• juulie19
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 24-05 18:36
Hi allen,

Tijdje terug een topic geopend: Advies gevraagd voor 8kw WP nu ook wat offertes binnen en keuze gelimiteerd tot het volgende, beide all electric met 300l boilervat:

~10.000 netto voor een Daikin EBLA08E3V3

~12.000 netto voor een Vaillant aroTHERM pro VWL 75

2000 minder betalen is natuurlijk top, maar vraag me of de nieuwere Vaillant toch het verschill waard is? Daarbij komt dus het feit dat die op het dak komt te staan, dus minder geluidsdruk en resonantie is belangrijk (waar de Vaillant net iets beter voor is, maar weet niet of dit echt veel verschil is in de praktijk, of dat je beter dan een paar honder euro kan stoppen in veren etc.)

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
De Arotherm pro /6 is van 2020, de altherma 3 m is van 2022... Maar de vaillant is nog steeds competitief op alles.
De Arotherm pro /8.1 is nog niet leverbaar via NL.

Volgens geluidslabel.com doet Altherma 3 M 8kW 64dB maximaal, de /6 57+3 tonaal, de /8.1 57.

Dat zijn geen kleine verschillen... dus als geluid van belang is, dan valt de Daikin gewoon af.

[ Voor 7% gewijzigd door Ronald op 18-05-2026 21:53 ]

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• Seafarer
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 00:09

Seafarer

XXX

[b]marten12 in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #11"

Hoe denken jullie hierover? En zijn er bijvoorbeeld ook merken die hierin uitblinken, bijvoorbeeld door een lange compatibiliteit van onderdelen te garanderen?
Ik zou me daar niet blind op staren.

Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler. :) Debiet is vermogen en niet de temperatuur.

• asdfvdsa
  • Registratie: Mei 2024
  • Laatst online: 13:52
@JBtL Dank voor je suggestie, ik heb de vrije invoer toegevoegd, dat was inderdaad de juiste implementatiekeuze.

@EVfan, @dunklefaser , @RichieB  @Ronald : De convectoren en boosters zijn toegevoegd onder “overige afgifte”. Het is misschien iets minder nauwkeurig dan de radiatoren en vloerverwarming maar je moet wat.

@mr_evil08 die excel sheet was behulpzaam, dank!

@Bazz0847 Ik heb een simpele versie van jouw radiator booster rekenmodel overgenomen, dank daarvoor, misschien ook leuk voor mensen om te zien wat boosters kunnen toevoegen aan hun bestaande systeem.

Weet iemand iets van een dataset die zou helpen de aanvoertemperatuur bij -5 te linken aan verwachte SCOP? Dan zouden wij de CO2 besparing kunnen gokken, hoewel dit misschien te veel natte vingerwerk wordt, zeker gezien het rebound effect.

gasweg.nl

• MotorBeast
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 14:14
Het wordt tijd dat wij gaan promoten dat FE waardeloos is, niet aan beginnen, alleen maar problemen etc zodat onze WP's kunnen blijven draaien. :+ Einde cynisme maar het gaat echt wel een probleem worden. Iedere avond tig reclame's op tv voor EV's. Feest compleet. https://www.nu.nl/economie/6396187/ondernemers-en-gemeente-eindhoven-slaan-alarm-vanwege-overvol-stroomnet.html

• copykat
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 14:29

copykat

Good copy isn't bad

Thuisaccu die forcast wat je nodig hebt in spits uur momenten om zo t net t ontlasten zal gemeen goed worden. aldan niet met je zonnestroom of net stroom opladen tot moment dat je wp en dergelijke (EV?) tijdens de piekuren uit de accu kunnen gevoed worden of in iedergeval zoveel mogelijk.

Dus niet handelen maar meer shaving/demping piek afname.

Werken is best leuk maar er gaat zoveel vrijetijd in zitten dat mn hobby's onder druk komen. Kan niet wachten om van mn werk mn hobby te maken.....

• Beer070
  • Registratie: Augustus 2021
  • Nu online
copykat schreef op dinsdag 19 mei 2026 @ 12:20:
Thuisaccu die forcast wat je nodig hebt in spits uur momenten om zo t net t ontlasten zal gemeen goed worden. aldan niet met je zonnestroom of net stroom opladen tot moment dat je wp en dergelijke (EV?) tijdens de piekuren uit de accu kunnen gevoed worden of in iedergeval zoveel mogelijk.

Dus niet handelen maar meer shaving/demping piek afname.
volgens mij zit ik een eindje aan de bovenkant van warmtepomp energie gebruik met 1-15kw, en daarmee is het nog een heel eind naar een kookplaat (5kw) of EV laden (11kw).

Als ik een goeie korting zou krijgen om naar 3x2A te gaan dan zou ik het zo kunnen doen, en ik denk eerlijk gezegd heel veel huishoudens. Volgens mij wordt ruim 60% van alle elektra in die piek nog steeds door bedrijven gebruikt, en die zal het niet zo veel kunnen schelen, tenzij 3x35 of 3x80A heel veel duurder wordt.

• Ronald
  • Nu online
asdfvdsa schreef op dinsdag 19 mei 2026 @ 12:05:

Weet iemand iets van een dataset die zou helpen de aanvoertemperatuur bij -5 te linken aan verwachte SCOP? Dan zouden wij de CO2 besparing kunnen gokken, hoewel dit misschien te veel natte vingerwerk wordt, zeker gezien het rebound effect.
Mitsubishi electric heeft een databook site, zoals ze het noemen, waarin een gedetailleerde grafieken staan van de prestaties en COP .

verschillen tussen merken zijn niet voldoende relevant, dus de data van ME moet je wel wat uit kunnen halen.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 14:31
@asdfvdsa Voor mij met FE-wp en 100% groene stroom is de rekensom simpel.
Ik vermijd de CO2-productie van de voorheen verbrande m³ aan gas.
Als ik nog verder isoleer wordt mijn CO2-besparing dan minder?

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

• asdfvdsa
  • Registratie: Mei 2024
  • Laatst online: 13:52
dunklefaser schreef op dinsdag 19 mei 2026 @ 12:55:
@asdfvdsa Voor mij met FE-wp en 100% groene stroom is de rekensom simpel.
Ik vermijd de CO2-productie van de voorheen verbrande m³ aan gas.
Als ik nog verder isoleer wordt mijn CO2-besparing dan minder?
In principe wel, omdat je minder dan minder kWh elektrisch gaat gebruiken die in de winter vaak nog 300g/kWh kosten. Maar omdat je al een warmtepomp hebt die ook nog vrij efficient draait heb je natuurlijk wel diminishing returns, misschien dat het in jouw situatie zelfs minder CO2e besparing oplevert dan het isoleren CO2e kost.

Het hangt er natuurlijk ook heel erg van uit hoe erg je gelooft in het groene stroom verhaal in de winter, als je daar 100% in mee gaat is zelfs COP1 beter dan gas. Zelf heb ik ook groene stroom maar vind ik het ook leuk om naar de "echte" uitstoot per kWh te kijken. Als ik per 15 minuten de CO2e/kWh combineer met het gebruik van mijn warmtepomp kom ik op 440kg per jaar werkelijke uitstoot, met gas was dat zo'n 1344kg CO2e dus ik bespaar grofweg 1000kg CO2e per jaar, wat alleen maar beter wordt naarmate er meer windmolens online komen.

