• Bazi
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 06:54
Pepper92 schreef op woensdag 30 september 2026 @ 11:33:
[...]

Er wordt gerekend met de maximale geluidsdruk, en voor zover ik kan terugvinden zit de Bosch op 58 db, Vaillant op 58.2. Zou alleen wel net het verschil kunnen maken dank!
Ah sorry, had ik blijkbaar het verkeerde getal in m'n excellijst staan.

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 09:18
Wat ik gevonden heb is dat ovum en lambda beide in het ontwerp een grote parallel buffer hebben staan (voor in de stookkelder)

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

• mar-10
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 11:59
BarryH schreef op woensdag 30 september 2026 @ 17:20:
Wat ik gevonden heb is dat ovum en lambda beide in het ontwerp een grote parallel buffer hebben staan (voor in de stookkelder)
Er is een youtube-kanaal van een Duits stelletje die zelf een huis bouwen en daarbij een warmtepomp van Lambda gesponsord krijgen.
Hij heeft een video gemaakt over hoe hij zijn drie pompen voor de CV-circuits vanaf het buffervat aan het optimaliseren is met ESP en Python. 8)7

Panasonic Aquarea M12 - 7200 Wp - SMA Tripower 5.0 SE - BYD HVB 14.8 kWh

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 09:18
mar-10 schreef op woensdag 30 september 2026 @ 20:26:
[...]

Er is een youtube-kanaal van een Duits stelletje die zelf een huis bouwen en daarbij een warmtepomp van Lambda gesponsord krijgen.
Hij heeft een video gemaakt over hoe hij zijn drie pompen voor de CV-circuits vanaf het buffervat aan het optimaliseren is met ESP en Python. 8)7
Een kennis had naar de 2 merken gekeken, maar afgeknapt op aanbevolen grote buffers

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

• fonsoy
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 00:08
tonwes99 schreef op zaterdag 25 juli 2026 @ 08:04:
Deze gezien?

Natuurlijk leuk als je een airco in huiskamer/slaapkamer zoekt, wellicht zelfs een optie om radiatoren in je slaapkamers geheel te schrappen, kun je direct naar 100% lage temperatuur verwarming in de rest van het huis...

[Afbeelding]

Daikin heeft op 22 juni 2026 de X Series aangekondigd. Die gebruikt één buitenunit voor tegelijk:
  • lucht/lucht-binnenunits, dus echte airco’s voor verwarmen en koelen;
  • een hydraulische binnenunit voor vloerverwarming of radiatoren;
  • een warmtapwatervat.
Er kunnen maximaal vier lucht/lucht-units plus één Altherma-watermodule op worden aangesloten. Daikin vermeldt expliciet dat de watermodule geschikt is voor zowel vloerverwarming als radiatoren en dat lucht/lucht en lucht/water gelijktijdig in dezelfde bedrijfsmodus kunnen werken. De Europese introductie begint gefaseerd vanaf september 2026.

https://www.daikin.eu/en_us/press-releases/daikin-introduces-x-series.html
Ik ben precies op zoek naar zo'n oplossing. SWW, Airco en verwarmen met een WP. Ik had een installateur aan de lijn en die kwam met de x-series van Daikin op de proppen. Het lijkt me een zeer interessante (ruimtebesparende) oplossing. De installateur gaf aan dat de modellen na september uit komen (dat zou nu moeten zijn).

Er is echter nog veel onduidelijk. Ik heb een afspraak bij het Daikin Experience Center gemaakt en hopelijk kan Daikin tegen die tijd meer informatie delen.

Lenovo W520 - i7 2720QM - 8GB DDR3 1333Mhz - 1080p - Nvidia 1000M - 9 cell accu

• Technician-
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 06-10 19:25
fonsoy schreef op woensdag 30 september 2026 @ 21:08:
[...]

Ik ben precies op zoek naar zo'n oplossing. SWW, Airco en verwarmen met een WP. Ik had een installateur aan de lijn en die kwam met de x-series van Daikin op de proppen. Het lijkt me een zeer interessante (ruimtebesparende) oplossing. De installateur gaf aan dat de modellen na september uit komen (dat zou nu moeten zijn).

Er is echter nog veel onduidelijk. Ik heb een afspraak bij het Daikin Experience Center gemaakt en hopelijk kan Daikin tegen die tijd meer informatie delen.
Waarom is dat zo interessant voor jou dan?
Het kan wel intressant zijn maar vooral voor appartementen oid met zeer weinig ruimte voor een buitenunit en lage warmtevraag

Adviseur FixClima

• fonsoy
Technician- schreef op woensdag 30 september 2026 @ 21:20:
[...]

Waarom is dat zo interessant voor jou dan?
Het kan wel intressant zijn maar vooral voor appartementen oid met zeer weinig ruimte voor een buitenunit en lage warmtevraag
Ik heb wel ruimte voor meerdere buitenunits, echter moeten die allemaal op mijn dakterras terecht komen. Dat ziet er niet echt fraai uit.

Het is de vraag of de oplossing inderdaad voldoende vermogen biedt (ik heb ca 7kW nodig voor verwarmen en iets meer dan de helft daarvan voor koelen). Als dat niet mogelijk blijkt gaan het toch twee aparte systemen worden.

[ Voor 6% gewijzigd door fonsoy op 30-09-2026 22:05 ]

• Technician-
fonsoy schreef op woensdag 30 september 2026 @ 21:57:
[...]

Ik heb wel ruimte voor meerdere buitenunits, echter moeten die allemaal op mijn dakterras terecht komen. Dat ziet er niet echt fraai uit.

Het is de vraag of de oplossing inderdaad voldoende vermogen biedt (ik heb ca 7kW nodig voor verwarmen en iets meer dan de helft daarvan voor koelen). Als dat niet mogelijk blijkt gaan het toch twee aparte systemen worden.
De specs zijn mijn inziens niet bekend, maar DAIKIN zegt zelf nieuwbouw tot 150m2 ik denk dus 5kW max

Adviseur FixClima

• mv_ak
  • Laatst online: 12:43
fonsoy schreef op woensdag 30 september 2026 @ 21:08:
[...]

