Eerlijk gezegd verwacht ik wel meer duidelijkheid op dat vlak … voordelen en nadelen van de aangeboden oplossing en dan zeker van mijn installateur die de enthalpieversie aanbeveelt. Het is me ook een raadsel dat Zehnder niet de mogelijkheid biedt om minder vocht te recirculeren in de zomer als de RV binnen te hoog oploopt, zeker als de equivalente luchtvochtigheid van de ingenomen lucht lager is dan binnen. Dan kan dat keurig passief.roltor schreef op vrijdag 4 oktober 2024 @ 19:13:
[...]
Ik snap je gevoel, maar wat verwacht je van de installateur en van Zehnder, dat ze je vertellen dat als het buiten erg vochtig is, het binnen ook erg vochtig is als je niet actief ontvochtigt?
Er wordt ook gewoon veel vocht geproduceerd in huis, bij douchen, was drogen, koken en ieder persoon voegt ook vocht toe.
Een luchtontvochtiger kost minder dan 200.euro, dat is i.c.m. de enthalpiewisselaar echt een enorme hulp.
Vwb de luchtontvochtiger … ik kijk dan ook naar de gebruikskosten (elektra) en die zijn niet verwaarloosbaar. Bovendien heb ik m’n huis niet verduurzaamd en luchtdicht gemaakt om vervolgens een weinig milieuvriendelijke ontvochtiger te moeten inzetten.
S1255PC6 - ComfoAir Q350 ERV - 40x435Wp - GW12K-SDT-20