• MartinPTweak
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 16:52
Geinspireerd door dit topic, en het idee om ooit iets met ESP32 te doen, laat ik de stap wagen.
Deze lijkt heel erg op de resideo, en kostte maar 25 Euro, dan kan ik wel voor meerdere ruimtes gaan.
Echter, ze geven random waardes af? Gevraagd aan Elro.eu wat hier aan de hand is.
Als dit zo blijft gaan ze weer terug.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cnFgWKzf_8zUFkFqrQfVeN5OEt0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ohA81kWc4XhMFMOkLfKZKiQ3.png?f=fotoalbum_large

Zijn er mensen die meerdere resideo's tegelijk geverifieerd hebben? Ben wel nieuwsgierig.

Oh, kijk net nog even, ze staan nu op 491, 400 en 491. Zou dan alleen de middelste ziek zijn?
En nu 491, 400 en 473. Pfff.

[ Voor 7% gewijzigd door MartinPTweak op 03-02-2026 13:09 ]

• Raymond P
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 19:42
@MartinPTweak Volgens de handleiding zou 'ie een ABC periode van 24 uur moeten hebben.
Die zouden dus allemaal ongeveer hetzelfde moeten tonen, ervan uitgaande dat ze die 3 dagen ook 24/7 aan hebben gestaan.

fwiw: zo'n +/-50-100ppm afwijking tussen units is doodnormaal. Maar natuurlijk niet ideaal.

[ Voor 18% gewijzigd door Raymond P op 03-02-2026 14:05 ]

- knip -

• TD-er
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 16-02 22:16
Toevallig heb ik hier in mijn kantoor 2 Trotec units staan en de Resideo staat er +/- 1m vanaf.
Deze Trotec units geven zoals te zien nagenoeg hetzelfde aan (temp/hum gek genoeg niet en ook de tijden lopen nogal uiteen)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vDLOl6v2dhrpJ-OXLfAMQNU6O2s=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QvJ1INH8FS23FnrKcWFTGcZW.jpg?f=fotoalbum_large

De Resideo die dichter bij het raam staat gaf op dat moment 440 aan, wat op zich ook wel logisch is, aangezien alle lucht daar naar toegezogen wordt.

De reden dat die units 24C en akelig lage luchtvochtigheid aangeven is waarschijnlijk omdat ze ook een beetje in de luchtstroom staan van de airco die op verwarmen staat.

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

• Raymond P
@TD-er De temperatuur is logisch toch? Volgens mij is de S8 sowieso niet heel nauwkeurig (+/-1c) en leunen ze behoorlijk op gemiddelden.
Maar op de fotos die @Antonio di hier gedeeld heeft had ik, volgens mij, een sht3* gespot. En die doet +/-0.2c en +/-2%rh.

Senseair doet overigens hetzelfde voor CO2 output, die is netjes gesmooth vanuit de sensor, dus die moeten wel behoorlijk dicht bij elkaar zitten icm de gebruikte ABC strategie. :)

edit, ook weer een kleine update na het tweaken (+/-14:15) van EMWA smoothing. De output van de sen63c is behoorlijk wat rustiger zonder dat ik behoorlijk ver voor of achter loop op m'n sCD4* (met boxcar average).

Inclusief ramp-up tijdens kooksessie.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7OYO0g74fIfLZWFRBbFa59r8eFM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/cdJk6SeEERWGoFvOyo1eQnAl.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 39% gewijzigd door Raymond P op 03-02-2026 15:49 ]

- knip -

• Marc_Sway
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 15:17
Raymond P schreef op maandag 2 februari 2026 @ 21:49:
@danieldk Jouw exemplaar lijkt wel wat meer jumpy te zijn in de zoomed in metingen.
Hier blijft dat raw in binnen range van +-50ppm.

Wel ontzettend benieuwd waarom mijn unit, na een beetje smoothing, redelijk netjes in lijn valt met SCD4* en mhz19.
Mja gezien het dus geen photoacoustic ndir is maar thermal conductive based én er afwijkingen zijn in de gerapporteerde temperatuur voel ik 'm al hangen.

edit: terug naar de woonkamer en testen.
De sen63c (ALPSTUGA) tegen de scd40 en sen55 gepaatst. Rigoreus gelucht en de eettafel tot werkplek gebombardeerd.
Graph is op basis van 'mijn' data van de sensor (incl een beetje smoothing), wat het IKEA display laat zien is veel minder stabiel.

[Afbeelding]

Voor mij zo wel redelijk duidelijk, convectie lijkt een grote rol te spelen bij grotere afwijkingen.
Daarbovenop zie ik de meting veranderen als ik mij verplaatst heb en reageert de sen63c fors op kortstondig hogere concentraties.
De piek van 10:55 is drie keer diep zuchten richting de sensors op 40cm afstand.

Nu is dit voor mij wel een bekend verhaal bij sensors die veel te snel reageren, soms tot onbruikbaar toe.
Voor mij op te lossen door m'n smoothing te tweaken. En IKEA moet dat stukje code nog schrijven, dus die kunnen het in 1 keer goed doen. :P
Naar mijn mening vooralsnog prima bruikbaar, maar niet een sensor waarmee je (out of the box) automatisering mee aan wilt sturen.

Omdat ik m'n mh-z19 dus iets te permanent met pensioen heb gestuurd en geen (pure) ndir meer heb ter vergelijking maar eentje besteld om eea te verifiëren.
@Raymond P Dank voor dit erg uitgebreid verhaal en het testen van deze verschillende sensors tegen elkaar. Is daarmee jouw conclusie dat de sen63c (ALPSTUGA) niet echt meer de moeite waard is om te gebruikrn vergeleken met andere, veel nauwkeuriger/stabiele sensors die nu op de markt zijn, met niet heel veel extra kosten?

• Bazz0847
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 22:42
Voor de mensen met een Sniffy sensor is er voortaan een apart topic: Bazz0847 in "Sniffy luchtkwaliteitssensor"

Tevens is er een nieuwe firmware update, v1.1.1, met aardig wat wijzigingen!

Maker van de HeatMeister (voorheen HeatBooster) ventilatorsturing

• Raymond P
Marc_Sway schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 20:49:
[...]

@Raymond P Dank voor dit erg uitgebreid verhaal en het testen van deze verschillende sensors tegen elkaar. Is daarmee jouw conclusie dat de sen63c (ALPSTUGA) niet echt meer de moeite waard is om te gebruikrn vergeleken met andere, veel nauwkeuriger/stabiele sensors die nu op de markt zijn, met niet heel veel extra kosten?
Nee, dat is niet mijn conclusie.

Ik vind dat de sensor prima presteert, maar je moet je wel realiseren wat gemeten wordt.
Je krijgt met de IKEA unit een meting voorgeschoteld zoals de situatie op dat moment is, en dus niet hoe de situatie de afgelopen 2 tot 5 minuten geleden was.

Voor verreweg de meeste huis/tuin/keuken toepassingen lijkt het een prima product te zijn. De trends kloppen, metingen zijn imho acceptabel.
Of het daadwerkelijk een aanrader is moet ik nog even aankijken, maar het heeft iig geen vervelende 24 uurs ABC zoals de meeste goedkope kant-en-klaar producten (en hopelijk dus ook niet wekelijks een nieuwe harde 400ppm baseline.)

Persoonlijk zou ik de sen63c niet los aanschaffen voor zelfbouw, voornamelijk omdat ik nu geen toepassing heb voor een ontiegelijk snel reagerende sensor die ietwat ruizig is.
Maar als je nog geen fijnstof meter hebt dan is de CO2 een leuke bonus.

Daarbovenop kan ik helemaal geen uitspraak doen over hoe nauwkeurig deze sensors allemaal zijn. Het is allemaal low-end consumenten meuk waarmee ik/jij meet bij benadering.
En hoewel een sensor in een lab test setup mogelijk goed presteert kan dat thuis ruk uitpakken als je 'm bijvoorbeeld in een boekenkast plaatst of op een punt waar steevast verse lucht binnen komt.
De dispersie van gassen zoals CO2 is helemaal niet zo perfect als soms gesuggereerd wordt en kleine meetafwijkingen in een bewoond en ingericht huis horen daar gewoon bij. :)

- knip -

• m.eddy
  • Registratie: Juni 2007
  • Nu online
Betreffende S88 sensors.
Blijkbaar zijn er twee varianten. https://nl.mouser.com/c/s...rs/?m=Senseair&series=S88
Normaal dus en Low power.
Lijkt me voor een ESP project logisch om de Low Power te nemen. Meet om de 4s ipv 2s maar is fors zuiniger in gemiddeld verbruik (18 mA ipv 30 mA).
Wellicht mogelijk om een batterij gevoede sensor te bouwen dan. :)

• Marc_Sway
Raymond P schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 04:27:
[...]

Nee, dat is niet mijn conclusie.

Ik vind dat de sensor prima presteert, maar je moet je wel realiseren wat gemeten wordt.
Je krijgt met de IKEA unit een meting voorgeschoteld zoals de situatie op dat moment is, en dus niet hoe de situatie de afgelopen 2 tot 5 minuten geleden was.

Voor verreweg de meeste huis/tuin/keuken toepassingen lijkt het een prima product te zijn. De trends kloppen, metingen zijn imho acceptabel.
Of het daadwerkelijk een aanrader is moet ik nog even aankijken, maar het heeft iig geen vervelende 24 uurs ABC zoals de meeste goedkope kant-en-klaar producten (en hopelijk dus ook niet wekelijks een nieuwe harde 400ppm baseline.)

Persoonlijk zou ik de sen63c niet los aanschaffen voor zelfbouw, voornamelijk omdat ik nu geen toepassing heb voor een ontiegelijk snel reagerende sensor die ietwat ruizig is.
Maar als je nog geen fijnstof meter hebt dan is de CO2 een leuke bonus.

Daarbovenop kan ik helemaal geen uitspraak doen over hoe nauwkeurig deze sensors allemaal zijn. Het is allemaal low-end consumenten meuk waarmee ik/jij meet bij benadering.
En hoewel een sensor in een lab test setup mogelijk goed presteert kan dat thuis ruk uitpakken als je 'm bijvoorbeeld in een boekenkast plaatst of op een punt waar steevast verse lucht binnen komt.
De dispersie van gassen zoals CO2 is helemaal niet zo perfect als soms gesuggereerd wordt en kleine meetafwijkingen in een bewoond en ingericht huis horen daar gewoon bij. :)
@Raymond P Veel dank voor het verder uitzoeken en alle nuttige info mbt de inzet van de IKEA met de sen63c on board. Dan is dat device zo gek nog niet, en helemaal niet qua prijs (heel redelijk!) en de goede form factor. Staat prima op een aantal kinderkamers waar ik ze mogelijk wil inzetten :*)

Ik heb hier HA, een Bluetooth netwerk (ESP proxy voor HA) en een Sonoff Zigbee netwerk.