Samsung heeft ook zoiets, EHS Quint. Weet niet wat de status er nu van is, maar ziet er ook voor ons interessant uit: https://ambrava.nl/all-in-one-warmtepomp/

1 buitenunit

tot 7 binnenunits en vloerverwarming, + SWW vat 260 liter.

Hoop alleen dat de geluidsdruk meevalt op de erfgrens ivm rijtjeswoning.

Idee is dan om de woonkamer te verwarmen met zowel vloerverwarming als airco voor geval de vloerverwarming op koude dagen het niet red.

• Djvdb
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 08:31
fonsoy schreef op woensdag 30 september 2026 @ 21:57:
[...]

Mitsubishi electric heeft er ook twee waarvan een dacht ik de 7kw wel haalt.

e-Golf 2018 | Climarad Sensa V2X | 3200 Wp WZW I WP: ME Ecodan SUZ-SWM60VA2 + ERST20D-VM2E

• Cyberpope
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

Ik zit juist te wachten op meer ontwikkeling voor indoorunits waar alles in zit. Maar denk dat nog paar jaartje met mijn CV ketel moet doen.

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

• Djvdb
Cyberpope schreef op donderdag 1 oktober 2026 @ 06:46:
Ik zit juist te wachten op meer ontwikkeling voor indoorunits waar alles in zit. Maar denk dat nog paar jaartje met mijn CV ketel moet doen.
Wat hoop je dat er nog bijkomt dan?

e-Golf 2018 | Climarad Sensa V2X | 3200 Wp WZW I WP: ME Ecodan SUZ-SWM60VA2 + ERST20D-VM2E

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

Djvdb schreef op donderdag 1 oktober 2026 @ 07:13:
[...]

Wat hoop je dat er nog bijkomt dan?
Meer keuze / concurrentie / kleinere units / stillere units

Kortom een iets meer volwassen markt. Ik heb wel ruimte op mijn zolder (tussenwoning) en heb liever geen buitenunits aan mijn gevel of in mijn tuin.

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

• Djvdb
Cyberpope schreef op donderdag 1 oktober 2026 @ 07:17:
[...]

Meer keuze / concurrentie / kleinere units / stillere units

Kortom een iets meer volwassen markt. Ik heb wel ruimte op mijn zolder (tussenwoning) en heb liever geen buitenunits aan mijn gevel of in mijn tuin.
Denk niet dat daar nog heel veel verandering in komt, misschien iets stiller met die thermo-akoestische warmtepompen, maar bij lucht/water blijft luchtverplaatsing altijd nodig en in dat opzicht gaan klein en stil niet samen.

• marcop23
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 12:40
Djvdb schreef op donderdag 1 oktober 2026 @ 05:42:
[...]

Mitsubishi electric heeft er ook twee waarvan een dacht ik de 7kw wel haalt.
Heb je daar een linkje van?

• Djvdb

• Blackraven
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 06-10 09:59
BarryH schreef op woensdag 30 september 2026 @ 20:55:
[...]

Een kennis had naar de 2 merken gekeken, maar afgeknapt op aanbevolen grote buffers
Dat is ook maar relatief; standaard betreft het binnendeel bij Ovum een hygiënebuffer, grootste deel volume wordt voor tapwater gebruikt. Dus dan hoef je geen boilervat meer.

WP: ME PUHZ-SW75YAA+EHST20D-VM2C2+ESP | EVSE: SmartEVSE v2 | PV: 11kWp Solax/Growatt

• fonsoy
Djvdb schreef op donderdag 1 oktober 2026 @ 07:34:
[...]

Denk niet dat daar nog heel veel verandering in komt, misschien iets stiller met die thermo-akoestische warmtepompen, maar bij lucht/water blijft luchtverplaatsing altijd nodig en in dat opzicht gaan klein en stil niet samen.
Er bestaan kappen die er uit zien als een schoorsteen @Cyberpope ; https://www.dhps.nl/blog/warmtepomp-buitenunit-in-schoorsteen

Stiekem zit er een Panasonic warmtepomp in verborgen. Ziet er strak uit als je het mij vraagt.

• Mjier
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 09:51
fonsoy schreef op donderdag 1 oktober 2026 @ 14:26:
[...]

Er bestaan kappen die er uit zien als een schoorsteen @Cyberpope ; https://www.dhps.nl/blog/warmtepomp-buitenunit-in-schoorsteen

Stiekem zit er een Panasonic warmtepomp in verborgen. Ziet er strak uit als je het mij vraagt.
Omdat je er niet bij kunt zonder steiger/hoogwerker geven dit soort dakopstellingen veel gezeik op met onderhoud of storingen.

Vaillant Arotherm plus 55/6 - Atlantic Explorer V4 200l - Solaredge 1800wp - Home Assistant - Macte voyager twin

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 13:17
mv_ak schreef op woensdag 30 september 2026 @ 23:06:
[...]

Samsung heeft ook zoiets, EHS Quint. Weet niet wat de status er nu van is, maar ziet er ook voor ons interessant uit: https://ambrava.nl/all-in-one-warmtepomp/

1 buitenunit

Idee is dan om de woonkamer te verwarmen met zowel vloerverwarming als airco voor geval de vloerverwarming op koude dagen het niet red.
https://samsung-climateso.../ehs/quint/outdoor.html#5

Het is geen rijtjeswoning machine met 12kW.
62dB sound power level. maar ik verwacht tonaaltoeslag met zo'n kleine buitenunit.

Dat valt mee voor een 12kW machine...

Maar wat is er oprecht bijzonder aan? Het is een L/W machine en dus moet je je de leidingen waardoor je gekoeld water wil sturen voor condenserend koelen isoleren... Dat is niets anders dan elke andere L/W machine waar je een fancoil met condensafvoer aan hangt.

[ Voor 14% gewijzigd door Ronald op 01-10-2026 15:16 ]

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

fonsoy schreef op donderdag 1 oktober 2026 @ 14:26:
[...]

