I stand corrected, had moeten zeggen dat ik hem niet hoor ipv geen fan aanwezig zie ik
Soms is een piep in het oor wel handig
Soms is een piep in het oor wel handig
Ook de moeite waard om meer te weten te komen over de performance van de IKEA:Kaspers schreef op maandag 16 februari 2026 @ 15:21:
[...]
Dat is denk ik niet helemaal waar. Ik heb er een naast het bed liggen, en moest deze op een stukje karton leggen om, naar mijn gevoel de ventilator, niet te horen draaien.
Dit filmpje bevestigt mijn vermoeden:
[Afbeelding]
Ik moet je bekennen: het geluid is echt moeilijk te horen, maar wanneer hij op een nachtkastje staat die meeresoneert hoor je 'm wel. En verder helemaal met je eens: mooi ding! Ik heb er al 6 geplaatst op verschillende plekken in het huis, als vervanger van een aantal MH-Z16 sensoren.
Ga je voor goedkoop en enigszins redelijk goede CO2 meters met de optie voor HA integratie, dan zijn de SwitchBot CO2 (BLE) en de IKEA Alpstuga (Matter over Thread) met ook een PM2.5 sensor, naar mijn idee de meest cost effective oplossingen.Ragnar9999 schreef op maandag 16 februari 2026 @ 11:11:
[...]
alpstuga van ikea doet alles wat je vraagt, heeft geen fan en kost slechts een paar tientjes
Heb hem naast een swichbot pro en wijkt max een 100ppm af
Ik ga ervanuit dat de switchbot dichter bij de waarheid zit
Super bedankt. Dit gaat hem denk ik worden. En Kaspers, Raymond en Marc ook bedankt voor de aanvullingen!Ragnar9999 schreef op maandag 16 februari 2026 @ 11:11:
[...]
alpstuga van ikea doet alles wat je vraagt, heeft geen fan en kost slechts een paar tientjes
Hier was ik nog even benieuwd naar. Ik heb tot op heden nog niks met HA integratie en ben er nog niet heel erg mee bekend. Zou er in de toekomst wel eens aan willen beginnen, maar begrijp ik het goed dat ik nu zonder hub (hier weet ik ook niks vanMarc_Sway schreef op maandag 16 februari 2026 @ 20:03:
[...]
Ga je voor goedkoop en enigszins redelijk goede CO2 meters met de optie voor HA integratie, dan zijn de SwitchBot CO2 (BLE) en de IKEA Alpstuga (Matter over Thread) met ook een PM2.5 sensor, naar mijn idee de meest cost effective oplossingen.
Dan heb je geluk, hij wijkt hier regelmatig 200-300 PPM af van een SenseAir S88 en Switchbot (SCD40).Ragnar9999 schreef op maandag 16 februari 2026 @ 11:11:
[...]
ok, dus onderling kunnen ze ook nog verschillendanieldk schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 08:31:
[...]
Dan heb je geluk, hij wijkt hier regelmatig 200-300 PPM af van een SenseAir S88 en Switchbot (SCD40).
- knip -
Ja, ik heb al met smoothing in HA ge-experimenteerd. Maar het verschil blijft vergelijkbaar groot.Raymond P schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 10:20:
@danieldk Heb je jouw units nu al gesmooth of vergelijk je nog steeds de momentopnamen die de Alpstuga rapporteert direct met de S88 en S40 die beiden al een lopend gemiddelde uitspuwen?
/f/image/1hJc4u5pOLbO85coj5QllIwn.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 39% gewijzigd door Raymond P op 17-02-2026 12:38 ]
- knip -
Bevalt hier goed, die Ikea optie! Heb de mechanische ventilatie nog wat getweaked zodat we in elk verblijf tussen de 700-800ppm blijven tijdens slaap enzo. Luchtkwaliteit binnen is uitstekend, maar diezelfde ventilatie units hebben fijnstof filters.Marc_Sway schreef op maandag 16 februari 2026 @ 20:03:
[...]
Ga je voor goedkoop en enigszins redelijk goede CO2 meters met de optie voor HA integratie, dan zijn de SwitchBot CO2 (BLE) en de IKEA Alpstuga (Matter over Thread) met ook een PM2.5 sensor, naar mijn idee de meest cost effective oplossingen.
KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! of kijk hier op YouTube.
Hoe zit dit met 1e ingebruiksname? Staat dat beschreven in de handleiding?Raymond P schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 12:37:
@danieldk Ervanuitgaande dat je 'm niet op een onfortuinlijke plek geplaatst hebt, zou je 'm dan niet willen retourneren?
Ik heb er nu een aantal vergeleken, en zolang je de 1e ingebruikname goed doet (12 uur aan, rigoreus luchten) dus niet de 1e abc mist en een week moet wachten, lijken ze allemaal redelijk prima te zijn.
[Afbeelding]
Ik zie hier wel iets grotere verschillen als de temperatuur niet stabiel is, maar dat is dan pakweg 100ppm.
/f/image/AylpZt5281A5PBxXoUtVo1jZ.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 11% gewijzigd door Raymond P op 17-02-2026 13:42 ]
- knip -
Dus in feite krijg je behoorlijk wat waar voor die €30!NiGeLaToR schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 12:40:
[...]
Bevalt hier goed, die Ikea optie! Heb de mechanische ventilatie nog wat getweaked zodat we in elk verblijf tussen de 700-800ppm blijven tijdens slaap enzo. Luchtkwaliteit binnen is uitstekend, maar diezelfde ventilatie units hebben fijnstof filters.