Ik bedoelde meer voor gasweg.nl, om mensen te laten zien hoeveel CO2e ze besparen met de overstap van gas naar een FE warmtepomp.

[ Voor 25% gewijzigd door asdfvdsa op 19-05-2026 13:09 ]

gasweg.nl

• marten12
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 15:13
BarryH schreef op maandag 18 mei 2026 @ 17:00:
- en zelfs als het weer 10k kost heb je toch ook weer de integraal lagere kosten? en heb opzeggen vastrecht gas in je som zitten?
De terugverdientijd van de goedkoopste installatie (Quatt) is 8 jaar. Dus als hij in jaar 8 defect raakt en ik kies een nieuwe installatie, dan is de installatie kostenneutraal geweest. Elk jaar dat hij het langer doet is rendement. Stel dat installatie 15 jaar meegaat, dan is het (financieel) rendement een nette 5,7% geweest.
In jaar 15 plaats ik een nieuwe installatie. Nu heb ik echter geen subsidie en korting meer. Ik heb betaal dus de volle aanschafprijs. Daar haal ik mijn rendement (7000 euro) en de onvermijdelijke investering die ik een CV ketel ook had gehad (ter vergelijk) vanaf. Dan is het netto rendement in jaar 15 -4000 euro.
Daarna heb ik wel weer lagere kosten, maar pas in jaar 19 ben ik dan weer kostenneutraal t.o.v. blijven draaien op de CV ketel.

Deze som is misschien wat gek, maar dit komt omdat ik na jaar 8 niet zou kunnen kiezen om terug te gaan naar ketel, daar de gasaansluiting is verwijderd. De investering in een nieuwe installatie is dan dus een verplichting geworden.
SebastiaanPs schreef op maandag 18 mei 2026 @ 17:37:
[...]

Deze website van een mede-Tweaker vind ik een mooie voor het economische aspect van warmtepomp versus gasketel: https://warmtepompofgas.nl

€14k voor een Quatt all electric zou ik persoonlijk niet doen. Voor dat geld kun je ook een A-merk warmtepomp laten installeren. Een passief verwarmde SWW tank van RVS gaat zeer lang mee en hoef je een volgende keer niet te vervangen. Waarom staat bijv Vaillant niet in je shortlist? Evt kun je een eigen topic maken volgens de FAQ (zie onderaan in het geel).
Mooie website! De berekening komen behoorlijk overeen met de berekeningen die ik zelf had gemaakt.
Wat betreft de Quatt Electric, die is vooral interessant vanwege de prijs. Ik heb nu een offerte liggen voor 8200 euro netto (DUO met 187L boiler).
Maar ik ga zeker nog even kijken naar andere pompen/A-merken.

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 15:08
marten12 schreef op dinsdag 19 mei 2026 @ 14:34:
[...]

De terugverdientijd van de goedkoopste installatie (Quatt) is 8 jaar. Dus als hij in jaar 8 defect raakt en ik kies een nieuwe installatie, dan is de installatie kostenneutraal geweest. Elk jaar dat hij het langer doet is rendement. Stel dat installatie 15 jaar meegaat, dan is het (financieel) rendement een nette 5,7% geweest.
In jaar 15 plaats ik een nieuwe installatie. Nu heb ik echter geen subsidie en korting meer. Ik heb betaal dus de volle aanschafprijs. Daar haal ik mijn rendement (7000 euro) en de onvermijdelijke investering die ik een CV ketel ook had gehad (ter vergelijk) vanaf. Dan is het netto rendement in jaar 15 -4000 euro.
Daarna heb ik wel weer lagere kosten, maar pas in jaar 19 ben ik dan weer kostenneutraal t.o.v. blijven draaien op de CV ketel.

Deze som is misschien wat gek, maar dit komt omdat ik na jaar 8 niet zou kunnen kiezen om terug te gaan naar ketel, daar de gasaansluiting is verwijderd. De investering in een nieuwe installatie is dan dus een verplichting geworden.

[...]

Mooie website! De berekening komen behoorlijk overeen met de berekeningen die ik zelf had gemaakt.
Wat betreft de Quatt Electric, die is vooral interessant vanwege de prijs. Ik heb nu een offerte liggen voor 8200 euro netto (DUO met 187L boiler).
Maar ik ga zeker nog even kijken naar andere pompen/A-merken.
Als je naar de kostenstructuur kijkt is het

a - grindbak

b - elektra

c - leidingwerk van buiten naar binnen

d - boiler

e - leiding werk binnen bij boiler aansluiten op bestaand CV net

f - buitenunit en evt. binnenunit

g- buitenunit plaatsen en aansluiten, evt. idem binnenunit

Alleen f en g moeten elke ca 15 jaar.

Bij mijn installatie (pana J monoblock) is dat <5k voor de buitenunit en 2-4 uur voor plaatsing buitenunit en controller binnen weer aansluiten

stel. 6k, naar boven afgerond.

het alternatief is een gasketel van 2.5k? + 15 jaar vastrecht = 8k

Dus ook bij vervanging na x jaar is het goedkoper zonder isde subsidie. Crux is wel dat het aantal manuren bij vervangen niet meer is dan bij vervangen gasketel

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

• _JGC_
  • Laatst online: 14:57
Fijn, 150 liter RVS boilervat 2dehands aangeschaft, denk wil toch eens kijken hoe het met die overbodige magnesiumstaaf is die erin zit... is de schroefdraad weggerot. Draai het dopje eraf, zie een roestige schroefdraad, die kan ik er zo uitpakken met een tang, komt een stompje magnesium mee en de rest van de staaf zit er nog in. Veel verpulverd magnesiumpoeder weggehaald en wat er nog in zit muurvast.

Dopje dicht maken met rubber en dan gewoon het beste maar hopen, of afgeschreven? Andere optie is uitboren, maar dan maak ik nog meer rotzooi dan wanneer ik 'm langzaam laat wegrotten. Het is een RVS boiler, dus ook totaal overbodig.

• Beer070
  • Nu online
_JGC_ schreef op dinsdag 19 mei 2026 @ 17:54:
Fijn, 150 liter RVS boilervat 2dehands aangeschaft, denk wil toch eens kijken hoe het met die overbodige magnesiumstaaf is die erin zit... is de schroefdraad weggerot. Draai het dopje eraf, zie een roestige schroefdraad, die kan ik er zo uitpakken met een tang, komt een stompje magnesium mee en de rest van de staaf zit er nog in. Veel verpulverd magnesiumpoeder weggehaald en wat er nog in zit muurvast.

Dopje dicht maken met rubber en dan gewoon het beste maar hopen, of afgeschreven? Andere optie is uitboren, maar dan maak ik nog meer rotzooi dan wanneer ik 'm langzaam laat wegrotten. Het is een RVS boiler, dus ook totaal overbodig.
Voor cv water… als alleen het dopje verrot is, gewoon vervangen door een goeie maat met rubber of fiber ring?

