Acties:
  • +1 Henk 'm!

• macbelly
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
roltor schreef op vrijdag 4 oktober 2024 @ 19:13:
[...]

Ik snap je gevoel, maar wat verwacht je van de installateur en van Zehnder, dat ze je vertellen dat als het buiten erg vochtig is, het binnen ook erg vochtig is als je niet actief ontvochtigt?

Er wordt ook gewoon veel vocht geproduceerd in huis, bij douchen, was drogen, koken en ieder persoon voegt ook vocht toe.

Een luchtontvochtiger kost minder dan 200.euro, dat is i.c.m. de enthalpiewisselaar echt een enorme hulp.
Eerlijk gezegd verwacht ik wel meer duidelijkheid op dat vlak … voordelen en nadelen van de aangeboden oplossing en dan zeker van mijn installateur die de enthalpieversie aanbeveelt. Het is me ook een raadsel dat Zehnder niet de mogelijkheid biedt om minder vocht te recirculeren in de zomer als de RV binnen te hoog oploopt, zeker als de equivalente luchtvochtigheid van de ingenomen lucht lager is dan binnen. Dan kan dat keurig passief.

Vwb de luchtontvochtiger … ik kijk dan ook naar de gebruikskosten (elektra) en die zijn niet verwaarloosbaar. Bovendien heb ik m’n huis niet verduurzaamd en luchtdicht gemaakt om vervolgens een weinig milieuvriendelijke ontvochtiger te moeten inzetten.

S1255PC6 - ComfoAir Q350 ERV - 40x435Wp - GW12K-SDT-20

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roltor
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 19:19
macbelly schreef op vrijdag 4 oktober 2024 @ 23:02:
[...]

Eerlijk gezegd verwacht ik wel meer duidelijkheid op dat vlak … voordelen en nadelen van de aangeboden oplossing en dan zeker van mijn installateur die de enthalpieversie aanbeveelt. Het is me ook een raadsel dat Zehnder niet de mogelijkheid biedt om minder vocht te recirculeren in de zomer als de RV binnen te hoog oploopt, zeker als de equivalente luchtvochtigheid van de ingenomen lucht lager is dan binnen. Dan kan dat keurig passief.

Vwb de luchtontvochtiger … ik kijk dan ook naar de gebruikskosten (elektra) en die zijn niet verwaarloosbaar. Bovendien heb ik m’n huis niet verduurzaamd en luchtdicht gemaakt om vervolgens een weinig milieuvriendelijke ontvochtiger te moeten inzetten.
Zoals al eerder aangegeven, is het waarschijnlijk dat je vochtprobleem afgelopen periode groter was geweest als je geen enthalpiewisselaar had gehad. M.i. doet je installateur niets geks door deze aan te bevelen. Alleen al voor de voordelen die het biedt in de winter.

Ik snap ook je weerstand tegen de ontvochtiger niet. Die noem je weinig milieuvriendelijk, maar nu zit je met schimmel in huis.

Je kunt afgeven op je installateur of op Zehnder, maar daarmee verdwijnt je schimmel niet.
Of je kunt zijn (en ons) advies proberen en een ontvochtiger gebruiken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kees_frl
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 23:00
macbelly schreef op vrijdag 4 oktober 2024 @ 23:02:
[...]

Heb je de gehele handleiding al eens doorgenomen? Je kunt gewoon de setting aanzetten dat de Zehnder meer of minder ventileert om jouw vochtniveau op de daarvoor juiste momenten qua weer buiten en omstandigheden binnen zo goed mogelijk te houden. Daar kan de Zehnder zelfs nog actief gebruik maken van de bypass.

Ik bedoel het niet onvriendelijk, maar voor je afgeeft op de installateur is het misschien ook wel handig een beetje te begrijpen hoe het werkt qua vocht, relatieve luchtvochtigheid en de werking van de WTW.
Daarbij kan geen enkele WTW om de natuurwetten heen.

Als je iets tegen vocht hebt, zit je nu juist goed. Nu nog wat moeite er insteken om het te begrijpen en de handleiding doornemen. :)

WP Vaillant VWL75/6 A 230V | Boiler VIH RW 300/3 MR | 27 x 405 ZZO= 10.935 op Solar Edge 9 kW 3 fasen omvormer | Vent: Zehnder Q600 ERV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• macbelly
  • Niet online
't Is duidelijk dat er verschillende gezichtspunten/ideeën bestaan over wat je van je installateur en hardwareleverancier meent te kunnen verwachten. So be it.

Als ik ontevreden ben over de regeling in de Q350 in de zomer wil het nog niet zeggen dat ik het hele apparaat niet mag. Zoals ik hierboven al schreef: we hebben het laatste deel van de winter de Q350 in bedrijf gehad en de vochtigheid bleef keurig op peil, als beloofd. Met de frisse dagen afgelopen weekend nog fris in het geheugen ben ik ook heel blij met de warmteterugwinning. Tot nu toe lijkt dat prima te werken.

Ik heb ook zeker de hele gebruiksaanwijzing (zowel voor gebruiker als installateur) meerdere malen doorgeworsteld in de hoop de/een oplossing/verklaring daar te vinden. De individuele instellingen staan daar redelijk goed in beschreven maar wat ik mis is de onderlinge samenhang van de instellingen en welke combinaties je gebruikt in verschillende situaties.
Daarom heb ik alles zo veel mogelijk op 'auto' staan (behalve ventilatiesnelheid die het grootste deel van de dag op 1 staat ipv 2) in de hoop dat er voldoende intelligentie in het apparaat zit om de vochtigheid tussen 40% en 60% te houden. Dat is helaas niet het geval in de zomer.
Toen de Q350 vochtiger lucht dan je op basis van buiten temp/RV mocht verwachten ging inblazen (ja, ik heb ook de natuurkundige wetten toegepast en de sommetjes als door @Puntenwolk hierboven op 3 okt opgetekend uitgerekend), dan vraag je je wel af wat er gebeurt. Waarom niet meer vocht meeblazen met de afgevoerde lucht en waarom hebben ze de vochtafvoer geschrapt bij toepassing van enthalpiewisselaar? Wie het weet mag het zeggen.

