Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iMars
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 19:37

iMars

Full time prutser

bramv82 schreef op maandag 3 april 2017 @ 07:24:
Ik ben wel geïnteresseerd in zo'n mh-z19. Mijn kennis reikt echter niet zo ver dat ik dit zo even uit de hand configureer, maar een tutorial volgen lukt me meestal wel.

Nu heb ik dit gevonden:

https://www.domoticz.com/forum/viewtopic.php?t=12486

Daar staat een code in, maar hoe en waar laad ik deze code in?
Kijk eens hier naar: https://www.letscontrolit...3652b8405&start=10#p12464
Als je ESP Easy kan flashen op een ESP, dan heb je kennis n.m.i. voldoende kennis om het aan de praat te krijgen ;)
Afbeeldingslocatie: https://s27.postimg.org/6r2inavxf/Consumo_Gas.png

Koop hier mijn P1 reader :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• balk
  • Registratie: Januari 2000
  • Nu online
bramv82 schreef op maandag 3 april 2017 @ 07:24:
Ik ben wel geïnteresseerd in zo'n mh-z19. Mijn kennis reikt echter niet zo ver dat ik dit zo even uit de hand configureer, maar een tutorial volgen lukt me meestal wel.

Nu heb ik dit gevonden:

https://www.domoticz.com/forum/viewtopic.php?t=12486

Daar staat een code in, maar hoe en waar laad ik deze code in?
Je kan beginnen met die MH-Z19 en een Wemos D1 Mini. Koop ook een klein bread board en wat jump wires.

Download de Arduino IDE. Sluit de Wemos aan en begin te spelen met sketches als Blink om een beetje te leren. Als je dat onder de knie denkt te hebben kun je je CO2 meter aansluiten. Tegen die tijd hoop ik mijn blogje over hoe ik dat gedaan heb klaar te hebben O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blackouts
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 12-09 14:57
iMars schreef op maandag 3 april 2017 @ 15:51:
[...]

Kijk eens hier naar: https://www.letscontrolit...3652b8405&start=10#p12464
Als je ESP Easy kan flashen op een ESP, dan heb je kennis n.m.i. voldoende kennis om het aan de praat te krijgen ;)
[afbeelding]
Een ESP8266 heb ik nog liggen.

Hierop ESP easy flashen
Aansluiten op de MH-Z19
Configureren via de webbrowser via dit scherm

Ik heb het idee dat ik een stap mis...?

[ Voor 7% gewijzigd door Blackouts op 03-04-2017 20:27 ]

Maar goed, ik zeg ook maar wat....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvb
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 08-09 13:47
DriesA schreef op maandag 27 maart 2017 @ 23:29:
Ik heb zelf een woning met balansventilatie (Zehnder (J.E. Stork Air) ComfoD 550). Sinds de verhuis stond hij op stand 2 (van 3).
Offtopic hier maar is een enthalpiewisselaar geen betere optie dan de ventilatiestand omlaag halen om de RV soort van acceptabel te krijgen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

bramv82 schreef op maandag 3 april 2017 @ 20:27:
[...]

Een ESP8266 heb ik nog liggen.

Hierop ESP easy flashen
Aansluiten op de MH-Z19
Configureren via de webbrowser via dit scherm

Ik heb het idee dat ik een stap mis...?
Je kunt ook gebruik maken van:
mightym schreef op zondag 29 januari 2017 @ 19:16:
[...]

Als het goed is zou deze het moeten doen. Ik heb hem voor de D1 gecompileerd, er zit een plugin voor de MH-Z19 bij en ook voor Klik aan Klik uit.
In deze versie heb ik ook de plugin voor de DS18B20 een beetje aangepast. Ik had hier wat sensoren die niet meer in 12-bit resolutie wilde uitlezen, daar heb ik een stokje voor gestoken.

https://www.dropbox.com/s...Easy.ino.d1_mini.bin?dl=0

Voor de uitlezing maakt het niet uit of je een 2000 of 5000ppm uitleest. Je sluit hem via de UART aan, dan poept die MH-Z19 er gewoon een waarde uit.

Je kan deze binary overigens OTA updaten, ik weet niet of jouw huidige versie dat ook al kan? Mocht je tegen bugs aanlopen, dan kun je hem dus eenvoudig updaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blackouts
Ja dat stukje is nog niet helemaal duidelijk. Het stukje esp easy, plugins, compilen enz.

Maar ik zou inderdaad de firmware van mightym kunnen flashen. Volgens mij moet het me vanaf daar wel lukken.

UART, is dat de rx / tx aansluiting?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
  • Laatst online: 03-09 09:15
bramv82 schreef op woensdag 5 april 2017 @ 17:31:
Ja dat stukje is nog niet helemaal duidelijk. Het stukje esp easy, plugins, compilen enz.

Maar ik zou inderdaad de firmware van mightym kunnen flashen. Volgens mij moet het me vanaf daar wel lukken.

UART, is dat de rx / tx aansluiting?
Yep, UART is meestal een RS232-achtige communicatie, dus met een Rx en Tx kanaal.

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trebbors
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 12-09 16:06

Trebbors

Failure is no option!

DriesA schreef op vrijdag 31 maart 2017 @ 10:48:
Ter info: ik heb de knoop doorgehakt en een Netatmo gekocht.

Ik zal mijn bevindingen binnenkort delen.

Ik heb via 50Five een "weerstation pakket" gekocht. Voor 199€ heb je dan: twee binnenmodules (CO2, luchtvochtigheid, barometer, temperatuur en geluidsmeter (de relevantie van die laatste...) en één buitenmodule (temperatuur, luchtvochtigheid).

Als je dan je product in je winkelmandje zet (nadat je een account hebt aangemaakt) en dan nog 24h wacht, krijg je nog een mail met een kortingscode om je helemaal te overtuigen (5%). Zo heb ik dus 189.05€ betaald. :-)
Ik ben heel benieuwd naar je bevindingen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirickteur
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 15:31
Ook ik ben begonnen aan het CO2-project met een MH-Z19 in combinatie met een ESP. Echter... ik ben hier niet zo in thuis. Het flashen van de ESP is mij al gelukt, ik zie alleen de NDIR-sensor niet staan. Als ik het goed begrijp, moet ik zelf een versie compilen mét de plugin erbij. Kan iemand mij uitleggen hoe ik dat moet aanpakken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• balk
  • Nu online
Dirickteur schreef op maandag 10 april 2017 @ 21:10:
Ook ik ben begonnen aan het CO2-project met een MH-Z19 in combinatie met een ESP. Echter... ik ben hier niet zo in thuis. Het flashen van de ESP is mij al gelukt, ik zie alleen de NDIR-sensor niet staan. Als ik het goed begrijp, moet ik zelf een versie compilen mét de plugin erbij. Kan iemand mij uitleggen hoe ik dat moet aanpakken?
Ik was begonnen met een blogpost hier over. Nog niet af, maar toch maar on-line gezet. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harm_H
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 09:46
Misschien een dummie vraag, maar in plaats van ventilatiesystemen, werken planten ook?

Of moet je er per se 6 planten per kamer hebben?

Meer hier:
YouTube: How to grow fresh air | Kamal Meattle

[ Voor 47% gewijzigd door Harm_H op 14-04-2017 08:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• balk
  • Nu online
Harm_H schreef op vrijdag 14 april 2017 @ 08:42:
Misschien een dummie vraag, maar in plaats van ventilatiesystemen, werken planten ook?

Of moet je er per se 6 planten per kamer hebben?

Meer hier:
YouTube: How to grow fresh air | Kamal Meattle
Interessant. Niet alleen energie neutraal maar ook CO2 neutraal wonen! Je moet er wel een behoorlijk oerwoud voor aanleggen:
  • 4x schouderhoge Areca Palm per bewoner
  • 6-8 heup-hoge sanseverias in je slaapkamer (per slaper)
  • nog wat Epipremnum aureum planten.
Ik ben eerlijk gezegd al blij als ik een basilicum plant in leven kan houden :X

[ Voor 6% gewijzigd door balk op 14-04-2017 21:35 . Reden: lijstje ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirickteur
Inmiddels heb ik een en ander werkend... echter... ik dacht dat de tape over de luchtgaten verwijderd moesten worden... maar nu zie ik op internet heel veel plaatjes waar de 'tape' gewoon blijft zitten. Heb ik nu mijn sensor onbruikbaar gemaakt, maakt het niet zoveel uit, of is er een andere oplossing?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
Ik kan mij goed voorstellen dat die tape een filter is om stofdeeltjes buiten te houden.
Het is namelijk een optische sensor, dus zal stof een aanzienlijke impact hebben op de nauwkeurigheid.

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dirickteur
Ik loop nog een beetje te klootviolen.

Ik heb het inmiddels voor elkaar gekregen om een binary te compileren met de MH-Z19 plugin.

