Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

• wizzopa
  • Registratie: september 2003
  • Laatst online: 09:06
Als je dichte cellen heb voer je allen lucht toe en heb je geen stikstofgenerator meer nodig.

Wordt voor veel meer gebruikt dan appelen en peren, ook oa bloembollen. Valt onder de noemer ULO bewaring.

PV- 8530Wp..... SWW- Atlantic 200….. WP- Daikin 3,5kW….. Foto’s.....

• Vuiltje
  • Registratie: augustus 2018
  • Laatst online: 06-02 08:14
Mooie techniek.
Ik heb nog enige tijd in de 500 kuub per uur sets gezeten, die leverden lucht met 5% zuurstof voor de chemietankers.
1% werd ook wel gedaan, maar dan ging de capaciteit drastisch omlaag, ik meen dat ze dat boven fotolak (had iets met foto's te maken) deden, want een bijkomend voordeel van lucht met maar 1% zuurstof bevatte ook geen vocht meer.
En fotolak kan slecht tegen vocht.
Vergeleken met die sets waren de sets bij die koelcellen "speelgoed".

3,4kWp - Gasloos sinds april 2018, met een zelf gemodificeerde pelletkachel-cv 14kW: energie en CO2 neutraal huis; gaskraan verzegeld.

• route99
  • Registratie: augustus 2017
  • Nu online
Nilvo schreef op woensdag 27 januari 2021 @ 19:57:
[...] Mijn gevoel zegt dat CO2 vrij gemakkelijk verdunt in een ruimte.
https://nl.qaz.wiki/wiki/...n_kinetic_theory_of_gases
Dat gaat volgens de wet van Fick en de vergelijking van Boltzmann Diffusie

Je kunt je er wel wat bij voorstellen dat de grootte/massa van het gas molecuul een grote rol speelt, maar ook de temperatuur.. bij hogere T trillen de gas moleculen nu eenmaal harder.... en ook de concentratie van het gas... wat een thermodynamische kant heeft omdat het streven naar de maximale entropie, vrij vertaald.. de toename van de chaos... .dwz het gas is eerst sterk geconcentreerd maar kan zijn thermodynamische winst verkrijgen door via verdunning, het streven naar chaos... de toename van de entropie....

Boltzmann is meer gebaseerd op botsingen, een populair plaatje komt uit de link
Je kunt je ook daar wel voorstellen dat oa een concentratie (meer botsingen), het type gas (verschil in massa en het effect op de botsingen) en de temperatuur (hogere snelheid van de gasdeeltjes) een grote invloed hebben

In de koelcel is er natuurlijk de temperatuur constant, dus komt de gas verspreiding van de overige parameters.

Maar het verspreiden van het gas kan idd heel snel gaan.... tis ook niet voor niks dat je een gaslek ook snel kan ruiken (ook mede aan het stinkende stofje dat expres toegevoegd is... omdat puur aardgas vrijwel reukloos is)

[Voor 11% gewijzigd door route99 op 27-01-2021 22:19]

• wizzopa
  • Registratie: september 2003
  • Laatst online: 09:06
Vuiltje schreef op woensdag 27 januari 2021 @ 21:51:
Mooie techniek.
Ik heb nog enige tijd in de 500 kuub per uur sets gezeten, die leverden lucht met 5% zuurstof voor de chemietankers.
1% werd ook wel gedaan, maar dan ging de capaciteit drastisch omlaag, ik meen dat ze dat boven fotolak (had iets met foto's te maken) deden, want een bijkomend voordeel van lucht met maar 1% zuurstof bevatte ook geen vocht meer.
En fotolak kan slecht tegen vocht.
Vergeleken met die sets waren de sets bij die koelcellen "speelgoed".
Ik had de beschikking over 6 x 140m3 @ 99,5%N2 verdeeld over 3 gebouwen met ondergrondse leiding gekoppeld.

PV- 8530Wp..... SWW- Atlantic 200….. WP- Daikin 3,5kW….. Foto’s.....

• VantageR
  • Registratie: oktober 2004
  • Niet online
Ik sta op het punt om deze te bestellen. Werkt hij nog steeds goed bij jou? De rating op amazon is erg laag, maar het zijn 3 gebruikers zonder recensie. Elders lees ik wel positieve dingen erover.

• route99
  • Nu online
@VantageR Op zich doet wat ie moet doen. De waarden lijken me echt reëel. Je moet hem wel op de adapter laten werken want er is toch met de uitstekende S8 sensor die erin zit, redelijk wat stroom nodig.
Toen ik aan het zoeken was waren de levertijden van vrijwel alle andere opties heel lang, echt maanden (eind jan/ begin feb) en op 7 november heb ik besloten om er een snel te willen hebben omdat we toen door omstandigheden (oa corona) met 2 extra volwassenen thuis zitten. Dus alles is veel intensiever in gebruik en daar wilde ik een indruk van hebben hoe dat op de CO2 uitwerkt om het huisklimaat op diverse plaatsen even te checken.
En dat heeft prima gewerkt. De data kun je super eenvoudig via de software overbrengen via een xls naar Excel. Bij de volgende start worden de oude data overschreven.

Hoe lang al de nieuwere apparaten, die toen echt totaal uit verkocht waren.. op batterijen werken?
De S8 LP in die apparaten mag dan wel zuiniger zijn, maar de piekstroom is nog steeds vrij hoog (300 mA volgens de specs) dus de batterijen zullen langer mee gaan... maar hoeveel langer?

Dus nu gebruik ik hem nog af en toe. Het was nooit een plan om een permanente monitor te hebben. Idem voor LV, ik meet het af en toe. Heb geen zin om elke ca 10 jaar een domotica lijn te upgraden.... ik vind meten/techniek erg leuk maar ben alert op het doorschieten daarin. Ik steek ook graag tijd in flink buiten... sporten.

Kijk ff rond wat 3 maanden later, nu dus... beschikbaar is tegen welke prijs en 100% zeker een NDIR sensor bevat. En of je een app op je mobiel wilt (ik niet dus..) en of je nog een regeling er aan wilt koppelen.

• VantageR
  • Niet online
@route99 Bedankt voor je reactie. Ik heb een vergelijkbare user case. Gewoon wat metingen doen in verschillende ruimtes waaronder de thuiswerkplek, om een idee te krijgen van het binnenklimaat. Ik hoef verder niet een hele integratie te hebben met domotica. Van die voeding is wel een goede tip. Is het ook mogelijk om hem via de usb-aansluiting te voeden? Of heb je echt een specifieke adapter nodig? Deze zit er zo te zien niet bij inbegrepen.

• route99
  • Nu online
Graag gedaan.
Ik heb gewoon de USB adapter van mijn tablet gebruikt... idd via de USB kabel, er zit een mini-USB kabel naar normaal USB bij. Daaraan kun je zien dat het niet de allernieuwste meter is. Ben overstag gegaan vanwege bovenstaand verhaal met de S8.
Hij is echt ook super stevig gebouwd en weegt bijna 300 gram.
Het weglaten van de lader zie je steeds meer. ik kreeg hem heel netjes in een stevig koffertje.

Er zijn nog steeds leverproblemen... de vraag is blijkbaar hoog?
https://www.airsain.nl/co2-meter-tfa-airco2ntrol-coach
verwacht 27 april
En die je nu op het oog hebt is ook best schaars...

Kijk anders nog even rond of er iets is wat ook zou kunnen? Tips genoeg op het forum sinds 7 november.... dan heb je nog een nieuwer vergelijk.

• Philflow
  • Registratie: april 2006
  • Nu online

Philflow

Philflow wijzigde dit (47%)

Philflow schreef op maandag 18 januari 2021 @ 10:40:
Deze zojuist besteld https://a.aliexpress.com/_BPejq3 de versie 2 zonder Wifi.

Ik zal mijn bevindingen hier posten.
Ik ben behoorlijk dom geweest, heb type 2 besteld terwijl ik ook fijnstof meting wilde hebben. Ik ga hem maar terugsturen denk ik. Verder komt het wel als een goed apparaatje over. Betere bouwkwaliteit dan ik had verwacht.

Edit: wel opvallend dat precies dezelfde 115 euro bij Bol kost.
https://www.bol.com/nl/p/...9FJRw.1_4.20.ProductImage

[Voor 27% gewijzigd door Philflow op 28-01-2021 16:20]

• cannonpie
  • Registratie: april 2011
  • Laatst online: 21:36
Philflow schreef op donderdag 28 januari 2021 @ 13:12:
[...]

Ik ben behoorlijk dom geweest, heb type 2 besteld terwijl ik ook fijnstof meting wilde hebben. Ik ga hem maar terugsturen denk ik. Verder komt het wel als een goed apparaatje over. Betere bouwkwaliteit dan ik had verwacht. (mocht iemand deze kunnen gebruiken stuur me even een dm graag)

Hoe beviel het verder wat betreft het uitlezen van data?

• Philflow
  • Nu online

Philflow

cannonpie schreef op donderdag 28 januari 2021 @ 13:55:
[...]
Hoe beviel het verder wat betreft het uitlezen van data?
Hoe bedoel je precies uitlezen? De display ziet er goed uit. Deze heeft geen wifi.

[Voor 4% gewijzigd door Philflow op 28-01-2021 14:06]

• cannonpie
  • Registratie: april 2011
  • Laatst online: 21:36
Ok je kijkt niet terug zeg maar? Ik zou wel de WiFi versie willen zodat ik ook kan terugkijken.

• jobr
  • Registratie: januari 2009
  • Laatst online: 24-02 19:45
[...]

Ik ben behoorlijk dom geweest, heb type 2 besteld terwijl ik ook fijnstof meting wilde hebben. Ik ga hem maar terugsturen denk ik. Verder komt het wel als een goed apparaatje over. Betere bouwkwaliteit dan ik had verwacht.

Kun je hem beter op marktplaats verkopen. Terugsturen kost ook flink wat met risico dat ie niet aankomt of douane grappen.

• BertP
  • Registratie: november 2010
  • Laatst online: 21-02 21:58
cannonpie schreef op donderdag 28 januari 2021 @ 18:16:
Ok je kijkt niet terug zeg maar? Ik zou wel de WiFi versie willen zodat ik ook kan terugkijken.
Ben ik ook wel benieuwd naar, kan je een export met data er af halen @Philflow? Hoeft niks fancy te zijn, txt bestandje will do. Op het apparaat zit wel een soort van grafiekje toch?

• Philflow
  • Nu online

Philflow

BertP schreef op vrijdag 29 januari 2021 @ 23:22:
[...]

Ben ik ook wel benieuwd naar, kan je een export met data er af halen @Philflow? Hoeft niks fancy te zijn, txt bestandje will do. Op het apparaat zit wel een soort van grafiekje toch?
Er was inderdaad een grafiek te zien. Ik heb hem verder niet uitgebreid bestudeerd. Een mede tweaker wilde hem overnemen. Wellicht is er meer terug te vinden in de specs op AliE en Bol.

