Acties:
  • +13 Henk 'm!

• Niek_
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21:19
Ik lees op GoT met regelmaat ervaringen e.d. met betrekking tot CO2-meters. Vooral in het DED-forum lopen er diverse topics waar met enige regelmaat gesproken wordt over het belang van voldoende ventileren icm de wens om het CO2-gehalte in huis te meten. Bij al deze discussies worden er meerdere CO2-meters benoemd. Helaas is deze informatie versplinterd over verschillende topics waardoor ervaringen ed lastig terug te vinden zijn.

Voor zover ik heb na kunnen gaan uit de reacties in de topics zijn er een aantal functionaliteiten die het vaakst aan bod komen in de discussies:
  • type CO2-meter (organisch gevormd blokje);
  • instelbare grenswaarden;
  • outputsignaal (welk type?) zodat ventilatie oid aangestuurd kan worden;
  • mogelijkheid om historie/trends te bekijken;
  • enz.
Uit de diverse reacties op het forum heb ik onderstaande lijst met CO2-meters kunnen halen. Graag hoor ik ervaringen hierover en aanvullingen op deze lijst zodat deze gebundeld in 1 topic weergeven worden en we elkaar kunnen helpen om de juiste keuze te maken vwb een CO2-meter. Ik heb hierbij echt jullie hulp nodig :)

Merk Type Euro LCD LED Geluid Temp Rh. Datalog Relais Output Comms
AKTIV 2010 129 V V V V 30VDC of 250VAC, max 2A SPST Normal Open
AKTIV 2063 129 V V V V V Digitaal RJ-45
AKTIV 106 169 V V V
AKTIV 116 169 V V V V
AKTIV 2210 165 V V V V 1) analoog 0-10VDC, 2) relais 30VDC of 250VAC, max 2A SPST Normal Open
Datalog 125 309 V V V V ja, (.txt) USB
SenseAir aSENSE 270 V V X O O 1) CO2: lineair 0/2-10VDC of 0/4-20mA, 2) Temp: linear 0/2-10VDC or 0/4-20mA Uart (Modbus)
SenseAir eSENSE 204 V V V X 1) CO2: lineair 0/2-10VDC of 0/4-20mA, 2) Temp: linear 0/2-10VDC or 0/4-20mA Uart (Modbus)
SenseAir tSENSE 446 V V V 1) CO2: 0-10VDC, 0-2000ppm, 2) Temp: 0-10VDC, 0-50 graden C, 3) Rh.: 0-10VDC, 0-100% Rh. Modbus (MB) or BACnet (BAC) protocol over RS485
SenseAir eSENSE-II 230 O V X 1) CO2: lineair 0-10VDC, 2) CO2: lineair 2-10VDC of 4-20mA Uart (Modbus)
SenseAir aSENSE VAV 402 V V V V 3 x lineair, 1 x relais Uart (Modbus)
SenseAir eSENSE FAI 180 V V V X X 1) CO2: lineair 0-10VDC
VEDOTEC RTM-CO2-A 243,4 X V X X 1) 0-10VAC/DC
netamo weerstation 169 X V V V V
sService Online (1-Wire-bus) 119 X V V

[ Voor 73% gewijzigd door Niek_ op 18-11-2015 20:06 ]

TE KOOP: 38,4kWh Pylontech + 3*Victron Multiplus 8000 link

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• internet4me
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 23-04 18:01
Goed topic. Als alles wat duidelijker is, kunnen we misschien met een groep een samenkopen actie doen. Deze CO2 meters zijn namelijk nogal aan de prijs. Scheelt altijd wat.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bezuiniger
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 23-04 00:46
Ik heb gewoon een Itho CO2 sensor gebruikt (http://www.ithodaalderop....ctblad_co2sensor_0408.pdf). Deze sensor geeft een PWM signaal voor de Itho ventilatie unit. PWM print in de ventilatie unit stoppen, direct de CO2 sensor koppelen aan de PWM print en je bent klaar met het CO2 gestuurd maken van je ventilatiesysteem.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• WouterG
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 01:29

WouterG

Dit is geen ondertitel

Daarnaast is het denk ik ook nuttig om te achterhalen wat een gezond CO2 percentage is. Voor een werkplek zou dat 5000ppm zijn en binnenshuis 1000ppm. Waarom zou de luchtkwaliteit op een werkplek slechter mogen zijn als thuis? Ik ben vaker aan het werk als thuis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gasschuif
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 23-04 08:01

Gasschuif

9,4 kWp, 3 L/LWPs, 8kW Mitsu

Hier in huis staan al een jaar of 2 twee Aktiva CO2 sensoren in huis. Tot volle tevredenheid.
Tweede hands gekocht op Markplaats voor 100 euro

Info
http://www.co2indicator.nl/prijzen.html
http://www.co2-meter.com/ (broken link)

[ Voor 8% gewijzigd door Septillion op 24-07-2022 19:31 ]

Als je nergens aan begint zijn de gevolgen niet te overzien. PVoutput Officieel gasloos sinds 04-2016. 8kW VAA Zubadan (met 92L buffervat/hydraulische scheiding) voor de CV met 9 radiatoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Gasschuif schreef op zondag 19 oktober 2014 @ 15:46:
Hier in huis staan al een jaar of 2 twee Aktiva CO2 sensoren in huis. Tot volle tevredenheid.
Tweede hands gekocht op Markplaats voor 100 euro

Info
http://www.co2indicator.nl/prijzen.html
http://www.co2-meter.com/
Die heb ik ook en ben er erg tevreden over, simpel no-nonsense ding :)

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pacificocean
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 00:20
WouterG schreef op zondag 19 oktober 2014 @ 15:45:
Daarnaast is het denk ik ook nuttig om te achterhalen wat een gezond CO2 percentage is. Voor een werkplek zou dat 5000ppm zijn en binnenshuis 1000ppm. Waarom zou de luchtkwaliteit op een werkplek slechter mogen zijn als thuis? Ik ben vaker aan het werk als thuis.
Wat is je bron? Boven de 800 merk ik al. En boven 1200 begin ik hoofdpijn te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WouterG
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 01:29

WouterG

Dit is geen ondertitel

5000 is de mak waarde. Zie bijvoorbeeld wikipedia en verschillende andere websites (http://www.ktd-klimaatbeheersing.nl/Kennis/CO2/page.aspx/72)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Ik heb nog twee Duco mv-boxen liggen met bijbehorende co2 sensoren, werken via z-wave. Ik wil dit ooit nog installeren in het huis, maar het is nog vrij lastig om in een bestaand huis de kanalen en afzuigpunten op de juiste plek te krijgen.

