Optimale vraaggestuurde mechanische ventilatie

Pagina: 1 ... 8 9 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_ Mad_Ping
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 19:06
@noostenb

Ik zag dat je mij getagged had in je bericht :)!

Disclaimer: Ik heb de Open Duco Mini gemaakt.

Ik kan antwoord geven op de eisen die jij hebt:

Ongeveer 300m3 per uur (volgens mijn ventilatieberekening heb ik minimaal 62,7 l/s nodig).
De ducobox silent doet 400m3
Vraaggestuurd, met luchtvochtigheidssensor voor de badkamer en (draadloze) CO2 sensoren in de slaapkamer en woonkamer. Liefst ook nog een CO2 sensor in de studeerkamer.
Via home assistent kan straks elke sensor er aan! Daarnaast is er een mogelijkheid om twee losse Box sensoren aan te sluiten.
Moet integreren met Home Assistant voor monitoring (en liefst ook aansturing). Home Assistant communiceert nu al met IP, Zigbee en zWave devices en met EvoHome via een HGI80 en Ramses II
Doel van het hele printje :)
Moet autonoom werken, dus zonder dat Home Assistant noodzakelijk is.
Dit gaat nu helaas nog niet, hiervoor zal wat software ontwikkeld moeten worden. (ik heb er helaas geen tijd voor, dus dit zal dan door een tweaker gedaan moeten worden)
Minimale soldeerwerkzaamheden (de wereld is veiliger sinds ik mijn soldeerbout heb opgeborgen).
Bij de Open Duco Mini heb je alleen een Schroevendraaier nodig! ALs je daar ook de wereld mee onveilig weet te maken :o
Stil, zuinig en onderhoudsarm (duh!)
Dit zijn wel mijn ervaringen met het duco systeem. Ik ben erg tevreden over de technische kwaliteit van hun onderdelen.

Ik heb helaas weinig ervaring met andere systemen. Dus daar kan ik je niet mee helpen! Ik zou zelf graag een WTW willen maar door een gebrek aan ruimte gaat dit niet passen. (en die krengen zijn duur)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noostenb
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 11-09 18:23
The_ Mad_Ping schreef op zaterdag 1 januari 2022 @ 17:53:
Ik zag dat je mij getagged had in je bericht :)!
Gelukt! Ik moet zeggen: die spatie in je naam maakte het niet bepaald gemakkelijk.
Moet autonoom werken, dus zonder dat Home Assistant noodzakelijk is.
Dit gaat nu helaas nog niet, hiervoor zal wat software ontwikkeld moeten worden. (ik heb er helaas geen tijd voor, dus dit zal dan door een tweaker gedaan moeten worden)
En dan vrees ik dat dit een no-no wordt. Ik heb hier iemand thuis die “niet echt gecharmeerd is” van domotica dus ik moet het verkopen al een “ventilatie-oplossing voor het probleem in de badkamer”. Het feit dat een domotica-controller zo’n centrale plaats in moet nemen gaat meneer niet waarderen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The_ Mad_Ping
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 19:06
noostenb schreef op zaterdag 1 januari 2022 @ 19:00:
[...]

Gelukt! Ik moet zeggen: die spatie in je naam maakte het niet bepaald gemakkelijk.

[...]

En dan vrees ik dat dit een no-no wordt. Ik heb hier iemand thuis die “niet echt gecharmeerd is” van domotica dus ik moet het verkopen al een “ventilatie-oplossing voor het probleem in de badkamer”. Het feit dat een domotica-controller zo’n centrale plaats in moet nemen gaat meneer niet waarderen.
Kuch, ik zie die spatie nu zelf pas :')... handig!