Voor drinkwater zou ik het onder normale omstandigheden niet doen, maar onder de juiste omstandigheden denk ik dat het zomaar jaren zou kunnen werken…

• _JGC_
Beer070 schreef op dinsdag 19 mei 2026 @ 18:37:
[...]

Voor cv water… als alleen het dopje verrot is, gewoon vervangen door een goeie maat met rubber of fiber ring?

Voor drinkwater zou ik het onder normale omstandigheden niet doen, maar onder de juiste omstandigheden denk ik dat het zomaar jaren zou kunnen werken…
Spiraal is 1" aanaluiting, de boiler zelf heeft de kleinere aansluiting voor tapwater. Anode zal niet veel doen zonder elektrische connectie met de mantel van het vat, dat is nml wat het dopje deed toen er nog een schroefdraad in stak.
Kan nog proberen met een bout verwijderingssetje in de anode te boren en dan kijken of ie eruit komt.
Anode is iets als dit: https://www.groene-energi...-22mm-2C-lengte-50cm.html

• Technician-
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 14:37
_JGC_ schreef op dinsdag 19 mei 2026 @ 17:54:

Weet niet wat voor soort rvs dat is maar anodes zitten er niet voor niks in.

Bepaalde soorten RVS vreten alsnog op

• _JGC_
Technician- schreef op dinsdag 19 mei 2026 @ 19:45:
[...]

Weet niet wat voor soort rvs dat is maar anodes zitten er niet voor niks in.

Bepaalde soorten RVS vreten alsnog op
RVS 304. Verder hebben we hier redelijk hard water.
Veel fabrikanten drukken er voor de zekerheid een anode in. Maar is ook opletten welke heater je erin duwt.

Edit: denk dat ik een stuk gegalvaniseerd draadeind in de dop schroef en die tegen de anode laat drukken, is er weer verbinding en mag die anode langzaam wegvreten.

[ Voor 17% gewijzigd door _JGC_ op 19-05-2026 21:10 ]

• lucas7582
  • Registratie: Mei 2026
  • Laatst online: 23-05 14:39
Hoi allemaal,

Ik ben mij aan het oriënteren op een all-electric warmtepomp en ben benieuwd wat jullie zouden aanraden qua merk/type en vermogen.

Situatie:

- Vrijstaande woning uit 1975

- Energielabel A

- Beneden circa 95 m² vloerverwarming

- Warmtepomp moet kunnen verwarmen én actief koelen via de vloer

- Bovenverdieping wordt verwarmd/gekoeld met airco’s

- Badkamer krijgt elektrische vloerverwarming

- Gezin van 4 personen

- Daarom voorkeur voor circa 300L boilervat

- Goede isolatie / lage temperatuurverwarming

- Comfort en stille werking zijn belangrijk

Ik twijfel momenteel tussen:

- Vaillant aroTHERM Plus/Pro

- Mitsubishi Ecodan R290

- Panasonic Aquarea T-CAP

- eventueel Daikin

- sta open voor andere merken

Wat zouden jullie aanraden qua:

- merk/model

- benodigd vermogen (6 kW vs 8 kW?)

- wel/geen buffervat

- ervaringen met vloerkoeling

- betrouwbaarheid op lange termijn

- COP/verbruik in praktijk

Ben ook benieuwd naar ervaringen met installateurs en naregeling/dauwpuntregeling bij vloerkoeling.

Alvast bedankt!

• BarryH
lucas7582 schreef op dinsdag 19 mei 2026 @ 21:23:
Hoi allemaal,

Ik ben mij aan het oriënteren op een all-electric warmtepomp en ben benieuwd wat jullie zouden aanraden qua merk/type en vermogen.

Situatie:

- Vrijstaande woning uit 1975

- Energielabel A

- Beneden circa 95 m² vloerverwarming

- Warmtepomp moet kunnen verwarmen én actief koelen via de vloer

- Bovenverdieping wordt verwarmd/gekoeld met airco’s

- Badkamer krijgt elektrische vloerverwarming

- Gezin van 4 personen

- Daarom voorkeur voor circa 300L boilervat

- Goede isolatie / lage temperatuurverwarming

- Comfort en stille werking zijn belangrijk

Ik twijfel momenteel tussen:

- Vaillant aroTHERM Plus/Pro

- Mitsubishi Ecodan R290

- Panasonic Aquarea T-CAP

- eventueel Daikin

- sta open voor andere merken

Wat zouden jullie aanraden qua:

- merk/model

- benodigd vermogen (6 kW vs 8 kW?)

- wel/geen buffervat

- ervaringen met vloerkoeling

- betrouwbaarheid op lange termijn

- COP/verbruik in praktijk

Ben ook benieuwd naar ervaringen met installateurs en naregeling/dauwpuntregeling bij vloerkoeling.

Alvast bedankt!
conform Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic een eigen topic openen svp

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

• _JGC_
@lucas7582 Kan je alvast 1 tip geven: laat die badkamer lekker op de warmtepomp meedraaien, die wil je niet met elektrische vloerverwarming doen. Van de stroom waar ik voorheen de winter 3 uurtjes per dag mijn badkamer mee verwarmde doe ik nu het hele huis 24/7 met de warmtepomp. Verbruik van elektrische vloerverwarming is echt ziek veel, het is ook niet in een halfuurtje warm.

• testmanager
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 00:39
Vraagje: ls ik overga naar een warmtepomp en vloerverwarming beneden, ga ik wel de radiator in de keuken missen om de thee- en handoeken te drogen. Heeft een klein handdoekradiatortje nog zin hiervoor, als de watertemperatuur van de verwarming naar +/- 30 graden gaat?

Of dan beter maar een klein elektrisch radiatortje ophangen speciaal voor de natte doeken?

• _JGC_
Zal met ~30 graden ook wel drogen, maar duurt wat langer.
Verwacht er geen wonderen van iig. Ik heb in de badkamer een handdoekradiator van 100x50 hangen, die doet nagenoeg niks met de input vanaf de warmtepomp, die ruimte verwarmen we in de winter met een ventilatorkacheltje.

• STIMPPYYY
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 14:19
Zelfs vanaf 26gr drogen handoeken hier sneller dan dat de handoekradiatoren in de badkamers uit staan. Er komt minimale warmte af dan, maar dan nog...

• Seafarer

Seafarer

XXX

_JGC_ schreef op dinsdag 19 mei 2026 @ 20:52:
[...]

RVS 304. Verder hebben we hier redelijk hard water.
Veel fabrikanten drukken er voor de zekerheid een anode in. Maar is ook opletten welke heater je erin duwt.

Edit: denk dat ik een stuk gegalvaniseerd draadeind in de dop schroef en die tegen de anode laat drukken, is er weer verbinding en mag die anode langzaam wegvreten.
Welke heater? Hoe bedoel je dat?

Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler. :) Debiet is vermogen en niet de temperatuur.

• MotorBeast
Hangen hier ook gewoon aan haakjes aan de muur. Geen enkel probleem.

