken.
99% wat je daar ziet zijn dergelijke Chinese toestellen, dus werken doen ze zeker en blijkbaar betrouwbaar ook.
Die hoeven niet te verwarmen, dat scheelt heel veel.

I hear voices in my head, they counsel me, they understand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TereZz
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 16-09 15:28
[...]

Dat is een goede keus!

Ik heb zelf twee vloermodellen, de 25 en 50. Achteraf had ik ook de 35 in de woonkamer gewild, die kan een flink stuk verder terugmoduleren bij veel omstandigheden.

Een externe sensor is eigenlijk niet nodig bij een vloerunit. Bij een wandunit vaak wel omdat er een stuk hoger wordt gemeten en de warmte niet ver genoeg komt. Bij een vloerunit is dat niet van toepassing. Een MHI-AC-CTRL is dan een goedkopere oplossing dan de propritary Climacontrol van LED-Maniak.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LED-Maniak
Ook bij vloerunits worden externe sensoren toegepast.

In het begin was de gedachte dat het bij koelen met wandunits ook niet nodig was, maar het blijkt toch handig te zijn. Gezien kou daait meet de interne sensor(die hoger ligt dan de unit zelf) de temperatuur bij het plafond terwijl de vloer ijskoud wordt. De werkelijke temperatuur wordt dan vaak anders dan de gewenste temperatuur.

Het omgekeerde is het geval bij vloerunits waarbij de warmte stijgt op een hoger punt dan waar hij meet. Hierdoor gaat hij weer harder verwarmen. Bij koelen zakt de kou en meet hij verkeerd omdat de kou over de sensor valt.

Hoewel het tegengaan van gependel bij verwarmen minder een issue is bij een vloerunit, vinden veel mensen het toch wel fijn als de ingestelde temperatuur via de afstandsbediening of Smart-M app ook de werkelijke temperatuur in de ruimte is. :)

Dus of je nou een RC-EX3, ac-ctrl, ClimaControl, MHK2(of vergelijkbaar voor welk merk dan ook). Die dingen bestaan niet voor niks.

[ Voor 7% gewijzigd door LED-Maniak op 06-07-2025 19:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kimjansen
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22:08

kimjansen

Nu ff niks...

Disaster-Master schreef op zaterdag 5 juli 2025 @ 22:58:
Ik ben bezig mijn huidige Daikin 3MXM52 te vervangen voor een 5MXM90.
Dit omdat ik 2 extra kamers wil voorzien van airco. Geen plek voor een tweede buitendeel.

Beiden binnen units komen aan de achterkant van de woning, begane grond en eerste etage.
De buitenunit zelf staat op de tweede etage aan de voorkant. Dus er komen koelleidingen over het dak en dan buiten op de gevel omlaag. Bij elkaar zo’n 15-18 meter lengte. Dat is lelijk, maar dat is dan maar niet anders.

Iemand tips? Ander idee?
Er is hier gewoon in de muur gefreesd om (enkel) de condens afvoeren onder de begane grond vloer uit te laten komen, met z'n allen op 1 sifon en de sleuvenboel weer gestuct en gesausd. De koelleidingen zo laten lopen wat het handigst uit kwam.

In zo'n geval waar je toch gaat hakken en zagen zouden zelfs de koelleidingen naar de kuipruimte kunnen worden gebracht en aan de voorzijde weer naar de buitenunit... Dat scheelt goten op je gevel richting je dak en binnen is het vaak makkelijker en mooier afwerken/herstellen dan buiten.

Speed kills, but beauty lives forever...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• habbekrats
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 22:11
Deze meneer heeft een wat andere kijk op goedkopere airco modellen. YouTube: Airco kopen en installeren | het aanschafproces en de installatie va...

En waarom zou je ook als de meeste tijd in de zomer koelt en je dak vol ligt met PV. En zoals elk A-merk aangaat, marketing kost geld.

Een Gree 5 kW voor 750 euro inclusief verzenden A++/A+ valt dan weer mee. Heel Spanje en Italië hangt vol met die b merken.

Daarnaast gaat R32 vanaf 2027 waarschijnlijk in verbod. Dat wil niet zeggen dat hij niet meer gerepareerd en bijgevuld mag worden. Voor koelen werkt R32 vee efficiënter.

Ik ben maar van mijn gedachte afgestapt om voor een A+++/A+++ type te gaan.

http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=46229&sid=42168

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
habbekrats schreef op zondag 6 juli 2025 @ 22:26:
Deze meneer heeft een wat andere kijk op goedkopere airco modellen. YouTube: Airco kopen en installeren | het aanschafproces en de installatie va...

En waarom zou je ook als de meeste tijd in de zomer koelt en je dak vol ligt met PV. En zoals elk A-merk aangaat, marketing kost geld.

Een Gree 5 kW voor 750 euro inclusief verzenden A++/A+ valt dan weer mee. Heel Spanje en Italië hangt vol met die b merken.

Daarnaast gaat R32 vanaf 2027 waarschijnlijk in verbod. Dat wil niet zeggen dat hij niet meer gerepareerd en bijgevuld mag worden. Voor koelen werkt R32 vee efficiënter.

Ik ben maar van mijn gedachte afgestapt om voor een A+++/A+++ type te gaan.
Heeft heel spanje en italie dezelfde geluidsnormen als Nederland? Daar moet je vooral naar (uit)kijken als je in een rijtjeshuis of appartement woont.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• w00key
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 22:01
LED-Maniak schreef op zondag 6 juli 2025 @ 23:40:
[...]

Heeft heel spanje en italie dezelfde geluidsnormen als Nederland? Daar moet je vooral naar (uit)kijken als je in een rijtjeshuis of appartement woont.
Dat, en veel geluk met partijen vinden die dat installeren voor een normale prijs, en een distributeur die onderdelen kan leveren en kan helpen met diagnose. Of je moet gokken dat je nooit problemen hebt.

Als je toch gaat importeren, Daikin heeft de Sensira voor ~€600, Comfora voor ~€1000 en LG Libero voor €360, Dual Cool voor ~1000. Ook A/A-ish merken kunnen cheap, als je maar de crapste serie pak. Omgekeerd ook, Haier heeft ook een aantal high end lijnen die zwaarder en efficiënter zijn, maar veeeeel duurder. Kwaliteit kost geld.

Maar voor ~€1k kan je prima een goede airco vinden in Nederland, bijvoorbeeld https://www.aircodruten.n...itsubishi/exclusief-wifi/

Je moet alleen nog iemand vinden om die leidingen te leggen en in bedrijf te stellen en dat is soms duurder dan het apparaat hier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Disaster-Master

Disaster-Master

ùit De Haag

Glashelder schreef op zondag 6 juli 2025 @ 03:59:
[...]

Ja wellicht is een buisje in een soort put het beste en eenvoudigste idee. In mijn geval ligt er nog een band omheen van 6cm en 20 hoog.. Dus ik denk daar 6cm van 1 band af te halen (in de hoek) daar een vierkante koker voor terug te plaatsen (zodat het omliggende zand niet weg kan) en die koker te vullen met grind.. maar ik heb destijds die tegels moeten zagen op een zaagtafel en heb 2 van die 40cm diamant bladen eraan versleten. Echt tering knijterhard. Die band is overigens graniet. Ook zo’n fijn zachte steensoort :')

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wuqZlPODBlN-GmP66XUaGuHIE7w=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cPv6ZZs5X5pBV7j9TbKwson3.jpg?f=fotoalbum_large
kimjansen schreef op zondag 6 juli 2025 @ 21:01:
[...]

Er is hier gewoon in de muur gefreesd om (enkel) de condens afvoeren onder de begane grond vloer uit te laten komen, met z'n allen op 1 sifon en de sleuvenboel weer gestuct en gesausd. De koelleidingen zo laten lopen wat het handigst uit kwam.

In zo'n geval waar je toch gaat hakken en zagen zouden zelfs de koelleidingen naar de kuipruimte kunnen worden gebracht en aan de voorzijde weer naar de buitenunit... Dat scheelt goten op je gevel richting je dak en binnen is het vaak makkelijker en mooier afwerken/herstellen dan buiten.
Dat is me wat te ingrijpend. Wel het mooiste resultaat achteraf; je ziet niks. Maar nee; gaan we niet doen hier.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Disaster-Master

Disaster-Master

ùit De Haag

habbekrats schreef op zondag 6 juli 2025 @ 22:26:
Daarnaast gaat R32 vanaf 2027 waarschijnlijk in verbod. Dat wil niet zeggen dat hij niet meer gerepareerd en bijgevuld mag worden.
Heb ik ff op gegoogled; interessant om te weten natuurlijk.
Maar het gaat in eerste instantie om monoblock units lager dan 12kW. Niet om split units. Het zou wel voor splitunits (nieuw te plaatsen) gelden vanaf 2035.

Vanaf 2032: F-gassen worden volledig verboden in monoblock-warmtepompen en monoblock-airconditioning. Vanaf 2035: F-gassen (zoals R32 en R410A) zijn niet meer toegestaan in nieuwe split-airco's en -warmtepompen. 2040: Er wordt bekeken in hoeverre F-gassen nog nodig zijn. 2050: F-gassen worden volledig uitgefaseerd

https://www.livios.be/nl/...-r32-verboden-vanaf-2027/

[ Voor 22% gewijzigd door Disaster-Master op 07-07-2025 01:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FenF
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 16-09 11:43
Ik zie dat jullie af en toe de opvangbak schoonmaken en/of tablet ingooien. Heeft iemand dat al gedaan bij een airco van ME? In de documentatie wordt daar niks over gezegd. Alleen de filters schoonmaken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:09
w00key schreef op maandag 7 juli 2025 @ 01:05:
[...]
Ook A/A-ish merken kunnen cheap, als je maar de crapste serie pak.
[...]
Zo heeft MHI de 'ZSP' serie, dat is echt goedkope brol als je het vergelijkt met hun andere lijnen :X Is puur om als merk een graantje mee te kunnen pikken in alle lagen van de markt. En Daikin net zo, een €450 Daikin die je uit Italië importeert is echt wel wat anders dan wat we hier in NL ophangen.
w00key schreef op maandag 7 juli 2025 @ 01:05:
Je moet alleen nog iemand vinden om die leidingen te leggen en in bedrijf te stellen en dat is soms duurder dan het apparaat hier.
Leidingen mag je ook zelf doen hoor. Ik heb 95% van het werk (stroom aanleggen, units aan de muur hangen, gaten boren, koelleidingen leggen/buigen, condensafvoer aanleggen etc.) zelf gedaan. Vervolgens een bevriend koelmonteur STEK-koppelingen aan de leidingen laten hardsolderen (flares maken kan ook maar hij had liever degelijke koppelingen die hij erop hardsoldeerde) en die op de units gedraaid, daarna de boel vacuüm laten trekken, stikstofdruk erop om te kijken of het lekdicht is en vervolgens de kranen open om het koudemiddel in het systeem te laten.

