Dat prettiger binnenklimaat gaat het je zeker opleveren. En nee er is in dit gebied erg weinig aanbod, je hebt ook nog Orcon met een aantal Enthalpie modellen
@-SimJoc- thanks!
Ik zie nu pas, door je opmerking, dat de wtu 600 ook een enthalpiewisselaar heeft. Wel een prijzige unit, maar dat was de Zehnder ook al… Dit is wel het overwegen waard.
Ik zie nu pas, door je opmerking, dat de wtu 600 ook een enthalpiewisselaar heeft. Wel een prijzige unit, maar dat was de Zehnder ook al… Dit is wel het overwegen waard.
Ik zag in een webinar van Zehner dat daar ook expliciet benoemd werd dat de enthalpiewisselaar ook zorgt voor een ontvochtiging van de lucht van in de zomer. Dat, in combinatie met niet condenserend koelen via de vloer, werd daar gepresenteerd als een combinatie die elkaar mooi kan versterken. Immers, minder vochtige lucht voelt frisser en door een lagere luchtvochtigheid komt het condensatiepunt lager te liggen en kan je eventueel zelfs iets koeler gaan.
Hoe zien jullie dit? Is er al enige theorie of praktijk beschikbaar wat dit in de zomer doet? Of stelt dit in de praktijk niks voor en is het een verkoop praatje?
Hoe zien jullie dit? Is er al enige theorie of praktijk beschikbaar wat dit in de zomer doet? Of stelt dit in de praktijk niks voor en is het een verkoop praatje?
Het zorgt niet voor (actieve) ontvochtiging.
Het zorgt alleen voor minder 'bevochtiging' door het vocht van buiten zo min mogelijk binnen te laten via de ventilatie.
Zolang je niet actief ontvochtigt (middels condensatie of adsorptie) zal de absolute vochtigheid binnen langzaamaan alsnog die van buiten bereiken.
Zie het als je de verwarming niet aan zou zetten omdat je de WTW unit hebt.
Die WTW zorgt er alleen voor dat de warmte zo veel mogelijk binnen blijft, maar als je niet verwarmt zal het uiteindelijk toch koud worden in huis.
Het zorgt alleen voor minder 'bevochtiging' door het vocht van buiten zo min mogelijk binnen te laten via de ventilatie.
Zolang je niet actief ontvochtigt (middels condensatie of adsorptie) zal de absolute vochtigheid binnen langzaamaan alsnog die van buiten bereiken.
Zie het als je de verwarming niet aan zou zetten omdat je de WTW unit hebt.
Die WTW zorgt er alleen voor dat de warmte zo veel mogelijk binnen blijft, maar als je niet verwarmt zal het uiteindelijk toch koud worden in huis.
1740Wp: 12xSF145-S @ Hosola 1600TL [pvoutput]
Sparql TV wiki
@Aurelium wij hebben dezelfde ervaring als @NovapaX met een enthalpiewisselaar en vloerkoeling.
Het zal inderdaad wel in 2 richtingen werken, maar daar merk je niet zoveel van in de zomer, omdat je binnenshuis vocht produceert, dus zelfs met enthalpiewisseling is het binnen snel net zo vochtig als buiten.
Ook met een enthalpiewisselaar convergeert je luchtvochtigheid naar dezelfde waarde absolute waarde als buiten, maar het duurt 3-4x langer. In de winter gaat de vochtigheid normaal dus heel snel naar beneden, maar nu 3-4x minder snel en doordat je constant vocht toevoegt door in het huis te wonen, wordt het nooit meer écht super droog. De andere kant op is dat effect veel minder merkbaar, omdat allebei de effecten nog steeds voor extra vocht zorgen. Het gaat dus minder snel, maar nog steeds heel snel.
En 's zomers heb je waarschijnlijk de ramen en deuren veel meer open.
Off-topic: Vloerkoeling is trouwens helemaal top. Geen AC natuurlijk, maar wel altijd overal koel, stil en bijna gratis.
Het zal inderdaad wel in 2 richtingen werken, maar daar merk je niet zoveel van in de zomer, omdat je binnenshuis vocht produceert, dus zelfs met enthalpiewisseling is het binnen snel net zo vochtig als buiten.
Ook met een enthalpiewisselaar convergeert je luchtvochtigheid naar dezelfde waarde absolute waarde als buiten, maar het duurt 3-4x langer. In de winter gaat de vochtigheid normaal dus heel snel naar beneden, maar nu 3-4x minder snel en doordat je constant vocht toevoegt door in het huis te wonen, wordt het nooit meer écht super droog. De andere kant op is dat effect veel minder merkbaar, omdat allebei de effecten nog steeds voor extra vocht zorgen. Het gaat dus minder snel, maar nog steeds heel snel.
Off-topic: Vloerkoeling is trouwens helemaal top. Geen AC natuurlijk, maar wel altijd overal koel, stil en bijna gratis.
Check, dus inderdaad vooral in theorie waar. Het blijft zoeken naar een goede koel oplossing zonder airco te gebruiken...Paul C schreef op maandag 7 november 2022 @ 23:05:
@Aurelium wij hebben dezelfde ervaring als @NovapaX met een enthalpiewisselaar en vloerkoeling.
Ik heb mijn Brink flair ook gewoon op een paar rubber matten staan vanwege het ontbreken van condensafvoer.BlupWoofer schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 19:40:
Crosspost uit het grote balansventilatie topic omdat ik daar terecht op dit topic werd gewezen.
Ik ben een aardig eind opweg in mijn plan om balansventilatie aan te brengen in onze bestaande woning. Een van de openstaande punten is welk apparaat te bestellen. Ik zit te denken aan een wtw met een enthalpiewisselaar vanwege het ontbreken van een afvoer waar de wtw moet komen en omdat ik denk dat het een prettiger binnen klimaat oplevert.
Nu kan ik naast de zehnder comfair q series en de brink flair serie geen andere wtw’s vinden met een enthalpiewisselaar vinden. Kijk ik met mijn neus of is het aanbod van wtw’s met enthalpiewisselaars klein?
Scheelt toch weer wat ruimte en kan daardoor makkelijker onder het schuine dak
Verder lees in hem uit via modbus en een esp32.
Hmm.. de marketing speak zet op het verkeerde been, maar het lijkt wel degelijk te helpen:Aurelium schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 07:42:
Check, dus inderdaad vooral in theorie waar. Het blijft zoeken naar een goede koel oplossing zonder airco te gebruiken...
Dat 'langzaamaan' betekent immers dat je toe kunt met een relatief kleine ontvochtiger / airco t.o.v. wat je anders nodig zou hebben.NovapaX schreef op maandag 7 november 2022 @ 11:22:
Zeker, je bent een stuk minder 'met de kraan open' aan het dweilen (bijna letterlijkGwaihir schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 08:34:
[...]
Dat 'langzaamaan' betekent immers dat je toe kunt met een relatief kleine ontvochtiger / airco t.o.v. wat je anders nodig zou hebben.
Sparql TV wiki
Zo ineens van warm naar vorst met nog heel veel vocht in het huis (>60% RV hier bij ~20C) levert bij ons behoorlijk wat condensproblemen op. Hebben andere bezitters van een enthalpiewisselaar hier ook last van? Wat doen jullie eraan? Hoe ga je er mee om?
Situatie bij ons:
Ik kwam net op zolder en vooral de rioolontluchting was kletsnat met dikke druppels op de buis en een plas eronder (op WTW unit, want hij gaat boven de WTW door het dak en wat spullen die daar lagen).
Verder onderzoek leverde op dat ook op de andere kamer waar de toevoer van de WTW naar binnen komt te koud is en de plaat met spaanplaat met manchet was nat en de spullen eronder waren ook nat gedruppeld. Ook op de dakramen (triple glas) zat condens.
Ik had afgelopen zomer al de eerste ~0,5m van de rioolontluchting geïsoleerd met armaflex tape, maar dat was duidelijk niet lang genoeg. Daar mag minstens nog een 1m extra mee behandeld worden. Ook de ventilatieafvoer had ik wat extra getapet om het dampdicht te krijgen, maar dat moet dus ook bij de buitenluchtaanvoer gebeuren (daar was het niet overduidelijk een probleem, dus daarom had ik het daar nog niet gedaan). De ramen kan ik niet zoveel aan doen vrees ik, behalve de kieren goed kitten, zodat de achterliggende constructie niet nat wordt en gaat rotten.
