Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -SimJoc-
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
peternofx schreef op donderdag 7 september 2023 @ 10:27:
[...]

Bedankt, de rare lucht is nu al een week zo.
Tevens heeft de WTW Q450 een externe vocht en co2 sensor gekoppeld.

- Nu de Enthalpie wisselaar afgespoeld met water, en weer terug geplaatst..
- Sifon condensaansluiting los gekoppeld, en afgedopt aan de onderkant van de WTW unit.

Nu maar weer afwachten als het probleem is opgelost.
@naftebakje heeft het antwoord gegeven. Sifon moet echt woorden afgedopt, droogt binnen no time uit en dan krijg je de rioollucht in je wtw.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -SimJoc-
  • Niet online
Broodro0ster schreef op vrijdag 8 september 2023 @ 13:38:
Kan een enthalpiewisselaar in deze situatie helpen? Ik vermoed van niet gezien het buiten ook vrij vochtig is, maar ik hoor graag jullie ervaring.
Nee die zal daar niet aan kunnen helpen. Momenteel is het bij mij ook rond de 68% binnen al voelt het niet vochtig. Ik koel nu nog met 16 graden, en heb een heel klein beetje condens op mijn verdeler.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 22:20
Broodro0ster schreef op vrijdag 8 september 2023 @ 13:38:
Het is nu terug warm buiten we zijn aan het koelen met vloerverwarming en ventilo convectoren. 16°C aanvoer is niet meer haalbaar door de hogevochtigheid. Er loopt iets van een 18-19°C door de leidingen nu en de vochtigheidsgraad in de slaapkamers zit nu op 68-70%, wat klam aanvoelt.
Kan een enthalpiewisselaar in deze situatie helpen? Ik vermoed van niet gezien het buiten ook vrij vochtig is, maar ik hoor graag jullie ervaring.
Ja, maar je moet het vocht in de woning kwijt. Dus je ontkomt niet aan de condenserende koeling.
De ideale combi is dus om op de bovenste verdieping van je woning airco te installeren en daar ook veel ventilatielucht in te blazen.
Daardoor ontvochtig je de woning. En die relatief droge lucht hou je dan binnen door het gebruik van de enthalpiewisselaar.
Op deze manier zorgt de WTW-ventilatie niet alleen voor het distribueren van de koelte in de woning, maar ook voor het distribueren van het vocht.
(Daarbij koelen we 's nachts (hoogste rendement) ook nog met de L/W WP, om de betonmassa naar onder de 23°C te koelen.)
Deze combinatie bevalt bij ons uitstekend, hierdoor hebben altijd een zeer prettig klimaat in huis.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NovapaX
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 02-05 12:30
De enthalpiewisselaar doet op zichzelf niets om de vochtigheid te verlagen.
Wel kan deze het effect van een luchtontvochtiger vergroten.

zie ook hier: Gwaihir in "Enthalpiewisselaar tbv WTW balansventilatie"

1740Wp: 12xSF145-S @ Hosola 1600TL [pvoutput]
Sparql TV wiki

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NovapaX
Andrehj schreef op vrijdag 8 september 2023 @ 16:57:
[...]

Ja, maar je moet het vocht in de woning kwijt. Dus je ontkomt niet aan de condenserende koeling.
De ideale combi is dus om op de bovenste verdieping van je woning airco te installeren en daar ook veel ventilatielucht in te blazen.
Daardoor ontvochtig je de woning. En die relatief droge lucht hou je dan binnen door het gebruik van de enthalpiewisselaar.
Op deze manier zorgt de WTW-ventilatie niet alleen voor het distribueren van de koelte in de woning, maar ook voor het distribueren van het vocht.
(Daarbij koelen we 's nachts (hoogste rendement) ook nog met de L/W WP, om de betonmassa naar onder de 23°C te koelen.)
Deze combinatie bevalt bij ons uitstekend, hierdoor hebben altijd een zeer prettig klimaat in huis.
Slim!
Maar als je (te) veel zonnepanelen hebt kun je bij dit weer ook prima overdag flink koelen om je eigengebruik ver verhogen, zeker als je toch slechts een zeer beperkte vergoeding krijgt voor teruggeveerde energie.
(Niet dat je de energie hoeft te verspillen, maar je kunt daarmee verbruik in de duren uren aan begin van de avond voorkomen.)

Sparql TV wiki

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• natural colour
  • Registratie: April 2022
  • Nu online
Een losse enthalpiewisselaar voor de Brink WTW kost €2144,= net zoveel als de complete WTW unit zelf, mij te veel, ik heb gisteren 2 WTW units van Brink besteld.

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jannibal23
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 21:08
Geïntegreerd zijn ze ongeveer €1300. Alsnog een sloot geld, maar iets betaalbaarder.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• peternofx
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 26-09-2024
-SimJoc- schreef op vrijdag 8 september 2023 @ 14:03:
[...]

@naftebakje heeft het antwoord gegeven. Sifon moet echt woorden afgedopt, droogt binnen no time uit en dan krijg je de rioollucht in je wtw.
Bedankt, de wisselaar afgespoeld, en de condens drain afgedopt.
Probleem is opgelost.👍

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mdi2022
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 24-07-2024
Andrehj schreef op vrijdag 8 september 2023 @ 16:57:
[...]

Interessant! Ik ben sterk in twijfel over het installeren van een airco beneden omdat de vloerkoeling me positief heeft verrast deze zomer. Het naar beneden brengen van de luchtvochtigheid met behulp van een airco boven zou fijn bij-effect zijn.

Maar wat is bij jou "veel" ventilatielucht? Voor nu zal er eerst een airco komen in de slaapkamer waarvandaan met 2 ventielen zo'n 100m3 wordt aangevoerd. In totaal gaat het om 175m3 begane grond, 175m3 1e verdieping en zo'n 100m3 op zolder.

Ik heb een lucht/water warmtepomp en een q600 enthalpie. Zou jij er dan voor kiezen om op de begane grond, nu het nog helemaal open ligt, geen airco te installeren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krisp
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online

Krisp

like.no.other

Ik twijfel enorm of ik de enthalpiewisselaar, in ieder geval tijdelijk, niet gewoon moet inwisselen voor een 'gewone' wisselaar.

Ik heb in mijn bestaande woning (1993) een WTW ingebouwd met enthalpiewisselaar (sinds dec 2022). De ventilatie werkt prima (en wordt ook aangestuurd via CO2), maar het is sindsdien systematisch te vochtig. Initieel kwam dat doordat het huis nog moest drogen (alles was gestuct), maar het huis zit systematisch tussen de 65-75% luchtvochtigheid.

Als oplossing heb ik sinds donderdagavond (26 okt) een ontvochtiger neergezet. Die heeft inmiddels zo'n 30 liter water uit huis gehaald. En hoewel de impact daarvan zichtbaar is in de trend, gaat e.e.a. bijzonder traag, terwijl de unit wel 400W continu gebruikt,. En als dat eenmalig zou zijn, is dat nog wel te billijken, maar ik vrees dat dit elke zomer (als we koelen) het geval zal zijn.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/abzcie0FFv7oM3JCat8_7reUxbU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/mFyZr95bCT0BCSCEG0NSQBRa.png?f=fotoalbum_large
We gebruiken ons huis verder normaal; douchen, was drogen (droger en op het wasrek) horen er allemaal bij. Maar somehow raakt dit huis z'n vocht niet (goed) kwijt. Ik denk dat dit met een 'normaal' filter mogelijk sneller gaat, en een stuk efficiënter.

Ik ben benieuwd wat jullie zouden doen in deze. :)

Life is what happens to you, while you're busy making other plans (John Lennon) - Ioniq 28kWh / 9,9kWP zonnepanelen (west) / Panasonic 9kW WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrogBoy
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 17-05-2024
Ik heb sinds 2 maanden een Zehnder Comfort Q450 met entalpie. Over de prestaties best tevreden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4Xnuc2DW4SEa8g4Pj3wb2veyhD0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dQaicTS634ASi9HZYT9XpOHT.jpg?f=fotoalbum_large

Maar ook ik ervaar dat het vochtig is in huis. De unit houdt de luchtvochtigheid keurig op 60%. Alleen blijkt die luchtvochtigheid van 60% in de praktijk te hoog. Nu het buiten wat kouder wordt, loopt het condens
van de ramen en staan er overal plasjes vocht op de kozijnen. Ik wil graag het luchtvochtigheidspercentage wat lager instellen, maar kan daarvoor nergens een optie vinden?

[ Voor 5% gewijzigd door FrogBoy op 17-11-2023 05:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NovapaX
Een ventilatie-unit met enthalpiewisselaar kan de luchtvochtigheid in huis alleen indirect beinvloeden door meer/minder te gaan ventileren.

Buiten is het 5 graden, 94% vochtig.
Bij een binnentemperatuur van 17 graden zou je ondergrens ongeveer 45% luchtvochtigheid zijn.

Je zit nu op 17gr/60%, je dauwpunt is dan ca. 10 graden, maar dat is gemiddeld over het hele ventilatiesysteem.
In de slaapkamer (zeker tweepersoons) zal die luchtvochtigheid aanzienlijk hoger zijn.

Ik weet niet hoe je ventilatielucht circuleert in huis, en ik weet ook niet hoe hij aangestuurd is.
In de geavanceerde instellingen van de Unit zijn wel wat opties instelbaar om het luchtdebiet al-dan-niet automatisch te regelen op basis van de sensoren.

Sparql TV wiki

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franciesco
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 22:15
@FrogBoy over wat voor ramen gaat het bij jou? Minimaal HR++?
Dit i.v.m. uitsluiten koud glas aan de binnenkant waardoor de kans op condensvorming groter is dan bij goed geïsoleerde ramen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrogBoy
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 17-05-2024
Beide vochtsensoren staan ingesteld op automatisch. Temperatuur profiel op normaal. Stook seizoen op 'aan, RMOT 10 graden. Ik heb overal dubbelglas. Het voelt klam aan in huis... Ik lees bij andere mensen die een entalpie wisselaar hebben, dat hun luchtvochtigheidspercentage onder de 40 ligt. Het lijkt er op dat de unit een balans zoekt tussen vocht uit de lucht halen en warmte terugwinnen. En dat het een ten koste gaat van de andere. Maar liever iets minder warmte terugwinnen en meer vocht uit de lucht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
FrogBoy schreef op vrijdag 17 november 2023 @ 05:07:
Ik heb sinds 2 maanden een Zehnder Comfort Q450 met entalpie. Over de prestaties best tevreden.

[Afbeelding]

Maar ook ik ervaar dat het vochtig is in huis. De unit houdt de luchtvochtigheid keurig op 60%. Alleen blijkt die luchtvochtigheid van 60% in de praktijk te hoog. Nu het buiten wat kouder wordt, loopt het condens
van de ramen en staan er overal plasjes vocht op de kozijnen. Ik wil graag het luchtvochtigheidspercentage wat lager instellen, maar kan daarvoor nergens een optie vinden?
Jouw retourlucht heeft een RLV van 60%. Dat is prima. Daar zit ik met 57% maar net onder.
Daarmee zou je eigenlijk geen plassen water op de kozijnen moeten krijgen. Hier blijft i.i.g. alles mooi droog.
Wat je zou kunnen doen om je huis droger te krijgen is tijdelijk een gewone warmtewisselaar in je WTW monteren. Er is vast wel iemand die zo'n warmtewisselaar te koop heeft omdat ie naar een enthalpiewisselaar is overgestapt.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul C
  • Laatst online: 09-04 12:20
@Krisp @FrogBoy Heel herkenbaar. Ik citeer ook even mijn post van ongeveer een jaar geleden (zat toen natuurlijk in dezelfde periode):
Paul C schreef op zondag 20 november 2022 @ 12:51:
Zo ineens van warm naar vorst met nog heel veel vocht in het huis (>60% RV hier bij ~20C) levert bij ons behoorlijk wat condensproblemen op. Hebben andere bezitters van een enthalpiewisselaar hier ook last van? Wat doen jullie eraan? Hoe ga je er mee om?