• freakaleek
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 25-05 12:11
STIMPPYYY schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 09:43:
Zelfs vanaf 26gr drogen handoeken hier sneller dan dat de handoekradiatoren in de badkamers uit staan. Er komt minimale warmte af dan, maar dan nog...
Hier ook duidelijk effect: in het stookseizoen zijn de handdoeken op de handdoekradiator zo droog - in de zomer daarentegen...

• Seafarer

Seafarer

XXX

testmanager schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 09:01:
Vraagje: ls ik overga naar een warmtepomp en vloerverwarming beneden, ga ik wel de radiator in de keuken missen om de thee- en handoeken te drogen. Heeft een klein handdoekradiatortje nog zin hiervoor, als de watertemperatuur van de verwarming naar +/- 30 graden gaat?

Of dan beter maar een klein elektrisch radiatortje ophangen speciaal voor de natte doeken?
Radiator met ventilator ophangen. Je hebt niet alleen temperatuur nodig maar lucht flow en die droogt beter dan temperatuur.

• MisterMailman
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 07:07
Het zou mij de ruimte niet waard zijn om speciaal een radiator te laten hangen voor wat keukendoeken :)

Hier hangen ze op een haakje of op het handvat van de oven (uithangen). En dat droogt uiteindelijk ook wel.

Panasonic WH-MDC05J3E5 | Atlantic Explorer V4 270 | 2800Wp | Gasloos

• _JGC_
Seafarer schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 09:48:
[...]

Welke heater? Hoe bedoel je dat?
Er zit een gat in voor een backup heater, die zat er niet bij, die moet ik zelf nog aanschaffen. Is op zich geen probleem, want 3KW backup heater wil ik niet, ik ga voor 2KW.

Ik had eentje gevonden van Hottech, die wordt ook verkocht door Amazon, reviews zijn zwaar negatief, met foto's na een maand gebruik. Zoiets wil je niet in je boiler hebben steken.
_JGC_ schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 10:07:
Er zit een gat in voor een backup heater, die zat er niet bij, die moet ik zelf nog aanschaffen. Is op zich geen probleem, want 3KW backup heater wil ik niet, ik ga voor 2KW.

Ik had eentje gevonden van Hottech, die wordt ook verkocht door Amazon, reviews zijn zwaar negatief, met foto's na een maand gebruik. Zoiets wil je niet in je boiler hebben steken.
Als je een 3x25 A hoofdaansluiting hebt, zou ik een 3-fasen (met nul!) dompelelement aanschaffen. Die zijn er vanaf 4.5 kW. Ik heb dat ook, en zo'n element kun je dan in trappen van 1.5 kW schakelen om zo het verbruik optimaal op de dan beschikbare PV-stroom af te stemmen.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

• _JGC_
Andrehj schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 10:20:
[...]

Als je een 3x25 A hoofdaansluiting hebt, zou ik een 3-fasen (met nul!) dompelelement aanschaffen. Die zijn er vanaf 4.5 kW. Ik heb dat ook, en zo'n element kun je dan in trappen van 1.5 kW schakelen om zo het verbruik optimaal op de dan beschikbare PV-stroom af te stemmen.
Ik heb helaas 1x35A. Sta wel op de wachtlijst voor een upgrade, maar dat wordt pas begin volgend jaar. Iets met een doortikaansluiting naar de buurman.

Heb alleen geen 3 fase kabel naar de berging liggen, ik heb de hele zwik afgetapt van de 4mm^2 PV groep met een onderverdeler.
_JGC_ schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 10:27:
Ik heb helaas 1x35A. Sta wel op de wachtlijst voor een upgrade, maar dat wordt pas begin volgend jaar. Iets met een doortikaansluiting naar de buurman.

Heb alleen geen 3 fase kabel naar de berging liggen, ik heb de hele zwik afgetapt van de 4mm^2 PV groep met een onderverdeler.
Ik denk dat je (bij voldoende aderdikte van vooral de nuldraad) zo'n driefasen dompelelement ook wel op drie keer dezelfde fase aan kunt sluiten. Mijn element bestaat uit drie afzonderlijke 230V 1.5 kW elementen (ster-configuratie dus). Als je die voorziet van een nuldraad geschikt voor 22A, dan zou ik het wel aandurven.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

• _JGC_
Andrehj schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 10:41:
[...]

Ik denk dat je (bij voldoende aderdikte van vooral de nuldraad) zo'n driefasen dompelelement ook wel op drie keer dezelfde fase aan kunt sluiten. Mijn element bestaat uit drie afzonderlijke 230V 1.5 kW elementen (ster-configuratie dus). Als je die voorziet van een nuldraad geschikt voor 22A, dan zou ik het wel aandurven.
Maar waarom zou ik dat doen? Het is een 150 liter vat, de R32 warmtepomp ragt er 5KW doorheen als het moet en ik heb een DWTW met een spaardouche. Die heater wordt in principe alleen gebruikt voor de wekelijkse legionella run, of in de winter als de warmtepomp het lastiger heeft om 5KW te geven bij lage temperatuur.
_JGC_ schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 10:57:
[...]

Maar waarom zou ik dat doen? Het is een 150 liter vat, de R32 warmtepomp ragt er 5KW doorheen als het moet en ik heb een DWTW met een spaardouche. Die heater wordt in principe alleen gebruikt voor de wekelijkse legionella run, of in de winter als de warmtepomp het lastiger heeft om 5KW te geven bij lage temperatuur.
Paar scenarios:
  1. Tijdens een legionellacyclus wordt door de WP het dompelelement ingeschakeld. Als jij dan met wat slimme software daarvan het vermogen kunt regelen, kun je maximaal je PV-stroom benutten en zo je energiekosten minimaliseren.
  2. Als tijdens heldere winterdag de WP overdag aan het verwarmen is, en er nog steeds PV-stroom over is. Dan kun je het dompelelement inschakelen om (gratis) je SWW te verwarmen terwijl de WP dan (ook gratis) het huis verwarmt.
  3. Als je een dynamisch energietarief hebt kun je op uren met negatieve prijzen met dat element maximaal stroom in je SWW-vat stoppen.

• BarryH
Artikel in Nature over de teststandaard voor warmtepompen:

https://www.nature.com/articles/s44406-026-00028-6

Kritiek op de standaard is:

1/ defrosts niet goed meegenomen doordat een test maar 110 minuten duurt per meetpunt (12, 7, 2, -7 Tb)

2/ de korte runs bij +7 en evt +12 worden niet gemeten (Gewoon 1 continue run)

3/ de compressorspeed aansturing wordt uitgeschakeld en er wordt op 1 compressorsnelheid gemeten

4/ de flow is of constant of variabel naar keuze fabrikant

Daarnaast wordt het punt gemaakt dat oversizing tot te hoge investeringen leidt.