Samsung A3050/AR7000 - Elga 3.0 - ME WSH-LN25I Diamond

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technopeuter
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 20:35
dat heb ik tijdens een verbouwing gerealiseerd (afzuigpunt van keuken verplaatst naar wc) en zou ook wel een duco willen, en co2 sensoren.
maar een kanariepietje is toch veel goedkoper ;)
[serious mode on] waarneer gebruik je een co2 monitor? is het echt zo'n issue?

diskeltische lurker

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
Als de sensor gekoppeld is aan je afzuiging kun je op momenten dat de lucht schoon is juist heel weinig ventileren, bijvoorbeeld als er niemand thuis is.
Hierdoor gooi je minder warmte onnodig naar buiten in de winter, iets wat met gewone afzuiging wel gebeurt. Op momenten dat de huiskamer lekker vol zit en de luchtkwaliteit daalt, dan ga je automatisch meer ventileren.
Als de lucht weer schoner is gaat de mv vanzelf naar een lager toerental.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bezuiniger
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 23-04 00:46
Inderdaad, je bespaart geld op meerdere punten: de ventilatiemotor draait minder hard en verbruikt dus minder stroom, plus je blaast minder warme lucht naar buiten dus het gasverbruik daalt iets. En als pluspunten win je verder door een gemiddeld iets stiller ventilatiesysteem, en je binnenklimaat is eigenlijk altijd in orde zonder dat je er over na hoeft te denken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DuikKees
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 19-09-2023
Hot-selling+HA102 wireless energy monitor,CO2 emission,power consumption,HA102 environment protection (Energy Meters)
http://www.aliexpress.com...t-selling/1855800545.html
(from AliExpress Android)

Dit is het uitproberen waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• internet4me
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 23-04 18:01
Dat is een stroom meter. Die laat zien hoeveel kWh en CO2 je verstookt. Deze meet geen lucht kwaliteit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 21-04 13:12
CO2 meten is wel degelijk een issue. Ik denk dat je alle huizen in Nederland in twee types kunt onderverdelen:

- type A: geen mechanische ventilatie, meestal te veel CO2 opbouw ondanks kieren e.d.
- type B: mechanische ventilatie, CO2 is niet snel een issue, maar het ventilatiesysteem gooit wel de hele dag door opgewarmde lucht naar buiten voor de vogeltjes. CO2 sturing van de ventilatie is dus heel nuttig, om stroom maar vooral ook gas te besparen.

Ik heb zelf twee kastjes van Atal, die het e.e.a. kunnen schakelen met een relais. Maar nu heb ik in m'n nieuwe huis alles draadloos, dus kan ik geen ventilatiebedrading schakelen met het relais :(
Het is een systeem van Buva, maar als ik bij hun de CO2 sturing moet kopen is het erg duur (600 euro ofzo) en dan zit er nog niet eens sturing op luchtvochtigheid bij.

@internet4me, CO2 meters zullen altijd wel prijzig zijn. Het blijft gewoon prijzig om de sensor te maken. Koop een losse sensor en je betaald al 70 euro.

@DuikKees, deze geeft alleen CO2 weer in de zin van wat je uitstoot is op basis van je verbruikte stroom.

[ Voor 41% gewijzigd door !null op 19-10-2014 20:15 ]

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DuikKees
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 19-09-2023
Ah, ik probeerde weer eens voor dubbeltje op de eerste rij te zitten met Chinees spul.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• drielp
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 14-09-2024
Hier ook een Aktiva CO2 meter. Met twee personen in huis en een paar kaarsen aan gaat de CO2 concentratie binnen twee uur naar de 1400 ppm. Ik heb de kaarsen gedoofd, de meter geeft nu 1250 ppm aan.

In een huis zonder MV is zo'n meter een eye-opener, je schikt ervan hoe snel de CO2 stijgt en zorgt ervoor dat je sneller een raampje/deur open zet.

Misschien toch maar eens kijken naar een eenvoudig DIY ventilatie systeem....

4285 Wp op ZO, 1200 Wp op schuur en 880 Wp op NW, DWTW en 7 kW houtkachel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
@drielp, ja dat had ik ook in ons oude appartement. Nu ga ik het monitoren in ons nieuwbouw huis met MV.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Geurt-kun
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 31-03 11:55

Geurt-kun

8 Simax SM660-250, SMA 1600TL

Mooi topic!
Op mijn zoektocht naar een mooie aanbieding voor een Duco box met geregelde kleppen , vond ik de Orcon ventilator.
Deze heeft geen geregelde kleppen, maar kost dan ook vele malen minder. Zonder CO2 sensor wel te verstaan.
Nu ben ik eigenlijk op zoek naar een CO sensor wat de Orcon draadloos kan aansturen.
Nog mooier zou het zijn als dat met een station zoals de NetAtmo zou kunnen.

2k op west bij Pv Output

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• !null
Voor de Orcon zijn ook CO2 (draadloze?) bedieningen verkrijgbaar.

Zelf zoek ik het liefst bedrade bediening, of de mogelijkheid om deze toe te voegen. Dan kan ik namelijk zelf m'n ventilatie beheersen met m'n eigen geknutsel.
Nu heb ik een draadloos Buva systeem, waarvan ik moet onderzoeken hoe ik hem kan besturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sunnybird
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 03-04 15:48
Hier gebruiken we een Netatmo en daar ben ik erg tevreden over. Je krijgt op deze manier wel inzicht hoe en wanneer de CO2 concentratie oploopt en er gehandeld dient te worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aegir2002
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 18-01 16:18
Ik gebruik (zakelijk) de CO2 sensoren van Aesensors. Met name de OEM units met bijbehorende uitlees/programmeer kastje.
Ik heb veel ervaring met de ICB unit waarvan je zelf het meetbereik kunt instellen, deze kost meen ik €70. Standaard staat deze op 0-20%, ik gebruik hem op 0-30% en de 0-5volt analoge uitgang.
Met de I2C uitleesunit en de UIP5 software kun je de sensor programmeren, calibreren, loggen etc.
Afbeeldingslocatie: http://senseair.se/wp-content/uploads/2011/12/uip5_screen.gif
Voor de huis tuin en keuken toepassingen is de K30 of K33 waarschijnlijk meer geschikt omdat deze speciaal voor het lage meetbereik ontwikkeld zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:32
Moeten/worden die dingen eigenlijk ook gekalibreerd :? Of kan het voorkomen dat twee gelijke meters beiden een andere waarde aangeven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Wanneer je een volledig product koopt lijkt me dat ze al gekalibreerd zijn. Koop je een losse sensor, dan moet je zeker opletten en zijn ze vaak niet gekalibreerd. Zie bijvoorbeeld CO2meter.com

@TS, ik denk dat de topic start wel een upgrade kan gebruiken, wellicht kunnen we er "Het CO2 en ventilatie topic" van maken. En een tabelletje met CO2 meters en genoemde features die je wel of niet hebt (loggen, luchtvochtigheid, aansturing ventilatie)
Ook ventilatie systemen vergelijken (Buva, Orcon, Itho etc) en wat ze aanbieden op CO2 (en luchtvochtigheid) sturing gebied.
Ik heb daar nu alleen even geen tijd voor om je daarbij te helpen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niek_
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21:19
Komt goed :) Tabelletje staat voor morgen op het programma, zal de genoemde CO2-meters erin opnemen incl. de eigenschappen en de goedkoopste prijzen (+ link) zoals ik ze kan vinden.

Ventilatiesystemen wordt even stap 2, maar mocht iemand de info aan kunnen leveren dan zet ik die natuurlijk in de topicstart.

TE KOOP: 38,4kWh Pylontech + 3*Victron Multiplus 8000 link

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cranberry
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 23-04 12:22
De Netatmo vind ik er geweldig uitzien en biedt ook prima functionaliteiten.
Nadeel voor mij is dat deze oplossing (voor zover ik zo snel heb kunnen zien) afhankelijk is van een cloud-oplossing van de leverancier.

Het liefst heb ik een oplossing, waarop ik zelf m'n logging kan doen via bijv. een RPi oid

Zinvol topic btw!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aegir2002
  • Laatst online: 18-01 16:18
ThinkPadd schreef op maandag 20 oktober 2014 @ 21:00:
Moeten/worden die dingen eigenlijk ook gekalibreerd :? Of kan het voorkomen dat twee gelijke meters beiden een andere waarde aangeven?
De sensoren van SenseAir calibreer ik vóór inbouw altijd op 400 ppm in buitenlucht. En ik check ze op 30% CO2 met ijkgas.
Ze hebben ook een ingebouwde automatische calibratie mogelijkheid, die de sensor eens in de zoveel tijd terugzet op 400 ppm bij de laagste gemeten CO2 waarde.