Ik heb nu de luchtontvochtiger maar aan gezet om de luchtvochtigheid wat sneller naar beneden te krijgen zo aan het begin van de winter.
Situatie bij ons:
Ik kwam net op zolder en vooral de rioolontluchting was kletsnat met dikke druppels op de buis en een plas eronder (op WTW unit, want hij gaat boven de WTW door het dak en wat spullen die daar lagen).
Ik had afgelopen zomer al de eerste ~0,5m van de rioolontluchting geïsoleerd met armaflex tape, maar dat was duidelijk niet lang genoeg. Daar mag minstens nog een 1m extra mee behandeld worden. Ook de ventilatieafvoer had ik wat extra getapet om het dampdicht te krijgen, maar dat moet dus ook bij de buitenluchtaanvoer gebeuren (daar was het niet overduidelijk een probleem, dus daarom had ik het daar nog niet gedaan). De ramen kan ik niet zoveel aan doen vrees ik, behalve de kieren goed kitten, zodat de achterliggende constructie niet nat wordt en gaat rotten.
Ik heb nu de luchtontvochtiger maar aan gezet om de luchtvochtigheid wat sneller naar beneden te krijgen zo aan het begin van de winter.
In ons nieuwbouwhuis met een Zehnder E400 begint de RV nu te dalen naar onder de 50%. Ik heb eerder dit jaar een enthalpiewisselaar gekocht en overweeg hem nu in te bouwen. Nu is onze E400 voorzien van een condensafvoer. Is het echt nodig deze af te doppen, of kan ik de condensafvoer laten zitten (wat handig kan zijn, omdat ik dan makkelijk terug kan naar de normale warmtewisselaar mocht het met de enthalpiewisselaar toch te vochtig worden)?
En mocht afdoppen nodig zijn, weet iemand welke dop hiervoor nodig is? (past eventueel iets wat ik in de bouwmarkt kan kopen of moet het echt een Zehnder-specifieke dop zijn?)
Voor diegenen die later een enthalpiewisselaar gekocht hebben: wat doen jullie met de gewone wisselaar? Is zoiets nog te verkopen? Of gewoon bewaren 'voor het geval dat'?
En mocht afdoppen nodig zijn, weet iemand welke dop hiervoor nodig is? (past eventueel iets wat ik in de bouwmarkt kan kopen of moet het echt een Zehnder-specifieke dop zijn?)
Voor diegenen die later een enthalpiewisselaar gekocht hebben: wat doen jullie met de gewone wisselaar? Is zoiets nog te verkopen? Of gewoon bewaren 'voor het geval dat'?
Die condensafvoer zal functioneel echt niet in de weg zitten.
Het enige probleem zou kunnen krijgen is dat de sifon droog komt te staan, met nare geurtjes tot gevolg.
Daarvoor kun je een zgn. droge sifon toepassen, als ze dat al niet gedaan hebben.
Want ook met een gewone wisselaar kun je langere tijd geen condensvorming hebben. Een droge sifon is dus altijd aan te raden bij een WTW.
Het enige probleem zou kunnen krijgen is dat de sifon droog komt te staan, met nare geurtjes tot gevolg.
Daarvoor kun je een zgn. droge sifon toepassen, als ze dat al niet gedaan hebben.
Want ook met een gewone wisselaar kun je langere tijd geen condensvorming hebben. Een droge sifon is dus altijd aan te raden bij een WTW.
[ Voor 21% gewijzigd door NovapaX op 24-11-2022 10:59 ]
Sparql TV wiki
Ik heb de zehnder dop gekocht, paar euro, niet de moeite genomen een universele te zoeken.saturn21 schreef op donderdag 24 november 2022 @ 10:44:
In ons nieuwbouwhuis met een Zehnder E400 begint de RV nu te dalen naar onder de 50%. Ik heb eerder dit jaar een enthalpiewisselaar gekocht en overweeg hem nu in te bouwen. Nu is onze E400 voorzien van een condensafvoer. Is het echt nodig deze af te doppen, of kan ik de condensafvoer laten zitten (wat handig kan zijn, omdat ik dan makkelijk terug kan naar de normale warmtewisselaar mocht het met de enthalpiewisselaar toch te vochtig worden)?
Heb de oude wisselaar op marktplaats verkocht voor 100 euro of zo geloof ik.
Bij mij hebben ze geen droge sifon toegepast maar een U-bocht. Ik zie in de installatieinstructies van Zehnder dat men inderdaad een droogsifon voorschrijft. Zou dit gemis iets zijn om aan te kaarten bij de loodgieter?NovapaX schreef op donderdag 24 november 2022 @ 10:58:
Je kunt vragen of hij er elke maand een scheut water in komt gieten, of dat hij het fatsoenlijk gaat oplossen.saturn21 schreef op donderdag 24 november 2022 @ 19:30:
Bij mij hebben ze geen droge sifon toegepast maar een U-bocht. Ik zie in de installatieinstructies van Zehnder dat men inderdaad een droogsifon voorschrijft. Zou dit gemis iets zijn om aan te kaarten bij de loodgieter?
Wat ook schijnt te kunnen is eerst water in de sifon, en dan een scheutje zonnebloem- of olijfolie erin. Dat verdampt niet en blijft bovenop het water liggen waardoor de sifon ook niet meer droog komt te staan.
Toch zou ik gewoon weer een droogsifon monteren.
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
Andrehj schreef op donderdag 24 november 2022 @ 19:37:
[...]
Je kunt vragen of hij er elke maand een scheut water in komt gieten, of dat hij het fatsoenlijk gaat oplossen.
Wat ook schijnt te kunnen is eerst water in de sifon, en dan een scheutje zonnebloem- of olijfolie erin. Dat verdampt niet en blijft bovenop het water liggen waardoor de sifon ook niet meer droog komt te staan.
Toch zou ik gewoon weer een droogsifon monteren.
Ik ga hem toch maar vragen een droogsifon te monteren.
Heb je hier nog antwoord op gekregen of op andere manier het vocht probleem opgelost?Paul C schreef op zondag 20 november 2022 @ 12:51:
Zo ineens van warm naar vorst met nog heel veel vocht in het huis (>60% RV hier bij ~20C) levert bij ons behoorlijk wat condensproblemen op. Hebben andere bezitters van een enthalpiewisselaar hier ook last van? Wat doen jullie eraan? Hoe ga je er mee om?
Dit klinkt als slechtuitgevoerde 'details' (bouwjargon). Een beetje condens op een kozijn als het buiten plotseling koud wordt heb je altijd tenzij je zeer goed geisoleerde kozijnen hebt, maar aan- en afvoer van de WTW naar buiten horen volledig dampdicht geisoleerd uitgevoerd te worden anders krijg je (ook zonder enthalpiewisselaar) gegarandeerd nattigheid (hebben we hier ook gehad). We hebben hier nooit echt condens gehad op de rioolontluchting, is de doorvoer zelf wel geisoleerd, of heb je hier een koudebrug?Paul C schreef op zondag 20 november 2022 @ 12:51:toon volledige bericht
Situatie bij ons:
Ik kwam net op zolder en vooral de rioolontluchting was kletsnat met dikke druppels op de buis en een plas eronder (op WTW unit, want hij gaat boven de WTW door het dak en wat spullen die daar lagen).Verder onderzoek leverde op dat ook op de andere kamer waar de toevoer van de WTW naar binnen komt te koud is en de plaat met spaanplaat met manchet was nat en de spullen eronder waren ook nat gedruppeld. Ook op de dakramen (triple glas) zat condens.
Dat gezegd hebbende: het ging ook wel heel snel van warm en vochtig buiten naar rond het vriespunt. Meestal gaat dat geleidelijker en daalt de luchtvochtigheid in huis wat geleidelijker mee.
@StevenPH behalve de post van @SH007 onder jou niet. Ik heb inmiddels de rioolontluchting wat verder geïsoleerd en geen probleem meer gehad daar. Bij de doorvoer van de WTW toevoer nog niets veranderd, behalve een doek eronder gelegd, zodat de condens daarop land en dan langzaam opdroogt. Ik wil daar wel nog wat aan gaan doen, maar nog geen tijd voor gehad. Wat @SH007 zegt is zeker waar: dit zijn slechte uitgevoerde details (of slecht ontworpen). Er zit wel een manchet plaat, maar ik heb die er nog niet af getrokken om te kijken hoe het daarachter zit. Dit overweeg ik wel en daarom ben ik er ook nog niet aan begonnen. Het huis is seriematig gebouwd door BAM in 2019 voor degenen die het interesseert.
