Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)
Badkamer ventilator (en kachel) schakelt automatisch in bij sterkte toename RV. Maar op regenachtige dagen lukte het inderdaad (natuurlijk) niet om terug te kunnen sturen naar onder de 60% RH (in mijn huis). Daarom berekening omgebouwd naar dauwpunt. Dauwpunt wordt berekend voor de badkamer, aanliggende gang en buiten. Zo kan ik bepalen wat uberhaupt mogelijk is.Gizz schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 09:09:
[...]
Ik weet niet of je dat alleen op basis van ventilatie kan doen.
Als je huis flink is afgekoeld, de buitenlucht is ook vochtig en je hebt binnen extra vochtbronnen (was die te drogen hangt bijvoorbeeld), dan kun je je mechanische ventilatie op 100% zetten, maar het is dan niet onwaarschijnlijk dat je luchtvochtigheid (flink) boven de 60% blijft. Vaak moet je dan toch wel stoken.
In principe hoef je natuurlijk niet (atijd) terug naar eenzelfde dauwpunt als de gang/buiten. Het kan daar ook te droog zijn. Dus onder de dauwpunt onder de 16 graden is mogelijk al mooi/comfortabel. Dit heb ik nog niet geimplementeerd.
Dat laatste ga ik waarschijnlijk wel nodig hebben want ik heb geen WTW unit. Dus de warmte gaat ook naar buiten. In de winter mogelijk ventileren en veel warmte naar buiten zuigen en naar een te droge situatie ventileren door de buitenlucht weer op te warmen.
De luchtvochtigheid heb ik in het verleden (kinderkamer) verhoogd met een luchtbevochtiger (Medisana UHW) in combinatie met een een 'slimme' stekker. Dit type schakelt gewoon weer in als de spanning erop komt. Dat was simpel op basis van relatieve luchtvochtigheid (onder 40 inschakalen boven 45 uitschakelen) naar temperatuur werd niet gekeken.
Dit ind ik wel een mooie sites om inzicht te krijgen:
Psychrosim
Aquatec
o.a. Weerschip voor de formules
Script kan ik je niet aan helpen. Ik gebruik geen HA.
Het kan natuurlijk dat de sensoren niet op hetzelfde tijdstip hun meetwaarde doorgeven, dus wanneer je beide signalen van elkaar aftrekt moet de laatst bekende waarde gebruikt worden of moet er geïnterpoleerd worden.
Mijn Awair Element en een esp32 mini met Senserion S8 sensor geven meestal redelijk dezelfde waarden (zie hieronder - volgens mij zitten ze over het algemeen nog wat dichter bij elkaar), maar ik zou het graag nog wat meer quantificeren. Ik heb ook de Risideo die een poosje populair was in deze thread, maar die wijkt wel vaak iets van 100 ppm af van de andere twee sensoren.
:strip_exif()/f/image/scYTIvMfVhYsIpn98A6E40VX.jpg?f=fotoalbum_large)
:fill(white):strip_exif()/f/image/ycTmtD3fzZ4fROoYoiyDBoJa.png?f=user_large)
Transform > binary, A - B.
Als je source influxdb is kan je binnen je queries vrij makkelijk (iets breder) downsamplen en ervoor zorgen dat je wel altijd bijvoorbeeld de laatste meting binnen een minuut (of breder) hebt. Of de mean, whatever floats your boat.
En als je sql gebruikt dan heb je waarschijnlijk ergens al downsampled of zou je dat misschien toch moeten gaan doen.
edit, bijv:
1
2
3
4
5
6
| from(bucket: "mqtt") |> range(start: v.timeRangeStart, stop: v.timeRangeStop) |> filter(fn: (r) => r["topic"] == "home/climate/livingroom/air") |> filter(fn: (r) => r["_field"] == "co2") |> aggregateWindow(every: 30s, fn: last, createEmpty: false) |> yield(name: "mean") |
[ Voor 17% gewijzigd door Raymond P op 15-10-2024 12:00 ]
- knip -
Nee, maar zag hem ook op Pepper voorbijkomenChiMan schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 14:23:
Heeft iemand ervaring met de CO2 meter van SwitchBot?
Denk dat ie prima is. Helaas is de korting maar op 1 artikel, en als je de hub nog niet hebt komt dat er ook nog bij (als je iets met automatisering wil doen).
[ Voor 22% gewijzigd door CyBeRSPiN op 15-10-2024 14:33 ]
Zou je hem niet direct aan bijvoorbeeld Home Assistant kunnen hangen? Ik zie dat er wel een plugin voor "Switchbot Bluetooth" is, maar daar staat hij nog niet in de compatability lijst.CyBeRSPiN schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 14:28:
[...]
Nee, maar zag hem ook op Pepper voorbijkomen
Denk dat ie prima is. Helaas is de korting maar op 1 artikel, en als je de hub nog niet hebt komt dat er ook nog bij (als je iets met automatisering wil doen).
Ja maar dit gaat niet om de co2 maar op de tvocemielbf schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 06:39:
[...]
Je moet een co2 sensor buiten kalibreren, dan kan er niks misgaan. Je zou als test die sensor ook eens buiten neer kunnen zetten en kijken wat ie aangeeft, zou rond de 400 moeten zijn.
13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte
Heb ik geprobeerd, maar bij mij lijkt het niet te werken. De 'diff' data wordt niet weergegeven, ook niet als ik de range van de verticale aanpas om lagere waarden weer te geven of als ik de aggregatiefunctie er bij zet zoals jij hem ook hebt. Bron is idd InfluxDB. Enig idee wat ik fout doe?Raymond P schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 11:58:toon volledige bericht
@Alicanto Je kunt een simpele transform op je 2 queries gebruiken om het inzichtelijk te maken.
[Afbeelding]
Transform > binary, A - B.
Als je source influxdb is kan je binnen je queries vrij makkelijk (iets breder) downsamplen en ervoor zorgen dat je wel altijd bijvoorbeeld de laatste meting binnen een minuut (of breder) hebt. Of de mean, whatever floats your boat.
En als je sql gebruikt dan heb je waarschijnlijk ergens al downsampled of zou je dat misschien toch moeten gaan doen.
edit, bijv:
code:
1 2 3 4 5 6 from(bucket: "mqtt") |> range(start: v.timeRangeStart, stop: v.timeRangeStop) |> filter(fn: (r) => r["topic"] == "home/climate/livingroom/air") |> filter(fn: (r) => r["_field"] == "co2") |> aggregateWindow(every: 30s, fn: last, createEmpty: false) |> yield(name: "mean")
:strip_exif()/f/image/lG0FxHIetCqi0V3NAbrHMvXX.jpg?f=fotoalbum_large)
Op je toolbar kan je ook table view togglen om de data (ter verificatie) in een numerieke tabel weer te geven.
- knip -
Bedankt voor deze tip!
Ben hier erg tevreden over. Ideaal en snel toe te voegen aan HA
De toegepaste sensor Sensirion SCD40 schijnt goed nauwkeurig & betrouwbaar te zijn.
STRAVA | Panasonic 5kW J Monoblock
Het lag niet aan de assen - heb ik geprobeerd. Goede tip van de tabel; wilde ik net proberen en nu doet hij het opeens wel. Geen idee wat nu de oorzaak was. Hier een grafiekje van de afgelopen 2 dagen:Raymond P schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 19:54:
@Alicanto Het verschil is niet zo groot (en mogelijk negatief). Je (soft) limit/range van de Y-axis ff vanaf -100 zal je wel wat inzicht geven.
Op je toolbar kan je ook table view togglen om de data (ter verificatie) in een numerieke tabel weer te geven.
:strip_exif()/f/image/D2AmbRIfAjIo0BHr5iVcKXNr.jpg?f=fotoalbum_large)
De Awair element geeft over het algemeen iets hogere waarden dan de Senserion S8. Hij staat echter ook ergens anders in de woonkamer - ik zal eens een extra stekkerblok zoeken zodat ze naast elkaar kunnen staan.
Ook heb ik nog een SCD-41. Ben benieuwd of die ook een beetje in de buurt zit.
Wat wel bijzonder is, is dat de CO2 meestal 's nachts wel daalt naar 400-450 ppm, maar gister bleef hij erg hoog: rond de 650 ppm. Ik ben benieuwd of er een relatie is met temperatuur (warme dag gister) of dat er iets anders speelt. Misschien had ik de woonkamer->hal deur wel de ene dag open en de andere dag dicht.
Nieuwe batterijen wil wel eens helpen.Makrolon schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 07:00:
[Afbeelding]
Weet iemand wat er aan de hand kan zijn? Sinds een tijdje gaat de tvoc waarde echt skyhigh... Je ziet wel dat ie hoger gaat als we in de woonkamer zijn maar hij blijft hoog.
Awair heeft geen batterijen...ghelsendoorn schreef op donderdag 17 oktober 2024 @ 18:16:
[...]
Nieuwe batterijen wil wel eens helpen.
Indien je in de grafiek al twee queries hebt om de resultaten te tonen:Alicanto schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 19:20:
[...]
Heb ik geprobeerd, maar bij mij lijkt het niet te werken. De 'diff' data wordt niet weergegeven, ook niet als ik de range van de verticale aanpas om lagere waarden weer te geven of als ik de aggregatiefunctie er bij zet zoals jij hem ook hebt. Bron is idd InfluxDB. Enig idee wat ik fout doe?
[Afbeelding]
In de grafiek waarin je aan het werk bent: klik onder aan op "+ Expression". Bij 'Operation' deze op Math laten staan. Vervolgens kan je bij 'Expression' simpele rekensommen invoegen. Bv $A + $B (waarbij A en B de queries zijn die al bestaan).
Als voorbeeld:
:fill(white):strip_exif()/f/image/fWPbJJucLMlFGhuGi2WhT4rO.png?f=user_large)
Je gebruikte querie is trouwens wel erg ingewikkeld voor puur alleen het tonen van de resultaten. Zoiets zou al voldoende moeten zijn:
1
| SELECT last("value") FROM "°C" WHERE ("entity_id" = 'awair_element_76695_temperature') AND $timeFilter GROUP BY time($__interval) fill(previous) |
[ Voor 11% gewijzigd door _Arthur op 17-10-2024 19:09 ]
- knip -
Hoe de data in influxdb komt, maakt niet uit. Of dat nu homeassistant is of een andere source.Raymond P schreef op donderdag 17 oktober 2024 @ 20:44:
@_Arthur Hij haalt z'n data uit influxdb (met flux) ipv sqlite/homeassistant. Heel ander beestje.
