ja, CO2 meters in woon- en hoofdslaapkamer. Gekoppeld met een comfozone (kleppen, CO2-gestuurd).
Met hoeveel mensen zijn jullie dat je zo'n hoog debiet (zeker omdat je ook zones hebt) nodig hebt? Wat is je CO2 comfort setpoint? <600ppm?_Richie_ schreef op dinsdag 31 januari 2023 @ 10:37:
ja, CO2 meters in woon- en hoofdslaapkamer. Gekoppeld met een comfozone (kleppen, CO2-gestuurd).
@bbbrumbrum
weet jij zo of voor die ruck filterbox ook een f9 filter beschikbaar is? Ik kan alleen f7 vinden (en in mijn wtw zit al f7/g4 filter nu)
weet jij zo of voor die ruck filterbox ook een f9 filter beschikbaar is? Ik kan alleen f7 vinden (en in mijn wtw zit al f7/g4 filter nu)
CISSP! Drop your encryption keys!
Ik heb er niet zoveel last van. En ik weet niet eens wie er wanneer/wat stookt. Er zijn ook veel gaskachels in de wijk_Richie_ schreef op dinsdag 31 januari 2023 @ 10:14:
[...]
Je kan ze wijzen op stookwijzer als je er veel last van hebt (als je het dus buiten op straat ruikt)..
Wrs slecht ontworpen systeem met veel weerstand...bbbrumbrum schreef op dinsdag 31 januari 2023 @ 10:44:
[...]
Met hoeveel mensen zijn jullie dat je zo'n hoog debiet (zeker omdat je ook zones hebt) nodig hebt? Wat is je CO2 comfort setpoint? <600ppm?
Het is op zich ook wel een ruim huis met ongeveer 225 m2 geventileerde ruimte..
[ Voor 11% gewijzigd door _Richie_ op 31-01-2023 14:08 ]
Het ging me om je debiet, niet het stroomverbruik, dat lijkt aardig in lijn met wat ik hier zie._Richie_ schreef op dinsdag 31 januari 2023 @ 14:00:
[...]
Wrs slecht ontworpen systeem met veel weerstand...
Het is op zich ook wel een ruim huis met ongeveer 225 m2 geventileerde ruimte..
Maar wat jij nominaal draait is voor mij aardig de max van mijn unit. En mijn CO2 waardes zijn ook prima (WK <600, ouder SK <1500), en mijn ventielen moeten daarbij nog ingeregeld worden.
Zitten hier met z'n vieren op zo'n 165m2.
De Q600 is wel een aardig grote unit inderdaad, gelukkig draait ie alleen bij douchen op zijn max.bbbrumbrum schreef op dinsdag 31 januari 2023 @ 15:05:
[...]
Het ging me om je debiet, niet het stroomverbruik, dat lijkt aardig in lijn met wat ik hier zie.
Maar wat jij nominaal draait is voor mij aardig de max van mijn unit. En mijn CO2 waardes zijn ook prima (WK <600, ouder SK <1500), en mijn ventielen moeten daarbij nog ingeregeld worden.
Zitten hier met z'n vieren op zo'n 165m2.
de 350m3 debiet heb ik zelf wat gevoelsmatig ingesteld (acceptabel qua geluidsniveau), is bij mij stand 2. s nachts gaat ie automatisch naar stand 1 (160m3/h) en als we weg zijn naar 90m3/h.
CO2 schommelt hier rond de 700 als we met 4 in de woonkamer zijn. De Zehnder CO2 gaat pas opschalen bij > 900ppm volgens mij.
Zou voor mij wel interessant zijn om te weten hoe je de optimale debietstand zou kunnen berekenen.
[ Voor 5% gewijzigd door _Richie_ op 31-01-2023 16:06 ]
Ah de 350 is je zelf ingestelde max, dan reageerde ik wat fel. Dacht dat dat je baseline was...._Richie_ schreef op dinsdag 31 januari 2023 @ 16:06:
[...]
De Q600 is wel een aardig grote unit inderdaad, gelukkig draait ie alleen bij douchen op zijn max.
de 350m3 debiet heb ik zelf wat gevoelsmatig ingesteld (acceptabel qua geluidsniveau), is bij mij stand 2. s nachts gaat ie automatisch naar stand 1 (160m3/h) en als we weg zijn naar 90m3/h.
CO2 schommelt hier rond de 700 als we met 4 in de woonkamer zijn. De Zehnder CO2 gaat pas opschalen bij > 900ppm volgens mij.
Zou voor mij wel interessant zijn om te weten hoe je de optimale debietstand zou kunnen berekenen.
Ik heb helaas niet zo'n mooie box als jou, moet het doen met een z'n simpelere broertje ComfoAir die gelukkig wel over 0-10V interface beschikt die ik over KNX aanstuur obv de CO2 ruimtesensoren.
@laurens0619
Eerste hit op google: link
@appollonius333 , @Ryatzu welke filters gebruiken jullie nu in de renovent excellent 400?
Die koolstoffilters degraderen zodra ze in contact komen met lucht toch? Hoelang blijven ze dan werken?
Mijn gewone F7 is een kwestie van stofzuigen en er weer in steken.
De koolstoffilter van mijn dampkap kan ik regenereren door hem in de oven de zetten maar dat zal wel niet gaan met die voor het ventilatiesysteem...
Die koolstoffilters degraderen zodra ze in contact komen met lucht toch? Hoelang blijven ze dan werken?
De koolstoffilter van mijn dampkap kan ik regenereren door hem in de oven de zetten maar dat zal wel niet gaan met die voor het ventilatiesysteem...
Goedemorgen,quizzical schreef op woensdag 1 februari 2023 @ 23:41:
@appollonius333 , @Ryatzu welke filters gebruiken jullie nu in de renovent excellent 400?
Wat wij gebruiken zijn Koolstoffilters van Brink zelf met een ePM2,5 certificering. Wij hebben tevens ook een F7, die we uitzuigen, alleen deze gebruiken we in de zomer.
Het koolstoffilter zuigen wij ook uit, althans de opperbevelhebber in dit huis (al denk ik zelf dat het niet zo heel verstandig is, maar goed...).
Dit is het koolstoffilter die wij gebruiken: https://www.brinkairshop....il-carbon-exc-300-400-450
Je hebt tevens ook een namaak voor 35 euro en die blijkt ook gecertificeerd te wezen voor ePM1. Dus ik denk dat wij daar in het vervolg naar gaan kijken.
Ik moet er wel bijzeggen, als je last hebt van houtrook net zoals wij. Dan helpt het koolstoffilter enorm. Al hebben wij afgelopen weekend ook iets meegemaakt, waarbij het door de buren naar brand rook buiten. En het koolstoffilter tot dusdanig werkte dat ook wij een fixe brandlucht roken in huis. Dus het koolstoffilter helpt wel en filters ook het grotendeel van alle narigheden eruit. Maar als je buren hebt die stoken voor hun pleziertje of de 'vlammetjes' zonder daarbij hun eigen uitstoot in acht te nemen, dan kan het zo zijn dat het koolstoffilter niet alles meer kan oppakken.
Die namaak had ik terug gestuurd. Ik ben bij de F7 gebleven en die maak ik af en toe schoon.appollonius333 schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 10:32:toon volledige bericht
[...]
Goedemorgen,
Wat wij gebruiken zijn Koolstoffilters van Brink zelf met een ePM2,5 certificering. Wij hebben tevens ook een F7, die we uitzuigen, alleen deze gebruiken we in de zomer.
Het koolstoffilter zuigen wij ook uit, althans de opperbevelhebber in dit huis (al denk ik zelf dat het niet zo heel verstandig is, maar goed...).