Wanneer de sensor in buitenlucht meer dan 50 ppm afwijkt van 400 ppm zou ik overwegen om hem opnieuw te calibreren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mediacj
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 23:35
Leuk onderwerp, heb ook al eens naar een CO2 meter gezocht en kwam toen ook uit bij Netatmo omdat ze een gekoppelde app hebben echter toen ik in het forum van Netatmo keek zag ik diverse topics over slechte gekalibreerde sensors. Bijvoorbeeld: http://forum.netatmo.com/viewtopic.php?f=3&t=3254

Ze geven dan aan dat ze het van afstand opnieuw kunnen kalibreren maar wat dat voor waarde heeft, geen idee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZuinigeRijder
  • Registratie: Oktober 2009
  • Niet online
Afbeeldingslocatie: http://img.td-imgs.com/images/79/37/317937_130475309106724287.jpg

DIY Arduino compatible CO2 module

of

Afbeeldingslocatie: http://i01.i.aliimg.com/wsphoto/v2/835506937_1/Digital-3-in1-Round-Carbon-Dioxide-0-2000ppm-Desktop-Indoor-Air-Quality-Temperature-Humidity-RH-CO2.jpg
Aliexpress

[ Voor 42% gewijzigd door ZuinigeRijder op 21-10-2014 22:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 22:49
Ik heb mijn Itho Ecofan voorzien van een externe CO2 sensor in de woonkamer/keuken. Regelt traploos de ventilatie. Bevalt prima

meer erover op mijn website te vinden

[ Voor 15% gewijzigd door NielsTn op 24-10-2014 19:32 ]

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Geurt-kun

Geurt-kun

En zuigt die Ecofan dan alleen de woonkamer en keuken af?
Waar ik me zorgen om maak is de warmte in andere ruimten, die dan niet vervuild is, zo maar naar buiten geblazen wordt.
Bij nader inzien had ik misschien toch beter de Duco met geregelde kleppen aangeschaft.
Deze ventilator gooit de kleppen die het minst nodig zijn bijna dicht en degene die het meest nodig is helemaal open. Tevens gooit hij dan automatisch het toerental omhoog. Sensors voor vocht en CO2.
Erg mooi spul, maar wel prijzig.

2k op west bij Pv Output

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 22:49
Geurt-kun schreef op vrijdag 24 oktober 2014 @ 22:33:
En zuigt die Ecofan dan alleen de woonkamer en keuken af?
Waar ik me zorgen om maak is de warmte in andere ruimten, die dan niet vervuild is, zo maar naar buiten geblazen wordt.
Bij nader inzien had ik misschien toch beter de Duco met geregelde kleppen aangeschaft.
Deze ventilator gooit de kleppen die het minst nodig zijn bijna dicht en degene die het meest nodig is helemaal open. Tevens gooit hij dan automatisch het toerental omhoog. Sensors voor vocht en CO2.
Erg mooi spul, maar wel prijzig.
Nee het hele huis blijft continue geventileerd.

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 156329

Mediacj schreef op dinsdag 21 oktober 2014 @ 20:37:
Leuk onderwerp, heb ook al eens naar een CO2 meter gezocht en kwam toen ook uit bij Netatmo omdat ze een gekoppelde app hebben echter toen ik in het forum van Netatmo keek zag ik diverse topics over slechte gekalibreerde sensors. Bijvoorbeeld: http://forum.netatmo.com/viewtopic.php?f=3&t=3254

Ze geven dan aan dat ze het van afstand opnieuw kunnen kalibreren maar wat dat voor waarde heeft, geen idee.
Wij gebruiken al een jaar of 6 naar tevredenheid een aantal CO2 meters van Atal, we hebben deze met kalibratie certificaat ontvangen en ze kalibreren zichzelf continue.
Ventilatie aansturen was ook mogelijk, maar dit hebben we verder nog niet zelf uitgeprobeerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Toch wel fijn zo'n nieuwbouwhuis met mechanische ventilatie. Mijn Atal / Aktivia meter geeft aan dat het < 400ppm -> 800ppm is in de woonkamer :) Dat lukte in het oude huis bijna nooit.
Des te meer reden om ventilatie dynamisch aan te sturen, zodat er niet altijd geventileerd hoeft te worden en warme lucht naar buiten gedrukt wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
Weet je wel heel zeker dat <400ppm echt klopt, want dat is schone buitenlucht maar net.
Je moet dus echt heel erg veel ventileren om dat te halen en niet aanwezig zijn.
Als je alleen in een goed geventileerde ruimte bent zie je al heel snel de ppm oplopen naar 500

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drielp
CO2 < 400 ppm? Dan toch meter laten ijken. En als het ietsje boven de 400 ppm is, dan ventileer je een beetje teveel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Ok, my bad, ik heb nog eens de documentatie gelezen en ik zit onder de 800ppm. Jullie hebben gelijk :)
Zou anders inderdaad wat onwaarschijnlijk zijn.
Onder de 800ppm haalde ik in m'n vorige huis alleen maar door ramen en balkondeuren tegen elkaar open te zetten :')

In dit nieuwe huis even goed reden om onder de 800ppm niet meer te ventileren, scheelt weer stoken.

Edit: Ik heb dus deze meters:

Afbeeldingslocatie: http://www.atal.nl/products/images/product/at-vlb-02.jpg

Helaas alleen met relais uitgang. Ik heb wel plannen om veel meer te gaan tweaken en knutselen rondom CO2 en luchtvochtigheid, maar ik denk dat ik in eerste instantie zo'n kastje in de woonkamer zet, en middels loze leidingen wat draden trek om de relais functie te kunnen gebruiken als input voor een Raspberry Pi / Arduino o.i.d. om de stroom te kunnen onderbreken naar de MV. Dat is in ieder geval snel en simpel op te zetten. Want mijn Buva kent verder alleen maar draadloze besturing, wat weer moeilijk wordt (veel tijd kost) of veel gaat kosten om het aan te sturen.

[ Voor 47% gewijzigd door !null op 30-10-2014 10:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 631312

Co is absoluut een issue.

Als je CO melder afgaat, direct via 112 de brandweer bellen.
Ramen en deuren sluiten en alle personen buiten op de brandweer wachten.
(Dit is in tegenstelling van wat in gebruiksaanwijzingen staat. Maar door ramen en deuren te sluiten, kan de brandweer wat meten met hun apparatuur)
De brandweer zal in de meeste gevallen met toeters en bellen ter plaatse komen.

Indien je, of iemand in huis, zich niet helemaal lekker voelt, dit aangeven.
Dan wordt op voorhand ook een ambulance gealarmeerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blissard
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23-04 15:12
absoluut. Het is alleen de vraag wat dat te maken heeft met een topic over CO2 :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• !null
Ja dat is helemaal waar, maar dit topic gaat meer over CO2 niveau's en het nodige ventileren.

Met CO heb je andere issues. En dat zijn ook andere sensoren, die vaak meer als een rookalarm werken en alarm slaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 631312

Kan allemaal excuses verzinnen, maar de waarheid is verkeerd gelezen.

Sorry, teveel met het werk bezig

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Geurt-kun

Geurt-kun

Of te weinig...

2k op west bij Pv Output

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
Al langere tijd zitten twijfelen om een CO2 sensor aan te schaffen.
Was benieuwd hoe het met de ppm's zou gaan in een jaren '70 woning.
Atal was mij wat te duur, heb ook niet erg beste ervaringen met meerdere van hun modellen.
Aangezien Atal niet veel meer is dan distributeur van het Chinese merk Tongdy, ben ik toch gaan zoeken of het niet goedkoper kon.