Punt is alleen dat je wel zo iemand moet vinden die dat wil doen, want de meeste installateurs doen dat alleen als ze je ook zelf de airco hebben verkocht. Er zijn wel bedrijfjes die alleen die laatste stappen waar je F-gassen gecertificeerd voor moet zijn kunnen doen, "inbedrijfstellen" ("Snel Airco's" o.a.), maar €300 ben je zo kwijt om één split-unit in bedrijf te laten stellen.

[ Voor 5% gewijzigd door ThinkPad op 10-07-2025 15:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
FenF schreef op donderdag 10 juli 2025 @ 11:33:
Ik zie dat jullie af en toe de opvangbak schoonmaken en/of tablet ingooien. Heeft iemand dat al gedaan bij een airco van ME? In de documentatie wordt daar niks over gezegd. Alleen de filters schoonmaken.
Ik heb laatst een blokje opgelost in water en toen met een sproeier leeggespoten over de warmtewisselaar.
Daarna afgespoeld met water.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RonJ
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 16-09 17:18
Ben hier maar eens zo'n 3 jaar na installatie de kanaalunits (Daikin FDXM) goed aan het schoonmaken. De unit beneden begon toch een beetje muf te ruiken inmiddels. Aangezien 2 v/d 3 units vrij bewerkelijk zijn om erbij te komen ben ik voor de "belt & suspenders" aanpak gegaan en heb zowel een handheld stoomreiniger als een chemische reiniger uit een spuitbus (hetgeen voor auto airco's gebruikt wordt) gebruikt. Dat heeft iig uitstekend gewerkt, geen enkele geur meer uit de units.

Bij een wandunit begin je natuurlijk met stofzuigen of lucht blazen voor het stof, maar dat is bij deze units niet nodig, er is geen spikkel stof in de units te bekennen na het aanzuigtraject door een filterrooster, dan omhoog door een geluidsdempende slang, gevolgd door een daikin auto cleaning filter.

De spuitbus is een kwestie van royaal opspuiten (met handschoenen aan en een bril op!), min. 30min het schuim laten intrekken/afdruipen en daarna uitspuiten met een plantenspuit of zoals ik gedaan heb, de unit een tijd op ontvochtigen laten draaien waardoor het vanzelf wegloopt met het condenswater mee. Dan is gelijk je condensleiding/vlotterbak ook schoon.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/j8hZL6IaFFAOysH035g2dAlcWUQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IVCoRGhjvHLe08hJleeIIIBW.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pwfqTIbP60ZS8gqEAcjKZuONg6Q=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tM7zKbjDD1qt1pYAoyFGkf3I.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5cij65SHYwbaSth64KoJF6aWLH4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FA0XJKavcBKKZlUMadoRTvfW.jpg?f=fotoalbum_large

Wat me trouwens wel in negatieve zin opviel is dat er al ontzettend veel roest in/op de lekbak zat, afkomstig van de zijkant en het montageframe van de verdamper.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zEa9f8JkFcux2ArqssvuHOgo-sg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Xa2vIsxTpXBPHcWfdGvWCadc.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/i0OF6HA907Y2wEng8sEXTsXdDYw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/s7srhEwxf9TH5CWqZNZC8vRe.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 31% gewijzigd door RonJ op 10-07-2025 13:52 ]

All-electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flytech
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 16-09 15:20
LED-Maniak schreef op donderdag 10 juli 2025 @ 12:06:
[...]

Ik heb laatst een blokje opgelost in water en toen met een sproeier leeggespoten over de warmtewisselaar.
Daarna afgespoeld met water.
Bedoel je de warmtewisselaar in de binnenunit? wist niet dat je daar zo met water op mocht zitten. :O

Daikin 5MXM90N icm 2x FTXA35B, FTXA25B & FTXA20B | ME MSZ-FT25VGK-E2 met MUZ-FT25VGHZ-E2 | e-boiler 200l

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
Flytech schreef op donderdag 10 juli 2025 @ 15:22:
[...]

Bedoel je de warmtewisselaar in de binnenunit? wist niet dat je daar zo met water op mocht zitten. :O
Dat doen ze tijdens onderhoud met een bus met schuim niet anders. Ik heb het voorzichtig met een plantenspuit gedaan. Hij doet het nog steeds. ;)

Ik zag geen andere mogelijkheid in ieder geval om dat blokje daar anders in de goot te krijgen.
Waarschijnlijk is een bus schuim bestellen uiteindelijk het beste.

[ Voor 18% gewijzigd door LED-Maniak op 10-07-2025 15:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Termy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 00:41

Termy

valt er nog wat te fragge?

Flytech schreef op donderdag 10 juli 2025 @ 15:22:
[...]

Waar denk je dat de condens gevormd wordt bij koelen?

Ik heb recent de boel ook helemaal open en schoongemaakt adhv een filmpje over de perfera die we hebben (zie sig). Dat ging beter dan eerdere pogingen en nu heb ik ook de roostertjes en vinnen schoongemaakt waar ik eerder niet bij kon. Daar zat ook nog aardig wat schimmel bij de unit die het meest koelt. Nu is alles weer helemaal schoon, ook met dank aan met een hogedrukspuit de roller schoon spuiten. Daar zat toch nog wat meer residue op dan ik had gedacht. Ook zo'n aircoreiniger in een spuitbus gebruikt op de vinnen. Kijken hoe schoon het nog is aan't eind van het koelseizoen.

Helaas een klein stukje van 1 van de rollers afgebroken :/. Minder dan een cm2 groot en het lijkt vooralsnog geen onbalans te geven. Ik merk/hoor niks speciaals op de hoogste stand iig. Ik dacht dat het handig was om de roller te laten tollen op een as maar dat ging zo hard dat wellicht de centrifugaalkracht iets te groot werd.. oeps. Ik heb al zitten kijken naar een nieuwe roller mocht het nodig zijn maar de mogelijkheden lijken beperkt tot ebay en ali.
Iemand enig idee waar je dit soort onderdelen gewoon in NL kunt kopen?

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• royalt123
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 23:55
Ik heb sinds kort airco van Daikin (4 kamers).
Wat ik niet goed snap is dat als ik in de app instelt 23 graden dat in realiteit nog verder koelt naar 21 graden. Zelfs in de app zegt dat het momenteel 21 graden terwijl 23 graden ingesteld is. Ik snap dat niet goed :?
Moest airco zelf afwijking hebben dan kan ik het inkomen maar die temperatuur is van daikin zelf gemeten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZYhvB3sEJr0CBVPnErJukvK4R6M=/x800/filters:strip_exif()/f/image/HH0zI9Ku7zF3HlfYp4hlMOHa.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flytech
royalt123 schreef op donderdag 10 juli 2025 @ 16:42:
Wat ik niet goed snap is dat als ik in de app instelt 23 graden dat in realiteit nog verder koelt naar 21 graden. Zelfs in de app zegt dat het momenteel 21 graden terwijl 23 graden ingesteld is. Ik snap dat niet goed :?
Moest airco zelf afwijking hebben dan kan ik het inkomen maar die temperatuur is van daikin zelf gemeten.

[Afbeelding]
Je kan instellen via de afstandsbediening hoeveel hij mag afwijken van zijn temperatuursensor. Daarnaast is de temperatuur gemeten aan de unit niet gelijk aan de temperatuur in ruimte.

Daikin 5MXM90N icm 2x FTXA35B, FTXA25B & FTXA20B | ME MSZ-FT25VGK-E2 met MUZ-FT25VGHZ-E2 | e-boiler 200l

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• royalt123
Ik weet dat sensor van airco zelf niet accuraat is tegenover extern maar daar zit ik niet mee in. Maar waarom koelt het 2 graden kouder dan ingesteld en dat hetzelfde bij alle kamers? Precies of dat bij bewust wordt gedaan ongeacht nauwkeurigheid temperatuur sensor.
Flytech schreef op donderdag 10 juli 2025 @ 16:46:
[...]

Je kan instellen via de afstandsbediening hoeveel hij mag afwijken van zijn temperatuursensor. Daarnaast is de temperatuur gemeten aan de unit niet gelijk aan de temperatuur in ruimte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 20:25

[Afbeelding]
Setpoint kan je bijstellen via de parameters.
Bij mij is dat SU7 werkt prima.

Heeft te maken met hoe hoog aan plafond hangt en andere factoren zoals invloed van de buitengevel dat kan de fabrikant niet weten waar jij hem neerhangt.

De unit heeft ook een offset bedoelt om pendelen te verminderen, als de buitenunit op minimaal vermogen draait zal er ook een kleine temperatuuroverschrijding ontstaan voordat die uit gaat.

[ Voor 21% gewijzigd door mr_evil08 op 10-07-2025 19:04 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• NMH
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 00:24

NMH

Moderator General Chat
marcovandam schreef op zaterdag 26 april 2025 @ 22:28:
[...]