Situatie bij ons:
Ik kwam net op zolder en vooral de rioolontluchting was kletsnat met dikke druppels op de buis en een plas eronder (op WTW unit, want hij gaat boven de WTW door het dak en wat spullen die daar lagen). :| Verder onderzoek leverde op dat ook op de andere kamer waar de toevoer van de WTW naar binnen komt te koud is en de plaat met spaanplaat met manchet was nat en de spullen eronder waren ook nat gedruppeld. Ook op de dakramen (triple glas) zat condens.

Ik had afgelopen zomer al de eerste ~0,5m van de rioolontluchting geïsoleerd met armaflex tape, maar dat was duidelijk niet lang genoeg. Daar mag minstens nog een 1m extra mee behandeld worden. Ook de ventilatieafvoer had ik wat extra getapet om het dampdicht te krijgen, maar dat moet dus ook bij de buitenluchtaanvoer gebeuren (daar was het niet overduidelijk een probleem, dus daarom had ik het daar nog niet gedaan). De ramen kan ik niet zoveel aan doen vrees ik, behalve de kieren goed kitten, zodat de achterliggende constructie niet nat wordt en gaat rotten.

Ik heb nu de luchtontvochtiger maar aan gezet om de luchtvochtigheid wat sneller naar beneden te krijgen zo aan het begin van de winter.
toon volledige bericht
Intussen de extra isolatiemaatregel uitgevoerd. Vorige week hadden we voor het eerst wat lagere temperaturen (hier ~4C) en meteen merkte ik weer de grote vochtvoorraad door condens op de koude plekken. Dit keer gelukkig minder op de plekken die ik behandeld had. (Het hoeft ook niet perse helemaal droog te blijven, maar er moeten geen plassen water vanaf komen.)

Ook weet ik nu dat ik de eerste (paar) keer dat het kouder wordt in de herfst, dat ik dan even flink moet ventileren. Dat heb ik nu een paar keer gedaan. Liefst 's ochtends vroeg als het koud is en er weinig vocht (absolute zin) in de lucht zit. Keukenraam open, dakraam op zolder open en alle binnen deuren open. Dan waait het even lekker door. In een half uur daalt dan de RV naar ~40%, dan kunnen de ramen weer dicht en normaliseerde het op ongeveer 10% lager dan de uitgangssituatie. As we speak is het hier 54% bij ~21C.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NovapaX
FrogBoy schreef op woensdag 22 november 2023 @ 13:26:
... Het lijkt er op dat de unit een balans zoekt tussen vocht uit de lucht halen en warmte terugwinnen. En dat het een ten koste gaat van de andere. Maar liever iets minder warmte terugwinnen en meer vocht uit de lucht.
Je hebt een verkeerd beeld van hoe de enthalpiewisselaar werkt.
Het is een statisch ding, wat altijd hetzelfde doet. Hij kan niet 'kiezen' tussen meer warmte terugwinnen of meer vocht terugwinnen. Hij kan alleen zijn luchtdebiet (snelheid) aanpassen.

Als je meer warmte wilt terugwinnen en minder vocht dan moet je een gewone wisselaar in de unit plaatsen.

Wellicht moet je gewoon het minimale debiet iets hoger instellen.
Maar ik zou ook kijken waar al dat vocht vandaan komt. Het mag dan vochtig zijn buiten, maar ook redelijk koud, dus dat zorgt in principe niet voor een 60% relatieve vochtigheid in huis (tenzij je bijna niet verwarmt)

Sparql TV wiki

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reuze-renze
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 05-04 10:27
@Krilo_89 Ik zit met het zelfde issue van koude lucht die het huis in geblazen wordt.
Heb je hier voor een oplossing gevonden? andere instellingen of minder lucht naar binnen laten?

Bijgevoegd mijn systeem zoals hij gister overdag draaide.
Standje 2 met 200m3/h ik denk dat ik daar eigenlijk te hoog mee zit.
Het huis heeft 127m2 huis en 450m3 inhoud.
Ik heb zelf de Q450 ERV aangelegd.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aZA-FYKw3tDT5aKTQARSczmgjU4=/x800/filters:strip_exif()/f/image/7a0vxgP4HCWT1r17BkWMVKGY.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YKS9Hk8CfIt1HvbaeyeM-dlIMDg=/x800/filters:strip_exif()/f/image/gIwIFCYovuZZyB6ugsWdtniS.png?f=fotoalbum_large
Krilo_89 schreef op dinsdag 23 november 2021 @ 01:25:
@NovapaX , dan klopt het aardig heh 😉. Ik had verwacht dat het rendement hoger was, maar helaas. Overal zie je staan dat er een rendement van meer dan 98% is, maar dan heb ik niet goed naar de kleine lettertjes gekeken.
Bij een gewonen wisselaar heb je wel dat je vochtigere lucht binnen laat, waardoor de gevoelstemperatuur wat lager kan liggen dan de daadwerkelijke temperatuur die binnenkomt dus ik ben benieuwd hoe dat verschil in de praktijk is.

Ik heb op mijn bovenverdieping geen verwarming, doordat ik ervan uit ging dat mijn wtw dat redelijk op temperatuur kon houden. Maar wat hij doet als het echt kouder is, is het afkoelen van de bovenverdieping. Ik ben benieuwd hoe dit gaat de komende winter en anders eens kijken of er verwarming op aangesloten kan worden. Of een alternatieve manier voor verwarmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-Three
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 20:49
In de winter van 2020 zijn we verhuisd naar onze nieuwbouwwoning. Alles goed geïsoleerd, uitstekende blowerdoortest, vloerverwarming met warmtepomp en Zehnder ComfoAir Q450 ventilatiesysteem. Alles prima zou je denken :)

Die eerste winter viel me weinig op, behalve dan misschien dat de vriendin altijd koud had, zelfs met de verwarming op 23 graden. Maar 2 winters hoesten en aanmodderen met een luchtbevochtiger later is het wel duidelijk dat de lage luchtvochtigheid een probleem is. Zelfs douchen brengt de luchtvochtigheid amper hoger.

Op dit moment (avond) is de luchtvochtigheid in de woonkamer volgens de Nest thermostaat 37%. Terwijl het buiten nog niet eens vriest.

Daarom ben ik blij in dit topic positieve ervaringen te vinden! Echter vraag ik me af wat de nadelen zijn? Het doel van een ventilatiesysteem is het afvoeren van verontreinigde lucht. Als een enthalpiewisselaar dan het vocht recupereert, recupereer het dan ook geen (deel van) bacteriën, geur, schadelijke stoffen, ...?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• NovapaX
het grootste 'nadeel' is dat je thermische rendement van warmteterugwinning wat afneemt. (van 95% naar zo'n 75% geloof ik)
Daartegenover staat wel dat je meer warm vocht behoud, dus het totale energetische rendement is hetzelfde of beter.

verder vond ik er dit over op een website, en dat klinkt aannemelijk. (Het 'tussenschot' zijn de platen van de enthalpiewisslaar)

"Het tussenschot transporteert watermoleculen vanwege haar hoge niet-geleidende constante- en kleine afmetingen. Micro-organismen kunnen vanwege hun, in vergelijking met water, grote afmetingen niet in het tussenschot doordringen. Bijkomend werkt de hoge zoutconcentratie in het tussenschot anti microbiologisch. Bacteriën, gist, schimmel en alle micro-organismen, die tot nu toe zijn getest, groeien niet op het tussenschot. Micro-organismen sterven op het oppervlak van het tussenschot binnen enkele dagen af."

Sparql TV wiki

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robin15243
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 18-04 16:23
Ik heb een tochtig jaren '30 huis gekocht en wil deze gaan renoveren. Een WTW staat ook op de verlanglijst, wetende dat de kierdichtheid echt beter moet. Maar luchtlekkage zal altijd een ding blijven, het is geen nieuwbouw.

Nou lees ik een aantal posts over condens problemen. Ik ben bang dat mijn houten dak, vloerbalken, kozijnen etc wegrotten met een enthalpie wisselaar. Ik heb veel koudebruggen, oude kozijnen, matige en spouwmuurisolatie. Als er al een plas condenswater van een rioolbuis loopt, dan staat mijn huis spreekwoordelijk onder water.

Zou een enthalpie wisselaar bij mij af te raden zijn? Of überhaupt een WTW?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bensss
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 07:53
robin15243 schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 09:42:
Zou een enthalpie wisselaar bij mij af te raden zijn? Of überhaupt een WTW?
Ik zit in dezelfde situatie als jij maar heb voorlopig wel een knoop doorgehakt, ik het een ComfoAir450 gekocht zonder enthalpiewisselaar. De enthalpiewisselaar is altijd nog te plaatsen als het werkelijk te droog wordt. Kost wel een paar honderd euro extra als je hem los koopt maar mocht het zonder goed werken dan heb ik een beter (energiezuiniger) en een goedkoper systeem.

Zelf twijfel ik ook een beetje over hoe geschikt mijn huis uit 1880 met kieren werkelijk is voor balansventilatie maar ik gok erop dat ik het in de toekomst langzaam kan verbeteren en dat de balans niet al te veel verstoord wordt door wind en tocht.

Zelfinstallatie Vaillant Arotherm Plus 55/6 | Enphase Envoy S + IQ7x Panasonic 7x335WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robin15243
Thanks, ik neig hetzelfde te doen als jij @bensss. In algeme zin is mijn vraagstuk eigenlijk dit; kan ik zonder risico op houtrot de luchtvochtigheid in mijn jaren '30 woning verhogen? Enthalpie of bevochtiger, het komt uiteindelijk neer op hetzelfde: krijg ik niet overal condensatie?

Ik verwarm boven niet. Het wordt daar 's winters <10°C. Als ik daar lucht inblaas a 16°C met 50% RV verwacht ik nattigheid op alle kozijnen en buitenmuren.

Neem ik ventilatie type C of D, dat maakt denk ik niet veel uit voor het vocht. Of de lucht nou via roosters binnenkomt of via een WTW. Maar enthalpie of HRV, dat is lastig te zeggen. Misschien begin ik met HRV en dan kan er altijd nog een ERV in. Kost wel dubbel geld, maar een nieuw dak is nog veel duurder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Broodro0ster
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 07:58
robin15243 schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 10:50:
Thanks, ik neig hetzelfde te doen als jij @bensss. In algeme zin is mijn vraagstuk eigenlijk dit; kan ik zonder risico op houtrot de luchtvochtigheid in mijn jaren '30 woning verhogen? Enthalpie of bevochtiger, het komt uiteindelijk neer op hetzelfde: krijg ik niet overal condensatie?

Ik verwarm boven niet. Het wordt daar 's winters <10°C. Als ik daar lucht inblaas a 16°C met 50% RV verwacht ik nattigheid op alle kozijnen en buitenmuren.

Neem ik ventilatie type C of D, dat maakt denk ik niet veel uit voor het vocht. Of de lucht nou via roosters binnenkomt of via een WTW. Maar enthalpie of HRV, dat is lastig te zeggen. Misschien begin ik met HRV en dan kan er altijd nog een ERV in. Kost wel dubbel geld, maar een nieuw dak is nog veel duurder.
Volgens mij wordt het net droger met een WTW zonder enthalpie wisselaar dan zonder ventilatie. Een collega van mij heeft een oud huis verbouwd en zat op 70% vochtigheid in huis wat veel te hoog is. Nu zijn WTW opgestart is, is dit netjes gezakt naar 50%.
In onze nieuwbouw zitten wij zelf al 2 weken op 30% wat droog is hoor. Gelukkig geen klachten van gezinsleden, maar mijn lippen zijn wel constant uitgedroogd. Ik overweeg een enthalpie wisselaar te plaatsen.

Als je trouwens lucht van 7°C - 80% RV gaat opwarmen naar 16°C, dan zakt de RV naar 45%. Dus je volgens mij ga je eerder jouw huis droog maken met een WTW dan zonder.

[ Voor 6% gewijzigd door Broodro0ster op 05-12-2023 11:31 ]

30x Jinko JKM380M-6RL3 (11.4kWp) 12x oost 90° - 18x west 270°, 45° incl. | Vaillant Arotherm 75/5 | Zehnder ComfoAir Q450 | Tesla Model 3 RWD 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robin15243
Maar als vervolgens die 16°C/50% RV lucht in aanraking komt met kozijnen die rond het nulpunt liggen, krijg ik daar toch condens?
Beneden juist wel fijn, die vochtige lucht, maar met grote temperatuurverschillen binnenshuis niet. Het lijkt me dat de zolder dan 1 natte bende wordt. Dan zou ik die ook moeten verwarmen, maar qua energiebesparing schiet dat zijn doel dan voorbij. Of maak ik nu een denkfout?

