3MXM68, 2x FTXJ35. PV 4400Wp, fanatiek Stromeraar, Zero SR fanaat en helaas nog LPG rijder (1.2 TSI Vialle LPdi - 350.000km)
Het huis is van 1990 dus naar huidige maatstaven onder de norm geïsoleerd. Wel beneden glas vervangen door A++.MotorBeast schreef op zondag 4 januari 2026 @ 16:40:
[...]
Mooi dat dat met 1 unit lukt. Alle deuren open en gebruik maken van stijgende lucht dan? Je zal juist goede isolatie hebben denk ik want anders lukt je dat toch niet?
Verder hoeft het boven niet zo warm, over het algemeen blijft het een graad of 13/14. Als het onder de 12 komt dan ga ik op momenten iets bij verwarmen met een ventilator kacheltje in de badkamer en een elektrische deken om het bed iets voor te verwarmen.
Ik leef beneden dus hoeft het boven niet zo heel warm.
Niet elk huis is het zelfde. Toen ik bijv mijn huisje kocht had het nog een vide, met op de eerste verdieping alleen een badkamer(nu 3 extra slaapkamers).MotorBeast schreef op zondag 4 januari 2026 @ 16:40:
[...]
Mooi dat dat met 1 unit lukt. Alle deuren open en gebruik maken van stijgende lucht dan? Je zal juist goede isolatie hebben denk ik want anders lukt je dat toch niet?
Ook als ik het zou willen zou ik het hele huis met 1 unit kunnen verwarmen. Het zal niet overal dezelfde temperatuur ziin, maar echt grote verschillen zullen er denk ook niet zijn.
Hier draait namelijk een 5kW buitenunit met 2 binnenunits lekker rustig. En met een verbruik van 9,1 kWh tot 17:00 voor vandaag, zou het nog veel warmer kunnen overal. Alle kamers zijn 19,5C of warmer, en de koudste ruimte is met een 14,5C de kruipruimte. Haha
13 graden? Ja dan snap ik het wel. Hier houden we het boven op 19 @Martin7182 en badkamer 22 graden. Moet er niet aan denken 13 of 15 graden. Ieder zijn ding. NB: kijk wel uit met vochtpercentage dan boven. Toen ik met L/L nog verwarmde was de badkamer geen feest.Nanuk schreef op zondag 4 januari 2026 @ 17:04:
[...]
Het huis is van 1990 dus naar huidige maatstaven onder de norm geïsoleerd. Wel beneden glas vervangen door A++.
Verder hoeft het boven niet zo warm, over het algemeen blijft het een graad of 13/14. Als het onder de 12 komt dan ga ik op momenten iets bij verwarmen met een ventilator kacheltje in de badkamer en een elektrische deken om het bed iets voor te verwarmen.
Ik leef beneden dus hoeft het boven niet zo heel warm.
Boven is vocht niet echt een probleem. Badkamer gaat na douchen actief ventileren tot onder de 65 %. De rest blijft wel droog door natuurlijke ventilatie, met koud weer minder ventilatie maar dan is de lucht erg droog dus komt dat ook wel goed.MotorBeast schreef op zondag 4 januari 2026 @ 18:21:
[...]
13 graden? Ja dan snap ik het wel. Hier houden we het boven op 19 @Martin7182 en badkamer 22 graden. Moet er niet aan denken 13 of 15 graden. Ieder zijn ding. NB: kijk wel uit met vochtpercentage dan boven. Toen ik met L/L nog verwarmde was de badkamer geen feest.
Beneden heb ik wel een vochtprobleem, grondwater staat tot 20 cm in de kruipruime en daarmee trekken de muren ook wat vocht op. Ondanks het vullen van de kruipruimte met drijvend schuim en het impregneren van de muren blijft het vochtig in perioden dat de kachel nog niet aan hoeft maar het wel vochtig is buiten. Een luchtdroger die draait bij hoge vochtigheid (en als ik er niet in de kamer ben) doet wonderen. Stuk voordeliger en effectiever dan de kachel voortijdig aanzetten.
Als toegift nog maar even de opmerking dat na douchen de badkamer voldoende is opgewarmd om comfortabel af te drogen en aan te kleden.
Vocht is idd wel een issue als je niet voldoende verwarm en ventileert. Maar ik heb liever 15 graden in de slaapkamer dan 19. Bij 19 graden gaat toch echt het raam open momenteel, ieder zijn ding natuurlijk. Hier beneden netjes 20,5-21 graden en boven 17,5. Alles gaat nog steeds (al jaren) perfect met de 2 LG units. Af en toe een defrost maar met 2 graden nachtverlaging gaat het allemaal top. Ook de kamer van de kleine is gewoon 17-17,5 graden, die slaapt prima met een warme slaapzak.MotorBeast schreef op zondag 4 januari 2026 @ 18:21:
[...]