Niet over nadenken verder, de Perfera nemen. De Comfora is op alle vlakken minder, meer geluid van de binnenunit, en geloof me dat ga je merken, slechtere cop, dus de Perfera verdient zich ook nog terug, minder regelfuncties, het klopt dat niet alles even nuttig is wat de Perfera kan maar hij regelt net iets fijner. Dat extra filter is inderdaad niet echt de moeite, ik heb hem eruit gehaald dan hoef ik hem ook niet schoon te maken :)

Toen ik deze keuze heb onderzocht verbaasde me over het grote verschil dat ik tegen kwam. Ik ben uiteindelijk beneden nog iets duurder gegaan met de stylish, maar dat was meer voor het oog.
Om hier nog even op terug te komen: mede dankzij dit advies hangt hier sinds gisteren na geduldig wachten tot we aan de beurt waren een setje Perfera's. Dank voor je reactie en dank aan iedereen die hier nuttige informatie gepost heeft. Dat was heel behulpzaam tijdens het traject. d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• V-8
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 18:56

V-8

Mijn Daikin Sensira 2.5kW maakt soms een erg vreemd geluid, vaak als de airco al een tijd aanstaat (5 uur bijvoorbeeld).

Monteur die hem geplaatst heeft is al langsgeweest maar kon visueel niets zien.
Wil terugkomen als het geluid daadwerkelijk te horen is.

Heeft iemand een idee wat dit zou kunnen zijn?

Het geluid:
YouTube: Airco geluid

Tesla MYJ SR | BMW i3S 94Ah | 4.070WP Z/O + 2.100WP N/W | Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ingmar89
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 21:54
Louvers die bewegen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcovandam
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 15-09 12:06
NMH schreef op donderdag 10 juli 2025 @ 20:00:
[...]

Om hier nog even op terug te komen: mede dankzij dit advies hangt hier sinds gisteren na geduldig wachten tot we aan de beurt waren een setje Perfera's. Dank voor je reactie en dank aan iedereen die hier nuttige informatie gepost heeft. Dat was heel behulpzaam tijdens het traject. d:)b
Gefeliciteerd! Veel plezier ermee. Het gaat weer aardig warm worden dus dat komt mooi uit.

Daikin 4.2 Stylish, Daikin 3.5 Perfera. 13x400WP OZO, 12x400WP WNW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draakje5
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 23:06
V-8 schreef op vrijdag 11 juli 2025 @ 14:22:
Mijn Daikin Sensira 2.5kW maakt soms een erg vreemd geluid, vaak als de airco al een tijd aanstaat (5 uur bijvoorbeeld).

Monteur die hem geplaatst heeft is al langsgeweest maar kon visueel niets zien.
Wil terugkomen als het geluid daadwerkelijk te horen is.

Heeft iemand een idee wat dit zou kunnen zijn?

Het geluid:
YouTube: Airco geluid
Zonder dat er iets veranderd zoals je lamellen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Technician-
  • Laatst online: 23:08
Termy schreef op donderdag 10 juli 2025 @ 16:23:
[...]

Waar denk je dat de condens gevormd wordt bij koelen?

Ik heb recent de boel ook helemaal open en schoongemaakt adhv een filmpje over de perfera die we hebben (zie sig). Dat ging beter dan eerdere pogingen en nu heb ik ook de roostertjes en vinnen schoongemaakt waar ik eerder niet bij kon. Daar zat ook nog aardig wat schimmel bij de unit die het meest koelt. Nu is alles weer helemaal schoon, ook met dank aan met een hogedrukspuit de roller schoon spuiten. Daar zat toch nog wat meer residue op dan ik had gedacht. Ook zo'n aircoreiniger in een spuitbus gebruikt op de vinnen. Kijken hoe schoon het nog is aan't eind van het koelseizoen.

Helaas een klein stukje van 1 van de rollers afgebroken :/. Minder dan een cm2 groot en het lijkt vooralsnog geen onbalans te geven. Ik merk/hoor niks speciaals op de hoogste stand iig. Ik dacht dat het handig was om de roller te laten tollen op een as maar dat ging zo hard dat wellicht de centrifugaalkracht iets te groot werd.. oeps. Ik heb al zitten kijken naar een nieuwe roller mocht het nodig zijn maar de mogelijkheden lijken beperkt tot ebay en ali.
Iemand enig idee waar je dit soort onderdelen gewoon in NL kunt kopen?
Recent een aantal Haier Experts opgehangen in een kantoorpand.
Wat me opviel was die zware brouwkwaliteit van binnenunit.
En de hele fanrol met motor is met een paar klikken eronderuit te halen. Dan kun je ook goed bij de lekbak om die te reinigen.
Daar kunnen andere merken nog wat van leren.
Zie; https://www.facebook.com/share/v/1Bhd95gncJ/?mibextid=wwXIfr

YouTube: Haier Expert Air Conditioning System

Ps Daikin onderdelen zijn allemaal goed verkrijgbaar via Daikin professional B2B dealerssite.
Maar alleen die de Daikin installateur.

[ Voor 7% gewijzigd door Technician- op 11-07-2025 22:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Termy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 00:41

Termy

valt er nog wat te fragge?

Technician- schreef op vrijdag 11 juli 2025 @ 22:16:

Ps Daikin onderdelen zijn allemaal goed verkrijgbaar via Daikin professional B2B dealerssite.
Hm, ok. Hopelijk kan m'n installateur daar dan aankomen als het nodig is. Daikin was geen standaardmerk waar ze mee werken.

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• V-8

V-8

Draakje5 schreef op vrijdag 11 juli 2025 @ 20:36:
[...]

Zonder dat er iets veranderd zoals je lamellen?
Ja, de airco draait urenlang op dezelfde stand zonder veranderingen, en dan treedt ineens dit geluid op.

(Staat vaak op 21°C en 'Silence')

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• pjotter1965
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 22:05
Ik heb al een hele tijd niets meer vernomen van Motorbeast. Weet iemand misschien meer ?

Ik kon zijn uitgesproken mening vaak wel waarderen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mr_evil08
pjotter1965 schreef op zondag 13 juli 2025 @ 21:29:
Ik heb al een hele tijd niets meer vernomen van Motorbeast. Weet iemand misschien meer ?

Die is al een tijd weg, kreeg het aan de stok met de mods.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• elektriekert
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 01:08

Voor je het wist werden er weer 2 pagina's weggeschreven dat iedereen het fout had en zijn huis met zonwerend glas het beste huis was van heel Amsterdam :9

Ja, soms mis ik hem wel :7

[ Voor 3% gewijzigd door elektriekert op 14-07-2025 00:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mr_evil08
elektriekert schreef op maandag 14 juli 2025 @ 00:03:
[...]

Voor je het wist werden er weer 2 pagina's weggeschreven dat iedereen het fout had en zijn huis met zonwerend glas het beste huis was van heel Amsterdam :9

Ja, soms mis ik hem wel :7
Ik lees al een tijd mee en wat opvalt dat mensen "huiskamer stoken" noemen als 17c of 23c en alles tussenin, dat zijn grote verschillen, ja met 17c heb je weinig warmtevraag en wordt idd de vloer niet zo koud ter verhouding tot de lucht... dan heb je ook minder last van droge lucht.

[ Voor 3% gewijzigd door mr_evil08 op 14-07-2025 10:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flytech
Technician- schreef op vrijdag 11 juli 2025 @ 22:16:
[...]

Recent een aantal Haier Experts opgehangen in een kantoorpand.
Wat me opviel was die zware brouwkwaliteit van binnenunit.
En de hele fanrol met motor is met een paar klikken eronderuit te halen. Dan kun je ook goed bij de lekbak om die te reinigen.
Daar kunnen andere merken nog wat van leren.
Zie; https://www.facebook.com/share/v/1Bhd95gncJ/?mibextid=wwXIfr

YouTube: Haier Expert Air Conditioning System

Ik hou er niet van echt om mee te gaan in de marketing taal van merken, maar die iFeel technologie om met de afstandsbediening in huis de temperatuur op te meten vind ik toch ook wel een interessante functie. Zeker als je ziet hoe ruk sommige airco's hun interne temperatuursensor is. Uit de handleiding leid ik af dat de temperatuur elke 3 minuten wordt doorgegeven aan de binnenunit.

Daarenboven vind ik de Haier er best wel strak uitzien! Weet je wat de kostprijs is incl. installatie in verhouding tot de meer premium merken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• barta123

Achja, elke keer aanstippen dat airco's niet geschikt zijn voor verwarming terwijl tal van mensen dat wel doen, voegt weinig anders dan ruis toe aan dit topic natuurlijk.

Je kan best wat vinden, maar als jouw mening belangrijker wordt dan feiten die men aandraagt, dan is het gewoon eerder 'ruzie zoeken'.

Ik snap best dat airco's om te verwarmen niet het meest ultieme zijn, maar er is door tal van mensen bewezen dat dit wel mogelijk is. En we doen het nu ook met elektrische auto's overigens, Tesla verwarmt sinds 2021 zo alle auto's... (hetzij een ietwat ander systeem, met octovalve, maar de warmte komt van buiten of uit het accupakket).

Ik snapte bvb zijn punten omwille vh comfort, maar ik heb mijn eigen huis van een multi split installatie voorzien, dit huis had een historisch gasverbruik van 2000m3/jr (toen woonde ik er zelf nog niet) heb met 15°C klokje rond 1200m3/jr verstookt en zat met mijn multi split aan 2100kWh/jr. (tussenseizoen altijd 21°C, koud buiten dan 18°C ongeveer binnen). Dat is echt super als je dat kan bereiken met zo'n simpele installatie. Enige wat ik gedaan heb is mn plat dak vernieuwen (met iets nieuwere isolatie en een wit dak, zonnepanelen erop) + vloerisolatie. Verder is het huis nog identiek.

barta123 in "Lucht/lucht warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen - #2"

Dit was een van de laatste reacties waar ik nog op had gereageerd B)

Mijn verklaring voor zo'n laag verbruik is dat je gewoon in een 'warme wolk' vd airco zit, want als je hem uitzet gaat de temp natuurlijk meteen 1-1.5°C omlaag. Als je dit dus in de koudere dagen doet, zit je eigenlijk 'warmer dan je zit' hierdoor kan je heel voordelig stoken.