Echter: het wegschrijven van waarden naar Domoticz gaat niet goed. Ik zie wel dat de sensor in Domoticz een update krijgt, maar op 0 blijft staan. Uiteindelijk in de logfile kunnen zien dat hij aanroept json.htm?type=command&param=udevice&idx=254&svalue=%value%

Ik heb nu een Generic HTTP controller aangemaakt, waarbij svalue verandert is in nvalue. Dat werkt nu wel. Maar hoe kan dit gebeuren?

Daarnaast krijg ik (nog) niet de temperatuur en de S-value te zien? Heb ik soms een oude versie van de plugin gecompileerd?

Tot slot: Wat is het voordeel van een bereik 0-2000 PPM t.o.v. 0-5000 PPM?

Ik snap er nog te weinig om echt te begrijpen wat ik aan het doen ben, maar ik ben aardig op weg in de goede richting denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• infernix
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 04-09 15:50
Dirickteur schreef op dinsdag 18 april 2017 @ 13:42:
Daarnaast krijg ik (nog) niet de temperatuur en de S-value te zien? Heb ik soms een oude versie van de plugin gecompileerd?

Tot slot: Wat is het voordeel van een bereik 0-2000 PPM t.o.v. 0-5000 PPM?
Die zitten alleen in de nieuwe ESPEasy Mega releases (dev of test builds) na 18 maart. Dus dan moet je die zelf bakken met PlatformIO (bijv met Atom) en dan de Test build uploaden naar je device. Howto hier.

Wbt PPM, die bereik setting heeft alleen invloed op de analog out en die gebruik je niet als je serieel uitleest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirickteur
@infernix dank voor je reactie. Heb je ook nog een idee waarom de link naar Domoticz bij mij niet goed werkt (en blijkbaar bij anderen wel?). Dat hele compileren duizelt mij nog een beetje haha.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
Dirickteur schreef op dinsdag 18 april 2017 @ 15:42:
@infernix dank voor je reactie. Heb je ook nog een idee waarom de link naar Domoticz bij mij niet goed werkt (en blijkbaar bij anderen wel?). Dat hele compileren duizelt mij nog een beetje haha.
Als je link die je geeft letterlijk overgenomen is, dan is %value% een placeholder voor de variabele en niet de waarde van de variabele.
Je zou iets verwachten als "value=1234" en niet "value=%value%"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirickteur
TD-er schreef op dinsdag 18 april 2017 @ 23:20:
[...]

Als je link die je geeft letterlijk overgenomen is, dan is %value% een placeholder voor de variabele en niet de waarde van de variabele.
Je zou iets verwachten als "value=1234" en niet "value=%value%"
Dat is ook zo, value is inderdaad gelijk aan een getal, echter is de link naar Domoticz volgens mij verkeerd voor deze sensor.

Domoticz verwacht iets als ...nvalue=1234... en de ESP doet ...svalue=1234...

Vandaar dat het mij bij niet goed werkt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirickteur
infernix schreef op dinsdag 18 april 2017 @ 14:14:
[...]

Die zitten alleen in de nieuwe ESPEasy Mega releases (dev of test builds) na 18 maart. Dus dan moet je die zelf bakken met PlatformIO (bijv met Atom) en dan de Test build uploaden naar je device. Howto hier.

Wbt PPM, die bereik setting heeft alleen invloed op de analog out en die gebruik je niet als je serieel uitleest.
Bedankt voor je tip. Met PlatformIO is het erg makkelijk inderdaad! Hoewel ik dacht dat het niet werkte (de eerste paar waarden worden namelijk genegeerd, daarom dacht ik dat het niet werkte), is het toch gelukt met de nieuwe firmware. Thanks!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blackouts
Gisteren per ongeluk de Vin en GND verkeerd om aangesloten op de Mh-z19.

Ik krijg m ook niet aan de gang al zou dat ook kunnen liggen aan dat ik iets fout doe.

Moet ik m als verloren beschouwen of kunnen ze hier normaal wel tegen?

De Esp12 die er ook aan hing doet het nog wel trouwens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wlechim
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 03-09 13:17
bramv82 schreef op zaterdag 22 april 2017 @ 08:41:
Gisteren per ongeluk de Vin en GND verkeerd om aangesloten op de Mh-z19.

Ik krijg m ook niet aan de gang al zou dat ook kunnen liggen aan dat ik iets fout doe.

Moet ik m als verloren beschouwen of kunnen ze hier normaal wel tegen?

De Esp12 die er ook aan hing doet het nog wel trouwens.
Om de 5 seconden zou je de sensor bij de gaasjes moeten zien gloeien. Als dat niet het geval is en Vin en GND zitten goed dan ziet het er slecht uit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DriesA
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 07-09 08:05
bartvb schreef op dinsdag 4 april 2017 @ 09:28:
[...]

Offtopic hier maar is een enthalpiewisselaar geen betere optie dan de ventilatiestand omlaag halen om de RV soort van acceptabel te krijgen?
Die heb ik al. Voor we een enthalpiewisselaar hadden, zakte de luchtvochtigheid soms tot 20%! Er zijn woestijnen die beter scoren. Dankzij de enthalpiewisselaar komt hij al nooit meer onder de 35%. Als het huis "goed in gebruik" is (wassen, koken, mensen aanwezig), zit het nu wel ongeveer goed (45%). Maar we zijn nu twee weken op vakantie geweest, en met de ventilatie op de laagste stand (er liep nog een kat rond :) ), toch slechts 35% luchtvochtigheid toen we thuiskwamen.
Trebbors schreef op vrijdag 7 april 2017 @ 21:46:
[...]

Ik ben heel benieuwd naar je bevindingen!
Het heeft wat langer geduurd, maar hier gaan we dan. :-)
Ik heb het Netatmo pakketje ontvangen op 3 april, 1 dag voor we op reis vertrokken. Op zich vond ik dat een prima timing. Zo kon de binnenunit zich calibreren als we weg waren, en had ik een ideale 'nulmeting'. Ik heb twee meetpunten, de keuken en de slaapkamer. De enige bewoner tijdens onze vakantie was een kat. We hebben een vrij grote woning, dus ik veronderstel dat de kat geen grote invloed heeft gehad op de meetwaardes.

Ondertussen zijn we vier dagen terug, dus kan ik wat conclusies meegeven:
* De keuken gaf de eerste week van onze vakantie (afwezigheid) de te verwachten resultaten aan, hij begon met 450ppm, en daarna een schommeling rond de 400ppm.
* In de slaapkamer begon de meting met enkele gekke bokkesprongen (metingen tussen de 800 en de 300 ppm), zonder aantoonbare oorzaak. Na twee dagen was dit gedaan, en ook dan zag je waardes rond de 400ppm (450-350).
=> Eerste conclusie: geef de binnenmodules wat tijd om te calibreren. Als je in de instellingen duikt, zie je ook de status ("calibrating"). Het zit een beetje verborgen, dus ik kan me inbeelden dat sommigen verbaasd zijn als ze direct out-of-the-box een gek meetresultaat krijgen.

Als ik naar de tweede week zonder bewoners keer, zag ik het CO2 peil verder zakken. Schommelingen rond de 350ppm, met 335ppm als 'dieptepunt'. Ik heb één onverklaarbare piek gezien (600ppm) in de keuken. Mogelijk een inbreker? :) Een meting onder de 400ppm zou niet logisch mogen zijn (wereldwijd is het gemiddelde van de buitenlucht 400ppm, dacht ik). Dus ofwel zit er een kleine onnauwkeurigheid in de meting, ofwel komt het door het Limburgse groen waar we wonen. :)

Zodra we thuis kwamen, schoot de CO2 omhoog. Ik heb geen referentie-meetinstrument, dus ik kan de nauwkeurigheid van de binnenmodules niet benchmarken. Maar de pieken zijn wel héél goed te verklaren met hoe we in de woning leven.
* In de slaapkamer zie je het CO2 peil zeer gradueel stijgen elke nacht van 450ppm naar 1050ppm. Ik was verbaasd dat het CO2 peil zo hoog kan stijgen, ondanks onze balansventilatie. Doet je wat nadenken. Ik heb vorige nacht het raam opengezet, om te zien welke invloed het had. Maar de wederhelft had geen interesse in mijn CO2 metingen en heeft het raam 's nachts dichtgezet (het was te koud). Ik probeer nog eens. ;)
* Gisteren hadden we bezoek in de keuken. Er zaten 4 volwassenen en 2 (hyperactieve) kinderen in de keuken. Het CO2 peil evolueerde vrij snel naar 1000ppm (je krijgt een alert op je smartphone als je boven die grens zit - kan je configureren). Nadat het bezoek vertrokken is (we hebben ze niet weggestuurd wegens zuurstoftekort of zo), zag je het CO2 niveau terug zakken.
* De slaapkamer zakt gedurende de dag uiteindelijk terug tot 400ppm. Prima dus.
* De keuken zakt overdag zelden onder de 550ppm. 's morgens zit hij wel rond de 400ppm.

Het is moeilijk om een zinvolle conclusie te trekken over de nauwkeurigheid van de Netatmo binnenmodules als je geen betrouwbaar apparaat er naast kan zetten dat referentie-metingen doet. Maar ik zie wel duidelijk een verband tussen de CO2 grafiekjes van Netatmo en onze aanwezigheid in die ruimtes. Dus volgens mij zijn ze wel nauwkeurig genoeg om vb. een ventilatiesysteem op aan te sturen. Dat gaat een volgende stap zijn.

