Acties:
  • +1 Henk 'm!

• its_me_
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 18:03
Dank voor jullie reacties! :)
Het valt me op dat jullie hem dit jaar nog maar weinig hebben gebruikt. Hier heb ik weken achter elkaar rV percentages gehad van 60-73%, wat ik zelf aan de hoge kant vind. En juist die hoge luchtvochtigheid zou ik een stuk lager willen. Waren jullie rV percentages dan een stuk lager? En welke maatregelen hebben jullie daar voor genomen? Of vinden jullie dit soort percentages nog acceptabel?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fullpower
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 17:40
its_me_ schreef op donderdag 10 augustus 2023 @ 23:10:
Dank voor jullie reacties! :)
Het valt me op dat jullie hem dit jaar nog maar weinig hebben gebruikt. Hier heb ik weken achter elkaar rV percentages gehad van 60-73%, wat ik zelf aan de hoge kant vind. En juist die hoge luchtvochtigheid zou ik een stuk lager willen. Waren jullie rV percentages dan een stuk lager? En welke maatregelen hebben jullie daar voor genomen? Of vinden jullie dit soort percentages nog acceptabel?
Als de temperatuur zodanig is dat ik niet hoef te koelen (binnen onder de 24c), dan zet ik de ontvochtiger niet aan. Laatste tijd met die regen was het wel vaak 70 á 80% RV, inderdaad best hoog. Maar voor gevoel nog wel te doen.

Ik heb hem dus hoofdzakelijk om te kunnen koelen bij condities waarbij dat anders niet kon. Of om de was beter te laten drogen.

Oost: 3600WP en zuid: 3000WP PV, 9kW Panasonic split warmtepomp en Jaga Twin convectoren met zelfbouw DBE. CPC18 300 liter ZB. Clage 11kW naverwarmer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lithoijen
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 10:23
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mAPA6w9sUXNqfZdKKGfk3YtT4b0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/olG9a9CugzfsRHl79CwUwK7F.jpg?f=fotoalbum_large

Ik heb het even nagezocht en ook bij mij zag je zo nu en dan wat hogere luchtvochtigheid in huis. Ik heb dat nooit als storend ervaren en dus ook niet proberen te ontvochtigen.

[ Voor 16% gewijzigd door lithoijen op 11-08-2023 09:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Murapogilo
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 26-08 14:28
Ons nieuwbouwhuis wordt in november opgeleverd. De bodem-water pomp kan icm de vloerverwarming koelen in de zomer. De koelcapaciteit ga ik verhogen door een klimaatplafond te laten plaatsen in alle slaapkamers. Ik kwam op dit topic omdat ik zocht naar een oplossing voor een ontvochtiger icm wtw. Op de markt is nog steeds geen oplossing voor ontvochtigen via de wtw.

De DIY oplossing van @Fullpower spreekt mij wel aan omdat het goed te doen is om dit te maken. De oplossing zou ik graag verder uitgebreid willen zien met automatisch aan en uitgaan. Ik denk dan bijvoorbeeld aan een domotica oplossing. De combinatie van smart aansturing van wtw stand, een smart thermohygrometer en smart luchtontvochtiger zou met home assistant gerealiseerd kunnen worden. Er zijn ontvochtigers die werken met een wifi app. Bijvoorbeeld ElectriQ en Qlima D630P Deze worden echter aangestuurd met Tuya. Dit wil ik niet. Daarom ga ik voor een oplossing met een slimme stekker. Bijvoorbeeld Hank Z-Wave Plus icm een ontvochtiger. Wanneer ontvochtigd moet worden, wil ik de WTW automatisch op de goede stand zetten en de ontvochtiger aan. Waar ik nog niet over uit ben, is wat voor 'domme' luchtontvochtiger ik nodig heb. Liefst ééntje die efficient >40 liter/24h droogt op een redelijk laag max debiet (200-250 m2/h) en meteen aangaat wanneer je de stroom erop zet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Lord
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 07:54
Murapogilo schreef op zaterdag 2 september 2023 @ 13:53:
Op de markt is nog steeds geen oplossing voor ontvochtigen via de wtw.
Condenserend koelen met de WP zorgt voor 'onvochtiging'.

Wordt vaak genoeg besproken in L/W, W/W, fancoil topics en natuurlijk L/L WP topic.

geeft geen inhoudelijke reacties meer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Registratie: December 2002
  • Niet online
Ons nieuwbouwhuis wordt in november opgeleverd. De bodem-water pomp kan icm de vloerverwarming koelen in de zomer. De koelcapaciteit ga ik verhogen door een klimaatplafond te laten plaatsen in alle slaapkamers. Ik kwam op dit topic omdat ik zocht naar een oplossing voor een ontvochtiger icm wtw. Op de markt is nog steeds geen oplossing voor ontvochtigen via de wtw.
Heb je ook overwogen om de bron van je WP te gebruiken om de binnenkomende lucht voor te koelen? Een kanaalkoeler op de aanvoer waar het (pakweg 14 graden) brine van je bodem bron doorheen gaat, doet ook flink vocht uit de lucht neerslaan, tegen geringe doorlopende kosten (30Watt voor een circulatie pompje).

Naast de kanaalkoeler en de pomp vereist dit nog twee terugslagkleppen en wat leidingen. En naast de voorkoeling in de zomer heb je er ook voorverwarming mee in de winter. (Het voorverwarmingselement in je WTW is dan nooit meer nodig.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
The Lord schreef op zaterdag 2 september 2023 @ 14:18:
[...]

Condenserend koelen met de WP zorgt voor 'onvochtiging'.

Wordt vaak genoeg besproken in L/W, W/W, fancoil topics en natuurlijk L/L WP topic.
Eh.. hang iets vaker in het W/W topic rond, wellicht? Voor W/W is dit niet zo gebruikelijk.

Dat komt omdat je passieve koeling (compressor uit) vrijwel gratis krijgt bij W/W, maar je voor serieus condenserend koelen met een fancoil actieve koeling nodig hebt (compressor aan). En dat zit in de meeste W/W exemplaren dan ook standaard niet ingebouwd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fullpower

De DIY oplossing van @Fullpower spreekt mij wel aan omdat het goed te doen is om dit te maken. De oplossing zou ik graag verder uitgebreid willen zien met automatisch aan en uitgaan. Ik denk dan bijvoorbeeld aan een domotica oplossing. De combinatie van smart aansturing van wtw stand, een smart thermohygrometer en smart luchtontvochtiger zou met home assistant gerealiseerd kunnen worden. Er zijn ontvochtigers die werken met een wifi app. Bijvoorbeeld ElectriQ en Qlima D630P Deze worden echter aangestuurd met Tuya. Dit wil ik niet. Daarom ga ik voor een oplossing met een slimme stekker. Bijvoorbeeld Hank Z-Wave Plus icm een ontvochtiger. Wanneer ontvochtigd moet worden, wil ik de WTW automatisch op de goede stand zetten en de ontvochtiger aan. Waar ik nog niet over uit ben, is wat voor 'domme' luchtontvochtiger ik nodig heb. Liefst ééntje die efficient >40 liter/24h droogt op een redelijk laag max debiet (200-250 m2/h) en meteen aangaat wanneer je de stroom erop zet.
Wat ik heb gedaan is de complete stuurprint en display verwijderen. Ik stuur de compressor aan met een relais (van de stuurprint gesoldeerd). Je hebt alleen de 'aanloop condensator' nodig. Dus spanning erop: compressor aan.

