Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Fullpower
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 22:03
Om met de warmtepomp i.c.m. convectors goed te kunnen koelen moet de luchtvochtigheid in huis niet te hoog zijn: de temperatuur van het gekoelde water moet boven het dauwpunt blijven. Dit wordt ook wel 'hoge temperatuur koeling', 'top koeling' of 'niet condenserend koelen' genoemd.

Bij voldoende ventilatie komt het dauwpunt in huis in de buurt van het dauwpunt buiten, lager dan dat kun je niet komen. Doorgaans is de luchtvochtigheid nog wat hoger door koken, douchen en aanwezigheid van onszelf. Bij warm en klam weer betekent dit dat het dauwpunt in huis ook hoog komt te liggen. Hierdoor moet de aanvoertemperatuur omhoog, waardoor koelen minder goed gaat (minder vermogen).

Met een aantal luchtontvochtigers zou de lucht in huis droger gemaakt kunnen worden. Maar dat betekent op elke verdieping één of meerdere luchtontvochtigers.

Het zou mooi zijn als ik met de WTW zou kunnen ontvochtigen. Dan heb je één centrale plek waar de lucht wordt ontvochtigd. Deze droge lucht kan dan door het hele huis stromen. De lucht dient zoveel te worden ontvochtigd dat het dauwpunt ruim onder de bijvoorbeeld 16c blijft.

Het ventilatie debiet is ca. 150m3/uur.

Ik heb een aantal opties bedacht en op papier onderzocht:

1) de zgn. HomeEvap. Deze werkt op kraanwater en koelt de uitgaande lucht af. Via de WTW ook de inkomende lucht:
Nadelen:
- erg duur
- beperkte ontvochtiging vanwege relatief hoge temperatuur.
- stromend water nodig

2) Een kanaalkoeler in serie met de luchttoevoer. Deze voeden via het gekoelde water van de warmtepomp. Dit leek een veelbelovende eenvoudige optie. Deze koelers (bijv. CWK160, 3-rijen, 2.5mm) blijken niet zo effectief, waardoor het dauwpunt in huis nog op 19c komt te liggen met een aanvoertemperatuur van 16c uit de warmtepomp. Dit matched niet: nog steeds kans op condens in huis. Voor betere ontvochtiging moet de temperatuur omlaag, maar dat kan ik weer niet mijn CV in sturen.
Mogelijk werkt een grotere koeler, maar dat wordt al weer snel erg duur.

3) De lucht direct of indirect via een kanaalkoeler koelen met peltier elementen. Om 1kW koelvermogen te realiseren moet er ook 1kW elektrisch vermogen in. En dan moet er dus in totaal 2kW weg gekoeld worden. Via de CV en warmtepomp of via lucht. Het rendement is erg laag. Het rendement wordt beter als de stroom erdoor wordt verlaagd. Maar dan zijn er weer veel van die elementen nodig. Deze optie viel vrij snel af: te duur en te inefficient.

4) Een standaard luchtontvochtiger aanschaffen van voldoende capaciteit en die modificeren. Het koelgedeelte blijft geheel in takt. Deze optie lijkt het aantrekkelijkst, maar er is wel wat knutselwerk nodig om er luchtdicht doos omheen maken.

Ik heb vrij uitgebreid zitten zoeken, maar heb in Europa geen betaalbare kant en klaar oplossing hier voor gevonden. Wel in combinatie met een bepaald type WTW, bijvoorbeeld Brink. Maar geen universele 'add-on'. In de VS schijnen dit soort apparaten ('whole house dehumidifier') wel redelijk standaard te zijn in vochtige gebieden. Prijzen beginnen bij zo'n 1500 dollar, incl. transport.

Voordelen:
- ontvochtiging met een kleine warmtepomp: hoog rendement.
- grote capaciteit: 24 liter per dag mogelijk.
- standalone: kan ook werken als de warmtepomp koeling uit staat.
- laag vermogen: ca. 250Watt
- relatief goedkoop.
- doordat de lucht ook weer wordt opgewarmd nadat het is afgekoeld en ontvochtigd, gaat er écht droge lucht het kanaal in, en is er geen kans op condens in de spirokanalen.

Nadelen:
- lucht warmt een op tgv elektrisch vermogen van de compressor en het vermogen dat nodig is voor condenseren (latente warmte). Worst case is dit ca. 1000Watt. Dit moet de koeling weer compenseren. Maar doordat je met de aanvoertemperatuur flink omlaag kan, is dit geen probleem.
- geen kant en klare oplossing. Maar voor deze Tweaker wel te doen.
- tijdens ontvochtigen moet de ventilatie op de hoge stand staan om voldoende flow (en koeling) te hebben.

Overwegingen:
- R134a koelmiddel ipv propaan (R290). Propaan is brandbaar, lijkt mij bij een lek een potentieel brandgevaarlijk. Ook al is het vaak maar tussen 50 en 100 gram. Onbekend of dit in de luchtkanalen tot een explosief mengel kan komen. De meeste nieuwe luchtontvochtigers zijn gevuld met propaan.

De fan kan worden verwijderd, de luchtstroom wordt door de fan in de WTW verzorgd. Mogelijk moet de fan wat harder draaien om de extra drukval te overwinnen.

Ik ben benieuwd wat jullie ideeën hierbij zijn?

Wie kan bijvoorbeeld iets zeggen over de verwachte luchtweerstand (drukval) over de verdamper en condensor?
Beiden zijn ca. 20 bij 20cm, en hebben aluminium lamellen met ca. 1,25mm tussenruimte. De verdamper is ca. 10mm dik, de condensor 20mm (dubbele dikte). Het luchtdebiet in oorspronkelijke apparaat is max. 180m3/h. Hij kan ook met lagere snelheid draaien, dat zou een beetje overeenkomen met het debiet van de WTW.

Oost: 3600WP en zuid: 3000WP PV, 9kW Panasonic split warmtepomp en Jaga Twin convectoren met zelfbouw DBE. CPC18 300 liter ZB. Clage 11kW naverwarmer.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
Een ontvochtiger werkt met lage airflow waarbij de lucht ver, ver afgekoeld wordt en er vocht neerslaat. Ga je daar een hoge flow overheen forceren, dan koelt hij niet zo ver af, bereikt hij wellicht helemaal het dauwpunt niet en dan ben je gewoon energie aan het verspillen zonder ontvochtiging.

Die HomEvap gaat je hier ook niet helpen. Als je binnen al een hele hoge luchtvochtigheid hebt kan het ding er geen vocht aan toevoegen (en dus de uitgaande lucht ook niet koelen). Ik ga dan hier ook weer herhalen wat ik al eerder gezegd hebt; Dat ding werkt enkel goed om koelte te behouden (ofwel; je moet al een andere vorm van koeling hebben). Maar met een aanvulling; En dat voornamelijk als je andere vorm van koeling al aan ontvochtiging doet. Ofwel; airco.

Geen idee waarom die kastjes van de WTW leveranciers zo prijzig zijn... schijnbaar kunnen ze er mee wegkomen. Ik heb laatst zelf gedacht om (als ik een huis met WTW zou hebben) op zolder een 'box' van zeg 1x1x1 meter te maken in de inblaaslucht die uit de WTW komt. In die box dan een airco binnenunit. Die zet je dan op ontvochtiging (= hele lage airflow i.c.m. zeer koud blok) en voila. Maargoed, dat was mijn hersenspinsel, heb er verder niet heel ver over nagedacht.

[ Voor 24% gewijzigd door kabeltjekabel op 03-07-2020 21:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBgek
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 13:10
kabeltjekabel schreef op vrijdag 3 juli 2020 @ 21:08:
Een ontvochtiger werkt met lage airflow waarbij de lucht ver, ver afgekoeld wordt en er vocht neerslaat. Ga je daar een hoge flow overheen forceren, dan koelt hij niet zo ver af, bereikt hij wellicht helemaal het dauwpunt niet en dan ben je gewoon energie aan het verspillen zonder ontvochtiging.

Die HomEvap gaat je hier ook niet helpen. Als je binnen al een hele hoge luchtvochtigheid hebt kan het ding er geen vocht aan toevoegen (en dus de uitgaande lucht ook niet koelen). Ik ga dan hier ook weer herhalen wat ik al eerder gezegd hebt; Dat ding werkt enkel goed om koelte te behouden (ofwel; je moet al een andere vorm van koeling hebben). Maar met een aanvulling; En dat voornamelijk als je andere vorm van koeling al aan ontvochtiging doet. Ofwel; airco.

Geen idee waarom die kastjes van de WTW leveranciers zo prijzig zijn... schijnbaar kunnen ze er mee wegkomen. Ik heb laatst zelf gedacht om (als ik een huis met WTW zou hebben) op zolder een 'box' van zeg 1x1x1 meter te maken in de inblaaslucht die uit de WTW komt. In die box dan een airco binnenunit. Die zet je dan op ontvochtiging (= hele lage airflow i.c.m. zeer koud blok) en voila. Maargoed, dat was mijn hersenspinsel, heb er verder niet heel ver over nagedacht.
Wat jij hier beschrijft is een DX batterij. Een verdamper in de luchtbehandelingskast. Imo is dit een goede oplossing. Stel je zou een box maken zoals je beschrijft met een airco binnendeeltje er in wil je juist een zo hoog mogelijke luchtstroming. Denk er wel aan al zou je dit zo doorzetten dat je aardig wat koelvermogen nodig hebt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kabeltjekabel
MBgek schreef op vrijdag 3 juli 2020 @ 21:53:
[...]

Wat jij hier beschrijft is een DX batterij. Een verdamper in de luchtbehandelingskast. Imo is dit een goede oplossing. Stel je zou een box maken zoals je beschrijft met een airco binnendeeltje er in wil je juist een zo hoog mogelijke luchtstroming. Denk er wel aan al zou je dit zo doorzetten dat je aardig wat koelvermogen nodig hebt.
Nee, je wilt juist niet een zo hoog mogelijke luchtstroming. Want dan ben je steeds meer kwijt aan het koelen van de lucht voordat je het dauwpunt bereikt. Alhoewel dat natuurlijk peanuts is tov de faseovergang en de COP zakt als je het binnendeel kouder maakt.

Gebruik je een split airco op 'ontvochtigen' dan wordt het binnendeel heel koud, maar de fan gaat heel langzaam. Dusdanig zodat je zoveel mogelijk vocht uit de lucht haalt zonder de hele toko af te koelen. Ik gebruik dat bijvoorbeeld nog wel eens in oktober ofzo, als het heel vochtig is, maar de temperatuur niet omlaag hoeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBgek
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 13:10
kabeltjekabel schreef op vrijdag 3 juli 2020 @ 21:59:
[...]

Nee, je wilt juist niet een zo hoog mogelijke luchtstroming. Want dan ben je steeds meer kwijt aan het koelen van de lucht voordat je het dauwpunt bereikt. Alhoewel dat natuurlijk peanuts is tov de faseovergang en de COP zakt als je het binnendeel kouder maakt.

Gebruik je een split airco op 'ontvochtigen' dan wordt het binnendeel heel koud, maar de fan gaat heel langzaam. Dusdanig zodat je zoveel mogelijk vocht uit de lucht haalt zonder de hele toko af te koelen. Ik gebruik dat bijvoorbeeld nog wel eens in oktober ofzo, als het heel vochtig is, maar de temperatuur niet omlaag hoeft.
Dit betekend dat je te weinig koelcapaciteit hebt. Een zo groot mogelijke verdamper is wat je wil, zoveel mogelijk latent koelvermogen.

Jouw split gaat in de ontvochtigingsmodus maximaal koelen, hierbij kijkt 'ie niet meer naar de binnentemperatuur en gaat de fan langzaam draaien om de verdamper zo koud mogelijk te krijgen. Feit is dat als je luchtdebiet daalt je koelvermogen ook daalt, stel dat je een grotere verdamper hebt kun je meer kuubs lucht kwijt en bereik je dus sneller je doel, terwijl je met het zelfde koelvermogen meer latent koelvermogen hebt en dus meer aan het ontvochtigen bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
MBgek schreef op vrijdag 3 juli 2020 @ 22:23:
[...]

Dit betekend dat je te weinig koelcapaciteit hebt. Een zo groot mogelijke verdamper is wat je wil, zoveel mogelijk latent koelvermogen.
Het koelen doet hij al op een andere manier.
Jouw split gaat in de ontvochtigingsmodus maximaal koelen, hierbij kijkt 'ie niet meer naar de binnentemperatuur en gaat de fan langzaam draaien om de verdamper zo koud mogelijk te krijgen.
Nee, hij gaat dan niet maximaal koelen, hij gaat zo min mogelijk koelen en zo veel mogelijk vocht verwijderen. Dat bereik je dus door niet nodeloos veel lucht af te koelen alvorens je het dauwpunt bereikt en kunt beginnen met vocht laten condenseren maar door uit een kleinere luchtstroom relatief meer vocht neer te laten slaan.
Feit is dat als je luchtdebiet daalt je koelvermogen ook daalt, stel dat je een grotere verdamper hebt kun je meer kuubs lucht kwijt en bereik je dus sneller je doel, terwijl je met het zelfde koelvermogen meer latent koelvermogen hebt en dus meer aan het ontvochtigen bent.
We zijn hier niet uit op maximaal koelvermogen, maar op vocht verwijderen. Het koelen doet de TS al op een andere manier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fullpower
kabeltjekabel schreef op vrijdag 3 juli 2020 @ 21:08:
Als je de flow vergelijkt met een airco, dan denk ik dat je gelijk hebt. Een airco doet al gauw 500m3/u ofzo. In de specificatie van zo'n luchtontvochtiger kom je luchtdebieten tegen van 100 tot 180m3/u. Ik denk (moet het nog eens meten) dat de WTW in stand 2 nu iets van 150m3/u doet, wat dat aan gaat zit er qua flow niet zoveel verschil tussen de situatie in het luchtontvochtigings apparaat en in de WTW.