Als jullie nog iets willen weten, shoot!

I don't have hard drives. i just keep 30 chinese teenagers in my basement and force them to memorize numbers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slonzo
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

DriesA schreef op maandag 24 april 2017 @ 11:29:
* In de slaapkamer begon de meting met enkele gekke bokkesprongen (metingen tussen de 800 en de 300 ppm), zonder aantoonbare oorzaak. Na twee dagen was dit gedaan, en ook dan zag je waardes rond de 400ppm (450-350).
=> Eerste conclusie: geef de binnenmodules wat tijd om te calibreren.
...
Ik heb één onverklaarbare piek gezien (600ppm) in de keuken. Mogelijk een inbreker? :) Een meting onder de 400ppm zou niet logisch mogen zijn (wereldwijd is het gemiddelde van de buitenlucht 400ppm, dacht ik). Dus ofwel zit er een kleine onnauwkeurigheid in de meting, ofwel komt het door het Limburgse groen waar we wonen. :)
...
Zodra we thuis kwamen, schoot de CO2 omhoog. Ik heb geen referentie-meetinstrument, dus ik kan de nauwkeurigheid van de binnenmodules niet benchmarken. Maar de pieken zijn wel héél goed te verklaren met hoe we in de woning leven.
Ik heb gelijkaardige ervaringen met een MH-Z19.

- De eerste paar dagen maakte hij soms een gekke sprong/piek/dal, maar na een paar dagen was dat gedrag helemaal verdwenen (ik registreer enkel de 'betrouwbare' metingen met de S-bit > 0x20, dus daar lag het niet aan)... De modules lijken dus allemaal wat tijd nodig te hebben om 'stabiel' te werken.

- Ik heb nu soms ook nog bizarre 'pieken'. Deze nacht bijvoorbeeld nog: toen sprong hij omstreeks 1u opeens van een lineair zakkende 600ppm plotsklaps naar ~750ppm, om van daaraf weer linear verder te zakken. Het is dus niet echt een 'piek', maar een plotse sprong naar boven. Voor zover we weten zijn noch m'n vriendin, noch ik, slaapwandelaars, dus vermoedelijk ook ergens calibratie-gerelateerd? Maar als hij de calibratie aanpast (de base setting instellen op de laagst gemeten waarde van die dag?) dan zou ik verwachten dat 'ie zakt ipv stijgt :+ Echt verklaren kan ik het niet. Ik probeer vanavond een screenshot toe te voegen, dat is misschien duidelijker.

EDIT:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/7d6eBTl.png

- Nauwkeurigheid is inderdaad lastig te bepalen, maar zoals je zegt, het gedrag is accuraat genoeg om er wat mee te doen. Hier zie ik ook perfect wanneer iemand in de kamer zit, de kamer verlaat, al dan niet venster op een kier, meerdere personen, ... Erg fijn om te zien allemaal :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

[quote]infernix schreef op maandag 20 maart 2017 @ 17:17:
[...]

Bij aanwezigheid van personen loopt het veel verder uiteen, soms wel 350PPM. Dus geeft de MH-Z19 1050ppm dan staat de CDM rustig op 700. In dat geval is het dus 42+50=~100PPM volgens de fabrikant. Neem je dan de worst case dat de CDM verkeerd naar beneden zit en de MH-Z19 omhoog, dan kom je op

CDM 700 + 50 + 4% = 778
MH 1050 - 50 - 4% = 958

Nog steeds aardig verschil denk ik dan.

[...]

Ze zijn beide ingebouwd, wel in een ander doosje maar that's it. Overigens geeft zelfs de 2e MH-Z19 niet dezelfde waardes als de 1e. Daar zit ook rustig 100-150PPM verschil in, maar weliswaar geen 300+.

@infernix

Mag ik obv bovenstaande concluderen dat ook de 2e MH-Z19 een hogere waarde aangeeft dan de CDM7160 (ik schat zo +/- 200ppm)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
Die MH-Z19 reageert in elk geval wel rap op concentratievariaties.
Als de verandering boven een bepaalde snelheid komt, dan neemt die "kwaliteitswaarde" die hier al eerder is genoemd ook af, om later weer naar 64 te gaan als de meetwaarde stabiliseert.

Ik heb wel gemerkt dat de meetperiode per sample anders is voor een andere voedingsspanning.
Bij 3.3V lijkt 'ie langer op te lichten dan bij 5V.
Ik heb nog niet gekeken of dat ook impact heeft op de meting, want dat is zonder een 2e exemplaar heel lastig te doen.
Ik heb in elk geval geen CDM7160.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wlechim
2 MH-Z19A

2 MH-Z19's in dezelfde behuizing, zelfde type power supply, zelfde arduino code. Een is een 0-5000 ppm en de andere een 0-2000 ppm. Voor mijn doeleinden is de (on)nauwkeurigheid goed genoeg :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
In elk geval zijn ze beide het goed met elkaar eens. :)
Negeer je de meetwaarden met de 'kwaliteitsindicator" < 64?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wlechim
TD-er schreef op vrijdag 28 april 2017 @ 19:36:
In elk geval zijn ze beide het goed met elkaar eens. :)
Negeer je de meetwaarden met de 'kwaliteitsindicator" < 64?
Nee, alle metingen worden meegenomen. Ik vermoed dat die waarde dus meer een volatiliteit aangeeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WNT
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 03-08 09:26

WNT

Vanmorgen het hele topic gelezen en ik ben weer een heel stuk wijzer, waarvoor dank. Ik ben denk ik voorlopig op zoek naar stand alone iets om CO2 te meten en kwam de Netatmo Home Coach tegen (https://www.netatmo.com/nl-NL/product/aircare/homecoach) iemand hiermee bekend?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blackouts
Ik stel m'n vraag ook maar even hier:

Ik heb een Wemos D1 met daarop ESP Easy. Deze werkt meteen na flashen prima en verbindt dan ook gewoon met mijn wifi netwerk.

Alleen zodra ik de stroom er af haal om 'm op zijn plek te leggen verbindt ie niet meer opnieuw met het wifi netwerk. Alleen opnieuw flashen werkt dan.

Is er nog een andere manier om dit werkend te krijgen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
bramv82 schreef op zaterdag 29 april 2017 @ 14:04:
Ik stel m'n vraag ook maar even hier:

Ik heb een Wemos D1 met daarop ESP Easy. Deze werkt meteen na flashen prima en verbindt dan ook gewoon met mijn wifi netwerk.

Alleen zodra ik de stroom er af haal om 'm op zijn plek te leggen verbindt ie niet meer opnieuw met het wifi netwerk. Alleen opnieuw flashen werkt dan.

Is er nog een andere manier om dit werkend te krijgen?
Probeer eens om via de Arduino Serial Monitor (of ander terminal programma) handmatig de wifi credentials in te voeren: ThinkPadd in "Het grote ESP topic"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DevaZ
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 11-09 23:17
Net zo als @ThinkPad in dit topic heb ik EspEasy gedownload en gecompiled met _P149_MHZ19.ino

De MH-Z19 werk prima en wordt ook goed uitgelezen in EspEasy, echter als ik de spanning van de Wemos afhaal en weer terug plaats (USB stekker in/uit) dan wordt de MH-Z19 niet meer goed uitgelezen.

De volgende foutmelding staat dan in de log.

4820 : MHZ19: Read error : CRC = 187 / 13 bytes read => 255/49/245/75/66/50/48/48/13/

Om alles weer goed te laten werken moet ik de reset knop indrukken op de Wemos. Hierna worden de waarden weer goed uitgelezen.

Iemand enig idee wat hier mis kan zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blackouts
ThinkPadd schreef op vrijdag 12 mei 2017 @ 14:48:
[...]

Probeer eens om via de Arduino Serial Monitor (of ander terminal programma) handmatig de wifi credentials in te voeren: ThinkPadd in "Het grote ESP topic"
Bedankt voor de tip. Dit net geprobeerd. Eerst dus opnieuw geflashed en de Serial Monitor geeft de volgende medingen. De webpagina van ESPeasy is ook gewoon bereikbaar.

WD : Uptime 1 ConnectFailures 0 FreeMem 26488
WD : Uptime 2 ConnectFailures 0 FreeMem 26456
WD : Uptime 2 ConnectFailures 0 FreeMem 26440
WD : Uptime 3 ConnectFailures 0 FreeMem 26424
WD : Uptime 3 ConnectFailures 0 FreeMem 26408

Vervolgens druk op reset en de monitor geeft een melding waarvan de meeste letter worden weergegeven als vierkantjes.

Daarna is de ESP niet meer te bereiken via de webpagina en ook de serial monitor geeft geen kik meer.