Want ik ben het wel eens dat ventileren met WTW een droger huis oplevert dan geen ventilatie. Het condens probleem zou eigenlijk alleen maar minder moeten worden, en zelfs met die enthalpie wisselaar want die wint ook maar 70% vocht terug.

Iemand die hier nog wat zinnigs over weet te zeggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bensss
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 07:53
robin15243 schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 12:40:
Maar als vervolgens die 16°C/50% RV lucht in aanraking komt met kozijnen die rond het nulpunt liggen, krijg ik daar toch condens?
Beneden juist wel fijn, die vochtige lucht, maar met grote temperatuurverschillen binnenshuis niet. Het lijkt me dat de zolder dan 1 natte bende wordt. Dan zou ik die ook moeten verwarmen, maar qua energiebesparing schiet dat zijn doel dan voorbij. Of maak ik nu een denkfout?

Want ik ben het wel eens dat ventileren met WTW een droger huis oplevert dan geen ventilatie. Het condens probleem zou eigenlijk alleen maar minder moeten worden, en zelfs met die enthalpie wisselaar want die wint ook maar 70% vocht terug.

Wat @Broodro0ster zegt klopt denk ik wel. In aanvulling daarop, als je zonder ERV hebt dan zit je echt wel goed. Theoretisch kan je nog steeds problemen met condensatie hebben maar dan moet je nu ook echt een heel groot probleem hebben. Met mechanische of natuurlijke verilatie kan je namelijk heel slecht overal je lucht verversen, zeker niet op de koudste dagen met roosters dicht op slaapkamers. Door balansventilatie met WTW verwarm je sowiso meer gelijkmatig en de luchtverversing is overal gegarandeerd dus zijn er sowieso minder pieken %RH (geldt voor zonder én met ERV). Er is dus met wtw een constante afvoer van vocht. Ook de koude delen van je huis (op kozijnen) profiteren van continue verversen van lucht.

Er is sowieso wat discussie of grote verschillen in temp in huis wel leiden tot energiebesparing, het mooiste is als je 1 geisoleerde schil heb waarbinnen je misschien een beetje verschil kan aanbrengen. De bovenverdieping verwarmen leidt niet tot een heel groot extra energieverbruik als je dak geisoleerd is.

Maar goed, ik zou dus eerst zonder ERV doen en mocht het niet werken dan kan je altijd modificeren.

[ Voor 8% gewijzigd door bensss op 05-12-2023 13:16 ]

Zelfinstallatie Vaillant Arotherm Plus 55/6 | Enphase Envoy S + IQ7x Panasonic 7x335WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Broodro0ster
robin15243 schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 12:40:

Condens ga je volgens mij nog meer hebben zonder WTW want dan het vocht dat je produceert door te ademen, douchen en wassen niet het huis uit.
Een WTW is volgens mij nooit een slechte investering als je graag de kwaliteit van de lucht op peil wil houden. Ik zou zonder enthalpiewisselaar nemen als je bang bent van een te vochtig huis. Later kan je nog wisselen als dat nodig zou zijn.

30x Jinko JKM380M-6RL3 (11.4kWp) 12x oost 90° - 18x west 270°, 45° incl. | Vaillant Arotherm 75/5 | Zehnder ComfoAir Q450 | Tesla Model 3 RWD 2023

• smooc
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 13-04 20:27
Ik heb een WHR930 Basis zonder enthalpiewisselaar in een goed geisoleerd huis. Deze heb ik ontsloten zodat ik deze automatisch kan afstellen wanneer CO2 te hoog wordt of vochtigheid in de badkamer. Om te bepalen of een enthalpiewisselaar zin heeft heb ik twee grafieken naast elkaar gelegd:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UXze-BwtD-Y8L8wuM1o33O0D0nc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/9fuGHYEmZhVkQgn10FwvXe0w.png?f=fotoalbum_large

Daar is te zien dat wanneer de WTW harder gaat draaien de luchtvochtigheid hard naar beneden gaat. Daarom denk ik dat het zin heeft om een enthalpiewisselaar aan te schaffen.

Heeft iemand een goed adres? Ik zie dat ze in NL allemaal (verdacht genoeg eerlijk gezegd) rond dezelfde prijs (900e) schommelen. In het buitenland zie ik niet zoveel hits, maar misschien ligt dat aan mijn bubbel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Da_maniaC
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 12-04 16:47

Da_maniaC

a.k.a. The Sequenz Pounder

smooc schreef op donderdag 14 december 2023 @ 11:18:
Ik heb een WHR930 Basis zonder enthalpiewisselaar in een goed geisoleerd huis. Deze heb ik ontsloten zodat ik deze automatisch kan afstellen wanneer CO2 te hoog wordt of vochtigheid in de badkamer. Om te bepalen of een enthalpiewisselaar zin heeft heb ik twee grafieken naast elkaar gelegd:

[Afbeelding]

Daar is te zien dat wanneer de WTW harder gaat draaien de luchtvochtigheid hard naar beneden gaat. Daarom denk ik dat het zin heeft om een enthalpiewisselaar aan te schaffen.

Heeft iemand een goed adres? Ik zie dat ze in NL allemaal (verdacht genoeg eerlijk gezegd) rond dezelfde prijs (900e) schommelen. In het buitenland zie ik niet zoveel hits, maar misschien ligt dat aan mijn bubbel.
Ik lees dit topic en herken mij echt ontzettend in de klachten (voel mij ook gehoord).
Onze woning is gemiddeld rond de 24-28% luchtvochtigheid !! in de winter (net na het koken/douchen dus even buiten beschouwing latend).
Ik woon ook in een QV60-2 kierdichte woning met een Zehnder WHR-930.

Ik heb hierdoor echt forse gezondheidsklachten gekregen en heb hiervoor diverse specialisten gezien. Los van het feit dat ik totaal geen allergieën heb, heb ik veel klachten aan de luchtwegen en een slecht werkend neusslijmvlies als gevolg. Momenteel zit ik 12 maanden aan de cortiscole steroïden voor mijn neus om de klachten (en reactieve rhinitis) te behandelen. Hiernaast hebben we een luchtwasser aangeschaft (Venta LW45) voor op de slaapkamer. Die jast er inderdaad makkelijk 3L water doorheen per dag. Maar je moet het blijven doen om de ruimte/wanden te blijven verzadigen anders kan je helemaal van vooraf aan beginnen. We gaan nu een aantal weken kijken of het effect heeft op de luchtwegen en slaapkwaliteit in deze kamer.

Ik ben erg benieuwd naar recente ervaringen van mensen die zo'n enthalpiewisselaar hebben aangeschaft.
Kan je daarmee de luchtvochtigheid op 40-45% houden? Dan zou een goede verbetering zijn.

Tot in het einde der tijden, iedere dag een luchtwasser bijvullen met water zie ik ook niet zo zitten namelijk...
dan ga ik denk ik kijken om de WHR930 te vervangen voor iets met regelbare luchtvochtigheid.

[ Voor 6% gewijzigd door Da_maniaC op 02-01-2024 21:35 ]

Inventory | Instagram: @sequenzpounder | http://www.zdaemon.org | ZDaemon! Client/Server port for DOOM!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -SimJoc-
  • Niet online
Da_maniaC schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 21:29:
[...]

Ik ben erg benieuwd naar recente ervaringen van mensen die zo'n enthalpiewisselaar hebben aangeschaft.
Kan je daarmee de luchtvochtigheid op 40-45% houden? Dan zou een goede verbetering zijn.
Ja dat kan, ik ben van een kierdichte flat met een whr930 naar een kierdichte woning gegaan met een Q450(erv).

In de flat heel veel klachten.
In mijn huidige woning geen klachten, de Q450 doet het perfect.

Op de bijlage is de afgelopen 30 dagen te zien. Ik verwarm wel op lage temperatuur, dat heeft wel invloed op de luchtvochtigheid.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MkeD6LzFQQbWH-ao4YLQ4_GeZi4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/COV0z2h9sOROhtTy6cd0KrdS.jpg?f=fotoalbum_large
Geel Groen is binnen, Blauw oranje is buiten.

Ik weet niet of je het al gedaan hebt, maar lees dit topic eens van het begin helemaal door. Dan zul je ook genoeg andere ervaringen vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
Da_maniaC schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 21:29:

Ik lees dit topic en herken mij echt ontzettend in de klachten (voel mij ook gehoord).
Onze woning is gemiddeld rond de 24-28% luchtvochtigheid !! in de winter (net na het koken/douchen dus even buiten beschouwing latend).
Ik woon ook in een QV60-2 kierdichte woning met een Zehnder WHR-930.

Ik heb hierdoor echt forse gezondheidsklachten gekregen en heb hiervoor diverse specialisten gezien.
Lastig, maar weet wel dat die lage luchtvochtigheid niet komt door een balansventilatiesysteem, maar door ventilatie an sich. Wij woonden hiervoor in een jaren 70 woning die ook goed geventileerd werd (systeem C). Daar was de luchtvochtigheid in de winter net zo laag als in onze nieuwbouwwoning nu (voor de installatie van een enthalpiewisselaar).
Check even mijn meetverslag (met metingen van een jaar mét en een jaar zonder enthalpiewisselaar): Andrehj in "Enthalpiewisselaar tbv WTW balansventilatie"

Is er voor die oude WHR-930 nog een enthalpiewisselaar te krijgen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeWâl
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 08-11-2024
Goedemorgen,

@Andrehj ja, die zijn er nog.

Mijn vraag gaat hier ook over, er zijn voor de WHR930 en WHR950 2 types enthalpiewisselaars te koop; respectievelijk typenummers 400400013 en 400400014. Nu schijnt die laatste voor beide WTW's gebruikt te kunnen worden. Heeft iemand hier ervaring mee?

Daikin Altherma 3 LT - 6 kW EHBX08D6V+ERGA06DV // 9170wWp op Zuid

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ita8300
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 04-01-2024
Wij hebben sinds 2 jaar ook een enthalpiewisselaar in onze Zehnder mechanische ventilatie omdat we enorm veel last van droge ogen, droge huid en schokken hadden. Dat werd ieder jaar erger en niets hielp. Volgens de installateur logisch omdat de vochthuishouding in een woning een proces is dat zich over langere tijd beweegt (iets met vochtmigratie in en uit de muren gedurende de seizoenen, etc.). Hij was zelf van mening dat dit een dure oplossing zou zijn voor weinig resultaat. Ik hoop hem nog eens te spreken, want inmiddels zitten we met een vochtprobleem!

Ik moet er wel bij zeggen dat in dezelfde tijd dat we de enthalpiewisselaar kregen bij ons ook een schoonmaakster begon, 1x per 2 weken inclusief (heel) nat dweilen. Ook hadden we veel meer was te drogen ivm de geboorte van ons zoontje en staat de thermostaat van de vloerverwarming structureel veel lager (in de woonkamer, de rest staat uit). We gingen in twee jaar geleidelijk van een luchtvochtigheid van 20 tot 40% naar 55 tot 80% in de winter. Inmiddels trekken de planten het hier heel slecht (alle bladeren vallen af) en hebben we plassen water onderaan de ramen, wat we regelmatig schoon en droog moeten maken om schimmel te voorkomen. Dat is ook niet wat je wilt.

We wonen in een huur appartement van 6 jaar oud, bovenin met de woonkamer op het zuiden en een muur die veel avondzon pakt. In de winter goed geïsoleerd, maar in de zomer niet koel te houden. We zijn de enige in het pand met deze wisselaar en alle andere buren ervaren nog een droge lucht en schokken (in verschillende mate). We overwegen nu echter om de enthalpiewisselaar weer terug te laten ruilen. Ook moeten we de schoonmaakster misschien wat instructies geven voor het dweilen.

Samengevat, ik denk op basis van onze ervaringen dat de wisselaar zijn nut wel dient, maar dat je het effect pas vooral na lange tijd terug zult zien (het volgende jaar en daarna). Als er tegelijkertijd nog meer factoren veranderen kan de luchtvochtigheid zelfs omslaan. In ons geval misschien ook op andere manieren op te lossen, maar dat zijn dan niet de meest duurzame opties.