Het IKEA CO2 device kan eigenlijk alleen met Matter gekoppeld worden aan HA. Jij gebruikt daarvoor geloof ik een Nest, ik zal dan op zoek moeten naar een reliable Matter dongle of Bridge (gekoppeld via LAN) die goed werkt met de IKEA CO2 meter.

Hebben mensen hier ervaring met bepaalde Matter dongles/Bridges die dit stabiel kunnen doen met dit IKEA device?

• TD-er
m.eddy schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 08:48:
Betreffende S88 sensors.
Blijkbaar zijn er twee varianten. https://nl.mouser.com/c/s...rs/?m=Senseair&series=S88
Normaal dus en Low power.
Lijkt me voor een ESP project logisch om de Low Power te nemen. Meet om de 4s ipv 2s maar is fors zuiniger in gemiddeld verbruik (18 mA ipv 30 mA).
Wellicht mogelijk om een batterij gevoede sensor te bouwen dan. :)
Nou de CO2 sensor is volgens mij niet de grootverbruiker. Eerder de ESP.

SenseAir had in 't verleden ook de LP8. Die ziet er aan de buitenkant hetzelfde uit als de S8, maar is niet pin-compatible en ook qua software is deze net even anders.
Alleen die was wel heel erg zuinig. Bij SenseAir had iemand er eentje met een zuinige microcontroller wekenlang op een knoopcel draaien.
De reden dat die min of meer geflopt is, is volgens mij omdat 'ie ook best wel duur was (3x ... 4x de prijs van een S8 volgens mij) en minder gevoelig was.
Wellicht hebben ze wat ideeen daarvan overgenomen in de S88 low-power.
De S11 (Sunrise) is ook al een stuk zuiniger dan de S8 was.

Anyway, om een ESP-bordje enige tijd op batterijen te laten draaien moet je best wel wat moeite doen met bijv. WiFi uitzetten, klokfreq. omlaag en redelijk wat power domains uitzetten zodat de interne PLL in de low-power mode kan.
Dan zou je bijv. dingen weer aan kunnen zetten als er voldoende veranderd is om dat te rapporteren.

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

• m.eddy
  • Nu online
TD-er schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 13:08:
[...]

Nou de CO2 sensor is volgens mij niet de grootverbruiker. Eerder de ESP.

SenseAir had in 't verleden ook de LP8. Die ziet er aan de buitenkant hetzelfde uit als de S8, maar is niet pin-compatible en ook qua software is deze net even anders.
Alleen die was wel heel erg zuinig. Bij SenseAir had iemand er eentje met een zuinige microcontroller wekenlang op een knoopcel draaien.
De reden dat die min of meer geflopt is, is volgens mij omdat 'ie ook best wel duur was (3x ... 4x de prijs van een S8 volgens mij) en minder gevoelig was.
Wellicht hebben ze wat ideeen daarvan overgenomen in de S88 low-power.
De S11 (Sunrise) is ook al een stuk zuiniger dan de S8 was.

Anyway, om een ESP-bordje enige tijd op batterijen te laten draaien moet je best wel wat moeite doen met bijv. WiFi uitzetten, klokfreq. omlaag en redelijk wat power domains uitzetten zodat de interne PLL in de low-power mode kan.
Dan zou je bijv. dingen weer aan kunnen zetten als er voldoende veranderd is om dat te rapporteren.
Bedankt voor je reactie. Ik was van plan om met een ESP32H2 te proberen omdat dat Zigbee is wat ik nodig heb en (wellicht ten onrechte) aannam dat die zuiniger zou zijn omdat er geen WIFI opzit. Echter wel Bluetooth geloof ik maar dat ga ik uitzetten als ik die ESP32's binnen heb. :P

• Raymond P
@m.eddy je kan de esp32 in (deep) sleep gooien, of een andere lowpower mode, om serieus veel te besparen.
Low power zigbee/matter is dan een prima keuze voor datatransfer.

Er zijn nog meer S88's, ze hebben er ook een speciaal voor de tomaten op zolder.

- knip -

• bassio
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 23:08
Marc_Sway schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 12:47:
[...]

@Raymond P
Het IKEA CO2 device kan eigenlijk alleen met Matter gekoppeld worden aan HA. Jij gebruikt daarvoor geloof ik een Nest, ik zal dan op zoek moeten naar een reliable Matter dongle of Bridge (gekoppeld via LAN) die goed werkt met de IKEA CO2 meter.

Hebben mensen hier ervaring met bepaalde Matter dongles/Bridges die dit stabiel kunnen doen met dit IKEA device?
Ik heb de Alpstuga's via de ZBT-2 (https://www.hashop.nl/Home-Assistant-Connect-ZBT-2) gekoppeld. Werkt erg goed. Mijn HA staat op zolder in de technische ruimte maar ik kan de sensor op de begane grond gewoon netjes uitlezen. Op basis van de sensoren probeer ik mijn Duco WTW te monitoren en een beetje slimmer aan te sturen, aangezien we alleen op de begane grond een CO2 sensor hebben.

• TD-er
m.eddy schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 13:46:
[...]

Bedankt voor je reactie. Ik was van plan om met een ESP32H2 te proberen omdat dat Zigbee is wat ik nodig heb en (wellicht ten onrechte) aannam dat die zuiniger zou zijn omdat er geen WIFI opzit. Echter wel Bluetooth geloof ik maar dat ga ik uitzetten als ik die ESP32's binnen heb. :P
Ikzelf gebruik die H-serie van Espressif niet (voor ESPEasy), omdat er geen WiFi op zit. (voor de rest ondersteun ik alle ESP's die momenteel beschikbaar zijn :) )
Maar die H2 schijnt wel een van de meest zuinige ESP's te zijn inderdaad.
Dus mocht je in die richting gaan, dan is dat zeker een interessante keuze.
Als je echt voor energiezuinig gaat, dan kom je vanzelf ook uit bij zaken als pull-up en -down weerstanden die dan ineens significant gaan meetellen in het energieverbruik. Dus ik ben benieuwd waar je uiteindelijk op uitkomt.

• m.eddy
  • Nu online
TD-er schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 22:03:
[...]

Ikzelf gebruik die H-serie van Espressif niet (voor ESPEasy), omdat er geen WiFi op zit. (voor de rest ondersteun ik alle ESP's die momenteel beschikbaar zijn :) )
Maar die H2 schijnt wel een van de meest zuinige ESP's te zijn inderdaad.
Dus mocht je in die richting gaan, dan is dat zeker een interessante keuze.
Als je echt voor energiezuinig gaat, dan kom je vanzelf ook uit bij zaken als pull-up en -down weerstanden die dan ineens significant gaan meetellen in het energieverbruik. Dus ik ben benieuwd waar je uiteindelijk op uitkomt.
Juist, kies ik net een ESP die niet in jouw mooie project zit. -O-

Trouwens, er zitten wat opmaak tags in je biografie hier op Tweakers. ;)

• Marc_Sway
bassio schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 16:01:
[...]

Ik heb de Alpstuga's via de ZBT-2 (https://www.hashop.nl/Home-Assistant-Connect-ZBT-2) gekoppeld. Werkt erg goed. Mijn HA staat op zolder in de technische ruimte maar ik kan de sensor op de begane grond gewoon netjes uitlezen. Op basis van de sensoren probeer ik mijn Duco WTW te monitoren en een beetje slimmer aan te sturen, aangezien we alleen op de begane grond een CO2 sensor hebben.
OK, great, veel dank. Ik dacht eerst dat jij via een Nest met Matter capabilities de Alpstuga's had gekoppeld aan HA, maar dat is dan iemand anders op dit forum.

Voor de anderen hier: zijn er ook andere ervaringen met Matter gateways/dongles (dan de Nest en de Connect-ZBT-2) voor het koppelen van de Alpstuga aan HA?

• JeffreyH-8
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 18:58
Ik heb hier een SMLIGHT-SLZB MR1 aangeschaft zodat ik en matter over thread en zigbee kan ontvangen. Was even puzzelen, maar uiteindelijk heb ik het aan de praat gekregen. Alpstuga staat bij ons op de slaapkamer en heb een prima signaal.

• Marc_Sway
floduR schreef op zondag 1 februari 2026 @ 22:24:
[...]

Ik weet niet precies welke sensor, maar in ieder geval wel een dedicated temp/vochtsensor, waarschijnlijk van Sensirion (net als de rest van hun meters). De specificaties voor temp/vocht zijn namelijk een stuk beter dan de interne van de SCD40.

Temp en vocht zijn beide in de SwitchBot app handmatig te corrigeren, zover ik weet kan dat niet op een andere manier.

Ik heb een jaar geleden deze sensor gehad, maar teruggestuurd omdat destijds de wekelijkse CO2- kalibratie niet uitgezet kon worden (mogelijk kan het nu wel, geen beperking van de SCD40 in ieder geval).
Ik heb een uitstekend WTW-geventileerd huis met CO2-waardes tussen 500 en 900 en zie geen reden om wekelijks een raam open te zetten puur om de sensor te kalibreren. Dus na een week zullen de CO2-waardes al flink gaan afwijken, met name bij uitschieters (feestjes bijvoorbeeld) wanneer je juist extra wil ventileren.

Bovendien kalibreert de SCD40 niet heel goed in de tocht (open raam) en is hij ook gevoelig voor temperatuurschommelingen. Je wil 'm dus eigenlijk kalibreren uit de tocht en bij kamertemperatuur, wat in de winter best een uitdaging kan zijn.
Nog even kort terugkomend op het topic van de temperatuur sensor in de SwitchBot, weet iemand of er idd een separate temp sensor er in zit (en dan welke?) of maakt de SwitchBot gebruik van de temp sensor in de multi-sensor SDC40 die erin zit?

De reden dat ik dit vraag is, dat ik 3 temp sensors hier heb in de woonkamer (van de Thermostaat, de SwitchBot en de Xiaomi (LYWSD03MMC)). De laatste is erg nauwkeurig (een SHT3x of SHT4x).

De temp-reading van de SwitchBot wijkt ca 1.3C af van de andere 2, en ben dus benieuwd of ik iets moet gaan calibreren aan de temp-meting van de SwitchBot.