Wat ik ook vreemd vind is, is dat als ik de volgende commando's verstuur, ik totaal geeb feedback of bevestiging krijg hiervan...

wifissid NETWERKNAAMHIER
wifikey WIFIWACHTWOORDHIER
Save
wificonnect

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
DevaZ schreef op vrijdag 12 mei 2017 @ 19:54:
Net zo als @ThinkPad in dit topic heb ik EspEasy gedownload en gecompiled met _P149_MHZ19.ino

De MH-Z19 werk prima en wordt ook goed uitgelezen in EspEasy, echter als ik de spanning van de Wemos afhaal en weer terug plaats (USB stekker in/uit) dan wordt de MH-Z19 niet meer goed uitgelezen.

De volgende foutmelding staat dan in de log.

4820 : MHZ19: Read error : CRC = 187 / 13 bytes read => 255/49/245/75/66/50/48/48/13/

Om alles weer goed te laten werken moet ik de reset knop indrukken op de Wemos. Hierna worden de waarden weer goed uitgelezen.

Iemand enig idee wat hier mis kan zijn?
Waarschijnlijk een probleem met het begin van het bericht bepalen via de seriële poort van de sensor.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Nu online
offtopic:
Misschien moet je rechtsonder in de Arduino Serial Monitor even CR + LF aanzetten, dan geeft hij enters door meen ik. En je hebt natuurlijk wel je eigen wifi-netwerknaam en wachtwoord erin gezet toch, ipv NETWERKNAAMHIER :+ ?

Mocht het dan nog niet werken dan zou ik het even voorleggen in Het grote ESP topic omdat het hier wat offtopic gaat.

Hier onlangs de afwerking van de zelfbouw sensor afgerond. Had hem al tijden wat halfbakken in een doosje (tegen zonlicht) in de woonkamer liggen. Op AliExpress een doosje besteld en daar past het met wat passen en meten (en wegslijpen van wat plastic friemeltjes) netjes in:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/flcxQRl65D8RO1SiGKFiTXFo/full.jpg
Nog niet alle draadjes zijn hier aangesloten ;) Onderdelen gefixeerd in het doosje met wat klodders hotglue.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/S4B4J0PxJl7FsCRD9rPaZIdO/full.jpg
Eindresultaat, naast de thermostaat op zo'n 1,5m hoogte (volgens handleiding van een Itho CO2-sensor de ideale hoogte).

Mooie is dat de thermostaatkabel vanaf zolder (CV-ketel) naar de thermostaat 4-aderig is, waarvan 2 ongebruikt. Die vrije aders kon ik mooi gebruiken om de CO2-sensor van spanning te voorzien :9~ Rechtsboven op de eerste foto zie je in het doosje de DC-DC converter (type 'MP1584'). Op zolder zet ik d.m.v. een adapter van een oude router 12V op de 2 vrije draden, de DC-DC converter maakt daar dan netjes 5V van. Op zolder een adapter van 5V gebruiken zou teveel spanningsval opleveren door de lange kabel verwacht ik.

[ Voor 65% gewijzigd door ThinkPad op 01-08-2017 10:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DevaZ
ThinkPadd schreef op zaterdag 13 mei 2017 @ 07:43:
[...]

offtopic:
Misschien moet je rechtsonder in de Arduino Serial Monitor even CR + LF aanzetten, dan geeft hij enters door meen ik. En je hebt natuurlijk wel je eigen wifi-netwerknaam en wachtwoord erin gezet toch, ipv NETWERKNAAMHIER :+ ?

Mocht het dan nog niet werken dan zou ik het even voorleggen in Het grote ESP topic omdat het hier wat offtopic gaat.

Hier onlangs de afwerking van de zelfbouw sensor afgerond. Had hem al tijden wat halfbakken in een doosje (tegen zonlicht) in de woonkamer liggen. Op AliExpress een doosje besteld en daar past het met wat passen en meten (en wegslijpen van wat plastic friemeltjes) netjes in:
[afbeelding]
Nog niet alle draadjes zijn hier aangesloten ;) Onderdelen gefixeerd in het doosje met wat klodders hotglue.

[afbeelding]
Eindresultaat, naast de thermostaat op zo'n 1,5m hoogte (volgens handleiding van een Itho CO2-sensor de ideale hoogte).

Mooie is dat de kabel vanaf zolder naar de thermostaat 4-aderig is, waarvan 2 ongebruikt. Die vrije aders kon ik mooi gebruiken om de CO2-sensor van spanning te voorzien :9~ Rechtsboven op de eerste foto zie je in het doosje de DC-DC converter (type 'MP1584'). Op zolder zet ik d.m.v. een adapter van een oude router 12V op de 2 vrije draden, de DC-DC converter maakt daar dan netjes 5V van. Op zolder een adapter van 5V gebruiken zou teveel spanningsval opleveren door de lange kabel verwacht ik.
Ziet er prima uit, en je hebt ook nog een natuurlijke airflow op deze manier met het warm worden van de componenten. Draai je op een losse skets of met custom EspEasy?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Nu online
DevaZ schreef op zaterdag 13 mei 2017 @ 08:45:
[...]

Ziet er prima uit, en je hebt ook nog een natuurlijke airflow op deze manier met het warm worden van de componenten. Draai je op een losse skets of met custom EspEasy?
ESPEasy met MH-Z19 plugin (met verbeteringen van @infernix). Werkt als een trein.

Via MQTT haal ik de ppm's binnen in HASS, die stuurt o.b.v. een aantal rules ook via MQTT weer een waarde uit om m'n mechanische ventilatie (Itho Ecofan) aan te sturen: ThinkPadd in "DIY: Itho ventilatie aansturen via 868Mhz transmitter"

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• wlechim
ThinkPadd schreef op zaterdag 13 mei 2017 @ 07:43:
[...]
Hier onlangs de afwerking van de zelfbouw sensor afgerond.
Bekende casing en zelfde hotglue assemblage methode :D Ik had meerdere casings bij ze besteld op AE, maar deze was wel de fijnste om mee te werken.

Sensor

Linksboven een NRF24L01 radio met eigen regulator. Rechtsboven de MH-Z19, via serial aangesloten. Rechtsonder een SI7021 luchtvochtigheid/temperatuur sensor. Het hart is een pro mini. Dit is een mysensors node, vandaar de radio.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirickteur
Met de nieuwe plugin wordt ook de temperatuur uitgelezen. Weet iemand hoe ik deze in Domoticz kan krijgen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Promy
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 11-09 23:32
Ik heb hier deze namiddag ook een mh-z19 aangesloten op een eps-easy (nodemcu 1.3), maar ik krijg het geheel niet echt goed aan de gang...

De mh-z19 is aangesloten als volgt:
esp ---- mh-z19
3.3v --- Vin
GND --- GND
gpio0(D3) --- rx
gpio2(D4) -- tx

In esp easy de 1st gpio op D3 gezet en de second op D4.
Op de esp easy is ook nog een oled aangesloten.
Deze namiddag had ik op een bepaald moment een waarde (maar die veranderde niet), maar nu blijft hij op 0 staan.
Iemand een idee wat ik zou verkeerd hebben gedaan? :(
Het geheel krijgt voeding via de usbpoort van de nodemcu, aangesloten op een 2A usb adapter (5v)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Nu online
@Promy TX en RX al omgedraaid? Is niet altijd even duidelijk aangegeven.
En wat zie je onder log? (Tools > Log). Ik zie daar regelmatig een entry bijkomen in de trant van:
59913657 : MHZ19: PPM value: 644 Temp/S/U values: 22/64/10582.00

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Promy
@ Thinkpad: ik had al enkele keren de rx en tx omgedraaid...maar door ook de mh-z19 apart te voeden krijg ik toch een waarde eruit! Thanks! (via de log is het inderdaad goed te volgen - veel duidelijker daar, ik wachtte blijkbaar nooit lang genoeg bij het omschakelen van de tx en rx....)
is die MH-Z19 nogal veeleisend voor de stroom of moet die samen met een oled op de gewone 5v voeding van de mcu kunnen?

[ Voor 38% gewijzigd door Promy op 13-05-2017 21:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qubitzz
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 30-12-2024
deze gaan we volgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Promy
Ik las hier dat de MH-Z19 wel gevoelig is aan wind / luchtstroming en (fel) zonlicht (IR). Ik vroeg me af welke case jullie gebruiken voor deze sensor?
Ik zag al een soort rechthoekig doosje en een rookdetector in dit topic, maar ik vroeg me af of er iemand een esthetisch (hoge WAF factor...) doosje heeft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• balk
  • Nu online
Promy schreef op zaterdag 20 mei 2017 @ 17:25:
..., maar ik vroeg me af of er iemand een esthetisch (hoge WAF factor...) doosje heeft?
Ik zit met hetzelfde "probleem" op de bank. Ik heb maar besloten dat ik nu tijdens de verbouwing een extra installatie doos maak bij een rijtje schakelaars, met een blindplaat. Paar gaatjes er in boren en het is mooi weg gewerkt. Er achter zit de meterkast dus aansluitingen zijn geen probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
Zonlicht is wel iets waar je echt op moet letten met een IR-gebaseerde sensor inderdaad.
Maar wind/luchtstromen zijn lang niet altijd af te vangen door een andere behuizing.
Ik had bijv. de sensor hier in een afgeschermd doosje vlak bij de open buitendeur neergezet om te kijken of 'ie aardig richting de 400 ppm zou gaan.
Echter hij gaf zelfs een tikkeltje hoger aan dan midden in de huiskamer.
Na wat redeneren kwam ik tot de conclusie dat die open deur juist een soort tunnel was voor alle luchtverversing in de kamer en dus alle CO2 van de kamer kwam daar langs.
Dus ja, hij is erg gevoelig, maar de plaatsing is een belangrijker factor.

