Optimale vraaggestuurde mechanische ventilatie

Pagina: 1 ... 8 9 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrDucky
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 13:03
Ik heb momenteel een Stork cme 14/3-5-15 hangen en wil deze graag vervangen maar zit met nog een aantal vragen waar iemand hier mogelijk een antwoord op heeft.

Ik zat te kijken naar een orcon mvs-15. Nu zie ik die in verschillende uitvoeringen, aangezien de oude box al gebruik maakt van een perilex stekker wil ik er dus weer een op perilex. Dan heb je 2 varianten.
  1. model op perilex zonder vochtsensor zonder rft bediening.
  2. model op perilex met vochtsensor en rft bediening
Nu lijkt zon vochtsensor mij wel handig maar is de rft bediening voor mij nutteloos aangezien ik een 3 standen schakelaar heb hangen.

Toen zat ik bij de eurostekker varianten te kijken en deze kan je wel krijgen zonder rft maar met vochtsensor.

Mijn vragen zijn als volgt.
- waarom moet ik rft erbij nemen als ik perilex gebruik?
- hoe kan die vochtsensor de snelheid regelen als mijn 3 standen perilex schakelaar op stand 1 blijft staan bijvoorbeeld?
- is zon vochtsensor echt handig of maakt het weinig verschil?

AMD Ryzen 9 5800X3D, 2x16 GB G.Skill Ripjaws V 3600MHZ CL16 DDR4, Gigabyte B550i Aorus Pro AX, AMD Radeon RX 6900 XT, 1x Samsung PM9A1 1TB nvme SSD, 1x Crucial C300 256 GB, 1x Crucial MX500 1TB, 1x WD 2.5 Inch 1TB, SSUPD Meshlicious, Corsair SF-750

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nick1816
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 14-05 17:15
MrDucky schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 16:21:
Mijn vragen zijn als volgt.
- waarom moet ik rft erbij nemen als ik perilex gebruik?
- hoe kan die vochtsensor de snelheid regelen als mijn 3 standen perilex schakelaar op stand 1 blijft staan bijvoorbeeld?
- is zon vochtsensor echt handig of maakt het weinig verschil?
Ik heb zelf net de MVS-15RHBP besteld en de MVS-15P teruggestuurd omdat ik er in de documentatie achter kwam dat de MVS-15P niet uitgebreid kan worden met een afstandbediening en daardoor ook niet zomaar te bedienen is met Home Assistant via de FanX dongle of evofw3 (zie dit topic en het FanX topic). Je kunt natuurlijk wel de printplaat vervangen zoals in dit topic ook wordt gedaan.
Mocht je het dus interessant vinden om het systeem in de toekomst uit te breiden en vraaggestuurd te maken (CO2 etc) dan is dit mogelijk waardevolle informatie (hoop ik :)).

Naar wat ik begrijp "wint" de laatste die de stand heeft aangepast, dat kan dus via de 3 standen schakelaar, de afstandbediening, de vochtsensor of eventueel een zelf geknutselde aansturing.

Er zijn erg wisselende reacties over de vochtsensor. Ikzelf wil hem wel gaan gebruiken maar ga eventueel al eerder de box harder laten draaien als er wordt gedetecteerd dat er veel warm water wordt gevraagd (via Home Assistant).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrDucky
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 13:03
Bedankt voort de antwoorden ook zojuist het zelfde type besteld :)

AMD Ryzen 9 5800X3D, 2x16 GB G.Skill Ripjaws V 3600MHZ CL16 DDR4, Gigabyte B550i Aorus Pro AX, AMD Radeon RX 6900 XT, 1x Samsung PM9A1 1TB nvme SSD, 1x Crucial C300 256 GB, 1x Crucial MX500 1TB, 1x WD 2.5 Inch 1TB, SSUPD Meshlicious, Corsair SF-750

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Seafarer
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 16:34

Seafarer

XXX

Nick1816 schreef op vrijdag 21 oktober 2022 @ 13:35:
[...]

Er zijn erg wisselende reacties over de vochtsensor. Ikzelf wil hem wel gaan gebruiken maar ga eventueel al eerder de box harder laten draaien als er wordt gedetecteerd dat er veel warm water wordt gevraagd (via Home Assistant).
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gkK1uGYuF3_rl5oNdQyNKIDbi9M=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/5LvnRrdhNFhkXIArm3pWLWWc.jpg?f=user_large

Vocht sensors zijn vaak problematisch. Ik heb daarom bovenstaand al 10 jaar op de warm water leiding naar de douche zitten. Leiding wordt warm ventilator op 3. Zomers koelt de leiding langzamer af en geeft een juiste nadraai tijd. s'Winters koelt deze sneller af.

Je moet wel bij je warm water leiding kunnen.

Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 17:15
Ja dat is best wel een slimme oplossing. Het langzaam afkoelen van de leiding zorgt ook gelijk voor je nalooptijd idd. Ik doe hetzelfde maar dan met een DS18B20 temperatuursensor die een Sonoff relais schakelt. Werkt prima inderdaad, geen gedoe met vochtigheid thresholds moeten aanpassen gedurende het jaar etc.

Enige wat ik wel twijfel is hoe het qua veiligheid zit. Intern zit de 230V best wel dicht bij het voelergedeelte van de capillair denk ik. En het is allemaal koper, dus dat geleid wel als je het op waterleiding plaatst. Maar dan zou je aardlekschakelaar als het goed is ook in moeten grijpen, want de waterleidingen zijn normaal gesproken geaard.

[ Voor 17% gewijzigd door ThinkPad op 21-10-2022 20:48 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

ThinkPad schreef op vrijdag 21 oktober 2022 @ 20:47:
Ja dat is best wel een slimme oplossing. Het langzaam afkoelen van de leiding zorgt ook gelijk voor je nalooptijd idd. Ik doe hetzelfde maar dan met een DS18B20 temperatuursensor die een Sonoff relais schakelt. Werkt prima inderdaad, geen gedoe met vochtigheid thresholds moeten aanpassen gedurende het jaar etc.

Enige wat ik wel twijfel is hoe het qua veiligheid zit. Intern zit de 230V best wel dicht bij het voelergedeelte van de capillair denk ik. En het is allemaal koper, dus dat geleid wel als je het op waterleiding plaatst. Maar dan zou je aardlekschakelaar als het goed is ook in moeten grijpen, want de waterleidingen zijn normaal gesproken geaard.
Hij is goedgekeurd voor 220 volt. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Centauriprime
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 10:15
Ik doe het ook weer net anders.
Status van het tapwater wordt uitgelezen via opentherm.
Als er aanwezigheid is in de badkamer en het tapwater staat voor 60sec aan dan gaat de ventilatie naar max.
Tapwater uit dan loopt de uitschakelvertraging nog 1800sec door voordat de ventilator terug gaat naar normaal.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gcinXPiHld2ZiBAnqiVgsbmCuMA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/zWVEv7MlwefvQFcQPFj5InBW.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-N6lUPzh6LVon67x15WhgjYK4lE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/P0P8cwWmf2Oqbr6hhWWPFNDI.png?f=fotoalbum_large

15x330 SW38

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zimonia2
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 17-06 22:56
Ik weet niet of dit het juiste topic is maar ik ben op zoek naar een ventilatiesysteem om zowel een wc als een bijkeuken te ventileren.

In de WC zit nu een eenvoudige timer ventilator. Hiernaast gaan we een inpandige bijkeuken (geen buitenwanden) in de huidige garage realiseren waar o.a. was gedroogd gaat worden. Omdat hier nu geen ventilatie zit wil ik deze gaan combineren met de naastgelegen WC waar nu al een ventilator hangt welke door het dak heen afvoert. (de rest van het huis heeft mechanische ventilatie, maar hier kan ik niet op aansluiten zonder grote verbouwing)

De ventilatie moet dus gestuurd worden op timer (middels aan/uit wc verlichting) en hygrostaat (vocht gehalde bijkeuken). Tot zo ver eenvoudig want hier bestaan gewoon badkamer ventilatoren voor.

Ik vraag me echter af hoe ik dit moet koppelen aan 2 ruimtes, een standaard badkamerventilator is hier niet op gemaakt lijkt mij? Om nou te investeren in een 2e volledige mechanische ventilatie wil ik liever ook niet, los van het ruimtebeslag.

Daarnaast vraag ik me af of een hygrostaat in zo'n standaard ventilator voldoende gevoelig is om aan te slaan op drogende was in de andere ruimte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Laatst online: 15:07
Kan je zorgen dat de lucht die je afzuigt in het toilet uit de bijkeuken komt? Of net omgekeerd?

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JBS
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

JBS

Nick1816 schreef op vrijdag 21 oktober 2022 @ 13:35:
[...]

Ik heb zelf net de MVS-15RHBP besteld en de MVS-15P teruggestuurd omdat ik er in de documentatie achter kwam dat de MVS-15P niet uitgebreid kan worden met een afstandbediening en daardoor ook niet zomaar te bedienen is met Home Assistant via de FanX dongle of evofw3 (zie dit topic en het FanX topic). Je kunt natuurlijk wel de printplaat vervangen zoals in dit topic ook wordt gedaan.
Mocht je het dus interessant vinden om het systeem in de toekomst uit te breiden en vraaggestuurd te maken (CO2 etc) dan is dit mogelijk waardevolle informatie (hoop ik :)).

Naar wat ik begrijp "wint" de laatste die de stand heeft aangepast, dat kan dus via de 3 standen schakelaar, de afstandbediening, de vochtsensor of eventueel een zelf geknutselde aansturing.

Ik overweeg ook om een oude Storkair CML te vervangen. Hoe ben je/zijn jullie tot de Orcon gekomen? Wat maakt het dat jullie deze verkiezen boven bijvoorbeeld een Itho Daalderop CVE-S?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makkievld 2.0
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 18-06-2024
format5 schreef op maandag 21 november 2022 @ 10:47:
[...]

Dat je dat niet haalt is heel simpel.
Je WP kan het vermogen dat er voor nodig is niet leveren.

Als je de pompsnelheid verlaagt gaat je Ta inderdaad weer omhoog.
Echter, omdat je water langer in je leidingen zit komt het er ook kouder uit.
Per saldo heb je dan nog steeds hetzelfde vermogen naar je woning gebracht, echter voor een (iets) lager rendement.

je pomp op de originele snelle stand zal kosten/baten het beste voor je zijn.
Maar, ongeacht in welke stand je pomp staat, je WP zal niet genoeg vermogen leveren voor wat je woning verliest.
Je hebt dus of een zwaardere warmtepomp nodig, of je moet je verliezen beperken met je huidige comfort eisen.

Verliezen beperken is altijd een goed uitgangspunt, dus als je nog makkelijke isolatie slagen hebt kan je daar zeker voor gaan!
Verder, ik weet zo niet hoe je ventilatie geregeld is, maar dat kan bijv al een makkelijke winst zijn.
We hebben mechanische ventilatie die staat uit behalve als we douchen. Sta graag open voor tips hoe ik dit beter kan regelen 😊

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• format5
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 11-06 21:56
Makkievld 2.0 schreef op maandag 21 november 2022 @ 10:50:
[...]

We hebben mechanische ventilatie die staat uit behalve als we douchen. Sta graag open voor tips hoe ik dit beter kan regelen 😊
1e vraag, als je ventilatie uit staat, heb je dan nog circulatie door de leidingen?
Uit wil namelijk niet altijd zeggen dicht, convectie kan hierdoor nog steeds veel warmte verliezen.

Hoe ventileer je de rest van het huis als de ventilatie uit staat? Of ventileer je dan niet?

Uhm, hoe is je beglazing, vloer/spouw/dak isolatie?
Heb je regelmatig een duur/raam open staan?

