Lucht/lucht warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen - #2 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 158 159 Laatste
Acties:

• Nollekeuh
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 22:37
Hi even benieuwd naar wat ervaringen. Ik verwarm regelmatig met airco het hele huis. Echter ben ik benieuwd naar de ervaring van anderen en het verbruik.

Het huis is 140 m2, maar wel hoge plafonds. Beneden woonkamer en 1e hal binnenunits op 1 buitenunit. Op de 2e ook 2 binnenunits op een andere buitenunit, maar die staan zelden aan en zijn meer om te koelen.

Ik verbruik op een dag (dag 21 graden, nacht 19) van rond de 8 graden ongeveer 15 kwh met de unit voor BG en 1e. Als ik dit met gas doe zit ik rond de 4 kuub. De benedenverdieping heeft vloerverwarming gedeeltelijk met radiatoren en de rest van het huis ook.

Zelf vind ik de 15 kwh dus wat veel. Zou het kunnen dat er iets niet goed is met de installatie? In ‘ruststand’ verbruikt de unit ongeveer 500 watt per uur om de woning op temperatuur te houden.

Ik zit dit een beetje te vergelijken omdat ik met de aankomende salderingstop zie dat verwarmen met airco op deze manier niet echt heel veel voordeliger meer is, tenzij de zon schijnt. Maar dat komt weinig voor en is dus 10tjes werk op jaarbasis voor wat betreft verwarmen.

Ook zegt mijn gevoel dat een airco meer warmte moet opwekken voor een comfortabel gevoel, terwijl de cv dat efficiënter kan verdelen.

[ Voor 4% gewijzigd door Nollekeuh op 16-12-2025 09:07 ]

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 23:13
Thieu79 schreef op vrijdag 12 december 2025 @ 13:25:
Het is ook voor een groot deel cultureel bepaald. We zijn in NL nu eenmaal gewend dat warmte door water verspreid wordt met gas als de belangrijkste energiebron van de afgelopen decennia.
Ook laat de gemiddelde Nederlander de kans niet snel liggen om te kunnen profiteren van collectieve gelden, waardoor l/w dominant is. Dat financiële motieven veel zwaarder wegen dan duurzaamheid /efficientie motieven, is goed te zien aan het feit dat de groei van de EV markt behoorlijk inkakte na het wegvallen van de stimulerende voordelen.
Als de lucht/water warmtepomp installaties subsidiëring verliezen, zal l/l naar verwachting ook in NL toenemen. Zeker bij mensen waarbij het bestaande radiator systeem/isolatie niet voldoet voor lage temperatuur l/w verwarming en de investeringen daarvoor volledig uit eigen zak betaald moeten worden.
Ik kan me ook zo voorstellen dat een reden van het niet subsidiëren van l/l is, dat de l/w installaties de bouw sector een grotere boost geeft. Ons kikkerlandje is en blijft wat dat betreft een lobbycratie.
Nog meer toenemen? de cijfers laten nu al zien dat er 3 tot 5 keer meer airco's worden geplaatst dan L/W WPs op jaarbasis. Lobby etc zal er vast zijn maar zelfs met die vermeende stevige lobby wordt de L/W WP volledig voorbijgestreeft door airco's qua installatieaantallen.

En ja dat zal grotendeels komen doordat mensen willen koelen en betekent niet dat je met al die airco's ineens gasloos huis hebt.

Bron: https://www.tno.nl/nl/new...oei-energiegebruik-airco/ TL:DR, nu circa 25% van de huishoudens al minstens 1 airco en in 2030 verwachting rond de 40% van alle woningen :-0 !

• Pietje555
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 21:33
@Nollekeuh Ik denk dat je verbruik niet ongewoon is.
Vloorverwarming is gewoon voor comfort prettiger omdat je op de verwarming zit. Ook heb je met CV een stuk stralingswarmte wat mensen erg prettig vinden.
Hierdoor kun je met vloerverwarming op een lagere kamertemperatuur stoken omdat dit sneller als comfortabel in je verblijfzone wordt ervaren.
Nadeel van airco verwarming merk ik toch wel dat de warmte minder egaal verdeelt, vooral aan het plafond het warmst is en aan de vloer kouder (warmte stijgt nu eenmaal) waardoor je een hogere ruimtetemperatuur moet instellen.
Ook ervaar ik snel tocht als ik wat verder van het apparaat weg zit.
Ik gebruik nu de CV installatie (met hybride warmtepomp) op vloerverwarming en radiatoren als basis en de airco alleen om even snel op te warmen (bv tijdens ontbijt en dan naar werk).
Op deze wijze gebruik ik afgelopen week rond de 9 kWh om het hele huis te verwarmen zonder gasverbruik.

SMA STP10000TL20 met 10440 Wp 35°Zuid, Intergas Xtreme36 met Remeha Elga Ace 6kW, 3x AUX C-serie

• Yellos
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 09:21
Nollekeuh schreef op dinsdag 16 december 2025 @ 09:04:
Hi even benieuwd naar wat ervaringen. Ik verwarm regelmatig met airco het hele huis. Echter ben ik benieuwd naar de ervaring van anderen en het verbruik.

Het huis is 140 m2, maar wel hoge plafonds. Beneden woonkamer en 1e hal binnenunits op 1 buitenunit. Op de 2e ook 2 binnenunits op een andere buitenunit, maar die staan zelden aan en zijn meer om te koelen.

Ik verbruik op een dag (dag 21 graden, nacht 19) van rond de 8 graden ongeveer 15 kwh met de unit voor BG en 1e. Als ik dit met gas doe zit ik rond de 4 kuub. De benedenverdieping heeft vloerverwarming gedeeltelijk met radiatoren en de rest van het huis ook.

Zelf vind ik de 15 kwh dus wat veel. Zou het kunnen dat er iets niet goed is met de installatie? In ‘ruststand’ verbruikt de unit ongeveer 500 watt per uur om de woning op temperatuur te houden.

Ik zit dit een beetje te vergelijken omdat ik met de aankomende salderingstop zie dat verwarmen met airco op deze manier niet echt heel veel voordeliger meer is, tenzij de zon schijnt. Maar dat komt weinig voor en is dus 10tjes werk op jaarbasis voor wat betreft verwarmen.

Ook zegt mijn gevoel dat een airco meer warmte moet opwekken voor een comfortabel gevoel, terwijl de cv dat efficiënter kan verdelen.
Begin eens even met de zoekfunctie te gebruiken. 633 pagina's waarin het continu over verbruik / comfort gaat. Je stelt een vraag waarvan het antwoord al tot in den treuren is besproken. Heel irritant voor andere gebruikers.

Dat werkt trouwens niet alleen hier, ook op Facebook en in real life.. Eerst even zoeken, dan pas vragen. DANK!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 17:44
Fr33z schreef op dinsdag 16 december 2025 @ 09:11:
[...]

Nog meer toenemen? de cijfers laten nu al zien dat er 3 tot 5 keer meer airco's worden geplaatst dan L/W WPs op jaarbasis. Lobby etc zal er vast zijn maar zelfs met die vermeende stevige lobby wordt de L/W WP volledig voorbijgestreeft door airco's qua installatieaantallen.

En ja dat zal grotendeels komen doordat mensen willen koelen en betekent niet dat je met al die airco's ineens gasloos huis hebt.

Bron: https://www.tno.nl/nl/new...oei-energiegebruik-airco/ TL:DR, nu circa 25% van de huishoudens al minstens 1 airco en in 2030 verwachting rond de 40% van alle woningen :-0 !
Tja, als je een huis van L/L WP's wil voorzien heb je er ook 3-5 keer zo veel nodig dan L/W WP's.
En laat ons eerlijk zijn, de dremple om voor 2-5k een paar airco's op te hangen is een pak lager dan ineens je gasketel vervangen door een L/W WP voor 15k+.

Sony A7 iv en wat recycled glas

• Pietje555
[...]

Wat uit mij ook niet duidelijk is bij de aantallen hoeveel airco's er geplaatst worden per woning ten opzichte van de L/W warmtepompen. Meestal is het maar 1 L/W WP en meerdere airco's om het net zo comfortabel te maken (per ruimte verwarmen).
Een nadeel van de L/L WP is denk ik ook dat er achtelijke prijzen gevraagd worden ondanks (of mede door) de subsidie terwijl het in principe hetzelfde apparaat is met ipv een lucht warmtewisselaar een water warmtewisselaar. Nederlanders gaan graag voor de goedkoopste oplossing.

SMA STP10000TL20 met 10440 Wp 35°Zuid, Intergas Xtreme36 met Remeha Elga Ace 6kW, 3x AUX C-serie

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:10
[...]
ongeveer 15 kwh met de unit voor BG en 1e.
15 kWh * €0,25/kWh = €3,75
Als ik dit met gas doe zit ik rond de 4 kuub. De benedenverdieping heeft vloerverwarming gedeeltelijk met radiatoren en de rest van het huis ook.
4m3 * €1,25/m3 = €5

Bespaart je dus €1,25 per dag en zolang we nog kunnen salderen en je overschot van je panelen hebt, verwarm je in principe gratis (want teruglevering levert geen moer meer op).

