Goed gefilterde WTW installeren

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:

• marklinfan
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 22-04 21:14
Een drukke doorgaande weg, snelweg A2 ook niet heel ver weg, enkele buren die gek zijn op houtkachels (ook bij windstil/mistig weer). Dit alles rondom mijn rijtjeshuis met mechanische ventilatie en natuurlijke toevoerroosters boven de ramen... die ik soms dicht doe vanwege de stank 's (winters). En als de roosters 's winters wel open staan is het een koude tochtige bedoening als er buiten wat wind staat, ook niet echt ideaal dus.

Het principe van een WTW staat mij enorm aan: lekker opgewarmde ventilatie lucht, nooit meer roosters open en dicht hoeven doen, en de mogelijkheid om hier een paar stevige filters tussen te plaatsen. Verschillende fabrikanten leveren filters, Zehnder heeft de filterbox, ITHO heeft een elektrostatisch filter dat ertussen kan... alleen gevoelsmatig zou ik liever niet filteren middels ionen maar liever met 'gewone' fijnstoffilters/actieve kool/evt zelfs HEPA...

Het aanbrengen van leidingen in de bestaande, netjes afgewerkte, woning is nog wel een pijnpunt maar misschien toch wel de moeite waard uiteindelijk. Dan heb je ook nog de ITHO QualityFlow waarbij ik geen aanvoer leidingen hoef te plaatsen maar alleen afvoer, ook wel interessant, maar die WTW unit heeft al zo weinig debiet en met een paar zware filters ertussen nog veel minder natuurlijk.

Ik lees hier op het forum best wat ervaringen en enthousiaste geluiden van mede tweakers die een WTW hebben aangelegd. Ben dan nu vooral benieuwd of anderen ook ervaring hebben met een gefilterde WTW installatie? en dan dus niet de fabrieksfilter in de WTW, die is met name ter bescherming van het apparaat zelf, maar echt luchtconditie verbeterende filtering daarna?

Ook een dingetje: ik kan de 'schone' buitenlucht aanzuigen aan de tuinkant dus bij de weg vandaan, maar nooit op enorme afstand bij een houtkachel pijp van een buurman vandaan (ca 7 meter max denk ik)... wat dan te doen? Kan je het systeem veilig 's avonds een aantal uurtjes uitschakelen bij windstil weer? of zou het filter dat ook gewoon trekken?

[ Voor 9% gewijzigd door marklinfan op 07-09-2017 15:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vincm
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 16:00
Ik denk niet dat je alle geurtjes tegen kan houden met 'normale' filters, maar misschien dat filters met een goede G-klasse het wel beter tegenhouden dan de standaard filters. Ze houden bijvoorbeeld ook pollen tegen, handig voor mensen die extreem last hebben van hooikoorts.

Zo'n elektrisch filter - je hebt ze ook voor recirculatie-afzuigkappen - zijn er juist voor gemaakt om ook geurtjes weg te krijgen, heb ik begrepen in mijn zoektocht naar een geschikte afzuigkap. Ik ben uiteindelijk voor een 'normale' recirculatie afzuigkap gegaan dus ik kan niet zeggen of het daadwerkelijk goed werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vandermark
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 17-04 08:41
Wij gaan denk ik in de ventilatieroosters die ducofilters plaatsen, electrostatisch en zou 90% van PM10 tegenhouden

STRAVA | Panasonic 5kW J Monoblock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 57963

De Itho Daalderop PureBlue PB 600I heeft wel een erg hoge efficiency van >99% en kan je ook nog eens uitbreiden met een actief koolfilter.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zenman
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 05-03 10:11
Voor afzuigkappen moet je eens kijken bij PlasmaMade. Ze hebben trouwens ook een unit beschikbaar voor plaatsing in een WTW-systeem. Je moet 'm dan wel alleen aanzetten wanneer het nodig is, zou je 'm continu aanzetten dan is ie na een jaar draaien helemaal op. De complete set (behuizing, aansturing, en het actieve reinigende binnendeel) kost €1250,-, het reinigende vervangbare binnendeel kost €750,-.

Wij gaan de PureBlue 600i laten installeren ivm overlast door houtrook. We plaatsen tegen de geur dan nog een actief koolfilter achter de normale collectorbox (het standaard filter). Voor het actief koolfilter is een sparing in de unit beschikbaar.

Onze situatie: ons huis uit 2015 is zo goed als luchtdicht (triple glas, geen roosters) en heeft een WTW-installatie van Brink. Er is één aanzuigpunt voor verse lucht op de noordkant van de woning. Zodra er fanatiek ge-BBQ-t of gestookt wordt (buitenhaarden, houtkachels, vuurkorven) dan "genieten" wij mee in alle kamers van de woning. Prikkende ogen, een stinkend huis, rauwe keel...het is niet te harden.

Maar straks kunnen we hopelijk weer opgelucht ademhalen in onze energiezuinige woning doordat de PB600i de allerkleinste nano-deeltjes wegfiltert en het actief koolfilter de geur neutraliseert. Kost wat (€2250,- plus arbeid), maar dan heb je ook wat 8)

Enkele weetjes over de PB600i:
  • Het apparaat kan zowel horizontaal als verticaal gemonteerd worden
  • Het filterproces zorgt niet voor een typische ozon-geur omdat er sprake is van positieve ionisatie en niet van de gebruikelijke negatieve ionisatie. Het filterproces geeft zelf dus geen geur af.
  • Mocht je het apparaat willen uitschakelen (omdat er toch niemand thuis is of omdat de lucht buiten OK is) dan gaat de lucht er nog wel doorheen, dus ook door de filters. Kan prima. Wil je de filters "sparen" dan mag je die er, op het moment dat ie uitstaat, ook tijdelijk uithalen (worden ze minder snel vies en iets betere flow).
  • De PureBlue wordt niet door Itho Daalderop zelf gemaakt maar door een andere firma (weet de naam niet). Itho mag de apparaten onder haar naam verkopen.
Meer weten: http://fijnstoftotnadenken.nl/

[ Voor 1% gewijzigd door zenman op 05-10-2017 16:16 . Reden: link toegevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marklinfan
Iedereen bedankt voor de reacties!

@zenman: De PureBlue is eigenlijk de Aspra van VFA Solutions.
Wat goed dat je die koopt! Ik heb aardig gezocht op Internet maar weinig echte ervaringen kunnen vinden. Klinkt als een zeer interessante machine maar ik twijfel een beetje of die ionisatie echt geen nadelige gevolgen heeft? Daarom neigde ik tot nu toe meer naar een stevig 'gewoon' filter, met achtereenvolgens F9, HEPA en actieve kool. Maar daar is wel wat meer power nodig om de lucht doorheen te duwen denk ik (energieverbruik) , en geen idee hoe vaak je dan zo'n filter moet vervangen...

Wanneer laat je hem plaatsen? Ruik jij vaak houtkachels? Hier bij ons is het wel weer begonnen :-)

Ruik je de houtkachel lucht ook in je WTW filter?

[ Voor 32% gewijzigd door marklinfan op 09-10-2017 16:20 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• zenman
@marklinfan Als het een beetje meezit dan wordt ie 9 november 2017 geïnstalleerd. Wij ruiken in huis vaak de houtkachels uit de buurt, het seizoen is idd weer begonnen. Je ziet het ook direct aan het filter in de WTW. Zwarte roetkleur en het filter ruikt naar houtrook.

Ben er vandaag pas achter gekomen dat de ASPRA €200,- voordeliger is dan de PB600i (consumentenprijzen). De ASPRA-S kost €1999,- incl. BTW en incl. 2 filters voor de collectorbox. De filters zijn daar ook voordeliger. Actief koolstoffilter kost bij VFA €42,65 en bij ITHO €52! Mijn installateur heeft de bestelling toch bij ITHO gedaan omdat ie daar een betere marge krijgt.

Als particulier kun je overigens ook bij VFA Solutions terecht, handig voor de doe-het-zelvers onder ons. 8) De filters ga ik natuurlijk bij VFA bestellen.

[ Voor 17% gewijzigd door zenman op 09-11-2017 16:53 . Reden: bedrag filter VFA nu incl. BTW ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marklinfan
Hoi zenman,

Dank voor je reactie! Lees het nu pas, maar ben daarom niet minder benieuwd hoe het met het filter staat en of het nog stinkt in huis :-)

Hopelijk heb je hem geïnstalleerd staan en kun je na een aantal weken gebruik je ervaringen delen? Dank alvast!

Leuk trouwens dat je de filters wat goedkoper bij VFA kunt afnemen. En ik hoop vooral voor je dat het nut van nodig is, dat ze dus lang mee zullen gaan 😀

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zenman
De PureBlue bevalt goed! Lees meer op mijn review-pagina: http://www.zenman.nl/share/luchtbehandeling/pureblue-pb600i-vfa-aspra-s-induct/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadowhawk00
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 11-05-2024
Niet helemaal voor de WTW maar hoe kan het dat jij last hebt van de houtkachels?
De schoorsteen hoort altijd boven het huis uit te komen en warmt lucht gaat zeker in de winter omhoog.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zenman
Shadowhawk00 schreef op zondag 10 december 2017 @ 19:58:
Niet helemaal voor de WTW maar hoe kan het dat jij last hebt van de houtkachels?
De schoorsteen hoort altijd boven het huis uit te komen en warmt lucht gaat zeker in de winter omhoog.
Is geen houtkachel in huis, maar een tuinhaard buiten met een kort pijpje (op 2 m van grond komt de rook eruit). Ze zitten binnen en stoken buiten. Kunnen ze vanuit de woonkamer naar de vlammetjes kijken, nou ze zitten gewoon TV te kijken hoor, grrrrrr :r ).

[ Voor 49% gewijzigd door zenman op 10-12-2017 20:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marklinfan
Ha zenman,

Ziet er goed uit, je uitgebreide review!!! Fijn dat het goed bevalt ook! Als ik die foto's zo bekijk, zul je je collectors wel snel moeten gaan vervangen he? Ben benieuwd hoe lang dat mee kan gaan. Heb je trouwens wel eens overwogen om je wtw middels een tijdschakelaar bv iedere avond gewoon ff uit te gooien? Dat kan je ook enorm veel filterkosten schelen wellicht?

Ander puntje, is dit geen goede case voor Mr Frank Visser doet uitspraak? Een buurman die de hele winter in de tuin zit te stoken met de afvoer 2 meter boven grondniveau (en dus zo'n 7meter onder de nok van het dak?) , dat kan toch niet!

ps als nog niet alle geur wordt afgevangen zou je nog een extra actief kool filter kunnen plaatsen, bijvoorbeeld deze:
https://www.topswtwfilter...filterbox-filter-03050010

[ Voor 10% gewijzigd door marklinfan op 11-12-2017 19:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• marklinfan
Tja als ik door de woonwijk hier wandel ruik ik best veel kachels hoor. Zodra de rook de schoorsteen verlaat, koelt het snel af door de koude lucht waar het in terecht komt en dwarrelt dan vanzelf weer omlaag.

Daarnaast, weet ik ook van sommige kachels/haarden in de straat die ook branden maar die je nooit ruikt. Het ligt helaas voornamelijk aan de manier van stoken en het gebruikte hout, dingen waar je dus niet zoveel aan kunt doen als kachelbranche en als lokale overheid ook niet met de huidige regels.

Het is een kwestie van goed stoken: kurkdroog hout dat zo goed mogelijk verbrand en het vuur zo hard mogelijk (niet teveel hout gelijktijdig en niet de lucht toevoer knijpen). Dan krijg je de hoogste temperatuur van je afvoergas dat dan dus zo hoog stijgt bij verlaten schoorsteen, dat als het dan nog omlaag dwarrelt het al zodanig verdunt is dat je het niet/nauwelijks meer ruikt. En dat is een kunst die maar weinig mensen beheersen of in willen investeren (goed hout!), waardoor het dus vaak minder goed gaat...

