Goed om deze ervaring te lezen. Wij hebben eenzelfde soort stookregime, maar komen vanuit een vochtig (nat...) huis. Voorheen kregen we de luchtvochtigheid met moeite onder de 65-70%, nu met de airco vrij strak op 50-55%. In ons geval dus ideaal. Als mensen vragen hoe de airco bevalt in de winter neem ik dit dus altijd even mee...ThinkPad schreef op zaterdag 6 december 2025 @ 08:49:
Vorig stookseizoen bleek de luchtvochtigheid alleen wel een dingetje. Zodra het buiten richting vriespunt ging dook het binnen pijlsnel onder de 40%. Heb in feb. met -5°C wel 25% gezienDaar kregen we klachten door, droge handen/lippen, last van neus/ogen. En ook de kamerplanten begonnen er wat minder florisant uit te zien
Ik heb precies zo'n opstelling op mijn verdieping met 4x 2kW Daikin op de slaapkamers op één buitenunit. Ik heb ervoor gekozen geen unit op zolder te plaatsen want met 5 binnenunits slag zwaarder nldig met hoger minimumvermogen. Deze 4 werkt voor ons prima rustig ook als er maar één binnenunit gebruikt wordt.
Wij gebruiken in de praktijk de verwarming vrijwel nooit. Hoogstens eens op kantoor bij thuiswerken en dat ervaarde ik prima comfortabel. Grootste component verbruik is de 15kWh/maand aan stand-by verbruik die ik nogal fors vind. In de zomer wel volop gebruik om te koelen, staan overdag gewoon standaard aan de hele zomer.
Bij mij staat de buitenunit ook illegaal dicht op de erfgrens. Geluid is echt minimaal, airco van de buren meter of 4 verderop komt er boven uit als ik naast mijn unit sta.
Mijn unit staat op frame met veren op houten dak garage, nog nooit iets horen trillen.
Foto uit archief, L/L staat links, rechterkant foto=dakrand=erfgrens
:strip_exif()/f/image/5HYLEWaT4YXoCOTP0IQHXqHf.jpg?f=fotoalbum_large)
Totaaloverzicht energie ter illustratie hoe klein de component verwarming L/L bij ons is:
[ Voor 12% gewijzigd door assje op 07-12-2025 09:15 ]
“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]
Dank Aasje voor dit overzicht. Je hebt mij al met meerdere posts geholpen in mijn eigen verbouw topic. Maar dit lijkt voor mij wederom een bevestiging dat het allemaal wel goed moet komen.assje schreef op zondag 7 december 2025 @ 09:03:
[...]
Ik heb precies deze opstelling op mijn verdieping met 4x 2kW Daikin op de slaapkamers.
Ik heb in verschillende topics hier van alles over gedeeld, zit nu pp mobiel maar kan later wel wat bij elkaar zoeken.
Wij gebruiken in de praktijk de verwarming vrijwel nooit. Hoogstens eens op kantoor bij thuiswerken en dat ervaarde ik prima comfortabel. Grootste component verbruik is de 15kWh/maand aan stand-by verbruik die ik nogal fors vind. In de zomer wel volop gebruik om te koelen, staan overdag gewoon standaard aan de hele zomer.
Bij mij staat de buitenunit ook illegaal dicht op de erfgrens. Geluid is echt minimaal, airco van de buren meter of 4 verderop komt er boven uit als ik maast mijn unit sta.
Mijn unit staat op frame met veren op houten dak, nog nooit iets horen trillen.