Zou ik eerder voor deze gaan: https://unimount.nl/modellen/unimount-in-dak/ of deze https://www.breman.nl/zak...installatiefabriek/aferi/ Is vanuit binnen bereikbaar ipv elk keer een hoogwerker huren omdat onderhoud nodig is. Maar dat bedoel ik juist, op dit moment duiken vele opties op. Sommige verdwijnen snel weer van de markt als niet handig (zoals jouw units, die alleen leuk zijn voor woningbouwverenigingen met onderhoudscontact die meerdere woningen achter elkaar kan pakken, maar nu daar ook al terug komen ivm kosten).

(en dit soort oplossingen zijn nog verschrikkelijk duur overigens)

En nog liever zoiets: https://aardgasvrij.niben...YyjkB8dZXjahoCzwIQAvD_BwE Maar zoals ik al zijn. Graag meer keuze en meer markwerking als het even kan.

[ Voor 27% gewijzigd door Cyberpope op 01-10-2026 15:36 ]

• JBtL
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 10:23
Maar wat is er oprecht bijzonder aan? Het is een L/W machine en dus moet je je de leidingen waardoor je gekoeld water wil sturen voor condenserend koelen isoleren... Dat is niets anders dan elke andere L/W machine waar je een fancoil met condensafvoer aan hangt.
Nee, dit zijn multi-split warmtepompen, met zowel een of meerdere L/L binnendelen als een L/W binnendeel. Dat is oprecht best ideaal bij een afgiftesysteem dat niet geschikt is om mee te koelen.

Remeha Elga Ace 4kW - MHI SRK ZS-W 4kW - 5355 Wp ZO - 1000 Wp vlak - 4200 Wp NW - 7x Jaga Strada + zelfbouw DBE - 3xVictron Multiplus II 48V 5000 + 62kWh LFP accu - DoucheWTW + 1.5kW 200l Smart Boiler

• mv_ak
JBtL schreef op donderdag 1 oktober 2026 @ 17:52:
[...]

Nee, dit zijn multi-split warmtepompen, met zowel een of meerdere L/L binnendelen als een L/W binnendeel. Dat is oprecht best ideaal bij een afgiftesysteem dat niet geschikt is om mee te koelen.
Inderdaad, en voor de specifieke situatie dat je L/L koelt boven en beneden of badkamer (ofSWW) verwarmt, wint ie de warmte terug uit de uitgaande stroom. Of dat echt zoden aan de dijk zet weet ik niet, maar dat maakt zo’n mixed systeem wel interessanter.

• mv_ak
Ronald schreef op donderdag 1 oktober 2026 @ 15:15:
[...]

https://samsung-climateso.../ehs/quint/outdoor.html#5

Het is geen rijtjeswoning machine met 12kW.
62dB sound power level. maar ik verwacht tonaaltoeslag met zo'n kleine buitenunit.

Dat valt mee voor een 12kW machine...

In de folder heeft de kleinste buitenunit 4,4kW en kun je max 2 binnendelen (airco’s neem ik aan) aansluiten, de 16kW versie kan tot 7 binnendelen.

Ik zie 4,4 - 6,6 - 9,0 - 12 - 16 dus genoeg keuze lijkt me voor dimensionering.

• tinusa4
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 13:07
Nu 2 jaar een NIBE S735 (L/W zonder buitenunit) in gebruik. Mijn ervaring/verbruikcijfers van afgelopen jaar zijn te lezen via https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/86258302
mv_ak schreef op donderdag 1 oktober 2026 @ 18:24:
Inderdaad, en voor de specifieke situatie dat je L/L koelt boven en beneden of badkamer (ofSWW) verwarmt, wint ie de warmte terug uit de uitgaande stroom. Of dat echt zoden aan de dijk zet weet ik niet, maar dat maakt zo’n mixed systeem wel interessanter.
Daar zou ik niet al te zeker van zijn. Het multi-split systeem van Mitsubishi (hierboven ook genoemd) kan dat volgens mij niet. En ik denk dat dat ook geldt voor het systeem van Daikin.
Alleen het systeem van Samsung hierboven lijkt beide wel gelijktijdig te kunnen.
Vroeger konden alleen VRF-systemen dat. Maar wellicht dat de echte installateurs in dit topic (@Technician- etc) dat kunnen bevestigen.

[ Voor 8% gewijzigd door Andrehj op 02-10-2026 17:26 ]

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

• Technician-
Andrehj schreef op vrijdag 2 oktober 2026 @ 17:24:
[...]

Daar zou ik niet al te zeker van zijn. Het multi-split systeem van Mitsubishi (hierboven ook genoemd) kan dat volgens mij niet. En ik denk dat dat ook geldt voor het systeem van Daikin.
Alleen het systeem van Samsung hierboven lijkt beide wel gelijktijdig te kunnen.
Vroeger konden alleen VRF-systemen dat. Maar wellicht dat de echte installateurs in dit topic (@Technician- etc) dat kunnen bevestigen.
Samsung heeft soms van die wonderlijke dingen, in NL vrij onbekend maar inderdaad, deze kan de warmte uit het koelproces voeden aan het warme water, doordat dit een mini VRF is met ingebouwde branchbox.

Adviseur FixClima

• workzone
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 13:21
Technician- schreef op vrijdag 2 oktober 2026 @ 17:29:
[...]

Samsung heeft soms van die wonderlijke dingen, in NL vrij onbekend maar inderdaad, deze kan de warmte uit het koelproces voeden aan het warme water, doordat dit een mini VRF is met ingebouwde branchbox.
Maar voor de units met <12kW (R32) is dit dus voor 2027 einde oefening ivm met de aangescherpte regels?

MP II 5000 | 25kWh LFP | Solar 5.4kWp Oost / 1.2kWp Zuid / 1.7kWp West / 0.6kWp Noord | L/L & Cascading L/W WP | WPB | Tubbergen

• Technician-
workzone schreef op vrijdag 2 oktober 2026 @ 19:47:
[...]

