Afgelopen dagen een bekisting gemaakt om een groot ellement van een oude convector. Deze had ik gekozen omdat ik een grote waterflow wilde realiseren en de meeste kanaalkoelers die op internet staan maar een 12mm wateraansluiting hebben. Deze convector had een 1/2 aansluiting waar ik vervolgens met een 25mm leiding op verder kon gaan. De warmtepomp bij ons zelf heeft een 32mm aansluiting.
In de bekisting ook een waterafvoer gemaakt voor condens op 't ellement. Mijn grote twijfel was of de ventilatiekanalen door de koude lucht zo koud zouden worden dat hierop aan de buitenkant condens zou ontstaan (wat weer op 't plafond gaat druppelen) echter had ik me bedacht om voor als na de koeler een temperatuursensor in 't kanaal te plaatsen waardoor ik de koeleing mooi kan monitoren. De kanalen zelf worden natuurlijk niet kouder dan de lucht die er door heen gaat, maar dan kan ik wel aardig koud water door 't koelellement laten gaan. Afhankelijk van de gekoelde luchttemperatuur kan ik dan de temperatuur van 't koelwater bepalen.
De houten bekisting heb ik van binnen compleet gecoat met rubbercoating omdat deze met name aan de onderkant nat zal worden door condens.
Gister dan alles in bedrijf gesteld en de resultaten zijn veelbelovend vind ik zelf. De lucht aanvoer die uit de wtw kwam was 24,5° de lucht die uit de koeler kwam was 16,2°
Wtw unit is de zehnder comfoair 450 met enthalptiewisselaar en gelijk na de unit wordt er gesplitst in 2, te weten, slaapkamer/kantoor en de andere helft gaat naar 't woongedeelte waar dubbel zoveel uitblaasventielen zijn geplaatst. In 't woongedeelte heb ik nu de koeler ingebouwd en hier gaat ogv 2/3 van de 450 kuub lucht door heen ('t slaapgedeelte komt bij succes ook een koeler in).
Komende dagen fijn weer om te testen hoe aangenaam 't binnen blijft.
Even voor de aircofreaks onder ons. Ja een airco koelt beter! Mee eens, maar ik hoef geen airco aangezien 't huis volledig met rd8 isolatie is ingepakt en 't binnen rond de 22° is met een buitentemperatuur van 30°+ daarnaast wil ik geen aircounit op of aan 't huis plaatsen want die dingen zijn allemaal even lelijk en er staat al een warmtepomp (verdekt opgesteld) die een royaal koel vermogen heeft (lees veel meer dan 't gevraagde vermogen)
Gisteren was hij (voordat ik de koeling inschakelde) lucht van rond de 25° naar binnen aan 't blazen terwijl 't binnen maar 22° was. Om te voorkomen dat de wtw 't huis opwarmt heb ik nu dus actieve koeling op de inblaas gemaakt. Dat zou een airco compleet overbodig maken.
Ik zal komende dagen wat meetgegevens plaatsen van temperatuur en verbruik
Groet
Voordat ik de waterafvoer op 't riool aansluit vang ik 't condenswater op in een emmer zodat ik kan zien hoeveel vocht er onttrokken wordt. De uitloop druppelt aardig dus ik ben benieuwd naar 't resultaat de komende dagen.