Even 636 pagina's teruglezen.por200 schreef op woensdag 17 december 2025 @ 12:30:
Iemand met een Perfera single- of multisplit nog behoefte om zijn tips en tweaks te delen?
Ik draai een 2MXM50A buitenunit met twee FTXM35R + FTXM25R binnenunits. Alleen de 3.5kw staat aan op de overloop van de 1e verdieping. Zolder pakt hij mee.
Bij 24/7 verbruikt hij ongeveer 10kw met een cop van 4,8-5,5
Bij koud weer (< 3 graden) kan dat dalen tot een cop van 3.8
Mijn instellingen zijn: demand (vraagbesturing) 40-50% en ventilator binnenunit op automatisch. Zijn er nog meer zaken waar ik mee zou kunnen spelen om toestel iets zuiniger te laten draaien?
Ik denk(hooppor200 schreef op woensdag 17 december 2025 @ 12:30:
Maar, hoe weet jij de COP?
“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]
De recente modellen tonen ook een waarde voor energie/warmteopwek in de app.assje schreef op woensdag 17 december 2025 @ 12:52:
[...]
Ik denk(hoop) dat je kWh(/dag) bedoelt.
Maar, hoe weet jij de COP?
All-electric.
Ik ben me nog steeds aan het oriënteren en ik wil voor de volledigheid het vergelijk met L/W en vloerverwarming maken. Los van het comfort is een voordeel van L/W natuurlijk dat ik nu investeer in een afgiftesysteem en de rest van mijn leven hopelijk niet weer.
Bij airco’s zal ik e.e.a. wel eens een keer moeten vervangen. Is er iets zinnigs te zeggen over de levensduur van airco’s als je ze gebruikt om te verwarmen. Gaan binnen- en buitenunits even lang mee? En hoe verhoudt zich dat toch een L/W warmtepomp?
Bij airco’s zal ik e.e.a. wel eens een keer moeten vervangen. Is er iets zinnigs te zeggen over de levensduur van airco’s als je ze gebruikt om te verwarmen. Gaan binnen- en buitenunits even lang mee? En hoe verhoudt zich dat toch een L/W warmtepomp?
Hij wil.
Vreemd genoeg heeft hij het niet over waarschuwingslampjes of piepjes dus dat betwijfel ik. Waarom ik in deze richting denk is omdat het vaak zo is dat naar mate de buitenunit hoger in zijn vermogen gaat de COP afneemt. Een onderbemeten multisplit buitenunit kan met twee overbemeten binnenunits raar regelgedrag gaan vertonen.digifun schreef op woensdag 17 december 2025 @ 11:30:
[...]
Kan niet , hij heeft een cop van 2.5. Daar moet iets anders aan de hand zijn.
Tip: Als het binnenkort kouder wordt zou ik de vraagbesturing etc. uitzetten. Ik merk bij mij dat hij het dan niet goed op temperatuur kan houden. (ps. ik hoef geen feedback)por200 schreef op woensdag 17 december 2025 @ 12:30:
Iemand met een Perfera single- of multisplit nog behoefte om zijn tips en tweaks te delen?
Ik draai een 2MXM50A buitenunit met twee FTXM35R + FTXM25R binnenunits. Alleen de 3.5kw staat aan op de overloop van de 1e verdieping. Zolder pakt hij mee.
Mijn instellingen zijn: demand (vraagbesturing) 40-50% en ventilator binnenunit op automatisch. Zijn er nog meer zaken waar ik mee zou kunnen spelen om toestel iets zuiniger te laten draaien?