En erop ademen geeft ook een flinke piek in de meting, maar vrijwel meteen verandert die "status" waarde van 64 naar lager. Dus als je die kennis meeneemt, is het al veel minder een issue.
Er is hier al wel vaker aangegeven dat je die waarden weg zou moeten gooien, maar daar ben ik het niet helemaal mee eens.
Volgens mij is er wel een fatsoenlijk filter te maken die niet al te snel reageert, maar wel snel genoeg om goed op te schakelen voor bijv. ventilatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jhead22
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
Eev een Noob vraag.

Ik heb een Pi in mijn bezit met daarop Domticz. Deze hangt bekabeld aan het netwerk.

Klopt het dat je een MH-Z19 koppelt aan een ESP8266 zodat het een draadloze sensor wordt?
De ESP8266 maakt verbinding met het wifi netwerk zodat de Pi de gegevens van de sensor ontvangt?

Is er ergens een manual te vinden hoe je dit kan maken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iMars

iMars

Full time prutser

houthakker schreef op vrijdag 3 maart 2017 @ 23:43:
zo, mijn hardware was binnen:

[afbeelding] [afbeelding] [afbeelding]

In de eerste instantie ESPEasy snel geprobeerd, maar telkens als ik de mqtt/ThingSpeak instellingen opsloeg, kon de module geen verbindingen met Wifi meer krijgen.

Dus toen alles maar omgeschreven naar homie, er zit echter toch iets van een opstart / initialisatie probleem in de ESPEasy MH-Z19 implementatie, dus dat maar vervangen met deze code: https://github.com/bertri...ter/co2meter/co2meter.ino

Werkt nu als een zonnetje :) . Morgen eens kijken wat Co2 op de slaapkamer doet.
Op welke poorten/pinnen zit de MH-Z19 aangesloten? Ik zie de Vin en Gnd van de sensor aan de +5v en Gnd van de D1. Maar de andere kant kan ik niet helemaal zien. Ik zie soldeer bij de D6/7/8 maar ik neem aan dat er maar 2 gebruikt worden voor de Rx en Tx toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

[/quote]
jhead22 schreef op zondag 21 mei 2017 @ 16:02:
Eev een Noob vraag.

Ik heb een Pi in mijn bezit met daarop Domticz. Deze hangt bekabeld aan het netwerk.

Klopt het dat je een MH-Z19 koppelt aan een ESP8266 zodat het een draadloze sensor wordt?
De ESP8266 maakt verbinding met het wifi netwerk zodat de Pi de gegevens van de sensor ontvangt?

Is er ergens een manual te vinden hoe je dit kan maken?
Zie https://www.letscontrolit.com/wiki/index.php/ESPEasy.

Ik zelf maak nog gebruik van:

mightym schreef op zondag 29 januari 2017 @ 19:16

Als het goed is zou deze het moeten doen. Ik heb hem voor de D1 gecompileerd, er zit een plugin voor de MH-Z19 bij en ook voor Klik aan Klik uit.
In deze versie heb ik ook de plugin voor de DS18B20 een beetje aangepast. Ik had hier wat sensoren die niet meer in 12-bit resolutie wilde uitlezen, daar heb ik een stokje voor gestoken.

https://www.dropbox.com/s...Easy.ino.d1_mini.bin?dl=0

Voor de uitlezing maakt het niet uit of je een 2000 of 5000ppm uitleest. Je sluit hem via de UART aan, dan poept die MH-Z19 er gewoon een waarde uit.

Je kan deze binary overigens OTA updaten, ik weet niet of jouw huidige versie dat ook al kan? Mocht je tegen bugs aanlopen, dan kun je hem dus eenvoudig updaten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• houthakker
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 17:59

houthakker

Poehé

iMars schreef op maandag 22 mei 2017 @ 20:33:
[...]

Op welke poorten/pinnen zit de MH-Z19 aangesloten? Ik zie de Vin en Gnd van de sensor aan de +5v en Gnd van de D1. Maar de andere kant kan ik niet helemaal zien. Ik zie soldeer bij de D6/7/8 maar ik neem aan dat er maar 2 gebruikt worden voor de Rx en Tx toch?
D7, D8 op de Wemos (gpio13 and gpio15) .

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iMars

iMars

Full time prutser

Eventjes gebruikt,... voor de piek lag ie in mijn woonkamer, na de piek in mijn slaapkamer:
CO2
Rond 4:30 werd ik wakker omdat ik mijn kat hoorde mauwen en ik rook een brand-/rooklucht.
Ik een beetje in paniek kijken of er niks in huis aan het branden was, bleek er buiten een groep jongeren een klein kampvuurtje op het open plein te hebben (op zo'n metalen schaal). Gelijk alle ramen dicht gedaan, en je ziet gelijk de ppm oplopen van ~720 naar ~2730

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
Dat is best wel een onprettige concentratie van 2700 ppm.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bartvb
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 08-09 13:47
Zijdelings gerelateerd:
http://www.bcdadvies.nl/p...ieroosters-zijn-ongezond/

Effect van gordijnen of deur open/dicht op de CO2 concentratie in een slaapkamer.

En voor als je dit weekend weinig te doen hebt: http://www.monicair.nl/publicaties.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iMars

iMars

Full time prutser

Ik heb een simpel klapraampje die eigenlijk altijd open staat, iets als dit:
Afbeeldingslocatie: http://www.aartbouman.nl/upload/pictures/popup_1412166423glas1.jpg
Maar die rooklucht was niet normaal meer, m'n slaapkamer stonk in de middag nog steeds :(
Kijken hoe het komende nacht er uitziet, als het raampje wel open kan blijven...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kjast
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 02-12-2021
Heeft iemand de MH-Z19 werkende op een Pi 3? Ik krijg met geen mogelijkheid signaal uit de sensor. De serial communicatie lijkt wel te werken. Het moet in principe toch gewoon goed gaan via een simpele python serial call?

Simpel testscript om via GPIO 8 en 10 verbinding te maken:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
def sensor():
        ser = serial.Serial('/dev/ttyAMA0',baudrate=9600,bytesize=serial.EIGHTB$
        while True:
                result=ser.write("\xff\x01\x86\x00\x00\x00\x00\x00\x79")
                print result
                s=ser.read(9)
                print s
                time.sleep(10)

Ik zie wel wat vreemde dingen in "dmesg | grep uart", maar dat komt voornamelijk omdat ik de uart geremapped heb (bluetooth van AMA0 naar S0)
code:
1
2
3
4
5
6
dmesg | grep uart
[    0.000000] Kernel command line: 8250.nr_uarts=1 bcm2708_fb.fbwidth=656 bcm2708_fb.fbheight=416 bcm2708_fb.fbswap=1 dma.dmachans=0x7f35 bcm2708.boardrev=0x9000c1 bcm2708.serial=0x9a82e2a2 bcm2708.uart_clock=48000000 bcm2708.disk_led_gpio=47 smsc95xx.macaddr=B8:27:EB:82:E2:A2 vc_mem.mem_base=0x1ec00000 vc_mem.mem_size=0x20000000  dwc_otg.lpm_enable=0  console=tty1 root=/dev/mmcblk0p2 rootfstype=ext4  elevator=deadline fsck.repair=yes   rootwait
[    0.203549] uart-pl011 20201000.uart: could not find pctldev for node /soc/gpio@7e200000/uart0_pins, deferring probe
[    0.410662] 20215040.uart: ttyS0 at MMIO 0x20215040 (irq = 53, base_baud = 31250000) is a 16550
[    1.162954] 20201000.uart: ttyAMA0 at MMIO 0x20201000 (irq = 81, base_baud = 0) is a PL011 rev2
[  182.861274] uart-pl011 20201000.uart: no DMA platform data

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

kjast schreef op zondag 28 mei 2017 @ 15:04:
Heeft iemand de MH-Z19 werkende op een Pi 3?
Ehm, ik zie dat dat ding op 5V werkt, het logic level is toch niet ook 5V? Dan heb je mogelijk je Pi z'n Rx gesloopt...

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
De MH-z19 werkt ook op een NodeMCU board en die accepteert volgens mij alleen 3.3V op de signaal-lijnen en daar werkt 'ie ook op.

Hier staat dat die genoemde ttyAMA0 op pin 14 en 15 zit: https://www.raspberrypi.o...ewtopic.php?f=63&t=113986

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kjast
TD-er schreef op zondag 28 mei 2017 @ 20:21:
De MH-z19 werkt ook op een NodeMCU board en die accepteert volgens mij alleen 3.3V op de signaal-lijnen en daar werkt 'ie ook op.

