5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017
Hoezo beste oplossing voor comfort en portemonnee? Ik heb meer comfort met mijn FE WP met old school radiatoren in mijn jaren 70 woning met een temperatuur van tussen de 20 en 21 graden heel het stookseizoen continue tegen lagere kosten. Iedereen die een beetje kan rekenen weet dat hybride duurder is dan FE. Mocht je het zelf niet kunnen uitrekenen hier: https://warmtepompofgas.nl/Insert12 schreef op vrijdag 24 juli 2026 @ 09:30:
[...]
Ah op die manier. De meeste mensen kiezen optie A lijkt me. Als ik hier in de straat alleen al rond kijk (jaren 50 wijk aan de rand van een klein dorp), dan is er geen enkele all electric opstelling maar wel veel hybride. Die gasleiding blijft er nog wel een flinke tijd liggen, dus nieuw keteltje er in. By far de beste oplossing voor comfort en portemonnee.
En hoeveel hybrides staan er al 5 + jaar?Insert12 schreef op vrijdag 24 juli 2026 @ 09:30:
[...]
Ah op die manier. De meeste mensen kiezen optie A lijkt me. Als ik hier in de straat alleen al rond kijk (jaren 50 wijk aan de rand van een klein dorp), dan is er geen enkele all electric opstelling maar wel veel hybride. Die gasleiding blijft er nog wel een flinke tijd liggen, dus nieuw keteltje er in. By far de beste oplossing voor comfort en portemonnee.
(en ja iedereen krijgt aangepraat dat all electric vereist dat je heel je woning overhoop haalt, niet gek dat er vaak een hybride gekozen wordt).
[ Voor 12% gewijzigd door BarryH op 24-07-2026 09:52 ]
5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017
Ik denk dus dat mensen geneigd zijn eerder een onder bemeten waterpomp te kiezen.BarryH schreef op vrijdag 24 juli 2026 @ 09:49:
[...]
Het beleid is dat je daarmee meer isoleren stimuleert en te grote warmtepompen voorkomt. Wellicht is dat zo, maar dan moet je in ieder geval het elektrisch element flink inperken/afstraffen
Isoleren wordt volgens mij altijd wel gedaan voordat überhaupt aan een warmtepomp wordt gedacht.
Een beetje vergelijkbaar met de keuze voor hybride, in de meeste meegevallen kan een FE ook, maar mensen geven liever 2k minder uit aan investering (dat dit na 3 jaar alweer teniet is gedaan neemt men niet mee).
[ Voor 17% gewijzigd door Sport_Life op 24-07-2026 10:00 ]
PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | 2x Zappi v2.1
In jouw geval heb je dan (blijkbaar) de "all electric ready" hybride: er is geen tweede warmtebron nodig om de warmtepomp altijd te laten functioneren.mr_evil08 schreef op vrijdag 24 juli 2026 @ 09:37:
[...]
Je hebt ook scenario,s waarbij de eigenaar kiest om de bestaande gasketel te laten zitten en de hybride warmtepomp naast zet.
Zo is het hier gegaan, de gasketel is na 2 jr vervangen voor een WP boiler, de gasketel was al 15jr oud, de CV warmtepomp heeft geen element ook niet nodig.
In mijn scenario kan geen vloer 200l vat kwijt, de WP boiler hangt aan een draagmuur(en het ombouwen naar all-electric was extreem duur terwijl het enkel een vat en binnenunit plaatsen is).
Op papier is het nog steeds een "hybride" warmtepomp, in vaktermen noemen ze dat solobedrijf(monobivaliant).
Helemaal mee eens, dus de isde zou moeten sturen op voldoende groot, all electric, zonder of heel klein electrisch element.Sport_Life schreef op vrijdag 24 juli 2026 @ 09:58:
[...]
Ik denk dus dat mensen geneigd zijn eerder een onder bemeten waterpomp te kiezen.
Isoleren wordt volgens mij altijd wel gedaan voordat überhaupt aan een warmtepomp wordt gedacht.
Een beetje vergelijkbaar met de keuze voor hybride, in de meeste meegevallen kan een FE ook, maar mensen geven liever 2k minder uit aan investering (dat dit na 3 jaar alweer teniet is gedaan neemt men niet mee).
Mijn ervaring is juist dat veel installateurs een veel te zware WP adviseren. En standaard zeggen......oooooh radiatoren, dan kan alleen hybride meneer. Want? Ja gewoon.Sport_Life schreef op vrijdag 24 juli 2026 @ 09:58:
[...]
Ik denk dus dat mensen geneigd zijn eerder een onder bemeten waterpomp te kiezen.