Overigens is het niet waar dat je dit probleem hetzelfde hebt zonder enthalpiewisselaar, want in die heel koude februari week van 2020 hadden we nog een gewone warmtewisselaar en toen hadden we geen last van condens. Althans wel van stuifsneeuw ophoping in de WTW kanalen en filters. Om dit te laten smelten heb ik de WTW toen uit gezet en toen kregen we ineens wel condens op de plekken waar het nu ook zit.
Overigens is het niet waar dat je dit probleem hetzelfde hebt zonder enthalpiewisselaar, want in die heel koude februari week van 2020 hadden we nog een gewone warmtewisselaar en toen hadden we geen last van condens. Althans wel van stuifsneeuw ophoping in de WTW kanalen en filters. Om dit te laten smelten heb ik de WTW toen uit gezet en toen kregen we ineens wel condens op de plekken waar het nu ook zit.
Zojuist één besteld bij Ventishop. Ik heb merkbaar klachten door te lage luchtvochtigheid (droge handen, droge keel, pijnlijke ogen).
Hopelijk maakt de enthalpiewisselaar het deze winter wat aangenamer.
Hier zit er sinds deze zomer ook een enthalpiewisselaar in de Q600, en ik merk nu dat deze zichzelf terugverdient! Dit komt doordat de voorverwarmer niet meer wordt ingeschakeld, ook niet bij buitentemperaturen die hier deze week tot -8.6 zijn gedaald.
Normaliter verbruikt de WTW hier 0.8 kWh per dag, maar in de koude februarimaand van 2021 had ik een gemiddeld 3.15 kWh per dag. Dat is een besparing van 2.3 kWh per dag. Op een hele winter bespaart dat zo'n 100 kWh. Tegen de huidige teruglevertarieven is dat zo'n 70 euro, waarmee de wisselaar zichzelf in 12 jaar terugverdient.
En dan is de comfortwinst dus gratis.
(Hetzelfde geldt overigens voor diverse andere maatregelen, zoals drievoudig glas, WTW-ventilatie etc)
Normaliter verbruikt de WTW hier 0.8 kWh per dag, maar in de koude februarimaand van 2021 had ik een gemiddeld 3.15 kWh per dag. Dat is een besparing van 2.3 kWh per dag. Op een hele winter bespaart dat zo'n 100 kWh. Tegen de huidige teruglevertarieven is dat zo'n 70 euro, waarmee de wisselaar zichzelf in 12 jaar terugverdient.
En dan is de comfortwinst dus gratis.
(Hetzelfde geldt overigens voor diverse andere maatregelen, zoals drievoudig glas, WTW-ventilatie etc)
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
Ik heb een Zehnder ComfoAir Q350 die onlangs in mijn nieuwe woning is geïnstalleerd. Hoe kan ik zien of de enthalpiewisselaar ook daadwerkelijk geleverd/geïnstalleerd is? Ik heb in de opdracht wel staan dat het de ERV type zou moeten zijn.
Maak de Zehnder open en kijk even. Je hebt dan ding (bij mij althans) in 1 minuut open. 7 schroeven en de platen eraf liften.aartvark013 schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 12:50:
Ik heb een Zehnder ComfoAir Q350 die onlangs in mijn nieuwe woning is geïnstalleerd. Hoe kan ik zien of de enthalpiewisselaar ook daadwerkelijk geleverd/geïnstalleerd is? Ik heb in de opdracht wel staan dat het de ERV type zou moeten zijn.
Ik deed dat deze week ook voor het eerst in 5 jaar. Kan opzich geen kwaad om het eens in de paar jaar te doen om schoon te maken aangezien het toch wel redelijk smerig wordt in de unit.
Ok. Zal m eens open maken. Ik zag in het menu van de unit ergens bij “geïnstal= HRV” staan. Ik kan het niet meer terug vinden op internet, maar volgens mij is HRV de standaard uitvoering en niet ERV….Lennnn schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 13:05:
[...]
Maak de Zehnder open en kijk even. Je hebt dan ding (bij mij althans) in 1 minuut open. 7 schroeven en de platen eraf liften.
Dat zegt nog niks, voor hetzelfde geld zijn ze die vergeten te monteren.Lennnn schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 13:07:
Je kunt het waarschijnlijk ook wel zien aan de sifon. Is die afgedopt? Of heb je die überhaupt onder je unit zitten?
Een reguliere heeft een sifon nodig voor condenswater af te voeren.
@aartvark013 kan hem het beste even open maken, wat inderdaad niets voorstelt. In dit filmpje kun je het wel zien:
Toestemming nodig voor bekijken van YouTube
Op deze plek staat ingesloten content die van YouTube afkomstig is. Het tonen van deze inhoud kan ertoe leiden dat YouTube persoonlijke gegevens zoals je IP-adres verwerkt en/of cookies op jouw computer of ander apparaat zet. Hiervoor moet je eerst expliciet toestemming geven voor Sociale media.
Bekijk op YouTubeZehnder ComfoAir Q ODA Sensor replacement guide
Hij moet op ERV staan ja.aartvark013 schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 14:01:
[...]
Ok. Zal m eens open maken. Ik zag in het menu van de unit ergens bij “geïnstal= HRV” staan. Ik kan het niet meer terug vinden op internet, maar volgens mij is HRV de standaard uitvoering en niet ERV….
Wat is je ervaring met energienulshop.nl? De prijs van deze enthalpiewisselaar lijkt me te mooi om waar te zijn.
https://www.energienulsho...r-renovent-excellent.html
Ik zit enorm in dubio: HomEvap bestellen of een enthalpiewisselaar wisselaar bestellen. Heb een Brink Renovent Excellent 400.
https://www.energienulsho...r-renovent-excellent.html
Ik zit enorm in dubio: HomEvap bestellen of een enthalpiewisselaar wisselaar bestellen. Heb een Brink Renovent Excellent 400.
Dit weekend ook een enthalpiewisselaar gemonteerd in onze Zenhder WHR950, relatieve luchtvochtigheid was nog maar 30%. Binnen een paar uur ging het naar 45% (zelf toen het nog zo koud was), zitten nu op 50%.
Hey Lennnn, wij hebben dezelfde klachten hier. Heb je 'm al besteld en geïnstalleerd? Zo ja, merk je meteen effect net als @SikkekLennnn schreef op woensdag 14 december 2022 @ 21:09:
Zojuist één besteld bij Ventishop. Ik heb merkbaar klachten door te lage luchtvochtigheid (droge handen, droge keel, pijnlijke ogen).
Daikin Altherma 3 LT - 6 kW EHBX08D6V+ERGA06DV // 9170wWp op Zuid
Was dit op het moment dat de buitentemperatuur ook fors omhoog ging? Want dan is het best logisch dat ook de luchtvochtigheid binnen omhoog zou gaan, ook zonder enthalpiewisselaar.Sikkek schreef op maandag 19 december 2022 @ 14:36:
Dit weekend ook een enthalpiewisselaar gemonteerd in onze Zenhder WHR950, relatieve luchtvochtigheid was nog maar 30%. Binnen een paar uur ging het naar 45% (zelf toen het nog zo koud was), zitten nu op 50%.
Toen het nog koud was steeg de luchtvochtigheid naar zo'n 45%, daarna werd het warmer buiten. We zitten nu op 50%-55%its_me_ schreef op woensdag 21 december 2022 @ 11:21:
[...]
Was dit op het moment dat de buitentemperatuur ook fors omhoog ging? Want dan is het best logisch dat ook de luchtvochtigheid binnen omhoog zou gaan, ook zonder enthalpiewisselaar.
Hij zit er nu een weekje in. Door de omslag van het weer durf ik nog niet te zeggen dat het aan de enthalpiewisselaar ligt, maar de luchtvochtigheid is nu 48 procent (was 31). Maar ook zonder die wisselaar was het ongetwijfeld flink gestegen.DeWâl schreef op woensdag 21 december 2022 @ 09:57:
[...]
Hey Lennnn, wij hebben dezelfde klachten hier. Heb je 'm al besteld en geïnstalleerd? Zo ja, merk je meteen effect net als @Sikkek
Heb je nu ook nog last van te lage luchtvochtigheid?
nee, nu weer wat beter, dat komt overduidelijk door het weer is onze ervaring.Lennnn schreef op woensdag 21 december 2022 @ 12:07:
[...]