• freakstar
  • Registratie: november 2001
  • Laatst online: 07:45
TheMystery schreef op zaterdag 9 januari 2021 @ 17:03:
[...]

Bedankt, volgende besteld
Lolin d1 mini v3.1 (officiële lolin shop)
https://nl.aliexpress.com...042311.0.0.67954c4dTxpOWf
MH-Z19C (officiële winsen store)
En een paar zwarte doosjes waar ik bij de CO2 sensor wel wat gaatjes boor

Op de MH-Z19C zitten de pins al op, op de d1 mini moet ik deze dan nog op solderen.
Kun je dan het beste de kabels solderen of Dupont female-female gebruiken?

Of breadboard
https://nl.aliexpress.com...b201602_,searchweb201603_
En dan dupond male-male, dan ligt het volgens mij ook allemaal wat steviger in de behuizing.
Heb je dit setje al werkend? Ik heb er twee gemaakt (weliswaar zonder doosje, die print ik nog) maar ik twijfel erg over de waardes. Heb er 1 in de slaapkamer gehad afgelopen nacht, we zijn niet boven de 1100ppm geweest. Echter de temperatuur werd zeker 5 graden te hoog gemeten.

En heb er nu 1 naast een "domme" meter liggen en dat is 600 vs 1000. Lijkt mij veel te grote afwijking (de mh-z19 meet in deze de laagste waarde).

Ik was in de veronderstelling dat ze gecalibreerd zijn (zat ook rapportje bij), maar wellicht moet dat nogmaals?

• TheMystery
  • Registratie: februari 2004
  • Laatst online: 07:54
freakstar schreef op zondag 31 januari 2021 @ 19:56:
[...]

Heb je dit setje al werkend? Ik heb er twee gemaakt (weliswaar zonder doosje, die print ik nog) maar ik twijfel erg over de waardes. Heb er 1 in de slaapkamer gehad afgelopen nacht, we zijn niet boven de 1100ppm geweest. Echter de temperatuur werd zeker 5 graden te hoog gemeten.

En heb er nu 1 naast een "domme" meter liggen en dat is 600 vs 1000. Lijkt mij veel te grote afwijking (de mh-z19 meet in deze de laagste waarde).

Ik was in de veronderstelling dat ze gecalibreerd zijn (zat ook rapportje bij), maar wellicht moet dat nogmaals?
Ja ik heb hem draaiend, de temperatuur die de mh-z19c aangeeft is niet de omgevingstemperatuur maar de temperatuur van de sensor zelf die nodig is voor correcte CO2 waardes.

Ik heb naast de CO2 sensor uiteindelijk ook een bme280 en een ccs811 geplaatst.
Ik heb alles nu een paar dagen draaien in een doosje zonder deksel, de temperatuur van de bme280 is dan precies 2 graden hoger dan mijn aqara sensor, dus dit heb ik middels een filter in esphome gecorrigeerd.
De mh-z19c zit in de ochtend op 475 en als ik in de woonkamer zit gaat deze naar 600, deze waardes lijken me oké. Ik zit dan met 1 persoon in een ruimte van 65m2 met een wtw aan op stand 1.

Vandaag heb ik de deksel erop gedaan en heb hierna de bme280 waardes nog wat moeten tweaken zodat deze ongeveer gelijk liggen aan de aqara sensor.

Nog wat foto’s:

Alle waardes die ik nu uitlees, geen idee of de tvoc waardes een beetje kloppen, iemand deze sensor ook draaien?

Grafiek CO2, lijkt me redelijk te kloppen uitschieter is toen ik ermee bezig was.

De mh-z19 paste helaas niet op het breadboard dus ik heb uiteindelijk de header pins eruit gesoldeerd en de kabels aan de sensor gesoldeerd.
Voor mijn eerste esp project is het redelijk geslaagd.

• freakstar
TheMystery schreef op zondag 31 januari 2021 @ 20:15:
[...]

Ja ik heb hem draaiend, de temperatuur die de mh-z19c aangeeft is niet de omgevingstemperatuur maar de temperatuur van de sensor zelf die nodig is voor correcte CO2 waardes.

Ik heb naast de CO2 sensor uiteindelijk ook een bme280 en een ccs811 geplaatst.
Ik heb alles nu een paar dagen draaien in een doosje zonder deksel, de temperatuur van de bme280 is dan precies 2 graden hoger dan mijn aqara sensor, dus dit heb ik middels een filter in esphome gecorrigeerd.
De mh-z19c zit in de ochtend op 475 en als ik in de woonkamer zit gaat deze naar 600, deze waardes lijken me oké. Ik zit dan met 1 persoon in een ruimte van 65m2 met een wtw aan op stand 1.

Vandaag heb ik de deksel erop gedaan en heb hierna de bme280 waardes nog wat moeten tweaken zodat deze ongeveer gelijk liggen aan de aqara sensor.

Nog wat foto’s:
[Afbeelding]
Alle waardes die ik nu uitlees, geen idee of de tvoc waardes een beetje kloppen, iemand deze sensor ook draaien?

[Afbeelding]
Grafiek CO2, lijkt me redelijk te kloppen uitschieter is toen ik ermee bezig was.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

De mh-z19 paste helaas niet op het breadboard dus ik heb uiteindelijk de header pins eruit gesoldeerd en de kabels aan de sensor gesoldeerd.
Voor mijn eerste esp project is het redelijk geslaagd.
Nice!

Ik heb zojuist de config aangepast, van hardware serial naar software serial gegaan. Even kijken of dat verschil maakt.

• TheMystery
freakstar schreef op zondag 31 januari 2021 @ 21:19:
[...]

Nice!

Ik heb zojuist de config aangepast, van hardware serial naar software serial gegaan. Even kijken of dat verschil maakt.
Je kunt volgens mij de sensor ook het beste herstarten als je weet dat de CO2 waardes laag zijn, bij mij in de woonkamer dus in de ochtend, in de slaapkamer dus voor je naar bed gaat.

• freakstar
Die in de slaapkamer lijkt wel redelijk goed te gaan, hoewel ik verwacht had dat hij hoger zou komen. Maar dat heeft wellicht ook met de plek te maken (slaapkamer is vrij groot, sensor aan de andere kant van bed).

Het anders aansluiten maakt geen verschil in elk geval. Wellicht komt het inderdaad door het moment van opstarten. Dan zal ik hem morgenvroeg herstarten wanneer m'n andere sensor ~400 aangeeft.

De sensor die ik op de slaapkamer heb liggen heb ik net van de stroom gehad en die valt dan ook terug naar 500, stond op 800. [edit]Ah deze hersteld wel weer na een aantal minuten.

Ik heb ook nog een CDM7160 sensor liggen, uit de "vair monitor" die in dit topic ook wel voorbij is gekomen. Die is inmiddels wel zo'n 5 jaar oud en ligt denk ik al 4 jaar werkeloos in de la. Moet alleen even uitvinden hoe ik die in kan uitlezen...

• Sport_Life
  • Registratie: mei 2002
  • Laatst online: 09:13

Sport_Life

Solvitur ambulando

Andrehj schreef op zondag 17 januari 2021 @ 20:08:
[...]

300 kan sowieso al niet kloppen, want buiten is het niveau al rond de 400. Met vier personen in een ongeventileerde kamer loopt de waarde snel op, dan zit je zo op 1000+. Als jij nooit boven de 600 ppm meet, ventileer je waanzinnig goed, of je meter deugt niet.
Hij staat nu een paar weken aan. Heb even gekeken: afgelopen week was het hoogste niveau 894ppm (overdag) en het laagste 603ppm ('s nachts). Met de Duco roosters dicht, hoewel er desondanks wel minimaal tocht door komt (dicht = winterstand ? ;)).
10 dagen geleden schoot het gemiddelde ineens hard omhoog, ik denk dat er toen (automatische) kalibratie heeft plaatsgevonden. Heb ook een paar keer handmatig gekalibreerd.

Ben wel tevreden over de waardes, maar wil graag dat het klopt ;)

[Voor 19% gewijzigd door Sport_Life op 31-01-2021 22:15]

• Promy
  • Registratie: oktober 2002
  • Laatst online: 22:56
Ik had al een tijdje (sinds mei 2019) een MHZ-19 in m'n buro staan. De automatische kalibratie staat uit en hij is (in het begin) gekalibreerd door hem een hele tijd buiten te leggen met de abc aan. (en hij geeft dan rond de 400).
Nu leek het me dat hij redelijk hoog meet en heb ik hem enige tijd geleden eens buiten gelegd waar hij rond de 400 aangaf.
Sinds een paar weken ligt er een S8 naast, maar die geeft aanzienlijk lagere waardes:
vb MHZ-19: 1197 <---> S8: 822

maar ze volgen elkaar wel relatief goed qua pieken:

Nu is natuurlijk de vraag...welke is meer correct, de "oude" MHZ19 of de recentere S8?

• VantageR
  • Niet online
@Promy Zo te zien werken ze beide correct, alleen zijn ze verschillend gekalibreerd. Welke waardes krijg je als je ze beide buiten legt?

• freakstar
freakstar schreef op zondag 31 januari 2021 @ 21:46:
Die in de slaapkamer lijkt wel redelijk goed te gaan, hoewel ik verwacht had dat hij hoger zou komen. Maar dat heeft wellicht ook met de plek te maken (slaapkamer is vrij groot, sensor aan de andere kant van bed).

Het anders aansluiten maakt geen verschil in elk geval. Wellicht komt het inderdaad door het moment van opstarten. Dan zal ik hem morgenvroeg herstarten wanneer m'n andere sensor ~400 aangeeft.

De sensor die ik op de slaapkamer heb liggen heb ik net van de stroom gehad en die valt dan ook terug naar 500, stond op 800. [edit]Ah deze hersteld wel weer na een aantal minuten.

Ik heb ook nog een CDM7160 sensor liggen, uit de "vair monitor" die in dit topic ook wel voorbij is gekomen. Die is inmiddels wel zo'n 5 jaar oud en ligt denk ik al 4 jaar werkeloos in de la. Moet alleen even uitvinden hoe ik die in kan uitlezen...
De sensor in m'n kantoor waar ik de hele dag naast heb gezeten en niet al te best ventileer is niet boven de 700 geweest. Terwijl de sensor die ik hierboven link veel hoger gaat (ruim 1200 gezien). De sensor in de slaapkamer blijft gevoelsmatig ook aan de lage kant maar lijkt wel iets beter te kloppen. Zal morgen alles naast elkaar leggen.

Lastig dit, hoe weet je of je goed meet...

