Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -SimJoc-
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
martinsnijder schreef op maandag 15 februari 2021 @ 15:28:
Koop luchtbevochtiger! Absoluut aan te raden boven entalpie. Goedkopen! Schaf meteen ontkalker aan!
Zelf zeker niet in het bezit van een Enthalpie wisselaar? Ik zou het niet aanraden, alleen als tijdelijke oplossing. Heb twee jaar lang zo'n ding moeten gebruiken (ja met een waterontharder)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Registratie: December 2002
  • Niet online
martinsnijder schreef op maandag 15 februari 2021 @ 15:28:
Koop luchtbevochtiger! Absoluut aan te raden boven entalpie. Goedkopen! Schaf meteen ontkalker aan!
Ontkalker? Nee, joh, schaf meteen een paar elektrische kacheltjes aan. Heb je heel geen warmtepomp nodig als het gas eruit gaat, véél goedkoper!!

:+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dvl-2
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 16-06 15:10
Excuus voor de topic-kick maar ik heb met interesse dit draadje gelezen.

Komende periode wil ik in ons huis de zolderverdieping grondig renoveren en twijfel ik ook over een WTW balansventilatie. Huis is uit 1975 - dak (Rc 6,5) en vloer (RC5,0) zijn goed geisoleerd maar verder standaard spouwmuurisolatie en HR++ glas.

Grootste 'probleem' is dat de RV vrijwel altijd hoog is - zelfs in de wintermaanden is de RV op de slaapkamers 70+% Benedenverdieping iets minder extreem maar met 60-65% nog vrij hoog. Wel op te merken dat we boven weinig/niet stoken dus temperatuur van ca. 14-15 graden. Uiteraard regelmatig de ramen open om de RV dan te laten dalen maar ergens knaagt het aan me om midden winter de ramen vol tegen elkaar open te moeten zetten (stoken voor de volgetjes).

Het idee is om met een WTW-balansventilatie aan te leggen op zolder en die dan langs richting de slaapkamers eronder aan te sluiten. De woonkamer blijft buiten bereik; kan daar onmogelijk komen met de kanalen. Condensafvoer is al aanwezig (unit zou boven de CV-ketel komen. Zelf neig ik naar een standaard WTW - mocht de RV dan (te) laag worden is de gedachte deze gewoon lager/uit te zetten.

Is bovenstaande een gek idee of zouden jullie in deze situatie een Enthalpie-WTW nemen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skyaero
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
dvl-2 schreef op maandag 1 maart 2021 @ 15:31:
Komende periode wil ik in ons huis de zolderverdieping grondig renoveren en twijfel ik ook over een WTW balansventilatie.
Gezien de vochtigheid denk ik dat (een gebrek aan) ventilatie inderdaad een probleem is. Centraal WTW is een prima oplossing. Het gaat echter om slechts een deel van het huis en de meeste enthalpiewisselaren starten vanaf zo'n 350 m3/h. Dan heb je te veel capaciteit, naast de hoge investeringskosten.

Ik zou gewoon een kleine WTW kiezen, bijvoorbeeld deze ITHO:
https://www.ventilatielan...200m3-h-euro-stekker.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dvl-2
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 16-06 15:10
Het gebrek is inderdaad de ventilatie mogelijkheden. We wonen pas sinds kort in dit huis en daarvoor een oude vrouw die vanwege inbraakrisico bijna alle ramen dicht heeft laten zetten. Zo heb ik werkelijk 60cm aan ventilatierooster voor de hele benedenverdieping (80m2). Boven is het niet veel beter.

Wel zat ik te kijken naar iets grotere units om die dan op de laagste stand te laten pruttelen en zo dus het minste geluid te hebben. Zodoende kwam ik meer uit op bijv.

https://www.ventilatielan...-340-wtw-unit-340m-h.html

Hij zou komen op de vloer van de vliering - vandaar een plafondmodel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiVanc
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 18-09-2023
Na het hele topic doorlezen te hebben, zie ik de voordelen van een enthalpiewisselaar zeker in.

Wij zelf zijn intussen bezig met een grondige renovatie en we zullen naast het isoleren ook een wtw ventilatiesysteem plaatsen. Voor verwarming zouden we mogelijks opteren voor een lucht/water warmtepomp in combinatie met vloerverwarming.

Hetgeen voor mij nog onduidelijk is, is het effect van de enthalpiewisselaar in de zomer? Gaat de luchtvochtigheid dan verder toenemen? Als ik de marketingfolders van Zehnder mag geloven, zal de enthalpiewisselaar zorgen voor een lagere luchtvochtigheid in de zomer? Klopt dat?

Aangezien ik in de zomer ook zou willen gebruik maken van de koelmogelijkheden van de lucht/water warmtepomp in combinatie met de vloerverwarming, wil ik niet dat die enthalpiewisselaar voor een hogere luchtvochtigheid zorgt. Indien de vochtigheid in de zomer positief wordt beïnvloed, dat zou mooi meegnomen zijn :)

Alvast bedankt voor jullie hulp!

Edit: een condensafvoer zou bij een enthalpiewisselaar niet nodig zijn. Dan kan er toch niet ontvochtigd worden of zie ik dat verkeerd?

[ Voor 6% gewijzigd door NiVanc op 25-08-2021 13:35 ]

twitter: @NiVanc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stefan14
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 13-06 21:25
Hetgeen voor mij nog onduidelijk is, is het effect van de enthalpiewisselaar in de zomer? Gaat de luchtvochtigheid dan verder toenemen? Als ik de marketingfolders van Zehnder mag geloven, zal de enthalpiewisselaar zorgen voor een lagere luchtvochtigheid in de zomer? Klopt dat?
Bij mij is die netjes tussen de 50 en 60% gebleven deze zomer. Ik heb hier verder geen airco in gebruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
NiVanc schreef op woensdag 25 augustus 2021 @ 13:33:
Ja, wanneer de buitenlucht (warmer en) vochtiger is dan de binnenlucht, zal (warmte en) vocht van de instromende buitenlucht naar de uitstromende vuile lucht worden overgedragen. Zo blijft het binnen dus relatief (koel en) droog.

Omdat dat vocht dus naar buiten gaat (en niet neerslaat) is geen condensafvoer nodig.

• Pantio
  • Registratie: Juli 2014
  • Niet online
Onderstaand nog wat uitleg die ik via Zehnder had ontvangen als je naast de Comfoair met enthalpiewisselaar ook nog een Comfofond toepast. Hiermee kun je nog dieper koelen en ontvochtig je de lucht bij binnenkomst direct. Systeem wordt bij mij aankomende maand geïnstalleerd.

In combinatie met een bodem gekoppelde WP en bijbehorende verticale bron kan er in de zomer onder dauwpunt worden gekoeld met de ComfoFond LQ. De bron gaat zonder dauwpunt regeling door de warmte- wisselaar. Hierdoor wordt de buitenlucht gekoeld en ontvochtigd.
De modulerende bypass in de ComfoAir Q zorgt ervoor dat de toevoer 2°C boven dauwpunt wordt geregeld. Het toevoerkanalen systeem hoeft dus niet dampdicht geïsoleerd te worden.
Het is raadzaak om de toevoerkanalen wel te isoleren of uit te voeren in Zehnder ComfoPipe kanaalwerk.

Door het ontvochtigen van de buitenlucht zal de relatieve vochtigheid in de woning zakken waardoor de vloerkoeling ook meer koelvermogen kan leveren.
Vloerkoeling wordt geregeld op het dauwpunt, door het ontvochtigen van de toevoerlucht zakt het dauwpunt in de woning.
Latente koeling (onder dauwpunt koelen) heeft een positief effect op de temperatuur beleving, een lagere relatieve vochtigheid voelt koeler aan voor het lichaam.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
Pantio schreef op donderdag 26 augustus 2021 @ 22:39:
Onderstaand nog wat uitleg die ik via Zehnder had ontvangen als je naast de Comfoair met enthalpiewisselaar ook nog een Comfofond toepast. Hiermee kun je nog dieper koelen en ontvochtig je de lucht bij binnenkomst direct. Systeem wordt bij mij aankomende maand geïnstalleerd.
Zeker als deze ook in Amersfoort komt: mag ik vragen door wie?
In combinatie met een bodem gekoppelde WP en bijbehorende verticale bron kan er in de zomer onder dauwpunt worden gekoeld met de ComfoFond LQ. De bron gaat zonder dauwpunt regeling door de warmte- wisselaar. Hierdoor wordt de buitenlucht gekoeld en ontvochtigd.
De modulerende bypass in de ComfoAir Q zorgt ervoor dat de toevoer 2°C boven dauwpunt wordt geregeld. Het toevoerkanalen systeem hoeft dus niet dampdicht geïsoleerd te worden.
Netjes, maar m.i. wel optimistisch. D.w.z. het zal sommige nachten vast relevant zijn, maar op warme dagen heb ik niet de illusie dat de Comfofond lucht onder het dauwpunt van de woning weet aan te leveren.
Vloerkoeling wordt geregeld op het dauwpunt
Hmm.. meestal niet daadwerkelijk, slechts via een grove schatting. D.w.z. de meeste WPs gaan afhankelijk van buitentemperatuur (en dus zonder naar luchtvochtigheid te kijken) op 18 graden zitten, of iets hoger als 't echt warm is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pantio
  • Niet online
Gwaihir schreef op vrijdag 27 augustus 2021 @ 09:45:
[...]
Zeker als deze ook in Amersfoort komt: mag ik vragen door wie?
Je bedoelt wie het gaat aanleggen? De installateur sluit het systeem aan en de besturing loopt via Loxone (Signum). De installateur heeft niet bepaald kennis van zaken omtrent dit verhaal. Hij sluit het aan zoals ik het hem heb aangegeven.
[...]
Netjes, maar m.i. wel optimistisch. D.w.z. het zal sommige nachten vast relevant zijn, maar op warme dagen heb ik niet de illusie dat de Comfofond lucht onder het dauwpunt van de woning weet aan te leveren.
Dat zal inderdaad niet altijd het geval zijn. Ik ben ook benieuwd hoe effectief het systeem is. Onderstaande grafiek geeft aan in hoeverre de Comfofond ingaande lucht koelt. Ik weet niet bij hoeveel M3/h dit is.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/y1rSeiafQa5glXn1peV3ZzIM5OQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/AwaclZSSzAmENDFsTDaovaCj.png?f=fotoalbum_large
[...]
Hmm.. meestal niet daadwerkelijk, slechts via een grove schatting. D.w.z. de meeste WPs gaan afhankelijk van buitentemperatuur (en dus zonder naar luchtvochtigheid te kijken) op 18 graden zitten, of iets hoger als 't echt warm is.
Inderdaad dit wordt vaak zo gedaan. Ik ga het via Loxone regelen. De schakelaars van Loxone bevatten allen temperatuur en luchtvochtigheid sensoren en alle groepen van de vloerverwarming servomotoren. Het loxone systeem kan dan aan de hand van deze gegevens het douwpunt continue berekenen en daarmee terug koelen tot dit punt. Ik hoop hiermee nog wat nauwkeuriger te kunnen regelen. Maar zoals gezegd, deze ervaring moet ik nog opdoen.

