Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22:10
MH-Z19 heeft UART die rechtstreeks een ppm waarde uitspuugt. Ook een PWM-uitgang, maar dan moet je zelf de waardes berekenen.
Ik heb hem nu aan een ESP8266 hangen (NodeMCU) en zet de waardes op MQTT.

Ik ben dus alleen nog aan het uitzoeken hoe de nauwkeurigheid van de MH-Z19 is, zie de post boven jouw post. Heb de MH-Z19 net gisteren binnengekregen.

[ Voor 47% gewijzigd door ThinkPad op 13-01-2017 14:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slonzo
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

ThinkPadd schreef op vrijdag 13 januari 2017 @ 10:14:
Sensor ligt sinds vanochtend op m'n bureau, hier de meetdata van 08:53 - 10:53 even geplot in Excel en wat gemiddeldes er van gemaakt:
[afbeelding]

Wat denken jullie? Klopt mijn sensor een beetje? Ik vind hem wel erg wild schommelen. Gemiddelde over alle metingen van 2h is 670 ppm.
Vind het ook nogal hard fluctueren, ik heb het idee dat de mijne stabieler is. Heb er echter [nog] geen grafieken van, ik baseer me nu enkel op debug output. Moet er dringend eens werk van maken om hem aan een ESP8266 te knallen :+

Heb je er maar 1tje besteld of meerdere? Indien +1 kan je altijd eens testen of je stabielere output krijgt met een andere... Of misschien is het op te lossen met een calibratie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Ik heb er maar één besteld, ze zijn al duur genoeg om zo even voor de fun te bestellen (€21 betaald).
Kalibratie zou ik wel willen doen, maar zoals ik schreef lijkt hij alleen een nul-kalibratie te hebben. Dan moet je er stikstof in blazen met een kalibratieapparaatje, zodat er geen CO2 meer in de sensor aanwezig is. Een kalibratie om hem op 400 ppm in te stellen lijkt helaas niet mogelijk. Anders kon ik hem gewoon buiten leggen en dan het commando geven om te kalibreren.

Heb hem nu in InfluxDB hangen waardoor ik wat makkelijker kan loggen. Is nu kwestie van laten draaien om data te verzamelen en kijken hoe dat eruit gaat zien. Ik zal mij wel weer melden als ik weer updates heb.

[ Voor 3% gewijzigd door ThinkPad op 13-01-2017 15:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Slonzo
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

ThinkPadd schreef op vrijdag 13 januari 2017 @ 15:24:
Kalibratie zou ik wel willen doen, maar zoals ik schreef lijkt hij alleen een nul-kalibratie te hebben. Dan moet je er stikstof in blazen met een kalibratieapparaatje, zodat er geen CO2 meer in de sensor aanwezig is. Een kalibratie om hem op 400 ppm in te stellen lijkt helaas niet mogelijk.
Hmmm... Heb je dat ergens gevonden, of is dat een aanname? Aangezien de MH-Z19 een basiswaarde van 400ppm voorschotelt (hetgeen volgens conventie het huidige minimum is) ging ik er zowat van uit dat een nulcalibratie op 400ppm zou gebeuren. Als in: "uurtje buiten leggen, zero calibration uitvoeren, en dan is die waarde = 0 = 400ppm". De specs zijn helaas erg onduidelijk :-(

Worst case kan je natuurlijk altijd zero calibration doen in buitenlucht, en dan manueel gewoon 390 à 400ppm bijtellen.

Edit:
Ik heb even in de spec sheet van de MH-Z19B gekeken, en daar wordt inderdaad vermeld dat zero calibration bij 400ppm gebeurt, en de sensor minimum 20 minuten in buitenlucht moet gelegen hebben.

[ Voor 21% gewijzigd door Slonzo op 13-01-2017 16:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• houthakker
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 19:22

houthakker

Poehé

ThinkPadd schreef op vrijdag 13 januari 2017 @ 14:24:
MH-Z19 heeft UART die rechtstreeks een ppm waarde uitspuugt. Ook een PWM-uitgang, maar dan moet je zelf de waardes berekenen.

Ik ben dus alleen nog aan het uitzoeken hoe de nauwkeurigheid van de MH-Z19 is, zie de post boven jouw post. Heb de MH-Z19 net gisteren binnengekregen.
Inderdaad, ik heb de tabel nu even ge-update.

Als ik kijk naar de live mqtt van revspace lijkt de waarde redelijk stabiel te blijven. In hun code zit geen filtering, maar misschien doen ze dit op de server.

- Voeding stabiel? 3.6 - 5.5V
- Heb je de mogelijkheid om ook de PWM value te lezen?
- Geen programmeer foutjes gemaakt?
http://electronics.stacke...values-using-uart-and-pwm

Ik dacht eerst dat MH-Z19B de 5000ppm variant was? (al staat hier hier dat je dat met een register kan aanpassen?):
Looking at some data-sheets, mh-711a, span sets the ppm, the mh-z19 data-sheet shows it can do 0-2000ppm and 0-5000ppm. the example shows 0x07,0xD0 0x07D0=2000. so 0x13,0x88 may set 5000. probably have to calculate the check value though. the extra data may have temperature.
bron: https://hackaday.io/proje...bon-dioxide-co2-detection
en: http://gas-sensor.ru/pdf/ndir-gas-sensor.pdf

In In de B variant datasheet staat wel iets meer info (Automatic Baseline Correction!), dus wellicht is dit een uitgebreidere variant:
http://www.winsen-sensor....or/mh-z19b-co2-ver1_0.pdf

Hier nog een verhaaltje over calibratie: http://www.yoctopuce.com/...to-calibrate-a-co2-sensor

Zit ook nog even naar cheap standalone meters te kijken. Een van de co2meters.com meters komen zo te zien van zyaura: http://www.zyaura.com/products/ZGm05.asp

[ Voor 4% gewijzigd door houthakker op 13-01-2017 16:47 ]

Specs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mightym
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 22:12
ThinkPadd schreef op vrijdag 13 januari 2017 @ 10:14:
Heb vanochtend het raam dichtgedaan en de sensor op het bureau gelegd om de situatie wat te stabiliseren qua luchtstromen. Kamer is ongeveer 2m bij 3m, deur dicht en ik ben er vanochtend alleen even geweest om raam dicht te doen.

Sensor ligt sinds vanochtend op m'n bureau, hier de meetdata van 08:53 - 10:53 even geplot in Excel en wat gemiddeldes er van gemaakt:
[afbeelding]

Wat denken jullie? Klopt mijn sensor een beetje? Ik vind hem wel erg wild schommelen. Gemiddelde over alle metingen van 2h is 670 ppm.

Als ik het in m'n domotica wil gebruiken om de ventilatiebox aan te sturen dan moet ik al een avg. van 5 min. gebruiken denk ik. De 1 min. fluctueert teveel waardoor je mogelijk een aan/uit/aan/uit scenario krijgt De 15 min. is te langzaam denk ik, als je dan besluit om de fan sneller te laten draaien is het misschien al niet eens meer nodig.
Bij jou lijkt de sensor instabieler dan bij mij. (dit zijn de 5-min gemiddelden vanuit Domoticz)
Zo ziet vandaag er hier uit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/yunMn3zNnhCqQkQ34ZNHBvGi/full.png
'snachts rond de 400 (dan ligt alleen de hond in de woonkamer)
Rond 7 uur zit de hele familie aan het ontbijt
Tegen een uur of 9 is iedereen naar werk/school en is mijn vrouw alleen thuis.
Na 12 uur komen de eerste kids thuis/vriendjes spelen en neemt de CO2 waarde weer toe.

Hier gaat de ventilatie boven 500ppm naar stand midden en boven 650ppm naar stand hoog.
(nog los van de luchtvochtigheid)

Deze instelling heeft het volgende effect op de ventilatie:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/ERvMt54RjO5iRrtA05W9sz73/full.png

30% in dit diagram is voluit
20% is de middenstand
10% is de laagstand

26 kWp PV + 54kWh ESS+ 7.5 kW Mitsubishi Ecodan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Slonzo schreef op vrijdag 13 januari 2017 @ 16:38:
[...]
Ik heb even in de spec sheet van de MH-Z19B gekeken, en daar wordt inderdaad vermeld dat zero calibration bij 400ppm gebeurt, en de sensor minimum 20 minuten in buitenlucht moet gelegen hebben.
Dat valt nog wel te proberen ja. Punt is alleen dat de waardes opzich niet heel gek zijn, maar meer dat hij zo wild heen en weer schommelt. Er zit soms in 2 min. wel 100 ppm verschil in, terwijl er niemand in die ruimte aanwezig is :?
Qua calibratie werd ik op het verkeerde been gebracht hierdoor: http://www.yoctopuce.com/...to-calibrate-a-co2-sensor waar ze met testgas de boel kalibreren op 0 ppm en omdat er in de datasheet wordt gesproken over 'zero calibration'. In het ergste geval is hij z'n kalibratie kwijt en moet ik +400 bij de waarde optellen idd.
houthakker schreef op vrijdag 13 januari 2017 @ 16:40:
[...]
- Voeding stabiel? 3.6 - 5.5V
- Heb je de mogelijkheid om ook de PWM value te lezen?
- Geen programmeer foutjes gemaakt?
http://electronics.stacke...values-using-uart-and-pwm
[...]
Hij hangt aan de Vin pin van een NodeMCU, die zou volgens mij rechtstreeks aan de +5V van de USB moeten hangen. Het geheel voed ik met een USB adapter die 2A kan leveren. Ik zal eens een andere kabel aansluiten zodat ik die iig kan uitsluiten.

PWM value moet vast kunnen met ESP, maar dan moet je zelf met formules aan de slag om uit het PWM-signaal de juiste ppm waarde te berekenen. Iets wat in jouw linkje over de verschillende waardes dus gebeurt en waar ik geen zin in heb :D Moet naar mijn idee niet nodig zijn aangezien hij via UART de juiste waarde uit moet kunnen sturen.

Ik heb de code van Revspace gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slonzo
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

ThinkPadd schreef op vrijdag 13 januari 2017 @ 21:33:
Punt is alleen dat de waardes opzich niet heel gek zijn, maar meer dat hij zo wild heen en weer schommelt. Er zit soms in 2 min. wel 100 ppm verschil in, terwijl er niemand in die ruimte aanwezig is :?
Als je naar de specs kijkt, zie je bij "Accuracy"
± (50ppm+5% reading value)
Dus als je CO2 momenteel op 450ppm zit, kan het op zich wel dat je bij 2 opeenvolgende metingen een -50ppm (400ppm) en een +50ppm (500ppm) waarde krijgt. Maar dat lijkt bij mij en mightym helemaal niet het geval te zijn; daarom denk/hoop ik dat je dat met de zero calibration eventueel wel opgelost krijgt.

Moest hij toch blijven fluctueren, zou ik je aanraden om de sensor in een kleine (open) behuizing te steken. En vervolgens lokaal op je NodeMCU eerst een gemiddelde of mediaan van een aantal metingen (min. 5?) te nemen, en die waarde pas door te sturen naar MQTT. Dat vlakt het dan ook wel mooi af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Ik heb hem nu in de woonkamer gezet. Plan is om hem eerst eens een volle 24h te laten loggen en dan onze agenda's ernaast te leggen om te kijken of daar een beetje een match in is te vinden.

Ik pomp nu elke 15 sec. de waarde naar InfluxDB, zaken als average e.d. komt later in de definitieve opstelling wel. De sensor spuugt elke 5 sec. een meting uit, dat is sowieso veel te 'zenuwachtig' om een ventilatieregeling op te baseren. Het gaat mij er nu om dat ik eerst eens wil zien hoe het gedrag van de sensor is, zodat ik hem met die van jullie kan vergelijken.

[ Voor 11% gewijzigd door ThinkPad op 13-01-2017 22:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slonzo
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

Ik heb even een console output gepakt van de mijne en op PasteBin gezet (samen met een DHT22 meting): http://pastebin.com/S4Mwc4g5

Meting om de 5 seconden. Zoals je kan zien, schommelen de waardes bij mij dus slechts enkele ppm, maar niet in de tientallen en zeker niet in andere grootte-ordes. Op 't laatst heb ik een half minuutje een venster opengezet, en hij begon meteen ook te dalen. Lijkt me dus redelijk accuraat. Buiten de temperatuurmeting dan :+ (onderste lijn is de DHT22 read-out)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mightym
Slonzo schreef op vrijdag 13 januari 2017 @ 21:50:
[...]

Als je naar de specs kijkt, zie je bij "Accuracy"

[...]