De interne fan gebruik ik niet; die is verwijderd.

Ik heb ook nagedacht over automatisch aansturen. Met heb uiteindelijk gekozen voor een simpele aansturing via de 3 standen schakelaar in de badkamer:
1: normaal debiet zonder ontvochtigen
2: maximaal verversen zonder ontvochtigen
3: maximaal debiet met ontvochtiger en binnenlucht recirculatie.

Ik heb er wel een thermostaat en hygrostaat in zitten, maar die gebruik ik alleen om te wat ingaande lucht voor dauwpunt heeft.

Bij het aansturen wel rekening houden met het feit dat je de compressor na uitschakelen niet weer binnen een aantal minuten mag inschakelen. Hij start dan niet goed, en gaat stuk als je niet afschakeld. Mogelijk gaat de zekering eerder, maar dat heb ik niet geprobeerd 😀

Een passieve koeler op basis van het bodemwater zou misschien ook kunnen werken, maar weet of die temperatuur laag genoeg is (aan het einde van de zomer). De verdamper van mijn luchtontvochtiger is vaak tussen de 10 en 12c. Eigenlijk zou ik nog lager willen, maar daar is het debiet te groot voor. (Of ik heb eigenlijk een zwaarder type nodig).

Verder zie je nu vaak stand-alone ontvochtigers met R290 (propaan) als koudemiddel. Ik had daar zelf niet zo'n gevoel bij; bij een lek blaas je alles in huis. In de WTW kanalen zou misschien brandbaar mengsel kunnen zijn. Daar heb ik gekozen voor R134a. Maar dat aanbod wordt wat schaarser.

Oost: 3600WP en zuid: 3000WP PV, 9kW Panasonic split warmtepomp en Jaga Twin convectoren met zelfbouw DBE. CPC18 300 liter ZB. Clage 11kW naverwarmer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
Fullpower schreef op zaterdag 2 september 2023 @ 15:50:
Een passieve koeler op basis van het bodemwater zou misschien ook kunnen werken, maar weet of die temperatuur laag genoeg is (aan het einde van de zomer). De verdamper van mijn luchtontvochtiger is vaak tussen de 10 en 12c. Eigenlijk zou ik nog lager willen, maar daar is het debiet te groot voor. (Of ik heb eigenlijk een zwaarder type nodig).
Bedankt voor dat vergelijk! Ik had 'm kouder verwacht.

Bodembronnen kunnen erg verschillen, maar 14 à 15 graden is wel een realistische waarde.

En beide oplossingen zouden zo nodig combineerbaar zijn.
Verder zie je nu vaak stand-alone ontvochtigers met R290 (propaan) als koudemiddel. Ik had daar zelf niet zo'n gevoel bij; bij een lek blaas je alles in huis. In de WTW kanalen zou misschien brandbaar mengsel kunnen zijn.
De totaal toegestane hoeveelheid propaan is daarom erg beperkt (voor een W/W WP is dat 500 gram, vermoedelijk voor zo'n ontvochtiger nog minder). Ik zou zo'n (toch doorgaans klein) lek juist liever in m'n WTW hebben; dan verdun je het meteen enorm.

Dat is veel beter dan dat het in een kleine ruimte blijft hangen. En dat is toch al waar de veiligheidseisen aan die apparaten op gemaakt zullen zijn: dat ze veilig in je keldertje kunnen staan, zonder dat je <<kaboem>> de boel opblaast als je binnen komt en het licht aan doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• natural colour
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 17:09
Met interesse volg ik dit topic! :)
Ik koel hier ook via een wp en de vloerverwarming buizen, vermits de vochtigheid in huis niet te hoog is.
2 weken geleden was het zout in het vaatje vochtig, nog nooit eerder meegemaakt...dus ook maar een ontvochtiger in de wtw kanaal knutselen.

Vraag:
Wat heb je gedaan met de standaard bediening van de Trotec ontvochtiger?
En, op de foto van jou kanaal ontvochtiger zie ik blauwe en rode displays en andere schakelaars; wat heb zoal toegevoegd aan je ontvochtiger naast wat je al eerder had vermeld?

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fullpower
natural colour schreef op zondag 3 september 2023 @ 11:29:
Met interesse volg ik dit topic! :)
Ik koel hier ook via een wp en de vloerverwarming buizen, vermits de vochtigheid in huis niet te hoog is.
2 weken geleden was het zout in het vaatje vochtig, nog nooit eerder meegemaakt...dus ook maar een ontvochtiger in de wtw kanaal knutselen.

Vraag:
Wat heb je gedaan met de standaard bediening van de Trotec ontvochtiger?
En, op de foto van jou kanaal ontvochtiger zie ik blauwe en rode displays en andere schakelaars; wat heb zoal toegevoegd aan je ontvochtiger naast wat je al eerder had vermeld?
De originele besturing is weg. Gewoon alleen compressor aan uit, via de ventilatie schakelaar.

Verder RV en temperatuur sensor toegevoegd, die de inkomende lucht meten.

Verder voor de 'leuk' een temperatuursensoren op verdamper en condensor.

Als beveiliging heb ik een 'clixon' (thermische zekering) op de condensor gezet, zodat bij wegvallen van de luchtstroom de druk niet te hoog kan worden. De originele zekering van de trotec (230Vac) heb ik ook gebruikt.

Verder is alles recht-toe-recht-aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Murapogilo
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 26-08 14:28
Bedankt voor jullie reacties. Met koelen bereik je inderdaad hetzelfde effect en daar zijn wel producten voor op de markt. @Verwijderd gaf al aan dat de Zehnder comfopost dit doet. Overigens koelt de WTW zelf ook als de binnentemperatuur lager is dan buiten. Met zo'n kanaalkoeler kan worden ontvochtigd. Koelcapaciteit is niet genoeg om een huis te koelen, maar is waarschijnlijk wel genoeg om de lucht te ontvochtigen. Er zijn ook nog andere kanaalkoelers/koelbatterijen op de markt. Oa Inotherm levert kanaalkoelers, maar die heeft een lekbak terwijl de comfopost een condens aansluiting heeft. Omdat de wp vlakbij de inlaat met wtw staat, is dit een interessantere optie dan de oplossing van @Fullpower Ik moet alleen nog nagaan of zo'n kanaalkoeler genoeg ontvochtigd om probleemloos met de de klimaatplafond en vloerverwarming te blijven koelen als de rv heel hoog is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• natural colour
Murapogilo schreef op zondag 3 september 2023 @ 19:24:
Bedankt voor jullie reacties. Met koelen bereik je inderdaad hetzelfde effect en daar zijn wel producten voor op de markt. @Verwijderd gaf al aan dat de Zehnder comfopost dit doet. Overigens koelt de WTW zelf ook als de binnentemperatuur lager is dan buiten. Met zo'n kanaalkoeler kan worden ontvochtigd. Koelcapaciteit is niet genoeg om een huis te koelen, maar is waarschijnlijk wel genoeg om de lucht te ontvochtigen. Er zijn ook nog andere kanaalkoelers/koelbatterijen op de markt. Oa Inotherm levert kanaalkoelers, maar die heeft een lekbak terwijl de comfopost een condens aansluiting heeft. Omdat de wp vlakbij de inlaat met wtw staat, is dit een interessantere optie dan de oplossing van @Fullpower Ik moet alleen nog nagaan of zo'n kanaalkoeler genoeg ontvochtigd om probleemloos met de de klimaatplafond en vloerverwarming te blijven koelen als de rv heel hoog is.
De kanaalkoelers van inatherm zijn interessant om ventilatie lucht via een lucht/ water warmtepomp met koelfunctie te koelen, ik maak in mijn huis daarvoor al de benodigde voorbereidingen zoals condens afvoerbuizen en de toevoerleidingen voor het koelwater.
Dan zou ongeveer de helft van het koelwater capaciteit in de vloeren worden rondgepompt en de andere helft via de kanaal koelers.
Omdat ik in mijn huis er twee nodig heb is het prijskaartje helaas zeer stevig: €1200.= Zoeken bij Chinese shops leverde niets op, ik wacht daarom nog.
Koelen via de vloerverwarming buizen gaat bij mij echter prima...vermits de vochtigheidsgraad in huis maar laag is, met een knutsel kanaal ontvochtiger kan dat bereikt worden.