Nee, dat gaat niet op. Je benoemd hier een hardnekkig misverstand over Zweden. Hou er rekening mee dat Zweden van noord naar zuid 1574 km lang is en een enorme diversiteit aan klimaten kent. Ja, natuurlijk is het Lapland in de winter koud want je zit dichtbij de Noordpool. Tegelijkertijd heb je in het zuiden van Zweden weer gebieden met een binnenland klimaat waar het zowel in de winter als in de zomer warmer is dan in Nederland. Waar wij in Zweden zitten is het het merendeel van het jaar op minder regen na gelijk is aan Nederland maar zijn er een aantal weken per jaar waar het voornamelijk in de nacht onder de -10 graden kan komen. Het verschil is dat in Zweden de benodigde warmtecapaciteit anders berekend wordt. Daar wordt de minimale en maximale COP/Capaciteit in de berekening mee genomen en persoonlijk denk ik dat dat verstandig is.MiBe schreef op woensdag 17 december 2025 @ 10:59:
[...]
In de basis ben ik het met je eens hoor (ik zou ook niet snel een unit installeren die voor gemiddelde temperaturen nét sterk genoeg is maar het niet meer trekt als het buiten wat kouder wordt), echter zijn Zweden en Nederland hierin niet helemaal vergelijkbaar. In Zweden kunnen de minimumtemperaturen echt wel fors lager zijn dan in Nederland, dus die capaciteit neemt door de kou verder af dan hier waardoor er doorgaans ook simpelweg meer overcapaciteit nodig is om er consequent warmpjes bij te zitten.
De lagen van redundantie in verwarmen heeft daar een andere oorzaak. In Zweden zegt de overheid al sinds jaar en dag dat je bij rampen en calamiteiten langere tijd autonoom en zelfredzaam moet zijn. Afhankelijk van waar je woont kan dat tot 2 weken zijn. Verwarming van je huis hoort daar dus bij en de overheid stuurt jaarlijks ook boekjes waarin staat hoe en wat. Wellicht wat moeilijk te duiden omdat men daar in Nederland anders tegenaan kijkt. Ook op dat onderwerp denk ik dat er wat van Zweden te leren valt.
Hangt nogal af van de kwaliteit. Vooral of de condensor gecoat is en waar je in Nederland woont.klaaas schreef op woensdag 17 december 2025 @ 13:34:
Ik ben me nog steeds aan het oriënteren en ik wil voor de volledigheid het vergelijk met L/W en vloerverwarming maken. Los van het comfort is een voordeel van L/W natuurlijk dat ik nu investeer in een afgiftesysteem en de rest van mijn leven hopelijk niet weer.
Bij de kust (zout) en in de buurt van Schiphol (zure regen) is het aanzienlijk korter.
Maar meestal 10-15 jaar ben je wel aan de beurt. Meestal wordt bijvullen dan oo erg duur omdat de R32 dan niet meer geleverd wordt in nieuwe installaties. Je bent dan afhankelijk van de voorraad.
Er zit geen verschil tussen LL of LW.
Bij LL moet je meestal de binnen unit ook vervangen omdat hier de regeling in zit.
Voordeel van een LW monoblok is dat je het zelf kan doen. Geen certificaten nodig.
Als je vloerverwarming hebt is het voor mij L/W zonder twijfel.
SMA STP10000TL20 met 10440 Wp 35°Zuid, Intergas Xtreme36 met Remeha Elga Ace 6kW, 3x AUX C-serie
Maar toch niet een halvering van de COP? Dan zou de unit op 50 % dus net zoveel warmte afgeven als op 100 %Chatslet schreef op woensdag 17 december 2025 @ 14:21:
[...]
Vreemd genoeg heeft hij het niet over waarschuwingslampjes of piepjes dus dat betwijfel ik. Waarom ik in deze richting denk is omdat het vaak zo is dat naar mate de buitenunit hoger in zijn vermogen gaat de COP afneemt. Een onderbemeten multisplit buitenunit kan met twee overbemeten binnenunits raar regelgedrag gaan vertonen.
Misschien is het een combinatie van factoren. De specs/meetresultaten heb ik niet gevonden op eurovent. Er kan ook iets mis zijn met de unit (te weinig koudemiddel). Of misschien wordt er toch harder verwarmd dan op gas.