Dus als je CO2 momenteel op 450ppm zit, kan het op zich wel dat je bij 2 opeenvolgende metingen een -50ppm (400ppm) en een +50ppm (500ppm) waarde krijgt. Maar dat lijkt bij mij en mightym helemaal niet het geval te zijn; daarom denk/hoop ik dat je dat met de zero calibration eventueel wel opgelost krijgt.

Moest hij toch blijven fluctueren, zou ik je aanraden om de sensor in een kleine (open) behuizing te steken. En vervolgens lokaal op je NodeMCU eerst een gemiddelde of mediaan van een aantal metingen (min. 5?) te nemen, en die waarde pas door te sturen naar MQTT. Dat vlakt het dan ook wel mooi af.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/ouvd5cBGwmfPCWjBjRK18fDG/full.png

Hier een detailopname van afgelopen nacht. Enige fluctuatie zit er bij mij ook wel op, maar minder fors. Gemiddeld genomen zal de CO2 waarde rond de 425ppm zitten. De rest past ongeveer binnen de +- 50 PPM grens.

Wat Thinkpad al zei: Leg je eigen agenda eens naast de meetwaarden en kijk of je een patroon herkent. Tot op de PPM nauwkeurig meten is helemaal niet nodig denk ik. Je hoeft maar 2 schakelpunten te kiezen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThinkPad
Dit zijn de meetwaarden van 'today so far':
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/QUI26lkkDqOMpBIxvMfIn1Aa/full.png
Dat is een plot die elke 15 sec. een waarde uit de sensor neemt, geen berekende gemiddelden van 1 min. of 5 min om de lijn uit te vlakken (dat zijn blauwe en rode lijntje, maar die staan nu dus uit). Hij kán het dus wel :D , vannacht een mooie strakke lijn. Hier nog het stukje tussen 2:00 en 10:00 ingezoomd: plaatje.

Ik ben benieuwd hoe het de komende paar uren eruit gaat zien. Hopen dat hij dan ook een beetje een normaal verloop heeft en niet weer als een dolle alle kanten opvliegt.

[ Voor 45% gewijzigd door ThinkPad op 14-01-2017 10:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mightym
ThinkPadd schreef op zaterdag 14 januari 2017 @ 10:25:
Dit zijn de meetwaarden van 'today so far':
[afbeelding]
Dat is een plot die elke 15 sec. een waarde uit de sensor neemt, geen berekende gemiddelden van 1 min. of 5 min om de lijn uit te vlakken (dat zijn blauwe en rode lijntje, maar die staan nu dus uit). Hij kán het dus wel :D , vannacht een mooie strakke lijn. Hier nog het stukje tussen 2:00 en 10:00 ingezoomd: plaatje.

Ik ben benieuwd hoe het de komende paar uren eruit gaat zien. Hopen dat hij dan ook een beetje een normaal verloop heeft en niet weer als een dolle alle kanten opvliegt.
Dit ziet er goed uit! Ik kan mij wel herinneren dat ik in het begin ook twijfels had bij de stabiliteit (er gebeurde toen vreemde dingen :) )
Zou het kunnen zijn dat hij bij eerste gebruik een soort opwarmperiode heeft ofzo??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
mightym schreef op zaterdag 14 januari 2017 @ 10:42:
[...]

Dit ziet er goed uit! Ik kan mij wel herinneren dat ik in het begin ook twijfels had bij de stabiliteit (er gebeurde toen vreemde dingen :) )
Zou het kunnen zijn dat hij bij eerste gebruik een soort opwarmperiode heeft ofzo??
De 'preheat time' is volgens de datasheet maar 3 min.

We zitten nu een uurtje in de woonkamer en hij vliegt weer alle kanten op:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/IZZqfl1TG3SpXArBOMDilNAJ/full.png

Nu is het zo dat hij wel op 5000 ppm. modus staat. Als ik hem net aanzet dan zijn de eerste 6 waardes vaak heel raar (100 ppm, 1000 ppm, 250 ppm, 5000 ppm, 400 ppm) tot hij daarna stabiliseert op bijv. 6-700 ppm. Ik zou hem graag naar de 2000 ppm modus willen zetten (bij 5K lig je toch al gestrekt in de kamer volgens mij :+ ) maar zie dat niet echt zitten, die hex-commando's vind ik nogal ingewikkeld.
Heb wel een FTDI USB-to-Serial, weet iemand wellicht hoe ik in bijv. Putty de sensor kan omzetten naar 2000 ppm ?

Hij moet nu een veel groter bereik meten, misschien wordt hij op de 2K stand wel een stuk rustiger.

Ik zit ook nog te denken, zou ik de sensor misschien in een afgesloten behuizing moeten doen met één gat erin? Als je naar die Itho kijkt (let niet op de USB-kabel) die jij hebt, waar zit dan een opening? Is dat dat gaatje bovenaan en is de behuizing verder gesloten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• houthakker

houthakker

Poehé

Putty heeft geen binary/hex mode, realterm wel: https://sourceforge.net/p...0.0.70_setup.exe/download

Zie: https://geektimes.ru/post/272090/

https://translate.google....st%2F272090%2F&edit-text=

code:
1
2
0xFF 0x01 0x99 0x00 0x00 0x00 0x07 0xD0 0x8F
          <cmd>               ^-range-^

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Thanks! Ik zie trouwens in die blogpost staan:
The documentation is not reflected, but do not ask for data on the UART more than once in 10 seconds, otherwise the sensor starts to give out something strange.
In de code van Revspace lezen ze hem volgens mij elke 5 seconden uit. Misschien moet ik dat eens aanpassen naar elke 30 seconden (als die regel code tenminste verantwoordelijk is daarvoor en ze niet continu de sensor uitlezen die zelf elke 5s data uitspuugt).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mightym
ThinkPadd schreef op zaterdag 14 januari 2017 @ 11:58:
Thanks! Ik zie trouwens in die blogpost staan:

[...]

In de code van Revspace lezen ze hem volgens mij elke 5 seconden uit. Misschien moet ik dat eens aanpassen naar elke 30 seconden (als die regel code tenminste verantwoordelijk is daarvoor en ze niet continu de sensor uitlezen die zelf elke 5s data uitspuugt).
Hier lees ik hem iedere 30 seconden uit geloof ik. Die waardes terwijl jij aanwezig bent kunnen natuurlijk fluctueren. Ik vermoed dat CO2 zich niet perfect zal verspreiden door de ruimte, maar dat het best mogelijk is dat er af en toe een hogere concentratie CO2 voorbij de meter trekt.

Ik heb sensor 2 inmiddels binnen, als ik vanavond tijd heb dan knoop ik hem aan een tweede ESP en hang ik hem naast de andere sensor. Dan wordt vanzelf duidelijk wat meetfout is en wat niet... als het goed is dan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Ik heb de uitleesinterval nu ook aangepast naar 30 seconden en het onrustige gedrag lijkt verdwenen te zijn :) Deze regel is verantwoordelijk voor die interval, ik heb daar 30000 van gemaakt, met als resultaat:

mqtt@mqtt-vm:~$ mosquitto_sub -v -t nodemcu/co2 | xargs -d$'\n' -L1 sh -c 'date "+%D %T.%3N $0"'
01/14/17 13:09:50.347 nodemcu/co2 777
01/14/17 13:10:20.414 nodemcu/co2 773
01/14/17 13:10:50.481 nodemcu/co2 738
01/14/17 13:11:20.553 nodemcu/co2 719
01/14/17 13:11:50.623 nodemcu/co2 706
01/14/17 13:12:20.691 nodemcu/co2 618
01/14/17 13:12:50.769 nodemcu/co2 656
01/14/17 13:13:20.839 nodemcu/co2 656
01/14/17 13:13:50.906 nodemcu/co2 672
01/14/17 13:14:20.975 nodemcu/co2 673

:)

Ik heb de sensor nu in de huiskamer geplaatst, zonder hem in een doosje oid te stoppen. Ik blijf er nu vanaf en laat hem minstens 24h onafgebroken loggen nu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FutureCow
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:58

FutureCow

(C) FutureCow

Ik heb sinds kort ook een MH-19Z liggen. Het duurde bij mij idd ook wel 24 uur voordat deze met nette resultaten kwam. Heb hem nu in een doosje zitten met 2 gaten bij de openingen. Ik ga er van uit dat dit gewoon kan? Ze worden "in het echt" natuurlijk ook in behuizingen gebruikt.
Afbeeldingslocatie: https://server.fhettinga.nl/error/MH19Z.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/b5d5MoW2myByCVcE9z0YdR5f/full.jpg
Ik herken er nu in ieder geval ons leefpatroon in :) Rond 8:15 opgestaan, om 11:45 de deur uit gegaan.

De sensor heb ik 45 min. buiten gezet, maar hij ging niet lager dan zo'n 550 - 580 ppm. Daarom even de 'Hd' pin 10s met GND verbonden en zie daar:
01/15/17 15:41:00.198 nodemcu/co2 589
01/15/17 15:41:30.277 nodemcu/co2 581
01/15/17 15:42:00.348 nodemcu/co2 695
01/15/17 15:42:30.415 nodemcu/co2 697
01/15/17 15:43:00.478 nodemcu/co2 643
01/15/17 15:43:30.543 nodemcu/co2 609
01/15/17 15:44:00.607 nodemcu/co2 401
01/15/17 15:44:30.671 nodemcu/co2 404
01/15/17 15:45:00.747 nodemcu/co2 406
01/15/17 15:45:30.831 nodemcu/co2 400
01/15/17 15:46:00.901 nodemcu/co2 400

(Kalibratie uitgevoerd om 15:44). Ik kan dus bevestigen dat de 'zero calibration' hem gewoon naar 400 ppm. zet en niet naar 0 ppm.

Achteraf bleek het alleen niet heel handig om de kalibratie in de buitenlucht te doen met deze koude temperaturen van het jaar (+1 was het hier). Nadat ik hem binnen had gehaald bleef hij op 397 ppm hangen, tenzij ik in de sensor blies, dan ging hij wel hoger. Hij merkte nog wel stijgingen op in de woonkamer, maar als we met z'n tweeën in de kamer waren steeg het maar met 114 ppm ofzo (dus 514 ppm met twee personen in de ruimte). Dat leek mij wat weinig, zeker omdat hij eerst veel hoger aangaf. Kalibreren is dus het beste om uit te voeren in het voorjaar/zomeravond ofzo, als het buiten ook rond de 19 - 20 graden is.

Daarom vandaag even weer gekalibreerd. Eerst halfuur in de badkamer laten hangen (daar zit een goed werkend afzuigpunt van de MV die ik een uur had laten afzuigen met deur open en raam van aangrenzende slaapkamer wijd open). Toen weer kalibratie uitgevoerd (adem inhouden :*) ). Nog even een kwartiertje laten hangen en nu in de woonkamer geeft hij zo'n 612 ppm aan.
Ik ga er nu minimaal 24h vanaf blijven en zal één dezer dagen een nieuw grafiekje hier posten.

[ Voor 68% gewijzigd door ThinkPad op 16-01-2017 19:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mightym
FutureCow schreef op zaterdag 14 januari 2017 @ 13:23:
Ik heb sinds kort ook een MH-19Z liggen. Het duurde bij mij idd ook wel 24 uur voordat deze met nette resultaten kwam. Heb hem nu in een doosje zitten met 2 gaten bij de openingen. Ik ga er van uit dat dit gewoon kan? Ze worden "in het echt" natuurlijk ook in behuizingen gebruikt.
[afbeelding]
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/N9TBBVeuCqgUdS0aKn3xW0bb/full.png

Ik heb de sensoren nu een paar dagen naast elkaar hangen, eerst leek het helemaal nergens op.. enorme verschillen tussen beide sensoren.. Maarrr exact 24 uur na de laatste reset (vanmorgen rond 8.00u) loopt het ineens heel erg synchroon!

Ik laat ze nog even langer hangen om een beter beeld te krijgen. Ik zal nog een scriptje maken dat het verschil uitrekent tussen deze 2 sensoren en dat verschil wegzet onder een andere dummy sensor.

Dit maakt de mensch weer blij :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Goed om te zien. Mijn sensor doet het gelukkig ook weer. Was even bang dat ik hem gesloopt had met die kalibratieactie. Grafiekje van vandaag:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/0ZDDRFiAfCOzOVy3AJdPzDDW/full.png
Via Grafana een 'moving average' ingesteld die een gemiddelde van de laatste 5 waarden pakt en dat plot. Dit maakt de grafiek wat minder nerveus zoals je ziet. Om 17:13 kwam er iemand thuis, de reactiesnelheid is in mijn geval zo'n 8 minuten lijkt het, aangezien de grafiek toen begon te klimmen.

