• Technician-
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 21:09
copykat schreef op maandag 20 april 2026 @ 12:38:
Pffff, weer een nieuw "merk" Ventus Greenterm. Met nexus boilervaten. Van clima xl. Founded 2022, maar daarvoor in bedrijfs installaties.
Snelle search "ventum" hier in dit draadje maakt t niet mooier. (Weinig posts)
Hoeveel merken zijn er ? :S en hoeveel is rebranding, stickering. (Hoeveel "Dazia" merken zijn er en is dat dan slecht? De eerste Dazia was een renault 12... en nu? Eigen ontwerp.)
Google ai gaf nog wel positive respons op t merk en installateur.
Deze kwam nog van de groepsite....
Mijn tip, ga voor een WP geproduceerd in Europa met lange historie en goede ondersteuning en laat alle Chinezen links liggen:
Dat zijn: Vaillant, Mitsubishi Electric, Panasonic, Daikin, Bosch, Ovum, Viessmann, Wolf, e.d.

• copykat
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 23:52

copykat

Good copy isn't bad

Naalroc schreef op maandag 20 april 2026 @ 13:21:
" Off topic" Die Renault auto heet Dacia, en bestaat nog steeds en is eigendom van de Renault groep; die doen weinig met warmtepompen dacht ik.
Sorry, Dacia, herstelt, ja ik weet ze bestaan en zijn heel succesvol als no nonsens auto.
Ik bedoelde t positief in tegenstelling tot Lada... 😅

Werken is best leuk maar er gaat zoveel vrijetijd in zitten dat mn hobby's onder druk komen. Kan niet wachten om van mn werk mn hobby te maken.....

Wokschotel schreef op zondag 19 april 2026 @ 20:44:
Het gasverbruik is ongeveer 2600 m3 per jaar, waarvan ik schat 400 m3 SWW (vrouwlief en zoonlief douchen veel en lang, helaas). Koken gaat elektrisch. Op dit moment wordt een Atlantic Explorer V5 200l WPB geïnstalleerd en gaat de SWW van de ketel vervangen.
Zoveel en zo lang douchen en dan een 200 liter WP-boiler? Dat is een bijzondere keuze.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 00:37

Sport_Life

Solvitur ambulando

Andrehj schreef op maandag 20 april 2026 @ 20:43:
[...]

Zoveel en zo lang douchen en dan een 200 liter WP-boiler? Dat is een bijzondere keuze.
Niet als je wat zuiniger met energie en water om wil gaan.

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | 2x Zappi v2.1

• STIMPPYYY
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22:49
Op=op ;), mooi excuus

• Wokschotel
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 22:01

Wokschotel

Op 6 wielen

Andrehj schreef op maandag 20 april 2026 @ 20:43:
[...]

Mooie aanleiding voor een gedragsverandering O-)

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Overigens komen wij met 300l boiler ook weleens tekort, met een gezin van 5.
Dan gaat de 'booster' weleens aan (cop 1).

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | 2x Zappi v2.1

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

Sport_Life schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 07:51:
Overigens komen wij met 300l boiler ook weleens tekort, met een gezin van 5.
Dan gaat de 'booster' weleens aan (cop 1).
wat is eigenlijk de cop van de hr cv?
want eerst 300liter op cop3-6 en dan pas cop 1 vs altijd cop x?
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------
* copykat heeft via site Valliant een offerte gevraagd. ( kijken wie er contact op neemt uit mijn regio.)
De Valliant schijnt erg stil te zijn en r290 en goede scop.

lijstje van @Technician- stond WeHeat ook niet ondanks een erg levendige Tweakers draadje.
Ben benieuwd waarom. (los van het is een nieuw merk)
Door lezen en zoeken naar die clima xl en Ventum heeft niet veel hits opgeleverd niet via AI mode en personal mode.
Jammer maar én onbekend merk én onbekende, voor mij dan, installateur word glad ijs in mijn hoofd.
als prijs niet erg veel lager is dan regulier, is de "gok" dat het een prima product is en top geinstalleerd word het niet waard. (Niet zeggende dat nieuwe merken nooit goed zijn .)
Maar het is geen kleine investering en ook een behoorlijke verbouwing ,als in inbreuk op je dagelijkse leven als het niet goed werkt. ( even uit zetten en je oude product gebruiken kan niet.)

Ben benieuwd heoveel duurder de offerte word. :)

Werken is best leuk maar er gaat zoveel vrijetijd in zitten dat mn hobby's onder druk komen. Kan niet wachten om van mn werk mn hobby te maken.....

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

copykat schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 09:58:
[...]

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------
* copykat heeft via site Valliant een offerte gevraagd. ( kijken wie er contact op neemt uit mijn regio.)

lijstje van @Technician- stond WeHeat ook niet ondanks een erg levendige Tweakers draadje.
Door lezen en zoeken naar die clima xl en Ventum heeft niet veel hits opgeleverd niet via AI mode en personal mode.
Jammer maar én onbekend merk én onbekende, voor mij dan, installateur word glad ijs in mijn hoofd.
als prijs niet erg veel lager is dan regulier, is de "gok" dat het een prima product is en top geinstalleerd word het niet waard. (Niet zeggende dat nieuwe merken nooit goed zijn .)
Maar het is geen kleine investering en ook een behoorlijke verbouwing ,als in inbreuk op je dagelijkse leven als het niet goed werkt. ( even uit zetten en je oude product gebruiken kan niet.)

