Remeha Elga Ace 4kW - MHI SRK ZS-W 4kW - 5355 Wp ZO - 1000 Wp vlak - 4200 Wp NW - 7x Jaga Strada + zelfbouw DBE - 3xVictron Multiplus II 48V 5000 + 62kWh LFP accu - DoucheWTW + 1.5kW 200l Smart Boiler
[ Voor 162% gewijzigd door mr_evil08 op 17-01-2026 13:22 ]
WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M
In ieder geval de onderste zodat je het hele vat kunt verwarmen. Direct na het verwarmen heb je dan geen gelaagdheid, dus ik zou ook de bovenste spiraal aansluiten. 1.4 m² is sowieso al niet zoveel.JBtL schreef op zaterdag 17 januari 2026 @ 11:30:
En nog een vraag: ik heb dit boilervat met twee spiralen. Zouden jullie de warmtepomp op beide spiralen aansluiten (groter oppervlak 1.4m2) of alleen op de onderste (kleiner oppervlak 0.9m2, maar betere gelaagdheid).
[Afbeelding]
Beide. Dan heb je aan een lagere deltaT genoeg, en kom je hopelijk tot 50 graden watertemperatuur. Hoef je nog maar 10 graden met het element voor de wekelijkse legionellaJBtL schreef op zaterdag 17 januari 2026 @ 11:30:
Ik ben aan het proberen een Elga Ace (hybride) warmtepomp te hacken om ook een boilervat te verwarmen. Dit gaat via een externe aansturing via modbus. Nu wil ik zo veel mogelijk een 'normale' boilercyclus nabootsen tijdens de twee omschakelmomenten - wat is de volgorde waarop een 'normale' warmtepomp dit doet? Liefst ook met het aantal secondes van elke fase. Ik heb nu dit:
[Afbeelding]
Dus eerst compressor uit, dan pomp uit - wachtperiode (hier zou ik de 3-wegklep omschakelen - dan pomp aan, compressor aan. En bij de terugschakeling weer hetzelfde.
En nog een vraag: ik heb dit boilervat met twee spiralen. Zouden jullie de warmtepomp op beide spiralen aansluiten (groter oppervlak 1.4m2) of alleen op de onderste (kleiner oppervlak 0.9m2, maar betere gelaagdheid).
[Afbeelding]
5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017
Misschien dat ik het dan niet snap. Maar mijn hele opvatting van het nominale vermogen is juist dat de pomp dat ook langere tijd kan leveren onder suboptimale omstandigheden, zoals bijvoorbeeld defrosts. Misschien is vermogen dan niet de juiste term en past 1 uurs of 24 uurs capaciteit oid beter.Andrehj schreef op zaterdag 17 januari 2026 @ 10:13:
[...]
Nee. Beide niet. Het netto maximaal vermogen van mijn WP was vooral erg laag omdat ik tijdens sneeuwbuien probeerde te bepalen wat er toen haalbaar was. Piekvermogen bleek toen prima te kloppen, en dat kan mijn WP ook echt wel continu leveren. Probleem is alleen dat ie door de sneeuw steeds erg erg snel dicht vroor.
Als het droog is en vriest zal ik (als ik tijd en zin heb) het nog wel eens testen. Dan komt ie echt veel beter uit de verf.
e-Golf 2018 | Climarad Sensa V2X | 3200 Wp WZW I WP: ME Ecodan SUZ-SWM60VA2 + ERST20D-VM2E
Daar twijfel ik dus over. Dit is mijn redenering: als je de spiraal boven ook gebruikt ga je het bovenste gedeelte van de boiler aan het begin van de run koelen, waardoor je vanwege convectie in bijna de hele boiler een gemiddelde temperatuur krijgt (bijvoorbeeld bij een half gebruikte boiler, 100l op 50 graden boven, en 100l op 10 graden onder - na 10minuten is de boiler dan gemiddeld 30 graden). Behalve comfortverlies als je op dat moment net wil douchen levert dit een hogere benodigde aanvoertemperatuur vanuit de warmtepomp op. Gebruik je alleen de onderste spiraal dan blijft de 100l op 50 graden boven zitten en verwarm je alleen de onderste helft die 10 graden is - dan win je dus best wat efficiëntie, ook met een hogere delta T. Aan het einde van de run lever je wel weer wat in omdat dan de temperatuur in beide gevallen gelijk wordt en de hogere delta T zwaarder gaat wegen. Lastig te bepalen wat het beste zou zijn, maar ik neig juist naar alleen onderin aansluiten.BarryH schreef op zaterdag 17 januari 2026 @ 15:07:
[...]
Beide. Dan heb je aan een lagere deltaT genoeg, en kom je hopelijk tot 50 graden watertemperatuur. Hoef je nog maar 10 graden met het element voor de wekelijkse legionella
Remeha Elga Ace 4kW - MHI SRK ZS-W 4kW - 5355 Wp ZO - 1000 Wp vlak - 4200 Wp NW - 7x Jaga Strada + zelfbouw DBE - 3xVictron Multiplus II 48V 5000 + 62kWh LFP accu - DoucheWTW + 1.5kW 200l Smart Boiler
Ik zou eens wat zoeken bij @mkleinman, die heeft een ELGA hybride zonder CV ketel draaien. Maar SSW mbv WPB, dat dan weer wel.JBtL schreef op zaterdag 17 januari 2026 @ 11:30:
Ik ben aan het proberen een Elga Ace (hybride) warmtepomp te hacken om ook een boilervat te verwarmen. Dit gaat via een externe aansturing via modbus. Nu wil ik zo veel mogelijk een 'normale' boilercyclus nabootsen tijdens de twee omschakelmomenten - wat is de volgorde waarop een 'normale' warmtepomp dit doet? Liefst ook met het aantal secondes van elke fase. Ik heb nu dit:
[Afbeelding]
Dus eerst compressor uit, dan pomp uit - wachtperiode (hier zou ik de 3-wegklep omschakelen - dan pomp aan, compressor aan. En bij de terugschakeling weer hetzelfde.
[Afbeelding]
Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23
Als je op vol vermogen je boiler effectief kan opwarmen kan je ook weer sneller terugschakelen naar woning verwarmen....