Ik ken Zweden heel goed, heb er ook een tijd gewoond (in Västerås om precies te zijn). Ga toevallig vrijdag ook die kant weer op om er de kerstdagen door te brengenChatslet schreef op woensdag 17 december 2025 @ 14:50:
[...]
Nee, dat gaat niet op. Je benoemd hier een hardnekkig misverstand over Zweden. Hou er rekening mee dat Zweden van noord naar zuid 1574 km lang is en een enorme diversiteit aan klimaten kent. Ja, natuurlijk is het Lapland in de winter koud want je zit dichtbij de Noordpool. Tegelijkertijd heb je in het zuiden van Zweden weer gebieden met een binnenland klimaat waar het zowel in de winter als in de zomer warmer is dan in Nederland. Waar wij in Zweden zitten is het het merendeel van het jaar op minder regen na gelijk is aan Nederland maar zijn er een aantal weken per jaar waar het voornamelijk in de nacht onder de -10 graden kan komen. Het verschil is dat in Zweden de benodigde warmtecapaciteit anders berekend wordt. Daar wordt de minimale en maximale COP/Capaciteit in de berekening mee genomen en persoonlijk denk ik dat dat verstandig is.
De lagen van redundantie in verwarmen heeft daar een andere oorzaak. In Zweden zegt de overheid al sinds jaar en dag dat je bij rampen en calamiteiten langere tijd autonoom en zelfredzaam moet zijn. Afhankelijk van waar je woont kan dat tot 2 weken zijn. Verwarming van je huis hoort daar dus bij en de overheid stuurt jaarlijks ook boekjes waarin staat hoe en wat. Wellicht wat moeilijk te duiden omdat men daar in Nederland anders tegenaan kijkt. Ook op dat onderwerp denk ik dat er wat van Zweden te leren valt.
Tuurlijk is het in het noorden (véél) kouder dan in het zuiden - je benoemt het enorme verschil in afstand al - maar zelfs in Zuid-Zweden liggen de minimumtemperaturen wel degelijk lager dan waar in Nederland dan ook. In letterlijk iedere Zweedse provincie is de laagst gemeten temperatuur láger dan de laagst gemeten temperatuur in heel Nederland. Nederland heeft nog altijd meer dan zelfs het uiterste zuiden van Zweden een zeeklimaat, wat voor zeer gematigde temperaturen zorgt. Dit is geen hartnekkig misverstand maar een simpel feit, je kunt de meteorologische statistieken er gewoon op naslaan. Je refereert verder naar "het meerendeel van de tijd", maar dat is juist niet waar je last hebt van het gebrek aan overcapaciteit. Dat zijn die pieken naar beneden, die er in Zweden meer (en heftiger) zijn dan in Nederland, en hoe verder noordelijk je in Zweden gaat hoe extremer die pieken zijn.
Ik was in de winter van 2009-2010 in Zweden (Västerås dus, echt niet heel noordelijk, amper noordelijker dan Stockholm) en wist eerst niet wat ik meemaakte met minima onder de -25 graden. Oké, fair enough, dat was echt wel een strenge winter (ook voor daar), maar ook vorig jaar is er bijvoorbeeld -21 graden gemeten daar. Voor Nederland zijn dat soort temperaturen ongehoord (sterker nog, de laagst gemeten temperatuur van het hele afgelopen decenium ligt hoger dan dat).
Hoewel er zeker iets te zeggen is voor het Zweedse systeem, mag het voor Nederland echt wel een tandje gematigder. Ik ben nog altijd van mening dat iets overcapaciteit zeker geen overbodige luxe is, maar dat kan in veel gevallen met een beperktere overcapaciteit dan doorgaans in Zweden mee gerekend wordt (uiteraard nog wel afhankelijk van andere variabelen zoals isolatie, stookgedrag, etc).