Hoe ziet je stookschema eruit? Hij draait hier de afgelopen dagen 24/7 omdat het 's nachts <5 graden is. Draait daardoor erg rustig en verbruik zakt mooi laag terug. Als je hem 's avonds uitzet en het afkoelt naar 17 graden en hij dan 's ochtends weer naar 21 moet, dan kost dat vrij veel stroom t.o.v. rustig door laten pruttelen.

Wat comfort betreft: je zou 's nachts de fan harder kunnen zetten, swing L/R en dan recht vooruit laten blazen om de warmte goed te verdelen. 's Ochtends weer terug naar 'auto', en dan omlaag/bijna omlaag laten blazen.

[ Voor 20% gewijzigd door ThinkPad op 16-12-2025 09:32 ]

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 23:13
Pietje555 schreef op dinsdag 16 december 2025 @ 09:23:
[...]

Wat uit mij ook niet duidelijk is bij de aantallen hoeveel airco's er geplaatst worden per woning ten opzichte van de L/W warmtepompen. Meestal is het maar 1 L/W WP en meerdere airco's om het net zo comfortabel te maken (per ruimte verwarmen).
Een nadeel van de L/L WP is denk ik ook dat er achtelijke prijzen gevraagd worden ondanks (of mede door) de subsidie terwijl het in principe hetzelfde apparaat is met ipv een lucht warmtewisselaar een water warmtewisselaar. Nederlanders gaan graag voor de goedkoopste oplossing.
Hier is heeel veel interessante data te vinden: https://www.nefit-bosch.n...trendrapportwebversie.pdf

bijvoorbeeld in deze 2 grafieken:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5i3BtusrnnFhBY8kCsg5m2cnEy8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/PHKM15jMS9xcUyO98L6gqjU3.png?f=fotoalbum_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OLQ0aNxbh9VkBEhwa_P7vAYyuS0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/bTwl564w9zJDkeZ9v3UDFH96.png?f=fotoalbum_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/D5g6Iq8GFUdodD8icBUqxCLqf9k=/800x/filters:strip_exif()/f/image/paiknMo3IGfO1KCZ50zeUhhz.png?f=fotoalbum_large

Je ziet onder andere dat er volgens de laatste cijfers ongeveer 668.000 warmtepompen in Nederland staan. Daartegenover staan zo'n 2,1 miljoen airco's. dat is dus ongeveer 3x zoveel. Ook zie je dat er jaarlijks een factor 3 tot 4x zoveel airco's bijkomen vergeleken met warmtepompen.

erg interessante data dus! En ik reageerde vooral op de stelling dat het met airco's niet zo snel zou gaan, dat is dus niet het geval. Airco's gaat juist schreeuwend hard. Alleen niet per se als volwaardige oplossing om je hele huis warm te stoken maar misschien wel voor een deel (hybride-systeem)

• Nollekeuh
Pietje555 schreef op dinsdag 16 december 2025 @ 09:17:
@Nollekeuh Ik denk dat je verbruik niet ongewoon is.
Vloorverwarming is gewoon voor comfort prettiger omdat je op de verwarming zit. Ook heb je met CV een stuk stralingswarmte wat mensen erg prettig vinden.
Hierdoor kun je met vloerverwarming op een lagere kamertemperatuur stoken omdat dit sneller als comfortabel in je verblijfzone wordt ervaren.
Nadeel van airco verwarming merk ik toch wel dat de warmte minder egaal verdeelt, vooral aan het plafond het warmst is en aan de vloer kouder (warmte stijgt nu eenmaal) waardoor je een hogere ruimtetemperatuur moet instellen.
Ook ervaar ik snel tocht als ik wat verder van het apparaat weg zit.
Ik gebruik nu de CV installatie (met hybride warmtepomp) op vloerverwarming en radiatoren als basis en de airco alleen om even snel op te warmen (bv tijdens ontbijt en dan naar werk).
Op deze wijze gebruik ik afgelopen week rond de 9 kWh om het hele huis te verwarmen zonder gasverbruik.
Dat is hier uiteraard niet anders. De toshiba's compenseren tijdens verwarmen het manco van airco's, maar koude plekken langs de ramen blijven en dus tijdens echte kou, is het niet comfortabel.

• Nollekeuh
ThinkPad schreef op dinsdag 16 december 2025 @ 09:30:
[...]

15 kWh * €0,25/kWh = €3,75

[...]

4m3 * €1,25/m3 = €5

Bespaart je dus €1,25 per dag en zolang we nog kunnen salderen en je overschot van je panelen hebt, verwarm je in principe gratis (want teruglevering levert geen moer meer op).

Hoe ziet je stookschema eruit? Hij draait hier de afgelopen dagen 24/7 omdat het 's nachts <5 graden is. Draait daardoor erg rustig en verbruik zakt mooi laag terug. Als je hem 's avonds uitzet en het afkoelt naar 17 graden en hij dan 's ochtends weer naar 21 moet, dan kost dat vrij veel stroom t.o.v. rustig door laten pruttelen.

Wat comfort betreft: je zou 's nachts de fan harder kunnen zetten, swing L/R en dan recht vooruit laten blazen om de warmte goed te verdelen. 's Ochtends weer terug naar 'auto', en dan omlaag/bijna omlaag laten blazen.
Die berekening klopt niet. Vanwege de terugleverkosten ziet dit er meer zo uit:

staffel 300 euro per jaar TLK verdelen over totaal verbruik (4000 kwh) = 13 cent extra kosten per kwh met dan dit jaar nog saldering eraf halen.

15 kWh * €0,38/kWh = €5,70
4m3 * €1,25/m3 = €5

Kijk, die energieboeren zijn niet dom en die weten ook wel dat iedereen het verwarmen van zijn huis loopt te salderen (en dus op kosten van anderen die dat niet kunnen). Dat willen ze afremmen en dat gebeurd dus dit jaar op deze manier. Zodoende is het dus niet meer voordeliger om te verwarmen met airco als je ook een gas aansluiting hebt en kan verwarmen met gas. Zo remmen ze de markt af naar all electric verwarmen.

Verwarmen met airco is voor een normaal woonhuis dus inferieur qua geluid en comfort. Met de nieuwe berekening is het ook niet meer goedkoper. Ik ben ook van mening dat de promotie van airco voor verwarmen van een woonhuis niet juist is, want ze verbruiken bij 1-op-1 vergelijking met de CV meer vermogen om hetzelfde comfort niveau te bereiken. Wellicht als je een kleine woning hebt, valt er iets voor te zeggen. Maar voor een huis van enig formaat is dit niet de oplossing.

De enige juiste keuze is een deftige warmtepomp op je bestaande systeem.

[ Voor 14% gewijzigd door Nollekeuh op 16-12-2025 10:02 ]

• MotorBeast
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 23:36
Nollekeuh schreef op dinsdag 16 december 2025 @ 09:57:
[...]

Die berekening klopt niet. Vanwege de terugleverkosten ziet dit er meer zo uit:

staffel 300 euro per jaar TLK verdelen over totaal verbruik (4000 kwh) = 13 cent extra kosten per kwh met dan dit jaar nog saldering eraf halen.

15 kWh * €0,38/kWh = €5,70
4m3 * €1,25/m3 = €5

Kijk, die energieboeren zijn niet dom en die weten ook wel dat iedereen het verwarmen van zijn huis loopt te salderen (en dus op kosten van anderen die dat niet kunnen). Dat willen ze afremmen en dat gebeurd dus dit jaar op deze manier. Zodoende is het dus niet meer voordeliger om te verwarmen met airco als je ook een gas aansluiting hebt en kan verwarmen met gas. Zo remmen ze de markt af naar all electric verwarmen.
Hoe krijg je het voor elkaar met een factor 4 bijna te stoken met WP tov gas? Ik heb hier 4 jaar met L/L gestookt en dit deed ik 24/7 op 21 graden beneden. Boven als het echt koud werd. Een factor 2 moet je makkelijk halen. Ik zat zelfs iets hoger. Dat haal ik ook met L/W nu met radiatoren. L/W is hier eigenlijk nu nog goedkoper want ik verwarm nu heel het huis 21 beneden, 19 a 19,5 boven, 22 graden badkamer, toilet en hal zo'n 20.

Oftewel 4 m3 gas zou je toch met 8kWh moeten lukken.

[ Voor 7% gewijzigd door MotorBeast op 16-12-2025 10:08 ]

• digifun
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

digifun

Dat is een cop die in de buurt komt van 2 . 4*9=36/15=2.4

Dat is slecht cop moet toch minimaal richting de 6 gaan.

u can fool all people some time and fool some people alltime

• Nollekeuh
MotorBeast schreef op dinsdag 16 december 2025 @ 10:02:
[...]

Hoe krijg je het voor elkaar met een factor 4 bijna te stoken met WP tov gas? Ik heb hier 4 jaar met L/L gestookt en dit deed ik 24/7 op 21 graden beneden. Een factor 2 moet je makkelijk halen. Dat haal ik ook met L/W nu.

Oftewel 4 m3 gas zou je toch met 8kWh moeten lukken.
Gozer, dat vraag ik mij dus ook af en daarom zoek ik vergelijking. :) Het huis is de hele dag bewoond, dus staat het aan. Dat is uiteraard een groot verschil met anderen die het als 'spotverwarming' gebruiken. Kijk, theoretisch heb ik de som ook gemaakt, maar praktisch in het gebruik zie ik dus iets heel anders aan verbruik en kosten.