Overdag waren we beiden aan het werk. Of de luchtkwaliteit toen daadwerkelijk op 400 ppm is uitgekomen of dat het stiekem misschien 500 ppm is vind ik niet zo heel spannend voor nu. Ik kan er goed de tendens uit halen met de relatieve waarden en daar de ventilatie op gaan aansturen straks. In het voorjaar als het dan buiten ook een graad of 19 - 20 is dan zal ik de kalibratie eens opnieuw uitvoeren als de sensor een uurtje buiten heeft gehangen zodat ik ook de absolute getallen meer kan vertrouwen.

Al met al toch wel een leuk dingetje die MH-Z19 en voor mijn doeleinde (ventilatie aansturen) lijkt hij prima geschikt.

Heb je hier nog een antwoord op trouwens?
ThinkPadd schreef op zaterdag 14 januari 2017 @ 11:07:
[...]
Ik zit ook nog te denken, zou ik de sensor misschien in een afgesloten behuizing moeten doen met één gat erin? Als je naar die Itho kijkt (let niet op de USB-kabel) die jij hebt, waar zit dan een opening? Is dat dat gaatje bovenaan en is de behuizing verder gesloten?
Ik heb de sensor en NodeMCU nu los te bungelen aan een kast in de woonkamer, maar een kleine behuizing zou wat netter zijn ;)

[ Voor 11% gewijzigd door ThinkPad op 17-01-2017 18:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mightym
ThinkPadd schreef op dinsdag 17 januari 2017 @ 18:21:
[...]

Goed om te zien. Mijn sensor doet het gelukkig ook weer. Was even bang dat ik hem gesloopt had met die kalibratieactie. Grafiekje van vandaag:
[afbeelding]
Via Grafana een 'moving average' ingesteld die een gemiddelde van de laatste 5 waarden pakt en dat plot. Dit maakt de grafiek wat minder nerveus zoals je ziet. Om 17:13 kwam er iemand thuis, de reactiesnelheid is in mijn geval zo'n 8 minuten lijkt het, aangezien de grafiek toen begon te klimmen.

Overdag waren we beiden aan het werk. Of de luchtkwaliteit toen daadwerkelijk op 400 ppm is uitgekomen of dat het stiekem misschien 500 ppm is vind ik niet zo heel spannend voor nu. Ik kan er goed de tendens uit halen met de relatieve waarden en daar de ventilatie op gaan aansturen straks. In het voorjaar als het dan buiten ook een graad of 19 - 20 is dan zal ik de kalibratie eens opnieuw uitvoeren als de sensor een uurtje buiten heeft gehangen zodat ik ook de absolute getallen meer kan vertrouwen.

Al met al toch wel een leuk dingetje die MH-Z19 en voor mijn doeleinde (ventilatie aansturen) lijkt hij prima geschikt.

[...]

Ik heb de sensor en NodeMCU nu los te bungelen aan een kast in de woonkamer, maar een kleine behuizing zou wat netter zijn ;)
Ik zou hem in een kastje plaatsen met een paar bescheiden openingen. Die ITHO sensor zit in een afgesloten kastje.. geen opening in te vinden.. geen idee hoe dat ding aan zijn verse lucht komt.. blijkbaar is dat toch niet heel kritisch??

Ik zal eens een kastje ontwerpen en 3D printen. Hier hangen de ESP's ook gewoon te bungelen..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThinkPad
Misschien kun je inspiratie opdoen bij de vAir monitor

Acties:
  • +3 Henk 'm!

653696

mightym schreef op dinsdag 17 januari 2017 @ 19:15:
[...]

Ik zal eens een kastje ontwerpen en 3D printen. Hier hangen de ESP's ook gewoon te bungelen..
Google eens "Qubino behuizing". Persoonlijk vind ik dat een mooie behuizing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mightym
653696 schreef op dinsdag 17 januari 2017 @ 20:16:
[...]

Google eens "Qubino behuizing". Persoonlijk vind ik dat een mooie behuizing.
He gaaf, die kende ik nog niet... Daar ga ik zeker eens goed naar kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

653696

mightym schreef op zaterdag 17 december 2016 @ 09:19:

Bijkomend voordeel, je kan hem zonder verdere externe onderdelen aansluiten aan de esp!
Ik heb een SI7021 besteld samen met een Oled 1306. Het aansluiten van beide onderdelen op de D1 mini was inderdaad simpel. Het werkt zoals gewenst, ook de koppeling met Domoticz.
ThinkPadd schreef op donderdag 12 januari 2017 @ 22:58:

Vandaag een MH-Z19 binnengekregen.
Jullie hebben beide een MH-Z19 in gebruik. Ik wil er nu ook een gaan bestellen. Een bereik van 2000ppm lijkt mij in principe voldoende. Ik weet echter niet of het programma zoals te vinden is op de EASYEsp playground geschikt is voor zowel de 2000 als de 5000ppm variant. Programmeren is niet echt mijn ding.
Ik hoop dat jullie op dit punt een advies hebben.

Alvast hartelijk dank voor een reactie.

Overigens bestelde ik de Oled 1306 om mijn sensor (SI7021 en MH-Z19) ook eens te kunnen lenen aan anderen om een beeld te krijgen van de kwaliteit van de lucht in hun woning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mightym
653696 schreef op zondag 29 januari 2017 @ 16:26:
[...]

Ik heb een SI7021 besteld samen met een Oled 1306. Het aansluiten van beide onderdelen op de D1 mini was inderdaad simpel. Het werkt zoals gewenst, ook de koppeling met Domoticz.

[...]

Jullie hebben beide een MH-Z19 in gebruik. Ik wil er nu ook een gaan bestellen. Een bereik van 2000ppm lijkt mij in principe voldoende. Ik weet echter niet of het programma zoals te vinden is op de EASYEsp playground geschikt is voor zowel de 2000 als de 5000ppm variant. Programmeren is niet echt mijn ding.
Ik hoop dat jullie op dit punt een advies hebben.

Alvast hartelijk dank voor een reactie.

Overigens bestelde ik de Oled 1306 om mijn sensor (SI7021 en MH-Z19) ook eens te kunnen lenen aan anderen om een beeld te krijgen van de kwaliteit van de lucht in hun woning.
Ik zal vanavond een binary voor je maken. Hoe groot is het flash geheugen op die D1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

653696

mightym schreef op zondag 29 januari 2017 @ 16:30:
[...]

Ik zal vanavond een binary voor je maken. Hoe groot is het flash geheugen op die D1
Dat is een snel antwoord, hartelijk dank.

Het geheugen is 4 M byte.

Het heeft overigens geen haast omdat de sensor wel even onderweg is. Waar wordt de zogenaamde binary op gebaseerd, 2000 of 5000ppm.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mightym
653696 schreef op zondag 29 januari 2017 @ 16:44:
[...]

Dat is een snel antwoord, hartelijk dank.

Het geheugen is 4 M byte.

Het heeft overigens geen haast omdat de sensor wel even onderweg is. Waar wordt de zogenaamde binary op gebaseerd, 2000 of 5000ppm.
Als het goed is zou deze het moeten doen. Ik heb hem voor de D1 gecompileerd, er zit een plugin voor de MH-Z19 bij en ook voor Klik aan Klik uit.
In deze versie heb ik ook de plugin voor de DS18B20 een beetje aangepast. Ik had hier wat sensoren die niet meer in 12-bit resolutie wilde uitlezen, daar heb ik een stokje voor gestoken.

https://www.dropbox.com/s...Easy.ino.d1_mini.bin?dl=0

Voor de uitlezing maakt het niet uit of je een 2000 of 5000ppm uitleest. Je sluit hem via de UART aan, dan poept die MH-Z19 er gewoon een waarde uit.

Je kan deze binary overigens OTA updaten, ik weet niet of jouw huidige versie dat ook al kan? Mocht je tegen bugs aanlopen, dan kun je hem dus eenvoudig updaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

653696

mightym schreef op zondag 29 januari 2017 @ 19:16:
[...]

Als het goed is zou deze het moeten doen. Ik heb hem voor de D1 gecompileerd, er zit een plugin voor de MH-Z19 bij en ook voor Klik aan Klik uit.
Hartelijk bedankt, ik ga er mee aan de slag zodra ik de sensor in huis heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Vergeet niet om bij 'Devices' (waar je de MH-Z19 moet instellen) een waarde (ik heb '8' gebruikt) in te vullen bij 'IDX / Var'. Die waarde wordt voor Domoticz gebruikt, maar omdat ik dat niet gebruik had ik het veld leeggelaten. Daardoor werd er geen waarde getoond in de webinterface en op MQTT. Heeft mij een uur gekost voordat ik daar achter was, omdat ik dacht dat de sensor niet goed werd uitgelezen :(

Zie ook mijn instellingen. Waar onder de 30 bij mij een nul staat heb ik nu dus een acht staan, maar dat is willekeurig, elke andere waarde (zolang het maar geen nul is) zou ook moeten werken.

Ben nu wel tevreden over de MH-Z19. In ESPEasy de uitleesfrequentie op 1 min. gezet, sneller zorgt alleen maar voor onrustige grafieken.

Dit was gisteren:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/FCYWYb2sUh8SwKRFjoCJgP4U/thumb.png

[ Voor 21% gewijzigd door ThinkPad op 30-01-2017 07:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mightym
ThinkPadd schreef op dinsdag 17 januari 2017 @ 18:21:
[...]

[afbeelding]

[...]

Ik heb die sensoren nog steeds naast elkaar hangen en Domoticz berekent iedere keer het verschil tussen de twee sensoren en schrijft deze weg.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/CWc38yGzafhhvLHZrQQbYj5i/full.png

Helemaal synchroon loopt het niet, maar gemiddeld genomen heeft de afwijking geen bijzonder grote gevolgen voor de ventilatieregeling schat ik zo in. (NB 1ppm verschil is weggeschreven als 1 graad celsius)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• infernix
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 24-04 10:35
ThinkPadd schreef op vrijdag 13 januari 2017 @ 14:24:
Kun je dit wat toelichten? Ben compleet niet bekend met dit spul en weet niet eens waar te beginnen :?

Wat linkjes naar howtos en code zou al helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
infernix schreef op woensdag 22 februari 2017 @ 19:10:
[...]

Kun je dit wat toelichten? Ben compleet niet bekend met dit spul en weet niet eens waar te beginnen :?

Wat linkjes naar howtos en code zou al helpen.
Is gelukkig helemaal niet moeilijk :) Heb het hier al eens beschreven.
Een instinker is dat je 'IDX / Var' niet op 0 moet laten staan, maar een ander cijfer moet invullen (ik heb '8' gedaan, maar elke waarde zou moeten kunnen). Als je dat op 0 laat dan gaat hij niks op de MQTT bus zetten, heeft mij wel even tijd gekost :|

[ Voor 4% gewijzigd door ThinkPad op 22-02-2017 19:32 ]

• infernix
ThinkPadd schreef op woensdag 22 februari 2017 @ 19:32:
[...]

Is gelukkig helemaal niet moeilijk :) Heb het hier al eens beschreven.
Thanks, werkt. Maar krijg wel zeer regelmatig CRC errors, zie jij dat ook?

En even on topic, bij welke PPM waardes zetten jullie de ventilatie harder? Ik heb voor nu bij >600ppm midden en >900ppm hoogstand?

[ Voor 16% gewijzigd door infernix op 23-02-2017 00:52 ]

• ThinkPad
infernix schreef op donderdag 23 februari 2017 @ 00:51:
[...]

Thanks, werkt. Maar krijg wel zeer regelmatig CRC errors, zie jij dat ook?

En even on topic, bij welke PPM waardes zetten jullie de ventilatie harder? Ik heb voor nu bij >600ppm midden en >900ppm hoogstand?
Mooi dat het werkt!
Waar kun je die CRC errors zien? In de serial console o.i.d. ?
Ik heb hem op een USB-lader aangesloten en kijk alleen naar de waardes die op de MQTT bus komen, de webinterface en serial van de ESP doe ik verder niks mee.

Ik zag wel dat hij soms bleef hangen, ik laat de ESP nu elke nacht om 5:00 herstarten via een cronjob:
0 5 * * * /usr/bin/curl -m 30 --silent "http://192.168.4.18/?cmd=reboot" >/dev/null 2>&1

En je triggerwaardes lijken mij wel in orde, dat is ook waar ik zelf aan zat te denken. Kwestie van experimenteren denk ik, hoe snel het weer zakt als de fan sneller gaat draaien. Je wil ook niet dat hij constant gaat jojo'en van midden naar hoog stand, dat gaat irritatie opwekken. Vanaf 800 ppm vinden de meeste commerciële systemen dat de lucht niet 'fris' meer is. Ik heb hier een tabelletje gepost van hoe de Itho CO2-sensor reageert. Als ik het goed begrijp gaat vanaf 800 ppm. de groene LED uit en de gele aan.