Voor hoe een Expressions te bouwen als extra query maakt de querylanguage of tsdb niet uit trouwens. Dat werkt voor influxdb als VictoriaMetrics of Prometheus hetzelfde.
Als hij Flux gebruikt, zal er influxdb 2.x of 1.8 als db versie onderhangen. Als dit zijn enige dashboard/grafiek is, is overstappen naar een makkelijkere syntax zoals InfluxQL misschien verstandig.
(Ik gebruik zelf liever PromQL met VictoriaMetrics of Prometheus als tsdb).
:fill(white):strip_exif()/f/image/SChqd2mhFEzZx2Lms2BCJ1xd.png?f=user_large)
[ Voor 9% gewijzigd door _Arthur op 17-10-2024 22:12 ]
Toch wel onhandig dat hij alleen Bluetooth protocol heeft. Dat is toch niet handig als je buiten bereik bent van de hub? Of mis ik iets?ChiMan schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 14:23:
Werkt de Awair weer fatsoenlijk?Beekforel schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 07:55:
Dit zijn Awair meters? Die van mij doet het ook sinds kort.
Firmware is niet veranderd volgens mij?
Ik denk er ook aan om hem aan te schaffen. Het wordt waarschijnlijk deze, Switchbot of die van Netatmo.
Het opzetten stelt niks voor. Binnen een minuut heb je hem runnen. De app werkt degelijk en geeft mij voldoende inzichten.
Het is nog wel een nieuw product waarbij je merkt dat er nog wat vreemde zaken in de software zitten waardoor je alles kunt laten crashen. Voorbeeld: op een gegeven moment kreeg ik het voorstel (pop up) om de gegevens in de cloud op te slaan. Prima, dacht dat je daar een hub voor nodig had maar zal wel. Vervolgens werd mijn data nergens meer vastgelegd (toch een hub nodig lijkt me) en kon ik in de app nergens meer schakelen naar lokale opslag. Enige optie: resetten. Nu werkt alles weer prima maar ook in de meter settings zie ik de knop waarbij ik direct weer cloud opslag aan kan zetten. Een beetje slordig van ze.
De CO2 meter kun je met batterij en op usbc aansluiten. Je kunt de mate van verversing ook ingeven. CO2 meet nu elke 5 seconden. Over de betrouwbaarheid durf ik niks te zeggen, maar ze reageren wel direct als je er bijvoorbeeld naartoe blaast.
De luchtvochtigheid geeft nu 53% aan. Homewizard dashboard (staat ernaast) geeft 47% aan. Mijn Tado 58%. Geen idee welk apparaat het bij het juiste eind heeft. Ik heb ook nog niet gekalibreerd.
Dat kalibreren kan overigens voor luchtvochtigheid, CO2 en temperatuur. Voldoende opties om het eea in te stellen.
Verder wordt er nog de absolute luchtvochtigheid, dauwpunt en VPD gemeten. Nog niet naar gekeken.
Tot nu toe dus tevreden. Helemaal gezien ik er 50 euro voor heb betaald.
ChiMan schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 14:23:
CyBeRSPiN schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 14:28:
[...]
Nee, maar zag hem ook op Pepper voorbijkomen
Pyramiden schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 14:58:
[...]
Zou je hem niet direct aan bijvoorbeeld Home Assistant kunnen hangen? Ik zie dat er wel een plugin voor "Switchbot Bluetooth" is, maar daar staat hij nog niet in de compatability lijst.
Om de vragen maar even te beantwoorden.Lennnn schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 06:46:
[...]
Toch wel onhandig dat hij alleen Bluetooth protocol heeft. Dat is toch niet handig als je buiten bereik bent van de hub? Of mis ik iets?
Net een dag de switchbot meter pro binnen (52€ na 25% discount op amazon nog steeds geldig)
Is mijn eerste bluetooth device in home assistant. Esp32 als bluetooth proxy via esphome, en dan wordt hij direct herkend door home assistant. Geen hub nodig.
Meetwaarden zijn co2/temperatuur/luchtvochtigheid en accu/signaalniveau.
In de app kan je Voor het display het verversingsinterval van de co2 op 1 sec (of langzamer)zetten, met waarsching dat alles sneller dan 1x/min onnauwkeuriger is.
Temperatuur/vochtheid kan niet sneller dan 1x/5min.
Of dit ook invloed heeft op verstuurde data heb ik nog niet getest.
[ Voor 6% gewijzigd door Illusion op 13-11-2024 21:00 ]
Soms ben ik er wel, en soms ook weer niet.
Ik heb er nu enkele en de Hub ook. Afstand tot de hub geen probleem, begane grond naar 2e etage gaat goed. Wat mij aanspreekt is de Matter ondersteuning, ik wil de data graag doorzetten naar Apple Home als centraal punt voor al mijn huis data.ChiMan schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 14:23:
Omdat je een Yellow hebt, draai je waarschijnlijk home assistant os. Dan kan je esphome als addon installeren: https://esphome.io/guides/getting_started_hassio.htmlCyBeRSPiN schreef op woensdag 13 november 2024 @ 22:36:
@Illusion thanks! Heb er nav jouw ervaring ook 2 besteld nu. In twee losse bestellingen om de 25% korting per stuk te krijgen. Goed te weten dat het zonder hub kan! Nog even kijken hoe ik het op mn Home Assistant Yellow aan de praat krijg.
Daarna koop je een paar goedkope esp32 bordjes, en die flash je vanuit esphome met de default config voor een bluetooth proxy: https://esphome.io/projects/index.html
De rest gaat dan automagisch.
Ik moet nog een extra CO2 meter hebben, zit te twijfelen tussen nog een Resideo R200 van Marktplaats te vissen en weer een ESP8266 in solderen of gewoon zo'n switchbot unit. Luchtvochtigheid en temperatuur van een Resideo R200 klopt ook niks meer van na het integreren van een ESP8266 overigens, die dingen worden warm.
Heb voor temperatuur en luchtvochtigheid een zwik Xiaomi BT sensoren, die zitten allemaal vrij dicht opelkaar en komen overeen met wat mijn analoge geijkte hygrometer aangeeft.
Opzich zou je de hoeveelheid warmte die een ESP toevoegt als constant kunnen zien en de 'koelcapaciteit' van de behuizing is ook constant (bij niet teveel luchtstroom)_JGC_ schreef op donderdag 14 november 2024 @ 12:45:
Hoe is die meter qua afwijking? Lees in de reviews bij Amazon dat er nogal wat variatie zit in gemeten temperatuur en luchtvochtigheid, CO2 lees ik niks over.
Ik moet nog een extra CO2 meter hebben, zit te twijfelen tussen nog een Resideo R200 van Marktplaats te vissen en weer een ESP8266 in solderen of gewoon zo'n switchbot unit. Luchtvochtigheid en temperatuur van een Resideo R200 klopt ook niks meer van na het integreren van een ESP8266 overigens, die dingen worden warm.
Heb voor temperatuur en luchtvochtigheid een zwik Xiaomi BT sensoren, die zitten allemaal vrij dicht opelkaar en komen overeen met wat mijn analoge geijkte hygrometer aangeeft.
Dus wat dat betreft zal de temperatuur een redelijk constante offset laten zien, mits de omgevingstemperatuur niet heel sterk schommelt.
Als de temperatuur een vaste offset heeft, dan is de temperatuur-compensatie extreem simpel.
Luchtvochtigheid compenseren is een beetje lastiger.
Eerst bereken je de dauwpuntstemperatuur met de gemeten waarden, dan pas je de offset toe en bereken je met de dauwpuntstemperatuur en de gecorrigeerde temperatuur de relatieve luchtvochtigheid.
Zolang je niet in de buurt van de 100% luchtvochtigheid zit, zal dat prima werken. (doe ik ook in ESPEasy met bepaalde sensoren zoals de BME280)
Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)
Ik kan alleen iets zeggen over de luchtvochtigheidsmeter van de Hub. Die staat vlak naast een analoge vochtigheidsmeter (zo'n wijzer ding) en die komt heel goed overeen! Binnen 1-2%. Ik dacht je kunt hem ook instellen op hele getallen, dat zou beter zijn want 1 cijfer achter de komma nauwkeurig, nou ja voor de temperatuurmeting misschien.._JGC_ schreef op donderdag 14 november 2024 @ 12:45:
Hoe is die meter qua afwijking? Lees in de reviews bij Amazon dat er nogal wat variatie zit in gemeten temperatuur en luchtvochtigheid, CO2 lees ik niks over.
Let wel goed op de plaatsing van de sensor, als de zon erop schijnt krijg je spikes in zowel temp (spike omhoog) als luchtvochtigheid (spike omlaag). Maar dat is logisch natuurlijk. Misschien dat daar de klachten vandaan komen?
Ligt eraan hoe groot je huis is, en waarvan het gemaakt isCyBeRSPiN schreef op donderdag 14 november 2024 @ 11:46:
@Illusion thanks, ja heb ESPHome al draaien voor andere projectjes. Net ook een ESP32 besteld. Heb aan 1 wel voldoende toch of moet je er meerdere hebben?
Op zich is 1 voldoende, tenzij ze zo ver uit elkaar staan dat je geen ontvangst hebt op bluetooth.
Ik heb een beetje rondgezocht in dit topic maar kom er niet echt uit, ik zoek een CO2 meter voor in huis t.b.v. het inregelen van de ventilatie. Ik heb niks meer nodig dan een simpele meter waarvan ik de waarde op een display kan aflezen, dus verder geen smarthome integratie o.i.d. Welke heeft volgens jullie de beste prijs-kwaliteit verhouding? Alvast bedankt!
Zelf heb ik op basis van de verschillende posts in dit topic de Resideo R200 CO2 meter aangeschaft, meet ook temperatuur en luchtvochtigheid (al lijken die waardes wat minder betrouwbaar). Op dit moment bijvoorbeeld voordelig verkrijgbaar hier. In ieder geval een goede prijs/kwaliteit verhouding met deze prijs.nickvdruit schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 14:55:
Hi,
Ik heb een beetje rondgezocht in dit topic maar kom er niet echt uit, ik zoek een CO2 meter voor in huis t.b.v. het inregelen van de ventilatie. Ik heb niks meer nodig dan een simpele meter waarvan ik de waarde op een display kan aflezen, dus verder geen smarthome integratie o.i.d. Welke heeft volgens jullie de beste prijs-kwaliteit verhouding? Alvast bedankt!