Dit is het koolstoffilter die wij gebruiken: https://www.brinkairshop....il-carbon-exc-300-400-450
Je hebt tevens ook een namaak voor 35 euro en die blijkt ook gecertificeerd te wezen voor ePM1. Dus ik denk dat wij daar in het vervolg naar gaan kijken.
Ik moet er wel bijzeggen, als je last hebt van houtrook net zoals wij. Dan helpt het koolstoffilter enorm. Al hebben wij afgelopen weekend ook iets meegemaakt, waarbij het door de buren naar brand rook buiten. En het koolstoffilter tot dusdanig werkte dat ook wij een fixe brandlucht roken in huis. Dus het koolstoffilter helpt wel en filters ook het grotendeel van alle narigheden eruit. Maar als je buren hebt die stoken voor hun pleziertje of de 'vlammetjes' zonder daarbij hun eigen uitstoot in acht te nemen, dan kan het zo zijn dat het koolstoffilter niet alles meer kan oppakken.
Die viel dus tegen?Ryatzu schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 11:01:
[...]
Die namaak had ik terug gestuurd. Ik ben bij de F7 gebleven en die maak ik af en toe schoon.
Dan kan ik daar eventueel ook rekening mee houden bij aanschaf.
Bedankt! Het kan hier buiten soms flink naar houtkachels stinken, maar om 1 of andere reden lijkt het bij me binnen mee te vallen, soms een subtiele geur. Mijn F7 filter is in de winter wel pikzwart...
Bij die officiele koolstoffilter van Brinks: geven ze daar instructies bij, bvb hoe lang hij blijft werken enz (je mag hem dus niet stofzuigen leid ik af uit je bericht).
Bij die officiele koolstoffilter van Brinks: geven ze daar instructies bij, bvb hoe lang hij blijft werken enz (je mag hem dus niet stofzuigen leid ik af uit je bericht).
Ik moest even terugzoeken, maar ik heb eerder ook mijn ervaringen gedeeld over de pure induct.
(-SimJoc- in "Goed gefilterde WTW installeren")
Inmiddels nog steeds zeer tevreden over dit filter, werkt erg goed. Alleen op de hoogste stand ruik je af en toe houtrook.
Inmiddels nog steeds zeer tevreden over dit filter, werkt erg goed. Alleen op de hoogste stand ruik je af en toe houtrook.
Vanuit Brink krijg je verder geen instructies omdat het net als een F7 of ieder ander filter werkt.quizzical schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 12:27:
Bedankt! Het kan hier buiten soms flink naar houtkachels stinken, maar om 1 of andere reden lijkt het bij me binnen mee te vallen, soms een subtiele geur. Mijn F7 filter is in de winter wel pikzwart...
Je kan het filter stofzuigen ik weet alleen niet of dit verstandig is. Aangezien je bepaalde deeltjes zo weer de lucht in kan helpen (vermoed ik, wellicht kan iemand met specifiek kennis hier iets meer over toelichten).
Ik zou ze eerder uitblazen met een compressor.
Op basis van de informatie hier ook nieuwe filters gekocht (G4 en F7).
Snelle levering en goede prijs na wat zoeken via cleanfilter.eu.
Vraag: op welke plek komt de F7 filter in een Renovent 300/400?
Bij de oude filters was de bovenste vrij schoon (vliegjes, dus intake, maar vliegjes kunnen ook binnenshuis in het kanaal terechtkomen?)
De onderste was vrij zwart (huisvuil, dus uittake)?
Volgens die logica moet de sterkere filter bovenin, om het stof van buiten te vangen. Toch?
Begin te twijfelen, omdat volgens dit product (dat ik niet heb, maar ter illustratie), ze het koolstoffilter onderin adviseren in de beschrijving: https://www.wtw-filtersho...00-450-or-koolstoffi.html
Bij de oude filters was de bovenste vrij schoon (vliegjes, dus intake, maar vliegjes kunnen ook binnenshuis in het kanaal terechtkomen?)
Volgens die logica moet de sterkere filter bovenin, om het stof van buiten te vangen. Toch?
Begin te twijfelen, omdat volgens dit product (dat ik niet heb, maar ter illustratie), ze het koolstoffilter onderin adviseren in de beschrijving: https://www.wtw-filtersho...00-450-or-koolstoffi.html
appollonius333 schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 10:32:toon volledige bericht
[...]
Goedemorgen,
[ Voor 7% gewijzigd door Tomino op 28-08-2023 11:20 ]
De bovenste is inderdaad een intake filter, maar dan van de lucht van binnen. De onderste is ook een intake, maar dan van de lucht welke van buiten aangezogen wordt.Tomino schreef op maandag 28 augustus 2023 @ 11:13:
Op basis van de informatie hier ook nieuwe filters gekocht (G4 en F7).
[...]
Hi all, mijn eerste keer in dit topic.
Ik ben op zoek naar een goede manier om te kunnen filteren voor mijn WTW. Wij hebben veel last van de houtkachel van de buren (hier wil ik ook nog het gesprek over aan). Maar momenteel is het zo dat ik op dit moment de stekker uit onze Q350 heb getrokken.
Ik heb een kort filmpje gemaakt van de schoorsteen. Je ziet tevens onze uitgang van de WTW.
https://streamable.com/4z8o4t
Momenteel heb ik een filter met actief koolstoffilter in de Zehnder gestopt, echter dit werkt niet tegen zulke rook (wat ik ook wel snap).
Alle tips zijn welkom (ook wat ik evt de buren kan adviseren). Ik zou heel graag gebruik willen maken van m'n installatie...
Ik ben op zoek naar een goede manier om te kunnen filteren voor mijn WTW. Wij hebben veel last van de houtkachel van de buren (hier wil ik ook nog het gesprek over aan). Maar momenteel is het zo dat ik op dit moment de stekker uit onze Q350 heb getrokken.
Ik heb een kort filmpje gemaakt van de schoorsteen. Je ziet tevens onze uitgang van de WTW.
Momenteel heb ik een filter met actief koolstoffilter in de Zehnder gestopt, echter dit werkt niet tegen zulke rook (wat ik ook wel snap).
Alle tips zijn welkom (ook wat ik evt de buren kan adviseren). Ik zou heel graag gebruik willen maken van m'n installatie...
@yniezink
Als een koolstoffilter niet helpt (en de buren asociaal blijven) dan rest enkel een groot zakkenfilter zoals al elders in dit topic is besproken. Even teruglezen dus.
Als een koolstoffilter niet helpt (en de buren asociaal blijven) dan rest enkel een groot zakkenfilter zoals al elders in dit topic is besproken. Even teruglezen dus.
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
Het lastige is, wij zijn hier komen wonen. Geen weet van dat de buren dus hout stoken, maar ook dat het zo ontzettend rookt.
Ik ga mij inlezen in zo'n zakkenfilter. Gelukkig heb ik nog wel wat ruimte voor mijn inlaat van de WTW.
Ik ga mij inlezen in zo'n zakkenfilter. Gelukkig heb ik nog wel wat ruimte voor mijn inlaat van de WTW.
De aanvoer van de WTW zal ongetwijfeld heel ergens anders zitten. Een schets helpt om eventuele aanpassingen voor te stellen.yniezink schreef op zondag 19 november 2023 @ 18:36:
Hi all, mijn eerste keer in dit topic.
Helaas zit die, vanwege beperkingen van constructie huis zo’n 3 meter verder van de schoorsteen. Ik zal morgen een plattegrond maken.

Hier mag je die installateur ook wel op aanspreken, dit zijn toch basis regels dat je een inlaat van een ventilatiesysteem niet in de buurt van een vervuilingsbron monteert.
