Advies L/L Warmtepomp verwarmen & koelen - daikin

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fees
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 00:55
Goede middag,

Ik ben van plan een LL warmtepomp/airco te laten plaatsen.
Het gemeten volume voor de benedenverdieping (open ruimte -> woonkamer + keuken) is 140m3 met 4500Watt warmtelast.
En voor de bovenverdieping (3 kamers slaapkamer, logeerkamer, bureau) is 45m3 + 30m3 + 30m3 met 2000Watt + 1300 + 1300 warmtelast.

Er zijn vijf installateurs langs geweest, met uitzondering van 1 zitten ze allen op dezelfde lijn qua vermogen per toestel per ruimte en kostprijs. Ik ga er dus van uit dat dit wel goed zit.

Wat wel verschilt is dat de de meeste installateurs ervoor kiezen om 1 grote buitenunit te plaatsen, terwijl ééntje zegt 'je kan dit beter opslitsen in benedenverdiep (woonkamer en keuken) en bovenverdieping (3 kamers) want dan is je minimum vermogen kleiner dan de 5MXM90 en je zal voornamelijk je woonkamer willen verwarmen". Hij wil echter wel met condenspompen werken, waar ik dan weer niet echt voor te vinden ben. Andere installateurs vertelden me dat er wél manieren zijn om zonder condenspomp te werken in mijn specifiek geval.

Verder geeft nog een andere installateur de mogelijkheid om de benedenverdieping te voorzien van 1 enkel toestel (FVXM50 ipv FVXM35 + FTXM25) - wat me ongeveer 1000€ minder zou kosten.

Concreet zien de offertes die ik nu nog weerhouden heb er zo uit:

Offerte 1
Buitenunit 5MXM90
Benedenverdieping
Living FVXM50
Eetkamer /
Bovenverdieping
Bureau CTXM15
Logeer CTXM15
Slaapkamer FTXM25

Offerte 2
Buitenunit 5MXM90
Benedenverdieping
Living FVXM35
Eetkamer FTXM25
Bovenverdieping
Bureau CTXM15
Logeer CTXM15
Slaapkamer FTXM25

Offerte 3
Buitenunit 2 x 3MXM52A9
Benedenverdieping
Living FVXM35
Eetkamer FTXM25
Bovenverdieping
Bureau CTXM15
Logeer CTXM15
Slaapkamer FTXM20

Mijn vragen dus:
Is, bij gelijke prijs, 2 kleinere buitenunits 3MXM52A9 inderdaad een betere optie dan 1 grote 5MXM90
Slechts 1 "FVXM50" binnenunit plaatsen op de benedenverdieping bespaart me 1000€ maar ik ben een beetje bang voor comfortverlies + geluidsoverlast omdat de unit meer m3 moet beleveren (minimum dba voor de FVXM50 is 29 vs 19 voor de andere toestellen) .

Hoe zien jullie dit? Bedankt voor de tips alvast.

Alle reacties

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Nu online
Mbt opsplitsen in grotere ruimtes klopt ivm kouval en ongelijkmatig verwarmen, dat krijg je ook niet weg door 24/7 te verwarmen.

5kwh binnenunits moet je niet willen ivm warmteverdeling, dan zien we je later terug bij het lucht/water warmtepomp topic met een ander afgiftesysteem, velen zijn er toch op terug gekomen.

Als test draai maar alle radiatoren dicht in de living/keuken deze winter en laat 1 grote open dat is het comfort wat je gaat krijgen.

Bij koelen kom je daarmee weg.

MHI heeft ook leuke units, zijn iets goedkoper dan Daikin in algemeen.

[ Voor 18% gewijzigd door mr_evil08 op 27-09-2025 17:21 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

• Flatisa
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 10:20
Ik heb een vrij goed geïsoleerd huis maar met 1 binnen-unit was het toch niet zo fijn. Een zware binnen-unit kan niet magisch opeens veel meer vermogen leveren, daarvoor gaat hij debiet nodig hebben en dus comfortverlies.

Met 2 binnen-units (later eentje erbij geplaatst) werkt het prima, zelfs op de stilste stand. Je hebt dan ook meer capaciteit dan een enkele 5kw unit.

• Fees
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 00:55
Het leek me inderdaad ook logisch om 2 binnenunits te plaatsen in de living/keuken.
Daar was ik eigenlijk zelf ook al wel bijna uit, ook al kost me dat wat meer.
Goed dat jullie dat kunnen bevestigen, bedankt.

Ik vroeg me wel nog af of de redenering van de ene leverancier ivm buitenunit opsplitsen (1 x 3MXM52A9 met 2 binnenunits voor leefruimte & 1 x 3MXM52A9 met 3 binnenunits voor slaapkamers) steek houdt?
Intuitief lijkt het me wel te kloppen, de 3MXM52A9 heeft een hogere SEER/SCOP en minimum vermogen dan de 5MXM90...
Verder gaan we de woonkamer waarschijnlijk warmer willen houden dan de slaapkamers dus als dat op een apart 'systeem' zit lijkt me dat ook makkelijker te regelen, of maakt dat laatste niet zo veel uit?