Hier staat dat die genoemde ttyAMA0 op pin 14 en 15 zit: https://www.raspberrypi.o...ewtopic.php?f=63&t=113986
Correct! Hij werkt op 3.3v. het probleem lijkt m t zitten in de UART toewijzing... Ik force ttyAMA0 op GPIO 14 & 15 met een parameter in config.txt. Dit is noodzakelijk op een pi3. Gaat blijkbaar niet goed, de pins blijven ook aan ttyS0 verbonden... 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
Gisteren heb ik mijn testopstelling mee gehad naar het werk, midden in de bossen bij Dwingeloo.
We zitten daar op kantoor, aan het einde van een lange gang en ook aan het eind van de capaciteit van de ventilatie. Met 6 man in 1 kantoor liep de CO2-waarde op tot zo'n 1100 ppm, al was het wel erg afhankelijk van waar je aan het meten was. (uiteraard niet recht onder iemand's gezicht neergelegd)

Het mooie was wel dat je in 't bos daar echt in de sub-400 range komt. (390 ppm) Hier thuis in de tuin ben ik nog niet onder de 450 ppm gekomen en dat is aan de rand van 'n dorpje op 't platte land van Groningen.
En het was mooi aangetoond dat wanneer je 2 kleine raampjes open zet, dat je ook al snel ruim onder de 600 ppm duikt, zelfs met 6 man aanwezig.
Dus maar even snel een wat meer portable versie bouwen die ook kan loggen en dan nog eens een weekje meten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• racquemis
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 11-09 21:18
Weet iemand wat over de betrouwbaarheid van de MH-Z19 wanneer deze op 3.3V draait?
De datasheet geeft namelijk een minimale spanning van 3.6V. Wat is het stroomverbruik van deze sensor in de praktijk? De datasheet geeft alleen het gemiddelde. ik ben geintereseerd in de piek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DevaZ
Hallo Tweakers

Mijn MH-Z19 reageert af en toe raar zie afbeelding.

MH-Z19

Bij de rode pijl valt de sensor op eens naar 390 ppm terwijl er niets veranderd in de woning. Ik gebruik ESPEasy Mega Een reboot geeft geen verandering.

Log regel: MHZ19: PPM value: 390 Temp/S/U values: 24/64/10000.00

Iemand enig idee wat dit zou kunnen zijn ?

[ Voor 11% gewijzigd door DevaZ op 02-06-2017 19:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
racquemis schreef op vrijdag 2 juni 2017 @ 15:37:
Weet iemand wat over de betrouwbaarheid van de MH-Z19 wanneer deze op 3.3V draait?
De datasheet geeft namelijk een minimale spanning van 3.6V. Wat is het stroomverbruik van deze sensor in de praktijk? De datasheet geeft alleen het gemiddelde. ik ben geintereseerd in de piek.
Ik heb 'm eerst op 3.3V laten draaien en daarna op 5V.
In het laatste geval had ik het idee dat 'ie korter oplichtte, dus mogelijk sneller de meting deed.
Of het invloed heeft op de meting, durf ik niet te zeggen.
DevaZ schreef op vrijdag 2 juni 2017 @ 19:52:
Hallo Tweakers

Mijn MH-Z19 reageert af en toe raar zie afbeelding.

[afbeelding]

Bij de rode pijl valt de sensor op eens naar 390 ppm terwijl er niets veranderd in de woning. Ik gebruik ESPEasy Mega Een reboot geeft geen verandering.

Log regel: MHZ19: PPM value: 390 Temp/S/U values: 24/64/10000.00

Iemand enig idee wat dit zou kunnen zijn ?
Automatische herkalibratie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DevaZ
TD-er schreef op vrijdag 2 juni 2017 @ 22:44:
[...]

In het laatste geval had ik het idee dat 'ie korter oplichtte, dus mogelijk sneller de meting deed.

[...]

Is die daar geen schone lucht voor nodig? Net ff gekeken nog geen verandering, staat nog steeds vast op 390 duurt al ruim 7,5 uur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vosss
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 03-09 10:12
Hoi, ik las van de week het bericht dat heel veel CO2 melders niet deugden.

Nu woon ik nu nog in een appartement waar geen gasaansluiting aanwezig is en dus ook geen noodzaak is voor een CO2 meter, maar we hebben een huis gekocht waar we binnenkort in kunnen en daar moet wel een goeie CO2 meter hangen of misschien wel een paar.

Nu heb ik even vluchtig dit topic doorgescand, maar ik zie hier alleen maar heel ingewikkelde dingen voorbij komen.

Kan ik in dit topic ook terecht als ik op zoek ben naar goeie betrouwbare CO2 meters zonder dat ik zelf allerhande dingen wil testen, proberen, tweaken etc?

:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mightym
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 06:50
vosss schreef op zaterdag 3 juni 2017 @ 01:47:

Nu woon ik nu nog in een appartement waar geen gasaansluiting aanwezig is en dus ook geen noodzaak is voor een CO2 meter, maar we hebben een huis gekocht waar we binnenkort in kunnen en daar moet wel een goeie CO2 meter hangen of misschien wel een paar.

Nu heb ik even vluchtig dit topic doorgescand, maar ik zie hier alleen maar heel ingewikkelde dingen voorbij komen.

Kan ik in dit topic ook terecht als ik op zoek ben naar goeie betrouwbare CO2 meters zonder dat ik zelf allerhande dingen wil testen, proberen, tweaken etc?

Ging dat bericht niet over CO meters??

32 kWp PV + 54kWh ESS+ 7.5 kW Mitsubishi Ecodan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• balk
  • Nu online
vosss schreef op zaterdag 3 juni 2017 @ 01:47:

Dit topic gaat over koolstof dioxide (CO2), een gas dat wij mensen uitademen en vrijkomt bij volledige verbranding van organische materialen. Dit gas is pas bij hele hoge concentraties schadelijk. Bij lagere concentraties zorgt het voor een bedompt binnen klimaat.

Het bericht dat jij waarschijnlijk hebt gelezen gaat over koolstof​ mono-oxide (CO), een gas dat vrijkomt bij onvolledige verbranding van organische materialen zoals aardgas. Is zeer giftig en zeker niet iets om mee te knutselen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DevaZ
TD-er schreef op vrijdag 2 juni 2017 @ 22:44:
[...]

[...]

Nu 14 uur verder en nog steeds geen verandering. USB uit en ingeplugd.... en het werkt weer. Komt wel met een waarde van 900 terwijl de hele nacht 2 ramen tegenover elkaar los hebben gestaan.

Als ik in de broncode kijk van ESPEasy dan word er volgens mij niks gedaan met kalibratie. Kan iemand dit bevestigen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ANdrode
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
DevaZ schreef op zaterdag 3 juni 2017 @ 08:16:
[...]
Nu 14 uur verder en nog steeds geen verandering. USB uit en ingeplugd.... en het werkt weer. Komt wel met een waarde van 900 terwijl de hele nacht 2 ramen tegenover elkaar los hebben gestaan.

Als ik in de broncode kijk van ESPEasy dan word er volgens mij niks gedaan met kalibratie. Kan iemand dit bevestigen
Kalibratie wordt afgeraden door bijvoorbeeld [ur=https://revspace.nl/MHZ19]revspace[/url] en de russische blog.

Ik heb net even gekeken en in EspEasy wordt de Automatic Baseline Correction niet aangezet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
Wat natuurlijk zou kunnen, is dat de CPU de link met de sensor kwijt was.
Ik weet niet hoe je de sensor zou kunnen herstarten.

[ Voor 27% gewijzigd door TD-er op 03-06-2017 09:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DevaZ
TD-er schreef op zaterdag 3 juni 2017 @ 09:56:
Wat natuurlijk zou kunnen, is dat de CPU de link met de sensor kwijt was.
Ik weet niet hoe je de sensor zou kunnen herstarten.
Zou je dan geen fout melding op de SoftwareSerial krijgen?

Een reset doe je met
code:
1
byte mhzCmdReset[9] = {0xFF,0x01,0x8d,0x00,0x00,0x00,0x00,0x00,0x72};

Ook dit word niet gebruikt in ESPEasy... hmm. In de broncode is er redelijk veel bekend over de sensor echter alle functies zijn nog niet geïmplanteerd. Ik ga een kijken of ik die reset kan koppelen aan de waarde < 400 misschien dat het een oplossing is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DevaZ
ANdrode schreef op zaterdag 3 juni 2017 @ 09:05:
[...]

Kalibratie wordt afgeraden door bijvoorbeeld [ur=https://revspace.nl/MHZ19]revspace[/url] en de russische blog.

Ik heb net even gekeken en in EspEasy wordt de Automatic Baseline Correction niet aangezet.
Weet je dat wel heel zeker ?
code:
1
byte mhzCmdReadPPM[9] = {0xFF,0x01,0x86,0x00,0x00,0x00,0x00,0x00,0x79};

Achteraan 0x79 dat is volgens mij de Automatic Baseline Correction en is in het lees commando verwerkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vosss
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 03-09 10:12
mightym schreef op zaterdag 3 juni 2017 @ 06:51:
[...]