13 graden? Ja dan snap ik het wel. Hier houden we het boven op 19 @Martin7182 en badkamer 22 graden. Moet er niet aan denken 13 of 15 graden. Ieder zijn ding. NB: kijk wel uit met vochtpercentage dan boven. Toen ik met L/L nog verwarmde was de badkamer geen feest.
🚗 Hyundai Ioniq electric premium 28kWh | ☀️ 4350Wp oost, 1005Wp zuid, 2940Wp west | 🌡️ LG 3,5kW + 2,5kW warmtepomp | 🔋 Marstek Venus 5,12kWh v154 + HW P1
Ik heb het getest en aangekeken dit weekend en ik vermoed dat ik precies ben gaan kijken op het moment van defrost en pendelgedrag bij de vloerunit. Ik dacht dat de Daikin geen pendalgedrag vertoonde omdat deze met koelen ook niet afgeschakeld (klopt dat?), maar met verwarmen schakelt hij enorm ver terug zodra de temp is bereikt.Bohaak schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 19:45:
[...]
Dat is misschien wel het probleem 1 - 1,5 meter is wel kort…
Of is dit gerommel in de marge.
Kink FM radio player. Doet aan ultracrepidarianisme
Ik heb met mijn MHI één keer iets vergelijkbaars gehad, er lag toen ijs op de bovenkap en dat was ook langs de fangrill gelopen aan de voorkant, deels naar binnen toe . Er zat rond de uitblaasopening (achter de grill) toen een streepje ijs waar de fan tegenaan tikte. Gietertje met kraanwater (gewoon lauw) erover en toen was het zo klaar.barta123 schreef op zondag 4 januari 2026 @ 17:01:
Heeft iemand meegemaakt dat met veel sneeuwend weer een te lage vermogens begrenzing (demand control) zorgt voor een ontdooisessie die niet volledig is?
Vrijdagavond kwam ik aan bij mijn huis en hoorde ik de buitenunit rammelen, de ventilator van de buitenunit raakte een ijsdruppel.
[...]
Ik heb van het weekend even een paraplu boven de unit gezet (staat op de grond in de tuin) gezien de hoeveelheid sneeuw die zo de condensor in waaide. Zal zo eens buiten kijken of ik hem nog moet uitgraven. Ondanks elk uur een defrost wel prima warm binnen
[ Voor 13% gewijzigd door ThinkPad op 05-01-2026 10:21 ]
Heb beide aangehad afgelopen tijd. TIjd mee gexperiminteerd. Heb 2 units hangen benedenMoby schreef op maandag 5 januari 2026 @ 10:11:
Zijn er mensen (vast en zeker) die een L/W en een L/L tegelijk hebben draaien? De L/W red het prima om ons huis te verwarmen, het gaat mij meer om eventueel besparen als ze beide aan staan.
L/W - 100% vollast (BB80) - temp 19,8gr - 24/7
LL (1e unit, andere staat uit - 40% - 400w) + L/W (44% begrenst) - temp 20.3 - 24/7
Met dit koude weer trekt de BB het bij mij sowieso niet dus verwarm ik bij met LL. Vermogen van de BB80 heb ik opgeschakeld naar 80% nu (aanvoer 30gr).
Als iemand nog tips heeft voor volgende: vloer beneden (vvw), raam partijen tot grond, eerste 20/30cm hebben ze geen vvw gelegd en vloer is ijskoud. Heel irritant.
[ Voor 17% gewijzigd door STIMPPYYY op 05-01-2026 10:27 ]
Aha, iets andere situatie, hier trekt de L/W het prima. Je kan dus ook niet zoveel zeggen over het stroomverbruik?STIMPPYYY schreef op maandag 5 januari 2026 @ 10:24:
[...]
Heb beide aangehad afgelopen tijd. TIjd mee gexperiminteerd. Heb 2 units hangen beneden
L/W - 100% vollast (BB80) - temp 19,8gr - 24/7
LL (1e unit, andere staat uit - 40% - 400w) + L/W (44% begrenst) - temp 20.3 - 24/7
Met dit koude weer trekt de BB het bij mij sowieso niet dus verwarm ik bij met LL. Vermogen van de BB80 heb ik opgeschakeld naar 80% nu (aanvoer 30gr).
Als iemand nog tips heeft voor volgende: vloer beneden (vvw), raam partijen tot grond, eerste 20/30cm hebben ze geen vvw gelegd en vloer is ijskoud. Heel irritant.
