mightym schreef op maandag 28 december 2015 @ 20:57:
Ik heb al enkele jaren een
itho CO2 sensor met PWM uitgang aan de muur hangen, die de ventilatie regelt.
[
afbeelding]
Het leek mij leuk om de meetwaarden van de sensor te loggen in Domoticz, dus ding van de muur geschroefd en open gemaakt. Op de print zit een header met 4 pinnetjes en deze heb ik met de scoop nader onderzocht:
[afbeelding]
[afbeelding]
Op het 2e pinnetje van links detecteerde de scoop af en toe wat pulsen. Die ben ik gaan analyseren.
Al snel bleek dat de CO2 sensor op die pin elke 10 seconden de temperatuur en de co2 waarde uitspuugt.
(9600BAUD, 8n1)
[afbeelding]
Deze seriele data kan ingelezen worden met een ESP8266, daarna bewerkt en doorgestuurd naar Domoticz:
[afbeelding]
ESP en dc-dc converter aan elkaar gefreubeld en die past prachtig in de lasdoos onder de sensor:
[afbeelding]
Dit had ik jaren eerder moeten doen

Respect!

Dit soort projectjes kan ik heel erg waarderen
Die sensor is nog best redelijk geprijsd ook, ik zie prijzen van
117 euro incl. BTW.
Het is dat ik geen invloed op m'n mechanische ventilatie heb (flat, is centraal geregeld met tijdschakelaar), anders had ik dit nagebouwd. Mooi betaalbare oplossing zo.
Hoe doe je het uitlezen nu? Daar ben ik ook wel benieuwd naar (scriptje?).
Bedankt voor het delen, er zijn vast meer mensen die hier wat aan hebben

Mochten er overigens mensen zijn die liever een bedrade netwerkvariant (RJ45) willen maken, dan kan ik deze Serial to Ethernet converter ($11) aanraden:
http://domoticz.com/forum/viewtopic.php?f=30&t=8505
Ik heb die in gebruik voor m'n
OTGW en dat werkt al wekenlang stabiel. Wel even opletten, de uitgang is RS232, als je TTL wilt dan moet je het signaal VOOR de Sipex chip aftappen/invoeren.
Over TTL gesproken, ik zie dat één van de pinnen van de printkroonsteen ook 'TTLout' aangeeft, staat daar niet gewoon hetzelfde signaal op als op die header die je nu hebt gevonden?
Nette CO
2-waarden trouwens, schone buitenlucht is 400ppm toch? Daar zit jij rond 19:15 ook op. Is trouwens ook wel gek, want volgens de Itho website zit de ondergrens op 600ppm

?
De sensormodule (buisje) is trouwens vrij klein, vaak is het zo'n
rare vorm. Geen idee wat het verschil is.
Nog even wat steekwoorden voor de zoekfunctie: Itho CO2-sensor 755-9640 - seriële uitgang - serial output connection 9600 baud Domoticz
[
Voor 11% gewijzigd door
ThinkPad op 28-12-2015 22:05
]