[ Voor 10% gewijzigd door Batilan op 15-11-2024 15:11 ]
Klopt, ik heb er hier 2 stuks met een ESP8266 erin. CO2 doen ze perfect, temperatuur en luchtvochtigheid wijken af door de warmte van de ESP8266.ThinkPad schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 15:18:
@_JGC_ De Resideo is prima. Toont zo goed als gelijkwaardig aan een dure Aranet4 en ook aan MH-Z19: ThinkPad in "CO2-meters voor in huis"
Ik heb eentje in de woonkamer puur voor metingen en eentje op een slaapkamer die de mechanische ventilatie aanstuurt (RF module zit in de R200 gebouwd). Voor dat geld kan je bij Orcon geen CO2 regeling krijgen.
Dank voor de reacties, ik ga er 1 aanschaffen.
Die ESP8266 zet jij er dan in om hem ''slim'' te maken als ik het goed begrijp?
https://www.airgradient.com/documentation/diy-v4/
Als ik de BOM bij Ali bij elkaar klik voor 4 van deze setjes zit ik op ca 160 euro (heb nog wat apparatuur liggen wat ik hergebruik) De case kan ik zelf 3dprinten. Enige wat ik dan nog niet heb is de PCB.
Deze kan je bestellen voor ongeveer 2 euro per PCB maar dan heb je dus ook 20 euro verzendkosten. Dan zou het geheel voor 4 van deze dingen op 200,- komen. Dan heb je volgens mij hele complete sensoren.
De PCB is natuurlijk niet persee nodig, maar wel mooier en wat minder foutgevoelig.
Is het zinnig om dit allemaal zelf in elkaar te knutselen of heb ik ook voldoende aan de Moresense bijvoorbeeld. deze meet natuurlijk alleen temp/hum en co2 en helaas geen fijnstof. Maar nu is fijnstof ook meer een nice to have voor mij.
In de CO2-meter van Switchbot zit de Sensirion SCD40 CO2-sensor (nagevraagd), dus qua nauwkeurigheid prima (voor de prijs) en makkelijk (handmatig) te kalibreren. Wat de afwijking na aankoop is, geen idee, maar altijd goed om alle Switchbot sensoren direct te kalibreren. Met name de temp en luchtvocht wijken vaak enorm af. Maar daarna is de nauwkeurigheid heel goed._JGC_ schreef op donderdag 14 november 2024 @ 12:45:
[...]
Ik had trouwens ook nagevraagd of hij automatisch CO2 kalibreert (dit staat nergens, maar wilde het zeker weten) en ze bevestigde dat dit er niet in zit.
Echter na 2 dagen gebruik waren de CO2-waardes opeens consequent 100ppm lager (in vergelijking met een referentie-sensor), terwijl ik nog niks had gekalibreerd. Daarna buiten gecontroleerd en de waarde was exact 400ppm. Dat vond ik verdacht. Ik heb de bevindingen weer in een ticket teruggekoppeld aan Switchbot en wacht op antwoord (ik wil namelijk geen auto kalibratie en ik heb ook geen optie gevonden om het uit te zetten)
Verder werkt hij trouwens prima i.c.m. Homey (via Switchbot Hub/Cloud). Overigens wel USB-powered, op batterijen geeft ie maar 1x per 30minuten een waarde door, dat was wat te weinig in mijn geval.
Bij mijn Awair op de slaapkamer zijn dit geen uitzonderlijke waarden, daar komen TVOC waarden van boven de 20K best vaak voor.Makrolon schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 07:00:
[Afbeelding]
Weet iemand wat er aan de hand kan zijn? Sinds een tijdje gaat de tvoc waarde echt skyhigh... Je ziet wel dat ie hoger gaat als we in de woonkamer zijn maar hij blijft hoog.
Zie Vliegvlug in "CO2-meters voor in huis" en Vliegvlug in "CO2-meters voor in huis". Een ventilatie spleet in de deur heeft daar ook niet tegen geholpen. Ik denk dat het lichaamsgassen zijn die ontsnappen tijdens het slapen.
Voor degene in de woonkamer zie ik die hoge waardes echter nooit, daar is 1K de max waarde de laatste maand, die bovendien niet heel vaak voorkomt.
Waar staat jouw Awair?
Haha dat van die lochaamsgassen zou goed kunnenVliegvlug schreef op maandag 25 november 2024 @ 20:48:
[...]
Bij mijn Awair op de slaapkamer zijn dit geen uitzonderlijke waarden, daar komen TVOC waarden van boven de 20K best vaak voor.
Zie Vliegvlug in "CO2-meters voor in huis" en Vliegvlug in "CO2-meters voor in huis". Een ventilatie spleet in de deur heeft daar ook niet tegen geholpen. Ik denk dat het lichaamsgassen zijn die ontsnappen tijdens het slapen.![]()
Voor degene in de woonkamer zie ik die hoge waardes echter nooit, daar is 1K de max waarde de laatste maand, die bovendien niet heel vaak voorkomt.
Waar staat jouw Awair?
Onze awair staat in de woonkamer. Maar sinds een tijdje zijn de waardes weer een heel eind gedaald zonder aanwijsbare reden...
Het zal wel goed zijn denk ik
13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte
Zelf zoek ik ook nog een CO2 sensor om via HA de ventilatie aan te sturen. Gebruiken jullie de Resideo R200 via een integratie in HA?_JGC_ schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 15:38:
[...]
Klopt, ik heb er hier 2 stuks met een ESP8266 erin. CO2 doen ze perfect, temperatuur en luchtvochtigheid wijken af door de warmte van de ESP8266.
Ik heb eentje in de woonkamer puur voor metingen en eentje op een slaapkamer die de mechanische ventilatie aanstuurt (RF module zit in de R200 gebouwd). Voor dat geld kan je bij Orcon geen CO2 regeling krijgen.
En is de 69,99 een mooie aanbieding op Bol.com?
Ik zou even op Marktplaats kijken. Die dingen waren 40 voor 2 stuks bij ibood. Veel mensen hebben ze gekocht om erachter te komen dat het ding geen wifi heeft. Als je er zelf een ESP in kunt solderen is dat ook zo klaar.Pieter2 schreef op donderdag 28 november 2024 @ 20:45:
[...]
Zelf zoek ik ook nog een CO2 sensor om via HA de ventilatie aan te sturen. Gebruiken jullie de Resideo R200 via een integratie in HA?
Misschien is dit wat?Pieter2 schreef op donderdag 28 november 2024 @ 20:45:
[...]
Zelf zoek ik ook nog een CO2 sensor om via HA de ventilatie aan te sturen. Gebruiken jullie de Resideo R200 via een integratie in HA?
https://link.marktplaats.nl/m2024133294
Ik heb namelijk paar maanden terug een experiment met de SGP30 sensor. Ok, dat ding is echt super goedkoop (ik had ze volgens mij voor 5 euro per stuk op Ali Express), maar toch wat geprobeert.
SGP30 sensor aan ESP boordje gehangen en toen de waardes in de gaten gaan houden. PPM pieken waren volop aanwezig, het was eerder uitzondering dan regel dat de PPM onder de 900 zat. En dit was nog in een tijd dat het lekker warm buiten was, ramen in elke kamer stonden open dus zeer veel ventilatie.
Nu lees ik andere hier ook melden dat de sensor soms uitschiet naar 20k waardes. Dat lijkt me of niet goed, of je sensor is dus niet echt betrouwbaar.
Kalibreren is met wat onduidelijk om eerlijk te zijn. Volgens mij doe je dat door hem in een neutrale lucht te laten staan zoals buitenlucht, maar je gaat toch niet elke dag je sensor 10 minuten buiten zetten voor kalibratie oid?
De vraag is, hoe is de ervaring met de SCD40? En is kalibreren regelmatig nodig? Ik hoef geen super exacte sensor te hebben, maar enige indicatie van de luchtkwaliteit (waar je tot op zekere hoogte op kunt vertrouwen) is wel wenselijk.
De vraag blijft natuurlijk: "Wat wil je meten?"Erik070 schreef op dinsdag 3 december 2024 @ 16:51:toon volledige bericht
In hoeverre zijn zelf bouw sensoren te vertrouwen vraag ik me af. Ik lees over de SCD40 sensor, best betaalbaar om dit in elke kamer van huis neer te zetten.
Ik heb namelijk paar maanden terug een experiment met de SGP30 sensor. Ok, dat ding is echt super goedkoop (ik had ze volgens mij voor 5 euro per stuk op Ali Express), maar toch wat geprobeert.
SGP30 sensor aan ESP boordje gehangen en toen de waardes in de gaten gaan houden. PPM pieken waren volop aanwezig, het was eerder uitzondering dan regel dat de PPM onder de 900 zat. En dit was nog in een tijd dat het lekker warm buiten was, ramen in elke kamer stonden open dus zeer veel ventilatie.
Nu lees ik andere hier ook melden dat de sensor soms uitschiet naar 20k waardes. Dat lijkt me of niet goed, of je sensor is dus niet echt betrouwbaar.
Kalibreren is met wat onduidelijk om eerlijk te zijn. Volgens mij doe je dat door hem in een neutrale lucht te laten staan zoals buitenlucht, maar je gaat toch niet elke dag je sensor 10 minuten buiten zetten voor kalibratie oid?
De vraag is, hoe is de ervaring met de SCD40? En is kalibreren regelmatig nodig? Ik hoef geen super exacte sensor te hebben, maar enige indicatie van de luchtkwaliteit (waar je tot op zekere hoogte op kunt vertrouwen) is wel wenselijk.
De SGP30 meet tVOC en eCO2, dus de hoeveelheid fijnstof (en gassen) en leidt daar de hoeveelheid CO2 van af.
De SCD40 is er in een aantal variaties, maar meestal is dat een sensor die echt de hoeveelheid CO2 meet.
Luchtkwaliteit zelf meten is een tricky business, het is geen wonder dat professionele luchtkwaliteitsmeters nogal aan de prijs zijn, goede sensoren en de mogelijkheden om deze goed te ijken kosten nou eenmaal geld.
Er zijn wel DHZ oplossingen mogelijk maar die vereisen behoorlijk wat know-how en kennis over wat je precies aan het meten bent alvorens daar conclusies aan te verbinden.
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former
Dat houdt in dat je sensor de laagst gemeten (stabiele) waarde in die 7 dagen als baseline (400ppm) neemt voor de volgende 7 dagen.
Dit kan je, indien wenselijk, ook uit zetten (of aanpassen). De drift over een half jaar bekeken lijkt dan (hier) nietbestaand vergeleken met een model waar het wel aan staat in dezelfde ruimte.
Fabrikanten gaan hier verschillend mee om. Het gros van de "ietwat oudere" sensors hanteert een cyclus van 24 uur.
Senseair heeft m.i. het mooiste systeem, de nieuwe "400 ppm" is niet absoluut maar relatief tot de af-fabriek kalibratie.
Zoals @Yaksa ook aankaart: echt meten doe je thuis toch niet.