• Marc_Sway
Wellicht is het probleem dat als de SwitchBot CO2 Pro permanent op USB-C power is aangesloten (zoals bij mij) dat de behuizing intern daardoor wat wordt opgewarmd. Is dat realistisch?

• Marc_Sway
https://support.switch-bo...Meter-Pro-and-CO2-Monitor

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/s7KZ_6ZfuJP9tZbKLeT0olIyrCU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VUgkRPjAkZCagxyATf2VsNM2.jpg?f=fotoalbum_large

Dit net gevonden op hun site!
Moet dus calibreren via hun App

• Marc_Sway
Nog iemand een tip voor een enigszins betaalbare temperatuurmeter, gekalibreerd, met certificaat, of gaat dat wat te ver? ;)

• Rolbird
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 19:34
Als je een goede infrarood koorts temperatuur meter hebt, kun je vaak ook de omgevingstemperatuur meten.
De meeste zijn tot 0,1 graad nauwkeurig. Zit vaak een meetrapport bij.

• floduR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Ik heb een stuk of 10 Switchbot temp/vochtsensoren (indoor, outdoor en de pro zonder CO2). Ik heb de tempsensor bij 3 kleintjes via de ijswater-methode gekalibreerd (met vacuum gezogen zakje: staat ook beschreven in de Switchbot App als je op kalibreren klikt) en de rest daarop gelijk gezet (een nacht bij elkaar in een open bak).
Let er wel op dat je de hele massa moet koelen, incl batterijen, voordat ze echt 0 graden zijn. Duurt wel even.

Vochtsensoren op dezelfde manier, een aantal meters met een officiële kalibratie-set (Boveda Kalibratieset 75% voor hygrometer, 10tje bij Amazon) en de rest daaraan gelijk gesteld.

Blijft met deze sensoren lang goed gaan, na twee jaar lopen ze nog steeds nagenoeg gelijk

• Marc_Sway
floduR schreef op vrijdag 6 februari 2026 @ 20:37:
Ik heb een stuk of 10 Switchbot temp/vochtsensoren (indoor, outdoor en de pro zonder CO2). Ik heb de tempsensor bij 3 kleintjes via de ijswater-methode gekalibreerd (met vacuum gezogen zakje: staat ook beschreven in de Switchbot App als je op kalibreren klikt) en de rest daarop gelijk gezet (een nacht bij elkaar in een open bak).
Let er wel op dat je de hele massa moet koelen, incl batterijen, voordat ze echt 0 graden zijn. Duurt wel even.

Vochtsensoren op dezelfde manier, een aantal meters met een officiële kalibratie-set (Boveda Kalibratieset 75% voor hygrometer, 10tje bij Amazon) en de rest daaraan gelijk gesteld.

Blijft met deze sensoren lang goed gaan, na twee jaar lopen ze nog steeds nagenoeg gelijk
Goeie tips, veel dank!!

• Terrie
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 22:53

Terrie

Titelspecialist Tweakers Partners
MartinPTweak schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 13:08:
Geinspireerd door dit topic, en het idee om ooit iets met ESP32 te doen, laat ik de stap wagen.
Deze lijkt heel erg op de resideo, en kostte maar 25 Euro, dan kan ik wel voor meerdere ruimtes gaan.
Echter, ze geven random waardes af? Gevraagd aan Elro.eu wat hier aan de hand is.
[Afbeelding]

Zijn er mensen die meerdere resideo's tegelijk geverifieerd hebben? Ben wel nieuwsgierig.

Oh, kijk net nog even, ze staan nu op 491, 400 en 491. Zou dan alleen de middelste ziek zijn?
Ik heb deze ook gekocht, want was inderdaad een koopje:)

Die van mij doet het prima en gaat mooi omhoog en omlaag wanneer ik er wel/niet ben en/of mijn WTW laag/midden/hoog heb staan. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nq9A1IG7I1qie2phjb3lERyPMNM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rT5VGP5vCPk0v0LRQ4FGzyQT.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 14% gewijzigd door Terrie op 07-02-2026 10:46 ]

Polestar 2 | SMSR | 19" | Pilot | Magnesium

• Marc_Sway
JeffreyH-8 schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 11:25:
Ik heb hier een SMLIGHT-SLZB MR1 aangeschaft zodat ik en matter over thread en zigbee kan ontvangen. Was even puzzelen, maar uiteindelijk heb ik het aan de praat gekregen. Alpstuga staat bij ons op de slaapkamer en heb een prima signaal.
Thanks, goed om te weten dat dit goed werkt!

De Apple TV (latere versies) supporten ook Matter over Thread.
Er staat: "Matter-ondersteuning en de functie als "Thread Border Router" zijn beperkt tot de Apple TV 4K-modellen"
"Voor volledige Matter-ondersteuning en Thread-functionaliteit heb je een Apple TV 4K nodig (1e, 2e of 3e generatie, hoewel de 2e/3e generatie de voorkeur heeft)."

Zijn er mensen hier die een Apple TV gebruiken voor deze functie? If so, wat zijn de ervaringen daarmee mbt stabiliteit Thread network en integratie met HA?

[ Voor 8% gewijzigd door Marc_Sway op 07-02-2026 15:50 ]

• ajbu
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 16:22
Marc_Sway schreef op zaterdag 7 februari 2026 @ 15:42:
[...]

Thanks, goed om te weten dat dit goed werkt!

De Apple TV (latere versies) supporten ook Matter over Thread.
Er staat: "Matter-ondersteuning en de functie als "Thread Border Router" zijn beperkt tot de Apple TV 4K-modellen"
"Voor volledige Matter-ondersteuning en Thread-functionaliteit heb je een Apple TV 4K nodig (1e, 2e of 3e generatie, hoewel de 2e/3e generatie de voorkeur heeft)."
Ik weet niet waar dat staat, maar niet op de site van Apple. Info over de modellen klopt (deels) niet en lijkt door AI gegenereerde junk te zijn. Zie de Apple Support site voor overzicht van de modellen met Thread support.
Zijn er mensen hier die een Apple TV gebruiken voor deze functie? If so, wat zijn de ervaringen daarmee mbt stabiliteit Thread network en integratie met HA?
Dit werkt op zich prima en de integratie met HA is goed. Weet niet of apparaat toevoegen kan zonder iPhone of iPad. Je kan de Alpstuga dan gewoon koppelen in HA en gebruiken, en CO2 en andere waardes in Apple Home. Een simpele dongle als Sonoff is er ook vanaf €24 maar als je toch een Apple TV hebt of wil werkt dat ook prima.

• Marc_Sway
Dank hiervoor, goed te weten. Op de Apple Support site staat dit:

Voor Thread geschikte Apple apparaten:
Apple TV 4K (3e generatie) Wi-Fi + Ethernet
Apple TV 4K (2e generatie)
HomePod (2e generatie)
HomePod mini
iPhone 15 Pro, iPhone 15 Pro Max of nieuwer met iOS 18

Dus de 2e en 3e generatie Apple TV 4K supporten het.

En de vraag is idd op je alleen met een IOS device (iPhone, iPad) eea toegevoegd kan krijgen of dat het ook via een Android device kan.

[ Voor 17% gewijzigd door Marc_Sway op 07-02-2026 17:59 ]

• Marc_Sway
Voordeel van de Apple TV 4K en de Nest (met Matter support) is dat deze niet fysiek aan je HA set-up (Rasp Pi, PC-tje, etc) hoeven worden gekoppeld wat denk ik wel noodzakelijk is voor de Sonoff dongles.

Of zijn er mogelijk nog andere interessante Thread Border Routers die je gewoon aan je LAN kan koppelen waar ook je HA-server aan hangt?

• m.eddy
  • Nu online
Gaat Lidl niet een Matter gateway uitbrengen? Ik draai nog steeds de zigbee variant welke ‘ontkoppeld’ kon worden van de Lidl spulletjes dmv https://paulbanks.org/projects/lidl-zigbee/

Ideaal ding die ook met utp overal geplaatst kon worden. Hoeft niet in de server.

• Marc_Sway
Yep! Dat zouden we graag willen, een goed en stabiel werkende Matter over Thread border router van de Lidl met een UTP/LAN connectie.

• Marc_Sway
En de IKEA DIRIGERA (Matter) Hub vind ik wat duur, voor wat je krijgt. Verder ben ik benieuwd hoe goed die integreert met HA, wellicht heeft iemand hier ervaring mee

• ajbu
Marc_Sway schreef op zaterdag 7 februari 2026 @ 18:18:
Voordeel van de Apple TV 4K en de Nest (met Matter support) is dat deze niet fysiek aan je HA set-up (Rasp Pi, PC-tje, etc) hoeven worden gekoppeld wat denk ik wel noodzakelijk is voor de Sonoff dongles.

Of zijn er mogelijk nog andere interessante Thread Border Routers die je gewoon aan je LAN kan koppelen waar ook je HA-server aan hangt?
Lijkt me dat deze deze discussie in een ander topic hoort dan CO2-meters... Als laatste van mij hierover hier:
Er zijn 'dongles' die je in je netwerk kan hangen en met HA werken, zoek bv naar de SLZB-06 / SLZB-06M, of de Sonoff Max (die laatste lijkt wat firmware problemen te hebben als ik de discussies daarover zie,). Een USB dongle direct in je HA-server Heeft vooral een voordeel: De Thread radio kan dan (bijna) rechtstreeks gekoppeld worden aan de OpenThread server in HA, dus weinig latency en snel real-time Thread mesh netwerk. Natuurlijk niet zo relevant als je alleen regelmatig de CO2 niveau's wil uitlezen..
De integratie van bv een Dirigera zal ook goed zijn, je kan van al de TBR's gewoon de devices koppelen via Matter. Kan je bij Ikea sowieso binnen 365 dagen retour doen als het niet bevalt dus vrij risicoloos als je wil beginnen

• Raymond P
Ik heb m'n tweede sen63c laten rapporteren met behulp van een boxcar average.
Na een aantal dagen acclimatiseren vanochtend eea geforceerd, zowel omhoog als omlaag.
Grappig om te zien dat de verschillende sensors het altijd wel eens zijn over trends en er pas afwijkingen optreden bij scherpe kantelpunten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/10euml83KRTz_g8fCafMNoLL2B8=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/03W6sHLwYi0yQkQEnAvwaIVD.png?f=fotoalbum_tile
(klik)
De scd40, sen63c en s88 lp liggen hier bij elkaar op een kastje op 60cm hoog in de meest temperatuur stabiele hoek van m'n woonkamer.