Er zit wel een klein fannetje in, dus op m'n nachtkastje werkte iets minder goed. Bovendien blaas je er dan mogelijk co2-rijke adem in
Ja zelfs als je hem nergens aan koppelt, want funky display met tijd, co2, pm2 etcMarc_Sway schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 20:20:
[...]
Dus in feite krijg je behoorlijk wat waar voor die €30!
Meerdere plaatsen geprobeerd. Ik denk niet dat het een probleem met de unit is, veel mensen rapporteren dit soort afwijkingen op Reddit. Het probleem is de indirecte meettechniek die vnl. goed op ideale omstandigheden werkt.Raymond P schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 12:37:
@danieldk Ervanuitgaande dat je 'm niet op een onfortuinlijke plek geplaatst hebt, zou je 'm dan niet willen retourneren?
Alleen moet je steeds op een knop drukken om de data te zien. In de praktijk vind ik de SwitchBot veel handiger omdat je daar alles op afstand in één oogopslag kunt lezen. Begrijp niet waarom Ikea niet gewoon een passieve LCD heeft gebruikt.NiGeLaToR schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 22:56:
[...]
Ja zelfs als je hem nergens aan koppelt, want funky display met tijd, co2, pm2 etc
[ Voor 8% gewijzigd door danieldk op 18-02-2026 09:26 ]
Zeker waar! 30€ voor Ikea ding, 60€ voor Switchbot, zo is er dus voor ieder een optie. Nu ik weet dat het goed zit ben ik in principe al weer ‘klaar’ met het ding, dus mis ik display niet.danieldk schreef op woensdag 18 februari 2026 @ 09:24:
[...]
Alleen moet je steeds op een knop drukken om de data te zien. In de praktijk vind ik de SwitchBot veel handiger omdat je daar alles op afstand in één oogopslag kunt lezen.
Koppelen aan een dirigera en je krijgt dit soort overzichtendanieldk schreef op woensdag 18 februari 2026 @ 09:24:
[...]
Alleen moet je steeds op een knop drukken om de data te zien. In de praktijk vind ik de SwitchBot veel handiger omdat je daar alles op afstand in één oogopslag kunt lezen. Begrijp niet waarom Ikea niet gewoon een passieve LCD heeft gebruikt.
Wat bedoel je met indirecte meettechniek?danieldk schreef op woensdag 18 februari 2026 @ 09:23:
[...]
Ik denk niet dat het een probleem met de unit is, veel mensen rapporteren dit soort afwijkingen op Reddit. Het probleem is de indirecte meettechniek
Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX
De STCC4 in de ALPSTUGA gebruikt een thermal conductivity sensor. Het bestaat uit een element dat warmte maakt en een sensor die warmte/temperatuur meet. De werking is dat de geleiding van warmte verandert bij verschillende CO2 concentraties. Het probleem is echter dat geleiding van warmte ook beïnvloed wordt door andere factoren, zoals de omgevingstemperatuur, luchtvochtigheid, concentraties van andere gassen, etc. De STCC4 probeert de eerste twee te compenseren door ook metingen van een Sensirion temperatuur-/luchtvochtigheidssensor mee te nemen. Maar uiteindelijk blijft het een grove benadering, omdat er zoveel factoren invloed hebben op de geleiding. Hoe dichter je bij de omstandigheden zit waar de algoritmes/modellen die Sensirion op geënt zijn, hoe accurater the meting wordt.
[ Voor 95% gewijzigd door Septillion op 24-03-2026 20:27 ]
[ Voor 98% gewijzigd door Septillion op 24-03-2026 20:27 ]
@danieldk Als je geen PM2.5 wil (of hoeft te) meten, welke andere meters kan je dan voor ca €30 aanschaffen die vergelijkbaar zijn (qua functionaliteit en kwaliteit/nauwkeurigheid) met de ALPSTUGA? Dan zou ik daar zelf ook graag naar willen kijken als alternatief voor de SwitchBot CO2 meter.danieldk schreef op woensdag 18 februari 2026 @ 09:23:
[...]
Feit is dat andere meters wel betrouwbaar zijn en niet heel erg veel duurder zijn. De ALPSTUGA is dan ook met name interessant als je ook PM2.5 wilt meten. Anders kun je in een vergelijkbare prijsklasse betere meters vinden.
Als je geen scherm nodig hebt, een lelijke 3D-print als behuizing niet erg vindt en je enkel in HA wilt integreren is dit een mooie optie met NDIR sensor:Marc_Sway schreef op zaterdag 28 februari 2026 @ 14:54:
[...]
@danieldk Als je geen PM2.5 wil (of hoeft te) meten, welke andere meters kan je dan voor ca €30 aanschaffen die vergelijkbaar zijn (qua functionaliteit en kwaliteit/nauwkeurigheid) met de ALPSTUGA? Dan zou ik daar zelf ook graag naar willen kijken als alternatief voor de SwitchBot CO2 meter.
[ Voor 9% gewijzigd door Marc_Sway op 01-03-2026 10:49 ]
Dat is idd de hamvraag, er zijn er wel diverse (HA compatible), maar die zijn al gauw voor een kwaliteits ding €25-30wlmpie schreef op zondag 1 maart 2026 @ 12:51:
En waar koop ik dan een goedkope Thread Border Controller om aan home assistent op een raspberrypi 4 te hangen?
[ Voor 5% gewijzigd door Marc_Sway op 01-03-2026 13:00 ]
De SMLight SLZB-06 is zo’n beetje de gouden standaard nu. Kost iets minder dan 40 euro momenteel.Marc_Sway schreef op zondag 1 maart 2026 @ 12:58:
[...]