[ Voor 3% gewijzigd door Pantio op 28-08-2021 22:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Heeft Loxone dan ook een interface richting WP die de watertemperatuur actief veranderd?

Daarnaast, in de marketing praat geven ze als voordeel aan dat de luchtvochtigheid actief verlaagd word binnen. Daar gaan ze aan het feit voorbij dat in de meeste nieuwbouwwoningen de luchtvochtigheid (veel) te laag is en vaak worden hier oplossingen geplaatst om actief te bevochtigen...

[ Voor 62% gewijzigd door bbbrumbrum op 29-08-2021 15:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pantio
  • Niet online
bbbrumbrum schreef op zaterdag 28 augustus 2021 @ 23:55:
Heeft Loxone dan ook een interface richting WP die de watertemperatuur actief veranderd?
Signum kan de volledige besturing van de Nibe warmtepomp overnemen via Loxone en daarmee dus ook alle parameters bijstellen. Het is even de vraag of ik dit wil, aangezien daarmee de software van Nibe eigenlijk buitenspel wordt gezet en ik niet weet welke functionaliteit ik hiermee ga missen. Tijdens de installatie maar is bekijken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
@Pantio Heb je de ventilatie geheel zelf ontworpen dan?

Ik ben zeer geïnteresseerd hoe je, in detail, die ventilatie aanstuurt via Loxone, want ik ben exact dat van plan. Maak je hierbij ook gebruik van kleppen om zones te creëren?

Ik heb al op die manier de dauwpuntberekening in Loxone zitten. Kan ik je desgewenst zo aanreiken. Dit voorjaar mee begonnen en inderdaad extra nauwkeurigheid daardoor. Maar of 't ook noemenswaardig extra oplevert wanneer het telt (vochtige nazomerdagen), dat zullen we dit jaar nog niet ontdekken.

De WP is hier van EcoForest en wordt zo actief vanuit Loxone bestuurt. Daarmee zet ik inderdaad best veel eigen regeling opzij, wat niet automatisch aan te raden is. De reden dat ik het doe, is dat de WP hier niet de verwarming is, maar werkt in samenspel met een CV-haard en forse zonneboiler, inclusief buffers van daarvoor gepaste omvang. Daar kan een ingebouwde regeling geen chocola van maken.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Pantio
  • Niet online
@Gwaihir Ik heb inderdaad zelf bedacht hoe ik het systeem wil hebben, maar de besturing/software doet Signum initieel. Hier heb ik nog geen ervaring mee. We zijn een monumentale boerderij volledig aan het renoveren en moesten doordat we subsidie hadden ontvangen volgens het huidige bouwbesluit renoveren. Dus 0 op de meter en energieneutraal. Ik hoefde van de installateur niet veel te verwachten buiten een CO2 meter in de woonkamer en één thermostaat voor de volledige woning, dus zelf maar op onderzoek gegaan. Aangezien het vrij groot is met veel verschillende ruimtes en ik wel hou van technische snufjes ben ik bij Loxone uitgekomen zodat we vrij specifiek ruimtes kunnen aansturen. We hebben bijvoorbeeld al 45 vloerverwarmingsgroepen in huis en ik wilde graag de mogelijkheid per ruimte te kunnen regelen.

In basis komt het hierop neer:
- Nibe F1255-16 bodemwarmtepomp met koelmodule
- Zehnder ComfoAir Q600 met enthalpiewisselaar
- Comfofond aangesloten op het circuit van de bodemwarmtepomp
- Thermisch geïsoleerde geluidsarme aanvoerleidingen voor lucht
- Twee regelkleppen in de aanvoer zodat de boven en benedenverdieping apart geregeld kunnen worden..
- Drie regelkleppen in de afvoer zodat de boven-, benedenverdiepingen en de afzuigkap apart kunnen worden afgezogen. Ik laat dus de afzuigkap via de WtW lopen. Dit is volgens het lente akkoord momenteel de mooiste oplossing. Wel een risico dat de WtW vervuild raakt, maar eventueel kan ik er nog extra een filterbox tussen zetten of de afzuigkap afkoppelen en toch door het dak laten lopen. Dit experiment moet zich dus nog even bewijzen.

De afzuiging op de afzuigkap wordt geschakeld door het vermogen van de kookplaat via Loxone te meten en daarnaast hangt in de keuken een VOS meter (later wellicht ook fijnstof) die ook na het koken meet of er nog op hoger vermogen moet worden afgezogen. De WtW zal dus ook via Loxone worden aangestuurd. Om tijdens het douchen de ventilatie op tijd te laten afzuigen heb ik een flowmeter in de aanvoerleiding van het warm water bij de douche geplaatst. Deze telt het aantal pulsen en op het moment dat dit langer dan 30 seconden duurt zal de WtW optoeren en op de bovenverdieping gaan afzuigen. Dit werkt beter dan eerst te wachten tot de luchtvochtigheid in de doucheruimte gaat oplopen. Na het douchen kan de ventilatie dan weer worden geregeld op basis van de luchtvochtigheid.

Voor de rest veel loxone in huis, dus veel rgb spots, schakelaars en dimmer modules. Daarnaast ook de intercom en de NFC touch voor het openen van de deuren. Ik ben kortom erg benieuwd hoe het straks allemaal gaat werken. Als voorbereiding overal ook audio kabels gelegd mocht ik later de Audioserver nog willen toepassen.

Voor wat betreft de besturing kan ik je nog niet verder helpen. De besturingskasten worden momenteel bedraad. We hebben de boven en benedenverdieping opgesplitst vanwege het grote aantal kabels. Ik denk dat ik over een maand of twee je wel meer details kan geven over de aansturing zelf. Mijn ervaring met de besturing van loxone is tot op heden ook niet meer dan wat youtube filmpjes die ik heb gezien.

Laten we tzt even contact houden, wellicht dat we dan nog wel een en ander kunnen uitwisselen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
Pantio schreef op zondag 29 augustus 2021 @ 22:16:
@Gwaihir Ik heb inderdaad zelf bedacht hoe ik het systeem wil hebben, maar de besturing/software doet Signum initieel. Hier heb ik nog geen ervaring mee. We zijn een monumentale boerderij volledig aan het renoveren en moesten doordat we subsidie hadden ontvangen volgens het huidige bouwbesluit renoveren. [..] We hebben bijvoorbeeld al 45 vloerverwarmingsgroepen in huis en ik wilde graag de mogelijkheid per ruimte te kunnen regelen.
Ik hik juist tegen het inpassen van leidingen aan. Goede maatvoering en goed schoon te maken lijkt echt 'n vak voor ventilatie. Maar ik merk dat men ofwel dat wat makkelijk neemt, ofwel de inpassing wat makkelijk neemt. Een partij die in de bestaande (best lastige) ruimte toch wat fraais komt maken.. da's niet makkelijk en flink zelf mee bemoeien. Maar anderzijds zie ik het mezelf ook niet (geheel en goed) ter hand nemen.

Ik doe inmiddels wel alle software configuratie zelf. Initieel bleek praktisch gezien het beste wegwijs laten maken. Juist bijzondere wensen en opties zijn vervolgens makkelijker zelf in te vullen / uit te proberen, dan via een tussenschakel op hoog uurtarief.

Renovatie vind ik hier nog altijd een te groot woord. Aan bouwbesluit zijn we in elk geval niet gebonden, zo te horen wel veel meer aan bestaande indeling, leidingruimtes e.d. dan jij (o.a. ook nog radiatoren). Je omvang klinkt ruim de onze.
- Twee regelkleppen in de aanvoer zodat de boven en benedenverdieping apart geregeld kunnen worden..
- Drie regelkleppen in de afvoer zodat de boven-, benedenverdiepingen en de afzuigkap apart kunnen worden afgezogen. Ik laat dus de afzuigkap via de WtW lopen. Dit is volgens het lente akkoord momenteel de mooiste oplossing.
Klinkt zo'n beetje identiek aan ons plan. Gebruik je daarbij de Loxone Tree kleppen - en zo ja hoe kom je eraan in NL - of ..? Ik zoek nog de 90cm inbouw motorloze afzuigkap hiervoor.
De afzuiging op de afzuigkap wordt geschakeld door het vermogen van de kookplaat via Loxone te meten en daarnaast hangt in de keuken een VOS meter (later wellicht ook fijnstof) die ook na het koken meet of er nog op hoger vermogen moet worden afgezogen.
Welke sensor is gekozen? Waarom fijnstof later?