Blind getest wordt 2500 ppm CO2 voor mij toch wel ietwat ongemakkelijk en is 1000 ppm klaarblijkelijk goed genoeg.
En nu eerst even een frisse neus halen. :)

- knip -

• Marc_Sway
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VgegqZ8e-y46Lp6HErSJlNm5zZI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HmepNBtMtXntllfN6ReddJVf.jpg?f=fotoalbum_large

Het is bizar mannen, de SwitchBot CO2 is in 10 dagen ca €18 duurder geworden op Amazon, hoe kan dat!!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 23:02

de Peer

under peer review

Marc_Sway schreef op woensdag 11 februari 2026 @ 20:36:
[Afbeelding]

Het is bizar mannen, de SwitchBot CO2 is in 10 dagen ca €18 duurder geworden op Amazon, hoe kan dat!!
dan zal hij binnenkort wel weer 50 euro zijn, kunnen ze zeggen dat hij in de aanbieding is en goedkoper dan hij eerst was (en dan liegen ze niet). zo werken die dingen. geduld.

• Marc_Sway
Dan moet ie maar weer even op de watchlist daar :*)

• Novax
  • Registratie: November 2023
  • Niet online
MartinPTweak schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 13:08:
[Afbeelding]

Werken deze uiteindelijk naar tevredenheid? Of toch teruggestuurd.

• MartinPTweak
Novax schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 10:02:
[...]
Werken deze uiteindelijk naar tevredenheid? Of toch teruggestuurd.
Dit was het antwoord op mijn email.
Dank voor uw uitgebreide bericht en de duidelijke toelichting. Ik begrijp goed dat dit zo geen vertrouwen wekt, zeker wanneer u meerdere meters naast elkaar gebruikt en verschillende waarden ziet.

1. Waarom de waardes verschillen
De CO₂-meters meten continu en reageren sterk op lokale luchtstromen en directe aanwezigheid van personen. Wanneer de meters naast elkaar op een bureau staan en u er vlakbij zit of beweegt kan elke meter net een andere luchtlaag meten. Hierdoor ontstaan verschillen die in de praktijk normaal zijn en ook bij andere merken voorkomen. CO₂ is geen homogeen gas dat zich perfect gelijkmatig verdeelt. Dat verklaart ook waarom de waardes snel oplopen wanneer u erbij gaat zitten en waarom de drie meters niet exact gelijk blijven.

2. Geen handmatige kalibratie mogelijk
Deze meters beschikken niet over een handmatige kalibratiefunctie. Ze zijn fabrieksmatig gekalibreerd en werken met automatische compensatie.

Handmatig “buiten kalibreren” is daarom niet mogelijk en zou in de praktijk ook geen betrouwbaar resultaat geven, omdat buitenlucht niet altijd exact 400 ppm is en temperatuur, luchtvochtigheid en wind grote invloed hebben.

3. Melding ‘Low Battery’
De melding “Low Battery” kan voorkomen, ook wanneer de CO₂-meter met de adapter is aangesloten. Dit wordt veroorzaakt doordat de interne back-up batterij nog niet (volledig) is ingeschakeld of opgeladen.

Bij de ELRO FCO2400 werkt dit als volgt:
Aan de achterkant van het apparaat zit een ON/OFF-schakelaar voor de back-up batterij (standaard op ON).
Wanneer deze schakelaar op OFF staat, wordt de batterij niet opgeladen, ook niet via de adapter.

Wij adviseren:
Controleer of de schakelaar op ON staat.
Laat de CO₂-meter vervolgens minimaal 12 uur onafgebroken op netstroom aangesloten om de batterij volledig op te laden.
Na deze volledige laadcyclus zal de melding “Low Battery” automatisch verdwijnen.

4. Wat wij wel adviseren voor een eerlijke vergelijking:
-Plaats de meters minstens 1–2 meter uit elkaar
-Laat ze 24 uur op vaste plekken staan
-Vermijd directe ademhaling, tocht of warmtebronnen
-Vergelijk vooral trends (stijgen/dalen), niet exacte ppm-waardes

5. De meters zijn bedoeld om inzicht te geven in ventilatiebehoefte en luchtkwaliteitstrends, niet als laboratoriuminstrumenten die exact gelijk lopen tot op enkele ppm. Binnen die toepassing functioneren ze correct.
1 vond ik een raar antwoord, maar daarna wat onderzoek gevonden was aangeeft dat de concentraties inderdaad in 1 ruimte best variëren. Ik vind het dan wel raar als ze naast elkaar staan, want dat is wel heel lokaal.
Ze staan nu 1 meter uit elkaar. Vooralsnog zie ik dan als de ruimte leeg was en ik kom erin 's ochtends drie meters op 400. Als ik er een tijdje zit is de dichtstbijzijnde en verste ongeveer gelijk/laag, de middelste is het hoogst. Bijv. 400/453/406 (ver/midden/dichtstbij).
2 OK
3 Ze stonden al 24 uur aan op ON, en toch de melding. Tijdje uitgehad zonder voeding en daarna weer aangesloten op ON. Niet meer gehoord.
4 Zie 1.
5 Tja, gelijk op enkele ppm, dat verwacht ik niet echt. Maar wel binnen een paar procent, een SCD30 is 3% nauwkeurig.

Dus nog aan het meten, heb toevallig vanmorgen de posities veranderd, dichtbij en ver omgewisseld, kijken hoe dat er morgen uitziet. Test situatie is eerst niemand in de ruimte (nacht) en vanaf de ochtend ik aan mijn buro :) .

• LarsMachiels
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 20:23
MartinPTweak schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 10:29:
[...]

Dit was het antwoord op mijn email.

[...]

1 vond ik een raar antwoord, maar daarna wat onderzoek gevonden was aangeeft dat de concentraties inderdaad in 1 ruimte best variëren. Ik vind het dan wel raar als ze naast elkaar staan, want dat is wel heel lokaal.
Ze staan nu 1 meter uit elkaar. Vooralsnog zie ik dan als de ruimte leeg was en ik kom erin 's ochtends drie meters op 400. Als ik er een tijdje zit is de dichtstbijzijnde en verste ongeveer gelijk/laag, de middelste is het hoogst. Bijv. 400/453/406 (ver/midden/dichtstbij).
2 OK
3 Ze stonden al 24 uur aan op ON, en toch de melding. Tijdje uitgehad zonder voeding en daarna weer aangesloten op ON. Niet meer gehoord.
4 Zie 1.
5 Tja, gelijk op enkele ppm, dat verwacht ik niet echt. Maar wel binnen een paar procent, een SCD30 is 3% nauwkeurig.

Dus nog aan het meten, heb toevallig vanmorgen de posities veranderd, dichtbij en ver omgewisseld, kijken hoe dat er morgen uitziet. Test situatie is eerst niemand in de ruimte (nacht) en vanaf de ochtend ik aan mijn buro :) .
De reactie van de leverancier lijkt verdacht veel op een hallucinerend AI antwoord. Wat een BS.

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 21:23

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Nee, een SCD30 is ±(30 ppm + 3% MV). Dat is iets heel anders dan 3%. Ook bij een SCD30 is tientallen ppm verschil tussen SDC30's in dezelfde ruimte een prima meetwaarde.

Wat andere nauwkeurigheden om het een en ander in perspectief te plaatsen:

Senseair S8: ±40 ppm ±3% of reading
MH-Z19B: ± (50ppm+5% reading value)

Bij de S8 wordt nog een rekenvoorbeeld gegeven bij een bepaalde luchtdruk, temperatuur een CO2-waardes:
±75ppm Accuracy at 600, 1000 and 2500ppm @ sea level, 77 °F (25 °C) (ANSI/ASHRAE compliance)
Let erop dat als je sensoren onderling gaat vergelijken, in plaats van vergelijkt met de daadwerkelijke CO2-waarde, de verschillen nog groter kunnen zijn. Uitgaande van het voorbeeld van de S8 bij 600ppm kan in het extreemste geval sensor 1 op 525ppm uitkomen en sensor 2 op 675ppm. Een verschil van 150ppm tussen de meters, wat prima binnen de nauwkeurigheid valt van die ±75ppm ten opzichte van de daadwerkelijke CO2-waarde van 600ppm.

Niet druk maken dus over dat je sensoren op 400/453/406 zitten in dezelfde ruimte. Dat is hartstikke goed.

Als je van dit soort sensoren echt een nauwkeurigheid van een paar procent verwacht en anders ontevreden bent, dan ben ik bang dat het eindresultaat alleen teleurstelling kan zijn.

Verder vind ik de reactie van de leverancier heel netjes. Zelf heb ik bij deze meter (ok, de Residio-variant) last gehad van de low-battery melding. Dat kwam inderdaad doordat het apparaat aan gaat met de adapter erin, maar het batterijtje wordt niet opgeladen met de schakelaar op Off.

[ Voor 24% gewijzigd door Gizz op 12-02-2026 12:33 ]

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

• Raymond P
[...]

Even selectief reageren, want dat maakt wellicht eea duidelijk voor je.
De SCD30 doet ±30.0 ppm ±3.0 %m.v., bij een meting van 500 ppm is dat dus ±45 ppm.
Dat betekent dat de werkelijke waarde ergens tussen 455 en 545 ppm zit.

Maar hier lees ik terug dat de sensor die daarin zit ±50PPM ±5% doet, en dan is je range ineens al 425-575 ppm bij 500ppm.
Vertaald: staan er twee naast elkaar en heb je een beetje pech kan unit 1 dus 425 aangeven en unit 2 575 zonder dat er eentje kapot is.

Ik kan het hier niet vaak genoeg schrijven, die op zichzelf staande absolute waarden zeggen niet zo veel.

@LarsMachiels Vind je? Als ik een zwik sensors op bureau heb liggen dan valt dat geheel binnen de verwachting. Zeker als ik raw values pak ipv de mooi gemaakte data.

edit: wat @Gizz dus al geschreven had. :P

- knip -

• Teleluvr
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Terrie schreef op zaterdag 7 februari 2026 @ 10:45:
[...]

Ik heb deze ook gekocht, want was inderdaad een koopje:)

Die van mij doet het prima en gaat mooi omhoog en omlaag wanneer ik er wel/niet ben en/of mijn WTW laag/midden/hoog heb staan. [Afbeelding]
Ik heb deze ook aangeschaft, maar ik krijg (random) 'battery low' warnings via de speaker. Raar want deze zit gewoon aangesloten met een adapter?
Heeft iemand anders hier ook last van?