Foto uit archief, L/L staat links, rechterkant foto=dakrand=erfgrens
[Afbeelding]
Totaaloverzicht energie ter illustratie hoe klein de component verwarming L/L bij ons is:
[Afbeelding]
Mensen zijn gelijk, maar sommige zijn gelijker dan andere | Humans need not apply
Uiteraard zal het wel afhangen van omstandigheden en gebruik. Wij hebben geen wens de slaapkamers op 20 graden te houden en zonder verwarming blijven ze al 16-18 graden in de winter.Yariva schreef op zondag 7 december 2025 @ 09:07:
Dank Aasje voor dit overzicht. Je hebt mij al met meerdere posts geholpen in mijn eigen verbouw topic. Maar dit lijkt voor mij wederom een bevestiging dat het allemaal wel goed moet komen.
Met andere voorkeuren, isolatie of overdracht warmte vanuit andere ruimten kan de ervaring qua verwarming natuurlijk heel anders zijn.
Ik zou in mijn woonkamer niet snel voor L/L (hoofd)verwarming gaan maar voor slaapkamers wat mij betreft snel acceptabel.
“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]
Ik ben geen expert maar ik vraag me af of dit allemaal doelmatig is of zelfs contraproductief is.lexdb schreef op vrijdag 5 december 2025 @ 12:45:
Kreng staat nu op 2 sets veren, op rubber tegels, op bigfoots, en flex tussen de leidingen.
[Afbeelding]
Je wil gewoon één set veren met zoveel mogelijk afstand. Tussen WP en frame dan juist geen rubber voeten. Eventueel extra gewicht op het frame.
Trillingen direct doorgegeven zijn één factor maar het risico op resonatie in de behuizing (die dan wordt doorgegeven aan dak via lucht) is zo waarschijnlijk juist groter geworden.
[ Voor 12% gewijzigd door assje op 07-12-2025 09:20 ]
Nou, ik heb al het bovenstaande getest en de laatste iteratie is de enige functionele.assje schreef op zondag 7 december 2025 @ 09:18:
[...]
Ik ben geen expert maar ik vraag me af of dit allemaal doelmatig is of zelfs contraproductief is.
Je wil gewoon één set veren met zoveel mogelijk afstand. Tussen WP en frame dan juist geen rubber voeten. Eventueel extra gewicht op het frame.
Als het werkt prima natuurlijk, niks meer aan doenlexdb schreef op zondag 7 december 2025 @ 09:20:
Nou, ik heb al het bovenstaande getest en de laatste iteratie is de enige functionele.
Voor wie zich er niet van bewust is, er is een uitgebreid topic over dit onderwerp:
Trillingen warmtepomp dempen
Edit, al 10x eerder gedeeld zie ik
[ Voor 5% gewijzigd door assje op 07-12-2025 09:37 ]
Inmiddels het 3e jaar verwarmen met de 3.5 MHI ZSX achter de rug. Sinds een tijdje ook de trap dichtgemaakt i.v.m. huisdieren die ons graag vroeg wekken. (Verticale schuifdeur gemaakt)
:strip_exif()/f/image/8a66nq2bvMb4HWQ3zRp0tyG5.jpg?f=fotoalbum_large)
Dit heeft zoals verwacht ook een positief effect op de belasting van de airco in de woonkamer.
Al met al zijn we positief over het verwarmen met de airco. We hebben de CV intact gelaten en gebruiken deze soms op hele koude dagen in combinatie met de airco.
Tevens hebben we op de badkamer een kleine heater staan onder het wasmeubel. Ook daar willen we echt niet inleveren op comfort.
Resultaat:
1430m3 gas naar 190m3 per jaar.
2200kw naar 4400kw per jaar.
Wel wil ik benadrukken dat we grote periodes 24/7 verwarmen omdat het anders echt te koud aanvoelt en/of de ventilator van de airco dusdanig hoog staat te draaien dat het storend is. Voor de 'investering' vind ik de besparing behoorlijk, maar ik ben blij dat de negatieve kanten hier regelmatig besproken worden zodat dit geen verassing was voor ons.
Ik ben nog steeds blij met de hoeveelheid informatie die we hier destijds gekregen hebben en lees nog regelmatig mee!