Voor een trendline is zelfbouw wel erg geschikt. In plaats van "ik meet 1200 ppm CO2" zou je mindset dus moeten zijn: "het afgelopen half uur is de concentratie CO2 met +/- 400 ppm gestegen".
- knip -
Althans bij NDIR sensoren.
Maar beter gewoon een 'normale' 3D printer gebruiken
Al dan niet met (flink wat) gaatjes.
De kamer vol displays en ledjes vindt de vriendin niet fantastisch dus meldingen en signalering gaat via wat er al is (tv/lampen/"klok").
- knip -
Just curious, wat versta jij onder "kalibratie" ?LarsMachiels schreef op vrijdag 6 december 2024 @ 09:48:
[...] Het is mij wel opgevallen dat de sensoren af fabriek vaak verschillende resultaten geven maar na een kalibratie lopen ze weer in de pas.
Ik heb het al tientallen malen genoemd hier in dit topic, als gewone eindgebruiker kun je niet een CO2-sensor kalibreren.
Het enige wat je kunt doen is de sensor vertellen dat 'ie een verkorte 400-ppm 'base calibration' mag gaan doen en zelfs dat is al lastig omdat je niet weet of je sensor daadwerkelijk in 400 ppm CO2 concentratie lucht zit.
Bij SenseAir sensoren wil dat zeggen dat 'ie dus niet in kleine stapjes naar de laagst gemeten waarde springt, maar gedurende een bepaald window kijkt wat de laagst gemeten waarde is en dat gelijk stelt aan 400 ppm.
De reden dat ik er zo op blijf hameren is dat ik zo vaak gezien heb dat mensen een nieuwe CO2 sensor die in de fabriek een goede kalibratie heeft gehad proberen te kalibreren en daarmee de sensor compleet onbruikbaar maken.
En ik snap echt werkelijk waar niet waar dat vandaan komt, dat juist bij CO2 sensoren mensen gelijk proberen die sensor te kalibreren. Iets wat je juist bij dit soort sensoren niet kunt doen zonder speciale middelen.
Staat dat beschreven in een of andere blogpost ofzo?
Kalibratie, tja wat betekent dat eigenlijk? Om je eerlijk de waarheid te zeggen kan ik nooit met absolute zekerheid zeggen dat mijn sensors 100% juist zijn gekalibreerd. Ik gebruik een Aranet 4 als referentie sensor en ik ga er dan maar van uit dat dat ding redelijk betrouwbaar is. Als er bij mij sensoren af fabriek binnenkomen en die laten langere tijd een significant andere waarde zien dan de Aranet (die ik wekelijks even naar buiten breng om mij ervan te vergewissen dat de waarde rondom de 420ppm ligt) dan ga ik er vanuit dat de sensor niet helemaal juist is gekalibreerd. Na het kalibreren blijf ik de waardes vergelijken en mijn ervaring is dat die dan vrijwel gelijk blijven. Hierbij kan ik niet anders dan ervan uitgaan dat de Aranet de juiste waarde geeft én dat de co2 waarde buiten daadwerkelijk rond de 420ppm ligt. Het blijven aannames natuurlijk en het zal vast niet 100% nauwkeurig zijn. Ik overweeg overigens om als referenteisensor een SenseAir K30 aan te schaffen die af fabriek zijn eigen referentiegas aan boord heeft. Ik weet alleen niet welke kant en klare meter met een K30 ook nog kan koppelen via MQTT of REST zodat ik deze kan koppelen aan bijvoorbeeld HA.TD-er schreef op vrijdag 6 december 2024 @ 09:59:toon volledige bericht
[...]
Just curious, wat versta jij onder "kalibratie" ?
Ik heb het al tientallen malen genoemd hier in dit topic, als gewone eindgebruiker kun je niet een CO2-sensor kalibreren.
Het enige wat je kunt doen is de sensor vertellen dat 'ie een verkorte 400-ppm 'base calibration' mag gaan doen en zelfs dat is al lastig omdat je niet weet of je sensor daadwerkelijk in 400 ppm CO2 concentratie lucht zit.
Bij SenseAir sensoren wil dat zeggen dat 'ie dus niet in kleine stapjes naar de laagst gemeten waarde springt, maar gedurende een bepaald window kijkt wat de laagst gemeten waarde is en dat gelijk stelt aan 400 ppm.
De reden dat ik er zo op blijf hameren is dat ik zo vaak gezien heb dat mensen een nieuwe CO2 sensor die in de fabriek een goede kalibratie heeft gehad proberen te kalibreren en daarmee de sensor compleet onbruikbaar maken.
En ik snap echt werkelijk waar niet waar dat vandaan komt, dat juist bij CO2 sensoren mensen gelijk proberen die sensor te kalibreren. Iets wat je juist bij dit soort sensoren niet kunt doen zonder speciale middelen.
Staat dat beschreven in een of andere blogpost ofzo?
Bij CO2-meters heb je een aantal factoren die meespelen.
Maar heel simpel gesteld heb je eigenlijk 2 punten op een grafiek nodig en voor het gemak gaan we er even vanuit dat die grafiek gewoon een rechte lijn is.
In principe zouden die 2 punten bijvoorbeeld kunnen zijn:
- 0 ppm
- 400 ppm
Het moge duidelijk zijn dat jij en ik niet zomaar een situatie kunnen maken van 0 ppm (of welke waarde dan ook maar gekozen is als 1e punt)
Maar je kunt de sensor wel in een mode zetten om de huidige concentratie te accepteren als dit 1e punt.
Oftewel als je dat doet, heb je je sensor vernaggeld en dit heb ik meermaals zien gebeuren.
Dat 2e punt (400 ppm) kun je ook op meerdere manieren forceren:
- ABC mode, waarbij de sensor binnen een tijdsbestek van X uur kijkt wat de laagste waarde is en dat dan (meteen) gebruikt als zijnde 400 ppm (dus zonder geleidelijke correcties toe te passen)
- De sensor forceren de huidige concentratie als 400 ppm te accepteren (of willekeurig welke andere waarde, wat je met de SenseAir sensoren kunt doen)
Als je dit niet forceert en alleen de sensor "naar buiten" brengt zonder deze uit te schakelen, dan is dat vergelijkbaar met dagelijks even de ruimte luchten.
Daar is uiteraard helemaal niets mis mee, maar dat zou ik niet kalibreren noemen.
Het grootste probleem met "kalibratie" van CO2 sensoren is dus dat men het gaat forceren zonder eigenlijk te weten wat ze doen.
Ofwel de sensor krijgt te horen "dit is 400 ppm" terwijl de concentratie heel anders is.
Dit zal na verloop van tijd wel recht trekken en is dus alleen maar vervelend voor een paar dagen tot weken/maanden (afhankelijk van afwijking, sensor en ABC-periode)
In het andere geval gaan mensen dus die "0 ppm" (of welke 1e waarde dan ook) aanpassen en dan is je sensor dus onbruikbaar geworden. Dat kun je zelf niet meer herstellen zonder speciale tools.
Omdat SenseAir ook kalibratie-kits heeft, waaronder dus allerlei spulletjes om referentie-gassen te genererenLarsMachiels schreef op vrijdag 6 december 2024 @ 16:52:
Naar 0 kalibreren lijkt mij niet handig inderdaad. Ik weet dat die optie er is voor SenseAir maar waarom zou je die gebruiken als het vrijwel onmogelijk is een omgeving van 0 ppm te maken.
En nee, die kun je niet zomaar kopen als klant.
En hoe weet je wat de CO2-concentratie is op dat moment, buiten?LarsMachiels schreef op vrijdag 6 december 2024 @ 16:52:
De Aranet breng ik af en toe naar buiten om er zeker van te zijn dat de sensor nog juist meet (zodat ik hem als referentie kan gebruiken). Ik kalibreer hierbij zelf niets. Ik zal een sensor nooit onder 420 kalibreren overigens. Wel hoger bij de SCD4x want daarbij mag je zelf je referentiewaarde opgeven. Wel makkelijk want dan hoef je niet naar buiten.
Ik heb het nooit uitgezocht, maar als ik een omgeving met 0 ppm CO2 zou moeten maken als referentie, zou ik eerst kijken of ik een busje zuiver stikstof kan krijgen. Als je daarmee de lucht uit een containertje kunt verdrijven hou je alleen stikstof over.TD-er schreef op vrijdag 6 december 2024 @ 12:15:
In principe zouden die 2 punten bijvoorbeeld kunnen zijn:
- 0 ppm
- 400 ppm
Het moge duidelijk zijn dat jij en ik niet zomaar een situatie kunnen maken van 0 ppm (of welke waarde dan ook maar gekozen is als 1e punt)
Maar goed, ik ben geen chemicus of fysicus dus ik zou er best naast kunnen zitten. Echter, zeggen dat je met simpele middelen niet een (bijna) 0ppm CO2 omgeving kan maken lijkt me dan weer het andere uiterste.
Maar zoals je al aangeeft, heb je best wel wat kennis en kunde nodig en ook materialen die niet zomaar om de hoek te verkrijgen zijn.
Dus blijft het jij en ik niet zomaar een situatie kunnen maken van 0 ppm volgens mij wel overeind.
Uiteraard zullen er vast onder de lezers van dit topic lui bij zitten die hun hand hier niet voor omdraaien en een dergelijke concentratie zo even tijdens de lunchpauze creeeren.
En ik vermoed dat ik diezelfde groep ook niets hoef uit te leggen over CO2-sensoren.
Voor al die anderen is het niet even zo simpel om een dergelijk gecontroleerde concentratie op te zetten.
Bij ulo bewaring ijken van CO2 en O2 sensoren, bij wkk CO2 en NOX.
Bij deze installaties kan je kiezen tussen 2 standen van de gas stromen of ijken of meten. Welke je kiest maakt niet uit na de meting gaat het naar buiten. Je kan dus niet in aanraking / inademen van de te meten gassen. De ijkgassen die ik gebruikte waren te bestellen op klant specs.
[ Voor 7% gewijzigd door wizzopa op 06-12-2024 19:59 ]
PV- 8530Wp..... SWW- Atlantic 200….. WP- Daikin 3,5kW….. Foto’s.....
Anyway, een dergelijke opstelling klinkt nog steeds niet echt als een huis-tuin-en-keuken setup. Oftewel niet iets wat Tweaker-Modaal even snel doet aan de keukentafel.
Dus wat dat betreft blijf ik bij mijn standpunt dat je een CO2-sensor niet zomaar even zelf kunt kalibreren.