Kortom als je de pech hebt dat een minder getalenteerde stoker vlakbij je woont heb je pech...

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• zenman
Hoe goed de stoker ook is, er komt altijd heel veel fijnstof vrij bij het verbranden van hout. Zelfs in je eigen woning met gesloten kacheldeuren! Bekijk dit filmpje maar eens...

bron: Youtube https://youtu.be/754yeBPPMA0

Meting van fijnstof ín de woning dat afkomstig is van een houtkachel voor en tijdens gebruik. Het fijnstof wordt gemeten middels een CEM DT-9881M.

[ Voor 8% gewijzigd door zenman op 27-06-2018 09:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zenman
Ook een mooi alternatief, de JAGA Oxygen. Een radiator met WTW ingebouwd: http://www.jaga.nl/images/Oxygen_2015.pdf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zenman
marklinfan schreef op maandag 11 december 2017 @ 16:42:
Als ik die foto's zo bekijk, zul je je collectors wel snel moeten gaan vervangen he? Ben benieuwd hoe lang dat mee kan gaan.
Afbeeldingslocatie: https://www.zenman.nl/share/wp-content/uploads/2017/12/2017-12-13-09.31.30.jpg
Collectoren na 9 x 2,5 uur stoken door de buren in 1 maand tijd:
Afbeeldingslocatie: https://www.zenman.nl/share/wp-content/uploads/2017/12/2017-12-13-09.33.58.jpg
Heb je trouwens wel eens overwogen om je wtw middels een tijdschakelaar bv iedere avond gewoon ff uit te gooien? Dat kan je ook enorm veel filterkosten schelen wellicht?
Ja, wel eens aan gedacht. Maar we hebben een luchtdicht huis en er is bijna wel altijd iemand thuis en dan wordt het werken met vaste tijden toch wat lastig. CO2 gehaltes lopen namelijk razendsnel op zonder ventilatie.
Ander puntje, is dit geen goede case voor Mr Frank Visser doet uitspraak? Een buurman die de hele winter in de tuin zit te stoken met de afvoer 2 meter boven grondniveau (en dus zo'n 7meter onder de nok van het dak?) , dat kan toch niet!
Die suggestie horen we vaker, maar ik kom liever niet op TV. Als het verkeerd uitpakt zo'n uitspraak en dat komt dan op TV, dan raken we ons huis nooit meer kwijt. 8)
als nog niet alle geur wordt afgevangen zou je nog een extra actief kool filter kunnen plaatsen,
Actief koolfilter zit erin. De geur van paraffine wordt daarmee echter niet tegengehouden. De geur van houtrook wel.

[ Voor 2% gewijzigd door zenman op 13-12-2017 11:48 . Reden: plaatje verkleind ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marklinfan
[...]

Ja, wel eens aan gedacht. Maar we hebben een luchtdicht huis en er is bijna wel altijd iemand thuis en dan wordt het werken met vaste tijden toch wat lastig. CO2 gehaltes lopen namelijk razendsnel op zonder ventilatie.
Snap ik. Maar volgens mij is een wat hoger CO2 gehalte stukken minder slecht voor je dan fijnstof en PAK's en andere vieze hout gassen... (wellicht dat er toch nog bij zijn die door je filter glippen?). Als je wat deuren open hebt staan kan die CO2 zich toch nog aardig door je huis verspreiden waardoor de plaatselijke concentraties wel een paar uurtjes behapbaar blijven? Of meet je dat ook en heb je echt goed zicht op de praktijk situatie?
[...]

Die suggestie horen we vaker, maar ik kom liever niet op TV. Als het verkeerd uitpakt zo'n uitspraak en dat komt dan op TV, dan raken we ons huis nooit meer kwijt. 8)
Ik las gisteren in onze krant dat de overheid buurtrechters wil gaan inzetten waar geschillen tussen buren effectief kunnen worden aangepakt. Wellicht kun je daar in de nabije toekomst wat mee zonder dat het hele land dat dan in de gaten krijgt want dat bezwaar begrijp ik idd wel. Zie deze links.
ND: https://www.nd.nl/nieuws/...aan-mij-uit.2875446.lynkx
Volkskrant: https://www.volkskrant.nl...en-buurtrechter~a4544610/

Als je het hele artikel wilt, moet je ff je mailadres laten weten per pm.

Wat bedoel je trouwens met paraffine lucht? Komt dat ook met houtrook mee? Als er briketten worden gestookt ofzo?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zenman
Of meet je dat ook en heb je echt goed zicht op de praktijk situatie?
Ik meet dit op 2 plekken. In de woonkamer en in één van de jongens hun slaap/studeerkamers. Zodra de slaap/studeerkamer 'bewoond' is, dan gaat de CO2-waarde binnen het uur van 475 (schoon) naar ruim 1000 (bedompt). En dat dan met het slaapkamerraam open! Moet je nagaan hoe snel dat gaat met het raam dicht (en dat moet vaak omdat de tuinkachel onder het raam staat te roken (terwijl de buren binnen zitten)).
Afbeeldingslocatie: https://www.zenman.nl/share/wp-content/uploads/2017/12/co2-grafiek.jpg
Afbeeldingslocatie: https://www.zenman.nl/share/wp-content/uploads/2017/12/co2-warning-1.png
Wat bedoel je trouwens met paraffine lucht? Komt dat ook met houtrook mee? Als er briketten worden gestookt ofzo?
Naast hout (zweedse blokken) stoken ze de laatste tijd van die goedkope geperste zaagselblokken. Google maar eens op "haardblokken". Dat is zaagsel dat door middel van paraffine gebonden en geperst wordt tot een blok dat lang brandt. Net als een kaars, alleen is de lont dan geen koord maar zaagsel.
Afbeeldingslocatie: https://www.zenman.nl/share/wp-content/uploads/2017/12/haardblok-in-papier.png
Afbeeldingslocatie: https://www.zenman.nl/share/wp-content/uploads/2017/12/haardblok-uitgepakt.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• willyb
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 19-04 21:40
marklinfan schreef op donderdag 7 september 2017 @ 15:33:
enkele buren die gek zijn op houtkachels (ook bij windstil/mistig weer).
Misschien goed om je buren even op https://stookwijzer.nu te tippen. Voor hun en je eigen gezondheid.
Ook een dingetje: ik kan de 'schone' buitenlucht aanzuigen aan de tuinkant dus bij de weg vandaan, maar nooit op enorme afstand bij een houtkachel pijp van een buurman vandaan (ca 7 meter max denk ik)... wat dan te doen? Kan je het systeem veilig 's avonds een aantal uurtjes uitschakelen bij windstil weer? of zou het filter dat ook gewoon trekken?
Mijn ervaring is dat een WTW vooral de vieze lucht naar binnentrekt op dat soort momenten. Uit zetten met gewoon een schakelaar ertussen, of zorgen dat stand 1 heel erg laag is. Dat werkt wel. Paar uurtjes zal geen probleem zijn, maar je huis krijgt natuurlijk geen verse lucht.
Iets van een CO2 meter is dan wel handig, dan weet je dat het niet bar slecht wordt thuis.

De filterbox van Zehnder gaat je in ieder geval alleen helpen tegen het fijnstof, niet tegen de geur van houtkachels. Dan heb je een koolstoffilter nodig en die zit er niet in. Vergeet niet dat houtrook veel meer is dan alleen geur..(schik hier)..

Qua fijnstof werkt het best goed. Als ik met een PM2.5 meter kijk binnen is het meestal 1-15, terwijl het buiten bij stoken van buren al snel 50+ is. Doe je een raam open dan zie je dat meteen terug.

[ Voor 4% gewijzigd door willyb op 22-12-2017 09:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marklinfan
Dus jij hebt ook (over)last van stokende buren @willyb ? En een WTW die dat aanzuigt? Zet jij hem in die periode dan ook gewoon ff uit?
En heb jij die Zehnder filterbox, begrijp ik dat goed uit je verhaal? Ik ben benieuwd naar ervaringen! Heb je daar dan een F7 filter in zitten?

Al die andere stoffen in houtrook kun je met actieve kool afvangen toch, doe jij dat niet?

@zenman , weer een maandje verder. Hoe bevalt je filter nu? En hoe gaat het met de collectors?

Algemeen: er zit een klein beetje schot in deze hele zaak, ook op landelijke politiek niveau. Dit kwartaal zou er een rapportage met aanbevelingen naar de staatssecretaris moeten gaan vanuit het Platform houtrook en gezondheid, waarmee wordt voorgesteld om veel meer over dit probleem te communiceren (onwetendheid is er nog teveel) en maatregelen / methoden om overlast te beperken.

[ Voor 11% gewijzigd door marklinfan op 04-01-2018 09:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FabianGTI
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 16:34
Zou toch eeuwig zonde zijn als er uiteindelijk een verbod komt op houtkachels :'(

Hopen dat dat er uiteindelijk ook nooit zal komen

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• marklinfan
Zou juist fantastisch zijn :-)

Maar daar reken ik voorlopig niet op, dat gaat nog wel een paar decennia duren. Maar het is iig goed dat er meer aandacht voor gaat komen en pogingen om overlast te erkennen en tegen te gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zenman
@zenman , weer een maandje verder. Hoe bevalt je filter nu? En hoe gaat het met de collectors?
De PureBlue bevalt nog steeds uitstekend. Collectors zijn nog niet vervangen. Werden ze in het begin vrij snel steeds iets donkerder, nu lijken ze stabiel te blijven. De buren hebben de laatste tijd om de één of andere reden ook een stuk minder gestookt, daar zal het wel mee te maken hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• willyb
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 19-04 21:40
marklinfan schreef op donderdag 4 januari 2018 @ 09:30:
Dus jij hebt ook (over)last van stokende buren @willyb ?
En een WTW die dat aanzuigt? Zet jij hem in die periode dan ook gewoon ff uit?
3x: Helaas wel.
En heb jij die Zehnder filterbox, begrijp ik dat goed uit je verhaal? Ik ben benieuwd naar ervaringen! Heb je daar dan een F7 filter in zitten?
Klopt ook. Er kan maar 1 soort filter in die filterbox. Het is niet helemaal duidelijk of dat een F7 is, want dat vermeld Zehnder/Stork helaas niet.
In de unit zelf zitten gewoon G3's, anders is het wat dubbelop natuurlijk en moet je weer meer vermogen op de WTW gaan zetten om toch goed te ventileren.
Al die andere stoffen in houtrook kun je met actieve kool afvangen toch, doe jij dat niet?
Zehnder heeft helaas geen actief koolfilter. Ik heb daarom een Philips AC3259/10 erbij gekocht. Had al een review willen plaatsen hier op Tweakers over dat ding, maar helaas is er geen categorie (en staat hier nog niet in de planning die toe te voegen door tweakers na contact daarover).

Er bestaan wel een paar HEPA + Koolstof filters van andere merken die je ertussen kunt zetten, maar ik wilde mijn WTW systeem liever origineel houden met 1 merk om gewoon geen problemen te krijgen (het is toch de lucht die je inademt).

Maar: alles uit zolang ik gewoon ruik dat de openhaard van de buren echt door m'n inlaad naar binnen komt en dan alles pas weer aan als het schone lucht is.

p.s. Als het dus nodig is dat jij dingen laat omdat je buren dingen doen, weet dan ook je gemeente / omgevingsdienst te vinden! Want niet melden = niet bekend bij hun en dan gebeurt er nooit iets in de politiek natuurlijk.