[ Voor 26% gewijzigd door ThinkPad op 23-02-2017 07:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• balk
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 23:49
ThinkPadd schreef op donderdag 23 februari 2017 @ 07:18:
[...]

Ik zag wel dat hij soms bleef hangen, ik laat de ESP nu elke nacht om 5:00 herstarten via een cronjob:
0 5 * * * /usr/bin/curl -m 30 --silent "http://192.168.4.18/?cmd=reboot" >/dev/null 2>&1
Ik had ook al eens gemerkt dat mijn P1 uitlezing via ESP Easy soms stopte. Een reboot hielp dan.
In plaats van een extern reboot commando kun je dat ook vanuit ESP Easy doen met een rule. Aanzetten van rules kan in het advanced menu.

On Clock#Time=All,5:00 do // every day at 5:00 hours do ...
 Reboot
endon

• ThinkPad
balk schreef op donderdag 23 februari 2017 @ 09:09:
[...]

Ik had ook al eens gemerkt dat mijn P1 uitlezing via ESP Easy soms stopte. Een reboot hielp dan.
In plaats van een extern reboot commando kun je dat ook vanuit ESP Easy doen met een rule. Aanzetten van rules kan in het advanced menu.

On Clock#Time=All,5:00 do // every day at 5:00 hours do ...
 Reboot
endon
offtopic:
Maar dan moet je wel de tijd bijhouden op je ESP en zit je ook met zomer-/wintertijd die volgens mij niet omschakelt automatisch. Wel een goede tip hoor, maar in mijn geval vind ik de cron handiger :)

• infernix
ThinkPadd schreef op donderdag 23 februari 2017 @ 07:18:
[...]

Waar kun je die CRC errors zien? In de serial console o.i.d. ?
Daar inderdaad, maar ook in de log. Het gebeurt ook niet altijd.

Ik kreeg overigens EasyESP master en R148 niet verbonden met mijn wifi, daarna nodemcu geprobeerd en dat ging prima, vervolgens R120 van EasyESP en die doet t vooralsnog prima.

Wat ik wel zie is nu ik 'm buiten 't raam heb gelegd:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
espeasy/living/co2/PPM 1287.00
espeasy/living/co2/PPM 961.00
espeasy/living/co2/PPM 1057.00
espeasy/living/co2/PPM 737.00
espeasy/living/co2/PPM 1021.00
espeasy/living/co2/PPM 672.00
espeasy/living/co2/PPM 1057.00
espeasy/living/co2/PPM 1198.00
espeasy/living/co2/PPM 1401.00
espeasy/living/co2/PPM 1086.00
espeasy/living/co2/PPM 612.00
espeasy/living/co2/PPM 809.00
espeasy/living/co2/PPM 1087.00
espeasy/living/co2/PPM 1290.00
espeasy/living/co2/PPM 1124.00
espeasy/living/co2/PPM 1236.00
espeasy/living/co2/PPM 1021.00
espeasy/living/co2/PPM 964.00
espeasy/living/co2/PPM 771.00
espeasy/living/co2/PPM 1242.00
espeasy/living/co2/PPM 1163.00

Terwijl 'ie vannacht stabiliseerde op ~700PPM met ventilatie hele nacht aan. Ik zal dus wel moeten calibreren maar deze waardes snap ik even niet :? stel dat 'ie er 300PPM teveel bij optelt, de buitenlucht kan hier toch nooit zo veel CO2 bevatten?

• ThinkPad
Vreemd. Het is wel zo dat de temperatuur blijkbaar een grote invloed heeft op de CO2-waardes.
Ik heb daar ook wat problemen mee gehad: ThinkPadd in "CO2-meters voor in huis"
TL;DR: Kalibreren als het buiten rond het vriespunt is, is niet verstandig.

Ik zou wachten tot het buiten een beetje vergelijkbare temperatuur is als bij je binnen in huis (19-20 graden), de sensor dan minstens een uur buiten laten liggen en dan buiten de kalibratie uitvoeren ('Hd' pin 10s met GND verbonden). Hij zou dan 400 ppm. moeten aangeven.

+1000 ppm kan nooit kloppen, buiten zou ~400 ppm. moeten zijn.

Ik heb trouwens de uitleesinterval in ESPEasy ook aangepast zodat hij maar één keer per minuut uitleest. Ik meen ergens gelezen te hebben dat als je de sensor te vaak uitleest dat hij dan ook rare waardes kan geven. En elke minuut is snel genoeg om bijv. je ventilatie op te baseren, sneller heeft naar mijn idee geen zin.

[ Voor 21% gewijzigd door ThinkPad op 23-02-2017 12:39 ]

• infernix
Volgens mij is 't ding enorm spanningsgevoelig. Moet daar dan niet iets tussen de Vin van de USB en de Vcc van de sensor?

Ook merk ik dat ie totaal niet stabiel is met zonlicht. Heb 'm in een lege kamer gezet. Direct bij t raam, zon komt hier dussen de wolken door:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
espeasy/living/co2/PPM 955.00
espeasy/living/co2/PPM 830.00
espeasy/living/co2/PPM 687.00
espeasy/living/co2/PPM 891.00
espeasy/living/co2/PPM 667.00
espeasy/living/co2/PPM 390.00
espeasy/living/co2/PPM 398.00
espeasy/living/co2/PPM 818.00
espeasy/living/co2/PPM 399.00
espeasy/living/co2/PPM 494.00
espeasy/living/co2/PPM 1066.00
espeasy/living/co2/PPM 1197.00
espeasy/living/co2/PPM 1218.00
espeasy/living/co2/PPM 1135.00
espeasy/living/co2/PPM 1303.00
espeasy/living/co2/PPM 1269.00
espeasy/living/co2/PPM 1290.00
espeasy/living/co2/PPM 907.00
espeasy/living/co2/PPM 987.00
espeasy/living/co2/PPM 682.00
espeasy/living/co2/PPM 396.00
espeasy/living/co2/PPM 1086.00
espeasy/living/co2/PPM 716.00
espeasy/living/co2/PPM 979.00
espeasy/living/co2/PPM 441.00
espeasy/living/co2/PPM 1078.00
espeasy/living/co2/PPM 402.00

Doosje eroverheen gezet:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
espeasy/living/co2/PPM 1080.00
espeasy/living/co2/PPM 1138.00
espeasy/living/co2/PPM 1178.00
espeasy/living/co2/PPM 1192.00
espeasy/living/co2/PPM 1194.00
espeasy/living/co2/PPM 1199.00
espeasy/living/co2/PPM 1202.00
espeasy/living/co2/PPM 1206.00
espeasy/living/co2/PPM 1208.00
espeasy/living/co2/PPM 1211.00
espeasy/living/co2/PPM 1213.00
espeasy/living/co2/PPM 1215.00
espeasy/living/co2/PPM 1218.00
espeasy/living/co2/PPM 1220.00
espeasy/living/co2/PPM 1222.00
espeasy/living/co2/PPM 1223.00

Lijkt me ook logisch aangezien ie met infrarood wil meten. Maar echt snappen doe ik de waarden ook hier niet, deze kamer is leeg. Zal 't raam is openzetten :)

Edit: raam open, ding verplaatst naar schaduwplek, doosje eraf:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
espeasy/living/co2/PPM 520.00
espeasy/living/co2/PPM 626.00
espeasy/living/co2/PPM 536.00
espeasy/living/co2/PPM 547.00
espeasy/living/co2/PPM 495.00
espeasy/living/co2/PPM 497.00
espeasy/living/co2/PPM 504.00
espeasy/living/co2/PPM 508.00
espeasy/living/co2/PPM 509.00
espeasy/living/co2/PPM 515.00
espeasy/living/co2/PPM 521.00
espeasy/living/co2/PPM 563.00
espeasy/living/co2/PPM 553.00
espeasy/living/co2/PPM 542.00
espeasy/living/co2/PPM 520.00
espeasy/living/co2/PPM 497.00
espeasy/living/co2/PPM 522.00
espeasy/living/co2/PPM 562.00
espeasy/living/co2/PPM 563.00

Ik ga 'm zo maar hierop kalibreren voorlopig. Maar als 'ie dus zo lichtgevoelig blijkt, kan ik 'm niet zomaar in de kamer laten hangen. Daarom zijn al die CO2 doosjes dus geperforeerd zodat er wel wat airflow is maar geen direct licht. Inbouwen in een Sonoff SC is dan zo gek nog niet.

[ Voor 20% gewijzigd door infernix op 23-02-2017 14:49 ]

• infernix
OK, dat calibreren met ground en hd pin is niks. Kleine toevoeging aan de plugin:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
byte mhzCmdCalibrateZero[9] = {0xFF,0x01,0x87,0x00,0x00,0x00,0x00,0x00,0x78}; 
byte mhzCmdCalibrateSpan[9] = {0xFF,0x01,0x88,0x07,0x00,0x00,0x00,0x00,0xA0}; 

....

case PLUGIN_WRITE:
      {
        String log = "";
        String command = parseString(string, 1);

if (command == F("calibratezero"))
        {
          Plugin_149_S8->write(mhzCmdCalibrateZero, 9);
          log = String(F("MHZ19: Calibrated zero point!"));
          addLog(LOG_LEVEL_INFO, log);
          SendStatus(event->Source, getPinStateJSON(SEARCH_PIN_STATE, PLUGIN_ID_011, event->Par1, log, 0));
          success = true;
        }

break;
      }

Dan kun je gewoon in de webinterface een calibratezero command sturen. Ik weet niet wat de functie is van span point calibration, nog maar niet aangezetten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThinkPad
Goed bezig zeg! Jij hebt er meer verstand van dan ik zie ik wel _O_
Dat aanroepen van de calibratezero kan dan op deze manier: http://192.168.4.18/?cmd=calibratezero ?
Niet dat ik het nu nodig heb, mijne is wel vrij accuraat, maar altijd goed om te weten voor later als ik de plugin opnieuw gecompileerd heb met jouw software erin.

Dat hij gevoelig is voor IR is dan eigenlijk ook wel logisch, daar had ik nog helemaal niet bij nagedacht.

Ik ga de sensor waarschijnlijk naast m'n thermostaat (zodat ik voeding voor de ESP door diezelfde leiding kan laten lopen) monteren, de 'Qubino ZMNHGA1' behuizing leek mij wel wat. Een goedkoop AliExpress alternatief is deze.

[ Voor 23% gewijzigd door ThinkPad op 23-02-2017 17:19 ]

• infernix
Er is nog meer uit te halen. Er zijn undocumented values voor temperatuur, S (waarschijnlijk stabiliteit/betrouwbaarheid meting) en U (waarschijnlijk soort minimumwaarde PPM per periode/dag). Heb ESPEasy aangepast zodat ik nu alle 4 die waardes in MQTT heb.

Wat hier het interessantste aan is, is S. Ik zie tot nog toe 4, 32, 64. iedere keer als 'ie ineens flink in PPM varieert per meting staat ie op 4 en naarmate een metingswaarde langer aan houdt, schiet ie weer naar 64. Je ziet dat ook op die blog. Ik zit nu in een lege kamer al een half uur op ~500PPM met S=64 en ineens schiet de PPM naar 1000-1100 en valt S terug naar 4. 8 minuten later zakt de PPM weer terug naar ~500 en S weer naar 64.

Je zou dus kunnen zeggen dat je pas MQTT published if S > X, bijv 32. Dan gooi je mogelijke onzinmetingen gewoon weg.

• ThinkPad
Ik lees daar ook dat hij ABC zou hebben, dan kalibreert hij zichzelf eens in de zoveel tijd (ik lees op dat blog dat hij het over een tijdsspanne van 24h doet?) en gaat er dan vanuit dat de laagst gemeten waarde met 400 ppm. overeenkomt.

Interessant, al vraag ik mij af of je dat voor een huishouden aan wilt hebben staan. Het is de vraag of je het ooit 400 ppm. gaat krijgen in huis namelijk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• infernix
Alleen de 19B zou auto calibration hebben. En dat is idd wellicht niet ideaal binnenshuis.

Repo voor easyesp met deze updates hier.

Grafiekje waar je duidelijk t effect van de stability parameter ziet. Ik denk bijna dat het een indicator is van airflow. Gisteren heeft ie een hele tijd bij het raam gestaan met die wind (ventilatieroosters), en is de PPM zeer onstabiel en veel te hoog + de Stability (blauw, waarde * 6 in grafana dus 384=64) zelden maximaal. Pas als ik 'm in de woonkamer plaats, ver van de ramen, is S constant. Als ik er dan even in blaas krijg je een piekje in de PPM en meteen een dip in de stability maar is van korte duur.