Vandaag had de WP haast (door lage temperatuur boiler): 7,8kW met deltaT 21 graden:
[ Voor 45% gewijzigd door BarryH op 17-01-2026 18:26 ]
5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017
Nou, ik weet het niet precies.JBtL schreef op zaterdag 17 januari 2026 @ 18:56:
@BarryH de onderste spiraal heeft een vermogen van 39kW bij een delta T van 50K, voor de 3.5 kW van de Elga Ace zou 4.5K dan het temperatuurverschil zijn, en 2.8K bij een combinatie van beide. Maar de praktijk wijkt daar dus erg van af?
1/ Bij mij meet ik spiraal in en spiraal uit en daarnaast de temperatuur op ca. 20 cm van de bodem.
2/ Mijn elektrisch element zit ook in de warmtepomp, dus die werkt ook nog via de spiraal.
2/ Ik zou denken dat in de winter je de boiler met 5kW oid wil opwarmen?
3/ Het hangt er ook vanaf naar welke temperatuur je de boiler wil brengen.
4/ en hoe dat met een elektrisch element gaat. Gaat dit in het midden, onderin? en naarwelke temperatuur daamee.
5/ ik ben niet zo bang voor het risico dat de doucher merkt dat de boiler opwarmt.
[ Voor 4% gewijzigd door BarryH op 17-01-2026 19:11 ]
Dat kan nog veel makkelijker, zonder Modbus, dat is de oververhitfunctie.JBtL schreef op zaterdag 17 januari 2026 @ 11:30:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Zie ook tabel 37. "Parameters voor spontane oververhitting" in hoofdstuk 7.3.5 ( technisch bedoeld om extra gebruik te maken van PV opwek ).
In dat geval stel je een blokkerende ingang in op oververhitting. Het moment dat je die dus sluit bepaald parameter HP091 hoeveel hoger je aanvoertemperatuur moet worden.
Stel je die in op +30 graden en je aanvoer zou volgens je stooklijn 30 zijn dan gaat je ELGA dus een poging wagen om 60 graden water te maken. Als je dat dan combineert met een driewegklep die je door je boilervat laat lopen dan kan je dus een boilervat opwarmen.
Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.
Voor zover ik het nu begrijp is "nominaal" het door de fabrikant gekozen vermogen bij een bepaalde temperatuur. Dit vermogen is gekoppeld aan de erbij genoemde COP. Het doel lijkt me om een goede seizoens-COP samen te stellen door bij een aantal standaard-temperaturen een handig vermogen te cherry-picken. Met andere woorden: ze moeten hun energielabel verantwoorden.Djvdb schreef op zaterdag 17 januari 2026 @ 16:25:
[...]
Misschien dat ik het dan niet snap. Maar mijn hele opvatting van het nominale vermogen is juist dat de pomp dat ook langere tijd kan leveren onder suboptimale omstandigheden, zoals bijvoorbeeld defrosts. Misschien is vermogen dan niet de juiste term en past 1 uurs of 24 uurs capaciteit oid beter.
Als je bij Vaillant kijkt en dit vergelijkt met de COP/kW-tabellen in de befaamde Tsjechische documentatie dan zie je dat voor elke temperatuur (A-7, A2, A7) het vermogen met de beste COP is gekozen. Zelfs de mysterieus lage 2 kW bij A2 buitentemp levert vrijwel de hoogste COP op.
Het lijkt me sterk dat defrosts e.d. zijn meegenomen want bij die COP staat doorgaans dat het volgens EN 14511 gemeten is, dus onder "ideale" omstandigheden. Het is dan echt het apparaatvermogen en niet het vermogen om je huis te verwarmen.
Ik zou ook wel graag het hoogste getal zien dat een pomp langere tijd kan leveren onder suboptimale omstandigheden. Maar dat lijkt het inderdaad niet te zijn.
---
Oh trouwens, uit de richtlijn 2024/1275 van de EU over energieprestatie:
Eerste deel van die zin is wat @ErikVers zei, maar het dikgedrukte is wat ik hierboven bedoel: dat het een maximumvermogen is bij een gegeven rendement.“nominaal vermogen”: het maximale verwarmingsvermogen, uitgedrukt in kW, dat door de fabrikant voor continu gebruik is aangegeven en gegarandeerd, waarbij het door hem aangegeven nuttig rendement wordt gehaald
[ Voor 13% gewijzigd door martijnst op 17-01-2026 21:05 ]
Bij mijn Amber 120, denkt iedereen aan 12kW.
Pnom voor tapwater is 12kW, terwijl Prated 7,5-8kW is.
https://mijn.bcrg.nl/medi...GG/20250131GG_WE2xxxm.pdf
En in energielabel voor verwarming staat ie voor 9kW
https://ithodaalderop.com...20%20ruimteverwarming.png
Is ook niet zo gek, want zo wordt ie door de leugenaars van Itho ook verkocht, kijk maar op https://www.ithodaalderop.nl/amber:Get!em schreef op zaterdag 17 januari 2026 @ 23:12:
Pnom is inderdaad een leuke term. Zeker in combinatie met de naamgeving.
Bij mijn Amber 120, denkt iedereen aan 12kW.
Verkrijgbaar in drie vermogens (6,5kW, 9,5kW en 12kW)
Geen idee hoe ze dat label voor elkaar gesjoemeld hebben, want hij levert als het er op aan komt (bij -7) inderdaad hooguit 8 kW (als je aan 35 °C water genoeg hebt), bij -10 houdt het bij <7 kW al op.Get!em schreef op zaterdag 17 januari 2026 @ 23:12:
Pnom voor tapwater is 12kW, terwijl Prated 7,5-8kW is.
https://mijn.bcrg.nl/medi...GG/20250131GG_WE2xxxm.pdf
En in energielabel voor verwarming staat ie voor 9kW
[ Voor 4% gewijzigd door Andrehj op 18-01-2026 09:34 ]
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
Ik denk dat het wel goed is om dat wat gecontroleerder te doen - volgens mij schakelen de meeste warmtepompen even de compressor en de pomp af bij de omschakeling van verwarmen naar SWW en andersom (er is tijdens het omschakelen een moment dat er helemaal geen doorstroming mogelijk is, dan wil je volgens mij voorkomen dat de pomp hoge druk opbouwt). En ga je op de manier die je beschrijft niet extra warm water in de boiler maken juist als het buiten koud is?mkleinman schreef op zaterdag 17 januari 2026 @ 19:38:
[...]