Dus ja ik ben deels tevreden maar blijf teleurgesteld over het feit dat ik nu 's ochtends handmatig koude lucht naar binnen moet halen om mijn RV naar beneden te krijgen. Dat gaat ten koste van het rendement van mijn warmtepomp die meer moet verwarmen. Maar wie weet komt Zehnder nog eens met een mooie firmware update die het apparaat nog beter maakt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Puntenwolk
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 22:09
macbelly schreef op maandag 7 oktober 2024 @ 17:12: Waarom niet meer vocht meeblazen met de afgevoerde lucht en waarom hebben ze de vochtafvoer geschrapt bij toepassing van enthalpiewisselaar? Wie het weet mag het zeggen.
Bij mijn weten kan de unit niet kiezen om meer of minder enthalpie wisselen, een warmtewisselaar met enthalpiewisselaar is één ding. Namelijk een gewone warmtewisselaar met een membraan dat vocht vangt erin geïntegreerd. Het enige dat de unit kan doen is de bypass open zetten, maar dan wissel je ook geen warmte uit. En zoals de berekening laat zien is het enige moment op de dag dat er (absoluut) veel minder vocht in de buitenlucht is dan binnen nu vroeg in de ochtend als het ook kouder is. Dus schiet dat niet op, want dan offer je een hoop thermisch rendement op. Dat is hetzelfde als je raam openzetten, alleen geautomatiseerd.

Misschien zou het inderdaad theoretisch interessant kunnen zijn om een ventilatie unit te ontwikkelen waarin je twee warmtewisselaars hebt, eentje met en zonder enthalpiewisselaar, zodat de unit dan intelligent kan besluiten over de vochtwisseling meer of minder aan of uit. Financieel komt dat denk ik dicht in de buurt van twee units kopen, en dat kun je nu ook al.

[ Voor 6% gewijzigd door Puntenwolk op 07-10-2024 19:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• markwilde
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 01-04 02:23
Zijn er meer ervaring met een stinkende Zehnder Q350 enthalpiewisselaar? Wij hebben een nieuwe WTW aangeschaft en ruiken een doordringen plastic geur in het interieur na het aansluiten. Ik las in een post van eind 2020 dat dit een algemeen probleem is.
Op een Duits forum, heb ik veel klachten gelezen over de Zehnder Q met enthalpiewisselaar. Deze wisselaar schijnt standaard een brand/plastic lucht te verspreiden.
(https://gathering.tweakers.net/forum/list_message/65440640#65440640))
Op een Oostenrijks forum zie ik idd veel klachten voorbij komen rondom de enthalpiewisselaar.
https://www.energiesparha...piewaeremtauscher/38077_1

Ik ben benieuwd of er hier vergelijkbare ervaringen zijn. Het is niet erg hoopgevend dat een apparaat voor luchtverversing zelf de lucht vervuild met uitdampend plastic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• macbelly
  • Niet online
Wij herkennen dit probleem niet. Bij de renovatie begin dit jaar van onze woning uit 1990 is er ook een Zehnder Q350 met enthalpiewisselaar geplaatst maar hebben geen plastic geurtjes opgemerkt.

[ Voor 7% gewijzigd door macbelly op 11-11-2024 21:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
@markwilde
Ik had het met een Brink Flair 300 met enthalpy wisselaar ook.
Maar na verloop van tijd is die geur weg.

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Ecodan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roltor
markwilde schreef op maandag 11 november 2024 @ 19:49:
Zijn er meer ervaring met een stinkende Zehnder Q350 enthalpiewisselaar? Wij hebben een nieuwe WTW aangeschaft en ruiken een doordringen plastic geur in het interieur na het aansluiten. Ik las in een post van eind 2020 dat dit een algemeen probleem is.

[...]

Op een Oostenrijks forum zie ik idd veel klachten voorbij komen rondom de enthalpiewisselaar.
https://www.energiesparha...piewaeremtauscher/38077_1

Ik ben benieuwd of er hier vergelijkbare ervaringen zijn. Het is niet erg hoopgevend dat een apparaat voor luchtverversing zelf de lucht vervuild met uitdampend plastic.
Alleen in de eerste week na plaatsing rook ik deze lucht, sindsdien niet meer geroken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kees_frl
Totaal geen last van gehad. :)

WP Vaillant VWL75/6 A 230V | Boiler VIH RW 300/3 MR | 27 x 405 ZZO= 10.935 op Solar Edge 9 kW 3 fasen omvormer | Vent: Zehnder Q600 ERV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franciesco
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 22:15
Hier gelukkig ook geen last van gehad: Q350 ERV sinds augustus in gebruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mistertech
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 17:41
roltor schreef op maandag 11 november 2024 @ 20:03:
[...]

Alleen in de eerste week na plaatsing rook ik deze lucht, sindsdien niet meer geroken.
Sinds april de Q350 ERV laten installeren en in het begin ook wel een geur gehad maar die is ondertussen niet meer aanwezig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blinded
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 02-05 22:11
ik twijfel tussen zhender q600 premium of ERV.
Iemand tips?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 22:20
blinded schreef op woensdag 13 november 2024 @ 17:24:
ik twijfel tussen zhender q600 premium of ERV.
Iemand tips?
Je kunt ook de premium kopen en die later met een enthalpiewisselaar upgraden. In 2020/2021, toen ik dat deed, was dat zelfs goedkoper, en het levert je een extra wisselaar op. Geen idee of dat nu nog steeds zo is.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• markwilde
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 01-04 02:23
Dank voor de reacties. Goed om te horen dat er vergelijkbare ervaringen zijn en dat het beter wordt. Ondertussen contact gehad met de leverancier. Die geeft, na contact met de fabrikant, aan dat het inderdaad voorkomt, maar niet hoort. Ik kreeg het voorstel om de wisselaar te wisselen. Ik ga nog even kijken wat mijn opties zijn.