• JBtL
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 14:44
Je hoort overal dat warmtepompen zoveel impact hebben op netcongestie. Ik heb eens nagezocht waar dan mee gerekend wordt (deze is van Liander) - het gaat hier dus om de stroomvraag, niet de warmtevraagAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GL7nEuE61tjiZULlwtqmoRbuPmo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Xded1enZDBfD8NMUD0U87ZZi.png?f=fotoalbum_large

Zo gaat het wel hard met het verwachte toekomstige piekverbruik ja - echt bizar als je dit met de realiteit vergelijkt.

[ Voor 5% gewijzigd door JBtL op 20-05-2026 18:16 ]

Remeha Elga Ace 4kW - MHI SRK ZS-W 4kW - 5355 Wp ZO - 1000 Wp vlak - 4200 Wp NW - 7x Jaga Strada + zelfbouw DBE - 3xVictron Multiplus II 48V 5000 + 62kWh LFP accu - DoucheWTW + 1.5kW 200l Smart Boiler

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

@JBtL wat zien we daar exact dan? Verwachte piekbelasting? Gemiddeld?

Netbeheerders zitten in een lastig pakket. Ze kunnen ook niet te weinig rekenen. Tweakers zetten hun backup elementen vaak uit maar er zijn genoeg installaties die ze gewoon keihard nodig hebben (kansloos genoeg). Zelfs al boven 0 om te ontdooien :')

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

• BarryH
JBtL schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 18:14:
Je hoort overal dat warmtepompen zoveel impact hebben op netcongestie. Ik heb eens nagezocht waar dan mee gerekend wordt (deze is van Liander) - het gaat hier dus om de stroomvraag, niet de warmtevraag[Afbeelding]

Zo gaat het wel hard met het verwachte toekomstige piekverbruik ja - echt bizar als je dit met de realiteit vergelijkt.
Heb je hier het brondocument bij, voor de geinteresseerde die wat meer details wil weten?

b.v. of gemiddelde oppervlak betekent 100m2 (De Weq) of gemiddeld voor dat type/bouwjaar

(bij -10 kan dit voor mijn 165m2 nagenoeg vrijstaande hoekwoning uit 1977 wel kloppen)

[ Voor 5% gewijzigd door BarryH op 20-05-2026 18:35 ]

• JBtL
BarryH schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 18:32:
[...]

Heb je hier het brondocument bij, voor de geinteresseerde die wat meer details wil weten?

b.v. of gemiddelde oppervlak betekent 100m2 (De Weq) of gemiddeld voor dat type/bouwjaar

(bij -10 kan dit voor mijn 165m2 nagenoeg vrijstaande hoekwoning uit 1977 wel kloppen)
https://www.liander.nl/-/media/files/financiele-communicatie/investeringsplannen/investeringsplannen-2026/investeringsplan-liander-elektriciteit-en-gas-2026.pdf?v=1&d=20260423T075210Z

Het gaat om gelijktijdige piekbelasting. Onafhankelijk van woonoppervlak. Er wordt dus vanuit gegaan dat alle woningen bij -10 dit verbruik hebben. Er is echter ook praktijkdata van gemonitorde woningen (op woningniveau) - gemiddeld wel redelijk geisoleerd, de extra gelijktijdige piek per 100 m2 is daar 0.8kW in een realistisch koude winter (1991):https://zoek.officielebekendmakingen.nl/blg-1242752.pdf.

Het verschil is, zeg maar, vrij aanzienlijk tussen theorie en gemeten praktijk. Het kan best wel zijn dat er een keer een woning een element aan gaat, en wat marge is prima. Maar er wordt niet eens gekeken of een woning nageisoleerd is (bijv. obv energielabel). Appartement uit 1920 van 50 m2 - 5.8kW misschien als je hem ombouwt tot sauna?

Remeha Elga Ace 4kW - MHI SRK ZS-W 4kW - 5355 Wp ZO - 1000 Wp vlak - 4200 Wp NW - 7x Jaga Strada + zelfbouw DBE - 3xVictron Multiplus II 48V 5000 + 62kWh LFP accu - DoucheWTW + 1.5kW 200l Smart Boiler

• Kameelstok
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 14:32
JBtL schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 19:25:
[...]

https://www.liander.nl/-/media/files/financiele-communicatie/investeringsplannen/investeringsplannen-2026/investeringsplan-liander-elektriciteit-en-gas-2026.pdf?v=1&d=20260423T075210Z

Het gaat om gelijktijdige piekbelasting. Onafhankelijk van woonoppervlak. Er wordt dus vanuit gegaan dat alle woningen bij -10 dit verbruik hebben. Er is echter ook praktijkdata van gemonitorde woningen (op woningniveau) - gemiddeld wel redelijk geisoleerd, de extra gelijktijdige piek per 100 m2 is daar 0.8kW in een realistisch koude winter (1991):https://zoek.officielebekendmakingen.nl/blg-1242752.pdf.

Het verschil is, zeg maar, vrij aanzienlijk tussen theorie en gemeten praktijk. Het kan best wel zijn dat er een keer een woning een element aan gaat, en wat marge is prima. Maar er wordt niet eens gekeken of een woning nageisoleerd is (bijv. obv energielabel). Appartement uit 1920 van 50 m2 - 5.8kW misschien als je hem ombouwt tot sauna?
De waarden van na 2015 zijn mijns inziens best realistisch. Vergeet niet dat veel installaties worden uitgelegd op een Bèta factor van 0,8. 20% van het benodigde vermogen bij -10 C wordt dus afgedekt met elektrische elementen.

• JBtL
Kameelstok schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 19:34:
[...]

De waarden van na 2015 zijn mijns inziens best realistisch. Vergeet niet dat veel installaties worden uitgelegd op een Bèta factor van 0,8. 20% van het benodigde vermogen bij -10 C wordt dus afgedekt met elektrische elementen.
Het ging mij ook vooral om de oudere huizen - en om de 100% gelijktijdigheid - dat is echt niet realistisch. Er staat in het rapport ook wel ditAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OqmTkYMn5EsnrDoSworIIsNd-hI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/VAfHMT4mOriEsDY5a53VAzWp.png?f=fotoalbum_large Er loopt dus een onderzoek naar - ik meen ook dat in Utrecht (waar het echt kritiek werd) nu met een andere temperatuur wordt gerekend (ik meen iets van -4) waardoor de bijstook ook met een beta van 0.8 nooit meer aangaat . Dat scheelt veel.

• Seafarer

Seafarer

XXX

_JGC_ schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 10:07:
[...]

RVS316L en duurder, bij veel kalk in het water, Incoloy of Titanium. Maar dat zal wel niet voor deze prijs. :)

• Beer070
  • Nu online
[...]

Met 1913 bijna 400m2 tussenwoning zonder hr++ glas stoken wij het met 5kw nog makkelijk naar sauna temperaturen (24+ graden)

Ik denk dat dit plaatje kan kloppen als je verder niets aanpakt, dus ‘in place’ vervanging van gas ketel door FE WP. Doel temperatuur op 60C, en lekker blazen met cop 1.4.

Niet verstandig, maar soms toch realistisch.

• JBtL
Beer070 schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 21:30:
[...]