Ik denk dat echt meespeelt dat airco units niet zo efficient zijn in verwarming als een CV systeem met radiatoren vanwege de warmtespreiding. Een airco moet daardoor langer en harder werken voor het zelfde comfort effect.

• Nollekeuh
digifun schreef op dinsdag 16 december 2025 @ 10:05:
[...]

Dat is een cop die in de buurt komt van 2 . 4*9=36/15=2.4

Dat is slecht cop moet toch minimaal richting de 6 gaan.
Kijk die rekensom had ik ook gemaakt, en daarom vroeg ik mij af wat de ervaring is van anderen. Voordat ik een monteur er weer bij haal. Hij werkt op zich wel, maar wellicht is er iets misgegaan.

• MotorBeast
Nollekeuh schreef op dinsdag 16 december 2025 @ 10:06:
[...]

Gozer, dat vraag ik mij dus ook af en daarom zoek ik vergelijking. :) Het huis is de hele dag bewoond, dus staat het aan. Dat is uiteraard een groot verschil met anderen die het als 'spotverwarming' gebruiken. Kijk, theoretisch heb ik de som ook gemaakt, maar praktisch in het gebruik zie ik dus iets heel anders aan verbruik en kosten.

Ik denk dat echt meespeelt dat airco units niet zo efficient zijn in verwarming als een CV systeem met radiatoren vanwege de warmtespreiding. Een airco moet daardoor langer en harder werken voor het zelfde comfort effect.
Niet als je hem 24/7 laat draaien. En niets knijpen. Fan en buitenunit. Stille modus = :X NB: comfort is persoonlijk. Daar laat ik me niet meer over uit. O-)

[ Voor 5% gewijzigd door MotorBeast op 16-12-2025 10:11 ]

• Nollekeuh
MotorBeast schreef op dinsdag 16 december 2025 @ 10:09:
[...]

Niet als je hem 24/7 laat draaien. En niets knijpen. Fan en buitenunit. Stille modus = :X NB: comfort is persoonlijk. Daar laat ik me niet meer over uit. O-)
Hij staat niet geknepen. De buitenunit draait rustig (gemiddeld 500-600 watt per uur). De unit voor de 2e verdieping draait wel aanzienlijk zuiniger als die aan staat, maar dat is dan ook al standaard een warmere plek.

De matige COP is mij ook al opgevallen, maar voordat ik een monteur laat komen toch even kijken wat de ervaring van anderen is.

• digifun
  • Niet online

digifun

Nollekeuh schreef op dinsdag 16 december 2025 @ 10:23:
[...]

De matige COP is mij ook al opgevallen, maar voordat ik een monteur laat komen toch even kijken wat de ervaring van anderen is.
Die cop is gewoon slecht en dan moet er iets fout zijn met de machine.

• ThinkPad
500-600W continu vind ik nog aan de hoge kant, ik heb een woonkamer van 43m2 en daar heeft m'n MHI 3,5kW ZSX maar 277W-350W voor nodig (~6kWh per dag) om het 24/7 op 20,5°C te houden bij 5,5°C buiten. Ik zat voorheen op 600m3 gas voor verwarming, maar dan had ik het boven ook warm. Daar stook ik nu niet echt. Heb er wel ook airco, die zet ik heel af en toe even aan om het op 17°C te houden in de slaapkamers als het richting vriespunt gaat.

Vuistregel 1m3 gas == 2 kWh stroom in de airco gaat bij mij wel aardig op.

[ Voor 50% gewijzigd door ThinkPad op 16-12-2025 10:47 ]

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 22:34

Door de luchtcirculatie voelt het kouder en moet je hoger stoken.
21 °C met airco is niet hetzelfde als 21 °C met CV; zet de airco ±2 °C hoger.
Airco is ca. €0,66 goedkoper (15 kWh vs. 4 m³ gas, zonder saldering).
Onder 4 °C buiten wordt het minder voordelig, daarboven blijft airco verwarming voordelig.

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

• Fritso
  • Registratie: September 2023
  • Laatst online: 23:47

Wat voor huis is het (vrijstaand/hoekhuis/tussenwoning) en wat is het bouwjaar en de isolatie?

Hier een 150m2 2/1 kap uit '86 in het Oosten van het land en wij zitten deze dagen ook tussen de 10 en 15 kWh per dag. Op jaarbasis ongeveer een factor 2 (1200m3 gas vs iets boven de 2000kWh) met daarbij wel de kanttekening dat we nu een groter deel van het huis verwarmen met de airco's en op hogere temperatuur (beter comfort).

Ik kan je overigens aanraden om niet individuele dagen te vergelijken, maar te kijken over een langere periode van één of meerdere maanden voor een goede vergelijking. Als dat dan inderdaad een factor 4 blijkt te zijn tov je gasverbruik is er mogelijk iets mis.

• digifun
  • Niet online

digifun

mr_evil08 schreef op dinsdag 16 december 2025 @ 10:32:
[...]

Door de luchtcirculatie voelt het kouder en moet je hoger stoken.
21 °C met airco is niet hetzelfde als 21 °C met CV; zet de airco ±2 °C hoger.
Airco is ca. €0,66 goedkoper (15 kWh vs. 4 m³ gas, zonder saldering).
Onder 4 °C buiten wordt het minder voordelig, daarboven blijft airco verwarming voordelig.
Dat is pertinente onzin een goede airco heeft bij -10 nog een cop van 3. Airco verwaming is altijd voordeliger dan gas in Nederland.

• Jan-tweak
  • Registratie: November 2025
  • Laatst online: 20:32

Koevlaasformule is: Aantal m3 gasverbruik per jaar x 8 kWh warmte uit een m3 gas. Dit deel je door 1650 h > Afronden naar boven. (om je gasverbruik per dag met je kWh te kunnen vergelijken zul je dus alleen het eerde deel nodig hebben, tenslotte willen we hier niet het jaarverbruik)
ga je je airco vergelijken met gas zul je dus beide op de zelfde eenheid moeten zetten, kWh is tenslotte wat anders dan m3.
4*8 = 32 kWh (dat is je verbruik als je je woning met gas verwarmd., met een aico was je 15 kWh kwijt, dat duid op een COP van 2,1 ( bij 8 gr. buitentemperatuur is dat heel laag, een L/W warmtepomp (die een stuk goedkoper was dan je airco overigens, denk ik) haalt in die situatie circa een COP van 6 ! en daarbij ook nog een heel andere kwaliteit warmte. (werkelijke getallen in een veel groter huis, dat niet een een super energielabel heeft).
Als ik met een COP van 6 dit zou terugrekenen zou je L/L warmtepomp slechts circa met iets meer dan 5 kWh mogen verbruiken.

helaas vertel je winig over de staat van isolatie van je huis.
Wat noem je rusttoestand, wat doet je airco dan? is dat alleen ventilatie zonder dat de ruimte verder verwarmd wordt, wordt de ruimte gedroogd ? of staat je binnenunit volledig stil?

• MotorBeast
Nollekeuh schreef op dinsdag 16 december 2025 @ 10:23:
[...]

Hij staat niet geknepen. De buitenunit draait rustig (gemiddeld 500-600 watt per uur). De unit voor de 2e verdieping draait wel aanzienlijk zuiniger als die aan staat, maar dat is dan ook al standaard een warmere plek.

Hoeveel m2 en welke temperatuur binnen? Ik zat op de helft op 65m2 op 21 beneden met L/L. Rond 300.

Cop 6 vind ik dan wel erg hoog om mee te rekenen. . Maar 4 moet je makkelijk halen op dit moment.

[ Voor 8% gewijzigd door MotorBeast op 16-12-2025 10:48 ]

• MotorBeast
digifun schreef op dinsdag 16 december 2025 @ 10:44:
[...]

Dat is pertinente onzin een goede airco heeft bij -10 nog een cop van 3. Airco verwaming is altijd voordeliger dan gas in Nederland.
3 ga je niet halen bij -10. Met 2 mag je blij zijn en dan draai je breakeven. Welke - 10? Waar? 8)

• ArthurMorgan
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Huis 96m2, (goede) jaren 60 tussenwoning
alle deuren open
daikin 5.2 buitenunit, 2 perfera binnenunits 3.5 en 2.0
verwarming in de verwarmde kamers ronde de 20.5 en 21.5 (rest van het huis minimaal 18.0)
24/7 verwarmen

afgelopen week tussen de 6.0 en 6.8 kWh per dag (gemeten met een tussenmeter) dat is onder de 0.4kWh per graaddag (basis van 21 graden)

dus 15 kWh is vanuit mijn standpunt wel wat veel. Maar vorig jaar zat ik wel echt veel hoger. Maar toen werkte ik toch wat veel met wijzigen van temperatuur, blaasrichting en kracht. Dat gaf toch veel meer penedelen dan nu hij continue hetzelfde staat. Ook ben ik van natuurlijke ventilatie overgegaan op 2 WTW ventilatie-units.

I hear voices in my head, they counsel me, they understand.

