• DirkjanS
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 12:31
Voggy schreef op vrijdag 3 juli 2026 @ 07:03:
[...]

Ik heb er momenteel 3 op 25,1 en eentje is nu 26,3. Meer dan een graad verschil. Gek genoeg is dat de laatste sensor in het rijtje met de waarde van 620 ppm, niet die ene met de hoogste afwijking.

Ze vertonen nog steeds dezelfde afwijkingen. Baseline calibration kan ik nergens iets over vinden in HA, dus ik kan dat niet zelf aan of uit zetten.
Als je de ESPHome configuratie kan aanpassen is de Automatic Baseline Calibration een YAML regel die je toe kan voegen. Je kan de sensoren ook een half uur buiten leggen en laten meten en dan met een trigger inschieten dat de huidige waarde ~430 ppm moet zijn, dan zouden ze vervolgens binnen ook allemaal om en nabij hetzelfde moeten meten. Beide YAML codes rakelen chatGPT en co. zo op voor je.

EDIT:
Automatische calibratie lijkt standaard uit te staan in hun configuratie, dus langer wachten heeft geen zin: https://github.com/screekworkshop/screek-co2-sensor-sco2-30/blob/main/SCREEK-SCO2-30.yaml

Geforceerd calibreren is standaard wel een optie vanuit home assistant zonder in de YAML te hoeven rommelen: https://screek.io/sco2-30/sco2-30-news/calibrating-co2

[ Voor 24% gewijzigd door DirkjanS op 03-07-2026 10:35 ]

• TD-er
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 03-07 13:27
DirkjanS schreef op vrijdag 3 juli 2026 @ 08:14:
[...]

Geforceerd calibreren is standaard wel een optie vanuit home assistant zonder in de YAML te hoeven rommelen: https://screek.io/sco2-30/sco2-30-news/calibrating-co2
Ik heb al vaker genoemd hier, dat zelf kalibreren van een CO2 sensor erg lastig is, want "buiten is 400 ppm" is echt niet altijd het geval.

Sterker nog, het minimum zal sowieso meer richting de 420 a 430 zijn, maar goed.

Het is de laatste tijd zeker bij tijd en wijlen zo dat de CO2 ook in heel goed geventileerde ruimtes een stuk hoger is, heb ik gemerkt.
Ik vermoed dat dit te maken heeft met gebrek aan wind. Dat is vandaag en gisteren geen issue, maar de dagen ervoor was het op mijn kantoor boven, zelfs na een dag weg te zijn geweest, met raam open (en in een gebied met veel 'groen') zo dat de CO2-concentratie ruim boven de 600 was als ik mijn kantoor in kwam.

IMHO de enige enigszins 'foolproof' methode die je kunt doen als gewone eindgebruiker (dus zonder de beschikking over allerlei chemicalien enzo) is een ABC-achtige methode.

Als je sensor dat niet ondersteunt (wat IMHO raar is), zou je het kunnen proberen door te kijken naar het verloop van de CO2 concentratie van je sensor en de laagste waarde kunnen pakken over een periode van zeg een week waarin je zeker weten heel goed geventileerd hebt en het liefst ook op een beetje winderige dag met ook voldoende zon. Dan zou je kunnen kijken of de minimale waarde bijv. "600" is, dat je daar dan zo'n 180 oid. boven zit en dan de sensor bijstellen door van de huidige waarde 180 af te trekken.

Alleen als je in stedlijk gebied zit, en/of een gebied met veel industrie, of langs een snelweg oid. dan zit je standaard al in een hogere CO2-concentratie.

Alleen weet ik niet of de offset van die sensor een lineaire offset is, ofdat je ook andere parameters moet aanpassen.

Maar een niet-base-kalibratie van CO2 sensoren is IMHO zeer onverstandig om te doen.

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

• Raymond P
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 08:14
M'n slaapkamer is de laatste weken bijna elke dag steevast >600 ppm vanaf 19:00, zonder aanwezigheid.
Ik vermoed dat dit te maken heeft met de buurmannen die graag de BBQ gebruiken. :+

@TD-er Dat is ongeveer de procedure die Sensirion aanschrijft voor het corrigeren van sensors die mechanische mankementen hebben door (bijvoorbeeld) transport.
Een FRC zoals Sensirion dat noemt schrijft een nieuwe waarde op exact dezelfde manier als ABC. Dus als je ABC daarna netjes aan laat staan is het niet echt onverstandig.