Met 1913 bijna 400m2 tussenwoning zonder hr++ glas stoken wij het met 5kw nog makkelijk naar sauna temperaturen (24+ graden)

Ik denk dat dit plaatje kan kloppen als je verder niets aanpakt, dus ‘in place’ vervanging van gas ketel door FE WP. Doel temperatuur op 60C, en lekker blazen met cop 1.4.

Niet verstandig, maar soms toch realistisch.
Soms, misschien - en wellicht in het verleden meer - maar dit is toch geen algemeen beeld ?! Het gaat hier om gelijktijdige piekbelasting op LS-niveau - d.w.z. dat ze er zo vanuit gaan dat een hele buurt (alles achter 1 transformator) zo onverantwoord op een warmtepomp overgaat, dat gebeurt toch nergens ?

• Insert12
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 25-05 19:36
[...]

Vergeet de impact van tapwaterproductie niet. Ook bij -10 of andere temperaturen ver onder nul moet een boilervat opgewarmd kunnen worden tot 55 graden, of hoger als er een legionellarun gedaan moet worden. Dat kost een hoop energie en zorgt dus voor een flinke piek in het verbruik.

• JBtL
Insert12 schreef op donderdag 21 mei 2026 @ 00:00:
[...]

Vergeet de impact van tapwaterproductie niet. Ook bij -10 of andere temperaturen ver onder nul moet een boilervat opgewarmd kunnen worden tot 55 graden, of hoger als er een legionellarun gedaan moet worden. Dat kost een hoop energie en zorgt dus voor een flinke piek in het verbruik.
Ja maar weer - het gaat om de gelijktijdigheid. Inductiekookplaten trekken veel meer vermogen, maar de gelijktijdige piek is 300-500W. Niet niks (stiekem best significant) - maar je telt het niet gewoon bij elkaar op.

JBtL schreef op donderdag 21 mei 2026 @ 01:04:
[...]

Ja maar weer - het gaat om de gelijktijdigheid. Inductiekookplaten trekken veel meer vermogen, maar de gelijktijdige piek is 300-500W. Niet niks (stiekem best significant) - maar je telt het niet gewoon bij elkaar op.
Ik dacht eerst dat je gelijk had, maar uit praktijkdata van de installatiemonitor (link naar pdf, zie pagina 13) blijkt dat het opgenomen vermogen van full electric installaties wel degelijk zeer hoog is,

Als we kijken naar de vijf koudste dagen van de maanden januari 2021 t/m maart 2021, ligt de piekbelasting nog eens ca. 1,5 kWelektrisch hoger dan op een doorsnee winterdag. […] Daarnaast wordt mogelijk bij een deel van de all-electric warmtepompen gebruikgemaakt van een elektrisch bijstookelement, dat bij zeer strenge vorst voor een extreem hoge piekbelasting kan zorgen. We zien dit echter niet terug in de onderstaande resultaten.”

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/B4l5tcyQXQucWl4FWUdA_QbVzsk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6rciWxMR5zkd1Gr0zkJotnUt.jpg?f=fotoalbum_large

Dit komt wel degelijk in de buurt van die tabel van Liander die je postte. Al ben ik het wel met je eens dat het voor de oudere woningen waarschijnlijk wordt overschat.

WP: Mitsubishi Electric SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D. PV 3330 Wp. Huis 1931, gasloos sinds jan '24.

• BarryH
SebastiaanPs schreef op donderdag 21 mei 2026 @ 06:36:
[...]

Ik dacht eerst dat je gelijk had, maar uit praktijkdata van de installatiemonitor (link naar pdf, zie pagina 13) blijkt dat het opgenomen vermogen van full electric installaties wel degelijk zeer hoog is,

Als we kijken naar de vijf koudste dagen van de maanden januari 2021 t/m maart 2021, ligt de piekbelasting nog eens ca. 1,5 kWelektrisch hoger dan op een doorsnee winterdag. […] Daarnaast wordt mogelijk bij een deel van de all-electric warmtepompen gebruikgemaakt van een elektrisch bijstookelement, dat bij zeer strenge vorst voor een extreem hoge piekbelasting kan zorgen. We zien dit echter niet terug in de onderstaande resultaten.”

[Afbeelding]

Dit komt wel degelijk in de buurt van die tabel van Liander die je postte. Al ben ik het wel met je eens dat het voor de oudere woningen waarschijnlijk wordt overschat.
Ik vind het middagdal in deze grafiek zo opmerkelijk. Ik kan me haast niet voorstellen dat dat de PV opwek is (gezien de hoogte).

• marcop23
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 13:20
Je kan ook een hele andere conclusie trekken uit de data van Liander in vergelijking met Tweakers: back-up elementen zouden verboden moeten worden (of beter gezegd: de planmatige en dus gelijktijdige inzet ervan bij lage buitentemperaturen). De prijs van inzet van een back-up element is klein voor een individu, maar bijzonder groot voor het collectief.

Indirect doen ze dit natuurlijk wel, want ze zetten in op hybride, en dat heeft sowieso geen elektrische backup. Wel gas...

En de industrie zou moeten inzetten op lage stooklijnen, niet op "de meeste installaties bouwen zonder te veel nadenken want dat is moeilijk en duurt lang".

• BarryH
marcop23 schreef op donderdag 21 mei 2026 @ 08:01:
Je kan ook een hele andere conclusie trekken uit de data van Liander in vergelijking met Tweakers: back-up elementen zouden verboden moeten worden (of beter gezegd: de planmatige en dus gelijktijdige inzet ervan bij lage buitentemperaturen). De prijs van inzet van een back-up element is klein voor een individu, maar bijzonder groot voor het collectief.

Indirect doen ze dit natuurlijk wel, want ze zetten in op hybride, en dat heeft sowieso geen elektrische backup. Wel gas...

En de industrie zou moeten inzetten op lage stooklijnen, niet op "de meeste installaties bouwen zonder te veel nadenken want dat is moeilijk en duurt lang".
Idd, zonder elektrisch element inzet ontwerpen. Maar ook betaalbaar ontwerpen. Voor woningen met laag gasverbruik kan je dan niet het afgiftesysteem gaan verbeteren. Want dan stijgt de investering teveel

• michaelvo
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 11:08
marcop23 schreef op donderdag 21 mei 2026 @ 08:01:
Helemaal mee eens. Hier twee exact dezelfde vrijstaande woningen naast elkaar, beide met full-electric warmtepomp. Mijne zelf bemeten en bedacht met hulp van hier, heb het elektrisch verbruik nog nooit boven de 2,5 kW gezien (SWW misschien 3,0 kW). Buren hebben een kleinere warmtepomp en daar springt onder de x graden een 3 kW element aan met een totaal verbruik van 5 kW. Jaarverbruik is bijna twee keer zo hoog als het mijne (niet helemaal eerlijk want andere Ta, maar toch). Echt zonde, paar euro meer initiële investering en dit was niet nodig geweest, én al lang terugverdiend.