• Nollekeuh
Jan-tweak schreef op dinsdag 16 december 2025 @ 10:45:
[...]
Koevlaasformule is: Aantal m3 gasverbruik per jaar x 8 kWh warmte uit een m3 gas. Dit deel je door 1650 h > Afronden naar boven. (om je gasverbruik per dag met je kWh te kunnen vergelijken zul je dus alleen het eerde deel nodig hebben, tenslotte willen we hier niet het jaarverbruik)
ga je je airco vergelijken met gas zul je dus beide op de zelfde eenheid moeten zetten, kWh is tenslotte wat anders dan m3.
4*8 = 32 kWh (dat is je verbruik als je je woning met gas verwarmd., met een aico was je 15 kWh kwijt, dat duid op een COP van 2,1 ( bij 8 gr. buitentemperatuur is dat heel laag, een L/W warmtepomp (die een stuk goedkoper was dan je airco overigens, denk ik) haalt in die situatie circa een COP van 6 ! en daarbij ook nog een heel andere kwaliteit warmte. (werkelijke getallen in een veel groter huis, dat niet een een super energielabel heeft).
Als ik met een COP van 6 dit zou terugrekenen zou je L/L warmtepomp slechts circa met iets meer dan 5 kWh mogen verbruiken.

helaas vertel je winig over de staat van isolatie van je huis.
Wat noem je rusttoestand, wat doet je airco dan? is dat alleen ventilatie zonder dat de ruimte verder verwarmd wordt, wordt de ruimte gedroogd ? of staat je binnenunit volledig stil?

[...]
Ruststand bedoel ik mee op temp houden.

Ok komt ie dan:

Woninginhoud 450 m3. Jaren 30 rijwoning, maar A label opgeknapt (HR++, vloer woonkamer schuimbeton, muren spouwisolatie (balletjes), dak met PIR platen tussen de balken). Woonkamer heeft de meeste warmtevraag (voor en achter veel glas).

De buitenunit voor de BG en 1e houdt eigenlijk heel het huis warm, de warmte 'lekt' uiteraard ook naar de 2e verdieping toe.

Ik moet toegeven dat vergelijken moeilijk is. Geen dag is hetzelfde.

Het jaarverbruik voor de airco (koelen en verwarmen) ligt op ongeveer 2300 kwh. Verwarmen schat ik 1600, maar hiernaast verbruik ik ook 500 kuub gas als het echt kouder wordt.

Ik denk dat op basis van alleen gas deze woning op 1000 kuub zou moeten zitten. (8500 kwh)
Zogezegd: 500 x 8.5 = 4250 gas en (4250 / 1600) = 2.65 cop airco.

Blijft allemaal maar theorie. De 15 kwh op een dag van 8 graden vind ik op zichzelf niet zuinig.

[ Voor 6% gewijzigd door Nollekeuh op 16-12-2025 11:02 ]

• Nollekeuh
ThinkPad schreef op dinsdag 16 december 2025 @ 10:30:
500-600W continu vind ik nog aan de hoge kant, ik heb een woonkamer van 43m2 en daar heeft m'n MHI 3,5kW ZSX maar 277W-350W voor nodig (~6kWh per dag) om het 24/7 op 20,5°C te houden bij 5,5°C buiten. Ik zat voorheen op 600m3 gas voor verwarming, maar dan had ik het boven ook warm. Daar stook ik nu niet echt. Heb er wel ook airco, die zet ik heel af en toe even aan om het op 17°C te houden in de slaapkamers als het richting vriespunt gaat.

Vuistregel 1m3 gas == 2 kWh stroom in de airco gaat bij mij wel aardig op.
Kijk, daar kan ik wat mee. Nu moet ik wel zeggen dat mijn buitenunit 2 binnenunits heeft die vrij fors zijn. (13BTU en 16 BTU).

[ Voor 6% gewijzigd door Nollekeuh op 16-12-2025 11:18 ]

• Jan-tweak
Nollekeuh schreef op dinsdag 16 december 2025 @ 10:58:
[...]

Ok komt ie dan:

Woninginhoud 450 m3. Jaren 30 rijwoning, maar A label opgeknapt (HR++, vloer woonkamer schuimbeton, muren spouwisolatie (balletjes), dak met PIR platen tussen de balken). Woonkamer heeft de meeste warmtevraag (voor en achter veel glas).

De buitenunit voor de BG en 1e houdt eigenlijk heel het huis warm, de warmte 'lekt' uiteraard ook naar de 2e verdieping toe.

Het jaarverbruik voor de airco (koelen en verwarmen) ligt op ongeveer 2300 kwh. Verwarmen schat ik 1600, maar hiernaast verbruik ik ook 500 kuub gas als het echt kouder wordt.
om je een idee te geven over mijn woning; jaren 60, minder goed geisoleerd dan die van jou, qua grote redelijk vergelijkbaar, voornamelijk radiatoren en een deel VVW.
Mijn warmtepomp verbruikt circa 2.100 kWh stroom, en gasverbruik circa 200 m3 (, ja, mijn warmtepomp is dus een hybride) en dat is incl. SWW ( circa 85 m3 voor SWW alleen ); dus voor verwarming alleen is het net iets meer dan 100m3.
ik vrees dat je met een airco, tenminste jij dan, toch een stuk duurder uit bent.

• Nollekeuh
[...]

Iedereen wil dit graag geloven om hun aankoopbias te behouden. Maar in de praktijk zie ik dus toch wat anders. We missen namelijk het afgiftesysteem in de vergelijking en dat is bij een Airco 1 enkel punt in de kamer en bij mijn CV vloerverwarming en radiatoren beneden + radiatoren boven. Die kunnen samen de woning zeer efficient behagelijk houden waardoor het comfort hoog blijft bij minder warmtevraag.

Dit effect lijkt onderschat te worden. Ook moet ik de airco continue de woning met warmte laten voeden, uitzetten is een echte no go omdat de woning dan niet goed op temperatuur blijft en het te lang duurt om weer warm te krijgen. Dit hoeft bij een CV niet.

• Nollekeuh
Jan-tweak schreef op dinsdag 16 december 2025 @ 11:06:
[...]

om je een idee te geven over mijn woning; jaren 60, minder goed geisoleerd dan die van jou, qua grote redelijk vergelijkbaar, voornamelijk radiatoren en een deel VVW.
Mijn warmtepomp verbruikt circa 2.100 kWh stroom, en gasverbruik circa 200 m3 (, ja, mijn warmtepomp is dus een hybride) en dat is incl. SWW ( circa 85 m3 voor SWW alleen ); dus voor verwarming alleen is het net iets meer dan 100m3.
ik vrees dat je met een airco, tenminste jij dan, toch een stuk duurder uit bent.
Kijk dat denk ik dus ook. Het koelen is geweldig vanwege de combi met zonnepanelen. Het kan zijn dat de conclusie is dat verwarmen met Airco niet de belofte waar maakt die je verwacht, omdat het afgifte systeem gewoon niet correct is voor de ruimtes.

In dat geval komt er nog ergens een investering voor een deftige warmtepomp met SWW voorziening bij. Ik denk dat een warmtepomp gewoon veel efficienter kan verwarmen door het afgiftesysteem en daardoor minder hoeft te compenseren.

De business case voor investering in airco kan dus maar voor de helft gemaakt worden (alleen koelen) wat ook prima is. Maar verwarmen zie ik dan dus toch meer als leuk voor erbij, maar niet comfortabel.

Ik zal morgen wederom een dagje gas doen. Kijken wat dat doet..

• Thieu79
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 22:46
[...]

Dat is wel interessant idd. Zeker als die installaties ook bij huishoudens zonder l/w warmtepomp en met gasaansluiting worden geïnstalleerd. Deze mensen zullen snel genoeg doorhebben (of al doorhebben) dat in 90% van het jaar ook prima de airco kunnen gebruiken om te verwarmen. De gasaansluiting is dan wellicht niet verdwenen maar het gasverbruik zal door die toename komende jaren dan wel flink afnemen.

Ik weet niet hoe het in NL zit kwa energielabel, maar hier in Frankrijk worden ook airco's die primair als verwarming worden gebruikt (dus bv oude oliestookketel of gasverwarming mag dan niet meer aanwezig zijn( houtkachel nog wel; dat wordt hier gezien als CO2 neutrale verwarming en wordt zelfs gesubsidieerd)), meegenomen om het label te verbeteren Overigens worden valt l/l hier ook buiten de subsidie regelingen en zal het uit eigen zak betaald moeten worden.

[ Voor 3% gewijzigd door Thieu79 op 16-12-2025 11:20 ]

• digifun
  • Niet online

digifun

Nollekeuh schreef op dinsdag 16 december 2025 @ 11:08:
[...]

Iedereen wil dit graag geloven om hun aankoopbias te behouden. Maar in de praktijk zie ik dus toch wat anders. We missen namelijk het afgiftesysteem in de vergelijking en dat is bij een Airco 1 enkel punt in de kamer en bij mijn CV vloerverwarming en radiatoren beneden + radiatoren boven. Die kunnen samen de woning zeer efficient behagelijk houden waardoor het comfort hoog blijft bij minder warmtevraag.
Je hebt een cop van 2.5 dat is heel erg slecht.

Ga daar eerst eens iets aan doen in plaats van allerlei theorieen te fantaseren.

• mr_evil08
[...]

Ik zeg minder voordelig niet onrendabel. :+

• Nollekeuh
digifun schreef op dinsdag 16 december 2025 @ 11:21:
[...]

