Gevraagd advies over het plaatsen van 2 airco's (Mitsubishi Heavy Industries), benodigd vermogen en single of multi split?
Situatie: Hoekwoning uit 2006 met begane grond berging, 1e verdieping woonkamer + keuken, 2e verdieping is slaapverdieping en badkamer.
Inhoud woonverdieping = inhoud slaapverdieping = ongeveer 100m3
Hele huis heeft (alleen) vloerverwarming. Verwarm al meer dan 6 jaar mijn hele huis met de Panasonic 5kW L/W warmtepomp (WH-MDC05H3E5) naar tevredenheid (slaapkamer verdieping wordt eigenlijk nooit verwarmd, vanwege de open trap door het hele huis wordt de slaapkamer verdieping nooit echt heel koud. Voor SWW heb ik een separate warmtepomp boiler.
Zie foto's:
:strip_exif()/f/image/uIMUul9M9TWcqBmuE9oF7Vj7.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/Tet13moIvThHKBLFCPVUM07L.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/tebP8GwW3jDWw9dmjI8X0Wpe.jpg?f=fotoalbum_large)
Doel airco's voornamelijk:
In de zomer koelen op de eerste en tweede verdieping.
In voor- en najaar verwarmen zodat de Panasonic L/W warmtepomp wat later in het seizoen aan kan en eerder uit kan..
In de winter wat bijverwarmen als ik het snel even wat warmer wil hebben in huis (rillerig of zo).
Op de slaapkamer verdieping zal ik naar verwachting nooit verwarmen.
De airco boeren beginnen gelijk dat je minimaal 2x 5kW single split of een zware multi split nodig.
Het liefste heb ik een multi-split, zodat ik maar 1 unit op mijn balkon hoef te zetten of aan de muur te bevestigen. Zat te denken aan de volgende 2 opties op basis van wat ik hier op tweakers gelezen heb:
Alvast bedankt!
Situatie: Hoekwoning uit 2006 met begane grond berging, 1e verdieping woonkamer + keuken, 2e verdieping is slaapverdieping en badkamer.
Inhoud woonverdieping = inhoud slaapverdieping = ongeveer 100m3
Hele huis heeft (alleen) vloerverwarming. Verwarm al meer dan 6 jaar mijn hele huis met de Panasonic 5kW L/W warmtepomp (WH-MDC05H3E5) naar tevredenheid (slaapkamer verdieping wordt eigenlijk nooit verwarmd, vanwege de open trap door het hele huis wordt de slaapkamer verdieping nooit echt heel koud. Voor SWW heb ik een separate warmtepomp boiler.
Zie foto's:
:strip_exif()/f/image/uIMUul9M9TWcqBmuE9oF7Vj7.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/Tet13moIvThHKBLFCPVUM07L.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/tebP8GwW3jDWw9dmjI8X0Wpe.jpg?f=fotoalbum_large)
Doel airco's voornamelijk:
In de zomer koelen op de eerste en tweede verdieping.
In voor- en najaar verwarmen zodat de Panasonic L/W warmtepomp wat later in het seizoen aan kan en eerder uit kan..
In de winter wat bijverwarmen als ik het snel even wat warmer wil hebben in huis (rillerig of zo).
Op de slaapkamer verdieping zal ik naar verwachting nooit verwarmen.
De airco boeren beginnen gelijk dat je minimaal 2x 5kW single split of een zware multi split nodig.
Het liefste heb ik een multi-split, zodat ik maar 1 unit op mijn balkon hoef te zetten of aan de muur te bevestigen. Zat te denken aan de volgende 2 opties op basis van wat ik hier op tweakers gelezen heb:
- Multi split: buiten unit Mitsubishi Heavy Industries SCM50ZS-W - 5.0 kW en 2x binnen deel SRK35ZS-WF - 3.5 kW, Kosten via Aircovivo, zonder installatie: €2245.-
- 2x single split Mitsubishi Heavy Industries SRK35ZS-WF / SRC35ZS-W2 3.5 kW, Kosten zonder installatie: 2x €975 = €1950.-
Alvast bedankt!