Evengoed best interessante materie om te weten hoe men dat doet, sensoren kalibreren terwijl ze in bedrijf zijn (en blijven)
Als je goed verder leest zie je dat ik juist aangeef dat 420ppm een aanname is en dat ik nooit voor 100% kan garanderen dat de sensor helemaal goed is gekalibreerd. Ik zal in ieder geval contact opnemen met SenseAir en Sensirion dat ze expliciet in hun data sheets moeten vermelden dat je (wat betreft dé Nederlandse co2 goeroe dan) absoluut niet zelf moet gaan kalibreren, ook al doe je dat exact volgens hun instructies.TD-er schreef op vrijdag 6 december 2024 @ 18:19:
[...]
Omdat SenseAir ook kalibratie-kits heeft, waaronder dus allerlei spulletjes om referentie-gassen te genereren
En nee, die kun je niet zomaar kopen als klant.
[...]
En hoe weet je wat de CO2-concentratie is op dat moment, buiten?
En ja, dat je speciale apparatuur nodig hebt om op 0 ppm te kalibreren was mij reeds bekend. En dat je die (lekker puh!) als particulier absoluut niet mag kopen ook.
Imo wel totaal onzinnig om te doen zonder een span kalibratie te doen over het meetbereik, mja...
Een 400 ppm kalibratie is thuis ook redelijk makkelijk te doen zolang je er voldoende geld tegenaan gooit.
Zolang je binnen de meetafwijking van de sensors blijft, veelal +/-50 ppm, kan je als hobbyist redelijk los gaan.
Maar waarom zou je met huis/tuin/keuken sensors?
M.i. heeft één absolute meting met non-profi sensors vooralsnog geen tot beperkte waarde.
Zolang je niet met min/max ijkpunten gaat klooien blijft een "400 ppm kalibratiepuntje" een prima manier om een relatieve waarde af te lezen.
Het verschil tussen ranges 400-1000 en 1000-1600 zou immers grofweg hetzelfde moeten zijn als je de baseline verandert. In praktijk kan je dat terug zien in de grafieken die hier zijn gedeeld.
- knip -
Die hebben nu ook een leuke aanbieding voor een leuke complete sensor die gemakkelijk te integreren is in Homeasistant (tenminste, zo lijkt het).
Edit: Hmm blijkbaar zijn de ervaringen niet echt geweldig: https://www.reddit.com/r/...lements_experience/?tl=nl
[ Voor 23% gewijzigd door -LA- op 13-12-2024 17:54 ]
Is een présence sensor, met CO2 addon met de hier welbekende sensor SCD40
https://apolloautomation....-2?variant=48766725554483
https://smarthomescene.co...resence-sensor-ever-made/
En heeft dus connectivity met HomeAssistant als hoofddoel. Handig voor de IT-ers die wel HA hebben maar geen ESP willen maken.
Zit zelf te overwegen om 1 of 2 aan te schaffen, maar ben nog aan het rondkijken voor ervaringen.
De PMSX003 staat nu constant waardes er uit te gooien en ik kan me voorstellen dat dit impact heeft op de levensduur van het apparaat. Nadeel is dat de sensor een warmup tijd nodig heeft om ook goede waardes te geven. Nu kan je een interval opgeven in de "instellingen" maar houdt deze ook rekening met de warmup tijd van de PMS? Iemand die daar uitsluitsel over kan geven?
Is nogal wat lastig te zien of de sensor ook goed werkt omdat ik constant een waarde van 0 heb. Dus als iemand een goed idee heeft hoe ik de PM2,5 kan testen verneem ik het ook graag ;-)
Bijv. elke 5 minuten wakker maken, dan haal je nog een kleine 10 jaar levensduur van de laser.
Waarschijnlijk is de rest eerder verouderd.
Hang 'm op bij vuurtje stoken of een BBQ en dan weet je weer waarom die lucht niet zo heel gezond is
En de meter bevalt goed. Zie Marktplaats waar je zo’n model kan krijgen, er zijn enkele verschillende types.
Laat je niet verleiden om een Aranet van MP voor rond de 100 Eur te kopen (en versturen). 21 Dec besteld en nog niet verstuurd volgens T&T.
Zwak moment. Niet de reviews/history gechecked.
Ik heb zelf nu een aantal MoreSense MS-05 CO2 meters naar tevredenheid draaien in Homey, hiervoor had ik een Switchbot CO2-meter maar die heb ik geretourneerd omdat de auto-kalibratie niet uitgezet kon worden.Okasha schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 21:02:
Ik heb net in het topic gescrolld, maar wat is nu de go-to voor een niet-zelfbouw CO2 meter die ook met Home Assistant kan werken? Heb eentje van Hornbach die super onbetrouwbaar is, die gaat terug (ook niet SMART trouwens). Ik zie dat de Sensibo Elements niet aan te raden is, is de Switchbot (goed betaalbaar ook) dan nu de aanrader?
De apparaatjes zijn heel vergelijkbaar in prijs en mogelijkheden. De CO2-sensor is dezelfde (Sensirion SCD40) en heel accuraat (zeker voor de prijs). Wel zijn er een aantal verschillen:
Pluspunten Switchbot CO2-sensor
- Groot helder scherm voor CO2 + temp/vocht en meer
(MoreSense MS-05 heeft geen scherm) - Aparte nauwkeurige temp/vocht sensor
(MoreSense gebruikt ingebouwde temp/vocht van CO2-sensor, maar niet erg precies) - Kan op batterijen, maar dan zijn updates nog maar 1x per 30 minuten (soms sneller bij grote wijzigingen)
- Goeie afwerking/stevig
(MoreSense voelt wat kwetsbaarder)
- Snellere CO2-updates: 10 sec.
(Switchbot 1 minuut op z'n snelst (usb-powered), maar alleen op scherm/ via bluetooth. Via de Switchbot Cloud is het eerder 5-10 minuten) - Alles lokaal en via wifi, instellen via web-interface
(Switchbot is bluetooth LE en eventueel cloud via aparte wifi-hub. Instellingen,zoals update-frequentie (standaard 10 min) en firmware updates moeten via Switchbot app (account verplicht) en ze updaten 'm nog regelmatig) - Auto-kalibratie uit te zetten en handmatige kalibratie op andere waarden dan 400/420ppm mogelijk, kan handig zijn als je bijvoorbeeld kalibreert met referentie-sensor, zodat niet alles steeds naar buiten moet voor kalibratie.
(Switchbot heeft verplichte wekelijkse auto-kalibratie, al is dit strikt genomen een bug (heb contact met ze gehad: er zou alleen handmatige kalibratie moeten zijn) en lossen ze dit mogelijk binnenkort op. Maar geen toezeggingen, mede daarom retour) - Kleiner: ongeveer de helft
Moresense heeft ook nog de iets duurdere MS-02, met nog betere CO2-sensor, uitstekende VOC-sensor en mini schermpje (en fijnstof-meter optioneel). Die heb ik ook staan, CO2-sensor merkbaar beter, wel groter (en steviger) apparaat.
Ik heb bij de MoreSense MS-05 sensoren losse SwitchBot temp/vocht sensoren geplaatst die een stuk accurater zijn (in aanbiedingen regelmatig rond de € 10) en bovendien draadloos en met scherm (ook zonder scherm te krijgen, is nog kleiner). Beste van twee werelden dus, voor CO2 hoef ik geen apart scherm, maar voor temperatuur is het soms best handig. Op deze manier kon ik ook de CO2-sensor uit het zicht plaatsen, terwijl de kleine temp/vocht-sensoren wel in het zicht staan.
Edit:
Deze website heeft mooie reviews voor CO2-sensoren: breathesafeair.com/carbon-dioxide-monitors/ en daar komt de SmartAir/Qingping ook goed naar voren voor een vergelijkbare prijs (via Amazon) als SwitchBot/MoreSense (ook dezelfde sensor).
Viel voor mij af omdat deze niet (eenvoudig) aan Homey te koppelen is, maar mogelijk wel aan HA. Ook niet verder in verdiept daarom.
[ Voor 6% gewijzigd door floduR op 09-01-2025 13:38 ]
De MS-05 heeft inderdaad geen scherm maar wel een RGB LED die het co2 niveau aangeeft. Zie eventueel:floduR schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 13:02:
[...]
Pluspunten Switchbot CO2-sensor
[list]
• Groot helder scherm voor CO2 + temp/vocht en meer
(MoreSense MS-05 heeft geen scherm)
https://link.marktplaats.nl/m2024133294
Werkt die Switchbot ook zonder app en account? Ik vind hem qua betrouwbaarheid van metingen zeer interessant, maar heb geen zin in weer een Chinese app die allerlei overbodige toestemmingen vraagt, alleen om een simpele CO2-meting door te geven. De handleiding geeft aan dat app en account nodig zijn, maar mij is niet direct duidelijk of dit geldt indien je de uitgebreidere functionaliteit wil gebruiken (aanpassen van instellingen), of om het apparaat überhaupt metingen te laten weergeven op het display zelf.floduR schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 13:02:toon volledige bericht
[...]
Ik heb zelf nu een aantal MoreSense MS-05 CO2 meters naar tevredenheid draaien in Homey, hiervoor had ik een Switchbot CO2-meter maar die heb ik geretourneerd omdat de auto-kalibratie niet uitgezet kon worden.
De apparaatjes zijn heel vergelijkbaar in prijs en mogelijkheden. De CO2-sensor is dezelfde (Sensirion SCD40) en heel accuraat (zeker voor de prijs). Wel zijn er een aantal verschillen:
Pluspunten Switchbot CO2-sensorPluspunten MoreSense MS-05
- Groot helder scherm voor CO2 + temp/vocht en meer
(MoreSense MS-05 heeft geen scherm)- Aparte nauwkeurige temp/vocht sensor
(MoreSense gebruikt ingebouwde temp/vocht van CO2-sensor, maar niet erg precies)- Kan op batterijen, maar dan zijn updates nog maar 1x per 30 minuten (soms sneller bij grote wijzigingen)
- Goeie afwerking/stevig
(MoreSense voelt wat kwetsbaarder)Strikt genomen krijg je bij SwitchBot dus meer waar voor je geld, maar ik vond de voordelen van MoreSense toch zwaarder wegen in mijn geval. Overigens is de vergelijking ook niet helemaal eerlijk, SwitchBot is een groot (Chinees?) bedrijf en MoreSense uit ons eigen landje (en hier op forum actief) en apparaten worden met de hand in elkaar gezet. Support bij beide is prima, SwitchBot reageert goed en inhoudelijk, maar duurt meestal wel even. MoreSense (@LarsMachiels) reageert vaak op dezelfde dag nog (via marktplaats) en soms zelfs met direct een nieuwe firmware (was niet voor MS-05 overigens
- Snellere CO2-updates: 10 sec.