Ik ga hier gewoon testen. De L/L staat toch al aan om boven te verwarmen (geen L/W daar) dus dan kan hij beneden ook wel aan om bij te verwarmen. Eens kijken wat er gebeurd.
Kink FM radio player. Doet aan ultracrepidarianisme
Ik vermoed dat twee units op 50% een stuk zuiniger draaien dan eentje op 100%, en met minder ontdooicycli.Moby schreef op maandag 5 januari 2026 @ 10:11:
Zijn er mensen (vast en zeker) die een L/W en een L/L tegelijk hebben draaien? De L/W red het prima om ons huis te verwarmen, het gaat mij meer om eventueel besparen als ze beide aan staan.
Afgelopen weekend met constante buitentemperatuur draaide hier een unit 's nachts op 25% (in stille modus) en moest om de 4 uur ontdooien. Overdag op ~50% laten draaien en toen moest hij bijna elke 2 uur ontdooien.
Met twee buitenunits heb je meer verdamperoppervlak. Als het verder voor de warmteverdeling binnen niet uitmaakt, dan zou ik zoveel mogelijk beide units laten draaien.
[ Voor 11% gewijzigd door Martin7182 op 05-01-2026 10:50 ]
Ligt aan jullie leefgedrag en type huis.Moby schreef op maandag 5 januari 2026 @ 10:11:
L/L wp erbij aan heeft alleen zin als de WP moeite heeft, zoals tijdens opwarmen.
In mijn situatie:
L/L wp verbruikt meer dan de L/W wp ondanks hetzelfde op papier kwa COP.
Vergeleken: L/L wp enkel woonkamer of L/W het hele huis.
Enkel L/L wordt het boven 14 graden, L/W is het boven 19 graden en badkamer 21 graden.
Bij echt kou laat ik de zaak op temperatuur gezien de besparing dan nihil is, anders altijd uit/nachtverlaging.
De L/L wp draaide op automatische regeling, niks geknepen, de uitblaastemperaturen waren hoger door de automatische regeling omdat anders de gebruiker teveel tocht ervaart(heb eens gemeten met IR meter er kwam +/- 40c uit tijdens kou, de L/W warmtepomp doet het dan rond 28-30c wateraanvoer en uit de afgiftepunten komt dan nog minder uit).
één klein afgiftepunt(L/L) vs groot afgiftepunten L/W wp kan je niet vergelijken natuurlijk, is appels met peren dan wint de L/W altijd of de machine moet wel heel belabbert lopen.
[ Voor 31% gewijzigd door mr_evil08 op 05-01-2026 11:33 ]
WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M
Ik was gisteren snel klaar met testen. L/W gaat terug toeren in aanvoertemperatuur. Geen probleem natuurlijk voor de woonkamer waar de L/L erbij draaide maar dan kom ik in de situatie dat rest van het huis gaat afkoelen en dat is nu precies 1 van de redenen dat ik van L/L naar L/W ben gegaan. Ik wil het hele huis comfortabel hebben. Geen zin om meer op een steenkoude toilet te zitten en koude badkamer te hebben. Verder werd ik alweer gek van het geruis van de L/L aan mijn hoofd.Moby schreef op maandag 5 januari 2026 @ 10:30:
[...]
Aha, iets andere situatie, hier trekt de L/W het prima. Je kan dus ook niet zoveel zeggen over het stroomverbruik?
Ik ga hier gewoon testen. De L/L staat toch al aan om boven te verwarmen (geen L/W daar) dus dan kan hij beneden ook wel aan om bij te verwarmen. Eens kijken wat er gebeurd.
Waarom zou je hem niet aanzetten als de SWW-run start, maar laat je het eerst afkoelen?MotorBeast schreef op maandag 5 januari 2026 @ 11:23:
Ga hem wel even gebruiken vandaag om na het maken van SWW snel de temperatuurval in te halen om weer op setpoint te komen van de L/W. Maar dat is een 1/2 uurtje schat ik.
Dan wordt het te warm in woonkamer. SWW maken kost me in 1 run zo'n 1,5 uur met dit weer. Het gaat maar om 1 graadje ongeveer inhalen. Kan ook wel met de L/W maar duurt een eeuwigheid omdat stooklijn niet voldoende wordt opgetrokken.RemmyB83 schreef op maandag 5 januari 2026 @ 11:30:
[...]
Waarom zou je hem niet aanzetten als de SWW-run start, maar laat je het eerst afkoelen?
