Toon posts:

Optimale vraaggestuurde mechanische ventilatie

Pagina: 1 ... 7 8 9 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Seafarer
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 22:47
Technewbie schreef op vrijdag 19 mei 2023 @ 12:00:
Hallo. Mijn woning heeft mechanische ventilatie.

En deze zuigt in de winter bij het stoken veel warmte weg. En ik wil kijken of ik deze ook vraaggestuurd kan maken. Bijvoorbeeld wanneer ik warm water gebruik in de badkamer. Dat de ventilatie dan automatisch aangaat voor x uur. Of wanneer iemand doortrekt op de WC. En wanneer ik zelf op een knop druk.

Ik kan op de unit (op zolder) niet zien welk type dit precies is. Maar volgens de handleiding van de afstandsbediening (gesitueerd in de badkamer) lijkt deze wel radiografisch te worden aangestuurd.

Ik heb ooit ergens gelezen dat iemand met warmtevoelertjes/schakelaars op de leiding? in de badkamer. De unit kon laten draaien als er warm water werd gebruikt bij het douchen. Ik kan deze post niet terugvinden.
Seafarer in "Optimale vraaggestuurde mechanische ventilatie"
Dus:

Mijn litho daalderop unit lijkt wifi gestuurd. En ik wil graag:

*Bij warmwater gebruik in badkamer automatisch voor x uur laten aanslaan.
*Ook bij doortrekken op WC.
*En wanneer ik op een knop druk

Voorts ben ik bang wanneer de unit niet aanstaat. Dat er dan buitenlucht via de schoorsteen door de woning kan gaan. Mijn buren roken erg veel. En ik wil dit natuurlijk absoluut niet laten gebeuren. Is iets met een terugslagklep in de schoorsteen mogelijk?

Graag advies van Tweakers :)

Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 23:01

ThinkPad

Moderator Wonen & Mobiliteit
Technewbie schreef op vrijdag 19 mei 2023 @ 12:00:
[...]
Dat de ventilatie dan automatisch aangaat
[...]
wanneer de unit niet aanstaat.
[...]
Een ruimte waar mensen/dieren verblijven dien je 24/7 te ventileren. Zet maar eens een CO2-meter neer, je zal verbaasd zijn hoe snel de luchtkwaliteit verslechtert zonder ventilatie.

[Voor 5% gewijzigd door ThinkPad op 19-05-2023 19:54]

Gas besparen door CV-tuning | Elektriciteit besparen
Geen vragen via privébericht die ook via het forum kunnen a.u.b.

• Technewbie
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 30-05 00:49
ThinkPad schreef op vrijdag 19 mei 2023 @ 19:54:
[...]

Een ruimte waar mensen/dieren verblijven dien je 24/7 te ventileren. Zet maar eens een CO2-meter neer, je zal verbaasd zijn hoe snel de luchtkwaliteit verslechtert zonder ventilatie.
Dus vanwege jullie eigen mening willen jullie niet helpen?

Ik ondervind veel last van de mechanische afzuiging. Het staat 24/7 aan. Ik heb de fanspeed wel omlaag gekregen maar verder dan de laagste stand gaat deze niet.

Waar gaat deze vraaggestuurde ventilatietopic anders over?

[Voor 16% gewijzigd door Technewbie op 20-05-2023 08:44]

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 23:02
Technewbie schreef op zaterdag 20 mei 2023 @ 08:39:
[...]

[...]

Ik ondervind veel last van de mechanische afzuiging. Het staat 24/7 aan. Ik heb de fanspeed wel omlaag gekregen maar verder dan de laagste stand gaat deze niet.

Over vraaggestuurd ventileren. Dat betekent weinig ventileren als de CO2-waarden en/of luchtvochtigheid laag zijn en meer ventileren als die waarden oplopen.

Ventilatie uitzetten kan niet in dat scenario, omdat de waarden dan heel snel oplopen. Dan moet je ventilatie iedere keer vol aan de bak, waardoor je waarschijnlijk meer overlast ervaart.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Seafarer
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 22:47

Ik heb mijn mening helemaal niet gegeven, ik heb de link gegeven waar je naar vroeg. Een schakelaar op je douche leiding.

Maar mijn mening kun je krijgen:

Je hele post staat vol met "lijkt" en opmerkingen als: "lijkt veel warmte weg te zuigen" doen we niet zoveel mee. Typisch een post waar iemand wat tekst neer pletterd zonder zelf op onderzoek uit te gaan. Dat zal de verklaring zijn dat je niet direct een passende oplossing hebt gekregen.

Had je flink dit topic doorgenomen dan kom je opmerkingen tegen als CO2 meter, heb je die al hangen? Dan weetje pas wat je nodig hebt aan meer/minder ventilatie.

Had je al gevonden wat het menselijk lichaam nodig heeft aan ventilatie? Volgens de World Health Organization (WHO)is dit 25m³ verse lucht per persoon.

Je zit dus aan een minimum gebonden. (Vooropgesteld dat je dit advies wilt opvolgen)

- Maar wat zijn de werkelijke problemen, tocht klachten? Dit hoeft niet perse de ventilator te zijn.
In Nederland wonen we in rijtjes huizen met lange doorzon woonkamers door deze opstelling kan het luchtdruk verschil over de woonkamer (Verschil tussen voorkant en achterkant rijtjes huis) hoog worden.(Ook bij een klein beetje wind). Dit kan resulteren in zeer hoge ventilatie in de woonkamer. Ik adviseer altijd om eens NIET aan beide zijden van de woonkamer de roosters open te hebben. (CO2 meter kan je dan alles vertellen) De afstand tussen afzuig ventiel en rooster dient zo groot mogenlijk te zijn.

En als je de wasemkap aanzet dan gaat het ook waaien. Als je 300m³ naar buiten pompt dan moet dat ook weer ergens naar binnen komen.

- Aanbrengen van extra knoppen en timers, je zult echt moeten weten welke unit je hebt hangen en op internet kun je echt wel vinden of daar extra knoppen aangehangen kunnen worden.

- Tweakers die niet helpen, nou nee niet echt.
Maar de vraagsteller dient wel te laten zien dat hij/zij zich een breuk heeft gezocht naar een oplossing.

We horen het wel als er meer gestructureerde vragen komen. ;)

Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Whiskey48
  • Registratie: December 2004
  • Nu online
https://www.robbshop.nl/q...0CwimdB9sT_RoC2U8QAvD_BwE

Ik ga deze in mn Zehnder installeren.
Dan obv de co2 waarde van mn Awair (nu €100 bij Amazon) gaat hij in stappen van 0-10 harder/zachter. Hetzelfde voor de luchtvochtigheid in de badkamer met een aparte zigbee vochtmeter boven de douche ... Perfect!

Icm Homey.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 02-06 12:05
[...]Dus vanwege jullie eigen mening willen jullie niet helpen?

Je krijgt netjes een link naar een thermostaat op op basis van warmwatervraag naar stand 3 te gaan.
En dat ventilatie 24/7 aan staat is wel de bedoeling.

Dat je 'last' hebt van de ventilatie niet, maar als je hulp wil zal je "last" wat beter moeten definiëren. Hangt de ventilatie op een bankje voor je huis naar muziek te luisteren en geeft ie zo overlast, dan is de aanpak anders dan als ie net hoorbaar is op stand 2 als je 's nachts hard je best doet om te luisteren.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Pagina: 1 ... 7 8 9 Laatste

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee