Plaatsing 2 airco's (MHI), welk vermogen, single of multi?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knarf_st
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 23:18
Gevraagd advies over het plaatsen van 2 airco's (Mitsubishi Heavy Industries), benodigd vermogen en single of multi split?

Situatie: Hoekwoning uit 2006 met begane grond berging, 1e verdieping woonkamer + keuken, 2e verdieping is slaapverdieping en badkamer.
Inhoud woonverdieping = inhoud slaapverdieping = ongeveer 100m3
Hele huis heeft (alleen) vloerverwarming. Verwarm al meer dan 6 jaar mijn hele huis met de Panasonic 5kW L/W warmtepomp (WH-MDC05H3E5) naar tevredenheid (slaapkamer verdieping wordt eigenlijk nooit verwarmd, vanwege de open trap door het hele huis wordt de slaapkamer verdieping nooit echt heel koud. Voor SWW heb ik een separate warmtepomp boiler.

Zie foto's:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ap47iFFHi_6uFpLYkDsKUohvt6E=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uIMUul9M9TWcqBmuE9oF7Vj7.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1fZ3ixcoIRWB_pY1pBrnKFinx8E=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Tet13moIvThHKBLFCPVUM07L.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ymYMfR8wwo-xJPLHyGZ9Lw1b4yo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tebP8GwW3jDWw9dmjI8X0Wpe.jpg?f=fotoalbum_large

Doel airco's voornamelijk:
In de zomer koelen op de eerste en tweede verdieping.
In voor- en najaar verwarmen zodat de Panasonic L/W warmtepomp wat later in het seizoen aan kan en eerder uit kan..
In de winter wat bijverwarmen als ik het snel even wat warmer wil hebben in huis (rillerig of zo).
Op de slaapkamer verdieping zal ik naar verwachting nooit verwarmen.

De airco boeren beginnen gelijk dat je minimaal 2x 5kW single split of een zware multi split nodig.

Het liefste heb ik een multi-split, zodat ik maar 1 unit op mijn balkon hoef te zetten of aan de muur te bevestigen. Zat te denken aan de volgende 2 opties op basis van wat ik hier op tweakers gelezen heb:
  1. Multi split: buiten unit Mitsubishi Heavy Industries SCM50ZS-W - 5.0 kW en 2x binnen deel SRK35ZS-WF - 3.5 kW, Kosten via Aircovivo, zonder installatie: €2245.-
  2. 2x single split Mitsubishi Heavy Industries SRK35ZS-WF / SRC35ZS-W2 3.5 kW, Kosten zonder installatie: 2x €975 = €1950.-
Wat is jullie mening over het gekozen vermogen en de 2 opties? Zouden jullie proberen toch voor 2x single split te gaan? Bij de multi-split is de 5kW buiten unit ok qua vermogen? Hebben jullie ideeën over het plaatsen van de buiten unit(s). Op het dak gaat het niet echt lukken, deze ligt bijna helemaal vol met zonnepanelen en een airco unit zal dan schaduw veroorzaken op de panelen.

Alvast bedankt!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 23:38
Offer een paneel op of laat hem verzetten voor een buitendeel, op balkon is toch jammer!?

Ik zou dan wellicht dan 2 singles doen want dan vallen ze toch niet op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Nu online
knarf_st schreef op zondag 24 augustus 2025 @ 17:00:
Wat is jullie mening over het gekozen vermogen en de 2 opties? Zouden jullie proberen toch voor 2x single split te gaan? Bij de multi-split is de 5kW buiten unit ok qua vermogen? Hebben jullie ideeën over het plaatsen van de buiten unit(s). Op het dak gaat het niet echt lukken, deze ligt bijna helemaal vol met zonnepanelen en een airco unit zal dan schaduw veroorzaken op de panelen.

Alvast bedankt!
Als je de ruimte hebt, dan zou ik 2 losse units doen. Goedkoper en los van elkaar te regelen(daarnaast heeft de SCM geen silent of high power mode).

Als op het dak niet lukt, dan aan je voorgevel(bijvoorbeeld carpoort), maar als dat zichtbaar is van de weg dan zal je even bij de gemeete moeten kijken wat de regels zijn. Aan de gevel bovenaan zou ik niet direct doen ivm. vibraties.

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nuffy
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 22:47
zou hem onder t afdak zetten/hangen aan de kant vd berging ( niet op muur buren ) en dan met een extra regenpijp naast de andere omhoog . En gebruik maken van de stenen pergola constuctie om je balkon heen om hem aan de binnenkant naar binnen te sturen. op de slaapkamer wellicht onder naar binnen en dan binnen achter een gordijn naar boven .

2x een 3.5kw is goed voor jouw gebruik en meeste voor je geld alleen zou een multi 4.2kw met darop een 3.5 en 2 5 bijv. ook prima zijn ivm je 2x samen aan koelt en met 1 verwarmd .

[ Voor 21% gewijzigd door nuffy op 24-08-2025 22:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 12:04
Twee maal single split lijkt me volkomen onzinnig.
Hang een buiten-unit aan de slaapkamer muur boven het balkon dan kun je simpel zowel een slaapkamer binnen-unit als een woonkamer binnen-unit aansluiten.