Eventueel kan je op een koude ochtend een keer met een warmtebeeldcamera naar je huis kijken (vanaf buiten) om te zien waar er veel verlies is.

Je dient in ieder geval iets te vinden waardoor het warmte verlies van je huis lager wordt, zodat de maximale afgifte en productie in verhouding hoger zijn dan het verlies.

30x SF175 NW - STP6000 Live PVoutput Nibe F2120-16 warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makkievld 2.0
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 18-06-2024
format5 schreef op maandag 21 november 2022 @ 10:54:
[...]

1e vraag, als je ventilatie uit staat, heb je dan nog circulatie door de leidingen?
Uit wil namelijk niet altijd zeggen dicht, convectie kan hierdoor nog steeds veel warmte verliezen.

Hoe ventileer je de rest van het huis als de ventilatie uit staat? Of ventileer je dan niet?

Uhm, hoe is je beglazing, vloer/spouw/dak isolatie?
Heb je regelmatig een duur/raam open staan?

Eventueel kan je op een koude ochtend een keer met een warmtebeeldcamera naar je huis kijken (vanaf buiten) om te zien waar er veel verlies is.

Je dient in ieder geval iets te vinden waardoor het warmte verlies van je huis lager wordt, zodat de maximale afgifte en productie in verhouding hoger zijn dan het verlies.
Goeie vraag. Geen idee wat uit is. Staat off op het knopje 😂 Voor de rest ventileren we door de kleine roosters die boven de slaapkamer ramen zitten. Staan altijd openen. Af en toe gaat er een deur open als we bezoek hebben.

Wat is je advies? Juist meer ventileren met de mechanische ventilatie?

Maar qua isolatie zitten we wel goed. Kan altijd beter want het huis is van 2000. Dus de isolatiedikte eisen van toen waren anders dan nu. Voor de rest heeft het dak/muur/vloer isolatie en HR glas van 2000.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• format5
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 11-06 21:56
Via die roostertjes kan je erg veel warmte verliezen.
Mechanische ventilatie met WTW kan een flinke besparing opleveren, echter kost dat wel weer wat.

Mijn advies puur op warmte gezien, minder ventileren. Echter wil je een goed klimaat hebben, en daarvoor kan je zelden teveel ventileren.
vanwege die combi is een WTW installatie weer goed.

30x SF175 NW - STP6000 Live PVoutput Nibe F2120-16 warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonlwd
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 09:00
Hi Allen, ik begin het nieuwe jaar in dit topic :) Beste wensen!

Ik zit met een probleem met mijn mechanische ventilatie en kan niet echt een ander topic vinden hierover. Dus hopelijk zitten hier gebruikers die er wat vanaf weten :)

Situatie:

Nieuwbouwwoning,
benedenverdieping +- 85m2
2 ventielen + ventiel toilet en boven in de badkamer ook 1 ventiel.

Nu is uit diverse metingen gebleken dat deze niet goed functioneren. Sowieso werkt de vochtsensor niet goed. Maar vooral de waarden van het afzuigen zien er niet goed uit.

Keuken/woonkamer 1 - 59
Keuken/woonkamer 2 - 68
Toilet - 95
Badkamer - 57
Technische ruimte - 52

Nu geeft de installateur de volgende oplossing waarbij ik mijn twijfels heb of dit wel zo werkt en uberhaupt mag.

"Doordat er te veel lucht wordt afgezogen in het toilet kom je te kort, dit is op telossen door er een regelklep in het kanaal tussen te zetten en opnieuw in regelen."

Ik hoop dat hier de kennis is om mij verder te helpen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

leonlwd schreef op maandag 2 januari 2023 @ 11:32:
Hi Allen, ik begin het nieuwe jaar in dit topic :) Beste wensen!

Ik zit met een probleem met mijn mechanische ventilatie en kan niet echt een ander topic vinden hierover. Dus hopelijk zitten hier gebruikers die er wat vanaf weten :)

Situatie:

Nieuwbouwwoning,
benedenverdieping +- 85m2
2 ventielen + ventiel toilet en boven in de badkamer ook 1 ventiel.

Nu is uit diverse metingen gebleken dat deze niet goed functioneren. Sowieso werkt de vochtsensor niet goed. Maar vooral de waarden van het afzuigen zien er niet goed uit.

Keuken/woonkamer 1 - 59
Keuken/woonkamer 2 - 68
Toilet - 95
Badkamer - 57
Technische ruimte - 52

Nu geeft de installateur de volgende oplossing waarbij ik mijn twijfels heb of dit wel zo werkt en uberhaupt mag.

"Doordat er te veel lucht wordt afgezogen in het toilet kom je te kort, dit is op telossen door er een regelklep in het kanaal tussen te zetten en opnieuw in regelen."

Ik hoop dat hier de kennis is om mij verder te helpen :)
Dat ventiel in het toilet kun je toch verder dicht draaien? Heb je ooit met schoonmaken ventielen verwisseld?
En ja als je eentje knijpt dan gaat er ergens anders meer lucht door.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Wat had je zelf in gedachten? De oplossing van de installateur lijkt mij prima namelijk. Dat ventiel heeft blijkbaar de minste weerstand (ik ga er vanuit dat het ventiel al bijna dicht staat), dus dan moet er een restrictie in het kanaal komen om de luchtstroom nog wat meer af te knijpen.

Hij zal zoiets bedoelen denk ik. Volgens mij is dat in de industrie een gebruikelijke manier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonlwd
Seafarer schreef op maandag 2 januari 2023 @ 11:41:
[...]

Dat ventiel in het toilet kun je toch verder dicht draaien? Heb je ooit met schoonmaken ventielen verwisseld?
En ja als je eentje knijpt dan gaat er ergens anders meer lucht door.
Die zit al bijna dicht. Ik heb zelf het vermoeden dat er ergens een verstopping zit vóór de woonkamer/keuken en dat er daarom teveel afzuiging in het toilet komt. Dus dat het al ergens geknepen is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonlwd
ThinkPad schreef op maandag 2 januari 2023 @ 11:42:
Wat had je zelf in gedachten? De oplossing van de installateur lijkt mij prima namelijk. Dat ventiel heeft blijkbaar de minste weerstand (ik ga er vanuit dat het ventiel al bijna dicht staat), dus dan moet er een restrictie in het kanaal komen om de luchtstroom nog wat meer af te knijpen.

Hij zal zoiets bedoelen denk ik. Volgens mij is dat in de industrie een gebruikelijke manier.
Ik vraag me dan vooral af waar ze die moeten plaatsen. Alle buizen (behalve in de technische ruimte) lopen door de wanden, alleen de ventielen kun je bij.. of plaats je zo'n klep vlak achter het ventiel?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FitTiv
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 13:14
Als je een verstopping vermoed...laat het dan even doorvegen. Gezien nieuwbouw is dat een reele optie, bouwafval etc.Of als je zon klein cameraatje aan een draad hebt kan je daar ook even mee inspecteren.

Of koop een plumeau en wat visdraad en ga zelf aan de slag.

Wat gebeurt er als je toilet volledig dichtdraait, pakt de rest dan wel op?
En kijk eens op je buizenplan/tekening, misschien is toilet het kanaal zonder bochten etc.

[ Voor 42% gewijzigd door FitTiv op 02-01-2023 12:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThinkPad
leonlwd schreef op maandag 2 januari 2023 @ 11:54:
[...]

Ik vraag me dan vooral af waar ze die moeten plaatsen. Alle buizen (behalve in de technische ruimte) lopen door de wanden, alleen de ventielen kun je bij.. of plaats je zo'n klep vlak achter het ventiel?
Je hebt ook wel dempers/volumeregelaars die je ín het ventilatiekanaal kunt plaatsen inderdaad: https://www.ventilatieland.nl/inno-demper-geluiddemper

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sven1234
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 17-06 21:44
Eens met @FitTiv. Een nieuwbouwwoning is geen garantie dat alles netjes schoon is. Ik heb enkele leidingen verplaatst en er zat echt bizar veel bouwafval in de bochten en horizontale delen in de vloer.

WP: Mitsubishi PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonlwd
FitTiv schreef op maandag 2 januari 2023 @ 11:58:
Als je een verstopping vermoed...laat het dan even doorvegen. Gezien nieuwbouw is dat een reele optie, bouwafval etc.Of als je zon klein cameraatje aan een draad hebt kan je daar ook even mee inspecteren.

Of koop een plumeau en wat visdraad en ga zelf aan de slag.

Wat gebeurt er als je toilet volledig dichtdraait, pakt de rest dan wel op?
En kijk eens op je buizenplan/tekening, misschien is toilet het kanaal zonder bochten etc.
Haha zo simpel kan het zijn :) duw je dan de plumeau in de buis en laat je hem opzuigen? Hoe zie je dat?

Ik zal de tekening eens bekijken, zou wel een verklaring kunnen zijn inderdaad!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

leonlwd schreef op maandag 2 januari 2023 @ 12:59:
[...]

Haha zo simpel kan het zijn :) duw je dan de plumeau in de buis en laat je hem opzuigen? Hoe zie je dat?

Hoe nieuw is nieuwbouw?

Pas dus op dat je niet een platgetrapte pijp hebt in je beton vloer.
Een nieuw huis wordt afgeleverd met een certificaat. Klopt dat wel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonlwd
Seafarer schreef op maandag 2 januari 2023 @ 13:52:
[...]

Hoe nieuw is nieuwbouw?

Pas dus op dat je niet een platgetrapte pijp hebt in je beton vloer.
Een nieuw huis wordt afgeleverd met een certificaat. Klopt dat wel?
Oplevering april 2021, is vrij nieuw dus :)

Welk certificaat bedoel je precies?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

leonlwd schreef op maandag 2 januari 2023 @ 13:54:
[...]

Oplevering april 2021, is vrij nieuw dus :)

Welk certificaat bedoel je precies?
Hierop staat hoeveel lucht er per afzuigpunt wordt afgezogen. En nog meer bla bla. Dat is je basis.

Heb dit probleem allang? En hoe zit dat bij de buren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonlwd
Seafarer schreef op maandag 2 januari 2023 @ 14:02:
[...]

Hierop staat hoeveel lucht er per afzuigpunt wordt afgezogen. En nog meer bla bla. Dat is je basis.

Heb dit probleem allang? En hoe zit dat bij de buren.
Ik heb geen certificaten o.i.d. Heb wel een inregelrapportje van de oplevering maar de waarden die hierop staan zijn natte vinger werk en komen totaal niet overeen met wat er later is gemeten.

Ik weet dat er meer buren zijn waar de waarden niet goed zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

leonlwd schreef op maandag 2 januari 2023 @ 14:11:
[...]

Ik heb geen certificaten o.i.d. Heb wel een inregelrapportje van de oplevering maar de waarden die hierop staan zijn natte vinger werk en komen totaal niet overeen met wat er later is gemeten.

Ik weet dat er meer buren zijn waar de waarden niet goed zijn.
Ik zou eens een buurt ronde gaan maken.

Ik voel nattigheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonlwd
Seafarer schreef op maandag 2 januari 2023 @ 14:19:
[...]

Ik zou eens een buurt ronde gaan maken.

Ik voel nattigheid.
Zoals gezegd, er zijn er meer die dit hebben.

Jij voelt wel nattigheid? Onze vochtsensor niet 8)7 dat willen ze wel oplossen btw. Bij buren waar deze wel nattigheid voelde als de wind vochtige lucht de buis in blies vanaf buiten, hebben ze een terugslagklep geplaatst. Komen ze bij mij ook nog wel eens doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• its_me_
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 17:16
leonlwd schreef op maandag 2 januari 2023 @ 15:00:
[...]