Ga dit even tijdje aankijken maar ik denk dat als S < 64 dan waarde niet publiceren naar MQTT.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• infernix
Even wat feedback gevraagd.

Stel dat je de MH-Z19 zou calibreren terwijl de PPM op bijv 700 zit ipv ~400; vervolgens ventileer je flink of ben je een dag weg en de werkelijke PPM zakt dan (naar bijv 500). De PPM waarde die 'ie dan rapporteert is dan constant 400 - want lager dan dat spuugt ie hier volgens mij nooit uit.

Kun je dan niet stellen dat als 'ie bijvoorbeeld een uur lang constant 400PPM meldt, dat je dan gewoon een calibratie doet - omdat je tenslotte nooit *lager* dan 400PPM kan komen met buitenlucht, maar de sensor op dat moment duidelijk verkeerd is gecalibreerd?

Dus een soort van auto-calibratie maar dan maar 1 kant op. Volgens mij kan dat gewoon probleemloos?

Ik denk aan 2 code updates:
* een 2e PPM waarde ga uitspugen waarbij S == 64; dus in feite een raw PPM en een stable PPM
* counters toevoegen voor S en minimum PPM en dan een
if PPM = 400 && S = 64 then need_calibrate++ else need_calibrate = 0
en daarnaast een
if need_calibrate = X then do_calibration

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• balk
infernix schreef op zaterdag 25 februari 2017 @ 23:55:
Even wat feedback gevraagd.

Stel dat je de MH-Z19 zou calibreren terwijl de PPM op bijv 700 zit ipv ~400; vervolgens ventileer je flink of ben je een dag weg en de werkelijke PPM zakt dan (naar bijv 500). De PPM waarde die 'ie dan rapporteert is dan constant 400 - want lager dan dat spuugt ie hier volgens mij nooit uit.

Kun je dan niet stellen dat als 'ie bijvoorbeeld een uur lang constant 400PPM meldt, dat je dan gewoon een calibratie doet - omdat je tenslotte nooit *lager* dan 400PPM kan komen met buitenlucht, maar de sensor op dat moment duidelijk verkeerd is gecalibreerd?

Dus een soort van auto-calibratie maar dan maar 1 kant op. Volgens mij kan dat gewoon probleemloos?

Ik denk aan 2 code updates:
* een 2e PPM waarde ga uitspugen waarbij S == 64; dus in feite een raw PPM en een stable PPM
* counters toevoegen voor S en minimum PPM en dan een
if PPM = 400 && S = 64 then need_calibrate++ else need_calibrate = 0
en daarnaast een
if need_calibrate = X then do_calibration
Maar kalibreren is toch "op 400 zetten als de meting stabiel is voor een lange tijd, er van uitgaande dat de CO2 de ruimte dan heeft verlaten"? Waarom zou je instellen dat dit alleen bij een waarde van 400 gebeurt? Stel de kalibratie van je sensor is verlopen en hij spuugt 700 uit. Terwijl je al een week niet thuis bent. Dan wil je ook dat de kalibratie wordt uitgevoerd. Dus ik zou twee kanten op blijven kalibreren.

Waarschijnlijk is kalibreren eens per week voldoende, en dat zou ik dan doen om 5 uur 's ochtends oid. Dan heeft de CO2 de hele nacht de tijd gehad om te verdwijnen. Dit bij voorkeur op een nacht volgende op een dag waarop er weinig activiteit in huis was. Een vroege zondag ochtend zou voor mij niet zo'n beste keuze zijn omdat zaterdag vaak iedereen thuis is, er mensen over de vloer zijn, en het CO2 niveau dus hoger zal zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• infernix
balk schreef op zondag 26 februari 2017 @ 09:17:
[...]
Maar kalibreren is toch "op 400 zetten als de meting stabiel is voor een lange tijd, er van uitgaande dat de CO2 de ruimte dan heeft verlaten"? Waarom zou je instellen dat dit alleen bij een waarde van 400 gebeurt?
Omdat ik er vanuit ging dat 'ie nooit onder de 400 rapporteert en dan zou je dus automatisch kunnen calibreren zolang het calibratieverschil positief is. Maar dat blijkt dus wel te kunnen, zie zojuist 390. Dus dit gaat niet werken :) handmatig calibreren eens in de zoveel tijd is dus de enige goede optie.

Wat me wel zorgen baart is de invloed van temperatuur en licht. Ik zie consistent de CO2 PPM meting dalen als de temperatuur stijgt. Vanmorgen bij zonsopkomst gaat er +100PPM bij, terwijl de thermometer in de sensor 16c aanhoudt. Later op de ochtend slaat de verwarming aan, gaat de sensor thermometer van 16c naar 17c, en de PPM zakt: -150 tot -200PPM.

Ik heb 'm net in een doosje ingebouwd. De sensor temperatuur geeft nu 20c aan, en de PPM 390. Ventilatie staat gewoon op de laagstand. Daar kan dus echt niks van kloppen :-(

Ik vermoed dus dat er een correctie plaats moet vinden op basis van de temperatuur. Dan zou dus de temperatuur bij calibratie moeten worden opgeslagen en moet er een formule worden toegepast op de gemeten raw PPM. Ik vind daar hier wat over, maar daar is de afwijking per graden C echt maar iets van 10ppm. Ik zie hier 100ppm per C :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
infernix schreef op zondag 26 februari 2017 @ 13:16:
[...]
handmatig calibreren eens in de zoveel tijd is dus de enige goede optie.
[...]
Dat is ook wat ik wil doen, als de temperatuur buiten ongeveer gelijk is aan een normale binnentemperatuur (19-20 graden) de boel een uurtje buiten leggen en dan het kalibreercommando uitvoeren. Heb geen idee hoe vaak je de sensor moet kalibreren, maar dat zien we vanzelf na verloop van tijd.

Verder is +100 ppm of -100 ppm verschil makkelijk mogelijk, de nauwkeurigheid van de MH-Z19 is volgens de leverancier ± 50 ppm. Als het de vorige meting dus -50 was en de volgende +50 dan zit je al op 100 ppm verschil.

Het gaat mij ook niet zozeer om de absolute waarden, maar meer om de relatieve stijging. Of het nou 800 of 900 ppm is maakt mij niet zoveel uit. Wat ik daaruit wel kan afleiden is dat de luchtkwaliteit aan het verslechteren is en de ventilatie een tandje sneller moet. Als je wilt weten of het 840 of 870 ppm is dan zul je een duurdere sensor moeten kopen.

[ Voor 5% gewijzigd door ThinkPad op 26-02-2017 14:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• infernix
ThinkPadd schreef op zondag 26 februari 2017 @ 14:06:
[...]
Verder is +100 ppm of -100 ppm verschil makkelijk mogelijk, de nauwkeurigheid van de MH-Z19 is volgens de leverancier ± 50 ppm. Als het de vorige meting dus -50 was en de volgende +50 dan zit je al op 100 ppm verschil.
Tuurlijk, fluctuatie van metingen is prima, daarvoor pak je dan ook gemiddelde waardes. Maar +100PPM blijft constant na zonsopgang:
Afbeeldingslocatie: https://storage2.static.itmages.com/i/17/0226/s_1488117160_2760769_5a75d8fc82.png

PPM.mean is een gemiddelde van de laatste 30 waardes.

Nu is licht uiteraard iets waar je je tegen moet beschermen en dat los je op door in te bouwen, maar dit is de temp relatie 's nachts (dus geen zonlicht invloed):

Afbeeldingslocatie: https://storage8.static.itmages.com/i/17/0226/s_1488117760_1111775_7aa7c3e6cc.png

Je ziet hier een enorm gat van ~100-150ppm in de meting precies waar de temp stijgt naar 18, en zodra de temp terug valt naar 17 is dat gat weg.

Soortgelijk verhaal hier, met ~150ppm verschil per graad celcius:
Afbeeldingslocatie: https://storage7.static.itmages.com/i/17/0226/s_1488118068_6185090_614dd7492c.png
Het gaat mij ook niet zozeer om de absolute waarden, maar meer om de relatieve stijging.
Als je met bovenstaande waardes de relatieve stijging/daling gaat gebruiken om aan te sturen, dan krijg je dus mooi jojo effect op je ventilatie.

Lijkt mij dus dat deze sensor alleen geschikt is in een omgeving met gecontroleerde constante temperatuur. De vraag is nu of we hiervoor kunnen corrigeren. Tot een bepaalde hoogte denk ik wel, zolang je calibratie temp niet meer dan een graad of 2-4 afwijkt van de normale leef temperatuur van de ruimte waar je in zit. Maar als je met 20c calibreert en het wordt in de zomer 25 gradne, dan denk ik dat je dus helemaal niets hebt aan deze sensor aangezien ie dan constant ~400ppm gaat rapporteren :|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 888777

Iemand enige ervaring met de TFA 'AirCO2ntrol Life' CO2-Monitor of de identieke Conrad CO60 (https://www.conrad.nl/nl/...er-0-3000-ppm-101300.html)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• balk
infernix schreef op zondag 26 februari 2017 @ 13:16:
[...]

Omdat ik er vanuit ging dat 'ie nooit onder de 400 rapporteert en dan zou je dus automatisch kunnen calibreren zolang het calibratieverschil positief is. Maar dat blijkt dus wel te kunnen, zie zojuist 390. Dus dit gaat niet werken :) handmatig calibreren eens in de zoveel tijd is dus de enige goede optie.

Wat me wel zorgen baart is de invloed van temperatuur en licht. Ik zie consistent de CO2 PPM meting dalen als de temperatuur stijgt. Vanmorgen bij zonsopkomst gaat er +100PPM bij, terwijl de thermometer in de sensor 16c aanhoudt. Later op de ochtend slaat de verwarming aan, gaat de sensor thermometer van 16c naar 17c, en de PPM zakt: -150 tot -200PPM.

Ik heb 'm net in een doosje ingebouwd. De sensor temperatuur geeft nu 20c aan, en de PPM 390. Ventilatie staat gewoon op de laagstand. Daar kan dus echt niks van kloppen :-(

Ik vermoed dus dat er een correctie plaats moet vinden op basis van de temperatuur. Dan zou dus de temperatuur bij calibratie moeten worden opgeslagen en moet er een formule worden toegepast op de gemeten raw PPM. Ik vind daar hier wat over, maar daar is de afwijking per graden C echt maar iets van 10ppm. Ik zie hier 100ppm per C :?
Is de ESP Easy software correct? Misschien wordt er zowel hardwarematig als softwarematig gecorrigeerd voor temperatuur? Kun je het ook testen met een simpel Arduino script zoals dit?

offtopic:
Mijn MH-Z19b is onderweg vanuit China naar hier. Hopelijk arriveert ie op tijd voor ik verhuis :) :z

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• infernix
balk schreef op zondag 26 februari 2017 @ 16:15:
[...]Is de ESP Easy software correct?
We lezen uit via UART en er zit geen code in om te corrigeren oid, dus kan niet verkeerd zijn. Sterker nog, de code die 't uitleest is exact wat in je link staat, maar dan nog met CRC check erop.

Het kan zijn dat de sensor zelf de tempcorrectie niet toepast maar daar staat niets over in t datasheet.

[ Voor 8% gewijzigd door infernix op 26-02-2017 16:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• balk
infernix schreef op zondag 26 februari 2017 @ 16:22:
[...]

We lezen uit via UART en er zit geen code in om te corrigeren oid, dus kan niet verkeerd zijn. Sterker nog, de code die 't uitleest is exact wat in je link staat, maar dan nog met CRC check erop.

Het kan zijn dat de sensor zelf de tempcorrectie niet toepast maar daar staat niets over in t datasheet.
hmm ja, ik zit ook even door de code te kijken en zie niks geks. Hang je toevallig met je neus in de buurt van de sensor? Je adem bevat 40000 ppm (4%) CO2 dus dat beïnvloed de meting nogal 8)7

[edit]
En hoe verloopt de geheimzinnige S factor als de meting verloopt met temperatuur?

[ Voor 6% gewijzigd door balk op 26-02-2017 16:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• infernix
balk schreef op zondag 26 februari 2017 @ 16:33:
[...]
Hang je toevallig met je neus in de buurt van de sensor? Je adem bevat 40000 ppm (4%) CO2 dus dat beïnvloed de meting nogal 8)
In de bovenstaande grafieken is er niemand in de ruimte aanwezig. In de eerste grafiek is er niemand aanwezig.