Hij zit er nu een weekje in. Door de omslag van het weer durf ik nog niet te zeggen dat het aan de enthalpiewisselaar ligt, maar de luchtvochtigheid is nu 48 procent (was 31). Maar ook zonder die wisselaar was het ongetwijfeld flink gestegen.
Heb je nu ook nog last van te lage luchtvochtigheid?
Daikin Altherma 3 LT - 6 kW EHBX08D6V+ERGA06DV // 9170wWp op Zuid
Inderdaad installateur geeft nu zelf aan dat ze de verkeerde hebben gemonteerd en dat het de ERV versie had moeten zijn, gaan ze nu omwisselen. Je moet alles controleren blijkt maar weer…..
Mij heeft de enthalpiewisselaar ook positief verrast. Laagste punt was op 15 december met 42%, terwijl ik dit voorjaar (nog met gewone warmtewisselaar) al eens de 26% heb gehaald.Sikkek schreef op woensdag 21 december 2022 @ 11:46:
Toen het nog koud was steeg de luchtvochtigheid naar zo'n 45%, daarna werd het warmer buiten. We zitten nu op 50%-55%
Ik schat dat deze enthalpiewisselaar de luchtvochtigheid in de winter met zeker 10% verhoogt.
Ben er dus erg blij mee, want door de besparing op stroom in het voorverwarmingselement verdient ie zichzelf ook nog terug en genieten we dus gratis van het extra comfort.
Volgens Brink zijn de enthalpiewisselaars voor de Brink Renovent Excellent al een tijdje uitverkocht. Verwachte levering Q3/2023 
Edit: ik heb contact gehad met Brink. De huidige toeleverancier kan niet meer leveren. Brink is bezig met een nieuwe toeleverancier. Verwacht wordt dat er vanaf Q2/Q3-2023 weer geleverd kan worden.

Edit: ik heb contact gehad met Brink. De huidige toeleverancier kan niet meer leveren. Brink is bezig met een nieuwe toeleverancier. Verwacht wordt dat er vanaf Q2/Q3-2023 weer geleverd kan worden.
[ Voor 46% gewijzigd door Joris748 op 28-12-2022 14:55 ]
Mooi om te horen. Bij ons hangt er een Q450 in onze woning met standaard wisselaar. We moeten er nog intrekken, maar zag de enthalpie wisselaar online voor 900euro.Andrehj schreef op woensdag 21 december 2022 @ 19:11:
[...]
Mij heeft de enthalpiewisselaar ook positief verrast. Laagste punt was op 15 december met 42%, terwijl ik dit voorjaar (nog met gewone warmtewisselaar) al eens de 26% heb gehaald.
Ik schat dat deze enthalpiewisselaar de luchtvochtigheid in de winter met zeker 10% verhoogt.
Ben er dus erg blij mee, want door de besparing op stroom in het voorverwarmingselement verdient ie zichzelf ook nog terug en genieten we dus gratis van het extra comfort.
Ik dacht eerst een jaartje af te wachten, maar na jouw commentaar zou ik hem beter gelijk bestellen. Voor hetzelfde geld is die volgend jaar een stuk duurder zoals al de rest.
Nu wonen we in een heel oud huis met genoeg kieren en zag half december de luchtvochtigheid tussen 29 en 35% hangen. We gaan 1km verder wonen, dus het klimaat zal daar niet anders zijn.
EDIT: En ondertussen al uit voorraad. Vorige week nog gebookmarked toen hij op stock was.
[ Voor 4% gewijzigd door Broodro0ster op 28-12-2022 13:53 ]
30x Jinko JKM380M-6RL3 (11.4kWp) 12x oost 90° - 18x west 270°, 45° incl. | Vaillant Arotherm 75/5 | Zehnder ComfoAir Q450 | Tesla Model 3 RWD 2023
Onze ervaringen met een enthalpiewisselaar zijn tot nu toe een beetje wisselend. Wij hebben een vrijstaand huis met een Zehnder E400, opgeleverd met een standaard warmtewisselaar. Ik heb de standaard warmtewisselaar tot begin december erin laten zitten, tot de koude decemberweek met buitentemperaturen richting -10C. Toen merkten we dat de luchtvochtigheid/RH binnenshuis tot onder de 30% zakte, en voelde het erg onprettig (neusklachten, ruwe huid). Ik heb toen de enthalpiewisselaar erin gezet waarmee al vrij snel de RH tot boven de 40% steeg; prima dus.
'Helaas' volgde al snel milder weer en zitten we sindsdien op een RH tussen de 60% en 65%, aan de (te) hoge kant dus. Op de bovenste verdieping zit er 's ochtends ook condens aan de onderkant van kozijnen (triple glas) en aan de onderdorpels richting dakterras. Ik twijfel dus om de gewone wisselaar er weer in te bouwen, maar je blijft dan bezig met wisselen...
'Helaas' volgde al snel milder weer en zitten we sindsdien op een RH tussen de 60% en 65%, aan de (te) hoge kant dus. Op de bovenste verdieping zit er 's ochtends ook condens aan de onderkant van kozijnen (triple glas) en aan de onderdorpels richting dakterras. Ik twijfel dus om de gewone wisselaar er weer in te bouwen, maar je blijft dan bezig met wisselen...
Het probleem met dit soort weer is sowieso al dat het eigenlijk te vochtig is.
Met een dauwpunt van 10-11 graden en een binnen temperatuur van 18.5 zit je al boven de 60%
Tel daar je interne vochtproductie bij op en je zit al snel te hoog. Ook met een gewone wisselaar.
Je enthalpiewisselaar heeft echter inderdaad een iets nadelige invloed op het afvoeren van dat beetje extra geproduceerde vocht.
Met een dauwpunt van 10-11 graden en een binnen temperatuur van 18.5 zit je al boven de 60%
Tel daar je interne vochtproductie bij op en je zit al snel te hoog. Ook met een gewone wisselaar.
Je enthalpiewisselaar heeft echter inderdaad een iets nadelige invloed op het afvoeren van dat beetje extra geproduceerde vocht.
Sparql TV wiki
Dat zou ik ook denken, maar toch zit ik hier (met enthalpiewisselaar) nu op 21 graden binnen en 53% vochtigheid. Prima dus.NovapaX schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 12:19:
Het probleem met dit soort weer is sowieso al dat het eigenlijk te vochtig is.
21 en 18.5 graden maakt nogal een verschil.
Dan zit je op 50% in plaats van 60% met exact dezelfde vochtigheid buiten (dezelfde dauwpunttemperatuur)
Dus dat kan wel kloppen ja.
Dan zit je op 50% in plaats van 60% met exact dezelfde vochtigheid buiten (dezelfde dauwpunttemperatuur)
Dus dat kan wel kloppen ja.
Sparql TV wiki
En, hoe bevalt het?DrkZnl schreef op dinsdag 2 augustus 2022 @ 13:37:
Heb thuis een Q450 en loop al sinds de bouw (2019) tegen luchtvochtigheid problematiek aan, te laag/te hoog.
Heb nu de Enthalpiewisselaar besteld, zeer benieuwd naar het verschil in mijn situatie. Dit topic gelezen te hebbende geeft het goede hoop.
En welke heb je precies besteld? Wat ik online zo vind staat bij vermeld dat het niet geschikt is voor de Q-serie.
Edit; al gevonden, helaas ook wat meer aan de prijs https://ventishop.eu/erv-enthalpie-comfoair-q/
[ Voor 9% gewijzigd door Hertog_Martin op 25-01-2023 18:24 ]
Kan een stuk goedkoper: https://www.groothandel.b...mfoair-q-quality-premium/Hertog_Martin schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 18:09:
En, hoe bevalt het?
En welke heb je precies besteld? Wat ik online zo vind staat bij vermeld dat het niet geschikt is voor de Q-serie.
Edit; al gevonden, helaas ook wat meer aan de prijs https://ventishop.eu/erv-enthalpie-comfoair-q/
Helaas heeft ook hier de inflatie toegeslagen, vorig jaar heb ik de mijne hier besteld voor slechts € 840...
Ik heb helaas maanden moeten wachten op de levering, maar hij zit er sinds 2 weken pas in.Hertog_Martin schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 18:09:
[...]
En, hoe bevalt het?
Wat mij dit jaar sowieso opvalt is dat de vochtigheid door de relatief zachte winter veel beter is in huis.