Vermogensmeting kookplaat is hier al operationeel. Ik heb daarvoor een uitstapje naar KNX gemaakt, omdat veelvoudige meet-schakelactoren daar relatief voordelig leverbaar zijn. (Ik heb 2x 12 poorts hangen.)
Om tijdens het douchen de ventilatie op tijd te laten afzuigen heb ik een flowmeter in de aanvoerleiding van het warm water bij de douche geplaatst. Deze telt het aantal pulsen en op het moment dat dit langer dan 30 seconden duurt zal de WtW optoeren en op de bovenverdieping gaan afzuigen. Dit werkt beter dan eerst te wachten tot de luchtvochtigheid in de doucheruimte gaat oplopen. Na het douchen kan de ventilatie dan weer worden geregeld op basis van de luchtvochtigheid.
Slim :D. En die flow meter heb ik toch al (om het warmwaterverbruik te registreren). Met inmiddels ca. een jaar aan data gelogd, trouwens. Dus of 30 seconden ook voor ons de juiste grens is, zou ik goed moeten kunnen voorspellen.

Nu hebben wij een kleine tweede badkamer en weet ik dus niet gelijk welke af te zuigen. Maar die heeft geen natuurlijk licht, dus da's een goede reden om het licht daar aan Loxone te hangen ;).
Laten we tzt even contact houden, wellicht dat we dan nog wel een en ander kunnen uitwisselen.
:) Liefst nu al: klinkt alsof we door onze verschillende volgorde van aanvliegen al veel uit te wisselen hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krilo_89
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 08:24
Hi,
Hier afgelopen 1,5 jaar een oud huis verbouwd en goed geisoleerd. Nu heb ik sinds afgelopen weekend de Comfoair q450 met enthalpiewisselaar aan gezet en wat mij opvalt is dat de toevoerlucht nogal koud is. Met buiten maar 7graden gooit hij met 270m3/h zo’n 16,5 graden naar binnen.
Voordat we hem aan hadden, was het met ramen open zo rond de 18 graden boven. Ik merk nu dat die toch wel naar beneden zakt en het wat kouder wordt.

Moet ik nog wat anders instellen? Hij zou toch veel warmere lucht moeten inblazen? Ik heb ook het warmteprofiel al aangepast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

270m3/h is aardig wat. Staat ie daar altijd op of is ie CO2 gestuurd?

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krilo_89
Erasmo schreef op dinsdag 16 november 2021 @ 06:47:
270m3/h is aardig wat. Staat ie daar altijd op of is ie CO2 gestuurd?
Nou als ik hem automatisch laat gaan dan is dat dus 270. Standje 2. Stand 3 is voluit en stand 1 is 120 volgens mij.
Ik draai nog niet co2 gestuurd, is wel de bedoeling. Maar als ik hem ‘s nachts op stand 1 zet, word ik zoals nu wel weer wakker dat hij zelf op stand 2 staat.

Draait hij te hard om de lucht te verwarmen of moet ik qua seizoeninstellingen nog wat forceren. En is het zo dat die drie standen het zijn of kan hij ook op 150 of 320 draaien bijv?

[ Voor 23% gewijzigd door Krilo_89 op 16-11-2021 07:48 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NovapaX
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 20-05 17:36
Let op dat het thermisch rendement van een enthalpiewisselaar maar rond de 75% is.
dit in tegenstelling tot een 'gewone' wisselaar die een rendement van ca. 95% heeft.

Simpel rekensommetje:
binnen: 20c
buiten: 7c
delta: 13c

75%*13 = 9,75

7 + 9,75 = 16,75

dus de toevoerlucht van 16,5 graden klopt eigenlijk precies.

Met een gewone wisselaar zou dat zo'n 19 graden zijn.

1740Wp: 12xSF145-S @ Hosola 1600TL [pvoutput]
Sparql TV wiki

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -SimJoc-
  • Niet online
Ik gebruik een Enthalpiewisselaar met co2 sensoren. Rekenen was vroeger al niet mijn beste vak, maar ga een poging wagen.

Op dit moment:
Binnentemperatuur: 20.5c
Buiten: 10.8c
Delta: 9.7c

75%*9.7 = 7.275c

10.8 + 7.275= 18.075c

Toevoerlucht is daadwerkelijk 19.9c

verschil is 1.825c met jou berekening.

Ventilator draait nu @ 225m3/h

Edit, twee typfoutjes waardoor de berekening een rommeltje werd. @Gwaihir het lijkt nu te kloppen.

[ Voor 17% gewijzigd door -SimJoc- op 20-11-2021 21:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
@-SimJoc- Dat is wel opmerkelijk hoog! Waar komt die warmte vandaan, maar liefst +0,6 graad boven je binnentemperatuur? Zoveel verbruiken de ventilatoren toch niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -SimJoc-
  • Niet online
Berekening aangepast, klopte inderdaad niet. Ik moet wel zeggen dat de wisselaar efficiënter is naarmate deze langzaam draait

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
Dat zal wel. De opgave is waarschijnlijk bij het maximum debiet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krilo_89
@NovapaX , dan klopt het aardig heh 😉. Ik had verwacht dat het rendement hoger was, maar helaas. Overal zie je staan dat er een rendement van meer dan 98% is, maar dan heb ik niet goed naar de kleine lettertjes gekeken.
Bij een gewonen wisselaar heb je wel dat je vochtigere lucht binnen laat, waardoor de gevoelstemperatuur wat lager kan liggen dan de daadwerkelijke temperatuur die binnenkomt dus ik ben benieuwd hoe dat verschil in de praktijk is.

Ik heb op mijn bovenverdieping geen verwarming, doordat ik ervan uit ging dat mijn wtw dat redelijk op temperatuur kon houden. Maar wat hij doet als het echt kouder is, is het afkoelen van de bovenverdieping. Ik ben benieuwd hoe dit gaat de komende winter en anders eens kijken of er verwarming op aangesloten kan worden. Of een alternatieve manier voor verwarmen.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Paul C
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 09-04 12:20
Even een schop tegen dit topic om onze ervaring met een enthalpiewisselaar te delen. Sinds deze zomer hebben wij ook een ethalpiewisselaar in onze Zehnder WTW en deze voldoet volledig aan onze verwachtingen!

Nu met de eerste koude dagen zouden we normaal de RV zien kelderen, maar daar is nu helemaal geen sprake van. Op dit moment schommelt de RV op ~52% bij 21C. Ik merk wel dat de ingeblazen lucht nu ongeveer 3C kouder is dan de afgezogen lucht, dus het rendement op voelbare warmte is wat lager, maar daarvoor wordt duidelijk een bak aan extra enthalpie gewisseld als in even naar het mollierdiagram kijk. Zonder er een heel nauwkeurige studie van te maken schat ik dat de extra energie die nu uitgewisseld wordt ~30% bedraagt.

Illustratief is misschien wel dat ik vandaag zelfs wat extra geventileerd met de tuindeuren open, omdat er op verschillende plekken condens op dorpels van de ramen stond (3-voudig glas, U=0,8 W/m2K).

De winter is nog jong, dus we moeten nog even zien hoe het in februari is als de vochtbuffer uit de vloeren en muren misschien wat is ingedroogd, maar vooralsnog ben ik heel tevreden en misschien wel het belangrijkste is dat ik het verschil in comfort duidelijk merk.

[ Voor 3% gewijzigd door Paul C op 22-12-2021 22:33 ]

• -SimJoc-
  • Niet online
Leuk om je lezen Paul. Hier eigenlijk dezelfde ervaringen, naarmate de winter vordert zakt de vochtigheid nog een klein beetje in. Is hier eigenlijk nooit onder de 45 geweest. Wat zijn jou ingaande een uitgaande temperaturen (op laatste stand)

Wat je aan haalt over de ramen hoort hier misschien niet thuis, maar dat is wel iets waar ik ook problemen mee ervaar. Ik heb nog twee ramen met dubbelglas in huis en deze zijn elke ochtend echt kletsnat. De triple glazen hebben dat ook, maar veel minder. Zelfs als ik de ventilatie een nacht op de hoogste stand zet zijn de ramen nat.

• Skyaero
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
Kletsnat aan de buitenkant of binnenkant? Binnenkant bij triple glass is echt niet goed en bij dubbel glas best zorgelijk. Zo koud is het nu ook weer niet buiten.

Een klein randje kan gebeuren, zit er meestal een koudebrug. Vocht aan de buitenzijde is juist goed. Betekent dat het glas thermisch goed isoleert

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 17:17
Herkenbaar!

Wij helaas geen entalpiewisselaar, al zou dat nog wel kunnen. Wat voor ons goed werkte was zo’n koudwater bevochtiger:

https://www.bol.com/nl/nl...e-zwart/9200000102590142/

Inmiddels met 4 mensen in huis en wat meer planten lijkt het probleem zichzelf te hebben opgelost, zo niet dan zouden we bij langdurige kou de bevochtiger weer wat dagen aan kunnen zetten.

Condens aan de binnenzijde van dorpels achter gordijnen herken ik ook, ondanks als het droog is in huis kan dat alsnog wel eens gebeuren op plekken waar de lucht blijkbaar stil staat. Gordijnen aan de kant en het is zo weer weg.

Listen & subscribe to my Life as a Journey Podcast

• Paul C
@-SimJoc- Geen idee van de temperaturen. Dat houd ik niet in de gaten. Voor wooncomfort heb ik een duidelijk KISS beleid. Zo min mogelijk toeters en bellen. Daar past een enthalpiewisselaar prima bij. Eenmalig dat ding in de WTW schuiven en klaar. Geen onzin met luchtbevochtigers zoals @NiGeLaToR voorstelt (buiten het hoge energieverbruik (ja ook met een koudwater bevochtiger)).
We hebben ook gewoon een centrale thermostaat, zonder zones of gekke dingen, maar gewoon goede isolatie, dan wordt het overal in huis ongeveer even warm. Zit ook niet eens een klokfunctie op die thermostaat: lekker op de gewenste temperatuur zetten en niet meer naar omkijken.
Daarom meet ik ook bijna niets permanent, dan krijg ik ook niet de neiging het in de gaten te houden. Als het comfortabel voelt voor ons, dan is het prima. Belangrijkste criterium voor ons is dus ook dat het comfortabeler voelt en soms zet ik dan een hygrometer aan om te checken dat deze beleving ook klopt met de getallen die ik dan verwacht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 17:17
@Paul C 8 watt. Hii verbruikt precies 8 watt.
Over onzin gesproken :+

Een enthalpiewisselaar voor mijn WTW kost ~ 2000€. Dan hoef ik er inderdaad niet meer naar om te kijken.

