Die heb ik al. Voor we een enthalpiewisselaar hadden, zakte de luchtvochtigheid soms tot 20%! Er zijn woestijnen die beter scoren. Dankzij de enthalpiewisselaar komt hij al nooit meer onder de 35%. Als het huis "goed in gebruik" is (wassen, koken, mensen aanwezig), zit het nu wel ongeveer goed (45%). Maar we zijn nu twee weken op vakantie geweest, en met de ventilatie op de laagste stand (er liep nog een kat rond

), toch slechts 35% luchtvochtigheid toen we thuiskwamen.
Het heeft wat langer geduurd, maar hier gaan we dan. :-)
Ik heb het Netatmo pakketje ontvangen op 3 april, 1 dag voor we op reis vertrokken. Op zich vond ik dat een prima timing. Zo kon de binnenunit zich calibreren als we weg waren, en had ik een ideale 'nulmeting'. Ik heb twee meetpunten, de keuken en de slaapkamer. De enige bewoner tijdens onze vakantie was een kat. We hebben een vrij grote woning, dus ik veronderstel dat de kat geen grote invloed heeft gehad op de meetwaardes.
Ondertussen zijn we vier dagen terug, dus kan ik wat conclusies meegeven:
* De keuken gaf de eerste week van onze vakantie (afwezigheid) de te verwachten resultaten aan, hij begon met 450ppm, en daarna een schommeling rond de 400ppm.
* In de slaapkamer begon de meting met enkele gekke bokkesprongen (metingen tussen de 800 en de 300 ppm), zonder aantoonbare oorzaak. Na twee dagen was dit gedaan, en ook dan zag je waardes rond de 400ppm (450-350).
=> Eerste conclusie: geef de binnenmodules wat tijd om te calibreren. Als je in de instellingen duikt, zie je ook de status ("calibrating"). Het zit een beetje verborgen, dus ik kan me inbeelden dat sommigen verbaasd zijn als ze direct out-of-the-box een gek meetresultaat krijgen.
Als ik naar de tweede week zonder bewoners keer, zag ik het CO2 peil verder zakken. Schommelingen rond de 350ppm, met 335ppm als 'dieptepunt'. Ik heb één onverklaarbare piek gezien (600ppm) in de keuken. Mogelijk een inbreker?

Een meting onder de 400ppm zou niet logisch mogen zijn (wereldwijd is het gemiddelde van de buitenlucht 400ppm, dacht ik). Dus ofwel zit er een kleine onnauwkeurigheid in de meting, ofwel komt het door het Limburgse groen waar we wonen.
Zodra we thuis kwamen, schoot de CO2 omhoog. Ik heb geen referentie-meetinstrument, dus ik kan de nauwkeurigheid van de binnenmodules niet benchmarken. Maar de pieken zijn wel héél goed te verklaren met hoe we in de woning leven.
* In de slaapkamer zie je het CO2 peil zeer gradueel stijgen elke nacht van 450ppm naar 1050ppm. Ik was verbaasd dat het CO2 peil zo hoog kan stijgen, ondanks onze balansventilatie. Doet je wat nadenken. Ik heb vorige nacht het raam opengezet, om te zien welke invloed het had. Maar de wederhelft had geen interesse in mijn CO2 metingen en heeft het raam 's nachts dichtgezet (het was te koud). Ik probeer nog eens.
* Gisteren hadden we bezoek in de keuken. Er zaten 4 volwassenen en 2 (hyperactieve) kinderen in de keuken. Het CO2 peil evolueerde vrij snel naar 1000ppm (je krijgt een alert op je smartphone als je boven die grens zit - kan je configureren). Nadat het bezoek vertrokken is (we hebben ze niet weggestuurd wegens zuurstoftekort of zo), zag je het CO2 niveau terug zakken.
* De slaapkamer zakt gedurende de dag uiteindelijk terug tot 400ppm. Prima dus.
* De keuken zakt overdag zelden onder de 550ppm. 's morgens zit hij wel rond de 400ppm.
Het is moeilijk om een zinvolle conclusie te trekken over de nauwkeurigheid van de Netatmo binnenmodules als je geen betrouwbaar apparaat er naast kan zetten dat referentie-metingen doet. Maar ik zie wel duidelijk een verband tussen de CO2 grafiekjes van Netatmo en onze aanwezigheid in die ruimtes. Dus volgens mij zijn ze wel nauwkeurig genoeg om vb. een ventilatiesysteem op aan te sturen. Dat gaat een volgende stap zijn.
Als jullie nog iets willen weten, shoot!
I don't have hard drives. i just keep 30 chinese teenagers in my basement and force them to memorize numbers.