Dat is idd de hamvraag, er zijn er wel diverse (HA compatible), maar die zijn al gauw voor een kwaliteits ding €25-30
Als daar nog mensen goede suggesties voor hebben, graag dan even delen (Wifi, USB kabel en/of wired-Ethernet enabled).
☀️ 7920 Wp zuid | 🌡️ Stiebel Eltron WPL 15 ACS, HM Trend | Home Assistant
De SMLight SLZB-06 is natuurlijk perfect, maar je zou meer iets goeds in de range van €20-25 willen inzetten als je alleen wat IKEA ALPSTUGA's wil uitlezenmanusjevanalles schreef op zondag 1 maart 2026 @ 13:07:
[...]
De SMLight SLZB-06 is zo’n beetje de gouden standaard nu. Kost iets minder dan 40 euro momenteel.
[ Voor 3% gewijzigd door Marc_Sway op 01-03-2026 15:25 ]
Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX
Deze S88 voor 21,50: https://www.tinytronics.n...-lp-co2-sensor-004-1-0101 en dan aan een ESP32 hangen. Je kunt er eventueel ook een temperatuur/luchtvochtigheidssensor aan hangen.Marc_Sway schreef op zaterdag 28 februari 2026 @ 14:54:
[...]
@danieldk Als je geen PM2.5 wil (of hoeft te) meten, welke andere meters kan je dan voor ca €30 aanschaffen die vergelijkbaar zijn (qua functionaliteit en kwaliteit/nauwkeurigheid) met de ALPSTUGA? Dan zou ik daar zelf ook graag naar willen kijken als alternatief voor de SwitchBot CO2 meter.
[ Voor 11% gewijzigd door danieldk op 01-03-2026 16:14 ]
De SCD30 is nauwkeuriger dan de 40. De 40 heeft een lager verbruik, maar dat is enkel een argument als je voor een battery powered solution zou gaan.Marc_Sway schreef op zondag 1 maart 2026 @ 10:46:
Ik zou dan denk ik meteen voor deze gaan, met SCD40 aan boord: https://shop.screek.io/products/sco2-1
Prijs is dan vergelijkbaar met de IKEA ALPSTUGA, en je hebt dan meteen HA integratie en je hebt geen Matter border controller nodig.
Wat ik wel aan de ALPSTUGA aantrekkelijk vind, is niet alleen de ca €30 prijs, maar ook het nuttige display, dat het well-built is en ook nog eens de PM2.5 aan boord heeft (allemaal in de Sensirion SEN63C sensor). Op dit moment is er denk ik geen enkele andere multi-sensor air quality meter die hiermee kan concurreren.
Ik gebruik hiervoor de Sonoff Zigbee 3.0 Dongle Plus, deze is er vanaf zo'n 21 euromanusjevanalles schreef op zondag 1 maart 2026 @ 13:07:
[...]
De SMLight SLZB-06 is zo’n beetje de gouden standaard nu. Kost iets minder dan 40 euro momenteel.
OK great. Geen issues? Geïntegreerd met HA?ajbu schreef op maandag 2 maart 2026 @ 00:17:
[...]
Ik gebruik hiervoor de Sonoff Zigbee 3.0 Dongle Plus, deze is er vanaf zo'n 21 euro
Ik heb net een ikea kast met verlichting via trädfri leddriver en bilresa afstandsbediening gekocht. Ik overweeg ook de aanschaf van een alpstuga luchtkwaliteitsensor. Ik heb ook nog enkele shelly's in huis (zonnescherm en tuinverlichting schakelen). Ik wil alles graag integreren in home assistant en via google home stemcommando's kunnen geven.Marc_Sway schreef op maandag 2 maart 2026 @ 15:17:
[...]
OK great. Geen issues? Geïntegreerd met HA?
Zelf zou ik niets doen met IKEA Hubs (of het nu voor Matter is, Zigbee, etc) vanwege mogelijke compatibiliteits-issues en IKEA niet echt een focus heeft op seamless integratie met HA, etc.wlmpie schreef op maandag 9 maart 2026 @ 11:33:
[...]
Ik heb net een ikea kast met verlichting via trädfri leddriver en bilresa afstandsbediening gekocht. Ik overweeg ook de aanschaf van een alpstuga luchtkwaliteitsensor. Ik heb ook nog enkele shelly's in huis (zonnescherm en tuinverlichting schakelen). Ik wil alles graag integreren in home assistant en via google home stemcommando's kunnen geven.
Kortom ik heb blijkbaar een Thread Border Controller nodig.
opties:
- Dirigera van Ikea €50
- sonoff-zigbee-30-dongle € 25
- SMLight SLZB-06 NIET meer te koop of extreem duur.
Als die sonoff ook alles kan wat die dirigera kan neem ik die, maar kun je dan integreren met google home?
Als ik die dirigera koop, zit ik dan vast in het ikea ecosyteem of kan ik ook nog alles met home assistant doen?
Misschien moet ik deze vraag in het home assitant forum stellen? maar hier zitten volgens mij ook veel mensen met dezelfde use case.
Trädfri werkt met Zigbee en kan niet communiceren met een Thread Border Router. Hiervoor heb je een Zigbee router nodig. De Alpstuga (en Bilresa) gebruiken wel Thread, je gebruikt dan dus twee verschillende systemen.wlmpie schreef op maandag 9 maart 2026 @ 11:33:
[...]
Ik heb net een ikea kast met verlichting via trädfri leddriver en bilresa afstandsbediening gekocht. Ik overweeg ook de aanschaf van een alpstuga luchtkwaliteitsensor. Ik heb ook nog enkele shelly's in huis (zonnescherm en tuinverlichting schakelen). Ik wil alles graag integreren in home assistant en via google home stemcommando's kunnen geven.