:strip_exif()/f/image/8a66nq2bvMb4HWQ3zRp0tyG5.jpg?f=fotoalbum_large)
Dit heeft zoals verwacht ook een positief effect op de belasting van de airco in de woonkamer.
Al met al zijn we positief over het verwarmen met de airco. We hebben de CV intact gelaten en gebruiken deze soms op hele koude dagen in combinatie met de airco.
Tevens hebben we op de badkamer een kleine heater staan onder het wasmeubel. Ook daar willen we echt niet inleveren op comfort.
Resultaat:
1430m3 gas naar 190m3 per jaar.
2200kw naar 4400kw per jaar.
Wel wil ik benadrukken dat we grote periodes 24/7 verwarmen omdat het anders echt te koud aanvoelt en/of de ventilator van de airco dusdanig hoog staat te draaien dat het storend is. Voor de 'investering' vind ik de besparing behoorlijk, maar ik ben blij dat de negatieve kanten hier regelmatig besproken worden zodat dit geen verassing was voor ons.
Ik ben nog steeds blij met de hoeveelheid informatie die we hier destijds gekregen hebben en lees nog regelmatig mee!
[ Voor 13% gewijzigd door Tomv op 07-12-2025 11:39 ]
Hier was het nog niet afgewerkt overigens.Wozmro schreef op zondag 7 december 2025 @ 11:37:
Een verticale schuifdeur? Hoe werkt dat?
:strip_exif()/f/image/Q7EpsxL5Y695yfxpGmGOsBE3.jpg?f=fotoalbum_large)
2 geleiderails gemaakt van 12mm breed.
1 grote plaat als deur van 10mm breed.
Overbemeten staalkabel 3mm (+450kg)
2 goede pluggen in het beton plafond (90kg belasting per plug/anker)
Enige wat ik naderhand vervangen heb zijn de katrollen. Goedkope meuk uit de bouwmarkt gaat stuk. Nu 2 x messing/rvs katrol gemonteerd.
Contragewicht van 11kg.
Deur weegt 11 kg.
Het geheel is dus bijna gewichtsloos te verplaatsen.
Mooi gemaakt.
Niet om de zeurkous uit te hangen maar aangezien ik in het vak zit moet ik het toch zeggen: wat met brandveiligheid? Is dit een evacuatieroute? Geraak je zelf, je kinderen, je huisdieren,... op tijd buiten in geval van nood?
Ook bij rook, paniek, geknapte kabel,...?
Voor mij een kleine moeite om het eens te vermelden, voor jou een denkoefening/risicoanalyse.
Niet om de zeurkous uit te hangen maar aangezien ik in het vak zit moet ik het toch zeggen: wat met brandveiligheid? Is dit een evacuatieroute? Geraak je zelf, je kinderen, je huisdieren,... op tijd buiten in geval van nood?
Voor mij een kleine moeite om het eens te vermelden, voor jou een denkoefening/risicoanalyse.
Terechte vraag. Daar heb ik zeker rekening mee gehouden.Wozmro schreef op zondag 7 december 2025 @ 12:00:
Mooi gemaakt.
Los van het feit dat we geen kinderen hebben/willen:
#1. Ruim voorzien van rookmelders door het huis.
#2. De deur is te tillen zonder contragewicht.
#3. Het kleine driekhoeks paneel is met 4 schroefjes vast gezet en gemaakt van 8mm plaat. Dit bewust zodat als de schuifdeur op wat voor manier niet meer open kan, je het met 1 duw/klap eruit kan drukken.
Zelfde geld overigens voor onze bovenverdieping. Alle ramen kunnen slechts 15cm open kantelen. Standaard 2 torx schroevendraaiers in de nachtkastjes liggen. Hiermee kan binnen 20 seconden de raamuitzetter eraf zodat het raam 90 graden open kan.
In Japan, land van Daikin, Mitsubishi etc, ik vroeg me altijd af hoe ze geen last hebben van de "slechte" besturing waar we altijd over klagen.
