@
Paul C echt bedankt voor je reactie. Je update is precies wat ik wil lezen en zelf heeft Brink gevraagd zonder success. Idd het is niche maar voor mij is wooncomfort ook belangrijk. Ik vind het grappig dat ik veel tijd en geld hebben ingestoken en het temperatuur laag te houden (denk aan warmtepomp instellingen, buiten zonwering enz) en daan deze probleem creëren. ik had gehoopt dat ik het op kunnen lossen met een luchtontvochtiger maar het is echt een losing game tijdens de heatwaves.
En tuurlijk weet ik dat "your milage may vary" maar conceptueel is voor mij belangrijk.
@
bensss terechte opmerking — ik had inderdaad de oorspronkelijke vraag en context erbij moeten zetten. Bij deze alsnog, zodat het rapport op zichzelf te beoordelen is.
De situatie: luchtdichte nieuwbouw (2021), Brink Flair 400 Plus met de standaard (sensibele) wisselaar, en een grondwater-warmtepomp die passieve vloerkoeling doet. Temperatuur is prima onder controle (21–23°C). Mijn probleem is puur
vocht: 's winters te droog (waarschijnlijk zo droog dat het mijn vochtsensor via statische ontlading om zeep heeft geholpen — twee keer en ook lichaam klachten), en tijdens warme/vochtige periodes te klam.
Mijn vraag aan Claude was in feite: helpt een enthalpiewisselaar (ERV) tegen beide problemen, hoeveel precies voor mijn specifieke huis, en hoe automatiseer ik de bypass verstandig? Ik heb dat over meerdere gesprekken opgebouwd en onderbouwd met mijn eigen sensordata (Netatmo + Brink via Modbus in Home Assistant/Grafana) over meerdere schone dagen — zowel een koude winterdag als meerdere warme zomerdagen, waaronder een met en zonder ontvochtiger zodat ik het effect kon isoleren.
Ik snap je scepsis over AI-output volledig — daarom is het juist waardevol dat @
Paul C , die een vergelijkbaar huis met ERV heeft, de redenering en de schattingen bevestigt vanuit zijn eigen ervaring. Dat is precies de menselijke toets die zo'n rapport nodig heeft. Dus: ik gebruik Claude om het uit te rekenen en te structureren, maar de conclusie steunt op mijn eigen data én op iemand met de daadwerkelijke hardware.