In de 2e en 3e wel, maar de sensor hangt aan de andere kant van de ruimte van ~70m2. Dat kan het jojo effect niet echt verklaren.
En hoe verloopt de geheimzinnige S factor als de meting verloopt met temperatuur?
Stabiel (dus S=64)

[ Voor 17% gewijzigd door infernix op 26-02-2017 16:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 08-05 17:05

Dylantje2

sorry Bricklayere here :-)

mmm Heb hier al wat jaartjes Domoticz draaien. Mooi spul..
Maar sinds mijn pelletkachel wil ik ook graag een Co meter in huis..
Ik lees toch veel problemen met waardes enz.
Ben er wel achter dat al het zelfbouw niet altijd beter is. [ mysensors gebouwd maar pff ]
Juist de tweakers willen zelf iets bouwen, vandaar dit uitgebreide topic.
Maar imo...
Deze waardes MOETEN juist correct zijn want anders heb je er zo weinig aan, als je denkt dat het goed zit, en dan blijkt toch een te hoge waarde fataal kan zijn.

Mijn vraag, waarom mis de Nest?
https://nest.com/nl/smoke-co-alarm/meet-nest-protect/
In dit topic?

Iemand ervaring hiermee?
Werk icm Domoticz, dus lijkt me iets prijziger, maar wel zekerder?
Of zou de Nest ook kunnen afwijken?

zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• infernix
Dylantje2 schreef op maandag 27 februari 2017 @ 10:58:
Maar sinds mijn pelletkachel wil ik ook graag een Co meter in huis..
CO =! CO2. CO ontstaat bij incomplete verbranding en is al gevaarlijk bij >35 tot 100PPM en dus elke waarde > 0 is al reden tot zorg.

CO2 adem je zelf uit, en is ~400ppm in de buitenlucht; wordt pas gevaarlijk bij hele hoge waardes (>30k tot 100k+).

Nest meet alleen CO en is dus wel goed om te meten maar wat anders dan we hier over hebben :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 08-05 17:05

Dylantje2

sorry Bricklayere here :-)

infernix schreef op maandag 27 februari 2017 @ 15:18:
[...]

CO =! CO2. CO ontstaat bij incomplete verbranding en is al gevaarlijk bij >35 tot 100PPM en dus elke waarde > 0 is al reden tot zorg.

CO2 adem je zelf uit, en is ~400ppm in de buitenlucht; wordt pas gevaarlijk bij hele hoge waardes (>30k tot 100k+).

Nest meet alleen CO en is dus wel goed om te meten maar wat anders dan we hier over hebben :)
Sorry...

zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520

Acties:
  • 0 Henk 'm!

653696

[/quote]mightym schreef op zondag 29 januari 2017 @ 16:30:
[...]

[/quote]

Ik heb de sensor binnen en inmiddels gekoppeld aan de Wemos. Na enig zoekwerk (Tools) bleek het zeer eenvoudig te zijn de binary draadloos over te brengen, weer wat geleerd.

Aan de Wemos zijn nu een Oled 1306, een SI7021 en een MH-Z19 gekoppeld. De waarden van de MH-Z19 ogen op het eerste gezicht betrouwbaar.

Ik kan de waarden uitlezen op de Oled 1306 en door in te loggen in de Wemos en dan te kijken onder de tab Devices. De waarden van de SI7021 en de MH-Z19 worden daar getoond. Ik heb echter een probleem met het overbrengen van de data van de MH-Z19 naar Domoticz. De waarden van de SI7021 vormden geen probleem.

Ik probeerde het op 2 manieren:
1. Door het maken van een 2e virtuele sensor (luchtkwaliteit) onder de dummy. Deze dummy gebruikte ik eerder voor de virtuele sensor tbv de SI7021. De sensor werd zichtbaar in het apparatenoverzicht van Domoticz, de behorende idx nam ik op op de daarvoor betreffende plaats in de Wemos. De sensor blijft op 0 staan.
2. Door het maken van een nieuwe dummy met een daaraan gekoppelde virtuele sensor luchtkwaliteit. Na het aanpassen van de idx in de Wemos blijft ook deze op 0 staan.

Ik hoop dat er iemand is die mij op dit punt een zetje in de goede richting kan geven.

Alvast hartelijk dank

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• infernix
Ik heb hier wat updates gedaan aan de ESPEasy MH-Z19 code:
  • Automatic Background Calibration aan/uit commands
  • Onzinwaardes tijdens boot negeren
  • Meetwaardes bij onstabiele meting negeren
  • Reset command voor sensor
  • Bug gefixt met lezen van serial buffer (continue CRC errors)
  • Measurement range instelbaar (denk alleen voor PWM van toepassing)
Met name de ABC is denk ik bij mij deel van het probleem. Ik heb misschien wel een 19B geleverd gekregen waarbij dat standaard aan staat. Vandaag uur lang ramen open en ventilatie aan, PPM niet onder de 700. En in de middag zie je de U waarde omhoog schieten en daarmee ook de PPM continue op de 1000+, zelfs met ventilatie op max. Het is ook wat ze hier roepen. Ik vermoed dat die ABC gewoon helemaal niet goed gaat, dus zal nog maar eens met buitenlucht kalibreren met ABC uit, en dan kijken of de getallen normaal blijven.

Ik heb nog een MH-Z19 in de post en ook een CDM7160; als dat allemaal binnen is zal ik nog wel eens goed kijken hoe betrouwbaar ze zijn in vergelijking. Zal dan tzt de code wel upstream sturen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
infernix schreef op woensdag 1 maart 2017 @ 02:16:
Ik heb hier wat updates gedaan aan de ESPEasy MH-Z19 code:
[...]
Goed bezig, hartstikke bedankt!
Ik ben nu druk bezig met verhuizen, maar als we gesetteld zijn in het nieuwe huis ga ik je nieuwe code zeker proberen!

Blijven die instelling zoals ABC en measuring range trouwens bewaard als de stroom eraf is geweest? Of moet dat elke keer als het ding een powerloss heeft gehad weer opnieuw naar de sensor gestuurd worden?

[ Voor 20% gewijzigd door ThinkPad op 01-03-2017 08:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wlechim
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 11-04 22:06
slaapkamer co2 2

Hier heb ik een MH-Z19 via UART aan een Arduino nano gehangen en weer via mysensors aan Domoticz. Elke 5 seconden (de sensor update zichzelf in dit interval) lees ik een nieuwe meting uit en reken het gemiddelde per minuut uit en verstuur die naar de mysensor gateway (een nodemcu ESP8266). Misschien ook maar eens kijken naar die stability/volatility bits maar dan bestel ik wel een andere sensor aangezien ik nu iets werkends heb ;)

Mijn ervaring is dat de sensor enorm rare waardes produceert bij verschillende power supplies :X Probeer dus verschillende adapters mocht je hier tegenaan lopen. Ik gebruik nu een oude Apple iPad charger en dat lijkt stabiel te werken.

[ Voor 6% gewijzigd door wlechim op 01-03-2017 10:53 . Reden: en nu met fatsoenlijke graph :) ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• infernix
ThinkPadd schreef op woensdag 1 maart 2017 @ 08:38:
[...]
Blijven die instelling zoals ABC en measuring range trouwens bewaard als de stroom eraf is geweest? Of moet dat elke keer als het ding een powerloss heeft gehad weer opnieuw naar de sensor gestuurd worden?
Weet ik nog niet. Omdat de sensor niet eens bevestigd of ABC aan/uit staat kan ik 't hooguit afleiden aan de U waarde; die is tot nog toe stabiel en wijzigt meestal binnen 24 uur wel eens. Even aankijken dus.
wlechim schreef op woensdag 1 maart 2017 @ 10:52:
[afbeelding]
Mijn ervaring is dat de sensor enorm rare waardes produceert bij verschillende power supplies :X
Dat zie ik ook. Ik denk dat er iets tussen de Vin van de sensor moet en de 5v van de usb om t voltage stabiel te krijgen, maar ik heb geen idee wat. Misschien iemand suggesties?

[ Voor 6% gewijzigd door infernix op 01-03-2017 17:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tsjoender
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 19:44
infernix schreef op woensdag 1 maart 2017 @ 17:20:

Dat zie ik ook. Ik denk dat er iets tussen de Vin van de sensor moet en de 5v van de usb om t voltage stabiel te krijgen, maar ik heb geen idee wat. Misschien iemand suggesties?
Je zou kunnen beginnen met een 4,7uF elco als buffer. Eventueel daarbij ook nog een 100nF keramische condensator. Die laatste kan helpen om wat onregelmatigheden op de 5V weg te nemen. Ik ben geen expert op dit gebied, maar weet wel dat die combinatie bij NRF24L01+ radios een heel groot verschil maakt. Deze radios zijn ook erg afhankelijk van een goede stroomvoorziening.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• houthakker

houthakker

Poehé

zo, mijn hardware was binnen:

Afbeeldingslocatie: https://thumb.ibb.co/nnK81F/425204527_49667_7289746672479094721.jpg Afbeeldingslocatie: https://thumb.ibb.co/cu2vgF/426021487_231176_2417309991319186592.jpg Afbeeldingslocatie: https://thumb.ibb.co/fcqRov/425302444_90977_5765149576405387200.jpg

In de eerste instantie ESPEasy snel geprobeerd, maar telkens als ik de mqtt/ThingSpeak instellingen opsloeg, kon de module geen verbindingen met Wifi meer krijgen.

Dus toen alles maar omgeschreven naar homie, er zit echter toch iets van een opstart / initialisatie probleem in de ESPEasy MH-Z19 implementatie, dus dat maar vervangen met deze code: https://github.com/bertri...ter/co2meter/co2meter.ino

Werkt nu als een zonnetje :) . Morgen eens kijken wat Co2 op de slaapkamer doet.

[ Voor 15% gewijzigd door houthakker op 03-03-2017 23:45 ]

Specs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• houthakker

houthakker

Poehé

En eerste resultaat is ook binnen, slaapkamer:

Afbeeldingslocatie: https://thumb.ibb.co/deqeaa/co2.png

Conclusie; toch maar een raampje open houden tijdens het slapen :o
- vriendin ging om rond 0.00 naar bed
- ik om rond 2.00
- vriendin rond 10.00 uit bed
- ik om 11.30, toen meteen deur en raam open gezet.

Ik zal morgen mijn code op github zetten.

[ Voor 6% gewijzigd door houthakker op 04-03-2017 21:05 ]

Specs

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• houthakker

houthakker

Poehé

Specs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• infernix
Eerste vergelijking CDM7160 en MH-Z19 is binnen:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/dK7AyOgl.png

Zal de 2e MH-Z19 er bij gaan plaatsen. Een van de twee zit er iig flink naast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Gisteren de CO2-meter (MH-Z19) verplaatst, ik las in de handleiding van Itho dat hij bij voorkeur zo'n 1,5m boven de grond moest hangen.

Eerst lag hij op het TV-meubel (rode stip, 45cm boven de grond) die in de woonkamer staat. Blauwe lijnen is de hoekbank waar we 's avonds zitten. Heb de sensor nu verplaatst zodat hij naast de thermostaat hangt, op 1,5m hoogte ongeveer (groene stip).
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/iGrQmZOZST7R4Uww5GLi3XcD/full.png

Had alleen niet verwacht dat dat zo'n verschil zou maken:
03/14/17 19:55:47.662 /WemosCO2/CO2/PPM 1077
03/14/17 19:56:47.723 /WemosCO2/CO2/PPM 1071
03/14/17 19:57:47.783 /WemosCO2/CO2/PPM 1069
03/14/17 19:58:47.842 /WemosCO2/CO2/PPM 1070

03/14/17 20:05:11.492 /WemosCO2/CO2/PPM 459 
03/14/17 20:06:11.552 /WemosCO2/CO2/PPM 462
03/14/17 20:07:11.614 /WemosCO2/CO2/PPM 463
03/14/17 20:08:11.693 /WemosCO2/CO2/PPM 461
03/14/17 20:09:11.737 /WemosCO2/CO2/PPM 461
03/14/17 20:10:11.797 /WemosCO2/CO2/PPM 464

19:5x lag hij nog op TV-meubel, 20:0x hing hij naast de thermostaat.

Afzuigpunt woonkamer zit in de koof boven de keuken, thv spoelbak.

Ik vraag mij af of de plek naast de thermostaat wel handig is gezien het enorme verschil in ppm's 8)7

@infernix Heb je beide MH-Z19's al naast elkaar kunnen leggen?