Al snel kwam ik deze sensor tegen die toch vrij redelijk geprijsd is.
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/qG5PxVujrnXBRu6mfrpQa3bR/full.jpg
Gekocht voor net €80 op Ebay
De prijs van dit model ligt op internet tussen de 130 en 190 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beatman
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 13-04 10:33
Op de site van Itho kwam ik al bladerend nieuwe CO2 en RV sensoren voor de bekende ECO FAN tegen. Deze zijn tot een maximum van 20 stuks draadloos aan de CVE te koppelen. Voorheen kon je maar een CO2 sensor bedraad erop aansluiten.
Dit lijkt mij een prachtige retrofit oplossing voor iedereen die al mechanische ventilatie type C heeft om zonder veel moeite het hele systeem vraaggestuurd te maken.

Zie http://www.ithodaalderop.nl/node/40406/types. Ze horen bij het systeem dat Baseflow heet, maar zijn ook te koppelen aan een bestaande ECO FAN mits die ondersteund wordt. Prijzen zijn nog relatief laag.

www.energiepionier.nl Energiebesparing, duurzaamheid en domotica

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Mooi dat ze een draadloos systeem hebben, en dat je meerdere sensoren kan koppelen. Dat lost alle resterende problemen op. Al zal het er niet goedkoper van worden.

@Oxellaar, zijn dat de waardes bij jou thuis?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
!null schreef op vrijdag 05 december 2014 @ 23:05:

@Oxellaar, zijn dat de waardes bij jou thuis?
Temperatuur en rv klopt wel, co2 op dat moment niet echt.
De foto is genomen toen ik er al een poosje vlak bij had gestaan. De ppm's schieten dan flink omhoog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Ik had wel dat soort waardes in mijn vorige huis, zelfs met het raam op een aardige kier in de slaapkamer. Maar er kon geen doorstroming plaatsvinden, dus het was niet zo gek. Nu is het vele malen beter in m'n nieuwe huis met MV.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
Gisteravond ging hij ook iets over de 2000, er zat wel vier man in de woonkamer.
Het vreemde is dat de houtkachel aan was, die onttrekt ook veel verbrandingslucht aan de woonkamer.
De er stond een tochtstrip open voor de luchttoevoer en dan nog zo'n hoge waarde is wel opvallend.

de volgende morgen stond hij op een ruime 600ppm, dat is weer netjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drielp
Met veel mensen in huis zie je het CO2 nivo snel stijgen. Gisteravond met 14 man in huis en twee klapraampjes open kwam de meter niet onder de 2200 ppm. Met de achterdeur op een kier ging het beter, toen zakte het CO2 nivo naar 1600 ppm. De houtkachels stond toen bijna uit. 14 mensen geven veel warmte af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvl
  • Laatst online: 21:36

bartvl

Vlieg! Kan ik niet. Te laat...

Oxellaar schreef op vrijdag 05 december 2014 @ 21:23:
Al langere tijd zitten twijfelen om een CO2 sensor aan te schaffen.
Was benieuwd hoe het met de ppm's zou gaan in een jaren '70 woning.
Atal was mij wat te duur, heb ook niet erg beste ervaringen met meerdere van hun modellen.
Aangezien Atal niet veel meer is dan distributeur van het Chinese merk Tongdy, ben ik toch gaan zoeken of het niet goedkoper kon.

Al snel kwam ik deze sensor tegen die toch vrij redelijk geprijsd is.
[afbeelding]
Gekocht voor net €80 op Ebay
De prijs van dit model ligt op internet tussen de 130 en 190 euro.
Een dergelijk ding zoek ook, maar dan met log-functie (intern geheugen of los kaartje). Die zijn niet echt 'goedkoop' verkrijgbaar lijkt het.

Life is not about specs, it is about joy!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bazzzzzz
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 22:44
hier op ebay voor grofweg €95. Logger met USB:

http://www.ebay.nl/itm/US...nt_ET&hash=item27ed87eaab

Helaas blijven het dure apparaten want zelf al heb je geen mechanische ventilatie dan is iets meer inzicht in een gezond binnenklimaat wel erg handig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
Heb vanmiddag de sensor even buiten gezet, omdat ik de waardes wat erg hoog vond.
Hij bleef in schone buitenlucht steken op ruim 550ppm, toch wat aan de hoge kant voor de schone Zeeuwse lucht.
Waarschijnlijk is hij door de fabrikant niet gekalibreerd, dus zelf maar even gedaan.
Sowieso kalibreert hij zichzelf éénmaal per 7 dagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZuinigeRijder
  • Niet online
Afbeeldingslocatie: http://ecx.images-amazon.com/images/I/61OZIlAsqzL._SX522_.jpg

Conrad verkoopt de HygroCube 100, welke ook de CO2 luchtkwaliteit meet (VOC) voor net geen 60 euro. Is echter niet gecalibreerd.

EDIT: CO2 -> VOC

[ Voor 21% gewijzigd door ZuinigeRijder op 24-12-2014 13:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
ZuinigeRijder schreef op woensdag 24 december 2014 @ 12:09:
[afbeelding]

Conrad verkoopt de HygroCube 100, welke ook de CO2 meet voor net geen 60 euro. Is echter niet gecalibreerd.
Volgens http://www.produktinfo.co..._100_RAUM_de_en_fr_nl.pdf meet deze geen CO2 maar VOC's (volatile organic compounds).
When the mains adapter is connected, the display indicates the air quality data (VOC) in ppm CO2 equivalents in the lower segment. VOCs are volatile organic compounds that primarily affect the quality of indoor air through organic effluents (vapours) of human respiration, perspiration and digestion, as well as vapours of building materials and furnishings.

[ Voor 23% gewijzigd door Juup op 24-12-2014 12:36 ]

Putin 2022: Ukraine is not a real country
Musk 2025: Canada is not a real country
Uh oh...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ollie1965
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 23:59

ollie1965

Op zoek naar energiebesparing

ZuinigeRijder schreef op woensdag 24 december 2014 @ 12:09:
[afbeelding]

Conrad verkoopt de HygroCube 100, welke ook de CO2 meet voor net geen 60 euro. Is echter niet gecalibreerd.
Die waardes een hele dag ondergaan is vragen om gezondheidsklachten.
Maar zoals bovenstaand aangegeven zal het waarschijnlijk om VOC gaan, maar dan nog heb je (uitgaande van redelijk realistische waarden) wel veel te hoge waarden in huis.
Als dit regelmatig voorkomt zou ik persoonlijk een onderzoek starten met gekalibreerde apparatuur.

Hoe meer ik weet, hoe meer ik weet dat ik te weinig weet

Dit , hierom en hierom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvl

bartvl

Wat is er mis met die waardes? Ziet er keurig uit toch? Wellicht wat warm in de winter :P.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZuinigeRijder
  • Niet online
bartvl schreef op woensdag 24 december 2014 @ 14:04:
Wat is er mis met die waardes? Ziet er keurig uit toch? Wellicht wat warm in de winter :P.
Ik heb de tekst van mijn post aangepast (CO2 -> VOC) en ook een ander plaatje laten zien van internet (met lagere PPM), zodat beter te zien is hoe de HydroCube 100 eruit ziet.

Hier nog een beschrijving van het verschil tussen CO2 en VOC.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ollie1965

ollie1965

bartvl schreef op woensdag 24 december 2014 @ 14:04:
Ben ik nou gek of moet ik die leesbril altijd gebruiken, dacht echt iets van 1100-1200 te zien.....

Dit , hierom en hierom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZuinigeRijder
  • Niet online
ollie1965 schreef op woensdag 24 december 2014 @ 20:48:
[...]

Ben ik nou gek of moet ik die leesbril altijd gebruiken, dacht echt iets van 1100-1200 te zien.....
Haha, nee, op deze foto stond 1347 ppm....