Ik ga vanmiddag even een klap tafel op het dak zetten zodat de buitenunit onder een afdakje staat, met de sneeuwverwachting heb ik weinig trek om weer dagelijks het dak op te moeten om de unit uit te scheppen.ThinkPad schreef op maandag 5 januari 2026 @ 10:15:
[...]
Ik heb van het weekend even een paraplu boven de unit gezet (staat op de grond in de tuin) gezien de hoeveelheid sneeuw die zo de condensor in waaide. Zal zo eens buiten kijken of ik hem nog moet uitgraven. Ondanks elk uur een defrost wel prima warm binnenAlleen het harde geblaas binnen is wat irritant.
Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler
Al 2 jaar breek ik m'n hoofd of ik L/L units ga hangen. We doen het vrij goed qua hittewering in de zomer, afgelopen jaar was het hooguit een week echt te warm in huis naar m'n zin. Maar ik zie meer heil in het verwarmen en (toch zeker voorjaar/najaar) minder snel aan de gasketel te moeten.
Daar tegenover staat de optie om de gasketel binnen x jaar tegen einde levensduur te vervangen door een L/W warmtepomp die dan op de vloerverwarming gekoppeld kan. Dus dan zou een eerdere investering in L/L misschien onlogisch zijn? Het kan ook wat koelen, er moeten geen 'bakken' geplaatst, ... Of kan de L/L andersom een goed geïsoleerde woning betaalbaar warm houden in de winter?
Gamertag: I Darks I PSN: Sgt_Darks
[ Voor 18% gewijzigd door MotorBeast op 05-01-2026 13:09 ]
Wij hebben een hoekwoning van 145m2 BJ 2019.Darks schreef op maandag 5 januari 2026 @ 12:56:
Om even verder te gaan op bovenstaande discussie, zit in een nieuwbouw van 2018 (BEN-woning) met ongeveer 160 vierkante meters woonoppervlakte, tot nu toe met enkel een gascondensatieketel.
Al 2 jaar breek ik m'n hoofd of ik L/L units ga hangen. We doen het vrij goed qua hittewering in de zomer, afgelopen jaar was het hooguit een week echt te warm in huis naar m'n zin. Maar ik zie meer heil in het verwarmen en (toch zeker voorjaar/najaar) minder snel aan de gasketel te moeten.
Daar tegenover staat de optie om de gasketel binnen x jaar tegen einde levensduur te vervangen door een L/W warmtepomp die dan op de vloerverwarming gekoppeld kan. Dus dan zou een eerdere investering in L/L misschien onlogisch zijn? Het kan ook wat koelen, er moeten geen 'bakken' geplaatst, ... Of kan de L/L andersom een goed geïsoleerde woning betaalbaar warm houden in de winter?
Op dit moment houdt de MHI 3.5 op de BGG de hele woning op temperatuur, dit is het 6e jaar dat wij verwarmen met l/l. De stadsverwarming met vloerverwarming hebben we af laten sluiten. Het plan was om uiteindelijk naar l/w te gaan maar die plannen zijn in de koelkast gezet omdat het comfort met L/L in onze woning gewoon heel erg goed is, voor ons beter als voorheen met vloerverwarming welke door de hoge isolatie nooit echt warm werd waardoor het snel kil aanvoelde.
De unit op zolder wordt eigenlijk alleen gebruikt om te koelen, op de 1ste verdieping hangt per kamer een slimme elektrische kachel welke in de praktijk nauwelijks gebruikt wordt. De elektrische vloerverwarming in de badkamer staat wel altijd aan.
Temperatuur op dit moment:
BGG - 20.5 (Draait onder de 5c 24*7 nooit hoger dan fanspeed 2)
1ste verdieping - 17c
2e verdieping - 16c
Verbruik voor de airco's voor verwarmen en koelen was vorig jaar 1178kWh.
Persoonlijk zou ik eerst voor L/L gaan bij hoog geïsoleerde nieuwbouw, heb je direct de voordelen van koelen in de zomer en kan je alvast ervaren. Als voor jouw huis L/L niet prettig werkt ( wat best goed kan) kan je altijd nog naar L/W en heb je beide
[ Voor 17% gewijzigd door revolution-nl op 05-01-2026 13:37 ]
Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler
Ik fietste zojuist nog weer langs deze, zonnepaneel-afdakje voor de WP: ThinkPad in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #11" Blijft een geniale oplossingrevolution-nl schreef op maandag 5 januari 2026 @ 12:36:
[...]
Ik ga vanmiddag even een klap tafel op het dak zetten zodat de buitenunit onder een afdakje staat, met de sneeuwverwachting heb ik weinig trek om weer dagelijks het dak op te moeten om de unit uit te scheppen.
[ Voor 3% gewijzigd door ThinkPad op 05-01-2026 13:32 ]
Haha, ja ideaal! Die had ik afgelopen zomer willen plaatsen, helaas niet doorgegaan ivm de WAFThinkPad schreef op maandag 5 januari 2026 @ 13:30:
[...]
Ik fietste zojuist nog weer langs deze: ThinkPad in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #11" Blijft een geniale oplossing
Zoiets zal het idd geweest zijn, nu met DC op 70% geen problemen meer, ik had hem even teruggezet naar 55%, ik was toch een paar dagen amper thuis, maar nu verbruik ik 27kWh/24h. Dat is prima met dit weer...ThinkPad schreef op maandag 5 januari 2026 @ 10:15:
[...]
Ik heb met mijn MHI één keer iets vergelijkbaars gehad, er lag toen ijs op de bovenkap en dat was ook langs de fangrill gelopen aan de voorkant, deels naar binnen toe . Er zat rond de uitblaasopening (achter de grill) toen een streepje ijs waar de fan tegenaan tikte. Gietertje met kraanwater (gewoon lauw) erover en toen was het zo klaar.
Ik heb van het weekend even een paraplu boven de unit gezet (staat op de grond in de tuin) gezien de hoeveelheid sneeuw die zo de condensor in waaide. Zal zo eens buiten kijken of ik hem nog moet uitgraven. Ondanks elk uur een defrost wel prima warm binnenAlleen het harde geblaas binnen is wat irritant.
Met een huis met historisch gasverbruik van 2000m3 is dat prima acceptabel met continu sneeuw en vorst
Heb beneden maar 1 ruimte (keuken en woonkamer zit aan elkaar) de hal en WC beneden wordt nu ook verwarmd met de deur op een kier en een isolerend gordijn van bol.com
3MXM68, 2x FTXJ35. PV 4400Wp, fanatiek Stromeraar, Zero SR fanaat en helaas nog LPG rijder (1.2 TSI Vialle LPdi - 350.000km)
Omgekeerd geldt natuurlijk ook. Als je voor L/W gaat heb je ook warmte en koeling en heb je niet de investering van L/L en houd je ook flink wat centen in je zak. Koelen met VV lukt de meeste vrij goed alleen met een echte vochtige zomer (die zien we steeds minder met al het vochtgebrek in de zomers) heb je minder comfort. Ik heb radiatoren dus ben uiteindelijk wel blij met koelen met L/L want dat wordt een ellende met L/W.revolution-nl schreef op maandag 5 januari 2026 @ 13:12:
[...]
Persoonlijk zou ik eerst voor L/L gaan bij hoog geïsoleerde nieuwbouw, heb je direct de voordelen van koelen in de zomer en kan je alvast ervaren. Als voor jouw huis L/L niet prettig werkt ( wat best goed kan) kan je altijd nog naar L/W en heb je beide. Werkt het wel dan houdt je flink wat centen in je zak en hoef je alleen nog maar SWW te organiseren
Dat kan ook inderdaad. De initiële investering voor L/W is vaak alleen een stuk hoger.MotorBeast schreef op maandag 5 januari 2026 @ 14:43:
[...]
Omgekeerd geldt natuurlijk ook. Als je voor L/W gaat heb je ook warmte en koeling en heb je niet de investering van L/L en houd je ook flink wat centen in je zak. Koelen met VV lukt de meeste vrij goed alleen met een echte vochtige zomer (die zien we steeds minder met al het vochtgebrek in de zomers) heb je minder comfort. Ik heb radiatoren dus ben uiteindelijk wel blij met koelen met L/L want dat wordt een ellende met L/W.
Dit concept hoor je veel maar het effect van ventilatie qua opwarming wordt enorm overschat; het is vooral een reductie van afkoelen.mr_evil08 schreef op zondag 4 januari 2026 @ 13:21:
Hoeft huis niet top voor geïsoleerd te zijn, je WTW zorgt daar voor.
Doorgaans zuigt een WTW ook wel wat koudere ruimtes af maar laten we eens ruim rekenen en uitgaan van 20°C ingaand op WTW.
Gaan we eens uit van 90% efficientie krijg je bij een buitentemperatuur van 0°C dus inblaaslucht van 18°C.
Doorgaans is de gewenste temperatuur van een slaapkamer 16-18°C dus bijdrage aan opwarming is er niet of nauwelijks.
Zelfs als die bijdrage er wel is dan is het effect heel beperkt. Stel een slaapkamer met twee personen die 50m3/uur geventileerd wordt; je hebt het dan over 20W voor iedere °C die de inblaas hoger is dan de doeltemperatuur. Dit is totaal verwaarloosbaar op de totaalbalans; een aangrenzende badkamer of de afmeting van de ramen in de slaapkamer maakt als snel meer verschil.