• wouter.N
  • Registratie: juni 2009
  • Laatst online: 22:26
Promy schreef op zondag 31 januari 2021 @ 23:43:
Ik had al een tijdje (sinds mei 2019) een MHZ-19 in m'n buro staan. De automatische kalibratie staat uit en hij is (in het begin) gekalibreerd door hem een hele tijd buiten te leggen met de abc aan. (en hij geeft dan rond de 400).
Nu leek het me dat hij redelijk hoog meet en heb ik hem enige tijd geleden eens buiten gelegd waar hij rond de 400 aangaf.
Sinds een paar weken ligt er een S8 naast, maar die geeft aanzienlijk lagere waardes:
vb MHZ-19: 1197 <---> S8: 822

maar ze volgen elkaar wel relatief goed qua pieken:

[Afbeelding]

Nu is natuurlijk de vraag...welke is meer correct, de "oude" MHZ19 of de recentere S8?
Die MH-Z19 moeten regelmatig gekalibreerd worden. Op basis van mijn testen zou ik een calibratie per maand minimaal aanraden.

• Promy
@VantageR: ik heb ze net een kwartiertje buiten gelegd. eerst met de case van de Mh-Z19 dicht...toen gaf die 740 a 800 aan...maar met het doosje open 410. De S8 ernaast zat eerst heel laag (255) maar werd na een tijdje 398. Vermoedelijk had hij last van de overgang van 22° naar 1° buiten...

Bij het terug binnen leggen zijn ze alvast helemaal van slag...3159 voor de MH-Z19 en 1200 voor de S8 (maar is aan het zakken :D )

Zou het kunnen dat de MH-Z19 last heeft van een te eng doosje? :? (bovenste wit vierkantje zit op paar mm van de top als het dicht is)

• ThinkPad
  • Registratie: juni 2005
  • Laatst online: 09:17

ThinkPad

Moderator Duurzame Energie & Domotica
Het kalibreren met de huidige buitentemperaturen heeft naar mijn idee geen zin. In het verleden ook wel gedaan, maar de metingen zijn dan compleet van slag.

Je kan hem naar mijn idee beter in een kamer zetten waar je zelf een uur lang niet komt en daar het raam een stukje open zetten. Sensor niet te dicht bij het raam want dan meet hij weer te koude lucht.

Gas besparen door CV-tuning | Elektriciteit besparen
Geen vragen via privébericht die ook via het forum kunnen a.u.b.

• kabeltjekabel
  • Registratie: april 2018
  • Laatst online: 13-02 01:33
Paar weken geleden toen het nog wat minder koud was heb ik hem (MH-Z19b) ook eens in de schuur gelegd. En toen die twee pennen even kortgesloten en naar binnen gehaald. Ging gestaag binnen 2 minuten naar de 5000 maar eenmaal weer opgewarmd weer normale waardes.

Maar het is mij niet helemaal duidelijk hoe je de ABC permanent uit krijgt. Ik heb dit in het Arduino script staan;
code:
1
byte cmd[9] = {0xFF,0x01,0x86,[b]0x00[/b],0x00,0x00,0x00,0x00,0x79};

Het vette stukje zou dan ABC uit moeten zetten. Maar ik heb ook wel eens ergens gelezen dat die sensor hem zelf na 24 uur weer aanzet :?

Temperatuur zit er wel een aantal graden naast volgens mij.

[Voor 24% gewijzigd door kabeltjekabel op 01-02-2021 23:55]

• Promy
@kabeltjekabel : ik gebruik espeasy, en daar zie ik de optie "disable ABC". Ik vermoed dat deze die dan ook uitschakeld, of ben ik mis? De MH-Z19 zit alvast voor en na de tijdelijke "buiten"actie terug in dezelfde range (1230-1240).
De S8 zit wel een pak hoger (1020 vs 828 ervoor).

Heb ik het correct dat de S8 hier nu rekening mee zal houden bij z'n automatische correctie? (en dus die 255 als laagste zal nemen?)

Woensdag overdag eens enkele uren in de garage leggen met de poort op een kiertje en zien wat dat geeft.

@wouter.N : ik las dat sommige gebruikers het geforceerd calibreren net afraden? (en enkel calibreren door hem 24uur ergens te leggen waar er veel buitenlucht is)

[Voor 29% gewijzigd door Promy op 02-02-2021 00:01]

• freakstar
freakstar schreef op maandag 1 februari 2021 @ 18:30:
[...]

De sensor in m'n kantoor waar ik de hele dag naast heb gezeten en niet al te best ventileer is niet boven de 700 geweest. Terwijl de sensor die ik hierboven link veel hoger gaat (ruim 1200 gezien). De sensor in de slaapkamer blijft gevoelsmatig ook aan de lage kant maar lijkt wel iets beter te kloppen. Zal morgen alles naast elkaar leggen.

Lastig dit, hoe weet je of je goed meet...
Gisteravond half uurtje buiten gelegd, calibrate getriggerd en weer naar binnen. Ziet er nu beter uit. Nog steeds wel 200 ppm lager dan de andere sensor. Maar dat kan dus calibratieverschil zijn.

• BertP
  • Registratie: november 2010
  • Laatst online: 21-02 21:58
Philflow schreef op zaterdag 30 januari 2021 @ 10:36:
[...]

Er was inderdaad een grafiek te zien. Ik heb hem verder niet uitgebreid bestudeerd. Een mede tweaker wilde hem overnemen. Wellicht is er meer terug te vinden in de specs op AliE en Bol.
Data export lijkt niet mogelijk, zie inderdaad wel gewoon een grafiek met gemeten waarde (12h terug).

Heb hem nu een half uurtje in de woonkamer staan en hij geeft eigenlijk constant een waarde aan tussen de 870-930. We zijn met 2 personen in de kamer maar dit lijkt mij aan de hoge kant (woonkamer is 40-45m2). Ik lees hier ook eea over calibreren, de handleiding zegt hier niks over maar wellicht kan iemand hierbij helpen?

• TWKterry
  • Registratie: januari 2001

TWKterry

Let's make better things

Oops, verkeerde topic. :o

[Voor 93% gewijzigd door TWKterry op 03-02-2021 17:00]

• Waterkoker
  • Registratie: september 2001
  • Niet online
[...]

Heb je toevallig al de versie besteld met fijnstofmeting? Ben namelijk wel benieuwd hoe de hardware intern eruit ziet.

Op dit moment zit ik te twijfelen om zelf een luchtkwaliteitmonitor te maken op basis van deze guide https://howtomechatronics...e-temp-hum-arduino-meter/ maar als ik kijk hoeveel euro je kwijt bent aan componenten dan is diegene die jij gelinkt ook interessant. Dan ben je bijna voor hetzelfde bedrag klaar

[Voor 5% gewijzigd door Waterkoker op 03-02-2021 20:52]

• Philflow
  • Nu online

Philflow

@Waterkoker ik heb hem nog niet besteld.

• darklord007
  • Registratie: augustus 2004
  • Laatst online: 24-02 16:46
Ik heb even zitten twijfelen in welk topic ik deze vraag zou stellen. Mocht ik hier verkeerd zitten hoor ik het graag.

Ik wil mijn WTW unit schakelen obv CO2.
Hiervoor 2 kastjes gemaakt met een WemosD1mini met ESPeasy erop.

Nu heb ik 2 MH-Z19 sensoren. 1 B en 1 C variant.

De B werkt prima en lijkt goede waardes aan te geven.

De C variant gedraagd zich iets anders.
(het rode lampje knipperd heel vaak)
De offset lijkt niet te kloppen. Heel lang blijft ie laag in de 400ppm en pas later op de dag zie ik hem wat stijgen.

Ik heb ABC aan staan in espeasy, maar ook na enkele dagen zie ik m de offset niet corrigeren.

Iemand een idee wat ik nog zou kunnen doen?

• G-do
  • Registratie: november 2020
  • Laatst online: 21-02 22:56
darklord007 schreef op donderdag 11 februari 2021 @ 13:35:
Ik heb even zitten twijfelen in welk topic ik deze vraag zou stellen. Mocht ik hier verkeerd zitten hoor ik het graag.

Ik wil mijn WTW unit schakelen obv CO2.
Hiervoor 2 kastjes gemaakt met een WemosD1mini met ESPeasy erop.

Nu heb ik 2 MH-Z19 sensoren. 1 B en 1 C variant.

De B werkt prima en lijkt goede waardes aan te geven.

De C variant gedraagd zich iets anders.
(het rode lampje knipperd heel vaak)
De offset lijkt niet te kloppen. Heel lang blijft ie laag in de 400ppm en pas later op de dag zie ik hem wat stijgen.

Ik heb ABC aan staan in espeasy, maar ook na enkele dagen zie ik m de offset niet corrigeren.

Iemand een idee wat ik nog zou kunnen doen?
Hou je ze tijdens dit vergelijken naast elkaar of heb je ze op verschillende plekken? Deze sensors zijn bijvoorbeeld erg gevoelig voor tocht. Het enige grote verschil dat ik weet van deze sensoren is dat de kalibratie frequenter is bij de C-variant. Tijdens deze kalibratie pakt hij de laagste waarde die hij in een bepaalde periode heeft gemeten als 400 ppm. Het kan dan natuurlijk zo dat de sensor daarom op 400 blijft hangen.

De B-versie heeft een kalibratie-periode van 24 uur
De C-versie heeft een kalibratie periode van 30 min

De laagste waarde die je in 24 uur meet is waarschijnlijk vroeg in de ochtend wanneer je hebt geslapen en lang niet in de ruimte bent geweest. De waarde zal dan (zelfs zonder al te veel ventilatie) redelijk zakken naar de 400/450.

De laagste waarde die je elke 30 min meet kan natuurlijk van alles zijn. Dit wordt dus elke keer onderuit gehaald naar die 400 en alleen grote veranderingen die binnen een half uur plaatsvinden worden waargenomen.

PS. het aansturen van je WTW is wel super gaaf! Het zal je een hoop warmteverlies schelen. Probeer je eens te verdiepen in een pid-regelaar in je software. Die zorgt ervoor dat je WTW geen hele gekke dingen gaat doen als je 1x in de richting van je sensor uitademt.

[Voor 11% gewijzigd door G-do op 13-02-2021 17:37. Reden: Type-foutjes gecorrigeerd en PS toegevoegd]

• wsmaal
  • Registratie: februari 2001
  • Niet online
Weet iemand welke NDIR sensor in de Technoline WL 1030 geassembleerd is?

edit: Airthings gekocht

[Voor 20% gewijzigd door wsmaal op 17-02-2021 20:26. Reden: tekst toegevoegd]

• naftebakje
  • Registratie: februari 2002
  • Laatst online: 07:58
@G-do Is een PID niet een beetje veel overkill daarvoor? Gewoon gemiddelde van laatste 10 waarden bijvoorbeeld is veel simpeler dan dagen te tunen op je PID goed te krijgen.

[Voor 4% gewijzigd door naftebakje op 13-02-2021 19:37]

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• G-do
  • Registratie: november 2020
  • Laatst online: 21-02 22:56
@naftebakje Ja, true! Hoewel ik bij smart-home gebruikers meestal wel stiekem wat liefde voor zulke overkill praktijken kan spotten! Je kan in Home Assistant redelijk goed een loopje bouwen in bijvoorbeeld Node-RED voor een pid controller, maar het blijft idd wel wat overkil voor de huiskamer

• freakstar
@darklord007 ik heb alleen de C maar merk hetzelfde. Het automatisch calibreren heb ik uitstaan maar alsnog lijkt de meter veel te weinig aan te geven.