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tim711
  • Registratie: Juni 2024
  • Laatst online: 25-08 00:11
Beste,

Erg leuk topic. Volgens mij is dit een steeds groter probleem aan 't worden. Mijn vrouw en ik hebben enkele jaren geleden een bungalow gekocht uit de jaren 70 en mijn doel was deze compleet renoveren en modern maken mbt energieverbruik/gasloos verwarmen. Hierbij ook een compleet wtw systeem aangelegd van zehnder Q450 met enthalptiewisselaar. Echter heb ik mijn twijfels of dit wel een goede keuze is geweest. Zowel in de zomer als in de winter blijft de luchtvochtigheid redelijk hoog. Afgelopen weken in de woonkamer zelfs 72% gemeten.

Woning zal komende winter volledig rondom voorzien zijn van minimaal Rd 8. Vandaar niet de keuze gemaakt voor een airco maar nu ook aan 't spelen met de gedachte om een ontvochtiger in te bouwen in de wtw. In alle natte ruimtes wordt lucht afgezogen en in de droge ruimtes wordt dus frisse lucht ingeblazen. Punt is alleen dat buiten 80% of meer luchtvochtigheid is.

Mijn keuze is gevallen op een Cuoghi WMD 50 elke in gunstige omstandigheden 50 liter per 24 uur kan ontvochtigen.

Ik denk dat ik in de retour naar de woning een bypass ga maken waarin ik de ontvochtiger ga inbouwen. De ontvochtiger kan dan op eigen kracht zijn ding doen en zijn benodigde hoeveelheid lucht aanzuigen.

De Zehnder Q450 blaast 450 kuub per uur vandaar mijn keuze voor deze grote ontvochtiger die 600 kuub 't uur kan verwerken.

Met de vele regen van afgelopen maanden draait de wtw overuren omdat hij steeds op vocht beveiliging staat en daardoor maximaal gaat draaien.

Wat zijn inmiddels jullie ervaringen met 't inbouwen van een ontvochtiger in de wtw?

Ik heb ook bij de aanleg van de wtw een redelijke warmtebatterij in de aanvoer naar de woning ingebouwd, hier heb ik nog niks mee gedaan tot nog toe, maar wellicht kan ik hier de warmtepomp op aansluiten voor actieve koeling of zou dit nog problemen gaan opleveren door condens in de spirobuizen? De buizen naar de woning heb ik helaas niet geïsoleerd uitgevoerd.

Ik ben zeer benieuwd naar jullie resultaten uit 't vochtige 2024!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• natural colour
'Dankzij' de WTW ventilatie systeem (zonder enthalpie wisselaar) is het bij in huis nooit te vochtig; tussen de 50 en 60%.
In januari 2024 -toen- het wat winters was- ging de vochtigheid in huis richting de 40% en heb ik een vrij grote bevochtiger aan gezet die het richting de 50% bracht.

De afgelopen dagen heb ik de warmtepomp op koelen gezet, waarmee alleen de vloer (verwarming) gekoeld wordt.
Er komt dan vrij snel condens op de vloer, wat het vochtigheid niveau naar de 60% bracht.. nog steeds een prima waarde.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fullpower
tim711 schreef op vrijdag 28 juni 2024 @ 00:45:
Beste,

Erg leuk topic. Volgens mij is dit een steeds groter probleem aan 't worden. Mijn vrouw en ik hebben enkele jaren geleden een bungalow gekocht uit de jaren 70 en mijn doel was deze compleet renoveren en modern maken mbt energieverbruik/gasloos verwarmen. Hierbij ook een compleet wtw systeem aangelegd van zehnder Q450 met enthalptiewisselaar. Echter heb ik mijn twijfels of dit wel een goede keuze is geweest. Zowel in de zomer als in de winter blijft de luchtvochtigheid redelijk hoog. Afgelopen weken in de woonkamer zelfs 72% gemeten.

Woning zal komende winter volledig rondom voorzien zijn van minimaal Rd 8. Vandaar niet de keuze gemaakt voor een airco maar nu ook aan 't spelen met de gedachte om een ontvochtiger in te bouwen in de wtw. In alle natte ruimtes wordt lucht afgezogen en in de droge ruimtes wordt dus frisse lucht ingeblazen. Punt is alleen dat buiten 80% of meer luchtvochtigheid is.

Mijn keuze is gevallen op een Cuoghi WMD 50 elke in gunstige omstandigheden 50 liter per 24 uur kan ontvochtigen.

Ik denk dat ik in de retour naar de woning een bypass ga maken waarin ik de ontvochtiger ga inbouwen. De ontvochtiger kan dan op eigen kracht zijn ding doen en zijn benodigde hoeveelheid lucht aanzuigen.

De Zehnder Q450 blaast 450 kuub per uur vandaar mijn keuze voor deze grote ontvochtiger die 600 kuub 't uur kan verwerken.

Met de vele regen van afgelopen maanden draait de wtw overuren omdat hij steeds op vocht beveiliging staat en daardoor maximaal gaat draaien.

Wat zijn inmiddels jullie ervaringen met 't inbouwen van een ontvochtiger in de wtw?

Ik heb ook bij de aanleg van de wtw een redelijke warmtebatterij in de aanvoer naar de woning ingebouwd, hier heb ik nog niks mee gedaan tot nog toe, maar wellicht kan ik hier de warmtepomp op aansluiten voor actieve koeling of zou dit nog problemen gaan opleveren door condens in de spirobuizen? De buizen naar de woning heb ik helaas niet geïsoleerd uitgevoerd.

Ik ben zeer benieuwd naar jullie resultaten uit 't vochtige 2024!
Een soort bypass met de ontvochtiger aan het inblaaskanaal zou ook moeten werken, zeker wanneer de ontvochtiger meer debiet doet dan de WTW zelf. Een dergelijk oplossing is al eens als alternatief in dit topic genoemd.