Dat kan nog veel makkelijker, zonder Modbus, dat is de oververhitfunctie.
Zie ook tabel 37. "Parameters voor spontane oververhitting" in hoofdstuk 7.3.5 ( technisch bedoeld om extra gebruik te maken van PV opwek ).
In dat geval stel je een blokkerende ingang in op oververhitting. Het moment dat je die dus sluit bepaald parameter HP091 hoeveel hoger je aanvoertemperatuur moet worden.
Stel je die in op +30 graden en je aanvoer zou volgens je stooklijn 30 zijn dan gaat je ELGA dus een poging wagen om 60 graden water te maken. Als je dat dan combineert met een driewegklep die je door je boilervat laat lopen dan kan je dus een boilervat opwarmen.
[ Voor 6% gewijzigd door JBtL op 18-01-2026 14:06 ]
Welke hoge druk? Meeste CV pompen komen niet hoger dan 0,7bar en nul flow.JBtL schreef op zondag 18 januari 2026 @ 13:56:
[...]
Ik denk dat het wel goed is om dat wat gecontroleerder te doen - volgens mij schakelen de meeste warmtepompen even de compressor en de pomp af bij de omschakeling van verwarmen naar SWW en andersom (er is tijdens het omschakelen een moment dat er helemaal geen doorstroming mogelijk is, dan wil je volgens mij voorkomen dat de pomp hoge druk opbouwt). En ga je op de manier die je beschrijft niet extra warm water in de boiler maken juist als het buiten koud is?
Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler. :) Debiet is vermogen en niet de temperatuur.
bij mijn hydraulisch station (binnendeel) staat de "restopvoerhoogte" standaard op 900 mbar (=max.).
Zoveel is hopelijk niet nodig voor de flow - anders is er een probleem.
Bij mij gaat de druk aan de perszijde van de pomp bij 1050 l/h (cv-bedrijf) met ca. 0,3 bar stijgen.
Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights
Ik heb nog een tijd overwogen om mijn warme water op deze manier te doen, en volgens een warmtepompexpert was deze manier + een driewegklep een prima manier om warm tapwater te maken.JBtL schreef op zondag 18 januari 2026 @ 13:56:
[...]
Ik denk dat het wel goed is om dat wat gecontroleerder te doen - volgens mij schakelen de meeste warmtepompen even de compressor en de pomp af bij de omschakeling van verwarmen naar SWW en andersom (er is tijdens het omschakelen een moment dat er helemaal geen doorstroming mogelijk is, dan wil je volgens mij voorkomen dat de pomp hoge druk opbouwt). En ga je op de manier die je beschrijft niet extra warm water in de boiler maken juist als het buiten koud is?
Ik heb het uiteindelijk niet gedaan omdat ik meerdere kleppen moest sturen omdat ik nergens in de buurt van mijn ELGA mijn vat voor warm tapwater kwijt kon.
Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.
Mijn gevoel zegt dat 32mm geen nut heeft omdat de verdeler maar max 22mm toevoer heeft. Al lijk ik half te begrijpen dat de weerstand de som is van alle individuele componenten en dat het daarom toch kan lonen.
En andere optie die ik overwoog was om de 32mm te splitsen met een t stuk in 2x 22mm en de vloerverwarming beneden niet meer te laten voeden door de groepenverdeler maar door een eigen aftakking. Geeft dat nog voordeel, bijvoorbeeld een hogere flow? Mijn gevoel zegt van wel maar ik vind het moeilijk inschatten of het gerommel in de marge is.
Huidige 22mm leidingen naar de vloerverwarming zijn helaas moeilijk naar 32mm te krijgen
[ Voor 4% gewijzigd door Penait1 op 18-01-2026 22:04 ]
De leiding heeft van zichzelf een bepaalde weerstand. Een korte koppeling van 22mm ook.Penait1 schreef op zondag 18 januari 2026 @ 22:02:
Voor een full electric warmtepomp (7kW, 1300m3 gas momenteel) vraag ik mij af of het nuttig is om het stuk leiding (~12m) van de warmtepomp naar groepenverdeler uit te voeren in 32mm of 22mm. De verdeler zelf lijkt ook alleen maar een aansluiting te hebben van 22mm. Op de verdeler zitten 4 jaga convectoren voor boven van 14mm en 1 leiding van 22mm voor vloerverwarming beneden (65m2)
Mijn gevoel zegt dat 32mm geen nut heeft omdat de verdeler maar max 22mm toevoer heeft. Al lijk ik half te begrijpen dat de weerstand de som is van alle individuele componenten en dat het daarom toch kan lonen.
En andere optie die ik overwoog was om de 32mm te splitsen met een t stuk in 2x 22mm en de vloerverwarming beneden niet meer te laten voeden door de groepenverdeler maar door een eigen aftakking. Geeft dat nog voordeel, bijvoorbeeld een hogere flow? Mijn gevoel zegt van wel maar ik vind het moeilijk inschatten of het gerommel in de marge is.
Huidige 22mm leidingen naar de vloerverwarming zijn helaas moeilijk naar 32mm te krijgen
Dus het helpt.
Weet je de binnendiameter van de leiding? en ligt de leiding op een plek waar je hem eventueel snel hoort?
19mm binnendiameter 1m/s -> 5,9kW bij deltaT=5.
Maar Voorzichtig rekend Itho geeft aan dat de helft van de snelheid maar mogelijk is, dus dan is het krap..
[ Voor 5% gewijzigd door BarryH op 18-01-2026 22:27 ]
Binnendiameter weet ik helaas niet. Het is kunststof buis dus gok op 18mm. De groepenverdeler staat in een cv hok op de eerste verdieping. De leiding loopt vanaf het hok schuin naar beneden in de meterkast en gaat in de dekvloer richting de vloerverwarmingsverdeler in de trapkast dus denk niet dat je het snel hoort.BarryH schreef op zondag 18 januari 2026 @ 22:22:
[...]