Ik zie wel dat je via ESPHome en het Automation Component, offline zou kunnen werken. Dan zou je op basis van de aangesloten Box sensoren de ventilator kunnen aansturen. Meer info: https://esphome.io/guides/automations.html
Offtopic: Grappig hoe iedereen die ik ken (inc ikzelf) mensen om hun heen hebben die niet gecharmeerd zijn van domotica. Maar o wee als mijn vrouw haar bed uit moet om de lampen uit te zetten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xirixiz
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 10-09 09:23
JDFS schreef op woensdag 22 december 2021 @ 14:55:
Mocht iemand hier nog mee bezig zijn met een Zehnder, o.a. aan de hand van @Bobbika's hulp heb ik het bij mijzelf nu al een halfjaar als volgt draaiende op ESPHome:

Zehnder heeft 3 uitgangen:
1. 12v voeding;
2. GND - elektrische aardaansluiting;
3. 0-10v analoge signalen (0v = uit en 10v = maximaal blazen).

Dit moet als volgt verbonden worden:

Zehnder > PWM naar 0-10v converter
Zehnder 12v > Wemos via DC shield
PWM converter > Wemos pin

Aansluitschema + solderen:
Zehnder 12v > PWM converter Power Supply +
Zehnder 0-10v > PWM converter voltage output +
Zehnder GND > PWM converter Power Supply - (GND)
Zehnder GND > PWM converter voltage output - (GND)
Wemos D1 Mini Pin D3 > PWM converter PWM input +
Wemos D1 Mini GND > PWM converter PWM input - (GND)
Wemos D1 Mini DC kabel > PWM converter Power Supply +
Wemos D1 Mini DC kabel > PWM converter Power Supply - (GND)
Onlangs ben ik van een nrf905 oplossing (was instabiel) overgestapt naar een oplossing als deze.
Met was kopieer- en plakwerk heb ik het aan de praat gekregen maar begrijp niet helemaal hoe de "frequency" te bepalen.

Ik heb nu deze converter:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1N25tWiQml9UE4Kjw80sbcimvCo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/a5pIhtMlPBJBa2QK5aDHbxGU.jpg?f=fotoalbum_large

Met o.a. dit stukje code:
code:
1
2
3
4
  - platform: esp8266_pwm
    pin: GPIO12
    frequency: 5000 Hz
    id: pwm_output

De frequency heb ik gekopieerd van iemand anders dus, maar graag begrijp ik wat bepaald dat het deze frequenty is of mag zijn. Ik gebruik dit i.c.m. een Buva Boxstream.

Ik heb wel dit gevonden, maar dat zegt alleen iets over het bereik:
PWM signal frequency range of this pulse module is 2KHZ-20KHZ, maximum is 20KHZ, default minimum is 2KHZ.

[ Voor 4% gewijzigd door xirixiz op 11-02-2022 09:48 ]

Also known as xirixiz

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 19:16

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

@xirixiz ik denk dat het in de praktijk niet zo heel erg uitmaakt. Gebruik je een frequentie die niet binnen de range van de Boxstream valt, dan zal hij gewoon niet reageren op het 0-10V signaal. Bij simpele pc-ventilatoren heb je bij een te lage frequentie (die binnen het gehoorbereik ligt) nog wel eens dat de fans gaan brommen. Een hogere frequentie is dan de oplossing.

Mijn Zehnder Comfofan krijgt een PWM-signaal van 1500Hz en doet het daar prima op. De 14cm computerfans die onder mijn radiator hangen om de boel te boosten stuur ik aan op 20Khz, anders hoorde ik gebrom :)

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GkkeGerrit
  • Registratie: Juni 2017
  • Niet online
Van een aantal mensen hier heb ik gelezen dat ze een Sonoff Dual in hun ventilatiebox (op Perilex) ingebouwd hebben. Wat ik mij aanvraag, blijft de fysieke driestandenschakelaar dan werken? Gevoelsmatig zeg ik nee, want stel je Sonoff staat op L2 en je zet fysieke schakelaar op L3 dan zijn ze beide niet gesloten en gaat hij op 1?