[ Voor 0% gewijzigd door Ita8300 op 03-01-2024 12:32 . Reden: typos ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 06:51
DeWâl schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 10:50:
Goedemorgen,

@Andrehj ja, die zijn er nog.

Mijn vraag gaat hier ook over, er zijn voor de WHR930 en WHR950 2 types enthalpiewisselaars te koop; respectievelijk typenummers 400400013 en 400400014. Nu schijnt die laatste voor beide WTW's gebruikt te kunnen worden. Heeft iemand hier ervaring mee?
Zehnder zelf al gevraagd?

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DeWâl
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 08-11-2024
Nee, want ik verwacht van hun een rigide antwoord. Hier hoop ik een antwoord te krijgen als in 'ja, mits je etc...' te krijgen ;)

Daikin Altherma 3 LT - 6 kW EHBX08D6V+ERGA06DV // 9170wWp op Zuid

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roltor
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 03-05 19:19
Ik overweeg ook een enthalpie wisselaar om wat te doen tegen de droge lucht tijdens koude periodes.
Voor mijn Zehnder e300 kost het 1400 euro, dus voor ik overga tot aanschaf, hoop ik dat ik nog wat advies kan krijgen hier.

Ik lees dat de condensafvoer niet meer nodig is, dus die moet je afdoppen. Is het dan nog wel mogelijk om de afvoer te laten zitten, zodat je eventueel in de zomer de normale wisselaar kunt gebruiken en in de koude periodes de enthalpie wisselaar? Of is dat niet zinvol om te doen?

Werkt de wisselaar ook in de zomer? Dan is de luchtvochtigheid in huis vrij hoog, door de vloer koeling van de warmtepomp. Het zou jammer zijn als de enthalpie wisselaar dit vocht in de zomer weer toevoegt aan de droge lucht van buiten..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lennnn
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 03-05 08:30
Hoe kun je erachter komen of je enthalpiewisselaar kapot is?

Vorig jaar deze gekocht:
https://ventishop.eu/enthalpiewisselaar-whr-950ii-960/

Menu staat goed en sifon is afgedopt.

Tado meet in de woonkamer 33 procent luchtvochtigheid. Dat stelt echt heel erg teleur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Supermario16
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 03-05 07:56
Hoe zitten jullie (met e-wisselaar) nu met de luchtvochtigheid in huis? Bij mij daalt hij nu onder de 40%. Mijn sensor buiten is kapot dus ik kan nu even lastig vergelijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlupWoofer
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 06:17
Ik heb de Zehnder q450 met enthalpiewisselaar. Hier zakt de luchtvochtigheid ook onder de 40%. Ik vraag me af of daar iets aan te doen is met deze droge buitenlucht en grote temperatuursverschillen tussen binnen en buiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Broodro0ster
Hier geen enthalpiewisselaar en vandaag was het 21% en 22% luchtvochtigheid in de slaapkamers toen er niemand thuis was. Nu er iemand in bed ligt, stijgt het naar 24%. De lucht is nu zeer droog en ik vraag me af hoe de luchtvochtigheid nu bij jullie is. Maar zo te zien gaat het ook onder de 40%?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sikkek
  • Registratie: Maart 2004
  • Nu online
Hier met een WHR950 met enthalpie wisselaar zo 42% -45% met het koude weer, prima!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SH007
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Lennnn schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 20:17:
Hoe kun je erachter komen of je enthalpiewisselaar kapot is?

Vorig jaar deze gekocht:
https://ventishop.eu/enthalpiewisselaar-whr-950ii-960/

Menu staat goed en sifon is afgedopt.

Tado meet in de woonkamer 33 procent luchtvochtigheid. Dat stelt echt heel erg teleur.
De terugwinning is maximaal iets van 70%, maar zakt in als je meer gaat ventileren. En meer ventileren is ook meer vochtverlies. De rh in huis hangt dus ook af van hoeveel je ventileert en hoeveel vochtproductie je in huis hebt. Ik zet met dit weer de ventilatie daarom tijdelijk wat lager, dat scheelt aanzienlijk. Natuurlijk wel zo dat de CO2 niet te veel over de ca 1200ppm gaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Lord
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 00:21
BlupWoofer schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 20:52:
Ik heb de Zehnder q450 met enthalpiewisselaar. Hier zakt de luchtvochtigheid ook onder de 40%. Ik vraag me af of daar iets aan te doen is met deze droge buitenlucht en grote temperatuurverschillen tussen binnen en buiten.
Tsja, bij 19°C of 22°C? Dan kan het bij iemand anders voor die temperaturen circa 48% tot 33% zijn.

Hier is het net onder 22% @ 20°C (volgens Awair Element meters) zonder enthalpie wisselaar. 40% RV bij 20°C zou ons thuis als muziek in de oren klinken.

geeft geen inhoudelijke reacties meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -SimJoc-
  • Niet online
Hier gaat het nog steeds erg goed met de luchtvochtigheid.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KYLBXglg7IZKXrKffNplbE8XG2Y=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9SFaJhdkJgXXDOch4KbXEDM8.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -SimJoc-
  • Niet online
roltor schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 19:36:

Ik lees dat de condensafvoer niet meer nodig is, dus die moet je afdoppen. Is het dan nog wel mogelijk om de afvoer te laten zitten, zodat je eventueel in de zomer de normale wisselaar kunt gebruiken en in de koude periodes de enthalpie wisselaar? Of is dat niet zinvol om te doen?
Ik twijfel hier wel eens om dit te doen om vooral in het voor - en naseizoen de vochtigheid in huis om laag te krijgen. Dat zijn de enige periodes waar ik wel eens last heb van teveel vocht. Ik denk dat dit zeker zinvol kan zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
Hier afgelopen week de 36% aangetikt, wat een laagterecord is sinds we een enthalpiewisselaar hebben. Nu weer op weg omhoog, momenteel op 40%.
Alles bij ca 20 graden binnen.
(Alles overigens gemeten op een weerstation hier in huis, de Q600 vind de luchtvochtigheid in de retourlucht nog 50%).

[ Voor 35% gewijzigd door Andrehj op 11-01-2024 21:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kees_frl
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 23:00
Broodro0ster schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 23:36:
Hier geen enthalpiewisselaar en vandaag was het 21% en 22% luchtvochtigheid in de slaapkamers toen er niemand thuis was. Nu er iemand in bed ligt, stijgt het naar 24%. De lucht is nu zeer droog en ik vraag me af hoe de luchtvochtigheid nu bij jullie is. Maar zo te zien gaat het ook onder de 40%?
Jeetje, dat is flink laag zeg :D

WP Vaillant VWL75/6 A 230V | Boiler VIH RW 300/3 MR | 27 x 405 ZZO= 10.935 op Solar Edge 9 kW 3 fasen omvormer | Vent: Zehnder Q600 ERV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kees_frl
-SimJoc- schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 19:59:
[...]

Ik twijfel hier wel eens om dit te doen om vooral in het voor - en naseizoen de vochtigheid in huis om laag te krijgen. Dat zijn de enige periodes waar ik wel eens last heb van teveel vocht. Ik denk dat dit zeker zinvol kan zijn.
Ik zou te weinig ruimte hebben om de wisselaar frequent te wisselen.

Aan welke percentages moet ik denken bij 'te veel' vocht in de woning tijdens voor en naseizoen. En is dat dan in totaal 6 maanden per jaar of minder en valt het mee?

WP Vaillant VWL75/6 A 230V | Boiler VIH RW 300/3 MR | 27 x 405 ZZO= 10.935 op Solar Edge 9 kW 3 fasen omvormer | Vent: Zehnder Q600 ERV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlupWoofer
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 06:17
The Lord schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 09:56:
[...]

Tsja, bij 19°C of 22°C? Dan kan het bij iemand anders voor die temperaturen circa 48% tot 33% zijn.

Hier is het net onder 22% @ 20°C (volgens Awair Element meters) zonder enthalpie wisselaar. 40% RV bij 20°C zou ons thuis als muziek in de oren klinken.
Dat was na een dag waar het zelfs 24 graden is geweest in huis. We hebben een grote raam partij op het zuiden en was de zonwering vergeten toen ik in de ochtend van huis ging. Temp altijd 20+ in ieder geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fireball86
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 21:14
roltor schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 19:36:
Ik overweeg ook een enthalpie wisselaar om wat te doen tegen de droge lucht tijdens koude periodes.
Voor mijn Zehnder e300 kost het 1400 euro, dus voor ik overga tot aanschaf, hoop ik dat ik nog wat advies kan krijgen hier.

Werkt de wisselaar ook in de zomer? Dan is de luchtvochtigheid in huis vrij hoog, door de vloer koeling van de warmtepomp. Het zou jammer zijn als de enthalpie wisselaar dit vocht in de zomer weer toevoegt aan de droge lucht van buiten..
Wij hebben dezelfde WTW van Zehnder in een nieuwbouwwoning uit 2021. Ook hier erg droog als het koud is buiten. De afgelopen dagen 25% (gemeten met Aqara en Sonoff sensoren).
Ik twijfel of dat ik de Enthalpiewisselaar ga kopen voor deze of dat ik de hele unit vervang voor een Q uitvoering.

Dus als hier adviezen zijn over de enthalpiewisselaar in een E300 graag :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AdFundum14
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 10-04 13:39
Aan de mensen met een enthalpiewisselaar: hebben jullie soms last van condensvorming aan de luchttoevoer doordat de teruggewonnen, vochtige lucht warmer is dan de ruimtetemperatuur? Of hoef ik me daar geen zorgen voor te maken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• saturn21
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 03-05 05:32
Fireball86 schreef op maandag 22 januari 2024 @ 11:07:
[...]

Wij hebben dezelfde WTW van Zehnder in een nieuwbouwwoning uit 2021. Ook hier erg droog als het koud is buiten. De afgelopen dagen 25% (gemeten met Aqara en Sonoff sensoren).
Ik twijfel of dat ik de Enthalpiewisselaar ga kopen voor deze of dat ik de hele unit vervang voor een Q uitvoering.

Dus als hier adviezen zijn over de enthalpiewisselaar in een E300 graag :)
Ik heb de enthalpiewisselaar in een E400, lijkt me verder hetzelfde als voor een E300. Luchtvochtigheid is de laatste winter niet onder de 35% gekomen. De vorige winter hadden we zelfs een vrij hoge (te hoge?) luchtvochtigheid (condens op koude dorpels) maar dat lijkt vooral bouwvocht geweest te zijn door de nieuwbouw omdat het deze winter niet meer is opgetreden.

Overigens heb ik zo'n 900 Euro betaald (destijds via groothandel.be), een vervanging van de E door een Q zal veel duurder zijn.

Afdoppen is dmv. een schroefdopje. Omdat bij mij de afvoerbuis voldoende flexibiliteit had kon ik hem laten zitten (losgeschroeft en dopje ertussen), je kunt dus eventueel weer terug naar een 'gewone' wisselaar (al zou ik zelf niet weten waarom).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krilo_89
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 03-05 00:47
reuze-renze schreef op maandag 27 november 2023 @ 15:55:
@Krilo_89 Ik zit met het zelfde issue van koude lucht die het huis in geblazen wordt.
Heb je hier voor een oplossing gevonden? andere instellingen of minder lucht naar binnen laten?

Bijgevoegd mijn systeem zoals hij gister overdag draaide.
Standje 2 met 200m3/h ik denk dat ik daar eigenlijk te hoog mee zit.
Het huis heeft 127m2 huis en 450m3 inhoud.
Ik heb zelf de Q450 ERV aangelegd.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[...]
Beetje late reactie, excuus ;). Maar er is geen directe oplossing voor. Wat ik wel doe, is bij koude nachten (dat waren er weinig deze winter) de flow laag zetten. Met een lage flow kan je effectief iets warmere lucht naar binnen blazen, alleen het nadeel is dat je weinig 'verse' lucht hebt.
Overdag draait de flow wel op standje 2, maar omdat ik dan beneden alles verwarm maakt dit niet uit, je merkt er niets van.
In de zomer draai ik het om op warme dagen. Overdag gaat de ventilatie uit en 's nachts weer aan (met eventueel bypass).