En als je je huis hierdoor (met L/L verwarmen) eerder van het gas kan halen - dan zou iedereen daar blij van moeten worden toch? :9

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Technician-
  • Laatst online: 23:08
Flytech schreef op maandag 14 juli 2025 @ 10:45:
[...]

Ik hou er niet van echt om mee te gaan in de marketing taal van merken, maar die iFeel technologie om met de afstandsbediening in huis de temperatuur op te meten vind ik toch ook wel een interessante functie. Zeker als je ziet hoe ruk sommige airco's hun interne temperatuursensor is. Uit de handleiding leid ik af dat de temperatuur elke 3 minuten wordt doorgegeven aan de binnenunit.

Daarenboven vind ik de Haier er best wel strak uitzien! Weet je wat de kostprijs is incl. installatie in verhouding tot de meer premium merken?
Ja klopt en ook puur praktisch is het binnendeel lekker rechthoekig, dat werkt mooi af wanneer een goot tegen de unit wordt gemaakt.
De kostprijs is hetzelfde als een basis A merk.
Dus een premium Haier is zelfde prijs als basis Daikin of Mitsubishi.
Of ze op de hele lange duur betrouwbaar zijn weet ik niet maar kan iig elk onderdeel vlot bestellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Laatst online: 22:11
barta123 schreef op maandag 14 juli 2025 @ 11:13:
[...]

En als je je huis hierdoor (met L/L verwarmen) eerder van het gas kan halen - dan zou iedereen daar blij van moeten worden toch? :9
Ik doe ook wat jij gedaan hebt.
Vroeger een gasverbruik van 2000m3/jaar (en meer toen alle kinderen nog thuis waren en sturdeerden).
Multisplit geplaatst en gasverbruik is naar 400m3 gegaan, maar van het gas af geraak ik niet.

Ik zou SWW dan moeten zetten op een WP boiler, en nu heb ik enkel L/L staan in de keuken, woonkamer en 2 van de 5 slaapkamers.
Ik moet de verwarming op gas minstens een paar uur laten draaien in de ochtend en avond om de badkamer warm te krijgen, maar ook bij temperaturen onder de 0°C trekt de L/L het niet.

En je moet toegeven dat het wel wat lawaai maakt in de woonkamer. Ik hoor dat niet meer, maar anderen wel. Dat moet je maar willen.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22:16

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Waarom maakt een L/W wel geluid en een L/L (binnen- en buitenunit?) niet?

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tazzios
  • Registratie: November 2001

Tazzios

..

Maasluip schreef op dinsdag 15 juli 2025 @ 09:21:
Strikvraag? Vooruit, een L/W heeft geen binnenunit. O-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xbeater
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 21:15
Tazzios schreef op dinsdag 15 juli 2025 @ 09:25:
[...]

Nouja... geen... heh... je cv/meterkast/trapkast zal daar een andere mening over hebben

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22:16

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Tazzios schreef op dinsdag 15 juli 2025 @ 09:25:
[...]

Dat zeg ik ook niet. Ik vraag alleen waarom een L/W wel geluid maakt en een L/L (met binnen- en buitenunit?) wel.

Een L/L heeft iig een binnenunit en heeft waarschijnlijk ook een buitenunit. Ik vraag me dus af waarom dat geen geluid maakt (en/of minder dan een L/W).

Overigens maakt een L/W binnen ook geluid. Ik hoor tenminste als hij aan staat door het water dat door de radiatoren stroomt.

[ Voor 12% gewijzigd door Maasluip op 15-07-2025 10:55 ]

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
Maasluip schreef op dinsdag 15 juli 2025 @ 09:21:
Omdat dit een fanboy topic is en mensen hun aankoop verdedigen door het beter te laten lijken dan het is.

L/L binnenunit maakt altijd meer geluid dan L/W systeem omdat je vanuit één afgiftepunt de hele kamer moet koelen/verwarmen en dat lukt niet met de ventilator laag want dan creeër je een bubbel rondom de binnenunit(tenzij een bezemkast dan kom je daarmee weg).

Een CV(lucht/water) geeft altijd minder geluid omdat er meer groter/meer afgiftepunten aanwezig zijn waardoor het minder geluid geeft.

Indien je de buitenunit bedoelt daar kan L/W meer geluid geven omdat de unit vaak zwaarder is, maar dat is niet vergelijkbaar want de meeste mensen hier verwarmen met L/L enkel hun woonkamer en noemen dat "het hele huis".

Als puntje bij paaltje komt wint lucht/water het altijd maar het is sterk afhankelijk van je afgifte in huis.
Lucht/water kan ook wel koelen(airco) als je fancoils ophangt precies zelfde als een L/L binnenunit die zijn er wel.

Financieel oogpunt is vrijwel altijd de reden.

[ Voor 14% gewijzigd door mr_evil08 op 15-07-2025 10:09 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Martin7182
  • Registratie: Juni 2020
mr_evil08 schreef op dinsdag 15 juli 2025 @ 10:02:
[...]

Als puntje bij paaltje komt wint lucht/water het altijd maar het is sterk afhankelijk van je afgifte in huis.
Als "puntje bij paaltje" betekent "hele huis constant op 21 graden" dan heb je gelijk. Maar laat ik dat nou net niet willen :)
Met L/W kun je ook lokaal verwarmen maar leidingen die door onverwarmde vertrekken lopen geven dan verlies. Adhoc verwarmen gaat slecht omdat je eerst je leidingen moet opwarmen. Ja, met fancoils recht tegenover de (monoblock) buitenunit kan het misschien. Neem dan gewoon L/L *O*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flytech
Technician- schreef op maandag 14 juli 2025 @ 11:47:
[...]

Ja klopt en ook puur praktisch is het binnendeel lekker rechthoekig, dat werkt mooi af wanneer een goot tegen de unit wordt gemaakt.
De kostprijs is hetzelfde als een basis A merk.
Dus een premium Haier is zelfde prijs als basis Daikin of Mitsubishi.
Of ze op de hele lange duur betrouwbaar zijn weet ik niet maar kan iig elk onderdeel vlot bestellen.
Dat laatste is voor mij minstens even belangrijk. Mijn ouders hebben bij een lokale aircoboer gekocht die General installeert. Hij zweerde al 25 jaar bij het merk, maar heeft bij ons zijn eerste ME installatie gedaan destijds. (Hangt alles op wat je hem vraagt.) Hij zei dat General hem nog altijd onderdelen kon leveren van airco's uit de jaren 2000 en dat alles snel voorradig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007

[Afbeelding]
Ik heb precies hetzelfde met mijn 4 binnenunits. De thermostaat van de L/W warmtepomp beneden had ook een 2 graden verschil maar daar kan ik een offset instellen.
mr_evil08 schreef op donderdag 10 juli 2025 @ 18:59:
[...]

Setpoint kan je bijstellen via de parameters.
Bij mij is dat SU7 werkt prima.

Heeft te maken met hoe hoog aan plafond hangt en andere factoren zoals invloed van de buitengevel dat kan de fabrikant niet weten waar jij hem neerhangt.

De unit heeft ook een offset bedoelt om pendelen te verminderen, als de buitenunit op minimaal vermogen draait zal er ook een kleine temperatuuroverschrijding ontstaan voordat die uit gaat.
Wat bedoel je met setpoint? Bedoel je dat je een offset in kunt stellen op de temperatuursensor? dat zou namelijk logisch zijn aangezien zoals jij zegt de fabrikant niet kan weten waar hij komt te hangen.

Ik heb die optie nog niet gevonden. Gecombineerd met de overshoot geeft het nogal bijzonder gedrag:
  • 20 graden werkelijke temperatuur -> 22 graden display arico
  • 22 graden ingestelde waarde -> 20 graden resulterende temperatuur

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
Martin7182 schreef op dinsdag 15 juli 2025 @ 10:34:
[...]

Als "puntje bij paaltje" betekent "hele huis constant op 21 graden" dan heb je gelijk. Maar laat ik dat nou net niet willen :)
Met L/W kun je ook lokaal verwarmen maar leidingen die door onverwarmde vertrekken lopen geven dan verlies. Adhoc verwarmen gaat slecht omdat je eerst je leidingen moet opwarmen. Ja, met fancoils recht tegenover de (monoblock) buitenunit kan het misschien. Neem dan gewoon L/L *O*
Feit blijft ruimtes waar geen afgiftepunten hangen telt niet als verwarmde ruimte, open deuren of andere zaken noemen we een plakbandje.

Buisisolatie kost weinig, heeft L/L ook. ;-)
In prencipe als je binnen de isolatieschil bent is het geen verlies meer.
ad-hoc verwarmen met een L/W kan ook, die paar liters extra zijn verwaardeloosbaar in opwarmtijd.

[ Voor 12% gewijzigd door mr_evil08 op 15-07-2025 11:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
assje schreef op dinsdag 15 juli 2025 @ 11:42:
Wat bedoel je met setpoint? Bedoel je dat je een offset in kunt stellen op de temperatuursensor? dat zou namelijk logisch zijn aangezien zoals jij zegt de fabrikant niet kan weten waar hij komt te hangen.

Ik heb die optie nog niet gevonden. Gecombineerd met de overshoot geeft het nogal bijzonder gedrag:
  • 20 graden werkelijke temperatuur -> 22 graden display arico
  • 22 graden ingestelde waarde -> 20 graden resulterende temperatuur
Voeler op de airco kun je niet corrigeren zover ik weet en dat ding moet je compleet negeren want een betrouwbare meting in de binnenunit wordt het nooit, CV thermostaat hangt ook niet voor niks centraal in de kamer op normale hoogte.