[ Voor 6% gewijzigd door willyb op 04-01-2018 20:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marklinfan
thnx voor je bericht. Het is goed om dit soort ervaringen te delen !

Ik heb eens contact gehad met Zehnder (welke WTW unit heb jij?) en zij verwezen me door naar Camfil waar ze mee samenwerken. Dat bedrijf kan ook filters leveren (fijnstof, HEPA, actieve kool) om ertussen te plaatsen en volgens Zehnder geen probleem. Kost wat, maar dan heb je ook wat :-) Zehnder gaf ook aan dat je de toevoerdruk wel wat kon verhogen om overdruk te creëren (dan zuig je niet via je kieren aan), en duwt ie ook wel door een extra filter heen.

Zelf had ik ook een Philips AC3259/10 in huis gehaald, maar dat bleek al een gebruikt exemplaat na uitpakken. En ik vond het apparaat een tikje te groot. Heb die terug gestuurd en nu een Philips AC2887/10 en die bevalt geweldig, de filters daarin zijn ook even groot als in de 3259. Hij heeft iets minder capaciteit maar bij gebruik in een normaal huis ook prima afdoende.

[ Voor 10% gewijzigd door marklinfan op 04-01-2018 20:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Odeklontje
  • Registratie: Juli 2017
  • Niet online
marklinfan schreef op donderdag 4 januari 2018 @ 20:27:
[...] Heb die terug gestuurd en nu een Philips AC2887/10 en die bevalt geweldig, de filters daarin zijn ook even groot als in de 3259. Hij heeft iets minder capaciteit maar bij gebruik in een normaal huis ook prima afdoende.
Ik heb nog een optie op de AC2887/10 voor €187 incl. de cashback van Philips maar ik ben nog niet helemaal overtuigt om er een aan te schaffen. Maar nu de prijs zeer aantrekkelijk is begin ik toch naar argumenten te zoeken :P

Mijn situatie is dat ik een dakraam heb, bijna naast (enkele meters) vanaf de schoorsteen (houtkachel) van de buren. Nu valt het stookseizoen nog wel mee dit jaar maar mijn neus zegt dat de branderige lucht niet echt fris is in de slaapkamer. Zelf heb ik geen allergieën of andere medische dingetjes waarom ik een zou moeten aanschaffen.

Dus bij twijfel doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marklinfan
Voor dat geld, en als die je in de woning niet ergens in de weg staat, kan je hem best kopen denk ik. Dat ding haalt gewoon een heleboel fijnstof uit de lucht, waar je nu niet veel van merkt maar je op den duur toch wat ziektes of ongemakken kan opleveren. Dus ook als je nu geen concrete hinder hebt maar als je gewoon minder fijnstof in je huis kan hebben, altijd goed ! Lees de rapportages van de Gezondheidsraad of de WHO maar eens.

Hoe vaak ruik jij die branderige lucht in je woning, ben ik gewoon even nieuwsgierig naar?

[ Voor 46% gewijzigd door marklinfan op 30-01-2018 15:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WNT
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 22-04 20:30

WNT

Odeklontje schreef op dinsdag 30 januari 2018 @ 10:08:
[...]

Ik heb nog een optie op de AC2887/10 voor €187 incl. de cashback van Philips
Waar kan je die zo goedkoop krijgen? Zie ze zelf voor veel hogere prijzen namelijk.

Wij krijgen trouwens een Zehnder WTW binnenkort en ik ga me nog verdiepen in luchtfiltering icm de zehnder dus dit topic helpt goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Odeklontje
  • Registratie: Juli 2017
  • Niet online
WNT schreef op dinsdag 30 januari 2018 @ 17:58:

Waar kan je die zo goedkoop krijgen? Zie ze zelf voor veel hogere prijzen namelijk.
Bij Mediamarkt met de BTW-actie en combineren met de Philips €50 cashback ;)

(Zie ook in het topic "Luchtreiniging, maar welk apparaat?")
marklinfan schreef op dinsdag 30 januari 2018 @ 15:50:
Hoe vaak ruik jij die branderige lucht in je woning, ben ik gewoon even nieuwsgierig naar?
Meestal aan het eind van de middag / begin van de avond als de buurmannen en -vrouwen van het werk komen en de buitentemperatuur koud is. Nu ik er zo over lees is fijnstof best interessant om te lezen en heeft dit topic mij toch geïnspireerd om verder te kijken. Hier staat namelijk ook een pelletkachel voor de gezelligheid maar als ik die metingen zo zie dan is het helemaal niet zo gezond. Daarnaast weet ik dat er een buurman is die echt bijna alles in zijn kachel stookt. Die pijp staat ook lekker te roken en in afvalhout daar heeft hij altijd wel interesse in. Zelf maar met de AC2887/10 beginnen lijkt mij een mooie start.

[ Voor 6% gewijzigd door Odeklontje op 30-01-2018 18:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marklinfan
Een pelletkachel is inderdaad niet gezond. Hij is ook lang niet zo ongezond als een oude houtkachel waar iemand allerlei resthout in mikt, al dan niet nat of geïmpregneerd.Maar elke vorm van houtstook dus ook pellet is niet handig voor gezondheid en milieu.... en als je ziet hoeveel gesubsidieerde pelletkachels er tegenwoordig verkocht worden dan telt dat natuurlijk wel op tot heel veel fijnstof en andere gifstoffen. Houtrook die je duidelijk ruikt heeft een zeer hoge concentratie van die stoffen, veel meer dan goed voor je is dus dat moet je zoveel mogelijk buiten je huis zien te houden.
Van mij persoonlijk mag het verboden cq stevig ingeperkt worden omdat het uiteindelijk niet meer zoveel nut heeft nu we onderhand (na investeren) ook prima all-electric kunnen verwarmen. Zover komt het ooit ook wel, de vraag is hoelang dat duurt :)

Het kopen van een AC2887 is in jouw geval ook zeker nuttig! En ik ben ook wel nieuwsgierig of die dan meer fijnstof meet als je pelletkachel aan gaat :-) Want er zit een leuke sensor op, die springt al aan zodra je een kaars uitblaast.
et lijkt mij dat een pelletkachel behoorlijk gesloten is, dan is de verbranding natuurlijk ook beter. Zuigt die kachel lucht vanuit de kruipruimte / van buiten of van binnen de verblijfsruimte?

@WNT, welke Zehnder WTW krijg je binnenkort? En wordt die in een bestaande woning geplaatst (inclusief leidingwerk) of ga je een nieuwbouw betrekken?

[ Voor 13% gewijzigd door marklinfan op 01-02-2018 19:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marklinfan
Bevalt je ASPRA Induct luchtreiniger nog steeds goed @zenman ?

Weet jij overigens ook of jouw filter in staat is om ultrafijnstof te filteren? En in hoeverre?
En weet je al iets meer over de wel / niet uitstoot van ozon?

[ Voor 56% gewijzigd door marklinfan op 03-03-2018 15:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zenman
De PB600i (= ASPRA S INduct) bevalt prima, het is voor ons echt een uitkomst. Volgens de specs worden de allerkleinste nano-deeltjes afgevangen.

Citaat uit het productblad:
Testen van onafhankelijke partijen zoals TNO,TU Delft, VITO en ECN tonen aan dat de Pureblue technologie zeer effectief alle atmosferische deeltjes tussen 0.3 en 10 micron uit de lucht verwijdert. De Pureblue technologie is tevens bijzonder effectief in het verwijderen van ultrafijne- en nanodeeltjes.

Een heel enkele keer ruik ik heel lichtjes een geur die op OZON lijkt, maar ik durf niet te zeggen of dat door de luchtreiniger veroorzaakt wordt of dat de geur van buitenaf komt. Na drie maanden (op 10-2-2018) voor het eerst de filters vervangen (ook het koolstoffilter). Direct na het plaatsen van de schone filters leek de OZON-geur heel even iets duidelijker waarneembaar, maar het is echt minimaal (en misschien is het wel helemaal geen OZON). Wat ons betreft een aanrader! 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zenman
Brink heeft de VFA Induct ook opgenomen in het assortiment. Ze noemen het de: [url=“https://www.brinkclimatesystems.nl/nl-nl/international/home/products/accessoires/pure-inducts”]Pure Induct[/url].
Blij mee, nu ondersteunt Brink onze PureBlue indirect toch nog (in combinatie met onze Brink Renovent Excellent 400). 😎

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icecreamfarmer
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 22-04 14:55

icecreamfarmer

en het is

Zijn de ervaringen nog steeds goed?
En is er al zicht op goedkopere oplossingen?

ik zie ik zie wat jij niet ziet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technopeuter
  • Registratie: Januari 2000
  • Nu online
Wat denk je van zelfbouw? Als je de foto's van @zenman bekijkt is het een buis met erna een filter box. Negatieve ionen generators haal je voor een paar euro uit chinaen die filters zijn ook goedkoper te krijgen, als je zelf het device maakt kun je ook eigen maten aanhouden.
Ik zou er dan ook nog een box voor maken met een UV-c lamp...weet je zeker dat alles dood is

diskeltische lurker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pjotr33
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 10-04-2021
De ASPRA S INduct genereert positieve ionen welke de vuildeeltjes lading geven. Door positieve ionisatie kan geen ozon worden gevormd. Ozon kan wel ontstaan bij negatieve ionisatie. En dat wil je niet in je ventilatiekanaal hebben.

• icecreamfarmer

icecreamfarmer

en het is

technopeuter schreef op zondag 8 november 2020 @ 21:22:
Wat denk je van zelfbouw? Als je de foto's van @zenman bekijkt is het een buis met erna een filter box. Negatieve ionen generators haal je voor een paar euro uit chinaen die filters zijn ook goedkoper te krijgen, als je zelf het device maakt kun je ook eigen maten aanhouden.
Ik zou er dan ook nog een box voor maken met een UV-c lamp...weet je zeker dat alles dood is
Bij mij thuis zou ik het nog wel aandurven maar het is bij iemand anders. Dan ga ik niet lopen knutselen.
Verbaas mij alleen altijd over de prijzen van die apparaten. Ook van wtw's zelf.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JP1980
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 12:08
Even een introductie op dit interessante topic. Bedankt alvast iedereen die voor mij bruikbare input hebben geleverd, zeer waardevol!

Heb een aanvraag ingediend bij ITHO voor verwijzing naar een installateur van de Pure Blue en ombouwen centrale afzuiging naar WTW. In deze coronatijd zit de hele wijk thuis te werken en er is 1 iemand die de hele dag stookt. Er komt vaak donkere rook uit zijn rookkanaal wat wijst op onvolledige verbranding. Vorige week in gesprek gegaan met de bewoner, nette buurt dus je zou denken dat moet kunnen. Maar nee een klaaggezang dat alles van hem afgepakt werd etcetera etcetera en hij stookt al 20 jaar nooit klachten gehad. Bovendien was hij het niet met mij eens dat donkere rook slecht is. Nou als dat in volle overtuiging tegen je gezegd wordt dan zakt de moed in de schoenen.

Het is een hele stap om te gaan klagen zeker omdat heel veel stokers het een grondrecht vinden wat ze zouden mogen doen. Enfin de deur werd niet in mijn gezicht gesmeten, maar progressie is er ook niet echt en ik heb niet het gevoel dat er op die manier op 1 of andere manier acceptabele voortgang gaat zitten in het verminderen van overlast. En het is jammer want door een paar gedragsaanpassingen denk ik dat de overlast fors verminderd kan worden zonder veel concessies te doen. De rest van de wijk heb ik gemerkt ventileren vaak niet of 1x per dag en zitten lekker in hun eigen bedompte CO2. Hierdoor is overlast minder; maar dat kan niet de bedoeling zijn.