Zelfs al stoken je buren perfect, dit zal altijd overlast geven bij jou (bij bepaalde windrichting ), en had nooit zo geïnstalleerd mogen worden.
Zoals eerder aangegeven, je kunt de inlaat niet verhuizen naar een gevel?
[ Voor 40% gewijzigd door bbbrumbrum op 19-11-2023 20:08 ]
Nouja de woning is +- 7meter breed en aan de andere kant (tussenwoning) zit een andere woning met een schoorsteen. Nu staat die een soort van midden op het dak (de wtw invoer). Maar de andere buren stoken nauwelijks en als ze het doen zorgt dit niet voor zo’n neerslaande rookluchtbbbrumbrum schreef op zondag 19 november 2023 @ 20:03:
![]()
Hier mag je die installateur ook wel op aanspreken, dit zijn toch basis regels dat je een inlaat van een ventilatiesysteem niet in de buurt van een vervuilingsbron monteert.
Zelfs al stoken je buren perfect, dit zal altijd overlast geven bij jou (bij bepaalde windrichting ), en had nooit zo geïnstalleerd mogen worden.
Zoals eerder aangegeven, je kunt de inlaat niet verhuizen naar een gevel?
Ik zal mijzelf even citeren uit dit topic, maar dit system werkt nog steeds perfect! Ik heb bij de pure induct twee koolstoffilters en wissel deze eens in het half jaar, ik vernieuw ze dus niet.-SimJoc- schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 13:12:
Ik moest even terugzoeken, maar ik heb eerder ook mijn ervaringen gedeeld over de pure induct.
De kachelrook komt hier zo goed als niet meer binnen, zoals ik schreef alleen op de hoogste stand. Laatst was de hele buurt vergeven van de geur van cacao, binnen is dat dan echt niets van te ruiken.
Ik heb mijn g7 filter uit mijn q450 weg gehaald. Dus 2x g4 in zender. 1x dikke filter en 1x koolstof in pure induct.
Edit: ik heb overigens zelf ook een houtkachel. Ondanks zeer droog hout en een zeer efficente kachel heb je altijd een beetje stanknoverlast. Al moet ik zeggen dat het vooral bij de opstart is, daarna verdwijnt het bijna helemaal.
[ Voor 11% gewijzigd door -SimJoc- op 20-11-2023 06:57 ]
Idem. Met pure induct nog 0 reuk. Koolstoffilter was bij ons niet eens meer nodig en de overlast was echt erg. Voor de zekerheid heb ik de koolstoffilter later nog wel toegevoegd omdat je nooit weet of er toch nog niet ruikbare schadelijke stoffen doorkomen.-SimJoc- schreef op maandag 20 november 2023 @ 06:55:
[...]
Ik zal mijzelf even citeren uit dit topic, maar dit system werkt nog steeds perfect! Ik heb bij de pure induct twee koolstoffilters en wissel deze eens in het half jaar, ik vernieuw ze dus niet.
De kachelrook komt hier zo goed als niet meer binnen, zoals ik schreef alleen op de hoogste stand. Laatst was de hele buurt vergeven van de geur van cacao, binnen is dat dan echt niets van te ruiken.
Ik heb mijn g7 filter uit mijn q450 weg gehaald. Dus 2x g4 in zender. 1x dikke filter en 1x koolstof in pure induct.
Edit: ik heb overigens zelf ook een houtkachel. Ondanks zeer droog hout en een zeer efficente kachel heb je altijd een beetje stanknoverlast. Al moet ik zeggen dat het vooral bij de opstart is, daarna verdwijnt het bijna helemaal.
Dat klinkt, zoals @bbbrumbrum al aankaart, als een foutief ontwerp, waarbij gezond verstand en verdunningsfactor zijn genegeerd.yniezink schreef op zondag 19 november 2023 @ 20:48:
[...]
Nouja de woning is +- 7meter breed en aan de andere kant (tussenwoning) zit een andere woning met een schoorsteen. Nu staat die een soort van midden op het dak (de wtw invoer). Maar de andere buren stoken nauwelijks en als ze het doen zorgt dit niet voor zo’n neerslaande rooklucht
Kans is best groot dat de WTW behalve rooklucht ook regelmatig andere vieze lucht het huis inblaast zoals verbrandingsgassen van gas CV ketels zonder dat je het opmerkt.
Wederom, een schets kan veel helpen.
Omdat het toch beter hier past, even een schopje. Ook ik wil houtrook uit onze longen houden, dus wil een extra filter gaan plaatsen in het ventilatiesysteem dat ik aan het aanleggen ben.
Ik overwoog nog een filterbox zoals deze Airclean Filterbox HQ 607 (goedkoop in aanschaf), maar omdat die minder goed zijn in de ultrafijnstof uit houtstook opvangen en meer weerstand in 't systeem creëren, wil ik toch voor een ionisatiefilter gaan (met tijdens het stookseizoen een actieve koolstoffilter).
Ik zie dan twee opties, die hier allebei al veel voorbij zijn gekomen:
- De VFA-Solutions ASPRA S INduct
- De Brink Pure Induct
Naar ik begrijp heeft Brink oorspronkelijk de ASPRA verkocht onder eigen label, maar heeft Brink er later voor gekozen om het ontwerp aan te passen. Dat is ook wat VFA-Solutions desgevraagd bevestigt. Gevraagd naar het verschil tussen hun unit en die van Brink zeggen ze evenwel nog meer:
Hier nog wat meer informatie van VFA over de techniek van de ASPRA: https://www.vfa-solutions...iek/aspra-luchtreiniging/
En hier de productspecs van de Pure Induct, waar Brink claimt 'highly advanced technology' te gebruiken waarbij geen ozon gevormd wordt.
Heeft iemand ergens onafhankelijk onderzoek gevonden naar deze producten? Of ozon-gerelateerde certificaten?
Ik overwoog nog een filterbox zoals deze Airclean Filterbox HQ 607 (goedkoop in aanschaf), maar omdat die minder goed zijn in de ultrafijnstof uit houtstook opvangen en meer weerstand in 't systeem creëren, wil ik toch voor een ionisatiefilter gaan (met tijdens het stookseizoen een actieve koolstoffilter).
Ik zie dan twee opties, die hier allebei al veel voorbij zijn gekomen:
- De VFA-Solutions ASPRA S INduct
- De Brink Pure Induct
Naar ik begrijp heeft Brink oorspronkelijk de ASPRA verkocht onder eigen label, maar heeft Brink er later voor gekozen om het ontwerp aan te passen. Dat is ook wat VFA-Solutions desgevraagd bevestigt. Gevraagd naar het verschil tussen hun unit en die van Brink zeggen ze evenwel nog meer:
Ook @Pjotr33 is positief over de techniek van de ASPRA:Helaas kan ik niet een mooier antwoord dat dit geven: Brink heeft gedurende het eerste 1.5 jaar onze ASPRA S INduct in de markt gezet onder eigen naam (Pure Induct) . VFA was hun fabrikant en leverancier en Brink was enkel de verkopende partij aan de markt.
Recent heeft Brink een herontwerp gemaakt van ons product waarin blijkt dat Brink de techniek en ontwerp te kopiëren / stelen van VFA solutions. Daarom er liepen juridische acties hier tegen.
Wel technisch gezien is het Brink product inferieur. De technisch specificaties en werking die ze beweren vinden wij volledig onjuist en is getest in een volledig ongeschikte omstandigheden voor een woning.
Ze maken gebruik van negatieve ionisatie en is niet gecontroleerd, dus risico van Ozon is te hoog en qua filtraie van de echte kleine deeltjes denken dat het Brink een schijnveiligheid zal bieden.