WP: ME PUHZ-SW100YAA + EHSC-VM2D + HTWBOI-300 || AC: MHI SRK/C 50 ZS-W + MHI SRK/C 35 ZS-W || PV: 10.4 kWp ZO/ZW + Enphase IQ8+ || MV: Itho Daalderop CVE-S Optima Inside CO2

• Insert12
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 25-05 19:36
SebastiaanPs schreef op donderdag 21 mei 2026 @ 06:36:
[...]

[Afbeelding]

Ook niet gek trouwens. Bij A-10/W35 zal een COP niet gek veel hoger dan 2,5 zijn. Bij 7kW thermisch vermogen zit je dan al aan 2,8kW opgenomen vermogen. Daar hoef je niet eens een gek grote woning voor te hebben.

Een netbeheerder moet zulke situaties wel meenemen, ook al komt het niet vaak voor.
BarryH schreef op donderdag 21 mei 2026 @ 07:54:
[...]

Ik vind het middagdal in deze grafiek zo opmerkelijk. Ik kan me haast niet voorstellen dat dat de PV opwek is (gezien de hoogte).
Ik zie hier ook wel zo'n patroon. Beetje warmte van overdag de kookplaat aan, lichaamswarmte of zoninstraling en dan gaat de wp uit. De betonvloer is vaak nog wat warmer van een hogere aanvoertemperatuur gedurende de nacht waardoor de wp op winterdagen over de doeltemperatuur + hysterese heen gaat.

• Santee
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 14:15

Santee

Test

Ik heb een aanbod ontvangen van VEH van Heative. Ik weet dat ze een eigen topic hebben maar dit topic is een stuk actiever. Is Heative via VEH een scherp aanbod in jullie optiek? Ik weet dat het een veelal Chinese OEM is en het lijkt niet veel speciaals. Basisprijs is €11.649 voor subsidie voor de Next R290 XL + Next S200. Ze geven een 10-12kW unit aan maar dat lijkt mij overkill aangezien een eerdere berekening op 7-8kW uit kwam.

• Beer070
  • Nu online
JBtL schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 22:03:
[...]

Soms, misschien - en wellicht in het verleden meer - maar dit is toch geen algemeen beeld ?! Het gaat hier om gelijktijdige piekbelasting op LS-niveau - d.w.z. dat ze er zo vanuit gaan dat een hele buurt (alles achter 1 transformator) zo onverantwoord op een warmtepomp overgaat, dat gebeurt toch nergens ?
sorry als mijn sarcasme over de onverhoopte aannames van warmtepomp gebruikers niet overkwam.

Ik ben van mening dat een transitie naar een elektrisch huis minstens ook de isolatie en afgifte meeneemt in de afwegingen.

In sommige appartementen en monumentale huizen kan je niet veel anders dan gewoon heel veel stoken, maar heel vaak is er echt een hoop mogelijk. Nou moet ik ook zeggen dat ik bij isolatiewerkzaamheden bij kennissen en vrienden een hoog gehalte van tegenkom van: 'dit trucje kan ik, dus dat verkoop ik, en ik ga vooral niet nadenken over wat hier werkelijk aan de hand is'. Bijvoorbeeld HR++ glas installeren terwijl het langs de kozijnen tocht, of een warmtepomp booster naast een 40kw ketel aanbieden zonder naar het gas gebruik te vragen (is bij mijzelf gebeurd door het onderhoudsbedrijf van mijn ketel).

Ik heb afgelopen jaar met een wat brakke afgifte met 4000kwh electra de hele winter het kasteel verwarmd, meerendeel van de tijd met maar 1kw aan gebruik, en zonder een keer de 40kw gas ketel aan gehad te hebben. die gaat er deze zomer uit.

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Santee schreef op donderdag 21 mei 2026 @ 16:27:
Ik heb een aanbod ontvangen van VEH van Heative. Ik weet dat ze een eigen topic hebben maar dit topic is een stuk actiever. Is Heative via VEH een scherp aanbod in jullie optiek? Ik weet dat het een veelal Chinese OEM is en het lijkt niet veel speciaals. Basisprijs is €11.649 voor subsidie voor de Next R290 XL + Next S200. Ze geven een 10-12kW unit aan maar dat lijkt mij overkill aangezien een eerdere berekening op 7-8kW uit kwam.
Ik zou nooit van mijn leven zoveel geld uitgeven voor een Chinese warmtepomp. Voor dat geld zou ik minimaal product van een bewezen fabrikant willen hebben.

Begrijp me niet verkeerd, ik heb ook een Chinese pomp en die doet het prima (afgezien van een hoop herrie), maar die was na subsidie gratis. Daar ga ik echt geen 11k voor betalen.

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

• Ronald
  • Nu online
@Santee De 12kW is bij A7W35. De gemiddelde r290 machine verliest 30% bij -10. Dit is dus de-facto een 8kW machine.

Ze geven geen bronvermogen voor het geluid. De geluidsdruk op 1m geven ze niet eens consistent (39 en 43dB op 1 meter) waarbij geen percentage deellast gegeven wordt (En deellast kan ik je verzekeren). Deze waardes zijn dus nog geen emmer koffie bij de starbucks waard.

Verder geheel eens met @Glashelder. Voor te weinig verschil in geld kun je een A-Merk vinden.

En als laatste: Onder welke RVO meldcode denk je subsidie te krijgen? Heative is geen merk op de lijst,

[ Voor 18% gewijzigd door Ronald op 21-05-2026 16:53 ]

• Santee

Santee

Test

Glashelder schreef op donderdag 21 mei 2026 @ 16:41:
[...]

Ik zou nooit van mijn leven zoveel geld uitgeven voor een Chinese warmtepomp. Voor dat geld zou ik minimaal product van een bewezen fabrikant willen hebben.

Begrijp me niet verkeerd, ik heb ook een Chinese pomp en die doet het prima (afgezien van een hoop herrie), maar die was na subsidie gratis. Daar ga ik echt geen 11k voor betalen.
Heb je dan de installatie zelf gedaan? Ben wel benieuwd hoe je dat gratis voor elkaar krijgt.

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Santee schreef op donderdag 21 mei 2026 @ 16:56:
[...]

Heb je dan de installatie zelf gedaan? Ben wel benieuwd hoe je dat gratis voor elkaar krijgt.
Het leeuwendeel wel inderdaad. Elektra, leidingen leggen, afvoer voor condenswater, allemaal zelf gedaan. Mannetje die ook mijn airco's in werking had gesteld heb ik de koeltechnische handelingen laten doen (het ging hier om een split).

• BarryH
Santee schreef op donderdag 21 mei 2026 @ 16:27:
Tja, hoeveel mensen zijn er denk je met praktijk ervaring met dit apparaat die je kunnen helpen als je iets niet snapt of iets niet werkt?

En zoek maar eens op wat het vermogen bij -10 is

[ Voor 3% gewijzigd door BarryH op 21-05-2026 17:23 ]

• Santee

Santee

Test

BarryH schreef op donderdag 21 mei 2026 @ 17:23:
[...]

Tja, hoeveel mensen zijn er denk je met praktijk ervaring met dit apparaat die je kunnen helpen als je iets niet snapt of iets niet werkt?