De leiding heeft van zichzelf een bepaalde weerstand. Een korte koppeling van 22mm ook.
Dus het helpt.
Weet je de binnendiameter van de leiding? en ligt de leiding op een plek waar je hem eventueel snel hoort?
32mm leiding zou ik dan eventueel vanaf de warmtepomp op de begane grond naar de groepenverdeler in de cv ruimte brengen op de eerste verdieping. Iets inefficiënter om eerst omhoog te gaan met 32mm en dan weer omlaag met 22mm maar denk dat het moeilijk is om een aftakking te realiseren in de meterkast qua ruimte (driewegklep etc?)
Lees wel in je edit dat het krap wordt dus misschien nog even nadenken…
[ Voor 5% gewijzigd door Penait1 op 18-01-2026 22:38 ]
maak maar eigen topic, anders wordt het een rommeltje met de adviezen door onbegrip van alle hulpvaardige tweakersPenait1 schreef op zondag 18 januari 2026 @ 22:33:
[...]
Binnendiameter weet ik helaas niet. Het is kunststof buis dus gok op 18mm. De groepenverdeler staat in een cv hok op de eerste verdieping. De leiding loopt vanaf het hok schuin naar beneden in de meterkast en gaat in de dekvloer richting de vloerverwarmingsverdeler in de trapkast dus denk niet dat je het snel hoort.
32mm leiding zou ik dan eventueel vanaf de warmtepomp op de begane grond naar de groepenverdeler in de cv ruimte brengen op de eerste verdieping. Iets inefficiënter om eerst omhoog te gaan met 32mm en dan weer omlaag met 22mm maar denk dat het moeilijk is om een aftakking te realiseren in de meterkast qua ruimte (driewegklep etc?)
Lees wel in je edit dat het krap wordt dus misschien nog even nadenken…
ps. wp bij de vloerverwarming verdeler aansluiten en dan een wp boiler op zolder oid?
[ Voor 4% gewijzigd door BarryH op 18-01-2026 22:59 ]
Voor je 65m2 vloerverwarmingPenait1 schreef op zondag 18 januari 2026 @ 22:02:
Voor een full electric warmtepomp (7kW, 1300m3 gas momenteel) vraag ik mij af of het nuttig is om het stuk leiding (~12m) van de warmtepomp naar groepenverdeler uit te voeren in 32mm of 22mm. De verdeler zelf lijkt ook alleen maar een aansluiting te hebben van 22mm. Op de verdeler zitten 4 jaga convectoren voor boven van 14mm en 1 leiding van 22mm voor vloerverwarming beneden (65m2)
Met deltaT 5 ben je 830 l/h l/h nodig.
Aanname dat je 50-60 W/m2 gebruikt met de vloerverwarming.
De velocity bij 22mm leiding zit dan op 0.8, dat gaat ruisen.
Ik zou het even goed laten narekenen.
[ Voor 9% gewijzigd door mr_evil08 op 19-01-2026 13:16 ]
WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M
Zie hier de specs (met dank aan de website van @ErikVers)
Ik weet niet welke wp-merken allemaal bij het Bosch concern horen,
bij cv-ketels is het bijvoorbeeld Nefit.
Misschien bestaan er afspraken binnen het concern?
Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights
Zie: Mitsubishi Electric Ecodan Lucht/Water WarmtepompenIngamerX schreef op maandag 19 januari 2026 @ 18:34:
Ik heb hier een mitsubishi Ecodan met vloerverwarming. Deze zou ook de vloer moeten kunnen koelen, echter deze optie is bij oplevering van de woning uit de bouw niet meegeleverd. Heeft iemand enig idee waarom het installatiebedrijf vloerkoeling niet beschikbaar heeft gesteld? Is dit puur en alleen een setting, of moet hier ook hardwarematig iets voor gebeuren?
Welke binnenunit heb je? Als het begint met “EHST”, dan is het een kwestie van dipswitch omzetten en geen condens veroorzaken, want deze binnenunit heeft geen condensbak (maar condens wil je toch niet). Zoek in het genoemde topic even op “condensbak”.
WP: Mitsubishi Electric SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D. PV 3330 Wp. Huis 1931, gasloos sinds jan '24.
De reden (vermoed ik) dat er geen topic is hier op tweakers (wel wat losse) is naar ik vermoed de wat hogere prijs.marvel27 schreef op maandag 19 januari 2026 @ 17:37:
De Bosch Compress 5800 serie is een interessante warmtepomp: veruit de stilste op de markt, kan erg ver terugmoduleren, ziet er leuk uit, prima vermogen bij -7. Maar het bizarre is dat er amper over gesproken wordt op Tweakers. Er is bij mijn weten zelfs geen eigen topic. Is er toch een duidelijk minpunt dat verklaart waarom er neit vaker over deze WP gesproken wordt ofzo?
[Afbeelding]
Wel is het één van de stilste die er voor de normale aardbewoner te koop is. Het gewicht en de prijs schikt wellicht iets af, maar wat mij betreft is het zeker een niet te onderschatten merk.
Blijkbaar heeft de gemiddelde Nederlandse gebruiker in een rijwoning geen kennis van of maling aan de geluidseisen want anders waren al veel meer units en berichten over de 5800i geweest.
Heat Geek Getraind | WP Pana 5H - Solar 6m2 icm 300liter - PV 8970Wp: 27stuks Solar - Home Assistant - Cupra Tavascan |
Ik heb deze unit wel eens in het echt gezien en het is een behoorlijk groot ding. Misschien dat dat sommige mensen afschrikt. En mogelijk ook de kleur (geen geintje: vrienden van me hebben voor een (antraciete) WOLF CHA gekozen, omdat ze de witte kleur van de tevens aangeboden Stiebel-Eltron WPL-A niet mooi vonden).marvel27 schreef op maandag 19 januari 2026 @ 17:37:
De Bosch Compress 5800 serie is een interessante warmtepomp: veruit de stilste op de markt, kan erg ver terugmoduleren, ziet er leuk uit, prima vermogen bij -7. Maar het bizarre is dat er amper over gesproken wordt op Tweakers. Er is bij mijn weten zelfs geen eigen topic. Is er toch een duidelijk minpunt dat verklaart waarom er neit vaker over deze WP gesproken wordt ofzo?