Aan de andere kant heb je @Vistajevski in dit topic, die schrijft:Pjotr33 schreef op woensdag 11 november 2020 @ 23:21:
De ASPRA S INduct genereert positieve ionen welke de vuildeeltjes lading geven. Door positieve ionisatie kan geen ozon worden gevormd. Ozon kan wel ontstaan bij negatieve ionisatie. En dat wil je niet in je ventilatiekanaal hebben.
What to think?Vistajevski schreef op zondag 21 maart 2021 @ 11:27:
De ionisatietechniek van de Pure Induct is overigens anders dan van de VFA Aspra S. Brink gebruikt de techniek van Freshlight (www.freshlight.eu). Die werkt met veel lagere spanningen en heeft daardoor ook minder/geen risico op ozonvorming, hoewel dat bij de Aspra ook al minimaal is.
Hier nog wat meer informatie van VFA over de techniek van de ASPRA: https://www.vfa-solutions...iek/aspra-luchtreiniging/
En hier de productspecs van de Pure Induct, waar Brink claimt 'highly advanced technology' te gebruiken waarbij geen ozon gevormd wordt.
Heeft iemand ergens onafhankelijk onderzoek gevonden naar deze producten? Of ozon-gerelateerde certificaten?
Dutch StarCraft League | Campzone Tapijtrugby-kampioen (I've got the scars to prove it)
Even 'n follow-up op mijn vorige post. Ik heb VFA Solutions en Brink benaderd met de vraag om meer informatie over hun claims over ozonproductie van hun filters, en idealiter naar onafhankelijke testresultaten of certificaten.
VFA verwees me naar hun downloads-pagina waar enkele rapporten (TNO / TÜV Nord) in te zien zijn, maar die gaan alleen over afvangst fijnstof en niet over ozon. Ze mailden me echter ook een kort rapportje dat precies wél een ozon-test betreft. De test is uitgevoerd door D.A.R.E!! Consultancy uit Woerden, en betreft het product 'ASPRA L Mobile'. Ik neem dan aan dat daarin dezelfde ionisatietechniek gebruikt wordt als in de ASPRA S Induct (niet bevestigd). Het rapport is hier in te zien voor de liefhebber.
Brink reageerde met: "De techniek die we gebruiken werkt met een lager voltage van max 3.000V Daarbij is geen risico op Ozon.". Toen ik vroeg om wat meer informatie en/of testresultaten, zeiden ze in eerste instantie "Meer informatie dan dit kunnen we niet verstrekken." Ik heb daarop nog wat meer heen-en-weer gemaild en nadat ik schreef dat het potentiële kopers als ik toch wel vertrouwen zou geven als ze hun claim kunnen onderbouwen, lieten ze weten te werken aan een verklaring, en dat ze er nog op terugkomen
. Als ik iets hoor zal ik het hier nog posten.
VFA verwees me naar hun downloads-pagina waar enkele rapporten (TNO / TÜV Nord) in te zien zijn, maar die gaan alleen over afvangst fijnstof en niet over ozon. Ze mailden me echter ook een kort rapportje dat precies wél een ozon-test betreft. De test is uitgevoerd door D.A.R.E!! Consultancy uit Woerden, en betreft het product 'ASPRA L Mobile'. Ik neem dan aan dat daarin dezelfde ionisatietechniek gebruikt wordt als in de ASPRA S Induct (niet bevestigd). Het rapport is hier in te zien voor de liefhebber.
Brink reageerde met: "De techniek die we gebruiken werkt met een lager voltage van max 3.000V Daarbij is geen risico op Ozon.". Toen ik vroeg om wat meer informatie en/of testresultaten, zeiden ze in eerste instantie "Meer informatie dan dit kunnen we niet verstrekken." Ik heb daarop nog wat meer heen-en-weer gemaild en nadat ik schreef dat het potentiële kopers als ik toch wel vertrouwen zou geven als ze hun claim kunnen onderbouwen, lieten ze weten te werken aan een verklaring, en dat ze er nog op terugkomen
Dutch StarCraft League | Campzone Tapijtrugby-kampioen (I've got the scars to prove it)
Excuses voor de monoloog, maar ik heb inmiddels respons van Brink. Ze stuurden me deze verklaring waarin ze stellen dat er door IWK in Bochum (dat instituut kan ik online niet terugvinden) een studie is gedaan naar 'de ionisator zoals gebruikt in de Brink Pure Induct', en dat daarbij 'geen ozonverhoging is geconstateerd'. Super helder op zich, maar het liefst had ik natuurlijk (net als van VFA Solutions) de daadwerkelijke studie gekregen in plaats van de verklaring van de fabrikant dat er een studie gedaan is.
De studie kan ik zelf ook niet terugvinden, maar wél één verwijzing daarnaar in deze publicatie van TNO. Daaruit blijkt dat de studie waar Brink naar verwijst alweer uit 2008 is - 16 jaar oud - en dat het ging om de techniek van Freshlight. Ik vermoed dat Brink simpelweg niet wil delen dat ze Freshlight gebruiken? Ze gingen daar ook niet op in toen ik ernaar vroeg.
Ik geloof inmiddels wel dat er geen ozon vrij komt, ik denk dat ik 't erbij laat zitten. Alleen als ik alsnog reactie krijg van Freshlight - hen heb ik in een eerder stadium ook al gemaild maar nog niets gehoord - post ik hier weer.
Edit: nu ook bericht van Freshlight ontvangen! Ze geven aan de verklaring van Brink te onderschrijven ("niets toe te voegen"), en sturen ook de publicatie van TNO mee waar ik hierboven naar link, én deze studie door Slim2, die aantoont dat ioniserende producten van Freshlight geen ozon produceren. Dat lijkt precies te zijn waar ik naar op zoek was, als ik dan even aanneem dat het inderdaad één van de geteste ionisatoren is die in de Pure Induct van Brink gebruikt wordt.
De studie kan ik zelf ook niet terugvinden, maar wél één verwijzing daarnaar in deze publicatie van TNO. Daaruit blijkt dat de studie waar Brink naar verwijst alweer uit 2008 is - 16 jaar oud - en dat het ging om de techniek van Freshlight. Ik vermoed dat Brink simpelweg niet wil delen dat ze Freshlight gebruiken? Ze gingen daar ook niet op in toen ik ernaar vroeg.
Ik geloof inmiddels wel dat er geen ozon vrij komt, ik denk dat ik 't erbij laat zitten. Alleen als ik alsnog reactie krijg van Freshlight - hen heb ik in een eerder stadium ook al gemaild maar nog niets gehoord - post ik hier weer.
Edit: nu ook bericht van Freshlight ontvangen! Ze geven aan de verklaring van Brink te onderschrijven ("niets toe te voegen"), en sturen ook de publicatie van TNO mee waar ik hierboven naar link, én deze studie door Slim2, die aantoont dat ioniserende producten van Freshlight geen ozon produceren. Dat lijkt precies te zijn waar ik naar op zoek was, als ik dan even aanneem dat het inderdaad één van de geteste ionisatoren is die in de Pure Induct van Brink gebruikt wordt.