[ Voor 3% gewijzigd door Rojado op 24-07-2026 10:14 ]
? En wat is je vraag. Meestal is bovenstaande niet geldig/nodig, soms wel.flaskk schreef op vrijdag 24 juli 2026 @ 09:48:
We hebben van de week offerte gehad en conclusie is dat we ergens tussen de 15 en 20 jaar terug verdiend hebben met een FE en "koelen" helemaal niet zo goed werkt bij bestaande bouw, want alleen vloerkoeling zet geen zoden aan de dijk, daarnaast haalt een normale airco vocht uit de lucht. En heeft schijnbaar ook gewoon onderhoud nodig zoals een cv ketel.
En als je het zelf zou aanleggen (monoblock) zonder subsidie? Het lijkt erop dat soms/vaak? een deel van de subsidie in de zakken van installateurs terecht komt. Ik snap soms niet dat een WP van 2k (na aftrek ISDE-subsidie) uiteindelijk 10k+ moet kosten.flaskk schreef op vrijdag 24 juli 2026 @ 09:48:
We hebben van de week offerte gehad en conclusie is dat we ergens tussen de 15 en 20 jaar terug verdiend hebben met een FE en "koelen" helemaal niet zo goed werkt bij bestaande bouw, want alleen vloerkoeling zet geen zoden aan de dijk, daarnaast haalt een normale airco vocht uit de lucht. En heeft schijnbaar ook gewoon onderhoud nodig zoals een cv ketel.
Ik snap niet dat mensen dat niet begrijpen. Hier zijn ze 2,5 werkdag bezig geweest met 2 man, veel materialen en kraan voor boiler naar zolder. Ja alleen de buitenunit is niet duur maar blijkbaar moet een installateur de rest gratis doen. Werk jij ook gratis voor je werkgever? En ja het is ook de wet van vraag en aanbod en goede vakmensen zijn schaars (wat vroeger LTS was is een vies woord bij ouders) en dat drijft de prijs ook op. Economische wetmatigheid,Martin7182 schreef op vrijdag 24 juli 2026 @ 10:19:
[...]
En als je het zelf zou aanleggen (monoblock) zonder subsidie? Het lijkt erop dat soms/vaak? een deel van de subsidie in de zakken van installateurs terecht komt. Ik snap soms niet dat een WP van 2k (na aftrek ISDE-subsidie) uiteindelijk 10k+ moet kosten.
NB: een boiler, hydraulische unit, thermostaat etc zijn ook niet gratis. 2K????
[ Voor 7% gewijzigd door MotorBeast op 24-07-2026 10:34 ]
Installatie van doorgaans 2 dagen met 2 man (32 uur) telt ook aardig op. Op papier lijkt het duur, mee eens, maar er zijn veel randzaken waar niet over na wordt gedacht.
Natuurlijk moet voor complexiteit en materialen betaald worden, maar dan moet de installateur de situatie wel goed inschatten en maatwerk leveren, en ik heb de indruk dat dat niet altijd gebeurd.MotorBeast schreef op vrijdag 24 juli 2026 @ 10:30:
[...]
Ik snap niet dat mensen dat niet begrijpen. Hier zijn ze 2,5 werkdag bezig geweest met 2 man, veel materialen en kraan voor boiler naar zolder. Ja alleen de buitenunit is niet duur maar blijkbaar moet een installateur de rest gratis doen. Werk jij ook gratis voor je werkgever? En ja het is ook de wet van vraag en aanbod en goede vakmensen zijn schaars (wat vroeger LTS was is een vies woord bij ouders) en dat drijft de prijs ook op. Economische wetmatigheid,
In mijn meest eenvoudige situatie voor een FE warmtepomp dienen slechts 2 leidingen en 2 kabels getrokken te worden (plus nog wat fittingen), omdat er diverse gaten al aanwezig zijn en ik al uitgezocht heb dat het huidige CV/radiator systeem met gemak op 35°C kan draaien en het huis warm kan houden (SWW gaat via ander circuit). Het sommetje zou dan zijn: Pomp ~4k, overig materiaal ~1k, arbeid/garantie 2k, subsidie -2k, dit zou makkelijk met 1 dag werk te doen zijn en hoeft geen 10k te kosten, maar zit er genoeg ruimte in om toch voor een goede marge te kunnen installeren.
1 offerte is geen offerte.flaskk schreef op vrijdag 24 juli 2026 @ 09:48:
Bij mij was de goedkoopste offerte 11k en de duurste 26k. Beide ging nog 3k subsidie af. Voor exact dezelfde warmtepomp incl. installatie (in 2022 toen de vraag enorm was).