Afbeeldingslocatie: https://www.conrad.nl/medias/global/ce/1000_1999/1000/1020/1020/102011_BB_00_FB.EPS.jpg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ollie1965

ollie1965

ZuinigeRijder schreef op woensdag 24 december 2014 @ 21:59:
[...]

Haha, nee, op deze foto stond 1347 ppm....

[afbeelding]
Pfffft, gelukkig was net aan een leesbril aan het wennen voor de allerkleinste lettertjes, anders gezegd mijn armen werden bijna te kort.

Dit , hierom en hierom

• !null
Interessant die VOC meting. (ik schreef bijna mentaliteit :+ )
Die cubesensors zijn wel interessant, maar alleen als ik zelf ook bij de data kan (software API of gewoon RF afluisteren ofzo), en als hij naast VOC ook CO2 en temperatuur en luchtvochtigheid doet.

Iig wel goed om naar te kijken als ik zelf mijn ventilatie beheers systeem ga maken.

• ZuinigeRijder
  • Niet online
!null schreef op donderdag 25 december 2014 @ 11:46:
Interessant die VOC meting. (ik schreef bijna mentaliteit :+ )
Die cubesensors zijn wel interessant, maar alleen als ik zelf ook bij de data kan (software API of gewoon RF afluisteren ofzo), en als hij naast VOC ook CO2 en temperatuur en luchtvochtigheid doet.

Iig wel goed om naar te kijken als ik zelf mijn ventilatie beheers systeem ga maken.
Afbeeldingslocatie: https://dev.netatmo.com/img/dev/api_bg.png

Netatmo is dan misschien interessant, de binnenunit heeft een CO2 sensor, vochtigheids- en temperatuurmeter

Support ook IFTTT

[ Voor 4% gewijzigd door ZuinigeRijder op 25-12-2014 12:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• !null
Ik vond nog een vergelijking over CO2 versus VOC. Na het lezen ben ik er nog niet helemaal uit. Volgens mij is het niet "versus" maar zou je ze allebei willen, om wel of niet de ventilatie te triggeren.
Hier het stuk, vooral laatste 3 alineas zijn interesant:
http://www.co2meter.com/b...-iaq-whats-the-difference
Oh, dat is mooi. En nog aardig betaalbaar. Ik wist wel het bestaan van e.e.a. aan doosjes met temperatuur en luchtvochtigheid en ander leuk geknutsel voor domotica. Maar dat je al zo betaalbaar CO2 kon meten met een doosje wat gewoon een goede API heeft, dan ben je al snel klaar. Daar ga ik niet zelf voor knutselen, dat kan financieel niet eens uit :P behalve dat ik nu al wat dingen heb liggen natuurlijk.

Even iets meer info opzoeken, heb nog een paar vraagjes.
Ik begrijp niet helemaal of je voor de API nou via servers van Netatmo moet, volgens mij niet en dat hoop ik ook niet.
En volgens mij doet alleen de grote station CO2 meting. Dus als ik een losse unit erbij koop heb ik nog geen CO2 meting in die ruimte.

Edit: Ik ben denk ik teveel een techneut, ik irriteer me altijd aan de presentatie van dit soort nieuwe slimme (domitca) dingen. Ik wil weten of het met een kabeltje kan, of alle losse stations ook op wifi draaien of hun eigen RF zitten en of je voor alles de app nodig hebt of dat er ook een webinterface is.
Altijd zo fantastisch, "je kan alles met de app", ok maar hoe werkt het dan, wifi/bluetooth/proprietary rf?

[ Voor 12% gewijzigd door !null op 29-12-2014 17:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZuinigeRijder
  • Niet online
!null schreef op maandag 29 december 2014 @ 17:09:

Oh, dat is mooi. En nog aardig betaalbaar. Ik wist wel het bestaan van e.e.a. aan doosjes met temperatuur en luchtvochtigheid en ander leuk geknutsel voor domotica. Maar dat je al zo betaalbaar CO2 kon meten met een doosje wat gewoon een goede API heeft, dan ben je al snel klaar. Daar ga ik niet zelf voor knutselen, dat kan financieel niet eens uit :P behalve dat ik nu al wat dingen heb liggen natuurlijk.

Even iets meer info opzoeken, heb nog een paar vraagjes.
Ik begrijp niet helemaal of je voor de API nou via servers van Netatmo moet, volgens mij niet en dat hoop ik ook niet.
En volgens mij doet alleen de grote station CO2 meting. Dus als ik een losse unit erbij koop heb ik nog geen CO2 meting in die ruimte.

Edit: Ik ben denk ik teveel een techneut, ik irriteer me altijd aan de presentatie van dit soort nieuwe slimme (domitca) dingen. Ik wil weten of het met een kabeltje kan, of alle losse stations ook op wifi draaien of hun eigen RF zitten en of je voor alles de app nodig hebt of dat er ook een webinterface is.
Altijd zo fantastisch, "je kan alles met de app", ok maar hoe werkt het dan, wifi/bluetooth/proprietary rf?
Zoals ik het begrepen heb, staat alles inderdaad in de cloud en gaat het via Wifi. En is dit levenslang gratis beschikbaar voor zolang Netatmo niet failliet is 8)7

De additionele module is een binnenunit en heeft dus ook een CO2 meter. Dus geschikt voor een andere ruimte mee te meten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Ok ik had het dus verkeerd begrepen. 64 euro is niet duur voor een draadloos (rf) ding dat co2 meet, en temp en rh. Zo is het niet zo'n big deal om de twee slaapkamers te voorzien van metingen.

Dat het in de cloud staat is geen ramp, en wifi is natuurlijk wel praktisch. Waar het mij om gaat is dat je een directe api hebt op het host station. Want via de cloud enzo werkt allemaal wel, alleen is het zo suf als je ventilatie niet goed werkt omdat je internet verbinding eruit ligt.
maar goed, daarvoor zou je wel een backup plan kunnen maken. Geen verbinding = sowieso ventileren.

Maar ik voorkom graag dat soort afhankelijk heden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Toch leuke ontdekking gedaan. Ik heb twee CO2 meters liggen, die eigenlijk alleen een relaistje kunnen schakelen, op basis van de door jou ingestelde tresholds (met jumpers). Op zich prima, maar als input gebruiken om ventilatie te schakelen is het beperkt. Zo'n Netatmo is dan natuurlijk veel mooier.

Maar toen kwam ik op het idee om de kastjes gewoon eens even open te maken. Daarbij zag ik ook dat er een losse CO2 sensor opzat (opsteekboardje zeg maar), zie slechte foto:

Afbeeldingslocatie: https://lh4.googleusercontent.com/-hA8tYsbf5HI/VKWtsanlvPI/AAAAAAAABWU/SZj1A8c1Uzo/s640/20150101_210142.jpg

Op die sensor staat senseair.com, degelijke sensoren die zichzelf kalibreren! Uit Zweden.
Echter vind je waarschijnlijk pas veel meer informatie over uitlezen van de sensor als je zakelijk partner bent, op de site staat wel wat, maar niet heel veel.
Maar ik herkende de vorm van co2meter.com :) Die gebruiken ook sensoren van senseair.com, zijn exact dezelfde boardjes. En daar kun je wel allerlei dingen downloaden, inclusief protocol voor uitlezen.

Aan de pinout die aangesloten zat is te zien dat ze I2C gebruikten om hem uit te lezen, wat ook mijn voorkeur heeft. Die hoef ik dus alleen maar door te lussen naar een Raspberry Pi voor wat testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Kijk, en met zoiets laat je zien dat je een echte Tweaker bent _O_

Goed bezig :) Ben benieuwd of je er wat mee kunt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakerslex
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 22:13
Leuk topic en erg interessant omdat ik zelf ook op zoek ben naar een dergelijke sensor en deze te koppelen aan mijn Vera lite. Naast de Co2 lees ik ook veel over VOC, dat meer informatie zou geven dan alleen Co2.