Kortom ik heb blijkbaar een Thread Border Controller nodig.
De IKEA Dirigera ondersteunt zowel Zigbee als een Thread (is TBR). Deze kan (met Matter) gebruikt worden vanuit Home Assistant en Google Home. Heb je wel de IKEA app nodig om de apparaten te koppelen/onboarden. Grote voordeel van Ikea is dat je makkelijk kan retourneren, je kan om te beginnen de Dirigera kopen, dat werkt met zowel Tradfri/Zigbee als Thread, en hebt dan sowieso nog een jaar om uit te proberen.opties:
- Dirigera van Ikea €50
- sonoff-zigbee-30-dongle € 25
- SMLight SLZB-06 NIET meer te koop of extreem duur.
Als die sonoff ook alles kan wat die dirigera kan neem ik die, maar kun je dan integreren met google home?
Als ik die dirigera koop, zit ik dan vast in het ikea ecosyteem of kan ik ook nog alles met home assistant doen?
Misschien moet ik deze vraag in het home assitant forum stellen? maar hier zitten volgens mij ook veel mensen met dezelfde use case.
Ja, wind en windrichting kan veel verschil maken. En ook blokkades voor je raam: ik merk hier veel verschil tussen mijn rolgordijn tot precies op mijn vensterbank laten zakken of een paar centimeter ruimte laten; in die laatste situatie is de ventilatie veel beter. Deuren op andere plekken in je huis die goed dicht zitten of juist open staan kunnen ook invloed hebben op de ventilatie van je slaapkamer.Ragnar9999 schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 09:00:
hebben hier te maken met de wind of de luchtdruk wat het verschil maakt
[ Voor 18% gewijzigd door Gizz op 10-03-2026 10:03 ]
Verschil vind ik nog meevallen, mijn ervaring is dat de variatie van CO2-gehalte met raamroosters voor het overgrote deel door de windrichting bepaald wordt, ook met mechanische afzuiging. Ligt natuurlijk wel sterk aan ligging van je huis, roosters, hoe goed de ventilatie in huis uberhaubt is, etc.Ragnar9999 schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 09:00:
hebben hier te maken met de wind of de luchtdruk wat het verschil maakt en kan dat dan inderdaad een 500-600 PPM schelen?
De Sonoff Dongle Plus (ZBdongle-E) heeft als SoC de EFR32MG21, dezelfde als Home Assistant's eigen ZBT-1/SkyConnect. Nu te koop voor € 20,25. OpenThread firmware ondersteuning met de dongle flasher of HA app.Marc_Sway schreef op maandag 2 maart 2026 @ 15:17:
[...]
OK great. Geen issues? Geïntegreerd met HA?
Ik heb recent dit dingetje aan Home Assistant hangen, via WiFi. Werkt prima, was plug en play.Maaark schreef op maandag 16 maart 2026 @ 15:21:
Wat is jullie ervaring met de CO2 meters op aliexpress? Nu met sale en kortingscodes lijken deze vrij goedkoop, maar het blijft aliexpress... Of wat is de beste optie om goedkoop en nauwkeurig "genoeg" te zijn?
Zoek het in principe voor 3 ruimtes, maar als het te prijzig is dan alleen de slaapkamer. Het liefst met Zigbee oid zodat ik mijn ventilatie er rechtstreeks mee kan aansturen.
/f/image/eWFjn9qr1tLZs7fDPIvobl5u.webp?f=fotoalbum_large)
Ik kan niet vinden of dat ding op een accu/batterij draait en zoja, hoelang die dan meegaat?Prisma16 schreef op maandag 16 maart 2026 @ 15:29:
[...]
Ik heb recent dit dingetje aan Home Assistant hangen, via WiFi. Werkt prima, was plug en play.
[Afbeelding]
hier te koop
https://shop.screek.io/products/sco2-1s
Werkt op 5 Vdc, usb-cDjoeC schreef op maandag 16 maart 2026 @ 18:02:
[...]
Ik kan niet vinden of dat ding op een accu/batterij draait en zoja, hoelang die dan meegaat?
Vreemde ontwerpkeuze om de sensor zo open en bloot te hebben. Gezien de meeste CO2-sensoren van het type NDIR zijn, zal de IR-straling in bijv. zonlicht de meting kunnen beïnvloeden.Prisma16 schreef op maandag 16 maart 2026 @ 15:29:
[...]
Ik heb recent dit dingetje aan Home Assistant hangen, via WiFi. Werkt prima, was plug en play.
[Afbeelding]
hier te koop
https://shop.screek.io/products/sco2-1s
Lijkt erop dat ze de behuizing hebben aangepast want de foto op de website ziet er anders uit dan die van @Prisma16 :ThinkPad schreef op zaterdag 4 april 2026 @ 08:47:
[...]
Vreemde ontwerpkeuze om de sensor zo open en bloot te hebben. Gezien de meeste CO2-sensoren van het type NDIR zijn, zal de IR-straling in bijv. zonlicht de meting kunnen beïnvloeden.

- knip -
Beste klant,
Sorry, het product waarin je geïnteresseerd bent, ALPSTUGA luchtkwaliteitsensor - 506.041.87, is niet langer beschikbaar bij IKEA Heerlen.
[ Voor 9% gewijzigd door Kolbe op 17-04-2026 10:04 ]
Via PB vernomen dat alles weer goed werkt.Stokertje schreef op zaterdag 4 april 2026 @ 08:39:
@LarsMachiels de grafiek pagina van mijn meter laat geen grafieken meer zien, heb je dit eerder gezien? Hij heeft een tijd aangestaan, niet verbonden met wifi. Dacht gisteren zal hem weer verbinden en toen merkte ik dat er geen grafieken weergeven werden. Een herstart hielp ook niet. Zie plaatje.