@ThinkPad Weet jij hoe dit werkt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 19:38
Vervallen

[ Voor 93% gewijzigd door wizzopa op 13-02-2022 10:52 ]

PV- 8530Wp..... SWW- Atlantic 200….. WP- Daikin 3,5kW….. Foto’s.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 19:30

de Peer

under peer review

GkkeGerrit schreef op zaterdag 12 februari 2022 @ 20:37:
Van een aantal mensen hier heb ik gelezen dat ze een Sonoff Dual in hun ventilatiebox (op Perilex) ingebouwd hebben. Wat ik mij aanvraag, blijft de fysieke driestandenschakelaar dan werken? Gevoelsmatig zeg ik nee, want stel je Sonoff staat op L2 en je zet fysieke schakelaar op L3 dan zijn ze beide niet gesloten en gaat hij op 1?

@ThinkPad Weet jij hoe dit werkt?
Ja die blijft gewoon (deels) werken.

Als je via Domotica in stand 3 staat, dan kun je met de driestandenschakelaar niet meer naar stand 1.
Maar staat hij via domotica in stand 1, dan kun je met de driestandenschakelaar nog wel naar 3.

Overrulen kan dus wel. Maar dit is hoe het bij mij werkt, wellicht anders bij andere systemen.

er zijn gewoon 3 contacten (voor elke stand) die van stroom voorzien kunnen worden, wie dat doet maakt niet uit. Maar ze kunnen elkaar dus wel in de weg zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik gebruik de standenschakelaar niet meer. Maar anders had ik dezelfde uitleg getypt als de persoon hierboven :Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GkkeGerrit
  • Registratie: Juni 2017
  • Niet online
@de Peer @ThinkPad Oke duidelijk, hij volgt dus de hoogste stand. Dankjulliewel.

@wizzopa Als ik eerlijk ben maakt dit schema het niet veel duidelijker voor me, haha. Ziet er uit als een complex systeem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
GkkeGerrit schreef op zondag 13 februari 2022 @ 10:45:
@de Peer @ThinkPad Oke duidelijk, hij volgt dus de hoogste stand. Dankjulliewel.

@wizzopa Als ik eerlijk ben maakt dit schema het niet veel duidelijker voor me, haha. Ziet er uit als een complex systeem.
Oke, dat is jammer😉

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marvel27
  • Laatst online: 08:47
Is er een consensus over wat de 'beste' MV box in de markt is? Beste is natuurlijk subjectief, maar wat ik ermee bedoel is:
  • Stil
  • Zuinig
  • betrouwbaar
  • gemakkelijk aan te sturen door verschillende meters (CO2, luchtvochtigheid, VOC)
  • via internet benaderbaar (eventueel dmv een custom bordje zoals er een aantal zijn ontwikkeld)
Special request van mijn vrouw is dat de MV box niet meteen naar stand drie springt als ze in bad ligt, omdat dat het badderen minder aangenaam zal maken qua geluid. Maar we willen wel dat de box meteen aanspringt als we de douche gebruiken. Je zou dus idealiter een handmatige pauzeknop hebben die de box laat terugschakelen naar de normale stand zolang het bad gebruikt wordt, en na afloop de badkamer ventileert. Weet iemand of er een box is die dit out of the box (haha) ondersteunt?

[ Voor 3% gewijzigd door marvel27 op 16-03-2022 15:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Seafarer
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 19:33

Seafarer

XXX

marvel27 schreef op woensdag 16 maart 2022 @ 15:30:
Is er een consensus over wat de 'beste' MV box in de markt is? Beste is natuurlijk subjectief, maar wat ik ermee bedoel is:
  • Stil
  • Zuinig
  • betrouwbaar
  • gemakkelijk aan te sturen door verschillende meters (CO2, luchtvochtigheid, VOC)
  • via internet benaderbaar (eventueel dmv een custom bordje zoals er een aantal zijn ontwikkeld)
Special request van mijn vrouw is dat de MV box niet meteen naar stand drie springt als ze in bad ligt, omdat dat het badderen minder aangenaam zal maken qua geluid. Maar we willen wel dat de box meteen aanspringt als we de douche gebruiken. Je zou dus idealiter een handmatige pauzeknop hebben die de box laat terugschakelen naar de normale stand zolang het bad gebruikt wordt, en na afloop de badkamer ventileert. Weet iemand of er een box is die dit out of the box (haha) ondersteunt?
Sensor in je afvoer putje. Als je doucht loopt er warm water over de sensor en ventilator naar standje drie. In bad liggend gaat er geen warm water over de sensor dus terug naar standje 2.

Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 19:34
marvel27 schreef op woensdag 16 maart 2022 @ 15:30:
  • Stil
  • Zuinig
  • betrouwbaar
White noise schijnt anders heel ontspannend te zijn :P

The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megalomania
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 09-09 16:35
wizzopa schreef op vrijdag 6 augustus 2021 @ 17:44:
[...]
En zo even het aansluitstekkertje afwerken. https://imgur.com/6ghxgLL
Dat heb je mooi gedaan zeg! Waar heb je dat stekkertje vandaan (of hoe noem je zo'n stekker) en met wat voor aansluit schema?
wizzopa schreef op dinsdag 9 januari 2018 @ 18:04:
[...]

Klopt inderdaad dat de apparaten met 230 volt hier en daar wat twijfelachtig zijn, zolang je er maar verstandig me om ga en netjes van een passende zekering voorzie dan gaat het wel goed.

Zoals in het topic over de Sonoff

Er zit een synchroon motor in en 2 micro-switchen, het zelfde type dat ook gebruikt wordt in lamineer apparaten en magnetrons.

Ze zijn er ook met 24 volt ac versies
Heb je uiteindelijk nog een zekering toegevoegd aan de ali 230v motors of heb je het anders opgelost? Zo ja, hoe?
balk schreef op dinsdag 9 januari 2018 @ 17:48:
[...]

Hmm, 230V apparaat via Ali. By default vertrouw ik dat niet. Of stuur je direct het zwakstroom circuit aan?
Kan de boel echt in de fik vliegen of blijft het bij doorbranden wat je wel eens bij shellys ziet? Hoe groot is het risico?

[ Voor 31% gewijzigd door Megalomania op 18-03-2022 10:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wizzopa
@Megalomania Dat stekkertje is mee geleverd met de Ali 230v motor, maar ik heb er krimpkous overheen gedaan.

Alles wat hier met ventilatie loopt over transferstekker met zekering https://i.imgur.com/IO867ll.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megalomania
@wizzopa aha ok thanks! Bij mij werd er niets bijgeleverd helaas. Enig idee welke pin wat doen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wizzopa
Megalomania schreef op vrijdag 18 maart 2022 @ 12:38:
@wizzopa aha ok thanks! Bij mij werd er niets bijgeleverd helaas. Enig idee welke pin wat doen?
De middelste is de nul

Rechter is fase of voor openen of sluiten
Links is fase of voor sluiten of openen.

Is even afhankelijk van de begin positie van de motor

Hier een link naar Ali even naar beneden scrollen dan vind je een schema met een 2 standen knop die ook te vervangen is door een relais.

https://nl.aliexpress.com...3BEUR%3Bsearch-mainSearch

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megalomania
Dank weer!!

@wizzopa is er een reden dat je niet voor de 12 of 24v gelijkstroom bent gegaan? Iets veiliger misschien maar wel een trafo nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
Megalomania schreef op zaterdag 19 maart 2022 @ 15:58:
Dank weer!!