In dat kader ben ik de Cubesensors tegengekomen (https://cubesensors.com). Wel een prijzige oplossing, maar dat is een goede Co2 meter ook.

Mijn vraag is of iemand al ervaringen heeft met de Cubesensors en wellicht afwegingen of alternatieven ziet om een goede VOC meting te koppelen aan mijn Vera lite.

Alvast bedankt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Wat ik ervan begrijp is dat VOC wel nuttig is, maar met VOC meet je nog geen CO2. Dus liefst meet je beide, tenzij ik iets niet goed begrepen heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZuinigeRijder
  • Niet online
!null schreef op vrijdag 02 januari 2015 @ 21:25:
Wat ik ervan begrijp is dat VOC wel nuttig is, maar met VOC meet je nog geen CO2. Dus liefst meet je beide, tenzij ik iets niet goed begrepen heb.
Net appeltaart gebakken en de HygroCube 100 geeft een VOC waarde aan van 2300 equivalent ppm. Nu staat de airco ventilatie aan. Ik heb geen CO2 meter, maar er zijn niet meer mensen/dieren in huis als anders. Ik heb de waarde voorheen nog niet boven de 1000 gezien. 's morgens is deze onder de 500.

Volgens mij heb ik een appeltaart sensor gekocht :Y

Afbeeldingslocatie: http://www.theproblems.com/The_Problems/Pix_files/Smiley%20Apple%20Pie%20Face.jpg

[ Voor 8% gewijzigd door ZuinigeRijder op 02-01-2015 22:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvl

bartvl

Misschien dat je oven relatief veel verbrandde voedselrestjes uitblaast en dit geregistreerd wordt?

Maar wellicht kun je contact opnemen met de leverancier, kunnen ze hun productspecificaties nog wat pimpen met deze nieuwe feature ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kraz
  • Laatst online: 18:47

Kraz

Saving the world

!null schreef op dinsdag 30 december 2014 @ 20:39:
Ok ik had het dus verkeerd begrepen. 64 euro is niet duur voor een draadloos (rf) ding dat co2 meet, en temp en rh. Zo is het niet zo'n big deal om de twee slaapkamers te voorzien van metingen.

Dat het in de cloud staat is geen ramp, en wifi is natuurlijk wel praktisch. Waar het mij om gaat is dat je een directe api hebt op het host station. Want via de cloud enzo werkt allemaal wel, alleen is het zo suf als je ventilatie niet goed werkt omdat je internet verbinding eruit ligt.
maar goed, daarvoor zou je wel een backup plan kunnen maken. Geen verbinding = sowieso ventileren.

Maar ik voorkom graag dat soort afhankelijk heden.
Ik gebruik de Netatmo Weerstation icm Domoticz om het een en ander te regelen. 8)
Mochten jullie nog geïnteresseerd zijn; ik heb een review van de Netatmo gemaakt destijds: productreview: Netatmo Weerstation review door Kraz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZuinigeRijder
  • Niet online
bartvl schreef op vrijdag 02 januari 2015 @ 22:43:
Misschien dat je oven relatief veel verbrandde voedselrestjes uitblaast en dit geregistreerd wordt?

Maar wellicht kun je contact opnemen met de leverancier, kunnen ze hun productspecificaties nog wat pimpen met deze nieuwe feature ;).
Nou, de appeltaart was niet aangebrand :P 's avond toen ik buiten kwam was het aangebrand. De houtkachel stokers zorgen voor heel wat fijnstof. Dus binnen was het klimaat beter dan buiten }:O

Blijkbaar heeft het bakken voor veel "Volatile Organic Compounds" gezorgd.

In ieder geval stond de stand weer op 500 ppm vanmorgen, na een nachtje ventileren+cleanen door de airco.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZuinigeRijder
  • Niet online
!null schreef op vrijdag 02 januari 2015 @ 21:25:
Inderdaad.

Ik heb een airco met een clean functie:
Afbeeldingslocatie: http://www.climasense.nl/img/cms/Ururu-Sahara-FTXZ-N-4.jpg
quote:
Betere luchtkwaliteit binnen met de Daikin Flash Streamer technologie
De Ururu Sarara zuivert de binnenkomende lucht. De lucht wordt gezuiverd door stof en stuifmeel uit te filteren, waarna het fotokatalytisch luchtzuiveringsfilter onaangename geurtjes zoals sigarettenrook of kooklucht afbreekt. In de laatste fase krijgt de lucht nog een bijkomende behandeling in de Flash Streamer die mogelijke resten van formaldehyde, virussen en schimmels afbreekt.

Dus mijn VOC meter zal minder aangeven door de clean functie, terwijl je misschien wel zou moeten ventileren m.b.t. het CO2 gehalte. Dus moet ik nu eigenlijk nog een CO2 meter erbij hebben 8)7
Hoewel er wel een duidelijke relatie is tussen CO2 en VOC:

Afbeeldingslocatie: http://www.automatedlogic.com/img/images/large/chart3-ieq-jpg.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakerslex
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 22:13
Ok, begrepen dus dan moet het een combinatie worden van een CO2 en VOC sensor. Als ik dat moet combineren met de bestaande systemen kom ik uit op een Cubesensor en Netatmo :'( iets teveel van het goede, plus dat ik dan weer twee systemen heb om mee te interfacen.

Voor de Netatmo is wel een plugin voor de Vera beschikbaar, maar ja dan heb je weer geen VOC.

Nu maar op zoek gegaan naar een combinatie van beide meetwaarden, maar dan kom je al snel in proffesionele systemen terecht voor gebouwtechnieken van bijvoorbeeld Siemens.

Denk dat het een echte Tweaker oplossing moet gaan worden en zelf maar sensoren aan een Raspberry pi hangen. Heb redelijk goedkope sensoren voor CO2 en VOC gevonden op http://www.futurlec.com/Gas_Sensors.shtml

Interfacen vanaf een Raspberry pi naar de Vera lite is geen probleem, dat pas ik al op meer plaatsen toe.

Het nadeel van zo'n oplossing vind ik dan altijd wel weer de behuizing. Dat is lastig zo mooi te krijgen als de Netatmo of cubesensors. Belangrijk voor de WAF uiteraard :)

Mocht iemand nog goede ideeen hebben, dan hou ik mij aanbevolen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 657489

Ik wil iedereen waarschuwen voor de inferieure CO2 sensor die in de Netatmo zit! Ik heb waarden gemeten tot 222 ppm (zie afbeelding). De sensor kan niet gekalibreerd worden, dus heb ik hem direct teruggestuurd naar Coolblue. Ze hebben mijn negatieve feedback goedgekeurd en dat is een goede zaak! De prijs van €169,99 incl. btw leek mij erg weinig. Een goede CO2-meter (o.a. SenseAir) kost circa €150 ex btw en dan heb ik het niet over de goedkope Chinese 'multimeters' waar Nederlandse leveranciers (o.a. Atal, Aktivia) enkel hun naam op zetten. Ook die CO2 meters hebben vaak een inferieure CO2 sensor die onbetrouwbaar is.