Ging dat bericht niet over CO meters??
balk schreef op zaterdag 3 juni 2017 @ 06:59:
[...]

Dit topic gaat over koolstof dioxide (CO2), een gas dat wij mensen uitademen en vrijkomt bij volledige verbranding van organische materialen. Dit gas is pas bij hele hoge concentraties schadelijk. Bij lagere concentraties zorgt het voor een bedompt binnen klimaat.

Het bericht dat jij waarschijnlijk hebt gelezen gaat over koolstof​ mono-oxide (CO), een gas dat vrijkomt bij onvolledige verbranding van organische materialen zoals aardgas. Is zeer giftig en zeker niet iets om mee te knutselen.
Doh! :D

Kan je zien hoeveel verstand ik ervan heb. :P

Waarom precies meten jullie CO2 dan? Waar is dat allemaal goed voor? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ANdrode
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
DevaZ schreef op zaterdag 3 juni 2017 @ 13:42:
[...]
code:
1

Achteraan 0x79 dat is volgens mij de Automatic Baseline Correction en is in het lees commando verwerkt.
Ik moet zeggen dat ik dit vrij snel heb gezegd na het bestuderen van de code. Ik had wel de wiki gelezen maar de datasheet nog niet bekeken.

Ik dacht even dat jij gelijk had, maar volgens de datasheet is byte 8 een checksum:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/PoneG2YkwvQkZCOB7HPVRNEd/full.png
Mijn sensor heeft een offset tov wat realistische waarden zijn voor buitenlucht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DevaZ
ANdrode schreef op zaterdag 3 juni 2017 @ 14:47:
[...]

Ik moet zeggen dat ik dit vrij snel heb gezegd na het bestuderen van de code. Ik had wel de wiki gelezen maar de datasheet nog niet bekeken.

Ik dacht even dat jij gelijk had, maar volgens de datasheet is byte 8 een checksum:
[afbeelding]
Mijn sensor heeft een offset tov wat realistische waarden zijn voor buitenlucht
Idd apart verzenden
code:
1
2
byte mhzCmdABCEnable[9] = {0xFF,0x01,0x79,0xA0,0x00,0x00,0x00,0x00,0xE6};
byte mhzCmdABCDisable[9] = {0xFF,0x01,0x79,0x00,0x00,0x00,0x00,0x00,0x86};

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mightym
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 06:50
vosss schreef op zaterdag 3 juni 2017 @ 14:46:
[...]

[...]

Doh! :D

Kan je zien hoeveel verstand ik ervan heb. :P

Waarom precies meten jullie CO2 dan? Waar is dat allemaal goed voor? :)
CO2 is redelijk maatgevend voor de belasting van een ruimte en of de ventilatie afdoende is. Ik regel het toerental van de ventilatie op basis van luchtvochtigheid en CO2 . Door gerichter te ventileren bespaar je energie met behoud van een goede luchtkwaliteit.

32 kWp PV + 54kWh ESS+ 7.5 kW Mitsubishi Ecodan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
mightym schreef op zaterdag 3 juni 2017 @ 21:24:
[...]

CO2 is redelijk maatgevend voor de belasting van een ruimte en of de ventilatie afdoende is. Ik regel het toerental van de ventilatie op basis van luchtvochtigheid en CO2 . Door gerichter te ventileren bespaar je energie met behoud van een goede luchtkwaliteit.
Dat en om een prettig binnenklimaat te behouden/krijgen.
Afbeeldingslocatie: https://www.tester.co.uk/media/wysiwyg/ted/product/extech-co220-co2-concentration.jpg
Volgens deze lijst zou je boven de 700 ppm al last kunnen krijgen van een "muffe lucht", die zo kenmerkend is voor veel kantoren en klaslokalen.
En als je wat verder zoekt, zie je ook dat er diverse onderzoeken zijn die leerprestaties relateren aan de CO2-concentratie.
Op scholen met slechte ventilatie (dus hoge CO2-concentratie) zie je een stuk lagere scores. (Voorbeeld)

Ikzelf ga het bijvoorbeeld inzetten om vraaggestuurd te gaan ventileren en signaleren van luchtkwaliteit in huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 06-09 15:25

Dylantje2

sorry Bricklayere here :-)

mmm Ben na alle berichtgeving over co2 sensoren toch maar over gestapt op in mijn ogen de beste.
Een protect.
Heeft iemand misschien een protect uitgelezen? Liefst in Domoticz?
Zou het wel mooi vinden als er mooie graphics uit komen.

zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Nu online
@Dylantje2 Nest is een koolmono-oxidemelder (CO), heel wat anders dan een meter voor koolstofdioxide (CO2). Zie ook balk in "CO2-meters voor in huis" en mightym in "CO2-meters voor in huis"

Ik weet dan ook niet naar wat voor grafiekjes je op zoek bent, want de CO is 'prima' of 'levensgevaarlijk, ga nu direct het huis uit!'.

Denk dat je je vraag beter hier kunt stellen: Domoticz - open source domotica systeem - deel 3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Promy
Ik heb af en toe last dat de mh-z19 aan een espeasy niet goed werkt. Ik krijg een melding op de log:
MHZ19: Bootup detected! PPM value: 5000 Temp/S/U values: 30/64/15000.00
en dat blijft zo doorgaan....

Enkel de stroom eraf halen lijkt het probleem op te lossen.
Heeft er hier nog iemand last van?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iMars

iMars

Full time prutser

Promy schreef op maandag 5 juni 2017 @ 20:39:
Ik heb af en toe last dat de mh-z19 aan een espeasy niet goed werkt. Ik krijg een melding op de log:

Geen last van, welke versie van ESP Easy heb je gebruikt? Ik heb de laatste versie met arduino zelf gecompileerd en de MH-Z19 library toegevoegd.

Edit: linkje naar de versie die ik gebruik

[ Voor 10% gewijzigd door iMars op 05-06-2017 21:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Nu online
@Promy Klinkt alsof de MH-Z19 herstart. Hoe ziet je setup er qua hardware uit? Ik vermoed dat het iets met de voeding is.

Ik gebruik een Wemos D1 Mini en heb de MH-Z19 op de '5V' pin aangesloten. Werkt prima. Ik las eerder in dit topic dat 3.3V te laag is, heb je hem daar wellicht op aangesloten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Promy
Ik heb de MH-Z19 aangesloten op de 5V pin van de nodeMCU. Het geheel krijgt voeding via de usb connector van de nodeMCU (aan een 2A voeding). Naast de MH-Z19 hangt er nog een OLED aan.
Ik gebruik volgende versie: GIT version: v2.0.0-dev8 (dus de esp easy mega test versie waar die MH-Z19 support inzit)

[ Voor 21% gewijzigd door Promy op 05-06-2017 22:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Nu online
Promy schreef op maandag 5 juni 2017 @ 22:14:
Ik heb de MH-Z19 aangesloten op de 5V pin van de nodeMCU. Het geheel krijgt voeding via de usb connector van de nodeMCU (aan een 2A voeding). Naast de MH-Z19 hangt er nog een OLED aan.
Ik gebruik volgende versie: GIT version: v2.0.0-dev8 (dus de esp easy mega test versie waar die MH-Z19 support inzit)
Probeer het eens zonder OLED ? Die trekken volgens mij best wel wat stroom.
Ik weet niet of de NodeMCU een eigen 5V regulator heeft, of dat hij de inkomende 5V vanaf USB 1:1 doorsluist naar de 5V pin. Als hij een eigen regulator heeft dan is die wellicht niet krachtig genoeg om zowel sensor als OLED van voldoende stroom te voorzien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iMars

iMars

Full time prutser

Ik heb m'n sensor de laatste paar dagen op de slaapkamer gelegd. De waardes zien er goed uit, maar als ik een ventilator aanzet, krijg je een soort van "ruis" als waarde:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/Rz3JUQwJe2pDnCPzzqTzejMg/thumb.png
Voor we naar bed gingen (ff na 2:00) was de waarde 488. Toen ik de ventilator uit zette was dat rond de 600. Maar daar tussen tussen 398 en 1120.

Zo'n ventilator geeft een grote fluctuatie/ruis in de meting. Vanavond zonder ventilator slapen (is niet zo warm meer), kijken wat het verschil is.

Grafana is trouwens erg mooi om grafieken te maken, gebruikte het al voor m'n OTGW _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Nu online
@iMars heb je de firmware improvements van infernix in "CO2-meters voor in huis" ook in gebruik? Die kijkt naar de 'S' factor (stability :?) en als die te laag is (door veel luchtverplaatsing bijv.) dan negeert hij de meting. Heeft bij mij erg goed geholpen om rare pieken te filteren.