[Afbeelding]
komt niet meer terug?Kolbe schreef op vrijdag 17 april 2026 @ 10:03:
Ik kreeg net bericht dat de Ikea Alpstuga niet meer leverbaar is. Helemaal verdwenen van de Ikea site.
Dan ga ik toch weer het diy project afstoffen (bovenstaande Senseair gekocht), veel leuker.
Ben benieuwd wanneer en of Ikea met een alternatief komt, ik was aangenaam verrast door dit betaalbare alternatief.
[...]
Enige officiële comms ergens gezien dat dit device permanent nu uit de markt is, of is het gewoon een tijdelijk (lokaal) leveringsprobleem?Kolbe schreef op vrijdag 17 april 2026 @ 10:03:
Ik kreeg net bericht dat de Ikea Alpstuga niet meer leverbaar is. Helemaal verdwenen van de Ikea site.
Dan ga ik toch weer het diy project afstoffen (bovenstaande Senseair gekocht), veel leuker.
Ben benieuwd wanneer en of Ikea met een alternatief komt, ik was aangenaam verrast door dit betaalbare alternatief.
[...]
Er is hierover niets officieel aangekondigd. De ALPSTUGA is nog gewoon op de markt, als je bv op IKEA Italië kijkt is deze daar in alle filialen ruim op voorraad en wordt de voorraad ook aangevuld. Geen garantie maar op dit moment geen aanwijzingen dat deze van de markt gaat.Marc_Sway schreef op vrijdag 17 april 2026 @ 20:07:
[...]
Enige officiële comms ergens gezien dat dit device permanent nu uit de markt is, of is het gewoon een tijdelijk (lokaal) leveringsprobleem?
Klinkt interessant ik heb een soortgelijke ervaringen met type C. Heb je meer informatie over deze oplossing?floduR schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 13:25:
[...]
Overigens heb ik het daarna omgegooid met een CO2 -gestuurde (semi-stille) ventilator boven de deur met rooster dicht en toen vrijwel geen variatie meer (+/- 50 ppm) en bijna geen geluiden meer van buiten.
Zeker, maar de aanleiding van mijn 'oplossing' is wel even belangrijk, want het was eigenlijk niet meer dan een boven verwachting presterende test-opstelling voor 1 kamer. Ik heb het uiteindelijk nooit verder uitgewerkt (en ben ondertussen verhuisd). Het grootste probleem, namelijk buurt-geluiden via de roosters, was hiermee namelijk opgelost.RambOo schreef op maandag 20 april 2026 @ 09:05:
[...]
Klinkt interessant ik heb een soortgelijke ervaringen met type C. Heb je meer informatie over deze oplossing?
Ik beantwoord je even via een PB.Stokertje schreef op zaterdag 4 april 2026 @ 08:39:
@LarsMachiels de grafiek pagina van mijn meter laat geen grafieken meer zien, heb je dit eerder gezien? Hij heeft een tijd aangestaan, niet verbonden met wifi. Dacht gisteren zal hem weer verbinden en toen merkte ik dat er geen grafieken weergeven werden. Een herstart hielp ook niet. Zie plaatje.
[Afbeelding]
Ja, dat is hier blijkbaar wel een ding. Nieuwe voorraad bij een paar filialen kwam donderdagavond aan. In Amsterdam was deze sensor rond 13:00 weer uitverkocht. In Delft lagen er donderdagavond 384, nu 287 dus in 1 filiaal 97 stuks verkocht in 1 dag. Ik keek even op een IKEA tracker site, verkoop luchtkwaliteit sensoren lijkt wel enorm per land te verschillen. Alpstuga wordt veel verkocht in Nederland en Duitsland, maar in bv Frankrijk en Italië bijna niet. In heel Italië maar 8 stuks verkocht op een dag. bv IKEA Cagliari Elmas heeft 3056 Alpstuga's op voorraad, 1 verkocht in afgelopen maand.Marc_Sway schreef op zaterdag 9 mei 2026 @ 19:53:
Zijn er dan zoveel tweakers die deze sensor massaal hebben ingeslagen ;-)
:strip_exif()/f/image/WQqO5E2j3fxUZFl9LfPybbkS.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/o6CJUIERHgV1lZwkevJece2l.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/g5rwc4X3711V3AaZnVJ428wO.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/AMbqmK8bc32VMwb9pxRFdb7O.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 40% gewijzigd door Oilman op 12-06-2026 20:41 ]
Pak de H2 voor zigbee ondersteuning.base_ schreef op zaterdag 13 juni 2026 @ 18:02:
Je laat de originele controller er gewoon in zitten? Ik heb er vorige week ook een meegenomen maar daar nog niks mee gedaan. Kan je de esp ook als zigbee device gebruiken?
Jup, dus alle standaard functionaliteit is er gewoon nog inclusief het display. Zelf gebruik ik verder geen Matter en daarom de route via ESPHome gekozen.base_ schreef op zaterdag 13 juni 2026 @ 18:02:
Je laat de originele controller er gewoon in zitten? Ik heb er vorige week ook een meegenomen maar daar nog niks mee gedaan. Kan je de esp ook als zigbee device gebruiken?
Ik heb deze sensor van de Ikea ook gekocht, vooral ook om eens met Thread/Matter te kunnen spelen.chaoscontrol schreef op zaterdag 13 juni 2026 @ 19:01:
Gebruik dan gewoon Thread en hoef je het hele ding niet meer open te schroeven.
Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)
Ik gebruik zelf een SLZB-MR4U met alleen de Thread radio aan over PoE. HA is mijn OTBR. Heb vanaf het begin al geen problemen en kan via mijn (volledig Mikrotik) netwerk ook gewoon alle devices benaderen via IPv6. De range vs Zigbee kan ik niet vertellen want dat gebruik ik niet. Wel heb ik gelijk redelijk geinvesteerd in Thread waardoor mijn netwerk veel FTD nodes heeft.TD-er schreef op zondag 14 juni 2026 @ 10:37:
[...]
Ik heb deze sensor van de Ikea ook gekocht, vooral ook om eens met Thread/Matter te kunnen spelen.
Nou dat viel nog niet mee om werkende te krijgen met HA (en de Ikea Dirigera hub, dus niet via IKEA app)
Mijn allergrootste struikelblok bleek te zijn dat een paar Mikrotik apparaten (access points in bridge mode) in mijn netwerk kennelijk IPv6 ND (Neighbor Discovery) default aan hebben staan en doodleuk RA (Router Advertisement) zitten rond te sturen. Dat verklaart achteraf ook de vele vage issues die ik had in mijn netwerk met sites die niet wilden laden.
Anyway, ik heb nu een aantal IKEA Thread/Matter spullen in mijn huis verspreid en op zich als het werkt, dan werkt het. Alleen het bereik van de devices lijkt voor mijn gevoel wel minder dan via Zigbee (of is het Z-wave, haal die twee altijd doorelkaar)
Dus je moet al een aardige dichtheid hebben van apparaten in huis om dat stabiel te hebben... of wellicht geen nieuwbouw-huis waar zelfs WiFi en Bluetooth amper een kamer verder komen.
Anyway, die Alpstuga dingen lopen aardig netjes in de pas met een paar andere CO2 sensoren die ik hier heb.
Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)
Ik zou dat prima acceptabel vinden en perfect bruikbaar voor meeste use casesVoggy schreef op maandag 15 juni 2026 @ 20:03:
Ik heb vier CO2 sensoren gekocht die hier eerder zijn genoemd: https://shop.screek.io/products/sco2-30 Deze maakt gebruik van de SCD30 sensor. Ze liggen alle vier al een tijdje naast elkaar en geven deze waarden aan:
606, 731, 783, 620.
Ik vind de afwijking erg groot. Volgens de fabrikant is dit ±30.0 ppm ±3.0 %m.v. Ik verwacht dan een afwijking van rond de 50 ppm. Zijn mijn sensoren nou stuk? Ik heb geen heel hoge nauwkeurigheid nodig maar ik vind dit toch wel jammer.
5 dagen. Zal nog even wachten.TD-er schreef op maandag 15 juni 2026 @ 21:52:
Wat is "een tijdje"?
Ik heb hier 3 sensoren die vrijwel naast elkaar liggen en als er geen merkbare tocht is, geven ze een waarde aan die vaak zelfs < 10 ppm verschilt. (alle 3 SenseAir sensor)
De Ikea Alpstuga gebruiken volgens mij zo'n SCD30-achtige sensor en die zitten vaak toch wel binnen 30 ppm van de andere sensoren hier in mijn kantoor.
Echter het duurde toch wel een paar dagen voor de sensoren allemaal hetzelfde laten zien.
Als de afwijking groot is, kan het ook wat langer duren en het is belangrijk de sensor aan te laten staan.
Bedankt voor het delen! Ik was precies van plan hier ook een aantal van te kopen...Voggy schreef op maandag 15 juni 2026 @ 20:03:
Ik heb vier CO2 sensoren gekocht die hier eerder zijn genoemd: https://shop.screek.io/products/sco2-30 Deze maakt gebruik van de SCD30 sensor. Ze liggen alle vier al een tijdje naast elkaar en geven deze waarden aan:
606, 731, 783, 620.
Ik vind de afwijking erg groot. Volgens de fabrikant is dit ±30.0 ppm ±3.0 %m.v. Ik verwacht dan een afwijking van rond de 50 ppm. Zijn mijn sensoren nou stuk? Ik heb geen heel hoge nauwkeurigheid nodig maar ik vind dit toch wel jammer.
Ik heb er momenteel 3 op 25,1 en eentje is nu 26,3. Meer dan een graad verschil. Gek genoeg is dat de laatste sensor in het rijtje met de waarde van 620 ppm, niet die ene met de hoogste afwijking.DirkjanS schreef op donderdag 2 juli 2026 @ 23:47:
[...]
Bedankt voor het delen! Ik was precies van plan hier ook een aantal van te kopen...
Zijn de temperatuur metingen wel consistent overeenkomend? Die hebben ook enige invloed op de co2 meting namelijk.
Als de automatische zelfcalibratie aan staat zou hij na 7 dagen z'n laagst gemeten waarde moeten pakken en aannemen dat dat in feite rond de 400 ppm had moeten zijn en zich vervolgens daarop aanpassen. Maar het kan zijn dat die uit staat, dan kan je zelf misschien een keer de handmatige calibratie buiten aan forceren...
Als je de ESPHome configuratie kan aanpassen is de Automatic Baseline Calibration een YAML regel die je toe kan voegen. Je kan de sensoren ook een half uur buiten leggen en laten meten en dan met een trigger inschieten dat de huidige waarde ~430 ppm moet zijn, dan zouden ze vervolgens binnen ook allemaal om en nabij hetzelfde moeten meten. Beide YAML codes rakelen chatGPT en co. zo op voor je.Voggy schreef op vrijdag 3 juli 2026 @ 07:03:
[...]
Ik heb er momenteel 3 op 25,1 en eentje is nu 26,3. Meer dan een graad verschil. Gek genoeg is dat de laatste sensor in het rijtje met de waarde van 620 ppm, niet die ene met de hoogste afwijking.