Stel je zet hem op 20c maar het wordt 22c dan doe je SU7 0 (default is 2), andersom kan ook 20c ingesteld maar het wordt 18c dan doe je SU7 4

(Voor mijn oude Daikin perfera is dat tenminste).
Ik heb er eens een externe voeler aan soldeert dat werkt wel maar ziet er niet uit.

Blijft een beetje aanprutsen, vooral als de binnenunit aan/nabij de buitengevel hangt, nabijgelegen ventilatierooster open vindt die ook niet fijn.

[ Voor 14% gewijzigd door mr_evil08 op 15-07-2025 11:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
mr_evil08 schreef op dinsdag 15 juli 2025 @ 11:47:
[...]

Feit blijft ruimtes waar geen afgiftepunten hangen telt niet als verwarmde ruimte, open deuren of andere zaken noemen we een plakbandje.

Buisisolatie kost weinig, heeft L/L ook. ;-)
In prencipe als je binnen de isolatieschil bent is het geen verlies meer.
ad-hoc verwarmen met een L/W kan ook, die paar liters extra zijn verwaardeloosbaar in opwarmtijd.
Wat is het probleem met niet verwarmde ruimtes als b.v. een zolder die vanzelf warm wordt door convectie? Dat van de isolatieschil hoor je vaker en wordt gebruikt als argument om hoog energieverbruik te verdoezelen. Omgerekend per vierkante of kubieke meter kan het verbruik laag zijn maar het totaal blijft hoog. Wat sommigen als verwaarloosbaar bestempelen, verwarm ik een hele winter de woning mee. Niet de hele isolatieschil idd en dat hoeft hier ook helemaal niet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• barta123
mr_evil08 schreef op dinsdag 15 juli 2025 @ 10:02:
[...]

Omdat dit een fanboy topic is en mensen hun aankoop verdedigen door het beter te laten lijken dan het is.

L/L binnenunit maakt altijd meer geluid dan L/W systeem omdat je vanuit één afgiftepunt de hele kamer moet koelen/verwarmen en dat lukt niet met de ventilator laag want dan creeër je een bubbel rondom de binnenunit(tenzij een bezemkast dan kom je daarmee weg).

Een CV(lucht/water) geeft altijd minder geluid omdat er meer groter/meer afgiftepunten aanwezig zijn waardoor het minder geluid geeft.

Indien je de buitenunit bedoelt daar kan L/W meer geluid geven omdat de unit vaak zwaarder is, maar dat is niet vergelijkbaar want de meeste mensen hier verwarmen met L/L enkel hun woonkamer en noemen dat "het hele huis".

Lucht/water kan ook wel koelen(airco) als je fancoils ophangt precies zelfde als een L/L binnenunit die zijn er wel.

Financieel oogpunt is vrijwel altijd de reden.
Mwa nee, er zijn ook gewoon mensen die er nuchter naar kunnen kijken.

Ik ken mensen die het echt geen fluit interesseert wat uitstoot is of wat dan ook doet, maar ze verwarmen wel hun tussenwoning met een airco. Zonder alle kennis die hier gedeeld wordt. En ook zonder mokken.

Dus het kan wel. Om dit meteen een 'fanboy topic' te noemen vind ik ook wel matig.

Je kan met L/L gewoon met een kleine investering de CO2 uitstoot van een woonhuis met 80% verlagen, vaak is dat gewoon bijna 1500kg CO2 per huis per jaar. Tel dat eens op als je dat met (tien)duizenden huizen doet.

Daar worden we collectief echt wel beter van hoor. (kijk nu maar eens naar hoe weerpatronen aan het verschuiven zijn t.o.v. 30-40jr geleden)
Met een L/L kan je ook in de zomer lekker binnen zitten, zonder te zweten of koppijn te krijgen in je huis.

En no way dat de mensen in de wijk waarin ik woon, waar 80% van de huizen nog asbest bevattende dakleien heeft, spontaan het geld zou hebben om vloerverwarming te installeren met een lucht-water warmtepomp.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mr_evil08
barta123 schreef op dinsdag 15 juli 2025 @ 14:36:
[...]

Mwa nee, er zijn ook gewoon mensen die er nuchter naar kunnen kijken.

Ik ken mensen die het echt geen fluit interesseert wat uitstoot is of wat dan ook doet, maar ze verwarmen wel hun tussenwoning met een airco. Zonder alle kennis die hier gedeeld wordt. En ook zonder mokken.

Dus het kan wel. Om dit meteen een 'fanboy topic' te noemen vind ik ook wel matig.

Je kan met L/L gewoon met een kleine investering de CO2 uitstoot van een woonhuis met 80% verlagen, vaak is dat gewoon bijna 1500kg CO2 per huis per jaar. Tel dat eens op als je dat met (tien)duizenden huizen doet.

Daar worden we collectief echt wel beter van hoor. (kijk nu maar eens naar hoe weerpatronen aan het verschuiven zijn t.o.v. 30-40jr geleden)
Met een L/L kan je ook in de zomer lekker binnen zitten, zonder te zweten of koppijn te krijgen in je huis.

En no way dat de mensen in de wijk waarin ik woon, waar 80% van de huizen nog asbest bevattende dakleien heeft, spontaan het geld zou hebben om vloerverwarming te installeren met een lucht-water warmtepomp.
En deze misinformatie blijft maar rondgaan helaas.
Voor een lucht/water warmtepomp zijn zat alternatieven naast vloerverwarming, wil je luchtverwarming zoals de airco knal je een fancoil erin.

Ook milieu klopt niet want tot heden heeft een lucht-lucht warmtepomp R32 tegenover een lucht/water warmtepomp met R290.

Marketing heeft zijn werk goed gedaan door iedereen de kop gek te maken dat een warmtepomp alleen in zeer goed geisoleerde huizen kan, beide apparaten zijn daar gelijk in, keuze afgiftesysteem is geheel aan jezelf.

Wat mensen niet willen begrijpen dat je bij lucht/water warmtepomp vrijwel altijd meerdere ruimtes verwarmd en daarmee een oneerlijke vergelijking doet.

Vervolgens gaat men met convectorkacheltjes aan de slag zoals de badkamer verwarmen maar tellen dat niet mee als verbruik.

Begrijp me niet verkeerd, iedereen is vrij in zijn keuze maar lucht-lucht een goede oplossing noemen zijn de meningen over verdeelt gezien het systeem ook nadelen kent dat die hier amper belicht wordt.

[ Voor 17% gewijzigd door mr_evil08 op 15-07-2025 15:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:09
mr_evil08 schreef op dinsdag 15 juli 2025 @ 11:52:
[...]
Ik heb er eens een externe voeler aan soldeert dat werkt wel maar ziet er niet uit.
[...]
Dat ligt aan je eigen kwaliteiten dan ;)

Ik heb op zolder een MHI hangen die in de nok hangt (vrije ruimte bovenkant/zijkant wel netjes conform handleiding) maar die daardoor ook al gauw een 'warmtebubbel' heeft bij verwarmen. Ik heb gemeten wat de waarde van de ingebouwde kamertemperatuur sensor was en of deze steeg/daalde bij opwarming (NTC of PTC ;) ) en kwam erachter dat het een 5K NTC is. Op AliExpress eentje besteld (klein zwart druppeltje net als de ingebouwde sensor) en die met een lang stuk draad een stuk verderop in de kamer gehangen via een klein kabelgootje etc.

Setpoint komt nu veel beter overeen waardoor airco ook beter kan regelen.
Wellicht kun je hem deels via de leidinggoot (indien aanwezig) van de koelleidingen naar de andere kant van de kamer leiden.

Je hebt ook wel de ClimaControl module met externe sensor, maar deze low-tech oplossing was iets vriendelijker geprijsd en voldoet voor mij net zo goed ;)

[ Voor 17% gewijzigd door ThinkPad op 15-07-2025 15:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barta123
mr_evil08 schreef op dinsdag 15 juli 2025 @ 15:21:
[...]

Voor een lucht/water warmtepomp zijn zat alternatieven naast vloerverwarming.

Ook milieu klopt niet want tot heden heeft een lucht-lucht warmtepomp R32 tegenover een lucht/water warmtepomp met R290.

Marketing heeft zijn werk goed gedaan door iedereen de kop gek te maken dat een warmtepomp alleen in zeer goed geisoleerde huizen kan, beide apparaten zijn daar gelijk in, keuze afgiftesysteem is geheel aan jezelf.

Wat mensen niet willen begrijpen dat je bij lucht/water warmtepomp vrijwel altijd meerdere ruimtes verwarmd en daarmee een oneerlijke vergelijking doet.

En vervolgens gaat men met convectorkacheltjes de badkamer verwarmen bijvoorbeeld en tellen dat niet mee met het verbruik van de lucht-lucht warmtepomp.

Begrijp me niet verkeerd, iedereen is vrij in zijn keuze maar lucht-lucht een goede oplossing noemen zijn de meningen over verdeelt gezien het systeem ook aardig wat nadelen kent die hier amper belicht worden.
Monoblock is R290 Ja, maar daar heb je ook nog PTC nodig voor je SWW. En ja dat klopt, elektrische kacheltjes zou je niet aan moeten (ik gebruik dat ook niet)

En dat een WP alleen in zeer goed geïsoleerde huizen zou kunnen is m.i. ook kwats. Maar veel huizen uit de jaren 70 hebben niet het afgiftesysteem dat geschikt is voor LTV. En dat moet je wel hebben om een beetje redelijke COP te halen. Mijn afgifte systeem deugde al niet met de CV ketel. Laat staan als je water 30 graden kouder gaat verwarmen...

Niet elke situatie is gelijk. En dat is belangrijk om te zien. Er zijn best huizen waar je met L/L flink wat vraag kan afdekken. Dat je daarnaast wellicht 10% meer verwarming nog gebruikt met elektrische kacheltjes zou het probleem ook niet zijn, stroom kan je immers groen opwekken (veel wind in de winter)

Aardgas blijft een fossiele brandstof, waar nog een hele winnings industrie aan vasthangt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Topicstarter
Ik heb meer het idee dat veel mensen dit nadeel accepteren of het zelfs als een voordeel zien en dat wil er bij de L/W fans niet in want 'oneerlijk'.