Ik meet de luchtkwaliteit in huis en zelfs met een lage flow gaat dit goed, dus dat is mooi. Ik heb wel een fibaro dimmer gekocht, waarmee ik de Zehnder kan sturen op 0/10V. Daarmee kan hij traploos versteld worden ipv stand 1/2/3. Dan zou ik in de winter bij écht koude nachten de flow nog lager zetten en in de tussentijd de luchtkwaliteit in de gaten houden. Wanneer die slechter wordt, draait hij weer wat harder bijv.

Ik weet nog niet precies wanneer ik dit ga installeren en in gebruik ga nemen, maar daarmee moet ik alles wel redden denk ik zo.

En als dat niet lukt, dan komt er boven een airco. Dat zorgt in de winter voor warmere lucht en in de zomer voor koelere, maar ook drogere lucht. Want in de zomer merk ik toch dat de luchtvochtigheid omhoog kruipt in het huis. Dat komt natuurlijk ook omdat de ventilatie minder draait.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andrehj
AdFundum14 schreef op maandag 29 januari 2024 @ 17:54:
Aan de mensen met een enthalpiewisselaar: hebben jullie soms last van condensvorming aan de luchttoevoer doordat de teruggewonnen, vochtige lucht warmer is dan de ruimtetemperatuur? Of hoef ik me daar geen zorgen voor te maken?
Nooit condens gezien. Maar de retourlucht is zeker in de winter ook nooit warmer dan de kamertemperatuur, want de enthalpiewisselaar heeft immers een rendement wat dik onder de 100% ligt. En bij een normale luchtvochtigheid in een woning van ca 50% zou ik me over die condens geen zorgen maken.
Ik zou daar dus niet wakker van liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• natural colour
  • Nu online
Hier een WTW van Brink zonder enthalpie wisselaar, luchtvochtigheid in huis afgelopen (natte) weken rond 55% prima voor mij.
Bij vriezend weer moet ik wel bevochtigen, komende dagen voorzien de weerkundigen droge lucht uit het oosten, ben benieuwd als ik dan weer moet bevochtigen.

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul C
Ita8300 schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 12:31:
Wij hebben sinds 2 jaar ook een enthalpiewisselaar in onze Zehnder mechanische ventilatie omdat we enorm veel last van droge ogen, droge huid en schokken hadden. Dat werd ieder jaar erger en niets hielp. Volgens de installateur logisch omdat de vochthuishouding in een woning een proces is dat zich over langere tijd beweegt (iets met vochtmigratie in en uit de muren gedurende de seizoenen, etc.). Hij was zelf van mening dat dit een dure oplossing zou zijn voor weinig resultaat. Ik hoop hem nog eens te spreken, want inmiddels zitten we met een vochtprobleem!

Ik moet er wel bij zeggen dat in dezelfde tijd dat we de enthalpiewisselaar kregen bij ons ook een schoonmaakster begon, 1x per 2 weken inclusief (heel) nat dweilen. Ook hadden we veel meer was te drogen ivm de geboorte van ons zoontje en staat de thermostaat van de vloerverwarming structureel veel lager (in de woonkamer, de rest staat uit). We gingen in twee jaar geleidelijk van een luchtvochtigheid van 20 tot 40% naar 55 tot 80% in de winter. Inmiddels trekken de planten het hier heel slecht (alle bladeren vallen af) en hebben we plassen water onderaan de ramen, wat we regelmatig schoon en droog moeten maken om schimmel te voorkomen. Dat is ook niet wat je wilt.

We wonen in een huur appartement van 6 jaar oud, bovenin met de woonkamer op het zuiden en een muur die veel avondzon pakt. In de winter goed geïsoleerd, maar in de zomer niet koel te houden. We zijn de enige in het pand met deze wisselaar en alle andere buren ervaren nog een droge lucht en schokken (in verschillende mate). We overwegen nu echter om de enthalpiewisselaar weer terug te laten ruilen. Ook moeten we de schoonmaakster misschien wat instructies geven voor het dweilen.

Samengevat, ik denk op basis van onze ervaringen dat de wisselaar zijn nut wel dient, maar dat je het effect pas vooral na lange tijd terug zult zien (het volgende jaar en daarna). Als er tegelijkertijd nog meer factoren veranderen kan de luchtvochtigheid zelfs omslaan. In ons geval misschien ook op andere manieren op te lossen, maar dat zijn dan niet de meest duurzame opties.
toon volledige bericht
Beetje late reactie, maar heel herkenbaar. Zie mijn eedere posts hier.

Tl;dr:
Meer ventileren verlaagd de luchtvochtigheid. Je kunt de ventilatie een standje hoger zetten of in het installateursmenu de standen aanpassen naar een hoger debiet. Af en toe kort flink spuien helpt ook. Vooral op momenten dat je veel vocht produceert. Bij/direct na het douchen of als je binnen was aan het drogen bent bijvoorbeeld.

Ik overweeg zelf om voor de zomer de normale WTW terug te plaatsen tot het huis in de winter weer te droog wordt en dan de enthalpiewisselaar er weer in te schuiven. Permanent terug zou ik echt niet willen echter. We waren tijdje terug op skivakantie in een huisje met voldoende ventilatie en daardoor droge lucht en direct weer last van droge huid en geïrriteerde luchtwegen. Dan maar beetje opletten en soms bewust wat vocht weg ventileren in de winter.

[ Voor 4% gewijzigd door Paul C op 14-03-2024 18:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reuze-renze
beter geen dan late reactie ofzo....

het wisselen van ventilatie standen ben ik ook gaan toepassen. zeker bij de koude nachten. voor de warme moet ik nog even geduld hebben.

ik ben wel benieuwd wat de zomernacht koeling in de automatische modus uithaalt. Aangezien de verwarm modus ook niet aangegaan is deze winter terwijl ik dat liever wel zou willen. ik had hier meer van verwacht. dus dat de voorverwarming de koude lucht ging opwarmen afloop er vries lucht binnen komt. dit valt mij echt tegen van al deze apparaten die wel omschrijven dat ze voorverwarmen.
dus dat bypass koelen heb ik nu ook een hard hoofd in.

ik ga het zien.
Krilo_89 schreef op maandag 4 maart 2024 @ 09:14:
[...]

Beetje late reactie, excuus ;). Maar er is geen directe oplossing voor. Wat ik wel doe, is bij koude nachten (dat waren er weinig deze winter) de flow laag zetten. Met een lage flow kan je effectief iets warmere lucht naar binnen blazen, alleen het nadeel is dat je weinig 'verse' lucht hebt.
Overdag draait de flow wel op standje 2, maar omdat ik dan beneden alles verwarm maakt dit niet uit, je merkt er niets van.
In de zomer draai ik het om op warme dagen. Overdag gaat de ventilatie uit en 's nachts weer aan (met eventueel bypass).

Ik meet de luchtkwaliteit in huis en zelfs met een lage flow gaat dit goed, dus dat is mooi. Ik heb wel een fibaro dimmer gekocht, waarmee ik de Zehnder kan sturen op 0/10V. Daarmee kan hij traploos versteld worden ipv stand 1/2/3. Dan zou ik in de winter bij écht koude nachten de flow nog lager zetten en in de tussentijd de luchtkwaliteit in de gaten houden. Wanneer die slechter wordt, draait hij weer wat harder bijv.

Ik weet nog niet precies wanneer ik dit ga installeren en in gebruik ga nemen, maar daarmee moet ik alles wel redden denk ik zo.

En als dat niet lukt, dan komt er boven een airco. Dat zorgt in de winter voor warmere lucht en in de zomer voor koelere, maar ook drogere lucht. Want in de zomer merk ik toch dat de luchtvochtigheid omhoog kruipt in het huis. Dat komt natuurlijk ook omdat de ventilatie minder draait.
toon volledige bericht

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andrehj
reuze-renze schreef op zondag 17 maart 2024 @ 21:56:
ik ben wel benieuwd wat de zomernacht koeling in de automatische modus uithaalt. Aangezien de verwarm modus ook niet aangegaan is deze winter terwijl ik dat liever wel zou willen.
Waarom zou je een COP=1 verwarming willen? Verwarmen op gas (of, nog beter, met een warmtepomp) is toch veel goedkoper?
ik had hier meer van verwacht. dus dat de voorverwarming de koude lucht ging opwarmen afloop er vries lucht binnen komt.
Als je WTW vrieslucht naar binnen blaast is er iets niet goed. Het hele idee is nou juist dat de ingeblazen lucht maar iets koeler is dan de afgezogen lucht.
Als er vrieskoude lucht wordt ingeblazen dan is er iets met je WTW-unit niet goed, en moet je dat gaan oplossen. Om daarvoor de ingeblazen lucht te gaan verwarmen is echt de omgekeerde weg.
dit valt mij echt tegen van al deze apparaten die wel omschrijven dat ze voorverwarmen.
Die voorverwarmer is om bevriezing te voorkomen. Maar je schrijft dit in een topic over enthalpiewisselaars. Als jouw WTW die heeft, dan zal de voorverwarmer bijna helemaal niet meer inschakelen. En dat is ook helemaal niet nodig.
dus dat bypass koelen heb ik nu ook een hard hoofd in.
Die koelt een beetje. Hoeveel dat oplevert kun je aan de hand van de energieinhoud van lucht, het ingestelde debiet en het temperatuurverschil zelf uitrekenen. Maar reken er niet op dat dit enorm je huis gaat afkoelen. Daarvoor moet je echt spuien (dus ramen tegenover elkaar open zetten).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reuze-renze
[quote]Andrehj schreef op maandag 18 maart 2024 @ 21:40:
[...]

Waarom zou je een COP=1 verwarming willen? Verwarmen op gas (of, nog beter, met een warmtepomp) is toch veel goedkoper?

[Hier heb je wel een punt ja.]

Als je WTW vrieslucht naar binnen blaast is er iets niet goed. Het hele idee is nou juist dat de ingeblazen lucht maar iets koeler is dan de afgezogen lucht.
Als er vrieskoude lucht wordt ingeblazen dan is er iets met je WTW-unit niet goed, en moet je dat gaan oplossen. Om daarvoor de ingeblazen lucht te gaan verwarmen is echt de omgekeerde weg.

[Er komt geen vrieslucht naar binnen. maar toe het vroor was het verschil tussen inblaas en uitblaas lucht meer als 5 graden. er ging 17/18 graden uit, en er kwam13/14 graden naar binnen. op het moment is het 1,5 graad verschil. ]

Die voorverwarmer is om bevriezing te voorkomen. Maar je schrijft dit in een topic over enthalpiewisselaars. Als jouw WTW die heeft, dan zal de voorverwarmer bijna helemaal niet meer inschakelen. En dat is ook helemaal niet nodig.

Ik heb een Enthalpiewisserlaar erin zitten.
[...]

Die koelt een beetje. Hoeveel dat oplevert kun je aan de hand van de energieinhoud van lucht, het ingestelde debiet en het temperatuurverschil zelf uitrekenen. Maar reken er niet op dat dit enorm je huis gaat afkoelen. Daarvoor moet je echt spuien (dus ramen tegenover elkaar open zetten).
[Moet de eerste zomer nog krijgen dus ben benieuwd]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul C
Paul C schreef op donderdag 14 maart 2024 @ 18:46:
[...]

Ik overweeg zelf om voor de zomer de normale WTW terug te plaatsen tot het huis in de winter weer te droog wordt en dan de enthalpiewisselaar er weer in te schuiven. Permanent terug zou ik echt niet willen echter. We waren tijdje terug op skivakantie in een huisje met voldoende ventilatie en daardoor droge lucht en direct weer last van droge huid en geïrriteerde luchtwegen. Dan maar beetje opletten en soms bewust wat vocht weg ventileren in de winter.
Dit weekend de oude WTW terug gezet. Was 30min werk. Inclusief filters vervangen, de unit uitzuigen en het tevoorschijn halen van de WTW die ver achter het knieschot zat en vice versa de enthalpiewisselaar daar weer opbergen.

Ben benieuwd of het deze zomer wat droger blijft in huis en wanneer in de herfst/winter het huis dusdanig is uitgedroogd dat ik de enthalpiewisselaar weer erin wil zetten. Inmiddels ook dit stuk in PassiPedia gelezen en ik ben benieuwd of we de luchtvochtigheid uberhaupt misschien anders gaan ervaren dan voor de enthalpiewisselaar, omdat we inmiddels vanwege gezinsuitbreiding ook meer vocht produceren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kees_frl
Paul C schreef op maandag 13 mei 2024 @ 14:25:
[...]