De vraag is of de WTW die lucht door de verdamper en condensor combi krijgt?

Volgens een benaderingsformule is de drukval afhankelijk van de afstand tussen de lamellen. Hoe dichter op elkaar, hoe meer drukval. De benadering gaat maar tot 530 lamellen per meter. Ik heb er hier 770. Dus ik heb de relatie geextrapoleerd. Drukval is per rij van de wisselaar:
dp[Pa] = 17.5 * Vair[m/s] ^ 1.56 = 16Pa bij 150m3/h.

Voor de verdamper zou de drukval bij condendatie hoger zijn door de vochtdruppels. (150%?).

Een ruwe schatting geeft voor 3 rijen (1x verdamper, 2x condensor) een drukval van 56Pa. Hiervoor zou het fan percentage van de WTW met ca. 10% verhoogd moeten worden. Dit lijkt zo op dit moment geen show-stopper.

Wel is het zo dat in de standaard luchtontvochtiger de fan de lucht er doorheen trekt. In de WTW situatie zal de fan de lucht er doorheen blazen.

[ Voor 22% gewijzigd door Fullpower op 04-07-2020 17:03 ]

Oost: 3600WP en zuid: 3000WP PV, 9kW Panasonic split warmtepomp en Jaga Twin convectoren met zelfbouw DBE. CPC18 300 liter ZB. Clage 11kW naverwarmer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TimoDimo
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 01-06 13:51
Ik denk dat methode 4 inderdaad het meest handigste is om te doen (en leukste wellicht ;)).

Zoals je weet koelt een ontvochtiger met de koude lucht die hij maakt de koelvloeistof weer af zodat de compressor niet zo hard hoeft te werken. Maar ja, dat verbruikt dan alsnog 400W.

Beter is natuurlijk overal in huis bij je fancoils condensatieafvoeren plaatsen. Want in feite ben je van plan om meerdere condensafvoeren te vervangen door één, ten koste van 400W aan stroomverbruik. Misschien is het in plaats daarvan ook wel mogelijk om overal een condensafvoer in te knutselen; dus een condensbak in je convectoren monteren op een of andere manier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
TimoDimo schreef op zondag 5 juli 2020 @ 23:45:
Ik denk dat methode 4 inderdaad het meest handigste is om te doen (en leukste wellicht ;)).

Zoals je weet koelt een ontvochtiger met de koude lucht die hij maakt de koelvloeistof weer af zodat de compressor niet zo hard hoeft te werken. Maar ja, dat verbruikt dan alsnog 400W.

Beter is natuurlijk overal in huis bij je fancoils condensatieafvoeren plaatsen. Want in feite ben je van plan om meerdere condensafvoeren te vervangen door één, ten koste van 400W aan stroomverbruik. Misschien is het in plaats daarvan ook wel mogelijk om overal een condensafvoer in te knutselen; dus een condensbak in je convectoren monteren op een of andere manier.
En dan de leidingen er naartoe isoleren :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Fullpower schreef op vrijdag 3 juli 2020 @ 23:04:
[...]

Als je de flow vergelijkt met een airco, dan denk ik dat je gelijk hebt. Een airco doet al gauw 500m3/u ofzo. In de specificatie van zo'n luchtontvochtiger kom je luchtdebieten tegen van 100 tot 180m3/u. Ik denk (moet het nog eens meten) dat de WTW in stand 2 nu iets van 150m3/u doet, wat dat aan gaat zit er qua flow niet zoveel verschil tussen de situatie in het luchtontvochtigings apparaat en in de WTW.

De vraag is of de WTW die lucht door de verdamper en condensor combi krijgt?

Volgens een benaderingsformule is de drukval afhankelijk van de afstand tussen de lamellen. Hoe dichter op elkaar, hoe meer drukval. De benadering gaat maar tot 530 lamellen per meter. Ik heb er hier 770. Dus ik heb de relatie geextrapoleerd. Drukval is per rij van de wisselaar:
dp[Pa] = 17.5 * Vair[m/s] ^ 1.56 = 16Pa bij 150m3/h.

Voor de verdamper zou de drukval bij condendatie hoger zijn door de vochtdruppels. (150%?).

Een ruwe schatting geeft voor 3 rijen (1x verdamper, 2x condensor) een drukval van 56Pa. Hiervoor zou het fan percentage van de WTW met ca. 10% verhoogd moeten worden. Dit lijkt zo op dit moment geen show-stopper.

Wel is het zo dat in de standaard luchtontvochtiger de fan de lucht er doorheen trekt. In de WTW situatie zal de fan de lucht er doorheen blazen.
Die drukval wordt gewoon opgevangen doordat de WTW er harder aan gaat trekken (en duwen). Je zit dus ook met extra verbruik daar. Maar als je WTW harder gaat, gaat die ontvochtiger dus minder doen he.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TimoDimo
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 01-06 13:51
kabeltjekabel schreef op maandag 6 juli 2020 @ 00:01:
[...]

En dan de leidingen er naartoe isoleren :?
Uiteraard. :) En niet zomaar isoleren. Je moet het dampdicht maken. Of dat te doen is is afhankelijk van de situatie. Als er overal kunststof buis heen loopt kun je dat waarschijnlijk met niet al te veel moeite vervangen, tenzij het ingestort is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fullpower
kabeltjekabel schreef op maandag 6 juli 2020 @ 00:16:
[...]

Die drukval wordt gewoon opgevangen doordat de WTW er harder aan gaat trekken (en duwen). Je zit dus ook met extra verbruik daar. Maar als je WTW harder gaat, gaat die ontvochtiger dus minder doen he.
Die fan in de WTW heeft een beperkte capaciteit (druk versus debiet). Als het drukverlies te groot is, dan de WTW niet het huidige debiet halen. 50 tot 75Pa is nog wel doen, als ik de grafiek bekijk. Heb het drukverlies op 2 verschillende manieren berekend; voorlopig nog indicatie dat het drukverlies te groot wordt: ongeveer 55Pa bij 150m3/uur.

De WTW zal idd altijd een beetje harder moeten draaien, dat is wel zonde. Misschien kan ik nog in een bypass plaatsen, dan kan de ontvochtiger er in de winter tussen uit.

Ik heb door wat testjes te doen al weer gezien dat er toch wel behoorlijk wat flow nodig is. Bij een te lage flow gaat de temperatuur van de verdamper onderuit. Maar die van de condensor wordt juist hoger. Voorlopig verwacht ik dat het eerder een probleem wordt voldoende flow er door heen te krijgen, dan dat de flow te hoog is en daardoor de ontvochtiger niet meer werkt.

Eerst maar eens de luchtontvochtiger helemaal kaal strippen. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Fullpower schreef op maandag 6 juli 2020 @ 19:58:
[...]

Die fan in de WTW heeft een beperkte capaciteit (druk versus debiet). Als het drukverlies te groot is, dan de WTW niet het huidige debiet halen. 50 tot 75Pa is nog wel doen, als ik de grafiek bekijk. Heb het drukverlies op 2 verschillende manieren berekend; voorlopig nog indicatie dat het drukverlies te groot wordt: ongeveer 55Pa bij 150m3/uur.

De WTW zal idd altijd een beetje harder moeten draaien, dat is wel zonde. Misschien kan ik nog in een bypass plaatsen, dan kan de ontvochtiger er in de winter tussen uit.

Ik heb door wat testjes te doen al weer gezien dat er toch wel behoorlijk wat flow nodig is. Bij een te lage flow gaat de temperatuur van de verdamper onderuit. Maar die van de condensor wordt juist hoger. Voorlopig verwacht ik dat het eerder een probleem wordt voldoende flow er door heen te krijgen, dan dat de flow te hoog is en daardoor de ontvochtiger niet meer werkt.

Eerst maar eens de luchtontvochtiger helemaal kaal strippen. :)
Bij een koudere condensor haalt hij van elke kuub lucht die er langs komt wel meer vocht er uit. Maar goed, dat blijft toch iets van 'meer keer minder is net zoveel'.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zwerius
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 04-06 10:47
Je kunt natuurlijk ook gewoon de droger aansluiten op het toevoerkanaal naar de woning, zoals in onderstaande schets.
De droger zuigt dan precies de juiste hoeveelheid lucht aan, waarvoor hij ontworpen is. Weliswaar wordt dan (zeer waarschijnlijk) maar een deel van de lucht die naar de woning gaat gedroogd, maar daarmee daalt natuurlijk ook het vochtpercentage van de hele volumestroom in enige mate. De hoeveelheid daling is uiteraard afhankelijk van de grootte van de droger.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bDm7SIOqRLLmed5YSuzyAD3-EV8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/BeNb3wpFf5vyIpIhPdFAEPI0.png?f=fotoalbum_large

Zwerius Kriegsman

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fullpower
Zwerius schreef op vrijdag 10 juli 2020 @ 11:56:
Je kunt natuurlijk ook gewoon de droger aansluiten op het toevoerkanaal naar de woning, zoals in onderstaande schets.
De droger zuigt dan precies de juiste hoeveelheid lucht aan, waarvoor hij ontworpen is. Weliswaar wordt dan (zeer waarschijnlijk) maar een deel van de lucht die naar de woning gaat gedroogd, maar daarmee daalt natuurlijk ook het vochtpercentage van de hele volumestroom in enige mate. De hoeveelheid daling is uiteraard afhankelijk van de grootte van de droger.
[Afbeelding]
Dat zou kunnen, al verwacht ik dat er toch veel lucht om de ontvochtiger heen stroomt, en dat daardoor het effect minder is.

Ik denk dat ik meer vocht uit de lucht kan halen als de ontvochtiger echt in serie met het aanvoerkanaal zit. Qua drukverlies zou dit moeten kunnen, zoals het er nu naar uitziet. Qua flow kan ik wel wat spelen door de WTW harder of zachter te laten draaien.

Nadeel is dat de lucht er iets warmer weer uit komt. Die 350Watt extra van de compressor en de latente warmte voor het condenseren moet weggekoeld worden. Maar op de gehele woning met bijna 4kW aan convectors denk ik niet dat dat echt een probleem wordt.

Ik ben bezig een luchtontvochtiger van Trotec te demonteren, zodat ik alleen het stuk met verdamper, condensor en compressor overhoud. Daar wil ik een luchtdichte doos omheen timmeren met twee 160mm flensen. En die in serie met het toevoerkanaal plaatsen. Ik ben benieuwd wat het doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• john keats
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 04-08-2024
Rare vraag maar ik dacht dat bij een WTW unit de lucht al minder vochtig wordt. Dit vinden sommige mensen een probleem en daarom is er een empathie wisselaar ontworpen ipv de oude .... bij Zehnder kan je deze makkelijk wisselen (dus oude zullen wel voor een zacht prijsje te verkrijgen zijn) Heb je niet een WTW met empathie wisselaar ?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
@john keats Met name in de winter is de lucht buiten koud en bevat dan minder vocht.
Als deze weer opgewarmd wordt door de wtw wisselaar, onstaat er zeer droge lucht die in het huis geblazen wordt.
Gevolg is dat het in de winter steeds droger wordt binnen.
Een enthalpie wisselaar, zorgt ervoor dat het vocht binnenshuis, uitgewisseld wordt met de aangezogen lucht van buiten, zodat er vocht overdracht plaatsvind.

TS wil zijn huis koelen zonder condens, dus heeft drogere lucht nodig in huis.
Maar dit is in de zomer. Dus een enthalpie wisselaar haalt dan niet zoveel uit.
In het ergste geval wordt je huis dus vochtiger met de enthalpiewisselaar, omdat door hoge temperaturen buiten, de lucht meer vocht bevat. En dat wil je dan weer juist niet.

[ Voor 8% gewijzigd door AUijtdehaag op 12-07-2020 21:40 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Ecodan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dirk.verbeek
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 19-08-2022
@fullpower,
Weet jij welke unit van Brink dat is?
Wij hebben een grond warmtepomp en die redt het makkelijk om het huis 22 graden te houden met buiten temperatuur van 32 graden. Heerlijk maar gevolg laminaat dat 5cm omhoog staat.
En we hebben een unit van Brink dus zou mooi zijn als daar een ontvochtiger op past.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn v o
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 21:45

martijn v o

Certified by Enphase.

hygroscopische korrels?

PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021. ID-4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fullpower
dirk.verbeek schreef op woensdag 12 augustus 2020 @ 19:00:
@fullpower,
Weet jij welke unit van Brink dat is?
Wij hebben een grond warmtepomp en die redt het makkelijk om het huis 22 graden te houden met buiten temperatuur van 32 graden. Heerlijk maar gevolg laminaat dat 5cm omhoog staat.
En we hebben een unit van Brink dus zou mooi zijn als daar een ontvochtiger op past.
https://www.brinkclimates...sionals/producten/koeling

Dit is in feite een koeling met een split warmtepomp (buitenunit en 'DX-blok') maar die zou ook moeten ontvochtigen. Maar dat was dus niet helemaal wat ikzelf zocht.

In amerika zijn dit soort apparaten heel gebruikelijk; zoiets zocht ik (en jij waarschijnlijk ook):

https://www.aprilaire.com/whole-house-products/dehumidifier

Alleen hebben die weer (voor mijn WTW toepassing) een veels te groot luchtdebiet nodig. Vaak zit er ook al een fan in 350m3/u of meer doen ze zo. Ik heb zo'n 150m3/u. Maar op basis van dit idee ben ik wat aan het bouwen; als ik resultaten heb, zal ik dat zeker hier posten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fullpower
Niet effectief genoeg. Werkt alleen goed in een afgesloten ruimte (kelder oid).

Als je goed blijft ventileren kun je zo een halve liter vocht per uur uit de lucht halen. Probleem is dus dat er in de zomer telkens vocht van buiten wordt aangevoerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn v o

martijn v o

Certified by Enphase.

PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021. ID-4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dirk.verbeek
Dat klinkt inderdaad wat ik zoek. Voor ons zou het ongeveer 300m3/h moeten zijn denk ik. Huidige brink unit is 280m3/h op hoogste stand.
Wel interessant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fullpower
Lijkt idd wel wat. Had hem ook al wel eens zien langskomen. Niet erg duur in elk geval. Luchtdebiet staat er niet bij, maar afgaande op het koelvermogen waarschijnlijk meer dan 150m3/u.

• martijn v o

martijn v o

Certified by Enphase.

Denk het ook, ergens anders zag ik hem al 100 euro goedkoper.

• Bumpy_NL
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 02-06 10:16
Waarom niet een airco in het toevoer kanaal van het huis plaatsen (in een grote zelfbouw kast)? Je toevoer lucht is dan meteen wat kouder en dat lijkt mij handig als je probeert te koelen. Wellicht heb je wel kans op condensatie aan de buitenkant van je toevoer leiding dan.

*Ik ben ongehinderd door kennis in deze ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fullpower
Bumpy_NL schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 08:24:
Waarom niet een airco in het toevoer kanaal van het huis plaatsen (in een grote zelfbouw kast)? Je toevoer lucht is dan meteen wat kouder en dat lijkt mij handig als je probeert te koelen. Wellicht heb je wel kans op condensatie aan de buitenkant van je toevoer leiding dan.

*Ik ben ongehinderd door kennis in deze ;)
Ik ga er even van uit dat je een split airco unit bedoeld. Probleem voor mij is de buitenunit. Er staat al een buitenunit op het dak.

Verder denk ik inderdaad dat die sterk gekoelde lucht condens problemen gaat geven bij de sprirobuizen.

Afgelopen week kon ik goed koelen met de L/W warmtepomp met een water temperatuur van 16 tot 18 graden. Daarmee kon ik het 25c graden houden. Prima temperatuur. Maar sinds gisteren ligt het dauwpunt zo hoog dat ik hem moest stoppen. :'( Gelijk temperatuur 2,5c graad omhoog vandaag...

Vandaar de zoektocht naar een luchtontvochtiger: een zelf getimmerde kast, niet met een airco maar een standaard luchtontvochtiger :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Registratie: December 2002
  • Niet online
Via ander topic deze opgemerkt. (Dank @AUijtdehaag .)

Hoezo blijken die kanaalkoelers (Optie 2 uit TS) niet effectief? Ik wil eerlijk gezegd ook met zoiets beginnen. Ik vind over die CWK-160-H-D varianten gek genoeg helemaal niets over hun (in)effectiviteit - geen prestatie info.

Denk zelf aan deze: https://www.zehnder.nl/climateswitch/comfofond-l-q . Prijzig, maar lijkt wel effectief z'n ding te doen. Of mis ik dan iets?

Blijkt dat nog onvoldoende (want inderdaad, warmtepomp koelt ook, dus hoge luchtvochtigheid in huis), dan wil ik op zoek naar een geschikte adsorptie ontvochtiger voor in het kanaal. Ik heb nl. begrepen dat deze energiezuinig hun werk doen en ook best wel droge lucht kunnen produceren (t.o.v. hun condenserende tegenhangers). Maar zijn ze al gebruikelijk / betaalbaar voor in een woning-WTW-kanaal?

Google levert me wel vrij snel een plaatje van iets kleins: https://cndarcdn.scdn3.se...720/520/0/da-160-2019.jpg (dit is een Condair). Maar op die website verder geen info - zelfs de catalogus zit achter een wachtwoord..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fullpower
Gwaihir schreef op maandag 17 augustus 2020 @ 14:04:

Hoezo blijken die kanaalkoelers (Optie 2 uit TS) niet effectief? Ik wil eerlijk gezegd ook met zoiets beginnen. Ik vind over die CWK-160-H-D varianten gek genoeg helemaal niets over hun (in)effectiviteit - geen prestatie info.

Denk zelf aan deze: https://www.zehnder.nl/climateswitch/comfofond-l-q . Prijzig, maar lijkt wel effectief z'n ding te doen. Of mis ik dan iets?

Blijkt dat nog onvoldoende (want inderdaad, warmtepomp koelt ook, dus hoge luchtvochtigheid in huis), dan wil ik op zoek naar een geschikte adsorptie ontvochtiger voor in het kanaal. Ik heb nl. begrepen dat deze energiezuinig hun werk doen en ook best wel droge lucht kunnen produceren (t.o.v. hun condenserende tegenhangers). Maar zijn ze al gebruikelijk / betaalbaar voor in een woning-WTW-kanaal?

Google levert me wel vrij snel een plaatje van iets kleins: https://cndarcdn.scdn3.se...720/520/0/da-160-2019.jpg (dit is een Condair). Maar op die website verder geen info - zelfs de catalogus zit achter een wachtwoord..
Die kanaalkoeles hebben vrij lage watertemperatuur nodig voor wat effect. Hier is een calculator te vinden:

http://inatherm.veab.com/en-US/Calculation/Index/CWK/HC

Wat uit simulaties blijkt is dat ik met een watertemperatuur van 16c een dauwpunt van minimaal 19c kan bereiken. Dus dan heb ik nog steeds condensatie als ik diezelfde 16c ook gebruik voor de convectors. Met water van 7 of 12c werkt het natuurlijk veel beter. Maar dat heb ik niet. :)

Ik begreep dat zo'n adsorpsie ontvochtiger goed werkt bij lage ruimtetemperaturen en dat condenserende typen beter bij warmte/vochtige lucht werken. Daarom heb ik besloten iets te bouwen op basis van compressor oplossing. Om niet te verzanden in allerlei koeltechnische handelingen maak ik gebruik van het binnenwerk van een standaard ontvochtiger.

Waar ik wel tegenaan liep is dat je goed moet kijken hoeveel luchtdebiet een apparaat nodig heeft. Zo zijn er ontvochtigers die tot 30 of zelfs 40 liter per dag kunnen ontvochtigen. Maar deze hebben heel veel lucht nodig; soms wel 350m3/u of meer. Het door mijn gebruikte type heeft aan 150m3 per uur genoeg, en komt overeen met het standaard luchtdebiet van onze WTW.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
@Fullpower Ja, daarom denk ik dat die Zehnder het wellicht wat beter doet; specifieker op dit scenario gemaakt.

Kan niet enorm met die calculator overweg, maar zie inderdaad dat de RH erg hoog blijft / wordt aan de uitgang (bij water van 15 graden, wat ik heb.) Valt me tegen en zal me van die Zehnder dan waarschijnlijk ook wel tegenvallen. (Maar 'ns naar data op zoek..)

Mijn vader heeft (portable, in z'n kelder) zo'n ontvochtiger met compressor. In feite zijn 't gewoon airco's waarvan je het koeleffect compleet weggooit. Erg energieverslindend dus. Zou ik graag vermijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwerius
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 04-06 10:47
Bedenk wel, dat die adsorptiedrogers een vrij hoog elektrisch vermogen vragen. Een droger op basis van koeling via een WP vraagt veel minder vermogen.

Zwerius Kriegsman

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fullpower
Zwerius schreef op maandag 17 augustus 2020 @ 20:24:
Bedenk wel, dat die adsorptiedrogers een vrij hoog elektrisch vermogen vragen. Een droger op basis van koeling via een WP vraagt veel minder vermogen.
De luchtontvochtiger ansich neemt 350Watt uit het net. Dat wordt in de condensor gedissipeerd. Maar de latente warmte (condensatie warmte in de verdamper) wordt ook door de condensor gedissipeerd. Dus totale extra warmtelast in huis neemt met 350 tot 1000Watt toe. Die extra warmte moet natuurlijk wel weer weggekoeld worden. Met een COP van 4 komt dit neer op max. 250Watt. Dus het luchtontvochtigen doet maximaal zo'n 600Watt.

Ik denk idd dat het opgenomen vermogen van zo'n adsorptiedroger hoger is, bij dezelfde ontvochtiging: ik zie bijv. 620Watt voor 8 liter per dag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• buiter
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22:37
Gwaihir schreef op maandag 17 augustus 2020 @ 14:04:

Is dat niet hetzelfde als een aardpijp?
https://www.nulwoning.nl/aardpijp/

Topic: [Ervaringen] Aardwarmtewisselaar icm balansventilatie

[ Voor 6% gewijzigd door buiter op 17-08-2020 22:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Nee, de aardpijp is exact wat de naam al onthult: een ondergrondse pijp/ventilatiekanaal waardoor je buitenlucht aanzuigt.

Hier komt geen warmtewisselaar aan te pas zoals voor de comfofond. Paul heeft geloof ik ook zon optionele module, je moet er 100 tyleen op een meter of wat diep voor ingraven, dat water circuleert dan door de warmtewisselaar/kanaalkoeler voor de wtw box.

Maar als je al een wwwp of nog beter lwwp (lagere aanvoertemp mogelijk) dan is enkel kanaalkoeler voldoende voor tzelfde effect.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• consolefreak
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 16:12
Fullpower schreef op vrijdag 10 juli 2020 @ 14:11:
[...]
Ik ben bezig een luchtontvochtiger van Trotec te demonteren, zodat ik alleen het stuk met verdamper, condensor en compressor overhoud. Daar wil ik een luchtdichte doos omheen timmeren met twee 160mm flensen. En die in serie met het toevoerkanaal plaatsen. Ik ben benieuwd wat het doet.
Interessante exercitie ;), houd je ons op de hoogte met foto's? Zelf overwoog ik om een flink bedrag te investeren in airco's voor het hele huis, maar eigenlijk is dat best raar als ik nog een l/w wp wil gaan installeren. Ik heb al convectoren hangen en eventueel een WTW installeren is een mogelijkheid. Als ik daarmee kan ontvochtigen dan zou dat heel mooi samen vallen :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
Fullpower schreef op maandag 17 augustus 2020 @ 20:44:
Ik denk idd dat het opgenomen vermogen van zo'n adsorptiedroger hoger is, bij dezelfde ontvochtiging: ik zie bijv. 620Watt voor 8 liter per dag.
Bedankt voor de reacties. Zal er t.z.t. eens grondig in duiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
@buiter
Nee, maar zo ben ik er wel op gekomen. Ik wilde graag zo'n aardpijp; prachtig passief ding. Maar hoe leuk dat ook is voor nieuwbouw, in een ingerichte tuin / op een ingericht erf, graaf je dat niet zo even in.
bbbrumbrum schreef op maandag 17 augustus 2020 @ 22:41:
[...]
Paul heeft geloof ik ook zon optionele module, je moet er 100 tyleen op een meter of wat diep voor ingraven, dat water circuleert dan door de warmtewisselaar/kanaalkoeler voor de wtw box.
Hmm.. ik zou dus niet specifiek hiervoor een 100 meter tyleen gaan ingraven; als je dat zo makkelijk kunt, kun je ook een aardpijp maken. Deze bodemwarmtewisselaar is naar mijn mening juist handig als je al een (voldoende ruime) bron voor je W/W WP hebt / toch net laat aanleggen.
Maar als je al een wwwp of nog beter lwwp (lagere aanvoertemp mogelijk) dan is enkel kanaalkoeler voldoende voor tzelfde effect.
Hier snap ik je niet. A.) Dit is toch een kanaalkoeler - van een specifiek type: ingebouwde pomp? B.) Via een L/W WP is het actieve koeling en heb je een flink hoger energieverbruik. Ja, je kunt lager, maar dat komt met een prijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fullpower
consolefreak schreef op maandag 17 augustus 2020 @ 23:15:
[...]