Jij voelt wel nattigheid? Onze vochtsensor niet 8)7 dat willen ze wel oplossen btw. Bij buren waar deze wel nattigheid voelde als de wind vochtige lucht de buis in blies vanaf buiten, hebben ze een terugslagklep geplaatst. Komen ze bij mij ook nog wel eens doen.
Waarschijnlijk is je installatie niet goed ingeregeld. Laat de bouwer maar terugkomen en het opnieuw inregelen. En als ze dat niet lukt dan zullen ze maatregelen moeten nemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

leonlwd schreef op maandag 2 januari 2023 @ 15:00:
[...]

Ik bedoel dat er waarschijnlijk een grootte fout gemaakt is met diameters misschien.

Ik zou daar met de hele buurt achteraan gaan. Want wie gaat een pijp in het beton vervangen.?

Maar zoals hierboven voorgesteld laat het opnieuw inregelen door een onafhankelijk bedrijf en zorg dat je een rapport op papier hebt als bewijs.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FitTiv
leonlwd schreef op maandag 2 januari 2023 @ 12:59:
[...]

Het is een beetje beun hoor en wordt niet zo schoon als laten doen, maar zet alle ventielen dicht behalve 1, maak daar een trechter op en zet daar een bouwstofzuiger op op de zuig stand. Nu vanaf je mv box (heb je die ook al eens gereinigd?) de plumeau erin, weet niet hoe het bij jou zit natuurlijk maar bij niet teveel bochten kan je ook een stok eraan tapen. Let wel dat je altijd meerdere backups hebt (touwtje en stok bijv) een plumeau halverwege eruit vissen is niet makkelijk.

Als je trouwens vlakbij de woonkamerventielen vuil vermoed zou ik de ventilatie volledig uitzetten, en dan vanaf onderaf de plumeau erin met een stok of bijv een elektra trekveer. Dan de bouwstofzuiger erop. Dus NIET laten afzuigen door je mv!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Supermario16
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 12:42
Mijn Zehnder Q350 + CO2 sensor + Option box is een aantal weken geleden opgeleverd. Ik had het gevoel dat de input van de CO2 sensor niet meegenomen werd omdat de ventilatie op een constante snelheid draaide. De Q350 zelf stond op "manual" stand 1 ingesteld en de CO2 sensor was niet goed aangesloten. So far so good 8)7 . Ik heb nu de CO2 sensor aangesloten en ben deze ook aan het monitoren met mijn domotica systeem. Het goede nieuws is dat de sensor de normale curve van mijn andere sensors wel volgt, maar de output veel te laag is (2v * 200 = 400ppm). Daarnaast heb ik de "regelaar" (PID) functie geactiveerd, maar hier loop ik tegen wat uitdagingen aan.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/C_et6QPxE2WM3w8TbMWifc68ypk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/UyRm30qYNWgV66SEGtO6dKb9.png?f=fotoalbum_large

Ter verduidelijking: de woonkamer is dus de Zehnder CO2 0-10v sensor waarbij ik het output voltage met 200 vermenigvuldig. De andere sensoren zijn van Netatmo en lees ik uit via de API.

De CO2 sensor geeft als output van minder dan 2v, wat wil zeggen dat de binnenlucht minder dan 400ppm bevat. Dat lijkt me sterk.

Op basis van de handleiding van de Q350 (option box) heb ik de 0-10v ingang ingesteld zoals hieronder aangegeven.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5rVp2d_B6ZwaJJZnfm8NBMmCEik=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/ikFUPtiP5KynzQmRRnDxp6rW.png?f=user_large

De Q350 blijft nu echter constant 200m3/h blazen, wat me wat overdreven lijkt. Ik heb het gevoel dat de PID regeling niet goed geconfigureerd is of de CO2 sensor niet goed werkt. Heeft iemand hier ervaring mee?

(p.s. ik wil uiteindelijk een tweede 0-10v ingang gaan gebruiken om Netatmo sensoren uit andere kamers te koppelen via de API, maar ik wil eerst de "basis" installatie werkend hebben voordat ik daarmee aan de slag ga)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 16:37
Supermario16 schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 06:34:
Mijn Zehnder Q350 + CO2 sensor + Option box is een aantal weken geleden opgeleverd. Ik had het gevoel dat de input van de CO2 sensor niet meegenomen werd omdat de ventilatie op een constante snelheid draaide. De Q350 zelf stond op "manual" stand 1 ingesteld en de CO2 sensor was niet goed aangesloten. So far so good 8)7 . Ik heb nu de CO2 sensor aangesloten en ben deze ook aan het monitoren met mijn domotica systeem. Het goede nieuws is dat de sensor de normale curve van mijn andere sensors wel volgt, maar de output veel te laag is (2v * 200 = 400ppm). Daarnaast heb ik de "regelaar" (PID) functie geactiveerd, maar hier loop ik tegen wat uitdagingen aan.

[Afbeelding]

Ter verduidelijking: de woonkamer is dus de Zehnder CO2 0-10v sensor waarbij ik het output voltage met 200 vermenigvuldig. De andere sensoren zijn van Netatmo en lees ik uit via de API.

De CO2 sensor geeft als output van minder dan 2v, wat wil zeggen dat de binnenlucht minder dan 400ppm bevat. Dat lijkt me sterk.

Op basis van de handleiding van de Q350 (option box) heb ik de 0-10v ingang ingesteld zoals hieronder aangegeven.

[Afbeelding]

De Q350 blijft nu echter constant 200m3/h blazen, wat me wat overdreven lijkt. Ik heb het gevoel dat de PID regeling niet goed geconfigureerd is of de CO2 sensor niet goed werkt. Heeft iemand hier ervaring mee?

(p.s. ik wil uiteindelijk een tweede 0-10v ingang gaan gebruiken om Netatmo sensoren uit andere kamers te koppelen via de API, maar ik wil eerst de "basis" installatie werkend hebben voordat ik daarmee aan de slag ga)
Hoe heb je de Zehnder sensor ingesteld? Volgens mij kun je zowel de sensor, als de WTW laten regelen. Je moet zorgen dat er maar eentje regelt.
Dus of:
a. Je stelt de sensor in als regelaar, en laat dan de WTW luisteren naar die 0-10V ingang (toerental varieert lineair met het ingangssignaal) of
b. Je stelt de sensor in als sensor, die geeft dan een 0-10V signaal af proportioneel aan de CO2-waarde, en laat de WTW deze naar een bepaalde waarde toe regelen.

Hier heb ik ervoor gekozen om de sensor gewoon proportioneel 0-10V te laten doorgeven, en dan de regeling in de WTW te gebruiken.

Hoe lees jij trouwens die sensorwaarde uit? Ik kan hier in huis al veel binnenhalen in Domoticz (via allerlei scriptjes op de Pi), maar voor de Zehnder heb ik dat nog niet gemaakt, terwijl ik wel de Comfolan C heb, dus theoretisch zou ik daar alles vandaan moeten kunnen halen.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Supermario16
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 12:42
De sensor is inderdaad geconfigureerd als "sensor" en stuurt inderdaad de 0-10v waarde door. De WTW is configureert als regelaar.

Ik heb een UniPi met een analoge ingang. Hier lees ik het 0-10v signaal mee uit en dit vermenigvuldig ik in Grafana met 200 om tot een ppm waarde te komen. Ik heb hier zelf software voor ontwikkeld.

Heb je verder ook het advies van Zehnder overgenomen m.b.t. de configuratie van de regelaar?

Edit: met het handmatig doorluchten is de CO2 waarde in mijn woonkamer gedaald (ook het voltage dat uit de CO2 sensor komt gaat omlaag), maar de WTW unit gaat meer lucht verplaatsen.

[ Voor 65% gewijzigd door Supermario16 op 09-02-2023 20:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Ik heb op zolder mijn thuiskantoor, nu ik daar vaker werk merk ik aan de CO2-meter (Aranet4) dat de luchtkwaliteit snel terugloopt. Als ik er een uurtje zit met de deur dicht en ramen dicht, maar met ventilatierooster open dan zit ik al gauw op 1000+ ppm.

Nu zit er aan de andere kant van de wand de Itho ventilatiebox (type C). Ik wil graag een extra buis+ventiel naar mijn thuiskantoor aanleggen, zodat er via het raamrooster in de dakkapel meer verse lucht naar binnen wordt gezogen. De deur open is normaal gesproken ook voldoende, maar heb ik vaak dicht om de warmte binnen te houden en tegen lawaai van de wasmachine.

Gaat om 2m buis, ventiel en wat montagespul, dus vrij voordelig te realiseren. Wat ik mij alleen afvraag, maakt het nog veel uit waar het afvoerventiel komt? Normaal gesproken zit deze altijd hoog boven aan muur, of in het plafond. Ik wil hem nu zo'n 5-10cm boven de vloer plaatsen, dan kan ik de leiding mooi rechtdoor buiten het zicht via het knieschot laten lopen naar de ventilatiebox toe.

TL;DR:
Zijn er bezwaren om het afzuigventiel laag (5-10cm boven vloer) te hebben? En is een 100mm spirobuis ook voldoende i.p.v. 125mm? Ruimte is 10m2 en 25m3 ofzo (beetje lastig rekenen door schuin dak)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17:17

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

@ThinkPad ik weet niet wat het bouwbesluit hier officieel over zegt, maar het lijkt me geen kwaad kunnen. Dit is namelijk de standaard situatie in slaapkamers binnen een huis met mechanische ventilatie: schone lucht komt hoog binnen door de raamroosters en vuile lucht wordt via de kier onder de deur afgezogen richting badkamer/toilet/keuken.

Zelf heb ik in de kamers waar niet genoeg doorstroming is vanwege een te kleine kier onder de deur (of zelfs het ontbreken daarvan) deze geluidsdempende roosters in de deur geplaatst. Niet al je warmte weg omdat je de gehele deur open hebt staan, maar een stuk betere luchtverversing dan met de deur potdicht. Misschien is dat nog een interessant alternatief voor jou.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qxG8R4UQPqg-empC1yu-sexSfyQ=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/hjEGCVg0L3hRwrqYRI1FcLWc.jpg?f=user_large

[ Voor 12% gewijzigd door Gizz op 20-02-2023 10:16 ]

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Vind ik persoonlijk niet heel mooi, maar gaat ook niet voldoende helpen verwacht ik.

Heb ook wel naar een decentrale WTW gekeken, maar is erg prijzig, meer lawaai (als je bijv. zo'n goedkopere variant hebt met fan die elke 70sec van blaasrichting veranderd), filters die je zo nu en dan moet vervangen. En de wand van dakkapel is daar niet dik genoeg voor, dus dan moet ik het al opdikken etc.

Ben er eigenlijk al wel uit dat ik gewoon een extra ventiel wil, mits die dus zo laag bij de grond kan. Ik verwacht zelf eigenlijk geen issues, maar wou het hier ook even polsen. @Andrehj , jij bent in het WTW topic wel veel actief, zie jij nog issues? Let op: gaat hier dus om type C i.p.v. type D ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
ThinkPad schreef op maandag 20 februari 2023 @ 10:21:
Vind ik persoonlijk niet heel mooi, maar gaat ook niet voldoende helpen verwacht ik.

Heb ook wel naar een decentrale WTW gekeken, maar is erg prijzig, meer lawaai (als je bijv. zo'n goedkopere variant hebt met fan die elke 70sec van blaasrichting veranderd), filters die je zo nu en dan moet vervangen. En de wand van dakkapel is daar niet dik genoeg voor, dus dan moet ik het al opdikken etc.