[ Voor 3% gewijzigd door assje op 05-01-2026 15:41 ]
“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]
Dit is wel vrij extreem; bij mij blijft de bovenverdieping 16-18 graden tijdens de winter. Heb je wellicht een open trapgat en staat de deur van je slaapkamer open? Of, heb je een aangrenzende badkamer die je op 24graden houdt oid?Kartmans1 schreef op zondag 4 januari 2026 @ 13:00:
Wellicht nogal decadent, maar wel grappig om te vermelden. Hier gebruiken we onze L/L warmtepomp (Airco) om te koelen op de slaapkamer, ook al is het nu 2 graden buiten. Dit, omdat ons huis zo goed geïsoleerd is dat de warmte uit de andere kamers (ondanks zoneregeling) de slaapkamer toch zo'n 20,5 graden maakt, wat als we erin slapen nog verder stijgt richting 21,5.
In het voorjaar/najaar heb ik ook wel eens de airco aan gehad boven terwijl beneden de verwarming al actief was maar in de winter niet.
[ Voor 3% gewijzigd door assje op 05-01-2026 15:08 ]
“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]
nee gesloten trapgat, wel elke verdieping vloerverwarming en a++++ nieuwbouw uit 2023. Slaapkamerdeur houden we bewust ook dicht. Vloer voelt daar ook gewoon koud. Maar samen met de WTW ventilatie en dus omringende kamers die wel verwarmt worden op 21 en 20 graden wordt de slaapkamer warm.assje schreef op maandag 5 januari 2026 @ 15:08:
[...]
Dit is wel vrij extreem; bij mij blijft de bovenverdieping 16-18 graden tijdens de winter. Heb je wellicht een open trapgat en staat de deur van je slaapkamer open? Of, heb je een aangrenzende badkamer die je op 24graden houdt oid?
In het voorjaar/najaar heb ik ook wel eens de airco aan gehad boven terwijl beneden de verwarming al actief was maar in de winter niet.
Een ongeisoleerde binnenmuur kan een warmtedoorgangscoëfficiënt van 2.5W/m2K hebben. Stel een slaapkamer met een muur van 5m dan heb je het per wand over >30W.K. Een aangrenzende badkamer doet dus veel meer dan de WTW.Kartmans1 schreef op maandag 5 januari 2026 @ 15:11:
nee gesloten trapgat, wel elke verdieping vloerverwarming en a++++ nieuwbouw uit 2023. Slaapkamerdeur houden we bewust ook dicht. Vloer voelt daar ook gewoon koud. Maar samen met de WTW ventilatie en dus omringende kamers die wel verwarmt worden op 21 en 20 graden wordt de slaapkamer warm.
Ik vind het wel een bijzonder dat je echt aan 20 graden komt in die ruimte. Tenzij er echt bijzondere omstandigheden zijn zoals omsloten door badkamer op 24 graden en kantoor op 21 graden vraag ik me af of er niet iets mis is. Wellicht lopen er bijvoorbeeld warme aanvoerleidingen door de slaapkamer oid.
loopt sowieso een aanvoerleiding (of zelfs meerdere) door de schacht heen waar de slaapkamer aan grenst. Dus daar al afgifte. Dan op de aangrenzende gang ook de leiding die naar de andere slaapkamer op de verdieping loopt. Je ontkomt er denk niet echt aan als je alle omliggende kamers verwarmt behalve die ene slaapkamer. Rondom verwarmt.assje schreef op maandag 5 januari 2026 @ 15:20:
[...]
Een ongeisoleerde binnenmuur kan een transmissie van 1.0W/m2K hebben. Stel een slaapkamer met een muur van 5m dan heb je het per wand over 12.5W.K. Een aangrenzende badkamer doet dus meer dan de WTW.
Ik vind het wel een bijzonder dat je echt aan 20 graden komt in die ruimte. Tenzij er echt bijzondere omstandigheden zijn zoals omsloten door badkamer op 24 graden en kantoor op 21 graden vraag ik me af of er niet iets mis is. Wellicht lopen er bijvoorbeeld warme aanvoerleidingen door de slaapkamer oid.
Hier loop ik er ook tegen aan dat het defrosten niet helemaal genoeg is op dit moment. Ook voor het eerst gezien dat sneeuw vanaf het dak een probleempje kan worden. Dat is voor nu in elk geval weg gehaald.barta123 schreef op zondag 4 januari 2026 @ 17:01:
Heeft iemand meegemaakt dat met veel sneeuwend weer een te lage vermogens begrenzing (demand control) zorgt voor een ontdooisessie die niet volledig is?