Waar ik voorgaande jaren elke dag water aan het vullen was in een luchtbevochtiger heb ik dat nu nog niet gedaan. Toen zat ik vaak onder de 40%. Nu zit ik overal rond de 50%, wat voor deze tijd aangenaam is. Vindt het dus moeilijk om te zeggen wat het effect nu is, omdat het weer ook niet het zelfde is. Ik ben dan ook benieuwd wat het verschil zal zijn in de zomer als hij juist de vochtigheid omlaag moet brengen.
Hallo, ik wil graag de enthalpiewisselaar controleren en schoonmaken. Wanneer ik probeer de machine in de servicemodus te zetten, volgens de bijgevoegde video, werkt de code 1010 niet en heb je geen toegang tot de servicemodus. Hoe weet ik wat de juiste code is om in te voeren?
Toestemming nodig voor bekijken van YouTube
Op deze plek staat ingesloten content die van YouTube afkomstig is. Het tonen van deze inhoud kan ertoe leiden dat YouTube persoonlijke gegevens zoals je IP-adres verwerkt en/of cookies op jouw computer of ander apparaat zet. Hiervoor moet je eerst expliciet toestemming geven voor Sociale media.
Bekijk op YouTubeZehnder ComfoAir Q ODA Sensor replacement guide
Ik heb nu circa 3 jaar een enthalpiewisselaar. Mijn ervaring is zeer goed: gehele jaar door circa 50%. Bij heel vochtige dagen loopt het op tot circa 60% maar dat is enkel sporadisch.
Al met al een goede (maar dure) aanschaf.
Jouw code en 2468 kan het ook zijn volgens de knowledge base.
Hopelijk werkt een van die codes
30x Jinko JKM380M-6RL3 (11.4kWp) 12x oost 90° - 18x west 270°, 45° incl. | Vaillant Arotherm 75/5 | Zehnder ComfoAir Q450 | Tesla Model 3 RWD 2023
Heel erg bedankt jongens!!! 4210 werkte perfect en ik kon de enthalpiewisselaar schoonmaken. Erg goed!
Goed te horen, heb je ook ervaring met de situatie voorheen waar er geen enthalpiewisselaar maar een gewone erin zat? Ofwel het verschil door puur alleen het toepassen van de enthalpiewisselaar?_sepulnation_ schreef op maandag 13 februari 2023 @ 09:04:
Ik heb nu circa 3 jaar een enthalpiewisselaar. Mijn ervaring is zeer goed: gehele jaar door circa 50%. Bij heel vochtige dagen loopt het op tot circa 60% maar dat is enkel sporadisch.
1 jaar ervaring zonder de wisselaar. De vochtigheidsgraad was destijds regelmatig erg laat (40% of minder). Omdat dit niet goed is voor een parketvloer heb ik destijds de enthalpiewisselaar aangeschaft.mikeyzut schreef op dinsdag 14 februari 2023 @ 12:17:
[...]
Goed te horen, heb je ook ervaring met de situatie voorheen waar er geen enthalpiewisselaar maar een gewone erin zat? Ofwel het verschil door puur alleen het toepassen van de enthalpiewisselaar?
Een Enthalpiewisselaar doet 3 tot 5% als je niets doet behalve de wisselaar plaatsen, maar ga je ook met een luchtbevochtiger aan de gang dan merk je de kracht van de Enthalpiewisselaar goed, een luchtbevochtiger hoeft fors minder te doen.
Ik heb hier dan een decentraal WTW en de wisselaar doet zijn werk goed(voorheen ventilatie C) en altijd veel te droog in huis en viel amper tegenop te bevochtigen.
En nogmaals het maakt zelf geen vocht, als de vocht er niet is kan die het ook niet terug winnen.
Ik heb hier dan een decentraal WTW en de wisselaar doet zijn werk goed(voorheen ventilatie C) en altijd veel te droog in huis en viel amper tegenop te bevochtigen.
En nogmaals het maakt zelf geen vocht, als de vocht er niet is kan die het ook niet terug winnen.
[ Voor 11% gewijzigd door mr_evil08 op 05-03-2023 19:20 ]
WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M
Ik merk hier dat we zelf (2 volwassen, 2 kinderen, was laten drogen, koken etc) genoeg voch produceren om de luchtvochtigheid op peil te houden met een enthalpiewisselaar. Vooralsnog geen lucht bevochtiger nodig.mr_evil08 schreef op zondag 5 maart 2023 @ 19:12:
Een Enthalpiewisselaar doet 3 tot 5% als je niets doet behalve de wisselaar plaatsen, maar ga je ook met een luchtbevochtiger aan de gang dan merk je de kracht van de Enthalpiewisselaar goed, een luchtbevochtiger hoeft fors minder te doen.
Recent kwam ik de Mitsubischi Lossnay tegen.
Ze adverteren hier niet zo heftig mee heb ik het idee en nog minder met het feit dat deze feitelijk een enthalpiewisselaar heeft. De verkrijgbaarheid is matig maar lijkt mij wel een mooi product.
Ze adverteren hier niet zo heftig mee heb ik het idee en nog minder met het feit dat deze feitelijk een enthalpiewisselaar heeft. De verkrijgbaarheid is matig maar lijkt mij wel een mooi product.
Eksit
En ook een compact model zo te zien. Fijn als je weinig plek hebt,
Mijn Q600 ERV is vandaag geleverd.
Besteld in augustus.
Besteld in augustus.
Sparql TV wiki
Is het niet zo dat droge lucht minder energie kost om op te warmen? Dat wordt immers vaak genoemd als een van de voordelen van ventilatie.Andrehj schreef op woensdag 14 december 2022 @ 21:21:
Hier zit er sinds deze zomer ook een enthalpiewisselaar in de Q600, en ik merk nu dat deze zichzelf terugverdient! Dit komt doordat de voorverwarmer niet meer wordt ingeschakeld, ook niet bij buitentemperaturen die hier deze week tot -8.6 zijn gedaald.
En dan is de comfortwinst dus gratis.![]()
Verschil is echt marginaal. Niet noemenswaardig in ieder geval.
Beeldvorming: De enthalpie van 21°C/90% is 56.81 kJ/kg, van 21°C/50% is 40.75 kJ/kg. Een meetbaar verschil, maar niet schokkend.
Voor op temperatuur houden is het sowieso niet relevant en qua ventileren ook niet, eigenlijk. Ik hoop dat je ruim voor de 90% al maatregelen neemt
Voor op temperatuur houden is het sowieso niet relevant en qua ventileren ook niet, eigenlijk. Ik hoop dat je ruim voor de 90% al maatregelen neemt
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
Monenteel hebben we nog helemaal geen ventilatie, en ik zit nu nog in de orienterende fase qua WTW.
Te lage luchtvochtigheid wordt hier veel genoemd als probleem, maar bij ons is deze juist te hoog. In de badkamer staat zelfs schimmel op het plafond. Ook niet best voor de gezondheid...
/f/image/Y6veLPp7ED3q19fQ5YOKF6vX.png?f=fotoalbum_large)
De reden dat we WTW willen is in de eerste plaats CO2 omlaag krijgen en daarnaast ook luchtvochtigheid omlaag. Nu zal dat met elke vorm van ventilatie wel lukken, maar enthalpiewissel klinkt in eerste instantie dan wel tegengesteld aan ons doel.
Het ontbreken van afvoermogelijkheden op de zolder is dan weer wel een punt om voor EW te kiezen.
Te lage luchtvochtigheid wordt hier veel genoemd als probleem, maar bij ons is deze juist te hoog. In de badkamer staat zelfs schimmel op het plafond. Ook niet best voor de gezondheid...
/f/image/Y6veLPp7ED3q19fQ5YOKF6vX.png?f=fotoalbum_large)
De reden dat we WTW willen is in de eerste plaats CO2 omlaag krijgen en daarnaast ook luchtvochtigheid omlaag. Nu zal dat met elke vorm van ventilatie wel lukken, maar enthalpiewissel klinkt in eerste instantie dan wel tegengesteld aan ons doel.
Het ontbreken van afvoermogelijkheden op de zolder is dan weer wel een punt om voor EW te kiezen.
@Andrehj hoe staat de jaarscore er inmiddels bij als je kijkt naar RV binnen, binnen temperatuur en buitentemperatuur kijkend naar HRV vs ERV?