Maar voor de units met <12kW (R32) is dit dus voor 2027 einde oefening ivm met de aangescherpte regels?
Dan doen ze er gewoon R454C in.

Adviseur FixClima

• ErikVers
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 13:13

ErikVers

e-Duurzaam

Kijk hier wordt ik heel enthousiast van:

De “small M”, of “M 3-9kW” genaamd. Een unit met de afmetingen van de L en met de opstelling mogelijkheden van de M serie.

De vernieuwde uitstraling van de binnenunits is mooi meegenomen; Front paneel met magneet montage een opening aan bovenzijde en wieltjes onder de twee all in one varianten is natuurlijk een mooie aanvulling.

Het lijkt a.d.h.v. de afbeelding ook dat er een volledig zwarte controller beschikbaar komt en ik ga er voor het gemak vanuit dat hij net als normale M met enkel de controller is te plaatsen. Vooral het standalone plaatsen is een pré voor daar waar dat kan. 🙏👋👍👌

Als de datasheets er zijn zal ik de data in mijn warmtepomp-vergelijker uploaden.
Nb afgelopen week de nieuwe Viessmann modellen ook geüpload.

https://youtu.be/ii27sFW22BI?is=WVvw_tuQeg84ccg-

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WpVSbKDIXTtrGllbUJqxcc3VO2M=/800x/filters:strip_exif()/f/image/7iihhBYf0sy1cJkLY9ikl0Nc.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 10% gewijzigd door ErikVers op 03-10-2026 08:16 ]

Heat Geek Getraind | WP Pana 5H - Solar 6m2 PVT icm 300liter - PV 8970WP: 27stuks - Home Assistant - Thuisbatterij advies |

• copykat
  • Registratie: September 2009
  • Nu online

copykat

Good copy isn't bad

@ErikVers interresant. (Op eerste gezicht.) Wat (voor mij) van belang is hoe verhoud hij zich tegen een Valliant 55,75/8.1 in geluid en zo. Vooral laag, weinig buiten geluid is iets dat belangrijk is. En natuurlijk prijs. ;-)

In de promo ziet het er gelikt uit.

Werken is best leuk maar er gaat zoveel vrijetijd in zitten dat mn hobby's onder druk komen. Kan niet wachten om van mn werk mn hobby te maken.....

• marcop23
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 12:40
copykat schreef op zaterdag 3 oktober 2026 @ 12:08:
@ErikVers interresant. (Op eerste gezicht.) Wat (voor mij) van belang is hoe verhoud hij zich tegen een Valliant 55,75/8.1 in geluid en zo. Vooral laag, weinig buiten geluid is iets dat belangrijk is. En natuurlijk prijs. ;-)

In het filmpje staat:
Quiet operation: 26 dB(A) at 5 m*
* In quiet mode 3 (Q=2). ErP sound power: 50 dB(A).
Ik weet even niet hoe het zich verhoudt met de Vaillant in Stille Modus.

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

copykat schreef op zaterdag 3 oktober 2026 @ 12:08:

Tov pro zit je sowieso al wel goed. De plus (8.1 die je noemde) zal denk ik lastig te zijn “verslaan” op lwa max maar is ook wel ander prijskaartje.

Ik zag al wat db waardes bij ERP situatie en op 5 meter maar als volledige specs heb dan laat ik het weten hier.

Max Geluidsvermogen LWA,max,dag *1
dB(A)

Je wil natuurlijk gewoon geluidsvermogen (bij de bron) ipv geluidsdruk (op x meter). Al is het al netjes dat ze erbij vermelden dat op 5meter is.

De pana heeft weer als voordeel dat ze gewoon rvs all in one leveren ipv met staal wat Vaillant doet. Dan kan het nog eventueel naar boven worden getild (gewicht) en onderhoudsvrij.

En in twee maatvoeringen is natuurlijk flex 😉

Let wel ik ben een groot pana fan dus kijk vooral naar de data straks ipv mijn teksten.

[ Voor 35% gewijzigd door ErikVers op 03-10-2026 13:17 ]

Heat Geek Getraind | WP Pana 5H - Solar 6m2 PVT icm 300liter - PV 8970WP: 27stuks - Home Assistant - Thuisbatterij advies |

• Jan-tweak
  • Registratie: November 2025
  • Laatst online: 12:35
Technician- schreef op vrijdag 2 oktober 2026 @ 20:40:
[...]

Dan doen ze er gewoon R454C in.
Nee, R454C is zeker niet geschikt als drop-in vervanging van oudere koudemiddelen, de installatie moet voor R454C volledig geoptimaliseerd worden, dus dit betekend een nieuw ontwerp.

• Jan-tweak
  • Registratie: November 2025
  • Laatst online: 12:35
mv_ak schreef op woensdag 30 september 2026 @ 23:06:
[...]

1 buitenunit

aan de geluidsdruk heb je niets m.b.t. de geluidseisen van de overheid, die gaan namelijk uit van het geluidsvermogen (LwA) ipv de geluidsdruk (LpA), beide in dB echter zijn dit twee totaal verschillende waarden.
Eis is 40 dB op de erfgrens op 1,5m hoogte cq bij de dichtsbij zijnde venster/deur opening.

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

Jan-tweak schreef op zaterdag 3 oktober 2026 @ 13:07:
[...]

Nee, R454C is zeker niet geschikt als drop-in vervanging van oudere koudemiddelen, de installatie moet voor R454C volledig geoptimaliseerd worden, dus dit betekend een nieuw ontwerp.
Je je hebt helemaal gelijk; heeft ander condensatie punt dus aangepast ontwerp. Maar veel meer dan ander koudemiddel expansievat en/of werkdruk kan het volgens mij niet zijn.

Wat @Technician- bedoeld is dat de huidige split units van r410 en r32 overgaan naar. (Met kleine aanpassingen intern.). Je ziet veelal met de nieuwe split introducties gewoon de zelfde binnen en buitenkast met een ander kleurtje en naam 😉

Voor zolang het mag en kan 👍✅

[ Voor 3% gewijzigd door ErikVers op 03-10-2026 13:20 ]

• copykat
  • Nu online

copykat

Good copy isn't bad

ErikVers schreef op zaterdag 3 oktober 2026 @ 13:01:
[...]

