@
danieldk Jouw exemplaar lijkt wel wat meer jumpy te zijn in de zoomed in metingen.
Hier blijft dat raw in binnen range van +-50ppm.
Wel ontzettend benieuwd waarom mijn unit, na een beetje smoothing, redelijk netjes in lijn valt met SCD4* en mhz19.
Mja gezien het dus geen photoacoustic ndir is maar thermal conductive based én er afwijkingen zijn in de gerapporteerde temperatuur voel ik 'm al hangen.
edit: terug naar de woonkamer en testen.
De sen63c (ALPSTUGA) tegen de scd40 en sen55 gepaatst. Rigoreus gelucht en de eettafel tot werkplek gebombardeerd.
Graph is op basis van 'mijn' data van de sensor (incl een beetje smoothing), wat het IKEA display laat zien is veel minder stabiel.
Voor mij zo wel redelijk duidelijk, convectie lijkt een grote rol te spelen bij grotere afwijkingen.
Daarbovenop zie ik de meting veranderen als ik mij verplaatst heb en reageert de sen63c fors op kortstondig hogere concentraties.
De piek van 10:55 is drie keer diep zuchten richting de sensors op 40cm afstand.
Nu is dit voor mij wel een bekend verhaal bij sensors die veel te snel reageren, soms tot onbruikbaar toe.
Voor mij op te lossen door m'n smoothing te tweaken. En IKEA moet dat stukje code nog schrijven, dus die kunnen het in 1 keer goed doen.

Naar mijn mening vooralsnog prima bruikbaar, maar niet een sensor waarmee je (out of the box) automatisering mee aan wilt sturen.
Omdat ik m'n mh-z19 dus iets te permanent met pensioen heb gestuurd en geen (pure) ndir meer heb ter vergelijking maar eentje besteld om eea te verifiëren.
[
Voor 64% gewijzigd door
Raymond P op 03-02-2026 11:32
]