Of het nut heeft en wat je ermee bereikt hebt is verhaal twee.. :)
FRC Field-Calibration Algorithm
In case of forced re-calibration (FRC), the user has to feed
a reference value from the host side to SCD30. The value
provided by the host is used for updating the calibration to
restore full accuracy. The latest reference value is saved in
a non-volatile memory on the sensor device and will persist
until it is overwritten either by a new reference value that is
supplied via FRC or by finding a new reference value by
ASC (see Figure 1).

- knip -

• Skyllaer
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 03-07 16:29
voor de eventuele DIY'er die graag met HA ook werkt.

Hier een esp32 + Senseair S8 LP CO2 Sensor aan elkaar gekoppeld.

Hiervan een snelle printplaat gemaakt en laten afkomen , 3d printed behuizing errond en dit werkt.

Momenteel aan het uitzoeken of ik dit wat kan aanpassen / tweaken met de esp32 aan een batterij te knoopen om hem dan in deep sleep te laten gaan. 't is nu niet dat ik iedere 5 seconden een waarde meeting nodig heb. 1x in de paar min zodat ons ventillatiesysteem (type D) erop kan reageren is al voldoende. voordeel dan ook als ik ze eenmaal mobiel heb, is dat ik deze in de afzuigingskanalen kan gaan plaatsen.

wekelijks een ABC calibratie, enige tijd daarvoor laat ik de ventillatieunit naar maximaal verversen gaan om te zorgen dat er een "buitenklimaat" is om hem te calibreren.

Iemand hier toevallig al eenzelfde setup maar dan gekoppeld aan een lipo / 27600 cel oid?

SE10K-RWS , 20x 400WP , 15kwh batterij

• m.eddy
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 12:44
Skyllaer schreef op vrijdag 3 juli 2026 @ 16:28:
voor de eventuele DIY'er die graag met HA ook werkt.

Hier een esp32 + Senseair S8 LP CO2 Sensor aan elkaar gekoppeld.

Hiervan een snelle printplaat gemaakt en laten afkomen , 3d printed behuizing errond en dit werkt.

Momenteel aan het uitzoeken of ik dit wat kan aanpassen / tweaken met de esp32 aan een batterij te knoopen om hem dan in deep sleep te laten gaan. 't is nu niet dat ik iedere 5 seconden een waarde meeting nodig heb. 1x in de paar min zodat ons ventillatiesysteem (type D) erop kan reageren is al voldoende. voordeel dan ook als ik ze eenmaal mobiel heb, is dat ik deze in de afzuigingskanalen kan gaan plaatsen.

wekelijks een ABC calibratie, enige tijd daarvoor laat ik de ventillatieunit naar maximaal verversen gaan om te zorgen dat er een "buitenklimaat" is om hem te calibreren.

Iemand hier toevallig al eenzelfde setup maar dan gekoppeld aan een lipo / 27600 cel oid?
Welke esp32? Met wifi neem ik aan? Ga hier een setup doen met esp32 h2. Alleen Bluetooth en zigbee. Maar zuinig. Heb alleen wat tijd nodig.

Wat voor printplaat design heb je gemaakt? En welke behuizing wil je gaan gebruiken voor batterij ondersteuning?

• Raymond P
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 08:14
@Skyllaer Ik heb iets soortgelijks icm een Xiao esp32c6, maar voornamelijk zodat de sensor(s) altijd aan staan en verplaatsbaar zijn.

Houd er rekening mee dat de unit bedoeld is om altijd aan te staan, en dus ook altijd die +/-18mA verbruikt.
Op mijn 450mA cell gaat dat dus pakweg een dag mee.