Tov pro zit je sowieso al wel goed. De plus (8.1 die je noemde) zal denk ik lastig te zijn “verslaan” op lwa max maar is ook wel ander prijskaartje.
Prijskaartje doet ook stevig mee in onze keuze. We hebben een "moeilijk" huis schijnt voor een FE wp vandaar dat stil een belangrijke factor is én voldoende modulerend vermogen. 3-9kw klinkt daardoor top. Tot nu toe leek alleen de Valliants pro en plus te voldoen aan de geluidsdruk eisen en dan nog is plaatsing een puzzel. :X
Ik zag al wat db waardes bij ERP situatie en op 5 meter maar als volledige specs heb dan laat ik het weten hier.

Max Geluidsvermogen LWA,max,dag *1
dB(A)

Je wil natuurlijk gewoon geluidsvermogen (bij de bron) ipv geluidsdruk (op x meter). Al is het al netjes dat ze erbij vermelden dat op 5meter is.
Ben ook benieuwd hoe de "veiligheidszone" om de buitenunit ligt. Valliant heeft een slim systeem om die extra compact te hebben.
De pana heeft weer als voordeel dat ze gewoon rvs all in one leveren ipv met staal wat Vaillant doet. Dan kan het nog eventueel naar boven worden getild (gewicht) en onderhoudsvrij.

En in twee maatvoeringen is natuurlijk flex 😉

Let wel ik ben een groot pana fan dus kijk vooral naar de data straks ipv mijn teksten.
Vooral dat naar boven kunnen sjouwen via de trappen is fijn. En onderhoudsvrij rvs. Het feit dat Panasonic ook aircos heeft is een extra plus. ( ik denk er sterk over om a2a en a2w te plaatsen.) Dan heb je 1 cloud en misschien kunnen ze samen werken in de winter en zomer.

Werken is best leuk maar er gaat zoveel vrijetijd in zitten dat mn hobby's onder druk komen. Kan niet wachten om van mn werk mn hobby te maken.....

copykat schreef op zaterdag 3 oktober 2026 @ 14:15:
Vooral dat naar boven kunnen sjouwen via de trappen is fijn.
Wij hebben hier een stalen vat naar de 1e verdieping getild. Met vier man is dat prima te doen. Ik had met wat spanbanden handvatten gemaakt, twee wat hoger en twee wat lager. Dan til je zo'n vat zo de trap op.
Wel belangrijk is dat je verdiepingsvloer geschikt is voor het (aanzienlijke) gewicht van een gevuld SWW-vat. Dat is wel altijd een aandachtspunt.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

copykat schreef op zaterdag 3 oktober 2026 @ 14:15:
[...]

Prijskaartje doet ook stevig mee in onze keuze. We hebben een "moeilijk" huis schijnt voor een FE wp vandaar dat stil een belangrijke factor is én voldoende modulerend vermogen. 3-9kw klinkt daardoor top. Tot nu toe leek alleen de Valliants pro en plus te voldoen aan de geluidsdruk eisen en dan nog is plaatsing een puzzel. :X

[...]

Ben ook benieuwd hoe de "veiligheidszone" om de buitenunit ligt. Valliant heeft een slim systeem om die extra compact te hebben.

[...]

Vooral dat naar boven kunnen sjouwen via de trappen is fijn. En onderhoudsvrij rvs. Het feit dat Panasonic ook aircos heeft is een extra plus. ( ik denk er sterk over om a2a en a2w te plaatsen.) Dan heb je 1 cloud en misschien kunnen ze samen werken in de winter en zomer.
Let op 3-9 kW is de range aan modellen. Vermoed een 3-5-7-9 maar wat elk model bij welke temp min en max kan gaan doen is nog niet bekend👍😉

[ Voor 8% gewijzigd door ErikVers op 03-10-2026 15:29 ]

• copykat
  • Nu online

copykat

Good copy isn't bad

@Andrehj vloer is prefab kanaalplaat. Dus dat zou geen probleem moeten opleveren.

@ErikVers terugmodulering is vooral met niet condenserend koelen en in de overgangsmaanden dat snachts de temp dropt buiten van belang heb ik begrepen als je een stooklijn gebruikt.

Eerst maar ff fancoils op mn hr cv laten draaien deze winter. Kan ik een beetje kijken of mn eerder berekende warmteverlies met een kreupele cv en veel electra kachels een beetje klopt.

Als ik de cv op 45graden of zo laat draaien zal in de woonkamer de huidige radiatoren t moeilijk krijgen maar daar kan ik dan mn salderings kilowatts voor inzetten 😅 en volgend jaar klappen maken met de omzetting.

copykat schreef op zaterdag 3 oktober 2026 @ 16:03:
@Andrehj vloer is prefab kanaalplaat. Dus dat zou geen probleem moeten opleveren.
Wel als je dat vat naast het trapgat plaatst, op een plek waar de kanaalplaatvloer toch al flink verzwakt is. En dat is waar in de praktijk die vaten vaak terecht komen... Dan moet je echt eerst even een constructeur raadplegen.

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

@ErikVers terugmodulering is vooral met niet condenserend koelen en in de overgangsmaanden dat snachts de temp dropt buiten van belang heb ik begrepen als je een stooklijn gebruikt.

Eerst maar ff fancoils op mn hr cv laten draaien deze winter. Kan ik een beetje kijken of mn eerder berekende warmteverlies met een kreupele cv en veel electra kachels een beetje klopt.

Als ik de cv op 45graden of zo laat draaien zal in de woonkamer de huidige radiatoren t moeilijk krijgen maar daar kan ik dan mn salderings kilowatts voor inzetten 😅 en volgend jaar klappen maken met de omzetting.
Het gaat wat ver om hier helemaal nu op in te gaan maar je moet weten wat het minimale vermogen is van je warmtepomp en het minimale vermogen van je afgifte bij welke ruimte temperatuur en gem. watertemperatuur.