Interessante exercitie ;), houd je ons op de hoogte met foto's? Zelf overwoog ik om een flink bedrag te investeren in airco's voor het hele huis, maar eigenlijk is dat best raar als ik nog een l/w wp wil gaan installeren. Ik heb al convectoren hangen en eventueel een WTW installeren is een mogelijkheid. Als ik daarmee kan ontvochtigen dan zou dat heel mooi samen vallen :o
Ik ben ook benieuwd wat de resultaten zullen zijn; zal nog wel ff duren voor het klaar is, maar ik ga het zeker hier posten!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dirk.verbeek
@Fullpower Wat zijn je resultaten tot nu toe?
Ik heb een oude bouwdroger gekocht die ik ga ombouwen tot kanaaldroger. Alle kanaal drogers die ik heb gevonden en voldoende liter per dag doen hebben gelijk 850m3 fan en dat is een beetje overdreven.
Daarbij wil ik met een Arduino boardje een besturing hiervoor bouwen.
Ik hou jullie op de hoogte als ik vooruitgang heb geboekt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fullpower
dirk.verbeek schreef op vrijdag 2 oktober 2020 @ 07:30:
Ik heb een oude bouwdroger gekocht die ik ga ombouwen tot kanaaldroger. Alle kanaal drogers die ik heb gevonden en voldoende liter per dag doen hebben gelijk 850m3 fan en dat is een beetje overdreven.
Nog geen resultaten; maar apparaat is wel bijna klaar. Meer dan 150m3/u krijg niet door de ventilatie. Dus op dit standaard debiet heb ik de luchtontvochtiger uitgekozen. Hij komt in serie met de WTW aanvoer naar de woning toe. Zodat de verdamper niet te koud wordt en de consensor voldoende gekoeld kan worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dirk.verbeek
Heb jij een berekening gemaakt hoe groot het koeloppervlakte moet zijn?
Ikheb nu een bouwdroger die 88l/24uur doet. Maar dat is bij 850m3 en 32 graden en 85% luchtvochtigheid. Echter heb ik maar 280m3 maar wel 100% luchtvochtigheid op 27 a 26 na de wtw unit als het buiten 32graden is. Alles boven de 100% is al weg in de wtw.
Dus geen idee of hij dan meer of minder dan die 88liter doet.
Hopelijk bevriest hij niet continu. Want dan draait hij weinig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fullpower
dirk.verbeek schreef op zondag 4 oktober 2020 @ 20:46:
Heb jij een berekening gemaakt hoe groot het koeloppervlakte moet zijn?
Ikheb nu een bouwdroger die 88l/24uur doet. Maar dat is bij 850m3 en 32 graden en 85% luchtvochtigheid. Echter heb ik maar 280m3 maar wel 100% luchtvochtigheid op 27 a 26 na de wtw unit als het buiten 32graden is. Alles boven de 100% is al weg in de wtw.
Dus geen idee of hij dan meer of minder dan die 88liter doet.
Hopelijk bevriest hij niet continu. Want dan draait hij weinig.
Ik heb er wel wat aan gerekend. Qua debiet heb ik een droger die standaard 150 tot 180m3/h lucht verplaatst. Mijn gedachte is dat als ik dit debiet haal, het koelcircuit met hetzelfde debiet werkt als waar hij voor gemaakt is. Volgens spec kan dat ding dan 24liter vocht per dag verwijderen. Dit idd bij 32c en 85% rv. Maar als het dauwpunt altijd onder 14c kan houden, dan is het voor mij goed.

Mijn WTW ontvochtigd eigenlijk in de zomer nagenoeg niet. De lucht uit de woning is ca. 25c. En dat is ruim boven het dauwpunt van de binnenkomende lucht. Als het erg benauwd en warm is, wil het dauwpunt wel eens 23c, maat dat gebeurd maar heel af en toe.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Fullpower
Hier zijn wat foto's van mijn DIY kanaal luchtontvochtiger:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/J37pDS-Bfe_cIDZJ7U1a3-A0b8g=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qsEIvJz3vodHpuyiNagCizxD.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EU8N6BVhJTFmQF-1jLitGhwUDQA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tSDtAKV7IaQcsPLyxkaahzZs.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pqNTN4SiCbkMHssoOnjVyJy-J6Q=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sNH172NQrFhEtuleiEc3640w.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iQr2lT_pWCoLXLzIp9de1mXZbYI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Vgt8F6mFTLlZGpWqWLPXQnR4.jpg?f=fotoalbum_large

Ik heb de oorspronkelijke luchtontvochtiger helemaal trillingsvrij in de behuizing gemonteerd. De behuizing zelf staat op rubberen afstandshouders. Verder heb ik de luchtontvochtiger met een flexibele lucht slang aangesloten. Het geluid van de compressor is nu niet via de luchtkanalen hoorbaar.

Verder moet de kast goed luchtdicht gemaakt worden en mogen ingang en uitgang elkaar niet zien, zodat alle lucht door de verdamper / condensor gaat, en er geen lucht vanuit de ventilatie lekt. Aan de ingang heb ik een extra filter geplaatst, zodat er geen vuil in de verdamper kan komen.

Ik moest de fan van de WTW op stand 2 iets harder laten draaien om het extra drukverlies in het kanaal te compenseren. De WTW moest minimaal op stand 2 staan; op stand 1 bevriest de verdamper (te laag luchtdebiet).

Gisteren heb ik de ontvochtiger een tijdje laten draaien. De verdamper werd 3 tot 5 graden en de condensor 31 graden. De temperatuur van de lucht uit de WTW van zo'n 20 graden. De compressor heeft vermogen van 250Watt elektrisch. De verdamper was wat aan de koude kant, maar als de inkomende lucht in de zomer warmer en vochtiger is zal hij minder koud worden.

Al met al tevreden over de eerste resultaten; nu maar afwachten wat hij komende zomer gaat doen! Of de luchtvochtigheid in huis lager blijft, zodat er beter gekoeld kan worden met de warmtepomp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dirk.verbeek
@Fullpower Dat ziet er goed uit. d:)b Hoe stuur jij hem aan? Doe je dat aan de hand van de luchtvochtigheid die binnenkomt of zet je hem zelf aan en uit?
Ik ben momenteel bezig met het ontwerpen van een plaatstalen behuizing van RVS. Hopelijk over een paar weken de eerste plaatjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fullpower
dirk.verbeek schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 15:16:
@Fullpower Dat ziet er goed uit. d:)b Hoe stuur jij hem aan? Doe je dat aan de hand van de luchtvochtigheid die binnenkomt of zet je hem zelf aan en uit?
Ik ben momenteel bezig met het ontwerpen van een plaatstalen behuizing van RVS. Hopelijk over een paar weken de eerste plaatjes.
Ik heb er een hygrostaat, thermostaat en tijdklok in zitten, dus ik zou hem automatisch kunnen aansturen op basis van binnenkomende lucht. Als alle drie voorwaarden actief zijn, start de compressor. Maar omdat de ventilatie altijd op stand 2 of 3 moet staan, denk ik dat ik hem handmatig in en uitschakel. Misschien dat ik nog een koppeling met de standen schakelaar van de WTW maak, zodat hij niet kan draaien op stand 1.

Edit: inmiddels een draadje van de WTW standenschakelaar via een relais naar de ontvochtiger gelegd: kan nu alleen ontvochtigen op stand 2.

Ik denk dat het pas weer juli / augustus wordt voordat hij echt nuttig is. Afgelopen zomer was het in mei / juni vaak nog droog genoeg. Vooral augustus is vaak vies benauwd.

[ Voor 6% gewijzigd door Fullpower op 30-10-2020 14:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fullpower
dirk.verbeek schreef op vrijdag 2 oktober 2020 @ 07:30:
Hoeveel luchtdebiet heb jij nodig voor je WTW? Ikzelf zit qua geluid wel bij 150m3/u aan de max. Die luchtontvochtiger die ik heb werkt standaard met zo'n 150 tot 180m3/u (min/max ventilator stand). Dit debiet kan ik halen. Bij minder gaat het niet goed, dat had ik ook wel verwacht. Dat debiet komt dus wel een beetje nauw.

Op de laagste WTW stand is het drukverlies in de luchtontvochtiger gering. Ik moest de WTW fan in deze stand een paar procent hoger zetten. Op stand 2 moest ik de fan 20% hoger in stellen. Drukverlies gaat met het kwadraat van het debiet. Bij 100m3/u schat ik het drukverlies op 50Pa.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fullpower
Foutje: quote ipv edit...

[ Voor 185% gewijzigd door Fullpower op 30-04-2021 17:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lithoijen
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 19:59
Interessant onderwerp en ontwerp! @Fullpower welk model luchtdroger heb je gebruikt om je wtw luchtdroger te maken? Ziet er netjes uit trouwens! Als ik even snel reken dan heb je nog al wat capaciteit nodig. Als ik correct ben dan dien je bij een temperatuur van 35 graden en een luchtvochtigheid van 100% al bijna 75 liter per dag af te vangen wil je zonder condens kunnen terugkoelen met een vloer temperatuur van 16 graden celsius.

Nu zal de vloer niet snel 16 graden worden (is ook niet comfortabel) en de luchtvochtigheid meestal niet 100% zijn, maar het blijven best flinke hoeveelheden. Ik kom (op bouwdrogers na) niet veel modellen tegen met deze capaciteit.

Ik hoor heel graag hoe het bevalt, maar daarvoor zal ik nog wel een paar maandjes geduld moeten hebben schat ik zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fullpower
lithoijen schreef op zondag 30 mei 2021 @ 17:25:
Interessant onderwerp en ontwerp! @Fullpower welk model luchtdroger heb je gebruikt om je wtw luchtdroger te maken? Ziet er netjes uit trouwens! Als ik even snel reken dan heb je nog al wat capaciteit nodig. Als ik correct ben dan dien je bij een temperatuur van 35 graden en een luchtvochtigheid van 100% al bijna 75 liter per dag af te vangen wil je zonder condens kunnen terugkoelen met een vloer temperatuur van 16 graden celsius.

Nu zal de vloer niet snel 16 graden worden (is ook niet comfortabel) en de luchtvochtigheid meestal niet 100% zijn, maar het blijven best flinke hoeveelheden. Ik kom (op bouwdrogers na) niet veel modellen tegen met deze capaciteit.

Ik hoor heel graag hoe het bevalt, maar daarvoor zal ik nog wel een paar maandjes geduld moeten hebben schat ik zo.
Ik heb het gebouwd op basis van een Trotec luchtontvochtiger (TTK71) van marktplaats. De ze is met R134a koelmiddel.

Afhankelijk van het dauwpunt van de lucht buiten kan er redelijk wat vocht afgevoerd moeten worden. 35c en een RV van 100% komt (hier) nooit voor. Dan heb je een dauwpunt van 35c. Uit data van het KNMI blijkt dat een dauwpunt buiten van 22c al zeldzaam is; bijvoorbeeld als er een onweersbui op komst is. Meestal is het dauwpunt onder de 18c. Maar een 10 tot 15 liter per dag zou hij wel moeten kunnen doen. Doel is om het dauwpunt onder de 15 á 16 graden te houden.

In de toepassing zoals ik die heb moet de ontvochtiger ook niet te groot zijn. Die apparaten hebben vaak een flink lucht debiet nodig. Ik wilde de ingebouwde fan niet meer gebruiken. Ik heb de inblaasventilator van de WTW wat harder laten draaien. Dan kan ik 150m3/u halen. Meer geeft in onze woning toch teveel geluid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lithoijen
@Fullpower 100% is inderdaad wat overdreven. Maar bij een luchtvochtigheid van 80% bij 35 graden moet je nog steeds ca 20l water per dag zien af te voeren wil je veilig tot 16 graden kunnen gaan. Maar een vlugge google actie lijkt te bevestigen dat je apparaat dat haalt. Goed gedimensioneerd! Heb je ook een bypass zodat je buiten de zomer niet de onnodige weerstand van de droger hebt?
Ik ben heel benieuwd hoe de zelfbouw oplossing gaat bevallen.

Nog wel een andere vraag: Zou het nog haalbaar zijn om de condensor in de retourlucht (na de wtw) in te bouwen? Dan koel je meteen, ik weet dat je daar je warmtepomp/vloerverwarming voor hebt, maar het lijkt me energie technisch wel handig, de lucht had je namelijk al gekoeld om het vocht er uit te krijgen.
Eventuele pijnpunten die ik me kan voorstellen: De retourlucht wordt misschien wel erg warm als de droger daar zijn overtollige warmte kwijt moet, slecht voor het rendement en ik weet niet of de unit dat trekt. Condens in je kanalen zou mee moeten vallen, de lucht en kanalen zou door de omgeving genoeg moeten opwarmen om condens tegen te gaan.

Het is wel aanstekelijk, ik merk dat ik marktplaats al aan het afstruinen ben terwijl ik nog helemaal geen tijd voor dergelijk project heb (eerst mijn huis maar eens afbouwen)

[ Voor 11% gewijzigd door lithoijen op 30-05-2021 19:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
@lithoijen Het pijnpunt lijkt mij dat je daarvoor het koelmiddelcircuit van de ontvochtiger los zou moeten trekken. Lijkt me eigenlijk niet haalbaar.