[Afbeelding]
De Bosch behoort inderdaad tot de stillere warmtepompen (is niet meer ‘veruit de stilste’), maar de SCOP-cijfers blijven een beetje achter t.o.v. andere R290-units. SCOP’s van 5 (zelfs 5,35) zijn nu gebruikelijk.
naim superuniti | Wilson Benesch Vertex | Technics SL-1710 | Cambridge Audio Alva Duo
Welke r290 (in de niet Lamborghini prijsklasse) is nog stiller? Dan ga ik kijken of deze ook toegevoegd kan worden.CharmingDemon schreef op maandag 19 januari 2026 @ 19:05:
[...]
Ik heb deze unit wel eens in het echt gezien en het is een behoorlijk groot ding. Misschien dat dat sommige mensen afschrikt. En mogelijk ook de kleur (geen geintje: vrienden van me hebben voor een (antraciete) WOLF CHA gekozen, omdat ze de witte kleur van de tevens aangeboden Stiebel-Eltron WPL-A niet mooi vonden).
De Bosch behoort inderdaad tot de stillere warmtepompen (is niet meer ‘veruit de stilste’), maar de SCOP-cijfers blijven een beetje achter t.o.v. andere R290-units. SCOP’s van 5 (zelfs 5,35) zijn nu gebruikelijk.
In de 5-7kW klasse is nu Nefit-Bosch namelijk de stilste uit mijn overzicht (onder construction)
Ps mocht de kleur het probleem zijn dan kan diegene ook de Buderus in Duitsland opzoeken 🙈😜
[ Voor 5% gewijzigd door ErikVers op 19-01-2026 19:37 ]
Heat Geek Getraind | WP Pana 5H - Solar 6m2 icm 300liter - PV 8970Wp: 27stuks Solar - Home Assistant - Cupra Tavascan |
@ErikVersErikVers schreef op zaterdag 17 januari 2026 @ 10:43:
[...]
En zo mag iedereen zijn mening hebben. Ik vind hem juist ideaal en zeer veel data mooi dicht bij en naast elkaar 🫣
Antwoord op je vraag in dit geval; nominaal a-7w35 uitgaande dat je LTV toepast.
Naar aanleiding van de berichten van eergisteren over nominaal versus maximaal vermogen:
zou je niet beter het nominaal thermisch vermogen in je overzicht kunnen opnemen, in plaats van het maximaal vermogen?
Volgens mij geef je hier zelf ook aan dat je met het nominaal vermogen rekent.
WP: Mitsubishi Electric SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D. PV 3330 Wp. Huis 1931, gasloos sinds jan '24.
Ik denk in jouw grafiek te zien dat je door het gebruik van de bovenste spiraal de gelaagdheid in de boiler doorbreekt. Bijvoorbeeld als je vergelijkt met deze:BarryH schreef op zaterdag 17 januari 2026 @ 18:09:
@JBtL Reken maar eens aan de DeltaT die je over je spiraal gaat hebben. Ik heb een oude zonneboiler van 200liter met dubbele spiraal aan mn 9J pana hangen, en heb een gecombineerde spiraal van 1,3-1,8m2 denk ik. Altijd DeltaT=10 over de spiraal en de pana kan maar op 3-5kW opwarmen. Kom op de WP dus ook niet veel verder dan 47 graden (onderin gemeten).
Als je op vol vermogen je boiler effectief kan opwarmen kan je ook weer sneller terugschakelen naar woning verwarmen....
Vandaag had de WP haast (door lage temperatuur boiler): 7,8kW met deltaT 21 graden:
[Afbeelding]
/f/image/t4eVFVMXXkCDrNjmDbcZRMnf.png?f=fotoalbum_large)
waar de aanvoertemperatuur veel geleidelijker oploopt. Bij jou zie ik een snelle stijging in de eerste 10min /kwartier - volgens mij is er dan convectie in de boiler waardoor de aanvoertemperatuur snel oploopt. Aan het einde van de cyclus heb je wel wat voordeel van een grotere oppervlakte (de cyclus duurt hierdoor korter - het water wordt niet warmer) , dus misschien maakt het effectief niet veel uit. Het hangt er ook vanaf hoe leeg de boiler gemiddeld is voordat deze weer opwarmt natuurlijk.
[ Voor 5% gewijzigd door JBtL op 19-01-2026 20:31 ]
De prijs valt toch wel mee? Bij Wamteservice 6k voor de 7kW versie, terwijl de 7kW Vaillant Arotherm Plus voor 5k te koop staat. Verschil van 1000€, maar niet zo'n bijzonder groot verschil, en er zijn genoeg mensen (bv in rijtjeshuizen) voor wie de geluidsprestaties van de Bosch doorslaggevend kunnen zijn.ErikVers schreef op maandag 19 januari 2026 @ 19:02:
De reden (vermoed ik) dat er geen topic is hier op tweakers (wel wat losse) is naar ik vermoed de wat hogere prijs.
Wel is het één van de stilste die er voor de normale aardbewoner te koop is. Het gewicht en de prijs schikt wellicht iets af, maar wat mij betreft is het zeker een niet te onderschatten merk.
Blijkbaar heeft de gemiddelde Nederlandse gebruiker in een rijwoning geen kennis van of maling aan de geluidseisen want anders waren al veel meer units en berichten over de 5800i geweest.
Welke unit is er stiller dan? In Erik's overzicht, maar ook in dat van Geluidslabel (volgens mij het meest uitgebreide in de Nederlandse markt, in DE heb je nog de Schallrechner) staat deze als stilste warmtepomp in de boeken.CharmingDemon schreef op maandag 19 januari 2026 @ 19:05:
Ik heb deze unit wel eens in het echt gezien en het is een behoorlijk groot ding. Misschien dat dat sommige mensen afschrikt. En mogelijk ook de kleur (geen geintje: vrienden van me hebben voor een (antraciete) WOLF CHA gekozen, omdat ze de witte kleur van de tevens aangeboden Stiebel-Eltron WPL-A niet mooi vonden).