Dit weekend de oude WTW terug gezet. Was 30min werk. Inclusief filters vervangen, de unit uitzuigen en het tevoorschijn halen van de WTW die ver achter het knieschot zat en vice versa de enthalpiewisselaar daar weer opbergen.

Ben benieuwd of het deze zomer wat droger blijft in huis en wanneer in de herfst/winter het huis dusdanig is uitgedroogd dat ik de enthalpiewisselaar weer erin wil zetten. Inmiddels ook dit stuk in PassiPedia gelezen en ik ben benieuwd of we de luchtvochtigheid uberhaupt misschien anders gaan ervaren dan voor de enthalpiewisselaar, omdat we inmiddels vanwege gezinsuitbreiding ook meer vocht produceren.
ben benieuwd - ik heb geen reguliere dus zal het eerste jaar in de nieuwe woning meemaken.
Nu echter nog steeds rond de 40%.

Heb echter een goede ontvochtiger, dus die programmeer ik wel op de panelen en % vocht indien het nodig zal zijn. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andrehj
Maar even een antwoord in het juiste topic:
No Hands schreef op dinsdag 18 juni 2024 @ 09:11:
Ik heb Zehnder gevraag dof een Niet enthalpie unit later voorzien kan worden van een Enthalpie wisselaar en die zeggen dat het niet kan. Dit is wel heel tegenstrijdig.
Dat is bijzonder. Ik denk dat je iemand aan de lijn had die het ook niet helemaal snapte, of dat je niet gespecificeerd hebt welke WTW je precies van een enthalpiewisselaar wilde voorzien (er zijn waarschijnlijk ook types waarbij het niet mogelijk is).
Maar van de Q450 en de Q600 weet ik heel zeker dat het moeiteloos gaat. En ik ben niet de enige, lees de vele positieve ervaringen in dit topic maar terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
Andrehj schreef op dinsdag 18 juni 2024 @ 15:17:
Maar even een antwoord in het juiste topic:

[...]

Dat is bijzonder. Ik denk dat je iemand aan de lijn had die het ook niet helemaal snapte, of dat je niet gespecificeerd hebt welke WTW je precies van een enthalpiewisselaar wilde voorzien (er zijn waarschijnlijk ook types waarbij het niet mogelijk is).
Maar van de Q450 en de Q600 weet ik heel zeker dat het moeiteloos gaat. En ik ben niet de enige, lees de vele positieve ervaringen in dit topic maar terug.
Mijn vraag ging over de Q350, dat zal een verschil kunnen zijn. Of een medewerker met onvoldoende kennis inderdaad. Ik heb er iig 1 gekocht met Enthalpie er al in.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andrehj
No Hands schreef op dinsdag 18 juni 2024 @ 16:33:
Mijn vraag ging over de Q350, dat zal een verschil kunnen zijn. Of een medewerker met onvoldoende kennis inderdaad. Ik heb er iig 1 gekocht met Enthalpie er al in.
Ik kan me niet voorstellen dat het daar anders is. De constructie is immers nagenoeg gelijk, en de besturing van de Q350 is ook gelijk aan die van de Q450 en Q600.

Voor de upgrade naar de ERV hoef je enkel de warmtewisselaar uit te wisselen en in het menu aan te geven dat er een ERV (ipv HRV) wisselaar in zit. En als je wilt kun je de condenswaterafvoer nog afdoppen, want die is niet meer nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
Andrehj schreef op dinsdag 18 juni 2024 @ 16:42:
[...]

Ik kan me niet voorstellen dat het daar anders is. De constructie is immers nagenoeg gelijk, en de besturing van de Q350 is ook gelijk aan die van de Q450 en Q600.

Voor de upgrade naar de ERV hoef je enkel de warmtewisselaar uit te wisselen en in het menu aan te geven dat er een ERV (ipv HRV) wisselaar in zit. En als je wilt kun je de condenswaterafvoer nog afdoppen, want die is niet meer nodig.
Had ik dat maar eerder geweten, goeie info!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• natural colour
  • Nu online
Met het huidige weer; zeer veel neerslag terwijl de verwarming uit staat, kan het met een enthalpie wisselaar in huis wel eens veel te vochtig worden.
Beide versies kopen en deze elke keer verwisselen als het te vochtig wordt wil niet iedereen.
Mijn wtw heeft geen enthalpie wisselaar; in januari moest ik daarom bevochtigen, nú is het +/- 55% vocht, ik vindt het prima zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kees_frl
natural colour schreef op dinsdag 18 juni 2024 @ 19:45:
Met het huidige weer; zeer veel neerslag terwijl de verwarming uit staat, kan het met een enthalpie wisselaar in huis wel eens veel te vochtig worden.
Beide versies kopen en deze elke keer verwisselen als het te vochtig wordt wil niet iedereen.
Mijn wtw heeft geen enthalpie wisselaar; in januari moest ik daarom bevochtigen, nú is het +/- 55% vocht, ik vindt prima zo.
Ja of nog steeds te droog, hier nog steeds 45% dus zou niet zonder willen. :)

Men zou goed moeten kijken naar de ervaring van de afgelopen jaren indien bekend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirduc
  • Laatst online: 21:48
vraagje :

Heb een nieuwe Zehnder Q350 erv ,vreemd is dat de wisselaar zelf plakt ?
Heb hem met warm water afgespoeld maar dit hielp niet.
Lijkt mij niet goed ?
Iemand die hier wat over kan zeggen ?
Dank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Broodro0ster
Mijn Zehnder enthalpiewisselaar voor mijn Q450 is vandaag aangekomen. Zonet geplaatst maar ik twijfel een beetje over de richting van de wisselaar. De HRV had een rood lipje met front gemarkeerd. De nieuwe wisselaar heeft geen aanduiding buiten boven en onderkant. Ik heb hem met de sticker zichtbaar geplaatst zoals de oude wisselaar.

Of speelt de initiële richting geen rol en is die marking enkel om hem na het reinigen terug correct te plaatsen?

Na het plaatsen nog even de filters vervangen en in het service menu de unit op ERV gezet.
Verder heb ik een droog siphon. Zou ik die laten zitten of toch maar doppen?

EDIT: Zehnder gebeld en de sticker is de voorkant (moet zichtbaar zijn). Leek me ook het meest logisch.
Natuurlijk nog de vraag vergeten stellen ivm afdoppen 8)7

[ Voor 11% gewijzigd door Broodro0ster op 19-08-2024 11:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 06:19
natural colour schreef op dinsdag 18 juni 2024 @ 19:45:
Mijn wtw heeft geen enthalpie wisselaar; in januari moest ik daarom bevochtigen, nú is het +/- 55% vocht, ik vindt het prima zo.
Ik zou ook geen enthalpie wisselaar nemen want duurder en vocht is juist de grootste uitdaging, ik had afgelopen week bijna 80% RH in huis omdat het buiten 98% was en krijg je dat vanzelf naar binnen met ventilatie. Heb zelfs ontvochtigers moeten inzetten nu alles rond 50% dus is goed nu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roltor
Vaevictis_ schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 10:21:
[...]

Ik zou ook geen enthalpie wisselaar nemen want duurder en vocht is juist de grootste uitdaging, ik had afgelopen week bijna 80% RH in huis omdat het buiten 98% was en krijg je dat vanzelf naar binnen met ventilatie. Heb zelfs ontvochtigers moeten inzetten nu alles rond 50% dus is goed nu.
Denk je dat het veel lager zou zijn met een normale wisselaar?
Ik heb hier beide wisselaars, en heb een beetje afgewisseld de laatste tijd, ik merkte niet echt verschil in de luchtvochtigheid. Dus ik ben er niet uit welke nu het beste is met hoge luchtvochtigheid buiten.

Het voordeel van een enthalpiewisselaar m.i. is dat als je de lucht actief ontvochtigt in huis, je hier ook profijt van hebt voor je inkomende lucht. Met een normale wisselaar blaas je de 'droge' lucht zo naar buiten en haal je nieuwe vochtige lucht in huis, waardoor je continu moet ontvochtigen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Broodro0ster
Vaevictis_ schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 10:21:
[...]

Lijkt me dat enthalpie hier wel voordeel uithaalt hoor. In de zomer krijg je vocht uitwisseling aan de toe en afvoer. Dus het vocht komt trager naar binnen waardoor je minder moet ontvochtigen.

Vorige week hadden we hier 82% RH in huis met een normale wisselaar. Slechter kan bijna niet.
Vandaag de ERV er in geschoven dus ik ben benieuwd, maar heb er vertrouwen in dat het niet slechter zal worden in de zomer en alleen maar beter in de winter.

[ Voor 17% gewijzigd door Broodro0ster op 19-08-2024 11:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 06:19
Broodro0ster schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 11:30:
[...]

Lijkt me dat enthalpie hier wel voordeel uithaalt hoor. In de zomer krijg je vocht uitwisseling aan de toe en afvoer. Dus het vocht komt trager naar binnen waardoor je minder moet ontvochtigen.

Vorige week hadden we hier 82% RH in huis met een normale wisselaar. Slechter kan bijna niet.
Vandaag de ERV er in geschoven dus ik ben benieuwd, maar heb er vertrouwen in dat het niet slechter zal worden in de zomer en alleen maar beter in de winter.
In theorie zou een enthalpie wisselaar beter moeten werken maar heb eigenlijk nooit issues dit jaar was voor het eerst. Heb nooit te lage rh eerder iets te hoog in de badkamer en keuken. Dus een ontvochtiger is dan prima qua kosten afweging en aantal keer dat het nodig is. Kan bij anderen anders zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Broodro0ster
Vaevictis_ schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 11:34:
[...]

In theorie zou een enthalpie wisselaar beter moeten werken maar heb eigenlijk nooit issues dit jaar was voor het eerst. Heb nooit te lage rh eerder iets te hoog in de badkamer en keuken. Dus een ontvochtiger is dan prima qua kosten afweging en aantal keer dat het nodig is. Kan bij anderen anders zijn.
Vocht uit de keuken en badkamer wordt nog steeds afgezogen. Alleen wordt een deel er van (in de winter) terug ingeblazen in leefruimtes waar het dan meestal te droog is. Afgelopen winter zaten wij gemiddeld op 40-45%. Toen het vroor zelfs maar 20%. Dat mag dus wel iets hoger zijn.
In februari stelde ik vast dat er serieuze spleten in onze trap gekomen waren door de droogte. Dat begint zich nu iets of wat te herstellen.

In de zomer is het buiten vochtiger dan binnen, dus dan wil je eigenlijk liever minder vocht naar binnen trekken. Anders blijf je eindeloos ontvochtigen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andrehj
Broodro0ster schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 11:30:
[...]

ERV zorgt inderdaad voor minder vocht in alle kamers, ook in diegene waar geen airco hangt, door in de wisselaar het vocht buiten te houden. Werkt prima. Hier vorige week max 64% binnen (bij 23°C) gehad. Was zeer goed uit te houden.

In de winter één keer een dag 36% gehad, maar meestal boven de 40%. Mijn conclusie is dat de enthalpiewisselaar zijn geld meer dan waard is.

[ Voor 8% gewijzigd door Andrehj op 19-08-2024 12:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kees_frl
Probleem met ERV en denkwijze is denk ik dat veel de bypass openen, wat op zich prima is, maar dan trek je ook al het vocht naar binnen.... (net als zonder ERV overigens)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• roltor
Kees_frl schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 12:26:
Probleem met ERV en denkwijze is denk ik dat veel de bypass openen, wat op zich prima is, maar dan trek je ook al het vocht naar binnen.... (net als zonder ERV overigens)
Dat is wel een goede, met de bypass maakt het niet meer uit of je een ERV hebt of een normale wisselaar, aangezien er geen warmte (en vocht) meer wordt uitegewisseld.
Daarom heb ik vorige week de comfort temperatuur van onze Zehnder Comfoair E300 op 24 graden gezet, om zo lang mogelijk de bypass dicht te houden. Echt uitzetten kon niet, het is een vrij basic ding. Ben benieuwd of dat werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Broodro0ster
roltor schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 13:09:
[...]