Je kan dan zelf de afweging maken of die water temperatuur laag genoeg is voor jou.

Hoog minimaal vermogen betekend vaak een vrij hoge minimale watertemp of meer aan uit schakelingen op de thermostaat omdat te warm wordt in de woning. Je stelt bij voorkeur namelijk niet je water trmp lager dan het minimale vermogen van je afgifte. Want dan gaat je warmtepomp zijn vermogen niet kwijt kunnen.

Een buffer is enkel een uitstel van executie. Je hebt afgifte nodig en indien mogelijk een laag minimaal vermogen van je warmtepomp 👌👍

• Technician-
Jan-tweak schreef op zaterdag 3 oktober 2026 @ 13:07:
[...]

R32 is al een A2L koudemiddel, dus de interne componenten zijn geschikt voor lage brandbaarheid middelen. Het is verder geen grote ingreep de units geschikt te maken voor een laag gwp koudemiddel als R454C.
Afstelling LEV en tikje andere compressor (volume/druk) en de fabrikant is er.
Je zult zien dat dit najaar alle grote fabrikanten hiermee komen in bestaande en vernieuwde modellen. (Bv mooie kans om met antraciet buitendeel te komen)

Adviseur FixClima

• Seafarer
  • Registratie: November 2012

Seafarer

XXX

Ketel moet je niet beperken op temperatuur, vermogen naar beneden halen en cv pomp hoger zetten dat is de ultieme test. En zeker met fancoils. Weet je meteen wat je nodig hebt aan vermogen.

Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler. :) Debiet is vermogen en niet de temperatuur.

• Rojado
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 11:11
Seafarer schreef op zaterdag 3 oktober 2026 @ 17:08:
[...]

Ketel moet je niet beperken op temperatuur, vermogen naar beneden halen en cv pomp hoger zetten dat is de ultieme test. En zeker met fancoils. Weet je meteen wat je nodig hebt aan vermogen.
Klopt, hier ook destijds de cv ketel op het laagste vermogen gezet, hoogste pompsnelheid en 35 en ook nog 30 graden getest. Hiermee kon bij vrieskou buiten de binnentemperatuur constant gehouden worden. Huis uit 1979 met alleen extra vloerisolatie en oud dubbel glas. Nadien nog HR++ glas geplaatst. Dit zonder fancoils die ik wel ging gebruiken bij de WP.

Dan kun je goed gaan rekenen.

Dus niet alleen een keer proberen op 40 graden te stoken, het is te gemakkelijk om pompsnelheid (hoewel ik daar bij een intergas ketel even het gasblok moest loshalen om bij de pomp te komen) en vermogen aan te passen om meer zekerheid te verkrijgen.

Los van alles kan ik zeggen dat de Koevlaas II formule best goed klopt, na 3 jaar WP gebruik kan ik zeggen dat het vermogen klopte dat ik had uitgerekend en ook het verbruik in kWh ten opzichte van m3 gas

• copykat
  • Nu online

copykat

Good copy isn't bad

Seafarer schreef op zaterdag 3 oktober 2026 @ 17:08:
[...]

Als mn fancoils hangen kom ik hier in detail even op terug ok?

• Tomexergie
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 09:49
Monitoring Warmtepompen.

Zoals eerder vermeld stop ik met het faciliteren van de monitoring. Dit vanwege mijn gezondheid . Ik wil aan mijn opvolger, die jullie zelf moeten kiezen, de originele Excel file opsturen.

groet, Tom

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
@Tomexergie
Bedankt voor alle jaren bijhouden en beterschap en sterkte.

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• Franciesco
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 12:16
Inderdaad, veel dank en hopelijk verbeterd je gezondheid @Tomexergie !

• Sunri5e
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 06-10 23:31
Puur uit nieuwsgierigheid. Wat zijn op een beetje de topmerken in de warmtepompwereld?

• Plenkske
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 07:14
@Sunri5e zie de eerste post van dit topic voor de merkspecifieke topics.

Ik denk dat de meest gebruikte hier zijn:
Mitsubishi Electric
Panasonic
Daikin

En zo zijn er nog vele andere merken. Elk merk heeft wel weer voor en nadelen. Wat is de definitie van een topmerk ? Soms is dat ook wat je zelf wil / nodig hebt ...

[ Voor 35% gewijzigd door Plenkske op 06-10-2026 10:40 ]

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Nu online

dunklefaser

Point Of KnowReturn

Plenkske schreef op dinsdag 6 oktober 2026 @ 10:39:
@Sunri5e zie de eerste post van dit topic voor de merkspecifieke topics.

Ik denk dat de meest gebruikte hier zijn:
Mitsubishi Electric
Panasonic
Daikin

En zo zijn er nog vele andere merken. Elk merk heeft wel weer voor en nadelen. Wat is de definitie van een topmerk ? Soms is dat ook wat je zelf wil / nodig hebt ...
Ik zou bij de rvo navragen - ISDE subsidies - zij hebben volgens mij een representatief overzicht.
@Sunri5e En om nog een paar namen in willekeurige volgorde te noemen:
WeHeat, LG, de Warmte, Nibe, Adlar, Vaillant, ...

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

• SebastiaanPs
  • Registratie: Oktober 2022
  • Nu online
Sunri5e schreef op dinsdag 6 oktober 2026 @ 10:17:
Puur uit nieuwsgierigheid. Wat zijn op een beetje de topmerken in de warmtepompwereld?
Maar als je het bij topmerken wil houden (dat was jouw vraag) dan zou ik het rijtje beperken tot Mitsubishi Electric, Panasonic, Daikin, Vaillant en Nibe.

WP: Mitsubishi Electric SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D. PV 3330 Wp. Huis 1931, gasloos sinds jan '24.

• Laurences
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 12:51
Mede tweakers ik vraag jullige om wat hulp of goede raad om een gedegen keuze te maken voor ons warmtepomp systeem. Uit de warmteverlies berekening van de installateur komt 8,98 kW. De energiebehoefte moet dus minimaal rond de 9 kW zitten.