• mistertech
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 17:41
Ik las op de site van Zehnder dat je de enthalpiewisselaar in de Q350 eenvoudig zelf kan reinigen (spoelen met water).
Door de gepatenteerde membraanconstructie is de Zehnder enthalpiewisselaar, in tegenstelling tot veel andere enthalpie-oplossingen, makkelijk te reinigen met een beetje water. Daardoor blijft de hygiëne op peil en blijft de wisselaar altijd goed zijn werk doen.
https://www.zehnder.be/nl/climateswitch/enthalpiewisselaar

Heeft hier iemand ervaring mee? En om de hoeveel tijd kan je dit best doen?
Buiten het vervangen van de filters heb ik zelf nog geen ervaring met de unit zelf open te halen.
Het is wat lastig om de juiste informatie te vinden bij Zehnder zelf.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bello2011
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 20:52
mistertech schreef op donderdag 14 november 2024 @ 17:24:
Ik las op de site van Zehnder dat je de enthalpiewisselaar in de Q350 eenvoudig zelf kan reinigen (spoelen met water).

[...]

https://www.zehnder.be/nl/climateswitch/enthalpiewisselaar

Heeft hier iemand ervaring mee? En om de hoeveel tijd kan je dit best doen?
Buiten het vervangen van de filters heb ik zelf nog geen ervaring met de unit zelf open te halen.
Het is wat lastig om de juiste informatie te vinden bij Zehnder zelf.
De wisselaar haal je 1x per 3 jaren uit de unit. Als je deze in een douche zet kun je deze met een zachte en warme straal uitspoelen. Dan heb je ook ruimte om de WTW aan de binnenzijde met een stofzuiger met een zachte borstel aan de binnenzijde uit te zuigen.
De hele actie dient zorgvuldig en voorzichtig te gebeuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -SimJoc-
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
bello2011 schreef op donderdag 14 november 2024 @ 17:54:
[...]

De wisselaar haal je 1x per 3 jaren uit de unit. Als je deze in een douche zet kun je deze met een zachte en warme straal uitspoelen. Dan heb je ook ruimte om de WTW aan de binnenzijde met een stofzuiger met een zachte borstel aan de binnenzijde uit te zuigen.
De hele actie dient zorgvuldig en voorzichtig te gebeuren.
Ik zou dit proberen elk jaar te doen. Ze worden toch wel wat vies en het is maar een simpel klusje...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
-SimJoc- schreef op zondag 24 november 2024 @ 20:53:
Ik zou dit proberen elk jaar te doen. Ze worden toch wel wat vies en het is maar een simpel klusje...
Reinigen kun je idd prima zelf, maar elk jaar lijkt me hopeloos overdreven. De filters houden de warmtewisselaar prima schoon.
Ik heb de enthalpiewisselaar na een jaar of drie er voor het eerst uit gehad en er zat bijna geen vuil op, alleen wat op het oppervlak. Gewoon even voorzichtig met de stofzuiger afgezogen en klaar was het.
Deze zomer moet ie er weer uit (als ik preventief de lagers van de ventilatoren ga vervangen) dan zal ik nog eens goed kijken naar de binnenkant van de wisselaar.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• walletje-w
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 23:42
Andrehj schreef op zondag 24 november 2024 @ 21:22:
[...]

Reinigen kun je idd prima zelf, maar elk jaar lijkt me hopeloos overdreven. De filters houden de warmtewisselaar prima schoon.
Ik heb de enthalpiewisselaar na een jaar of drie er voor het eerst uit gehad en er zat bijna geen vuil op, alleen wat op het oppervlak. Gewoon even voorzichtig met de stofzuiger afgezogen en klaar was het.
Deze zomer moet ie er weer uit (als ik preventief de lagers van de ventilatoren ga vervangen) dan zal ik nog eens goed kijken naar de binnenkant van de wisselaar.
Staat bij mij nog niet op een todo lijst om de kogellagers te vervangen. Heb je een idee van wat de levensduur van de kogellagers is? En heb ik hier nog speciale tools voor nodig of is dit met een rubberen hamer goed te doen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andrehj
walletje-w schreef op dinsdag 24 december 2024 @ 08:31:
Staat bij mij nog niet op een todo lijst om de kogellagers te vervangen. Heb je een idee van wat de levensduur van de kogellagers is? En heb ik hier nog speciale tools voor nodig of is dit met een rubberen hamer goed te doen?
Bij een collega waren ze van zijn Orcon (zit zelfde fan in) na dik 5 jaar gaar. Maar die draaide wel wat harder. Overigens is levensduur van kogellagers nooit exact te voorspellen. Door de kleinste variaties in vervuiling (van het vet), aanmaaktoleranties of trillingen door onbalans heb je een enorme spreiding.
Qua gereedschap: ik denk dat je een pulleytrekkertje nodig hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tochwel
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 06-01 13:49
Paar weken geleden een enthalpiewisselaar in onze E400 gezet. Werkt perfect. Wel zit er een nog een slangetje in de afvoer welke zachtjes zuigt (dit werd zo standaard met het huis opgeleverd). Moet ik hier nog iets mee? Ik lees in dit forum over afdoppen van de afvoer

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Q10_5AXRAbhNcXltyIXHcZoQ2k0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LI0UQ1GM4B0lwVs0vJhBAjtb.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
Tochwel schreef op zaterdag 28 december 2024 @ 07:17:
Paar weken geleden een enthalpiewisselaar in onze E400 gezet. Werkt perfect. Wel zit er een nog een slangetje in de afvoer welke zachtjes zuigt (dit werd zo standaard met het huis opgeleverd)
Dat hoort al niet. Daar hoort (als je geen enthalpiewisselaar hebt) een droogsifon onder te zitten.
. Moet ik hier nog iets mee? Ik lees in dit forum over afdoppen van de afvoer
Dan weet je dus het antwoord al. En als je twijfelt: Wat staat er in de installatiehandleiding van je E400? Iemand heeft veel moeite gedaan om die te schrijven. Beetje jammer dat ie dan niet gebruikt wordt.