Ben er eigenlijk al wel uit dat ik gewoon een extra ventiel wil, mits die dus zo laag bij de grond kan. Ik verwacht zelf eigenlijk geen issues, maar wou het hier ook even polsen. @Andrehj , jij bent in het WTW topic wel veel actief, zie jij nog issues? Let op: gaat hier dus om type C i.p.v. type D ;)
Geen verstand van C, maar ik zou het gewoon proberen, desnoods eerst via een testopstelling (deur afplakken en met een tijdelijke slang via de gang)
Nog beter: Je hele huis upgraden naar systeem D. Zehner heeft daar wel leuke oplossingen voor, en dat levert pas echt veel op.

[ Voor 6% gewijzigd door Andrehj op 20-02-2023 10:25 ]

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
Gizz schreef op maandag 20 februari 2023 @ 10:14:
Zelf heb ik in de kamers waar niet genoeg doorstroming is vanwege een te kleine kier onder de deur (of zelfs het ontbreken daarvan) deze geluidsdempende roosters in de deur geplaatst. Niet al je warmte weg omdat je de gehele deur open hebt staan, maar een stuk betere luchtverversing dan met de deur potdicht. Misschien is dat nog een interessant alternatief voor jou.
Ik snap de meerwaarde hiervan niet zo. Je kunt toch veel makkelijker een stuk van de onderkant van de deur afzagen?

[ Voor 20% gewijzigd door Andrehj op 20-02-2023 10:26 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Andrehj schreef op maandag 20 februari 2023 @ 10:26:
[...]

Ik snap de meerwaarde hiervan niet zo. Je kunt toch veel makkelijker een stuk van de onderkant van de deur afzagen?
Wat mij betreft twee voordelen t.o.v. alleen een stuk van de onderkant van je deur zagen:
  • Geluidsdempend
  • Geen directe zichtslijn onder de deur door (het kanaal loopt diagonaal)
Dat eerste is voor bijna iedereen wel een voordeel, denk ik. Het tweede is misschien wat specifieker voor mijn huis, waar je direct onder de deur van de badkamer en een slaapkamer doorkijkt als je de trap oploopt, als de deuren ingekort zouden zijn.

Of je deze punten een meerwaarde vindt hebben of dat een kier onder de deur wenselijker is, moet iedereen natuurlijk zelf afwegen :)

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FitTiv
ThinkPad schreef op maandag 20 februari 2023 @ 10:08:
Ik heb op zolder mijn thuiskantoor, nu ik daar vaker werk merk ik aan de CO2-meter (Aranet4) dat de luchtkwaliteit snel terugloopt. Als ik er een uurtje zit met de deur dicht en ramen dicht, maar met ventilatierooster open dan zit ik al gauw op 1000+ ppm.

Nu zit er aan de andere kant van de wand de Itho ventilatiebox (type C). Ik wil graag een extra buis+ventiel naar mijn thuiskantoor aanleggen, zodat er via het raamrooster in de dakkapel meer verse lucht naar binnen wordt gezogen. De deur open is normaal gesproken ook voldoende, maar heb ik vaak dicht om de warmte binnen te houden en tegen lawaai van de wasmachine.

Gaat om 2m buis, ventiel en wat montagespul, dus vrij voordelig te realiseren. Wat ik mij alleen afvraag, maakt het nog veel uit waar het afvoerventiel komt? Normaal gesproken zit deze altijd hoog boven aan muur, of in het plafond. Ik wil hem nu zo'n 5-10cm boven de vloer plaatsen, dan kan ik de leiding mooi rechtdoor buiten het zicht via het knieschot laten lopen naar de ventilatiebox toe.

TL;DR:
Zijn er bezwaren om het afzuigventiel laag (5-10cm boven vloer) te hebben? En is een 100mm spirobuis ook voldoende i.p.v. 125mm? Ruimte is 10m2 en 25m3 ofzo (beetje lastig rekenen door schuin dak)
Leesvoer:
https://research.tue.nl/files/46995419/693411-1.pdf
Dit gaat over WTW, maar er zit ook een stuk in over mixen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dF1x0Cz-aFKWJMlfwYqFl_VXjNM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/R5td2GB1XSjBICUrLGdkziG0.png?f=fotoalbum_large
Ergo, ik denk niet dat het veel kwaad kan. Wellicht dat je dicht bij de vloer wat meer 'trek' voelt over je enkels

Edit: mbt je vraag over capaciteit, met 100mm buis kom je als je uitgaat van 30m3/h verversing (minimale richtlijn 1 pax, als je uitgaat van oppervlake kom je op zo'n (3.24*10) 33m3) wel uit denk ik. Mocht het te veel herrie geven kan je eea nog vervangen door een 125mm.
Zelf berekenen: https://www.ventilatieland.nl/ventilatieberekeningen blijf onder de 3m/s. Ik kan even niet bij mijn rekensheet anders had ik m even uitgerekend voor je.

[ Voor 28% gewijzigd door FitTiv op 20-02-2023 13:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThinkPad
Ik heb de materialen besteld. In 125mm diameter, dat is de rest van de kanalen op de ventilatiebox ook en opzich heb ik de ruimte wel :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

Andrehj schreef op maandag 20 februari 2023 @ 10:26:
[...]

Ik heb ze ook geplaatst alleen ander merk.

Die koude trek over de vloer heb je niet meer en dat vindt ik mega prettig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bhartman
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online
Andrehj schreef op maandag 20 februari 2023 @ 10:24:
[...]
Nog beter: Je hele huis upgraden naar systeem D. Zehner heeft daar wel leuke oplossingen voor, en dat levert pas echt veel op.
Heb je daar wat meer info over?
Of bedoel je dan de overflow technologie (https://www.zehnder.nl/overflowtechnology). Werkt dat echt goed?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
bhartman schreef op maandag 20 februari 2023 @ 18:51:
[...]

Heb je daar wat meer info over?
Of bedoel je dan de overflow technologie (https://www.zehnder.nl/overflowtechnology). Werkt dat echt goed?
Geen idee. Normaal systeem D zal beter werken, maar bovenstaand systeem is wel vrij gemakkelijk te installeren in huizen die al systeem C hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loyske
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 17-06 13:20
Moeten de buizen altijd van een bepaalde diameter zijn?? Of mag het bijvoorbeeld ook een gemetseld kanaal zijn dat je gebruikt om af te zuigen?

Ik denk zelf dat een buis beter zal zijn, maar ik heb een ventilatieschacht die ik kan gebruiken voor afvoer, een buis krijg ik hier niet doorheen getrokken!

En iemand ervaring met zo'n overflow systeem? Werkt dat een beetje?
Bovenverdieping kan ik nog wel regele via de zolder, maar woonkamer/keuken zal of via overflow moeten of via decentraal systeem beneden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

loyske schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 15:30:
Moeten de buizen altijd van een bepaalde diameter zijn?? Of mag het bijvoorbeeld ook een gemetseld kanaal zijn dat je gebruikt om af te zuigen?

Ik denk zelf dat een buis beter zal zijn, maar ik heb een ventilatieschacht die ik kan gebruiken voor afvoer, een buis krijg ik hier niet doorheen getrokken!

Bovenverdieping kan ik nog wel regele via de zolder, maar woonkamer/keuken zal of via overflow moeten of via decentraal systeem beneden.
Afgevoerde lucht bevat veel vocht en kan in een stenen kanaal condenseren. Let daarop. Hoe langer hoe erger dit is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• naftebakje
loyske schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 15:30:

Zeker dat het niet mogelijk is, met beperkt kap- en breekwerk? Ik heb nog een vriend geholpen om dubbelwandige buis 2 verdiepingen naar beneden te krijgen door een schouw van op het dak (beginnen met de bocht, dan steeds stukken op bevestigen en het geheel omhoog houden tot je er bent; en dan beneden op de bocht inkoppelen); niet aan te raden als je hoogtevrees hebt maar wel mooi gelukt.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Richie_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Supermario16 schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 09:05:
De sensor is inderdaad geconfigureerd als "sensor" en stuurt inderdaad de 0-10v waarde door. De WTW is configureert als regelaar.

Ik heb een UniPi met een analoge ingang. Hier lees ik het 0-10v signaal mee uit en dit vermenigvuldig ik in Grafana met 200 om tot een ppm waarde te komen. Ik heb hier zelf software voor ontwikkeld.

Heb je verder ook het advies van Zehnder overgenomen m.b.t. de configuratie van de regelaar?

Edit: met het handmatig doorluchten is de CO2 waarde in mijn woonkamer gedaald (ook het voltage dat uit de CO2 sensor komt gaat omlaag), maar de WTW unit gaat meer lucht verplaatsen.
Heb je wel eens een comfoconnect overwogen ? Hierbij kun je veel meer data inzichtelijk krijgen.
In ieder geval, bij de in bedrijfsstellingsassistent kun je de default flow instellen (stand 1,2 of 3).
Deze standen kun je overigens in het menu ook instellen, dus hier kun je ook mee spelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technewbie
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 10-03 00:38
Hallo. Mijn woning heeft mechanische ventilatie.

En deze zuigt in de winter bij het stoken veel warmte weg. En ik wil kijken of ik deze ook vraaggestuurd kan maken. Bijvoorbeeld wanneer ik warm water gebruik in de badkamer. Dat de ventilatie dan automatisch aangaat voor x uur. Of wanneer iemand doortrekt op de WC. En wanneer ik zelf op een knop druk.

Ik kan op de unit (op zolder) niet zien welk type dit precies is. Maar volgens de handleiding van de afstandsbediening (gesitueerd in de badkamer) lijkt deze wel radiografisch te worden aangestuurd.

Ik heb ooit ergens gelezen dat iemand met warmtevoelertjes/schakelaars op de leiding? in de badkamer. De unit kon laten draaien als er warm water werd gebruikt bij het douchen. Ik kan deze post niet terugvinden.

Dus:

Mijn litho daalderop unit lijkt wifi gestuurd. En ik wil graag:

*Bij warmwater gebruik in badkamer automatisch voor x uur laten aanslaan.
*Ook bij doortrekken op WC.
*En wanneer ik op een knop druk

Voorts ben ik bang wanneer de unit niet aanstaat. Dat er dan buitenlucht via de schoorsteen door de woning kan gaan. Mijn buren roken erg veel. En ik wil dit natuurlijk absoluut niet laten gebeuren. Is iets met een terugslagklep in de schoorsteen mogelijk?

Graag advies van Tweakers :)

[ Voor 5% gewijzigd door Technewbie op 19-05-2023 12:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

Technewbie schreef op vrijdag 19 mei 2023 @ 12:00:
Hallo. Mijn woning heeft mechanische ventilatie.

En deze zuigt in de winter bij het stoken veel warmte weg. En ik wil kijken of ik deze ook vraaggestuurd kan maken. Bijvoorbeeld wanneer ik warm water gebruik in de badkamer. Dat de ventilatie dan automatisch aangaat voor x uur. Of wanneer iemand doortrekt op de WC. En wanneer ik zelf op een knop druk.

Ik kan op de unit (op zolder) niet zien welk type dit precies is. Maar volgens de handleiding van de afstandsbediening (gesitueerd in de badkamer) lijkt deze wel radiografisch te worden aangestuurd.

Ik heb ooit ergens gelezen dat iemand met warmtevoelertjes/schakelaars op de leiding? in de badkamer. De unit kon laten draaien als er warm water werd gebruikt bij het douchen. Ik kan deze post niet terugvinden.
Seafarer in "Optimale vraaggestuurde mechanische ventilatie"
Dus:

Mijn litho daalderop unit lijkt wifi gestuurd. En ik wil graag:

*Bij warmwater gebruik in badkamer automatisch voor x uur laten aanslaan.
*Ook bij doortrekken op WC.
*En wanneer ik op een knop druk

Voorts ben ik bang wanneer de unit niet aanstaat. Dat er dan buitenlucht via de schoorsteen door de woning kan gaan. Mijn buren roken erg veel. En ik wil dit natuurlijk absoluut niet laten gebeuren. Is iets met een terugslagklep in de schoorsteen mogelijk?