[ Voor 17% gewijzigd door .Frank op 16-10-2024 13:43 ]
Filterboxen zijn veel goedkoper te krijgen, heb met zakkenfilter erbij minder dan €100 betaald. Idee is om er nog zelf een ionisatiefilter in te bouwen. Heb hier een hele stapel van die ionisatiemotoren liggen en een stuk of 6 voor het zakkenfilter kan veel verschil opleveren. Deeltjes die geladen zijn zullen nl aan elkaar gaan kleven. Heb ooit eens 1 zo’n apparaatje getest in een stopcontact en moet de muur erachter nog steeds een x oververven, de stof die neerslaat is niet te verwijderen.
diskeltische lurker
Bedankt voor de uitgebreide toelichtingen..Frank schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 10:15:toon volledige bericht
Excuses voor de monoloog, maar ik heb inmiddels respons van Brink. Ze stuurden me deze verklaring waarin ze stellen dat er door IWK in Bochum (dat instituut kan ik online niet terugvinden) een studie is gedaan naar 'de ionisator zoals gebruikt in de Brink Pure Induct', en dat daarbij 'geen ozonverhoging is geconstateerd'. Super helder op zich, maar het liefst had ik natuurlijk (net als van VFA Solutions) de daadwerkelijke studie gekregen in plaats van de verklaring van de fabrikant dat er een studie gedaan is.
Welke acties heb je hierna ondernomen? Heb je een van de twee aangeschaft?
Ik heb die van Brink aangeschaft, om de enige reden dat die verkrijgbaar was bij de webshop waar ik alles bestelde (Ventilatieland) en ik er zodoende projectkorting op kreeg. Ik zag verder geen voor mij relevante verschillen tussen de apparaten.
Benieuwd naar je ervaringen!.Frank schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 19:14:
Ik heb die van Brink aangeschaft, om de enige reden dat die verkrijgbaar was bij de webshop waar ik alles bestelde (Ventilatieland) en ik er zodoende projectkorting op kreeg. Ik zag verder geen voor mij relevante verschillen tussen de apparaten.
Ik heb een offerte van 1700 incl installatie. Maar volgens mij moet het zelf ook nog wel eenvoudig te installeren zijn?
Als je de ruimte hebt is installeren kinderspel inderdaad. Hier was 't even 3D-Tetris spelen, maar hij hangt. Nog geen ervaringen, want de installatie als geheel is nog niet klaar. Hopelijk komend weekend weer een slag slaan op dat vlak!
Ik wil in verband met houtstook actieve koolstoffiltering toepassen, en ik heb daarvoor verschillende opties. Ik heb een Zehnder ComfoAir Q350 hangen, met daarin de standaard G4/G4-filters, en daarna een Brink Pure Induct met standaardfilter. Ik wil sowieso de G4-filters in de Q350 vervangen voor F7/G4. Als ik het goed begrijp heb ik daarmee (in combinatie met de Induct) dan al qua gezondheid de grootste winst te pakken (helemaal begrijpen doe ik dat niet, want zijn de geurdeeltjes dan niet schadelijk?), maar als ik de geur ook nog wil filteren (ja), dan is actieve koolstof nodig.
Anyhow, ik heb twee mogelijkheden voor het toevoegen van actieve koolstoffiltering:
1) Ik kan de actieve koolstoffiltervariant van de F7-filter in de Zehnder stoppen ("ePM1>85%" / F7).
2) Ik kan deze optionele extra actieve koolstoffilter in de Induct plaatsen ("ePM2,5 (M5)"), en in de Q350 dan gewoon de normale F7/G4-set ("ePM1 50%").
Ik weet niet zo goed wat de beste optie is. Optie twee betekent een filter méér in het systeem, en dus meer weerstand. Bovendien lijkt het alsof de koolstof-F7-filter voor de Zehnder een betere filterklasse heeft dan de koolstoffilter voor de Induct - interpreteer ik dat goed? Ook is het goedkoper dan de extra filter plaatsen. Maar zijn er nadelen die ik over het hoofd zie? Gaat m'n actievekoolfilter langer mee als ik die in de Brink zet en alvast vóórfilter met een normal F7er in de Zehnder? Zelfs als dat zo is lijkt het me 't prijsverschil niet waard...
N.a.v. input door ChatGPT: hoe zit het met de capaciteit van beide carbonfilters? Chat speculeert dat de dedicated koolstoffilter in de Induct weleens een grotere capaciteit zou kunnen hebben en daardoor langer mee zou gaan. Als de actieve koolstof de bottleneck is zou ik dan bijv. eens per jaar beide filters kunnen vervangen, in plaats van meermalen als die F7-koolfilters sneller vol zitten. Geen idee hoe ik dit uitzoek, ik zal WTW-filtershop ook eens vragen.
Anyhow, ik heb twee mogelijkheden voor het toevoegen van actieve koolstoffiltering:
1) Ik kan de actieve koolstoffiltervariant van de F7-filter in de Zehnder stoppen ("ePM1>85%" / F7).
2) Ik kan deze optionele extra actieve koolstoffilter in de Induct plaatsen ("ePM2,5 (M5)"), en in de Q350 dan gewoon de normale F7/G4-set ("ePM1 50%").
Ik weet niet zo goed wat de beste optie is. Optie twee betekent een filter méér in het systeem, en dus meer weerstand. Bovendien lijkt het alsof de koolstof-F7-filter voor de Zehnder een betere filterklasse heeft dan de koolstoffilter voor de Induct - interpreteer ik dat goed? Ook is het goedkoper dan de extra filter plaatsen. Maar zijn er nadelen die ik over het hoofd zie? Gaat m'n actievekoolfilter langer mee als ik die in de Brink zet en alvast vóórfilter met een normal F7er in de Zehnder? Zelfs als dat zo is lijkt het me 't prijsverschil niet waard...
N.a.v. input door ChatGPT: hoe zit het met de capaciteit van beide carbonfilters? Chat speculeert dat de dedicated koolstoffilter in de Induct weleens een grotere capaciteit zou kunnen hebben en daardoor langer mee zou gaan. Als de actieve koolstof de bottleneck is zou ik dan bijv. eens per jaar beide filters kunnen vervangen, in plaats van meermalen als die F7-koolfilters sneller vol zitten. Geen idee hoe ik dit uitzoek, ik zal WTW-filtershop ook eens vragen.
[ Voor 11% gewijzigd door .Frank op 31-10-2024 12:15 ]
De Brink induct zou al redelijk optimaal moeten filteren, een extra f7 in de wtw voegt weinig meer toe, behalve weerstand. Een F7 in de wtw heeft namelijk relatief weinig oppervlakte.
Vwb de filter klasse van de koolstof Brink induct vs Zehnder wtw: in de Brink induct is het een extra filter, de filter klasse voor fijnstof maakt dan niet uit. In de wtw is het een combinatie filter, dat ook zo goed mogelijk fijnstof moet filteren.
Vwb de filter klasse van de koolstof Brink induct vs Zehnder wtw: in de Brink induct is het een extra filter, de filter klasse voor fijnstof maakt dan niet uit. In de wtw is het een combinatie filter, dat ook zo goed mogelijk fijnstof moet filteren.
Dit filter claimt wel een hele hoge ePM1 score. De vergelijkbare F7 "koolstoffilter" voor Orcon komt op slechts 55%, en is van dezelfde fabrikant (hq-filters). Op het plaatje van de zwarte filter (=koolstof?) staat "60%" op de zijkant, wat me meer realistisch lijkt..Frank schreef op donderdag 31 oktober 2024 @ 11:59:
Ik heb hier in het verleden ook eens koolstoffilters aangeschaft, die dezelfde specs hadden (maar er wel anders uitzagen), en dat beviel slecht: Geen effect op geur, en de WTW werd er lawaaiig van-- een probleem dat ik met de normale F7 filters helemaal niet heb.
Dus: pas op, maar doe je het toch, dan ben ik wel benieuwd naar je ervaringen hiermee.
Dank @SH007 en @Terpen Tijn! Goed punt dat F7 in de WTW overkill en onnodig extra weerstand is als ik ook al de Induct heb hangen. En dat de koolstoffilter in de WTW klein is en extra weerstand geeft (en wellicht niet zo goed filtert als aangegeven) is ook een hele goede.