Inmiddels is dit de 3e zomer met ontvochtiger. En het werkt fantastisch; ben er blij mee. Dauwpunt in de woning altijd een flink onder het dauwpunt buiten de woning.

Achteraf zou hij nog wel wat meer mogen doen, in de situatie wanneer er een onweersbui aan komt. Dan kan het dauwpunt buiten wel 21c worden, en loopt het binnen ook wat op. Maar boven de 16c komt het dan niet. Dus koelen met de convectors gaat dan nog prima.

Nu heb ik dit jaar nog maar 2 dagen hoeven te koelen. Dus veel draaiuren heeft hij in 2024 nog niet gemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tim711
Oke fantastisch dat jullie er zo'n positieve ervaringen mee hebben. Ik vond 't al bijzonder dat dergelijke "koppelbare" modules niet gewoon te koop zijn. Daarom wilde ik ook al zelf gaan knutselen. Komende week verwacht ik de ontvochtiger, hopelijk kan ik hem er goed tussen bouwen en geeft het een vergelijkbaar resultaat als bij jullie.

Thanx voor de laatste update.

Ik had 't topic helemaal doorgelezen en had inderdaad het schema zien stasn waarbij de ontvochtiger er als bypas naast staat.

Groet Tim

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tim711
Korte update,

Nadat ik de ontvochtiger besteld had heb ik in de kelder behoorlijk wat vocht op de vloer langs de achtergevel aangetroffen en dacht gelijk aan een lek in de riool achter 't huis of grondwater door de hoeveelheid regen. Nadat ik een gat van 3 meter diep achter het huis geboord had en de grond hieruit volledig droog bleek te zijn kon ik een lek of grondwater uitsluiten.

De ontvochtiger daar maar gelijk eens in de kelder geplaatst en enkele uren later was de wand als de vloer volledig droog. Sinds dien staat de ontvochtiger gewoon in de kelder zonder te zijn ingebouwd in de wtw en draait nonstop. Iedere dag zo'n 30 liter water minder in de lucht/muren. Luchtvochtigheid inmiddels in de kelder van 75% naar 45%

Ik ga binnekort een aansluiting maken voor op de wtw zodat de lucht die 't huis binnen komt rond de 55% wordt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Cobaltjeh
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 08-09 11:01
@Fullpower Erg interessant om dit topic te lezen.

Zelf heb ik inmiddels een jaar of 12 een bodemwarmtepomp met ieder jaar weer vochtproblemen. In de winter is het een uitdaging om de luchtvochtigheid rond de 60 te krijgen.

In de zomer is het heerlijk koel, de bodemwarmtepomp heeft genoeg vermogen en staat momenteel rond de 18 graden. Kan nog een stuk lager, maar durf ik niet aan wegens condensatie op de vloeren.

Met het weer van afgelopen dagen is het zelfs met losse ontvochtigers een uitdaging om het vocht uit de woning te krijgen. Je moet haast in iedere kamer een unit plaatsen. Waardes van 70% luchtvochtigheid zijn met dit weer vrij normaal.

Zelf zoek ik al jaren een oplossing, maar veel verder dan wat split unit airco's ophangen om te ontvochtigen kom ik eigenlijk niet.

Jouw zelfbouwoplossing klinkt erg mooi, in de ruimte van de WTW heb ik meerdere afvoeren, dus het handmatig leeg gooien van de ontvochtiger is dan ook geen probleem meer.

Wel snap ik niet echt hoe je de extra ventilator hebt aangesloten. Je zuigt de lucht aan vanuit de kamer waar de WTW staat, en duwt dit met een t-stuk in de toevoerkanalen van de woning? Of heb je hier misschien een beter plaatje van?

Verder mis ik in dit topic dit type ontvochtigers:

https://www.airsain.nl/pr...-ecor-dryfan-12-pro-inox/

Ik gok dat dit is omdat we juist willen ontvochtigen bij een temperatuur boven de 20 graden, en absorptiekoelers dan een stuk minder efficient werken.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• tim711
Afgelopen dagen een bekisting gemaakt om een groot ellement van een oude convector. Deze had ik gekozen omdat ik een grote waterflow wilde realiseren en de meeste kanaalkoelers die op internet staan maar een 12mm wateraansluiting hebben. Deze convector had een 1/2 aansluiting waar ik vervolgens met een 25mm leiding op verder kon gaan. De warmtepomp bij ons zelf heeft een 32mm aansluiting.

In de bekisting ook een waterafvoer gemaakt voor condens op 't ellement. Mijn grote twijfel was of de ventilatiekanalen door de koude lucht zo koud zouden worden dat hierop aan de buitenkant condens zou ontstaan (wat weer op 't plafond gaat druppelen) echter had ik me bedacht om voor als na de koeler een temperatuursensor in 't kanaal te plaatsen waardoor ik de koeleing mooi kan monitoren. De kanalen zelf worden natuurlijk niet kouder dan de lucht die er door heen gaat, maar dan kan ik wel aardig koud water door 't koelellement laten gaan. Afhankelijk van de gekoelde luchttemperatuur kan ik dan de temperatuur van 't koelwater bepalen.

De houten bekisting heb ik van binnen compleet gecoat met rubbercoating omdat deze met name aan de onderkant nat zal worden door condens.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/T25cUN9_zhNyd8xoywDOZm_R8og=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LxaQ6G8fwD34M3SpNG6bDRyn.jpg?f=fotoalbum_large

Gister dan alles in bedrijf gesteld en de resultaten zijn veelbelovend vind ik zelf. De lucht aanvoer die uit de wtw kwam was 24,5° de lucht die uit de koeler kwam was 16,2°

Wtw unit is de zehnder comfoair 450 met enthalptiewisselaar en gelijk na de unit wordt er gesplitst in 2, te weten, slaapkamer/kantoor en de andere helft gaat naar 't woongedeelte waar dubbel zoveel uitblaasventielen zijn geplaatst. In 't woongedeelte heb ik nu de koeler ingebouwd en hier gaat ogv 2/3 van de 450 kuub lucht door heen ('t slaapgedeelte komt bij succes ook een koeler in).

Komende dagen fijn weer om te testen hoe aangenaam 't binnen blijft.

Even voor de aircofreaks onder ons. Ja een airco koelt beter! Mee eens, maar ik hoef geen airco aangezien 't huis volledig met rd8 isolatie is ingepakt en 't binnen rond de 22° is met een buitentemperatuur van 30°+ daarnaast wil ik geen aircounit op of aan 't huis plaatsen want die dingen zijn allemaal even lelijk en er staat al een warmtepomp (verdekt opgesteld) die een royaal koel vermogen heeft (lees veel meer dan 't gevraagde vermogen)

Gisteren was hij (voordat ik de koeling inschakelde) lucht van rond de 25° naar binnen aan 't blazen terwijl 't binnen maar 22° was. Om te voorkomen dat de wtw 't huis opwarmt heb ik nu dus actieve koeling op de inblaas gemaakt. Dat zou een airco compleet overbodig maken.