Meetrapport luchtvochtigheidsmetingen: Jaar met HRV versus een jaar met ERV
Voordat ik de enthalpiewisselaar installeerde heb ik de luchtvochtigheidsmetingen (van de binnenlucht) van mijn weerstation opgeslagen (Domoticz bewaart die maar een jaar).De grafiek (van HRV dus) zag er toen zo uit:
/f/image/7DFXMNHKndLVgvRU0nHxLcX5.png?f=fotoalbum_large)
De waarden varieerden van minimaal 26 tot maximaal 67%. Vooral die 26% is onaangenaam laag.
Met ERV (enthalpiewisselaar) is de verbetering best groot:
/f/image/43qtDJJTIMWBjkVbmkgJCDj3.png?f=fotoalbum_large)
De waarden variëren nu van minimaal 40 tot maximaal 63% (let op de veranderde Y-as links), waarmee het bereik t.o.v. de HRV bijna halveert!
De winst (die ik niet zo groot had verwacht) zit vooral in de winter, waarin de luchtvochtigheid nu steeds boven de 40% blijft, wat echt een pak aangenamer is dan met de standaard warmtewisselaar.
Maar ook in de zomer lijken de piekjes iets lager uit te vallen. We zijn dus erg tevreden over de enthalpiewisselaar.
(@fietsenrex )
Nice dat ziet er best netjes uit.Andrehj schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 22:35:toon volledige berichtMeetrapport luchtvochtigheidsmetingen: Jaar met HRV versus een jaar met ERV
Voordat ik de enthalpiewisselaar installeerde heb ik de luchtvochtigheidsmetingen (van de binnenlucht) van mijn weerstation opgeslagen (Domoticz bewaart die maar een jaar).
De grafiek (van HRV dus) zag er toen zo uit:
[Afbeelding]
De waarden varieerden van minimaal 26 tot maximaal 67%. Vooral die 26% is onaangenaam laag.
Met ERV (enthalpiewisselaar) is de verbetering best groot:
[Afbeelding]
De waarden variëren nu van minimaal 40 tot maximaal 63% (let op de veranderde Y-as links), waarmee het bereik t.o.v. de HRV bijna halveert!
De winst (die ik niet zo groot had verwacht) zit vooral in de winter, waarin de luchtvochtigheid dus steeds boven de 40% blijft, wat echt een pak aangenamer is dan met de standaard warmtewisselaar.
Maar ook in de zomer lijken de piekjes iets lager uit te vallen. We zijn dus erg tevreden over de enthalpiewisselaar.
(@fietsenrex )
Ook zonder te kijken naar de veranderde schaal is de ERV een stuk stabieler.
Heb je ook nog een verschil in energie verbruik kunnen opmerken?
Ondanks de gigantisch zonnige zomer en milde winter afgelopen jaar?
Energieverbruik van wat?fietsenrex schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 06:19:
Heb je ook nog een verschil in energie verbruik kunnen opmerken?
Qua WP merk ik geen verschil. De WTW zelf verbruikt normaliter ook hetzelfde. Maar bij vorst merk ik wel een enorm verschil. Bij gebruik van een ERV wordt de voorverwarmer (bij Zehnder) namelijk nauwelijks meer gebruikt.
Zo verbruikt mijn WTW ca 0.85 kWh per dag, maar in de koude maand februari 2021 was dat maar liefst 3.15 kWh per dag. Dan bespaart de ERV toch ca 65 kWh (* 80%, want de WP moet natuurlijk wat extra zijn best doen).
Ik doelde op de algehele stookkosten om het huis warm of koel te krijgen/houden.Andrehj schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 14:38:
[...]
Energieverbruik van wat?
Qua WP merk ik geen verschil. De WTW zelf verbruikt normaliter ook hetzelfde. Maar bij vorst merk ik wel een enorm verschil. Bij gebruik van een ERV wordt de voorverwarmer (bij Zehnder) namelijk nauwelijks meer gebruikt.
Zo verbruikt mijn WTW ca 0.85 kWh per dag, maar in de koude maand februari 2021 was dat maar liefst 3.15 kWh per dag. Dan bespaart de ERV toch ca 65 kWh (* 80%, want de WP moet natuurlijk wat exgtra zijn best doen).
Ik heb hier posts gezien (weet niet of die ook van joh waren) dat bij een hogere luchtvochtigheid de gewenste temperatuur omlaag kan omdat de nattere lucht warmer aan zou voelen.
Zelfde geld voor de zomermaanden, omdat er minder vocht in de ingeblazen lucht zou zitten voelt het koeler aan waardoor de koeling in huis minder hard hoeft te werken om het koel te laten voelen.
Blijft interessant om te zien Andrehj.. Ons nieuwbouwhuis is nog te vochtig om echt resultaat te kunnen zien van de enthalpiewisselaar. De Q350 blijft wel erg fijn so far
wat een enorm stil ding vergeleken met de WHR930
Het heeft zondag en vandaag geregend bij ons. Wij zijn dit weekend in onze nieuwe woning getrokken en de luchtvochtigheid is nu 65% in huis. Buiten is het een 60%.
Zou een enthalpiewisselaar het dan stabieler houden? 65% voelt al vrij klam aan. Zeker om te slapen.
Zou een enthalpiewisselaar het dan stabieler houden? 65% voelt al vrij klam aan. Zeker om te slapen.
Rv zegt niks zonder temperatuur, maar een enthalpiewisselaar houdt het in het algemeen binnen constanter. Mocht je dus bouwvocht willen drogen dan kan je adhv het verschil in dauwpunt (of absolute luchtvochtigheid) tussen binnen en buiten besluiten met de ramen open te ventileren.
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
Ook ik zit te twijfelen tussen een non enthalpiewisselaar van brink (flair 300) of toch met enthalpiewisselaar. Het verschil is +- 1100 euro 
Is het echt de 3200 euro waard ?
Onze woning komt uit 2002/2003 en de huidige wtw heeft het begeven na 21 jaar.
https://www.ventilatielan...4-0-enthalpie-rechts.html

[ Voor 16% gewijzigd door Possible op 26-06-2023 23:28 ]
Gasloos sinds 2020 - 3240wp-Z Live 5100wp-W Live 8340wp-Merged Live Altantic Explorer 200 Live
Bij temperaturen onder de nul moet je zonder enthalpiewisselaar al snel een vorstbeveiliging aan, wat aardig energieintensief is. Met enthalpiewisselaar is dit minder een issue omdat de uitgaande lucht minder vocht bevat wat kan bevriezen.hneel schreef op zondag 4 juni 2023 @ 14:00:
[...]
Is het niet zo dat droge lucht minder energie kost om op te warmen? Dat wordt immers vaak genoemd als een van de voordelen van ventilatie.
Let ook op de levertijd, dat is nog steeds dramatisch sinds Corona.... Voor je voorbeeld is de levertijd indicatie 20 weken.Possible schreef op maandag 26 juni 2023 @ 23:26:
Ook ik zit te twijfelen tussen een non enthalpiewisselaar van brink (flair 300) of toch met enthalpiewisselaar. Het verschil is +- 1100 euro
"Never wrestle with a pig – it gets mud all over you and the pig likes it."
Ja idd… maar die prijs .. dat is echt even een ding tegenwoordig .SpongeRob schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 08:33:
[...]
Let ook op de levertijd, dat is nog steeds dramatisch sinds Corona.... Voor je voorbeeld is de levertijd indicatie 20 weken.
Gasloos sinds 2020 - 3240wp-Z Live 5100wp-W Live 8340wp-Merged Live Altantic Explorer 200 Live
De graaiflatie is inderdaad alom aanwezig tegenwoordig...Possible schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 10:27:
[...]
Ja idd… maar die prijs .. dat is echt even een ding tegenwoordig .

"Never wrestle with a pig – it gets mud all over you and the pig likes it."
Ik verwacht dat ze daar in de rest van de bouw snel op terug komen (energiebesparende maatregelen zal nog wel wat langer "hot" blijven)SpongeRob schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 10:58:
[...]
De graaiflatie is inderdaad alom aanwezig tegenwoordig...
It's time to play the music, it's time to light the lights
Wat is momenteel jullie luchtvochtigheid in huis met een enthalpiewisselaar in de wtw? Ik heb de laatste tijd tussen 60 en 70%. Het huis is wel luchtdicht gebouwd en de afzuigkap is voorzien van een plasmafilter, dus geen afvoer naar buiten. Ook een hond in huis die met dit weer regelmatig moet worden afgedroogd.