Ook zie ik het probleem met een elektrisch kacheltje niet als dit gebruik incidenteel is. Of er nou een warmtepomp staat te draaien om de badkamer op temperatuur te houden of een elektrisch kacheltje gedurende 15 minuten per dag. Als dat kacheltje 2 kW is dan heb je in die tijd 0,5 kWh verstookt.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Soepstengel
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 16-09 13:39
Begrijp me niet verkeerd, iedereen is vrij in zijn keuze maar lucht-lucht een goede oplossing noemen zijn de meningen over verdeelt gezien het systeem ook nadelen kent dat die hier amper belicht wordt.
De nadelen worden genoeg belicht, zelfs in dit topic. Het topic staat vol met vragen/klachten over pendel gedrag, temperaturen die niet overeenkomen met wat er ingesteld staat, oncomfortabele warmte/koude stromen, lawaai van de binnenunits, nare geurtjes uit de unit, grote kouval wanneer een defrost start etc etc. Feit blijft dat voor veel mensen (in dit topic) de voordelen opwegen tegen de nadelen. Daar mag je best wat van vinden, maar ik vind het onterecht dat je zegt dat de nadelen amper belicht worden, het topic staat er letterlijk vol mee.

Desktop: Ryzen 7 7800X3D | 32 GB | Radeon RX 6800

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
  • Laatst online: 19:02
Voor een lucht/water warmtepomp zijn zat alternatieven naast vloerverwarming, wil je luchtverwarming zoals de airco knal je een fancoil erin.
Maar de combi met VVW werkt wel verreweg het best.
Niet waar. Er worden nog enorm veel R32 L/W warmtepompen verkocht (nagenoeg alle splits bijvoorbeeld) en de eerste R290 airco's zijn al op de markt.

Vervolgens gaat men met convectorkacheltjes aan de slag zoals de badkamer verwarmen maar tellen dat niet mee als verbruik.

Dat klopt, het grootste nadeel is dat elke ruimte een binnenunit nodig heeft (tenzij je een kanaalunit in het plafond van de overloop bouwt) en daardoor een ruimte als een badkamer onvoldoende verwarmt wordt met L/L.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Sjamo
Soepstengel schreef op dinsdag 15 juli 2025 @ 15:56:
[...]

De nadelen worden genoeg belicht, zelfs in dit topic. Het topic staat vol met vragen/klachten over pendel gedrag, temperaturen die niet overeenkomen met wat er ingesteld staat, oncomfortabele warmte/koude stromen, lawaai van de binnenunits, nare geurtjes uit de unit, grote kouval wanneer een defrost start etc etc. Feit blijft dat voor veel mensen (in dit topic) de voordelen opwegen tegen de nadelen. Daar mag je best wat van vinden, maar ik vind het onterecht dat je zegt dat de nadelen amper belicht worden, het topic staat er letterlijk vol mee.
Eens, het topic staat vol met nadelen, en met voordelen, en wat mij betreft vaak volledig ongenuanceerd omdat men dat in enkele regels kwijt kan en omdat veel mensen grote moeite hebben verder te kijken dan hun neus (situatie) lang is.

Ik denk dat airco's zowel een vloek als een zegen kunnen zijn, afhankelijk van de woonsituatie (die fors verder gaat dan het aantal m²), de persoonlijke situatie, gezinssamenstelling en voorkeuren omtrent koelen en/of verwarmen, en persoonlijke voorkeuren op het gebied van comfort, geluid, luchtverplaatsing etc.

Ik begrijp echt dat er mensen zijn die om wat voor reden dan ook heftig teleurgesteld zijn in hun airco-avontuur en dat ze dat willen delen. Een gewaarschuwd mens telt voor 2.

Wat ik niet begrijp is dat diezelfde mensen zich geroepen voelen telkens wanneer iemand zich meldt die wel tevreden is, die ervaring onder te schoffelen als , samengevat, niet waar en/of minderwaardig. De ene situatie is de andere niet, en zelfs heel overtuigd zijn van jezelf en heel vaak en hard roepen maakt van een mening geen feit.

Ik ben een zeer tevreden airco-gebruiker (all electric en in principe enige verwarming), maar ik zie heel goed hoe de ervaring voor veel mensen heel anders kan zijn. Feit blijft dat ik erg tevreden ben, en dat dat dus ook kan. De ene situatie is de andere niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• V-8

V-8

barta123 schreef op dinsdag 15 juli 2025 @ 14:36:
[...]

de CO2 uitstoot van een woonhuis met 80% verlagen, vaak is dat gewoon bijna 1500kg CO2 per huis per jaar.
Hoe kom je bij die 80% ?

Hoe denk je dat de benodigde stroom (vooral 's winters) wordt opgewekt?

Spoiler: voor een serieus groot deel met gas en kolen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
Andrehj schreef op dinsdag 15 juli 2025 @ 16:11:
[...]

Maar de combi met VVW werkt wel verreweg het best.

[...]

Niet waar. Er worden nog enorm veel R32 L/W warmtepompen verkocht (nagenoeg alle splits bijvoorbeeld) en de eerste R290 airco's zijn al op de markt.

[...]

Dat klopt, het grootste nadeel is dat elke ruimte een binnenunit nodig heeft (tenzij je een kanaalunit in het plafond van de overloop bouwt) en daardoor een ruimte als een badkamer onvoldoende verwarmt wordt met L/L.
Is wel waar, het is een keuze om nog voor split te gaan, R290 warmtepompen zijn er voldoende.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
Glashelder schreef op dinsdag 15 juli 2025 @ 15:36:
[...]

Ik heb meer het idee dat veel mensen dit nadeel accepteren of het zelfs als een voordeel zien en dat wil er bij de L/W fans niet in want 'oneerlijk'.

Ook zie ik het probleem met een elektrisch kacheltje niet als dit gebruik incidenteel is. Of er nou een warmtepomp staat te draaien om de badkamer op temperatuur te houden of een elektrisch kacheltje gedurende 15 minuten per dag. Als dat kacheltje 2 kW is dan heb je in die tijd 0,5 kWh verstookt.
Dat is ook een bewuste keuze om niks aan comfort te geven, lucht mag wel op temperatuur zijn maar alles om je heen is nog steeds ijskoud en dat voel je ook.

Een electro kacheltje moet wel langer aan om het te vergelijken met CV.

Ik wil mensen erop attenderen dat het niet allemaal zo geweldig is als het lijkt en bewust moet zijn van de nadelen van een stap terug in comfort.

[ Voor 15% gewijzigd door mr_evil08 op 15-07-2025 18:24 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• w00key
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 22:01
V-8 schreef op dinsdag 15 juli 2025 @ 17:53:
[...]

Hoe kom je bij die 80% ?

Hoe denk je dat de benodigde stroom (vooral 's winters) wordt opgewekt?

Spoiler: voor een serieus groot deel met gas en kolen
Aardgas zelf affikken met 100% rendement vs deze mix x4 SCOP

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rXWfAs9eYIv20FkXbm1MTg_qr-M=/x800/filters:strip_exif()/f/image/I0rlFbDeNo1s7FPMuGLt235O.png?f=fotoalbum_large

~50% CO2 vrij, 40% rendement =>

100% x 50% (CO2 vrij) / 0.4 (conversie rendement) / 4-5 (SCOP) ~= 31% - 25% uitstoot tov CV.

En hogere besparing als je "dynamisch" stook, meer bij goedkope uren, dan is meer zon of wind beschikbaar. Dat is met een warmtepomp een optie maar met CV niet. Of mensen die hun eigen energie opwekken en zoveel mogelijk zelf gebruiken, eventueel icm batterij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Topicstarter
mr_evil08 schreef op dinsdag 15 juli 2025 @ 18:17:
[...]

Dat is ook een bewuste keuze om niks aan comfort te geven, lucht mag wel op temperatuur zijn maar alles om je heen is nog steeds ijskoud en dat voel je ook.
Weer die negatieve vibes. Mogen mensen hun eigen keuzes maken? Ik verwarmde altijd 24/7 en dan viel dat wel mee.
Een electro kacheltje moet wel langer aan om het te vergelijken met CV.
Als je je elektrische kacheltje bij wijzen van spreken alleen even gebruikt om de kou uit de badkamer te halen dan is dat niet nodig. Waarom moet alles zo nodig volledig te vergelijken zijn met een CV situatie? Als men genoegen neemt met minder, wie ben jij dan om daar een mening over te hebben? Laat ze lekker.
Ik wil mensen erop attenderen dat het niet allemaal zo geweldig is als het lijkt en bewust moet zijn van de nadelen van een stap terug in comfort.
Juist ja. Bij mensen die het veelal al hebben gaan we ze wijs maken dat het allemaal maar naatje is.

Uiteindelijk moeten mensen in hun eigen huis leven. Als ze tevreden zijn, laat ze lekker. Jouw mening en ervaring is ook maar die van jezelf.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Naafkap
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 16-09 14:36
mr_evil08 schreef op dinsdag 15 juli 2025 @ 18:14:
[...]

Is wel waar, het is een keuze om nog voor split te gaan, R290 warmtepompen zijn er voldoende.
Zolang de L/L gewoon netjes geplaatst is, blijft die R32 gewoon netjes in het systeem dus de GWP is niet relevant. Daarnaast is stoken met een goed geplaatste airco altijd efficiënter en daarmee minder milieubelastend dan stoken op gas of op COP1.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Soepstengel
mr_evil08 schreef op dinsdag 15 juli 2025 @ 18:17:
Maar dat is jouw mening die je nu bijna als feit probeert te brengen; of L/L warmtepomp voor minder comfort zorgt is heel erg persoonlijk en hangt heel erg van de woon situatie af. Ik heb er persoonlijk helemaal geen last van en ik zou zelfs kunnen beargumenteren dat mijn comfort verbeterd is tijdens de warme dagen. Jij bent een koukleum en wilt het stabiel warm hebben in de winter maar vind het prima als het in de zomer binnen 25 graden wordt. Ik vind (een schommelende) 19 graden in de winter veel fijner en in de zomer gaat de airco aan als het 22 graden wordt (voornamelijk als het vochtig is).