Ik zal komende dagen wat meetgegevens plaatsen van temperatuur en verbruik

Groet

Voordat ik de waterafvoer op 't riool aansluit vang ik 't condenswater op in een emmer zodat ik kan zien hoeveel vocht er onttrokken wordt. De uitloop druppelt aardig dus ik ben benieuwd naar 't resultaat de komende dagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tim711
Temperatuur in huis is na enkele uurtjes gezakt tot onder de 22°
In vergelijking met eerdere dagen begon 't vanaf 12 uur op te lopen naar 23 aan 't einde van de dag.

Heb de vloerverwarming ook zachtjes mee lopen om pendelen van de wp te voorkomen, sinds dat deze mee loopt blijft de wp continu draaien op laag vermogen.

[ Voor 92% gewijzigd door tim711 op 29-06-2025 14:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Acadiane
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 26-08 10:05
@Fullpower

Top, dankjewel voor de inspiratie. Ik ga denk ik eenzelfde constructie maken.
Wat ik mij afvroeg, op welke luchtvochtigheid zit je gemiddeld in huis tijdens koelen en dat de ontvochtiger draait?

(Ik heb net twee losse ontvochtigers geplaatst omdat tijdens koelen met het huidige weer de luchtvochtigheid in huis opliep tot 74%)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tim711
Ja de luchtvochtigheid was ook meer mijn probleem maar met name in de kelder. In de winter blijft die prima op peil maar 't probleem ontstaat eigenlijk zodra 't buiten warmer wordt. Ik dacht eerst zelfs dat ergens een lek in een riool zat maar dat zou vreemd zijn aangezien alles vernieuwd is. Bleek ook niet 't geval maar een kennis uit Oostenrijk vertelde mij dat hij 't zelfde probleem had in de zomer en dat dit condens was wat op de koude muren ontstaat welke aan de buitenkant onder de grond zitten (meestal kelders) en dat bleek bij ons ook 't geval te zijn. Nadat ik in de kelder een ontvochtiger geplaatst had was er ook geen water meer op de vloer en wand te bekennen. De ontvochtiger loopt nu dus vrij veel in de kelder en daar hou ik de vochtigheid tussen 52 a 55%

Deze ontvochtiger doet in huis eigenlijk niets, is puur voor de kelder waar geen wtw aan/afvoer is.

In huis gaat 't hier ook richting de 70 a 75% wat ik graag lager wil. Hopelijk onttrekt de koeling voldoende vocht aan de toevoerlucht zodat 't in huis ook beter wordt. Zo niet zal ik nog een ontvochtiger in de wtw inbouwen, dat was mijn boornemen maar heb ik tot nu toe nog niet gedaan, eerst even kijken wat hier 't effect van is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tim711
Vandaag mooie resultaten behaald. 😁

Lucht die via de wtw naar binnen kwam was op enig moment 29° en na 't koelen was deze lucht 17,5° er is ogv 5 liter water uit de koeler gekomen en 't verbruik van vandaag is tot nu toe 14,5 kw.

Dan het behaalde resultaat kwa binnen temperatuur, 21° 2° minder dan gister en dan is 't hier vandaag nog echt warmer geweest in vergelijking met gister. Maximale temperatuur die de wtw gister naar binnen trok was 25°

Dan de vochtigheid, lucht van 25° kan maximaal 23gram water per kuub bevatten, dat is 100%. Lucht van 16° kan maximaal 13,5 gram water bevatten. Als ik dus lucht met een relatieve luchtvochtigheid van 50% en 25° afkoel naar 16° is mijn relatieve luchtvochtigheid al snel 100% Dan laat ik even 't vocht wat condenseert (en dus onttrokken wordt) op de koeler
buiten beschouwing.

Als ik lucht van 21° uiteindelijk wil verkrijgen met een rv van 50% dan mag mijn lucht wat uit de koeler komt maar 9,15 gram vocht bevatten per kuub. Omgerekend als 100% 13,5 gram is komt dat neer op ogv 67% en op dit moment zit hij tegen de 100. Wil ik daadwerkelijk een lagere rv behalen moet ik toch een ontvochtiger inbouwen lijkt 't.

Ideal is wel dat de ontvochtiger beter werkt bij hogere luchttemperatuur (dus 29° zoals vandaag gemeten uit de wtw) en de koeler vervolgens met lagere temperaturen kan werken omdat de lucht al minder vocht bevat en het percentage van 100% relatieve luchtvochtigheid pas bij een lagere temperatuur behaald wordt.

Ik wil de rv van de lucht die mijn kanalen ingeblazen wordt onder de 100% houden omdat anders condensatie in mijn kanalen gaat plaatsvinden en dat is niet oke.

Verschil met een airco, ik koel alleen de binnenkomende lucht, een airco blijft steeds maar weer dezelfde lucht verwerken en onttrekt daardoor natuurlijk meer vocht en warmte, maar mensen met een airco meten vast geen Co² waardes of zetten jullie alle ramen open om goed te ventileren als 't buiten 35° is en de airco volle gas draait?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fullpower
Acadiane schreef op zondag 29 juni 2025 @ 14:10:
@Fullpower

Top, dankjewel voor de inspiratie. Ik ga denk ik eenzelfde constructie maken.
Wat ik mij afvroeg, op welke luchtvochtigheid zit je gemiddeld in huis tijdens koelen en dat de ontvochtiger draait?

(Ik heb net twee losse ontvochtigers geplaatst omdat tijdens koelen met het huidige weer de luchtvochtigheid in huis opliep tot 74%)
Inmiddels werkt mijn ontvochtiger alweer een paar jaartjes. Tot een dauwpunt buiten van 18c gaat het prima, en kan ik het dauwpunt in huis op 14 á 15c krijgen / houden. Ik kan dan koelen met een aanvoer van 16c.

Vorig jaar hadden we vaak een hoger dauwpunt, tot 22c. En dan blijkt dat er behoorlijk wat damp door het houten dak komt. Omdat ik vanaf de zolder lucht in huis recirculeer, gaat dat niet goed. De WTW ontvochtiger krijgt dan niet voldoende vocht uit de lucht. In die gevallen zet ik op zolder een extra losstaande ontvochtiger erbij aan. Verder ververs ik minder lucht van buiten. En dat gaat super! Aanvoer van de warmtepomp kan dan gewoon op 16c blijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Acadiane
Goed te horen dat de oplossing meerjarig goed werkt.

Dat je stuurt op dauwpunt is mij helder en logisch. Waar het mij nu om gaat is welk relatief luchtvochtigheidspercentage je nu gemiddeld hebt in de zomer wanneer er gekoeld wordt. Dat zou mij voor nu helpen.

@tim711
Mooi systeem heb je met mooie resultaten, gaat alleen bij mij niet werken. Het gaat mij om het systeem dat Fullpower heeft.

[ Voor 20% gewijzigd door Acadiane op 30-06-2025 09:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lithoijen
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 10:23
Mijn droger is ook weer aangeslingerd nu de temperatuur/luchtvochtigheid weer oploopt. Dat geeft de volgende meetwaardes:

luchtvochtigheid.........temperatuur......dauwpunt.......gram/kuub

droger in 52,34...................... 28,8................18..................14,91
droger uit 21,02...................... 43,1................16....................7,92

Hiermee haal ik dus ca 7 gram water uit de lucht per kuub, bij een vetilatiedebiet van ca 150kuub/uur haal ik ca 1 liter water per uur uit de lucht. her dauwpunt in huis ligt nu op ca 16 graden op diverse meetpunten, wat goed overeenkomt met de waarde die uit mijn luchtdroger komt. Hiermee kan ik mijn huis prima terugkoelen met mijn warmtepomp. Nog bedankt voor de inspiratie @Fullpower !