Vrijdagavond kwam ik aan bij mijn huis en hoorde ik de buitenunit rammelen, de ventilator van de buitenunit raakte een ijsdruppel. Nu kan je niet zelf een defrost doen dus heb ik hem even op koelen gezet met beide units op powerful, daarna het vermogen weer iets hoger (eigenlijk hoe hij altijd staat met zulk weer) en het probleem is niet meer terug gekomen.
Wellicht speelt het mee dat ik de unit toen tussen 6:00 en 12:00 overdag heb laten uitschakelen...
Het klonk in elk geval erg onheilspellend dus dan maar wat meer verbruik, ik wil mijn buitenunit niet slopen
Schep hem wel uit, wordt je ook warm van, warmtepomp staat in de tuin hier.
1x per dag uit scheppen valt mee, wat wel gebeurt dat de verdamper onderkant een ijsplaat wordt als je te lang wacht met sneeuw weghalen.
Tijdens defrost haal je dat er makkelijk af, doe je dat niet wordt het erger.
[ Voor 47% gewijzigd door mr_evil08 op 05-01-2026 19:06 ]
Dat is eenmalig vanwege de voorbereidingen.revolution-nl schreef op maandag 5 januari 2026 @ 15:04:
[...]
Dat kan ook inderdaad. De initiële investering voor L/W is vaak alleen een stuk hoger.
Korte termijn L/L, midden tot lange termijn L/W
Niet condenserend koelen werkt hier prima maar geef wel toe dat L/L daar beter in is, bij verwarmen is dat weer andersom.
Tot 3c lukt wel met niet condenserend.
L/W kan ook condenserend maar dat is alleen interessant bij nieuwbouw vanwege de aanleg.
Of boven een airco dan werkt niet condenserend koelen met L/W ook beter ter aanvulling.
[ Voor 43% gewijzigd door mr_evil08 op 05-01-2026 19:42 ]
In mijn huidige tussenwoning met ERV WTW (vochtterugwinning) hoopt in het tussenseizoen soms behoorlijk wat vocht op, dan is de airco op 18 graden een snelle fix. Een aparte centrale ontvochtiger is weer overdreven, dit is geen Azië.
Ja, een set aircos (waarschijnlijk ~5 units binnen, minder als we voor kanaalunits kiezen) kost extra, maar wat is dat nog tov van grond en bouwkosten nu?
In de winter willen we het waarschijnlijk wel ivm jeukende benen en zo (was vrij erg in een appartement van 2018 met WTW 8 jaar geleden) maar misschien moeten we dan beide wisselaars houden? Ik hoop er geen airco te moeten installeren (L/W wp en screens standaard) voor het koelen maar LR is ook nog een ding natuurlijk.
-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.
Vanaf 0:00 vannacht tot 9:00 precies 7 kWh verstookt. 5 voor beneden en 3 voor boven. Beneden setpoint lager gezet naar 19 graden i.p.v. 20. boven naar 16 graden, hij verwarmt daar toch wel een flink stuk door en wil het niet te warm hebben in de slaapkamer. De slaapkamer was 17,5 en de overige kamers boven 1 graadje koeler. Prima zo. Het winterweer kunnen ze goed aan.
Nu wel exact elke 1 uur en 45 minuten een defrost, dat is allemaal te overzien. Gas nog niet hoeven gebruiken dit jaar.
🚗 Hyundai Ioniq electric premium 28kWh | ☀️ 4350Wp oost, 1005Wp zuid, 2940Wp west | 🌡️ LG 3,5kW + 2,5kW warmtepomp | 🔋 Marstek Venus 5,12kWh v154 + HW P1
Enthalpiewisselaar houdt vocht aan de "originele" kant.Termy schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 00:40:
In ons nieuwbouwhuis komt (vooralsnog) een Brink Flair 300, zonder enthalpiewisselaar (de gieren). Begrijp ik goed dat men in de zomer juist geen enthalpiewisselaar wil? Werkt het niet ook om de LR onder controle te houden als het buiten juist hoog is?
In de winter willen we het waarschijnlijk wel ivm jeukende benen en zo (was vrij erg in een appartement van 2018 met WTW 8 jaar geleden) maar misschien moeten we dan beide wisselaars houden? Ik hoop er geen airco te moeten installeren (L/W wp en screens standaard) voor het koelen maar LR is ook nog een ding natuurlijk.