@wizzopa is er een reden dat je niet voor de 12 of 24v gelijkstroom bent gegaan? Iets veiliger misschien maar wel een trafo nodig?
Had ook mogelijk geweest. Zelf heb ik geen moeite met Ali spullen, waar in ik het toepas geven slechts een belasting enkel Watts of tiende van ampères, altijd een eigen zekering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megalomania
offtopic:
Beetje offtopic misschien maar waar koop je die zekeringen / hoe google ik erop? Ik kan ze niet echt vinden

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

Megalomania schreef op zondag 20 maart 2022 @ 09:34:
offtopic:
Beetje offtopic misschien maar waar koop je die zekeringen / hoe google ik erop? Ik kan ze niet echt vinden
Ik dacht dat ik soms slecht goooglede. :)

https://www.google.com/se...q=glaszekering+en+houders

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megalomania
@Seafarer thanks 😅
ik probeerde te googelen naar zo’n ding:
wizzopa schreef op vrijdag 18 maart 2022 @ 10:54:
Alles wat hier met ventilatie loopt over transferstekker met zekering https://i.imgur.com/IO867ll.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
Megalomania schreef op zondag 20 maart 2022 @ 20:11:
@Seafarer thanks 😅

[...]
Een tranferstekker met zekering zal niet mee vallen, die ik heb is een keer overgebleven van een klus en waarschijnlijk een eigenbrouwsel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

Megalomania schreef op zondag 20 maart 2022 @ 20:11:
@Seafarer thanks 😅

[...]
Dat is valse veiligheid.
Iemand kan de 'transfer stekker" per ongeluk verwijderen, de veiligheid is dan weg. Dus is het niet veilig.

Gewoon binnen in het apparaat een zekering inbouwen is wel safe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megalomania
wizzopa schreef op vrijdag 18 maart 2022 @ 13:29:
[...]

De middelste is de nul

Rechter is fase of voor openen of sluiten
Links is fase of voor sluiten of openen.

Is even afhankelijk van de begin positie van de motor

Hier een link naar Ali even naar beneden scrollen dan vind je een schema met een 2 standen knop die ook te vervangen is door een relais.

https://nl.aliexpress.com...3BEUR%3Bsearch-mainSearch
Betekent dit eigenlijk dat ik 2 relais nodig heb per motor of kan ik het ook op een slimmere manier oplossen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wizzopa
Megalomania schreef op maandag 21 maart 2022 @ 19:54:
[...]

Betekent dit eigenlijk dat ik 2 relais nodig heb per motor of kan ik het ook op een slimmere manier oplossen?
Per motor 1 relais, je gebruikt de common, de maak en verbreek.

Midden contact vd motor is min, op het relais common contact plus/fase, verbreek contact maar linker contact, maak op het rechter contact.

https://i.imgur.com/ELee8T4.png Even snel getekend😉

[ Voor 6% gewijzigd door wizzopa op 21-03-2022 20:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megalomania
Aha zo leer ik nog eens wat. Maar is dit ook toepasbaar op een shelly 1?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lrrZvfMQnxozjel-aAlSOUbpcFg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UavvwrnmPvwCxF1ZrsxG5wjA.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wizzopa
Megalomania schreef op maandag 21 maart 2022 @ 21:15:
Aha zo leer ik nog eens wat. Maar is dit ook toepasbaar op een shelly 1?

[Afbeelding]
Zoiets dacht ik even snel https://imgur.com/pdaluGA.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megalomania
Super. En kan je een betaalbaar relais adviseren? Heb er 5 nodig.

Dit zou ook nog met 2 Shelly’s kunnen ipv een shelly en een relais, correct?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wizzopa
Megalomania schreef op dinsdag 22 maart 2022 @ 09:26:
Super. En kan je een betaalbaar relais adviseren? Heb er 5 nodig.

Dit zou ook nog met 2 Shelly’s kunnen ipv een shelly en een relais, correct?
Als je de schakeling zo maak dat de shelly's niet ter gelijkertijd spanning zetten op de motor.

https://nl.grandado.com/p...VjdFZhcmlhbnQ6ODg2Mjg4MDE

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 17:05
Ik denk dat je dan beter een shelly2.5 gebruikt, en instellen op rolluik. Dan is ie softwarematig beveiligd tegen gelijktijdig openen en sluiten (en kan je de % gebruiken om hem vb op 1/3 open te zetten, zal wel niet helemaal lineair zijn).