Conclusie: dan wordt het gewoon de G4-filters in de WTW unit, en een koolstoffilter in de Induct 👍.
Conclusie: dan wordt het gewoon de G4-filters in de WTW unit, en een koolstoffilter in de Induct 👍.
Vanwege houtrook al 4 jaar een filterstraat opgesteld op zolder. Zuigt zowel buitenlucht via dakraampjes als verwarmde binnenlucht (van hal en overloop) aan. Trekt die vuile lucht achtereenvolgens door F7 grof filter, ionisatieunit van VFA , groot aktief koolfilter, ventilator unit FFU 600 met HEPA 13, slang naar beneden eindigend in woonkamer (via vroeger schoorsteen kanaal), keuken. + aftak naar slaapkamer.
Niet trots op, want het zou niet nodig moeten zijn!
Meestal vanaf 17.00 tot 24.00 h aan, maar steeds vaker ook overdags.
Voorverwarmen doe ik om aktief kool goed te houden; die verliest snel z'n functie als lucht met relatieve luchtvochtigheid > 70 % wordt aangezogen (buitenlucht zit winters gemiddeld op 85 - 90 %).
Niet trots op, want het zou niet nodig moeten zijn!
Meestal vanaf 17.00 tot 24.00 h aan, maar steeds vaker ook overdags.
Voorverwarmen doe ik om aktief kool goed te houden; die verliest snel z'n functie als lucht met relatieve luchtvochtigheid > 70 % wordt aangezogen (buitenlucht zit winters gemiddeld op 85 - 90 %).
In aanvulling: de in de woonkamer ingeblazen gefilterde lucht verlaat de woning via open ventilatie roosters.
In die roosters heb ik statische filters geplaatst, voor overdags, als de inblaasunit niet aan staat. Op dat moment is de stroming andersom: lucht van buiten komt via de roosters binnen, en gaat via het ventilatiekanaal naar de zolder en verlaat via open dakraampjes het huis. Dat is mogelijk omdat een elektrische gestuurde klep open staat (normaal geopend). Die klep gaat dicht als de inblaasunit aan wordt gezet.
Eén klein dingetje over verspreiding rook uit schoorsteen: door wind en turbulentie gaat de rook weer naar beneden op leef niveau. Verbranding van hout, steenkool, e.d. geeft altijd forse hoeveelheden fijnstof (roet). Zie houtrookvrij.nl
In die roosters heb ik statische filters geplaatst, voor overdags, als de inblaasunit niet aan staat. Op dat moment is de stroming andersom: lucht van buiten komt via de roosters binnen, en gaat via het ventilatiekanaal naar de zolder en verlaat via open dakraampjes het huis. Dat is mogelijk omdat een elektrische gestuurde klep open staat (normaal geopend). Die klep gaat dicht als de inblaasunit aan wordt gezet.
Eén klein dingetje over verspreiding rook uit schoorsteen: door wind en turbulentie gaat de rook weer naar beneden op leef niveau. Verbranding van hout, steenkool, e.d. geeft altijd forse hoeveelheden fijnstof (roet). Zie houtrookvrij.nl
Eerste post. Veel houtstokers in onze nieuwbouwwijk die zich niet aan de stookwijzer houden. Via de WTW hadden we daardoor regelmatig een sterke rookgeur in het hele huis, dus ook in de slaapkamer van onze 2-jarige dochter.
Met een tweede op komst op zoek gegaan naar oplossingen. Aanvoer verplaatsen ging hem niet worden aangezien deze qua wind al op de meest gunstige kant zat en hem dus niet kon wisselen met de afvoer. Ik ben verder niet de subtielste, dus gesprek met de buren straat verder op had ik niet veel vertrouwen in.
Uiteindelijk is het een losse box met 8 koolstofpatronen en een F9 fijnstoffilter geworden. De box is behoorlijk groot, dit zorgt ervoor dat de drukval niet al te groot is.
Aangezien de ITHO WTW 300 eco duozone ook een onderaansluiting heeft, heb ik deze met U bocht aan de onderkant en een 90 graden bocht erbovenop kunnen aansluiten.
Zoveel mogelijk met 200mm bochten gewerkt om weerstand zo klein mogelijk te houden.
De filterbox is zoveel mogelijk met SAFE koppelingen aangesloten, i.i.g. niks verlijmd, zodat ik hem eenvoudig kan verplaatsen mocht de WTW onderhoud oid nodig hebben.
Tegelijkertijd heb ik de bestaande toevoerkanalen naar de woning ook aangepakt: hoofdkanaal (of beter gezegd alles)was125mm
, voor vrijstaande woning van 176m2. De hele slaapzone (1e en 2e verdieping) gingen door 1 en hetzelfde 125mm rietje.
Dit heb ik zoveel mogelijk tot achter de aftakkingen naar 160 verbreed. Wat nog best moeilijk was omdat een van de kanalen zich achter een groot boilervat bevond.
Enfin het staat, net op tijd (komende week bevalling, daarna geen tijd meer). Het filter werkt zeer goed. Tijdens een proefopstelling werd er gestookt en kon ik eenvoudig vergelijken tussen gefilterde en ongefilterde lucht. Via de filterbox rook ik echt nul.
:strip_exif()/f/image/NxR3U6aQ6eUzCmRGZaw812Ri.jpg?f=fotoalbum_large)
Ook is de WTW een stuk stiller geworden lijkt het. De ventielen maken ook minder lawaai.
Het enige waar ik nog wat op moet vinden zijn de zonekleppen. Die zitten er nog niet in omdat ik nog twijfel waar het beste te plaatsen. (kan ook geluidsreductie verklaren?) ik sluit nu ‘s avonds de woonzone af door iets in het T stuk te proppen hehe.
:strip_exif()/f/image/WhkgZrUrc2UeNbvnLfs99nW2.jpg?f=fotoalbum_large)
Kan vast nog wat beter, wellicht dat ik de afvoer (ook 1 125 hoofdkanaal voor gehele woning) nog eens aanpak, want de afzuigventielen maken nog wel hetzelfde lawaai.
Met een tweede op komst op zoek gegaan naar oplossingen. Aanvoer verplaatsen ging hem niet worden aangezien deze qua wind al op de meest gunstige kant zat en hem dus niet kon wisselen met de afvoer. Ik ben verder niet de subtielste, dus gesprek met de buren straat verder op had ik niet veel vertrouwen in.
Uiteindelijk is het een losse box met 8 koolstofpatronen en een F9 fijnstoffilter geworden. De box is behoorlijk groot, dit zorgt ervoor dat de drukval niet al te groot is.
Aangezien de ITHO WTW 300 eco duozone ook een onderaansluiting heeft, heb ik deze met U bocht aan de onderkant en een 90 graden bocht erbovenop kunnen aansluiten.
Zoveel mogelijk met 200mm bochten gewerkt om weerstand zo klein mogelijk te houden.
De filterbox is zoveel mogelijk met SAFE koppelingen aangesloten, i.i.g. niks verlijmd, zodat ik hem eenvoudig kan verplaatsen mocht de WTW onderhoud oid nodig hebben.
Tegelijkertijd heb ik de bestaande toevoerkanalen naar de woning ook aangepakt: hoofdkanaal (of beter gezegd alles)was125mm

Dit heb ik zoveel mogelijk tot achter de aftakkingen naar 160 verbreed. Wat nog best moeilijk was omdat een van de kanalen zich achter een groot boilervat bevond.
Enfin het staat, net op tijd (komende week bevalling, daarna geen tijd meer). Het filter werkt zeer goed. Tijdens een proefopstelling werd er gestookt en kon ik eenvoudig vergelijken tussen gefilterde en ongefilterde lucht. Via de filterbox rook ik echt nul.
