TD-er schreef op zondag 19 maart 2017 @ 11:03:
[...]
Kan het zijn dat de intake van de beide sensoren nogal verschilt, dus dat de cdm7160 mogelijk niet zo snel kan reageren op stijging van CO2-levels?
Bijvoorbeeld dat de CDM7160 meer "op de tocht" ligt, of dat de MH-Z19 juist meer jullie adem pakt?
Als ik de hele dag weg ben en de ventilatie draait gewoon plus die 2 sensoren liggen naast elkaar, dan nog is er een verschil van ~150PPM. Dat kan dan natuurlijk aan de meetprecisie liggen, maar die is opgegeven als 4% +- 50PPM dus bij ~400PPM hooguit 66ppm. 150PPM is het dubbele.
Bij aanwezigheid van personen loopt het veel verder uiteen, soms wel 350PPM. Dus geeft de MH-Z19 1050ppm dan staat de CDM rustig op 700. In dat geval is het dus 42+50=~100PPM volgens de fabrikant. Neem je dan de worst case dat de CDM verkeerd naar beneden zit en de MH-Z19 omhoog, dan kom je op
CDM 700 + 50 + 4% = 778
MH 1050 - 50 - 4% = 958
Nog steeds aardig verschil denk ik dan.
Lijkt me dat wanneer beide in een plastic bak liggen (wel met deels open deksel), om de werveling te voorkomen, dat ze dan ongeveer hetzelfde aan moeten geven.
Ze zijn beide ingebouwd, wel in een ander doosje maar that's it. Overigens geeft zelfs de 2e MH-Z19 niet dezelfde waardes als de 1e. Daar zit ook rustig 100-150PPM verschil in, maar weliswaar geen 300+.
Ik denk zelf dat er een spanpoint calibratie nodig is, maar geen idee hoe ik aan een gas kom met exact 2000ppm CO2.
Al met al zijn ze als indicatoren voor ventilatie prima, aangezien ze in ieder geval in ruimtes zonder aanwezige personen naar < 600 dalen, zelfs als de calibratie niet in orde is. Dus als je grofweg pakt dat <600PPM = ruimte leeg, ~1000ppm is 1 of 2 personen en > 1500ppm is 2+ personen, dan voldoet dit prima. Ik leg de MH-Z19s dan ook in de slaapkamers en de CDM7160 in de woonkamer.
Zou die S ook een soort van integratie-constante kunnen zijn?
...
Een oplossing zou dan zijn om instabiele meetwaarden met meerdere meetwaarden te middelen en zeker niet een enkele sample te gebruiken.
Het is nog simpeler, als S < 64 is (0x40) dan gewoon de waarde negeren. De fluctuatie in PPM is zo groot met < 64 dat het niet de moeite is om daar nog naar te kijken. Als het bijvoorbeeld waait of tocht (sensor uit t raam hangen bijvoorbeeld) dan daalt S en dan weet je sowieso al dat de metingen niet goed zijn, dus dan kun je net zogoed even wachten totdat de sensor zichzelf weer stabiliseert.
Overigens, nieuwe code met dit soort verbeteringen voor stabiliteit en met commandos voor ABC, zero point calibration, PPM bereik op de analog out etc zijn nu upstream in ESPEasy Mega, zie de
pull request. Dus als je die compiled vanuit matser met platform.io (de test build wel te verstaan) kun je er al meteen gebruik van maken.