En zoek maar eens op wat het vermogen bij -10 is
Bedankt allen voor de reacties. Een A-merk wordt dus hoog aangeschreven. Wat valt bij jullie hierbinnen? Ik lees vaak dat mensen de volgende merken als betrouwbaar zien:

Mitsubishi, Nibe, Daikin altherma 3/4 (maar sommigen zeggen B-merk), Vaillant, Bosch (5900i), Panasonic aqua, Adlar (B?).

• BarryH
adlar is niet A (eerder c). lees maar in de verschillende merken topics wat gebruikers zo meemaken.

A merk is niet noodzakelijk (hoewel een aantal echt niet duur zijn, dus waarom niet),

Maar neem wel iets waar je andere gebruikers van kan vinden die weten hoe met het apparaat om te gaan, dan kan je makkelijk hulp krijgen)

• Carboy54
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 15:04
Vaillant organiseert op 1 juni een Tweakersdag op hun hoofdkantoor in Amsterdam voor de introductie van hun nieuwe Arotherm modellen Pro en Plus. Inschrijven kan via onderstaande link:

https://forms.gle/jcChV8H6TTSxgS8q9

Weheat Sparrow + WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L Adviseur Warmtepomponline&Fancoilonline

• _dizzy_
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 07:33
dubbel

[ Voor 98% gewijzigd door teacher op 26-05-2026 09:48 ]

• Naalroc
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 10:57
@_dizzy_ Dubbelpost, staat ook al, en terecht in het Mistsu topic, daar wordt je beter geholpen dan hier in het algemene deel van de wp.

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

• steineken
  • Laatst online: 15:03
MotorBeast schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 12:01:
[...]

Als ik moet kiezen tussen een Dacia en een Volvo kijk ik ook naar meer dan alleen de prijs. Ik ben zo blij met mijn Vaillant. Lees maar eens mee in de topics van verschillende merken. Vaillant topic is oersaai omdat er eigenlijk niets te klagen is. NB: die kennis van je installateur is ook wat waard als hij daarmee een goede installatie wegzet zonder bijvoorbeeld onzinnige buffervaten, goedkope ribbelleidingen, isolatie rond de leidingen enz enz.
Nog bedankt voor het meedenken, vorige week akkoord gegeven voor de nieuwe arotherm pro.

• steineken
Technician- schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 11:52:
[...]

Ik wil niemand tegen het been stoten maar nee, in het LG topic zie ik ook mensen met spijt van met name de nieuwe propaan versie.
En u ook bedankt. Uiteindelijk voor de Arotherm na een kleine prijsaanpassing op hetzelfde bedrag uitgekomen als WeHeat sparrow en York.

• MotorBeast
steineken schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 11:01:
[...]

Nog bedankt voor het meedenken, vorige week akkoord gegeven voor de nieuwe arotherm pro.
Goede timing. Zit je volgende winter er lekker goedkoop bij wbt verwarmingskosten. En....graag gedaan.

• GudZ
  • Laatst online: 11:25
Hier in Nature wordt door Römer et al benoemd dat meer dan de helft van de WP'en overbemeten zijn door beperkte vrijgave van WP specificaties door fabrikanten, curves, programmering.

Grotere units vereisen een grotere investering (bijv unit, leidingwerk, naregeling, etc) en werken gemiddeld inefficiënter dan mogelijk, a.k.a. lagere SCOP.

Ze benoemen het uitvoeren en vrijgeven van meer tests als kostbaar voor de fabrikant maar wel als oplossing voor de structureel overbemeten units, als voorbeeld DE.

Ik denk dat ze de netcapaciteit buiten beschouwing laten want ze pleiten voor een hogere bivalent temp ( omslagpunt voor backup heater) voor een hogere gemiddelde efficiency.

PV Output 1.350Wp ZWW 10°

• BarryH
GudZ schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 11:24:
Hier in Nature wordt door Römer et al benoemd dat meer dan de helft van de WP'en overbemeten zijn door beperkte vrijgave van WP specificaties door fabrikanten, curves, programmering.

Grotere units vereisen een grotere investering (bijv unit, leidingwerk, naregeling, etc) en werken gemiddeld inefficiënter dan mogelijk, a.k.a. lagere SCOP.

Ze benoemen het uitvoeren en vrijgeven van meer tests als kostbaar voor de fabrikant maar wel als oplossing voor de structureel overbemeten units, als voorbeeld DE.

Ik denk dat ze de netcapaciteit buiten beschouwing laten want ze pleiten voor een hogere bivalent temp ( omslagpunt voor backup heater) voor een hogere gemiddelde efficiency.
Vrij theoretisch stukje.

De efficiency gaat vooral over het minimum vermogen. De grote onderscheidende factor daar is 1fase of 3fase warmtepomp: 3fase veelal minimaal 4500watt minimaal vermogen.

Als je dan binnen 1 fase zit, is vaak 1 model kleiner nog steeds hetzelfde minimale vermogen.

Een cascade opstelling kan een voordeel zijn, maar moet je qua electrische aansluiting wel een beetje uitkienen en meer plek in de tuin nodig, en eventueel meer "antivorst" verbruik.

• Technician-
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 14:37
GudZ schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 11:24:

Meer dan de helft, waar? In Nl? in de EU?

Wat ik veel meer zie is onderbemeten warmtepompen waardoor de BUH meer aanschakelt, wat ook inefficiënt is.

vooral de laatste tijd zie ik voorbeelden waar een 7-8 kW wordt aangeboden in grote vrijstaande villa’s met 3 badkamers en >22gr vloerverwarming, en nee geen nieuwbouw.

Dat komt omdat dat voor veel merken de grootste warmtepomp In het assortiment is, wordt er snel gezegd: joh dat gaat wel.

Als je Nibe laat ontwerpen krijg je altijd zo’n 30% te weinig en 30% wordt met BUH gerekend

• Santee

Santee

Test

steineken schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 11:02:
[...]

En u ook bedankt. Uiteindelijk voor de Arotherm na een kleine prijsaanpassing op hetzelfde bedrag uitgekomen als WeHeat sparrow en York.
Dus je bent van 13K naar 10,5K gegaan voor de aroTherm pro ipv plus versie? Wat voor boilervat ben je voor gegaan? Dat klinkt wel als een goede deal! Indien het een installateur is in omgeving Gelderland stuur ik je graag een PB :)

• steineken
Santee schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 13:37:
[...]

Dus je bent van 13K naar 10,5K gegaan voor de aroTherm pro ipv plus versie? Wat voor boilervat ben je voor gegaan? Dat klinkt wel als een goede deal! Indien het een installateur is in omgeving Gelderland stuur ik je graag een PB :)
Het is 13.6K voor aftrek van subsidie. Na aftrek subsidie kom ik naar verwachting op 11K uit.

AroTherm pro 7kw.
WeHeat 300 liter Boiler.

Zelf wel de elektra klaargelegd omdat ik toch midden in een renovatie zit. Ik stuur je de naam van de installateur wel even.
Pagina: 1 ... 266 267 Laatste

Let op:
Bij posten in dit topic wordt aangenomen dat je Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic al gelezen hebt :)