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Teleluvr schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 12:30:
[...]

Ik heb deze ook aangeschaft, maar ik krijg (random) 'battery low' warnings via de speaker. Raar want deze zit gewoon aangesloten met een adapter?
Heeft iemand anders hier ook last van?
Knopje op de achterkant op On zetten. Wordt net in meerdere posts benoemd ;)

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

• Teleluvr
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Gizz schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 12:31:
[...]

Knopje op de achterkant op On zetten. Wordt net in meerdere posts benoemd ;)
Ik had nog wel gezocht, maar blijkbaar als een blinde ui. :+

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Teleluvr schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 12:39:
[...]

Ik had nog wel gezocht, maar blijkbaar als een blinde ui. :+
Het is eigenlijk ook vreemd dat zo veel mensen hier tegenaan lopen. Echt een miskleun in het ontwerp. Het schuifje suggereert dat je daarmee de sensor aan- of uitzet, terwijl het alleen de connectie van de batterij met de rest van het apparaat verbreekt of maakt.

Het zou veel logischer zijn als:
  1. Het apparaat altijd de batterij oplaadt als de netvoeding aangesloten is
  2. Het schuifje daadwerkelijk het gehele apparaat in of uitschakelt, ongeacht of de voedingsbron de batterij of de netvoeding is.
Dit probleem speelt sinds dit type apparaat op de markt is. En ook nu het onder andere merknamen wordt verkocht zit deze 'bug' er nog steeds in.

• MartinPTweak
Gizz schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 12:22:
[...]
Uitgaande van het voorbeeld van de S8 bij 600ppm kan in het extreemste geval sensor 1 op 525ppm uitkomen en sensor 2 op 675ppm. Een verschil van 150ppm tussen de meters, wat prima binnen de nauwkeurigheid valt van die ±75ppm ten opzichte van de daadwerkelijke CO2-waarde van 600ppm.
Ah, duidelijk, bedankt!
Is de afwijking/nauwkeurigheid altijd hetzelfde? Relatief dan, niet absoluut.
M.a.w. ik kan dat omrekenen en corrigeren als ik de waarde uitgelezen heb met een esp32?
En ik weet wat de afwijking is als ik hem heb vergeleken met een meter die paar ppm nauwkeurig is?

Het lijkt er wel op, de meter verst weg geeft nu de hoogste waarde, 429 (stond dichtbij), midden 425, dichtbij is 400 (stond ver).
Ik meet nog wat door :-).

• MartinPTweak
Raymond P schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 12:28:
[...]
Dat betekent dat de werkelijke waarde ergens tussen 455 en 545 ppm zit.
Ik kan het hier niet vaak genoeg schrijven, die op zichzelf staande absolute waarden zeggen niet zo veel.
Duidelijk, bedankt!
Alleen de op zichzelf staande absolute waarde is wel een waarde die gebruikt wordt signalering.
Bij 920 (werkelijke waarde) zou ik dan al een alarm (yellow led)/(kunnen) krijgen, immers 920+50+46=1016.
Terwijl de andere meter groen is, die laat zien 920-50-46=824.
Of begrijp ik het nog niet?

• Raymond P
MartinPTweak schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 13:38:
[...]

Duidelijk, bedankt!
Alleen de op zichzelf staande absolute waarde is wel een waarde die gebruikt wordt signalering.
Bij 920 (werkelijke waarde) zou ik dan al een alarm (yellow led)/(kunnen) krijgen, immers 920+50+46=1016.
Dat is de gangbare manier. En daar vind ik ook wel wat van. :9

De statische waarde is imho helemaal niet zo interessant. Dat is ook niet iets waar je op kunt of of zou moeten acteren.
Stel dat de werkelijke waarde met 910ppm ergens in het midden ligt, wat doe je dan (buiten het passief naar ledjes staren)?

De CO2 op zichzelf heeft ook niet direct effect (al zijn sommige mensen hypergevoelig), de concentratie in de lucht bepaalt hoe snel het ophoopt in je lichaam en leidt tot een verandering van de zuurtegraad in het bloed (wat de lichamelijke klachten geeft).
Zo kan een hele dag vertoeven in een ruimte met 1500ppm best leiden tot lichamelijke klachten maar zal een verder gezond persoon daar prima tegen kunnen mits er een pauze gehouden wordt en er 10 minuten 'frisse' lucht ingeademd wordt waarbij het lichaam het overtollige CO2 kwijt kan.

Daarbij komt kijken dat bijvoorbeeld 1200ppm tijdens een filmavond acceptabel kan zijn, maar niet ideaal is als je een significante cognitieve prestatie moet leveren.

(Wel is het een goed gas als indicator, een verhoging van CO2 is kenmerkend voor de aanwezigheid van andere stoffen die mogelijk veel vervelender zijn.)

Je actie stuur je aan op basis van wat er gebeurt, niet op 1 enkele waarde. Je wilt weten hoeveel de waarde stijgt of daalt binnen een tijdsframe.
Als de waarde de afgelopen 5 minuten met 500ppm gedaald is dan hoef je immers niet je billen samen te knijpen als je ledje rood is. En als in diezelfde 5 minuten een stijging gemeten is van 500ppm dan is dat groene ledje een beetje misleidend.
En hoewel je met deze filosofie nog steeds te maken hebt met dezelfde meetafwijkingen zijn die dan niet zo resoluut.

Je kunt/zult de waarden natuurlijk wel gebruiken, maar zie ze meer als gates. Tussen 900 en 1400 gebeurt er x als de trend is dat het y stijgt of daalt in z tijd. En tussen 400-900 zit daar een andere/mildere actie aan vast.
Ook/juist als je niet gaat automatiseren is dit handig. Het geeft een veel duidelijker beeld als je inzichtelijk hebt wat er bijvoorbeeld de laatste 15 minuten is gebeurt itt een enkel nummertje.

Zelf vind ik het daarom veel interessanter om te zien hoe sensors reageren op verandering.
Een aantal dagen geleden heb ik een plaatje gepost waarin exact dat te zien is:
Raymond P in "CO2-meters voor in huis"
En hoewel ik het naar het extreme getrokken heb geeft dit wel inzicht in de toepasselijkheid van derivative control ipv simpele acties.

m.a.w. het gros van de displays is uitermate ruk en imho praktisch onbruikbaar.

- knip -

• Oilman
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 22:18
MartinPTweak schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 13:38:
[...]

Duidelijk, bedankt!
Je krijgt een waarde te zien, maar er zijn geen harde grenswaardes, het is niet zo dat het bij 1000 PPM op eens heel ongezond is en dat bij 999 alles volledig in orde is. Als je 's ochtends beneden komt en de metingen staan onder de 500 dan weet je dat de luchtkwaliteit uitstekend is. Zit je een half uur later met enkel je echtgenoot thuis als op 1000 PPM dan heb je een ventilatie probleem.

Houdt je het normaal prima in de hand, maar terwijl je de hele woonkamer vol hebt zitten loopt de waarde heel hard op, dan is het tijd om de ventilatie harder te zetten of een raampje open te zetten. Het is niet bepaald rocket science.

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:47
Driek schreef op maandag 26 januari 2026 @ 13:40:
mijn resideo met esp-d1 werkt niet meer sinds de update naar 2026.1.
[...]
_JGC_ schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 11:40:
@zacht Dat lijkt gewoon een kloon van de Resideo R200. Die heb ik hier nu enige tijd draaien met HomeAssistant integratie via ESPHome. Helaas wel oudere versie van de firmware nog, aangezien custom componenten eruit gesloopt zijn.
[...]
Zojuist ESPHome op m'n Resideo even bijgewerkt. Dit is mijn werkende config met 2026.1.4
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
substitutions:
  device_name: "resideo-co2"
  friendly_name: "CO2 Zolder"

external_components:
  - source:
      type: git
      url: https://github.com/robertklep/esphome-custom-component
    components: [ custom, custom_component ]

esphome:
  name: "${device_name}"
  friendly_name: "${friendly_name}"
  includes:
    - "cm1106_mrt24.h"   

esp8266:
  board: d1_mini

wifi:
  ssid: !secret wifi_ssid
  password: !secret wifi_password
  domain: .home.internal
  min_auth_mode: WPA2
  # Enable fallback hotspot (captive portal) in case wifi connection fails
  ap:
    ssid: "Resideo CO2 d186ab"
    #password: "1234567890"

captive_portal:

# Configure mDNS broadcast
mdns:
  disabled: true

# Enable logging
logger:
  baud_rate: 0 #disable serial logging, because we need RX/TX for the sensor.

# Enable Home Assistant API
api:
  # Don't reboot when Home Assistant doesn't connect.
  reboot_timeout: 0s

ota:
  platform: esphome

# Enable Web server.
web_server:
  port: 80

# Sync time with Home Assistant.
time:
  - platform: homeassistant
    id: time_homeassistant
    timezone: "Europe/Amsterdam"
    on_time_sync:
      - component.update: sensor_uptime_timestamp    

uart:
  rx_pin: RX
  baud_rate: 9600
  rx_buffer_size: 1500
  id: cm1106_uart

switch:
  # Switch to restart the device.
  - platform: restart
    name: Restart device

sensor:
  # Uptime sensor (internal only).
  - platform: uptime
    id: sensor_uptime
  # Uptime timestamp
  - platform: template
    id: sensor_uptime_timestamp
    name: "Uptime"
    device_class: "timestamp"
    accuracy_decimals: 0
    update_interval: never
    lambda: |-
      static float timestamp = (
        id(time_homeassistant).utcnow().timestamp - id(sensor_uptime).state
      );
      return timestamp;
    entity_category: diagnostic
  # WiFi Signal sensor.
  - platform: wifi_signal
    name: WiFi Signal
    icon: mdi:wifi-strength-2
    update_interval: 60s  

- platform: custom
    lambda: |-
      auto cm1106Sensor = new CM1106Sensor(id(cm1106_uart), 300000);
      App.register_component(cm1106Sensor);
      return {cm1106Sensor};
    sensors:
    - name: "Luchtkwaliteit"
      accuracy_decimals: 0
      unit_of_measurement: "ppm"
      state_class: measurement
      device_class: carbon_dioxide
      icon: "mdi:molecule-co2"     

# Text sensors with general information.
text_sensor:
  # Expose ESPHome version as sensor.
  - platform: version
    name: CO2 sensor ESPHome Version
  # Expose WiFi information as sensors.
  - platform: wifi_info
    ip_address:
      name: CO2 sensor IP
      icon: mdi:wifi
    ssid:
      name: CO2 sensor SSID
      icon: mdi:wifi
De cm1106 component heb ik hier neergezet. Credits voor die file gaan naar Skix_Aces in "CO2-meters voor in huis"

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
@ThinkPad super, dat lost bij mij iig de eerste sensor op.
Zal die 2e zelf nog even bijwerken dan, want daar heb ik een RF module bijgeprikt die mijn Orcon MVS15 aanstuurt als CO2 niveau te hoog wordt in betreffende slaapkamer :)

• Marc_Sway
https://smarthomescene.co...sence-and-co2-monitoring/

Zijn er mensen hier op t forum die ervaring hebben met deze Apollo sensors (met de CO2 module er in)?
Blijkbaar integreert deze ook native met HA.