• Andrehj
  • Registratie: juni 2002
  • Laatst online: 08:32
naftebakje schreef op zaterdag 13 februari 2021 @ 19:19:
@G-do Is een PID niet een beetje veel overkill daarvoor? Gewoon gemiddelde van laatste 10 waarden bijvoorbeeld is veel simpeler dan dagen te tunen op je PID goed te krijgen.
Bij Zehnder is een PI regeling zelfs standaard. Momenteel probeer ik die met slechts 1 aangesloten sensor (0-10V) optimaal te krijgen. Is nog niet zo makkelijk, want de I component kun je niet uitschakelen, om zo eerst de optimale P te bepalen.

• quizzical
  • Registratie: maart 2007
  • Laatst online: 22:21
Als complete leek heb ik best wat moeten uitzoeken dus ik dacht ik deel meteen hier even hoe ik mijn CO2 meter (kostprijs ongeveer €25) werkend heb gekregen:

Ik heb de Senseair S8 hier gekocht: https://www.aliexpress.co...042311.0.0.27424c4dq8eg5Y
Ik heb een ESP32 hier gekocht: https://www.aliexpress.co...042311.0.0.27424c4dq8eg5Y

Ik heb deze als volgt aan elkaar verbonden en de voeding verloopt via de USB poort (ik gebruik een oude telefoonlader).

Ik wil de CO2 waarde in home assistant kunnen uitlezen. Eenvoudigste manier daardoor is dus in home assistant de ESP Home addon te installeren (deze ondersteund de SenseAir S8 zoals te zien op hun site).

Daar kan je dus kiezen dat je een nieuw apparaat wil.
Je kan specifiek dit ESP32 bordje kiezen: "MH ET LIVE ESP32MiniKit"
Hij maakt dan de benodigde firmware en flasht deze naar je ESP32 bordje.
EDIT: iets meer details over dit proces:
De wizard vraagt je om je ESP32 een naam te geven, vraagt ook de naam en wachtwoord van je wifinetwerk en optioneel (aangeraden!) een wachtwoord om je ESP32 te beveiligen.
Er zijn twee manieren om je ESP32 de eerste keer te flashen:
1: verbind de ESP32 via USB met het apparaat waar je Home Assistant op hebt draaien. Kies rechtsboven in ESPHome hoe je verbinding wil maken met het apparaat (standaard Over The Air maar nu moet je dus de poort kiezen waar het apparaat mee verbonden is). Klik dan Upload in ESPHome.
2: Verbind de ESP32 via USB met je computer. Wellicht moet je wat drivers installeren (zie ESPHome wiki voor de link, ik heb het hier gedownload) zodat je computer ermee kan praten. Download van de ESPHome website een executable. Klik in ESPHome bij je ESP32 op "..." en kiescompile. Download het bestand. Open de executable, kies de poort van je apparaat en selecteer het gedownloade bestand en klik flash.

Vanaf nu kan je OTA je ESP32 updaten. Ik heb erna heb ik op edit geklikt en in de autogegenereerde configuratie nog het volgende toegevoegd om de sensor uit te kunnen lezen:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
  # Define pins to be used on the ESP32 for UART which is used by the senseair platform to
uart:
  rx_pin: GPIO16
  tx_pin: GPIO17
  baud_rate: 9600

#Setup the sensair sensor
sensor:
  - platform: senseair
    co2:
      name: "SenseAir CO2 Value"
    update_interval: 60s

Vervolgens klikte ik ok Upload om dit naar de ESP32 te flashen (wellicht kon ik dat ook de allereerste keer hebben toegevoegd wanneer ik de ESP32 flashte).

Vervolgens zie je in Home Assistant onder "integrations" een nieuwe gesuggereerde integratie verschijnen, je kiest dus dat je dat graag wil en voila de CO2 waarde is nu beschikbaar in home assistant.

[Voor 27% gewijzigd door quizzical op 14-02-2021 11:17. Reden: Meer details over ESPHome toegevoegd]

• waah
  • Registratie: maart 2009
  • Laatst online: 06:18
@quizzical als mede leek:
  1. Geen verder programmeer werk dus? Je volgt de stappen en dat is het?
  2. Het bordje verbind je hoe om te programmeren? Via USB? Via WiFi? Bluetooth?
  3. En daarna? Via USB? wifi? Bluetooth?
Co2 meter staat nog wel op het lijstje... Maar kant en klaar bestaat niet of is een getal met 3 cijfers...

[Voor 6% gewijzigd door waah op 14-02-2021 05:31]

• quizzical
waah schreef op zondag 14 februari 2021 @ 05:31:
@quizzical als mede leek:
  1. Geen verder programmeer werk dus? Je volgt de stappen en dat is het?
  2. Het bordje verbind je hoe om te programmeren? Via USB? Via WiFi? Bluetooth?
  3. En daarna? Via USB? wifi? Bluetooth?
Co2 meter staat nog wel op het lijstje... Maar kant en klaar bestaat niet of is een getal met 3 cijfers...
Naar aanleiding van je vragen heb ik wat extra details toegevoegd die je vragen beantwoorden.

De Senseair S8 doet dus over een lange periode (14tal dagen of zo) een autocalibratie. Hij gaat er van uit dat in die periode hij wel eens 400 zal bereiken (de waarde die de buitenluicht op de meeste plaatsen ongeveer heeft) omdat er wel eens niemand zal zijn in de ruimte waar hij meet. Als de laagste gemeten waarde bvb 500 is dan gaat hij ervan uit dat zijn sensor 100ppm overschat en dus toekomstige waarden met 100ppm verminderen. Het echte proces werkt nog iets subtieler maar dat is ongeveer het principe. Je kan dat uitschakelen mocht dat in jouw situatie niet geschikt zijn, maar niet met ESPHome denk ik.

Bedankt voor degene die deze link heeft gepost voor een behuizing voor mijn CO2 meter in te stoppen:
https://www.banggood.com/...741.html?cur_warehouse=CN

Ik veronderstel dat ik de Senseair S8 best met de bovenkant (waar de sticker met text op zit vastlijm aan het doosje met een lijmpistool?

[Voor 14% gewijzigd door quizzical op 14-02-2021 11:30]

• darklord007
G-do schreef op zaterdag 13 februari 2021 @ 17:26:
[...]

Hou je ze tijdens dit vergelijken naast elkaar of heb je ze op verschillende plekken? Deze sensors zijn bijvoorbeeld erg gevoelig voor tocht. Het enige grote verschil dat ik weet van deze sensoren is dat de kalibratie frequenter is bij de C-variant. Tijdens deze kalibratie pakt hij de laagste waarde die hij in een bepaalde periode heeft gemeten als 400 ppm. Het kan dan natuurlijk zo dat de sensor daarom op 400 blijft hangen.

De B-versie heeft een kalibratie-periode van 24 uur
De C-versie heeft een kalibratie periode van 30 min

De laagste waarde die je in 24 uur meet is waarschijnlijk vroeg in de ochtend wanneer je hebt geslapen en lang niet in de ruimte bent geweest. De waarde zal dan (zelfs zonder al te veel ventilatie) redelijk zakken naar de 400/450.

De laagste waarde die je elke 30 min meet kan natuurlijk van alles zijn. Dit wordt dus elke keer onderuit gehaald naar die 400 en alleen grote veranderingen die binnen een half uur plaatsvinden worden waargenomen.

PS. het aansturen van je WTW is wel super gaaf! Het zal je een hoop warmteverlies schelen. Probeer je eens te verdiepen in een pid-regelaar in je software. Die zorgt ervoor dat je WTW geen hele gekke dingen gaat doen als je 1x in de richting van je sensor uitademt.

[Afbeelding]
Dank je wel voor je reactie,
ik heb de B en C sensor gewoon omgeplugt. Het lijkt echt de offset te zijn wat niet goed is want de B zie je meteen reageren als er iemand de kamer in komt na een nacht. En dat lijkt dus wel redelijk te kloppen

Ik weet niet wat ik verder nog zou kunnen doen behalve maar een B versie bestellen 8)7 |:(

Probleem met die WTW is wat breder. Bij flinke koude halen ze enorm veel vocht uit je huis. Heb al onder de 30% gezeten. Nu met luchtbevochtiger gaat er 1,5L per dag in, maar het gaat er nog harder uit....
Op dit moment is vrijwel continue iemand thuis, maar dit zal in de toekomst wel weer minder worden.

Idee is:
CO2 slaapkamer+woonkamer en vochtigeheid badkamer meten.
En deze obv drempelwaardes laten schakelen.

Heb al een relay-box op de WTW om te schakelen dus hoef alleen maar input+script toe te voegen.
Om flipperen te voorkomen kan ik makkelijk wat hysterese toevoegen. Voor de rest kan ik niet echt wat regelen aangezien ik alleen een normaal-plus-max stand heb O-)
quizzical schreef op zondag 14 februari 2021 @ 10:54:
[...]

Naar aanleiding van je vragen heb ik wat extra details toegevoegd die je vragen beantwoorden.

De Senseair S8 doet dus over een lange periode (14tal dagen of zo) een autocalibratie. Hij gaat er van uit dat in die periode hij wel eens 400 zal bereiken (de waarde die de buitenluicht op de meeste plaatsen ongeveer heeft) omdat er wel eens niemand zal zijn in de ruimte waar hij meet. Als de laagste gemeten waarde bvb 500 is dan gaat hij ervan uit dat zijn sensor 100ppm overschat en dus toekomstige waarden met 100ppm verminderen. Het echte proces werkt nog iets subtieler maar dat is ongeveer het principe. Je kan dat uitschakelen mocht dat in jouw situatie niet geschikt zijn, maar niet met ESPHome denk ik.

Bedankt voor degene die deze link heeft gepost voor een behuizing voor mijn CO2 meter in te stoppen:
https://www.banggood.com/...741.html?cur_warehouse=CN

Ik veronderstel dat ik de Senseair S8 best met de bovenkant (waar de sticker met text op zit vastlijm aan het doosje met een lijmpistool?
Ik heb zelf deze. Vind die persoonlijk wat mooier ;)

https://nl.aliexpress.com...042311.0.0.11394c4d1LVzwQ

[Voor 9% gewijzigd door darklord007 op 14-02-2021 18:50]

• TheMystery
darklord007 schreef op zondag 14 februari 2021 @ 18:46:
[...]

Dank je wel voor je reactie,
ik heb de B en C sensor gewoon omgeplugt. Het lijkt echt de offset te zijn wat niet goed is want de B zie je meteen reageren als er iemand de kamer in komt na een nacht. En dat lijkt dus wel redelijk te kloppen

[Afbeelding]

Ik weet niet wat ik verder nog zou kunnen doen behalve maar een B versie bestellen 8)7 |:(

Probleem met die WTW is wat breder. Bij flinke koude halen ze enorm veel vocht uit je huis. Heb al onder de 30% gezeten. Nu met luchtbevochtiger gaat er 1,5L per dag in, maar het gaat er nog harder uit....
Op dit moment is vrijwel continue iemand thuis, maar dit zal in de toekomst wel weer minder worden.

