Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Enthalpiewisselaar tbv WTW balansventilatie

Pagina: 1
Acties:

• Atlas
  • Registratie: mei 2002
  • Niet online

Atlas

Ik flits niet meer terug!

Topicstarter
Via de zoek-functie is hier nog niet heel erg veel over te vinden, wel her en der wat in losse topics, maar daar kwam ik ervaringen niet tegen. Dus dan maar zo :)

Wij hebben een NOM-nieuwbouwhuis uit 2018 (water/ water warmtepomp, zonnepanelen en WTW balans ventilatie) en hebben het probleem dat de luchtvochtigheid echt te laag is. Op de slaapkamer zit deze rond de 35%, in de andere vertrekken rond de 40-45%. Dit brengt inmiddels lichamelijke klachten met zich mee waardoor we toch naar een oplossing hiervoor willen kijken. De gebruikelijke truukjes (planten, was laten hangen en douchen met de deur open) brengen geen zoden aan de dijk. En met water gaan sjouwen zie ik ook niet zitten.
Nu heb ik wat zitten Google-en, en kwam ik uit bij de zogenaamde Enthalpiewisselaar. Deze lijken naast warmte ook vocht te kunnen winnen uit de uitgeblazen lucht, en kunnen deze weer doorgeven naar de inkomende lucht. Win/ win dus :)

Wij hebben op dit moment een Zehnder WHR 930 en nu kwam ik daar deze unit voor tegen: https://www.ventishop.eu/enthalpiewisselaar-whr-930
Lijkt me ideaal, oude non-enthalpie eruit, nieuwe erin. Prijzig, maar als dat de kwalen fixed, prima.

Heeft iemand hier ervaring met deze (of andere?) enthalpie wisselaars. Ga je hier echt wat van merken of is het 1 grote wassen neus?

Of zijn er andere systemen beschikbaar waar wij een constante (50-55%?) RV kunnen behalen? :)

Join the dark side, we have cookies :)
You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.

• MrFl0ppY
  • Registratie: september 2003
  • Laatst online: 10:10
Interessant topic. Hier hetzelfde geval, nieuwbouw met WTW en altijd een lage luchtvochtigheid. Ondanks dat we de was binnen drogen etc. Dus ben wel benieuwd of dit iets is wat een oplossing kan bieden.

The Stranger: Do you have to use so many cuss words?
The Dude: What the fuck you talking about?

• Atlas
  • Registratie: mei 2002
  • Niet online

Atlas

Ik flits niet meer terug!

Topicstarter
Blijkbaar is dit nog niet helemaal ingeburgerd :)
Hoe is de luchtvochtigheid in andere NOM-huizen? Zitten wij dan zo op de ondergrens?

Join the dark side, we have cookies :)
You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.

• Theo
  • Registratie: januari 2005
  • Laatst online: 17:10

Theo

moederbord

Droge lucht is niet een gevolg van een balansventilatie; het is een gevolg van goed en correct een huis ventileren; je ventileert immers om ook het vocht uit huis te krijgen.

Ik heb hetzelfde in huis; met name in de slaapkamer is de luchtvochtigheid heel erg laag als het buiten koud is. Ik heb het maar opgelost met een luchtbevochtiger die 's nachts al snel 3 liter water in de lucht blaast om de RV op 50% te houden...

Verder geen ervaring met een enthalpiewisselaar. Deze zal ik ook niet heel snel in de WTW zetten vanwege de kosten en het lagere thermische rendement. Voor de kosten kun je een paar heel erg goede luchtbevochtigers vinden voor in huis.

7400 Wp op het dak

• Harm Jansen
  • Registratie: december 2016
  • Laatst online: 20-10 09:15

• SpeeDRaZoR3
  • Registratie: september 2003
  • Laatst online: 09:20
Atlas schreef op vrijdag 15 februari 2019 @ 09:57:

Op de slaapkamer zit deze rond de 35%, in de andere vertrekken rond de 40-45%. Dit brengt inmiddels lichamelijke klachten met zich mee waardoor we toch naar een oplossing hiervoor willen kijken. De gebruikelijke truukjes (planten, was laten hangen en douchen met de deur open) brengen geen zoden aan de dijk.
Wat voor klachten ervaar je? De meeste klachten zijn namelijk niet gerelateerd aan een te lage luchtvochtigheidsgraad. Een luchtvochtigheid van 35% zou normaal gesproken geen lichamelijk klachten moeten geven

40-45% in de winter lijkt mij een vrij nette waarde. Dit is in de meeste geventileerde woningen een gebruikelijke waarde.