Maar overal waar ik kom staan die dingen gewoon op 30°C en max fan hard te knallen
En het is niet eens echt koud buiten in Osaka / Kyoto, 15 max 4 min in de nacht.
Ja okay, dan werkt het prima. Er komt een idiote hoeveelheid hitte uit en wand of 4 way casette unit. Ze zijn niet echt subtiel hier...
Maar overal waar ik kom staan die dingen gewoon op 30°C en max fan hard te knallen
En het is niet eens echt koud buiten in Osaka / Kyoto, 15 max 4 min in de nacht.
Ja okay, dan werkt het prima. Er komt een idiote hoeveelheid hitte uit en wand of 4 way casette unit. Ze zijn niet echt subtiel hier...
[ Voor 8% gewijzigd door w00key op 08-12-2025 05:34 ]
@w00key Toen ik op Curaçao woonde was dat ook. Zelfs vaak touwtjes aan de uitblaas zodat je goed kon zien dat hij stond te blazen.
Is denk ik iets typisch Nederlands; we zijn zuinig en willen wel het onderste uit de kan. We willen precies de gewenste temperatuur, zodat we het net niet koud krijgen en zo min mogelijk betalen.
Is denk ik iets typisch Nederlands; we zijn zuinig en willen wel het onderste uit de kan. We willen precies de gewenste temperatuur, zodat we het net niet koud krijgen en zo min mogelijk betalen.
SMA STP10000TL20 met 10440 Wp 35°Zuid, Intergas Xtreme36 met Remeha Elga Ace 6kW
offtopic:
Watt-hour per uur doet pijn aan mijn hoofd
japie06 schreef op maandag 8 december 2025 @ 08:41:offtopic:
offtopic:
Omdat hij dus echt pendelt lijkt Watt me niet juist. In dat uur gaat hij van 0 naar boven de 600. Maar ik laat me graag verbeteren
Omdat hij dus echt pendelt lijkt Watt me niet juist. In dat uur gaat hij van 0 naar boven de 600. Maar ik laat me graag verbeteren
I hear voices in my head, they counsel me, they understand.
Er is een simpele oplossing:
Noem het gewoon gemiddeld vermogen in W
Noem het gewoon gemiddeld vermogen in W
[ Voor 4% gewijzigd door Martin7182 op 08-12-2025 10:16 ]
Voor mijn kleine thuisstudio heb ik een Panasonic airco gekocht, die ik nu aan het aansluiten ben. Ik heb een afvoer voor condenswater op de hemelwaterafvoer met 32 mm pijp aangesloten, waar op de verdieping erboven, de afvoer van een WTW wordt aangesloten. Omdat de herrie zoveel mogelijk binnen in de studio moet blijven, zit ik nu te kijken naar een sifon voor de condensafvoer van de airco, omdat een open verbinding met de hwa zorgt voor geluid door de regenpijp(openingen). Is zoiets misschien een oplossing: https://www.aircosuper.nl/condensslangsyphon Lijkt me dat ik met een lus in de condensslang eigenlijk hetzelfde creëer. Omdat de afvoer in een luchtdichte spouw komt, is een normaal sifon geen oplossing omdat ik het niet kan bijvullen (bij uitdroging) en ik niet wil dat er meer dan minimale waterdamp in de spouw komt. Er komt wel een soort van inspectieluik in de binnenmuur omdat ik vanaf de binnenkant bij de doorvoer van de koelleidingen en de afvoer wil kunnen komen. Het is de bedoeling om dit luik wel onzichtbaar weg te werken en alleen open te maken bij malheur.