Dat gezegd hebbende, overheid schaam je dat dit in Nederland kan en zelfs gesubsidieerd is! Je kan bijna werkelijk niks beginnen en je moet het als burger maar zelf opknappen. Contraproductief in het hele groen beleid wat we proberen te voeren.

Ook bij fors verminderen van de overlast blijft onruikbare fijnstof over, en we zitten ook nog tussen 2 grote verkeersaders dus misschien is schonere lucht sowieso wel een investering waard. Daarnaast kan de warmtepomp het ook wat zuiniger aan doen en lossen we misschien een comfortprobleem op wat vaker speelt bij vloerverwarming en goed geïsoleerde huizen en koudeval bij glaspartijen en ventilatieroosters.

Want wij hebben alleen nog maar centrale afzuiging, en geen kanalensysteem voor de aanvoer. Dus dat wordt wel een ingewikkelde en wat duurdere klus. Hopelijk gaat het lukken anders wordt ik wel wat wanhopig want de 'stoker' gaat binnenkort met pensioen dus dit gaat zo meteen 7 dagen per week, 12 uur per dag ook na corona.

Wish me luck!

Mocht iemand goede adviezen hebben hoor ik het graag. Advies over een installateur omgeving Dordrecht wordt gewaardeerd in een PM.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
Al eens gekeken naar de Brink Pure Induct?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JP1980
kabeltjekabel schreef op dinsdag 15 december 2020 @ 02:04:
Al eens gekeken naar de Brink Pure Induct?
Dank je! Ja en nee. Ging er vanuit dat dit hetzelfde product. Verwarrend de naamgeving. Heb je ervaring met dit product? Moet zeggen ben altijd bij dit soort uitgaven heel erg gevoelig voor gebruikerservaringen en kan zo snel niets vinden over de Brinks variant. Ga me wel eens er in verdiepen wanneer ik tijd heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
JP1980 schreef op dinsdag 15 december 2020 @ 12:18:
[...]

Dank je! Ja en nee. Ging er vanuit dat dit hetzelfde product. Verwarrend de naamgeving. Heb je ervaring met dit product? Moet zeggen ben altijd bij dit soort uitgaven heel erg gevoelig voor gebruikerservaringen en kan zo snel niets vinden over de Brinks variant. Ga me wel eens er in verdiepen wanneer ik tijd heb.
Nee, (nog) geen ervaring mee, maar zit wel rond te kijken, dus was eigenlijk vooral benieuwd wat anderen er van vonden :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JP1980
kabeltjekabel schreef op woensdag 16 december 2020 @ 06:27:
[...]
Nee, (nog) geen ervaring mee, maar zit wel rond te kijken, dus was eigenlijk vooral benieuwd wat anderen er van vonden :P
Makes 2 of us. Hij is wel goedkoper. Alleen de filters zijn weer 90 euro. Er staat niet bij hoe lang deze meegaan. Helpt ook niet mee dat de informatiesite van brinks dode links bevat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kets_One
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Hllo allemaal,

Jullie verhalen zijn zo herkenbaar!
Wij wonen in een nieuwbouwhuis in een buurt die het vooral "gezellig" om veel in de tuin luidruchtig met een zo groot mogelijk vuur te kletsen.

Overlast is er vrijwel altijd, tenzij de wind uit de goede hoek waait. Heb de directe buurman er wel eens op aangesproken, maar er wordt niet goed op gereageerd. Stoken (en mij en anderen overlast veroorzaken) wordt inderdaad als een grondrecht gezien.

Argumenten over hoe schadelijk rook is worden weggewuifd. Ongelofelijk...

Zelf heb ik F7 filters in de WTW die ik twee maal zovaak vervang als voorgeschreven, maar het is me eigenlijk nog niet goed genoeg. Bij stoken ruik ik nog steeds rook en een van de kinderen heeft astmatische klachten...
Voldoende reden dus om eens verder te kijken naar bijvoorbeeld zo'n VFA ASPRA S INduct. Heb een prijs opgevraagd voor de levering en installatie. Ben benieuwd.

3.18 kWp ZW, 2.76 kWp NO, 510Wp ZW (schuur)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JP1980
Kets_One schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 13:27:
Hllo allemaal,

Jullie verhalen zijn zo herkenbaar!
Wij wonen in een nieuwbouwhuis in een buurt die het vooral "gezellig" om veel in de tuin luidruchtig met een zo groot mogelijk vuur te kletsen.

Overlast is er vrijwel altijd, tenzij de wind uit de goede hoek waait. Heb de directe buurman er wel eens op aangesproken, maar er wordt niet goed op gereageerd. Stoken (en mij en anderen overlast veroorzaken) wordt inderdaad als een grondrecht gezien.

Argumenten over hoe schadelijk rook is worden weggewuifd. Ongelofelijk...

Zelf heb ik F7 filters in de WTW die ik twee maal zovaak vervang als voorgeschreven, maar het is me eigenlijk nog niet goed genoeg. Bij stoken ruik ik nog steeds rook en een van de kinderen heeft astmatische klachten...
Voldoende reden dus om eens verder te kijken naar bijvoorbeeld zo'n VFA ASPRA S INduct. Heb een prijs opgevraagd voor de levering en installatie. Ben benieuwd.
Precies dezelfde ervaring inderdaad. En de politiek doet niks, alleen GL en SP adresseert dit probleem in hun partijprogramma. Het is een bizar om gezondheidsbelangen even zwaar af te wegen bij gezelligheidsbelangen m.i..

Ben ook erg benieuwd! In dit artikel wordt ook vermeld dat mensen geen geur ervaren. Maar of astmatische problemen verdwijnen staat er niet bij, de download is ook maar een gedeelte van het tijdschrift.
https://www.tvvl.nl/l/lib...mat=save_to_disk&ext=.pdf

Heb ook van Bol een fijnstofmeter aangeschaft. Eigenlijk valt dat in de woonkamer best mee maar ik sluit de ventilatieroosters ook tijdig. Buiten meet ik bij overlastmomenten 10-15x zoveel van zowel PM1, PM2.5 als PM10.

Gelukkig laatste paar weken overwegend noordenwind.

(hopelijk werkt die link)
Maar weet niet hoe onafhankelijk dat artikel is.

Ik ben inmiddels aanleg van WTW + buizenstelsel aan het plannen, maar dat is nog een hele puzzel we hebben niet veel hoogte voor een grote WTW unit ... Als ik daar uit ben gaat mijn voorkeur denk ik wel uit naar de brink induct.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Vistajevski
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 21-04 10:11
Even een schopje.

Nadat we de afgelopen maanden weer veel last hadden van houtrookoverlast (er zitten een paar onverbeterlijke foutstokers in de buurt die niet aanspreekbaar zijn op hun stookgedrag) hebben we de gok gewaagd en een paar weken geleden een Pure Induct laten installeren. We hebben afgelopen najaar de wtw zelf vervangen en ironisch genoeg leidde dat tot méér overlast, omdat de oude unit achteraf gezien veel te weinig bleek te ventileren maar daarmee ook de rook buiten hield.

Tot nu toe zijn de ervaringen met de Pure Induct positief. Houtrookoverlast is nagenoeg verdwenen. Af en toe is er op sommige plekken in huis nog wel heel licht iets te ruiken, hoewel we vermoeden dat het eerder door luchtlekken bij de kozijnen komt (de kitspuit ligt al klaar). Het is in elk geval niet in die mate dat het nog tot prikkende ogen of hoesten leidt, wat voorheen eigenlijk elke keer wel het geval was. Geurtjes houdt hij niet allemaal tegen, maar dat was te verwachten. Afgelopen dagen hing er een vage chemische geur buiten en die kwam gewoon naar binnen. Een koolstoffilter ga ik daarom wel nog uitproberen.

Meetwaarden van de fijnstofconcentratie in huis met en zonder filter heb ik niet, maar mijn partner heeft merkbaar minder luchtwegklachten (vooral minder hoesten) en ik merk zelf dat ik nauwelijks nog hooikoortsklachten heb binnenshuis. Meest opmerkelijke is, dat één van onze huisdieren, die ook luchtwegklachten heeft, al direct na de installatie veel minder last had van een piepende ademhaling. Alles bij elkaar denk ik wel voldoende (anekdotisch) bewijs dat het inderdaad werkt.

De ionisatietechniek van de Pure Induct is overigens anders dan van de VFA Aspra S. Brink gebruikt de techniek van Freshlight (www.freshlight.eu). Die werkt met veel lagere spanningen en heeft daardoor ook minder/geen risico op ozonvorming, hoewel dat bij de Aspra ook al minimaal is. Het filter moet volgens Brink 1-2 keer per jaar vervangen worden, tegelijk met de wtw-filters, en kan tussentijds een paar keer uitgezogen worden.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Mr.Casa_Lagom
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 21-03-2021
Tja een houtstookverbod zou mooi zijn maar daar zijn de geesten nog niet rijp voor. Vast/vloeibaar afval dumpen/lozen is al jaren geleden verboden maar afval in gasvorm mag je als particulier nog gewoon ongefilterd (auto's daargelaten) de atmosfeer in blazen. De daar uitvolgende gezondheidsschade door fijnstof is aanzienlijk. Het RIVM heeft nu inderdaad becijfert dat houtrook hier flink aan bijdraagt. Helaas voelt dit thema voor de politiek kennelijk minder acuut dan bijvoorbeeld Corona. Mijn hoop is hier gevestigd op Europa. Fijnstof stopt niet bij de grens... Denk aan de gezellige (Duitse) paasvuren bijvoorbeeld die zijn tot aan de randstad te ruiken hoewel ik verwacht dat ze dit jaar niet aan gaan. Op de weg naar een totaal stookverbod zou een verplichte APK en filtratie op houtstookinstallaties misschien verbetering kunnen brengen onder het mom van de vervuiler betaald.

De meeste fijnstof adem je binnen in. Optimale ventilatie en filtratie zijn op dit moment de beste middelen om je woning zo gezond mogelijk te maken. Onze woning heeft op dit moment nog ventilatie roosters en een afzuig box. Ik wil op termijn overstappen naar een door sensoren geregeld balansventilatie systeem zodat ik niet meer hoef om te kijken naar een goed binnenklimaat. We gaan de komende tijd de badkamer verbouwen daar neem ik alvast een koof in mee zodat ik daar straks ventilatie kanalen doorheen kan trekken.

Qua fijnstof is het trouwens ook een goed idee om de bronnen binnen aan te pakken. Koken is daar verreweg de grootste bron. Wij zijn onlangs van gas overgestapt op inductie met een temperatuur sensor. De kans op een oververhitte fijnstof brakende pan tijdens het bakken en braden is hierdoor flink verkleind. Sowieso is een open vlam (kaarsen) qua lucht kwaliteit geen goed idee ook al is gas relatief schoon. Een deksel op de pan helpt ook en een goede afzuigkap die de vuile lucht naar buiten afzuigt is een must. Zie ook https://www.tno.nl/nl/aan...t-vrijkomt-bij-het-koken/

Meten is weten, ik ben benieuwd of er Tweakers zijn die ervaring hebben met fijnstof sensoren. Zit er over na te denken om iets aan te schaffen wat je in de huiskamer/slaapkamer kunt zetten zijn er tips?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icecreamfarmer

icecreamfarmer

en het is

Hebben jullie toevallig ook luchtkwaliteit sensoren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Vistajevski schreef op zondag 21 maart 2021 @ 11:27:
Even een schopje.