Dat is wel een goede, met de bypass maakt het niet meer uit of je een ERV hebt of een normale wisselaar, aangezien er geen warmte (en vocht) meer wordt uitegewisseld.
Daarom heb ik vorige week de comfort temperatuur van onze Zehnder Comfoair E300 op 24 graden gezet, om zo lang mogelijk de bypass dicht te houden. Echt uitzetten kon niet, het is een vrij basic ding. Ben benieuwd of dat werkt.
Mijn Q450 staat op 21°C en deze ochtend zag ik na het plaatsen van de ERV wisselaar dat hij de bypass dicht deed. Buiten was het 20°C en de inblaaslucht was 23°C. Heb toen manueel de bypass open gezet voor een uur en zag de inblaas zakken naar 22°C na 5min. Daarna heb ik niet meer gekeken, maar maakte mij wel de bedenking dat ik ook vocht aan het binnentrekken was. Alhoewel, als het buiten kouder is dan binnen, maakt het niks uit denk ik? Ik dacht dat de vochtrecuperatie aan de warme kant gebeurd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• svenk91
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 02-05 16:15
Broodro0ster schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 13:14:
[...]
Alhoewel, als het buiten kouder is dan binnen, maakt het niks uit denk ik? Ik dacht dat de vochtrecuperatie aan de warme kant gebeurd?
Dat hangt ook af van het temperatuurverschil. Als het buiten maar 2 graden kouder is, maar 30% hogere vochtigheidsgraad dan trek je vocht naar binnen. Is het buiten 10% meer luchtvochtigheid maar 25 graden kouder dan trek je droge lucht naar binnen de facto.

Het is makkelijker vergelijken als je het dauwpunt pakt. Die is vandaag sowieso laag buiten (12-13 graden hier), dus qua comfort zal het niet veel verschil maken denk ik. Bij 22 graden binnen en 50% luchtvochtigheid is de dauwtemperatuur ~11 graden. Eerder met de warme dagen kon je bij 34 graden buiten en een luchtvochtigheid van 55-60% buiten een dauwtemperatuur krijgen van 24 graden. Als je dan buitenlucht direct naar binnen trekt en je huis zelf 22 graden is krijg je condens (want onder de dauwtemperatuur).
Een vuistregel is dat je in de zomer de dauwtemperatuur omlaag wil, in de winter juist omhoog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franciesco
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 22:15
Misschien ten overvloede, maar bij de term vochtigheid wordt er meestal gesproken over relatieve vochtigheid (RLV). Aangezien warme lucht meer vocht kan bevatten dan koude lucht.

Voorbeelden:
lucht van 24 graden en 53% RLV bevat 9,94g vocht per kg lucht
lucht van 22 graden en 60% RLV bevat 9,93g vocht per kg lucht
lucht van 20 graden en 68% RLV bevat 9,94g vocht per kg lucht
lucht van 18 graden en 77% RLV bevat 9,94g vocht per kg lucht
lucht van 16 graden en 87% RLV bevat 9,91g vocht per kg lucht
lucht van 14 graden en 98% RLV bevat 9,85g vocht per kg lucht

Al deze voorbeelden bevatten dus een (vrijwel) gelijke absolute hoeveelheid water/vocht.

Edit: nog enkele voorbeelden toegevoegd

[ Voor 14% gewijzigd door Franciesco op 19-08-2024 13:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
roltor schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 13:09:
Dan haal je toch de connectoren van de stappenmotortjes van de bypasskleppen af (met de bypass gesloten uiteraard). Dan is je bypass vanaf dan altijd hard gesloten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roltor
Andrehj schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 14:12:
[...]

Dan haal je toch de connectoren van de stappenmotortjes van de bypasskleppen af (met de bypass gesloten uiteraard). Dan is je bypass vanaf dan altijd hard gesloten.
Bedankt voor de tip, ik kijk even aan of dit het gewenste effect heeft, als dat zo is, kan ik dat inderdaad doen.
Broodro0ster schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 13:14:
[...]

Mijn Q450 staat op 21°C en deze ochtend zag ik na het plaatsen van de ERV wisselaar dat hij de bypass dicht deed. Buiten was het 20°C en de inblaaslucht was 23°C. Heb toen manueel de bypass open gezet voor een uur en zag de inblaas zakken naar 22°C na 5min. Daarna heb ik niet meer gekeken, maar maakte mij wel de bedenking dat ik ook vocht aan het binnentrekken was. Alhoewel, als het buiten kouder is dan binnen, maakt het niks uit denk ik? Ik dacht dat de vochtrecuperatie aan de warme kant gebeurd?
De bypass gaat open om koude lucht binnen te laten, als het buiten kouder is dan binnen, en binnen warmer is dan gewenst.
Het nadeel hiervan is dat de lucht niet meer langs de wisselaar gaat, en er dus geen uitwisseling van warmte en vocht plaatsvind.
De afgelopen dagen was het buiten vrij vochtig, meer dan binnen. Als ik dan de bypass gebruikt, heb ik weliswaar koudere inblaaslucht, maar ook vochtigere.
Op dit moment heb ik liever minder vochtige lucht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Broodro0ster
roltor schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 14:56:
[...]

De bypass gaat open om koude lucht binnen te laten, als het buiten kouder is dan binnen, en binnen warmer is dan gewenst.
Het nadeel hiervan is dat de lucht niet meer langs de wisselaar gaat, en er dus geen uitwisseling van warmte en vocht plaatsvind.
De afgelopen dagen was het buiten vrij vochtig, meer dan binnen. Als ik dan de bypass gebruikt, heb ik weliswaar koudere inblaaslucht, maar ook vochtigere.
Op dit moment heb ik liever minder vochtige lucht.
Dat snap ik. Maar Zehnder zegt dat de vochtrecuperatie aan de warme kant gebeurd. Dus als die uitleg klopt, dan trek je sowieso vocht naar binnen als het buiten kouder is dan binnen. Met of zonder bypass.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roltor
Broodro0ster schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 15:09:
[...]

Dat snap ik. Maar Zehnder zegt dat de vochtrecuperatie aan de warme kant gebeurd. Dus als die uitleg klopt, dan trek je sowieso vocht naar binnen als het buiten kouder is dan binnen. Met of zonder bypass.
Ik ben bang dat dit mijn begrip te boven gaat.

Vochtuitwisseling aan de warmte kant betekent dus dat de droge, warme lucht van binnen wordt bevochtigd met de vochtige koude lucht van buiten? Waardoor de lucht van buiten (wat uiteindelijk de toevoerlucht wordt) minder vochtig wordt.
Dat is toch wat ik wil? Of begrijp ik het verkeerd?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Andrehj
Broodro0ster schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 15:09:
Dat snap ik. Maar Zehnder zegt dat de vochtrecuperatie aan de warme kant gebeurdt. Dus als die uitleg klopt, dan trek je sowieso vocht naar binnen als het buiten kouder is dan binnen. Met of zonder bypass.
Als het buiten (veel) warmer is dan binnen, zit de warme kant van de wisselaar dus aan de buitenkant, en wordt het vocht in de buitenlucht dus teruggewonnen naar de afvoerkant van de wisselaar en gaat zo weer terug naar buiten. Precies wat de bedoeling is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Broodro0ster
roltor schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 15:31:
[...]

Ik ben bang dat dit mijn begrip te boven gaat.

Vochtuitwisseling aan de warmte kant betekent dus dat de droge, warme lucht van binnen wordt bevochtigd met de vochtige koude lucht van buiten? Waardoor de lucht van buiten (wat uiteindelijk de toevoerlucht wordt) minder vochtig wordt.
Dat is toch wat ik wil? Of begrijp ik het verkeerd?
Ik ga af op onderstaande plaatjes en de YouTube filmpjes van Zehnder.
Als het buiten kouder is dan binnen, recupereert hij dus vocht in huis volgens hun uitleg en plaatjes. Dus als de bypass dan open of dicht is op een nacht waarbij het buiten frisser, maakt het volgens mij niks uit als ik hun uitleg goed begrijp.
Hierbij de plaatjes waar ik naar verwijs. Maar misschien is het allemaal niet zo zwart/wit wanneer de temperaturen buiten en binnen dicht bij elkaar liggen. Misschien kan iemand er nog iets aan toevoegen.

Buiten koeler dan binnen
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_CMzSvzWSzv8A7_UOmL1u0Im9mM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Q0zuEoTEs0YOtrZeivcS2jbN.png?f=fotoalbum_large

Buiten warmer dan binnen
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/E2PI3yaDPA4l7lBI6s4gYZqItow=/800x/filters:strip_exif()/f/image/bw8zrqfJwaZzAiD8JczNEIAC.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Broodro0ster
Andrehj schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 16:35:
[...]

Als het buiten (veel) warmer is dan binnen, zit de warme kant van de wisselaar dus aan de buitenkant, en wordt het vocht in de buitenlucht dus teruggewonnen naar de afvoerkant van de wisselaar en gaat zo weer terug naar buiten. Precies wat de bedoeling is.
Ja, dat snap ik. En zo versta ik het.
Maar roltor zijn vraag is: wat als het 's nachts 18°C wordt buiten en het binnen 22°C is? Hoe hou je dan de woning zo droog mogelijk? Want dan gaat de enthapie wisselaar vocht binnen het huis gaan recuperen en van buiten. Kan je dan beter de bypass openen of niet? Haal je evenveel vocht van buiten naar binnen met de bypass open als gesloten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roltor
Broodro0ster schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 16:37:
[...]

Ik ga af op onderstaande plaatjes en de YouTube filmpjes van Zehnder.
Als het buiten kouder is dan binnen, recupereert hij dus vocht in huis volgens hun uitleg en plaatjes. Dus als de bypass dan open of dicht is op een nacht waarbij het buiten frisser, maakt het volgens mij niks uit als ik hun uitleg goed begrijp.
Hierbij de plaatjes waar ik naar verwijs. Maar misschien is het allemaal niet zo zwart/wit wanneer de temperaturen buiten en binnen dicht bij elkaar liggen. Misschien kan iemand er nog iets aan toevoegen.

Buiten koeler dan binnen
[Afbeelding]

Buiten warmer dan binnen
[Afbeelding]
toon volledige bericht
Interessante plaatjes, dank.
Ik had zelf verwacht dat de vocht wisseling zou gaan van vochtig naar niet vochtig (net zoals met de warmte).
Maar in de plaatjes staat niks over relatieve vochtigheid, dus als het buiten kouder is dan binnen, maar ook vochtiger, zou de enthalpiewisselaar vocht afgeven uit de droge binnenlucht aan de vochtige buitenlucht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tochwel
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 06-01 13:49
Broodro0ster schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 16:42:
[...]

Ja, dat snap ik. En zo versta ik het.
Maar roltor zijn vraag is: wat als het 's nachts 18°C wordt buiten en het binnen 22°C is? Hoe hou je dan de woning zo droog mogelijk? Want dan gaat de enthapie wisselaar vocht binnen het huis gaan recuperen en van buiten. Kan je dan beter de bypass openen of niet? Haal je evenveel vocht van buiten naar binnen met de bypass open als gesloten?
Ja dit is interessant. Ik neem aan dat de enthalpiewisselaar in de bypass-stand wordt omzeild. Dus als in een zomernacht buiten de luchtvochtigheid/ dauwpunt hoog is, en het niet veel kouder is dan binnen dan lijkt me dat je de bypass beter uit kunt zetten? Zou een actief systeem als de Q van Zehnder dit automatisch regelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brink101
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 01-05 19:47
Als ik op Youtube de video bekijk is het een actief systeem die de vochtbalans automatisch regelt. Klinkt als een droomsysteem. Ik moet mijn beschimmelde Brink Renovent na 8 jaar al vervangen helaas... Ik denk dat een met enthalpiewisselaar dus wel de oplossing is voor mijn nieuwbouwwoning.

Toestemming nodig voor bekijken van YouTube

Op deze plek staat ingesloten content die van YouTube afkomstig is. Het tonen van deze inhoud kan ertoe leiden dat YouTube persoonlijke gegevens zoals je IP-adres verwerkt en/of cookies op jouw computer of ander apparaat zet. Hiervoor moet je eerst expliciet toestemming geven voor Sociale media.