Wellicht kan dit als je als uitgangspunt een airco neemt? Met een split airco kan het zeker, maar ook dan heb je specialistische hulp nodig voor dit deel. Maar misschien leent ook de een of andere mobiele airco zich ervoor? (Die gooien de lucht er al twee kanten uit. Ook twee losse kanten erin is dan nog je uitdaging.) En wellicht zitten juist die kleine units in het gewenste luchtdebiet?

(Zo split verkoopt Zehnder 'm ook kant en klaar, https://www.zehnder.nl/cl...l-q#aangename-temperatuur . Ben je 3700 euro verder..)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lithoijen
@Gwaihir Dan vind ik het knutselwerk van @Fullpower toch wat simpatieker. Je zou zeggen dat er een markt voor is, zeker nu warmtepompen wat ingeburgerd raken. Dat er nog geen fabrikant een kant en klaar oplossing aanbied voor en redelijk prijs snap ik eigenlijk niet. Echt een gat in de markt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
@lithoijen Een aftermarket unit, bedoel je, voor wie al WTW heeft en later ontvochtiging (en / of extra koeling) toe wil voegen?

Met die focus op ontvochtiging lijkt het eigenlijk alleen interessant voor wie óók koelt met de VVW op een warmtepomp. En wellicht zit je dan al in een markt zit waar prijs en gemak van installatie zo belangrijk zijn dat je toch bij dit soort units beland? (Ik loop er niet warm voor. In een zuster-topic al eens besproken. Sowieso veel meer op koelen dan ontvochtigen gericht.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lithoijen
@Gwaihir Ik heb die discussie op een afstandje gevolgd en deel je conclusie over de homevap koeler. Maar door het gebrek aan betaalbare aftermarket units is de oplossing van @Fullpower nog interessanter. Ik ben dan ook heel benieuwd naar zijn ervaringen tzt.

Zo'n zelfbouwoplossing heeft waarschijnlijk een veel betere prijs en kan een leuk project zijn. Bovendien werkt het waarschijnlijk veel beter dan zo'n homevap. Alleen moet ik dan nog wat bedenken voor de afvoer van het condenswater. Ik heb geen afvoer in de directe nabijheid van de wtw (ik heb een wtw met entropie warmtewisselaar). Ik kijk eerst eens een zomertje aan in hoeverre de warmtepomp mijn huis koel kan houden zonder extra maatregelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phicoh
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 22:29
Gwaihir schreef op maandag 31 mei 2021 @ 09:50:

Met die focus op ontvochtiging lijkt het eigenlijk alleen interessant voor wie óók koelt met de VVW op een warmtepomp. En wellicht zit je dan al in een markt zit waar prijs en gemak van installatie zo belangrijk zijn dat je toch bij dit soort units beland? (Ik loop er niet warm voor. In een zuster-topic al eens besproken. Sowieso veel meer op koelen dan ontvochtigen gericht.)
Een beetje WTW heeft natuurlijk al een by-pass, dus temperatuur regeling zit er al in. Hoe zou mooi zijn als de WTW ook kan ontvuchtigen en dus de RV regelt. Technisch zal een buitenunit die koude lucht met een lage RV levert waarschijnlijk de meest simpele oplossing zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
lithoijen schreef op maandag 31 mei 2021 @ 10:29:
(ik heb een wtw met entropie warmtewisselaar).
Dan valt die evap al af; die zou je huis bevochtigen.

Even voor de duidelijkheid: ik kan me je keuze prima voorstellen. Ik probeer je niet van gedachten te veranderen, maar neem slechts de (on)mogelijkheden zo'n beetje met je door omdat je daarnaar vroeg.

En dat zo'n unit EUR 3700 kost (ok, wel met airco dan..) geeft m.i. enerzijds aan dat er echt te besparen valt met een leuk project en anderzijds dat je er ook niet al te licht over moet denken. Begeeft zo'n ding van Marktplaats het bijv. vrij snel, dan moet je wel bereid zijn (geheel of gedeeltelijk) opnieuw te beginnen. Petje af voor @Fullpower's mooie werk en het delen van de info :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
phicoh schreef op maandag 31 mei 2021 @ 12:59:
Een beetje WTW heeft natuurlijk al een by-pass, dus temperatuur regeling zit er al in. Hoe zou mooi zijn als de WTW ook kan ontvuchtigen en dus de RV regelt. Technisch zal een buitenunit die koude lucht met een lage RV levert waarschijnlijk de meest simpele oplossing zijn.
Ik weet niet of er WTWs zijn die out-of-the-box de keuze om de bypass te openen mede op luchtvochtigheid baseren. Speelt natuurlijk ook alleen indien er anders vochtuitwisseling plaatsvindt.

Zomernachtkoeling is, voor zover mogelijk, altijd leuk. Maar is die lucht zo droog dan? Ik nam aan dat er in absolute zin zo'n beetje hetzelfde in zit als overdag en dat we dus dauw hebben omdat 't op een gegeven moment 100% RV nadert / overtreft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• phicoh
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 22:29
Gwaihir schreef op maandag 31 mei 2021 @ 13:09:
[...]

Ik weet niet of er WTWs zijn die out-of-the-box de keuze om de bypass te openen mede op luchtvochtigheid baseren. Speelt natuurlijk ook alleen indien er anders vochtuitwisseling plaatsvindt.

Zomernachtkoeling is, voor zover mogelijk, altijd leuk. Maar is die lucht zo droog dan? Ik nam aan dat er in absolute zin zo'n beetje hetzelfde in zit als overdag en dat we dus dauw hebben omdat 't op een gegeven moment 100% RV nadert / overtreft.
Het lijkt me dat alle manieren van koelen zonder 'airco' in Nederland in de late zomer tot een te hoge RV leiden. Dat geldt natuurlijk ook voor warmtenetten die ook kunen koelen.

Maar ik denk dat balansventilatie maar een vrij kleine 'airco' nodig heeft om de RV te verlagen. Tenslotte wordt een groot deel van de warme afgevoerd door de vloerverwarming.

De by-pass heeft natuurlijk wel zin aan het begin van het seizoen. Dan is het dauwpunt 's nachts behoorlijk laag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fullpower
lithoijen schreef op zondag 30 mei 2021 @ 19:36:
@Fullpower
Nog wel een andere vraag: Zou het nog haalbaar zijn om de condensor in de retourlucht (na de wtw) in te bouwen? Dan koel je meteen, ik weet dat je daar je warmtepomp/vloerverwarming voor hebt, maar het lijkt me energie technisch wel handig, de lucht had je namelijk al gekoeld om het vocht er uit te krijgen.
Eventuele pijnpunten die ik me kan voorstellen: De retourlucht wordt misschien wel erg warm als de droger daar zijn overtollige warmte kwijt moet, slecht voor het rendement en ik weet niet of de unit dat trekt. Condens in je kanalen zou mee moeten vallen, de lucht en kanalen zou door de omgeving genoeg moeten opwarmen om condens tegen te gaan.

Het is wel aanstekelijk, ik merk dat ik marktplaats al aan het afstruinen ben terwijl ik nog helemaal geen tijd voor dergelijk project heb (eerst mijn huis maar eens afbouwen)
Het beste is sowieso om de condensor niet achter de verdamper te hebben, zoals bij (deze) luchtontvochtiger. De warmte van de condensor komt in de woning terecht. En dat moet ook weer wegekoeld worden. Wat beter is: condensor buiten of in de retour na de WTW... maakt denk ik niet zo veel uit. Na de WTW heeft de uitgeblazen lucht ongeveer de temperatuur van buiten. In de retour vóór de WTW zou de ingeblazen lucht weer meer opwarmen...

Een mooie oplossing zou zijn om de condensor te koelen met het water van de L/W warmtepomp. Die heeft hier namelijk genoeg koelvermogen. Maar dan moet het koelcircuit van de ontvochtiger aangepast worden. En dat was niet mijn bedoeling :)

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Fullpower
De eerste resultaten van de luchtontvochtiger:

Als het dauwpunt buiten rond de 19c ligt, dan weet de luchtontvochtiger het dauwpunt in huis tussen de 15 en 16c te houden, dus een graad of 3 á 4 dauwpunt verlaging. In de keuken is het dauwpunt altijd wat hoger.

Vorige week donderdag en vrijdag lag het dauwpunt buiten hier op 20 á 21c. Dan zie ik dat het dauwpunt van de ingeblazen lucht door de WTW langzaam wat oploopt, waardoor ook langzaam het dauwpunt in huis wat oploopt.

Al met al kan ik nu de meeste tijd koelen met een aanvoertemperatuur van 15c. Bij hele vochtige lucht buiten moest ik terug naar 16c. Maar dat is al een hele vooruitgang ten opzichte van de situatie zonder luchtontvochtiger, waarbij de aanvoertemperatuur flink omhoog moest naar 19 á 20c, en dan doen de convectoren niet zoveel meer, en kan er niet meer gekoeld worden vanwege te weinig afgifte (warmte opname). De warmtepomp gaat dan pendelen.

De 'overall' COP voor het koelen gaat wel wat omlaag, als het energieverbruik voor de luchtontvochtiger bij het verbruik van de warmtepomp op wordt geteld. De luchtontvochtiger zorgt voor een toename van het energie verbruik voor koelen met 3kWh per dag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oort
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 06-03-2024
Hoi, sorry als ik dit topic hack, maar weet niet of mijn vraag een nieuw topic waard is.

Ik ben bezig met het ontwerp van de installatie van mijn nieuw te bouwen woning. Hierin komt een wwwp met grondbron. Voor een stukje topkoeling wil ik een kanaalkoeler plaatsen.

In eerste instantie was het idee om dit net als bij de vloerverwarming de cv zijde hiervoor te gebruiken, maar rv en condens blijven wellicht een punt van aandacht.

Om de lucht te ontvochtigen kwam ik op het idee om de koeler rechtstreeks op de bron aan te sluiten om dieper te kunnen koelen en daarna weer op te warmen. Nu wil ik de kanaalkoeler aansluiten op de luchtinlaat en de buitenlucht terugkoelen naar bijvoorbeeld 12 graden en de WTW gebruiken om deze weer op te warmen zodat je 18 tot 20 graden lucht inblaast met een redelijke rv.

Heeft iemand hier ervaring mee of zijn er bezwaren waar ik rekening mee moet houden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
Oort schreef op zaterdag 14 augustus 2021 @ 21:47:
Hoi, sorry als ik dit topic hack, maar weet niet of mijn vraag een nieuw topic waard is.
Ligt eraan of je 't door leest of wilt dat we opnieuw beginnen? ;).

We hebben 't hier uitvoerig over in de paar pagina's. Ik wil nl. ook zoiets.

- Tenzij je actief gaat koelen (met de compressor), vind je inderdaad de koelste bron als je de bron zelf pakt

- Je komt niet naar 12 graden, want je bron zal al warmer zijn (reken met zo'n 15 graden). Helaas wordt je RV plaatje dus nog niet echt fraai.

- Je stelt voor een kanaalkoeler te plaatsen vóór je inlaatfilter. Daar zal je ook iets op moeten verzinnen.

- Je kunt de inlaatlucht hiermee 's winters ook voorverwarmen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oort
Ligt eraan of je 't door leest of wilt dat we opnieuw beginnen? ;).

We hebben 't hier uitvoerig over in de paar pagina's. Ik wil nl. ook zoiets.
Had het topic inderdaad doorgelezen en nog een paar andere. Was deze toepassing nog niet tegengekomen. Maar dit topic leek mij het meest relevant met mijn situatie inderdaad.

Verder ging het vooral over de homevap, ben ik niet direct van gecharmeerd. Fancoils schieten vooralsnog hun doel voorbij, maar die kan ik later evt eenvoudig toepassen op bijvoorbeeld de slaapkamers.

Had gedacht dat de bron wat koeler zou zijn, maar dat geldt natuurlijk vooral na het stookseizoen.

Als ik het zo lees ben ik waarschijnlijk toch beter af om de kanaalkoeler in de toevoer achter de wtw te plaatsen en niet te ver terug te koelen. Als mijn inblaaslucht rond de 21 a 22 graden kan blijven ben ik al tevreden.

Het gaat mij puur om oververhitting in de zomer te voorkomen, de vloerverwarming en zonwering zullen de grootste invloed hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
Oort schreef op zondag 15 augustus 2021 @ 19:20:
[...]

Had het topic inderdaad doorgelezen en nog een paar andere. Was deze toepassing nog niet tegengekomen. Maar dit topic leek mij het meest relevant met mijn situatie inderdaad.
Dan lees je eroverheen, want de helft van pagina twee gaat erover en de besproken ComfoFond is een kanaalkoeler / voorverwarmer specifiek voor dit doel. (En hoewel het uitpuzzelen van de WTW hier totaal niet op schiet, hoorde ik een specialist al over een concurrent die nog een slag beter zou zijn.. wordt vervolgd.)
Als ik het zo lees ben ik waarschijnlijk toch beter af om de kanaalkoeler in de toevoer achter de wtw te plaatsen [..]