Idee is:
CO2 slaapkamer+woonkamer en vochtigeheid badkamer meten.
En deze obv drempelwaardes laten schakelen.

Heb al een relay-box op de WTW om te schakelen dus hoef alleen maar input+script toe te voegen.
Om flipperen te voorkomen kan ik makkelijk wat hysterese toevoegen. Voor de rest kan ik niet echt wat regelen aangezien ik alleen een normaal-plus-max stand heb O-)

[...]

Ik heb zelf deze. Vind die persoonlijk wat mooier ;)

https://nl.aliexpress.com...042311.0.0.11394c4d1LVzwQ
Zo ziet bij mij de c eruit:

Bij mij stijgt ie meestal Max tot 600, in de foto zie je dat ie in de nacht terugvalt naar 440 en weer langzaam stijgt, dipje is als ik een uur weg ben.
Ik weet niet of CO2 hoger zou moeten zijn, ik zit er alleen en mijn wtw heeft 3 toevoer ventielen in de woonkamer.

• Frijns.Net
  • Registratie: november 2000
  • Laatst online: 08:45
Ondertussen heb ik een Nodemcu v3 met een senseair s8 aan elkaar gehangen en de boel logt naar Domoticz
De resultaten zien er niet verkeerd uit. Begint bij 600 en loopt richting de 1000 in een niet geventileerde ruimte.

• Rukapul
  • Registratie: februari 2000
  • Nu online

Rukapul

Moderator General Chat
Ik heb 3 MH-Z19B CO2 sensoren met NodeMCU en EasyESP. Deze hebben redelijk gefunctioneerd met waarden die bij elkaar in de buurt lagen.

Op enig moment heb ik deze op ABC (Automatic Base Calibration) uitgezet en later weer aan. Ik heb echter het idee dat ze niet meer calibreren? Dat laatste wilde ik even forceren omdat enkele overduidelijk af begonnen te wijken.

Als test heb ik de sensoren nu al anderhalve dag op zolder gelegd waar vrijwel niemand is. Echter de verschillen tussen de sensoren zijn fors. Nu bv 400 (relatief aan de andere zo'n 400 minder waarschijnlijk), 656, 713.

Dat de eerste niet calibreert is ook evident omdat hij zijn nulpunt veel te laag heeft. Die blijft lang op 400 terwijl er duidelijk co2 bronnen in de buurt zijn.

Wat is nu de methode om ze te calibreren? Iets met EspEasy @ThinkPad ?

• quizzical
G-do schreef op zaterdag 13 februari 2021 @ 17:26:
[...]

[Afbeelding]
Super tip van die PID controller. Ik zie dat node red verschillende kant en klaar oplossingen daarvoor heeft. Dus als mijn nieuwe CO2 sensor goed bevalt bouw ik er nog een paar zodat de slaapkamers en de kleedkamer en sensor hebben.
Ik kan dan de pid controller voor elke kamer een aanstuurwaarde voor mijn ventilatiesysteem laten berekenen en de hoogste gebruiken.

Veel makkelijker zou zijn om met 1 sensor te werken en die te plaatsen in de centrale plek in mijn woning waar alle 'oude' lucht word uitgeblazen. Maar ooit me niet ideaal want een gemiddelde van bvb 700 voor de hele woning kan verstoppen dat in een slaapkamer de waarde eigenlijk 2000 is.

• darklord007
TheMystery schreef op zondag 14 februari 2021 @ 20:00:
[...]

Zo ziet bij mij de c eruit:
[Afbeelding]

Bij mij stijgt ie meestal Max tot 600, in de foto zie je dat ie in de nacht terugvalt naar 440 en weer langzaam stijgt, dipje is als ik een uur weg ben.
Ik weet niet of CO2 hoger zou moeten zijn, ik zit er alleen en mijn wtw heeft 3 toevoer ventielen in de woonkamer.
Dat ziet er redelijk normaal uit. Bij mij zie je echt alleen de piekjes met de C. Ook reageerd deze pas heel laat dus lijkt het echt de offset te zijn die er enorm langs zit.

Maar meet dan de abc functie in espeasy aanzetten kan ik ook niet... En dit was al zo.

• Frijns.Net
quizzical schreef op zondag 14 februari 2021 @ 10:54:
[...]

Ben wel benieuwd of je nog verschil merkt als de sensor in een doosje zit, dan is er toch minder luchtstroom lijkt me of zou dat weinig verschil maken?
Zelf ben ik ook nog naar een doosje aan het kijken maar misschien dat ik de elektronica erin zet en de sensor erop plak als die daardoor beter werkt.

• ThinkPad

ThinkPad

@Frijns.Net Je gebruikt dan uiteraard een doosje met openingen. Het idee is dat je de sensor afschermt van (zon)licht (dat verstoort de metingen) maar er moet wel lucht bij de sensor kunnen komen. Ik heb een dergelijk doosje: ThinkPad in "CO2-meters voor in huis"

@Rukapul Ik heb Tasmota op m'n ESP8266 staan, hoe je daarmee kalibreert weet ik niet (ook nog geen noodzaak toe gezien). Zie hier.
Met ESPEasy had je het 'calibratezero' commando: ThinkPad in "CO2-meters voor in huis"

[Voor 6% gewijzigd door ThinkPad op 15-02-2021 09:58]

• quizzical
Ik krijgt wel een vrij helder resultaat wanneer ik de sensor in de kinderkamer (waar 2 kids slapen) plaats. Voor alle resultaten is een logische verklaring.
Eerste conclusie: De deur naar de kinderkamer openlaten!!!

Ik vraag me wel af of ik de sensor nu in coronatijden (we zijn bijna nooit lang weg) wel 1 keer om de 2 weken naar +-400 ga kunnen krijgen zoals vereist voor de automatische calibratie.
Door de ventilatie op maximale stand te zetten terwijl we een aantal uur weg waren kreeg ik hem op 450 dus het kan wel, maar dan werk het ventilatiesysteem echt gigantisch hard.
Momenteel is er niemand in die kamer, maar er zijn wel 4 personen in huis, en het is er dus nu ongeveer 680ppm.

• Frijns.Net
ThinkPad schreef op maandag 15 februari 2021 @ 09:55:
@Frijns.Net Je gebruikt dan uiteraard een doosje met openingen. Het idee is dat je de sensor afschermt van (zon)licht (dat verstoort de metingen) maar er moet wel lucht bij de sensor kunnen komen. Ik heb een dergelijk doosje: ThinkPad in "CO2-meters voor in huis"
Bedankt die ga ik even mee bestellen met mijn 2e sensor.
Ondertussen ziet mijn grafiek er zo uit:

De sensor heb ik om 8:10 vanmorgen weer aan de stroom gehangen en je ziet het langzaam oplopen, dan weer omlaag als ik het raam even op de kiep stand zet en dan loopt het weer langzaam omhoog.

• Gizz
  • Registratie: maart 2001
  • Laatst online: 08:44

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

@quizzical Dat je ventilatiesysteem hard werkt is natuurlijk niet erg (had hij maar geen ventilatiesysteem moeten worden :P ), maar je kunt wel kijken of de ventielen goed ingesteld staan zodat de ventilatieverdeling over de verschillende kamers zoveel mogelijk in balans is.

Teveel ventileren in sommige ruimtes voorkom je nooit: 's nachts wordt er eigenlijk overdreven veel geventileerd in onze huiskamer terwijl daar niemand is. Goed voor de ABC van de sensor in de huiskamer ;) Maar daar ontkom je niet aan met een centraal systeem. Zorgelijker is te weinig ventileren, zoals in de kinderkamer het geval is.

Ik heb zelf een 'dom' ventilatiesysteem type C, dus roosters boven de ramen en afzuiging in badkamer, keuken en toilet. In mijn slaapkamerdeuren heb ik snel geluidsdempende roosters geplaatst, omdat de deuren gewoon elke vorm van luchtstroom blokkeerden |:(

Maar zelfs daarmee is de doorstroming onvoldoende. Met de MV op 100% en het raam in de slaapkamer dicht gaan we zo naar 1200~1400ppm. Gelukkig vinden wij het heerlijk om met het raam open te slapen en dan hangen we rond de 700ppm met de mechanische ventilatie rond de 40%. Toen het vorige week -10 vroor hebben we het raam dichtgelaten en de slaapkamerdeur geopend, maar dat zijn uitzonderingen.

Terug naar jouw situatie: ik weet niet hoe precies zit met een WTW-systeem. Heb je daarmee zowel een aanvoer- als afvoerventiel in de kinderkamer? Of alleen aanvoer en zit de afvoer dan op de overloop of in de badkamer? In dat geval zou ik echt kijken hoe je de luchtstroom niet blokkeert met de dichte deur, bijvoorbeeld met zo'n ventilatierooster in de deur.

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

• quizzical
Ik zit in de tweede situatie: verse lucht word in de kinderkamer geblazen en wordt elders (badkamer bvb) afgezogen. Er is een spleet onder de deur voorzien van ongeveer 0.7cm op 70cm dus ongeveer 49cm², wat minder is dan jouw systeem (ongeveer 55cm²). Ik had nog nooit van jouw syseem gehoord. Zal ik onthouden, maar momenteel zijn de kids klein dus is open deur geen probleem, en later gaan ze elk in hun eigen kamer dus dan halveert ook de CO2 productie in de kamer. Dus ik zal op dat moment nog is moeten bekijken of er meer nodig is dan de ventilatie ietsje harder te zetten. De reden dat ik de ventilatie liefst niet te hard zet is het lawaai (zeker die in de kinderkamer maak veel herrie als de ventilatie hard staat).
In theorie zouden de ventielen juist moeten staan en zou ons systeem in balans moeten zijn (heb eerlijk gezegd mijn twijfels of dat in de praktijk ook zo is.

• Tomba
  • Registratie: mei 2000
  • Nu online

Tomba

Quis custodiet ipsos custodes?

Wat bij ons geholpen heeft is de Sanseveria;
https://www.groenvanbijons.be/kamerplanten/sanseveria
Die zet ‘s nachts CO2 om naar O2, zorgde bij ons op de slaapkamer voor een daling van 2000 naar 1800 ppm (vonden we uiteraard nog te hoog dus bij gebrek aan ventilatie zetten we de slaapkamer deur nu open en sindsdien blijven we rond de 1000-1200 ppm schommelen)

tomba.tweakblogs.net || Mijn V&A

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

quizzical schreef op maandag 15 februari 2021 @ 11:00:
Ik zit in de tweede situatie: verse lucht word in de kinderkamer geblazen en wordt elders (badkamer bvb) afgezogen. Er is een spleet onder de deur voorzien van ongeveer 0.6cm op 70cm dus ongeveer 42cm², wat minder is dan jouw systeem (ongeveer 55cm²).
Het rooster dat ik heb heeft een debiet van 25,1 m³/uur bij een druk van 2 Pascal. Geen idee wat de onderdruk is van mijn MV op maximale snelheid, maar als we gewoon van die 25,1 m³/uur uitgaan wordt ook duidelijk waarom ik mijn raam open moet houden:

In dit soort rapporten lees ik dat je eigenlijk uit moet gaan van 23 m³/uur per persoon. Dat wordt natuurlijk erg lastig met 1 rooster en wat kieren rondom de deur. En dat wordt perfect bevestigd door de metingen. Interessant rapport om eens door te lezen, zo worden er ook opmerkingen gemaakt over kinderen (ondanks minder CO2 uitstoot wordt aangeraden om dezelfde normen als voor volwassenen te hanteren omdat ze veel gevoeliger zijn slechte lucht) en dat je voort echt goede ventilatie zelfs naar 36 m³/uur per persoon moet gaan.