:strip_exif()/f/image/NxR3U6aQ6eUzCmRGZaw812Ri.jpg?f=fotoalbum_large)
Ook is de WTW een stuk stiller geworden lijkt het. De ventielen maken ook minder lawaai.
Het enige waar ik nog wat op moet vinden zijn de zonekleppen. Die zitten er nog niet in omdat ik nog twijfel waar het beste te plaatsen. (kan ook geluidsreductie verklaren?) ik sluit nu ‘s avonds de woonzone af door iets in het T stuk te proppen hehe.
:strip_exif()/f/image/WhkgZrUrc2UeNbvnLfs99nW2.jpg?f=fotoalbum_large)
Kan vast nog wat beter, wellicht dat ik de afvoer (ook 1 125 hoofdkanaal voor gehele woning) nog eens aanpak, want de afzuigventielen maken nog wel hetzelfde lawaai.
[ Voor 15% gewijzigd door JornJ op 02-02-2025 18:58 ]
Goed bezig.JornJ schreef op zaterdag 1 februari 2025 @ 22:26:
Eerste post. Veel houtstokers in onze nieuwbouwwijk die zich niet aan de stookwijzer houden. Via de WTW hadden we daardoor regelmatig een sterke rookgeur in het hele huis, dus ook in de slaapkamer van onze 2-jarige dochter.
De gemeente doet (zoals de meeste gemeentes) niks tegen deze overlast.
Goed bezig! Heb je merk en type van deze kast? Ik zit ook te denken om iets dergelijks in de technische ruimte te maken. Ruimte is alleen wel wat schaars...Met een tweede op komst op zoek gegaan naar oplossingen. Aanvoer verplaatsen ging hem niet worden aangezien deze qua wind al op de meest gunstige kant zat en hem dus niet kon wisselen met de afvoer. Ik ben verder niet de subtielste, dus gesprek met de buren straat verder op had ik niet veel vertrouwen in.
Enfin het staat, net op tijd (komende week bevalling, daarna geen tijd meer). Het filter werkt zeer goed. Tijdens een proefopstelling werd er gestookt en kon ik eenvoudig vergelijken tussen gefilterde en ongefilterde lucht. Via de filterbox rook ik echt nul.[/quote]
Dat zou ik ook graag willen...
Zonekleppen werken alleen op papier goed. Maar kosten geld en zorgen ervoor dat overdag je slaapkamer te weinig ventilatie krijgt. Ik zou ze eruit laten.Het enige waar ik nog wat op moet vinden zijn de zonekleppen. Die zitten er nog niet in omdat ik nog twijfel waar het beste te plaatsen. (kan ook geluidsreductie verklaren?) ik sluit nu ‘s avonds de woonzone af door iets in het T stuk te proppen hehe.
125mm als hoofdkanaal is gewoon misdadig. Het wordt tijd dat het bouwbesluit dergelijke praktijken expliciet verbiedt.Kan vast nog wat beter, wellicht dat ik de afvoer (ook 1 125 hoofdkanaal voor gehele woning) nog eens aanpak, want de afzuigventielen maken nog wel hetzelfde lawaai.
Heb je misschien een vergelijk van verschillende filterskasten gemaakt en zou je dat (eventueel met wat overwegingen waarom een bepaalde keuze hebt gemaakt) hier willen delen?
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
Hier een Brink pure induct aangeschaft ivm astma en een aantal fanatieke houtstokers in de omgeving. Ondanks ruime afstanden tussen de woningen blijft het goed hangen rond de woningen bij windstil weer.
Na ingebruikname daalde het fijnstof in huis van 3-4 ug naar 0 volgens de Awair meter, bij windstil weer schoot dit ‘s avonds eerst naar 40-50 soms zelfs 70ug, nu hooguit naar 1-2ug.
Stroomverbruik slecht 4watt en tegendruk voor de wtw valt erg mee, ook daarop toename van 2-3 watt.
Geur was niet helemaal weg, heb het actieve koolfilter er nog aan toegevoegd.
afgelopen weken met mist, kou en windstil weer was de ultieme test, erg tevreden.
Na 4 weken zag het fijnstof filter al redelijk zwart, zie foto filter behuizing.
Na ingebruikname daalde het fijnstof in huis van 3-4 ug naar 0 volgens de Awair meter, bij windstil weer schoot dit ‘s avonds eerst naar 40-50 soms zelfs 70ug, nu hooguit naar 1-2ug.
Stroomverbruik slecht 4watt en tegendruk voor de wtw valt erg mee, ook daarop toename van 2-3 watt.
afgelopen weken met mist, kou en windstil weer was de ultieme test, erg tevreden.
Na 4 weken zag het fijnstof filter al redelijk zwart, zie foto filter behuizing.
:strip_exif()/f/image/D28cRsOmxfCyudhu2dqrL7LN.jpg?f=fotoalbum_large)
Bedankt voor het delen van je ervaring. Hoe vaak verwacht je het filter te moeten gaan vervangen?Jeweetje schreef op maandag 3 februari 2025 @ 13:01:
Hier een Brink pure induct aangeschaft ivm astma en een aantal fanatieke houtstokers in de omgeving. Ondanks ruime afstanden tussen de woningen blijft het goed hangen rond de woningen bij windstil weer.
[Afbeelding]
Met iets van 100 euro per filter lijkt mij dat potentieel een behoorlijke kostenpost.
Filters zijn idd normal aan de prijs, de warmte en gezelligheid bij diverse buren gaat helaas ten koste van een ander zijn gezondheid en portemonnee….
Zag reeds een toename 2 watt in stroomverbruik door het vervuilde filter.
Wil hier eens filters bestellen en kijken hoe dat uitpakt https://cleanfilter.eu/en...t-filters/?v=1a13105b7e4e, iemand toevallig al ervaring mee?
Aan zuigzijde WTW zit momenteel een g4 filter, wil deze nog vervangen door F7, beter voorfilteren zou levensduur van het brink filter aanzienlijk kunnen verlengen hoop ik.
Wil hier eens filters bestellen en kijken hoe dat uitpakt https://cleanfilter.eu/en...t-filters/?v=1a13105b7e4e, iemand toevallig al ervaring mee?
Aan zuigzijde WTW zit momenteel een g4 filter, wil deze nog vervangen door F7, beter voorfilteren zou levensduur van het brink filter aanzienlijk kunnen verlengen hoop ik.
Ja dit is precies mijn ervaring. Goed filteren (bij mij door een zeer grote box met uitwasbaar filter) gaat er voor zorgen dat er veel minder vuil binnen in de wtw komt. Ondanks dat de Brink aan de binnenzijde zit (aanvoer woning) gaat dat toch een hoop schelen. Ik wisselde dit filter twee keer per stookseizoen en vervolgens gingen ze de kast in voor een half jaar. Daarna kon ik ze weer opnieuw gebruiken.Jeweetje schreef op maandag 3 februari 2025 @ 17:18:
Filters zijn idd normal aan de prijs, de warmte en gezelligheid bij diverse buren gaat helaas ten koste van een ander zijn gezondheid en portemonnee….
De koolstoffilters werden eigenlijk nooit vies bij mij.
Ik moet helaas aangeven dat ik met de Pure Induct toch nog wel houtrook ruik. Wel eens stuk minder, maar niet weg. Bij navraag bij Brink welk debiet hij aankon kreeg ik een heel summier antwoord 'als er meer lucht doorheen gaat filtert hij minder goed'. Beetje sneu vondt ik aangezien dat ding nog best prijzig was.JP1980 schreef op maandag 20 november 2023 @ 09:12:
[...]