Nadat we de afgelopen maanden weer veel last hadden van houtrookoverlast (er zitten een paar onverbeterlijke foutstokers in de buurt die niet aanspreekbaar zijn op hun stookgedrag) hebben we de gok gewaagd en een paar weken geleden een Pure Induct laten installeren. We hebben afgelopen najaar de wtw zelf vervangen en ironisch genoeg leidde dat tot méér overlast, omdat de oude unit achteraf gezien veel te weinig bleek te ventileren maar daarmee ook de rook buiten hield.

Tot nu toe zijn de ervaringen met de Pure Induct positief. Houtrookoverlast is nagenoeg verdwenen. Af en toe is er op sommige plekken in huis nog wel heel licht iets te ruiken, hoewel we vermoeden dat het eerder door luchtlekken bij de kozijnen komt (de kitspuit ligt al klaar). Het is in elk geval niet in die mate dat het nog tot prikkende ogen of hoesten leidt, wat voorheen eigenlijk elke keer wel het geval was. Geurtjes houdt hij niet allemaal tegen, maar dat was te verwachten. Afgelopen dagen hing er een vage chemische geur buiten en die kwam gewoon naar binnen. Een koolstoffilter ga ik daarom wel nog uitproberen.

Meetwaarden van de fijnstofconcentratie in huis met en zonder filter heb ik niet, maar mijn partner heeft merkbaar minder luchtwegklachten (vooral minder hoesten) en ik merk zelf dat ik nauwelijks nog hooikoortsklachten heb binnenshuis. Meest opmerkelijke is, dat één van onze huisdieren, die ook luchtwegklachten heeft, al direct na de installatie veel minder last had van een piepende ademhaling. Alles bij elkaar denk ik wel voldoende (anekdotisch) bewijs dat het inderdaad werkt.

De ionisatietechniek van de Pure Induct is overigens anders dan van de VFA Aspra S. Brink gebruikt de techniek van Freshlight (www.freshlight.eu). Die werkt met veel lagere spanningen en heeft daardoor ook minder/geen risico op ozonvorming, hoewel dat bij de Aspra ook al minimaal is. Het filter moet volgens Brink 1-2 keer per jaar vervangen worden, tegelijk met de wtw-filters, en kan tussentijds een paar keer uitgezogen worden.
Interessant dat je nog even feedback geeft. Ik heb ook van tijd tot tijd last van rooklucht in huis en de enige 'oplossing' tot nu toe is om de ventilatie uit te schakelen of op de laagste stand te zetten. Ik heb al wel eens half gekeken naar oplossingen om de overlast te verminderen maar aangezien de stokers vrij ver weg zitten in een gunstige windrichting is de noodzaak nog niet heel groot. Wel blijft de schrik aanwezig dat dichtere buren ineens ook beginnen te stoken en dan is het wel fijn dat er wellicht een oplossing mogelijk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JP1980
Mr.Casa_Lagom schreef op zondag 21 maart 2021 @ 17:42:
Tja een houtstookverbod zou mooi zijn maar daar zijn de geesten nog niet rijp voor. Vast/vloeibaar afval dumpen/lozen is al jaren geleden verboden maar afval in gasvorm mag je als particulier nog gewoon ongefilterd (auto's daargelaten) de atmosfeer in blazen. De daar uitvolgende gezondheidsschade door fijnstof is aanzienlijk. Het RIVM heeft nu inderdaad becijfert dat houtrook hier flink aan bijdraagt. Helaas voelt dit thema voor de politiek kennelijk minder acuut dan bijvoorbeeld Corona. Mijn hoop is hier gevestigd op Europa. Fijnstof stopt niet bij de grens... Denk aan de gezellige (Duitse) paasvuren bijvoorbeeld die zijn tot aan de randstad te ruiken hoewel ik verwacht dat ze dit jaar niet aan gaan. Op de weg naar een totaal stookverbod zou een verplichte APK en filtratie op houtstookinstallaties misschien verbetering kunnen brengen onder het mom van de vervuiler betaald.

De meeste fijnstof adem je binnen in. Optimale ventilatie en filtratie zijn op dit moment de beste middelen om je woning zo gezond mogelijk te maken. Onze woning heeft op dit moment nog ventilatie roosters en een afzuig box. Ik wil op termijn overstappen naar een door sensoren geregeld balansventilatie systeem zodat ik niet meer hoef om te kijken naar een goed binnenklimaat. We gaan de komende tijd de badkamer verbouwen daar neem ik alvast een koof in mee zodat ik daar straks ventilatie kanalen doorheen kan trekken.

Qua fijnstof is het trouwens ook een goed idee om de bronnen binnen aan te pakken. Koken is daar verreweg de grootste bron. Wij zijn onlangs van gas overgestapt op inductie met een temperatuur sensor. De kans op een oververhitte fijnstof brakende pan tijdens het bakken en braden is hierdoor flink verkleind. Sowieso is een open vlam (kaarsen) qua lucht kwaliteit geen goed idee ook al is gas relatief schoon. Een deksel op de pan helpt ook en een goede afzuigkap die de vuile lucht naar buiten afzuigt is een must. Zie ook https://www.tno.nl/nl/aan...t-vrijkomt-bij-het-koken/

Meten is weten, ik ben benieuwd of er Tweakers zijn die ervaring hebben met fijnstof sensoren. Zit er over na te denken om iets aan te schaffen wat je in de huiskamer/slaapkamer kunt zetten zijn er tips?
WIj hebben deze aangeschaft, voor documentatie van de overlast.
https://www.bol.com/nl/p/...rm/9300000007798279/?s2a=

Zijn geen dingen die je continue ergens neer zet want geeft wel een beetje geluid. Volgens mij hebben alle apparaten dat, er zit een ventilator in voor het aanzuigen van lucht.

Is geen officiële meter maar je ziet duidelijk verslechtering van luchtkwaliteit wanneer je benedenwinds van rooklucht gaat staan. Als je een flesje wijn opentrekt gaat de TVOC meter uit z'n dak, erg grappig om te zien dat dit soort stoffen gewoon tegen de ventilatierichting in heel ver gaan. Tien meter verderop meet je het nog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 16:01
Als hier iemand de houtkachel aansteekt een woningblok verder staat hier het huis ook blank ondanks de pijp hoog genoeg is, maar gelukkig hebben ze hier die kachel zeer weinig aan.
Dus ik kan TS wel indenken, als de wind verkeerd staat heb je daar gewoon last van en vooral tijdens opstoken en als ze niet goed stoken zoals nat hout erin gooien.

In algemeen stoken ze hier wel goed gelukkig en weinig dus valt het mee.

Ik heb ook eens gedacht aan een WTW kast maar niet interessant hier omdat de lucht dan aangezogen wordt op het dak en krijg je juist nog meer rotzooi in huis met regelmatig filters vervangen (dwtw zou dan wel kunnen omdat die beneden aanzuigt).

@ ts.
F7 Filters kunnen een oplossing zijn maar die krengen zijn best prijzig en regelmatig wisselen, ik had vroeger de Brink heteluchtverwarming nog aan en die had G3 filters dat was ook regelmatig wisselen en een kostbare bedoeling op jaarbasis, binnen mum van tijd waren ze weer zwart, nu zuig ik van beneden aan met ventilatie C dat gaat stukken beter omdat ze hier gelukkig wel rekening houden met anderen en juist stoken.

[ Voor 42% gewijzigd door mr_evil08 op 22-03-2021 12:16 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• -SimJoc-
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Mr.Casa_Lagom schreef op zondag 21 maart 2021 @ 17:42:

Inmiddels heb ik nu ook enige maanden de Brink Pure Induct. Ik kan er een heel lang verhaal van maken, maar de conclusie zal zijn dat de unit erg goed werkt. Als het buiten helemaal blank staat vanwege bijvoorbeeld een vuurkorf ruik je binnen niets. Het enige wat je merkt is dat er soms in de maximale ventilatiestand toch een klein beetje te ruiken is, maar dit is echt verwaarloosbaar.

Een ander heel groot voordeel is dat we ook meteen veel minder stof in huis hebben, de raamkozijnen e.d. hoeven we merkbaar minder schoon te maken. Vanwege het extra koolstoffilter wel meer weerstand in het systeem. Zehnder geeft aan dat hij nu nog maar 430m3 kan ventileren waar dat voorheen gewoon de +/-450 was.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• JP1980
Inmiddels heeft mijn huis WTW ventilatie en is ook de Brink pure induct er tussen geplaatst. Vanavond buiten achter huis weer flink houtluchtgeur. De koolfilter zit er nog niet tussen, maar binnen is de lucht vrij goed. Heb wel het idee nog iets te ruiken maar zodra het in mijn neus zit gaat het er niet echt uit en heb buiten natuurlijk ook even geroken of er echt een probleem is. Inmiddels is er ook een stukje psychologie bij betrokken. Ga denk ik nog wel een koolfilter bestellen maar ga het eerst een paar dagen aankijken wat er gebeurd.

Verder ga ik mij ook meer bezig houden met fijnstof want uiteindelijk wil ik toch ook het probleem bij de bron van foutstook gaan aanpakken samen met anderen in de wijk.

Hiervoor meet ik nu permanent de fijnstof via dit mooie project. Iemand die een beetje handig is heeft voor minder dan 50 euro een fijnstofsensor in de tuin hangen die via wifi meetgegevens verstuurt en in kaart brengt. Onder het mom van 'citizen science'.
https://sensor.community/nl/sensors/airrohr/

De data kan je ook ook gebruiken voor het bedienen van de ventilatie met domoticz. Met de nieuwe filter hoop ik dat dit mij overbodig is. Heb in elk geval ook een dzVents script die data direct uitleest.

Verder nog even ter info: tegenwoordig kan je op de website stookwijzer.nu direct houtrookoverlast melden. Deze meldingen komen binnen bij je gemeente als ze meedoen aan het schone lucht akkoord. Dit doe ik voortaan consequent al zal de gemeente nu nog niet veel doen vrees ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sir Bacon
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 16:28
@JP1980 Mag ik vragen wat voor een WTW systeem er ingebouwd is? En hoe zorg je ervoor dat alle kamers verse lucht krijgen?

Ik zit zelf ook naar een WTW systeem te kijken als vervanging van de afzuiging. Één van de redenen is ook soms overlast van rook uit de omgeving, maar ook energiebesparing speelt een rol.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JP1980
Sir Bacon schreef op woensdag 1 december 2021 @ 12:08:
@JP1980 Mag ik vragen wat voor een WTW systeem er ingebouwd is? En hoe zorg je ervoor dat alle kamers verse lucht krijgen?

Ik zit zelf ook naar een WTW systeem te kijken als vervanging van de afzuiging. Één van de redenen is ook soms overlast van rook uit de omgeving, maar ook energiebesparing speelt een rol.
Dat kunnen best ingewikkelde projecten zijn en erg afhankelijk van je huis maar elke kamer heeft z'n eigen aanvoerbuis gekregen. In een bestaande situatie best lastig zonder consequenties ik had het voordeel dat de bovenste verdieping nog moest renoveren dus de buizen kan ik daar nu wegwerken in een koof.

Je moet rekening houden met heel veel extra gaten in vloer en 1 in de buitenmuur. Slaapkamers 1 toevoer (al hebben wij op hoofdslaapkamer 2 toevoeren gedaan, maar in woonkamer is het beste om 2 toevoeren te doen en misschien meer als deze groot is en veel mensen er verblijven.

Beste is een expert vragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sir Bacon
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 16:28
JP1980 schreef op woensdag 1 december 2021 @ 12:57:
[...]