Wat de afmetingen en gewicht betreft: de populaire Arotherm Plus 7kW meet 965 x 1100 x 450, bij 128kg. De Bosch Compress 5800i 7kW meet 1100x800x540 bij 143 kg.
Wat groter en zwaarder, maar niet onoverkomelijk volgens mij. Er zijn veel slechtere WPs die veel meer aandacht krijgen
Hoe bedoel je in DE rondneuzen, en op wat voor soort afspraken doel je?dunklefaser schreef op maandag 19 januari 2026 @ 18:31:
@marvel27 Heb je maar op Duitse websites een beetje rondgeneusd?
Ik weet niet welke wp-merken allemaal bij het Bosch concern horen,
bij cv-ketels is het bijvoorbeeld Nefit.
Misschien bestaan er afspraken binnen het concern?
[ Voor 8% gewijzigd door marvel27 op 19-01-2026 20:04 ]
Ik benoem het vermogen wat hij uren maximaal kan produceren. Het ene merk communiceert dit anders dan de ander. Dat is wat ik probeerde over te dragen via dit berichtSebastiaanPs schreef op maandag 19 januari 2026 @ 19:40:
[...]
@ErikVers
Naar aanleiding van de berichten van eergisteren over nominaal versus maximaal vermogen:
zou je niet beter het nominaal thermisch vermogen in je overzicht kunnen opnemen, in plaats van het maximaal vermogen?
Volgens mij geef je hier zelf ook aan dat je met het nominaal vermogen rekent.
Een Panasonic praat enkel over maximaal. (Wat ook vast kan houden voor langere tijd) Vaillant splitst dit weer op.
Als ik het nominaal ga noemen snapt een gemiddelde klant er nog minder van dan de cijfertjes die ze nu al over het scherm zien dansen.
Wel dank voor je tip en het is zeker nog niet af. Anders had ik zelf wel de link en wat print screens gedeeld 😉
Ik wacht ff tot na stook seizoen voor grote update en aanpassingen. Nu veel te druk.
[ Voor 4% gewijzigd door ErikVers op 19-01-2026 20:20 ]
Vergeet ook niet dat er officieel vanaf de 7 bij Nefit Bosch een buffer wordt vereist maar inderdaad geen heel groot prijsverschil. Wel net genoeg voor veel tweakers om paar db(a) te accepteren. En over smaak valt natuurlijk niet te twisten.marvel27 schreef op maandag 19 januari 2026 @ 20:02:
[...]
De prijs valt toch wel mee? Bij Wamteservice 6k voor de 7kW versie, terwijl de 7kW Vaillant Arotherm Plus voor 5k te koop staat. Verschil van 1000€, maar niet zo'n bijzonder groot verschil, en er zijn genoeg mensen (bv in rijtjeshuizen) voor wie de geluidsprestaties van de Bosch doorslaggevend kunnen zijn.
[...]
Ps de tower heeft al een microbuffer als je >7kW nodig hebt en je aan de Nefit regels wil houden. (Vermoed dat opvoer pomp een dingetje is want de schema’s zonder buffer gaan maar tot en met de 5kW) maar we zouden geen tweakers zijn om tegen de regels in te gaan toch of ze in ieder geval te testen in de praktijk 🫣🥳
Als geluid belangrijk is dan zou ik deze zeker hoog op je lijstje zetten. Suc6
[ Voor 5% gewijzigd door ErikVers op 19-01-2026 20:27 ]
Bijvoorbeeld de Midea R290 M Thermal Nature 8. Deze is qua vermogen vergelijkbaar met de Bosch Compress 5800i AW 7 (beiden ~7kW bij A-7/W35):ErikVers schreef op maandag 19 januari 2026 @ 19:34:
[...]
Welke r290 (in de niet Lamborghini prijsklasse) is nog stiller? Dan ga ik kijken of deze ook toegevoegd kan worden.
In de 5-7kW klasse is nu Nefit-Bosch namelijk de stilste uit mijn overzicht (onder construction)
Ps mocht de kleur het probleem zijn dan kan diegene ook de Buderus in Duitsland opzoeken 🙈😜
Maximaal geluidsvermogensniveau (dag):
- Midea 57 dB(A)
- Bosch 57,7 dB(A)
Ik moet wel zeggen dat de Bosch in nachtmodus echt heel erg stil is (Bosch 43,8 dB(A) versus Midea 49 dB(A)). Daartegenover staat wel dat de SCOP van Midea behoorlijk wat hoger is.
SCOP W35
- Midea 5,35 (en 4,06 bij W55)
- Bosch 4,58 (? bij W55)
De Stiebel-Eltron WPL-A 07.2 Plus schijnt ook heel erg stil te zijn, alleen kan ik daar geen maximaal geluidsvermogenniveau van vinden. En het is ook wel weer wat meer een Lambo...
naim superuniti | Wilson Benesch Vertex | Technics SL-1710 | Cambridge Audio Alva Duo
Wellicht dat de hoogte toch nog een factor kan zijn; Volgens mij is bij hoger dan 1m in veel gemeentes een vergunning nodig (al zal de Vaillant daar ook wel aan komen met bigfoots).marvel27 schreef op maandag 19 januari 2026 @ 20:02:
[...]
Wat de afmetingen en gewicht betreft: de populaire Arotherm Plus 7kW meet 965 x 1100 x 450, bij 128kg. De Bosch Compress 5800i 7kW meet 1100x800x540 bij 143 kg.
Vaillant aroTHERM plus VWL55/6, Zehnder WHR 930 WTW, Itho Daalderop douche-WTW, SolarEdge SE6K 6610Wp, SE3000H 3160Wp, Tesla Model Y Juniper RWD
De midea heb ik niet zo een enthousiast gevoel bij.CharmingDemon schreef op maandag 19 januari 2026 @ 20:31:
[...]