(Switchbot 1 minuut op z'n snelst (usb-powered), maar alleen op scherm/ via bluetooth. Via de Switchbot Cloud is het eerder 5-10 minuten)- Alles lokaal en via wifi, instellen via web-interface
(Switchbot is bluetooth LE en eventueel cloud via aparte wifi-hub. Instellingen,zoals update-frequentie (standaard 10 min) en firmware updates moeten via Switchbot app (account verplicht) en ze updaten 'm nog regelmatig)- Auto-kalibratie uit te zetten en handmatige kalibratie op andere waarden dan 400/420ppm mogelijk, kan handig zijn als je bijvoorbeeld kalibreert met referentie-sensor, zodat niet alles steeds naar buiten moet voor kalibratie.
(Switchbot heeft verplichte wekelijkse auto-kalibratie, al is dit strikt genomen een bug (heb contact met ze gehad: er zou alleen handmatige kalibratie moeten zijn) en lossen ze dit mogelijk binnenkort op. Maar geen toezeggingen, mede daarom retour)- Kleiner: ongeveer de helft
).
Moresense heeft ook nog de iets duurdere MS-02, met nog betere CO2-sensor, uitstekende VOC-sensor en mini schermpje (en fijnstof-meter optioneel). Die heb ik ook staan, CO2-sensor merkbaar beter, wel groter (en steviger) apparaat.
Ik heb bij de MoreSense MS-05 sensoren losse SwitchBot temp/vocht sensoren geplaatst die een stuk accurater zijn (in aanbiedingen regelmatig rond de € 10) en bovendien draadloos en met scherm (ook zonder scherm te krijgen, is nog kleiner). Beste van twee werelden dus, voor CO2 hoef ik geen apart scherm, maar voor temperatuur is het soms best handig. Op deze manier kon ik ook de CO2-sensor uit het zicht plaatsen, terwijl de kleine temp/vocht-sensoren wel in het zicht staan.
Edit:
Deze website heeft mooie reviews voor CO2-sensoren: breathesafeair.com/carbon-dioxide-monitors/ en daar komt de SmartAir/Qingping ook goed naar voren voor een vergelijkbare prijs (via Amazon) als SwitchBot/MoreSense (ook dezelfde sensor).
Viel voor mij af omdat deze niet (eenvoudig) aan Homey te koppelen is, maar mogelijk wel aan HA. Ook niet verder in verdiept daarom.
In principe kan de Switchbot CO2-meter stand-alone werken, het schermpje geeft gewoon temp/vocht + CO2, ook zonder koppeling met wat dan ook. Je kunt ook de waardes uitlezen via Bluetooth zonder de app van Switchbot zelf (bijvoorbeeld in Home Assistant en Homey).mac1987 schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 17:27:
[...]
Werkt die Switchbot ook zonder app en account? Ik vind hem qua betrouwbaarheid van metingen zeer interessant, maar heb geen zin in weer een Chinese app die allerlei overbodige toestemmingen vraagt, alleen om een simpele CO2-meting door te geven. De handleiding geeft aan dat app en account nodig zijn, maar mij is niet direct duidelijk of dit geldt indien je de uitgebreidere functionaliteit wil gebruiken (aanpassen van instellingen), of om het apparaat überhaupt metingen te laten weergeven op het display zelf.
Ik heb het niet getest, maar ik denk dat je vrij snel vast loopt, omdat je niks kunt instellen en ook niet kunt kalibreren, dat gaat allemaal via hun app. De meter heeft geen auto kalibratie. Dus als de waardes al niet vanaf het begin sterk afwijken, is dat na verloop van tijd zeker. Ook kan de temperatuur op Fahrenheit staan e.d.
Je kunt echter de app wel offline gebruiken (na initiële installatie + inlog). Net even getest in vliegtuigmodus met bluetooth: je kunt alle instellingen wijzigen + kalibreren. Dit heb ik getest met de Meter Pro -zonder- CO2. De meter mét CO2 heb ik niet meer. Maar lijkt me dat dit hetzelfde werkt (apparaten zijn los van CO2 bijna hetzelfde).
Ik denk dat je in de praktijk hun app dus wel nodig hebt, maar dat je met wat omwegen het wel privacy/China-proof werkend kunt krijgen (bijvoorbeeld initieel instellen met een dummy-account op een publieke locatie, of met VPN/nep-locatie-app).
Tot slot nog een opmerking over de precisie van de Sensirion SCD4x-sensoren in het algemeen: onder normale omstandigheden inderdaad zeer goed, maar ik ben al tegen beperkingen aangelopen. Deze "foto-acoustische" NDIR sensoren zijn super klein, efficiënt en relatief goedkoop, maar ook een stuk gevoeliger voor temperatuur, vocht en tocht (en trilling) dan 'echte' NDIR-sensoren. Bijvoorbeeld bij temperaturen onder de 10, boven de 25 of (lichte) tocht, kunnen de waardes behoorlijk afwijken. Bij kalibratie is het dus ook erg belangrijk om dat te doen bij kamertemperatuur en zonder tocht.
Hier staat wat meer info over de gevoeligheid: forum.breathesafeair.com/t/photoacoustic-co2-sensor-accuracy-scd40-scd41/20
Ik was deze winter enorm aan het stoeien met stabiel krijgen van de waardes van mijn 3 Sensirion SCD40-sensoren, terwijl een andere sensor met een SenseAir S8 (één van de betere 'echte' NDIR-sensoren), het fantastisch deed. Bleek dat ik toch niet helemaal kon voldoen aan de 'eisen' van de SCD40: altijd iemand thuis (dus geen auto-kalibratie, maar buiten kalibreren ging deze winter ook niet) + verwarming via Airco (wat luchtstroom dus).
Ik ga dus toch volledig over op SenseAir S8. Misschien iets duurder (en groter), maar in mijn geval heb ik het er voor over. (overigens ook weer niet zo duur als bijvoorbeeld de Aranet4 met de SenseAir S11/Sunrise)
Eens kijken wat ik erover kan vinden en of de ESPEasy plugin ervoor uitgebreid moet worden
Edit:
Appendix C (eind van document) laat de verschillen zien tussen S8 en S88
[ Voor 37% gewijzigd door TD-er op 05-02-2025 12:38 ]
Ja, heel interessant om de MS-05 met SenseAir S88 uit te rusten, voor rond de € 75 een prima deal en ook mooi compact. Deze sensor (of vergelijkbare) zit meestal in apparaten boven de € 100/150.LarsMachiels schreef op woensdag 5 februari 2025 @ 09:46:
Voor geïnteresseerden: Momenteel ben ik bezig met de ontwikkeling van de MoreSense MS-05 PRO die wordt uitgerust met een SenseAir S88 (de opvolger van de S8) en een Sensirion SHT-40. Hij wordt wel wat duurder (+ € 15,00) dan de standaard MS-05 maar is stabieler in moeilijkere omstandigheden en meet ook tot 10000 ppm i.p.v. 2000 ppm. Ook worden de temperatuur- en luchtvochtigheidsmetingen nauwkeuriger. De automatische kalibratie is uitschakelbaar en ook kan de S88 met een referentiewaarde worden gekalibreerd. Kalibreren op basis van de buitenlucht kan ook door de referentiewaarde op 420 ppm in te stellen. De standaard kalibratiemethode op basis van de buitenlucht kan bij de nieuwe S88 soms problematisch zijn omdat deze een zeer stabiele omgeving vereist. Door te kalibreren met een referentiewaarde lukt het kalibreren vrijwel altijd (uiteraard moet de sensor zich wel enige tijd in een stabiele omgeving hebben bevonden).
Heb inderdaad interesse, zoek je nog beta-testers?LarsMachiels schreef op woensdag 5 februari 2025 @ 09:46:
Voor geïnteresseerden: Momenteel ben ik bezig met de ontwikkeling van de MoreSense MS-05 PRO die wordt uitgerust met een SenseAir S88 (de opvolger van de S8) en een Sensirion SHT-40. Hij wordt wel wat duurder (+ € 15,00) dan de standaard MS-05 maar is stabieler in moeilijkere omstandigheden en meet ook tot 10000 ppm i.p.v. 2000 ppm. Ook worden de temperatuur- en luchtvochtigheidsmetingen nauwkeuriger. De automatische kalibratie is uitschakelbaar en ook kan de S88 met een referentiewaarde worden gekalibreerd. Kalibreren op basis van de buitenlucht kan ook door de referentiewaarde op 420 ppm in te stellen. De standaard kalibratiemethode op basis van de buitenlucht kan bij de nieuwe S88 soms problematisch zijn omdat deze een zeer stabiele omgeving vereist. Door te kalibreren met een referentiewaarde lukt het kalibreren vrijwel altijd (uiteraard moet de sensor zich wel enige tijd in een stabiele omgeving hebben bevonden).
Bedankt voor het aanbod maar niet nodig.Batilan schreef op woensdag 5 februari 2025 @ 18:42:
[...]
Heb inderdaad interesse, zoek je nog beta-testers?
Ik ben recent op (dit topic en) de MoreSensor MS-05 gestuit in mijn zoektocht naar sensoren voor CO2 in alle slaapkamers + woonkamer (5 totaal). Ik zou wellicht wel geïnteresseerd zijn in de PRO variant, maar zou je wat kunnen uitweiden over de voordelen t.o.v. de gewone MS-05?LarsMachiels schreef op woensdag 5 februari 2025 @ 09:46:
- Wat zijn de "moeilijkere"omstandigheden waarin de S88 beter is dan de S8?
- Wat is er qua temperatuur en luchtvochtigheid precies beter? Precisie, nauwkeurigheid of beide?
De MS-05 PRO bevindt zich momenteel in de testfase. Ik ben er nog niet helemaal uit of en, zo ja, welke temperatuur- en luchtvochtigheidssensor ik zal gebruiken. Momenteel test ik de SHT40, maar daarbij kom ik meteen al enkele vreemde waarden tegen. Temperatuur- en luchtvochtigheidsmeting in een apparaat dat zelf warmte genereert, blijft een uitdaging. Je kunt de temperatuur en luchtvochtigheid wel corrigeren, en dat werkt redelijk goed, maar echt fraai vind ik het niet. Hoewel de sensoren en de MCU van elkaar worden gescheiden kan dit niet helemaal voorkomen dat de warmte zich verspreidt over de gehele behuizing.nairolf schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 13:27:
[...]