Het gaat mij puur om oververhitting in de zomer te voorkomen, de vloerverwarming en zonwering zullen de grootste invloed hebben.
Ik pieker daar niet over: elk beetje (extra) ontvochtiging is iets, want de koeling zelf doet de WP wel. En voorverwarmen in de winter is m.i. even belangrijk, vooral als het zo koud is dat anders de elektrische voorverwarming van je WTW aan slaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oort
Dan lees je eroverheen, want de helft van pagina twee gaat erover en de besproken ComfoFond is een kanaalkoeler / voorverwarmer specifiek voor dit doel.
Daar ben ik inderdaad vluchtig overheen gegaan. Ik dacht dat dat specifiek over zehnder ging, die site wel bekeken een paar dagen terug.

De installateur heeft een brink-flair WTW aangeboden, dankzij de bouwvak heb ik behalve de aanbieding geen details gekregen, als ik naar de debieten kijk, neem ik aan dat het de 400m3 versie is.

Contact gehad met Brink, maar zij bieden geen WTW koeling aan ivm condens. Ze hebben wel een Elan 4, een dure koeler die eigenlijk is bedoeld als hoofdverwarming en koeling, waar een wtw een toevoeging op is.

Voor de helft van de prijs heb je een inatherm cwk voor 200 mm kanaal. Ik had de rekentool waarnaar verwezen wordt ook al gebruikt. Omdat ik naar ervaringen zocht kwam ik hier uit. Die zijn er bljjkbaar nog niet veel.

Het voorkoelen en -verwarmen spreekt mij ook echt wel aan, ik kan een filter plaatsen voor de koeler.

Misschien heb ik daar ook overheen gelezen, maar wat ga jij toepassen en hoe?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
Oort schreef op zondag 15 augustus 2021 @ 20:55:
Misschien heb ik daar ook overheen gelezen, maar wat ga jij toepassen en hoe?
Die Zehnder staat nog altijd in in 't plan, maar da's nog een plan 'in potlood', waarop dit jaar helaas nog weinig voortgang gemaakt. Dan heb ik kanaalkoeler, filterhouder, pomp, en sturing ineens. Dat laatste omdat ik ook een Zehnder WTW verwacht (600m3), maar die sturing lijkt hoe dan ook een simpel aan / uit.

En dan zie ik wanneer de installatie draait wel of ik nog meer ontvochtiging wens (en misschien ook nog bevochtiging, in de winter).

[ Voor 11% gewijzigd door Gwaihir op 16-08-2021 08:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dirk.verbeek
Oort schreef op zondag 15 augustus 2021 @ 20:55:
[...]

De installateur heeft een brink-flair WTW aangeboden, dankzij de bouwvak heb ik behalve de aanbieding geen details gekregen, als ik naar de debieten kijk, neem ik aan dat het de 400m3 versie is.

Contact gehad met Brink, maar zij bieden geen WTW koeling aan ivm condens. Ze hebben wel een Elan 4, een dure koeler die eigenlijk is bedoeld als hoofdverwarming en koeling, waar een wtw een toevoeging op is.
Ik heb ook een Flair 400 van Brink en ook het probleem met vocht. Brink biedt hier geen oplossing voor zoals je zegt. Momenteel ben ik bezig met een actieve droog unit te ontwerpen en bouwen. Heb probleem met een actieve droger op een compressor is dat de flow van de Flair (elke wtw) te klein is om de warmte die de compressor in het systeem stopt weg te werken. De compressor, condensator en verdamper gaan namelijk al snel uit van 900m3 per uur.
Ik heb hier nu een ontwerp van gemaakt die een eigen kanaalventilator krijgt om het luchtdebiet te halen. Deze komt in het afvoerkanaal van de wtw. De droogunit zelf ga ik direct boven op de Flair plaatsen. Ik heb met Brink gesproken en zij zien geen punten die de Flair negatief zullen beïnvloeden.

Hier een plaatje van het ontwerp.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NZgsdRaVXR-LhaqDCUSHdjATK2o=/800x/filters:strip_exif()/f/image/XiX0eiHl3Jd3xoRlSW0qot8h.png?f=fotoalbum_large

• Fullpower
dirk.verbeek schreef op maandag 16 augustus 2021 @ 10:50:
[...]

Ik heb ook een Flair 400 van Brink en ook het probleem met vocht. Brink biedt hier geen oplossing voor zoals je zegt. Momenteel ben ik bezig met een actieve droog unit te ontwerpen en bouwen. Heb probleem met een actieve droger op een compressor is dat de flow van de Flair (elke wtw) te klein is om de warmte die de compressor in het systeem stopt weg te werken. De compressor, condensator en verdamper gaan namelijk al snel uit van 900m3 per uur.
Ik heb hier nu een ontwerp van gemaakt die een eigen kanaalventilator krijgt om het luchtdebiet te halen. Deze komt in het afvoerkanaal van de wtw. De droogunit zelf ga ik direct boven op de Flair plaatsen. Ik heb met Brink gesproken en zij zien geen punten die de Flair negatief zullen beïnvloeden.

Hier een plaatje van het ontwerp.
[Afbeelding]
900m3 per uur: dat is een flink debiet.😀.

Ik heb de configuratie hier nog een beetje aangepast. Ik vond het jammer dat de luchtverversing via de WTW naar zo'n 180m3/u moest als de luchtontvochtiger in werking is. Eigenlijk over-ventilatie. En die buitenlucht moet ook allemaal ontvochtigd worden.

Nu heb ik een extra fan (zo'n woonhuis ventilator voor mechanische afzuiging) en een filter erbij gezet, zodat er nu 100m3/h van buiten komt en 100m3/h wordt gerecirculeerd in huis. E.e.a. zo ingeregeld dat de luchtstromen door de WTW weer in balans zijn.

Dit heeft eental voordelen:
- WTW hoeft minder doen, die staat nu op 70% ipv 100%. Minder geluid.
- geen overventilatie meer.
- koellast tgv de ontvochtiger wat minder.
- lager dauwpunt in huis mogelijk.

• dirk.verbeek
Dat zelfde doe ik inderdaad ook met een by-pass klep in het ontwerp.
Hoeveel liter vocht moet jij per dag afvoeren?
Ik heb uitgerekend dat ik bij een buitentemperatuur van 30 graden met een luchtvochtigheid van 80% en een binnentemperatuur van 22 graden en 300m3/h verversing ongeveer 110 liter per etmaal moet wegdrogen. Dit bij een gezinssamenstelling van 4 personen. Dit is "worst case" in een "slechte" periode in de zomer. Zomer van 2020 was dat voor een paar weken zo.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fullpower
dirk.verbeek schreef op donderdag 16 september 2021 @ 15:48:
Dat zelfde doe ik inderdaad ook met een by-pass klep in het ontwerp.
Hoeveel liter vocht moet jij per dag afvoeren?
Ik heb uitgerekend dat ik bij een buitentemperatuur van 30 graden met een luchtvochtigheid van 80% en een binnentemperatuur van 22 graden en 300m3/h verversing ongeveer 110 liter per etmaal moet wegdrogen. Dit bij een gezinssamenstelling van 4 personen. Dit is "worst case" in een "slechte" periode in de zomer. Zomer van 2020 was dat voor een paar weken zo.
In theorie heb je gelijk en zou er worst case flink wat vocht afgevoerd moeten kunnen worden. Maar ik ben uitgegaan van een wat meer praktijk getal. Een dauwpunt van 22c komt al amper voor hier (volgens de data van het KNMI). Meestal blijft het wel onder een dauwpunt van 20c. (Dus 20c buiten met 100% RV).

Ik ontvochtig 100m3/u lucht van buiten, en recirculeer daarnaast nog 100m3/h. En dat gaat best goed, ook als de ontvochtiger alleen overdag draait. Zonder onze aanwezigheid gaat het dauwpunt in huis naar een graad of 15. Bij dauwpunt buiten van 19c á 20c. Maar zodra wij thuis zijn, loopt het wat op, naar dauwpunt 16c ongeveer. Wel ramen en deuren dichthouden.

En dat is prima om te koelen met 16c aanvoer. Meer ontvochtigen zou mooier/beter zijn, naar strikt noodzakelijk is het voor mij niet. Zo is het al een flink verschil met buiten, als het dauwpunt buiten hoog ligt. En: nu kán er gekoeld worden, terwijl dat zonder ontvochtiger niet kon.😁

• frennek
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 27-05 12:03
Zeer interessante oplossing voor een probleem wat steeds meer mensen zullen gaan krijgen. Ik ben ook van plan om in de toekomst flink te gaan koelen met mijn LTV CV systeem dmv vloer/wand/plafond verwarming.

Stel dat je de condenser zou kunnen scheiden van de verdamper, dat verwacht je dan aan luchttemperatuur te hebben na alleen de condenser? Je wilt natuurlijk condensatie problemen van de buitenkant van je buizen voorkomen, maar zou dit een serieus risico kunnen worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fullpower
frennek schreef op donderdag 30 september 2021 @ 16:31:
Zeer interessante oplossing voor een probleem wat steeds meer mensen zullen gaan krijgen. Ik ben ook van plan om in de toekomst flink te gaan koelen met mijn LTV CV systeem dmv vloer/wand/plafond verwarming.

Stel dat je de condenser zou kunnen scheiden van de verdamper, dat verwacht je dan aan luchttemperatuur te hebben na alleen de condenser? Je wilt natuurlijk condensatie problemen van de buitenkant van je buizen voorkomen, maar zou dit een serieus risico kunnen worden?
Meteen na de verdamper verwacht dat ik een luchttemperatuur van een graad of 13c met 100% RV. Bij de opstelling zoals ik die nu heb wordt deze lucht opgewarmd door de condensor, waardoor er geen kans op condensatie is op de spirobuizen. Ik vrees dat dat wel gebeurd als de koude lucht meteen de buis gaat. En dat ze uiteindelijk gaan roesten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 425306

Na het lezen van dit topic kwam ik toevallig ook dit tegen: Zehnder comfopost, deze koelt ook de lucht in WTW kanalen maar maakt gebruik van de WP. Lijkt mij een win win situatie voor diegenen die de WP ook gebruiken om te koelrn.

Toevallig hebben wij in onze nieuwbouwwoning de vloerverdeler langs de WTW staat, het ziet er naar uit dat we de comfopost begin volgend jaar gaan installeren!

https://www.installatiepr...atie/ventilatie/comfopost

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frennek
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 27-05 12:03
Anoniem: 425306 schreef op woensdag 1 december 2021 @ 10:46:
Na het lezen van dit topic kwam ik toevallig ook dit tegen: Zehnder comfopost, deze koelt ook de lucht in WTW kanalen maar maakt gebruik van de WP. Lijkt mij een win win situatie voor diegenen die de WP ook gebruiken om te koelrn.

Toevallig hebben wij in onze nieuwbouwwoning de vloerverdeler langs de WTW staat, het ziet er naar uit dat we de comfopost begin volgend jaar gaan installeren!

Weet wel dat je in dit geval alle aanvoerkanalen na deze unit thermisch moet isoleren, anders kan je een groot condensatieprobleem krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

frennek schreef op woensdag 1 december 2021 @ 10:51:
[...]

Weet wel dat je in dit geval alle aanvoerkanalen na deze unit thermisch moet isoleren, anders kan je een groot condensatieprobleem krijgen.
Bedoel je hiermee dan ook de kanalen die in het betonnen dek zijn verwerkt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 04-06 16:13
Anoniem: 425306 schreef op woensdag 1 december 2021 @ 10:57:
[...]

Bedoel je hiermee dan ook de kanalen die in het betonnen dek zijn verwerkt?
ja soms wel, soms niet.
(verstandig, ja voor de zekerheid om condens vorming tegen te gaan.)
het hangt een beetje af van de dikte van het beton (ook beton isoleert zij dat het erg slecht isoleert.).
en hoe koud je de lucht wil maken.

maar heb je ook al gekeken naar de comfofond?
https://www.123installati...nker-uitvoering-471310084
dat is eigenlijk een moderne Canadese pijp.
door een lus met water rond te pompen in de grond, kun je inkomende lucht een beetje koelen(zomer) of een beetje voor verwarmen(winter).
in de extremen kun je een COP van 50 halen, stuk beter als een warmtepomp, maar minder krachtig.
dit vervangt elektrisch bij stoken van een WTW en bespaart eigenlijk aardig wat stroom.
dus de koeling krijg je er dan gratis bij, grof weg haal je wel een 1,5kW verwarming en koeling.

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

migjes schreef op woensdag 1 december 2021 @ 11:52:
[...]

ja soms wel, soms niet.
(verstandig, ja voor de zekerheid om condens vorming tegen te gaan.)
het hangt een beetje af van de dikte van het beton (ook beton isoleert zij dat het erg slecht isoleert.).
en hoe koud je de lucht wil maken.

maar heb je ook al gekeken naar de comfofond?
https://www.123installati...nker-uitvoering-471310084
dat is eigenlijk een moderne Canadese pijp.
door een lus met water rond te pompen in de grond, kun je inkomende lucht een beetje koelen(zomer) of een beetje voor verwarmen(winter).
in de extremen kun je een COP van 50 halen, stuk beter als een warmtepomp, maar minder krachtig.
dit vervangt elektrisch bij stoken van een WTW en bespaart eigenlijk aardig wat stroom.
dus de koeling krijg je er dan gratis bij, grof weg haal je wel een 1,5kW verwarming en koeling.
Ziet er interessant uit! Maar zal bij ons niet lukken i.v.m. de liggen van WTW en de beperkte ruimte.
Ik denk dat de comfopost ook wat meer koel vermogen kan bieden op de warmste dagen van het jaar.