Een paar foto's erbij voor de beeldvorming:
aansluiting op de hemelwaterafvoer aan de buitenkant:
:strip_exif()/f/image/X5phOITnRoC3KN3XOcHejT3f.jpg?f=fotoalbum_large)
de afvoerbuis die vanaf de zolder erboven tot door de grond loopt:
:strip_exif()/f/image/3l900vOY76lTV2ubmEp9dbyG.jpg?f=fotoalbum_large)
Kan de condensafvoer rechtstreeks en luchtdicht op het Y-stuk in de afvoerbuis worden aangesloten of gaat dat niet goed?
Een paar foto's erbij voor de beeldvorming:
aansluiting op de hemelwaterafvoer aan de buitenkant:
:strip_exif()/f/image/X5phOITnRoC3KN3XOcHejT3f.jpg?f=fotoalbum_large)
de afvoerbuis die vanaf de zolder erboven tot door de grond loopt:
:strip_exif()/f/image/3l900vOY76lTV2ubmEp9dbyG.jpg?f=fotoalbum_large)
Kan de condensafvoer rechtstreeks en luchtdicht op het Y-stuk in de afvoerbuis worden aangesloten of gaat dat niet goed?
Ja dat kan, maar vergeet niet dat de condensafvoer uitkomt in een open lekbak. Dat is geen hermetisch gesloten systeem ofzo. De condensbak is eigenlijk gewoon een soort grote 'trechter', die uitmondt op de aansluiting voor de condensafvoer.
Omgekeerd zijn er ook mensen waarbij de condensafvoer op de HWA was aangesloten en die vanuit de binnenunit het regenwater door de HWA hoorden kletteren.
Je zou evt. ook gewoon een pijpje door de gevel kunnen steken en het op de grond (klein grindbakje?) laten lozen. Maar heb je wel kans op geluidlekkage als het pijpje vrij kort is op z'n weg naar buiten.
Omgekeerd zijn er ook mensen waarbij de condensafvoer op de HWA was aangesloten en die vanuit de binnenunit het regenwater door de HWA hoorden kletteren.
Je zou evt. ook gewoon een pijpje door de gevel kunnen steken en het op de grond (klein grindbakje?) laten lozen. Maar heb je wel kans op geluidlekkage als het pijpje vrij kort is op z'n weg naar buiten.
[ Voor 48% gewijzigd door ThinkPad op 08-12-2025 10:30 ]
Naar volle tevredenheid gebruik ik een MHI SRF50ZSX voor verwarmen en koelen.
Nu wil ik ook aan de voorkant van mijn huis met 4 slaapkamers op het zuiden een multi split plaatsen en ik vermoed dat er mensen in dit topic zijn die daar ervaring mee hebben.
De zijgevel is gemeentegrond en ik vermoed dat daar niks geplaatst mag worden. Dan blijft de voorgevel over, alleen vind ik het erg moeilijk om de regels voor het plaatsen aan voorgevel te doorgronden.
Ik heb eigenlijk 2 opties.
1. Midden aan de voorgevel tussen de 4 slaapkamerramen (weinig koelleiding nodig)
2. In de voortuin op de grond waarbij er koelleiding over de voorkant van het huis richting de slaapkamers loopt. Kunnen er koelleidingen voor 4 binnenunits in één kabelgoot of past dat niet?
Weet iemand de regels hiervoor? Zijn die tegenwoordig landelijk sinds de invoering van de omgevingswet?
Ik vraag het liefste natuurlijk geen vergunning aan.
Doel is hiermee overigens van het gas af te gaan, dus ze zullen ook gebruikt worden voor verwarming.
Nu wil ik ook aan de voorkant van mijn huis met 4 slaapkamers op het zuiden een multi split plaatsen en ik vermoed dat er mensen in dit topic zijn die daar ervaring mee hebben.
De zijgevel is gemeentegrond en ik vermoed dat daar niks geplaatst mag worden. Dan blijft de voorgevel over, alleen vind ik het erg moeilijk om de regels voor het plaatsen aan voorgevel te doorgronden.