Bijvoorbeeld de Midea R290 M Thermal Nature 8. Deze is qua vermogen vergelijkbaar met de Bosch Compress 5800i AW 7 (beiden ~7kW bij A-7/W35):
Maximaal geluidsvermogensniveau (dag):
- Midea 57 dB(A)
- Bosch 57,7 dB(A)
Ik moet wel zeggen dat de Bosch in nachtmodus echt heel erg stil is (Bosch 43,8 dB(A) versus Midea 49 dB(A)). Daartegenover staat wel dat de SCOP van Midea behoorlijk wat hoger is.
SCOP W35
- Midea 5,35 (en 4,06 bij W55)
- Bosch 4,58 (? bij W55)
De Stiebel-Eltron WPL-A 07.2 Plus schijnt ook heel erg stil te zijn, alleen kan ik daar geen maximaal geluidsvermogenniveau van vinden. En het is ook wel weer wat meer een Lambo...
Edit 22:45= ik zag eerst enkel de artic en daar zou ik niet gelijk voor warm lopen maar ga nog eens naar de “gewone” Midea Nature R290 kijken👍
De door jou genoemde Stiebel-Eltron WPL-A 07.2 Plus HK 230 dan weer wel.
Ps zie voor de LWA-max pagina 63 (57 om 47)
https://www.stiebel-eltro...onmanual_doc-00128252.pdf
En voor de Midea Nature MHC-V8WD2RN7-B is het 57 om 51. Prima lwa max waardes inderdaad voor beide.
Je enthousiasme over scop van midea is wel iets genuanceerder: de scop a7w35 van de grotere vermogen (>12kw bij -7) is 4.76 en zit niet heel ver van de bosch dan meer af.
[ Voor 12% gewijzigd door ErikVers op 20-01-2026 07:17 ]
1) 12m 22mm geeft weerstand, veel meer dan 1 22mm koppeling of verdelerPenait1 schreef op zondag 18 januari 2026 @ 22:02:
2) Dit kan vooral een probleem geven als die 12 meter gevolgd worden door 7 meter de lucht in, naar een verdeler op de 2e verdieping
3) 22mm geeft meer geluid dan 32mm, maar dat is te isoleren door ophanging
4) Het lijkt erop dat je een aparte verdeler van de vloerverwarming hebt
5) Als dat zo is, dan is altijd zinvol om de verdeler van je vloerverwarming afzonderlijk te voeden
6) En... als de vloerverwarmingverdeler op de begane grond is, en de verdeler vn de Jaga's op de 1e verdieping, liever de hoofdleiding naar de vvw (de meste flow) en een aftakking naar de Jaga-verdeler
7)... je kunt hiervoor de leiding gebruiken die nu van de ene verdeler naar de andere loopt, aan de Jaga-nat hoeft die niet eens los
Volgens mij adviseren WP fabrikanten bij warmtepompen met een minimum vermogen van 2500watt thermisch een spiraal van 1,8m2 oid.JBtL schreef op maandag 19 januari 2026 @ 19:53:
[...]
Ik denk in jouw grafiek te zien dat je door het gebruik van de bovenste spiraal de gelaagdheid in de boiler doorbreekt. Bijvoorbeeld als je vergelijkt met deze:[Afbeelding]
waar de aanvoertemperatuur veel geleidelijker oploopt. Bij jou zie ik een snelle stijging in de eerste 10min /kwartier - volgens mij is er dan convectie in de boiler waardoor de aanvoertemperatuur snel oploopt. Aan het einde van de cyclus heb je wel wat voordeel van een grotere oppervlakte (de cyclus duurt hierdoor korter - het water wordt niet warmer) , dus misschien maakt het effectief niet veel uit. Het hangt er ook vanaf hoe leeg de boiler gemiddeld is voordat deze weer opwarmt natuurlijk.
Bij mij staat de boiler op 8-9meter van de warmtepomp. Ik heb dus 16meter met 26mm binnendiameter (= ca 8 liter) + de inhoud van de spiraal die eerst gaat rondpompen en dan komt dus de spiraalinhoud weer langs de WP.
Kortom: ik denk dat je gelijk hebt. Maar vraag me af hoe goed een 0,9m2 spiraaloppervlak gaat werken. vooral omdat ik zie dat ik het water maar net naar 47-50 krijg en daarboven dus het element nodig heb.
Ik ben eigenwijs geweest en heb de 5800i 10kW zonder buffer.ErikVers schreef op maandag 19 januari 2026 @ 20:25:
[...]
Vergeet ook niet dat er officieel vanaf de 7 bij Nefit Bosch een buffer wordt vereist maar inderdaad geen heel groot prijsverschil. Wel net genoeg voor veel tweakers om paar db(a) te accepteren. En over smaak valt natuurlijk niet te twisten.
Ps de tower heeft al een microbuffer als je >7kW nodig hebt en je aan de Nefit regels wil houden. (Vermoed dat opvoer pomp een dingetje is want de schema’s zonder buffer gaan maar tot en met de 5kW) maar we zouden geen tweakers zijn om tegen de regels in te gaan toch of ze in ieder geval te testen in de praktijk 🫣🥳
Als geluid belangrijk is dan zou ik deze zeker hoog op je lijstje zetten. Suc6
- Interne pomp heeft inderdaad beperkte opvoerhoogte; flow had beter gekund.
- De hele regeling is gebaseerd op een buffer
-- na warm water maken registreert de ta nog een restje ww. De pomp schiet uit en je bent afhankelijk van de afkoeling van de buis wanneer de wp weer aanschiet. (Kan wel even duren na de antilegionellarun)
-- wp gaat pas uit als de tr hoger is dan de gewenste Ta
- registratie van verbruik is brak (conform systeem haal ik in voor en naseizoen een maandcop van 10+)
Gelukkig is mijn afgiftesysteem degelijk. Het is erg comfortabel, stil en zuinig in zijn totaal. Ik zou het zonder buffer niet aanraden, maar ik ga het niet meer ombouwen.
Wit was een voordeel hier, mijn huis is ook wit.
De microbuffer is volgens mij een dingetje in serie overigens. Er zit er ook een in mijn binnenunit namelijk en ik heb toch echt maar één circulatiepomp.