De boiler gaat bij ons grotendeels op zonnestroom (ook bij cop1).

• Technician-
copykat schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 09:58:
[...]

Denk dat Weheat van de NLse nieuwkomers wel de betere is met deels eigen productie in NL (Blackbird). Maar ken ze niet goed.

• Jan2023
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 22:01

Jan2023

KISS

Wokschotel schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 07:23:
[...]

Mooie aanleiding voor een gedragsverandering O-)
Maar als jij vervolgens 3 uur moet wachten op warm water om te gaan douchen ga je daar toch anders over denken.
;)

Amber 95 sinds 10 / 2023 en 9 x 365 Wp glas / glas solarwatt

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

Jan2023 schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 10:15:
[...]

Maar als jij vervolgens 3 uur moet wachten op warm water om te gaan douchen ga je daar toch anders over denken.
;)
fitnes abo en daar douchen? :+

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 02:52
Het is ook maar net wat je warmtevraag is tijdens douchen... ik heb een waterbesparende douchekop waarbij de ketel tijdens 5 minuten douchen 3x opnieuw opstart omdat er onder de tapdrempel gemengd wordt. Volgens mij moet een 5KW warmtepomp dat ook gewoon bij kunnen houden.
@_JGC_ Dit ging over een WP-boiler, daarvan is de compressor lang geen 5 kW, maar levert slechts een fractie van dat vermogen.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 22:39
_JGC_ schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 10:32:
Het is ook maar net wat je warmtevraag is tijdens douchen... ik heb een waterbesparende douchekop waarbij de ketel tijdens 5 minuten douchen 3x opnieuw opstart omdat er onder de tapdrempel gemengd wordt. Volgens mij moet een 5KW warmtepomp dat ook gewoon bij kunnen houden.
Die 5kw is 35 graden, voor douchen ben je +/- 40 graden nodig.
Een boilervat voorkomt ook dat de warmtepomp niet telkens moet switchen van CV bedrijf naar Tapwater, het is geen ketel die ad-hoc kan switchen tussen beide, een warmtepomp gaat een rustperiode inlassen bij de switch terug naar CV bedrijf.

En ik vraag me af hoe de levensduur zal zijn van de warmtepomp gezien meerdere malen per dag warm tapwater wordt gepakt, continue naar vollast moeten optoeren.

Ja ik wil eigenlijk ook de kraan een stuk dichtdraaien tijdens inzepen maar dat is onmogelijk met een gasketel, erg jammer want de opstart zorgt dat warmwater aanleveren weer even duurt.

[ Voor 47% gewijzigd door mr_evil08 op 22-04-2026 11:24 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 02:52
mr_evil08 schreef op woensdag 22 april 2026 @ 11:15:
[...]

Die 5kw is 35 graden, voor douchen ben je minstens 40 graden nodig.
Dat vindt mijn ketel ook, maar die slaat pas aan bij 40 graden. Tegen de tijd dat die weer op stoom is zit het water er al onder. Enige wat ik merk is dat de mengkraan een pulserend geluid maakt en de flow wat minder wordt.
Maargoed, ik ben sowieso niet van het heet douchen, douche eerder met 35 graden dan met 38.

Verder heb ik een DWTW, maar die zit niet op de afvoer van de douche maar het bad, destijds ingebouwd bij het verbouwen van de berging. Enige wat die DWTW nu doet is een buffertje water op kamertemperatuur houden ipv steenkoud. Gaat nog aangepakt worden als ik het gore whirlpool bad met biofilm in de slangen uit de badkamer sloop.

[ Voor 6% gewijzigd door _JGC_ op 22-04-2026 11:27 ]

• Technician-
Fabrikanten stoppen al in mei/juni met de verkoop van R32 split en monobloc modellen.
Meerdere fabrikanten komen met R454C als laag GWP alternatief.
Panasonic komt bv met de N serie (ter vervanging van de K serie).
Daikin Altherma 4 ook met R454C al heb ik daarvan nog niet gehoord wanneer.

[ Voor 15% gewijzigd door Technician- op 23-04-2026 11:02 ]

• Termy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 23-04 14:48

Termy

valt er nog wat te fragge?

Technician- schreef op donderdag 23 april 2026 @ 10:51:
Fabrikanten stoppen al in mei/juni met de verkoop van R32 split en monobloc modellen.
Meerdere fabrikanten komen met R454C als laag GWP alternatief.
Panasonic komt bv met de N serie (ter vervanging van de K serie).
Daikin Altherma 4 ook met R454C al heb ik daarvan nog niet gehoord wanneer.
Ik vraag me af wat dat betekent voor mijn nieuwbouwhuis waar zg een R32 wp in gaat komen. De bouw moet nog beginnen dus ergens lijkt het me onlogisch dat ze deze nu al klaar hebben staan.

