Ik gok dat er een hele zwik slimme mensen rondlopen hier...!
Ben bezig met offertes voor lw warmtepomp om van de stadsverwarming af te komen. We verbruiken niet veel (vorig jaar 9 GJ ;-) maar dat was een projectje om zo weinig mogelijk te kunnen doen...) en daarom doet het vastrecht extra pijn (EnNatuurlijk).
Even los van de types warmtepomp kwamen we er achter dat doordat de vloerverwarming (beneden) en leidingen naar boven, allemaal in een relatie klein hokje naast de meterkast zijn geplaatst en naar boven daar gelijk de vloer ingaan (tussenwoning 2014).
Lang verhaal kort, de installaleur geeft aan: tja ik kan het boilervat nergens kwijt (hokje = 45x50cm). De optie die nu in de offerte staat is om dan alleen de WP te gebruiken voor vloerverwarming beneden en 4 radiatoren (T22) boven en een electrische boiler van 100L (die dan net aan past) in het hokje te hangen.
Ik ben daar niet zo content mee. In een gemiddelde week kunnen we ons wel redden met 100L maar ten 1e zit er geen buffer capaciteit in (logees etc) en ten 2e staat dan de WP 4 maanden per jaar feitelijk stil omdat dan nergens de verwarming aan hoeft. Daar vind ik de investering dan te fors voor, voor iets wat dan eigenlijk (te) weinig gebruikt wordt.
Iemand een briljant idee om toch de WP ook voor SWW vat te gebruiken?
[
Voor 0% gewijzigd door
bekkerm op 02-10-2025 20:17
. Reden: typos ]