Afbeeldingslocatie: http://www.co2indicator.nl/images/Netatmo.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alex75
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 22-04 20:46
@ Co2indicator

Ook vreemd,de Co2 sensor kan wel gekalibreerd worden via de instellingen. Ik zet hem dan buiten of bij een open raam. Het is natuurlijk bekend dat dit soort sensoren niet precies zijn, maar een indicatie is voor mij voldoende.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
@alex75, hoe kalibreer je hem dan bij een open raam? Hoe werkt dat?
Anoniem: 657489 schreef op dinsdag 24 februari 2015 @ 15:46: en dan heb ik het niet over de goedkope Chinese 'multimeters' waar Nederlandse leveranciers (o.a. Atal, Aktivia) enkel hun naam op zetten. Ook die CO2 meters hebben vaak een inferieure CO2 sensor die onbetrouwbaar is.
Kan best zijn met die Netatmo, maar als je het hebt over Atal en Aktivia, dan kan ik u melden dat die ook gewoon sensoren van SenseAir gebruiken, zie mijn post op de vorige pagina: http://gathering.tweakers...message/43497516#43497516

[ Voor 5% gewijzigd door !null op 24-02-2015 17:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rudolph
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 18-03 10:36
Een tijdje geleden ook een CO2 meter gekocht. Een Air Indicator II

Afbeeldingslocatie: http://www.ventilatieland.nl/media/catalog/product/cache/1/image/9df78eab33525d08d6e5fb8d27136e95/c/o/co2/co2-meter-air-indicator-ii-econox-air-indi.jpg

Tot nog toe geen waarde gezien boven de 800ppm in mijn huis. Blijkbaar werkt de mechanische ventilatie in mijn huis goed, zelfs op de laagste stand.

Naast een display heeft deze meter ook een USB aansluiting welke via windows software uitgelezen kan worden. Helaas heb ik nog geen linux software gevonden want ik zou deze graag via mijn Raspberry PI willen uit lezen.

Voor de mensen die interesse hebben in deze meter, met actie code is die nu 109 in plaats van 149 euro bij ventilatie land.
Members only: title
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

[ Voor 5% gewijzigd door teacher op 25-02-2015 00:20 . Reden: Ref link ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alex75
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 22-04 20:46
@!null
Bij de faq staat dat " om nauwkeurige metingen te krijgen wordt de CO2 meter automatisch gekalibreerd. Hiervoor wordt aangenomen dat de CO2 concentratie minimaal eenmaal per week naar 400ppm (de CO2 concentratie van de buitenlucht) zakt. Voor de juiste werking van deze kalibratie methode dient u dus één keer per week de ruimte goed te ventileren.

Handmatig Kalibreren - Wanneer het Netatmo station op de grond valt of op een andere manier een schok krijgt kan een handmatige kalibratie nodig zijn. U kunt dit doen onder het kopje "CO2 kalibratie" bij "mijn stations'. Zodra u een handmatige kalibratie start dient u het station minimaal 6 uur aangesloten te laten.

Ik zet hem dan bij een open raam.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Ok duidelijk. Dus met de harde aanname dat buitenlucht 400ppm is. Komt het ook wel redelijk bij in de buurt. Maar ik denk niet dat deze stations bij iedereen 1 keer in de week 400ppm zien, in een wat slechter geventileerd huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19:39

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Anoniem: 657489 schreef op dinsdag 24 februari 2015 @ 15:46:
Ik wil iedereen waarschuwen voor de inferieure CO2 sensor die in de Netatmo zit! Ik heb waarden gemeten tot 222 ppm (zie afbeelding). De sensor kan niet gekalibreerd worden, dus heb ik hem direct teruggestuurd naar Coolblue. Ze hebben mijn negatieve feedback goedgekeurd en dat is een goede zaak! De prijs van €169,99 incl. btw leek mij erg weinig. Een goede CO2-meter (o.a. SenseAir) kost circa €150 ex btw en dan heb ik het niet over de goedkope Chinese 'multimeters' waar Nederlandse leveranciers (o.a. Atal, Aktivia) enkel hun naam op zetten. Ook die CO2 meters hebben vaak een inferieure CO2 sensor die onbetrouwbaar is.

[afbeelding]
Dus, je hebt je speciaal geregistreerd om "hit and run" het product van een concurrent af te kammen, met argumenten die eenvoudig weerlegd kunnen worden?

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• duimp
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 06-04 21:00
Voor 100 euro een co2 sensor is niet gek!
Wat ik mij wel afvraag is dat je een paar metingen hebt gedaan je eigenlijk wel klaar bent.
Dan weet je of je genoeg ventileert en wat ga je erdan mee doen?
Of denk ik er te makkelijk over?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Sommige sensoren hebben ook een extern contact zodat je bijv. je mechanische ventilatie CO2-gestuurd kan maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 00:13

Seafarer

XXX

duimp schreef op dinsdag 03 maart 2015 @ 07:13:
Voor 100 euro een co2 sensor is niet gek!
Wat ik mij wel afvraag is dat je een paar metingen hebt gedaan je eigenlijk wel klaar bent.
Dan weet je of je genoeg ventileert en wat ga je erdan mee doen?
Of denk ik er te makkelijk over?
Je kunt niet zeggen effe meten en ik weet het.

Bij mij vandaag in de woonkamer alle ventilatie roosters dicht gezet. (alle kozijnen nieuw en netjes aan 2 zijden dicht gekit) 700 ppm met 3 personen.

Komt er een windje uit het zuiden of noorden, dan moeten de roosters achter helemaal open.
Ventilator altijd op standje 2. 3 personen 1400 ppm.

Dus je bent heel afhankelijk van de wind.

Gewoon zo'n ding aanschaffen en je weet waar je mee bezig bent.

Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

Wie weet het volgende:

In de winter 2 graden en lagere buiten temperatuur. Dan is de ppm met 4 personen niet boven de 800 ppm te krijgen.
Het lijkt wel of er meer Kilogrammen lucht door die ventilatie roosters komen. Of is nog iets anders de oorzaak?

[ Voor 4% gewijzigd door Seafarer op 29-03-2015 18:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 470164

Seafarer schreef op zondag 29 maart 2015 @ 18:00:
Wie weet het volgende:

In de winter 2 graden en lagere buiten temperatuur. Dan is de ppm met 4 personen niet boven de 800 ppm te krijgen.
Het lijkt wel of er meer Kilogrammen lucht door die ventilatie roosters komen. Of is nog iets anders de oorzaak?
Bij lage (winterse) temperaturen wordt je natuurlijke ventilatie versterkt door het schoorsteeneffect. De warme lucht in je huis lekt door de relatief lage dichtheid veel sneller uit de gebruikelijke luchtlekken (denk aan een heteluchtballon). Dit lek kan een ventilatierooster op zolder of op de bovenverdieping zijn, of domweg kieren rond kozijnen of in het dakbeschot. Je hebt dus als het ware een bron van mechanische ventilatie die continu verse lucht je huis in trekt. Nadeel van dit mechanisme is dat zeker op zo'n koude dag de extra ventilatie als tocht goed voelbaar is en mensen dus massaal ventilatieroosters dichtzetten en ze vervolgens als de buitentemperaturen weer stijgen niet meer open zetten...

[ Voor 3% gewijzigd door Anoniem: 470164 op 29-03-2015 21:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

@ mr distel,

Klinkt logisch. Ik had alleen gehoopt dat na 15 bussen pur van 750 ml de boel wel een beetje dicht zou zitten. En jarenlang alles netjes afkitten.

Ik bedenk me nu dat in de open keuken een wasemkap hangt met pijp 125 mm, helemaal naar het dak. En geen terugslag klep ertussen.
Beste thermische trek dan.

Zou de mechanische ventilatie ook meer afzuigen geholpen door thermische trek?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Seafarer schreef op zondag 29 maart 2015 @ 17:57:
[...]

Bij mij vandaag in de woonkamer alle ventilatie roosters dicht gezet. (alle kozijnen nieuw en netjes aan 2 zijden dicht gekit) 700 ppm met 3 personen.