[ Voor 13% gewijzigd door Andrehj op 28-12-2024 12:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roltor
Andrehj schreef op zaterdag 28 december 2024 @ 12:36:
[...]

Dat hoort al niet. Daar hoort (als je geen enthalpiewisselaar hebt) een droogsifon onder te zitten.

[...]
Ben met je eens dat een droogsifom handiger is. Helaas is mijn installatie thuis ook zo opgeleverd door de bouwer (en de rest van de wijk dus ook). Heb er nu gewoon een dop op gezet, een permanente oplossing moet ik nog bedenken.
Ik wil het water eigenlijk niet weghalen, anders krijg je stankoverlast als de afdopping niet helemaal luchtdicht is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 03-05 12:52
roltor schreef op zaterdag 28 december 2024 @ 16:11:
[...]

Ben met je eens dat een droogsifom handiger is. Helaas is mijn installatie thuis ook zo opgeleverd door de bouwer (en de rest van de wijk dus ook). Heb er nu gewoon een dop op gezet, een permanente oplossing moet ik nog bedenken.
Ik wil het water eigenlijk niet weghalen, anders krijg je stankoverlast als de afdopping niet helemaal luchtdicht is.
Giet een flinke scheut olie in de sifon, dan droogt ie niet uit en krijg je geen stank.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roltor
naftebakje schreef op zondag 29 december 2024 @ 14:26:
[...]
Giet een flinke scheut olie in de sifon, dan droogt ie niet uit en krijg je geen stank.
Goede, ga ik proberen, dank.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tochwel
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 06-01 13:49
Bedankt voor de reactie. De wtw/sifon was inderdaad zo al bij de nieuwbouw geïnstalleerd in de hele wijk.
Nu de enthalpiewisselaar erin zit moet ik ook deze witte dop op het plaatje vervangen door een dichte versie? En is deze dop alleen bij Zehnder te koop? Ik kan dit helaas niet vinden in de handleidingen Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/o1eCK687fCM_7StgJyfsThJUgUs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/huQjmRwmKar7uFkCQA2pYx8e.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andrehj
Tochwel schreef op maandag 30 december 2024 @ 16:52:
Bedankt voor de reactie. De wtw/sifon was inderdaad zo al bij de nieuwbouw geïnstalleerd in de hele wijk.
Nu de enthalpiewisselaar erin zit moet ik ook deze witte dop op het plaatje vervangen door een dichte versie? En is deze dop alleen bij Zehnder te koop? Ik kan dit helaas niet vinden in de handleidingen [Afbeelding]
De dop die in één keer past op de unit is er alleen van Zehnder. Maar op het aansluiting waar bij jou de afvoer op zit (dat is gewoon een ronde pijp), kun je met wat rioolmateriaal van de bouwmarkt zelf ook wel een stopje op klussen. Bijvoorbeeld met zoiets (bij elke fatsoenlijke bouwmarkt te koop): https://leidingshop.nl/pe-combikap/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Muldert
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 07-04 16:40
Op de website van Zehnder zeggen ze dat de ‘in de winter vocht wordt toegevoegd aan de lucht waardoor de luchtvochtigheid op peil blijft’.

Betekent dat dat het vocht in de zomer onttrokken wordt, en in de winter terug geleverd? Lijkt me dat je daar een behoorlijke watertank voor nodig hebt.

Ik ben vooral bang dat een ethalpiewisselaar een vochtig huis vochtig houdt of een droog huis droog. Volgens mij stoten we behoorlijk wat vocht uit als mensen dus kruipt de luchtvochtigheid dan niet omhoog?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Paul C
  • Laatst online: 09-04 12:20
Ja er wordt in een woning veel vocht geproduceerd. Hierdoor wordt het vochtiger in huis. Actieve ventilatie zorgt ervoor dat die vochtig lucht wordt vervangen met buitenlucht. Daardoor convergeert de absolute luchtvochtigheid binnen richting de absolute luchtvochtigheid buiten. Onafhankelijk of die buiten hoger of lager is. (In de praktijk is die buiten vrijwel altijd lager dan binnen.)

Een enthalphiewisselaar zorgt ervoor dat een deel van het vochtverschil ook teruggewonnen wordt, daardoor convergeren de luchtvochtigheid binnen en buiten minder snel naar elkaar.

Hoeveel vocht je produceert in huis is de sleutel. Dit moet in verhouding staan tot de grootte van en vooral ventilatievoud in je huis. Zo was een enthalpiewisselaar een paar jaar terug een prima oplossing voor ons. Inmiddels hebben we er twee kinderen bij en doe ik deze winter een experiment of het nog wel nodig is. Tot nu toe gaat het prima zonder enthalpiewisselaar. Met enthalpiewisselaar merk in de nieuwe situatie (met twee kinderen erbij) dat het soms lastig is de luchtvochtigheid laag genoeg te houden in de tussenseizoenen en zomer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• natural colour
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 16:51
Paul C schreef op dinsdag 31 december 2024 @ 10:54:
Ja er wordt in een woning veel vocht geproduceerd. Hierdoor wordt het vochtiger in huis. Actieve ventilatie zorgt ervoor dat die vochtig lucht wordt vervangen met buitenlucht. Daardoor convergeert de absolute luchtvochtigheid binnen richting de absolute luchtvochtigheid buiten. Onafhankelijk of die buiten hoger of lager is. (In de praktijk is die buiten vrijwel altijd lager dan binnen.)