Zubadan 11,2, 50x170Wp SF, WTW Orcon HRC400, Douche WTW Qblue v6, Wijas POW lcd multi doorstromer
63. Maar de enthalpiewisselaar doet nu ook niet veel toch? Dat is toch vooral om hem op niveau te houden in de droge wintermaanden. Dacht ik althans (dat is iig waar ik hem voor heb gekocht).bbn_ldp schreef op donderdag 3 augustus 2023 @ 10:40:
Wat is momenteel jullie luchtvochtigheid in huis met een enthalpiewisselaar in de wtw? Ik heb de laatste tijd tussen 60 en 70%. Het huis is wel luchtdicht gebouwd en de afzuigkap is voorzien van een plasmafilter, dus geen afvoer naar buiten. Ook een hond in huis die met dit weer regelmatig moet worden afgedroogd.
Nu 61% maar wel een kookafzuiging naar buiten. Maar ik heb hier een paar maanden geleden nog een meetverslag gepost waaruit bleek dat de enthalpie-wisselaar ook in de zomer de pieken wat weghaalt. In de winter zit echter verreweg de grootste winst.bbn_ldp schreef op donderdag 3 augustus 2023 @ 10:40:
Hier heeft de afgelopen week de relatieve vochtigheid geschommeld tussen de 49 en 73%. Een flink deel van de tijd zat de rV boven de 60%, wat ik minder aangenaam vind.
De temperatuur heeft geschommeld tussen de 22 en 25 graden Celcius. Dit alles met een reguliere wtw zonder enthalpie wisselaar. Betreft een recente woning. Benieuwd naar jullie getallen, vooral met WTW.
De temperatuur heeft geschommeld tussen de 22 en 25 graden Celcius. Dit alles met een reguliere wtw zonder enthalpie wisselaar. Betreft een recente woning. Benieuwd naar jullie getallen, vooral met WTW.
Maximaal 62% met enthalpie-wisselaar (en uiteraard WTW).its_me_ schreef op donderdag 3 augustus 2023 @ 15:57:
Hier heeft de afgelopen week de relatieve vochtigheid geschommeld tussen de 49 en 73%. Een flink deel van de tijd zat de rV boven de 60%, wat ik minder aangenaam vind.
Bedankt voor jullie reacties. Blijkbaar heeft het dan te maken met het vocht wat we met de hond en op onze kleding naar binnen halen. Ik dacht altijd dat de enthalpiewisselaar het rond de 50% moest houden, ongeacht het weer.
@Andrehj op welke stand draait jou wtw of regelt hij het automatisch? Ik heb hem meestal op 1, behalve bij douchen en koken naar 3.
@Andrehj op welke stand draait jou wtw of regelt hij het automatisch? Ik heb hem meestal op 1, behalve bij douchen en koken naar 3.
Zubadan 11,2, 50x170Wp SF, WTW Orcon HRC400, Douche WTW Qblue v6, Wijas POW lcd multi doorstromer
Niet bedoeld om het vergelijkingsfeestje te vergallen… Maar ik heb 4 systemen die de relatieve vochtigheid kunnen meten eens naast elkaar gezet. En er zit 12% tussen de laagste en de hoogste RV: momenteel 61% - 73%.
Het is dus de vraag wat de waarde van vergelijken is.
Hij staat altijd op 220 m3/u, behalve als er langdurig bezoek is, dan gaat ie hoger ivm de CO2 in de woonkamer.bbn_ldp schreef op donderdag 3 augustus 2023 @ 19:15:
Bedankt voor jullie reacties. Blijkbaar heeft het dan te maken met het vocht wat we met de hond en op onze kleding naar binnen halen. Ik dacht altijd dat de enthalpiewisselaar het rond de 50% moest houden, ongeacht het weer.
Zie mijn meetrapport hierboven: Andrehj in "Enthalpiewisselaar tbv WTW balansventilatie"Franciesco schreef op donderdag 3 augustus 2023 @ 20:27:
Niet bedoeld om het vergelijkingsfeestje te vergallen… Maar ik heb 4 systemen die de relatieve vochtigheid kunnen meten eens naast elkaar gezet. En er zit 12% tussen de laagste en de hoogste RV: momenteel 61% - 73%.
Na een jaar lang meten zonder en daarna een jaar lang mét enthalpie-wisselaar bleek ook in de zomer de rlv wat lager te liggen.
Alles gemeten met dezelfde meter op dezelfde plek.
@Andrehj ja, had ik gezien. Interessant!
Mijn opmerking over vergelijken van de RV ging over vergelijken tussen verschillende forumleden en dus (waarschijnlijk) ook verschillende meters. De betrouwbaarheid van een dergelijk vergelijk is mogelijk niet erg hoog, afgaande op mijn ervaring met 4 verschillende meters die dus max 12% uit elkaar lagen.
Mijn opmerking over vergelijken van de RV ging over vergelijken tussen verschillende forumleden en dus (waarschijnlijk) ook verschillende meters. De betrouwbaarheid van een dergelijk vergelijk is mogelijk niet erg hoog, afgaande op mijn ervaring met 4 verschillende meters die dus max 12% uit elkaar lagen.
Correct punt. De rV meter (een awair element) die ik gebruik heeft volgens de fabrikant een afwijking van +/-2%. Ik acht deze dus redelijk betrouwbaar.Franciesco schreef op donderdag 3 augustus 2023 @ 21:50:
@Andrehj ja, had ik gezien. Interessant!
In het centrale balans wtw-topic kwam ik een bericht tegen over mogelijke subiside voor ventilatie:
https://www.installatie.n...gers-mogelijk-al-in-2024/
Daarin wordt door Binnenklimaat Nederland aangegeven dat zo'n subiside pas zou moeten gelden bij een rendement van 90% of hoger. Zou dat betekenen dat een enthalpie variant niet in aanmerking komt? Ook handig om te weten voor de mensen die nu twijfelen.
https://www.installatie.n...gers-mogelijk-al-in-2024/
Daarin wordt door Binnenklimaat Nederland aangegeven dat zo'n subiside pas zou moeten gelden bij een rendement van 90% of hoger. Zou dat betekenen dat een enthalpie variant niet in aanmerking komt? Ook handig om te weten voor de mensen die nu twijfelen.
Ik neem aan dat daar nog over nagedacht wordt, want het thermisch rendement is zonder vochtterugwinning kunstmatig hoog door het wel toevoegen van condensatiewarmte en niet aftrekken van de bijbehorende verdampingswarmte die nodig is om het binnenklimaat constant te houden.
Overigens heeft mijn enthalpie-wtw een > 90% rendement op de laagste twee standen dus ook daar hangt het af van de exacte invulling van de regelgeving.
Overigens heeft mijn enthalpie-wtw een > 90% rendement op de laagste twee standen dus ook daar hangt het af van de exacte invulling van de regelgeving.
Had je dan niet één of twee slechte te pakken?Franciesco schreef op donderdag 3 augustus 2023 @ 21:50:
De betrouwbaarheid van een dergelijk vergelijk is mogelijk niet erg hoog, afgaande op mijn ervaring met 4 verschillende meters die dus max 12% uit elkaar lagen.
Ik heb er hier zeven naast elkaar gehad (waarvan vier dezelfde), bij drie verschillende vochtigheidsgraden. Zes zaten consequent binnen 2% van elkaar. De zevende week duidelijk meer af, maar nog wel altijd minder dan 10%. Vijf van de zes heb ik op het gemiddelde van de eerste zes gekalibreerd.
Op de zesde en zevende zag ik niet hoe. Sowieso was de afwijking van de zevende niet consequent en was dit een volstrekt 'no name' apparaatje. Dat heb ik weggegooid.
@Gwaihir dat er 1 of twee slechte tussen zaten kan goed zijn. Mijn bericht was puur om aan te geven dat niet alle meters een betrouwbaar resultaat weergeven. En als je dat niet weet van de gebruikte meter, dan kan vergelijken een vertekend beeld geven.
Ik ben het met je eens. Dat is ook belangrijk geweest bij de keuze voor mijn enthalpie-wtw. Maar het is maar de vraag of er rekening mee gehouden wordt. Op het energielabel wordt daar iig niet over nagedacht.Proton_ schreef op dinsdag 29 augustus 2023 @ 11:11:
Ik neem aan dat daar nog over nagedacht wordt, want het thermisch rendement is zonder vochtterugwinning kunstmatig hoog door het wel toevoegen van condensatiewarmte en niet aftrekken van de bijbehorende verdampingswarmte die nodig is om het binnenklimaat constant te houden.