Ik ben recent op (dit topic en) de MoreSensor MS-05 gestuit in mijn zoektocht naar sensoren voor CO2 in alle slaapkamers + woonkamer (5 totaal). Ik zou wellicht wel geïnteresseerd zijn in de PRO variant, maar zou je wat kunnen uitweiden over de voordelen t.o.v. de gewone MS-05?En mijn laatste vraag zou zijn: Heb je al enig idee wanneer het ontwikkelproces klaar is en we de PRO zouden kunnen bestellen?
- Wat zijn de "moeilijkere"omstandigheden waarin de S88 beter is dan de S8?
- Wat is er qua temperatuur en luchtvochtigheid precies beter? Precisie, nauwkeurigheid of beide?
Op de testplanning staan ook nog de BMP280 in combinatie met een ATH20. De BMP280 zou een echte meerwaarde kunnen bieden, omdat hij de S88 met luchtdrukgegevens kan voeden, wat zou moeten leiden tot nauwkeurigere CO2 metingen.
Ik overweeg zelfs om de temperatuur- en luchtvochtigheidsmeting helemaal weg te laten, omdat er genoeg apparaten zijn die dit, doordat ze zelf nauwelijks warmte genereren, beter kunnen.
De SCD40 zou minder presteren ten opzichte van de Senseair S88 in omstandigheden waarin temperatuur en luchtvochtigheid sterk variëren. Zie eventueel: https://www.airgradient.c...acoustic-vs-ndir-updated/
Als een temperatuur- en lv sensor niet nodig zijn dan kan ik de MS-05 PRO snel leveren. Het CO2 gedeelte en de behuizing zijn al klaar.
Die is vaak een stuk goedkoper dan de BME280.
Verschil is dat de BME280 ook luchtvochtigheid kan meten, de BMP280 niet.
En als tip, lees alles wat je nodig hebt van de Bosch sensor uit in 1 I2C call, anders krijg je vreemde waardes.
Onder stabiele omstandigheden presteren ze heel vergelijkbaar, maar ook daar zie je duidelijk verschillen. Hieronder wat ik zelf zie van de verschillen onder stabiele omstandigheden (geen tocht, stabiele temp en vocht, geen mensen binnen 3 meter)
- MS-02 = SenseAir S8
- MS-05 = Sensirion SCD40
/f/image/3N2g2HoMJj4CuuuvYHd5yyJz.png?f=fotoalbum_large)
Dit zijn beide meters 6 uur naast elkaar: ze volgen elkaar op de voet. Het verschil zit 'm vooral in dat de SenseAir S8 sneller reageert op veranderingen, zowel omhoog als omlaag.
/f/image/BCmChUsc1jwDerhOkajAFvgW.png?f=fotoalbum_large)
Als je inzoomt zie je dat nog duidelijker, de SCD40 loopt 1-2 minuten 'achter', ondanks dat ze meerdere keren per minuut een update geven. Ook geeft de SenseAir hogere pieken (en diepere dalen, hier niet zichtbaar).
Gemiddelde afwijking (na correctie van het achterlopen):
- Bij 1200ppm: S8 25-40ppm hoger dan de SCD40
- Bij 900ppm: S8 10-15ppm hoger dan de SCD40
- Bij 600ppm: Gelijk
- Bij 450ppm: S8 10-15ppm lager dan de SCD40
Let er dus wel op dat ik ze bij 600ppm gelijk heb gezet. Als dat bij 400ppm is, dan wijkt het ook meer af bij hogere waardes. Bij 1200ppm is het verschil dan al gauw 60-80ppm.
Dit komt ook overeen met de bevindingen uit de link die Lars plaatste: https://www.airgradient.c...acoustic-vs-ndir-updated/
:strip_exif()/f/image/WtPk0hVMcs5gvpEwl4w81MQK.png?f=user_large)
Klein testje: 30 seconde uitblazen vanaf een halve meter richting de sensors.
Duidelijk zichtbaar dat de S8 direct reageert en ook binnen enkele minuten weer op de oude waarde zit.
De SCD40 loopt iets achter, mist de piek en heeft ruim 5 minuten nodig om te stabiliseren.
(overigens stond de S8 vanaf mijzelf gezien iets achter de SCD40, dus dit verschil is niet omdat de S8 toevallig meer adem opving)
Kortom: de verschillen die ik merk zijn klein, maar wel aanwezig. S8 presteert in alles net wat beter/sneller/stabieler, maar in veel gevallen marginaal.
[ Voor 3% gewijzigd door floduR op 12-02-2025 17:43 ]
:strip_exif()/f/image/4e4AMaUjQ4HITlAbtnWltDsG.jpg?f=fotoalbum_large)
12 x 330WP | Oost/west
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
| The "custom" component has been removed. Consider conversion to an external component. https://esphome.io/guides/contributing#a-note-about-custom-components. platform: custom lambda: |- auto cm1106Sensor = new CM1106Sensor(id(cm1106_uart), 300000); App.register_component(cm1106Sensor); return {cm1106Sensor}; sensors: - name: Luchtkwaliteit accuracy_decimals: 0 unit_of_measurement: ppm state_class: measurement device_class: carbon_dioxide |
@Skix_Aces @bartvb @wuniek @hsmade
ThinkPad schreef op zaterdag 1 maart 2025 @ 09:04:toon volledige bericht
Is er al iemand die de Resideo (CM1106 sensor) met ESPHome 2025 code werkend heeft? Custom components werken daar niet meer in:
YAML:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 The "custom" component has been removed. Consider conversion to an external component. https://esphome.io/guides/contributing#a-note-about-custom-components. platform: custom lambda: |- auto cm1106Sensor = new CM1106Sensor(id(cm1106_uart), 300000); App.register_component(cm1106Sensor); return {cm1106Sensor}; sensors: - name: Luchtkwaliteit accuracy_decimals: 0 unit_of_measurement: ppm state_class: measurement device_class: carbon_dioxide
Heb je het hiermee zelf werkende op de Resideo? Want ik begreep destijds dat er een zelfgeschreven driver is gebruikt omdat we meeluisteren met het verkeer tussen CPU van de Resideo en sensor. Dat is anders dan wanneer je met de ESP rechtstreeks met de sensor praat...
https://github.com/robertklep/esphome-custom-component
Het is echter de vraag hoe lang dit blijft werken. (Zie de disclaimer op bovenstaande pagina)
Heeft iemand er weet van of er toevallig al wordt gesleuteld aan een Homebridge-plug in voor de MoreSense?Franciesco schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 21:22:
@Okasha zelf heb ik een MoreSense MS-05 CO2 meter en gekoppeld aan Domoticz. Kan ook met Home Assistant.
En de meter bevalt goed. Zie Marktplaats waar je zo’n model kan krijgen, er zijn enkele verschillende types.
Ik ben vrij nieuw in de wereld van home assistant en sensoren. Een van de eerste dingen die ik wilde doen is in alle (slaap)kamers minimaal een temperatuur en co2 sensor. Om daarna de ventilatie (MV box) en zone sturing van de vloerverwarming te gaan regelen. Vind het wel super leuk om langzaam ook zo meer kennis op te doen en te leren. En ik wilde dit samen met mijn zoon gaan ontdekken en lekker gaan uitvogelen als een gezamenlijk project.
Maar goed, als je er dan in duikt denk je ook gelijk aan lux, aanwezigheid, etc. op de kamers. Dus was ik me een beetje aan het inlezen en kwam o.a. op dit draadje uit. Ik zag al discussies over temperatuur & vochtigheidssensoren (bme280, sht41, scd41, etc). Toen dacht ik al... oei. Het is al lastig om een juiste combinatie van sensoren te vinden. Wanneer is 'goed goed genoeg' voor mijn usecase?
En toen ging het over IIR filtering, buffers, registers uitlezen in een call, etc. En nu ben ik een beetje geïntimideerd. En dan heb ik het dus nog niet over de extra complexiteit van meer sensoren.
Dus eigenlijk is het meer de vraag of ik niet aan een 'monsterklus' begin, terwijl ik wel (opportunistisch?) even dacht een paar sensortjes aan een bordje te knopen en dan uit te lezen in HA. En of ik niet beter misschien een bestaande oplossing als de moresense of apollo air kan kopen? Dit op basis van jullie ervaring. Ben enerzijds niet vies van een uitdaging, maar wil er ook niet weken aan moeten besteden om het enigzins werkend te krijgen, i.t.t. een gemaakte oplossing.
Overigens, als ik voor de sensoren zou gaan. Denk ik aan een combinatie van een SHT41 voor temperatuur en een S8(
Overigens kwam ik deze blog nog tegen van iemand die allerlei sensoren (ds18b20, bme280, bme680, SCD41) heeft getest achter een inbouwdoos in de muur (met gaatjes), in een behuizing en los.
Als je een beetje van HW&SW klussen en prutsen houd, is ESPHome wellicht een oplossing. Op een ESP32 processor boardje sluit je tal van sensoren aan die je dan software matig 'aan elkaar klikt' (veel software beschikbaar voor sensoren). En ESPHome integreert naadloos in HA (zelf geen ervaring mee).djjvb schreef op donderdag 13 maart 2025 @ 21:59:
Hallo,
Dus eigenlijk is het meer de vraag of ik niet aan een 'monsterklus' begin, terwijl ik wel (opportunistisch?) even dacht een paar sensortjes aan een bordje te knopen en dan uit te lezen in HA. En of ik niet beter misschien een bestaande oplossing als de moresense of apollo air kan kopen? Dit op basis van jullie ervaring. Ben enerzijds niet vies van een uitdaging, maar wil er ook niet weken aan moeten besteden om het enigzins werkend te krijgen, i.t.t. een gemaakte oplossing.
Op deze manier meet ik fijnstof, gassen, temp, l-vochtigheid, regen, CO2, geluid, en dat alles zowel binnen als buiten. Uiteraard CO2 alleen binnen en regen alleen buiten
website: esphome.io
Bij de laatste optie hoef je zoals @emielbf al aankaart nauwelijks zelf na te denken. Wel is het dan van belang dat het pakket dat je kiest (espeasy, esphome, tasmota etc) wel support biedt voor de sensors die je gaat kiezen.
Het eerste pad bewandelen is vooral leuk als je niet meer zo nieuw bent met de stof.
Fwiw: voor het meten van kamertemperatuur zou ik een ds18b20 (of meerdere) pakken. Goedkoop, simpel, betrouwbaar en goedkoop.
Zolang je je realiseert dat je bij benadering meet zijn de meeste gangbare sensors al snel "goed genoeg" voor home automation zolang je ze gebruikt waar ze voor bedoeld zijn.
(edit: ga dus geen meuk aan beademingsapparaten en andere noodzakelijke dingen hangen.)
Als je geen aandacht aan de behuizing* (en vooral het uiterlijk) besteed kan je met enkele minuten werk al data binnen hengelen in HomeAssistant als je MQTT al hebt draaien.