En niet apart kunnen regelen is natuurlijk onzin, regelen doet de binnen unit.
Ook is een multisplit stukken goedkoper want die singelsplit uit je voorstel is bij elkaar 7kW wat overkill is.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olafmol
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21:38
Ben(V) schreef op maandag 25 augustus 2025 @ 09:25:
Hang een buiten-unit aan de slaapkamer muur boven het balkon dan kun je simpel zowel een slaapkamer binnen-unit als een woonkamer binnen-unit aansluiten.

Ook is een multisplit stukken goedkoper want die singelsplit uit je voorstel is bij elkaar 7kW wat overkill is.
Dit. En check ook ff dat je niet over dimensioneert. Niets is irritanter dan een airco die de hele tijd te hard blaast en dan weer uitgaat. Daarom heb ik destijds voor Mitsubishi electric split units gekozen, die kunnen heel ver terug moduleren. Scheelt ook in geluidsproductie van de buitenunit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ragnar9999
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 20:02
olafmol schreef op maandag 25 augustus 2025 @ 09:36:
[...]

Dit. En check ook ff dat je niet over dimensioneert. Niets is irritanter dan een airco die de hele tijd te hard blaast en dan weer uitgaat. Daarom heb ik destijds voor Mitsubishi electric split units gekozen, die kunnen heel ver terug moduleren. Scheelt ook in geluidsproductie van de buitenunit.
"over dimensioneert"
Als in " meer dan nodig is"?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• olafmol
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21:38
Ragnar9999 schreef op maandag 25 augustus 2025 @ 11:19:
[...]

"over dimensioneert"
Als in " meer dan nodig is"?
Ja. Hogere wattages kunnen vaak minder laag terugmoduleren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nuffy
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 22:47

Als je 2k kosten per 3.5kw rekent dan is dat zeker goedkoper dan een multisplit . Die beginnen vanaf 4.5k oid en dan heb je minder vermogen zeg 4.2kw of 5kw (wat trouwens ook voldoende is) . Die 7kw ( 2 x 3.5kw ) is overkill zeker voor koelen alleen een 2.5kw is wellicht 100€ goedkoper en dan is bij verwarmen een beetje extra capaciteit wel lekker .

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Nu online

Hu? De TS laat twee opties zien waarbij 2x single split €300,- goedkoper is.

Kleinere units kunnen doorgaans verder terug moduleren. Kijk je naar de datasheet van een SCM50 vs een SRC35 dan zie je dat een SRC35 de helft lager kan terugmoduleren volgens specificatie van de fabrikant.

2x single split kan dus individueel én verder terug moduleren én heeft meer capaciteit voor 300 euro minder materiaal.

Bij een SCM50 kan je niet de ene op verwarmen en de andere op koelen of drogen zetten. Kan je zeggen dat die combinatie onzin is, maar ik heb een dual split hangen en huurders zijn regelmatig in de war dat de "airco niets doet". Er zijn situaties waarbij je beide units wil gebruiken voor een andere modus.

De SRC heeft powerful en silent via de afstandsbediening, een SCM niet.

Daarnaast zou ik never nooit een buitenunit aan de muur van je slaapkamer hangen(tenzij absoluut niet anders kan). Lees maar eens hoeveel mensen klagen over problemen van resonantie en veroorzaakte geluid.
olafmol schreef op maandag 25 augustus 2025 @ 09:36:
[...]

Een heavy industries dual split kan verder terug dan een electric dual split. Mijn heavy gaat de helft verder terug dan mijn electric.

[ Voor 17% gewijzigd door LED-Maniak op 25-08-2025 12:08 ]

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 12:04
Twee van die lelijke bakken aan je buitenmuur zou ik nooit willen.
Resonantie heb je voornamelijk last van als hij op het dak staat, aan de muur hoor je nooit iets (ervaring deskundige).
Tevens is een doorvoer door het dak maken nooit een goed idee.

En de een verwarmen en de ander koelen is in mijn ogen toch echt onzin, zeker in een modern geïsoleerd huis.
Gezien de ruimte en omdat het huis nieuw oogt de prima isolatie hebt je ongeveer 5kW nodig wil je alles gelijktijdig koelen.
In de praktijk is 3.5 tot 4kW meer dan voldoende.

Een multisplit is goedkoper als je dezelfde typen met elkaar vergelijkt, de kosten van een tweede buitenunit moeten ergens vandaan komen.
Tevens heeft dit model multisplit aansluitmogelijkheden voor drie binnen units, wat in die geval misschien best slim is, want dan hou je de mogelijkheid om in de toekomst ook de tweede slaapkamer van een unit te voorzien.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gieliovd520
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 19:57
Wat ik uit jouw verhaal niet haal, is waar je op de slaapverdieping koeling wilt. Alleen op de grote slaapkamer of wil je alles op de verdieping doen vanaf de overloop? Dat laatste is niet aan te bevelen.

In de woonkamer is een 3,5 voldoende, afhankelijk van het merk/type kan een 5 een slimme keuze zijn.