PSN: speedrazor3

• balk
  • Registratie: januari 2000
  • Laatst online: 17:01
Vooropgesteld: een "enthalpiewisselaar" is gewoon een warmtewisselaar en het woord is hier misbruikt als merknaam. Maargoed, dat is niet zo erg. We hebben allemaal een aantal enthalpiewisselaars in huis; die houden ons huis lekker warm (al dan niet met behulp van een thermostaatkraan)

Wat ik denk dat dit ding doet is:

In de zomer: Warme, vochtige lucht stroomt naar binnen, relatief koude, droge lucht naar buiten. De warmte uit de buitenlucht wordt overgedragen aan de uitstromende lucht (hoeft de airco minder te doen). Waterdamp (uit de inkomende buitenlucht) gaat door het membraan en met de "oude" binnenlucht mee naar buiten. Geurmoleculen zijn meestal wat groter en hydrofoob en gaan niet door het membraan en dus lekker naar buiten.

In de winter: Koude, droge lucht stroomt naar binnen en relatief warme, vochtige lucht naar buiten. De warmte wordt hergebruikt door de instromende lucht op te warmen. Het vocht in de uitgaande stroom gaat ook door de wisselaar heen naar de ingaande stroom om zo die lucht te bevochtigen. Geurmoleculen zijn meestal wat groter en hydrofoob en gaan niet door het membraan en dus lekker naar buiten.

Mijn eerste indruk: het zou kunnen werken maar ik weet niet wat het doet met CO2 (gaat die wel of niet door het membraan? Vraag het de leverancier!). Verder vraag ik me af of het de investering waard is. Is een bevochtiger/airco niet veel beter?

• Gwaihir
  • Registratie: december 2002
  • Laatst online: 13:46
Ik ben voorzichtig enthousiast. Ik snap met name niet waarom deze dingen nog geen grotere vlucht nemen. Is dat puur de combinatie van goed merkbare kosten + een klant die er (nog) niet standaard om vraagt? Of kleven er ook duidelijke nadelen aan zo'n ding?

Het lijkt me bijvoorbeeld dat je dat was- en douchevocht niet alléén hartje winter binnenhoudt. Maak je je huis een groter deel van het jaar nodeloos vochtig? (Het voor- en najaar dus.)

Edit: via een stevige sessie met Google kom ik eigenlijk geen nadelen tegen behalve die aanzienlijke kosten.

Daarnaast vond ik dat voor grotere installaties een warmtewiel wordt gebruikt in plaats van een kruisstroomwisselaar. Bij zo'n warmtewiel wordt altijd ook vocht uitgewisseld. Deze techniek is kennelijk lastig 'klein' te krijgen. Een Amerikaanse fabrikant doet dat wel, op woonhuismaat dus, en Technea had 'm op de Nederlandse markt (ca. 2015), maar inmiddels niet meer. Kennelijk geen doorslaand succes..

Gwaihir wijzigde deze reactie 05-03-2019 17:12 (39%)

• daxy
  • Registratie: februari 2004
  • Laatst online: 13:44
SpeeDRaZoR3 schreef op zondag 17 februari 2019 @ 00:06:
[...]

Wat voor klachten ervaar je? De meeste klachten zijn namelijk niet gerelateerd aan een te lage luchtvochtigheidsgraad. Een luchtvochtigheid van 35% zou normaal gesproken geen lichamelijk klachten moeten geven

40-45% in de winter lijkt mij een vrij nette waarde. Dit is in de meeste geventileerde woningen een gebruikelijke waarde.
Ik woon ook in een nieuwbouwhuis uit 2018 met WTW balansventilatie. Doordat je dit systeem gebruikt zou je je ramen niet meer open hoeven te doen, er zit ook geen rooster meer in het raam. Ventileren met verse buitenlucht gebeurd dus niet per definitie. Houd dit in gedachten :)

Mijn RV is ook rond de 30-35%, dit lijkt dus wel normaal voor nieuwbouw. Ik ervaar wel degelijk klachten: Alles is super statisch (vooral de bank), handen zijn erg droog, kriebel in de keel.

Ik zat hier ook naar te kijken, maar dan voor Brink (Brink Evap), maar 1000 euro is wel erg veel om "even" te proberen. Ik denk dat ik eerst aan de luchtbevochtiger ga, maar dit heeft weer als nadeel dat het zo'n 3-5 liter water verbruikt wat ontkalkt moet zijn... Ik ben er nog niet uit maar lees hier graag mee!