Waar je rekening mee moet houden is hoeveel soldeer en pcb werk je wilt doen, al hebben de meest gangbare CO2 sensoren wel een connector of versie op een breakout-board om de boel te vergemakkelijken.
*) Een druppel hot glue achter een fotolijstje doet overigens wonderen, zo heb ik hier al jaren sensors hangen.
[ Voor 3% gewijzigd door Raymond P op 14-03-2025 08:17 ]
- knip -
Ik zou ook adviseren om met EspHome te beginnen op basis van een ESP32, dan heb je redelijk snel iets werkends in Home Assistant en kom je eerst de complexiteit van filtering en registers uitlezen etc. niet tegen. SHT41 is volgens mij prima om temperatuur te meten en S8 is ook een goede CO2 sensor.djjvb schreef op donderdag 13 maart 2025 @ 21:59:toon volledige bericht
Hallo,
Ik ben vrij nieuw in de wereld van home assistant en sensoren. Een van de eerste dingen die ik wilde doen is in alle (slaap)kamers minimaal een temperatuur en co2 sensor. Om daarna de ventilatie (MV box) en zone sturing van de vloerverwarming te gaan regelen. Vind het wel super leuk om langzaam ook zo meer kennis op te doen en te leren. En ik wilde dit samen met mijn zoon gaan ontdekken en lekker gaan uitvogelen als een gezamenlijk project.
Maar goed, als je er dan in duikt denk je ook gelijk aan lux, aanwezigheid, etc. op de kamers. Dus was ik me een beetje aan het inlezen en kwam o.a. op dit draadje uit. Ik zag al discussies over temperatuur & vochtigheidssensoren (bme280, sht41, scd41, etc). Toen dacht ik al... oei. Het is al lastig om een juiste combinatie van sensoren te vinden. Wanneer is 'goed goed genoeg' voor mijn usecase?
En toen ging het over IIR filtering, buffers, registers uitlezen in een call, etc. En nu ben ik een beetje geïntimideerd. En dan heb ik het dus nog niet over de extra complexiteit van meer sensoren.
Overigens, als ik voor de sensoren zou gaan. Denk ik aan een combinatie van een SHT41 voor temperatuur en een S8(voor CO2.
Overigens kwam ik deze blog nog tegen van iemand die allerlei sensoren (ds18b20, bme280, bme680, SCD41) heeft getest achter een inbouwdoos in de muur (met gaatjes), in een behuizing en los.
Als je er niet uit komt, kan ik wel wat stukjes van de EspHome configuratie posten (een .yaml bestand).
Aangezien de temperatuursensoren goedkoop zijn, kan je ook een extra temperatuursensor en microcontroller bestellen. Als dan je EspHome Co2 & temp sensor werkt, kan je ook eens proberen er daarna eentje zelf te programmeren (in bijv. Arduino of microPython). Dat is de complexere route, al is daar ook al wel veel voor je gedaan in libraries die anderen hebben geschreven, die je zo kan importeren. Ik denk dat je eerst wel weer even zoet bent met HomeAssitant (of NodeRed) automatiseringen, dus dat dit eerst niet nodig is.
En ja hou wel van prutsen, maar tijd is een schaars goed. En zal inderdaad al voldoende uitdaging hebben om überhaupt home assistant, automatiseringen en het dashboard onder de knie te krijgen. Vandaar dat ik een beetje terughoudend werd om de losse sensoren route te kiezen. Uiteraard is het ook een kwestie van doen en ervaren, maar ik vind het ook wel fijn om een beetje te overzien of het bij mijn ervaring en skillset past.
Sta dus nu op het punt om wat sensoren en microcontrollers te bestellen om mee te oefenen en mijn tenen in het water te dippen. Maar ben dan ook zo dat ik wel graag nu al het heb uitgezocht en wel een beetje de juiste dingen wil hebben, zodat ik die straks wel echt bruikbaar kan inzetten voor de andere kamers. Ik zal ook zeker een paar DS18B20 bestellen!
En qua pcb en soldeer werk nog zo min mogelijk. Voorlopig nog zo veel mogelijk perf/breakout board verbindingen.
Bijvoorbeeld de SHT41 op het adafruit boardje en dan ook een CO2 sensor met I2C, dan kan je ze zo daisy chainen. Als je alle sensoren bijv, van Adafruit haalt met Qwiic connectoren, kan je ze zo in elkaar klikken met qwiic kabeltjes. Wil je er dan nog een merkloze i2c sensor aan hangen, kan je Qwiiic -> dupont gebruiken of solderen.
Aangezien @djjvb met zijn zoon dit project wilde doen, zou ik de S8 sensor op perfboard solderen juist wel leuk vinden. Dan wordt het ook een projectje waarbij je iets meer met de hardware bezig bent i.p.v. alleen op de computer.
De schaal weergave is instelbaar in het berry script.
Je hebt weliswaar enige soldeer skills nodig maar met 7 draadjes aan weerszijden solderen lijkt mij dat overzichtelijk
Ik zou je graag ter wille zijn maar ik heb geen verstand van Homekit en Homebridge. Maar ik heb het wel ome ChatGPT gevraagd en die komt met het volgende (geen idee of het werkt, maar misschien is er een andere nerd die je op weg kan helpen).testmanager schreef op donderdag 13 maart 2025 @ 21:12:
[...]
Heeft iemand er weet van of er toevallig al wordt gesleuteld aan een Homebridge-plug in voor de MoreSense?
Below is an example Homebridge plugin that polls your sensor’s HTTP endpoint (http://sensor.local/values) and updates HomeKit with the CO₂, temperature, and humidity values. In this example, the accessory exposes three services: a Temperature Sensor, a Humidity Sensor, and a Carbon Dioxide Sensor. You can adjust the polling interval and the sensor URL via the plugin configuration.
Create an “index.js” file with the following code:
'use strict';
let Service, Characteristic;
module.exports = (homebridge) => {
Service = homebridge.hap.Service;
Characteristic = homebridge.hap.Characteristic;
homebridge.registerAccessory("homebridge-http-sensor", "HTTPSensor", HTTPSensorAccessory);
};
const http = require('http');
class HTTPSensorAccessory {
constructor(log, config) {
this.log = log;
this.name = config.name || "HTTP Sensor";
// URL to pull sensor data from; default provided if not configured
this.url = config.url || "http://sensor.local/values";
// Polling interval in seconds (default 60 seconds)
this.pollInterval = config.pollInterval || 60;
// Create HomeKit services
this.informationService = new Service.AccessoryInformation()
.setCharacteristic(Characteristic.Manufacturer, "MyCompany")
.setCharacteristic(Characteristic.Model, "CO2TempHum Sensor")
.setCharacteristic(Characteristic.SerialNumber, "123456");
this.temperatureService = new Service.TemperatureSensor(this.name + " Temperature");
this.humidityService = new Service.HumiditySensor(this.name + " Humidity");
this.co2Service = new Service.CarbonDioxideSensor(this.name + " CO2");
// Initialize characteristic values
this.temperatureService.setCharacteristic(Characteristic.CurrentTemperature, 0);
this.humidityService.setCharacteristic(Characteristic.CurrentRelativeHumidity, 0);
this.co2Service.setCharacteristic(Characteristic.CarbonDioxideLevel, 0);
// Optionally, use CarbonDioxideDetected characteristic based on a threshold (e.g., 1000 ppm)
const co2Threshold = 1000;
this.co2Service.setCharacteristic(Characteristic.CarbonDioxideDetected, false);
// Begin polling sensor data immediately
this.pollSensorData();
// And poll repeatedly at the defined interval
setInterval(() => {
this.pollSensorData();
}, this.pollInterval * 1000);
}
pollSensorData() {
http.get(this.url, (res) => {
let data = '';
res.on('data', (chunk) => { data += chunk; });
res.on('end', () => {
try {
let json = JSON.parse(data);
// Extract sensor values from JSON response
let temp = parseFloat(json.Temperature) || 0;
let humidity = parseFloat(json.Humidity) || 0;
let co2 = parseInt(json.CO2) || 0;
// Update HomeKit characteristics
this.temperatureService.setCharacteristic(Characteristic.CurrentTemperature, temp);
this.humidityService.setCharacteristic(Characteristic.CurrentRelativeHumidity, humidity);
this.co2Service.setCharacteristic(Characteristic.CarbonDioxideLevel, co2);
// Set CO2 detected status if value exceeds threshold
let co2Detected = co2 >= 1000;
this.co2Service.setCharacteristic(Characteristic.CarbonDioxideDetected, co2Detected);
this.log(`Sensor data updated: Temperature=${temp}°C, Humidity=${humidity}%, CO2=${co2} ppm`);
} catch (err) {
this.log("Error parsing sensor data:", err);
}
});
this.log("HTTP GET error:", err);
});
}
getServices() {
return [this.informationService, this.temperatureService, this.humidityService, this.co2Service];
}
}
Configuration
In your Homebridge config.json, add an entry like this:
{
"accessories": [
{
"accessory": "HTTPSensor",
"name": "Living Room Sensor",
"url": "http://sensor.local/values",
"pollInterval": 60
}
]
}
Explanation
HTTP GET Request:
The plugin calls http.get to retrieve sensor data from the provided URL. It parses the returned JSON and extracts the "Temperature", "Humidity", and "CO2" values.
HomeKit Services:
The plugin creates three HomeKit services: TemperatureSensor, HumiditySensor, and CarbonDioxideSensor. It then updates their characteristics with the sensor readings.
Polling:
The sensor data is refreshed every pollInterval seconds (default is 60 seconds). You can change this interval in your configuration.
This plugin allows Homebridge to integrate with your sensor that already has server functionality, pulling data via HTTP GET and updating HomeKit accordingly.
Ook ik heb het hier niet werkend gekregen, ook met de tip niet van Github robertklep. Tips zijn welkomThinkPad schreef op zaterdag 1 maart 2025 @ 09:04:toon volledige bericht
Is er al iemand die de Resideo (CM1106 sensor) met ESPHome 2025 code werkend heeft? Custom components werken daar niet meer in:
YAML:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 The "custom" component has been removed. Consider conversion to an external component. https://esphome.io/guides/contributing#a-note-about-custom-components. platform: custom lambda: |- auto cm1106Sensor = new CM1106Sensor(id(cm1106_uart), 300000); App.register_component(cm1106Sensor); return {cm1106Sensor}; sensors: - name: Luchtkwaliteit accuracy_decimals: 0 unit_of_measurement: ppm state_class: measurement device_class: carbon_dioxide
Aanbiedingen graag in Awair element en andere CO2 meter kortingscodes