[ Voor 13% gewijzigd door lithoijen op 30-06-2025 16:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fullpower
Acadiane schreef op maandag 30 juni 2025 @ 08:10:
Goed te horen dat de oplossing meerjarig goed werkt.

Dat je stuurt op dauwpunt is mij helder en logisch. Waar het mij nu om gaat is welk relatief luchtvochtigheidspercentage je nu gemiddeld hebt in de zomer wanneer er gekoeld wordt. Dat zou mij voor nu helpen.

@tim711
Mooi systeem heb je met mooie resultaten, gaat alleen bij mij niet werken. Het gaat mij om het systeem dat Fullpower heeft.
Die relatieve luchtvochtigheid is niet zo te zeggen, maar hangt af van de temperatuur in huis. Maar bij 23c zal de RV maximaal 60 á 65% liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Acadiane
Dankjewel, 60% of eronder afhankelijk van binnentemperatuur is prima.
Ik ga op een later moment deze post nog een keer goed doorlezen, zelf een gelijkaardig iets bouwen is pas voor feb/maart volgend jaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kenwood960
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 10-09 21:35
Heb vandaag bij toeval dezelfde ontvochtiger gekocht als fullpower.

Kom ik bij toeval ook nog eens dit draadje tegen... :P

Ik wou ook koelen dmv de vloer en muur installatie bij mij thuis, alleen schoot dus verleden woensdag ook
de vochtigheid de hoogte in... vandaar de aangeschafte ontvochtiger.

Ik gebruik HA, met de thermal comfort integratie, die uit een temperatuur/RV sensor het dauwpunt berekent, en zodoende de L/W warmtepomp in of uitschakeld.

Fullpower, kun je wat meer info verschaffen over je inschakeling/beveiliging van je installatie?

Ik zou graag ook de ontvochtiger tussen de WTW ventilatie krijgen.... en dus de mogelijkheid krijgen om de ontvochtiger ook met HA aan te sturen. O-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• darkvalias
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 11-09 07:08
Recent hebben wij een WTW geplaatst, net als een warmtepomp waar we middels convectoren mee koelen. Dit werkt top, en zoals verwacht stijgt bij ons ook de luchtvochtigheid.

Bij wijze van experiment heb ik een ontvochtiger van iemand geleend. Met een berg karton, tape en moeite is in de luchtinvoer een soort ruimte gemaakt waar de luchtontvochtiger in staat. De inkomende lucht wordt gekoeld middels een kanaalkoeler waardoor de RH hoger wordt en de ontvochtiger makkelijker kan werken.

Dit resulteert bij ons, met 170m3/h, in een verlaging van 15% RH en ongeveer 15 liter per dag aan water. Huis blijft nu lekker rond de 60% RH. Wat mij betreft een groot succes. Draait nu een Eurom Dry Best 40 wifi, welke remote aan en uit gezet kan worden via de app. (Mogelijk tura smart, dus in home assistant te drukken)

Ik vermoed dat ik dit nog verder kan rekken met een permanentere opstelling waar de lucht beter kan mengen. De kanaalkoeler heeft nog wat lucht in de leidingen, dat zou dus ook nog optimaler kunnen. Dit alles ter inspiratie.

Zodra de installatie een meer permanente vorm heeft aangenomen zal ik het hier updaten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LrQV4BV885NZ1cBlxNZQ79Zfp4I=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fwq5tNw4j6P2PobvZb7qD18L.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QXBCKSI5ea2_kwaT8BZU-6Nyoo4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nC22614bVMosSWqikH6H4AKs.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
  • Laatst online: 12-09 22:01
Condenserend koelen is ontvochtigen.

In een klimaatinstallatie bij bv een museum, dan zit er een fors koelblok en naverwarmer (soms nog een)
De lucht wordt eerst fors afgekoeld, naar bv 12-13C waarbij veel vocht wordt afgevoerd, en dan weer naverwarmer naar bv 18c exact 50%
Met de recirculatie klep, koeling, naverwarming stoombevichtiger kun je dan exact op vocht regelen in normale situaties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
Dus als je lucht heel sterk koelt en in de ruimte mengt met warmere lucht ben je ook aan het ontvochtigen.

Een 3,5kW haalt wel 2 liter per uur uit de lucht, da’s 48 liter per dag! Dus een airco op de overloop, deuren open en je vocht regel je goed.

Maar dan heb je wel 10x meer capaciteit nodig dan je kleine WTW boxje.

[ Voor 30% gewijzigd door Technician- op 18-07-2025 10:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
Ps zo werkt een ontvochtiger ook.
Het is een “airco” die de verdamper en condensor achter elkaar heeft, dus koelen dan verwarmen.

Ontvochtigen is energetisch een heel “duur” proces.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• darkvalias
Technician- schreef op vrijdag 18 juli 2025 @ 10:07:
Dus als je lucht heel sterk koelt en in de ruimte mengt met warmere lucht ben je ook aan het ontvochtigen.

Een 3,5kW haalt wel 2 liter per uur uit de lucht, da’s 48 liter per dag! Dus een airco op de overloop, deuren open en je vocht regel je goed.

Maar dan heb je wel 10x meer capaciteit nodig dan je kleine WTW boxje.
Helaas kan ik met mijn WP niet condenserend koelen, dan wordt het een groot waterballet in huis. En een airco werkt bij ons niet in verband met dichte deuren (katten) en positieve druk op elke kamer ivm de wtw... We tried, we hebben een vaste airco hangen namelijk.

Enneh, onze airco buitenunit maakt een herrie van hier tot ginter, dus ik doe mn best om die zo min mogelijk te gebruiken :p

De kanaalkoeler in de aanvoer werkte helaas ook niet, om te condenserend te koelen met ons volume aan lucht moet ik serieus koud water erdoor krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
darkvalias schreef op zaterdag 19 juli 2025 @ 09:14:
[...]

Helaas kan ik met mijn WP niet condenserend koelen, dan wordt het een groot waterballet in huis. En een airco werkt bij ons niet in verband met dichte deuren (katten) en positieve druk op elke kamer ivm de wtw... We tried, we hebben een vaste airco hangen namelijk.

Enneh, onze airco buitenunit maakt een herrie van hier tot ginter, dus ik doe mn best om die zo min mogelijk te gebruiken :p

De kanaalkoeler in de aanvoer werkte helaas ook niet, om te condenserend te koelen met ons volume aan lucht moet ik serieus koud water erdoor krijgen.
Je kan niet de slang van de WTW unit trekken en een langere voor de uitgang van airco leggen, off iig in de buurt?
De buitenlucht aanzuig bedoel ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• darkvalias
Technician- schreef op zaterdag 19 juli 2025 @ 14:58:
[...]