• gebruikershaes
  • Registratie: april 2007
  • Laatst online: 16:29
Ff fit topic weer opgraven. Heeft iemand ondertussen al een enthalapiewisselaar in huis? Zit met hetzelfde probleem. Een luchbevochtiger (in de woonkamer) heeft geen enkel nut. Hij blaast 3l water per dag de lucht in en de vochtigheid blijft rond 35%. Al m'n planten gaan dood en ik voel mee net een uitgedroogd rozijntje als ik 's ochtends uit bed kom. De sporadische bloedneus met harde stukken snot is ook niet bepaald een pretje.

• S0epkip
  • Registratie: september 2002
  • Laatst online: 11:19
daxy schreef op dinsdag 5 maart 2019 @ 16:35:
[...]

Ik woon ook in een nieuwbouwhuis uit 2018 met WTW balansventilatie. Doordat je dit systeem gebruikt zou je je ramen niet meer open hoeven te doen, er zit ook geen rooster meer in het raam. Ventileren met verse buitenlucht gebeurd dus niet per definitie. Houd dit in gedachten :)
Balansventilatie blaast gewoon (opgewarmde) verse buitenlucht in he, vandaar dat je geen roosters hebt, maar wél verse buitenlucht.
Wel vaak de filters schoonmaken (min. 4x per jaar)!

2430Wp ZW

• Lennart_1337
  • Registratie: juni 2004
  • Laatst online: 19-11 15:23
Ik heb een Zehnder ComfoAir Q450 met enthalpie (ERV) wisselaar.
Tussenwoning ~125m2/340m3 welk ik geheel geïsoleerd heb met dak RC6,5/muur RC5/vloer RC4/kunststof kozijnen met driedubbel glas.
Woning is keerdicht gemaakt en heeft een blowerdoortest ondergaan voor de RVO subsidie eis.
Qv_10 ≤ 0,4 ; gemeten is 0,36

Afgelopen weken zat ik volgens mij op een luchtvochtigheid van 55% waar ik veel stand 1 heb gebruikt (120m3/h)
Afgelopen 3dagen heb ik geëxperimenteerd met stand 2 (220m3/h) en heb zojuist de volgende luchtvochtigheid waardes genoteerd: (geen idee hoe nauwkeurig de metingen zijn)

39% 20,5c Woonkamer (gemeten door MCO MH9)
38% 19,0c Toevoerlucht (gemeten door Q450)
47% 6,5c Buitenlucht (gemeten door Q450)
55% 10,0c Afgevoerde lucht (gemeten door Q450)
43% 20,0c Retourlucht (gemeten door Q450)

Hier is te zien dat met 220m3/h er 55-38=17% luchtvochtigheid naar de buitenlucht overgezet wordt en ook mijn huis uitdroogt.

Zal van het weekend nog eens de waardes controleren als ik op een lagere stand geventileerd heb.

Als ik het zo lees ben ik blij dat ik extra geïnvesteerd heb in de enthalpie optie.
Volgens de documentatie schijnt hiermee ook latente warmte overgeslagen te worden met het vocht en dus extra warmte energie rendement.
De vorst temperatuur waarbij de voorverwarmer aanslaat schijnt met een enthalpie wisselaar ook omlaag gebracht te worden waardoor die bij mij sinds ingebruikname nog niet aangegaan is.

Lennart_1337 wijzigde deze reactie 12-04-2019 21:15 (24%)

• -SimJoc-
  • Registratie: augustus 2004
  • Niet online
Bijkomend voordeel is dat je ook de condenswaterafvoer achterwege kunt laten. Er is in het verleden wel eens genoemd op dit forum dat de kans op schimmels in de luchtkanalen groter is vanwege de hogere luchtvochtigheid.

(kan het nu even niet terug vinden)

• Lennart_1337
Heb idd. de afvoer van de Q450 afgedopt zoals de handleiding aangeeft.
Hoop dat door het debiet voldoende hoog te houden de schimmels geen kans krijgen in de kanalen. (>120m3/h)

• Lennart_1337
Luchtvochtigeheid in de woonkamer na een nachtt met 120m3/h ventileren is nu :
42% 19,4c Woonkamer (gemeten door MCO MH9)

• Vaevictis_
  • Registratie: maart 2000
  • Laatst online: 19-11 22:08
https://1drv.ms/u/s!AjX_DegYHV5fgfFWGNZMpkRaE8OWWQ

Ik heb hier een Orcon Ecomax 400 draaien inhoud 600m3 retrofit geinstalleerd met een ionisator PureBlue. Ionisator 1 dag draaien.

Vaevictis_ wijzigde deze reactie 14-04-2019 21:02 (23%)

• Gwaihir
@Vaevictis_ Kun je dat wat toelichten? Ik vind noch die 600m3 terug bij die Orcon, noch de enthalpiewisselaar.