Graag advies van Tweakers :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThinkPad
Technewbie schreef op vrijdag 19 mei 2023 @ 12:00:
[...]
Dat de ventilatie dan automatisch aangaat
[...]
wanneer de unit niet aanstaat.
[...]
Een ruimte waar mensen/dieren verblijven dien je 24/7 te ventileren. Zet maar eens een CO2-meter neer, je zal verbaasd zijn hoe snel de luchtkwaliteit verslechtert zonder ventilatie.

[ Voor 5% gewijzigd door ThinkPad op 19-05-2023 19:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technewbie
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 10-03 00:38
ThinkPad schreef op vrijdag 19 mei 2023 @ 19:54:
[...]

Een ruimte waar mensen/dieren verblijven dien je 24/7 te ventileren. Zet maar eens een CO2-meter neer, je zal verbaasd zijn hoe snel de luchtkwaliteit verslechtert zonder ventilatie.
Dus vanwege jullie eigen mening willen jullie niet helpen?

Ik ondervind veel last van de mechanische afzuiging. Het staat 24/7 aan. Ik heb de fanspeed wel omlaag gekregen maar verder dan de laagste stand gaat deze niet.

Waar gaat deze vraaggestuurde ventilatietopic anders over?

[ Voor 16% gewijzigd door Technewbie op 20-05-2023 08:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 16:39
Technewbie schreef op zaterdag 20 mei 2023 @ 08:39:
[...]

[...]

Ik ondervind veel last van de mechanische afzuiging. Het staat 24/7 aan. Ik heb de fanspeed wel omlaag gekregen maar verder dan de laagste stand gaat deze niet.

Over vraaggestuurd ventileren. Dat betekent weinig ventileren als de CO2-waarden en/of luchtvochtigheid laag zijn en meer ventileren als die waarden oplopen.

Ventilatie uitzetten kan niet in dat scenario, omdat de waarden dan heel snel oplopen. Dan moet je ventilatie iedere keer vol aan de bak, waardoor je waarschijnlijk meer overlast ervaart.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

Ik heb mijn mening helemaal niet gegeven, ik heb de link gegeven waar je naar vroeg. Een schakelaar op je douche leiding.

Maar mijn mening kun je krijgen:

Je hele post staat vol met "lijkt" en opmerkingen als: "lijkt veel warmte weg te zuigen" doen we niet zoveel mee. Typisch een post waar iemand wat tekst neer pletterd zonder zelf op onderzoek uit te gaan. Dat zal de verklaring zijn dat je niet direct een passende oplossing hebt gekregen.

Had je flink dit topic doorgenomen dan kom je opmerkingen tegen als CO2 meter, heb je die al hangen? Dan weetje pas wat je nodig hebt aan meer/minder ventilatie.

Had je al gevonden wat het menselijk lichaam nodig heeft aan ventilatie? Volgens de World Health Organization (WHO)is dit 25m³ verse lucht per persoon.

Je zit dus aan een minimum gebonden. (Vooropgesteld dat je dit advies wilt opvolgen)

- Maar wat zijn de werkelijke problemen, tocht klachten? Dit hoeft niet perse de ventilator te zijn.
In Nederland wonen we in rijtjes huizen met lange doorzon woonkamers door deze opstelling kan het luchtdruk verschil over de woonkamer (Verschil tussen voorkant en achterkant rijtjes huis) hoog worden.(Ook bij een klein beetje wind). Dit kan resulteren in zeer hoge ventilatie in de woonkamer. Ik adviseer altijd om eens NIET aan beide zijden van de woonkamer de roosters open te hebben. (CO2 meter kan je dan alles vertellen) De afstand tussen afzuig ventiel en rooster dient zo groot mogenlijk te zijn.

En als je de wasemkap aanzet dan gaat het ook waaien. Als je 300m³ naar buiten pompt dan moet dat ook weer ergens naar binnen komen.

- Aanbrengen van extra knoppen en timers, je zult echt moeten weten welke unit je hebt hangen en op internet kun je echt wel vinden of daar extra knoppen aangehangen kunnen worden.

- Tweakers die niet helpen, nou nee niet echt.
Maar de vraagsteller dient wel te laten zien dat hij/zij zich een breuk heeft gezocht naar een oplossing.

We horen het wel als er meer gestructureerde vragen komen. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Whiskey48
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 17-06 22:32
https://www.robbshop.nl/q...0CwimdB9sT_RoC2U8QAvD_BwE

Ik ga deze in mn Zehnder installeren.
Dan obv de co2 waarde van mn Awair (nu €100 bij Amazon) gaat hij in stappen van 0-10 harder/zachter. Hetzelfde voor de luchtvochtigheid in de badkamer met een aparte zigbee vochtmeter boven de douche ... Perfect!

Icm Homey.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
[...]Dus vanwege jullie eigen mening willen jullie niet helpen?

Je krijgt netjes een link naar een thermostaat op op basis van warmwatervraag naar stand 3 te gaan.
En dat ventilatie 24/7 aan staat is wel de bedoeling.

Dat je 'last' hebt van de ventilatie niet, maar als je hulp wil zal je "last" wat beter moeten definiëren. Hangt de ventilatie op een bankje voor je huis naar muziek te luisteren en geeft ie zo overlast, dan is de aanpak anders dan als ie net hoorbaar is op stand 2 als je 's nachts hard je best doet om te luisteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Installatie.nl: Ventilatie opwaarderen in slimme stappen
Hoe kun je met slimme maar ook kleine behapbare stappen een bestaand ventilatiesysteem opwaarderen?

Daarover gaat dit webinar dat donderdag 15 juni gehouden wordt. Ventilatiespecialisten van Rensa en Zehnder nemen installateurs, adviseurs, corporaties en vastgoedbezitters mee in de mogelijkheden in ventilatietechniek.

Gratis aanmelden voor dit webinar kan door op deze link te klikken. Het webinar is donderdag 15 juni van 12.30-13.30. Kijkers kunnen deelnemen via de chat.
Hoop dat het terug te kijken is, ben zelf op dat moment niet in de gelegenheid om te kijken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• crispo
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 17-06 14:06
ThinkPad schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 18:44:
Installatie.nl: Ventilatie opwaarderen in slimme stappen

[...]

Hoop dat het terug te kijken is, ben zelf op dat moment niet in de gelegenheid om te kijken.
Zeker!

Overigens wat mij betreft niet heel interessante webinar, wel komt het Zehnder Overflow systeem even aan bod dus wellicht de moeite.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whiskey48
Mwt m'n awair co2 sensor, gekoppeld aan een Homey Pro, kan ik m'n Zehnder perfect lineair aansturen (In de Zendher een qubino 0-10v dimmer gestopt).

Ook de Sonoff vochtmeter in de badkamer werkt perfect om in kleine stapjes de ventilatie harder of zachter te laten gaan.

Ook als het WC licht aan gaat, gaat de ventilatie aan, tot 3min nadat het licht uitgaat.

Nu alleen nog mbv een linear actuator en een qubino de ramen vanzelf open/dicht laten doen, afhankelijk van de CO2 en/of het buiten wamer/kouder is dan binnen. (Afhankelijk of het gaat regenen).

Klinkt ingewikkeld, maar is echt kinderlijk eenvoudig om op te zetten.

[ Voor 27% gewijzigd door Whiskey48 op 15-06-2023 20:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThinkPad
M'n aansturingslogica voor de ventilatie (type C) met deze warmte iets aangepast, ik heb een stukje sturing voor 'zomernachtventilatie' toegevoegd.

In Home Assistant doe ik het volgende:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
- sensor:
    - name: MV - Zomernachtventilatie
      unique_id: mv_zomernacht_speed
      icon: mdi:weather-windy
      state: >
        {% set binnen_temp = states('sensor.atc_7b84_temperature') | float %}
        {% set buiten_temp = states('sensor.6280_temperature') | float %}
        {% set is_nighttime = is_state('sun.sun', 'below_horizon') %}

{% if (
        binnen_temp > 21.5
        and buiten_temp <= binnen_temp -3
        and is_nighttime == true
        and (now().month in [5, 6, 7, 8, 9])) 
        %}
          2
        {% else %}
          1
        {% endif %}

Mijn ventilatie heeft 3 standen, via meerdere sensoren (CO2 is er eentje, maar ook de temperatuur van de warmwaterleiding naar de douche) bepaal ik of het 1, 2 of 3 moet zijn. De hoogste wint.
Voor deze zomernachtventilatie laat ik hem maximaal op 2 zetten, stand 3 is mij te lawaaiig om 's avonds/'s nachts continu te hebben draaien. De binnen-3 doe ik omdat als het verschil binnen/buiten maar 0,1°C is, het naar mijn mening te weinig effect heeft en vooral onnodig stroom kost/lawaai geeft.

Op deze manier kan ik toch wat meer koele lucht naar binnen halen. Zal geen wonderen verrichten, maar het was simpel toe te voegen en alle beetjes helpen. Zelfde idee als met een bypass bij een WTW-systeem (type D).

Edit 15-10: afgelopen zomer zag ik dat op deze manier er een uurtje of 5-6 extra werd geventileerd 's nachts, meestal vanaf 22:00 tot een uur of 4:00.

[ Voor 136% gewijzigd door ThinkPad op 15-10-2024 08:53 ]

• Mraco
  • Registratie: Mei 2023
  • Laatst online: 15-06 13:01
Met interesse volg ik deze topic. Ik wil ook graag met vraaggestuurde ventilatie aan de slag. Mijn situatie is een standaard ventilatie type C met een collectieve 125mm buis vanuit keuken, toilet, badkamer naar een box op zolder.

Ik wil dit gaan doen met kleppen in de afvoerpunten. Deze kleppen van bijvoorbeeld Duco IAV wil ik onafhankelijk laten werken van de ventilatiebox. Extra sensoren voor RH en CO2 kunnen worden gekoppeld aan de relevante klep. Dus bij een hoge vraag stuurt de klep verder open. Hiervoor dient de ventilator een drukregeling te hebben. Bij een te laag drukverschil toert de ventilator op. De configuratie is gelijk aan de situatie die wordt toegepast in woongebouw met een gemeenschappelijke (dak)ventilator. Zie plaatje hieronder.

Zijn er mensen die ervaring hebben hiermee?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HxEOaGgTp1dsA427Z6WX0Ybm8cI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/fsJGX14DU6mPLa6Qygr7Ub86.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekol
  • Registratie: September 2007

Oekol

waka waka hey hey

Onze mechanische ventitalie wordt geregeld door cml 14/3-5-15. Kan er online niet heel veel over vinden hoeveel watt dit is en hoeveel M3 aan lucht die afzuig. Zou het namelijk willen vervangen voor een (gok ik?) zuiniger model aangezien deze oud lijkt te zijn. Ook willen we de ruimte waar de MV hangt afzuigen vanwege natte was (heb nu al aan de rechterkant een gat los getrokken en dat trekt nu lucht uit de ruimte. Moet er nog even een afdekplaatje voor kopen echter denk ik hem ook voor een zuinigere en krachtigere te laten vervangen.

We hebben in de keuken een schakelaar en die heeft stand 1 of 2. Dat komt weer niet overeen wat ik online lees over 3 standen maar het type klopt echt met wat er op de MV staat.

Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

Oekol schreef op zondag 10 september 2023 @ 10:18:
Onze mechanische ventitalie wordt geregeld door cml 14/3-5-15. Kan er online niet heel veel over vinden hoeveel watt dit is en hoeveel M3 aan lucht die afzuig. Zou het namelijk willen vervangen voor een (gok ik?) zuiniger model aangezien deze oud lijkt te zijn. Ook willen we de ruimte waar de MV hangt afzuigen vanwege natte was (heb nu al aan de rechterkant een gat los getrokken en dat trekt nu lucht uit de ruimte. Moet er nog even een afdekplaatje voor kopen echter denk ik hem ook voor een zuinigere en krachtigere te laten vervangen.

We hebben in de keuken een schakelaar en die heeft stand 1 of 2. Dat komt weer niet overeen wat ik online lees over 3 standen maar het type klopt echt met wat er op de MV staat.
https://www.zehnder.nl/nl...ir-vervangen-door-zehnder

Waarschijnlijk een oud beestje.

Soms worden ventialtoren vast aangesloten op stand 1 die je niet uit kunt zetten. Blijft over stand 2 en 3 wat in de keuken hoog laag is. (1 en 2)
EDIT: En standje 0 in de keuken is dan de laagste vaste stand op de ventilator.

[ Voor 3% gewijzigd door Seafarer op 10-09-2023 13:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekol

Oekol

waka waka hey hey

Seafarer schreef op zondag 10 september 2023 @ 10:50:
[...]

https://www.zehnder.nl/nl...ir-vervangen-door-zehnder

Waarschijnlijk een oud beestje.

Soms worden ventialtoren vast aangesloten op stand 1 die je niet uit kunt zetten. Blijft over stand 2 en 3 wat in de keuken hoog laag is. (1 en 2)
Dat denk ik ook. Huis is in '94 gebouwd. Gok maar zo dat het van toen is. Zeker weten doe ik het niet. Kan nergens echt informatie terug vinden vanaf wanneer het verkocht werd etc. Maar ook niet de capaciteit of verbruik aan stroom. Is toch wel fijn om te weten en tvp te berekenen.

Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

Oekol schreef op zondag 10 september 2023 @ 12:00:
[...]

Dat denk ik ook. Huis is in '94 gebouwd. Gok maar zo dat het van toen is. Zeker weten doe ik het niet. Kan nergens echt informatie terug vinden vanaf wanneer het verkocht werd etc. Maar ook niet de capaciteit of verbruik aan stroom. Is toch wel fijn om te weten en tvp te berekenen.
Er moet gewoon ergens een sticker opstaan met vermogen etc.etc.
Aangezien het een standaard woonhuis ventilator is in een standaard Nederlands huis of appartement dan moet je rekenen op 340 tot 370m³ op standje 3.

Is dit wat, binnenwerk vervangen. Goedkoper dan een nieuwe.

https://ventishop.eu/cml-...-gelijkstroom-motorplaat/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekol

Oekol

waka waka hey hey

Seafarer schreef op zondag 10 september 2023 @ 12:34:
[...]

Er moet gewoon ergens een sticker opstaan met vermogen etc.etc.
Aangezien het een standaard woonhuis ventilator is in een standaard Nederlands huis of appartement dan moet je rekenen op 340 tot 370m³ op standje 3.

Is dit wat, binnenwerk vervangen. Goedkoper dan een nieuwe.

https://ventishop.eu/cml-...-gelijkstroom-motorplaat/
Wellicht aan binnenkant die sticker. Las online dat feenstra nieuwe installeert en eenmalig reinigt voor een 500 euro. Wellicht hun eens benaderen wat 't vermogen dan is en ten opzichte van de huidige. Al heb ik die nu altijd op stand 1, dus wellicht kant je met een nieuwe stand twee en is die dan zuiniger dan nu stand 1.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

Oekol schreef op zondag 10 september 2023 @ 15:27:
[...]

Wellicht aan binnenkant die sticker. Las online dat feenstra nieuwe installeert en eenmalig reinigt voor een 500 euro. Wellicht hun eens benaderen wat 't vermogen dan is en ten opzichte van de huidige. Al heb ik die nu altijd op stand 1, dus wellicht kant je met een nieuwe stand twee en is die dan zuiniger dan nu stand 1.
Aansluitwaarde en andere gegevens mogen te nooit en te nimmer een informatie sticker aan de binnenzijde van geen enkel apparaat hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fremske
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 13:58

Fremske

and change the world

Goedemorgen, ik heb een Itho cve eco met een Wifi addon van NRG watch.
Middels home assistant (ha) is deze aan te sturen.

Ik zoek nu een script/automation zodat home assistent “slim” de mv kan aansturen. Denk hierbij aan tijdens koudere zomernachten meer koele lucht aanzuigen en bij vochtige dagen minder lucht aanzuigen. Daarbij heb ik in huis vocht meters en co2 meters die ook aan home assistent verbonden zijn. Het zou nog mooier zijn als HA aan de hand van de waarden luchtvochtigheid en co2 weet hoe hard of zacht hij de mv moet zetten.

Wat zijn jullie tips/ervaringen om dit slim aan te sturen?

Alvast bedankt!

Back to the future

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ReversdRainbow
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 11-06 06:26
Goedenmiddag allen

Gisteren is de itho daalderop cve-s eco se 425m3 binnen gekomen zonder afstandsbediening want stand 3 zullen we ook niet nodig hebben

Hij is in eerste instantie bedoeld voor de badkamer en zal wsl volgens jaar worden uitgebreid om 2/3 slaapkamers mee te ventileren

Nu heb ik de L potmeter op het minimum gezet (25m3) maar vind dat hij zelfs dan nog vrij hard blaast
De twijfel begint nu toe te slaan ofdat er nu niet heel veel warmte wordt weggegooid..

De huidige 175m3 badkamer ventilator voelt zachter aan zelfs
Kan dit kloppen ?

Draait de itho zonder afstandsbediening maar met vochtsensor standaard op stand 1 of 2?

[ Voor 7% gewijzigd door ReversdRainbow op 29-10-2023 07:53 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• naftebakje
Als je je zorgen maakt over weggegooide warmte, installeer ventilatie type D, die recupereert de warmte uit afgevoerde lucht om toevoerlucht voor te verwarmen. Ben je meteen van de koude bij de raamroosters af.

Maar ga niet te weinig ventileren, schimmel en rot door te hoge vochtigheid is duurder dan wat verlies door ventilatie.

[ Voor 22% gewijzigd door naftebakje op 30-10-2023 10:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• manusjevanalles
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 17:12
Hoe bepalen jullie de snelheid van de ventilator? Ik heb sinds een week de OpenAIR mini geinstalleerd in mijn Orcon, en dat werkt geweldig. Ik heb nu in Home Assistant een automation die onder andere gestuurd wordt door het actuele CO2-gehalte.

Maar ik ben nog aan het stoeien hoe ik de ventilator kan sturen obv luchtvochtigheid (of andere parameters) als de CO2 goed is. Ik heb nu een formule gebaseerd op het verschil in luchtvochtigheid tussen buiten en binnen (verschil/25*50%, zie hier. Maar dat resulteert vaak in erg hoge ventilatiesnelheid.

Heeft er iemand een goede formule? Of wellicht een andere strategie om de ventilatorsnelheid te bepalen?

☀️ 6440 Wp zuid | 🌡️ Stiebel Eltron WPL 15 ACS, HM Trend | Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whiskey48
manusjevanalles schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 16:27:
Hoe bepalen jullie de snelheid van de ventilator? Ik heb sinds een week de OpenAIR mini geinstalleerd in mijn Orcon, en dat werkt geweldig. Ik heb nu in Home Assistant een automation die onder andere gestuurd wordt door het actuele CO2-gehalte.

Maar ik ben nog aan het stoeien hoe ik de ventilator kan sturen obv luchtvochtigheid (of andere parameters) als de CO2 goed is. Ik heb nu een formule gebaseerd op het verschil in luchtvochtigheid tussen buiten en binnen (verschil/25*50%, zie hier. Maar dat resulteert vaak in erg hoge ventilatiesnelheid.

Heeft er iemand een goede formule? Of wellicht een andere strategie om de ventilatorsnelheid te bepalen?
Awair onder de TV voor de CO2 (gelijk een mooi klokje)
Luchtvochtigheid met een Sonoff meter in de badkamer tegenover de douche, 1m van het afvoerkanaal (vanaf 80% luchtvochtigheid stapsgewijs omhoog).

Simpel zonder ingewikkelde formules en werkt bij mij perfect.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• manusjevanalles
Whiskey48 schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 16:54:
[...]

Awair onder de TV voor de CO2 (gelijk een mooi klokje)
Luchtvochtigheid met een Sonoff meter in de badkamer tegenover de douche, 1m van het afvoerkanaal (vanaf 80% luchtvochtigheid stapsgewijs omhoog).

Simpel zonder ingewikkelde formules en werkt bij mij perfect.
Maar hoe bepaal je dan de ventilatiesnelheid als je niet doucht en de luchtvochtigheid oploopt in de woonkamer? Badkamer gaat bij mij prima, maar iets van een formule voor de woonkamer is handig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whiskey48
manusjevanalles schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 16:56:
[...]

Maar hoe bepaal je dan de ventilatiesnelheid als je niet doucht en de luchtvochtigheid oploopt in de woonkamer? Badkamer gaat bij mij prima, maar iets van een formule voor de woonkamer is handig.
Ah, m'n luchtvochtigheid in de woonkamer loopt niet echt op. Laatst wel boven de 65% voor 2wkn, maar dat was buiten ook.

In de woonkamer meet ik de luchtvochtigheid niet. Wel staan m'n ventilatierooster altijd open en mechanische ventilatie op 10% .... Denk dat dit voldoende is bij mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• manusjevanalles
Whiskey48 schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 17:03:
[...]

Ah, m'n luchtvochtigheid in de woonkamer loopt niet echt op. Laatst wel boven de 65% voor 2wkn, maar dat was buiten ook.

In de woonkamer meet ik de luchtvochtigheid niet. Wel staan m'n ventilatierooster altijd open en mechanische ventilatie op 10% .... Denk dat dit voldoende is bij mij.
Ik ga gewoon eens testen. Als CO2 goed is, dan is het wellicht al voldoende als de ventilator minimaal draait. Zodra dan de CO2 oploopt, dan gaat de ventilator vanzelf stapsgewijs harder draaien naarmate het CO2-gehalte oploopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whiskey48
manusjevanalles schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 18:06:
[...]

Ik ga gewoon eens testen. Als CO2 goed is, dan is het wellicht al voldoende als de ventilator minimaal draait. Zodra dan de CO2 oploopt, dan gaat de ventilator vanzelf stapsgewijs harder draaien naarmate het CO2-gehalte oploopt.
Heb ik ook idd, werkt uitermate goed en merkbaar verschil als er visite is, zonder dat de ventilator hard gaat draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• balk
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 08:49
manusjevanalles schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 16:27:

Bedoel je vocht in de woonkamer of badkamer? Ik gebruik in de badkamer nu een blueprint obv de afgeleide van de vochtsensor. Dat werkt erg goed.

Als je met relatieve vochtigheid gaat werken gaat het mis omdat lucht met evenveel gram vocht maar een andere temperatuur verschillende lucht vochtigheid heeft. Dus indien je de verschil formule wilt gebruiken dan even ombouwen naar absolute vochtigheid. Voor de woonkamer werkt CO2 waarschijnlijk beter idd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• manusjevanalles
balk schreef op zaterdag 4 november 2023 @ 07:56:
[...]

Bedoel je vocht in de woonkamer of badkamer? Ik gebruik in de badkamer nu een blueprint obv de afgeleide van de vochtsensor. Dat werkt erg goed.