Probleem hier is dat je binnen vaak meer vocht produceert, met douchen, koken, plantjes die liters vocht verdampen, mensen. Als je goed lucht (afzuiging koken naar buiten), af en toe raam en deur open, is het geen probleem. Hou je alles binnen, dan zou je condenserend moeten koelen om dat te dumpen.
ERV helpt als het warm en nat is buiten en binnen koud en 50% RV, dus geconditioneerd lucht houdt hij in stand. Een gewone wisselaar koelt warm en nat tot koud en natter en blaast dat dan zo in.
Maar ERV werkt tegen als het warm en droog is buiten, maakt er dan koud en ~50% RV van ipv koud en droog.
Ik ga het niet laten voor de meerprijs. Met oog op klimaatverandering wordt het steeds waardevoller om binnenklimaat beter te kunnen regelen. Zomerstroom als de zon schijnt en de airco moet werken is toch eigen opwek in een BENG/ENG huis.
[ Voor 3% gewijzigd door w00key op 06-01-2026 11:15 ]
Het geluid of de terugverdientijd, TVT werd te hoog door te laag tapwatergebruik?
[ Voor 5% gewijzigd door mr_evil08 op 06-01-2026 12:22 ]
Ik had een gasloos nieuwbouw huis die ik goed kon verkopen en heb een, tegen beter weten inmr_evil08 schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 12:21:
Een aantal hier zijn volledig gasloos gegaan met de L/L wp, wat is jullie reden geweest om niet voor een warmtepompboiler te gaan en het maar opgelost met een gewone tapwaterboiler?
Het geluid of de terugverdientijd, TVT werd te hoog door te laag tapwatergebruik?
Heb dus nog wel gas, maar dat is meer omdat het zo uitkwam en ik zonder echt plan te maken gewoon met een gestrekt been er in ben gedoken. En ja, dat is zonde, die aansluiting, maar ik betaal op het moment nogsteeds maar 70 euro per maand aan gas en licht. 125m Label C boerderij uit 1915. Zonder salderen zal het een keer 140 euro zijn.
Muurdoorvoer is inmiddels Pur dicht maar ik blijf 6/7 graden verschil houden met de INGESTELDE temperatuur en de warmte in de woonkamer. Hij staat momenteel op verwarmen 13.5 graden en het is in de woonkamer 21 gradenmr_evil08 schreef op vrijdag 26 december 2025 @ 20:46:
[...]
Wat anderen zeggen bekijk of de muurdoorvoer dicht zit en de dichtbijzijnde raamrooster kan ook de voeler beinvloeden.
Voor de kenners, is er een mogelijkheid tot een externe temperatuur sensor voor de FTXF50F5VIB ?
Zeker. Ik draai hier met een master/slave regeling (Netatmo). De woonkamer bepaald wanneer er verwarmd moet worden en de rest van de ruimtes mogen meedoen als daar behoefte is. In de praktijk is het daarmee prima warm te houden in huis, maar ik heb het graag wat warmer in mijn kantoor, dus daar slinger ik dan de airco aan. De badkamer heeft alleen vloerverwarming en die houdt de boel niet op 21+ met dit weer. De airco helpt daar dan dus gewoon even een handje mee. Werkt super.Moby schreef op maandag 5 januari 2026 @ 10:11:
Ik wilde niet aan zoneregeling omdat ik geen zin had in een parallel buffervat en de lagere COP die daar over het algemeen mee komt kijken.
PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc
:strip_exif()/f/image/cFNctgvWbpsomTA9u1faactM.png?f=user_large)
Afgelopen winters was het net niet lang koud genoeg om me er druk over te maken, maar nu ga ik er toch wat aan laten doen. Wel moet ik een 10m hoogwerker gaan huren om die lui bij mij het dak op te krijgen, dus wil wel dat ze een beetje goed voorbereid te werk gaan.
Is dit kwestie van deze trillingsdempers er tussen en klaar? Of zijn er nog meer factoren om rekening mee te houden?
You are the all-dancing, all-singing crap of the world - Jack
Een vraag over offerte, plaatsing of uitzoeken van L/L WP hoort in een nieuw, eigen topic. Drop hier dan een linkje
We respecteren elkaars keuzes over energiegebruik en verschillen in comfort.
Laat bij een 'snelle vraag' wel even weten wat je al gevonden hebt, dat voorkomt herhaling van zetten.
Veel relevante informatie en principes zijn ook te vinden in het Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic , waar je ook een template kan vinden voor een nieuw adviestopic.
Voor MHI vind je veel tips en tweaks in Het MHI L/L warmtepomp/airco topic
:strip_exif()/f/image/WhUbfkzqVFSWkgYuNyGs2KxH.jpg?f=fotoalbum_large)