Men verdedigd hier hun keuze voor een L/L warmtepomp omdat ze er blij mee zijn, er wel comfortabel bij zitten en het wel geweldig vinden. Laat iedereen zelf een overwogen keuze maken die bij hun persoonlijke situatie het beste past.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barta123
Soepstengel schreef op dinsdag 15 juli 2025 @ 22:07:
[...]

Maar dat is jouw mening die je nu bijna als feit probeert te brengen; of L/L warmtepomp voor minder comfort zorgt is heel erg persoonlijk en hangt heel erg van de woon situatie af. Ik heb er persoonlijk helemaal geen last van en ik zou zelfs kunnen beargumenteren dat mijn comfort verbeterd is tijdens de warme dagen. Jij bent een koukleum en wilt het stabiel warm hebben in de winter maar vind het prima als het in de zomer binnen 25 graden wordt. Ik vind (een schommelende) 19 graden in de winter veel fijner en in de zomer gaat de airco aan als het 22 graden wordt (voornamelijk als het vochtig is).

Men verdedigd hier hun keuze voor een L/L warmtepomp omdat ze er blij mee zijn, er wel comfortabel bij zitten en het wel geweldig vinden. Laat iedereen zelf een overwogen keuze maken die bij hun persoonlijke situatie het beste past.
Ik kan het niet meer met je eens zijn. Dat koukleumerige van het moet 21°C zijn 24/7 snap ik ook totaal niet. Het verschil met buiten is dan ook enorm. Liever gewoon 17.5-19°C, dat is voor mij zat. Ken genoeg dames ook die zo leven (ben zelf single) maar ook wel met meiden naar huis gegaan die hem strak op 16 hadden staan (dan lig je graag dicht bij mekaar).

Ook helemAl eens omtrent de zomers. Met mijn L/L zit ik met die vieze hoge luchtvochtigheid gewoon als een koning in mijn huis. God wat is het fijn om daar vanaf de zijn zeg! De temperatuur hoeft niet eens te dalen, al kan je heel het huis maar een halve graad koelen met een lagere RV%. Dat scheelt zo enorm veel. En vooral op die erg hete dagen (die we steeds meer krijgen) voelt een L/L insfLlafie multi split echt als een geschenk uit de hemel.

Ik heb een plat dak en geen zolder. Door een wit dak met daarop zonnepanelen scheelt het bijna 6 graden maar alsnog wordt het warm. Ik zou hem niet meer willen missen. Als het heet is nodig ik zelfs meer mensen uit. Logeren, geen enkel probleem :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• s020506
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 22:32
@Soepstengel, @barta123 en anderen: de laatste reacties maakt het wel een beetje een L/L fanboy topic. Alleen maar jullie mening waarom L/L fantastisch is. Kan je verwachten in dit topic, en het is dan ook niet raar dat dit zo genoemd wordt :)

Ik ben ook super blij met onze L/L setup. De zolder is (meer dan) leefbaar geworden terwijl het buiten 30+ is, en ik ben zelf ook heel blij dat we van de plaknachten af zijn.

Maar ik ben ook heel blij met de L/W die aan de muur hangt. Met een gezin met jonge kinderen is de thermostaat op 16 sowieso geen optie. En wordt door heel het huis tegelijk geleefd, dan is het ook wel fijn dat het overal warm is.

Ik snap dat mensen met een L/L verwarmen, maar dat wordt hem hier gewoon niet. L/L en L/W verwarmen op een andere manier en hebben ook andere voorwaarden. Soms werkt de een en soms de ander. Het lijkt me dan ook zinloos om ze te vergelijken als het eenmaal hangt. Dan ben je waarschijnlijk niet helemaal objectief meer ;)

PVoutput , Quatt L/W warmtepomp met alleen radiatoren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crawl NL
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 19:26
Wij staan ook op het punt om een airco installatie te laten plaatsen. Op dit moment wachtend op de offerte. De opstelling wordt zoals het er nu naar uit ziet, 1x woonkamer en 2x slaapkamer. De prioriteit voor deze aanschaf is koeling in de zomer.

Ons huis is voorzien van een (modulerende) CV installatie wat in de wintermaanden onze warmtebron is. Ik vraag me af of de airco in de wintermaanden een ondersteuning kan geven aan de CV. Voorbeeld, als ik in de ochtend de CV aanzet (in de woonkamer) bij een graad of 15/16 dan duurt het meestal wel even voordat het een comfortabele 19/20 graden is. Vraag; kan (en is dit verstandig) een airco sneller de woonkamer op temperatuur krijgen en als dan de gewenste temperatuur is bereikt ik de CV aanzet en de airco uit?

Nogmaals de de prioriteit ligt op koelen maar iets meer comfort in de wintermaanden zou ook wel fijn zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RareHenk
  • Registratie: Maart 2025
Crawl NL schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 07:09:
Wij staan ook op het punt om een airco installatie te laten plaatsen. Op dit moment wachtend op de offerte. De opstelling wordt zoals het er nu naar uit ziet, 1x woonkamer en 2x slaapkamer. De prioriteit voor deze aanschaf is koeling in de zomer.

Ons huis is voorzien van een (modulerende) CV installatie wat in de wintermaanden onze warmtebron is. Ik vraag me af of de airco in de wintermaanden een ondersteuning kan geven aan de CV. Voorbeeld, als ik in de ochtend de CV aanzet (in de woonkamer) bij een graad of 15/16 dan duurt het meestal wel even voordat het een comfortabele 19/20 graden is. Vraag; kan (en is dit verstandig) een airco sneller de woonkamer op temperatuur krijgen en als dan de gewenste temperatuur is bereikt ik de CV aanzet en de airco uit?

Nogmaals de de prioriteit ligt op koelen maar iets meer comfort in de wintermaanden zou ook wel fijn zijn.
Waarom zou je het niet omgekeerd doen?
De CV om je woning snel op te warmen en de airco om het warm te houden?

De CV heeft meer vermogen, de airco is efficiënter.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Soepstengel
s020506 schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 06:24:
@Soepstengel, @barta123 en anderen: de laatste reacties maakt het wel een beetje een L/L fanboy topic. Alleen maar jullie mening waarom L/L fantastisch is. Kan je verwachten in dit topic, en het is dan ook niet raar dat dit zo genoemd wordt :).
Waarom moet er nou weer een fanboy label aan gehangen worden? Het is echt totaal onnodig en het lokt nodeloze en eindeloze discussies uit.
Maar ik ben ook heel blij met de L/W die aan de muur hangt. Met een gezin met jonge kinderen is de thermostaat op 16 sowieso geen optie. En wordt door heel het huis tegelijk geleefd, dan is het ook wel fijn dat het overal warm is.
En als dat voor jullie situatie de perfect oplossing is dan is dat ook prima. Ik heb 6 L\L aan de muur hangen waaronder 3 slaapkamers, zo goed als door het hele huis heen. Met 2 kinderen, waar ook door het hele huis heen geleefd wordt, werkt dat voor ons dan weer meer dan prima.
Crawl NL schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 07:09:
Vraag; kan (en is dit verstandig) een airco sneller de woonkamer op temperatuur krijgen en als dan de gewenste temperatuur is bereikt ik de CV aanzet en de airco uit?
Als je dit doet dan warm je minder massa op en wordt je woonkamer heel snel de ingestelde temperatuur. Zodra je airco uit gaat verdwijnt die warmte ook weer heel snel. Je kachels of vloerverwarming heeft veel meer massa waar de warmte in bewaard blijft, als die (even) uit gaat blijft dat nog wel even na "gloeien".

Dus als je doel is om qua gevoel sneller de warmte te krijgen dan zou dat theoretisch kunnen. Echter meet je thermostaat de L/L verwarmde lucht en zal je CV pas aanspringen als de temperatuur daalt waarna het eerst moet opwaren, het gevolg is dan een temperatuur dip. Ik denk dus dat je er niet heel veel mee opschiet.

Ik ben het met @RareHenk eens dat je het beter omgekeerd kan doen. Echter, zoals al eerder in het topic besproken, kunnen de luchtstromen wel eens oncomfortabel zijn. Maar als main goal toch koelen in de zomer is dan kan je daar mooi mee experimenteren denk ik :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• s020506
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 22:32
Soepstengel schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 08:47:
[...]

Waarom moet er nou weer een fanboy label aan gehangen worden? Het is echt totaal onnodig en het lokt nodeloze en eindeloze discussies uit.
Het valt wel op dat de mensen die aanstoot nemen aan het woord fanboy het hardst roepen dat de L/L warmtepomp voor hen perfect werkt ;)

Maar serieus: of je het nu wil of niet, een topic over 1 onderwerp zoals dit wordt redelijk snel een echokamer van positieve verhalen over dit onderwerp. Met vaak minder aandacht voor de negatieve verhalen. Echt objectief blijft het nooit. Dat is niet erg, meer een observatie. Ik denk dat je tenslotte daarom ook hier komt.

Om weer een beetje on topic te gaan, en om toch een L/L setup met L/W setup te vergelijken: hoe oud is je huis, hoe groot is het, en hoeveel stroom heb je afgelopen winter verbruikt om het warm te houden?

Mijn L/W verbruikte ~2200 kWh, huis uit 2000 en 168 m2.

Mijn eigenlijke vraag is of een L/W efficiënter is dan een L/L, of andersom, of maakt het niet zoveel uit?