Een enthalphiewisselaar zorgt ervoor dat een deel van het vochtverschil ook teruggewonnen wordt, daardoor convergeren de luchtvochtigheid binnen en buiten minder snel naar elkaar.

Hoeveel vocht je produceert in huis is de sleutel. Dit moet in verhouding staan tot de grootte van en vooral ventilatievoud in je huis. Zo was een enthalpiewisselaar een paar jaar terug een prima oplossing voor ons. Inmiddels hebben we er twee kinderen bij en doe ik deze winter een experiment of het nog wel nodig is. Tot nu toe gaat het prima zonder enthalpiewisselaar. Met enthalpiewisselaar merk in de nieuwe situatie (met twee kinderen erbij) dat het soms lastig is de luchtvochtigheid laag genoeg te houden in de tussenseizoenen en zomer.
Bij mij is het andersom; 1 persoon huishouden, overdag naar werk, weinig koken... luchtvochtigheid binnen daalt met dalen van de buitentemperatuur richting 30% als ik niet bevochtig.
Mét een enthalpie wisselaar zal bevochtigen hier nog steeds noodzakelijk zijn.
YMMV dus.

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Muldert
Paul C schreef op dinsdag 31 december 2024 @ 10:54:
Aha! Heel helder beschreven bedankt.
Ik ben dit aan het uittekenen voor een gezin van 6 dus dan is een vochtoverschot waarschijnlijk vaker een probleem volgens jouw ervaring. In ons huidige (label B) huis is er vooral veel onbalans, beneden (vvw) te droog en boven (slaapkamers, badkamer, wasruimte) te nat.

De onbalans heb je met de ethalpiewisselar mooi geregeld, omdat het vocht verspreid wordt door de woning. Maar dat neemt de noodzaak voor een luchtbe- of luchtontvochtiger niet direct weg, begrijp ik. Kan ik dan niet beter een combinatie van be- en ontvochtiger aansluiten op het systeem?

Ik droom ervan om een oplossing te hebben waarbij de wtw automatisch bevochtigt als relatieve LV =< 45% en ontvochtigt als relatieve LV => 55% maar misschien is dat kansloos :+ Lijkt me mooi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Muldert
natural colour schreef op dinsdag 31 december 2024 @ 11:06:
[...]

Bij mij is het andersom; 1 persoon huishouden, overdag naar werk, weinig koken... luchtvochtigheid binnen daalt met dalen van de buitentemperatuur richting 30% als ik niet bevochtig.
Mét een enthalpie wisselaar zal bevochtigen hier nog steeds noodzakelijk zijn.
YMMV dus.
Thanks dat bevestigt het bovenstaande verhaal dus. Waarom dan voor een ethalpiewisselaar kiezen als je ook bevochtigers en ontvochtigers aan het systeem kan hangen? Zeker omdat het geen goedkope oplossingen zijn.

Wel makkelijk dat je zonder afvoer kan installeren though..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• natural colour
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 16:51
Muldert schreef op dinsdag 31 december 2024 @ 11:08:
[...]

Thanks dat bevestigt het bovenstaande verhaal dus. Waarom dan voor een ethalpiewisselaar kiezen als je ook bevochtigers en ontvochtigers aan het systeem kan hangen? Zeker omdat het geen goedkope oplossingen zijn.

Voor de duidelijkheid, ik heb geen enthalpie wisselaar in de (Brink) wtw, kost naderhand meer dan 2000€ :o
Beneden is er dus een bevochtiger (Boneco) deze kan helaas niet worden aangestuurd, de ingebouwde vochtigheid sensor werkt ook al niet meer, dus met de hand schakelen.

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kees_frl
[...]

Kijk indien je geen enthalpiewisselaar wilt kies er dan gewoon ook niet voor :)

Het is niet alleen het aantal mensen, maar dus ook het gebruik en type woning. Onze woning is nieuwbouw en tegen de 900M3. Nu met enthalpie blijft het mooi rond de 50%.

Wanneer het in de zomer vochtig is, haal je dit ook nog steeds naar binnen zonder enthalpiefilter - maar rustiger.

Ik merk dat er veel minder pieken en dalen zijn in luchtvochtigheid, het is veel stabieler.

Los van enthalpiefilter, indien je het zomers te vochtig vindt is het handiger om los van de wtw te kijken naar een airco of luchtontvochtiger van paar honderd euro. :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• roltor
[...]

Het heeft niet zo veel zin om een luchtbevochtiger aan te zetten, als je die vochtige lucht daarna direct weer afzuigt en je huis uit blaast, waarna je weer droge lucht binnenhaalt die je moet bevochtigen, en dat dan 24/7 in de winter.
Dan is het makkelijker om te zorgen dat het vocht wat in huis is, hergebruikt wordt door het toe te voegen aan de in te blazen lucht.
Ik heb hier in huis in de zomer een ontvochtiger staan. Maar ik ben wel blij met mijn enthalpiewisselaar, om te voorkomen dat die droge lucht gelijk weer wordt vervangen door vochtige lucht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul C
  • Laatst online: 09-04 12:20
Muldert schreef op dinsdag 31 december 2024 @ 11:06:
[...]

Aha! Heel helder beschreven bedankt.
Ik ben dit aan het uittekenen voor een gezin van 6 dus dan is een vochtoverschot waarschijnlijk vaker een probleem volgens jouw ervaring. In ons huidige (label B) huis is er vooral veel onbalans, beneden (vvw) te droog en boven (slaapkamers, badkamer, wasruimte) te nat.

De onbalans heb je met de ethalpiewisselar mooi geregeld, omdat het vocht verspreid wordt door de woning. Maar dat neemt de noodzaak voor een luchtbe- of luchtontvochtiger niet direct weg, begrijp ik. Kan ik dan niet beter een combinatie van be- en ontvochtiger aansluiten op het systeem?