Ze vertonen nog steeds dezelfde afwijkingen. Baseline calibration kan ik nergens iets over vinden in HA, dus ik kan dat niet zelf aan of uit zetten.
[ Voor 24% gewijzigd door DirkjanS op 03-07-2026 10:35 ]
Ik heb al vaker genoemd hier, dat zelf kalibreren van een CO2 sensor erg lastig is, want "buiten is 400 ppm" is echt niet altijd het geval.DirkjanS schreef op vrijdag 3 juli 2026 @ 08:14:
[...]
Geforceerd calibreren is standaard wel een optie vanuit home assistant zonder in de YAML te hoeven rommelen: https://screek.io/sco2-30/sco2-30-news/calibrating-co2
FRC Field-Calibration Algorithm
In case of forced re-calibration (FRC), the user has to feed
a reference value from the host side to SCD30. The value
provided by the host is used for updating the calibration to
restore full accuracy. The latest reference value is saved in
a non-volatile memory on the sensor device and will persist
until it is overwritten either by a new reference value that is
supplied via FRC or by finding a new reference value by
ASC (see Figure 1).
- knip -
SE10K-RWS , 20x 400WP , 15kwh batterij
Welke esp32? Met wifi neem ik aan? Ga hier een setup doen met esp32 h2. Alleen Bluetooth en zigbee. Maar zuinig. Heb alleen wat tijd nodig.Skyllaer schreef op vrijdag 3 juli 2026 @ 16:28:
voor de eventuele DIY'er die graag met HA ook werkt.
Hier een esp32 + Senseair S8 LP CO2 Sensor aan elkaar gekoppeld.
Hiervan een snelle printplaat gemaakt en laten afkomen , 3d printed behuizing errond en dit werkt.
Momenteel aan het uitzoeken of ik dit wat kan aanpassen / tweaken met de esp32 aan een batterij te knoopen om hem dan in deep sleep te laten gaan. 't is nu niet dat ik iedere 5 seconden een waarde meeting nodig heb. 1x in de paar min zodat ons ventillatiesysteem (type D) erop kan reageren is al voldoende. voordeel dan ook als ik ze eenmaal mobiel heb, is dat ik deze in de afzuigingskanalen kan gaan plaatsen.
wekelijks een ABC calibratie, enige tijd daarvoor laat ik de ventillatieunit naar maximaal verversen gaan om te zorgen dat er een "buitenklimaat" is om hem te calibreren.
Iemand hier toevallig al eenzelfde setup maar dan gekoppeld aan een lipo / 27600 cel oid?
- knip -
Ik beaam volledig dat het hier in Nederland buiten niet 400 ppm maar eerder 430 ppm is. De optie die ik aan @Voggy voorstelde is om ze een half uurtje buiten te leggen (idealiter op een zonnige dag i.v.m. photosynthese van het groen om je heen en een licht briesje zodat lokale CO2 uitstoot "verdund" word), en vervolgens in home assistant in het calibratie menu van de sensor 430 ppm in te vullen. Mogelijk zit je dan nog op ±20 ppm van de daadwerkelijke waarde, maar dat is prima voor huis tuin en keuken gebruik en een stuk beter dan de huidige mismatch van maar liefst 177 ppm tussen de sensoren. Ik snap dus niet zo goed wat daar lastig aan is?TD-er schreef op vrijdag 3 juli 2026 @ 13:27:
[...]
Ik heb al vaker genoemd hier, dat zelf kalibreren van een CO2 sensor erg lastig is, want "buiten is 400 ppm" is echt niet altijd het geval.
Sterker nog, het minimum zal sowieso meer richting de 420 a 430 zijn, maar goed.
De SCD30 ondersteunt dit ook, maar in de YAML code die Screek gemaakt heeft staat het by default ge-disabled, dit kan je zelf zo weer aan zetten door van de false een true te maken en opnieuw te downloaden.IMHO de enige enigszins 'foolproof' methode die je kunt doen als gewone eindgebruiker (dus zonder de beschikking over allerlei chemicalien enzo) is een ABC-achtige methode.
Als je sensor dat niet ondersteunt (wat IMHO raar is)
Wat bedoel je hiermee precies?Maar een niet-base-kalibratie van CO2 sensoren is IMHO zeer onverstandig om te doen.
Ze hebben het bij screek zo voorgeprogrammeerd dat je niks in ESP home hoeft te flashen. Als je capabel genoeg bent om home assistant aan de praat te krijgen ben je ook capabel genoeg om te navigeren naar: instellingen --> Ontwikkelaarshulpmiddelen --> acties en daar op "screek" of "CO2" te zoeken, je sensor aan te klikken, 430 in het invoerveld te tikken en op actie uitvoeren te klikken zou ik zeggenVoggy schreef op vrijdag 3 juli 2026 @ 22:37:
Vandaag de hele dag de ramen tegen elkaar open gehad, de twee laagste sensoren zaten iets onder de 400 ppm. Het is een kalibratie issue, aangezien de lijnen in de grafiek parallel lopen.
Ik ben niet bedreven met esp home, vandaar dat ik een kant en klare sensor heb gekocht. Ik heb wel source code gevonden op github, die zou ik erop kunnen flashen en dan kan ik alles aanpassen. Maar ze doen het nu, dus verstandig om er niet mee te gaan rommelen.
Ik wil eigenlijk gewoon weten of de slaapkamers goed geventileerd zijn of niet. Wellicht dat ik de sensor waarde in HA nog een offset geef.
Even voor de volledigheid.Skyllaer schreef op vrijdag 3 juli 2026 @ 16:28:
voor de eventuele DIY'er die graag met HA ook werkt.