[ Voor 4% gewijzigd door ThinkPad op 19-03-2017 20:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

ThinkPadd schreef op woensdag 15 maart 2017 @ 09:18:
Gisteren de CO2-meter (MH-Z19) verplaatst, ik las in de handleiding van Itho dat hij bij voorkeur zo'n 1,5m boven de grond moest hangen.
Ik heb niet zo'n geavanceerde meter dat ik het verschil kan zien (hij geeft puur een alarm), maar als hij op een meubel ligt in de buurt van de keuken (verwarmingsketel staat in de keuken) dat 1,5 meter hoog is dan is het dus goed?

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Je noemt verwarmingsketel, ik heb daardoor het idee dat je in de war bent met CO (koolstofmonoxide).
Dit topic gaat over CO2 (koolstofdioxide), iets wat je als mens uitademt (en ook vrijkomt bij verbranding van gas). Ik heb daar een sensor voor (MH-Z19) die dat meet, als er meerdere personen in huis zijn dan stijgt het CO2-niveau snel en laat ik de ventilatie sneller draaien om de luchtkwaliteit 'fris' te houden.

Voor CO heb ik een koolmonoxidemelder bij de CV-ketel hangen, die moet ook op 1,5m meen ik idd.

[ Voor 8% gewijzigd door ThinkPad op 20-03-2017 08:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Klopt, thanks.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• infernix
@ThinkPad nog niet, ik dacht dat de 2e al binnen was maar was iets anders. Overigens is de betrouwbaarheid ver te zoeken, de cdm7160 is vele malen stabieler. Krijg steeds minder vertouwen in dat ding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
  • Laatst online: 22:06
Misschien een beetje offtopic, maar waarom wil je CO2 (of andere gassen) meten en niet het aantal PPM O2? Als het aantal PPM O2 hoog genoeg is dan zal CO2 acceptabel zijn, idem met CO. Of mis ik iets?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
  • Laatst online: 29-04 00:03
infernix schreef op woensdag 15 maart 2017 @ 18:40:
@ThinkPad nog niet, ik dacht dat de 2e al binnen was maar was iets anders. Overigens is de betrouwbaarheid ver te zoeken, de cdm7160 is vele malen stabieler. Krijg steeds minder vertouwen in dat ding.
Kan het zijn dat de intake van de beide sensoren nogal verschilt, dus dat de cdm7160 mogelijk niet zo snel kan reageren op stijging van CO2-levels?
Bijvoorbeeld dat de CDM7160 meer "op de tocht" ligt, of dat de MH-Z19 juist meer jullie adem pakt?

Lijkt me dat wanneer beide in een plastic bak liggen (wel met deels open deksel), om de werveling te voorkomen, dat ze dan ongeveer hetzelfde aan moeten geven.

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UUDIBUUDI
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online
Vaevictis_ schreef op zondag 19 maart 2017 @ 08:45:
Misschien een beetje offtopic, maar waarom wil je CO2 (of andere gassen) meten en niet het aantal PPM O2? Als het aantal PPM O2 hoog genoeg is dan zal CO2 acceptabel zijn, idem met CO. Of mis ik iets?
Een te hoge concentratie CO2 is niet gezond (en ook merkbaar onprettig). In het extreme geval: hypercapnie. CO is nog sneller gevaarlijk, dat wil je helemaal niet in de lucht hebben hangen.

Zelfs al is er genoeg O2, dan is teveel CO2 of CO nog steeds een probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
infernix schreef op donderdag 23 februari 2017 @ 19:15:
Er is nog meer uit te halen. Er zijn undocumented values voor temperatuur, S (waarschijnlijk stabiliteit/betrouwbaarheid meting) en U (waarschijnlijk soort minimumwaarde PPM per periode/dag). Heb ESPEasy aangepast zodat ik nu alle 4 die waardes in MQTT heb.

Wat hier het interessantste aan is, is S. Ik zie tot nog toe 4, 32, 64. iedere keer als 'ie ineens flink in PPM varieert per meting staat ie op 4 en naarmate een metingswaarde langer aan houdt, schiet ie weer naar 64. Je ziet dat ook op die blog. Ik zit nu in een lege kamer al een half uur op ~500PPM met S=64 en ineens schiet de PPM naar 1000-1100 en valt S terug naar 4. 8 minuten later zakt de PPM weer terug naar ~500 en S weer naar 64.

Je zou dus kunnen zeggen dat je pas MQTT published if S > X, bijv 32. Dan gooi je mogelijke onzinmetingen gewoon weg.
Zou die S ook een soort van integratie-constante kunnen zijn?
Dus een indicatie over hoe lang 'ie aan het meten is.
Een soort van auto-range, waarbij 'ie bij lage waarden dus langer kan integreren en dus automatisch stabieler is, maar bij hoge ppm-waarden te snel uit z'n bereik kan raken en dus korter meet en dus instabieler is.
Een oplossing zou dan zijn om instabiele meetwaarden met meerdere meetwaarden te middelen en zeker niet een enkele sample te gebruiken.
Hoeveel je moet middelen kan natuurlijk weer afhangen van de S-waarde.

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• infernix
TD-er schreef op zondag 19 maart 2017 @ 11:03:
[...]

Kan het zijn dat de intake van de beide sensoren nogal verschilt, dus dat de cdm7160 mogelijk niet zo snel kan reageren op stijging van CO2-levels?
Bijvoorbeeld dat de CDM7160 meer "op de tocht" ligt, of dat de MH-Z19 juist meer jullie adem pakt?
Als ik de hele dag weg ben en de ventilatie draait gewoon plus die 2 sensoren liggen naast elkaar, dan nog is er een verschil van ~150PPM. Dat kan dan natuurlijk aan de meetprecisie liggen, maar die is opgegeven als 4% +- 50PPM dus bij ~400PPM hooguit 66ppm. 150PPM is het dubbele.

Bij aanwezigheid van personen loopt het veel verder uiteen, soms wel 350PPM. Dus geeft de MH-Z19 1050ppm dan staat de CDM rustig op 700. In dat geval is het dus 42+50=~100PPM volgens de fabrikant. Neem je dan de worst case dat de CDM verkeerd naar beneden zit en de MH-Z19 omhoog, dan kom je op

CDM 700 + 50 + 4% = 778
MH 1050 - 50 - 4% = 958

Nog steeds aardig verschil denk ik dan.
Lijkt me dat wanneer beide in een plastic bak liggen (wel met deels open deksel), om de werveling te voorkomen, dat ze dan ongeveer hetzelfde aan moeten geven.
Ze zijn beide ingebouwd, wel in een ander doosje maar that's it. Overigens geeft zelfs de 2e MH-Z19 niet dezelfde waardes als de 1e. Daar zit ook rustig 100-150PPM verschil in, maar weliswaar geen 300+.

Ik denk zelf dat er een spanpoint calibratie nodig is, maar geen idee hoe ik aan een gas kom met exact 2000ppm CO2.

Al met al zijn ze als indicatoren voor ventilatie prima, aangezien ze in ieder geval in ruimtes zonder aanwezige personen naar < 600 dalen, zelfs als de calibratie niet in orde is. Dus als je grofweg pakt dat <600PPM = ruimte leeg, ~1000ppm is 1 of 2 personen en > 1500ppm is 2+ personen, dan voldoet dit prima. Ik leg de MH-Z19s dan ook in de slaapkamers en de CDM7160 in de woonkamer.
Zou die S ook een soort van integratie-constante kunnen zijn?
...
Een oplossing zou dan zijn om instabiele meetwaarden met meerdere meetwaarden te middelen en zeker niet een enkele sample te gebruiken.
Het is nog simpeler, als S < 64 is (0x40) dan gewoon de waarde negeren. De fluctuatie in PPM is zo groot met < 64 dat het niet de moeite is om daar nog naar te kijken. Als het bijvoorbeeld waait of tocht (sensor uit t raam hangen bijvoorbeeld) dan daalt S en dan weet je sowieso al dat de metingen niet goed zijn, dus dan kun je net zogoed even wachten totdat de sensor zichzelf weer stabiliseert.

Overigens, nieuwe code met dit soort verbeteringen voor stabiliteit en met commandos voor ABC, zero point calibration, PPM bereik op de analog out etc zijn nu upstream in ESPEasy Mega, zie de pull request. Dus als je die compiled vanuit matser met platform.io (de test build wel te verstaan) kun je er al meteen gebruik van maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TD-er
Is in rust de offset tussen beide type sensoren (en beide exemplaren van de MH-Z19) wel constant?
Dan zou dat dus wel degelijk een kalibratie-dingetje kunnen zijn. Geen idee hoe lineair de metingen zijn, dus uit gaan van een redelijk geventileerde ruimte zonder personen erin lijkt me een mooi "ijkpunt" om ze te vergelijken. Als dat een paar dagen achtereenvolgens min of meer dezelfde offset geeft, zou de sensor zelf in elk geval wel precies zijn en dat is altijd bruikbaar, omdat het te kalibreren is.
Niet precies, maar wel accuraat is onbruikbaar, zonder middelen over langere tijd.
Afbeeldingslocatie: http://2poqx8tjzgi65olp24je4x4n.wpengine.netdna-cdn.com/wp-content/uploads/2015/06/Precision-Vs-Accuracy.png

En ik snap dat je besluit om te springerige waarden weg te gooien, maar dat vind ik -vanuit mijn achtergrond- zonde. Vaak kun je dergelijke ruis-data namelijk nog prima gebruiken, mits duidelijk is wat de oorzaak is.
Komt die S-waarde van < 64 vaak voor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• infernix
TD-er schreef op maandag 20 maart 2017 @ 19:52:
Is in rust de offset tussen beide type sensoren (en beide exemplaren van de MH-Z19) wel constant?
voor zover ik heb getest wel. ik moet nog uitgebreider testen maar nog niet gedaan, tijdgebrek.
Dan zou dat dus wel degelijk een kalibratie-dingetje kunnen zijn.
Ik denk dat als je span point calibratie zou kunnen doen op 2000ppm dat het dan al stukken beter is. want hoe hoger de PPM hoe groter het verschil met de CDM7160.
Niet precies, maar wel accuraat is onbruikbaar, zonder middelen over langere tijd.
[afbeelding]
Aha. In dat geval is ie dus precies, maar niet accuraat. MH-Z19s geven wel dezelfde PPM aan over een periode maar vergeleken met de CDM zitten ze er een eind naast.
En ik snap dat je besluit om te springerige waarden weg te gooien, maar dat vind ik -vanuit mijn achtergrond- zonde. Vaak kun je dergelijke ruis-data namelijk nog prima gebruiken, mits duidelijk is wat de oorzaak is.
Komt die S-waarde van < 64 vaak voor?
Zelden. Alleen als het waait of als je erin blaast. Dus voor die <1% van de tijd is dat mij teveel moeite.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
infernix schreef op maandag 20 maart 2017 @ 21:33:
[...]

Zelden. Alleen als het waait of als je erin blaast. Dus voor die <1% van de tijd is dat mij teveel moeite.
Klinkt zeer logisch :)
infernix schreef op maandag 20 maart 2017 @ 21:33:
[...]
Ik denk dat als je span point calibratie zou kunnen doen op 2000ppm dat het dan al stukken beter is. want hoe hoger de PPM hoe groter het verschil met de CDM7160.
[...]
Of je pakt de laagste waarden van beide en probeert daarop de boel gelijk te trekken? Die hebben het minste invloed van personen in de buurt en zullen dus ook waarschijnlijk genomen zijn in de meest stabiele situatie (aangenomen dat direct zonlicht niet echt aanwezig is)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• infernix
Vanmorgen even wat getest.

CDM7160 in lege woonkamer: ~475PPM

MH-Z19 in slaapkamer 1 (met open ventilatierooster): hele nacht constant ~1200PPM
CDM7160 in slaapkamer 1: na 20 minuten constant ~925PPM

MH-Z19 in slaapkamer 2 (met gesloten ventilatierooster): hele nacht lineair opgelopen tot ~2250PPM (daarna meting gestopt)
CDM7160 in slaapkamer 2: na 20 minuten lineair oplopend tot ~3600PPM (daarna meting gestopt)

Vond hier een mooi grafiekje:

Afbeeldingslocatie: https://iitindoorair.files.wordpress.com/2014/09/1.jpg

1L/s is ongeveer 3.6m3/h. Ik gok hier op ongeveer 20 tot 40m3/h ventilatie per slaapkamer, dus die constante waardes van slaapkamer 1 kloppen wel. Maar dat slaapkamer 2 op 2200ppm uitkomt na een hele nacht zonder flow lijkt mij onwaarschijnlijk, dus ik denk dat ook hier de CDM dichter bij de waarheid zit dan de MH-Z19.