Dat kunnen best ingewikkelde projecten zijn ..
Zeker, daar moet niet licht over gedacht worden. Maar het nieuwe Multi Air Supply systeem van Brink (https://www.brinkclimates...ntilatie/multi-air-supply) trekt me wel aan, dat scheelt een hoop gedoe met buizen. Alleen hopen dat het geluid dan mee valt. Op de VSK 2018 hiernaar gekeken en die fans werken volledig onafhankelijk. Dus je kan een Zehnder of ander WTW systeem nemen en dan deze in elke kamer installeren.

Een goede installateur vinden is tegenwoordig ook nog niet zo makkelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JP1980
Sir Bacon schreef op woensdag 1 december 2021 @ 13:03:
[...]

Zeker, daar moet niet licht over gedacht worden. Maar het nieuwe Multi Air Supply systeem van Brink (https://www.brinkclimates...ntilatie/multi-air-supply) trekt me wel aan, dat scheelt een hoop gedoe met buizen. Alleen hopen dat het geluid dan mee valt. Op de VSK 2018 hiernaar gekeken en die fans werken volledig onafhankelijk. Dus je kan een Zehnder of ander WTW systeem nemen en dan deze in elke kamer installeren.

Een goede installateur vinden is tegenwoordig ook nog niet zo makkelijk.
Heb daar wel even naar gekeken maar het komt er op neer dat je de inzuig en afzuig bij de deur doet van elke slaapkamer en woonkamer. Erg dicht op elkaar heb ik persoonlijk mijn twijfels bij. Maar uiteraard ben ik geen deskundige. Wel staat vast dat het eenvoudiger is en waarschijnlijk veel goedkoper.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aegis
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 15:44
@JP1980 dus uiteindelijk heb je centrale WTW met aan/afvoer op elke ruimte gedaan of meer richting Itho Qualityflow met afvoer per ruimte en aanvoer via het trappenhuis? of anders om aanvoer per ruimte afvoer trappenhuis? En welke merk/systeem heb je uiteindelijk genomen?

https://bettyskitchen.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JP1980
aegis schreef op woensdag 1 december 2021 @ 14:59:
@JP1980 dus uiteindelijk heb je centrale WTW met aan/afvoer op elke ruimte gedaan of meer richting Itho Qualityflow met afvoer per ruimte en aanvoer via het trappenhuis? of anders om aanvoer per ruimte afvoer trappenhuis? En welke merk/systeem heb je uiteindelijk genomen?
Klopt elke kamer een eigen aanvoer. Afvoer bestond al. Op 2 slaapkamers moet ik een koof erbij maken voor de buizen maar is te overzien. Uiteindelijk heb ik een orcon genomen (ook nog meteen een zoneverdeling erin als we toch bezig zijn dan wil ik het perfect ook). Oorspronkelijk had ik de zehnder unit op het oog maar dat was puur praktisch i.v.m. beperkte installatiehoogte en je geen condenswaterafvoer nodig hebt. Deze is echter niet leverbaar door chiptekorten. De orcon heeft ook voordelen in die zin omdat je die ook van de zijkant kan aansluiten, maar je hebt wel een condenswaterafvoer nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pc1t
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 09:42
JP1980 schreef op woensdag 24 november 2021 @ 21:17:
IGa denk ik nog wel een koolfilter bestellen maar ga het eerst een paar dagen aankijken wat er gebeurd.
Ik overweeg om ook een Brink PURE INDUCT aan te schaffen ivm houtstook in de buurt. @JP1980 zijn je ervaringen nog steeds positief?

Je hebt het over een extra koolfilter, wat voor koolfilter wil je gaan gebruiken of gebruik je nu en wat is je ervaring daarmee?

Bedankt voor jullie reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JP1980
pc1t schreef op vrijdag 10 december 2021 @ 17:41:
[...]

Ik overweeg om ook een Brink PURE INDUCT aan te schaffen ivm houtstook in de buurt. @JP1980 zijn je ervaringen nog steeds positief?

Je hebt het over een extra koolfilter, wat voor koolfilter wil je gaan gebruiken of gebruik je nu en wat is je ervaring daarmee?

Bedankt voor jullie reacties
We hebben inderdaad erg weinig last nog. Nou is het ook iets meer noorderwind en het is kouder dus er wordt wat beter gestookt (heter vuur). We zijn gewend de meeste last te hebben bij >10 graden ik denk dat die foutstoker het vuur dan smoort door luchttoevoer weg te halen.

Heb 1x het idee gehad dat ik duidelijk iets rook maar dat was maar heel kort. Kwam wel overeen met een moment dat fijnstofmeters aan het uitslaan waren. Maar heb ook wel eens een moment gehad dat ik dacht iets te ruiken en was er niks aan de hand. Op den duur speelt psychologie een rol.

Als het zo blijft dan doe ik geen actief kool filter erbij.
Echter als je hem wel wil is het deze:
https://www.luchtverwarmi...bon)_Pure_induct_v_a_2020
En die past er als het goed is gewoon bij in die machine.

We krijgen straks ook dat de WTW gezoneerd gaat draaien wat betekent dat de totale ventilatie wel ongeveer gaat halveren. Mijn beredenering is dat de filters dan minder snel vervuilen en door de lagere luchtsnelheid zal het inductieproces nog beter gaan. Tenminste dat is mijn theorie niet gebaseerd op enige kennis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Registratie: December 2002
  • Niet online
Ik heb 'ns met VFA gebeld voor info, waaronder de praktische levensduur van de verschillende filters. Toen gaven ze me aan de het koolfilter meestal nimmer of zelden vervangen hoeft te worden. Het werkt nl. min of meer als een spons: wat het opvangt, laat het ook langzaam weer los. En zo is het telkens weer klaar voor de volgende keer dat er luchtjes te onderscheppen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vistajevski
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 21-04 10:11
Onze Pure Induct hangt nu driekwart jaar en werkt nog steeds naar tevredenheid. Ik heb er wel een koolstoffilter bij geplaatst omdat we toch regelmatig nog een rookgeur in huis hadden als er flink gestookt werd in de buurt. Met het koolstoffilter is dat verminderd tot af en toe een vleugje. Maar als de wind verkeerd staat hou je het zelfs daarmee niet helemaal buiten. Alleen op de laagste ventilatiestand (100 m3/uur) is er in alle omstandigheden niets meer te ruiken. Maar belangrijker: het is alleen nog een beetje geuroverlast. De luchtwegklachten door het fijnstof in de rook zijn niet meer teruggekomen en daar was het ons vooral om te doen.

Het fijnstoffilter heb ik nu 1 keer vervangen, na 6 maanden. Aan de achterkant van het filter kun je vrij goed zien hoe verzadigd het is. De instructie van Brink om het tegelijk met de G4 filters van de WTW te vervangen klopt in ons geval vrij aardig. Over de standtijd van het koolstoffilter twijfel ik omdat het niet zichtbaar vervuilt, maar als het klopt wat Gwaihir zegt dan kan dat een jaar blijven zitten (op het filter zelf staat een opdruk met een standtijd van 1 jaar). Het zou ook wel verklaren waarom ik weinig verschil in werking merkte tussen het oude en het nieuwe koolstoffilter.

Het koolstoffilter werkt overigens ook goed tegen andersoortige geurtjes. We wonen aan de rand van een landelijk gebied en in de zomer komen regelmatig de mestgeurtjes onze kant op drijven, maar sinds het plaatsen van het koolstoffilter hebben we daar helemaal geen last meer van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• passie2010
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 20-04 09:34
Hoe zijn jullie ervaringen nu? Hoe lang gaat de unit technisch mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• appollonius333
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 25-03 10:28
Wij hebben sinds een week ook een koolstoffilter geplaatst in onze Brink Renovent Excellent 400. Echt een verademing, weinig houtrook lucht nog.

Alleen wat ik me afvraag is, we hebben ook een F7 filter doe dus is vervangen door het koolstoffilter. Alleen houdt het koolstoffilter wel de schadelijke stoffen meerendeels tegen of kan ik beter dat F7 filter erin plaatsen waarna de geurhinder wel terugkomt natuurlijk..

Buren zijn namelijk inefficiënte stokers, steken het ding soms voor 10 minuten aan en hij staat alweer uit. Er komt witte/grijze/en af en toe bruine rook uit. Stoken met windstil en mist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ryatzu
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 16:41
appollonius333 schreef op vrijdag 11 november 2022 @ 21:14:
Wij hebben sinds een week ook een koolstoffilter geplaatst in onze Brink Renovent Excellent 400. Echt een verademing, weinig houtrook lucht nog.

Alleen wat ik me afvraag is, we hebben ook een F7 filter doe dus is vervangen door het koolstoffilter. Alleen houdt het koolstoffilter wel de schadelijke stoffen meerendeels tegen of kan ik beter dat F7 filter erin plaatsen waarna de geurhinder wel terugkomt natuurlijk..

Buren zijn namelijk inefficiënte stokers, steken het ding soms voor 10 minuten aan en hij staat alweer uit. Er komt witte/grijze/en af en toe bruine rook uit. Stoken met windstil en mist.
Welke koolstoffilter heb je geplaatst? Ik heb precies dezelfde wte en zit in dezelfde situatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• appollonius333
@Ryatzu deze: https://www.filterfabriek...renovent-excellent-300-4/

Al vraag ik me soms af of deze ook alle andere fijnstof deeltjes kleiner dan ePM1 tegenhoudt. Of dat ik beter dat F7 filter kan plaatsen en dan de gefilterde stank die binnenkomt voor lief nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terpen Tijn
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 09:54
Er zijn ook koolstoffilters te krijgen in klasse F7, dat lijkt me de beste keuze.

Voor mijn Orcon unit is de standaard setup G4/F7, en de F7 van dat filter houdt slechts 5% meer van het fijnste stof tegen als het F7 koolstoffilter dat ik net aangeschaft heb. Ik ben voornemens het koolstoffilter alleen in het stookseizoen te gebruiken.

ePM1 is trouwens de fijnste soort fijnstof, afaik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ryatzu
appollonius333 schreef op zondag 13 november 2022 @ 16:14:
@Ryatzu deze: https://www.filterfabriek...renovent-excellent-300-4/

Al vraag ik me soms af of deze ook alle andere fijnstof deeltjes kleiner dan ePM1 tegenhoudt. Of dat ik beter dat F7 filter kan plaatsen en dan de gefilterde stank die binnenkomt voor lief nemen.
Ik gebruik nu een G3 + F7 wat uitstekend werkt behalve tegen de rook. Hij wordt ook snel zwart.
Alsnog krijgen we er snel last van met ademen.

Een F7 variant met koolstof filter heb ik voor de brink 300 nog niet kunnen vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• appollonius333
Oh echt? Ik heb een F7 Koolstoffilter nog nergens kunnen vinden, mocht je 1tje zien voor de Brink 300/400 laat het me weten! :)

@Ryatzu Ja bij ons ook werd de F7 snel zwart, zelfs na 1 week gebruik begon die al zwart te verkleuren. Dan vraag ik me toch echt af, als je zo'n filter er niet tussen zou hebben...

De M5 Koolstoffilter die wij nu gebruiken, is een Carbon filter wat ook ePM2,5 tegenhoudt meer dan 50%. Waar dus ook de houtrook uit bestaat volgens het RIVM. Al zie ik ook steeds meer verhalen dat houtrook uit ePM1 en Ultrafunstijf ontstaat, alleen voor hoeverre dit de waarheid is weet ik niet...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ryatzu
appollonius333 schreef op zondag 13 november 2022 @ 19:56:
Oh echt? Ik heb een F7 Koolstoffilter nog nergens kunnen vinden, mocht je 1tje zien voor de Brink 300/400 laat het me weten! :)

@Ryatzu Ja bij ons ook werd de F7 snel zwart, zelfs na 1 week gebruik begon die al zwart te verkleuren. Dan vraag ik me toch echt af, als je zo'n filter er niet tussen zou hebben...