Listen & subscribe to my Life as a Journey Podcast

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijntje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 19:07

Tijntje

Hello?!

Hier is even wat advies vragen.
We hebben een nieuwbouwhuis met een Zehnder ComfoAir E400 die het hele huis voorziet van ventilatie. Nu in deze dagen werken we dat de luchtvochtigheid sterk daalt en soms tussen de 20% en 30% zit als het vriest buiten, dat is niet echt aangenaam.

De E400 wordt nu aangestuurd door een 3 standen schakelaar beneden en een puls drukker (30 minuten stand 3) in de badkamer.

Nu zit ik te twijfelen om de huidige te vervangen voor een Zehnder ComfoAir Q450 welke een enthalpie wisselaar heeft.
Volgens mij kan dat type echter niet worden aangestuurd door een 3 standen schakelaar en pulsdrukker
https://zehnder.compano.c...oair-q---installateur.pdf
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/WeE8fQb.png

[ Voor 9% gewijzigd door Tijntje op 27-12-2021 11:00 ]

Als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SH007
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Tijntje schreef op maandag 27 december 2021 @ 11:00:
Hier is even wat advies vragen.
We hebben een nieuwbouwhuis met een Zehnder ComfoAir E400 die het hele huis voorziet van ventilatie. Nu in deze dagen werken we dat de luchtvochtigheid sterk daalt en soms tussen de 20% en 30% zit als het vriest buiten, dat is niet echt aangenaam.

De E400 wordt nu aangestuurd door een 3 standen schakelaar beneden en een puls drukker (30 minuten stand 3) in de badkamer.

Nu zit ik te twijfelen om de huidige te vervangen voor een Zehnder ComfoAir Q450 welke een enthalpie wisselaar heeft.
Volgens mij kan dat type echter niet worden aangestuurd door een 3 standen schakelaar en pulsdrukker
https://zehnder.compano.c...oair-q---installateur.pdf
[Afbeelding]
Waarom vervang je niet alleen de warmtewisselaar?
https://www.topswtwfilter...sselaar-comfoair-q-t03093

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Paul C
NiGeLaToR schreef op donderdag 23 december 2021 @ 23:26:
@Paul C 8 watt. Hii verbruikt precies 8 watt.
Over onzin gesproken :+

Een enthalpiewisselaar voor mijn WTW kost ~ 2000€. Dan hoef ik er inderdaad niet meer naar om te kijken.
Dat water verdampt echt niet spontaan. Het is geen perpetuum mobiel. Je voegt 8W elektrisch toe, maar de rest onttrek je aan de voelbare warmte in de lucht. De enthalpie blijft hetzelfde, dus als je vocht toevoegt, dan daalt de temperatuur. Oftewel, je koelt je huis af en je CV gaat dat weer compenseren. Ongeveer 2,5MJ/liter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijntje

Tijntje

Hello?!

Wist niet dat dit kon, werkt dat net zo goed als die Q450 series? Deze doet het "dom" volgens mij in tegenstelling tot de Q450.
Wil ook niet dat hij in de zomer het vocht blijft ophogen

[ Voor 6% gewijzigd door Tijntje op 27-12-2021 14:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SH007
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Tijntje schreef op maandag 27 december 2021 @ 14:14:
[...]

Wist niet dat dit kon, werkt dat net zo goed als die Q450 series? Deze doet het "dom" volgens mij in tegenstelling tot de Q450.
Wil ook niet dat hij in de zomer het vocht blijft ophogen
Wat het verschil tussen slim en dom is weet ik niet. Ik heb dit najaar de warmtewisselaar van onze WHR930 vervangen door de enthalpie wisselaar versie. Die is sowieso dom... Vooralsnog bevalt het goed. nog geen bevochtiger nodig gehad, itt vorige winter, toen draaiden er permanent 3 in huis om boven de 40-45 procent te blijven.

In de zomer als het warm is moeten we zien wat het doet. Als het buiten warm en vochtig is dan helpt het zelfs tegen vochtig worden van een relatief koel huis. Hoe het met normaal Nederlands zomerweer gaat kunnen anderen in dit topic wat over vertellen. In het ergste geval zet ik de oude wisselaar er weer in, dat is als met al (incl afvoer weer aansluiten) niet meer dan een uur werk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijntje

Tijntje

Hello?!

SH007 schreef op maandag 27 december 2021 @ 15:01:
[...]

Wat het verschil tussen slim en dom is weet ik niet. Ik heb dit najaar de warmtewisselaar van onze WHR930 vervangen door de enthalpie wisselaar versie. Die is sowieso dom... Vooralsnog bevalt het goed. nog geen bevochtiger nodig gehad, itt vorige winter, toen draaiden er permanent 3 in huis om boven de 40-45 procent te blijven.

In de zomer als het warm is moeten we zien wat het doet. Als het buiten warm en vochtig is dan helpt het zelfs tegen vochtig worden van een relatief koel huis. Hoe het met normaal Nederlands zomerweer gaat kunnen anderen in dit topic wat over vertellen. In het ergste geval zet ik de oude wisselaar er weer in, dat is als met al (incl afvoer weer aansluiten) niet meer dan een uur werk.
Bedankt!
Dat gaan we eens serieus bekijken.

Die Q series ziet de vochtigheid van inkomend en uitgaand en doet daar volgens mij iets mee, en heeft ook een voorverwarmer zodat hij onder het vriespunt niet bevriest.

[ Voor 8% gewijzigd door Tijntje op 27-12-2021 15:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Supermario16
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 17:55
Onze woning wordt op dit moment gebouwd en daar komt een Zehnder Q350 in. Ik voorzie al een uitdaging met de luchtvochtigheid, ook op basis van ervaringen van mijn ouders met een moderne woning met WTW. Kan ik een enthalpie wisselaar later nog toevoegen, of is het goedkoper dit bij de installatie meteen mee te nemen? Ik kan mijn installateur sowieso eens vragen of hij die voor een mooie prijs erin kan zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
Als de Q350 met zo'n wisselaar kan, kan dat ook later nog. Maar je hebt dan wel betaald voor die andere wisselaar die je terzijde legt. En het is een duur onderdeel van het apparaat..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -SimJoc-
  • Niet online
Supermario16 schreef op maandag 27 december 2021 @ 15:51:
Onze woning wordt op dit moment gebouwd en daar komt een Zehnder Q350 in. Ik voorzie al een uitdaging met de luchtvochtigheid, ook op basis van ervaringen van mijn ouders met een moderne woning met WTW. Kan ik een enthalpie wisselaar later nog toevoegen, of is het goedkoper dit bij de installatie meteen mee te nemen? Ik kan mijn installateur sowieso eens vragen of hij die voor een mooie prijs erin kan zetten.
Direct doen, scheelt flink in kosten. Ik zou zeker voor een 450 gaan. Kostenverschil is niet groot maar is erg fijn om "extra" capaciteit te hebben. Formaat van de unit is hetzelfde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Supermario16
De Q350 met enthalpiewisselaar is 721 euro duurder ten opzichte van de Q350 zonder enthalpiewisselaar (bij mijn installateur). Dit komt ongeveer overeen met het prijsverschil bij, bijvoorbeeld, ventilatieland.

De Q450 is nog een keer 500 euro duurder. Omdat we de maximale stand van de Q350 waarschijnlijk amper gaan gebruiken laat ik de Q450 voor wat het is. We hebben ook een ventilatie capaciteitsberekening uit laten voeren (als onderdeel van een energieadvies) en hier werd ook de Q350 aangeraden. Helaas is ons budget ook niet eindeloos ;) .

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• -SimJoc-
  • Niet online
Supermario16 schreef op zondag 16 januari 2022 @ 10:24:
De Q350 met enthalpiewisselaar is 721 euro duurder ten opzichte van de Q350 zonder enthalpiewisselaar (bij mijn installateur). Dit komt ongeveer overeen met het prijsverschil bij, bijvoorbeeld, ventilatieland.

De Q450 is nog een keer 500 euro duurder. Omdat we de maximale stand van de Q350 waarschijnlijk amper gaan gebruiken laat ik de Q450 voor wat het is. We hebben ook een ventilatie capaciteitsberekening uit laten voeren (als onderdeel van een energieadvies) en hier werd ook de Q350 aangeraden. Helaas is ons budget ook niet eindeloos ;) .
Ja dat begrijp ik ook goed hoor en wij stonden destijds voor dezelfde afweging. Als je maar met enthalpie neemt, dat is het belangrijkste.

Wat je nog in overweging kan nemen is het volgende. De berekening voor ons huis was ook dat een 350 voldoende was. Waarom ik toch erg blij was dat ik een 450 had genomen was vanwege twee dingen:
- Afzuiging in douche, op de maximale stand nu net aan genoeg
- Nachtkoeling in de zomer. Helemaal in "de echt warme dagen"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• darkdotty
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 18-03-2022
Heeft iemand een idee van de verwachte levensduur van een Zhender (Q600) Enthalpiewisselaar ten opzichte van de gewone warmtewisselaar? Zit hier een verschil in?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Paul C
Supermario16 schreef op zondag 16 januari 2022 @ 10:24:

Stukje ongevraagd advies:
Die maximale stand gebruik je waarschijnlijk zo weinig omdat het teveel herrie maakt. Dat komt omdat de lucht zo snel stroomt dat deze gaat suizen. Geef die 500,- liever uit aan dikkere kanalen en extra ventielen voor de ruimtes met hoge debieten. De lucht stroomt dan minder snel en je hoort minder geluid als je de WTW harder zet.

Update van onze ervaring maand verder de winter in:
Luchtvochtigheid is nog steeds >50%. Ik meet op dit moment 53% hier op zolder. Inmiddels ben ik zelfs soms extra aan het ventileren om wat vocht kwijt te raken uit huis (door het badkamerraam open te zetten na het douchen bijvoorbeeld), zodat de condensplekken wat sneller opdrogen.