Heb je al je eigen slaapkamer gecontroleerd? :X

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

• quizzical
Nee prioriteit ligt bij de kids. Ben inderdaad ook van plan de master bedroom van CO2 meter te voorzien. Bedankt voor de informatie.

• ThinkPad

ThinkPad

Over de kieren bij een deur, ik heb destijds al een aantal deuren wat ingekort (invalzaag met liniaal). Hier staat een formule om uit te rekenen hoe groot de kier onderaan de deur moet zijn: ThinkPad in "Optimale vraaggestuurde mechanische ventilatie"

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

@ThinkPad Wat ik bij dit soort berekeningen wel lastig vind is de rol / druk van de MV. In de link die je post gebruik je als voorbeeld 50m3/h. Maar wordt die waarde gehaald bij je MV op 100%, 50%, 10%? Ik zou geen idee hebben.

Hetzelfde met de roosters die ik in de slaapkamerdeuren heb zitten: volgens de specificaties 25,1 m³/uur bij een druk van 2 Pascal, maar geen idee wanneer mijn MV een druk van 2 Pascal genereert (of dat hij dat überhaupt haalt :P ).

• ThinkPad

ThinkPad

Ja klopt. Durf ik zo ook niet te zeggen. Discussie past ook beter in dat andere topic denk ik.

• quizzical
Interessant. In belgie schrijven ze dus dat je in geval van mechanische ventilatie moet rekenen met 0.8m³/h per cm² spleet (blijkbaar gaan ze uit van 10Pa bij het dimensioneren).
Ik kom in mijn geval bij die deur naar de kinderkamer uit op 39m³ per uur.

• Chris_147
  • Laatst online: 24-02 13:43
Hallo,

ik was al een tijdje aan het stoeien met een Mh-Z19B en een ESP32.
Ik had de sensor als volgt aangesloten:
MH GND naar ESP32 GND
MH 5V naar ESP32 Vin (zou kennelijk wel 5V kunnen leveren)
MH RX naar GPIO16 (UART 2 RX)
MH TX naar GPIO17 (UART 2 TX)
Een maand geleden kreeg ik waarden binnen. Nu niet meer.
Meestal is de char[] volledig met nullen gevuld, checksum ook.
Soms komt er een 79 binnen die dan laatste positie in de array naar voor schuift, zeer raar.

Ik heb hem al een hele tijd aan laten staan, ook handmatige calibratie gedaan door de HD pin 10s aan de grond te hangen. Maar niets helpt.

Ik dacht dat hij misschien te weinig stroom kreeg, dus USB kabel aangepast zodat ik hem in mijn breadboard kon prikken om zo 5V te geven. Maar nog steeds altijd nullen.

Iemand al zoiets eerder meegemaakt?

• Rukapul
  • Nu online

Rukapul

Moderator General Chat
Inmiddels heb ik op alle 3 de sensoren ?cmd=mhzcalibratezero uitgevoerd.

Hiervoor heb ik de hele dag de verwarming op een slaapkamer aangezet, raam op kiepstand en deur dicht. Bij 19 graden en een redelijk vlakke co2-waarde heb ik het calibratie command uitgevoerd.

De waardes bewegen nu netjes rond de 400.

De vraag is waarom Automatic Base Calibration niet werk(te)? @TD-er wellicht een idee?

• quizzical
ThinkPad schreef op zaterdag 13 mei 2017 @ 07:43:
[...]

offtopic:
Misschien moet je rechtsonder in de Arduino Serial Monitor even CR + LF aanzetten, dan geeft hij enters door meen ik. En je hebt natuurlijk wel je eigen wifi-netwerknaam en wachtwoord erin gezet toch, ipv NETWERKNAAMHIER :+ ?

Mocht het dan nog niet werken dan zou ik het even voorleggen in Het grote ESP topic omdat het hier wat offtopic gaat.

Hier onlangs de afwerking van de zelfbouw sensor afgerond. Had hem al tijden wat halfbakken in een doosje (tegen zonlicht) in de woonkamer liggen. Op AliExpress een doosje besteld en daar past het met wat passen en meten (en wegslijpen van wat plastic friemeltjes) netjes in:
[Afbeelding]
Nog niet alle draadjes zijn hier aangesloten ;) Onderdelen gefixeerd in het doosje met wat klodders hotglue.

[Afbeelding]
Eindresultaat, naast de thermostaat op zo'n 1,5m hoogte (volgens handleiding van een Itho CO2-sensor de ideale hoogte).

Mooie is dat de thermostaatkabel vanaf zolder (CV-ketel) naar de thermostaat 4-aderig is, waarvan 2 ongebruikt. Die vrije aders kon ik mooi gebruiken om de CO2-sensor van spanning te voorzien :9~ Rechtsboven op de eerste foto zie je in het doosje de DC-DC converter (type 'MP1584'). Op zolder zet ik d.m.v. een adapter van een oude router 12V op de 2 vrije draden, de DC-DC converter maakt daar dan netjes 5V van. Op zolder een adapter van 5V gebruiken zou teveel spanningsval opleveren door de lange kabel verwacht ik.
Erg slim bedacht! Ik zie dat mijn thermostaat beneden met 2 draadjes van een ethernetkabel zijn aangesloten dus ik heb er nog 6 over. Ik heb 5V op een ander aderpaar gezet, maar heb inderdaad de indruk dat het voltage soms wat ineenstuikt. Weerstand op de draad (enkele lengte was dan ook 1.5 Ohm. Ik heb dan alle resterende aderparen gebruikt (dus 6 draadjes in totaal) helaas is de weerstand niet naar 0.5 Ohm maar naar 1 Ohm gezakt.

De voltage drop vertaald zich blijkbaar in zeer wispelturige resultaten (vooral wanneer ik slechts 1 aderpaar gebruik):

Ik moet dus dezelfde oplossing als jou gebruiken en met een hoger voltage werken.
Het aderpaar dat reeds door de thermostaat gebruik wordt leverd 15V, ideaal zou ik denken, maar ik veronderstel dat op 1 of andere manier er niet enkel voltage over dat aderpaar gaat maar ook signaal (de thermostaat meet tenslotte de temperatuur en ik kan er ook allerlei instellingen mee aanpassen)? Dan gok ik dat ik best van die draden afblijf en hem niet gebruik voor mijn CO2 meter?

Maakt het uit welke DC-DC converter ik koop?
Ik dacht iets klein en simpel te nemen zoals deze, maar die is duurder dan deze die mij iets geavanceerder lijkt, en die is dan weer duurder dan deze die nog geavanceerder lijkt (maar ook beduidend groter)...
Ik ben nogal een leek op dat vlak, maar dacht te begrijpen dat het vooral voor dingen die op 230V is dat ik kwaliteit moet kopen (EU winkels en niet aliexpress).

• ThinkPad

ThinkPad

@quizzical De eerste is prima en is volgens mij wat ik er ook in heb zitten. Die andere twee die je linkt heb ik ook liggen, maar zijn wat te fors voor in een klein doosje zoals bij dit project.

Nog een tip: meet voordat je de DC-DC converter aansluit op de ESP even wat de uitgangsspanning is en of je dat nog moet bijstellen met het stelschroefje. Zou zonde zijn als je je ESP frituurt omdat hij 12V krijgt. En die draden aan je thermostaat zou ik vanaf blijven, gaat niet werken.

[Voor 9% gewijzigd door ThinkPad op 15-02-2021 22:24]

Acties:
  • +2Henk 'm!
  • Pinned

• TD-er
  • Registratie: januari 2000
  • Laatst online: 17-02 13:07
Rukapul schreef op maandag 15 februari 2021 @ 21:05:
[...]

Inmiddels heb ik op alle 3 de sensoren ?cmd=mhzcalibratezero uitgevoerd.

Hiervoor heb ik de hele dag de verwarming op een slaapkamer aangezet, raam op kiepstand en deur dicht. Bij 19 graden en een redelijk vlakke co2-waarde heb ik het calibratie command uitgevoerd.

De waardes bewegen nu netjes rond de 400.

De vraag is waarom Automatic Base Calibration niet werk(te)? @TD-er wellicht een idee?
Zoals ik al vaker hier uitgelegd heb, is het handmatig 'vertellen' tegen de sensor wat 400 ppm is een nogal foutgevoelige bezigheid.
Dat is ook de reden dat ik dat command uit ESPEasy gehaald heb, als in je moet het zelf in de code weer aanzetten en compileren.

De zaken die je fout kan doen zijn namelijk niet meer op 1 hand te tellen, maar de voornaamste is toch wel dat je niet weet wanneer je op 400 ppm zit en ook geen weet hebt van de extra invloeden die de meting beinvloeden.

Het enige wat goed werkt met die MH-Z19 serie is ABC weer aanzetten en de sensor in een redelijk goed geventileerde ruimte laten liggen voor > 24h, het liefst met zo weinig mogelijk mensen in de ruimte. (en ook geen planten)

Wat er mis kan gaan:
- Industrieel gebied, of langs een snelweg -> je haalt die 400 ppm niet eens
- Direct zonlicht -> verkeerde meting
- planten in de ruimte -> overdag CO2 concentratie lager dan 400 ppm, 's nachts veel hoger (buiten haal ik 's nachts soms wel 700-800 ppm in agrarisch gebied met windstilte)
- Nabij iets met verbranding, zoals een gasketel, gasfornuis, etc.
- Te veel vocht -> ventilatie tijdens winter -> koude lucht, minder capaciteit om vocht vast te houden -> hogere relatieve luchtvochtigheid.

En zo kan ik nog wel even door gaan.

Combineer dit met de erg ongelukkige 24h ABC periode van de MH-Z19 en ik kan haast niet anders concluderen dan dat deze sensor erg lastig in 't gebruik is.
Zeker met dit soort weer van de afgelopen tijd is het niet heel vanzelfsprekend dat je een huis heel goed ventileert op de juiste momenten en dan zit je de volgende dag met een veel te laag gerapporteerde CO2 concentratie.
Als je hierop de ventilatie zou sturen kom je dus in een spiraal terecht van steeds slechter wordende lucht.
En als je dan wel een keer een goed geventileerde situatie hebt, zit je een groot deel van de dag tegen een vrijwel vlakke grafiek aan te kijken.

