Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX
Ah, duidelijk, bedankt!Gizz schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 12:22:
[...]
Uitgaande van het voorbeeld van de S8 bij 600ppm kan in het extreemste geval sensor 1 op 525ppm uitkomen en sensor 2 op 675ppm. Een verschil van 150ppm tussen de meters, wat prima binnen de nauwkeurigheid valt van die ±75ppm ten opzichte van de daadwerkelijke CO2-waarde van 600ppm.
Is de afwijking/nauwkeurigheid altijd hetzelfde? Relatief dan, niet absoluut.
M.a.w. ik kan dat omrekenen en corrigeren als ik de waarde uitgelezen heb met een esp32?
En ik weet wat de afwijking is als ik hem heb vergeleken met een meter die paar ppm nauwkeurig is?
Het lijkt er wel op, de meter verst weg geeft nu de hoogste waarde, 429 (stond dichtbij), midden 425, dichtbij is 400 (stond ver).
Ik meet nog wat door :-).
Duidelijk, bedankt!Raymond P schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 12:28:
[...]
Dat betekent dat de werkelijke waarde ergens tussen 455 en 545 ppm zit.
Ik kan het hier niet vaak genoeg schrijven, die op zichzelf staande absolute waarden zeggen niet zo veel.
Alleen de op zichzelf staande absolute waarde is wel een waarde die gebruikt wordt signalering.
Bij 920 (werkelijke waarde) zou ik dan al een alarm (yellow led)/(kunnen) krijgen, immers 920+50+46=1016.
Terwijl de andere meter groen is, die laat zien 920-50-46=824.
Of begrijp ik het nog niet?
Dat is de gangbare manier. En daar vind ik ook wel wat van.MartinPTweak schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 13:38:
[...]
Duidelijk, bedankt!
Alleen de op zichzelf staande absolute waarde is wel een waarde die gebruikt wordt signalering.
Bij 920 (werkelijke waarde) zou ik dan al een alarm (yellow led)/(kunnen) krijgen, immers 920+50+46=1016.
Terwijl de andere meter groen is, die laat zien 920-50-46=824.
Of begrijp ik het nog niet?
De statische waarde is imho helemaal niet zo interessant. Dat is ook niet iets waar je op kunt of of zou moeten acteren.
Stel dat de werkelijke waarde met 910ppm ergens in het midden ligt, wat doe je dan (buiten het passief naar ledjes staren)?
De CO2 op zichzelf heeft ook niet direct effect (al zijn sommige mensen hypergevoelig), de concentratie in de lucht bepaalt hoe snel het ophoopt in je lichaam en leidt tot een verandering van de zuurtegraad in het bloed (wat de lichamelijke klachten geeft).
Zo kan een hele dag vertoeven in een ruimte met 1500ppm best leiden tot lichamelijke klachten maar zal een verder gezond persoon daar prima tegen kunnen mits er een pauze gehouden wordt en er 10 minuten 'frisse' lucht ingeademd wordt waarbij het lichaam het overtollige CO2 kwijt kan.
Daarbij komt kijken dat bijvoorbeeld 1200ppm tijdens een filmavond acceptabel kan zijn, maar niet ideaal is als je een significante cognitieve prestatie moet leveren.
(Wel is het een goed gas als indicator, een verhoging van CO2 is kenmerkend voor de aanwezigheid van andere stoffen die mogelijk veel vervelender zijn.)
Je actie stuur je aan op basis van wat er gebeurt, niet op 1 enkele waarde. Je wilt weten hoeveel de waarde stijgt of daalt binnen een tijdsframe.
Als de waarde de afgelopen 5 minuten met 500ppm gedaald is dan hoef je immers niet je billen samen te knijpen als je ledje rood is. En als in diezelfde 5 minuten een stijging gemeten is van 500ppm dan is dat groene ledje een beetje misleidend.
En hoewel je met deze filosofie nog steeds te maken hebt met dezelfde meetafwijkingen zijn die dan niet zo resoluut.
Je kunt/zult de waarden natuurlijk wel gebruiken, maar zie ze meer als gates. Tussen 900 en 1400 gebeurt er x als de trend is dat het y stijgt of daalt in z tijd. En tussen 400-900 zit daar een andere/mildere actie aan vast.
Ook/juist als je niet gaat automatiseren is dit handig. Het geeft een veel duidelijker beeld als je inzichtelijk hebt wat er bijvoorbeeld de laatste 15 minuten is gebeurt itt een enkel nummertje.
Zelf vind ik het daarom veel interessanter om te zien hoe sensors reageren op verandering.
Een aantal dagen geleden heb ik een plaatje gepost waarin exact dat te zien is:
Raymond P in "CO2-meters voor in huis"
En hoewel ik het naar het extreme getrokken heb geeft dit wel inzicht in de toepasselijkheid van derivative control ipv simpele acties.
m.a.w. het gros van de displays is uitermate ruk en imho praktisch onbruikbaar.
- knip -
Let op:
Aanbiedingen graag in Awair element en andere CO2 meter kortingscodes
Aanbiedingen graag in Awair element en andere CO2 meter kortingscodes