Qua comfort is het wintergevoel helemaal weg uit huis. Het is comfortabel t-shirt warm, maar zonder dat 's ochtends wakker wordt met uitgedroogde slijmvliezen e.d.. Heerlijk.

[ Voor 20% gewijzigd door Paul C op 21-01-2022 22:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Supermario16
Paul C schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 22:48:
[...]

Stukje ongevraagd advies:
Die maximale stand gebruik je waarschijnlijk zo weinig omdat het teveel herrie maakt. Dat komt omdat de lucht zo snel stroomt dat deze gaat suizen. Geef die 500,- liever uit aan dikkere kanalen en extra ventielen voor de ruimtes met hoge debieten. De lucht stroomt dan minder snel en je hoort minder geluid als je de WTW harder zet.
Bedankt! Ik had ook al gelezen dat ronde kanalen minder geluid maken. Hier heeft onze installateur al rekening mee gehouden.

Ik heb toevallig net met de installateur ook gesproken. Hij gaat vandaag de breedplaatvloeren intekenen. Er komen twee aanvoer en twee afvoer punten in de woonkamer / eetkeuken. Ik verwacht slangen van 80mm interne diameter (Hybalance). Deze moeten in die ruimte (volgens de energieberekening) 187m3 aan kunnen voeren en 75m3 af kunnen voeren. Wat is "dikker" in jou definitie? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul C
@Supermario16
Het gaat om de luchtsnelheid. Die moet je laag houden. Voorbeeld:
Best practice is om <2m per seconde te hebben. Dat is 20dm/s.
Kuubs per uur omzetten naar dm3/sec, want dan zitten we met dezelfde eenheden te rekenen en dat is makkelijker:
187m3/h gedeeld door 3,6 is 52 dm3/sec (liter per seconde).
Om naar cross sectie oppervlak te gaan delen we het door de max snelheid:
52 dm3/sec gedeeld door 20 dm1/sec is 2,6 dm2/sec cross sectie oppervlak.
2,6 dm2/sec oppervlakte omzetten naar diameter is gedeeld door Pi, wortel trekken en keer 2 om van radius naar diameter te gaan:
1,8dm oftewel 180mm kanaal.

Ventielen kunnen ook suizen. Het max debiet per ventiel is in Nederland op het bouwbesluit gebaseerd meestal, dus daar zou ik zeker niet bij in de buurt gaan zitten. Als ik een willekeurig ventiel bekijk dan claimt die tot 75m3/h, maar dat haalt hij alleen met 27dB of meer. Eigenlijk wil je dit ventiel niet voor meer dan 55m3/h gebruiken en liefst nog minder.

Ongerelateerd aan mij, maar ze hebben wel een goede naam gekozen en ik weet ook dat ze verstand van zaken hebben:
https://www.paulheatrecov...-specifying-mvhr-systems/

Zie item 3 op de lijst.

Paul Lüftung kon vroeger een ventilatiesysteem voor je ontwerpen met garantie op max dB geluid. Ik meen dat ze standaard op max 20dB ontwerpen voor de hoogste stand. Dat is volgens het Nederlandse bouwbesluit 30dB, maar de meeste systemen halen dat niet op de hoogste stand en zelfs 30dB vindt ik storend in een super stil modern huis (juist omdat je geen roosters meer boven de ramen hebt en dikke isolatie is het super stil binnen).

Uitrekenen is de beste manier, maar als je dat niet wil, pak dan het standaard ontwerp en voer alle kanalen een maat groter uit (bv. 125mm wordt 150mm, etc) en ventielen die in de buurt van het max debiet komen voer je dubbel/extra uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 18:05
Ik ben ook aan het kijken voor een enthalpiewisselaar gezien ik met moeite vocht in huis houdt ondanks grote planten, ik bevochtig op moment met een Vental LW45 en die moet er flink tegen werken soms.

Hoe beter ik ventileer des te minder vocht en dat is niet handig in de winter...

Sinds bevochtiging kan de verwarmingstemperatuur lager en ondanks hoger luchtvochtigheid zie ik dat niet terug in energiekosten, sterker nog de kosten zijn afgenomen.

Luchtvochtigheid werkt als een isolatiedeken voor de mens mits je niet in de tocht zit.
Alle nieuwere woningen hebben doorgaans veel te droge lucht zodra de bouwvocht eruit is, afkomstig van het ventilatiesysteem, oudere huizen hebben dit niet.

[ Voor 122% gewijzigd door mr_evil08 op 26-01-2022 16:31 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijntje

Tijntje

Hello?!

SH007 schreef op maandag 27 december 2021 @ 15:01:
[...]

He uiteindelijk met Zehnder gebeld en daar een uiterst vriendelijke en behulpzame man aan de lijn gehad.
Die gaf ook aan dat het een volledig ondersteunde oplossing is.
Dus ik wilde de nieuwe wisselaar gaan bestellen echter is deze nergens meer te krijgen door leveringsproblemen :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• onne
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 17:35
Tijntje schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 20:58:
[...]

He uiteindelijk met Zehnder gebeld en daar een uiterst vriendelijke en behulpzame man aan de lijn gehad.
Die gaf ook aan dat het een volledig ondersteunde oplossing is.
Dus ik wilde de nieuwe wisselaar gaan bestellen echter is deze nergens meer te krijgen door leveringsproblemen :)
Excuus voor het schopje. Ik heb de betreffende unit vorige week in België besteld (weet niet of ik naam mag noemen, stuur me anders een DM) vandaag geleverd. En €400 goedkoper dan in NL.

Moet nog even wachten op het condensafsluitdopje voor ik hem in gebruik kan nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijntje

Tijntje

Hello?!

onne schreef op vrijdag 8 april 2022 @ 13:35:
[...]

Excuus voor het schopje. Ik heb de betreffende unit vorige week in België besteld (weet niet of ik naam mag noemen, stuur me anders een DM) vandaag geleverd. En €400 goedkoper dan in NL.

Moet nog even wachten op het condensafsluitdopje voor ik hem in gebruik kan nemen.
Heb die van mij al een hele tijd geleden aangeschaft voor €1140 bij ventishop, helaas alleen nog niet geleverd.
Ben heel benieuwd naar de resultaten straks, toen er vorige week weer vorst was, daalde de luchtvochtigheid in huis naar 20% wat echt heel naar aanvoelt.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• onne
Tijntje schreef op vrijdag 8 april 2022 @ 13:40:
[...]

Heb die van mij al een hele tijd geleden aangeschaft voor €1140 bij ventishop, helaas alleen nog niet geleverd.
Ben heel benieuwd naar de resultaten straks, toen er vorige week weer vorst was, daalde de luchtvochtigheid in huis naar 20% wat echt heel naar aanvoelt.
Ok, voor wie het interesseert, ik heb hem bij groothandel.be gekocht voor 840. Klonk te mooi om waar te zijn, maar is goed aangekomen :-)

Ja hier zelfde verhaal, continue statisch elektriciteit en niet lekker voor de parketvloer. Hoop dat dit verschil gaat maken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijntje

Tijntje

Hello?!

onne schreef op vrijdag 8 april 2022 @ 13:51:
[...]

Ok, voor wie het interesseert, ik heb hem bij groothandel.be gekocht voor 840. Klonk te mooi om waar te zijn, maar is goed aangekomen :-)

Ja hier zelfde verhaal, continue statisch elektriciteit en niet lekker voor de parketvloer. Hoop dat dit verschil gaat maken!
Die had ik ook gezien in mijn zoektocht, maar die prijs vond ik te mooi om waar te zijn. :'(
Nu dus spijt van

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• onne
Tijntje schreef op vrijdag 8 april 2022 @ 13:57:
[...]

Die had ik ook gezien in mijn zoektocht, maar die prijs vond ik te mooi om waar te zijn. :'(
Nu dus spijt van
Dat dacht ik ook, maar reviews waren goed, ook even gebeld, en voor de zekerheid met creditcard betaald. Anyway: ze leveren dus! Wellicht je andere order annuleren, scheelt serieus geld…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijntje

Tijntje

Hello?!

onne schreef op vrijdag 8 april 2022 @ 14:39:
[...]

Dat dacht ik ook, maar reviews waren goed, ook even gebeld, en voor de zekerheid met creditcard betaald. Anyway: ze leveren dus! Wellicht je andere order annuleren, scheelt serieus geld…
Dat gaat helaas niet meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Batilan
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 14:47
[...]

Dan gaat het om deze neem ik aan? Is deze ook te combineren met andere typen WTW's (zal wel niet lekker aansluiten? :+ )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onne
Batilan schreef op vrijdag 8 april 2022 @ 17:40:
[...]

Dan gaat het om deze neem ik aan? Is deze ook te combineren met andere typen WTW's (zal wel niet lekker aansluiten? :+ )
Klopt ja! Lijkt me dat het wel voorwaardelijk is dat hij écht past bij je type wtw, tenzij je een heel handige knutselaar bent ;-)

Inmiddels geïnstalleerd, nog geen 10 min werk:
- apparaat in service mode zetten
- open schroeven, wisselaar vervangen
- dicht schroeven
- afdoppen condensafvoer
- in installatie menu wisselaar in ERV modus zetten

Nu afwachten of het wat doet…

[ Voor 21% gewijzigd door onne op 11-04-2022 19:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gertst
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 26-05 19:17
onne schreef op vrijdag 8 april 2022 @ 22:46:
[...]

Klopt ja! Lijkt me dat het wel voorwaardelijk is dat hij écht past bij je type wtw, tenzij je een heel handige knutselaar bent ;-)

- dicht schroeven
- afdoppen condensafvoer

Ik ben ook van plan deze aan te schaffen bij groothandel.be. Hoe lange duurde het voor hij geleverd werd?
Wat zijn ondertussen je bevindingen?
Alvast bedankt!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• onne
Gertst schreef op donderdag 21 april 2022 @ 10:11:
[...]