Idem. Met pure induct nog 0 reuk. Koolstoffilter was bij ons niet eens meer nodig en de overlast was echt erg. Voor de zekerheid heb ik de koolstoffilter later nog wel toegevoegd omdat je nooit weet of er toch nog niet ruikbare schadelijke stoffen doorkomen.
Het nadeel is dat wij vaak douchen als rond de tijd dat de houtkachel aan gaat dus dan is de stank ook op zn ergst...
Dat is vervelend om te horen. Heb je ook een kool filter er in? Dat zou je nog kunnen proberen. Wij wonen maar met 2 personen en ventileren CO2 gestuurd en met 2 zones. Dus de ventilatie is minimaal. Dat zou het verschil kunnen maken met jouw situatie. Hopelijk vind je nog een oplossing, want het is een narigheid die rook!Woudtwe schreef op maandag 3 februari 2025 @ 21:34:
[...]
Ik moet helaas aangeven dat ik met de Pure Induct toch nog wel houtrook ruik. Wel eens stuk minder, maar niet weg. Bij navraag bij Brink welk debiet hij aankon kreeg ik een heel summier antwoord 'als er meer lucht doorheen gaat filtert hij minder goed'. Beetje sneu vondt ik aangezien dat ding nog best prijzig was.
Het nadeel is dat wij vaak douchen als rond de tijd dat de houtkachel aan gaat dus dan is de stank ook op zn ergst...
Vervelend, meen me te herinneren dat de pure induct (>2020) ca 600m3/u aankan volgen specs.Woudtwe schreef op maandag 3 februari 2025 @ 21:34:
[...]
Ik moet helaas aangeven dat ik met de Pure Induct toch nog wel houtrook ruik. Wel eens stuk minder, maar niet weg. Bij navraag bij Brink welk debiet hij aankon kreeg ik een heel summier antwoord 'als er meer lucht doorheen gaat filtert hij minder goed'. Beetje sneu vondt ik aangezien dat ding nog best prijzig was.
Hier is de laatste houtrook geur weg na het toevoegen van het koolfilter, ook de VOC’s zijn daarna flink gedaald.
Yep is inclusief koolfilter inderdaad. Die 600 m3/ u moet ik volgens mij onder blijven met mijn. HRC400, maar dat getal kreeg ik dus niet van Brink🤔JP1980 schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 00:11:
[...]
Dat is vervelend om te horen. Heb je ook een kool filter er in? Dat zou je nog kunnen proberen. Wij wonen maar met 2 personen en ventileren CO2 gestuurd en met 2 zones. Dus de ventilatie is minimaal. Dat zou het verschil kunnen maken met jouw situatie. Hopelijk vind je nog een oplossing, want het is een narigheid die rook!
Staat gemeld in de specificaties https://www.brinkclimates...anest-ventilation-air.pdfWoudtwe schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 23:43:
[...]
Yep is inclusief koolfilter inderdaad. Die 600 m3/ u moet ik volgens mij onder blijven met mijn. HRC400, maar dat getal kreeg ik dus niet van Brink🤔
Advies is om elk jaar de actieve koolfilter te vervangen, bij zware belasting is dat misschien niet genoeg?
Koolfilters zijn gevoelig voor fijnstof, dat vermindert de werking sterk, daarom dient het koolfilter ook achter het fijnfilter geplaatst te worden.
Echt waar🙈. Bijzonder dat Brink dat ook niet aan kon geven. Maar het is al vanaf nieuw. Nu zit de inlaat en en schoorsteen een meter of 8 uit elkaar, dus misschien iets te dichtbij elkaar...Jeweetje schreef op woensdag 5 februari 2025 @ 09:07:
[...]
Staat gemeld in de specificaties https://www.brinkclimates...anest-ventilation-air.pdf
Advies is om elk jaar de actieve koolfilter te vervangen, bij zware belasting is dat misschien niet genoeg?
Koolfilters zijn gevoelig voor fijnstof, dat vermindert de werking sterk, daarom dient het koolfilter ook achter het fijnfilter geplaatst te worden.
Wow, is dat alles van slechts 4 weken draaien? Ik heb hier net na 3 maanden voor 't eerst de filter even bekeken, en die viel me nog mee:Jeweetje schreef op maandag 3 februari 2025 @ 13:01:
[Afbeelding]
:strip_exif()/f/image/3AKFTi0W8yx1cRSp57gdAHSm.jpg?f=fotoalbum_large)
Zeker geen zichtbare roetvegen etc. in de machine ook. De G4-filter die in mijn WTW-unit de inkomende lucht filtert zag er een stuk zwarter uit, en die rook ook echt naar roet:
:strip_exif()/f/image/juqXs2LkJ6v5saEoZvzWMPc1.jpg?f=fotoalbum_large)
Zit bij jou de Induct ook ná de WTW, en zit daar ook filtering in?
Hier ook dat het g4 filter nogal naar roet lucht rook.
De pure induct zit inderdaad na de wtw op zolder.
De pure induct zit inderdaad na de wtw op zolder.
Benieuwd naar je filterbox. Was je de filters uit en laat je deze drogen?-SimJoc- schreef op maandag 3 februari 2025 @ 21:20:
[...]
Ja dit is precies mijn ervaring. Goed filteren (bij mij door een zeer grote box met uitwasbaar filter) gaat er voor zorgen dat er veel minder vuil binnen in de wtw komt. Ondanks dat de Brink aan de binnenzijde zit (aanvoer woning) gaat dat toch een hoop schelen. Ik wisselde dit filter twee keer per stookseizoen en vervolgens gingen ze de kast in voor een half jaar. Daarna kon ik ze weer opnieuw gebruiken.
De koolstoffilters werden eigenlijk nooit vies bij mij.
Dit zou normaal de structuur aantasten en filter minder effectief maken, maar als het voor jou werkt prima.
How moet ik dit zien, is het gewoon een prefab luchtdichte kast met losse koolstoffilters er in?JornJ schreef op zaterdag 1 februari 2025 @ 22:26:toon volledige bericht
Tegelijkertijd heb ik de bestaande toevoerkanalen naar de woning ook aangepakt: hoofdkanaal (of beter gezegd alles)was125mm, voor vrijstaande woning van 176m2. De hele slaapzone (1e en 2e verdieping) gingen door 1 en hetzelfde 125mm rietje.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Mijn PB600i lijkt het te hebben begeven. Er is één tikkende geluid in de buis dat veroorzaakt wordt door een klein vonkje dat elke second plaatsvindt. Ik heb de unit helemaal gereinigd omdat ik dacht dat het door vuil kwam. Werkte even weer, maar nu weer terug. Uit veiligheidsoverwegingen nu maar van de stroom gehaald.
Heb hem zelf geplaatst en geen installateur om het mee te bespreken. Itho is heel summier in de handleiding en ook weinig behulpzaam via de klantenservice. Ze zeggen wel dat je elke 2 jaar moet laten onderhouden, maar niet bij wie je terecht kan.
Heeft iemand een idee door wie ik de unit helemaal na kan laten lopen?
Heb hem zelf geplaatst en geen installateur om het mee te bespreken. Itho is heel summier in de handleiding en ook weinig behulpzaam via de klantenservice. Ze zeggen wel dat je elke 2 jaar moet laten onderhouden, maar niet bij wie je terecht kan.
Heeft iemand een idee door wie ik de unit helemaal na kan laten lopen?
[ Voor 4% gewijzigd door maartenvdv737 op 07-05-2025 20:56 ]
Ik blijf er iig vrij nuchter onder....
Let op:
dit is niet een anti-houtstook topic, maar wel een "hoe filter ik mijn WTW topic".
dit is niet een anti-houtstook topic, maar wel een "hoe filter ik mijn WTW topic".