Ik droom ervan om een oplossing te hebben waarbij de wtw automatisch bevochtigt als relatieve LV =< 45% en ontvochtigt als relatieve LV => 55% maar misschien is dat kansloos :+ Lijkt me mooi.
Je kunt er niet vanuit gaan dat omdat het bij ons nu met 4 personen goed gaat het bij jou met 6 personen wel ok zal zijn. Het hangt echt af van de hoeveelheid die je ventileert in verhouding tot de vochtproductie. Zoals @natural colour ook al aangeeft: hij is weinig thuis, kookt weinig... dat zijn zeker factoren van grote invloed. Hoeveel kamerplanten heb je in huis, etc.

Extreem voorbeeld:
Ik was pas in een grote conferentiezaal met misschien wel 1000 man erin. Genoeg vochtproductie zou je zeggen, maar de ventilatie draaide flink (de CO2 concentratie was in orde namelijk) en daardoor was het alsnog heel droge lucht.

Lees vooral dit stuk wat ik eerder ook gelinkt heb:
https://passipedia.org/pl...lation/basics/air_volumes

Leestip: Zij gaan uit van een voor Nederland zeer ongebruikelijke 30m3/uur per persoon. In het Nederlandse bouwbesluit zijn debieten aan vloeroppervlak gekoppeld en inde praktijk vallen ze daardoor vaak heel hoog uit in vergelijking met die 30m3/uur per persoon.

[ Voor 7% gewijzigd door Paul C op 31-12-2024 13:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Muldert
roltor schreef op dinsdag 31 december 2024 @ 11:46:
[...]

Het heeft niet zo veel zin om een luchtbevochtiger aan te zetten, als je die vochtige lucht daarna direct weer afzuigt en je huis uit blaast, waarna je weer droge lucht binnenhaalt die je moet bevochtigen, en dat dan 24/7 in de winter.
Dan is het makkelijker om te zorgen dat het vocht wat in huis is, hergebruikt wordt door het toe te voegen aan de in te blazen lucht.
Ik heb hier in huis in de zomer een ontvochtiger staan. Maar ik ben wel blij met mijn enthalpiewisselaar, om te voorkomen dat die droge lucht gelijk weer wordt vervangen door vochtige lucht.
Oh ja duh zo had ik er niet over gedacht. Dus ethalpiewisselaar is eigenlijk een basis en daarna kijken of er bijgestuurd moet worden met bevochtigen of ontvochtigen. Ik weet even genoeg thanks allemaal :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wdvill
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 21:27
Welke modellen zijn er nu zo op de markt die (kunnen) uitgerust zijn met enthalpiewisselaar? Het lijkt geen gemeengoed, of niet iets waar fabrikanten mee adverteren. Na googlen en doorlezen van dit topic zie ik Zehnder als meestgenoemde merk. Voorts zie ik Brink en Paul (= Zehnder?), en zou ook Orcon de optie in enkele units hebben. Blauberg is niet erkend volgens de Belgische EPB-eisen, en Belgische fabrikanten als Renson, Duco en Vasco lijken de optie in het geheel niet aan te bieden.

Nog suggesties?

Ik start een renovatie van een jaren 1960 houtskelet woonst. Berekend ventilatiedebiet van 355m³/h. Aan droge lucht ben ik vrij gevoelig, dus lijkt het me slim om een WTW unit te kiezen die op zijn minst de optie te heeft later een enthalpiewisselaar toe te voegen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Franciesco
@wdvill toen ik op zoek was naar een wtw unit met enthalpiewisselaar heb ik een lijstje gemaakt van de diverse modellen. Niet alles is echter goed verkrijgbaar in Nederland/Belgie.
Zie ook Franciesco in "Het centrale balansventilatie met warmteterugwinning topic"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wdvill
@Franciesco Dank voor het doorverwijzen. Exact het soort lijst waaraan ik ook aan 't werken ben :)

Als ik kijk naar verkrijgbaarheid, EPB-erkenning,... kom ik tot volgende apparaten die optioneel met enthalpiewisselaar uitgebreid kunnen worden. De lijst is verrassend kort.

Online prijzen voor de ventilatie-units in oplopende prijsvolgorde:
  • Brink Flair 400
  • Zehnder ComfoAir Q350
  • Dantherm HCV400
  • Dantherm HCV460
  • Zehnder ComfoAir Q450
Als ik in rekening breng wat een latere aanschaf van enthalpiewisselaar betekent wordt de Brink gelijk de duurste van de lijst: + €2000 tov + €1115 / €1200 voor respectievelijk de Zehnders en Dantherms.

Orcon had ik aanvankelijk op de lijst, maar gek genoeg schijnen enkel hun decentrale units met capaciteit onder de 250m³/h een enthalpie-optie te hebben. Ik probeer het na te vragen maar vind zo gauw geen B2C contactpagina.

Als de enthalpie-optie geen rol zou spelen zou de prijs makkelijk 30% lager liggen bij merken als Duco, Renson, Vasco. Maar goed, als het me niet interesseert was ik niet in dit topic verzeild geraakt :)

Edit: de Q350 zou met een debiet tot 400m³/h wél voldoen voor mijn geval.

[ Voor 8% gewijzigd door wdvill op 11-01-2025 09:09 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Franciesco
@wdvill naast de enthalpiewisselaar wilde ik zelf ook een unit met modulerende voorverwarmer. De Zehnder heeft die, de Brink volgens mij ook. Duco dacht ik niet, Dantherm weet ik niet.
Daarnaast heb ik ook de info op Passiefhuis bekeken.