Ga daar eerst eens iets aan doen in plaats van allerlei theorieen te fantaseren.
Dat is lastig zonder te weten of het wel echt slecht is...

• MotorBeast
[...]

Dit effect lijkt onderschat te worden. Ook moet ik de airco continue de woning met warmte laten voeden, uitzetten is een echte no go omdat de woning dan niet goed op temperatuur blijft en het te lang duurt om weer warm te krijgen. Dit hoeft bij een CV niet.
Heb je mijn post niet gelezen? Juist op 24/7 draaien zou hij op een lager niveau moeten/kunnen draaien en dus hogere Cop halen. Mijn L/W doet hier op dit moment 450W (gaat bijna pendelen met notabene radiatoren en nog niet eens VV) met 8 graden buiten. Een L/L moet dat ook makkelijk kunnen en als je maar 1 ruimte verwarmt zelfs lager. Zoals ik reeds meldde deed mijn L/L ongeveer 300 met dit weer of zelfs lager. We draaien in cirkels zo....

• MotorBeast
Nollekeuh schreef op dinsdag 16 december 2025 @ 11:25:
[...]

Ja, dat is echt heeeeeeeeeeel slecht.

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 22:47

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Nollekeuh schreef op dinsdag 16 december 2025 @ 10:58:
[...]

Ok komt ie dan:

Ik denk dat op basis van alleen gas deze woning op 1000 kuub zou moeten zitten. (8500 kwh)
Zogezegd: 500 x 8.5 = 4250 gas en (4250 / 1600) = 2.65 cop airco.

Blijft allemaal maar theorie. De 15 kwh op een dag van 8 graden vind ik op zichzelf niet zuinig.
Grappig om het verschil te zien, ik zit op ongeveer de helft voor verwarmen + koelen iets meer inhoud en een hoekwoning (wel uit 2019). Dit is een meerjarig gemiddelde wat per jaar niet heel veel fluctureerd. We hebben geen gas of houtkachel

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

• Nollekeuh
MotorBeast schreef op dinsdag 16 december 2025 @ 11:26:
[...]

Heb je mijn post niet gelezen? Juist op 24/7 draaien zou hij op een lager niveau moeten/kunnen draaien en dus hogere Cop halen. Mijn L/W doet hier op dit moment 450W (gaat bijna pendelen) met 8 graden buiten. Een L/L moet dat ook makkelijk kunnen en als je maar 1 ruimte verwarmt zelfs lager. Zoals ik reeds meldde deed mijn L/L ongeveer 300 met dit weer of zelfs lager. We draaien in cirkels zo....
Maar dat is bij mij niet anders. Bij mij doet ie ook ongeveer 500 watt per uur voor twee binnenunits met 8 graden buiten.

• Jan-tweak
digifun schreef op dinsdag 16 december 2025 @ 11:21:
[...]

met een L/L warmtepomp kun je vrij weinig aan een COP regelen of hoe zie jij dat ? en als ik zie dat bij 8 gr. wat eigenlijk voor een warmtepomp een best mooie buitentemperatuur is waar hij met redelijk weinig moeite warmte uit het systeem kan halen, zijn getallen laten eigenlijk zien dat hij dus behoorlijk veel energie nodig heeft om het voor hem comfortabel te houden.
in mijn ogen is het zeer grote nadeel dat je met een airco alleen geforceerde convectiewarmte gaat overbrengen, bij een radiator / vloerverwarming is dat mn een combinatie van convectiewarmte en stralingswarmte.
Een tweede nadeel is dat bij een airco de bron van de verwarming boven is aangebracht en je dus geen gebruik maakt van natuurlijke convectie zoals bij een radiator gebeurt ( die normaal gesproken laag is aangebracht ) maar uitsluitend gebruik maakt van geforceerde luchtstroom (nadeel, je voelt een tocht/luchtstroom en zo snel de airco stopt valt de convectiebron volledig weg, lucht koelt vrij snel af, en je krijgt zeker ook een veel meer gelaagde warmtestructuur waarbij de warmte mn in de hogere delen gaat zitten (voel je dus als je bv op de bank gaat zitten, want dan zit je in de lagere (koudere) luchtlagen).
dan heb ik het nog niet over het geluid gehad.
.

• MotorBeast
Nollekeuh schreef op dinsdag 16 december 2025 @ 11:29:
[...]

Maar dat is bij mij niet anders. Bij mij doet ie ook ongeveer 500 watt per uur voor twee binnenunits met 8 graden buiten.
Je stelt net dat boven zelden aan staat en beneden naar boven lekt en daarmee boven ook warm houdt. :? 500 alleen beneden is teveel.
* not helping ]

[ Voor 20% gewijzigd door Proton_ op 16-12-2025 13:39 ]

• digifun
  • Niet online

digifun

Jan-tweak schreef op dinsdag 16 december 2025 @ 11:36:
[...]

met een L/L warmtepomp kun je vrij weinig aan een COP regelen of hoe zie jij dat ? en als ik zie dat bij 8 gr. wat eigenlijk voor een warmtepomp een best mooie buitentemperatuur is waar hij met redelijk weinig moeite warmte uit het systeem kan halen, zijn getallen laten eigenlijk zien dat hij dus behoorlijk veel energie nodig heeft om het voor hem comfortabel te houden.
in mijn ogen is het zeer grote nadeel dat je met een airco alleen geforceerde convectiewarmte gaat overbrengen, bij een radiator / vloerverwarming is dat mn een combinatie van convectiewarmte en stralingswarmte.
Een tweede nadeel is dat bij een airco de bron van de verwarming boven is aangebracht en je dus geen gebruik maakt van natuurlijke convectie zoals bij een radiator gebeurt ( die normaal gesproken laag is aangebracht ) maar uitsluitend gebruik maakt van geforceerde luchtstroom (nadeel, je voelt een tocht/luchtstroom en zo snel de airco stopt valt de convectiebron volledig weg, lucht koelt vrij snel af, en je krijgt zeker ook een veel meer gelaagde warmtestructuur waarbij de warmte mn in de hogere delen gaat zitten (voel je dus als je bv op de bank gaat zitten, want dan zit je in de lagere (koudere) luchtlagen).
.
Ga dit topic eens doorlezen. Je begrijpt totaal niet hoe l/l werkt Lees eens hoe dat werkt met cop en een airco en dat in praktijk de warmte goed verpreid en dat die luchtstromen en geluid in praktijk meevalllen.

Het is het l/l topic , gezeur over een warmtepomp is irritante topicvervuiling.

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Nu online
assje schreef op zondag 7 december 2025 @ 09:03:
Grootste component verbruik is de 15kWh/maand aan stand-by verbruik die ik nogal fors vind. In de zomer wel volop gebruik om te koelen, staan overdag gewoon standaard aan de hele zomer.
Nog eens een totaalplaatje van verbruik vol jaar van mijn multi-split Daikin 4MXM68RVMV met 4x binnenunit op de slaapkamers. Dit is op de slaapkamers de enige verwarming en in de woning de enige koeling (200m2 vrijstaand uit 1976 gerenoveerd A+++)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Tmt6uw8xMAa7OTU-IAaRC5oT3pw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2NO5t9G4wkqEigd3B5JFLp6V.jpg?f=fotoalbum_large

De praktijkwaarde over een jaar gebruik:
  • 5 maanden koelen, 2 maanden verwarmen en 5 maanden idle
  • Idle verbruik is 15kWh/maand (5W x 4 binnenunits)
  • Verbruik verwarming (boven idle) 50kWh in een jaar
  • Verbruik koelen (boven idle) 679kWh in een jaar
Verwarming blijkt in de praktijk dus verwaarloosbaar/incidenteel. Over het gehele jaarverbruik blijkt 22% van het verbruik te bestaan uit idle verbruik, ik blijf dat vrij schokkend vinden.

Voor onze situatie L/L de perfecte oplossing voor de slaapkamers aangezien koelen duidelijk de hoofdfunctie is.

[ Voor 4% gewijzigd door assje op 16-12-2025 11:53 ]

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

• silverball
  • Laatst online: 15:54

silverball

De wagen voor moderne mensen

digifun schreef op dinsdag 16 december 2025 @ 11:40:
[...]

Ga dit topic eens doorlezen. Je begrijpt totaal niet hoe l/l werkt Lees eens hoe dat werkt met cop en een airco en dat in praktijk de warmte goed verpreid en dat die luchtstromen en geluid in praktijk meevalllen.

Wat heeft hij mis dan? Dit is precies wat ik ook ervaar met aircoverwarming. Misschien werkt het top in een zeer geïsoleerd huis huis wat al 19 graden is, of bij meerdere units, maar hier op kantoor is het een tornado aan warme lucht, gelaagdheid en direct comfortverlies bij defrost. Is prima als je dat accepteert.

3640 Wp ZO pvoutput | FOSS | aroTHERM plus | Trabant 601 (kubel + kombi) | Simson s53e | Ford nugget '89

• digifun
  • Niet online

digifun

silverball schreef op dinsdag 16 december 2025 @ 11:55:
[...]