PVoutput , Quatt L/W warmtepomp met alleen radiatoren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crawl NL
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 19:26
@Soepstengel en @RareHenk bedankt voor het meedenken en tips. Wellicht is het inderdaad handiger om het omgekeerde te doen, had er nog niet zo over nagedacht. Aankomende winter maar gaan experimenteren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Soepstengel
s020506 schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 09:44:
[...]
Maar serieus: of je het nu wil of niet, een topic over 1 onderwerp zoals dit wordt redelijk snel een echokamer van positieve verhalen over dit onderwerp. Met vaak minder aandacht voor de negatieve verhalen. Echt objectief blijft het nooit. Dat is niet erg, meer een observatie. Ik denk dat je tenslotte daarom ook hier komt.
Wat ik al eerder zei; dat is helemaal niet waar. Het topic staat juist vol met problemen die mensen ervaren met hun opstelling, voornamelijk pendel gedrag en het gevolg van defrosts in de winter waarbij de temperatuur hard kan dalen en setpoints die niet gehaald worden.
[...]
Om weer een beetje on topic te gaan, en om toch een L/L setup met L/W setup te vergelijken: hoe oud is je huis, hoe groot is het, en hoeveel stroom heb je afgelopen winter verbruikt om het warm te houden?

Mijn eigenlijke vraag is of een L/W efficiënter is dan een L/L, of andersom, of maakt het niet zoveel uit?
Dit gaat toch nooit werken simpelweg al doordat jouw stook gedrag anders is dan dat van mij. Voor de lol zal ik het wel delen, maar het zegt niets over of jouw L/W efficiënter is dan mijn L/L.

Huis uit 1997, 2 onder 1 kap, 160 m2 ~1100 kWh verbruikt voor louter verwarmen. Als je warm water mee wilt nemen dan komt er nog 128 kWh bij (ik weet niet of jouw L/W dat ook (deels) doet), ik heb nog een WPB staan hiervoor. Geen CV ketel die bijspringt of andere vorm van verwarmen die deze data mogelijk kan beïnvloeden.

Maar nogmaals 19 graden is bij ons de norm. Mijn kinderen vergeten heel vaak de airco aan te zetten als ze gaan spelen in hun kamer en vinden dat prima. We stoken ook nog eens adhoc, wat volgens sommige inefficiënt is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Topicstarter
[...]

Lijkt hier niet zoveel uit te maken. Met L/L zat ik rond de 1800 kWh en met L/W zit ik ongeveer op hetzelfde. Voor L/W heb ik wel vloerverwarming beneden en boven LTV radiatoren. De watertemperatuur komt hier eigenlijk nooit boven de 27 graden en dat zal wel meehelpen voor de L/W warmtepomp.

De L/W WP doet geen tapwater btw, dat doet mijn WPB. Wat dat betreft kan ik goed vergelijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrN86
  • Registratie: Augustus 2023
  • Laatst online: 23:46
Ik ben momenteel zelf aan het kijken voor een airco. Wat betreft specificaties en merk ben ik er aan uit maar ik vroeg me af in welke mate extra features relevant zijn. Ik zou kiezen voor Mitsubishi Electric en bepaalde units hebben volgende features:
  • Een 3D i-See sensor die de aanwezigheid van personen detecteert en deze kan lokaliseren. Vervolgens kan je dan kiezen voor een directe of indirecte luchtuitblaas op personen. en kan deze ook in de ruimte lokaliseren.
  • Een Plasma-Quad-plus filter die bacteriën, virussen, allergenen, stof, schimmels en
    rondzwevende extreem kleine deeltjes kleiner dan 2,5 µm elimineert.
Zijn er mensen die hier ervaring mee hebben? Mijn vrouw is allergisch aan pollen (en in mindere mate aan stof). Ik ben vooral benieuwd of de verbeterde plasma filter effectief een verschil zou maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flytech
MrN86 schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 13:02:
Ik ben momenteel zelf aan het kijken voor een airco. Wat betreft specificaties en merk ben ik er aan uit maar ik vroeg me af in welke mate extra features relevant zijn. Ik zou kiezen voor Mitsubishi Electric en bepaalde units hebben volgende features:
  • Een 3D i-See sensor die de aanwezigheid van personen detecteert en deze kan lokaliseren. Vervolgens kan je dan kiezen voor een directe of indirecte luchtuitblaas op personen. en kan deze ook in de ruimte lokaliseren.
  • Een Plasma-Quad-plus filter die bacteriën, virussen, allergenen, stof, schimmels en
    rondzwevende extreem kleine deeltjes kleiner dan 2,5 µm elimineert.
Zijn er mensen die hier ervaring mee hebben? Mijn vrouw is allergisch aan pollen (en in mindere mate aan stof). Ik ben vooral benieuwd of de verbeterde plasma filter effectief een verschil zou maken.
Ik heb een soortgelijke sensorfunctie op mijn Daikins zitten en eerlijk, ik gebruik dat nooit. Ik denk dat het enkel in marketingnaam verschilt.

Zelf ben ik erg allergisch aan stof en pollen, mijn airco's hebben geen speciale filters voor zover ik weet. Gewoon op tijd schoonmaken en stofzuigen van de filters, verder heb ik geen last door de airco's. Uiteindelijk voert een airco (op enkele uitzonderingen na) geen verse lucht aan. De filters worden zo vuil als de hoeveelheid stof en pollen die in je huis hangen.

Wat bij mij wel eerder helpt tegen allergie is de betere filters gebruiken op de ventilatie en een luchtreiniger in de ruimte plaatsen.

[ Voor 3% gewijzigd door Flytech op 16-07-2025 15:26 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Martin7182
[...]

Per kWh stroom is een L/W denk ik iets efficienter want die kan werken met een lagere aanvoertemperatuur. Maar goed, je kunt het zo zien a.h.v. (S)COP. Het zal sowieso niet zoveel uitmaken, de SCOP van zowel L/L als L/W zit bij gangbare units rond de 5.

Wij stoken hier met L/L ~600 kWh in een 125m2 huis uit 1999. We stoken alleen overdag en vooralsnog alleen de benedenverdieping. L/L vergelijken met L/W vind ik lastig. Met L/L kan ik adhoc stoken wat mij met L/W niet zou lukken (uitgaande van de bestaande CV-leidingen). Met L/W zou ik wel de benedenverdieping 24/7 op een aangename stabiele temperatuur kunnen krijgen, maar ik geloof niet dat dat met 600 kWh zou lukken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MiBe
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 00:54
[...]
Even heel lomp gezegd (met een duidelijke disclaimer, het is namelijk afhankelijk van heel veel variabelen); over het algemeen is L/W efficiënter als je het hele huis (of een hele verdieping) constant op een aangename temperatuur wil houden en een L/L als je bepaalde ruimtes op bepaalde momenten verwarmd wil hebben.

PV: 20x 370Wp DMEGC DM375M6-60HBB panelen (12x Oost / 8x West) = 7400 Wp op een SAJ R5-6K-T2 (6kW) 3-fase string-omvormer
AC: Mitsubishi Heavy Industries SCM80ZS-W (8kW) multi-spit met 1x SRK50ZS-W (5kW) / 1x SRK35ZS-W (3.5kW) / 2x SRK25ZS-W (2.5kW)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RareHenk
  • Registratie: Maart 2025
MiBe schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 10:17:
[...]

Even heel lomp gezegd (met een duidelijke disclaimer, het is namelijk afhankelijk van heel veel variabelen); over het algemeen is L/W efficiënter als je het hele huis (of een hele verdieping) constant op een aangename temperatuur wil houden en een L/L als je bepaalde ruimtes op bepaalde momenten verwarmd wil hebben.
Ook dat is niet (helemaal) waar.
Die reputatie van L/L komt door hoe men het gebruikt. Als je de L/W op fancoils aansluit dan heb je hetzelfde als de airco. Behalve dat de warmte eerst wordt vervoerd naar warmte voordat die naar de binnenunit gaat.

Of de één efficiënter is is puur afhankelijk met welke aanvoertemperaturen je werkt, het model van de warmtepomp en mogelijk koelmiddel.
Aanvoertemperaturen van een L/L zullen vrij constant zijn tussen situaties omdat vrijwel iedereen dezelfde binnenunit heeft.
Voor L/W kan die best verschillen omdat sommige vloerverwarming hebben, grote radiatoren, kleine radiatoren, fancoils, convectoren met of zonder ventilatoren, etc. etc.

Een ander is het koelmiddel.
In bijna iedere moderne L/W vind je R290 terwijl dat R32 voor L/L zal zijn.
R290 verliest minder efficiëntie bij hoge aanvoertemperaturen terwijl R32 efficiënter is bij lagere buitentemperaturen en een lagere aanvoertemperatuur.

Wat je ook kan doen is is gewoon kijken naar de SCOP waarmee L/L en L/W adverteren.
Wel opletten dat om de aangegeven SCOP te behalen met een L/W je goede lage temperatuur verwarming nodig hebt.
Een airco haalt die SCOP altijd wel.

Een Daikin single split AC heeft een SCOP van boven de 5.
De mulitsplits tussen de 4.2 en 4.8 over het algemeen.
Een Weheat Sparrow een SCOP van 4.78

Er zal dus niet verschil zitten in de efficiëntie van een multisplit L/L tegenover een bijv. een L/W WeHeat Sparrow die goed is ingesteld en met LTV werkt.
Maar als je het vergelijkt met bijv. kleine T22 radiatoren die je veelal in begin jaren 2000 woning vindt dan wint een L/L het heel makkelijk.

[ Voor 3% gewijzigd door RareHenk op 17-07-2025 11:21 ]

Pagina: 1 ... 145 ... 149 Laatste

Let op:
Een vraag over offerte, plaatsing of uitzoeken van L/L WP hoort in een nieuw, eigen topic. Drop hier dan een linkje :)

We respecteren elkaars keuzes over energiegebruik en verschillen in comfort.
Laat bij een 'snelle vraag' wel even weten wat je al gevonden hebt, dat voorkomt herhaling van zetten.
Veel relevante informatie en principes zijn ook te vinden in het Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic , waar je ook een template kan vinden voor een nieuw adviestopic.
Voor MHI vind je veel tips en tweaks in Het MHI L/L warmtepomp/airco topic