Je kan niet de slang van de WTW unit trekken en een langere voor de uitgang van airco leggen, off iig in de buurt?
De buitenlucht aanzuig bedoel ik.
Dat kan ik net zo goed een kanaalunit aanschaffen en die in de inzuig plaatsen. + dat haalt de herrie van de buitenunit niet weg :/

Inmiddels wel gelukt om de permanentere oplossing te realiseren; de kartonnen doos is vervangen met hout, pur, alu tape om alles luchtdicht te houden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cxVKJvqMOvb-QNp5SUZ8WybpdrU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Uu2CTaBzsPyclQAfPh4goG6d.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TYu8XTbst-7OTG5kPqB-FZZS4ww=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RFr1hUgoMLmwVyOkkuUvJvoS.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whitemage2003
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 25-08 14:34
Is het misschien een idee om bv. Een unit te maken middels een airco die vooral de lucht droogt en een klein beetje koelt?

Het idee:
De lucht van buiten koel je met een airco (vind condensatie plaats. Daarna verwarm je deze afgekoelde lucht met de lucht van binnen en eventueel met nog wat van buiten tot ongeveer 20 graden. Deze drogere lucht sordt dan via de wtw je woning in geblazen. Via de afvoer wordt de warme airco lucht naar buiten geblazen.

Mi voordelen:
1: de warmteontwikkeling van de airco direct naar buiten
2: bij 10 graden gekoelde lucht vind condensatie plaats waardoor je lucht van buiten kunt ontvochtigen en koelen.
3a:direct droge verse lucht van buiten naar binnen (nadeel te koud voor de toevoer kanalen)
3b: door circulatie kun je de temperatuur ophogen tot ongeveer 20 graden ( buiten temp moet dan diverse m³ langs overgebracht worden/berekend zodat wtw van buiten in ongeveer 20 graden is).

Eventueel na de wtw toevoeg de lucht droog koelen en daarna met een extra wtw op temperatuur brengen voor het toevoer kanaal (eventueel afhankelijk van het douwpunt in de woning een lagere temp)

Weet niet of het technische mogelijk is en wat voor problemen je hiermee krijgt buiten redelijk wat plaats benodigd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tim711
Darkvalias je schreef 't volgende:
Bij wijze van experiment heb ik een ontvochtiger van iemand geleend. Met een berg karton, tape en moeite is in de luchtinvoer een soort ruimte gemaakt waar de luchtontvochtiger in staat. De inkomende lucht wordt gekoeld middels een kanaalkoeler waardoor de RH hoger wordt en de ontvochtiger makkelijker kan werken.
Maar ik begrijp je niet zo goed. Hoe kouder de lucht is hoe minder vocht deze kan bevatten dus automatisch zal de relatieve luchtvochtigheid hoger worden. Maar als de luchr warmer is en je gaat middels condensatie onrvochtigen zal dat beter werken bij een hogere luchttemperatuur omdat de delta T met je koude oppevlak groter is. Dus ik zou logisch zeggen, eerst ontvochtigen bij een zo hoog mogelijke temperatuur en daarna koelen. Je relatieve vochtigheid zal wel hoger eorden door 't koelen van de luchttemperatuur maar waarschijnlijk kun je meer vocht onttrekken van de hogere temperatuur lucht voor de koeler waardoor je onder aan de streep ook op een lagere vochtigheid uit komt.

Daarnaast lijkt 't mij wenselijk om je relatieve vochtigheid na de koeler te meten voordat je 't je systeem in blaast. Is de relatieve vochtigheid 100% dan zal er condensvorming optreden in je kanaal en dat is niet wenselijk.

Ik heb zelf een kanaalkoeler ingebouwd welke ook prima ontvochtigd. In huis meet ik nu rond de 55% wat voorheen echt vaak richting de 65 a 70% ging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bommer
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 17:58
tim711 schreef op zondag 27 juli 2025 @ 22:37:
Maar ik begrijp je niet zo goed. Hoe kouder de lucht is hoe minder vocht deze kan bevatten dus automatisch zal de relatieve luchtvochtigheid hoger worden. Maar als de luchr warmer is en je gaat middels condensatie onrvochtigen zal dat beter werken bij een hogere luchttemperatuur omdat de delta T met je koude oppevlak groter is. Dus ik zou logisch zeggen, eerst ontvochtigen bij een zo hoog mogelijke temperatuur en daarna koelen. Je relatieve vochtigheid zal wel hoger eorden door 't koelen van de luchttemperatuur maar waarschijnlijk kun je meer vocht onttrekken van de hogere temperatuur lucht voor de koeler waardoor je onder aan de streep ook op een lagere vochtigheid uit komt.

Daarnaast lijkt 't mij wenselijk om je relatieve vochtigheid na de koeler te meten voordat je 't je systeem in blaast. Is de relatieve vochtigheid 100% dan zal er condensvorming optreden in je kanaal en dat is niet wenselijk.

Ik heb zelf een kanaalkoeler ingebouwd welke ook prima ontvochtigd. In huis meet ik nu rond de 55% wat voorheen echt vaak richting de 65 a 70% ging.
Waar heb je de koeler gezet?
En welke aanvoer temperatuur van het water gebruik je?

Solar Edge 9800WP O/W - Itho Amber 95 | Systeem integrator meet en regeltechniek & KNX | projecterings deskundige CCTV & Inbraaksignalering systemen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• darkvalias
tim711 schreef op zondag 27 juli 2025 @ 22:37:

Er gaat bij ons zo ongeveer 170m/3 per uur door het systeem heen en het apparaat staat ingebouw in onze vliering, het kan daar makkelijk 27 graden worden + de ontvochtiger poept zelf ook xxx watt aan warmte uit. In de handleiding staat dat hij niet werkt bij temperaturen van 30+, gezien hij zijn eigen lucht kan circuleren in die ruimte was mijn verwachting dat het nogal eens warm kan worden daar binnen.

De theorie was dan ook; ik koel de lucht alvast wat af waardoor de luchtvochtigheid omhoog gaat, daarmee veranderd ook het dauwpunt. Omdat de lucht bijna verzadigd is kan het makkelijker condenseren. (dit kan ik gruwelijk fout hebben, maar atm meet de ontvochtiger in ingangstemperatuur van 24 graden). En de temp in die ruimte blijft dus binnen de windows waarop de ontvochtiger zijn werk kan doen.

Op echt vochtige dagen loopt er met de ontvochtiger 16 graden water door de koeler, met de luchtstroom die we hebben lukt het niet om daar mee te condenseren. Zodra we van huis zijn gaat de wtw zachter en lukt het wel om condenserend te koelen met de kanaalkoeler. Dan kan ik de ontvochtiger ook uitzetten gelukkig.

Er zijn dus eigenlijk twee dingen die mij weerhouden om echt condenserend te koelen met de kanaalkoeler;
1. Watertemperatuur; als ik die lager zet dan krijg ik een waterballet op leidingen elders in huis
2. Flow naar de koeler; suboptimaal aangesloten aan een andere 15mm leiding waar een aantal andere radiatoren op zitten.

Maar ik sta open voor ideeën en probeerseltjes, ben niet vies van wat klussen :)

P.s. ik heb zowel voor als na de koeler/ontvochtiger combinatie HT sensoren zitten. Ik verlaag de absolute luchtvochtigheid naar iets van 10 gr per m3, resulteert bij ons binnen in een RH van zo'n 58% bij 21 graden. Dit was bij een inkomende luchtvochtigheid van 15 gr per m3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• darkvalias
bommer schreef op maandag 28 juli 2025 @ 08:13:
[...]