Komt er een windje uit het zuiden of noorden, dan moeten de roosters achter helemaal open.
Ventilator altijd op standje 2. 3 personen 1400 ppm.
Hoezo moeten de roosters dan open? Als er wind is? Ik snap het niet helemaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

!null schreef op maandag 30 maart 2015 @ 11:14:
[...]

Hoezo moeten de roosters dan open? Als er wind is? Ik snap het niet helemaal.
Logisch dat je hem niet snapt. Ik zie nu dat ik niet zo duidelijk ben.

Als ik wind (ZW tot NW) op de achtergevel heb, dus haaks op een rijtje van vier, dan kunnen de roosters steeds verder dicht. Komen we in de buurt van de 2 graden buiten temperatuur dan kunnen ze gewoon dicht. En blijft de ppm zeer laag ongeveer 600 met 3 personen.

Komt de wind uit Zuid parallel aan het huizen blok, dan moeten alle roosters vol open en met 3 personen zit ik zo op 1400 tot 1800ppm. Met de mechanische ventilatie aan.

Conclusie ventilatie is soms krap. Ook al heb ik roosters die bij bij 1 pascal 50 kuub per meter doorlaten.
Bij 2 pascal is dit 80 en blijft dan ongeveer zo.Er is 4 meter aanwezig. Meer dan voldoende.

Zoiets duidelijker hoop ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Ja is duidelijker nu. Dat is het mooie van de nieuwste systemen, dat je vraaggestuurd ventileert, en dus zelfs vraaggestuurde roosters hebt die vanzelf dicht gaan. Dat krijgen vrienden van me in hun nieuwbouwhuis dat nog gebouwd moet worden. Wij hebben dat er helaas niet in zitten.
Het zou een hoop comfort brengen, naast wat minder stoken, en dat je je niet met de roosters hoeft bezig te houden. En natuurlijk gezondere lucht simpelweg vanwege vraaggestuurde ventilatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

Ik heb er nog over nagedacht om CO2 gestuurde roosters te nemen.
Best prijzig. En ik vraag me af hoelang dat goed blijft functioneren en hoe geluidloos het is.

In ieder geval wordt ik me bewuster om ook vraag gestuurd iets te gaan doen.
Misschien koop nog zo'n CO2 meter maar dan met logging functie om eens te kijken wat er gebeurt op de slaapkamers.
Hier zitten ook roosters die bij 1 pascal 50 kuub per meter doorlaten. Theoretisch voldoende om 2 personen op iedere slaapkamer te hebben. Maar ik ruik soms dat het te weinig is.

Precies zoals ik hierboven schreef met een Zuidwindje. Parrallel aan de gevel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• !null
Wat zijn dan de kosten waar je aan moet denken?
Ik heb zelf trouwens twee roosters in zo'n aparte koof of hoe ik het ook moet noemen. Lijkt een soort van standaard formaat van wat zal het zijn, 8 cm bij 60 cm ofzo. Misschien dat je daar wel iets voor kunt kopen?
M'n andere roosters zitten in ramen verwerkt, stuk lastiger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

Ik was 15k kwijt om alle kozijnen en schuif puien te vervangen. Boven en beneden. En aluminium.

Die roosters zouden zeker 2000 euro erop doen. En waren een groot probleem bij de schuif puien. (te dik)
Ik heb het toen geschrapt zonder super kritisch te kijken.

Maar goed mindergas.nl gaat wel met 33% naar beneden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robhuls
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 19-04 18:04
Bestaat zoiets voor retrofit (bestuurbare roosters)? Mijn huidige ventilatie geeft inderdaad regelmatig tocht, de bank staat er vlak naast. Met co2 meter en domoticz kun je best leuke strategieen maken om het comfort op te krikken zonder de luchtkwaliteit te veel te schaden, maar als die roosters open staan, blijft het naar binnen trekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Tja het enige wat ik kan bedenken is dat je elektromotortjes zet op de palletjes die uitsteken, van de ingebouwde raamroosters. En voor die aparte koven waar ik het eerder over had, kun je waarschijnlijk zelf wel iets inbouwen wat de koof sluit. Dat zou al lukken met wat oud technisch lego en een Raspberry Pi

Zoiets wil ik uiteindelijk ook wel doen, want in m'n nieuwe triple glas huis kan het nog steeds tochten.
Je kunt echter ook de boel helemaal dichtmaken en gaan voor de lucht-wtw techniek met een tweede buizenstelsel. Dan win je waarschijnlijk nog meer door warmte verlies terug te winnen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• robhuls
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 19-04 18:04
Ik zat inderdaad ook later te denken aan de bestaande roosters automatiseren, En nog later, toen ik in bed lag, realiseerde ik me dat mijn Daikin ook kan ventileren. Als het goed is komt morgen de Wifi aansturing daarvoor, dus dan moet het niet meer zo moeilijk zijn met curl en domoticz wat te flansen om de ventilatie te activeren als de CO2 te hoog wordt. Werk wel met name in de winter (omdat de unit dan altijd aan staat om te verwarmen), maar dat komt dan weer mooi overeen met de tijd waarin tocht vervelend is.

off-topic, ik denk trouwens dat met deze storm de ventilatie meer dan voldoende is, de gordijnen wapperen bijna voor het rooster!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 421545

Ik heb ook een nieuwbouwhuis met ventilatie type C.
Die roosters ventileren onafhankelijk van buitenluchtdruk, en ik kan ze handmatig in 0-4 standen zetten. De mechanische ventilatie kan uiteraard ook in stand 1 tm 4.

In de praktijk ben ik er wel content mee, roosters staan standaard half open en de afzuig op laagste stand. Zet je de ventilatie hoger dan zuigt deze vanzelf iets meer over de roosters die nog in een zelfde positie blijven staan. Alleen als ik heb staan steengrillen (VOC > 100.000 :+) of een feestje (= rokers) geef dan zet ik alles open en vent op max. Voor de rest hoef je mijns inziens weinig aan die roosters te komen. CO2 sturing is wel blits natuurlijk, maar eigenlijk heb ik nog meeste "spijt" (niet echt want ik had geen keuze ;)) dat wij geen WTW op de ventilatie hebben ... dat zet zoden aan de dijk. Nu blaas je alle energie zo weg naar buiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• liquid_ice
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22-04 21:48
Mijn huis heeft nu nog alleen natuurlijke ventilatie, dus ik heb de HygroCube 100 bij Conrad besteld om een idee te krijgen of we wel voldoende ventileren.

De Cubesensor heeft dan wel CO2 & VOC, maar de prijs vind ik veels te veel om mee te beginnen.

In de toekomst wil ik mechanische ventilate installeren, het liefste met een CO2/temp/vochtigheids sturing & WTW. Dat zou prachtig zijn, maar nu eerst een gaan leren hoe het hier gesteld staat met de VOC-jes

Klus page: http://klusthuis.blogspot.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• liquid_ice
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22-04 21:48
Ik heb de HydroCube binnen, werkt prachtig.
Wel begreep ik op een of andere site dat de buiten waarde van CO2 stabieler is dan die van VOC (vanwege smog). Dus een hoge VOC zou theoretisch niet hoeven te betekenen dat je moet ventileren.

Acht, ik geloof er niets van dat mijn binnen lucht schoner kan zijn dan de buiten lucht ;)

Een paar kleine testjes hebben opgeleverd dat die thee en koffie detecteerd, haha.

Misschien wel het meest interesante is de achterkant...
Daar zitten 4 pinnen met pc-link erbij, zou je hem kunnen uitlezen op een of andere manier?

Klus page: http://klusthuis.blogspot.com

Pagina: 1 2 ... 39 Laatste

Let op:
Aanbiedingen graag in Awair element en andere CO2 meter kortingscodes