We besparen met salderen zo'n 3,5k per jaar (1900m3 gas voorheen) dus je kunt wel ongeveer uitrekenen wanneer hij was terugverdiend.
Dit is wel exclusief alle aanpassingen in huis (vloerverwarming, vloeren, etc) en de isolatie was al op orde vanuit de bouw. Bij aankoop was de prijs al dermate laag dat er voldoende budget over was voor verbouwing.
Ga je een jaren 70 huis verbouwen waar nog een prima vloer in zit dan is het prijskaartje heel anders (zelf zou ik nooit een oud huis kopen die 'af' is zonder warmtepomp of tenminste vloerverwarming).
Als ik het voor het kiezen had dan had ik de woning nu met forse winst verkocht voor een nieuw project, maar mijn vrouw wil hier niet meer weg.
[ Voor 34% gewijzigd door Sport_Life op 24-07-2026 11:52 ]
PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | 2x Zappi v2.1
Laat alleen die support nu vaak te wensen overlaten: https://p-magazine.com/nl/articles/nederland-eigenaars-warmtepomp-klagen-massaal-over-onderhoud-ook-groot-tekort-aan-monteurs Okee artikel is 2 jaar oud maar veel installateurs vinden plaatsen interessanter dan storingen oplossen helaas.STIMPPYYY schreef op vrijdag 24 juli 2026 @ 11:17:
Appendages kost ook redelijk wat, tevens aanleg van elektra beide moet zeker niet onderschat worden. Daarnaast moet een installateur ook winst maken en tevens support leveren gedurende de garantie periode.
Installatie van doorgaans 2 dagen met 2 man (32 uur) telt ook aardig op. Op papier lijkt het duur, mee eens, maar er zijn veel randzaken waar niet over na wordt gedacht.
Ik ben blij dat ik een Vaillant heb. Installateur failliet of geen zin bij storing, Vaillant contacten en die sturen hun eigen mensen.
Appels en peren. Zomaar bedragen roepen is zinloos. Iedere situatie is anders.il-Principe schreef op vrijdag 24 juli 2026 @ 11:35:
[...]
Natuurlijk moet voor complexiteit en materialen betaald worden, maar dan moet de installateur de situatie wel goed inschatten en maatwerk leveren, en ik heb de indruk dat dat niet altijd gebeurd.
In mijn meest eenvoudige situatie voor een FE warmtepomp dienen slechts 2 leidingen en 2 kabels getrokken te worden (plus nog wat fittingen), omdat er diverse gaten al aanwezig zijn en ik al uitgezocht heb dat het huidige CV/radiator systeem met gemak op 35°C kan draaien en het huis warm kan houden (SWW gaat via ander circuit). Het sommetje zou dan zijn: Pomp ~4k, overig materiaal ~1k, arbeid/garantie 2k, subsidie -2k, dit zou makkelijk met 1 dag werk te doen zijn en hoeft geen 10k te kosten, maar zit er genoeg ruimte in om toch voor een goede marge te kunnen installeren.
Klopt. Ik kreeg ook een offerte voor een Gouden WP. 25 mille.Sport_Life schreef op vrijdag 24 juli 2026 @ 11:40:
[...]
1 offerte is geen offerte.
Bij mij was de goedkoopste offerte 11k en de duurste 26k. Beide ging nog 3k subsidie af. Voor exact dezelfde warmtepomp incl. installatie (in 2022 toen de vraag enorm was).
We besparen met salderen zo'n 3,5k per jaar (1900m3 gas voorheen) dus je kunt wel ongeveer uitrekenen wanneer hij was terugverdiend.
Dit is wel exclusief alle aanpassingen in huis (vloerverwarming, vloeren, etc) en de isolatie was al op orde vanuit de bouw. Ga je een jaren 70 huis verbouwen waar nog een prima vloer in zit dan is het prijskaartje heel anders (zelf zou ik nooit een oud huis kopen die 'af' is zonder warmtepomp).
Jij hebt direct voor FE gekozen, het voorbeeld gaat om een bestaande hybride situatie waarvan de gasketel vervangen moet worden. In die situatie kies je voor de beste optie. Wel appels met appels vergelijken.MotorBeast schreef op vrijdag 24 juli 2026 @ 09:50:
[...]
