Lucht/lucht warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen - #2 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 160 161 Laatste
Acties:

• MotorBeast
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 01:43
Wat heb je gedaan @mr_evil08 met je plaatje? Nu begint het grote waarom wel waarom niet L/L rondje weer. :Y De tiende ronde. Ding ding !!! Benieuwd wie er als eerste neer gaat. Ik niet. Ik sla over. O-)

• MotorBeast
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 01:43
Winkiller schreef op vrijdag 26 december 2025 @ 17:50:
[...]

:N Op automatisch, 18 graden en het wordt vlot 24+ dus 6 graden te veel.
Ik ga Heat 12 graden nog eens proberen, zal ook wel weer te warm worden, mijn max is echt 21.
:N ook niet te doen, het wordt dan ook 24+, koelen deed hij overigens prima maar ook veel verschil in temp.
Dan blijven er denk ik maar 2 opties over denk ik. Een voeler die niet goed functioneert of een softwarematig probleem. Wat je kan doen is hem recht naar beneden laten blazen zodat hij snel zijn eigen temperatuur meet. Normaal gesproken adviseren we hier precies het omgekeerde.

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Topicstarter
MotorBeast schreef op vrijdag 26 december 2025 @ 18:34:
Wat heb je gedaan @mr_evil08 met je plaatje? Nu begint het grote waarom wel waarom niet L/L rondje weer. :Y De tiende ronde. Ding ding !!! Benieuwd wie er als eerste neer gaat. Ik niet. Ik sla over. O-)
Volgens mij hebben we hier dit in de topic warning staan:
We respecteren elkaars keuzes over energiegebruik en verschillen in comfort.
Ik vind het al heel wat dat het getolereerd wordt of zal het toch 2e kerstdag zijn en hebben de modjes wat beters te doen :)

Ik vind het allemaal weer onnodig.. vooral de toon die weer gezet moet worden met:
Even wat mensen op de tenen trappen hier.
Zullen we er nu mee kappen?

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

• Winkiller
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20:04

Winkiller

De Mopperpot

MotorBeast schreef op vrijdag 26 december 2025 @ 18:40:
[...]
Dan blijven er denk ik maar 2 opties over denk ik. Een voeler die niet goed functioneert of een softwarematig probleem. Wat je kan doen is hem recht naar beneden laten blazen zodat hij snel zijn eigen temperatuur meet. Normaal gesproken adviseren we hier precies het omgekeerde.
Ja ik had de installateur al een bericht gestuurd eind november maar helaas nog niets gehoord.
Als ik de Daikin aanzet na een 2 uur uit te hebben gehad zie ik een temperatuur van 10 graden in de App.
Onecta geeft een binnentemperatuur van 10 (het is werkelijk 20+) en een buitentemperatuur van 2 graden.
:X :?

• Nollekeuh
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 21:15
Melodic Metal schreef op donderdag 25 december 2025 @ 22:00:
In de bovenstaande posts zie ik niemand praten over het geluid van de buitenunit. Voor mij is dat het op dit moment het pijnpunt.

Ik heb een 7.1kw MHI in de woonkamer, 3.5KW in het kantoortje en 2.5KW op de slaapkamer. Single splits op bigfoots op een eigen betonnen plateau in de achtertuin.
(Vrijstaande woning, jaren 70, matige isolatie)

De kleine airco's gaan opzich prima. De 7.1kw klinkt als hij iets harder aanspringt zoals met de huidige kou als een vliegtuigje naast het huis. In een drukke binnenstad valt het misschien minder op maar in mijn kleine gemeente kan ik mijn airco voor op straat dus aan de andere kant van het huis nog horen. Bijv. de dieselauto de hele nacht stationeer laten draaien zou minder geluid geven.

De installateur heeft een aantal keer iemand langs gestuurd maar dan is de buitentemperatuur gunstiger en valt het geluid mee.

Ondertussen is er wat koelgas uitgehaald gezien de korte leidingen en is de aarde kabel vervangen omdat die te dun was in de meterkast.

En verder wordt er gezegd dat het zo hoort en zo lang niemand klaagt ik het er bij moet laten.

Heeft iemand vergelijkbare ervaringen? Het gaat hier specifiek om de buitenunits die een maat groter zijn.