1. Midden aan de voorgevel tussen de 4 slaapkamerramen (weinig koelleiding nodig)
2. In de voortuin op de grond waarbij er koelleiding over de voorkant van het huis richting de slaapkamers loopt. Kunnen er koelleidingen voor 4 binnenunits in één kabelgoot of past dat niet?
Weet iemand de regels hiervoor? Zijn die tegenwoordig landelijk sinds de invoering van de omgevingswet?
Ik vraag het liefste natuurlijk geen vergunning aan.
Doel is hiermee overigens van het gas af te gaan, dus ze zullen ook gebruikt worden voor verwarming.
Elke gemeente kan zijn eigen regels opstellen. Het beste vraag je dit direct bij de gemeente. Vaak staat dit op hun website.FutureTrunksZ schreef op maandag 8 december 2025 @ 13:44:
Naar volle tevredenheid gebruik ik een MHI SRF50ZSX voor verwarmen en koelen.
Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.
Pwoa als je buitenunit beetje de dimensies heeft die je huis nodig heeft pendelt er weinig. Bij mij doet ie het ook prima zonder demand control.. 't is idd wat ik ook las, mensen doen het liever zuinig aan hierw00key schreef op maandag 8 december 2025 @ 05:32:
In Japan, land van Daikin, Mitsubishi etc, ik vroeg me altijd af hoe ze geen last hebben van de "slechte" besturing waar we altijd over klagen.
Ik stook echt heel zuinig voor mijn oppervlakte huis, dat weet ik wel. Terwijl ik er toch altijd aangenaam warm bij zit. Dat was in de laatste jaren vd CV ketel niet zo
3MXM68, 2x FTXJ35. PV 4400Wp, fanatiek Stromeraar, Zero SR fanaat en helaas nog LPG rijder (1.2 TSI Vialle LPdi - 350.000km)
Ligt denk ik ook aan het type plat dak, mijn plat dak is op een plafond van 20cm dik beton, met daarop bijna 10cm PIR, dat dreunt echt nooit door.lexdb schreef op vrijdag 5 december 2025 @ 12:45:
[...]
Kijk je uit met een buitendeel op een plat dak? Heeft bij mij voor de allergrootste ergernissen gezorgd.... resonantie is niet leuk.
Kreng staat nu op 2 sets veren, op rubber tegels, op bigfoots, en flex tussen de leidingen.
En bij een cold start - defrost hoor je hem nog. Gaan je buren niet zo tof vinden ben ik bang.
[Afbeelding]
3MXM68, 2x FTXJ35. PV 4400Wp, fanatiek Stromeraar, Zero SR fanaat en helaas nog LPG rijder (1.2 TSI Vialle LPdi - 350.000km)
Let op:
Een vraag over offerte, plaatsing of uitzoeken van L/L WP hoort in een nieuw, eigen topic. Drop hier dan een linkje
We respecteren elkaars keuzes over energiegebruik en verschillen in comfort.
Laat bij een 'snelle vraag' wel even weten wat je al gevonden hebt, dat voorkomt herhaling van zetten.
Veel relevante informatie en principes zijn ook te vinden in het Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic , waar je ook een template kan vinden voor een nieuw adviestopic.
Voor MHI vind je veel tips en tweaks in Het MHI L/L warmtepomp/airco topic
Een vraag over offerte, plaatsing of uitzoeken van L/L WP hoort in een nieuw, eigen topic. Drop hier dan een linkje
We respecteren elkaars keuzes over energiegebruik en verschillen in comfort.
Laat bij een 'snelle vraag' wel even weten wat je al gevonden hebt, dat voorkomt herhaling van zetten.
Veel relevante informatie en principes zijn ook te vinden in het Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic , waar je ook een template kan vinden voor een nieuw adviestopic.
Voor MHI vind je veel tips en tweaks in Het MHI L/L warmtepomp/airco topic
/f/image/Jm4oSHhbPyd2Fq1WMUQxkQQ5.png?f=fotoalbum_large)