Ik ben ook van plan deze aan te schaffen bij groothandel.be. Hoe lange duurde het voor hij geleverd werd?
Wat zijn ondertussen je bevindingen?
Alvast bedankt!
Levertijd was 1 a 2 weken. Denk dat het wel afhankelijk is van de levertijd bij de leverancier.

Bevalt goed, in ieder geval niet meer onder 40% gekomen. Merk wel dat vooral het weer heel veel invloed heeft op vochtigheid (zeker als de ramen deuren veel openstaan agv goede weer).

Installatie is super simpel, let even op dat je hem in service mode zet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andrehj
  • Laatst online: 18:19
[...]

Dank voor deze tip! _/-\o_
Zojuist ook daar de enthalpiewisselaar besteld voor onze Q600.
Ik heb de luchtvochtigheidswaarden van het weerstation hier binnen van het afgelopen jaar uit Domoticz geëxporteerd en opgeslagen in een Excel-file. Over een jaar kan ik vergelijken en weet ik dus hoe goed (of slecht) de enthalpiewisselaar werkt.
To be continued...

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tijntje

Tijntje

Hello?!

[...]

- dicht schroeven
- afdoppen condensafvoer

Bedankt voor de installatie handleiding :)

Ik hoop aankomende weken hem binnen te krijgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
Dat is minder dan wat ik aan prijsverschil zie bij direct mee bestellen! (Waarbij je neem ik aan de normale wisselaar niet krijgt).
Hier nl. nog niet hetzelfde verhaal: best wel veel vocht in huis. Verwacht dat 't met drainage en balansventilatie weg zal zijn, maar als ik voor hetzelfde geld niet hoef te gokken, dan is dat een makkelijke keuze!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijntje

Tijntje

Hello?!

[...]

- dicht schroeven
- afdoppen condensafvoer

Welk model heb jij van Zehnder, de Q of de E serie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onne
Tijntje schreef op zondag 24 april 2022 @ 15:40:
[...]

Welk model heb jij van Zehnder, de Q of de E serie
Comfoair q 450

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijntje

Tijntje

Hello?!

Dan heb ik niet zo veel aan de handleiding :) wij hebben de E400

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
Voor degenen die nog een Enthalpiewisselaar bij Groothandel.be willen kopen:

De prijs is inmiddels flink verhoogd (staat nu op € 937 en "out of stock") en de levertijd is erg lang (denk aan minimaal een maand).
Ik heb op 22 april besteld en afgelopen zaterdag gemaild over de status. Kreep prompt antwoord dat ze bij Zehnder erg lastig leverbaar zijn. Ze hadden op dat moment net de bestellingen van 12 april binnen...

Als je dus nog bestelt zul je flink geduld moeten hebben.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
Flatisa schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 13:19:
Volgende stap is een WTW met enthalpiewisselaar. Las laatst in onderzoek dat dat tot wel driekwart koelcapaciteit kan schelen doordat het de binnenkomende lucht flink ontvochtigt in de zomer.
Heb je toevallig een link naar dat onderzoek? Is best interessant voor dit topic.
Overigens hoop ik dat je geduld hebt, de levertijden zijn (in ieder geval bij Zehnder) momenteel extreem lang, zie voorgaande bericht en Levertijd Zehnder WTW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flatisa
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 12:44
Andrehj schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 13:28:
[...]

Heb je toevallig een link naar dat onderzoek? Is best interessant voor dit topic.
Overigens hoop ik dat je geduld hebt, de levertijden zijn (in ieder geval bij Zehnder) momenteel extreem lang, zie voorgaande bericht en Levertijd Zehnder WTW
Was even zoeken maar gevonden: https://www.diva-portal.o...va2:237424/FULLTEXT01.pdf
The energy savings by using an ERV can be significant in many operating conditions and a
study made in Hong Kong showed that 58% of the total energy consumption for air-conditioning
a building could be saved [6]. This can be compared to an ordinary heat exchanger where only
10% of the energy would be saved, the more humid the weather, the more superior is the ERV
compared to the heat exchanger.
Driekwart was kennelijk wat overdreven, maar vooral in zeer vochtige omstandigheden lijkt het toch significant bij te dragen aan een besparing bij koelen. Ik hoop zelf vooral dat de enthalpiewisselaar (als Zehnder inderdaad ooit weer kan leveren..) het comfort in de winter gaat verbeteren. Nu zit ik elke dag de luchtbevochtiger in de woonkamer te vullen om het maar enigszins op peil te houden, maar boven blijft het kurkdroog omdat daar de enorm droge lucht binnenkomt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
Flatisa schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 14:04:
Driekwart was kennelijk wat overdreven, maar vooral in zeer vochtige omstandigheden lijkt het toch significant bij te dragen aan een besparing bij koelen.
Ik stel me Hong Kong wel voor als erg vochtig, inderdaad.

Daarnaast houdt het droge lucht dus droog (of droger), maar maakt het die binnenlucht niet droog. Om in deze omstandigheden te komen en blijven is enige mate van actief ontvochtigen / airconditioning dus wel nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Broodro0ster
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 13:01
Hoe presteert een enthalpiewisselaar in de zomer? Kan die het dan net droger houden in de zomer?
Bij ons komt er een Zehnder ComfoAir Q in onze nieuwe woning. In de zomer kunnen we koelen met vloerverwarming, maar dan gaat de relatieve vochtigheid omhoog. Als we met een enthalpiewisselaar het droger kunnen houden in de zomer terwijl we koelen, zou dat ideaal zijn.

30x Jinko JKM380M-6RL3 (11.4kWp) 12x oost 90° - 18x west 270°, 45° incl. | Marstek Venus 5.12kWh | Vaillant Arotherm 75/5 | Zehnder ComfoAir Q450 | Tesla Model 3 RWD 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
@Broodro0ster Indien het binnen droger en koeler is dan buiten, dan helpt een enthalpiewisselaar om dat zo te houden.

Het probleem: waarom zou het binnen droger zijn? Je kunt niet simpelweg verwachten droge lucht vanaf het voorjaar vast te houden, sowieso niet daar ons huishouden zelf ook flink vocht produceert. Je moet dus wel iets doen om te ontvochtigen.

Waarmee koelt die vloerverwarming?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• saturn21
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 16:51
Gwaihir schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 10:43:
Het probleem: waarom zou het binnen droger zijn? Je kunt niet simpelweg verwachten droge lucht vanaf het voorjaar vast te houden, sowieso niet daar ons huishouden zelf ook flink vocht produceert. Je moet dus wel iets doen om te ontvochtigen.
In ons nieuwe huis krijgen wij een Zehnder E400 waarvoor ik een enthalpiewisselaar hebt gekocht. Op de bovenste verdieping is de slaapkamer voorzien van een airco. Mijn hoop is dat wij de airco op ontvochtigen kunnen zetten, en dat dit via de WTW ervoor zorgt dat de luchtvochtigheid in het hele huis daalt. Maar of de debiet van de WTW hiervoor voldoende is, dat weet ik niet...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
Gebruikt een airco op ontvochtigen minder stroom dan wanneer hij die toch reeds aan de lucht onttrokken warmte er niet weer in terug laat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Broodro0ster
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 13:01
Gwaihir schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 10:43:
@Broodro0ster Indien het binnen droger en koeler is dan buiten, dan helpt een enthalpiewisselaar om dat zo te houden.

Waarmee koelt die vloerverwarming?
Dan gaat het inderdaad niet werken.
Vloerverwarming koelt met water van +-18°C. Koelt een beetje/zorgt voor minder opwarming, maar de relatieve luchtvochtigheid gaat daar wel door omhoog.

30x Jinko JKM380M-6RL3 (11.4kWp) 12x oost 90° - 18x west 270°, 45° incl. | Marstek Venus 5.12kWh | Vaillant Arotherm 75/5 | Zehnder ComfoAir Q450 | Tesla Model 3 RWD 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
Broodro0ster schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 13:28:
Vloerverwarming koelt met water van +-18°C.
Daar kun je de instromende lucht ook langsheen halen (met een kanaalverwarmer / koeler), in de hoop dat er in dat ding zoveel mogelijk vocht condenseert.

Dat gaat beter als je nog wat kouder water tot je beschikking hebt, zoals de bron van een W/W warmtepomp. Vandaar mijn vraag: waar komt die koeling vandaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NovapaX
Het idee van die 18 graden is juist dat er dan geen condensatie optreedt.
Om lucht echt sterk te koelen en daarbij ook te ontvochtigen zul je deze door een koelbatterij moeten sturen waar water van 7-10 graden door stroomt.
Een voorbeeld van zo’n koelbatterij is de Zehnder ComfoPost. Daar heb ik toevallig pas naar zitten kijken.

(De meeste water-lucht wisselaars voor kleine installaties zijn enkel voor verwarmen, daar zit geen isolatie en condensafvoer op)

Sparql TV wiki

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• its_me_
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 15:46
NovapaX schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 22:55:
Het idee van die 18 graden is juist dat er dan geen condensatie optreedt.
Om lucht echt sterk te koelen en daarbij ook te ontvochtigen zul je deze door een koelbatterij moeten sturen waar water van 7-10 graden door stroomt.
Een voorbeeld van zo’n koelbatterij is de Zehnder ComfoPost. Daar heb ik toevallig pas naar zitten kijken.

(De meeste water-lucht wisselaars voor kleine installaties zijn enkel voor verwarmen, daar zit geen isolatie en condensafvoer op)
Interessant apparaat die koelbatterij. Ben benieuwd naar het koel- en ontvochtiging vermogen bij hogere aanvoertemperaturen, bijvoorbeeld bij 17 à 18 graden C. Ik zou hem eigenlijk op het reguliere warmtepomp circuit aan willen sluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NovapaX
Bij 18 graden treedt er over het algemeen geen condensatie op. (Daarom wordt dat als veilige temperatuur voor vloerkoeling aangehouden)
Ontvochtigen gaat dus zeker niet lukken.

Met wat eenvoudig rekenwerk kun je denk ik het koelvermogen bij die temperatuur wel berekenen. De airflow is tenslotte geforceerd.
Veel zal het niet zijn… ik denk een paar honderd Watt bij een flow van meer dan 300 m³.
Je plaatst hem natuurlijk na de wtw unit, waardoor je maar een delta T van zo’n 5-8 graden hebt tussen water en lucht.