Met die kalibratie-commando's kun je echt de sensor slopen. (been there, done that)
Dat is de hele reden dat ik die commando's uitgeschakeld heb.

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

• quizzical
ThinkPad schreef op maandag 15 februari 2021 @ 22:23:
@quizzical De eerste is prima en is volgens mij wat ik er ook in heb zitten. Die andere twee die je linkt heb ik ook liggen, maar zijn wat te fors voor in een klein doosje zoals bij dit project.

Nog een tip: meet voordat je de DC-DC converter aansluit op de ESP even wat de uitgangsspanning is en of je dat nog moet bijstellen met het stelschroefje. Zou zonde zijn als je je ESP frituurt omdat hij 12V krijgt. En die draden aan je thermostaat zou ik vanaf blijven, gaat niet werken.
Bedankt! Heb die kleine maar dure dan besteld en zal het stelschroefje instellen op 5.00 volt met behulp van een multimeter voor ik hem aansluit op de ESP32 en (nog belangrijker) de Senseair S8.
Ik heb nog zo een universele voeding waarvan ik het voltage kan instellen maar die maakt wel een vervelend zoemgeluid. Gelukkig nog in de kelder een voeding gevonden die waarschijnlijk al wat decennia oud is en een halve kilo weegt ook al levert hij slechts 0.8A 12V. Hopelijk is het gewicht geen maatstaf voor het stroomverbruik van het apparaat :P

• Rukapul
  • Nu online

Rukapul

Moderator General Chat
TD-er schreef op maandag 15 februari 2021 @ 22:52:
Dat is ook de reden dat ik dat command uit ESPEasy gehaald heb, als in je moet het zelf in de code weer aanzetten en compileren.
mhzcalibratezero zit nog in de laatste build. Die call is ook relatief onschuldig (i.t.t. enkele andere) en een nuttige/onmisbare aanvulling.
Het enige wat goed werkt met die MH-Z19 serie is ABC weer aanzetten en de sensor in een redelijk goed geventileerde ruimte laten liggen voor > 24h
Het punt is dat ABC niet meer lijkt te werken:
  • zie hieronder nadat 3 sensoren gedurende meerdere dagen in dezelfde verwarmde geventileerde ongebruikte plantloze zonloze ruimte(s) hebben gelegen en niet dichter bij elkaar kwamen te liggen.
  • een sensor al langere tijd flatlinede op 400ppm, maar niet hercalibreerde met ABC
In een ver verleden heb ik ABC wel succesvol in actie gezien (kort na aankoop eerste sensor).

Dat de sensoren wel met bovenstaand commando handmatig te calibreren zijn (zelfde ruimte) is hieronder te zien. De grafieken lopen daarna mooi gelijk en de waarde van ca 800ppm 's nachts komt overeen met eerdere metingen met het slapen met raam open.

Die roept de vraag op of de plugin ABC wel succesvol aanzet?

• route99
  • Nu online
quizzical schreef op maandag 15 februari 2021 @ 23:54:
[...] Gelukkig nog in de kelder een voeding gevonden die waarschijnlijk al wat decennia oud is en een halve kilo weegt ook al levert hij slechts 0.8A 12V. Hopelijk is het gewicht geen maatstaf voor het stroomverbruik van het apparaat :P
Zou wel kunnen... deze moderne adapter 12V/1A weegt maar 80 gram... en dan zit er nog een schakelaar aan van ergens rond de 10 gram...
Het zijn schakelende voedingen met een veel hoger rendement dan die oude voedingen.
Ik heb ze bij de kringloop voor een paar euro gekocht... op de fiets er heen destijds dus geen extra brandstof nodig want je eigen beweging heb je toch al nodig... een mooie combi.
Gebruik hem even tot je een keer de gelegenheid zich voor doet om een beter op de kop te tikken.... das een mooi / duurzaam compromis.

• TD-er
  • Registratie: januari 2000
  • Laatst online: 17-02 13:07
@Rukapul Misschien de sensoren echt even uit laten?
Voor zover ik weet, is het "uitzetten" van ABC een volatile setting, die default aan staat.
Of in ESPEasy ABC aanzetten, minuutje wachten, uitzetten, minutje wachten en weer aanzetten?
Dit uiteraard minimaal 5 minuten na booten sensor, want het kan wel even duren voor 'ie de "15000 ppm" waarde geeft die voor ESPEasy een signaal is dat 'ie geboot/reboot is.

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

• jobr
  • Registratie: januari 2009
  • Laatst online: 24-02 19:45
TD-er schreef op dinsdag 16 februari 2021 @ 15:06:
@Rukapul Misschien de sensoren echt even uit laten?
Voor zover ik weet, is het "uitzetten" van ABC een volatile setting, die default aan staat.
Of in ESPEasy ABC aanzetten, minuutje wachten, uitzetten, minutje wachten en weer aanzetten?
Dit uiteraard minimaal 5 minuten na booten sensor, want het kan wel even duren voor 'ie de "15000 ppm" waarde geeft die voor ESPEasy een signaal is dat 'ie geboot/reboot is.
Vroeg me laatst ook al af of die calibratie nog werkte. Merkte namelijk ook geen verschil.

Als ik via de interface (device settings) abc uitzet dan zie ik in de log:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
364091: MHZ19: Init OK
364204: EVENT: TaskInit#MHZ19B=1,1
364277: MHZ19: Sent sensor ABC Disable!
364278: MHZ19: PPM value: 1185 Temp/S/U values: 24/0/0.00
364304: EVENT: MHZ19B#PPM=1185.00
364404: EVENT: MHZ19B#Temperature=24.00
364504: EVENT: MHZ19B#U=0.00
378550: EVENT: Clock#Time=Tue,19:37
392105: WD : Uptime 7 ConnectFailures 0 FreeMem 22288 WiFiStatus WL_CONNECTED ESPeasy internal wifi status: Conn. IP Init
422105: WD : Uptime 7 ConnectFailures 0 FreeMem 22248 WiFiStatus WL_CONNECTED ESPeasy internal wifi status: Conn. IP Init
424203: MHZ19: Received command acknowledgment!

Maar als ik het aanzet:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
192113: MHZ19: Init OK
192227: EVENT: TaskInit#MHZ19B=1,1
192286: MHZ19: PPM value: 1188 Temp/S/U values: 24/0/0.00
192326: EVENT: MHZ19B#PPM=1188.00
192426: EVENT: MHZ19B#Temperature=24.00
192527: EVENT: MHZ19B#U=0.00
198550: EVENT: Clock#Time=Tue,19:34
212105: WD : Uptime 4 ConnectFailures 0 FreeMem 22504 WiFiStatus WL_CONNECTED ESPeasy internal wifi status: Conn. IP Init

Ik zie de MHZ19: Sent sensor ABC Enable! dus niet.

• Riechard
  • Registratie: mei 2017
  • Laatst online: 08:18
freakstar schreef op zondag 31 januari 2021 @ 19:56:
[...]
Bij mij is hij inderdaad ook veel lager dan een domme meter.

• Philflow
  • Nu online

Philflow

CO2 meter die samenwerkt met je telefoon voor 8 euro. Prijs maakt me sceptisch natuurlijk. Weet iemand of het wat is?
https://nl.aliexpress.com...455&_t=fromRankId:2591455

• route99
  • Nu online
@Philflow Denk je dat je dit voor die prijs voor elkaar krijgt met een noodzakelijke NDIR CO2 detector. :?

• Mni82
  • Registratie: december 2013
  • Laatst online: 22:48
Poeh, ben al een paar weken diverse standaard devices aan het vergelijken en ook DIY configuraties. 8)7
Het stikt ervan.En eerlijk gezegd ik wordt er alleen maar onzekerder van. Aangezien ik een kamer of 6 wil gaan monitoren hoopte ik dat ik rond de €100,- / 150,- euro per kamer een heel eind te komen.

Ik ben op zoek naar een (redelijk) betrouwbare configuratie voor temperatuur, luchtvochtigheid, barometer, PM 2.5 en PM10. Waarmee ik in ieder geval met domotica aan de kan gaan (geen IFTTT).
Op de bovenverdieping wil ik nieuwe draai/kiep ramen laten plaatsen die met Roto E-Tec Drive in de kiepstand gezet kunnen worden.

Is iemand bekend met:Wat vinden jullie van het project en de sensoren die gebruikt worden?

Daarnaast zie ik ook een Xiaomi Mijia Air Quality Tester, Dienmern Luchtkwaliteit Monitor. Heeft iemand hier ervaringen mee?

Of is er een ander default device waarmee ik mijn doel kan behalen.

Ik ben zelf vrij technisch dus ben niet ban voor een DIY project. Echter zegt me de hardware niets en ben ik afhankelijk van wat ik lees of geadviseerd wordt. Maar als een default device volstaat zou dit ook niet erg zijn.

• Philflow
  • Nu online

Philflow

@route99 daarom zei ik inderdaad dat de prijs me sceptisch maakt.

• dunklefaser
  • Registratie: oktober 2012
  • Nu online

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@Mni82 Met de genoemde parameters zal het vermoedelijk toch wat meer kosten dan € 200,- ook wil je zelf iets in elkaar "knutselen" (kosten = tijd + geld). Veel hangt ook van je eisen aan stabiliteit en betrouwbaarheid van de metingen af.
Misschien is het een optie voor een kleiner aantal sensoren en een mobiel platform (=batterij) te kiezen?

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? Fiat LUX! - Some Insights

• route99
  • Nu online
@Philflow Snapte ik wel... maar de vraag & het antwoord op het goedkope Chinese spul was er al binnen 6 uur na het oprichten van dit topic... en zeker voor 8 euro zal dit punt (kwaliteit) niet veranderd zijn.
DuikKees in "CO2-meters voor in huis"
!null in "CO2-meters voor in huis"
De sportieve reactie van de vragensteller kwam ook nog: _/-\o_
DuikKees in "CO2-meters voor in huis"
'T was super snel te vinden.

[Voor 8% gewijzigd door route99 op 18-02-2021 12:31]

• Mni82
@dunklefaser Waar moet ik aan denken bij "een kleiner aantal sensoren en een mobiel platform". Heb je een voorbeeld?

Mijn doel is om te kunnen bepalen wanneer de ramen open en dicht mogen om genoeg te ventileren.
Als ik het goed begrepen heb kan je met de waarden temperatuur, luchtvochtigheid, PM hier de juiste beslissingen mee maken.

• dunklefaser
  • Nu online

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@Mni82 Ik kan me voorstellen dat je niet in alle ruimten tegelijkertijd de genoemde parameters hoeft te meten.
In de keuken is het bijvoorbeeld zinvol om de PM waarden als kenmerk voor de luchtkwaliteit te gebruiken.
In de slaapkamer kan je de luchtkwaliteit met een extra CO2-sensor doelgerichter bewaken.
Heb je geforceerde ventilatie en bijvoorbeeld gebooste convectoren kan het zinvol zijn om in de woonkamer behalve CO2 / r.v. / temp. etc. ook PM te monitoren.
Voor ruimtes welke maar enkele uren gebruikt worden, slaapkamers, werkruimte etc. zijn mobile sensoren zinvol. - Als (prijzig) voorbeeld: Aranet4 home

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

dunklefaser schreef op donderdag 18 februari 2021 @ 12:23:
@Mni82 Met de genoemde parameters zal het vermoedelijk toch wat meer kosten dan € 200,-
Waarom? Hij heeft het over een budget van €100 tot €150 per kamer.