[ Voor 11% gewijzigd door ZonnigY op 20-01-2026 08:26 ]
Bosch 5800i 10, vloerverwarming & fancoils, Zehnder Q600
- Te groot/hoog om vergunningsvrij op de grond te plaatsen
- Buffer vereist bij grotere vermogens (10kW of hoger lees ik?)
- Matige (S)COP voor zo'n grote unit, iig op papier (want hoe is dat gemeten tov anderen?)
- Matige interne pomp(druk)
Vind het wel een bovengemiddeld mooie unit trouwens, hoewel het "signaalwit" je huis moet passen.
En een pluspunt voor de tweakers, er is een open source externe diagnose/uitleesinterface beschikbaar.
Hoe goed is die nieuwe thermostaatserie en de bijbehorende app? Ze zijn zo te zien iig van die nefit thermostaat+app lijn afgestapt tov de vorige serie, dat was echt een enorme draak.
All-electric.
Dank voor je inzichten.ZonnigY schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 07:34:
[...]
Ik ben eigenwijs geweest en heb de 5800i 10kW zonder buffer.
-- na warm water maken registreert de ta nog een restje ww. De pomp schiet uit en je bent afhankelijk van de afkoeling van de buis wanneer de wp weer aanschiet. (Kan wel even duren na de antilegionellarun)
- registratie van verbruik is brak (conform systeem haal ik in voor en naseizoen een maandcop van 10+)
Gelukkig is mijn afgiftesysteem degelijk. Het is erg comfortabel, stil en zuinig in zijn totaal. Ik zou het zonder buffer niet aanraden, maar ik ga het niet meer ombouwen.
De microbuffer is volgens mij een dingetje in serie overigens. Er zit er ook een in mijn binnenunit namelijk en ik heb toch echt maar één circulatiepomp.
Volgens het schema 2x een pomp of het schema moet niet kloppen. Zou je dat nog eens kunnen checken? Dan zit hij uiteraard parallel.
Ik heb het dan over de staande unit, inclusief boiler.
Zie handleiding waarop buffer en 2xpomp worden weergegeven.
https://documentscdn.wasc...allatiehandleiding_01.pdf
[ Voor 9% gewijzigd door ErikVers op 20-01-2026 10:17 ]
Misschien ook even in de Nefit Bosch topic plaatsen zodat we daar verder kunnen sparren?ZonnigY schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 07:34:
[...]
Ik ben eigenwijs geweest en heb de 5800i 10kW zonder buffer.
marvel27 in "Het grote Nefit-Bosch Compress 5800i l/w warmtepomp topic"
Kleine correctie op je post;RonJ schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 09:27:
Dan zie ik toch al wel een paar behoorlijke nadelen van de Bosch:
- Te groot/hoog om vergunningsvrij op de grond te plaatsen
- Buffer vereist bij grotere vermogens (10kW of hoger lees ik?)
- Matige (S)COP voor zo'n grote unit, iig op papier (want hoe is dat gemeten tov anderen?)
- Matige interne pomp(druk)
Vind het wel een bovengemiddeld mooie unit trouwens, hoewel het "signaalwit" je huis moet passen.
En een pluspunt voor de tweakers, er is een open source externe diagnose/uitleesinterface beschikbaar.
Hoe goed is die nieuwe thermostaatserie en de bijbehorende app? Ze zijn zo te zien iig van die nefit thermostaat+app lijn afgestapt tov de vorige serie, dat was echt een enorme draak.
Tot en met de 7 kw is de buiten unit minder hoog en zou binnen de vergunningsnormen kunnen vallen voor degenen die de unit in voortuin plaatsen.
Buffer zit standaard in de Tower en het is inderdaad vanuit fabrikant vanaf de 7kw verplicht. (Niet dus vanaf 10)
[ Voor 3% gewijzigd door ErikVers op 20-01-2026 10:11 ]
Duidelijk. Dat is dan wel redelijk in lijn met de concurrentie.ErikVers schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 10:09:
[...]
Kleine correctie op je post;
Tot en met de 7 kw is de buiten unit minder hoog en zou binnen de vergunningsnormen kunnen vallen voor degenen die de unit in voortuin plaatsen.
Ik zie een handleiding voor t/m 7kW zonder verplichting en een handleiding voor de 10 en hoger modellen met een verplichting. Ik keek naar de wandmodellen met losse tank. Waar staat dat het specifiek voor de 7 verplicht is? Dat zag ik zo snel niet.Buffer zit standaard in de Tower en het is inderdaad vanuit fabrikant vanaf de 7kw verplicht. (Niet dus vanaf 10)
All-electric.
Ik denk dat die 50 graden (misschien wat warmer hoger in het vat) vooral een beperking is van R32 als koudemiddel - in principe maakt het oppervlakte van de spiraal namelijk niet uit welke temperatuur je kan bereiken (wel het tempo). Als 1.8m2 voldoende is voor de 9J dan moet 0.9m2 voldoende zijn voor de Elga Ace, die heeft precies de helft van het (minimale en maximale) vermogen van de Panasonic - ik ga het denk ik toch in eerste instantie zo proberen. Dank voor het meedenken in ieder geval!BarryH schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 00:11:
[...]
Volgens mij adviseren WP fabrikanten bij warmtepompen met een minimum vermogen van 2500watt thermisch een spiraal van 1,8m2 oid.
Bij mij staat de boiler op 8-9meter van de warmtepomp. Ik heb dus 16meter met 26mm binnendiameter (= ca 8 liter) + de inhoud van de spiraal die eerst gaat rondpompen en dan komt dus de spiraalinhoud weer langs de WP.
Kortom: ik denk dat je gelijk hebt. Maar vraag me af hoe goed een 0,9m2 spiraaloppervlak gaat werken. vooral omdat ik zie dat ik het water maar net naar 47-50 krijg en daarboven dus het element nodig heb.
Bij posten in dit topic wordt aangenomen dat je Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic al gelezen hebt
/f/image/z2iSwnAfe2n4Dzv0fNH5UKU6.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/2YsJh7JZxoLe1QgKEFidAUle.png?f=fotoalbum_large)