Je kunt natuurlijk de hele meuk in sleep (lees: uit) zetten zodat het op een batterij te gebruiken is.
Na een power toggle duurt het een minuutje voordat je een correcte waarde kan uitlezen, en de sensor heeft een halve minuut nodig om veranderingen waar te nemen.
Daarbovenop werkt ABC enkel als je de unit continue aan laat staan, na een toggle is de tijdelijke buffer leeg en begint je ABC periode opnieuw.

- knip -

• DirkjanS
TD-er schreef op vrijdag 3 juli 2026 @ 13:27:
[...]

Ik heb al vaker genoemd hier, dat zelf kalibreren van een CO2 sensor erg lastig is, want "buiten is 400 ppm" is echt niet altijd het geval.

Sterker nog, het minimum zal sowieso meer richting de 420 a 430 zijn, maar goed.
Ik beaam volledig dat het hier in Nederland buiten niet 400 ppm maar eerder 430 ppm is. De optie die ik aan @Voggy voorstelde is om ze een half uurtje buiten te leggen (idealiter op een zonnige dag i.v.m. photosynthese van het groen om je heen en een licht briesje zodat lokale CO2 uitstoot "verdund" word), en vervolgens in home assistant in het calibratie menu van de sensor 430 ppm in te vullen. Mogelijk zit je dan nog op ±20 ppm van de daadwerkelijke waarde, maar dat is prima voor huis tuin en keuken gebruik en een stuk beter dan de huidige mismatch van maar liefst 177 ppm tussen de sensoren. Ik snap dus niet zo goed wat daar lastig aan is?
IMHO de enige enigszins 'foolproof' methode die je kunt doen als gewone eindgebruiker (dus zonder de beschikking over allerlei chemicalien enzo) is een ABC-achtige methode.

Als je sensor dat niet ondersteunt (wat IMHO raar is)
De SCD30 ondersteunt dit ook, maar in de YAML code die Screek gemaakt heeft staat het by default ge-disabled, dit kan je zelf zo weer aan zetten door van de false een true te maken en opnieuw te downloaden.
Maar een niet-base-kalibratie van CO2 sensoren is IMHO zeer onverstandig om te doen.
Wat bedoel je hiermee precies?

• Voggy
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
Vandaag de hele dag de ramen tegen elkaar open gehad, de twee laagste sensoren zaten iets onder de 400 ppm. Het is een kalibratie issue, aangezien de lijnen in de grafiek parallel lopen.

Ik ben niet bedreven met esp home, vandaar dat ik een kant en klare sensor heb gekocht. Ik heb wel source code gevonden op github, die zou ik erop kunnen flashen en dan kan ik alles aanpassen. Maar ze doen het nu, dus verstandig om er niet mee te gaan rommelen.

Ik wil eigenlijk gewoon weten of de slaapkamers goed geventileerd zijn of niet. Wellicht dat ik de sensor waarde in HA nog een offset geef.

• DirkjanS
Voggy schreef op vrijdag 3 juli 2026 @ 22:37:
Vandaag de hele dag de ramen tegen elkaar open gehad, de twee laagste sensoren zaten iets onder de 400 ppm. Het is een kalibratie issue, aangezien de lijnen in de grafiek parallel lopen.

Ik ben niet bedreven met esp home, vandaar dat ik een kant en klare sensor heb gekocht. Ik heb wel source code gevonden op github, die zou ik erop kunnen flashen en dan kan ik alles aanpassen. Maar ze doen het nu, dus verstandig om er niet mee te gaan rommelen.

Ik wil eigenlijk gewoon weten of de slaapkamers goed geventileerd zijn of niet. Wellicht dat ik de sensor waarde in HA nog een offset geef.
Ze hebben het bij screek zo voorgeprogrammeerd dat je niks in ESP home hoeft te flashen. Als je capabel genoeg bent om home assistant aan de praat te krijgen ben je ook capabel genoeg om te navigeren naar: instellingen --> Ontwikkelaarshulpmiddelen --> acties en daar op "screek" of "CO2" te zoeken, je sensor aan te klikken, 430 in het invoerveld te tikken en op actie uitvoeren te klikken zou ik zeggen ;)
Pagina: 1 ... 43 44 Laatste

Let op:
Aanbiedingen graag in Awair element en andere CO2 meter kortingscodes