De M5 Koolstoffilter die wij nu gebruiken, is een Carbon filter wat ook ePM2,5 tegenhoudt meer dan 50%. Waar dus ook de houtrook uit bestaat volgens het RIVM. Al zie ik ook steeds meer verhalen dat houtrook uit ePM1 en Ultrafunstijf ontstaat, alleen voor hoeverre dit de waarheid is weet ik niet...
Ik vind wel een soort van huismerk filter wat ePM1 aangeeft. Dit is dan wellicht beter? Scheeld aardig wat in prijs.

https://www.wtw-filtersho...00-450-or-koolstoffi.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• appollonius333
Ryatzu schreef op zondag 13 november 2022 @ 20:27:
[...]

Ik vind wel een soort van huismerk filter wat ePM1 aangeeft. Dit is dan wellicht beter? Scheeld aardig wat in prijs.

Dat vraag ik me dus af in hoeverre dit 'waarheid' is, heb het zelf ook overwogen overigens om die te kopen. Ik weet alleen niet of die echt ePM1 voor 55% tegenhoudt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 16:51
Ryatzu schreef op zondag 13 november 2022 @ 20:27:

Dank voor deze tip! Ze hebben ook een actief koolstoffilter voor onze Zehnder Q600. Met alle houtstook hier in de buurt denk ik dat ik die ook maar eens ga bestellen.
https://www.wtw-filtersho...r-q-g4-f7-actiefkool.html
Het enige irritante is dat je ze alleen als set samen met een G4 filter kunt bestellen, terwijl zo'n G4 filter hier jaren meegaat, en zo'n actief koolfilter waarschijnlijk maar één stookseizoen.

Edit: Hier kun je dit filter van Tops (nooit van gehoord) wel alleen als actiefkool filter kopen (dus zonder het G4 filter:
https://www.topswtwfilter...-450-600-filter-f7-t03100 en
https://www.wtw-filterson...50-450-600-117200902.html (6 stuks voor € 125)

[ Voor 27% gewijzigd door Andrehj op 13-11-2022 22:32 ]

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ryatzu
Deze vandaag binnen gekregen en geplaatste

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/R0tILHq8AOeZAHqTqzM80o-_fLs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/asaHz8zW8TV5vlup50pPs4BM.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wYkSjzvvF9QbF60Ln8PVTYusM5A=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/w0oL83qoNV9VNkFnJC17Bs17.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Andrehj
Is dat vouwpatroon normaal voor de filters van je Brink? Of normaal voor de filters van WTW-filtershop? Want door de manier waarop dit element gevouwen is, is het filteroppervlak maar erg klein, daardoor stijgt de luchtsnelheid in het filter (waardoor het de weerstand ook stijgt en dus je energieverbruik), en bovendien zit het filter dan veel eerder dicht.
Normaliter hebben dit soort filters veel meer vouwen / lamellen. Bij de filters van mijn Zehnder q600 zijn het er zeker 4x zoveel.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ryatzu
Andrehj schreef op zaterdag 19 november 2022 @ 09:52:
[...]

Is dat vouwpatroon normaal voor de filters van je Brink? Of normaal voor de filters van WTW-filtershop? Want door de manier waarop dit element gevouwen is, is het filteroppervlak maar erg klein, daardoor stijgt de luchtsnelheid in het filter (waardoor het de weerstand ook stijgt en dus je energieverbruik), en bovendien zit het filter dan veel eerder dicht.
Normaliter hebben dit soort filters veel meer vouwen / lamellen. Bij de filters van mijn Zehnder q600 zijn het er zeker 4x zoveel.
Dit lijkt me inderdaad niet normaal! Was me helemaal niet opgevallen na een lange dag werken. Ik ga gelijk contact opnemen.

Valt me nu ook op dat het artikel nummer niet overeen komt met wat op de website staat. Dus of een ander product of een verkeerd geproduceerd filter.

[ Voor 9% gewijzigd door Ryatzu op 19-11-2022 12:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Richie_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Helaas heb ik ook last van houtrook in mijn woning (er wordt zelfs tijdens stookalert gestookt).
Ik ben een Filterbox 180 van Zehnder aan het overwegen met een F9 filter. Hebben mensen hier ervaring mee?
Een Brink Induct is helaas niet mogelijk gezien de ruimte waar de WTW instaat.

https://www.zehnder.nl/pr.../zehnder-filterbox-150180

[ Voor 15% gewijzigd door _Richie_ op 21-11-2022 10:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
Ryatzu schreef op zaterdag 19 november 2022 @ 10:52:
[...]

Dit lijkt me inderdaad niet normaal! Was me helemaal niet opgevallen na een lange dag werken. Ik ga gelijk contact opnemen.

Valt me nu ook op dat het artikel nummer niet overeen komt met wat op de website staat. Dus of een ander product of een verkeerd geproduceerd filter.
Voor degenen die ook zo'n filter overwegen: hoe is dit afgelopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ryatzu
Andrehj schreef op maandag 12 december 2022 @ 19:51:
[...]

Voor degenen die ook zo'n filter overwegen: hoe is dit afgelopen?
Volgens de verkoper klopte het product wel alleen de afbeelding niet op de website. Heb nog geen ander filter erin zitten. Dus heb ik het terug gestuurd en mijn geld terug gekregen.
Ik heb er nu weer een F7 in zitten en overweeg dan om toch maar de duurdere variant te nemen van brink zelf.

[ Voor 30% gewijzigd door Ryatzu op 12-12-2022 19:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
Ryatzu schreef op maandag 12 december 2022 @ 19:57:
[...]

Volgens de verkoper klopte het product wel alleen de afbeelding niet op de website. Heb nog geen ander filter erin zitten. Dus heb ik het terug gestuurd en mijn geld terug gekregen.
Ik heb er nu weer een F7 in zitten en overweeg dan om toch maar de duurdere variant te nemen van brink zelf.
De afbeelding op de site is nu ook aangepast. Ik heb net deze van de concurrent besteld:
https://www.topswtwfilter...-450-600-filter-f7-t03100
Eens kijken hoe die bevalt...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Smaschie
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 21-12-2022
Hallo allemaal.

Me speciaal voor dit topic geregistreerd om mijn ervaring te delen. Wij hebben een Brink renovent HR met bypass.

Zelf ook last van houtstook en daarom al jaren geleden de inlaatbuis losgekoppeld en dichtgepropt. De WTW zuigt dus nu aan van de zolder (die in het voor en najaar warmer zijn dan beneden (scheelt stoken) met de bypass open. Hij zuigt natuurlijk ook af waardoor je eigenlijk onderdruk krijgt en door allerlei kieren alsnog aanzuiging van buiten hebt. Dit ging eigenlijk altijd wel goed, maar mt het thuiswerken hebben sommigen bijna 24/7 die haard aan. Hadden we voorheen 's avonds laat wel een raam open, dat kan nu bijna niet meer, omdat er constant houtrook is en als het 's avonds dan eens fris ruikt, word je 's ochtends alsnog wakker van de houtrook omdat ze om 06:00 een nieuw blok erop doen.

Als eens vaker gekeken naar koolfilters, maar helaas niet beschikbaar voor dit type. Totdat ik van de week de filters er eens uittrok en de toch best wel brede sleuf zag. Dit eens opgemeten en dan kom je op: 237x497x40 mm

Nou heb ik laatst een nieuw interieurfilter geplaatst in mijn auto en die zijn er dus ook in actief kool versies. Ik heb vervolgens eens gezocht op dit soort filters en de maten en kwam op een filter uit met bijna exact dezelfde maten: 235x252x32 en 2x 252 is 504mm, dus bijna evengroot. Ik heb er vandaag 2 gekocht en je kan ze vrij makkelijk iets inkorten. Ik heb vervolgens 1 zo'n origineel filter losgemaakt van het metalen frame en dat als opvulling gebruikt, omdat je die 2mm dan wel tekort komt. En dat werkt prima. In mijn geval dus 2x dit filter https://www.winparts.nl/f...r2543-bosch/p1289324.html en dat ziet er dan zo uit:

Ow, en dat kabeltje gaat van de aansluiting van de schakelaar op het printplaatje voor de snelheid naar een Rittal hygrostaat in de afvoerbuis, die ervoor zorgt dat als iemand doucht de afzuiging naar maximaal gaat.
Ik heb een tweede printplaat kunnen krijgen van een kapotte Renovent die ingesteld staat op 115m3 inblaas. De originele printplaat staat op 110m3 waardoor ik nu een overdruk situatie heb en er geen luchtjes door kieren naar binnen komen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/g6X1hwa5bjyjF9RE6f3gcxFzMMQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7DDr2J1V7bYyTHD4efUAkitO.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 9% gewijzigd door Smaschie op 21-12-2022 16:16 . Reden: Toevoeging tekst ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 15:19
Even een schopje O-)

Ik heb een Zehnder Comfoair E400 en zoek een manier om de lucht te filteren. Nu kom ik paar oplossingen tegen:
- - AERIS FFU 500 HEPA
- Brink Pure inducht
- Aspra S induct
- Zehnder Filterbox

Als ik het goed begrijp zijn er 3 verschillende systemen:

Systeem zonder actieve FAN of ionisatie
De Zehnder Filterbox hoort in deze categorie. Hier gaat een F9 fijnstoffilter in. Ben alleen benieuwd of die zehner dat wel trekt zonder extra fan?
@_Richie_ ik las dat jij hemt hebt overwogen, toevallig ervaringen mee?

Systeem met FAN en ionisatie
Deze systemen filteren niet echt met een fijnstoffilter maar gebruiken ionisatie.
Dit zijn de Brink en de VFA waar ik las over de Brink dat deze een lager risico op ozon had
De ionisatietechniek van de Pure Induct is overigens anders dan van de VFA Aspra S. Brink gebruikt de techniek van Freshlight (www.freshlight.eu). Die werkt met veel lagere spanningen en heeft daardoor ook minder/geen risico op ozonvorming, hoewel dat bij de Aspra ook al minimaal is.
Systeem met FAN zonder ionisatie
Dit is de Aeris FFU 500. Daar zit een HEPA filter in
Standaard wordt de FFU geleverd met F7 zakkenfilter als voorfilter en een E10 HEPA filter. Optioneel kan worden bijbesteld in onze shop:

Een voorfilter met actieve kool waarmee lichte geuroverlast kan worden voorkomen. Het filter filtert daarnaast net zo goed als het standaard F7 zakkenfilter.
Een H13 HEPA filter waarmee nog beter wordt gefilterd dan met het E10 filter, maar meer luchtweerstand heeft en dus meer energie verbruikt.
Nu lees ik over ionisatie verschillende verhalen. Je ziet het vaak toegepast worden in luchtfilters maar mensen zijn vaak ook negatief ivm ozon.
Het nadeel van een HEPA filter is dan weer meer weerstand>meer energieverbruik.

Ik ben benieuwd of hier mensen zitten met ervaringen van een van deze producten :)

[ Voor 5% gewijzigd door laurens0619 op 30-01-2023 10:31 ]

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Wat is het probleem en wat is je doel?

Gewoon een (grote) zakkenfilterbox met degelijke filterpatronen erin geen optie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mierenfokker
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 13-12-2024
_Richie_ schreef op maandag 21 november 2022 @ 09:59:
Helaas heb ik ook last van houtrook in mijn woning (er wordt zelfs tijdens stookalert gestookt).
Wij ook, wijk met best veel kachels. Wel hoogwaardige, nieuwe kachels. Zelf weet ik niet eens wanneer er een stookalert is, net opgezocht en het is een advies van het RIVM. Ik denk niet dat mensen, die op dit moment natuurlijk hun portemonnee/energiecrisis belangrijker vinden, zich aan gaan houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
bbbrumbrum schreef op maandag 30 januari 2023 @ 11:27:
Wat is het probleem en wat is je doel?