Met:

ESP8266-bordje €4
BME280 €3
SDS011 €18
Los spul (usb-kabel, usb-lader, beetje soldeertin, draadjes, plastic doosje) €10?

Ben je voor €35 per kamer klaar :)

Grootste probleem is nog dat dit topic over CO2-meters gaat en hij niks met CO2 gaat doen ;)

[Voor 11% gewijzigd door Gizz op 18-02-2021 15:23]

• dunklefaser
  • Nu online

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@Gizz Citaat "Grootste probleem is nog dat dit topic over CO2-meters gaat en hij niks met CO2 gaat doen."
Nog gaat hij daar niets mee doen, maar ik heb aangegeven dat een CO2-sensor soms wel handiger is als een PM-sensor.
Alles kan en niets moet. O-)

• Mni82
@Gizz Je hebtt helemaal gelijk, ware het niet dat ik die gewoon zomaar ben vergeten te vermelden.
Zei ik al niet dat ik de weg kwijt aan het raken ben in dit bos o.i.d.

In dat geval lijkt op dus op jou eerdere config op deze site.
Is hiervan ook ergens een wrap-up (step-by-step) te vinden?

• Ingelogd
  • Registratie: april 2010
  • Laatst online: 21:39
Hoe weten jullie of de co2 meter gekalibreerd kan worden in de buitenlucht? Ik heb de aranet4 co2 meter, deze geeft buiten in de tuin 450ppm aan. Nu twijfel ik of dit toch de werkelijke waarde buiten is of toch een kleine afwijking. Hoe doen jullie dat?

• Philflow
  • Nu online

Philflow

Deze inmiddels binnen. Meet Co2, PM10 en PM2.5. Eerste indruk is goed. 60 eur via Aliexpress.

• dunklefaser
  • Nu online

dunklefaser

Point Of KnowReturn

Ingelogd schreef op vrijdag 19 februari 2021 @ 18:00:
Hoe weten jullie of de co2 meter gekalibreerd kan worden in de buitenlucht? Ik heb de aranet4 co2 meter, deze geeft buiten in de tuin 450ppm aan. Nu twijfel ik of dit toch de werkelijke waarde buiten is of toch een kleine afwijking. Hoe doen jullie dat?
Zo laten en niet kalibreren! - Het CO2 gehalte in de buitenlucht zal bijna nooit onder de 430-440 uitkomen.
De 400 ppm doelwaarde welke vaak genoemd wordt is in de bebouwde kom heel lastig te realiseren (en te controleren). De globale CO2 monitor: 415 ppm in januari 2021
Bij de NDIR-sensoren is +/- 20 ppm afwijking normaal en geen reden voor een onnodige kalibratie.
Ik heb hier ook een Aranet4 en een tSense Display (modbus) in gebruik, onderlinge afwijkingen meestal +/- 10 ppm.

[Voor 6% gewijzigd door dunklefaser op 20-02-2021 15:56]

• NIB0R
  • Registratie: maart 2009
  • Laatst online: 23-02 07:49
Philflow schreef op zaterdag 20 februari 2021 @ 14:52:
Deze inmiddels binnen. Meet Co2, PM10 en PM2.5. Eerste indruk is goed. 60 eur via Aliexpress.

[Afbeelding]
Heb je de mogelijkheid om hem te vergelijken met een andere Co2 meter? Ben benieuwd of die een beetje accuraat is. En kan je de F ook in celcius instellen?

Hoe heet dit apparaatje?

• Ingelogd
  • Registratie: april 2010
  • Laatst online: 21:39
dunklefaser schreef op zaterdag 20 februari 2021 @ 15:52:
[...]

Zo laten en niet kalibreren! - Het CO2 gehalte in de buitenlucht zal bijna nooit onder de 430-440 uitkomen.
De 400 ppm doelwaarde welke vaak genoemd wordt is in de bebouwde kom heel lastig te realiseren (en te controleren). De globale CO2 monitor: 415 ppm in januari 2021
Bij de NDIR-sensoren is +/- 20 ppm afwijking normaal en geen reden voor een onnodige kalibratie.
Ik heb hier ook een Aranet4 en een tSense Display (modbus) in gebruik, onderlinge afwijkingen meestal +/- 10 ppm.
Bedankt voor de info.
Ik heb de aranet4 ook alleen maar voor de hobby, maar is toch wel fijn als ik zoveel mogelijk echte waarde meet.

• route99
  • Nu online
Philflow schreef op zaterdag 20 februari 2021 @ 14:52:
[Afbeelding]
Heb je een weblink naar deze meter voor geïnteresseerden. Tnx.
Succes er mee.

Editr:
Philflow in "CO2-meters voor in huis"
Je had hem l gegeven

[Voor 12% gewijzigd door route99 op 20-02-2021 17:05]

• Philflow
  • Nu online

Philflow

NIB0R schreef op zaterdag 20 februari 2021 @ 15:58:
[...]
Heb je de mogelijkheid om hem te vergelijken met een andere Co2 meter? Ben benieuwd of die een beetje accuraat is. En kan je de F ook in celcius instellen?

Hoe heet dit apparaatje?
Voor CO2 heb ik geen vergelijkingsmateriaal. Qua luchtvochtigheid, temperatuur en fijnstof wel, dat lijkt allemaal goed overeen te komen. Hij kan ook op Celcius.

Het is deze, type 3 - no Wifi. Ik had hem vanuit Tsjechie besteld. Levering duurde 1 week.

• Mni82
Mni82 schreef op vrijdag 19 februari 2021 @ 09:23:
@Gizz Je hebtt helemaal gelijk, ware het niet dat ik die gewoon zomaar ben vergeten te vermelden.
Zei ik al niet dat ik de weg kwijt aan het raken ben in dit bos o.i.d.

In dat geval lijkt op dus op jou eerdere config op deze site.
Is hiervan ook ergens een wrap-up (step-by-step) te vinden?
Oké, andere vraag dan >:)
Stel ik ga experimenteren met de configuratie zoals @Gizz heeft gemaakt, moet ik dan rekening houden dat er sensoren zijn die periodiek (om de x jaar) vervangen moeten worden?

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

@Mni82 Ja, maar bij CO2-sensoren valt dat mee. Zo heeft MH-Z19B volgens de datasheet een levensduur van >5 jaar. Terwijl de laserdiode in een SDS011 (fijnstofsensor) volgens de datasheet een levensduur van 8000 uur heeft. Dat is minder dan een jaar bij continue metingen uitvoeren, maar je kunt natuurlijk ook eens per 5 minuten of iets dergelijks meten.

Wat betreft een stappenplan, in je eigen post heb je al allerlei stappenplannen gevonden :) Wellicht heeft niet elke guide precies dezelfde sensoren als jij gaat gebruiken, maar draadjes / pinheaders solderen is vrij universeel. Qua software kunnen alle gebruikelijke firmwares (ESPhome / ESPeasy / Tahoma) alle standaard sensoren aan.

Voor het bouwen van een apparaatje met meerdere sensors op basis van een ESP8266 / ESP32 kun je beter in het volgende topic terecht denk ik: Het grote ESP topic
Dit topic gaat over CO2-sensoren, niet algemene sensorprojectjes :)

• Philflow
  • Nu online

Philflow

Philflow schreef op zaterdag 20 februari 2021 @ 17:05:
[...]

Voor CO2 heb ik geen vergelijkingsmateriaal. Qua luchtvochtigheid, temperatuur en fijnstof wel, dat lijkt allemaal goed overeen te komen. Hij kan ook op Celcius.
Een correctie wat dit betreft: qua temperatuur lijkt hij consequent 1-2 graden te weinig aan te geven i.v.m. andere meters. Qua fijnstof ga ik een deze dagen nog eens naar het station van luchtmeetnet hier in de buurt om het goed te kunnen vergelijken.

• dunklefaser
  • Nu online

dunklefaser

Point Of KnowReturn

Philflow schreef op zondag 21 februari 2021 @ 11:19:
[...]

Een correctie wat dit betreft: qua temperatuur lijkt hij consequent 1-2 graden te weinig aan te geven i.v.m. andere meters. Qua fijnstof ga ik een deze dagen nog eens naar het station van luchtmeetnet hier in de buurt om het goed te kunnen vergelijken.
Meet je de finstof concentratie ook in de buitenlucht op een vergelijkbare locatie?
Volgens mij is niets zo locatie gebonden dan de fijnstof concentratie.

• Philflow
  • Nu online

Philflow

dunklefaser schreef op zondag 21 februari 2021 @ 11:27:
[...]
Meet je de finstof concentratie ook in de buitenlucht op een vergelijkbare locatie?
Ja ik ga binnenkort even naar het meet station van Luchtmeetnet. Dat is in de buitenlucht.

• Murkmans
  • Registratie: april 2018
  • Nu online
Philflow schreef op zondag 21 februari 2021 @ 11:48:
[...]

Ja ik ga binnenkort even naar het meet station van Luchtmeetnet. Dat is in de buitenlucht.
Ik doe hier aan mee, is ook met een sds011. Ik heb er 1 binnen en buiten liggen.
https://www.samenmetenaanluchtkwaliteit.nl/luftdaten

Hier vind je metingen bij jou in de buurt. https://sensor.community/en/

Ik heb bijvoorbeeld de ventilatie gestuurd op de waarde van een mh-z19b sensor of de ppm sensor. Als de CO2 binnen boven de 1.200 uitkomt gaat de ventilatie op stand 3. Zelfde geldt als de ppm binnen 2x hoger is dan buiten.
Wanneer ventilatie op stand 3 staat, gaan raamroosters beneden automatisch open.

• Philflow
  • Nu online

Philflow

CO2 niveau in mijn slaapkamer is zo'n 650-700. Is dit goed of zou ik beter moeten luchten? Via Google zie ik dat de meeste websites pas bij 1000 van een probleem spreken.

• dunklefaser
  • Nu online

dunklefaser

Point Of KnowReturn

Philflow schreef op woensdag 24 februari 2021 @ 07:38:
CO2 niveau in mijn slaapkamer is zo'n 650-700. Is dit goed of zou ik beter moeten luchten? Via Google zie ik dat de meeste websites pas bij 1000 van een probleem spreken.
Dit is een prima CO2 niveau, je zou er zelf nog wat aan lichamelijke activiteit kunnen ontplooien :+ .
Ook 1000 ppm is natuurlijk geen probleem, zelf 1400 ppm niet - als het maar geen uren duurt.

Pagina: 1 ... 15 16 17 Laatste

Apple iPhone 12 Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5 Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True