Wat heeft hij mis dan? Dit is precies wat ik ook ervaar met aircoverwarming. Misschien werkt het top in een zeer geïsoleerd huis huis wat al 19 graden is, of bij meerdere units, maar hier op kantoor is het een tornado aan warme lucht, gelaagdheid en direct comfortverlies bij defrost. Is prima als je dat accepteert.
Dat is gewoon een slechte airco. Een moderne supermarkt wordt ook met l/l verwarmt en er is niemand die dat merkt.

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Nu online
Dit is precies wat ik ook ervaar met aircoverwarming.
Het is inderdaad heel erg situationeel afhankelijk van woning en gebruik. Als ik thuis in mijn "kantoor" eens mijn airco op verwarmen zette was het binnen no-time comfortabel en merk ik er nauwelijks iets van dat hij aan staat; perfect.

Op mijn werk zit ik in een matig geisoleerd hoekkantoor en als ik hier de airco aanzet is het te warm als ik hem aanzet en ervaar ik direct koud als ik hem uitzet.

Afhankelijk waar ik mijn perceptie op baseer is L/L voor verwarming fantastisch of afschuwelijk. Delen van goede genuanceerde informatie zodat de juiste afwegingen gemaakt kunnen worden is belangrijk.

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

• brama
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
[...]

In ons jaren 60 vrijstaande energielabel-B huis ervaar ik het toch totaal niet zo. Moderne binnenunits zijn slim met hoe ze lucht blazen (althans, de daikins hebben daar zo'n "oog" voor), dus je zit nooit in de luchstroom. In de woonkamer is de ruimte groot genoeg dat de unit constant kan draaien op een hele lage stand. In de slaapkamers pendelen ze iets meer, maar ook daar merk ik niets van temperatuurwisselingen of defrost stand.

I mentioned it once, but I think I got away with it.

• mr_evil08
digifun schreef op dinsdag 16 december 2025 @ 11:58:
[...]

Dat is gewoon een slechte airco. Een moderne supermarkt wordt ook met l/l verwarmt en er is niemand die dat merkt.
Nee dat is een HVAC systeem, totaal anders dan een wandaircotje ergens ophangen en denken ermee weg te komen in verwarmbedrijf.

[ Voor 58% gewijzigd door mr_evil08 op 16-12-2025 12:12 ]

• MotorBeast
[...]

Dat is niet zo vreemd toch? A ik loop in een supermarkt en zit niet stil in een bank niet actief te zijn B ik heb een dikke jas aan als ik daar rond loop en dat is al warm zat C geluid van de L/L wordt overstemt door omgevingsgeluid D luchtstroming voel ik daar ook niet want ik loop dus voel al luchtbeweging E als ik winkel zoek ik geen comfort en ben me niet bewust en ligt de focus van mij op andere zaken. Zelfs een zoals jij het zegt slechte airco doet daar zijn werk wel.

Enige objectiviteit en realisme zou wenselijk zijn.

• silverball
  • Laatst online: 15:54

silverball

De wagen voor moderne mensen

[...]

Ben anders helemaal niet blij als ik bij de ALDI precies in de luchtstroom sta bij de kassa, dat is echt niet lekker (laat staan zomers) maar dat terzijde, ook daar zit verschil in kwaliteit.
brama schreef op dinsdag 16 december 2025 @ 12:02:
[...]

In ons jaren 60 vrijstaande energielabel-B huis ervaar ik het toch totaal niet zo. Moderne binnenunits zijn slim met hoe ze lucht blazen (althans, de daikins hebben daar zo'n "oog" voor), dus je zit nooit in de luchstroom. In de woonkamer is de ruimte groot genoeg dat de unit constant kan draaien op een hele lage stand. In de slaapkamers pendelen ze iets meer, maar ook daar merk ik niets van temperatuurwisselingen of defrost stand.
Dat is top. Maar wat mij altijd opvalt is dat l/l wordt aangeprezen als geweldig alternatief voor de l/w, want je hoeft immers niet te werken aan afgifte of isolatie. Daarentegen moet je in de praktijk wel een behoorlijk geïsoleerd huis hebben, warmtevraag flink verminderen, om diezelfde l/l comfortabel te laten werken.

[ Voor 50% gewijzigd door silverball op 16-12-2025 12:15 ]

3640 Wp ZO pvoutput | FOSS | aroTHERM plus | Trabant 601 (kubel + kombi) | Simson s53e | Ford nugget '89

• digifun
  • Niet online

digifun

mr_evil08 schreef op dinsdag 16 december 2025 @ 12:06:
[...]

Nee dat is een HVAC systeem, totaal anders dan een wandaircotje ergens ophangen en denken ermee weg te komen in verwarmbedrijf.
Is gewoon lucht / lucht anders kijk je een paar filmpjes op you tube en zie je dat het allemaal hetzelfde is.

• MotorBeast
digifun schreef op dinsdag 16 december 2025 @ 12:16:
[...]

Is gewoon lucht / lucht anders kijk je een paar filmpjes op you tube en zie je dat het allemaal hetzelfde is.
Een kleine kleding winkel heeft alleen al een plafondunit centraal hangen die 4 kanten opblaast door de winkel. Dat vind jij hetzelfde als 1 unit die 1 uitblaas mond heeft tegen een muur? Net zoiets als een Dacia Duster vergelijken met een Volvo XC60. Klopt rijdt alle twee.

• Jan-tweak
digifun schreef op dinsdag 16 december 2025 @ 11:40:
[...]

als jij het dan zo goed weet mag je me dan vertellen wat een airco is, dat is namelijk ook gewoon een warmtepomp, om exact te zijn een l/l warmtepomp, dus slechts één letter verschil. net als je koelkast overigens, wat ook een warmtepomp is (ook een l/l) .
het is eerder jou gezeur wat hier aan vervuiling doet.
overigens is het pure natuurkunde en die werkt bij een L/L warmtepomp net op exact de zelfde manier als een l/w warmtepomp.

• Sjamo
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 21:45
assje schreef op dinsdag 16 december 2025 @ 11:58:
[...]

Het is inderdaad heel erg situationeel afhankelijk van woning en gebruik. Als ik thuis in mijn "kantoor" eens mijn airco op verwarmen zette was het binnen no-time comfortabel en merk ik er nauwelijks iets van dat hij aan staat; perfect.

Op mijn werk zit ik in een matig geisoleerd hoekkantoor en als ik hier de airco aanzet is het te warm als ik hem aanzet en ervaar ik direct koud als ik hem uitzet.

Afhankelijk waar ik mijn perceptie op baseer is L/L voor verwarming fantastisch of afschuwelijk. Delen van goede genuanceerde informatie zodat de juiste afwegingen gemaakt kunnen worden is belangrijk.
We hebben hier het geluk dat onze airco voor onze woning werkt zoals jij het in je thuiskantoor ervaart. Snel op temperatuur wanneer nodig, nauwelijks merken dat hij aanstaat en defrosts merken we eigenlijk alleen op door het gegorgel in de leidingen. In onze kleine tussenwoning verbruikte onze airco vorig jaar (nov 2024 - okt 2025) 1233kWh waarvan zo'n 75kWh standby verbruik.

Ik denk dat de ene ruimte / woning meer geschikt is voor verwarmen met airco dan de andere, maar dat je met het kiezen van de juiste installatie en componenten soms/vaak ongemak kan wegnemen. De ene persoon zal zich ook eerder storen aan bepaalde kenmerken van verwarmen met airco dan een ander.

Kortom, wat mij betreft erg afhankelijk van de situatie en combinatie van ruimte, persoon en wensen.

Airco automatisch aanraden als algemeen geschikte en goedkope verwarming lijkt me niet verstandig.

• digifun
  • Niet online

digifun

MotorBeast schreef op dinsdag 16 december 2025 @ 12:22:
[...]

Een kleine kleding winkel heeft alleen al een plafondunit centraal hangen die 4 kanten opblaast door de winkel. Dat vind jij hetzelfde als 1 unit die 1 uitblaas mond heeft tegen een muur? Net zoiets als een Dacia Duster vergelijken met een Volvo XC60. Klopt rijdt alle twee.
Zei toch duidelijk supermarkt , ook nog de grote en niet kleine kledingwinkel.

• MotorBeast
digifun schreef op dinsdag 16 december 2025 @ 12:30:
[...]

Zei toch duidelijk supermarkt , ook nog de grote en niet kleine kledingwinkel.
Supermarkt hangen er alleen nog meer. Geen verschil. Ik maak duidelijk dat zelfs de kleine winkel het beter doet.

[ Voor 10% gewijzigd door MotorBeast op 16-12-2025 12:34 ]

• Martin7182
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 22:57
[...]

COP 3 bij -10 haal ik hier niet, maar wel 2.69. Bij 7 °C is het hier COP 6.58. Elke fatsoenlijke unit zou bij deze temperaturen COP 5 a 6 moeten halen, en ongeveer COP 4 voor een gemiddelde winter. Oftewel 2× zoveel kWh elektra t.o.v. m³ gas. Bij gelijke warmteafgifte.

Welk L/L systeem heb je eigenlijk? Misschien zou je eens kunnen meten/berekenen hoeveel warmte eruit komt. Een thermometer en geschatte luchtverplaatsing (specsheet) geven een aardige indicatie.

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 15:53

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

[...]

In een moderne supermakt loopt de gemiddelde klant in de winter met de jas aan en is actief bezig.
Dat is wat anders dan thuis op de bank voor de TV zitten.