Hoezo beste oplossing voor comfort en portemonnee? Ik heb meer comfort met mijn FE WP met old school radiatoren in mijn jaren 70 woning met een temperatuur van tussen de 20 en 21 graden heel het stookseizoen continue tegen lagere kosten. Iedereen die een beetje kan rekenen weet dat hybride duurder is dan FE. Mocht je het zelf niet kunnen uitrekenen hier: https://warmtepompofgas.nl/
Geen idee. Je komt zelf met de stelling, dan zul je er ongetwijfeld onderzoek naar gedaan hebben.BarryH schreef op vrijdag 24 juli 2026 @ 09:50:
[...]
En hoeveel hybrides staan er al 5 + jaar?
(en ja iedereen krijgt aangepraat dat all electric vereist dat je heel je woning overhoop haalt, niet gek dat er vaak een hybride gekozen wordt).
Klopt. De meeste staan er korter, dus de bezitters gaan de komende jaren hun teen stotenInsert12 schreef op vrijdag 24 juli 2026 @ 13:29:
[...]
Jij hebt direct voor FE gekozen, het voorbeeld gaat om een bestaande hybride situatie waarvan de gasketel vervangen moet worden. In die situatie kies je voor de beste optie. Wel appels met appels vergelijken.
[...]
Geen idee. Je komt zelf met de stelling, dan zul je er ongetwijfeld onderzoek naar gedaan hebben.
Dan nog. Dan zou ik persoonlijk die hybride eruit gooien en alsnog op FE overgaan. Als je ook leest hoe die hybrides meestal draaien met hun L/L buitenunit die veel te klein zijn. De meeste gaan 20 a 30 keer per dag in defrosts. Lekker zuinig.Insert12 schreef op vrijdag 24 juli 2026 @ 13:29:
[...]
Jij hebt direct voor FE gekozen, het voorbeeld gaat om een bestaande hybride situatie waarvan de gasketel vervangen moet worden. In die situatie kies je voor de beste optie. Wel appels met appels vergelijken.
Goed lezen. Ik snap het soms niet. Vaak ook wel. Feit is wel dat subsidies gewoon de prijs opdrijven van zowel materialen als installatie.MotorBeast schreef op vrijdag 24 juli 2026 @ 10:30:
[...]
Ik snap niet dat mensen dat niet begrijpen. Hier zijn ze 2,5 werkdag bezig geweest met 2 man, veel materialen en kraan voor boiler naar zolder. Ja alleen de buitenunit is niet duur maar blijkbaar moet een installateur de rest gratis doen. Werk jij ook gratis voor je werkgever? En ja het is ook de wet van vraag en aanbod en goede vakmensen zijn schaars (wat vroeger LTS was is een vies woord bij ouders) en dat drijft de prijs ook op. Economische wetmatigheid,
en zet meer in op slimme installaties. Nu nog de slimme installateur . . .
Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights
Zou ik ook doen als ik installateurs zou zijn. Cashen wanneer je kan en de vraag hoog is. Ben je ondernemer voor. Het tij kan snel weer keren (zie de zonnepanelen markt) en dan heb je spek op de ribben. Ik vind dit altijd opmerkingen van mensen die lekker veilig in loondienst zijn met hun sociale vangnet. Meeste hebben geen benul van kosten die een ondernemer heeft. Ik zie het probleem niet. Als je een installateur te duur vind zoek je een ander. Vrije markt.Martin7182 schreef op vrijdag 24 juli 2026 @ 17:18:
[...]
Goed lezen. Ik snap het soms niet. Vaak ook wel. Feit is wel dat subsidies gewoon de prijs opdrijven van zowel materialen als installatie.
[ Voor 5% gewijzigd door MotorBeast op 24-07-2026 17:58 ]
Dat valt reuze mee. Fabrikanten als Vaillant, Weheat, Mitsubishi, Bosch en nog vele andere plaatsen normale monoblocks of splits die ontworpen zijn voor cv bedrijf en door blijven draaien tot lage buitentemperatuur (-10 bijvoorbeeld). De enige echte ondergedimensioneerde L/L units die ik ken zijn de Remeha Elga Ace split units, Intergas Xtend en die goedkope hybrides van Groupe Atlantic.MotorBeast schreef op vrijdag 24 juli 2026 @ 15:58:
[...]
Dan nog. Dan zou ik persoonlijk die hybride eruit gooien en alsnog op FE overgaan. Als je ook leest hoe die hybrides meestal draaien met hun L/L buitenunit die veel te klein zijn. De meeste gaan 20 a 30 keer per dag in defrosts. Lekker zuinig.In mijn ogen is er maar 1 goede hybride en alleen als je echt geen boiler kwijt kan....... een degelijke echte WP unit met voldoende vermogen.
De meeste hybrides zijn waarschijnlijk zelfs om te bouwen naar FE.
Bij posten in dit topic wordt aangenomen dat je Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic al gelezen hebt