ja, CO2 meters in woon- en hoofdslaapkamer. Gekoppeld met een comfozone (kleppen, CO2-gestuurd).
Met hoeveel mensen zijn jullie dat je zo'n hoog debiet (zeker omdat je ook zones hebt) nodig hebt? Wat is je CO2 comfort setpoint? <600ppm?_Richie_ schreef op dinsdag 31 januari 2023 @ 10:37:
ja, CO2 meters in woon- en hoofdslaapkamer. Gekoppeld met een comfozone (kleppen, CO2-gestuurd).

@bbbrumbrum
weet jij zo of voor die ruck filterbox ook een f9 filter beschikbaar is? Ik kan alleen f7 vinden (en in mijn wtw zit al f7/g4 filter nu)
weet jij zo of voor die ruck filterbox ook een f9 filter beschikbaar is? Ik kan alleen f7 vinden (en in mijn wtw zit al f7/g4 filter nu)
CISSP! Drop your encryption keys!
Ik heb er niet zoveel last van. En ik weet niet eens wie er wanneer/wat stookt. Er zijn ook veel gaskachels in de wijk_Richie_ schreef op dinsdag 31 januari 2023 @ 10:14:
[...]
Je kan ze wijzen op stookwijzer als je er veel last van hebt (als je het dus buiten op straat ruikt)..

Wrs slecht ontworpen systeem met veel weerstand...bbbrumbrum schreef op dinsdag 31 januari 2023 @ 10:44:
[...]
Met hoeveel mensen zijn jullie dat je zo'n hoog debiet (zeker omdat je ook zones hebt) nodig hebt? Wat is je CO2 comfort setpoint? <600ppm?
Het is op zich ook wel een ruim huis met ongeveer 225 m2 geventileerde ruimte..
[Voor 11% gewijzigd door _Richie_ op 31-01-2023 14:08]
Het ging me om je debiet, niet het stroomverbruik, dat lijkt aardig in lijn met wat ik hier zie._Richie_ schreef op dinsdag 31 januari 2023 @ 14:00:
[...]
Wrs slecht ontworpen systeem met veel weerstand...
Het is op zich ook wel een ruim huis met ongeveer 225 m2 geventileerde ruimte..
Maar wat jij nominaal draait is voor mij aardig de max van mijn unit. En mijn CO2 waardes zijn ook prima (WK <600, ouder SK <1500), en mijn ventielen moeten daarbij nog ingeregeld worden.
Zitten hier met z'n vieren op zo'n 165m2.
De Q600 is wel een aardig grote unit inderdaad, gelukkig draait ie alleen bij douchen op zijn max.bbbrumbrum schreef op dinsdag 31 januari 2023 @ 15:05:
[...]
Het ging me om je debiet, niet het stroomverbruik, dat lijkt aardig in lijn met wat ik hier zie.
Maar wat jij nominaal draait is voor mij aardig de max van mijn unit. En mijn CO2 waardes zijn ook prima (WK <600, ouder SK <1500), en mijn ventielen moeten daarbij nog ingeregeld worden.
Zitten hier met z'n vieren op zo'n 165m2.
de 350m3 debiet heb ik zelf wat gevoelsmatig ingesteld (acceptabel qua geluidsniveau), is bij mij stand 2. s nachts gaat ie automatisch naar stand 1 (160m3/h) en als we weg zijn naar 90m3/h.
CO2 schommelt hier rond de 700 als we met 4 in de woonkamer zijn. De Zehnder CO2 gaat pas opschalen bij > 900ppm volgens mij.
Zou voor mij wel interessant zijn om te weten hoe je de optimale debietstand zou kunnen berekenen.
[Voor 5% gewijzigd door _Richie_ op 31-01-2023 16:06]
Ah de 350 is je zelf ingestelde max, dan reageerde ik wat fel. Dacht dat dat je baseline was...._Richie_ schreef op dinsdag 31 januari 2023 @ 16:06:
[...]
De Q600 is wel een aardig grote unit inderdaad, gelukkig draait ie alleen bij douchen op zijn max.
de 350m3 debiet heb ik zelf wat gevoelsmatig ingesteld (acceptabel qua geluidsniveau), is bij mij stand 2. s nachts gaat ie automatisch naar stand 1 (160m3/h) en als we weg zijn naar 90m3/h.
CO2 schommelt hier rond de 700 als we met 4 in de woonkamer zijn. De Zehnder CO2 gaat pas opschalen bij > 900ppm volgens mij.
Zou voor mij wel interessant zijn om te weten hoe je de optimale debietstand zou kunnen berekenen.
Ik heb helaas niet zo'n mooie box als jou, moet het doen met een z'n simpelere broertje ComfoAir die gelukkig wel over 0-10V interface beschikt die ik over KNX aanstuur obv de CO2 ruimtesensoren.
@laurens0619
Eerste hit op google: link