Signatures zijn voor boomers.

• Nollekeuh
MotorBeast schreef op dinsdag 16 december 2025 @ 11:40:
[...]

Je stelt net dat boven zelden aan staat en beneden naar boven lekt en daarmee boven ook warm houdt. :? 500 alleen beneden is teveel.

@Jan-tweak Ik wilde je nog waarschuwen, maar je mag hier niet kritisch zijn over L/L.
2e verdieping staat zelden aan, maar dat is een andere buitenunit.

• Nollekeuh
revolution-nl schreef op dinsdag 16 december 2025 @ 11:27:
[...]

Grappig om het verschil te zien, ik zit op ongeveer de helft voor verwarmen + koelen iets meer inhoud en een hoekwoning (wel uit 2019). Dit is een meerjarig gemiddelde wat per jaar niet heel veel fluctureerd. We hebben geen gas of houtkachel
Tja een nieuwbouwhuis is dan ook echt niet te vergelijken qua isolatiestandaard.

• Nollekeuh
Jan-tweak schreef op dinsdag 16 december 2025 @ 11:36:
[...]

.
Klopt allemaal, alleen de luchtstroom valt wel mee. Die is er echt bijna niet. De binnenunit staat 95 procent van de tijd heel zachtjes te blazen. De stroming van de lucht in de kamer verplaatst de warmte vanwege temperatuur verschil. Dit heeft wel tot gevolg dat het in het midden van de kamer 22 graden wordt en aan buitenzijde 20.

• digifun
  • Niet online

digifun

Maasluip schreef op dinsdag 16 december 2025 @ 13:18:
[...]

In een moderne supermakt loopt de gemiddelde klant in de winter met de jas aan en is actief bezig.
Dat is wat anders dan thuis op de bank voor de TV zitten.
De meeste mensen stappen gewoon direkt uit de verwarmde auto met een dunne jas.

• Flatisa
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 23:45
Iedereen heeft ook andere verwachtingen. Ik lees hier vaak dat de airco het goed warm houdt in een jaren 70 huis op een 'lage' ventilatorstand van 2. Dat vind ik dan weer herrie, eigenlijk alles boven binnen-unit stil.

Als je een modern, stil huis met Wtw hebt is de airco al snel storender dan in een (met alle respect) tochthuis uit de jaren 80 met ventilatieroosters.

Mijn huis zit in een segment waarvan ik weet dat kopers vloerverwarming eisen. Al die airco's van mij waren misschien ietsje goedkoper, maar het is niet onrealistisch dat het mij uiteindelijk juist duur komt te staan bij verkoop.

• ThinkPad
Nollekeuh schreef op dinsdag 16 december 2025 @ 11:25:
[...]

Martin7182 schreef op dinsdag 16 december 2025 @ 12:56:
[...]

COP 3 bij -10 haal ik hier niet, maar wel 2.69. Bij 7 °C is het hier COP 6.58. Elke fatsoenlijke unit zou bij deze temperaturen COP 5 a 6 moeten halen, en ongeveer COP 4 voor een gemiddelde winter. Oftewel 2× zoveel kWh elektra t.o.v. m³ gas. Bij gelijke warmteafgifte.

Welk L/L systeem heb je eigenlijk? Misschien zou je eens kunnen meten/berekenen hoeveel warmte eruit komt. Een thermometer en geschatte luchtverplaatsing (specsheet) geven een aardige indicatie.
Dit soort zaken zijn gelukkig onafhankelijke partijen voor die dit testen :) https://www.eurovent-certification.com/en/
Voer jouw typenummer maar eens in.

Mijn MHI 3,5kW ZSX doet bij -10°C nog COP 2,6 idd. Kijk eens naar de waarden "Heating PL Cond <X>" voor jouw unit. Ik zie bij mijne bij +2°C (condition B) een COP van 5,18 en bij +7°C (condition C) een COP van 6,46

[ Voor 3% gewijzigd door ThinkPad op 16-12-2025 13:39 ]

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 22:47

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Flatisa schreef op dinsdag 16 december 2025 @ 13:32:

Mijn huis zit in een segment waarvan ik weet dat kopers vloerverwarming eisen. Al die airco's van mij waren misschien ietsje goedkoper, maar het is niet onrealistisch dat het mij uiteindelijk juist duur komt te staan bij verkoop.
Daar zeg je wat, dit is eigenlijk de enige reden waarom ik misschien toch ooit nog l/w zou aanschaffen. Namelijk woningwaarde en maatschappelijke acceptatie 8)7

Nu heb ik wel het “voordeel” dat ik weer gratis aangesloten kan worden op het warmtenet

[ Voor 8% gewijzigd door revolution-nl op 16-12-2025 13:55 ]

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 21:22

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

eea geharrewar geknipt

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

• Nollekeuh
Martin7182 schreef op dinsdag 16 december 2025 @ 12:56:
[...]

Het is toshiba haori 2x multisplit. 6kw buitenunit met 3,5 en 5kw voor BG en 1e. Als ik die beide draai verdeelt ie het koudemiddel in de verhouding 2 staat tot 3.
4,2 kw buitenunit voor 2x 2,5kw voor 2e verdieping.

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

digifun schreef op dinsdag 16 december 2025 @ 13:31:
[...]

De meeste mensen stappen gewoon direkt uit de verwarmde auto met een dunne jas.
Maar dan nog heb je een jas aan die je thuis niet aan hebt. En genoeg mensen die met dit weer met meer dan een dunne jas in de auto zitten.

• Thieu79
Flatisa schreef op dinsdag 16 december 2025 @ 13:32:
Dat zal in deze huizenmarkt veel minder van belang zijn (en die huizenmarkt zal niet snel veranderen). Als mensen ergens graag willen wonen, dan gaat dat echt geen doorslaggevende factor zijn. Als ze dan vloerverwarming zouden willen hebben doen ze die investering alsnog.
Ik heb mijn in 2012 gekochte huis dat zeer matig geïsoleerd was en nog draaide op een HR gasketel zonder vloerverwarming (label G) , binnen een week voor meer als het dubbele verkocht in 2021. Er was niet 1 persoon die het graag wilde hebben, er stonden mensen voor in de rij. Stel ik had de l/w en isolatie investeringen gedaan, dan was het maar de vraag geweest of dat die de prijs nog verder omhoog had gestuwd en ik die investeringen 1-op-1 had terugverdiend. Vrij zeker van niet.

T’is een mooie discussie… Ofwel je gooit je geld in het water of je stopt het in gebakken lucht; de meesten zitten er in beide gevallen warmpjes bij. De 1 slaat wat meer in de wind en bij de ander wordt de grond hem wat warmer onder de voeten.

• digifun
  • Niet online

digifun

Maasluip schreef op dinsdag 16 december 2025 @ 14:06:
[...]

Maar dan nog heb je een jas aan die je thuis niet aan hebt. En genoeg mensen die met dit weer met meer dan een dunne jas in de auto zitten.
Ook genoeg mensen die zonder jas uit de auto stappen.

• Pietje555
Thieu79 schreef op dinsdag 16 december 2025 @ 14:11:
[...]

Dat zal in deze huizenmarkt veel minder van belang zijn (en die huizenmarkt zal niet snel veranderen). Als mensen ergens graag willen wonen, dan gaat dat echt geen doorslaggevende factor zijn. Als ze dan vloerverwarming zouden willen hebben doen ze die investering alsnog.
Ik heb mijn in 2012 gekochte huis dat zeer matig geïsoleerd was en nog draaide op een HR gasketel zonder vloerverwarming (label G) , binnen een week voor meer als het dubbele verkocht in 2021. Er was niet 1 persoon die het graag wilde hebben, er stonden mensen voor in de rij. Stel ik had de l/w en isolatie investeringen gedaan, dan was het maar de vraag geweest of dat die de prijs nog verder omhoog had gestuwd en ik die investeringen 1-op-1 had terugverdiend. Vrij zeker van niet.

T’is een mooie discussie… Ofwel je gooit je geld in het water of je stopt het in gebakken lucht; de meesten zitten er in beide gevallen warmpjes bij. De 1 slaat wat meer in de wind en bij de ander wordt de grond hem wat warmer onder de voeten.
Steeds meer hypotheek verstrekkers eisen minimaal een label C van de aan te kopen woning.
Daarnaast krijg je met een hoger label een hoger hypotheek bedrag en duurzaamheids korting.
Een laag label heeft dus wel degelijk invloed op de waarde en het aantal mensen dat je huis kunnen kopen.

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

digifun schreef op dinsdag 16 december 2025 @ 14:14:
[...]

Ok, goed. Het punt dat ik probeer te maken is dat een supermarkt een totaal andere omgeving met andere eisen en mogelijkheden is (ook qua temperatuur) dan een woonhuis.

• Pietje555
digifun schreef op dinsdag 16 december 2025 @ 14:14:
[...]

Er zijn er zelfs die in de winter met nieuwjaar in de Noordzee duiken in een zwembroekje. Dat wil niet zeggen dat dit de doorsnee Nederlander is.

• Thieu79
Pietje555 schreef op dinsdag 16 december 2025 @ 14:32:
[...]