Hier een esp32 + Senseair S8 LP CO2 Sensor aan elkaar gekoppeld.
Hiervan een snelle printplaat gemaakt en laten afkomen , 3d printed behuizing errond en dit werkt.
Momenteel aan het uitzoeken of ik dit wat kan aanpassen / tweaken met de esp32 aan een batterij te knoopen om hem dan in deep sleep te laten gaan. 't is nu niet dat ik iedere 5 seconden een waarde meeting nodig heb. 1x in de paar min zodat ons ventillatiesysteem (type D) erop kan reageren is al voldoende. voordeel dan ook als ik ze eenmaal mobiel heb, is dat ik deze in de afzuigingskanalen kan gaan plaatsen.
wekelijks een ABC calibratie, enige tijd daarvoor laat ik de ventillatieunit naar maximaal verversen gaan om te zorgen dat er een "buitenklimaat" is om hem te calibreren.
Iemand hier toevallig al eenzelfde setup maar dan gekoppeld aan een lipo / 27600 cel oid?
Er is een verschil tussen de sensor vertellen "dit wat je nu ziet is de laagst mogelijke CO2-concentratie" en "vergeet alle fabrieksinstellingen, dit is xxx ppm"
Aha. Ik snap je overwegingen maar ik denk dat jouw ervaring misschien iets te veel gebaseerd is op luxe, voor professioneel gebruik bedoelde sensoren. De fabrikant van de SCD30 heeft gewoon een handleiding gepubliceerd waarin de eindgebruiker aangeraden wordt om in de buitenlucht een forced calibration uit te voeren als de waardes lijken af te wijken:TD-er schreef op zaterdag 4 juli 2026 @ 13:59:
[...]
Er is een verschil tussen de sensor vertellen "dit wat je nu ziet is de laagst mogelijke CO2-concentratie" en "vergeet alle fabrieksinstellingen, dit is xxx ppm"
Afhankelijk van de sensor bestaat een kalibratie namelijk uit veel meer dan "raw waarde xxx is 400 ppm".
Je hebt zeg maar een 0-punt, een curve en een ander punt. Of meerdere punten.
Vooral bij dat laatste (meerdere punten) kun je de situatie krijgen dat je bij een foutieve kalibratie niet een continue stijgende of dalende curve krijgt, maar dat je een soort van sinus-curve beschrijft (curve als input de raw meetwaarde en output de corresponderende CO2 waarde).
Ik heb sterk het vermoeden dat de oude MH-Z19 bijv. meerdere punten opslaat en dan kan je dus de hele sensor waardeloos maken omdat bij toenemende CO2-concentratie de output alle kanten op gaat.
Er zijn ook CO2-sensoren die een compensatie toepasen voor de veroudering van de sensor. Alleen als je een fabrieks kalibratie toepast, dan reset ook die verouderingsteller voor de compensatie.
TL;DR
Een kalibratie anders dan "he dit wat je nu ziet is het laagste wat je ooit zal zien", oftewel een "doe een ABC maar wacht niet x uur" is potentieel gevaarlijk voor je sensor, omdat je zeer waarschijnlijk niet de middelen hebt om een echt nauwkeurige CO2-concentratie aan te bieden.
- knip -
Please correct me if I'm wrong, maar: Juist met ABC heb ik sterk het vermoeden dat veel mensen in de winter onterecht het idee hebben dat de kwaliteit van hun binnenlucht OK is.Raymond P schreef op zaterdag 4 juli 2026 @ 23:22:
@DirkjanS Dat raden ze niet aan, dat is de laatste mogelijkheid.
Daarbovenop voegt het dus ook niets toe als je ABC gewoon aan zet. De kans dat je bij een handmatige trigger daadwerkelijk een lage CO2 waarde pakt is niet zo heel hoog, zeker als je niet weet wat je aan het doen bent.
Dat dacht ik ook, maar kan ik niet bevestigen.DirkjanS schreef op zondag 5 juli 2026 @ 19:16:
[...]
Please correct me if I'm wrong, maar: Juist met ABC heb ik sterk het vermoeden dat veel mensen in de winter onterecht het idee hebben dat de kwaliteit van hun binnenlucht OK is.
In veel huishoudens gaan in de winter de ramen en roosters te vaak en te veel dicht, waardoor er soms echt periodes zijn waarop er nooit onder de 600, misschien zelfs wel 700 ppm gedoken wordt. Met ABC wordt dit vervolgens door de sensor als ~400 ppm opgeslagen, met als gevolg dat de sensor vals lage waardes geeft waardoor mensen denken nóg minder te hoeven ventileren en ondertussen niet door hebben dat hun luchtkwaliteit steeds slechter wordt...
- knip -
Dit effect hangt heel erg af van de gebruikte sensor en -instellingen.DirkjanS schreef op zondag 5 juli 2026 @ 19:16:
[...]
Please correct me if I'm wrong, maar: Juist met ABC heb ik sterk het vermoeden dat veel mensen in de winter onterecht het idee hebben dat de kwaliteit van hun binnenlucht OK is.
In veel huishoudens gaan in de winter de ramen en roosters te vaak en te veel dicht, waardoor er soms echt periodes zijn waarop er nooit onder de 600, misschien zelfs wel 700 ppm gedoken wordt. Met ABC wordt dit vervolgens door de sensor als ~400 ppm opgeslagen, met als gevolg dat de sensor vals lage waardes geeft waardoor mensen denken nóg minder te hoeven ventileren en ondertussen niet door hebben dat hun luchtkwaliteit steeds slechter wordt...
[ Voor 3% gewijzigd door DirkjanS op 08-07-2026 11:09 ]