@appollonius333 , @Ryatzu welke filters gebruiken jullie nu in de renovent excellent 400?
Die koolstoffilters degraderen zodra ze in contact komen met lucht toch? Hoelang blijven ze dan werken?
Mijn gewone F7 is een kwestie van stofzuigen en er weer in steken.
De koolstoffilter van mijn dampkap kan ik regenereren door hem in de oven de zetten maar dat zal wel niet gaan met die voor het ventilatiesysteem...
Die koolstoffilters degraderen zodra ze in contact komen met lucht toch? Hoelang blijven ze dan werken?
De koolstoffilter van mijn dampkap kan ik regenereren door hem in de oven de zetten maar dat zal wel niet gaan met die voor het ventilatiesysteem...
Goedemorgen,quizzical schreef op woensdag 1 februari 2023 @ 23:41:
@appollonius333 , @Ryatzu welke filters gebruiken jullie nu in de renovent excellent 400?
Wat wij gebruiken zijn Koolstoffilters van Brink zelf met een ePM2,5 certificering. Wij hebben tevens ook een F7, die we uitzuigen, alleen deze gebruiken we in de zomer.
Het koolstoffilter zuigen wij ook uit, althans de opperbevelhebber in dit huis (al denk ik zelf dat het niet zo heel verstandig is, maar goed...).
Dit is het koolstoffilter die wij gebruiken: https://www.brinkairshop....il-carbon-exc-300-400-450
Je hebt tevens ook een namaak voor 35 euro en die blijkt ook gecertificeerd te wezen voor ePM1. Dus ik denk dat wij daar in het vervolg naar gaan kijken.
Ik moet er wel bijzeggen, als je last hebt van houtrook net zoals wij. Dan helpt het koolstoffilter enorm. Al hebben wij afgelopen weekend ook iets meegemaakt, waarbij het door de buren naar brand rook buiten. En het koolstoffilter tot dusdanig werkte dat ook wij een fixe brandlucht roken in huis. Dus het koolstoffilter helpt wel en filters ook het grotendeel van alle narigheden eruit. Maar als je buren hebt die stoken voor hun pleziertje of de 'vlammetjes' zonder daarbij hun eigen uitstoot in acht te nemen, dan kan het zo zijn dat het koolstoffilter niet alles meer kan oppakken.
Die namaak had ik terug gestuurd. Ik ben bij de F7 gebleven en die maak ik af en toe schoon.appollonius333 schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 10:32:
[...]
Goedemorgen,
Wat wij gebruiken zijn Koolstoffilters van Brink zelf met een ePM2,5 certificering. Wij hebben tevens ook een F7, die we uitzuigen, alleen deze gebruiken we in de zomer.
Het koolstoffilter zuigen wij ook uit, althans de opperbevelhebber in dit huis (al denk ik zelf dat het niet zo heel verstandig is, maar goed...).
Dit is het koolstoffilter die wij gebruiken: https://www.brinkairshop....il-carbon-exc-300-400-450
Je hebt tevens ook een namaak voor 35 euro en die blijkt ook gecertificeerd te wezen voor ePM1. Dus ik denk dat wij daar in het vervolg naar gaan kijken.
Ik moet er wel bijzeggen, als je last hebt van houtrook net zoals wij. Dan helpt het koolstoffilter enorm. Al hebben wij afgelopen weekend ook iets meegemaakt, waarbij het door de buren naar brand rook buiten. En het koolstoffilter tot dusdanig werkte dat ook wij een fixe brandlucht roken in huis. Dus het koolstoffilter helpt wel en filters ook het grotendeel van alle narigheden eruit. Maar als je buren hebt die stoken voor hun pleziertje of de 'vlammetjes' zonder daarbij hun eigen uitstoot in acht te nemen, dan kan het zo zijn dat het koolstoffilter niet alles meer kan oppakken.
Nintendo FC: SW-7206-7059-7605
Die viel dus tegen?Ryatzu schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 11:01:
[...]
Die namaak had ik terug gestuurd. Ik ben bij de F7 gebleven en die maak ik af en toe schoon.
Dan kan ik daar eventueel ook rekening mee houden bij aanschaf.
Bedankt! Het kan hier buiten soms flink naar houtkachels stinken, maar om 1 of andere reden lijkt het bij me binnen mee te vallen, soms een subtiele geur. Mijn F7 filter is in de winter wel pikzwart...
Bij die officiele koolstoffilter van Brinks: geven ze daar instructies bij, bvb hoe lang hij blijft werken enz (je mag hem dus niet stofzuigen leid ik af uit je bericht).
Bij die officiele koolstoffilter van Brinks: geven ze daar instructies bij, bvb hoe lang hij blijft werken enz (je mag hem dus niet stofzuigen leid ik af uit je bericht).
Ik moest even terugzoeken, maar ik heb eerder ook mijn ervaringen gedeeld over de pure induct.
(-SimJoc- in "Goed gefilterde WTW installeren")
Inmiddels nog steeds zeer tevreden over dit filter, werkt erg goed. Alleen op de hoogste stand ruik je af en toe houtrook.
(-SimJoc- in "Goed gefilterde WTW installeren")
Inmiddels nog steeds zeer tevreden over dit filter, werkt erg goed. Alleen op de hoogste stand ruik je af en toe houtrook.
Vanuit Brink krijg je verder geen instructies omdat het net als een F7 of ieder ander filter werkt.quizzical schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 12:27:
Bedankt! Het kan hier buiten soms flink naar houtkachels stinken, maar om 1 of andere reden lijkt het bij me binnen mee te vallen, soms een subtiele geur. Mijn F7 filter is in de winter wel pikzwart...
Je kan het filter stofzuigen ik weet alleen niet of dit verstandig is. Aangezien je bepaalde deeltjes zo weer de lucht in kan helpen (vermoed ik, wellicht kan iemand met specifiek kennis hier iets meer over toelichten).
Ik zou ze eerder uitblazen met een compressor.
Let op:
dit is niet een anti-houtstook topic, maar wel een "hoe filter ik mijn WTW topic".
dit is niet een anti-houtstook topic, maar wel een "hoe filter ik mijn WTW topic".