Eerste post. Veel houtstokers in onze nieuwbouwwijk die zich niet aan de stookwijzer houden. Via de WTW hadden we daardoor regelmatig een sterke rookgeur in het hele huis, dus ook in de slaapkamer van onze 2-jarige dochter.
Met een tweede op komst op zoek gegaan naar oplossingen. Aanvoer verplaatsen ging hem niet worden aangezien deze qua wind al op de meest gunstige kant zat en hem dus niet kon wisselen met de afvoer. Ik ben verder niet de subtielste, dus gesprek met de buren straat verder op had ik niet veel vertrouwen in.
Uiteindelijk is het een losse box met 8 koolstofpatronen en een F9 fijnstoffilter geworden. De box is behoorlijk groot, dit zorgt ervoor dat de drukval niet al te groot is.
Aangezien de ITHO WTW 300 eco duozone ook een onderaansluiting heeft, heb ik deze met U bocht aan de onderkant en een 90 graden bocht erbovenop kunnen aansluiten.
Zoveel mogelijk met 200mm bochten gewerkt om weerstand zo klein mogelijk te houden.
De filterbox is zoveel mogelijk met SAFE koppelingen aangesloten, i.i.g. niks verlijmd, zodat ik hem eenvoudig kan verplaatsen mocht de WTW onderhoud oid nodig hebben.
Tegelijkertijd heb ik de bestaande toevoerkanalen naar de woning ook aangepakt: hoofdkanaal (of beter gezegd alles)was125mm

, voor vrijstaande woning van 176m2. De hele slaapzone (1e en 2e verdieping) gingen door 1 en hetzelfde 125mm rietje.
Dit heb ik zoveel mogelijk tot achter de aftakkingen naar 160 verbreed. Wat nog best moeilijk was omdat een van de kanalen zich achter een groot boilervat bevond.
Enfin het staat, net op tijd (komende week bevalling, daarna geen tijd meer). Het filter werkt zeer goed. Tijdens een proefopstelling werd er gestookt en kon ik eenvoudig vergelijken tussen gefilterde en ongefilterde lucht. Via de filterbox rook ik echt nul.
:strip_exif()/f/image/NxR3U6aQ6eUzCmRGZaw812Ri.jpg?f=fotoalbum_large)
Ook is de WTW een stuk stiller geworden lijkt het. De ventielen maken ook minder lawaai.
Het enige waar ik nog wat op moet vinden zijn de zonekleppen. Die zitten er nog niet in omdat ik nog twijfel waar het beste te plaatsen. (kan ook geluidsreductie verklaren?) ik sluit nu ‘s avonds de woonzone af door iets in het T stuk te proppen hehe.
:strip_exif()/f/image/WhkgZrUrc2UeNbvnLfs99nW2.jpg?f=fotoalbum_large)
Kan vast nog wat beter, wellicht dat ik de afvoer (ook 1 125 hoofdkanaal voor gehele woning) nog eens aanpak, want de afzuigventielen maken nog wel hetzelfde lawaai.
[
Voor 15% gewijzigd door
JornJ op 02-02-2025 18:58
]