In een slaapkamer is een 2,0 of 2,5 voldoende.

Unit ophangen boven het balkon, in het hoekje bij de regenpijp of helemaal op dak.

En ik zou hier voor een multi gaan, bijvoorbeeld MHI. Die zijn stil, moduleren diep.

Vaak zijn single's goedkoper omdat het gewoon volumeknallers zijn. Een duo buitenunit is significant duurder dan een single.

[ Voor 22% gewijzigd door Gieliovd520 op 25-08-2025 12:31 ]

PV: 39x @ 13.425WP, L/L WP: 3x3,5+2x5KW+1x2,2KW, L/W WP 9kW Panasonic J mono, WP boiler Atlantic Explorer V4 270. Sinds 04-22 gasloos!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knarf_st
Gieliovd520 schreef op maandag 25 augustus 2025 @ 12:29:
Wat ik uit jouw verhaal niet haal, is waar je op de slaapverdieping koeling wilt. Alleen op de grote slaapkamer of wil je alles op de verdieping doen vanaf de overloop? Dat laatste is niet aan te bevelen.
Wil de binnen unit ophangen tegen de buitenmuur vd de grote slaapkamer (korte kant). Het meest belangrijke is het koelen vd grote slaapkamer en badkamer, maar omdat ik de deuren altijd open heb, verwacht/hoop ik de gehele slaapverdieping te koelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knarf_st
Dank voor jullie antwoorden. Zal eens goed gaan bestuderen waar ik de unit ga neerzetten/ophangen. Heb al ervaring met een de Panasonic L/W 5kW warmtepomp aan de muur op de begane grond tegen de berging. Deze hoor ik eigenlijk nooit behalve in de verte bij een defrost, er zit natuurlijk wel een verdieping tussen met de woonverdieping.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/a1y5hxGc-wHT8u7ImO5S7YhzjTs=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/lxGC6JEctfOkOcRsPIosrEii.jpg?f=user_large
Defrost water afvoer is na deze foto geregeld.

Vind het nog wel lastig welk vermogen ik moet nemen. BTW het prijsverschil tussen de SRK25ZS-WF en de SRK35ZS-WF is ongeveer €45,- Dus niet echt significant.

BTW de prijzen vd buiten units:
- 4.0kW: €1000,-
- 4.1kW: €1150,-
- 4.5kW: €1150,-
- 5.0kW: €1325,-

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• vogelmans
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 21:03
Ik zou voor een multisplit gaan anders heb je in totaal 3 van die bakken tegen de gevel hangen. Een multi is prima op zijn taak berekend en de binnen units zijn afzonderlijk te regelen (mits alles koelen of alles verwarmen). Een 5 kw multi moet ruim genoeg zijn voor jouw doel.
Hier een 7 kw multi met 3 units in een matig geïsoleerd huis, werkt perfect.

• Buitenkamp
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 19:59
Ik ben deze setting óók aan het overwegen icm 9kw pana.
Verwarmen met mhi in voor en na seizoen en in de winter als aanvulling.
In de woonkamer hangt al een mhi slx van 2,5 kw verw. 40 m3 is ruim voloende.
Overweeg nu ook de keuken 80 m3 er een te plaatsen.
Alhoewel 2,5 krap is ipv 3,5, overweeg ik toch deze te plaatsen.
Deze moduleert verder terug, vindt ik belangrijker dan het evt. prijsverschil.
Het is bedoelt als aanvulling dan kan het vermogen minder zijn, wat veel aangenamer is vwb de regeling, lees, kan verder terug moduleren.
Moraal van dit verhaal ver terug moduleren is aangenaam en verbruik is aanzienlijk minder.

[ Voor 7% gewijzigd door Buitenkamp op 28-08-2025 10:56 ]

MHI SRK25ZSX-WT, Daalderop close-in 15 ltr. + Ecosavers douchekop, 8 x longi 450 wp, 8 x JA solar 410wp, Panasonic WH-MDC09J3E5, Gasloos..

• Fritso
  • Registratie: September 2023
  • Laatst online: 13:15
Ik zou ook adviseren die buitenunit absoluut niet aan je slaapkamer muur te hangen. Kans is erg groot dat je resonantie gaat horen op je slaapkamer. Helemaal met dat fijne winter weer in NL met temperaturen rond 0C en mist. Dan springt hij regelmatig in de defrost en maakt dan meer lawaai. Met een beetje pech bevriezen ook je rubberen dempers door het ontdooi water en kan je helemaal genieten. Dit issue hebben wij hier ook.

Al zou ik in jouw situatie lekker blijven verwarmen met je huidige warmtepomp en de AC enkel gebruiken voor koelen. Over het algemeen geeft dat toch iets meer comfort met verwarmen(is uiteraard persoonlijk) door minder geluid binnen en geen 'wind'.

Bijkomend voordeel is dat je voor koelen veel minder strenge eisen hoeft te stellen aan de AC, want dat kan elk merk met 2 vingers in zijn neus. Wellicht dat je daar dan wat geld op kunt besparen.
Pagina: 1