• Vaevictis_
  • Registratie: maart 2000
  • Laatst online: 19-11 22:08
Gwaihir schreef op maandag 15 april 2019 @ 10:49:
@Vaevictis_ Kun je dat wat toelichten? Ik vind noch die 600m3 terug bij die Orcon, noch de enthalpiewisselaar.
Het gaat om de Orcon Ecomax 400 (400m3) huis heeft een volume van 600m3. De enthalpiewisselaar zit in de Ecomax zelf.

https://www.orcon.nl/producten/hrc-300-ecomax/

Voor de ecomax heb ik dus de PureBlue ionisator geinstalleerd.

• Gwaihir
Bedankt voor die toelichting. Hij lijkt van de allernieuwste generatie en nog een betere manier gevonden te hebben voor warmtewisseling (andere vorm van de wisselaar) dan we bij Brink en Zehnder zien én zegt nog modbus aansturing te hebben ook. Kortom: maakt me nieuwsgierig, ook al vrees ik dat ik uiteindelijk een 600m3/u apparaat wil.

Maar ik kan nergens iets terugvinden over vochtuitwisseling. Waarop baseer je dat hij dat doet?

En vanwaar de PureBlue ervoor trouwens? Ik zag in de handleiding dat deze er direct achter wil zitten (net als de Brink concurrent).

• adnanoner
  • Registratie: november 2016
  • Laatst online: 16-11 11:39
Lennart_1337 schreef op vrijdag 12 april 2019 @ 20:57:
Ik heb een Zehnder ComfoAir Q450 met enthalpie (ERV) wisselaar.
Tussenwoning ~125m2/340m3 welk ik geheel geïsoleerd heb met dak RC6,5/muur RC5/vloer RC4/kunststof kozijnen met driedubbel glas.
Woning is keerdicht gemaakt en heeft een blowerdoortest ondergaan voor de RVO subsidie eis.
Qv_10 ≤ 0,4 ; gemeten is 0,36
De ComfoAir ziet er inderdaad er goed uit, een van de weinige in de markt met enthalpiewisselaar lijkt het op.
Hoe heb je de woning kierdicht gemaakt? Was het moeilijk 0.36 te bereiken?
Wij willen ons huis ook een stuk verbeteren, en ik denk dat we de buitenmuren redelijk kierdicht kunnen krijgen, alleen zijn we een apartement, en ga ik liever niet het plafond openbreken (we zouden uiteraard wel nog cellulose isolatie in het plafond kunnen spuiten, maar weet niet hoeveel dat de kierdichtheid verbeterd). We hebben al ventilatie C vraaggestuurd, dus we kunnen zonder al te veel hak en breekwerk over naar ventilatie D. Probeer een beetje gevoel te krijgen of Qv_10 ≤ 0,4 haalbaar is.

(Sorry voor de topickick!)

• Lennart_1337
Hoi adnanoner, ik heb voorzetwanden geplaatst voor de gevels en deze opgevuld met purplaten en daarvoor een reflecteerende folie geplaatst, daaroverheen OSB platen welke ik met aluminiumtape luchtdicht heb afgetaped en toen gips platen ertegen en deze afgevuld met gipspasta en de hoeken/naden afgekit.
Met OSB heb ik de vensterbanken en zijwanden gemaakt en deze ook afgekit.
Langs alle kozijnen hebben we ook alles afgekit

De vloer heb ik luchtdickt gekregen door loze leidingen van onder en boven af te plakken, daarna heb ik PUR laten spuiten aan de onderkant van de vloer wat alle kieren hermetisch heeft afgesloten.

Dak heb ik tussen de balken afgevuld met PUR platen en opgevuld met spuit-PUR (heb wel een luchtspouw tussen 't dag genhouden en damdoorlatende folie tegen de binnenzijde van het dak geplaatst.

Toen heb ik een blowedoortest uit laten voeren en die heeft met rooktesten en warmte camera nog vele lekken in kaart gebracht welke ik met alutape heb afgedicht en na de meting extra afgekit heb.

Dus met een flinke rol tape komt je na een grondige voorbereiding wel door een blowerdoortest,
Voorwaarde is wel dat je overal kan komen in je huis..

We hebben nu na een jaar nog erg veel schik van de ComfoAir en zeker geen spijt van de ERV keuze, anders was het wel erg droog geworden in huis aangezien je het vocht wat je normaal in huis houd allemaal weg ventileert.
Merk dat het huis lekker fris ruikt als ik sochtends beneden kom en savonds ruikt de slaapkamer ook weer lekker fris en als je langer in een ruimte verblijft dan merk je dat je geen hoofdpijn of moe meer wordt door de CO2 ophoping.
Merk wel dat als er visite is dat ik hem wat harder moet zetten dan 125mh om beneden de CO2 waarde goed te houden.
Waarschijnlijk ga ik nog een keer met gestuurde kleppen rommelen zodat bijv. met koken of douchen wat gerichter de lucht word afgevoerd en aangevoerd.