[ Voor 25% gewijzigd door NovapaX op 30-06-2022 19:46 ]

Sparql TV wiki

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Lord
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 16:10
NovapaX schreef op donderdag 30 juni 2022 @ 19:43:
Je plaatst hem natuurlijk na de wtw unit, waardoor je maar een delta T van zo’n 5-8 graden hebt tussen water en lucht.
Plaatsing voor of na de WTW hangt van de toepassing af. Passief koelen direct uit w/w bron, dan ervoor, actief koelen dan erna.

geeft geen inhoudelijke reacties meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NovapaX
The Lord schreef op donderdag 30 juni 2022 @ 20:09:
[...]

Plaatsing voor of na de WTW hangt van de toepassing af. Passief koelen direct uit w/w bron, dan ervoor, actief koelen dan erna.
Ik zie niet zo goed in waarom dat een belangrijk verschil maakt. In ieder geval niet voor de zomersituatie.
Volgens mij wil je de ingaande lucht niet stevig koelen/verwarmen voor de WTW omdat deze dan zelfs een negatief rendement kan geven. (of de bypass open zal zetten.)

Voor de winter is het natuurlijk wat anders. Dan kun je de ingaande lucht wel passief voorverwarmen, maar niet passief naverwarmen met bronwater van 9 graden.

Sparql TV wiki

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Lord
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 16:10
NovapaX schreef op donderdag 30 juni 2022 @ 20:45:
[...]

Ik zie niet zo goed in waarom dat een belangrijk verschil maakt. In ieder geval niet voor de zomersituatie.
Volgens mij wil je de ingaande lucht niet stevig koelen/verwarmen voor de WTW omdat deze dan zelfs een negatief rendement kan geven. (of de bypass open zal zetten.)

Voor de winter is het natuurlijk wat anders. Dan kun je de ingaande lucht wel passief voorverwarmen, maar niet passief naverwarmen met bronwater van 9 graden.
Passief direct uit bron: zomer - grotere dt (meer vermogen), ontvochtiging.; winter: bij lage temperaturen minder last van koude val bij inlaatventielen en bij nog lagere temperaturen hoeft de voorverwarmer niet aan.

geeft geen inhoudelijke reacties meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 19:14

Rzaan

Altijd zoekende

Er wordt heel wat in de topic gesproken over de enthalpiewisselaar (duh)
Maar bedoelen de meesten hier eentje die later in het systeem wordt toegevoegd?
Of al geïntegreerd in het apparaat, zoals bij deze Zehnder ?

Ik ga namelijk een Zehnder 600 aanschaffen en daar kan ik dus kiezen uit met of zonder enthalpiewisselaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luqq
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 19:20
Ik woon nu in een woning met een Zehnder WHR930 zonder enthalpiewisselaar. Zijn nu een nieuwe woning aan het bouwen waar een q350 met enthalpiewisselaar ingebouwd zit om zo hopelijk de droge lucht in de winter wat vochtiger te maken :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• NovapaX
Rzaan schreef op zondag 31 juli 2022 @ 10:56:

Ik ga namelijk een Zehnder 600 aanschaffen en daar kan ik dus kiezen uit met of zonder enthalpiewisselaar.
Dat is hetzelfde 😊
Alleen bespaar je kosten door nu direct voor een enthalpiewisselaar te kiezen.
Als je hem later vervangt blijf je met een ‘gewone’ wisselaar zitten.

Sparql TV wiki

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andrehj
Rzaan schreef op zondag 31 juli 2022 @ 10:56:

Lees nou eerst even dit topic, voordat je zo'n vraag stelt. Want dan was je allang duidelijk dat het hier over het algemeen gaat over een enthalpiewisselaar in je WTW. Of je die WTW nou direct met zo'n wisselaar bestelt of de bestaande later uitwisselt maakt voor de ervaring niet uit.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Rzaan
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 19:14

Rzaan

Altijd zoekende

Nee, dat was me niet duidelijk anders had ik de vraag niet gesteld.
We zijn niet allemaal even slim op sommige vlakken.
Maar sommigen zijn dan weer sterker op empatisch vlak.

[ Voor 46% gewijzigd door Rzaan op 31-07-2022 11:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrkZnl
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 11-06 13:01
Heb thuis een Q450 en loop al sinds de bouw (2019) tegen luchtvochtigheid problematiek aan, te laag/te hoog.
Heb nu de Enthalpiewisselaar besteld, zeer benieuwd naar het verschil in mijn situatie. Dit topic gelezen te hebbende geeft het goede hoop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• big bang
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 10:58
DrkZnl schreef op dinsdag 2 augustus 2022 @ 13:37:
Heb thuis een Q450 en loop al sinds de bouw (2019) tegen luchtvochtigheid problematiek aan, te laag/te hoog.
Heb nu de Enthalpiewisselaar besteld, zeer benieuwd naar het verschil in mijn situatie. Dit topic gelezen te hebbende geeft het goede hoop.
Hou je ons op de hoogte?

It's time to play the music, it's time to light the lights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technopeuter
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 15:08
Ik ben heel nieuwschierig naar de winst/verlies vaneen Zehnder met en zonder emphalthiewisselaar, we willen cijfers zien! zet je wtw op stand 1 en kijk of de issues blijven, koop een co2 meter om altijd gezonder co2 nivo's te houden. Voor de duidelijkheid, we praten hier over standje 2 van de wtw, dat is de woonstand.

Ik heb me er wel eens op ingelezen en mijn conclusie was toen dat het nutteloos is in NL. Daarna een Passiefhuiscursus gedaan. Een passiefhuis is natuurlijk vet veel isolatie maar ook altijd een WTW. Toch blijven die huizen wel goed beheerspbaar qua vochtigheid. Ik denk zelf dat het door een aantal zaken komt.

1. ventilatiesnelheid: het bouwbesluit is echt nutteloos in deze, Volgens de veel praktischere Passiefhuisstandaard moet je 0,3/0,4 x je inhoud ventileren dus bij een huis van 400M3 kom je dan op 100m3/h. IIg daar zou ik beginnen, tot max 130m3/h
co2 meters> Als je steeds meet met meters kan je snelheid omlaag, waarom zou je meer ventileren dan nodig voor de co2 nivo's, de nadelen van snel ventileren worden hier in dit topic duidelijk benoemd nl uitdroging. door te meten kun je steeds lager gaan. het mooiste is een wtw met ingebouwde co2sensor
Wij als mensen hebben echt maar een schijntje van de ventilatie/schone lucht nodig dan dat het bouwbesluit ons wil doen geloven, minder ventileren kan geen kwaad als het je binnenklimaat verbeterd.
2. luchtdichting. een luchtdicht huis kan veel meer vocht vasthouden dan een 'lek'huis. Zeker bij de huidige isolatiewaardes is elk luchtlek funest voor je constructie. heb berekeningen gezien waar 330ml /dag(bierflesje) aan vocht naar buiten werd getransporteerd door een heel klein gaatje, naast dat je constructie dus nat blijft en wegrot zal ook je huis uitdrogen. (geloof me, in NL word byzar slecht gebouw op het gebied van luchtdichting, ik heb verschrikkelijke nieuwbouw gezien)

diskeltische lurker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NovapaX
Je haalt hier echt teveel zaken door elkaar.

De debieten die het bouwbesluit voorschrijft zijn de waarden die die minimaal gehaald moeten kunnen worden. Dat is in de hoogste stand.
En dat zijn eigenlijk prima waardes.
Vrijwel niemand ventileert normaal op die hoogste stand.

Als je een goed ingeregeld systeem (conform bouwbesluit) op standje midden-laag zet (de normale stand zeg maar) kom je prima uit op een debiet van zo’n 100-150 m³ per uur voor een normale woning.

Verder is het gewoon een trend dat er weinig vocht in huis geproduceerd wordt. Niet teveel planten, de vaatwasser en wasdroger voert alle vocht keurig af. Was wordt niet meer opgehangen en we zijn veel van huis.

Bovendien stoken we het dan ook lekker tot 21 graden voor het comfort.

Je hoeft dan niet veel te ventileren om een lage luchtvochtigheid in huis te hebben.
Met 100 m³ per uur voer je zo 250ml vocht per uur je huis uit in de winter. Dat is dus 6 liter per dag.
Met je luchtbevochtigertje van coolblue is dat vechten tegen de bierkaai.

Ik ben het overigens met je eens dat kierdichtheid belangrijk is, maar waarom zou je dan niet het grootste lucht lek (de ventilatie) voorzien van een systeem om het vocht zoveel mogelijk in huis te houden.

Verder ben ik ook wel benieuwd naar harde cijfers, maar volgens mij moeten er ook wel technische gegevens van zo’n enthalpiewisselaar beschikbaar zijn zodat je eraan kunt rekenen.
Ik zal binnenkort eens kijken.

Kreeg trouwens vandaag een levertijd door van een Zehnder Q600 ERV… 11 maanden. :X

Edit: en bovendien wordt er tegenwoordig steeds vaker gekoeld. Als het binnen dan 3-4 graden kouder is dan buiten loop de relatieve vochtigheid aardig op, dat is niet comfortabel.
Als je dan ontvochtigd wil je ook niet dat het vocht snel weer je huis in wordt geblazen via de WTW. Ook daarin kan de enthalpiewisselaar wat helpen door dit te vertragen zodat je ontvochtiger minder hard hoeft te werken.

[ Voor 13% gewijzigd door NovapaX op 03-08-2022 20:34 ]

Sparql TV wiki

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrkZnl
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 11-06 13:01
Wat ik kan doen is het volgende, ik heb een lucht kwaliteit meter.
Deze meet best veel gegevens zoals temperatuur, luchtvochtigheid, co2, TVOC en fijnstof.
Ik ga de gegevens verzamelen van de komende 2 weken voor installatie, en dan de periode er na.
Uiteraard is het weer wel een factor die mee speelt. Zou mooi zijn als die redelijk constant blijft.

