• Raymond P
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 19:50
Fwiw: ik heb de IKEA unit in de slaapkamer geplaatst en de mhz19 die daar dienst deed met pensioen gestuurd. Maar ik stuur er geen mechanische ventilatie mee aan.

Helaas (of gelukkig) is voor mij het display (lees: de klok) op 3 meter afstand (zonder bril) niet te lezen. Te weinig contrast en laag in lumen.
Marc_Sway schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 11:25:
[...]

Nog een enkele vraag: is van deze IKEA de meetdata ook al binnen te halen in HA?
Yep, als het goed is werkt dat gewoon. Hier hangt het Matter gedeelte aan een Nest Hub, maar dat zou via Thread gewoon te delen moeten zijn.
Als je geen dekkend Matter netwerk hebt zou ik wel even inlezen en/of hulp vragen in de relevante topics hier. De sensor haalt hier net ~5 meter met een vloer ertussen.

[ Voor 45% gewijzigd door Raymond P op 28-01-2026 11:42 ]

- knip -

• Marc_Sway
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 22:26
Raymond P schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 11:31:
Fwiw: ik heb de IKEA unit in de slaapkamer geplaatst en de mhz19 die daar dienst deed met pensioen gestuurd. Maar ik stuur er geen mechanische ventilatie mee aan.

Helaas (of gelukkig) is voor mij het display (lees: de klok) op 3 meter afstand (zonder bril) niet te lezen. Te weinig contrast en laag in lumen.

[...]

Yep, als het goed is werkt dat gewoon. Hier hangt het Matter gedeelte aan een Nest Hub, maar dat zou via Thread gewoon te delen moeten zijn.
Als je geen dekkend Matter netwerk hebt zou ik wel even inlezen en/of hulp vragen in de relevante topics hier. De sensor haalt hier net ~5 meter met een vloer ertussen.
OK, veel dank, goed om te weten.
Ik heb hier voor HA geen Matter netwerk, wel de HA Bluetooth/BLE proxies draaiende + wifi uiteraard.

Ik heb overigens in veel ruimten hier al de humidity + temp sensor van Xiaomi (LYWSD03MMC) die een vrij goede sensor aan boord heeft. Praat via de BT proxy met HA.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XqQSG4_5Lv-G6kUAmm8M5cyBmVs=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_exif()/f/image/9lIp8WPNUKhUHYJFqVeIRCHH.webp?f=user_large

Dus voor enkele ruimten heb ik in feite alleen een basic, maar goede CO2 sensors nodig (met display) wat via de BT proxy (preferred) of Wifi kan connecten met HA. Dit graag ook Out of the Box (vanwege de display requirement).
Moet ik dan voor de IKEA gaan, of een andere relatief goedkope CO2 sensors of toch voor de SwitchBot CO2 Pro (ca €52 via Amazon)?

• Raymond P
Het gaat denk ik lastig worden om een kant-en-klaar product te vinden dat goedkoper is dan de IKEA unit.
Waar het financieel exact kruist hangt af van hoeveel devices je gaat plaatsen en of de Alpstugas dicht genoeg bij elkaar staan om het netwerk door te geven.
Een sonoff dongle voor HA Matter support zijn imho de kosten niet.

Of je huidige BT proxies voldoende capaciteit over hebben is de vraag, op low power devices wilt het nog wel eens een issue worden als er veel active uuids gemonitord moeten worden. Zijn alle devices passive (geen handshake) dan kom je er vast wel mee weg.
Gezien je dit al hebt snap ik dat daar je voorkeur ligt. En zolang het werkt...

Persoonlijk zou ik een esptje solderen in de alpstuga. :9
En als dat niet wenselijk is dan zijn dit meestal de beste momenten om de vrouw ervan te overtuigen dat je een shitload aan nieuwe gadgets nodig hebt.

- knip -

• Marc_Sway
Raymond P schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 13:11:

Persoonlijk zou ik een esptje solderen in de alpstuga. :9
En als dat niet wenselijk is dan zijn dit meestal de beste momenten om de vrouw ervan te overtuigen dat je een shitload aan nieuwe gadgets nodig hebt.
Dat solderen van een ESPtje in die sensor moet denk ik voor mij geen probleem zijn, volgens mij was ik iets van 11 toen ik in een verleden FM zenders zelf ging bouwen :*)

• Marc_Sway
Marc_Sway schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 19:43:
[...]

Daniel, net ook 1 hier besteld. Eens kijken hoe die SwitchBot bevalt (met HA).
De HA Bluetooth proxy draait hier al
Gisterenmiddag al 1 besteld bij Amazon en vandaag rond de lunch al binnen!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/I0-gcMg_RKExGAW4hs3_h_WNQ2Y=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vd1k7RQD7M1ql2gXK1zhuX87.jpg?f=fotoalbum_large

Geïntegreerd nu met HA voor iets meer dan een uur. Zie de grafiek.
Weet iemand wat de tijdsinterval is van de CO2 sensor en of die ook instelbaar is (de SwitchBot hang aan USB-C power supply)?
Ik krijg de indruk dat de sensor hier maar een paar keer per uur een Bluetooth broadcast uit stuurt, of mijn BT Proxy voor HA mist er een boel...