• Raymond P
@Marc_Sway Een LD2410b loopt behoorlijk heet met ~40mA op een postzegeltje, die samen met een esp32-c3, BME280 en een scd40 in 1 behuizing stoppen hoef je geen wonderen van te verwachten.

- knip -

• Marc_Sway
Raymond P schreef op zondag 15 februari 2026 @ 13:27:
@Marc_Sway Een LD2410b loopt behoorlijk heet met ~40mA op een postzegeltje, die samen met een esp32-c3, BME280 en een scd40 in 1 behuizing stoppen hoef je geen wonderen van te verwachten.
OK, thanks, goed punt! Omdat de form factor van de behuizing van die Apollo's te klein is, wordt t dus te warm binnenin en gaan de metingen zeer waarschijnlijk teveel afwijken.

Dat zie ik ook al bij de Switchbot CO2, die toch behoorlijk groot is, maar waarbij door de warmteontwikkeling binnenin, de temperature reading ca 1C hoger is dan buiten de sensor.
Je moet daar dus ook al software-kalibratie doen.

[ Voor 3% gewijzigd door Marc_Sway op 15-02-2026 13:42 ]

• Raymond P
Die temperatuur kalibratie gaat je niet redden bij het meten van CO2.
Als de behuizing te veel opwarmt dan krijgt je een micro-klimaat waarbij de dichtheid binnenin te veel afwijkt van de kamer en dispersie een dingetje wordt.
Je gaat dan een andere CO2 concentratie meten dan daadwerkelijk in de kamer aanwezig is doordat het mengen van gassen wat lastiger verloopt.

- knip -

• danieldk
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 13:37
Marc_Sway schreef op zondag 15 februari 2026 @ 13:40:
[...]
Dat zie ik ook al bij de Switchbot CO2, die toch behoorlijk groot is, maar waarbij door de warmteontwikkeling binnenin, de temperature reading ca 1C hoger is dan buiten de sensor.
Je moet daar dus ook al software-kalibratie doen.
Overigens waarschuwt SwitchBot hier ook voor en raadt gebruikers aan de verversingsinterval niet te kort te maken. Ik gebruik het minimum voor batterijgebruik (5 minuten) en heb nog geen problemen gehad (metingen zijn vrijwel identiek aan twee andere sensoren ernaast).

• Marc_Sway
danieldk schreef op zondag 15 februari 2026 @ 14:44:
[...]

Overigens waarschuwt SwitchBot hier ook voor en raadt gebruikers aan de verversingsinterval niet te kort te maken. Ik gebruik het minimum voor batterijgebruik (5 minuten) en heb nog geen problemen gehad (metingen zijn vrijwel identiek aan twee andere sensoren ernaast).
Ik heb begrepen dat je via de SwitchBot App je de sensor een software-kalibratie kan meegeven. Ik heb hun App nog niet gebruikt.

Kan je in de App ook de intervaltijd tussen 2 metingen daa instellen (bijv 1 per minuut)?

• danieldk
Marc_Sway schreef op zondag 15 februari 2026 @ 14:50:
[...]
Ik heb begrepen dat je via de SwitchBot App je de sensor een software-kalibratie kan meegeven. Ik heb hun App nog niet gebruikt.
Ik vermoed dat dit eerder is om bijv. calibratie met de 'zout-methode' te doen dan om te compenseren voor het opwarmen voor het apparaat, hoewel voor calibratie een constante offset vaak niet goed genoeg is (kom je naar meting met twee of meer verschillende zouten wel achter), dus kun je het beter calibrate_linear of calibrate_polynomial uit Home Assistant gebruiken.
Kan je in de App ook de intervaltijd tussen 2 metingen daa instellen (bijv 1 per minuut)?
Als ik goed begrijp wat je vraagt, dan ja:

https://support.switch-bo...Bot-Meter-Pro-CO2-Monitor

Hun documentatie is echter niet meer helemaal up-to-date, je kunt nu ook 5 minuten instellen als de meter op batterijen draait (niet slechts 30 minuten).

• Marc_Sway
OK, veel dank, goed om te weten.
Dat 'kalibreren met een zout oplossing' dat zal vast in het verleden wel ergens hier op t forum beschreven zijn. Ik heb dat nog nooit gedaan.
Is ergens goed beschreven hoe je dat het beste kan doen? Ik blijf altijd leren ;)

• Allemaalbaas
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 25-02 23:21
Ik heb al wat pagina's op dit topic doorgespit, maar ben nog niet tot een consensus geworden wat de beste bang for your buck is?

Ik wil eigenlijk gewoon simpel de co2 waarde meten in mijn slaapkamer, omdat ik het raam weinig open zet en benieuwd ben naar de waarde (moet ik luchten ja of nee).

Ik heb gekeken naar de Aranet4, Qingping Air Monitor 2/Lite, maar vond deze oplossingen wel heel prijzig. Welke ik verder ben tegen gekomen, die meer richting mijn budget is, is de Switchbot pro co2 (toevallig ook hierboven besproken). Is dit een beetje het beste redelijke voor een goede prijs of kan het nog goedkoper?

Beetje afwijking is voor mij geen probleem, zolang ik maar weet dat het handig is om een raam open te zetten.

Uiteraard is een fijnstof meting oid mooi meegenomen, maar ik begreep dat daarbij altijd een fan zit dat (te) veel geluid maakt voor een slaapkamer

[ Voor 11% gewijzigd door Allemaalbaas op 16-02-2026 10:35 ]

• Ragnar9999
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 18:11
Allemaalbaas schreef op maandag 16 februari 2026 @ 09:36:
Ik heb al wat pagina's op dit topic doorgespit, maar ben nog niet tot een consensus geworden wat de beste bang for your buck is?

Ik wil eigenlijk gewoon simpel de co2 waarde meten in mijn slaapkamer, omdat ik het raam weinig open zet en benieuwd ben naar de waarde (moet ik luchten ja of nee).

Ik heb gekeken naar de Aranet4, Qingping Air Monitor 2/Lite, maar vond deze oplossingen wel heel prijzig. Welke ik verder ben tegen gekomen, die meer richting mijn budget is, is de Switchbot pro co2 (toevallig ook hierboven besproken). Is dit een beetje het beste redelijke voor een goede prijs of kan het nog goedkoper?

Beetje afwijking is voor mij geen probleem, zolang ik maar weet dat het handig is om een raam open te zetten.

Uiteraard is een fijnstof meting oid mooi meegenomen, maar ik begreep dat daarbij altijd een fan zit dat (te) veel geluid maakt voor een slaapkamer
alpstuga van ikea doet alles wat je vraagt, heeft geen fan en kost slechts een paar tientjes
Heb hem naast een swichbot pro en wijkt max een 100ppm af
Ik ga ervanuit dat de switchbot dichter bij de waarheid zit

• Kaspers
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 28-02 14:35
Ragnar9999 schreef op maandag 16 februari 2026 @ 11:11:
[...]

alpstuga van ikea doet alles wat je vraagt, heeft geen fan
Dat is denk ik niet helemaal waar. Ik heb er een naast het bed liggen, en moest deze op een stukje karton leggen om, naar mijn gevoel de ventilator, niet te horen draaien.

Dit filmpje bevestigt mijn vermoeden:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Bxglf8fLOTwoEOkZrGK4UkCtpBs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/wh6OVuKZEn0hxvwFmc7WR4hS.png?f=fotoalbum_large

Ik moet je bekennen: het geluid is echt moeilijk te horen, maar wanneer hij op een nachtkastje staat die meeresoneert hoor je 'm wel :). En verder helemaal met je eens: mooi ding! Ik heb er al 6 geplaatst op verschillende plekken in het huis, als vervanger van een aantal MH-Z16 sensoren.

[ Voor 19% gewijzigd door Kaspers op 16-02-2026 15:23 ]

• Raymond P
Yep, daar zit een fan in voor de fijnstofmeting.
Nu maakt het echt heel weinig geluid maar het ding zelf heeft ook amper massa. Als je er last van hebt dan helpt een eva schuim stickertje meestal wel bij zulke dingen.

Ik hoor die van mij niet, maar die staat op een dressoir aan de andere kant van de kamer.

- knip -

• Ragnar9999
I stand corrected, had moeten zeggen dat ik hem niet hoor ipv geen fan aanwezig zie ik
Soms is een piep in het oor wel handig

• Marc_Sway
Kaspers schreef op maandag 16 februari 2026 @ 15:21:
[...]

Dat is denk ik niet helemaal waar. Ik heb er een naast het bed liggen, en moest deze op een stukje karton leggen om, naar mijn gevoel de ventilator, niet te horen draaien.

Dit filmpje bevestigt mijn vermoeden:

[Afbeelding]

Ik moet je bekennen: het geluid is echt moeilijk te horen, maar wanneer hij op een nachtkastje staat die meeresoneert hoor je 'm wel :). En verder helemaal met je eens: mooi ding! Ik heb er al 6 geplaatst op verschillende plekken in het huis, als vervanger van een aantal MH-Z16 sensoren.
Ook de moeite waard om meer te weten te komen over de performance van de IKEA:
YouTube: How does the IKEA Alpstuga Air Quality Sensor Stack up to more expen...

• Marc_Sway
[...]

alpstuga van ikea doet alles wat je vraagt, heeft geen fan en kost slechts een paar tientjes
Ga je voor goedkoop en enigszins redelijk goede CO2 meters met de optie voor HA integratie, dan zijn de SwitchBot CO2 (BLE) en de IKEA Alpstuga (Matter over Thread) met ook een PM2.5 sensor, naar mijn idee de meest cost effective oplossingen.

• Allemaalbaas
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 25-02 23:21
[...]

Super bedankt. Dit gaat hem denk ik worden. En Kaspers, Raymond en Marc ook bedankt voor de aanvullingen!
Marc_Sway schreef op maandag 16 februari 2026 @ 20:03:
[...]