PV: 20x 370Wp DMEGC DM375M6-60HBB panelen (12x Oost / 8x West) = 7400 Wp op een SAJ R5-6K-T2 (6kW) 3-fase string-omvormer
AC: Mitsubishi Heavy Industries SCM80ZS-W (8kW) multi-spit met 1x SRK50ZS-W (5kW) / 1x SRK35ZS-W (3.5kW) / 2x SRK25ZS-W (2.5kW)
Je kunt altijd een fles R32 van 5 kg kopen voor eigen gebruik.Pietje555 schreef op woensdag 17 december 2025 @ 15:04:
[...]
Maar meestal 10-15 jaar ben je wel aan de beurt. Meestal wordt bijvullen dan oo erg duur omdat de R32 dan niet meer geleverd wordt in nieuwe installaties. Je bent dan afhankelijk van de voorraad.
Ik snap helemaal niets van deze logica. Een binnenunit is een afgiftepunt net als een radiator, waarom zou méér afgitecapaciteit kwaad kunnen? Hoe hard de unit moet werken wordt bepaald door de warmtevraag (of koude), daar verandert de binnenunit niets aan.Chatslet schreef op woensdag 17 december 2025 @ 10:23:
Waar hij bij jou fout lijkt te gaan is dat je buitenunits onderbemeten zijn tov je binnenunits. Ik weet dat hier een soort hype is om je airco maar niet te laten pendelen en dat mensen daardoor rare keuzes maken maar voor verwarmen is dat dus funest. Dat is om de doodeenvoudige reden dat de efficiëntie en dus het vermogen om mee te verwarmen afneemt naarmate het buiten kouder wordt. Je buitenunit moet daardoor op hogere vermogens draaien met als gevolg dat de efficiëntie verder afneemt en je ook vaker defrosts hebt. Door het gebruik aan vermogen zal ook de aanvoertemperatuur omlaag gaan waardoor je binnenunits harder moeten blazen wat het gevoel van kou alleen maar versterkt.
Om precies deze reden hebben mijn buitenunits (in zowel Nederland als Zweden) allemaal 1 tot 2kw overcapaciteit.
Ja op hoog vermogen zal de efficientie lager zijn maar hetzelfde geldt voor draaien op laag vermogen. Bij overdimensioneren van de buitenunit krijg je daar pendelen bij wat nog lagere efficientie geeft.
“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]
@assje dat is simpelweg omdat de capaciteit van de buitenunit geen constante is. Die loopt vrij snel terug als het buiten kouder wordt. Hang je bijvoorbeeld een 5kw buitenunit op met een 3kw en een 3,5kw binnenunit dan kan die het aan het begin van de gerst bijbenen. Aan het einde van de herfst heeft hij het moeilijk want dan is hij nog maar 4kw en gaan de binnen units juist meer vermogen vragen, in de winter hou je misschien nog maar 3kw of minder over maar dan heb je wel 2 binnenunits die bijna max vermogen gaan vragen. En nee, pendelverhaal is onzin.
Let op:
Een vraag over offerte, plaatsing of uitzoeken van L/L WP hoort in een nieuw, eigen topic. Drop hier dan een linkje
We respecteren elkaars keuzes over energiegebruik en verschillen in comfort.
Laat bij een 'snelle vraag' wel even weten wat je al gevonden hebt, dat voorkomt herhaling van zetten.
Veel relevante informatie en principes zijn ook te vinden in het Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic , waar je ook een template kan vinden voor een nieuw adviestopic.
Voor MHI vind je veel tips en tweaks in Het MHI L/L warmtepomp/airco topic
Een vraag over offerte, plaatsing of uitzoeken van L/L WP hoort in een nieuw, eigen topic. Drop hier dan een linkje
We respecteren elkaars keuzes over energiegebruik en verschillen in comfort.
Laat bij een 'snelle vraag' wel even weten wat je al gevonden hebt, dat voorkomt herhaling van zetten.
Veel relevante informatie en principes zijn ook te vinden in het Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic , waar je ook een template kan vinden voor een nieuw adviestopic.
Voor MHI vind je veel tips en tweaks in Het MHI L/L warmtepomp/airco topic