Uiteindelijk heb ik de Zehnder Q350 ERV gekozen en deze bevalt tot nu toe prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jja
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 30-04 13:07

jja

15,6kWp in NL en 7696Wp in ES

Mijn Orcon HRC-400 wordt binnenkort vervangen door een Zehnder Q350.
Als iemand voor een zacht prijsje de enthalpie warmtewisselaar van de Orcon wil overnemen laat het dan maar weten vi PM.

Al onze PV en warmtepomp metingen op http://www.myecohouse.net

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wdvill
wdvill schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 11:04:
[...]
Als ik kijk naar verkrijgbaarheid, EPB-erkenning,... kom ik tot volgende apparaten die optioneel met enthalpiewisselaar uitgebreid kunnen worden. De lijst is verrassend kort.

Online prijzen voor de ventilatie-units in oplopende prijsvolgorde:
  • Brink Flair 400
  • Zehnder ComfoAir Q350
  • Dantherm HCV400
  • Dantherm HCV460
  • Zehnder ComfoAir Q450
[...]
Als aanvulling op mijn eigen lijst van vorige maand: de Renson Flux+ Flat. Blijkt een nieuw model van 2024. De enthalpievariant kost exact evenveel als de Zehnder Q350 ERV: ca. €3180.
Ik vond zelf pas nu meer info over de Renson, en reviews lijken (nog) niet te vinden. Ook in het Centrale WTW-topic blijkt het merk eerder onbemind / onbekend. De Flux+ Flat lijkt wat flexibeler aan te sluiten dan de Zehnder, maar ontbeert een voorverwarmer. En verder hoor ik 't hier graag mochten er mensen ervaringen kunnen delen!

Renson is een Belgische firma dat bekend is van zijn zonweringen, en dat via het ontwerpen en produceren van ventilatieroosters ook ventilatie-units is gaan maken; eerst verdienstelijke vraaggestuurde C+-units, en sedert enkele jaren (?) ook D(+)-units.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zyNzZmKWtig_NVwxxr6K9VYL2Ss=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/saVqOWyLOMiiLFKaSaZSeiws.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cgms
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 02-05 15:19
Ik heb een vraag over enthalpiewisselaars. Het is duidelijk dat hij in de winter de luchtvochtigheid in huis verhoogd, maar wat doet deze in de zomer? Mogelijk dat het al eerder in dit topic behandeld is?

Ik zou zeggen dat de uitwisseling afhankelijk is van de partiaaldruk van het water aan toe- en afvoerzijde. In de winter is de absolute vochtigheid in huis hoger dan buiten, dus het is duidelijk dat water van de afblaas aan de inblaas wordt afgegeven. Ik zou verwachten dat in de zomer de werking hetzelfde is, mits er geen ontvochtiging in huis plaats vind (bv door airco of andere ontvochtigers). Hierdoor zou de luchtvochtigheid in huis in de zomer hoger worden met een enthalpiewisselaar (met name met vloerkoeling)?

Alleen als er in huis wel actief ontvochtigd (waardoor de partiaalspanning van het water binnen onder de partiaalspanning buiten komt) wordt, dan helpt de enthalpiewisselaar het effect te versterken?

Kan iemand dit bevestigen? Ik vind er niets over op websites van leveranciers. Die melden alleen het positieve effect in de winter.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• walletje-w
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 23:42
@cgms Zie deze reactie van @Andrehj Andrehj in "Enthalpiewisselaar tbv WTW balansventilatie" In de zomer is de piek dus ook wat lager. Effect is vooral meetbaar in de winter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cgms
Dat ziet er inderdaad niet verkeerd uit in de zomer. Maar ik mis nog wat context daar. De ene zomer is de andere niet, en ik weet niet of Andrehj nog gebruik maakt van een andere ontvochtiger in de zomer (bv airco).

@Andrehj Kun jij je situatie toelichten? En hoe was het in 2024?

Wij hebben een Zehnder Q450 met een gewone wisselaar. Ik ben er van overtuigd dat het in de winter helpt, maar ik twijfel over de zomer. We hebben een goed geïsoleerd huis, maar alleen vloerkoeling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
@cgms
Uiteraard kun je in de zomer, als het buiten warmer is dan binnen en je bovendien in je woning nog vocht produceert, het binnen alleen maar droger krijgen door actief te ontvochtigen. Dat werkt het best met een airco, en dat doen wij dan ook.
Het voordeel van enthalpiewisselaar is dan dat je die droge lucht binnen houdt (en de vochtige lucht buiten).
Zonder enthalpiewisselaar werken airco (ontvochtigt) en ventilatiesysteem (brengt nieuwe vochtige lucht naar binnen) elkaar tegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cgms
@Andrehj Bedankt voor de toelichting. Daarmee blijft mijn vermoedden staan dat met een enthalpiewisselaar zonder verdere ontvochtiging, de luchtvochtigheid in de zomer hoger wordt. Maar met voldoende actieve ontvochtiging, versterkt de ERV het effect van de ontvochtiging.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andrehj
cgms schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 11:57:
@Andrehj Bedankt voor de toelichting. Daarmee blijft mijn vermoedden staan dat met een enthalpiewisselaar zonder verdere ontvochtiging, de luchtvochtigheid in de zomer hoger wordt. Maar met voldoende actieve ontvochtiging, versterkt de ERV het effect van de ontvochtiging.
Je kunt ook ervoor kiezen om een WTW zonder ERV te kopen en de ERV er los bij te kopen. Een paar jaar geleden was dat zelfs voordeliger. Ik heb ook de HRV nog op zolder staan.
Je kunt dan 2x per jaar bij het schoonmaken van de filters ook de warmtewisselaar wisselen.
Geen idee hoe dat bij andere merken gaat, maar bij Zehnder is dat maar een paar minuten werk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cgms
Andrehj schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 19:10:
[...]