Ik ben wel echt een leek, ik merk dat hier op dit topic meer kennis zit dan bij mijn installateur als het hier om gaat. Zitten jullie in deze business of vanwaar al die kennis?

Ander vraagje: wat is jullie ervaring met wtw op dagen zoals gisteren en vandaag? 30+, welke stand gebruiken jullie? Gewoon aan laten, of toch helemaal uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
DrkZnl schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 11:13:
wat is jullie ervaring met wtw op dagen zoals gisteren en vandaag? 30+, welke stand gebruiken jullie? Gewoon aan laten, of toch helemaal uit.
Zo in z'n algemeenheid is het enige verantwoorde antwoord m.i. afblijven.

Steeds meer slimmigheid zit gelukkig al ingebouwd, maar ik denk dat rekening houden met het tijdstip van dag / nacht daar helaas nog geen onderdeel van is. (Dus 's zomers op het heetst van de dag wat rustiger aan en in de nacht sneller, 's winters precies omgekeerd.)
Wat ik kan doen is het volgende, ik heb een lucht kwaliteit meter.
Deze meet best veel gegevens zoals temperatuur, luchtvochtigheid, co2, TVOC en fijnstof.
Klinkt mooi compleet en dat geeft mogelijkheden. Je zou 'm een tandje lager kunnen zetten op het heetst van de dag en kunnen kijken wat 't met de waarden doet. (Als je installatie primair CO2 gestuurd is, dan is 'tandje lager' trouwens ook het spelen met de CO2 drempel(s).)

Maar eh.. zou je dat al gauw 100 dagen per jaar 2x daags willen aanpassen? Denk dan ook gelijk aan hoe je dat gaat automatiseren..
ik merk dat hier op dit topic meer kennis zit dan bij mijn installateur als het hier om gaat.
Voor mij: dat dus: je kunt niet op (de doorsnee) installateur vertrouwen, al helemaal niet daar het hier een lastige situatie betreft waar die doorgaans toch al weinig trek in heeft (renovatie, maar lang niet alles hoeft / mag kaal / losgebroken). En ik wil 't wel goed, dus zelf (ook) maar kennis opbouwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SvenHazejager
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 12:33
Kan iemand iets nuttigs zeggen over het wel/niet kiezen voor enthalpiewisselaar voor een nieuwe WTW installatie in de volgende situatie: oud huis met twee slaapkamers en badkamer op zolder. Dak is prima geisoleerd. Momenteel hebben we alleen natuurlijk ventilatie en afzuiging in de badkamer. 's Winters hebben we condensvorming op de ramen (normaal dubbelglas) van de dakkapellen, ook als de badkamer niet gebruikt is. Ramen op ventilatiekier is onvoldoende. Gewoon omdat onze kinderen ademhalen :) maar ook omdat de warme vochtige lucht uit het hele huis uiteindelijk zijn weg naar boven vindt denk ik.

Het plan is nu om een simpele WTW te installeren in de (koude) vliering erboven (bijv. Blauberg D105) met inblaas in de slaapkamers en 1x afzuiging in de badkamer (die zit er precies tussenin dus luchtstroom-technisch komt dat wel goed). Deze unit komt in normale of enthalpie-uitvoering. Het nadeel van de normale uitvoering is dat ik iets moet bedenken voor de condensafvoer. Enthalpie is dan gewoon praktischer. Alleen ben ik bang dat er dan juist onvoldoende vocht afgezogen gaat worden. Zeker als er iemand gaat douchen. Ben dus benieuwd naar input in dezen. Dank :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Paul C
@SvenHazejager Ik ben hartstikke enthousiast over onze enthalpiewisselaar, geweldig voor het wintercomfort, maar in jou situatie twijfel ik wel een beetje of het aan te raden is. Waarschijnlijk wordt de condens voor een groot deel veroorzaakt door te weinig ventilatie (heb je wel eens de CO2 concentratie gemeten?). Op zich is dat juist wat men hier veelal wil bereiken met een enthalpiewisselaar: niet teveel vocht afvoeren zodat de lucht comfortabel vochtig blijft. In een fatsoenlijk geïsoleerd huis is dat prima. Dan heb je vanwege de isolatie ook minder snel last van condensatie (immers zijn er geen plekken koud genoeg voor het vocht om op te condenseren). Als je huis niet goed geïsoleerd is, kun je waarschijnlijk beter het huis uitdrogen in de winter om schade aan de constructie te voorkomen.

Wij wonen in een paar jaar oud nieuwbouwhuis met drievoudige beglazing, etc en zelfs hier merk ik dat het 's winters soms te vochtig is sinds de enthalpiewisselaar:
- Condens op hang- en sluitwerk (m.n. de cilinders)
- Badkamer die soms lang vochtig blijft (zeker het raam en kozijn)
- De MDF plint die tegen de aluminium schuifpui aan zit zwelt een beetje op
- Condens op de rioolontluchting (lag zelfs een plas op de vloer)
- Condens op de WTW aanvoer buis (isolatie had een klein kiertje => plasje water op de WTW unit)

In een matig geïsoleerd huis zal dit op veel meer plekken gebeuren. Veelal ook op plekken waar het meer schade doen dan bij ons.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -SimJoc-
  • Niet online
Ik herken dit helemaal niet Paul en in mijn huis heb ik dit probleem ook niet. Alleen soms condens op de twee oude ramen met dubbelglas, maar dat is het ook. Voor en najaar vooral.

De zehnder unit heeft een ingebouwde beveiliging tegen vocht in de unit.

Slapen met een wtw zonder enthalpie wisselaar is echt niet fijn, ik zou het echt niemand aan raden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijntje

Tijntje

Hello?!

Afgelopen weekend eindelijk eens wat tijd om onze ComfoAir E400 om te bouwen met de los bestelde enthalpie wisselaar in de unit te zetten.
Aangezien onze E400 verder "dom" is kan ik op de unit niets instellen dat het een andere wisselaar is.
Aldus Zehnder zou dit wel goed moeten werken, we gaan het eens aankijken.

• gaz
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 25-02-2024

gaz

Ik vind dit een interessant topic.
Ik merk bij mijn nieuwbouw dat het afgelopen zomer erg vochtig binnen is. Het heeft bijna geen nut om een luchtontvochtiger te gebruiken (behalve bij drogen van kleding).

Heeft iemand ervaring met Brink Enthalpiewisselaar? Zijn er verschillen of kan ik gelijkbaar ervaring verwachten?
Ander topic misschien maar zijn er ook bijv 'whole house dehumidifier' beschikbaar in Nederland? Of werkt de enthalpie goed genoeg? (als je goed uitkijken met douchen en koken)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gebruikershaes
  • Registratie: April 2007
  • Nu online
Ugh, ben helemaal klaar met de droge lucht in huis dus ga ik er na 3 jaar eindelijk wat aan doen. Heb een whr 930 zoals velen en zit te twijfelen tussen een enthalapiewisselaar of een bevochtiger op een van de kanalen te plaatsen.
Ben alleen bang voor schimmel met de bevochtiger en ook dat de wtw het vocht net zo hard weer er uit filtert. Dus is een wisselaar een betere optie lijkt me. Een enthalapiewisselaar met wat losse bevochtigers is ook een optie.
Iemand tips over wat te doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NovapaX
In deze is tijd van het jaar last van droge lucht in huis? Dat is bijzonder!
Het dauwpunt ligt op of boven de 12 graden, en de relatieve vochtigheid licht daarmee rond de 50%. Prima waardes volgens mij.

Of heb je het nog over de afgelopen winter?

Hoe dan ook: een enthalpiewisselaar zorgt ervoor dat vocht minder snel afgevoerd wordt.
Als je genoeg vocht in huis ‘opwekt’ is dat een prima oplossing. Dan nog kan het zo zijn dat je nog een bevochtiger nodig hebt, deze zal wel meer effect hebben door de enthalpiewisselaar.

Een luchtbevochtiger in een goed geventileerd huis zonder enthalpiewiselaar is bijna letterlijk water naar de zee dragen.

Sparql TV wiki

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gebruikershaes
  • Registratie: April 2007
  • Nu online
NovapaX schreef op zaterdag 27 augustus 2022 @ 10:37:
In deze is tijd van het jaar last van droge lucht in huis? Dat is bijzonder!
Het dauwpunt ligt op of boven de 12 graden, en de relatieve vochtigheid licht daarmee rond de 50%. Prima waardes volgens mij.

Of heb je het nog over de afgelopen winter?

Hoe dan ook: een enthalpiewisselaar zorgt ervoor dat vocht minder snel afgevoerd wordt.
Als je genoeg vocht in huis ‘opwekt’ is dat een prima oplossing. Dan nog kan het zo zijn dat je nog een bevochtiger nodig hebt, deze zal wel meer effect hebben door de enthalpiewisselaar.

Een luchtbevochtiger in een goed geventileerd huis zonder enthalpiewiselaar is bijna letterlijk water naar de zee dragen.
Klopt, ik had het idd over de winters. Hoewel ik ook in de zomer het liefst in de vlindertuin van wildlands woon.
Maar goed om te weten. Ik zal dan idd een enthalapiewisselaar aanschaffen. Hopelijk zorgt dat voor wat meer comfort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlupWoofer
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 16-06 22:55
Crosspost uit het grote balansventilatie topic omdat ik daar terecht op dit topic werd gewezen.

Ik ben een aardig eind opweg in mijn plan om balansventilatie aan te brengen in onze bestaande woning. Een van de openstaande punten is welk apparaat te bestellen. Ik zit te denken aan een wtw met een enthalpiewisselaar vanwege het ontbreken van een afvoer waar de wtw moet komen en omdat ik denk dat het een prettiger binnen klimaat oplevert.

Nu kan ik naast de zehnder comfair q series en de brink flair serie geen andere wtw’s vinden met een enthalpiewisselaar vinden. Kijk ik met mijn neus of is het aanbod van wtw’s met enthalpiewisselaars klein?
Pagina: 1 2 3 4 5 Laatste