Waar heb je de koeler gezet?
En welke aanvoer temperatuur van het water gebruik je?
Na de WTW, net voor de inzuig van de ontvochtiger.

Temp is afhankelijk van de dauwtemperatuur in huis. Maar gemiddeld gezien iets van 14,5 graden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tim711
Ja je werkt waarschijnlijk met een ander type ontvochtiger. De ontvochtiger waar ik mee werk heeft 2 radiatoren. De eerste wordt heel koud en die erna warmt de lucht weer op. Per saldo komt de lucht er ook wat warmer uit.

Temperaturen van mijn koelwater is aanzienlijk lager, tot 7 a 8° maar die leidingen zijn wel geïsoleerd waardoor er inderdaad geen condens ontstaat op die leidingen.

Ik was bang dat er in de ventilatiebuizen condens zou ontstaan maar dat gebeurt gelukkig niet, de gekoelde lucht blijft ook rond de 16° hangen met een vochtigheid van 90 a 95%

Verder zou ik bij jou ook geen dingen weten om 't nog verder te optimaliseren, fijne is dat je vochtigheid in huis onder de 60% komt, dus 't doet wat je wilt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bommer
@tim711 ik ben benieuwd wel type koeler/ ontvochtiger jij hebt?
En waar heb jij die geplaatst, in de aanzuig of juist inblaas
Is die 90% op je inblaaslucht?

Solar Edge 9800WP O/W - Itho Amber 95 | Systeem integrator meet en regeltechniek & KNX | projecterings deskundige CCTV & Inbraaksignalering systemen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• darkvalias
tim711 schreef op maandag 28 juli 2025 @ 08:58:
Ja je werkt waarschijnlijk met een ander type ontvochtiger. De ontvochtiger waar ik mee werk heeft 2 radiatoren. De eerste wordt heel koud en die erna warmt de lucht weer op. Per saldo komt de lucht er ook wat warmer uit.

Temperaturen van mijn koelwater is aanzienlijk lager, tot 7 a 8° maar die leidingen zijn wel geïsoleerd waardoor er inderdaad geen condens ontstaat op die leidingen.

Ik was bang dat er in de ventilatiebuizen condens zou ontstaan maar dat gebeurt gelukkig niet, de gekoelde lucht blijft ook rond de 16° hangen met een vochtigheid van 90 a 95%

Verder zou ik bij jou ook geen dingen weten om 't nog verder te optimaliseren, fijne is dat je vochtigheid in huis onder de 60% komt, dus 't doet wat je wilt.
Klinkt wel alsof we eenzelfde soort onvochtiger hebben. Gewoon een compressor gevalletje. Ook hier, eerst afkoelen voor condenseren en vervolgens opwarmen omdat die energie toch weer ergens terecht moet komen. Ik moet mijn HT sensoren nog vervangen, zal er eentje extra toevoegen na de koelbatterij om te kijken wat ie doet met de dauwtemperatuur. Meestal als de luchtvochtigheid zo hard omhoog gaat, dan stijgt de dauwtemperatuur ook waardoor je makkelijker condens krijgt.

Mochten we ooit wat gaan verbouwen ga ik de leidingen vervangen zodat er meer flow over die koeler heen kan, t' is wel een bijzonder zwaar model namelijk (CWK 200-H-3-2.5). Het zou mogelijk moeten zijn om hem rechtstreeks op 22mm leiding aan te sluiten, dus daar kan flink wat flow doorheen :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Acadiane
De warme kant van een ontvochtiger, zou die ook aan de afvoerzijde van de wtw unit (naar buiten) geplaatst kunnen worden?
Is wel een wat grotere verbouwing van zo'n ontvochtigingsunit, maar geeft wel het voordeel van hetbehouden van de koelte.

Of zijn er argumenten tegen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• darkvalias
Acadiane schreef op maandag 28 juli 2025 @ 21:10:
De warme kant van een ontvochtiger, zou die ook aan de afvoerzijde van de wtw unit (naar buiten) geplaatst kunnen worden?
Is wel een wat grotere verbouwing van zo'n ontvochtigingsunit, maar geeft wel het voordeel van hetbehouden van de koelte.

Of zijn er argumenten tegen?
In theorie kan dat. Maar dan heb je eigenlijk een standaard mobiele airco gemaakt qua plaatsing van de condenser/verdamper. Bovenkant zou je dan de aanvoerlucht doorheen blazen en de onderkant de uitgaande lucht. Dan heb je inderdaad dat verwarmingsstukje vermeden :)

Helaas is dat bij mij, in verband met de plaatsing van de WTW unit, niet mogelijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tim711
Hallo Bommer,

In dit topic zie je een foto van mijn koeler/ontvochtiger die inderdaad op de inblaas zit van 't woonhuis. Hij koelt dus de lucht die de woning in komt. Is verder geen merk, ik wilde 't eerst zo eens proberen wat 't effect ervan is en dat heb ik gedaan met een oude convector. Die lag nog klaar om naar 't stort te gaan. Dagje knutselen en voor mij resultaten boven verwachting.

Op hele warme dagen trekt de wtw namelijk van buiten lucht van 29° naar binnen en deze heb ik terug kunnen koelen naar 16° waarmee ik eigenlijk voorkom dat 't huis opwarmt. De luchtvochtigheid in huis was altijd redelijk hoog in de zomer (70+) en vandaag toevallig even gekeken zat hij op 51%.

Ons verbruik van de wp per jaar is ogv 4000kw en daarmee houden we 160m² woonoppervlak 't hele jaar op 20 a 21°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tim711
De aanvoertemperatuur van 't water zit rond de 9 a 10°

Om pendelen te voorkomen loopt de vloerverwarming paralel mee echter kreeg ik een tip van de leverancier van de wp dat ik wellicht beter nog 't water wat uit de koeler komt in de vloer kan laten gaan, dan heeft de koeler altijd maximaal koud water en de vloer niet te koud water. 'T water door de vloer is zeer geknepen maar koelt uiteindelijk goed mee. Heb nog geen condens gehad op de vloer, zal nu een combi zijn van 21° in huis en vochtigheid van 51%

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bommer
tim711 schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 23:44:
De aanvoertemperatuur van 't water zit rond de 9 a 10°

Om pendelen te voorkomen loopt de vloerverwarming paralel mee echter kreeg ik een tip van de leverancier van de wp dat ik wellicht beter nog 't water wat uit de koeler komt in de vloer kan laten gaan, dan heeft de koeler altijd maximaal koud water en de vloer niet te koud water. 'T water door de vloer is zeer geknepen maar koelt uiteindelijk goed mee. Heb nog geen condens gehad op de vloer, zal nu een combi zijn van 21° in huis en vochtigheid van 51%
Ik heb zonder enige ontvochtiging bij een watertemperatuur 15 graden al risico op condens
op de verdelers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tim711
De vloerverwarmingsverdeler heeft ook condens bij mij, die is niet geïsoleerd maar is wel van composiet zodat hij niet gaat roesten. De aanvoerleidingen naar de verdeler zijn wel geïsoleerd.
Pagina: 1 2 Laatste