Ga je voor goedkoop en enigszins redelijk goede CO2 meters met de optie voor HA integratie, dan zijn de SwitchBot CO2 (BLE) en de IKEA Alpstuga (Matter over Thread) met ook een PM2.5 sensor, naar mijn idee de meest cost effective oplossingen.
Hier was ik nog even benieuwd naar. Ik heb tot op heden nog niks met HA integratie en ben er nog niet heel erg mee bekend. Zou er in de toekomst wel eens aan willen beginnen, maar begrijp ik het goed dat ik nu zonder hub (hier weet ik ook niks van 8)7) geen grafieken of alerts kan instellen?

• danieldk
[...]
Dan heb je geluk, hij wijkt hier regelmatig 200-300 PPM af van een SenseAir S88 en Switchbot (SCD40).

• Ragnar9999
danieldk schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 08:31:
[...]

Dan heb je geluk, hij wijkt hier regelmatig 200-300 PPM af van een SenseAir S88 en Switchbot (SCD40).
ok, dus onderling kunnen ze ook nog verschillen
de alpstuga van mij zit normaal onder de waarde van de switchbot

dat maakt het allemaal wel wat lastig, helemaal als je denkt te kunnen sturen op een 100PPM nauwkeurig

• Raymond P
@danieldk Heb je jouw units nu al gesmooth of vergelijk je nog steeds de momentopnamen die de Alpstuga rapporteert direct met de S88 en S40 die beiden al een lopend gemiddelde uitspuwen?

- knip -

• danieldk
Raymond P schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 10:20:
@danieldk Heb je jouw units nu al gesmooth of vergelijk je nog steeds de momentopnamen die de Alpstuga rapporteert direct met de S88 en S40 die beiden al een lopend gemiddelde uitspuwen?
Ja, ik heb al met smoothing in HA ge-experimenteerd. Maar het verschil blijft vergelijkbaar groot.

• Raymond P
@danieldk Ervanuitgaande dat je 'm niet op een onfortuinlijke plek geplaatst hebt, zou je 'm dan niet willen retourneren?

Ik heb er nu een aantal vergeleken, en zolang je de 1e ingebruikname goed doet (12 uur aan, rigoreus luchten) dus niet de 1e abc mist en een week moet wachten, lijken ze allemaal redelijk prima te zijn.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Gjp14tcVGdpX6RUQOZ6XPrRxsZs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/1hJc4u5pOLbO85coj5QllIwn.png?f=fotoalbum_large

Ik zie hier wel iets grotere verschillen als de temperatuur niet stabiel is, maar dat is dan pakweg 100ppm.

[ Voor 39% gewijzigd door Raymond P op 17-02-2026 12:38 ]

- knip -

• NiGeLaToR
  • Laatst online: 21:01

NiGeLaToR

Luister Kophi Podcast!

Marc_Sway schreef op maandag 16 februari 2026 @ 20:03:
[...]

Bevalt hier goed, die Ikea optie! Heb de mechanische ventilatie nog wat getweaked zodat we in elk verblijf tussen de 700-800ppm blijven tijdens slaap enzo. Luchtkwaliteit binnen is uitstekend, maar diezelfde ventilatie units hebben fijnstof filters.

Er zit wel een klein fannetje in, dus op m'n nachtkastje werkte iets minder goed. Bovendien blaas je er dan mogelijk co2-rijke adem in :+

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – Kophi E18 - keuzestress door regeerakkoord, de checklist van links & meer!

• Voggy
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
Raymond P schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 12:37:
@danieldk Ervanuitgaande dat je 'm niet op een onfortuinlijke plek geplaatst hebt, zou je 'm dan niet willen retourneren?

Ik heb er nu een aantal vergeleken, en zolang je de 1e ingebruikname goed doet (12 uur aan, rigoreus luchten) dus niet de 1e abc mist en een week moet wachten, lijken ze allemaal redelijk prima te zijn.

[Afbeelding]

Ik zie hier wel iets grotere verschillen als de temperatuur niet stabiel is, maar dat is dan pakweg 100ppm.
Hoe zit dit met 1e ingebruiksname? Staat dat beschreven in de handleiding?
Doen die van de ikea elke week een baseline kalibratie?

• Raymond P
@Voggy Welke handleiding? :+

Ik heb die van IKEA niet gelezen. De documentatie van de fabrikant wel, met halve aandacht en daardoor een aantal onjuiste aannames gedaan.
Over het algemeen geldt dit voor de meeste huis/tuin/keuken sensors, je moet ze een X tijd onafgebroken laten draaien voordat je er echt iets mee kan.

https://sensirion.com/med.../693FBB15/PS_DS_SEN6x.pdf
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kFbcsTEbT5fCNfDCA-PJQqFf_SU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/AylpZt5281A5PBxXoUtVo1jZ.png?f=fotoalbum_large

edit: volgens mij doet de IKEA unit ook netjes wekelijks abc (ASC), default staat dat aan iig, maar ik heb dat niet geverifieerd terwijl de unit met het IKEA bordje verbonden was.

[ Voor 11% gewijzigd door Raymond P op 17-02-2026 13:42 ]

- knip -

• Marc_Sway
NiGeLaToR schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 12:40:
[...]

Bevalt hier goed, die Ikea optie! Heb de mechanische ventilatie nog wat getweaked zodat we in elk verblijf tussen de 700-800ppm blijven tijdens slaap enzo. Luchtkwaliteit binnen is uitstekend, maar diezelfde ventilatie units hebben fijnstof filters.

Er zit wel een klein fannetje in, dus op m'n nachtkastje werkte iets minder goed. Bovendien blaas je er dan mogelijk co2-rijke adem in :+
Dus in feite krijg je behoorlijk wat waar voor die €30!

• NiGeLaToR

NiGeLaToR

Luister Kophi Podcast!

Marc_Sway schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 20:20:
[...]

Dus in feite krijg je behoorlijk wat waar voor die €30!
Ja zelfs als je hem nergens aan koppelt, want funky display met tijd, co2, pm2 etc

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – Kophi E18 - keuzestress door regeerakkoord, de checklist van links & meer!

• danieldk
Raymond P schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 12:37:
Meerdere plaatsen geprobeerd. Ik denk niet dat het een probleem met de unit is, veel mensen rapporteren dit soort afwijkingen op Reddit. Het probleem is de indirecte meettechniek die vnl. goed op ideale omstandigheden werkt.

Geen idee wat de afwijkingen hier introduceert. Ik gebruik hem in een relatief kleine kantoorkamer. We hebben best een sterk systeem voor mechanische ventilatie (aan een warmtepomp). Dus het zou best kunnen zijn dat er wat overdruk o.i.d. ontstaat zodra de deur dicht is of dat het luchtstromen veroorzaakt die de afwijkingen veroorzaken doordat de SHT sensor niet vaak/snel genoeg informatie voedt aan de thermal conductivity sensor.

Feit is dat andere meters wel betrouwbaar zijn en niet heel erg veel duurder zijn. De ALPSTUGA is dan ook met name interessant als je ook PM2.5 wilt meten. Anders kun je in een vergelijkbare prijsklasse betere meters vinden.

• danieldk
NiGeLaToR schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 22:56:
[...]
Ja zelfs als je hem nergens aan koppelt, want funky display met tijd, co2, pm2 etc
Alleen moet je steeds op een knop drukken om de data te zien. In de praktijk vind ik de SwitchBot veel handiger omdat je daar alles op afstand in één oogopslag kunt lezen. Begrijp niet waarom Ikea niet gewoon een passieve LCD heeft gebruikt.

[ Voor 8% gewijzigd door danieldk op 18-02-2026 09:26 ]

• NiGeLaToR

NiGeLaToR

Luister Kophi Podcast!

danieldk schreef op woensdag 18 februari 2026 @ 09:24:
[...]

Alleen moet je steeds op een knop drukken om de data te zien. In de praktijk vind ik de SwitchBot veel handiger omdat je daar alles op afstand in één oogopslag kunt lezen.
Zeker waar! 30€ voor Ikea ding, 60€ voor Switchbot, zo is er dus voor ieder een optie. Nu ik weet dat het goed zit ben ik in principe al weer ‘klaar’ met het ding, dus mis ik display niet.

• Ragnar9999
danieldk schreef op woensdag 18 februari 2026 @ 09:24:
[...]

Alleen moet je steeds op een knop drukken om de data te zien. In de praktijk vind ik de SwitchBot veel handiger omdat je daar alles op afstand in één oogopslag kunt lezen. Begrijp niet waarom Ikea niet gewoon een passieve LCD heeft gebruikt.
Koppelen aan een dirigera en je krijgt dit soort overzichten

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OJncR3DmZo6-Yn7OpaTbkt7Xgu0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/t1V9QgCyiFFCaFrdv6ZVKdY0.jpg?f=fotoalbum_large

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

danieldk schreef op woensdag 18 februari 2026 @ 09:23:
[...]

Ik denk niet dat het een probleem met de unit is, veel mensen rapporteren dit soort afwijkingen op Reddit. Het probleem is de indirecte meettechniek
Wat bedoel je met indirecte meettechniek? :)

• danieldk
Gizz schreef op woensdag 18 februari 2026 @ 11:36:
Wat bedoel je met indirecte meettechniek? :)
De STCC4 in de ALPSTUGA gebruikt een thermal conductivity sensor. Het bestaat uit een element dat warmte maakt en een sensor die warmte/temperatuur meet. De werking is dat de geleiding van warmte verandert bij verschillende CO2 concentraties. Het probleem is echter dat geleiding van warmte ook beïnvloed wordt door andere factoren, zoals de omgevingstemperatuur, luchtvochtigheid, concentraties van andere gassen, etc. De STCC4 probeert de eerste twee te compenseren door ook metingen van een Sensirion temperatuur-/luchtvochtigheidssensor mee te nemen. Maar uiteindelijk blijft het een grove benadering, omdat er zoveel factoren invloed hebben op de geleiding. Hoe dichter je bij de omstandigheden zit waar de algoritmes/modellen die Sensirion op geënt zijn, hoe accurater the meting wordt.

Dit is anders dan bijvoorbeeld infrarood-gebaseerde NDIR sensoren, die CO2 rechtstreeks(er) meten door infrarood licht uit te zenden (met een lamp + filter) met een golflengte dat geabsorbeerd wordt door CO2 moleculen. Door te meten hoeveel licht er aan de andere kant aankomt, weet je hoeveel licht er do CO2 is opgenomen en dus wat de CO2 concentratie is.