We willen graag een (compacte) binnenunit en kunnen met deze capaciteit uit de voeten (1 badkamer, we zijn met 3 personen en korte douchers). Ik heb de keuze terugbracht naar 2 installaties die op 400v aangesloten worden.

De installateur zelf stelt voor een Nibe S2125-12 met VVM S320 binnenunit (185L). Kosten +/- 17.000 incl btw, daar gaat nog 2800 subsidie van af.

Zelf zit ik nu ook te kijken naar naar de (nieuwe) Vaillant arotherm plus 105/8.1 met binnenunit de Unitower VIH QW 190/7 E (188L) die heeft nog een klein geïntegreerd buffervat van 18L. Kosten +/- 11.800 incl btw, daar gaat nog 3700 subsidie van af.

Als ik de data vergelijk zie ik dat ze qua prestaties wel enigszins verschillen, en omdat het voor mij nog nieuwe materie is wil ik dit toch even kort opsommen om wat raad van jullie te krijgen.

Het afgiftesysteem is begane grond 135m2 vloerverwarming (16mm, 10cm hoh) + verdieping met 42m2 vloerverwarming. Die laatste verwacht ik eigenlijk niet te gebruiken. Omdat de woning volledig nageisoleerd is en van vrijwel géén isolatie naar bijna nieuwbouw waardes is nageïsoleerd heb ik geen betrouwbaar gasverbruik ter referentie. De warmteverlies (heatbox) berekening komt uit op 9 kW.

Ik merkte op dat de nibe (veel) verder kan terugmoduleren. In de schouderseizoenen dus weinig tot geen pendelen te verwachten van deze machine. T.o.v. de Vaillant is dat verschil aanzienlijk. Namelijk:

A7/W35: Nibe = 2,5-9,9kW bereik en de Vaillant = 4,6-14,4kW.

Het prijsverschil is echter wel aanzienlijk en ik vraag me af of het te rechtvaardigen is om de nibe te kiezen. Wat zou ik verder kunnen uitzoeken om hierin een gedegen keuze te kunnen maken?

• datadevil
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 12:12
Dat is iig veel goedkoper dan mijn offertes voor weheat van 16000 (sparrow met 300L boiler), Panasonic (Panasonic R290 Inverterunit 5 kW 1 fase,Panasonic R290 All In One L-Serie 5-9 kW 185L) voor bijna 18000 en Valiant (VAI uniTOWER std VIH QW 190/7 E , wp R290 aTHERM+ 35 230V)….

Volgende week volgende maar het geeft me niet veel hoop…

• RichieB
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 13:10
Laurences schreef op dinsdag 6 oktober 2026 @ 19:39:
[...]
[...]
Dat is appels met peren vergelijken. Pak eens een 10 kW Vaillant, die zal vast ook een lager minimumvermogen hebben. Weet je al hoeveel kW je nodig hebt? Uit te rekenen via de Koevlaas methode, koudste dag (als je goede cijfers heb van een vorige winter) of warmteverliesberekening.

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

• Laurences
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 12:51
RichieB schreef op dinsdag 6 oktober 2026 @ 20:04:
[...]

Dat is appels met peren vergelijken. Pak eens een 10 kW Vaillant, die zal vast ook een lager minimumvermogen hebben. Weet je al hoeveel kW je nodig hebt? Uit te rekenen via de Koevlaas methode, koudste dag (als je goede cijfers heb van een vorige winter) of warmteverliesberekening.
Ik heb voor de vergelijking de vermogenswaardes erbij gepakt van de A7W35. Het model is in de basis een 10 kW model van Vaillant en een model kleiner is 7kW. Die zal in de winter tekort komen bij koudere temperaturen. Helaas heb ik geen gegevens die ik betrouwbaar kan gebruiken op basis van gasverbruik omdat de woning nu volledig is nageïsoleerd. Wel uit de heatbox berekening bij -10c de 9kW verlies gekregen, daar ben ik ook van uitgegaan. Ik loop hier op stuk, en ik zie even niet hoe ik hier nu een gedegen keuze in kan maken. Alle tips en hulp zijn zeer welkom.

• Daan_96
  • Registratie: Maart 2026
Ik heb nog niet veel ervaring en ben ook plannen aan het maken.

Maar als je je warmteverlies berekend en die bij -10 9kw is moet de warmte pomp toch bij -10 die 9kw kunnen leveren? Dat betekend waarschijnlijk dat het bij A7W35 een heel stuk zwaarder wordt dan 9kw.

Ontwerpen jullie dan op de koudste temperatuur? Of kun je daar op afwijken als he bijvoorbeeld ook nog een hout kachel hebt voor de enkele keren dat het zo koud is hier in Nederland.

Plannen voorbereiden: Renovatie Boerderij (>80% zelfvoorzienend) > Hout CV i.c.m. WP, 300L SWW, 1500L CV, WTW, 16kwp i.c.m. 48/64kwh (D)ESS, regenwater opslag

• RichieB
@Laurences Kijk eens op deze site voor alternatieven: https://e-duurzaam.nl/all-electric-warmtepomp-vergelijken/

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 09:16
@Laurences wauw wat een strakke deal op dia Vaillant! morgen tekenen voor ze de prijs verhogen;) ik denk dat die WP wel 1 maat kleiner mag maar voor t geld hoef je het niet te laten. misschien is dat minimumvermogen idd lastig maar je hebt met 110m2 vloeroppervlak zoveel afgifte en bufferwerking dat dat ook erg mee gaat vallen. Ik zie weinig reden het anders te doen.