Bekijk op YouTube
ComfoAir Q | Enthalpiewisselaar, warmte & vocht terugwinning | Zehnder Group Nederland |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• macbelly
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
Eindelijk een plek gevonden waar ik hopelijk wat kan bijdragen maar ook antwoorden en/of bevestiging kan vinden op mijn vragen/aannames.

Achtergrond/Probleem
Afgelopen winter is ons huis uit 1990 uitgebreid gerenoveerd en verduurzaamd. Daarbij op advies van de installateur ook een Zehnder Q350 met Enthalpiewisselaar geïnstalleerd. Dat werkte mooi in de eerste koude periode tot aan de zomer (RLV redelijk constant op 60%) maar daarna heb ik heel erg het gevoel dat de enthalpiewisselaar zich tegen ons keert in warme/vochtige periodes: voortdurend (zeer) hoge luchtvochtigheid van 70%-75% en meer in huis. Zo erg dat we op plekken ook last van schimmel hebben.

Oplossing?
Advies van de installateur ... ontvochtiger of in de zomer de enthalpiewisselaar vervangen door een gewone wisselaar. Maar dat is niet waarvoor we de WTW met enthalpiewisselaar gekocht hebben. Ik weet niet hoe lastig het is om de wisseling uit te voeren maar ik voel er weinig voor om de installateur hiervoor 2x per jaar te laten komen. Daarbovenop komen dan nog de kosten van een extra wisselaar (heb nog niet geozcht wat die kost).

Illustratie
Om te illustreren wat onze problemen zijn heb ik een plaatje van alle temperaturen en relatieve luchtvochtigheid zoals gemeten door de WTW bijgesloten (20 september): buiten, ingeblazen, binnen; zelfde kleur hoort bij elkaar, RLV is gestippeld. Legenda linksonder op het plaatje.
Wat je ziet is dat zelfs bij een RLV van 55% (groen) buiten de WTW nog steeds lucht inblaast met 66% RLV (geel). Daarbij blijft de RLV binnen boven de 70% bij een temperatuur van net onder de 20C (blauw). Het lijkt erop dat de WTW z'n best doet om de bestaande situatie (met hoge RLV!) te handhaven: de gele lijn volgt de blauwe lijn wel heel erg trouw.
Je kunt ook eenvoudig uitrekenen dat er vocht aan de ingeblazen lucht toegevoegd wordt (als je de buiten temperatuur/RLV omrekent naar ingeblazen temperatuur/RLV).

Al met al erg teleurstellend en dat is nogal zachtjes uitgedrukt. :'(

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hEV7el5K_TRNRGP8yBv61UhiL6Y=/800x/filters:strip_exif()/f/image/MQbVpo3kXp5t9eO4nEPC0gPo.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 3% gewijzigd door macbelly op 02-10-2024 23:28 ]

S1255PC6 - ComfoAir Q350 ERV - 40x435Wp - GW12K-SDT-20

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puntenwolk
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 22:09
De enthalpiewisselaar doet inderdaad "z'n best om de bestaande situatie te handhaven". Hij houdt daarbij de "droogte" binnen als het buiten natter is dan binnen, en het "vocht" binnen als het buiten droger is dan binnen. Dat is bijvoorbeeld heel handig in combinatie met een airco in de zomer (die ook de lucht ontvochtigt) en een luchtbevochtiger zoals vaak gebruikt in de winter.

Als die bestaande situatie niet klopt (te droog, te nat) kan de enthalpiewisselaar daar niet zelfstandig iets aan doen en moet je een ander apparaat gebruiken om dat aan te pakken. Bijvoorbeeld een losse ontvochtiger.

Overigens zou bij jou de situatie zonder enthalpiewisselaar niet ontzettend anders zijn. De enthalpiewisselaar zorgt ervoor dat de absolute luchtvochtigheid van de inblaaslucht ergens halverwege de absolute luchtvochtigheid van de buitenlucht en binnenlucht zit. Als je geen enthalpiewisselaar zou hebben, zou je de buitenlucht qua absolute luchtvochtigheid binnenhalen, maar die wel vervolgens qua temperatuur koelen/verwarmen met de warmtewisselaar. Daardoor verandert de relatieve luchtvochtigheid alsnog.

Ik heb even voor een paar punten uit je grafiek snel berekend wat dat zou zijn als je de absolute luchtvochtigheid van de buitenlucht afzet tegen de inblaastemperatuur, en dan kom je hier op uit. Dit is gedaan met deze tool: https://www.omnicalculator.com/physics/absolute-humidity

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ar61uIY82n0TatWFRw7tEebefnE=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/4sQXn4OnSE8sgyFRDChmC1An.png?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• roltor
macbelly schreef op woensdag 2 oktober 2024 @ 23:25:
Eindelijk een plek gevonden waar ik hopelijk wat kan bijdragen maar ook antwoorden en/of bevestiging kan vinden op mijn vragen/aannames.

Achtergrond/Probleem
Afgelopen winter is ons huis uit 1990 uitgebreid gerenoveerd en verduurzaamd. Daarbij op advies van de installateur ook een Zehnder Q350 met Enthalpiewisselaar geïnstalleerd. Dat werkte mooi in de eerste koude periode tot aan de zomer (RLV redelijk constant op 60%) maar daarna heb ik heel erg het gevoel dat de enthalpiewisselaar zich tegen ons keert in warme/vochtige periodes: voortdurend (zeer) hoge luchtvochtigheid van 70%-75% en meer in huis. Zo erg dat we op plekken ook last van schimmel hebben.

Oplossing?
Advies van de installateur ... ontvochtiger of in de zomer de enthalpiewisselaar vervangen door een gewone wisselaar. Maar dat is niet waarvoor we de WTW met enthalpiewisselaar gekocht hebben. Ik weet niet hoe lastig het is om de wisseling uit te voeren maar ik voel er weinig voor om de installateur hiervoor 2x per jaar te laten komen. Daarbovenop komen dan nog de kosten van een extra wisselaar (heb nog niet geozcht wat die kost).

Illustratie
Om te illustreren wat onze problemen zijn heb ik een plaatje van alle temperaturen en relatieve luchtvochtigheid zoals gemeten door de WTW bijgesloten (20 september): buiten, ingeblazen, binnen; zelfde kleur hoort bij elkaar, RLV is gestippeld. Legenda linksonder op het plaatje.
Wat je ziet is dat zelfs bij een RLV van 55% (groen) buiten de WTW nog steeds lucht inblaast met 66% RLV (geel). Daarbij blijft de RLV binnen boven de 70% bij een temperatuur van net onder de 20C (blauw). Het lijkt erop dat de WTW z'n best doet om de bestaande situatie (met hoge RLV!) te handhaven: de gele lijn volgt de blauwe lijn wel heel erg trouw.
Je kunt ook eenvoudig uitrekenen dat er vocht aan de ingeblazen lucht toegevoegd wordt (als je de buiten temperatuur/RLV omrekent naar ingeblazen temperatuur/RLV).

[Afbeelding]
toon volledige bericht
Ik heb een Zehnder, met dezelfde enthalpiewisselaar.
Dit is een upgrade van de standaard wisselaar die er in zat.
Het wisselen kan bijna niet makkelijker, je schroeft 3 schroeven los en je pakt de voorkant van de wtw er af. De wisselaar trek je zo er uit, alleen een beetje voorzichtig mee zijn, het frame is van piepschuim.

Verder herken ik het wel, afgelopen jaar was het gewoon vochtig. Een enthalpiewisselaar is geen wondermiddel. Het probeert de situatie binnen in stand te houden. Als je echt actief wilt ingrijpen, heb je andere apparaten nodig (ontvochtiger, bevochtiger, airco). Je kunt ook af en toe flink 'spuien': als de luchtvochtigheid buiten veel lager is, alle ramen open zetten.
Ik ben er wel heel tevreden mee, alleen al door het effect in de winter. Wij hebben veel minder last van droge lucht in huis.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Broodro0ster
macbelly schreef op woensdag 2 oktober 2024 @ 23:25:

Achtergrond/Probleem

Oplossing?

Illustratie

[Afbeelding]
toon volledige bericht
Ik ben deze zomer van een gewone wisselaar naar een enthalpie wisselaar gegaan omdat we het in de winter te droog wordt. In de zomer zou een enthalpie wisselaar eerder vertragend moeten werken.
Zo op het eerste gevoel heb ik weinig verschil gemerkt. Maar zonder enthalpie wisselaar heb ik wel 80% RV gezien in de kamer van onze zoon en 75% RV in onze kamer. Dus je enthalpie er uit halen voor een gewone gaat volgens mij geen betere situatie geven. Enige wat je kunt doen is ontvochtigen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roltor
Broodro0ster schreef op donderdag 3 oktober 2024 @ 14:09:
[...]

Ik ben deze zomer van een gewone wisselaar naar een enthalpie wisselaar gegaan omdat we het in de winter te droog wordt. In de zomer zou een enthalpie wisselaar eerder vertragend moeten werken.
Zo op het eerste gevoel heb ik weinig verschil gemerkt. Maar zonder enthalpie wisselaar heb ik wel 80% RV gezien in de kamer van onze zoon en 75% RV in onze kamer. Dus je enthalpie er uit halen voor een gewone gaat volgens mij geen betere situatie geven. Enige wat je kunt doen is ontvochtigen.
Ik had hetzelfde, zowel met als zonder enthalpiewisselaar was het enorm vochtig in huis.
Het voordeel van de enthalpiewisselaar is dat als je het huis ontvochtigt naar bijvoorbeeld 50% en het is buiten veel hoger, de wisselaar ervoor zorgt dat dat zo blijft, in plaats van dat je de droge lucht afvoert naar buiten en vochtige lucht naar binnen haalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• macbelly
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
@Puntenwolk @roltor @Broodro0ster

Dank voor jullie snelle en informatieve reacties. Het voelt als 'gedeelde smart is halve smart' en ik ben blij niet alleen te hoeven 'lijden'. Het was wel leuk geweest als de installateur (en de brochure van Zehnder) me van te voren hierover meer duidelijkheid verschaft hadden.

Ik ga voorlopig handmatig ventileren bij gunstige weersomstandigheden (zoals vandaag): een uurtje ramen en deuren gericht openen, bypass aan en alleen uitblazen.

S1255PC6 - ComfoAir Q350 ERV - 40x435Wp - GW12K-SDT-20

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technopeuter
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21:12
macbelly schreef op donderdag 3 oktober 2024 @ 22:27:

Dank voor jullie snelle en informatieve reacties. Het voelt als 'gedeelde smart is halve smart' en ik ben blij niet alleen te hoeven 'lijden'. Het was wel leuk geweest als de installateur (en de brochure van Zehnder) me van te voren hierover meer duidelijkheid verschaft hadden.

Ik ga voorlopig handmatig ventileren bij gunstige weersomstandigheden (zoals vandaag): een uurtje ramen en deuren gericht openen, bypass aan en alleen uitblazen.
Meeste mensen nemen een enthalphie wisselaar terwijl hun wtw gewoon te hard staat.

Bij jou zou ik dus zeggen, zet dat ding eens 24h op de hoogste stand en kijk wat er gebeurt

diskeltische lurker

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kees_frl

Volgens mij mis je het voordeel en lees ook nergens gedeelde smart? Zonder erv haal je op vochtige momenten dus sneller nog meer vocht binnen.

Ik heb ook een ontvochtiger, werkt perfect. Paar uur aan op de ontvochtiger op 50% luchtvochtigheid en dan blijft het tijden mooi stabiel.

Je bent dus niet slechter af.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tinkerer84
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 03-05 14:26
Het is ook gewoon een enorm natte lente en zomer geweest, dus de luchtvochtigheid vergelijken met vorig jaar geeft wellicht een vertekend beeld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• roltor

Ik snap je gevoel, maar wat verwacht je van de installateur en van Zehnder, dat ze je vertellen dat als het buiten erg vochtig is, het binnen ook erg vochtig is als je niet actief ontvochtigt?

Er wordt ook gewoon veel vocht geproduceerd in huis, bij douchen, was drogen, koken en ieder persoon voegt ook vocht toe.

Een luchtontvochtiger kost minder dan 200.euro, dat is i.c.m. de enthalpiewisselaar echt een enorme hulp.
Pagina: 1 2 3 4 5 Laatste