Gewoon een (grote) zakkenfilterbox met degelijke filterpatronen erin geen optie?
Het doel is vooral om schonere lucht te krijgen om zo een gezond mogelijk klimaat thuis te krijgen.

Er zijn wat houtkachels in de buurt maar daar heb ik niet direct heel veel last van, of de huidige filters in mijn zehnder weten dat al goed tegen te houden

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JP1980
laurens0619 schreef op maandag 30 januari 2023 @ 11:42:
[...]

Het doel is vooral om schonere lucht te krijgen om zo een gezond mogelijk klimaat thuis te krijgen.

Er zijn wat houtkachels in de buurt maar daar heb ik niet direct heel veel last van, of de huidige filters in mijn zehnder weten dat al goed tegen te houden
Ozon zou ik mij niet heel druk om maken. Dat schijnt niet te kunnen bij deze apparaten. Wij ruiken het in ieder geval niet. Naar mijn idee is ionisatie de beste filter. Overigens zit er in dat apparaat ook nog een filter die de geladen deeltjes opvangt. Geur filtert hij niet 100%, maar er is nog ruimte voor een extra kool filter. Wij hadden erg veel last, en dat is voorbij. De brinks en de VFA zijn volgens mij (pin mij er niet aan vast) dezelfde units.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Niet online
laurens0619 schreef op maandag 30 januari 2023 @ 11:42:
[...]

Hoe schoon is schoon? Welke filterklasse wil je kunnen toepassen? Meet je te hoge PMxx concentraties in huis?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
@JP1980
Thanks :) Nja het is een flinke uitgave dus dan wil ik het wel meteen goed doen. De filterbox van zehnder is het goedkoopste maar ik denk ook dat je niet om ionisatie heen kan als je het goed wilt doen.

@bbbrumbrum
Dat is lastig om in getallen uit te drukken omdat je niet alle concentraties kunt meten wat er in de lucht zit. Ik heb alleen een centrale WTW dus wil graag hier het optimale uithalen :)
De PM10 is ongeveer 12 en de PM2.5 ongeveer 2.5 (binnen). OF dat veel of weinig is vind ik lastig omdat mensen verschillende meters gebruiken en ik begreep dat niet alles even betrouwbaar is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JP1980
laurens0619 schreef op maandag 30 januari 2023 @ 13:53:
@JP1980
Thanks :) Nja het is een flinke uitgave dus dan wil ik het wel meteen goed doen. De filterbox van zehnder is het goedkoopste maar ik denk ook dat je niet om ionisatie heen kan als je het goed wilt doen.

@bbbrumbrum
Dat is lastig om in getallen uit te drukken omdat je niet alle concentraties kunt meten wat er in de lucht zit. Ik heb alleen een centrale WTW dus wil graag hier het optimale uithalen :)
De PM10 is ongeveer 12 en de PM2.5 ongeveer 2.5 (binnen). OF dat veel of weinig is vind ik lastig omdat mensen verschillende meters gebruiken en ik begreep dat niet alles even betrouwbaar is
Voor binnen is dat normaal. Denk dat je binnen ook eerder last van toxische bronnen binnen hebt (zoals koken, schoonmaamiddel, kaarsen, etc.). Weet niet of een filter nou echt meetbaar helpt tenzij je langs de snelweg, een industrieterrein of foutstokende buurman woont.

Overigens fijnstofconcentraties van de houtrook kon ik ook niet heel erg goed binnen meten. Maar het was wel goed te ruiken. En kan psychisch zijn maar had ook wel het idee dat m'n longen het niet prettig vonden. Maar echt meten lukte niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
@JP1980
Er zijn wel wat zaken in de buurt zoals een snelweg maar ook de overbuurman met een houtkachel.
Met een centrale ventilatie zuig je het allemaal naar binnen dus als ik dat kan verbeteren, waarom niet :)

Ja fijnstof kan ook binnen ontstaan, daar probeer ik ook rekening mee te houden, afzuigkap naar buiten staat hier ook op het wensenlijstje, iig kook ik niet meer op gas wat ook al scheelt.

Heb jij ooit het verschil in fijnstof gemeten voor en na de plaatsing van de brink luchtfilter?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JP1980
laurens0619 schreef op maandag 30 januari 2023 @ 15:00:
@JP1980
Er zijn wel wat zaken in de buurt zoals een snelweg maar ook de overbuurman met een houtkachel.
Met een centrale ventilatie zuig je het allemaal naar binnen dus als ik dat kan verbeteren, waarom niet :)

Ja fijnstof kan ook binnen ontstaan, daar probeer ik ook rekening mee te houden, afzuigkap naar buiten staat hier ook op het wensenlijstje, iig kook ik niet meer op gas wat ook al scheelt.

Heb jij ooit het verschil in fijnstof gemeten voor en na de plaatsing van de brink luchtfilter?
Nee heb ik nooit meer gemeten. Die waren altijd al fors lager dan buiten (op overlastmomenten). Het zijn ook momentopnames dus met wat moet je dat vergelijken? Als je continue meet dan kan je het statistisch benaderen echter die spullen heb ik niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Richie_
  • Niet online
Helaas was het bij mij technisch niet mogelijk zonder grote ingrepen de Brink te installeren.
Nu gekozen voor 2x Zehnder Filterbox te installeren na de splitsing voor boven en benedenverdieping (direct na de WTW).
As donderdag wordt eea gemonteerd. Zal jullie op de hoogte houden!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Niet online
_Richie_ schreef op maandag 30 januari 2023 @ 22:52:
Helaas was het bij mij technisch niet mogelijk zonder grote ingrepen de Brink te installeren.
Nu gekozen voor 2x Zehnder Filterbox te installeren na de splitsing voor boven en benedenverdieping (direct na de WTW).
As donderdag wordt eea gemonteerd. Zal jullie op de hoogte houden!
Waarom eigenlijk die dure Zehnderbox? En waarom 2x? Kon dat niet met 1 voor de splitsing, evt de grotere versie dan?

Zou persoonlijk dan gewoon voor een Ruck zijn gegaan, veel goedkopere box en groter assortiment filters te krijgen.

Welke filterklasse zet je erin?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
@_Richie_ interessant ben benieuwd. Kun je daar ook een actief koolfilter in installeren of alleen fijnstof?

@bbbrumbrum
Interessant dat model ken ik niet :) heb jij er toevallig ervaring mee? Ben benieuwd of een wtw het nog trekt als er een filter tussen zit zonder extra fan

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Niet online
laurens0619 schreef op maandag 30 januari 2023 @ 23:58:
@_Richie_ interessant ben benieuwd. Kun je daar ook een actief koolfilter in installeren of alleen fijnstof?

@bbbrumbrum
Interessant dat model ken ik niet :) heb jij er toevallig ervaring mee? Ben benieuwd of een wtw het nog trekt als er een filter tussen zit zonder extra fan
Ik ken geen zakkenfilterboxen met extra fan, zie ook niet helemaal in hoe dat gaat werken als de WTW gaat moduleren. Daaarnaast zijn de DC motoren van de WTWs tegenwoordig belachelijk zuinig, grote kans dat een aftermarket losse fan dat níet is.

Maar juist door een zo groot mogelijk zakkenfilter te monteren heb je de laagst mogelijke stromingsweerstand.

Maar per definitie zijn een hoge filterklasse en weerstand elkaars tegenpolen natuurlijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• laurens0619
bbbrumbrum schreef op dinsdag 31 januari 2023 @ 07:34:
[...]

Ik ken geen zakkenfilterboxen met extra fan, zie ook niet helemaal in hoe dat gaat werken als de WTW gaat moduleren. Daaarnaast zijn de DC motoren van de WTWs tegenwoordig belachelijk zuinig, grote kans dat een aftermarket losse fan dat níet is.

Maar juist door een zo groot mogelijk zakkenfilter te monteren heb je de laagst mogelijke stromingsweerstand.

Maar per definitie zijn een hoge filterklasse en weerstand elkaars tegenpolen natuurlijk.
Die https://aerisluchtzuiveri...500-hepa-luchtfilterunit/ doet als ik het goed zie die combi van fan en filter.
Dat is denk ik ook het voordeel van de ionisatie setup, minder weerstand :)
Of zo groot mogelijke filter installeren/verdelen over 2 kanalen zou denk ik ook moeten helpen.

Ik las op deze blog dat een box met extra fan idd schadelijk kan zijn voor de wtw. Sowieso heldere blog en mooie oplossing (grote custom box met actiefkool en f9 filter): https://meereco.nl/ventil...last-zoals-van-houtstook/

[ Voor 12% gewijzigd door laurens0619 op 31-01-2023 08:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Richie_
  • Niet online
Het was helaas echt niet mogelijk om 1 filterbox te doen in verband met bochtenwerk wat dan > 90graden zou zijn, dat is volgens mij nog funester voor de weerstand in het systeem.
(leidingwerk gaat direct na de WTW naar boven en beneden).
Ik heb dit nu op eigen houtje zo bedacht (met de gedachte dat 2 filters langer meegaan dan 1 filter) maar als iemand eerder de filterbox optie had gesuggereerd had ik dat zeker overwogen.
Helaas staat er weinig info op internet en had de installateur ook weinig ervaring.

Nu heb ik het spul al liggen. Ik heb actief koolfilters in de WTW en er gaan dus F9 filters in de filterboxen. Hopelijk alle fijnstof dus eruit (en ik hoop dus ook alle geuren).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Niet online
Heb je toevallig ook een kWh-meter voor je WTW hangen? Ben wel benieuwd wat het verschil in verbruik is.
Zag hier het verbruik heeeeeeel lichtjes (20 -> 20,5W) stijgen bij het vervangen van de originele G4 voor een F7.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Richie_
  • Niet online
De WTW (Q600) zegt dat hij nu in stand 2 (ongeveer 350m3/h) 89 W gebruikt. (app-comfoconnect).
(goede tip trouwens, ik heb dit gelijk in HA aangezet om bij te houden!)
Ben benieuwd na donderdag wat het dan is.

Ben trouwens niet van plan om heel het jaar hier een F9 filter in te hangen, in de zomer hoeft het niet.

[ Voor 59% gewijzigd door _Richie_ op 31-01-2023 10:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Richie_
  • Niet online
mierenfokker schreef op maandag 30 januari 2023 @ 11:31:
[...]

Wij ook, wijk met best veel kachels. Wel hoogwaardige, nieuwe kachels. Zelf weet ik niet eens wanneer er een stookalert is, net opgezocht en het is een advies van het RIVM. Ik denk niet dat mensen, die op dit moment natuurlijk hun portemonnee/energiecrisis belangrijker vinden, zich aan gaan houden.
Je kan ze wijzen op stookwijzer als je er veel last van hebt (als je het dus buiten op straat ruikt)..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Niet online
_Richie_ schreef op dinsdag 31 januari 2023 @ 10:09:
De WTW (Q600) zegt dat hij nu in stand 2 (ongeveer 350m3/h) 89 W gebruikt. (app-comfoconnect).
(goede tip trouwens, ik heb dit gelijk in HA aangezet om bij te houden!)
Ben benieuwd na donderdag wat het dan is.

Ben trouwens niet van plan om heel het jaar hier een F9 filter in te hangen, in de zomer hoeft het niet.
Zo! Flinke keet? >1000m3? CO2 meters in huis hangen?
Pagina: 1 2 Laatste

Let op:
dit is niet een anti-houtstook topic, maar wel een "hoe filter ik mijn WTW topic".