Kan je uit ervaring vertellen dat het niets uitmaakt, het verschil zit hem in hoe de WTW ermee omgaat, of deze eerst nog de bypassklep of afvoer fan sneller laat draaien(onbalans) of meteen de voorverwarmer gaat gebruiken.johanPo schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 06:29:
[...]
Bij temperaturen onder de nul moet je zonder enthalpiewisselaar al snel een vorstbeveiliging aan, wat aardig energieintensief is. Met enthalpiewisselaar is dit minder een issue omdat de uitgaande lucht minder vocht bevat wat kan bevriezen.
De wisselaar in de unit bevriest net zo snel omdat de ingaande kanalen vochtiger zijn met een Enthalpiewisselaar terwijl zonder deze wisselaar direct via riool wordt afgevoert en niet nog eens in contact komt met ingaande kanalen.
Een enthalpiewisselaar is van soort papier dat vocht doorlaat naar de kanalen terwijl een "gewone" een niet vochtdoorlatende wand heeft.
Het bevriezen kan al gebeuren met buitentemperaturen vanaf 4c(afhankelijk van omstandigheden).
Een 300 watt voorverwarmer betekend niet dat die met het Nederlandse klimaat 24/7 op 300 watt staat te stampen, dat element is berekend om nog op extreme omstandigheden te functioneren zoals -20 en maximaal ventileren.
Het element zal dus "moduleren".
[ Voor 44% gewijzigd door mr_evil08 op 30-08-2023 11:12 ]
@mr_evil08 de theorie zegt dat al het uitgaande vocht dat weer naar de inkomende stroom gaat in het deel dat boven nul is, niet meer kan aanvriezen. Bij een gewone wisselaar kan dat wel gebeuren.
In het traject 20°C@50%RV -> 0°C@100% verlies je 4,2 gram water per kg lucht, van 0°C@100% naar -10°C@100% maar iets van 2 gram. Dat zou de snelheid van ijs-aangroei sowieso tot 1/3 moeten beperken.
Het is dus inderdaad niet zo dat bevriezen geheel vermeden wordt, maar hij bevriest wel veel minder snel. De kosten van onbalans/voorverwarmen zijn dus ook veel kleiner.
In het traject 20°C@50%RV -> 0°C@100% verlies je 4,2 gram water per kg lucht, van 0°C@100% naar -10°C@100% maar iets van 2 gram. Dat zou de snelheid van ijs-aangroei sowieso tot 1/3 moeten beperken.
Het is dus inderdaad niet zo dat bevriezen geheel vermeden wordt, maar hij bevriest wel veel minder snel. De kosten van onbalans/voorverwarmen zijn dus ook veel kleiner.
@Proton_ Hou je wel rekening mee het feit dat het hier om luchtstromen gaat en niet stilstaand lucht van buiten?
Net als de mens kan gevoelstemperatuur erg verschillen als je rekening houdt met windsnelheden.
Water kan ook veel sneller bevriezen als er wind langs gaat.
Edit: vanwege het comfort zou ik wel altijd een Enthalpiewisselaar nemen, woningen met actief ventilatie worden snel te droog in de winter, wel weer afhankelijk tot hoe hoog de verwarming staat uiteraard.
Net als de mens kan gevoelstemperatuur erg verschillen als je rekening houdt met windsnelheden.
Water kan ook veel sneller bevriezen als er wind langs gaat.
Edit: vanwege het comfort zou ik wel altijd een Enthalpiewisselaar nemen, woningen met actief ventilatie worden snel te droog in de winter, wel weer afhankelijk tot hoe hoog de verwarming staat uiteraard.
[ Voor 39% gewijzigd door mr_evil08 op 30-08-2023 11:49 ]
@mr_evil08 Dat maakt nauwelijks uit, het punt is dat je het vocht dat je van 20->0 of 4 graden door het membraan kwijtraakt niet als ijs terug gaat vinden. In tegenstelling tot bij een gewone wisselaar.
lijkt me dus sterk. Hij bevriest uiteindelijk wel, maar minder snel. Maatregelen om bevriezen tegen te gaan (voorverwarmer, onbalans, ontdooicyclus) kosten dus ook op jaarbasis minder energie.De wisselaar in de unit bevriest net zo snel
Na een lange levertijd de enthalpie wisselaar toegepast in de Q450.
De installatie handleiding was erg onvolledig. (Op internet kwam ik er pas achter dat je in het menu de wisselaar nog op ERV moet zetten.)
Ook het wel of niet afsluiten van de condens sifon staat niet goed beschreven in de installatie manual.
Probleem: er hangt opeens een enorme penetrante muffe geur in het huis sinds ik de enthalpie wisselaar heb toegepast.
Hebben meer mensen hier last van? (Kan dit aan de enthalpie wisselaar liggen?)
Thanks!
De installatie handleiding was erg onvolledig. (Op internet kwam ik er pas achter dat je in het menu de wisselaar nog op ERV moet zetten.)
Ook het wel of niet afsluiten van de condens sifon staat niet goed beschreven in de installatie manual.
Probleem: er hangt opeens een enorme penetrante muffe geur in het huis sinds ik de enthalpie wisselaar heb toegepast.
Hebben meer mensen hier last van? (Kan dit aan de enthalpie wisselaar liggen?)
Thanks!
Soms gebeurd dat bij een nieuwe wisselaar, moet echt binnen een dag weg zijn. Mocht het blijven dan kun je de wisselaar altijd een keer spoelen met water.
Bedankt, de rare lucht is nu al een week zo.-SimJoc- schreef op donderdag 7 september 2023 @ 06:40:
Soms gebeurd dat bij een nieuwe wisselaar, moet echt binnen een dag weg zijn. Mocht het blijven dan kun je de wisselaar altijd een keer spoelen met water.
Tevens heeft de WTW Q450 een externe vocht en co2 sensor gekoppeld.
- Nu de Enthalpie wisselaar afgespoeld met water, en weer terug geplaatst..
- Sifon condensaansluiting los gekoppeld, en afgedopt aan de onderkant van de WTW unit.
Nu maar weer afwachten als het probleem is opgelost.
^Heb je er op gelet of de sifon uitgedroogd was? Als je overschakelt naar enthalpiewisselaar heb je geen condens meer en droogt de sifon relatief snel op, waardoor je rioolgeur in de ventilatie kan krijgen.
Ik heb op mijn (gewone) WTW een balsifon zitten, die kan niet uitdrogen; maar als je een klassieke sifon hebt zou je er wat slaolie in kunnen gieten, dat droogt niet op en het water komt er wel nog door (bijvoorbeeld als je de sifon liever niet weghaalt).
Ik heb op mijn (gewone) WTW een balsifon zitten, die kan niet uitdrogen; maar als je een klassieke sifon hebt zou je er wat slaolie in kunnen gieten, dat droogt niet op en het water komt er wel nog door (bijvoorbeeld als je de sifon liever niet weghaalt).
[ Voor 5% gewijzigd door naftebakje op 07-09-2023 12:16 ]
Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.
Het is nu terug warm buiten we zijn aan het koelen met vloerverwarming en ventilo convectoren. 16°C aanvoer is niet meer haalbaar door de hogevochtigheid. Er loopt iets van een 18-19°C door de leidingen nu en de vochtigheidsgraad in de slaapkamers zit nu op 68-70%, wat klam aanvoelt.
Kan een enthalpiewisselaar in deze situatie helpen? Ik vermoed van niet gezien het buiten ook vrij vochtig is, maar ik hoor graag jullie ervaring.
Al denk ik dat een enthalpiewisselaar sowieso geen slechte investering is naar de winter toe. Langs de andere kant moeten we de eerste winter nog meemaken in deze woning maar de kans lijkt me groot dat we met een droge keel gaan rond lopen deze winter.
Kan een enthalpiewisselaar in deze situatie helpen? Ik vermoed van niet gezien het buiten ook vrij vochtig is, maar ik hoor graag jullie ervaring.
Al denk ik dat een enthalpiewisselaar sowieso geen slechte investering is naar de winter toe. Langs de andere kant moeten we de eerste winter nog meemaken in deze woning maar de kans lijkt me groot dat we met een droge keel gaan rond lopen deze winter.