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

• GudZ
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21:34
Termy schreef op donderdag 23 april 2026 @ 13:49:
[...]

Ik vraag me af wat dat betekent voor mijn nieuwbouwhuis waar zg een R32 wp in gaat komen. De bouw moet nog beginnen dus ergens lijkt het me onlogisch dat ze deze nu al klaar hebben staan.
Ik vermoed dat in zo'n geval de datum op de aanvraag uit verleende vergunning telt. Maar laat dit vooral bevestigen door de aannemer of ontwikkelaar!

PV Output 1.350Wp ZWW 10°

• Rojado
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 21:59
Vraagje: ik zie een potentieel nieuwe woning die weliswaar twee badkamers heeft waarvan één met een regendouche. Vanwege die laatste staat er een 600 liter Sww vat. Er is geen bad.
Huidig heb ik 230 liter met douche en bad (beide 2x) en kom prima uit.
Een dergelijk 600 liter vat heeft toch alleen maar nadelen, of mis ik iets?

• Tieske88
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 23:19
Termy schreef op donderdag 23 april 2026 @ 13:49:
[...]

Ik werk zelf bij een aannemer en wij hebben voor aankomende projecten die dit jaar of begin volgend jaar gebouwd gaan worden al R32 units kunnen reserveren. Alles wat voor begin volgend jaar in een Europees distributiecentrum staat mag gewoon nog geïnstalleerd worden op een later moment.

• tonwes99
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 05:37
Rojado schreef op donderdag 23 april 2026 @ 21:53:
Vraagje: ik zie een potentieel nieuwe woning die weliswaar twee badkamers heeft waarvan één met een regendouche. Vanwege die laatste staat er een 600 liter Sww vat. Er is geen bad.
Huidig heb ik 230 liter met douche en bad (beide 2x) en kom prima uit.
Een dergelijk 600 liter vat heeft toch alleen maar nadelen, of mis ik iets?
Twee regendouches, vier personen waaronder langdouchers, allen achter elkaar met 300L @ 50oC, geen probleem. (wel 's-middags vat bijwarmen als je -savonds een extra keer wil douchen).

Extra verlies 600 L vs 250 L A++: ~400 kWh/jaar aan warmte meer, dus 150kWh aan stroom. Iets meer als je ook legionella meetelt.

[ Voor 5% gewijzigd door tonwes99 op 23-04-2026 22:13 ]

• godaxe
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 22:22
Technische vraag: onze warmtepomp buitenunit is aangesloten met stalen CV leidingen. Onze installateur zegt dat ze dit altijd zo doen en dus gewoon kan. De leiding verdwijnen bij ons de grond in waarna ze naar binnen gaan via een doorvoer in de fundering.

Wij denken dat je buiten geen stalen leidingen moet gebruiken omdat we denken dat de leidingen gaan roeste en proberen dit bij de installateur aan te kaarten. Sterker nog, de leiding roest al, zie foto.

Heeft iemand op dit forum dit probleem ooit stalen leidingen buiten naar de buitenunit gezien? Of tips over hoe ik een vreselijk eigenwijze installateur kan overhalen dit gewoon goed op te lossen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ovQrk9-fNqZcJtK9WDiIPGnHIeI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XgcYwn1PXtq4c8dodMgBZjCF.jpg?f=fotoalbum_large

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 22:39
godaxe schreef op donderdag 23 april 2026 @ 22:22:
Technische vraag: onze warmtepomp buitenunit is aangesloten met stalen CV leidingen. Onze installateur zegt dat ze dit altijd zo doen en dus gewoon kan. De leiding verdwijnen bij ons de grond in waarna ze naar binnen gaan via een doorvoer in de fundering.

Wij denken dat je buiten geen stalen leidingen moet gebruiken omdat we denken dat de leidingen gaan roeste en proberen dit bij de installateur aan te kaarten. Sterker nog, de leiding roest al, zie foto.

Heeft iemand op dit forum dit probleem ooit stalen leidingen buiten naar de buitenunit gezien? Of tips over hoe ik een vreselijk eigenwijze installateur kan overhalen dit gewoon goed op te lossen?

[Afbeelding]
Precies wat je zegt.

En wat een mafklapper MLC buis is ook nog eens makkelijker installeren.

Ook geen vaste buis direct aan de warmtepomp aansluiten als dat is gebeurd.

Dit zijn installatiefouten.

[ Voor 20% gewijzigd door mr_evil08 op 23-04-2026 22:39 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

• Carboy54
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 00:06
godaxe schreef op donderdag 23 april 2026 @ 22:22:

[Afbeelding]
Onder de grond pas je grondleiding toe van kunststof of minimaal MLB met speciale waterdichte voering. Dit is prutswerk!
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/A0jnBzpSa3YLD3q5Se8gp6Hh3ZU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xAPiIrF3c9JGSLne1VrJEhTm.jpg?f=fotoalbum_large

Weheat Sparrow + WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L Adviseur Warmtepomponline&Fancoilonline

Pagina: 1 ... 263 264 Laatste

Let op:
Bij posten in dit topic wordt aangenomen dat je Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic al gelezen hebt :)