Al kan het wel zo zijn dat de tijd tussen twee metingen dan een stuk hoger wordt, omdat hij pas weer een waarde uitstuurt als de meting stabiel is. Voor mij is dat geen punt, omdat ik m'n ventilatiebox er mee aanstuur en liever heb dat het iets langer duurt maar de waarden wel betrouwbaar zijn ipv snelle metingen en een ventilatiebox die van laag-hoog-laag-hoog staat te stuiteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iMars

iMars

Full time prutser

ThinkPadd schreef op dinsdag 6 juni 2017 @ 11:33:
@iMars heb je de firmware improvements van infernix in "CO2-meters voor in huis" ook in gebruik? Die kijkt naar de 'S' factor (stability :?) en als die te laag is (door veel luchtverplaatsing bijv.) dan negeert hij de meting. Heeft bij mij erg goed geholpen om rare pieken te filteren.

Al kan het wel zo zijn dat de tijd tussen twee metingen dan een stuk hoger wordt, omdat hij pas weer een waarde uitstuurt als de meting stabiel is. Voor mij is dat geen punt, omdat ik m'n ventilatiebox er mee aanstuur en liever heb dat het iets langer duurt maar de waarden wel betrouwbaar zijn ipv snelle metingen en een ventilatiebox die van laag-hoog-laag-hoog staat te stuiteren.
Bedankt voor de tip! Ik heb de standaard code/configuratie erop staan, nog niks verder aangepast. Ik ga daar komende tijd even naar kijken :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DevaZ
Promy schreef op maandag 5 juni 2017 @ 20:39:

Dit heb ik ook gehad.

Oplossing...
Compile ESPEasy 2 met de MH-Z19 sheet en upload deze naar je Wemos. Na de configuratie geeft je het commando "mhzreset" (commandprompt van de ESPEasy web interface). Dan auto calibratie uitzetten met commando "mhzabcdisable" Indien je een 2000ppm sensor hebt dan command "mhzmeasurementrange2000" en bij 5000ppm command "mhzmeasurementrange5000" Vervolgens leg je de MH-Z19 een in de buitenlucht waar het windstil is en geeft je na een uurtje het command "mhzcalibratezero" in.

Je sensor is nu gereed, tenminste dit werkt bij mij..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kjast
DevaZ schreef op zaterdag 3 juni 2017 @ 13:42:
[...]

code:
1

Er komt geen response op het ABC uit commando wel?

En lag het bij jou inderdaad aan ABC? Ik heb eenzelfde probleem waarbij mijn MH Z19 wegzakt naar 400PPM (flatline). Ik heb ABC zojuist uitgezet (commando aan script toegevoegd) en de sensor ligt nu buiten in afwachting van een calibratie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DevaZ
kjast schreef op vrijdag 9 juni 2017 @ 20:30:
[...]

Er komt geen response op het ABC uit commando wel?

En lag het bij jou inderdaad aan ABC? Ik heb eenzelfde probleem waarbij mijn MH Z19 wegzakt naar 400PPM (flatline). Ik heb ABC zojuist uitgezet (commando aan script toegevoegd) en de sensor ligt nu buiten in afwachting van een calibratie.
Idd geen response...

Draait nu 6 dagen zonder problemen. Verwacht wel dat ik af en toe een handmatige calibratie moet uitvoeren maar dat ter zijne tijd. In Domoticz kun je ook prima zien of de 400 grens wordt aangetikt en zolang dat gebeurt voer ik geen calibratie uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kjast
DevaZ schreef op vrijdag 9 juni 2017 @ 20:44:

Idd geen response...

Draait nu 6 dagen zonder problemen. Verwacht wel dat ik af en toe een handmatige calibratie moet uitvoeren maar dat ter zijne tijd. In Domoticz kun je ook prima zien of de 400 grens wordt aangetikt en zolang dat gebeurt voer ik geen calibratie uit.
Oke goed om te weten, dan gaan we straks even caliberen :).

Ik heb overigens ook nog aardig wat moeite om de S waarde op 64 te krijgen; zelfs met de sensor + Pi Zero W in een casing (met wat gaatjes).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
Die kalibratie lijkt mij niet handig, want het valt niet mee om 'm echt op 400 ppm te krijgen.
Dat lukte mij eigenlijk alleen maar in de bossen. Zelfs niet bij ons in de tuin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kjast
TD-er schreef op vrijdag 9 juni 2017 @ 21:57:
Die kalibratie lijkt mij niet handig, want het valt niet mee om 'm echt op 400 ppm te krijgen.
Dat lukte mij eigenlijk alleen maar in de bossen. Zelfs niet bij ons in de tuin.
Ik meet juist alleen maar waarden rond de 400 ppm. Zelfs binnen..

Alleen net na het herstarten kortstondig rond de 500 a 600 ppm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
@kjast
Heb je de zelfkalibratie uit laten voeren, of gebruik je gewoon de fabrieksinstellingen?
En wat is die S-waarde tijdens die meting? 64 of lager?

En welke spanning heb je op de sensor gezet? 3.3 of 5V?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kjast
TD-er schreef op vrijdag 9 juni 2017 @ 22:12:
@kjast
Heb je de zelfkalibratie uit laten voeren, of gebruik je gewoon de fabrieksinstellingen?
En wat is die S-waarde tijdens die meting? 64 of lager?

En welke spanning heb je op de sensor gezet? 3.3 of 5V?
De zelfkalibratie staat nu uit, ik heb geen idee hoe de sensor was ingesteld toen ik m kreeg. Verder niets gewijzigd. De 1e dag ging het oké met waarden tot ca. 1000 ppm. Daarna plotseling een steile duik naar de 400 ppm met af en toe een plekje.

S waarde onder de 64 accepteer ik niet

En aangesloten op 3.3 volt.

[ Voor 11% gewijzigd door kjast op 09-06-2017 22:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
Die zelfkalibratie lijkt mij de boosdoener.
Ik zou zeggen, leg 'm eens een dag in een donker hoekje van je kamer, met kalibratie aan en kijk dan na een dag nog eens of 'ie dan wel enige fluctuatie laat zien als je erop ademt.
Daarna nogmaals waarbij je in 't donker de sensor bij een open raam hebt liggen (of gewoon in de tuin) en kijk of 'ie dan een groter bereik laat zien.
Wat ik vermoed is dat op de een of andere manier de kalibratiewaarde veel te hoog ligt, zodat 'ie vrijwel altijd waarden onder de 400 ppm meet en dat niet wil laten zien.

En probeer ook eens met de sensor op 5V ipv. 3.3V.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kjast
TD-er schreef op vrijdag 9 juni 2017 @ 22:34:
Die zelfkalibratie lijkt mij de boosdoener.
Ik zou zeggen, leg 'm eens een dag in een donker hoekje van je kamer, met kalibratie aan en kijk dan na een dag nog eens of 'ie dan wel enige fluctuatie laat zien als je erop ademt.
Daarna nogmaals waarbij je in 't donker de sensor bij een open raam hebt liggen (of gewoon in de tuin) en kijk of 'ie dan een groter bereik laat zien.
Wat ik vermoed is dat op de een of andere manier de kalibratiewaarde veel te hoog ligt, zodat 'ie vrijwel altijd waarden onder de 400 ppm meet en dat niet wil laten zien.

En probeer ook eens met de sensor op 5V ipv. 3.3V.
5 volt ga ik niet proberen op m'n Raspberry :). Maar nu je t zegt, hij heeft een tijdje op de vensterbank gelegen, in het licht. Sensor zit nu in een donker doosje met wat gaatjes. Zo rond de middag, met veel zon en de sensor op de vensterbank, meet ik nog wel wat. Ik denk dat de autokalibratie inderdaad ea. heeft verknald.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TD-er
@kjast De sensor kan op 5V draaien terwijl de I/O spanning op 3.3V blijft.

Maar hij moet ook gewoon op 3.3V werken, al heb ik wel het idee dat 'ie dan langer doet over elke meting.
Ik heb geen idee of dat ook invloed heeft op de nauwkeurigheid van de meting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DevaZ
TD-er schreef op vrijdag 9 juni 2017 @ 22:46:
@kjast De sensor kan op 5V draaien terwijl de I/O spanning op 3.3V blijft.

Maar hij moet ook gewoon op 3.3V werken, al heb ik wel het idee dat 'ie dan langer doet over elke meting.
Ik heb geen idee of dat ook invloed heeft op de nauwkeurigheid van de meting.
Op 5V zie je de sensor korter oplichten bij een meting dus waarschijnlijk een snellere meting.

Zelf heb ik hem ook op 3.3 gehad maar heb het gevoel dat 5V beter werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• podarcis
  • Laatst online: 12-09 13:34
Ik heb mijn Wemos D1 geflashed met ESP Easy (R120) en zag dat daarbij mijn MH-Z19 niet werd ondersteund. Via de wiki kwam ik er achter dat dit met V2.0.0 wel het geval zijn.

Dus nu geflashed met V2.0.0.0DEV10, maar ook hier kan ik deze sensor niet selecteren... Wie heeft de MH-Z19 met een Wemos D1 en ESP EASY aan de praat gekregen?
Pagina: 1 ... 4 ... 40 Laatste

Let op:
Aanbiedingen graag in Awair element en andere CO2 meter kortingscodes