Wat wel vervelend is dat het display van het apparaat vaak een eigen leven leid (is resistive en lijkt alsof die in de rechter onder hoek continue druk registreerd en daardoor door de menus en instellingen navigeert), dit hadden we vorig jaar en is dit voorjaar weer begonnen dus moet weer een service afspraak maken.
De vorige keer hebben ze de hele display module vervangen en toen lieten ze vallen dat het een bekend issue is, denk dat ik nu weer een nieuw display krijg en hoop dat ze dan een verbeterde versie leveren.

Gebruik het display op het apparaat bijna nooit in het dagelijks leven, daarvoor hebben we een comfosense c55 + 2 draadloze schakelaars in de keuken en badkamer maar is zeer vervelend als je het apparaat uitgebreid wil instellen of dingen wil veranderen of simpelweg wat statistieken wil inzien over het verbruik.

• miro010
  • Registratie: augustus 2006
  • Laatst online: 04-11 11:17
Interessante topic.
Ik ben de uitdaging aangegaan om mijn jaren 50 woning zo energie neutraal te maken. Veel isoleren en een ventilatie D aanbrengen.
De ventilatie unit wil ik binnenkort gaan aanschaffen.
Nu ben ik er wel uit dat ik een enthalpiewisselaar wil.
Voordelen tov allerlei voor- en achter-zetjes om de luchtvochtigheid op te krikken is dat je geen vorstvrije condensafvoer hoeft aan te leggen en je wtw rendement naar beneden haalt omdat de vocht toevoegers ook energie verbruiken. In de winter moeten die toch wel een aantal liters water verdampen per dag.
Verder moet je bij vocht toevoegers ook zien water in het ding te krijgen anders is er niets te verdampen.
Allemaal zaken die ik niet aantrekkelijk vind.
Nu zit alleen met de beperkte ruimte die ik op zolder heb om de unit te plaatsen.
Een Zehnder WHR930 kan er net staan met zijn schuine bovenkanten. De Basic uitvoering schijnt er ook leverbaar te zijn met een enthapiewisselaar (ERV). Echter nog geen leverancier gevonden die hem als set kan leveren. De ERV schijn los te bestellen te zijn (https://www.ventishop.eu/enthalpiewisselaar-whr-930), maar om dan een nieuwe no ERV wisselaar over te houden...
Eigenlijk ben gecharmeerd van de Zehnder Q350 R TR. Voor de Duitse markt is de TR (= schuine kanten aan de bovenzijde a la 930) uitvoering met ERV. Helaas niet verkrijgbaar in NL. Schijnt een geluids issue te zijn.
Tips in deze zijn welkom.

• -SimJoc-
  • Registratie: augustus 2004
  • Niet online
Zeker interessant topic, want er is niet heel vel over te vinden. In ons nieuwe huis komt een Q450 of een Q600 de keuze moet ik nog maken. Deze zal zeker met een enthalpiewisselaar worden uitgevoerd. Momenteel wonen we in een huurhuis met daarin een WHR930. Nu het buiten weer kouder worden merk je dat direct. De droge lucht is iets waar ik zelf gek van word.
miro010 schreef op maandag 4 november 2019 @ 11:17:
Echter nog geen leverancier gevonden die hem als set kan leveren.
De WHR 930 word (hoop ik) niet meer gemaakt omdat deze al zeer oud is. Ik zou zeker voor een unit uit de nieuwere serie kijken.

• Chris_82
  • Registratie: oktober 2017
  • Laatst online: 18:13
Ik heb het voor mezelf niet kunnen rechtvaardigen om een enthalpiewisselaar te nemen en ben voor een 'gewone' warmtewisselaar gegaan:
- het vochttransport door het membraan is verre van ideaal en blijft rond de 50% steken, oftewel je verdunt en verliest nog altijd vocht uit je woning.
- een fabrikant geeft zelf ook aan dat het effect beperkt is tot een verhoging van slechts 3-5% in de luchtvochtigheid met een enthalpiewisselaar (link)
- een luchtbevochtiger gaat effectiever zijn indien nodig

8.5kWp, Loria Duo 6010, VWTW, DWTW, full-electric.

Pagina: 1

Apple iPhone 11 Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 4 FIFA 20 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Games

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True