Als je met relatieve vochtigheid gaat werken gaat het mis omdat lucht met evenveel gram vocht maar een andere temperatuur verschillende lucht vochtigheid heeft. Dus indien je de verschil formule wilt gebruiken dan even ombouwen naar absolute vochtigheid. Voor de woonkamer werkt CO2 waarschijnlijk beter idd.
Voor de badkamer gebruik ik inderdaad dezelfde blueprint. Voor de woonkamer gebruik ik uiteraard de absolute luchtvochtigheden en daarop een formule, maar dan vind ik de ventilator toch nog vaak te hard draaien zonder de absolute luchtvochtigheid daalt in huis. Ik heb hem nu op een vaste waarde ingesteld (als het CO2 goed is), om te zien hoe dat gaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• balk
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 08:49
Zou het volgende kunnen werken?
  • Stel bovenwaarde vast, bijvoorbeeld 80% RV bij 20 graden. Daar de absolute vochtigheid van. Vmax
  • Bepaal de absolute vochtigheid buiten. Vmin
  • Gemeten waarde binnen: Vact
code:
1
Controller output [%] = 100 * (Vact - Vmin)/(Vmax - V min)

Als de vochtigheid binnen dan 80% is, dan zal de fan op 100% gaan draaien. Let wel: ik heb dit niet getest :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sailor_dg
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 12:55
ik regel eerst op co2, daarnaast op vochtigheid in de badkamer (deze is namelijk vaak hoger of gelijk aan woonkamer dus daarmee meest kritisch). Ik kijk daarbij naar absolute luchtvochtigheid, omdat ik vroeger wel eens dagen lang mooi fan te hard had draaien. AbsVochtigheid buiten < AbsVochtigheid binnen.

All-electric | Deye 12KSG04LP3 met 2x Yixiang V2, 32x MB31 314 Ah | Panasonic Aquarea J 5kW | Tesla MY, SmartEVSE | 5.2 kWp PV | Proxmox met HomeAssistant, Docker host, PfSense, TrueNas & Mailcow

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bikkel123
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 22-10-2024
Even een vraag. Ik heb 2 afstandsbedieningen van Itho Daalderop RFT.
Nu wil ik die via Domoticz aansturen. rfx868xl aangekocht. Daar wordt van gezegd dat die op zelfde frequentie zit als de RFT.

Zie alles in domoticz. kan alleen ltho niet z=selecteren. Aangesloten aan pc. Daar kan ik ltho selecteren. Terug naar domoticz en deze ziet ook het apparaat. Kan er alleen verder niets mee doen. Iemand nog slimme ideeën.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 08:36

FreakNL

Well do ya punk?

Goeie vraag. Ik krijg binnenkort een Orcon die ook op 868,3 MHz zit. Zou hem graag vanuit Domoticz aansturen.. Ik draai overigens wel op Windows

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bikkel123
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 22-10-2024
Nou laten wij elkaar op de hoogte houden, want zie tot nu toe nog niet een oplossing.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Audiogeek
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 13-03-2024
Bobbika schreef op donderdag 12 maart 2020 @ 13:38:
Hierbij mijn projectje voor het aansturen van de WTW, Zehnder ComfoAir E300 met ESPHome en Home Assistant.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Gebruikte componenten:
  • Wemos D1 Mini Lite
  • Wemos DC Shield
  • PWM naar 0-10v converter
Totale kosten componenten: < 10 euro (Ali)

Vanuit de WTW zijn er drie connectoren voor 12V, 0-10V en GND, welke zijn aangesloten op de PWM Converter. De 12V voedt zowel de converter als de Wemos via een DC shield. De PWM is aangesloten op een pin van de Wemos Mini. Deze wordt aangestuurd via ESPHome:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
esphome:
  name: ventilation
  platform: ESP8266
  board: d1_mini_lite

wifi:
  ssid: "SSID"
  password: "secret"

# Enable logging
logger:

# Enable Home Assistant API
api:

ota:

output:
  platform: esp8266_pwm
  pin: D3
  frequency: 2000 Hz
  id: pwm_output

fan:
  platform: speed
  output: pwm_output
  name: "Ventilation"
  speed:
    low: 0.05
    medium: 0.4
    high: 1

Leuke bijkomstigheid is dat er in de WTW ruimte was om de Wemos in weg te werken! 8)
Credits aan SqyD voor idee en code.
Is het mogelijk dat je een uitgebreide tutorial schrijft? Of iig het aansluit schema?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ThinkPad
Ik vond nog een mooi document met tips van Duco over ventilatiesystemen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_Ct1v9NhuiItLSWk3TBQBPksGTk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PRIKUdXZ7kiaZ6ss0wyVB912.jpg?f=fotoalbum_large

Voor WTW (type D) hebben ze ook een dergelijk document.

[ Voor 13% gewijzigd door ThinkPad op 18-04-2024 07:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• N00bi3
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 28-04 18:26
Goedemiddag,

Als mechanische ventilatie hangt er bij ons een Storkair CML 16/2-3-12 p wat best veel geluid maakt. Ik wil deze graag vervangen door een stillere. Ik probeer een gelijkwaardige vervanger te zoeken maar kom er niet echt uit.

Ik kan de specificaties van de CML niet vinden en op de sticker staat het ook niet duidelijk, voor mij dan.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/u1nuNaisp6GhfRKcolPx1SASXgk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/X1unodQoXO8F3eLLu2oQR1bN.jpg?f=fotoalbum_large

Grootste capaciteit die ik kan vinden is deze https://www.ventilatielan...ing-perilex-stekker/9380/

Geen idee of dit wat is. Iemand advies?

Alvast bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

N00bi3 schreef op vrijdag 9 augustus 2024 @ 15:34:
Goedemiddag,

Als mechanische ventilatie hangt er bij ons een Storkair CML 16/2-3-12 p wat best veel geluid maakt. Ik wil deze graag vervangen door een stillere. Ik probeer een gelijkwaardige vervanger te zoeken maar kom er niet echt uit.

Ik kan de specificaties van de CML niet vinden en op de sticker staat het ook niet duidelijk, voor mij dan.
[Afbeelding]

Grootste capaciteit die ik kan vinden is deze https://www.ventilatielan...ing-perilex-stekker/9380/

Geen idee of dit wat is. Iemand advies?

Alvast bedankt.
Waarom 530 kuub?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• N00bi3
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 28-04 18:26
Dit is wat ik tegen kwam in mijn zoektocht en ik heb liever capaciteit over dan tekort. Geen idee hoe het zich verhoudt tot wat er nu hangt.

[ Voor 33% gewijzigd door N00bi3 op 10-08-2024 22:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

N00bi3 schreef op zaterdag 10 augustus 2024 @ 22:48:
[...]

Dit is wat ik tegen kwam in mijn zoektocht en ik heb liever capaciteit over dan tekort. Geen idee hoe het zich verhoudt tot wat er nu hangt.
Die capaciteit is alleen haalbaar als je hele installatie daar op uitgerekend is. Want als de pijpdiameters onvoldoende groot zijn krijg je herrie en nooit die grootte hoeveelheid.

Handiger lijkt het me om even het type plaatje in google te gooien. Zodat je de juiste capaciteit kan vinden die bij je installatie hoort. Dat is vaak 375M³

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ThinkPad
Fremske schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 15:54:
@ThinkPad heb jij toevallig een HA blueprint van hoe jij je ventilatie op basis van Co2 aanstuurt? Momenteel zuigt mijn MV box af bij een Co2 waarde hoger 1000ppm. Maar op een dag met een hoge luchtvochtigheid buiten wil ik niet te lang afzuigen omdat de luchtvochtigheid in mijn woning dan te snel gaat oplopen.

Wat ik zoek is een script dat een goede balans weet te krijgen tot een constante luchtvochtigheid in huis tussen tussen de 50-60% en een Co2 van <1000.

Mijn huis heeft natuurlijk ventilatie middels roosters in de kozijnen en heeft een afzuiging in de woonkamer, keuken, badkamer, zolder en washok.

[...]
Even gequote in een topic waar een reactie hierop beter past :)

Ik heb ook ventilatie type C (ventilatiebox op zolder, roosters boven ramen en ventielen in woonkamer (keuken) / toilet / badkamer).

Ik heb in HASS een soort 'stoplicht' idee gemaakt die vanuit meerdere triggers de ventilatie aanstuurt. De inputs zijn:
  1. CO2 sensor in de woonkamer
  2. Temperatuursensor op de heetwaterleiding naar de douche (kan ook analoog buiten HASS om: klik)
  3. Berekende waarde 'zomernachtventilatie'
Al deze 3 inputs geven een '1', '2', of '3' terug (de 3 snelheden van mijn ventilatiebox). De 'stoplicht' functie kijkt vervolgens welke waarde het hoogste is en dus 'wint'. Op die manier regelt het systeem altijd de juiste hoeveelheid ventilatie. Overdag meestal op 2 als er mensen in de woonkamer zijn, gaat er iemand douchen dan draait hij een poos op 3 en springt dan terug naar de dan geldende waarde.

Heb geen blueprint(?), het is voornamelijk gewoon losse sensoren en dan met een helper in HASS en daar weer een automation aan die de ventilatie aanstuurt.

Te hoge luchtvochtigheid ga je niet voorkomen door (te) weinig te ventileren, dan kun je beter een airco ophangen om de lucht minder klam te maken. Schone lucht (CO2) vind ik belangrijker dan droge lucht.

Ik schakel bij >= 850 ppm naar stand 2 van de ventilatie en boven de 1250 ppm naar stand 3 (dan staat hij volop te brullen, is eigenlijk alleen met veel visite dat dit voorkomt).

De helper:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IPRavWGuWtd4qzRWZchGHl5OdnU=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/6cPF1Mgkd923zFrUsbAM4QdZ.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YUnG9E74GxM9_C1_O0YdtTD_Lmo=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/KeWgzbzh9MviNhKi3E02eZFP.png?f=user_large

[ Voor 16% gewijzigd door ThinkPad op 15-10-2024 10:14 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

@Fremske misschien heb je ook wat aan mijn variant, al is het wel een brei aan code :P