We hebben in de betonnen dekken gebruik gemaakt van kunstofslangen(Axis Vent Uniflex) alleen sommige verbindingsstukken naar de box verdeler zijn standaard wtw kanalen. Lijkt er op dat dit juist gunstig is m.b.t koele lucht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
Anoniem: 425306 schreef op woensdag 1 december 2021 @ 12:23:
[...]

Ziet er interessant uit! Maar zal bij ons niet lukken i.v.m. de liggen van WTW en de beperkte ruimte.
Ik denk dat de comfopost ook wat meer koel vermogen kan bieden op de warmste dagen van het jaar.

We hebben in de betonnen dekken gebruik gemaakt van kunstofslangen(Axis Vent Uniflex) alleen sommige verbindingsstukken naar de box verdeler zijn standaard wtw kanalen. Lijkt er op dat dit juist gunstig is m.b.t koele lucht.
de comfopost of de comfofond, het zal allemaal niet veel uit maken in vermogen.
je blijft maar beperkt kunnen koelen in je ventilatie lucht, dus zoveel warmte komt er niet door binnen.
zo groot is de aanvoer van die lucht nu ook weer niet.
je zou die lucht nog wel kunnen onder koelen (lager als 20 graden), maar dan krijg je weer condens verschijningen.
(een raam op zuid, waar je een screen voor laat zakken zal meer verkoeling geven.
of beter gezegd minder opwarmen dus koeler blijven, dit heeft meer nut als je ventilatie koeling.)

ik blaas zelf 2 graden lucht door een buis in een ruimte van 18 graden, en die buis heb ik simpel met een dekentje omwikkeld.
en dat geeft mij al 100% bescherming tegen condens, dus condens tegen gaan is helemaal niet moeilijk.
maar het is altijd heel slecht te schatten of dat in jouw geval ook zal doen, dat moet je gewoon proberen.
(loopt die buis ook door een plafon van de badkamer, dan heb je wel sneller problemen als dat die door een slaapkamer loopt, in een badkamer is gewoon veel meer vocht. b.v.)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
Anoniem: 425306 schreef op woensdag 1 december 2021 @ 10:46:

Het staat wat verspreid, maar best regelmatig genoemd in verschillende draadjes.

Snap overigens niet helemaal wat je zegt qua "staat toch al bij elkaar". Deze gebruikt de bron van de wp, niet je CV-circuit (VVW).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

migjes schreef op woensdag 1 december 2021 @ 12:35:
[...]

de comfopost of de comfofond, het zal allemaal niet veel uit maken in vermogen.
je blijft maar beperkt kunnen koelen in je ventilatie lucht, dus zoveel warmte komt er niet door binnen.
zo groot is de aanvoer van die lucht nu ook weer niet.
je zou die lucht nog wel kunnen onder koelen (lager als 20 graden), maar dan krijg je weer condens verschijningen.
(een raam op zuid, waar je een screen voor laat zakken zal meer verkoeling geven.
of beter gezegd minder opwarmen dus koeler blijven, dit heeft meer nut als je ventilatie koeling.)

ik blaas zelf 2 graden lucht door een buis in een ruimte van 18 graden, en die buis heb ik simpel met een dekentje omwikkeld.
en dat geeft mij al 100% bescherming tegen condens, dus condens tegen gaan is helemaal niet moeilijk.
maar het is altijd heel slecht te schatten of dat in jouw geval ook zal doen, dat moet je gewoon proberen.
(loopt die buis ook door een plafon van de badkamer, dan heb je wel sneller problemen als dat die door een slaapkamer loopt, in een badkamer is gewoon veel meer vocht. b.v.)
Het gaat er mij juist om dat het condens uit de lucht wordt gehaald, daarnaast heeft de comfopost afhankelijk van het model tot 4kW koelcapaciteit i.c.m. met de WP. aanzienlijk meer dan de 1.5kW die jij benoemde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Gwaihir schreef op woensdag 1 december 2021 @ 12:54:
[...]

Het staat wat verspreid, maar best regelmatig genoemd in verschillende draadjes.

Snap overigens niet helemaal wat je zegt qua "staat toch al bij elkaar". Deze gebruikt de bron van de wp, niet je CV-circuit (VVW).
Wat ik lees is dat de Comfopost zowel kan verwarmen als koelen, Deze kan dus gekoppeld worden door middel van een drieweg klep met de vloerverdeler(die in dezelfde ruimte staat). de klep kan dat op verschillende voorwaardes worden aangestuurd.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BltWOg2WvkOYx87eeS1A7DIpqb4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7vtWMlcoVQNltzeCKt7kGUzg.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
@Anoniem: 425306 Sorry, dacht dat je 't over de ComfoFond had én ben weer 'ns gevallen voor het antwoorden op de onderste post van de bladzijde zonder te zien dat er al een nieuwe pagina was.

De -post vind ik persoonlijk wat minder interessant:
- ontvochtigt 's zomers minder, wat juist hét verschil maakt voor hoe ver je kunt koelen*
- vermindert het gebruik van het hulpelement van de WTW niet bij vorst, wat ik hét winterse voordeel vind
- pakt vermogen uit de verwarming = héél andere (totale) COP

*4kW koelen 's zomers, op VVW circuit? Hoe dan? Voor dergelijke getallen heb je heel koud water nodig, ruim onder condensatiepunt. Als je je WP (met actieve koeling) dat laat doen, dan is het je enige koeling waarschijnlijk, omdat je VVW never nooit niet zo koud mag worden. En tja.. dan kan je vloer het beter dan 4kW, bij veel lager verbruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Gwaihir schreef op woensdag 1 december 2021 @ 21:38:
@Anoniem: 425306 Sorry, dacht dat je 't over de ComfoFond had én ben weer 'ns gevallen voor het antwoorden op de onderste post van de bladzijde zonder te zien dat er al een nieuwe pagina was.

De -post vind ik persoonlijk wat minder interessant:
- ontvochtigt 's zomers minder, wat juist hét verschil maakt voor hoe ver je kunt koelen*
- vermindert het gebruik van het hulpelement van de WTW niet bij vorst, wat ik hét winterse voordeel vind
- pakt vermogen uit de verwarming = héél andere (totale) COP

*4kW koelen 's zomers, op VVW circuit? Hoe dan? Voor dergelijke getallen heb je heel koud water nodig, ruim onder condensatiepunt. Als je je WP (met actieve koeling) dat laat doen, dan is het je enige koeling waarschijnlijk, omdat je VVW never nooit niet zo koud mag worden. En tja.. dan kan je vloer het beter dan 4kW, bij veel lager verbruik.
Geen probleem!

Het zal waarschijnlijk experimenteren worden, we kunnen via Loxone straks apart de vloerverdelers aansturen en de comfopost. Hierdoor kunnen we wellicht kouder water kunnen aanvoeren naar de comfopost.

Als het volgende jaar allemaal zover is dan laat ik de bevindingen zeker weten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
Anoniem: 425306 schreef op woensdag 1 december 2021 @ 18:08:
[...]

Het gaat er mij juist om dat het condens uit de lucht wordt gehaald, daarnaast heeft de comfopost afhankelijk van het model tot 4kW koelcapaciteit i.c.m. met de WP. aanzienlijk meer dan de 1.5kW die jij benoemde.
als je vocht uit de lucht wil halen, dan moet je eerst koelen en dan weer verwarmen.
en daar is heel iets anders voor nodig.
je kunt met dit soort systemen wel een beetje vocht uit de lucht halen, dat wel, maar niet meer als het condens punt.

maar erg leuk, een systeem wat 4kW zou kunnen koelen.
maar zolang je er geen 4kW aan lucht er langs blaast ga je de 4kW niet redden. ;)

ik haal met virtuele 190m3/u (werkelijke niet gemeten, maar zal ongeveer rond de 150m3/u moeten zitten) een 1,4kW met deltaT van 15 graden.
nu kun je flink gaan over ventileren, en kan jou apparaat misschien wel een 300m3/u aan.
dan haal je misschien de 3kW wel. :?
maar een normale ventilatie stand van je WTW, dan zit je eerder rond de 1kW (en dat is al behoorlijk hoog).

combineer je dit met vloerverwarming koeling of radiator's, dan heb je aan 1kW wel weer genoeg.
(en dan heb je toch nog de begrenzing van het systeem nodig om condensatie tegen te gaan.)

(van mij hoef je de ComfoFond helemaal niet te gebruiken, maar er gewoon eens naar te kijken.
gewoon omdat een cop van 50 een stuk beter is als de cop van 5. ;) )

maar als je dit wil doen en wil experimenteren.
dan hoef je helemaal geen moeilijke dingen aan te schaffen.
een Comfopost kun je gewoon zelfs bouwen, is echt geen moeilijk ding.
kijk of je een radiator kunt vinden die je in een buis kunt plaatsen, en je bent al aardig klaar.
of buig wat radiator buis om een ventilatie buis heen, ook al klaar.
echt heel veel kW heb je toch niet nodig, en een 3weg klep eigenlijk ook niet. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
Ok :9B

(Puur voor de meelezers later dan: dit verhaal rammelt.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

migjes schreef op donderdag 2 december 2021 @ 09:38:
[...]

als je vocht uit de lucht wil halen, dan moet je eerst koelen en dan weer verwarmen.
en daar is heel iets anders voor nodig.
je kunt met dit soort systemen wel een beetje vocht uit de lucht halen, dat wel, maar niet meer als het condens punt.

maar erg leuk, een systeem wat 4kW zou kunnen koelen.
maar zolang je er geen 4kW aan lucht er langs blaast ga je de 4kW niet redden. ;)

ik haal met virtuele 190m3/u (werkelijke niet gemeten, maar zal ongeveer rond de 150m3/u moeten zitten) een 1,4kW met deltaT van 15 graden.
nu kun je flink gaan over ventileren, en kan jou apparaat misschien wel een 300m3/u aan.
dan haal je misschien de 3kW wel. :?
maar een normale ventilatie stand van je WTW, dan zit je eerder rond de 1kW (en dat is al behoorlijk hoog).

combineer je dit met vloerverwarming koeling of radiator's, dan heb je aan 1kW wel weer genoeg.
(en dan heb je toch nog de begrenzing van het systeem nodig om condensatie tegen te gaan.)

(van mij hoef je de ComfoFond helemaal niet te gebruiken, maar er gewoon eens naar te kijken.
gewoon omdat een cop van 50 een stuk beter is als de cop van 5. ;) )

maar als je dit wil doen en wil experimenteren.
dan hoef je helemaal geen moeilijke dingen aan te schaffen.
een Comfopost kun je gewoon zelfs bouwen, is echt geen moeilijk ding.
kijk of je een radiator kunt vinden die je in een buis kunt plaatsen, en je bent al aardig klaar.
of buig wat radiator buis om een ventilatie buis heen, ook al klaar.
echt heel veel kW heb je toch niet nodig, en een 3weg klep eigenlijk ook niet. ;)
Dat zijn inderdaad wel hoge luchtstromen om wat capaciteit te kunnen behalen, WTW heeft een maximale capaciteit van 450m²/u

Als ik de vloerverdelers gesloten hou dan kan ik de WP sturen op een lagere aanvoer temperatuur.
Dan is condenseren/ontvochtigen ook mogelijk, wat uiteindelijk ook het doel is.
Als we de verdeler en comfopost combineren dan zal de aanvoer temperatuur weer boven het dauwpunt liggen.

Drieweg klep is inderdaad niet nodig, enkel een klep naar de comfopost.

ComfoFond is zeker Interessant, maar gezien onze huidige setting al niet meer mogelijk gezien de beperkte hoeveelheid ruimte.

Diy is wel mogelijk, maar een kant en klare oplossing bied toch wel meerwaarde i.v.m. bacteriële groei(astma :+ )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
Anoniem: 425306 schreef op donderdag 2 december 2021 @ 21:49:
Als ik de vloerverdelers gesloten hou dan kan ik de WP sturen op een lagere aanvoer temperatuur.
En mis je de bulk van je koeling..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Gwaihir schreef op vrijdag 3 december 2021 @ 08:25:
[...]

En mis je de bulk van je koeling..
Nogmaals ontvochtigen is het doel....