Desalniettemin zijn MHs nog steeds prima indicatief voor je MV snelheid :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
@infernix Heb je het meetbereik van de MH-Z19 via je aangepaste ESPEasy firmware op 0-2000 ppm staan? Dan is het wellicht te verklaren dat hij ophoudt bij 2200 ppm. Met de 0-5000 ppm setting gaat hij wellicht hoger?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
Die MH-Z19 heb ik gisteren ook maar even aangeklikt bij de Ali, voor net onder de 20 euro.
Hoe duur is die CDM7160? Ik kon 'm zo snel niet vinden als losse component.

En inderdaad, die MH-Z19 schijn je in 5000 ppm-range te kunnen zetten.
Is trouwens wel schrikbarend dat je na een nacht niet ventileren ook echt op de 5000 ppm uit blijkt te kunnen komen. Dan slaap je echt niet lekker meer volgens mij.

@infernix Heb je met je metingen ook wel een grafiek die mooi vloeiend door loopt? Of is het metingen die van hop naar her springen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• houthakker

houthakker

Poehé

Toch niet helemaal tevreden met homie (en een probleem met cloud bassed mqtt). Nu een implementatie gemaakt met espurna:

https://github.com/theeuwke/espurna

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• infernix
ThinkPadd schreef op donderdag 23 maart 2017 @ 13:40:
@infernix Heb je het meetbereik van de MH-Z19 via je aangepaste ESPEasy firmware op 0-2000 ppm staan? Dan is het wellicht te verklaren dat hij ophoudt bij 2200 ppm. Met de 0-5000 ppm setting gaat hij wellicht hoger?
Dat heeft alleen invloed op de analog out, op de serial output maakt die setting geen verschil.
TD-er schreef op donderdag 23 maart 2017 @ 20:31:
Hoe duur is die CDM7160? Ik kon 'm zo snel niet vinden als losse component.
Zit bij mij in de vAir meter, denk los zo'n 60 euro.
@infernix Heb je met je metingen ook wel een grafiek die mooi vloeiend door loopt? Of is het metingen die van hop naar her springen?
Netjes lineair allemaal.

[ Voor 33% gewijzigd door infernix op 24-03-2017 03:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• balk
hmmm, bij mij crasht het script:
blah

Ik gebruik de laatste dev versie van Homie. Laten we het script van houthakker (A) noemen. Als ik Homie zonder mijn MH-Z19b draai gaat het wel goed (script B). Als ik het de CO2 ppm aanroep via een ander script gaat het ook goed en lijk ik betrouwbare waardes te krijgen (script C). Als ik Homie gebruik met de code van script (C) crasht het ook. Er gaat dus iets mis tussen Homie en MH-Z19b. Herkent iemand dit?

edit: TX en RX omdraaien 8)7

[ Voor 52% gewijzigd door balk op 24-03-2017 16:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThinkPad
Komt de instelling van de pinout in die sketch overeen met wat je in de andere scripts gebruikt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• balk
ThinkPadd schreef op vrijdag 24 maart 2017 @ 16:09:
Komt de instelling van de pinout in die sketch overeen met wat je in de andere scripts gebruikt?
crap. TX en RX opgedraaid 8)7 |:(
&#10004; MQTT ready
Triggering MQTT_CONNECTED event...
Calling setup function...
&#12349; Sending statistics...
  &#8226; Wi-Fi signal quality: 66%
  &#65533;&#65533; Uptime: 11s
RAW: 03 55 3D 04 29 B3
Co2 value: 853 PPM

Het werkt nu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• houthakker

houthakker

Poehé

Tja, thuis heb ik niet zoveel tijd als op werk om aan software te spenderen. Zodra het werkt en het crashed niet kijk ik er niet echt meer naar om :P. Dat was ook de reden waarom ik van espeasy naar homie was gestapt, die had een rare bug dat na het opslaan van de mqtt settings in SPIFFS, wifi niet meer connect :?. Ik heb geen tijd om dit te debuggen ;w. Momenteel kan je beter het ESPurno project pakken, is namelijk veel simpeler. Je moet wel de SPIFFS upload plugin hebben in platformio / arduino ide; zowel voor espurno als homie worden hier de configuratie website pagina's in opgeslagen.

[ Voor 35% gewijzigd door houthakker op 24-03-2017 16:44 ]

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DriesA
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 30-04 22:52
Hoi,
Deze ochtend weer met hoofdpijn opgestaan, dus vandaag heb ik me wat ingelezen rond ventilatie/co2 etc.

Eerst ben ik op het topic "Optimale vraaggestuurde mechanische ventilatie" terechtgekomen, en via dat topic dan weer tot hier. Interessant leesvoer!

Ik heb zelf een woning met balansventilatie (Zehnder (J.E. Stork Air) ComfoD 550). Sinds de verhuis stond hij op stand 2 (van 3). Maar daardoor werd de lucht te droog (tot <25%). Met als gevolg last van droge keel, tranende ogen houten meubels die krom trokken,... De snelle oplossing was: de ventilatie een stand lager (1/3). Nu schommelt de RV tussen 40%-50%. Aanvaardbaar.

Maar dan nu de volgende uitdaging: "gevoelsmatig" ligt de CO2 waarde te hoog, voornamelijk in de slaapkamer (hoofdpijn, suf gevoel). Ik heb geen CO2 meter. Mijn luchtvochtigheidssensor was een eenvoudig ding van Conrad.

Om te vermijden dat ik nu een tweede "ding" koop (CO2), en dan steeds moet wisselen tussen een lage ventilatie-stond (om droge lucht te vermijden) en een midden/hoge stand (om hoofdpijn te vermijden), dacht ik wat te integreren/automatiseren.

Mijn Tweakers-gehalte is lang niet zo indrukwekkend als dat van jullie. :)

Ik dacht aan een Netatmo Weerstation. Ik zag op 50Five een actie voor een weerstation + extra binnenmodule voor 199€. Hiermee kan ik meteen in twee ruimtes CO2 meten (woonkamer + slaapkamer), en meteen ook de RV.

Via OpenHAB (standaard integratie met Netatmo) kan ik hiermee zaken uitlezen, en op basis daarvan de ventilatie unit aansturen (ook standaard integratie met StorkAir).

Het enige waar ik wisselende/tegenstrijdige informatie over lees, is de nauwkeurigheid van de CO2 sensor van Netatmo.

Dus een lang verhaal voor uiteindelijk een eenvoudige vraag: is de CO2 sensor van Netatmo nauwkeurig genoeg om mijn balansventilatie op aan te sturen?

Vb:
* Beide kamers lager dan 800 ppm => stand 1;
* Minstens één kamer boven 1200 ppm => stand 3;
* In andere gevallen => stand 2;

I don't have hard drives. i just keep 30 chinese teenagers in my basement and force them to memorize numbers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tsjoender
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 19:44
DriesA schreef op maandag 27 maart 2017 @ 23:29:
Ik heb zelf een woning met balansventilatie (Zehnder (J.E. Stork Air) ComfoD 550). Sinds de verhuis stond hij op stand 2 (van 3). Maar daardoor werd de lucht te droog (tot <25%). Met als gevolg last van droge keel, tranende ogen houten meubels die krom trokken,... De snelle oplossing was: de ventilatie een stand lager (1/3). Nu schommelt de RV tussen 40%-50%. Aanvaardbaar.
Draait die balansventilatie al een hele poos? Misschien is het dan ook de moeite waard om het hele systeem schoon te laten maken en goed in te laten regelen (afstellen van de juiste debieten die passen bij de grootte van de ruimte en de toepassing van de ruimte (woon- vs slaapkamer bijvoorbeeld). Daarnaast is het dan natuurlijk perfect om dan de uiteindelijke regeling te finetunen op basis van CO2 waarden en luchtvochtigheid, maar ik zou wel een goed werkend systeem als basis nemen ipv een niet optimaal functionerend systeem bij te willen sturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
@DriesA De Netatmo is niet altijd even betrouwbaar qua CO2-meting meen ik eens gelezen te hebben. --> Had je zelf ook al gevonden.

Als het je puur om de CO2-meting te doen is kun je ook naar een MH-Z19 sensor kijken (aan een ESP8266). Geen idee of die nauwkeuriger is dan een Netatmo, maar de sensor is ook maar 20 euro ipv €149 voor een Netatmo

[ Voor 6% gewijzigd door ThinkPad op 28-03-2017 10:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• balk
DriesA schreef op maandag 27 maart 2017 @ 23:29:
...

Het enige waar ik wisselende/tegenstrijdige informatie over lees, is de nauwkeurigheid van de CO2 sensor van Netatmo.

Dus een lang verhaal voor uiteindelijk een eenvoudige vraag: is de CO2 sensor van Netatmo nauwkeurig genoeg om mijn balansventilatie op aan te sturen?

Vb:
* Beide kamers lager dan 800 ppm => stand 1;
* Minstens één kamer boven 1200 ppm => stand 3;
* In andere gevallen => stand 2;
Hoe nauwkeurig heb je nodig? Als 1200 in werkelijkheid + of - 50 is, of zelfs 100.... Als jouw klachten verdwijnen bij de gekozen setting is het goed toch? Weet iemand wat voor sensor er in de netatmo zit?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DriesA
Alvast bedankt voor enkele reacties.

@tsjoender : terechte opmerking. Ik zoek eens een bedrijf in de buurt die dit doet. Ik ken wel mensen met een balansventilatie, maar niemand die er na de initiële installatie degelijk onderhoud aan gedaan heeft. Ik ben ook niet zeker of de ventilatie initieel wel goed is ingeregeld. En dan nog: als de kuisvrouw met haar stofdoek over die uitblaasmondjes veegt, zie ik het al meer open/dicht gaan. Hier is dus ruimte voor verbetering. :-)

@ThinkPad : de MH-Z19 had ik ook in dit topic gevonden. Deze is inderdaad goedkoper. Geen idee of de CO2 sensor echt nauwkeuriger is. De Netatmo heeft voor mij een iets beter out-of-the-box gehalte, kan ook de luchtvochtigheid meten, en op termijn wil ik ook de uitbreidingsunit kopen om de regen te meten (om screens mee aan te sturen). De hogere initiële investering kan ik dus over meerdere aspecten "afschrijven". Alleen weet ik niets over de nauwkeurigheid van dat ding. In dit topic heb ik inderdaad één negatieve post gelezen (door @Anoniem: 657489 ). Maar gezien dat zijn enige post ooit is op Tweakers, vermoed ik dat er een hidden agenda achter zit.

@balk : de CO2 meting dient absoluut niet voor wetenschappelijke doeleindes. :-) Ook de grenswaardes die ik vermeld (800-1200 ppm) zijn zeer arbitrair. Voor de sturing van de ventilatie-unit mag je er wel 50ppm (of misschien zelfs 100ppm) naast zitten, niet? Als ik merk dat hij te laat een tandje bijsteekt of de hele dag door een orkaan in mijn woning probeert tot stand te brengen, kan ik nog wat met die grenswaardes spelen.

I don't have hard drives. i just keep 30 chinese teenagers in my basement and force them to memorize numbers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DriesA
Ter info: ik heb de knoop doorgehakt en een Netatmo gekocht.

Ik zal mijn bevindingen binnenkort delen.

Ik heb via 50Five een "weerstation pakket" gekocht. Voor 199€ heb je dan: twee binnenmodules (CO2, luchtvochtigheid, barometer, temperatuur en geluidsmeter (de relevantie van die laatste...) en één buitenmodule (temperatuur, luchtvochtigheid).

Als je dan je product in je winkelmandje zet (nadat je een account hebt aangemaakt) en dan nog 24h wacht, krijg je nog een mail met een kortingscode om je helemaal te overtuigen (5%). Zo heb ik dus 189.05€ betaald. :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blackouts
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 16-05 09:56
Ik ben wel geïnteresseerd in zo'n mh-z19. Mijn kennis reikt echter niet zo ver dat ik dit zo even uit de hand configureer, maar een tutorial volgen lukt me meestal wel.

Nu heb ik dit gevonden:

https://www.domoticz.com/forum/viewtopic.php?t=12486

Daar staat een code in, maar hoe en waar laad ik deze code in?

Maar goed, ik zeg ook maar wat....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
Die code is C++ code voor een Arduino omgeving.
Naast die code moet je dus je Arduino-tools zo configureren dat 'ie overweg kan met de ESP8266.
Alle te configureren parameters lijken in de eerste paar regels te staan.
De CO2 module moet je verbinden met pin 12 en 13 (bij slechte resultaten misschien die draadjes omwisselen, voor Rx en Tx)

Pagina: 1 ... 3 ... 39 Laatste

Let op:
Aanbiedingen graag in Awair element en andere CO2 meter kortingscodes