Toevallig heb ik afgelopen weekend mijn Node-RED-flow voor vraaggestuurde ventilatie met pensioen gestuurd en iets soortgelijks in HA gebouwd. YAML en HA snap ik best goed, maar van templates heb ik weinig kaas gegeten. Daarom heb ik onderstaande met chat-gpt gemaakt, waardoor het er waarschijnlijk veel minder mooi is dan als het vanaf 0 gemaakt zou zijn door iemand die precies weet wat hij doet. Maar het werkt wel:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
alias: Ventilatie auto en manual
triggers:
  - entity_id:
      - input_boolean.ventilatie_automatisch
      - sensor.badkamer_humidity
      - sensor.particulate_matter_2_5mm_concentration
      - sensor.co2_huiskamer_2
      - sensor.co2_kantoor32_co2_kantoor
      - sensor.mh_z19_co2_value_3
      - input_number.ventilatie_handmatig_percentage
    trigger: state
conditions:
  - condition: or
    conditions:
      - condition: numeric_state
        entity_id: sensor.badkamer_humidity
        above: 80
        entity_id: sensor.particulate_matter_2_5mm_concentration
        above: 10
      - condition: or
        conditions:
            entity_id: sensor.co2_huiskamer_2
            above: 400
            entity_id: sensor.co2_kantoor32_co2_kantoor
            entity_id: sensor.mh_z19_co2_value_3
actions:
  - data:
      topic: ESP_mechanischeventilatie/cmd
      qos: 0
      retain: false
      payload: |-
        {% if is_state('input_boolean.ventilatie_automatisch', 'off') %}
          PWM,14,{{ (states('input_number.ventilatie_handmatig_percentage') | int * 1023 / 100) | int }},0,1500
        {% else %}
          {% set co2_values = [ states('sensor.co2_huiskamer_2'),
                               states('sensor.co2_kantoor32_co2_kantoor'),
                               states('sensor.mh_z19_co2_value_3') ] %}
          {% set valid_co2_values = co2_values | select('is_number') | map('int') | list %}
          {% set max_co2 = valid_co2_values | max if valid_co2_values | length > 0 else 0 %}
          {% set humidity = states('sensor.badkamer_humidity') | int %}
          {% set particulate = states('sensor.particulate_matter_2_5mm_concentration') | float %}
          {% if humidity > 80 or particulate > 10 or max_co2 > 400 %}
            {% set pwm_value = ((max_co2 - 450) / (1300 - 450) * 1023) | int %}
            {% if pwm_value > 1023 %}
              PWM,14,1023,0,1500
            {% elif pwm_value < 0 %}
              PWM,14,0,0,1500
            {% else %}
              PWM,14,{{ pwm_value }},0,1500
            {% endif %}
          {% else %}
            PWM,14,0,0,1500
          {% endif %}
        {% endif %}
    action: mqtt.publish
  - data:
      entity_id: input_number.ventilatie_handmatig_percentage
      value: |-
        {% if is_state('input_boolean.ventilatie_automatisch', 'on') %}
          {% set co2_values = [ states('sensor.co2_huiskamer_2'),
                               states('sensor.co2_kantoor32_co2_kantoor'),
                               states('sensor.mh_z19_co2_value_3') ] %}
          {% set valid_co2_values = co2_values | select('is_number') | map('int') | list %}
          {% set max_co2 = valid_co2_values | max if valid_co2_values | length > 0 else 0 %}
          {% set humidity = states('sensor.badkamer_humidity') | int %}
          {% set particulate = states('sensor.particulate_matter_2_5mm_concentration') | float %}
          {% if humidity > 80 or particulate > 10 or max_co2 > 400 %}
            {% set pwm_value = ((max_co2 - 450) / (1300 - 450) * 1023) | int %}
            {% if pwm_value > 1023 %}
              100
            {% elif pwm_value < 0 %}
              0
            {% else %}
              {{ (pwm_value / 1023 * 100) | int }}
            {% endif %}
          {% else %}
            0
          {% endif %}
        {% else %}
          {{ ((states('input_number.ventilatie_handmatig_percentage') | int * 1023 / 100) / 1023 * 100) | int }}
        {% endif %}
    action: input_number.set_value
mode: single

Toelichting: ik heb 3 CO2-sensoren, 1 fijnstofsensor (keuken) en 1 luchtvochtigheidssensor.

De mechanische ventilatie stuur ik traploos (nouja, in 1024 stappen :P ) aan met een PWM->0-10V module.
Dat is dit stukje dat je ziet:
YAML:
1
PWM,14,{{ pwm_value }},0,1500

Hierbij krijgt een esp-bordje het commando om op pin 14 een PWM-signaal uit te sturen. Dit signaal heeft een waarde van 0 (0V) tot 1023 (10V).

Als de luchtvochtigheid in de badkamer >80% is of fijnstof in de keuken >10ppm, dan gaat de mechanische ventilatie op 100%.
Is bovenstaande niet het geval, dan wordt gekeken naar de hoogste CO2-waarde: bij 1300ppm gaat de mechanische ventilatie op 100%, bij 400ppm op 0% (al draait de mv dan nog steeds wel door de ingebouwde stand 1) en alle waardes ertussen worden traploos bepaald. Bij 850ppm draait de MV bijvoorbeeld op 50%.

Daarnaast heb ik nog een schakelaar waarmee ik kan bepalen of de MV automatisch aangestuurd wordt of handmatig. In de automatische stand laat de schuif zien op welke snelheid de MV nu wordt aangestuurd. Op de handmatige stand kan ik met de schuif juist bepalen hoe hard ik de MV wil laten draaien:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BrJ3OVaMSvW3wa5FY71RlNg1Q1E=/800x/filters:strip_exif()/f/image/T5boUz6PxMEr2naFe1GHpsxo.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fremske
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 13:58

Fremske

and change the world

@ThinkPad @Gizz bedankt voor jullie reacties, dit is erg nuttig.

Ik vraag me wel een paar dingen af.
1. Welke sensoren gebruiken jullie? Ik zie veel verschil in betrouwbaarheid.
2. Wat bedoel je precies met “zomernachtventilatie”?
3. Zolang de co2 lager is dan 1000ppm is ventileren toch niet noodzakelijk? Met name in de winter wil je geen warmte uit huis verliezen. Daarom lijkt mij ventileren pas noodzakelijk bij een waarde hoger dan zeg 900ppm en bij een luchtvochtigheid hoger dan 80% (badkamer).
4. Daarbij zou ik ook niet willen ventileren bij een hoge luchtvochtigheid buiten. Zolang de co2 onder de 1000ppm zit. Omdat je anders de luchtvochtigheid in de woning verhoogd wat weer een negatief resultaat heeft op het binnenklimaat. Aan de andere kant heeft afzuiging wel nut als er buiten een lagere luchtvochtigheid is dan binnen.
5. Gebruiken jullie de MV ook voor het koelen in de zomer? Door bijvoorbeeld in de nachten (als het buiten kouder is dan binnen) extra te ventileren met koudere lucht?

Je ziet wel ik heb veel vragen. Maar ik realiseer me ook dat je veel scenario’s hebt. Zoals zomer/winter, dag/nacht, luchtvochtigheid binnen/buiten, temperatuur binnen/buiten en dan nog de data van je sensor co2, luchtvochtigheid (badkamer) en eventueel PM2.5/VoC

Back to the future

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Ik gebruik een MH-Z19 sensor aan een ESP8266 (zelfbouw sensor dus) om CO2-niveau te meten. Die is voor z'n lage prijs nog best wel prima voor dit doeleinde. Doet niet veel onder voor de veel duurdere (€200) Aranet4 die ik ook heb, zie deze vergelijking: ThinkPad in "CO2-meters voor in huis"

Zomernachtventilatie is precies wat je bij punt 5 aanstipt :P Zie ook Wikipedia: Zomernachtventilatie Ik weet niet in hoeverre het daadwerkelijk effect heeft met het beperkte luchtdebiet (en daardoor geringe koelvermogen) van een ventilatiebox, maar het was maar een paar regeltjes code om het toe te voegen

Het aantal ppm's is altijd een punt van discussie. De ene persoon/meter vind >= 800 al matig/oranje, terwijl sommigen dat pas bij >= 1000 of >=1200 ppm vinden. Dood zal je er niet aan gaan, maar voor bijv. een thuiswerkkantoor zou ik de hele dag in 1000 ppm zitten te hoog vinden omdat je dan al verminderde concentratie kan hebben. Ik heb mijn Aranet4 eens meegenomen naar kantoor op werk en daar is het zo'n 650 ppm _/-\o_

[ Voor 22% gewijzigd door ThinkPad op 16-10-2024 21:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nbabu
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 06-05 21:14
Wij hebben momenteel een Orcon MVS-15RH centrale ventilatie-unit van 9 jaar oud. Het ding begint alleen helaas steeds ongezonder te klinken. Heb 'm schoongemaakt maar het geluid blijft aanhouden, dus zal waarschijnlijk een dezer dagen vervangen moeten worden. Ik kom 'r helaas niet uit qua capaciteit.

Nu hebben we een huis uit 2015 van 158m2 met 4 punten voor de ventilatie (keuken/woonkamer, toilet, badkamer & zolder (vlak onder de unit)). In de keuken hebben we lang geleden al 1 punt dichtgemaakt, aangezien we een wasemkap hebben met een afvoer naar buiten.
Volgens mijn berekening zouden wij een capaciteit van ruim 500m3/h moeten hebben. En dan kom ik op gewoon op dezelfde unit uit als dat 'r hing, want geen andere kan die capaciteit halen. Maar ik zou liever een ander merk kiezen. Deze is namelijk wel erg snel stuk en de afstandbediening is slecht en vreet batterijen. Ook is deze lastiger mbv home automation aan te sturen.

Dus de vraag is, is mijn berekening correct? Zo niet, welke capaciteit heb ik dan nodig?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• __Peter__
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 11:15
Sinds enige tijd ben ik bezig met een open source vraaggestuurd ventilatie system. Dit is op basis van een bestaand Itho systeem met kleppen in een plenum en een centrale ventilatie unit (geen WTW) en een 12 kanaals Itho DemandFlow controller. De Itho controller doet een beetje raar en is erg duur om te vervangen, niet te tweaken en lastig te integreren in home automation. Met de non-CVE Itho addon van Arjen Hiemstra krijg je wat inzicht maar lang niet alles en kan je niets aanpassen. Ik heb een nieuwe controller ontwikkeld en hiervoor in Micrpython de software geschreven. Het hele ontwerp, inclusief software en hardware, vind je terug op Github: https://github.com/PeterLourens/OSVentilationPy.git

Zie ook dit topic: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2263166

Ik zie in dit topic ook veel vragen over soortgelijke system en mensen die iets zelf willen maken. Is er belangstelling van mijn ontwerp of is er iemand die feedback wil geven op mijn idee?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Nbabu schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 12:00:

Volgens mijn berekening zouden wij een capaciteit van ruim 500m3/h moeten hebben.
(...)
Dus de vraag is, is mijn berekening correct?
Je laat je berekening niet zien :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nbabu
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 06-05 21:14
Gizz schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 10:23:
[...]

Je laat je berekening niet zien :)
Dat klopt, had een plattere berekening gemaakt dan ik dacht nodig te hebben. Nu heb ik deze:
Verblijfruimtes: 7 met totaal oppervlakte van 123,8m2 (dus zonder de open keuken, badkamer en het toilet etbij). Dat maal 3,24m3/h= 401.112
Daarbij de keuken 75.6m3/h en badkamer 50.4m3/h, dan kom ik op 401.112+75.6+50.4=501.912m3/h

Dus minder platte berekening, maar met dezelfde uitkomst. Het lijkt mij echter zoveel, zeker als je bedenkt dat we ook gewoon een afzuigkap hebben in de keuken. Zodra die en de centrale ventilatie aan staan, staat het huis gewoon bijna vacuum.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wdvill
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 13-06 21:49
Nbabu schreef op maandag 4 november 2024 @ 15:25:
[...]

Dat klopt, had een plattere berekening gemaakt dan ik dacht nodig te hebben. Nu heb ik deze:
Verblijfruimtes: 7 met totaal oppervlakte van 123,8m2 (dus zonder de open keuken, badkamer en het toilet etbij). Dat maal 3,24m3/h= 401.112
Daarbij de keuken 75.6m3/h en badkamer 50.4m3/h, dan kom ik op 401.112+75.6+50.4=501.912m3/h

Dus minder platte berekening, maar met dezelfde uitkomst. Het lijkt mij echter zoveel, zeker als je bedenkt dat we ook gewoon een afzuigkap hebben in de keuken. Zodra die en de centrale ventilatie aan staan, staat het huis gewoon bijna vacuum.
Een ruim laat antwoord, maar mogelijk dient het nog...

De regelgeving in België en Nederland verschilt ietwat, vwb berekenen van de nodige debieten. Maar ik geloof dat voor beide geldt een maximum debiet wordt berekend: iets wat je unit moet kunnen presteren, maar daarom nog niet continue hoeft te presteren. Het meeste van de tijd zal de unit op de helft of minder van die berekende capaciteit draaien.

Zehnder heeft een goede berekeningstool en instructievideo voor berekening. In de video is ook goed uitgelegd hoe het soms niet nodig is om alle debieten bij elkaar op te tellen, maar dat er ook wat doorstroomdebiet (uit andere ruimte) mag zijn.
Pagina: 1 ... 8 9 Laatste