Performance binnen is uiteraard geweldig en wat geluid binnen boeit mij niet zoveel. En de 500kw afgelopen maand voor de 7.1 is stukken goedkoper dan wat ik aan gas kwijt zou zijn.
Buitenunit mag alleen wel wat stiller.
Hier ook behoorlijk geluid van de buitenunit. Met deze temperaturen staan die behoorlijk te stampen om extra te compenseren qua warmte productie. Het is normaal, maar met de koelfunctie gaat dit niet zo hard uiteraard. Je kan het met van die rubberen voetjes een beetje proberen te dempen. Die trillingen worden doorgegeven naar binnen toe via de grond.

Nieuwe propaan warmtepompen hebben dit niet en zijn uiteraard ontworpen om stil te zijn voor verwarmen. De nibe of bosch zijn echt zeer stil op vol vermogen. Vandaar ook dat ik vind dat mensen niet moeten inzetten op een heel huis verwarmen middels airco. Voor verwarmen van bestaande oude woningen zijn er inmiddels betere oplossingen op de markt die ook goedkoper zijn vanwege de subsidie.

• biljoenblik
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 20:52
Winkiller schreef op vrijdag 26 december 2025 @ 16:13:
Is er hier iemand die mij kan vertellen hoe ik de offset temperatuur kan instellen op de Daikin Sensira ?
Het ding is van slag, als ik hem aanzet op 18 graden is het binnen een poep en een scheet 26+ graden.
Zet ik hem op verwarmen 10 graden wordt het nog 22+ graden, dus nu maar airco uit en de cv aan.
We hebben de ARC480A93 AB, FTXF50 Binnen, RXF50 Buiten.
Zit de unit toevallig op een buitenmuur, met een gat door de buitenmuur?
Kan zomaar zijn dat er koude buitenlucht door het gat komt. De unit meet dan te koude lucht, en blijft doorwarmen.

In de zomer heb je het omgekeerde, blijft doorkoelen.

SCM60ZS-W (SRK50ZS-WF+ SRK20ZS-WF), SCM40ZS-W (2X SRK20ZS-WF), 120L electrische boiler. Drive-in woning 1975 Gasloos!

• Martin7182
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 22:50
mr_evil08 schreef op vrijdag 26 december 2025 @ 14:44:
Even wat mensen op de tenen trappen hier.
Ik kwam deze afbeelding tegen, dit klopt aardig is mijn ervaring met wandunits...[Afbeelding]
Dan heb je een pauper unit. Normale L/L blaast schuin naar beneden en is efficiënter dan vloerverwarming.
Vloerunits hebben we overwogen, maar die zouden in de weg staan en de warmte niet zo goed verspreiden als de wandunits die we nu hebben.

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 21:19
Winkiller schreef op vrijdag 26 december 2025 @ 16:13:
Is er hier iemand die mij kan vertellen hoe ik de offset temperatuur kan instellen op de Daikin Sensira ?
Het ding is van slag, als ik hem aanzet op 18 graden is het binnen een poep en een scheet 26+ graden.
Zet ik hem op verwarmen 10 graden wordt het nog 22+ graden, dus nu maar airco uit en de cv aan.
We hebben de ARC480A93 AB, FTXF50 Binnen, RXF50 Buiten.
Zet de thermostaat eens 2-4 graden lager en kijk dan opnieuw of de temperatuur naar wens is.
Wat anderen zeggen bekijk of de muurdoorvoer dicht zit en de dichtbijzijnde raamrooster kan ook de voeler beinvloeden.

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Pagina: 1 ... 160 161 Laatste

Let op:
Een vraag over offerte, plaatsing of uitzoeken van L/L WP hoort in een nieuw, eigen topic. Drop hier dan een linkje :)

We respecteren elkaars keuzes over energiegebruik en verschillen in comfort.
Laat bij een 'snelle vraag' wel even weten wat je al gevonden hebt, dat voorkomt herhaling van zetten.
Veel relevante informatie en principes zijn ook te vinden in het Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic , waar je ook een template kan vinden voor een nieuw adviestopic.
Voor MHI vind je veel tips en tweaks in Het MHI L/L warmtepomp/airco topic