Steeds meer hypotheek verstrekkers eisen minimaal een label C van de aan te kopen woning.
Daarnaast krijg je met een hoger label een hoger hypotheek bedrag en duurzaamheids korting.
Een laag label heeft dus wel degelijk invloed op de waarde en het aantal mensen dat je huis kunnen kopen.
Ja dat is idd zo. Ik ben wat dat betreft wellicht net op tijd geweest, nu er nog meer overheids/bank bemoeienis is ontstaan op basis van het technocratisch benaderde energielabel.
Recent onderzoek hier in FR heeft aangetoond dat mensen met een A label over het algemeen een hoger verbruik per m2 (verwarmd zwembadje/ twee EV's voor de deur) hebben dan mensen met een label D of slechter. En daar ging het uiteindeljk om met het label... CO2 en energieverbruik terugdringen.
Jammer dat met dit soort bemoeienis over hun bezit vooral mensen, die eigenlijk wellicht het geld niet hebben voor die verduurzaming, de dupe van worden. Een schrale troost: uiteindelijk zal er op basis van het soort onderzoeken in FR ongetwijfeld wel een belasting bovenop komen op basis van werkelijk verbruik en dan voelt ook de A label bezitter wellicht de pijn.
Maar goed dat is weer een andere discussie, een discussie die net als dit l/l l/w debat een flinke kloof laat zien.

• Olaf van der Spek
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
LED-Maniak schreef op vrijdag 12 december 2025 @ 13:19:
In elke ruimte een airco opgehangen, in een dag was alles geregeld. Prima comfortabel.
Was de buitenunit geen issue? VVEs willen nogal eens moeilijk doen.

• Pietje555
Thieu79 schreef op dinsdag 16 december 2025 @ 14:58:
[...]

Ja dat is idd zo. Ik ben wat dat betreft wellicht net op tijd geweest, nu er nog meer overheids/bank bemoeienis is ontstaan op basis van het technocratisch benaderde energielabel.
Recent onderzoek hier in FR heeft aangetoond dat mensen met een A label over het algemeen een hoger verbruik per m2 (verwarmd zwembadje/ twee EV's voor de deur) hebben dan mensen met een label D of slechter. En daar ging het uiteindeljk om met het label... CO2 en energieverbruik terugdringen.
Jammer dat met dit soort bemoeienis over hun bezit vooral mensen, die eigenlijk wellicht het geld niet hebben voor die verduurzaming, de dupe van worden. Een schrale troost: uiteindelijk zal er op basis van het soort onderzoeken in FR ongetwijfeld wel een belasting bovenop komen op basis van werkelijk verbruik en dan voelt ook de A label bezitter wellicht de pijn.
Maar goed dat is weer een andere discussie, een discussie die net als dit l/l l/w debat een flinke kloof laat zien.
Nee, het label geeft geen indicatie voor het energieverbruik, geeft alleen aan hoe efficient je de energie gebruikt. Groot huis met zelfde label als een klein huisje mag veel meer gebruiken. Daarom wordt het label ook in W/m² uitgedrukt. Overigens is dat met auto's ook. Grote BMW kan een beter lebal hebben dan een Micra.
En je verbruik betaal je ook al voor via de energiebelasting. Dit is ook gestaffeld.
He blijft dus noodzakelijk goed te isoleren en zo min mogelijk energie uit het net te gebruiken.

• digifun
  • Niet online

digifun

Olaf van der Spek schreef op dinsdag 16 december 2025 @ 15:03:
[...]

Mag niet meer van de rechter.

• Olaf van der Spek
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
MotorBeast schreef op dinsdag 16 december 2025 @ 11:26:
Mijn L/W doet hier op dit moment 450W (gaat bijna pendelen met notabene radiatoren en nog niet eens VV) met 8 graden buiten.
Wat doet ie dan als het buiten minder koud is?

• MotorBeast
Olaf van der Spek schreef op dinsdag 16 december 2025 @ 15:57:
[...]

Wat doet ie dan als het buiten minder koud is?
Vrij lange runs maken van 1 uur of 1,5 uur en dan weer uit voor 1 uur. Maar is hier offtopic. Met echt mild weer zal ik in het voorjaar wellicht wel gewoon even de L/L aanzetten. Meestal koelt het dan hier bijna niet af en vinden we het soms een beetje kil aanvoelen. Dan is even de L/L wel ideaal.

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Nu online
Olaf van der Spek schreef op dinsdag 16 december 2025 @ 15:03:
[...]

Er waren in het reglement geen expliciete regels tegen een buitenunit.
Bestuur gevraagd, advies gekregen gewoon te doen en de stilste unit te nemen.

Omgevingsgeluid is vrijwel altijd luider dan wat de buitenunit kan genereren en door de locatie gaat niemand hem ooit zien of merken dat er een staat.

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

• Thieu79
Pietje555 schreef op dinsdag 16 december 2025 @ 15:16:
[...]

Nee, het label geeft geen indicatie voor het energieverbruik, geeft alleen aan hoe efficient je de energie gebruikt. Groot huis met zelfde label als een klein huisje mag veel meer gebruiken. Daarom wordt het label ook in W/m² uitgedrukt.
A label huizen verbruiken meer W per m2 dan een D of slechter volgens dat FR onderzoek. Het is dus de gebruiker die een grote stempel zet op het gebruik en niet zozeer de isolatie en wijze van verwarming.
Dat een A label huis in potentie een minder forsere voetdruk zou kunnen opleveren klopt., maar de werkelijkheid is dus anders. En daar worden mensen die hun G label huis willen verkopen en niet voldoende kapitaal hebben om beter te isoleren of efficiënter te verwarmen dus de dupe van met deze bemoeizucht.
Het label is een prima indicator, hoe efficiënt en energiezuinig uw huis zou kunnen zijn. Dat het label vervolgens gebruikt wordt om allerlei zaken af te dwingen (omdat anders het huis minder verkoopbaar wordt) bij de eigenaar vind ik veel te ver gaan, maar jij mag daar anders over denken.

• mr_evil08
digifun schreef op dinsdag 16 december 2025 @ 12:16:
[...]

Ik weet niet wat je probeert duidelijk te maken.
Een HVAC systeem werkt anders dan een wandairco m.b.t de manier waarop het lucht rondcirculeert in een pand.

Ja intern zijn ze "hetzelfde", behalve dat beide systemen totaal anders met comfort omgaan.

[ Voor 83% gewijzigd door mr_evil08 op 16-12-2025 20:53 ]

• Nollekeuh
Thieu79 schreef op dinsdag 16 december 2025 @ 14:11:
[...]

Mijn ervaring is dat de markt zeer zeker wel geld over heeft voor de investeringen die je doet. Een woning in het segment boven startersniveau die pico bello in orde is wordt wel degelijk zwaar op overboden en meer dan de investeringen die je hebt gedaan. Om de doodeenvoudige reden dat mensen vaak al jonge kinderen hebben, geen zin hebben in een verbouwing en flink geld over hebben (de overwaarde van hun te verkopen woning) om te kunnen overbieden. Ze kopen dan letterlijk tijd voor hun gezin. Het rendement op investeringen die je doet in je woning is dus top.

Makelaars kijken ook naar waar een woning voor was gegaan, pakken de oude brochure erbij en als er niets aan is gedaan adviseren ze gewoon de gemiddelde prijsindexatie erboven op. Zijn er verbeteringen gedaan, gaat dat advies omhoog en kunnen ze het ook verkopen.

Niets doen aan je huis en na 5 jaar weer verkopen, levert je dus minimaal de prijsindexatie op en die moet jij ook minimaal weer neertellen voor een andere woning.

• Wozmro
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 22:41
Ik verwarm momenteel met een l/l vloermodel. En ervaar geen tekort aan comfort.

Vroeger was er een gasketel en vloerverwarming. Die gasketel is weg, de vloerverwarming is er wel nog en dus ongebruikt. Maar die ligt niet in mijn weg 🙂

De verbouwing van mijn woning deed ik in 2005 en toen al een dikke buis voorzien onder de fundering voor eventueel een warmtepomp.

Misschien plaats ik ooit nog wel eens een kleine Monoblock warmtepomp. En als het de dag dat ik mijn huis verkoop een leuke meerwaarde zou opleveren om er nog snel eentje te plaatsen dan zal ik dat ook doen. Maar dat betwijfel ik een beetje, de nieuwe eigenaar zal waarschijnlijk liever flexibel willen blijven in de keuzes denk ik dan. Die buis naar buiten heeft nog de meeste meerwaarde op dat vlak.

Ik ervaar zelf niet veel comfortverschil omdat met de gasketel de vloertemperatuur ook al heel laag was om het huis warm te houden. Het was warm in huis maar je merkte niet echt dat die warmte van de vloer kwam.
Pagina: 1 ... 158 159 Laatste

Let op:
Een vraag over offerte, plaatsing of uitzoeken van L/L WP hoort in een nieuw, eigen topic. Drop hier dan een linkje :)

We respecteren elkaars keuzes over energiegebruik en verschillen in comfort.
Laat bij een 'snelle vraag' wel even weten wat je al gevonden hebt, dat voorkomt herhaling van zetten.
Veel relevante informatie en principes zijn ook te vinden in het Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic , waar je ook een template kan vinden voor een nieuw adviestopic.
Voor MHI vind je veel tips en tweaks in Het MHI L/L warmtepomp/airco topic