• Raymond P
@Marc_Sway In de Alpstuga is ruim voldoende plek voor een esp32-c3 supermini, aan beide kanten van het kabeltje tussen de sensor en PCB zit een JST GHR-06V-S connector.

Je zou direct op de connector van het PCBtje kunnen solderen, maar dat is 1.25mm pitch en niet voor iedereen weggelegd.
Er zitten wel testpads op de PCB, aan de rechterkant. Die had ik de eerste keer over het hoofd gezien (want klein). Ik moet nog steeds een keer m'n tweede unit in elkaar zetten en testen of dat een directe bus met de sensor deelt of een ander doel heeft.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0ZtukSAnJb1zlFKnjdH6vEIYzBU=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/btwB4Q96xCDVpSRHaUYrkHoM.jpg?f=fotoalbum_tile (klik)

Tzt zal er ook wel native support voor espeasy, esphome en tasmota komen zodat je zelf aan de software kant praktisch niets meer hoeft te doen.

- knip -

• Marc_Sway
Raymond P schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 16:24:
@Marc_Sway In de Alpstuga is ruim voldoende plek voor een esp32-c3 supermini, aan beide kanten van het kabeltje tussen de sensor en PCB zit een JST GHR-06V-S connector.

Je zou direct op de connector van het PCBtje kunnen solderen, maar dat is 1.25mm pitch en niet voor iedereen weggelegd.
Er zitten wel testpads op de PCB, aan de rechterkant. Die had ik de eerste keer over het hoofd gezien (want klein). Ik moet nog steeds een keer m'n tweede unit in elkaar zetten en testen of dat een directe bus met de sensor deelt of een ander doel heeft.

[Afbeelding] (klik)

Tzt zal er ook wel native support voor espeasy, esphome en tasmota komen zodat je zelf aan de software kant praktisch niets meer hoeft te doen.
@Raymond P Veel dank, ook de foto!
Jij hebt nog niet verder geëxperimenteerd om dit draaiende te krijgen binnen AH?

Ik heb overigens de SwitchBot CO2 hier nu een paar uur draaien en zie onderstaande grafiek (HA). Wellicht doe ik iets mis, maar de refresh-rate van de CO2 metingen lijkt nogal laag..... De SwitchBot is USB-C powered hier:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SOpMnin_mX9IOZEaWOMBMUHm3O0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DuJdJ1aKanClXCPKGAwudBpW.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 16% gewijzigd door Marc_Sway op 28-01-2026 18:08 ]

• Raymond P
@Marc_Sway Mijn unit rapporteert via MQTT naar influxdb (voor Grafana). Ik zou 'm via die weg ook in HA zichtbaar kunnen maken, maar dat heb ik geloof ik nog niet gedaan.
Via Thread gaat hier niet want HA hangt in een vlan met alle iot meuk en heeft geen IPV6.

- knip -

• Marc_Sway
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IibkDXts0lCBy0RSkQ0mPcket8I=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6IiFLwTcG1tnsQhhOQH0IZZw.jpg?f=fotoalbum_large

Mijn eerdere issue alweer opgelost! Heb een andere USB-C kabel gepakt. Sensor broadcast nu heel regelmatig de gemeten waarde

• Marc_Sway
Raymond P schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 19:02:
@Marc_Sway Mijn unit rapporteert via MQTT naar influxdb (voor Grafana). Ik zou 'm via die weg ook in HA zichtbaar kunnen maken, maar dat heb ik geloof ik nog niet gedaan.
Via Thread gaat hier niet want HA hangt in een vlan met alle iot meuk en heeft geen IPV6.
OK, thanks. Ik ga wel even aan AI vragen hoe we die IKEA sensor ook direct met Bluetooth proxy in HA krijgen ;)

• Marc_Sway
Dit is in ieder geval wat de HA boys er van zeggen:
https://community.home-as...ideas-to-fix-fixed/969483

• Raymond P
Fwiw rapportage middels Matter over de Nest hub (V2) werkt gewoon stabiel.

- knip -

• Marc_Sway
Yep, jij hebt een Matter netwerk gelukkig al.
AI adviseert mij nu dit te kopen voor niet veel geld ;-)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/N5H81DPdnljYAHMj-5vXCvGDvXU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/U4oqxDeFPyI5JFfG7Akd5QPV.jpg?f=fotoalbum_large
Pagina: 1 ... 41 42 Laatste

Let op:
Aanbiedingen graag in Awair element en andere CO2 meter kortingscodes