Daarnaast haal je met een tegelvloer maar zo'n 20-30W/m² bij koelen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
Ik dacht hier op zo'n 40W/m2 uit te komen (ook tegels), maar misschien mis ik nog zorgvuldige observatie. Klopt 't en heb je 100m2, dan is dat dus óók 4kW. Ik zou dat niet willen missen. Maar inderdaad, als de koude er niet toe doet maar het vocht wel, dan maakt 't niet uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daansimultaan
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 29-06-2024
Ik las dit topic en ben erg geïnteresseerd. Ik heb een grote vrijstaande woning (280m2, 900m3) uit 1976 gekocht waar een luchtverwarmingssysteem in zat. Meteen na de koop heb ik alle vloeren laten infrezen met vloerverwarming (hoh 10 cm) en buiten twee lwwp's (Vaillant Arotherm plus VWL 65/6) laten plaatsen. Omdat een groot deel van de luchtroosters van de luchtverwarming in de vloer zaten (wat ik zeer onprettig vond) heb ik deze opgeheven, maar naar de bovenverdieping (3 slaapkamers, 1 badkamer en 1 wc) loopt nog een geïsoleerd kanaal van 20x30 cm met ronde aftakkingen van 12,5 cm naar elk vertrek (in de plafonds). Verticaal zijn er nog diverse schachten aanwezig waarmee ik ook de andere verdiepingen zou kunnen voorzien van dit soort kanalen.
Ik ga het huis iig voorzien van balansventilatie met WTW en wil ook graag goed kunnen koelen.
Nu twijfel ik erg waarop ik moet inzetten. Dit zijn de ideeën die ik nu op basis van dit en andere topics had:
- volledig koelen met de bestaande wp's via de vloerverwarming en ontvochtigen via (overgedimensioneerde) ventilatie
- koelen met de bestaande wp's via de vloerverwarming en een of meer koelbatterijen en ontvochtigen via (overgedimensioneerde) ventilatie
- koelen met de bestaande wp's via de vloerverwarming en fancoils (en daarmee ook ontvochtigen)
- of als ik dan toch geld uit ga geven: een flinke kanaalairco naast de wp's zetten en vooral daarmee koelen

Voor de ontvochtiging dacht ik aan een zelfbouw-systeem zoals besproken in dit topic, of aan een apparaat zoals dit
In de tabel staan apparaten vanaf een luchtdebiet van 250 m3/u, wellicht ook interessant voor andere mensen in dit topic.

Nu ben ik benieuwd wat jullie zouden doen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dirk.verbeek
daansimultaan schreef op maandag 4 april 2022 @ 23:00:
Ik ga het huis iig voorzien van balansventilatie met WTW en wil ook graag goed kunnen koelen.
Nu twijfel ik erg waarop ik moet inzetten. Dit zijn de ideeën die ik nu op basis van dit en andere topics had:
- volledig koelen met de bestaande wp's via de vloerverwarming en ontvochtigen via (overgedimensioneerde) ventilatie
- koelen met de bestaande wp's via de vloerverwarming en een of meer koelbatterijen en ontvochtigen via (overgedimensioneerde) ventilatie
- koelen met de bestaande wp's via de vloerverwarming en fancoils (en daarmee ook ontvochtigen)
- of als ik dan toch geld uit ga geven: een flinke kanaalairco naast de wp's zetten en vooral daarmee koelen

Voor de ontvochtiging dacht ik aan een zelfbouw-systeem zoals besproken in dit topic, of aan een apparaat zoals dit
In de tabel staan apparaten vanaf een luchtdebiet van 250 m3/u, wellicht ook interessant voor andere mensen in dit topic.

Nu ben ik benieuwd wat jullie zouden doen!
Het belangrijkste punt in de zomer is dat de lucht een lagere vochtigheid heeft dan het dauwpunt die hoort bij de vloertemperatuur. Anders gaat het daar condenceren. Alleen dat hetmoeilijk dat voor elkaar te krijgen.

Het grootste punt met de droger die je liet zien is dat je veel lucht je huis inblaast die waarschijnlijk niet droog genoeg is. In plaats van droger wordt het natter.
Wat je eigenlijk wilt is de lucht die in huis zit te drogen en geen extra lucht daarvoor van buiten halen.
Wat jij zou kunnen doen is lucht uit het huis zuigen, die drogen en dan via de oude luchtverwarming weer terug de woning inblazen. Moet je alleen op een andere manier ventileren. Maar dan heb je alles volledig onder controle. Je kan het drogen dan apart regelen van het ventileren. De ideale situatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daansimultaan
Ja, dat is ook wel zo'n beetje wat ik in gedachte had. Zo werkte de oude luchtverwarmer ook. Het grootste deel circuleerde door het huis en er werd een beetje buitenlucht aan toegevoegd, zij het zonder WTW. Dus ik dacht een kleine aftakking te maken voor of na de droger waar de wtw er wat verse lucht aan toe kan voegen. Ik weet alleen niet of je daar de WTW mee kan kapottrekken, aangezien de luchtdroger nogal wat harder moet kunnen blazen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dirk.verbeek
daansimultaan schreef op vrijdag 8 april 2022 @ 22:38:
Ja, dat is ook wel zo'n beetje wat ik in gedachte had. Zo werkte de oude luchtverwarmer ook. Het grootste deel circuleerde door het huis en er werd een beetje buitenlucht aan toegevoegd, zij het zonder WTW. Dus ik dacht een kleine aftakking te maken voor of na de droger waar de wtw er wat verse lucht aan toe kan voegen. Ik weet alleen niet of je daar de WTW mee kan kapottrekken, aangezien de luchtdroger nogal wat harder moet kunnen blazen.
Ik heb een vergelijkbaar idee gehad en die aan een accountmanager van Brink voorgelegd en die gafaan dat hij niet gelijk problemen zag. Echter zat de droger bij mij deels voor de wtw (warme deel) en niet er na. Alleen koude deel zat er na.
Ik denk dat het gaat zolang de wtw maar even veel toe voegt als afzuigt. Let in beide gevallen wel op het venturi effect. Anders trek je de wtw wel leeg.
Maar misschien moet je wel de wtw unit helemaal los houden van de droger. Maar ik weet niet of dat gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daansimultaan
Maar misschien moet je wel de wtw unit helemaal los houden van de droger. Maar ik weet niet of dat gaat.
Als in: twee aparte circuits door de hele woning leggen voor drogen en voor ventilatie? Dat zou wel kunnen, maar lijkt me erg veel extra werk en kosten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lithoijen
@Fullpower Heb je je ontvochtiger nog in gebruik? Zo ja, heb je hem deze dagen dan altijd meelopen, of schakel je hem handmatig bij en doe je dit dan het klokje rond of alleen dagdelen? Enig idee hoeveel vocht je nu per etmaal afvoert?

Veel vragen, ik heb vandaag mijn eigen variant aangesloten geheel naar jou voorbeeld. Ik ben gegaan voor een DeLonghi DE220. Die werkt normaal met een debiet van 220 kuub/uur tot 300 kuub/uur waarvan de eerste stand goed aansluit bij mijn wtw unit op normaal bedrijf. De unit past goed en was goedkoop beschikbaar op marktplaats, hij heeft wel 2 nadelen zover ik nu kan zien.
- Hij moet achterstevoren geplaatst worden ivm de stroomrichting van de unit (prima werkbaar)
- De ventilator kan niet uitgeschakeld of verwijderd worden, er zit een terugmelding op, als er geen rotatie gemeten wordt springt de compressor niet aan (vorstbeveiliging denk ik zo)

Ik heb hem nu een paar uurtjes lopen, maar het valt me wat tegen hoeveel water er uit de lucht wordt gehaald. Nu zit er gewoon niet zoveel vocht in de lucht vandaag (dauwpunt ca 12 graden, luchtvochtigheid 44% bij 25 graden) dus waarschijnlijk moet ik het daar zoeken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fullpower
lithoijen schreef op zondag 7 augustus 2022 @ 17:47:
@Fullpower Heb je je ontvochtiger nog in gebruik? Zo ja, heb je hem deze dagen dan altijd meelopen, of schakel je hem handmatig bij en doe je dit dan jet klokje rond of alleen dagdelen? Enig idee hoeveel vocht je nu per etmaal afvoert?

Veel vragen, ik heb vandaag mijn eigen variant aangesloten geheel naar jou voorbeeld. Ik ben gegaan voor een DeLonghi DE220. Die werkt normaal met een debiet van 220 kuub/uur tot 300 kuub/uur waarvan de eerste stand goed aansluit bij mijn wtw unit op normaal bedrijf. De unit past goed en was goedkoop beschikbaar op marktplaats, hij heeft wel 2 nadelen zover ik nu kan zien.
- Hij moet achterstevoren geplaatst worden ivm de stroomrichting van de unit (prima werkbaar)
- De ventilator kan niet uitgeschakeld of verwijderd worden, er zit een terugmelding op, als er geen rotatie gemeten wordt springt de compressor niet aan (vorstbeveiliging denk ik zo)

Ik heb hem nu een paar uurtjes lopen, maar het valt me wat tegen hoeveel water er uit de lucht wordt gehaald. Nu zit er gewoon niet zoveel vocht in de lucht vandaag (dauwpunt ca 12 graden, luchtvochtigheid 44% bij 25 graden) dus waarschijnlijk moet ik het daar zoeken.
Zeker heb ik hem nog gebruik. Eind vorige week was het dauwpunt rond de 18 a 19c. Andere jaren kon ik dan gewoon niet koelen. Met ontvochtiger bleef het dauwpunt in huis tussen de 14 en 15c. Dus kon er met een watertemperatuur van 16c gekoeld worden. Echt een wereld van verschil. Ik wil niet meer zonder.

Gisteren en vandaag ligt het dauwpunt laag, dan zit er weinig vocht in de lucht. Ik kijk altijd naar dauwpunt temperatuur en niet zoveel naar alleen de RV waarde. Dus ik zou gewoon weer eens kijken wanneer het dauwpunt hoog is :)

Ik kijk naar de verwachting van het dauwpunt. Als die aangeeft dat het onder de 14c blijft, dan laat ik de ontvochtiger uit. Verder ontvochtig ik alleen als ik wil koelen. Ik heb het zo gemaakt dat standje 3 van de WTW ventilatie met ontvochtiger is. Dan ververs ik minimaal van buiten (zelfde als stand 1), en recirculeer ik veel. Dan heeft de ontvochtiger het makkelijker.

Wel idd jammer dat die fan moet blijven draaien, maar misschien ook wel makkelijker om de extra drukval te compenseren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lithoijen
@Fullpower Ondertussen is mijn systeem gebruiksklaar en staat hij standby voor lagere dauwpunten. Ik heb ondertussen wel al wat gemeten aan de luchtweerstand in mijn wtw systeem, inclusief luchtdroger. De drukval in heel het afgaande wtw traject, dus inclusief luchtdroger, leidingwerk en ventielen blijft onder vollast beperkt tot ca 80 pascal, dit bij een geschatte 250 a 300kuub/uur. Ca 30 pascal hiervan wordt veroorzaakt door de luchtdroger, dat valt me alvast niks tegen, eenmaal ingeschakeld op de laagste stand weet de ventilator van de unit dit precies te compenseren.

Onder normale omstandigheden van 100 a 150 kuub/uur is het drukverlies voor heel het systeem inclusief de uitstaande luchtdroger nog niet de helft, helemaal ok dus.

• its_me_
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 22:42
lithoijen schreef op zondag 14 augustus 2022 @ 13:54:
@Fullpower Ondertussen is mijn systeem gebruiksklaar en staat hij standby voor lagere dauwpunten. Ik heb ondertussen wel al wat gemeten aan de luchtweerstand in mijn wtw systeem, inclusief luchtdroger. De drukval in heel het afgaande wtw traject, dus inclusief luchtdroger, leidingwerk en ventielen blijft onder vollast beperkt tot ca 80 pascal, dit bij een geschatte 250 a 300kuub/uur. Ca 30 pascal hiervan wordt veroorzaakt door de luchtdroger, dat valt me alvast niks tegen, eenmaal ingeschakeld op de laagste stand weet de ventilator van de unit dit precies te compenseren.

Onder normale omstandigheden van 100 a 150 kuub/uur is het drukverlies voor heel het systeem inclusief de uitstaande luchtdroger nog niet de helft, helemaal ok dus.
Kan je al wat verdere ervaringen delen? :)
Of jij @Fullpower ? :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lithoijen
@its_me_ Dit jaar heb ik hem nog niet ingezet. Tijdens de warme periode in juni lag de luchtvochtigheid zo laag dat het niet nodig was om te ontvochtigen (koelen werkte trouwens wel super met de warmtepomp). In juli was het weer koel, geen koeling nodig en daarmee ook geen ontvochtiger. Luchtvochtigheid was in huis ook prima zonder verdere actie.

Afgelopen jaar heeft hij wel kort gedraaid, het leek toen prima te werken, 10 liter per dag ontrekken was prima mogenlijk met heet plakweer. Een duurtest is nog niet aan de orde geweest, dan moet het eerst echt zomer worden.

[ Voor 15% gewijzigd door lithoijen op 10-08-2023 11:05 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Fullpower
its_me_ schreef op donderdag 10 augustus 2023 @ 10:44:
[...]

Kan je al wat verdere ervaringen delen? :)
Of jij @Fullpower ? :)
Dit jaar heb ik hier de ontvochtiger ook nog weing aan gehad. Maar vorig jaar wel. Dit jaar een paar dagen waarbij het dauwpunt hoog was. En dan werkt het prima. Dauwpunt blijft ongeveer 3 a 4 graden onder het dauwpunt buiten. Dus koelen met 16c aanvoertempetuur gaat mooi.

Ik zuig op de zolder aan en blaas in alle ruimten in via de WTW. Daarom helpt het ook goed om de was te drogen op zolder als het vochtig is :)

Pagina: 1 2 Laatste