• WeatherK67
  • Registratie: Februari 2026
  • Laatst online: 27-02 18:56
Onlangs een "Moresense co2 meter + temp/lv/fijnstof/NOx/VOC Homey / Home Assistant" aangeschaft op Marktplaats bij Lars Machiels.

Een geweldig apparaat welke ik ten zeerste kan aanraden. Een zeer gelikt apparaat met talloze functies en een geweldig display wat perfect reageert op aanraking. De data wordt duidelijk gepresenteerd en werkelijk waar, veel is in te stellen!

Ook kan dit apparaat worden gekoppeld aan een Homey maar dat ging, via de Homeyduino app, niet geheel vlekkeloos bij mij. Kreeg hem niet op deze manier aan de praat. Vervolgens contact gezocht met Lars en die heeft mij begeleid om dit voor elkaar te krijgen maar helaas zonder succes via de Homeyduino app.

Dan maar via MQTT maar dat was toch wel een verhaal apart, in ieder geval voor mij.
Ook daarmee heeft Lars mij begeleid en na een aantal uurtjes communiceren hebben we het voor elkaar gekregen.

WAAR VINDT JE NOG ZO'N HELPDESK!

Nu heb ik al mijn data keurig gepresenteerd in mijn Homey omgeving waar ik in ieder geval blij van wordt.

Lars, ontzettend bedankt dat je mij hiermee hebt willen helpen.

• LarsMachiels
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 20:23
WeatherK67 schreef op vrijdag 27 februari 2026 @ 18:56:
Onlangs een "Moresense co2 meter + temp/lv/fijnstof/NOx/VOC Homey / Home Assistant" aangeschaft op Marktplaats bij Lars Machiels.

Een geweldig apparaat welke ik ten zeerste kan aanraden. Een zeer gelikt apparaat met talloze functies en een geweldig display wat perfect reageert op aanraking. De data wordt duidelijk gepresenteerd en werkelijk waar, veel is in te stellen!

Ook kan dit apparaat worden gekoppeld aan een Homey maar dat ging, via de Homeyduino app, niet geheel vlekkeloos bij mij. Kreeg hem niet op deze manier aan de praat. Vervolgens contact gezocht met Lars en die heeft mij begeleid om dit voor elkaar te krijgen maar helaas zonder succes via de Homeyduino app.

Dan maar via MQTT maar dat was toch wel een verhaal apart, in ieder geval voor mij.
Ook daarmee heeft Lars mij begeleid en na een aantal uurtjes communiceren hebben we het voor elkaar gekregen.

WAAR VINDT JE NOG ZO'N HELPDESK!

Nu heb ik al mijn data keurig gepresenteerd in mijn Homey omgeving waar ik in ieder geval blij van wordt.

Lars, ontzettend bedankt dat je mij hiermee hebt willen helpen.
Bedankt voor de review!

• Marc_Sway
danieldk schreef op woensdag 18 februari 2026 @ 09:23:
[...]

Feit is dat andere meters wel betrouwbaar zijn en niet heel erg veel duurder zijn. De ALPSTUGA is dan ook met name interessant als je ook PM2.5 wilt meten. Anders kun je in een vergelijkbare prijsklasse betere meters vinden.
@danieldk Als je geen PM2.5 wil (of hoeft te) meten, welke andere meters kan je dan voor ca €30 aanschaffen die vergelijkbaar zijn (qua functionaliteit en kwaliteit/nauwkeurigheid) met de ALPSTUGA? Dan zou ik daar zelf ook graag naar willen kijken als alternatief voor de SwitchBot CO2 meter.

• Oilman
Marc_Sway schreef op zaterdag 28 februari 2026 @ 14:54:
[...]

@danieldk Als je geen PM2.5 wil (of hoeft te) meten, welke andere meters kan je dan voor ca €30 aanschaffen die vergelijkbaar zijn (qua functionaliteit en kwaliteit/nauwkeurigheid) met de ALPSTUGA? Dan zou ik daar zelf ook graag naar willen kijken als alternatief voor de SwitchBot CO2 meter.
Als je geen scherm nodig hebt, een lelijke 3D-print als behuizing niet erg vindt en je enkel in HA wilt integreren is dit een mooie optie met NDIR sensor:
https://shop.screek.io/products/sco2-30

• Marc_Sway
Ik zou dan denk ik meteen voor deze gaan, met SCD40 aan boord: https://shop.screek.io/products/sco2-1
Prijs is dan vergelijkbaar met de IKEA ALPSTUGA, en je hebt dan meteen HA integratie en je hebt geen Matter border controller nodig.

Wat ik wel aan de ALPSTUGA aantrekkelijk vind, is niet alleen de ca €30 prijs, maar ook het nuttige display, dat het well-built is en ook nog eens de PM2.5 aan boord heeft (allemaal in de Sensirion SEN63C sensor). Op dit moment is er denk ik geen enkele andere multi-sensor air quality meter die hiermee kan concurreren.

[ Voor 9% gewijzigd door Marc_Sway op 01-03-2026 10:49 ]

• Marc_Sway
Het lijkt er trouwens op dat de Sensirion SEN63C sensor een contracted development is tussen IKEA en Senserion:
https://sensirion.com/com...-smart-air-quality-sensor

• Marc_Sway
Is het trouwens ook zo dat de IKEA ALPSTUGA als een Matter over Thread Router (repeater) werkt?

Als je dan een paar van die dingen in huis hebt, heb je meteen een goed dekkend Thread netwerk.

Heb je nog wel een Thread Border Controller nodig (bij voorkeur hard-wired aan je LAN).

• wlmpie
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 22:46
En waar koop ik dan een goedkope Thread Border Controller om aan home assistent op een raspberrypi 4 te hangen?

• Marc_Sway
wlmpie schreef op zondag 1 maart 2026 @ 12:51:
En waar koop ik dan een goedkope Thread Border Controller om aan home assistent op een raspberrypi 4 te hangen?
Dat is idd de hamvraag, er zijn er wel diverse (HA compatible), maar die zijn al gauw voor een kwaliteits ding €25-30

Als daar nog mensen goede suggesties voor hebben, graag dan even delen (Wifi, USB kabel en/of wired-Ethernet enabled).

[ Voor 5% gewijzigd door Marc_Sway op 01-03-2026 13:00 ]

• manusjevanalles
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 21:55
Marc_Sway schreef op zondag 1 maart 2026 @ 12:58:
[...]

Dat is idd de hamvraag, er zijn er wel diverse (HA compatible), maar die zijn al gauw voor een kwaliteits ding €25-30

Als daar nog mensen goede suggesties voor hebben, graag dan even delen (Wifi, USB kabel en/of wired-Ethernet enabled).
De SMLight SLZB-06 is zo’n beetje de gouden standaard nu. Kost iets minder dan 40 euro momenteel.

☀️ 6440 Wp zuid | 🌡️ Stiebel Eltron WPL 15 ACS, HM Trend | Home Assistant

• Marc_Sway
manusjevanalles schreef op zondag 1 maart 2026 @ 13:07:
[...]

De SMLight SLZB-06 is zo’n beetje de gouden standaard nu. Kost iets minder dan 40 euro momenteel.
De SMLight SLZB-06 is natuurlijk perfect, maar je zou meer iets goeds in de range van €20-25 willen inzetten als je alleen wat IKEA ALPSTUGA's wil uitlezen

[ Voor 3% gewijzigd door Marc_Sway op 01-03-2026 15:25 ]

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Als je het goedkoop wil houden ga je voor een standaard usb-stick op basis van de EFR32MG21 chipset, zoals die dingen van Sonoff. Kost je twee tientjes, op Aliexpress nog wat goedkoper.

Lijkt me verder wat buiten de scope van dit topic vallen deze discussie over thread routers in een CO2-sensor topic. We hebben het hier ook niet over welke wifi-accesspoint het best is voor alle CO2-sensoren op basis van wifi, of zigbee/z-wave sticks.

• danieldk
Marc_Sway schreef op zaterdag 28 februari 2026 @ 14:54:
[...]
Deze S88 voor 21,50: https://www.tinytronics.n...-lp-co2-sensor-004-1-0101 en dan aan een ESP32 hangen. Je kunt er eventueel ook een temperatuur/luchtvochtigheidssensor aan hangen.

Die Screek sensoren zien er verder ook prima uit en gebruiken esphome. Verder lijkt Athom ook een aardige esphome sensor te hebben (geen ervaring): https://www.athom.tech/blank-1/co2-sensor Alleen niet hun voedingen gebruiken, tenzij je je huis graag platbrandt of je jezelf graag elektrocuteert.

Ik ben zelf het meeste fan van de S88 en heb er al meerdere in elkaar gezet. Deze case is fijn (mocht je toegang tot een 3D printer hebben):

https://www.printables.co...osure-d1-mini-senseair-s8

[ Voor 11% gewijzigd door danieldk op 01-03-2026 16:14 ]

• Oilman
Marc_Sway schreef op zondag 1 maart 2026 @ 10:46:
Ik zou dan denk ik meteen voor deze gaan, met SCD40 aan boord: https://shop.screek.io/products/sco2-1
Prijs is dan vergelijkbaar met de IKEA ALPSTUGA, en je hebt dan meteen HA integratie en je hebt geen Matter border controller nodig.

Wat ik wel aan de ALPSTUGA aantrekkelijk vind, is niet alleen de ca €30 prijs, maar ook het nuttige display, dat het well-built is en ook nog eens de PM2.5 aan boord heeft (allemaal in de Sensirion SEN63C sensor). Op dit moment is er denk ik geen enkele andere multi-sensor air quality meter die hiermee kan concurreren.
De SCD30 is nauwkeuriger dan de 40. De 40 heeft een lager verbruik, maar dat is enkel een argument als je voor een battery powered solution zou gaan.

• ajbu
manusjevanalles schreef op zondag 1 maart 2026 @ 13:07:
[...]

Ik gebruik hiervoor de Sonoff Zigbee 3.0 Dongle Plus, deze is er vanaf zo'n 21 euro

• Marc_Sway
ajbu schreef op maandag 2 maart 2026 @ 00:17:
[...]

Ik gebruik hiervoor de Sonoff Zigbee 3.0 Dongle Plus, deze is er vanaf zo'n 21 euro
OK great. Geen issues? Geïntegreerd met HA?
Pagina: 1 ... 42 43 Laatste

Let op:
Aanbiedingen graag in Awair element en andere CO2 meter kortingscodes