(en gefeliciteerd: je hebt denk ik de goedkoopate warmtepomp-offerte van heel tweakers jaargang 2026 te pakken (H) )

• RichieB
Daan_96 schreef op dinsdag 6 oktober 2026 @ 21:31:
[...]
Ontwerpen jullie dan op de koudste temperatuur? Of kun je daar op afwijken als he bijvoorbeeld ook nog een hout kachel hebt voor de enkele keren dat het zo koud is hier in Nederland.
Ja, je ontwerpt doorgaans op de koudste temperatuur die je verwacht. Ik woon zelf aan de kust en -10 °C wordt het hier niet meer. Als je een houtkachel hebt kan je daar zeker rekening mee houden en bijv. op -5 °C ontwerpen.

• blb4
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 02:42
RichieB schreef op dinsdag 6 oktober 2026 @ 22:04:
[...]

Ja, je ontwerpt doorgaans op de koudste temperatuur die je verwacht. Ik woon zelf aan de kust en -10 °C wordt het hier niet meer. Als je een houtkachel hebt kan je daar zeker rekening mee houden en bijv. op -5 °C ontwerpen.
zorg dan wel dat bij die -5 °C (of welke realistische ontwerptemperatuur dan ook) de warmtepomp het gewoon op z'n compressor red en niet al zwaar moet leunen op 't elektrische element.

Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+MT GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, IONIQ5 84kWh PE MY26, gasloos '23

• RBJansen
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 13:22
Ik heb net een topic aangemaakt voor advies m.b.t. aanschaf van een full-electric warmtepomp. Mocht iemand input willen geven, heel graag!

• EVfan
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 10:03
Laurences schreef op dinsdag 6 oktober 2026 @ 19:39:
Mede tweakers ik vraag jullige om wat hulp of goede raad om een gedegen keuze te maken voor ons warmtepomp systeem. Uit de warmteverlies berekening van de installateur komt 8,98 kW. De energiebehoefte moet dus minimaal rond de 9 kW zitten.

We willen graag een (compacte) binnenunit en kunnen met deze capaciteit uit de voeten (1 badkamer, we zijn met 3 personen en korte douchers). Ik heb de keuze terugbracht naar 2 installaties die op 400v aangesloten worden.

De installateur zelf stelt voor een Nibe S2125-12 met VVM S320 binnenunit (185L). Kosten +/- 17.000 incl btw, daar gaat nog 2800 subsidie van af.

Zelf zit ik nu ook te kijken naar naar de (nieuwe) Vaillant arotherm plus 105/8.1 met binnenunit de Unitower VIH QW 190/7 E (188L) die heeft nog een klein geïntegreerd buffervat van 18L. Kosten +/- 11.800 incl btw, daar gaat nog 3700 subsidie van af.

Als ik de data vergelijk zie ik dat ze qua prestaties wel enigszins verschillen, en omdat het voor mij nog nieuwe materie is wil ik dit toch even kort opsommen om wat raad van jullie te krijgen.

Het afgiftesysteem is begane grond 135m2 vloerverwarming (16mm, 10cm hoh) + verdieping met 42m2 vloerverwarming. Die laatste verwacht ik eigenlijk niet te gebruiken. Omdat de woning volledig nageisoleerd is en van vrijwel géén isolatie naar bijna nieuwbouw waardes is nageïsoleerd heb ik geen betrouwbaar gasverbruik ter referentie. De warmteverlies (heatbox) berekening komt uit op 9 kW.

Ik merkte op dat de nibe (veel) verder kan terugmoduleren. In de schouderseizoenen dus weinig tot geen pendelen te verwachten van deze machine. T.o.v. de Vaillant is dat verschil aanzienlijk. Namelijk:

Het prijsverschil is echter wel aanzienlijk en ik vraag me af of het te rechtvaardigen is om de nibe te kiezen. Wat zou ik verder kunnen uitzoeken om hierin een gedegen keuze te kunnen maken?
@Laurences

Ik heb destijds ook deze Nibe WP overwogen, maar niet gekozen. als ik me het goed herinner heeft deze WP een vermogen van 9kW op de compressor en een elektrisch element van 3 kW dat bijspringt als dat vermogen gevraagd wordt. Controleer dat even goed zou ik adviseren.

Mitsubishi Electric PUZ-WM 112YAA; ERPT20X-VM2E; PV 3900 Wp ZW, 3900 Wp NW

RichieB schreef op dinsdag 6 oktober 2026 @ 22:04:
Ontwerpen op -5 zorgt er vaak voor dat je rond het vriespunt te weinig vermogen over hebt om te compenseren voor de vele defrosts. Ik zou dus nooit hoger dan -7 gaan zitten.
En in Oost-NL nog steeds op -10.
Check dit topic en zijn voorgangers maar eens op de vele berichten die over verlies van gemiddeld vermogen door defrosts elke winter weer terugkomen.
En ja, dan moet de WP dat vermogen uiteraard ook bij die buitentemperatuur kunnen leveren.
En vergeet niet te letten op de watertemperatuur! Bereken dus bij welke watertemperatuur je afgiftesysteem dan vermogen kwijt kan, en check of je WP dat vermogen ook bij die watertemperatuur kan leveren.
Het max WP-vermogen neemt namelijk niet alleen af met de buitentemperatuur maar ook (minder) bij een hogere watertemperatuur.
Dat de WP dan bij hogere buitentemperaturen ook een hoger max vermogen heeft is iets wat voor elke WP geldt en normaliter geen probleem.
Daarom zoek je een WP uit op het maximum vermogen bij A-10W35 en het minimum vermogen bij A+12W25. Precies die vermogen staan daarom ook in de tabellen in de TS van het Mitsubishi Electric Ecodan Lucht/Water Warmtepompen topic.
@Daan_96

• Daan_96
  • Registratie: Maart 2026
Bedankt, ik denk dat ik daarmee op de goede weg zat maar dit bevestigd en verduidelijkt het nog meer!

Plannen voorbereiden: Renovatie Boerderij (>80% zelfvoorzienend) > Hout CV i.c.m. WP, 300L SWW, 1500L CV, WTW, 16kwp i.c.m. 48/64kwh (D)ESS, regenwater opslag

Pagina: 1 ... 275 276 Laatste

Let op:
Bij posten in dit topic wordt aangenomen dat je Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic al gelezen hebt :)