Je kunt ook ervoor kiezen om een WTW zonder ERV te kopen en de ERV er los bij te kopen. Een paar jaar geleden was dat zelfs voordeliger. Ik heb ook de HRV nog op zolder staan.
Je kunt dan 2x per jaar bij het schoonmaken van de filters ook de warmtewisselaar wisselen.
Geen idee hoe dat bij andere merken gaat, maar bij Zehnder is dat maar een paar minuten werk.
Ik zat er al naar te kijken. Een losse Zehnder ERV kost nu 1500 euro (ik heb een Comfoair Q 450). En dan moet ik ook nog steeds bedenken wat ik in de zomer ga doen. Nu heb ik 1 ontvochtiger met een aardige capaciteit, maar ik neig naar airco's. De ontvochtiger verwarmt de lucht, terwijl met een airco de warmte naar buiten gaat.

Edit: In Duitsland staan ze voor 1100 euro... Europese marktwerking is nog niet ideaal.

[ Voor 5% gewijzigd door cgms op 19-02-2025 11:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bensss
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 00:05
cgms schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 11:46:
[...]

Edit: In Duitsland staan ze voor 1100 euro... Europese marktwerking is nog niet ideaal.
Die Europese markt werkt ook voor jou als je in Duitsland besteld (mits ze willen leveren uiteraard).

Edit: zie hier nog een beter deal, 1100 euro

[ Voor 27% gewijzigd door bensss op 19-02-2025 12:15 ]

Zelfinstallatie Vaillant Arotherm Plus 55/6 | Enphase Envoy S + IQ7x Panasonic 7x335WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cgms
bensss schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 12:10:
[...]

Die Europese markt werkt ook voor jou als je in Duitsland besteld (mits ze willen leveren uiteraard).

Edit: zie hier nog een beter deal, 1100 euro
Daar had ik hem inderdaad ook gezien. Ze leveren ook over de grens (komen dan wel verzendkosten bij). Maar het zou niet moeten kunnen dat er 400 euro verschil zit tussen dezelfde producten net over de open grens. Maar dat is een andere discussie.

1015 euro in belgie: https://groothandel.be/p/...uality-premium-400502010/

[ Voor 9% gewijzigd door cgms op 19-02-2025 12:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bensss
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 00:05
Eens, het is wel erg veel verschil voor een vervangingsonderdeel. Mogelijk zijn ze in Belgie iets meer prijsbewust omdat ze veel aan zelfinstallatie doen? De gemiddelde installateur in NL zal de dure inkoop gewoon doorberekenen.

Zelfinstallatie Vaillant Arotherm Plus 55/6 | Enphase Envoy S + IQ7x Panasonic 7x335WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
Daar komt de mijne ook vandaan. Was in 2022 nog 840 euro, en toen ook al dik de goedkoopste.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marcus73
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 21:53
Andrehj schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 20:04:
[...]

Daar komt de mijne ook vandaan. Was in 2022 nog 840 euro, en toen ook al dik de goedkoopste.
Dank voor de tips! Ook gekocht voor 1015 en zojuist geinstalleerd, afvoer afgedopt en WTW in ERV stand. Zeer eenvoudig. Levertijd was 1,5 week (oorzaak: Zehnder volgens groothandel.be). Verder prima bestelproces en levering met ups. Scheelt honderden euro's vergeleken met NL webshops. Met case open gelijk de Bypass getest want zag in service mode dat links bleef hangen in horizontale positie. Even loswrikken was genoeg. Blijft goed om af en toe de kast open te halen dus.

Intel 14600KF@5,0Ghz | RTX4080 | 32Gb DDR4@3500Mhz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChrisM
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 18:15
Moet je de afvoer afdoppen? Vooral als de situatie is dat je in de zomer weer de normale wisselaar er in wilt hebben..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andrehj
ChrisM schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 17:18:
Moet je de afvoer afdoppen? Vooral als de situatie is dat je in de zomer weer de normale wisselaar er in wilt hebben..
Hangt van je afvoer af. Als er (zoals dat hoort) een droogsifon zit, dan kun je die gewoon laten zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woekele
  • Niet online

woekele

woekele

is er ergens een instructie voor het vervangen van de normale warmtewisselaar voor de ERV-versie? Of is het echt zo simpel dat het zonder instructie kan? :) Het betreft een Zehnder Comfoair Q600.

[ Voor 11% gewijzigd door woekele op 18-03-2025 23:21 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 03-05 12:52
woekele schreef op dinsdag 18 maart 2025 @ 23:20:
is er ergens een instructie voor het vervangen van de normale warmtewisselaar voor de ERV-versie? Of is het echt zo simpel dat het zonder instructie kan? :) Het betreft een Zehnder Comfoair Q600.
Kan je de batterij van je afstandsbediening vervangen? Das de complexiteit ongeveer.
Je moet je gewone WTW ook elke 5 jaar uitwassen, dus staat ook netjes in de handleiding.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Andrehj
woekele schreef op dinsdag 18 maart 2025 @ 23:20:
Het is echt supersimpel:
  1. WTW via menu in service stand zetten (dan gaan de bypasskleppen een stukje van de warmtewisselaar af).
  2. WTW uitschakelen (stekker eruit).
  3. Verwijder de voorkant van de kast door de drie Torx schroeven los te draaien en de voorkant eraf te tillen.
  4. Trek de warmtewisselaar aan de spanband (niet losknippen!!) uit de unit.
  5. Binnenkant van unit met een doekje schoonmaken.
  6. Druk de nieuwe warmtewisselaar erin.
  7. Voorkant terugmonteren.
  8. De condenswaterafvoer afdoppen (niet echt nodig bij een droogsifon).
  9. WTW weer aan.
  10. In menu aangeven dat je een ERV wisselaar hebt.
Op Youtube kun je door te zoeken op Zehnder ook wel filmpjes vinden over hoe je de WTW moet openen.

[ Voor 4% gewijzigd door Andrehj op 19-03-2025 09:43 ]

Pagina: 1 2 3 4 5 Laatste