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megalomania
Goed plan de shelly 2.5.

Ik denk er over om de klepmotoren in 24DC uitvoering te kopen. Zitten er nog nadelen aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
Megalomania schreef op dinsdag 22 maart 2022 @ 14:41:
Goed plan de shelly 2.5.

Ik denk er over om de klepmotoren in 24DC uitvoering te kopen. Zitten er nog nadelen aan?
Nee, op basis waarvan ga je de kleppen sturen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megalomania
Hoe bedoel je precies? Ik heb een paar senseair CO2 meters op ESPhome in woon en slaapruimtes, en humidity in de badkamer. Ik heb een Orcon met control module van hupie679 en wil het aansturen met Home assistant.

Ik zie trouwens dat die AC variant ok voor een stuk minder te koop is bij Ali, scheelt weer 35euro op het geheel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
Megalomania schreef op dinsdag 22 maart 2022 @ 15:20:
Hoe bedoel je precies? Ik heb een paar senseair CO2 meters op ESPhome in woon en slaapruimtes, en humidity in de badkamer. Ik heb een Orcon met control module van hupie679 en wil het aansturen met Home assistant.

Ik zie trouwens dat die AC variant ok voor een stuk minder te koop is bij Ali, scheelt weer 35euro op het geheel.
Ok duidelijk.

Is wel met ruim 6 euro verzendkosten even verder zoeken.

Ali

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 14:58
Twijfel of het hier het juiste topic is, maar ik heb voor mijn Homey een MCOhome CO2 sensor gekocht, sinds gisteren binnen. Het is mijn enige zwave device.
Probleem is dat de sensor maar mondjesmaat gegevens doorsluist naar de Homey; hij staat nu al een uur of 2 op CO690ppm in Homey, maar het apparaat geeft een lagere waarde aan. Ook afgelopen nacht varieerde de waarde wel, maar met tussenpozen van soms uren waarop hij op dezelfde waarde vast staat.
Op het moment dat we gingen slapen ging de CO2 snel een paar honderd omhoog, dat zie ik ook in de grafiek terug, en ook vanmorgen toen we de slaapkamer uit gingen zakte de waarde weer snel, ook zichtbaar in de grafiek

De twee hoge omlijnde delen, 2x urenlang vast op 996. Lijkt me sterk dat het dan toevallig 2x urenlang exact 996 is.
De rechts omlijning: waarde vast sinds 7:30 (op een andere waarde dan het apparaat aangeeft)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PgbIZSoeVv9YFN6P7H7z87PVgXI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7Fuh33XvZ2ALknXio9Fnwwky.jpg?f=fotoalbum_large
Het lijkt wel alsof het apparaat alleen gegevens doorstuurt bij een "significante" wijziging of zo? Maar een verschil van 690 tegen 600 (wat het apparaat zelf aangeeft nu) vind ik nogal significant

Temperatuur idem; apparaat geeft 20,3 aan, Homey staat al sinds 7:30 op 19,4

Is er hier iemand die ervaring heeft met beide? (Ik vraag het hier omdat de kans dat iemand hier ervaring met deze CO2 sensor heeft i.c.m. domotica in general wat groter is)

edit: zojuist is de grafiek weer bijgewerkt, 15min geleden, maar niet eens met dezelfde waarden die op t apparaat staan

[ Voor 3% gewijzigd door Stefke op 23-03-2022 10:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megalomania
Ik ken de MCOhome niet maar mijn aqara temperatuur sensor werkt ook zo: alleen bij een significante verandering wordt een update doorgestuurd om batterij te besparen. Dus zou me niet verbazen als dat bij de MCOhome ook zo werkt.

Edit: er is ook een co2 meter topic

[ Voor 19% gewijzigd door Megalomania op 23-03-2022 18:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 14:58
Ja maar toch niet zó langzaam? Ik heb een reeks aqara sensoren maar die rapporteren vrij actueel.

Ik blies net over het ding heen, schoot van <500 naar >900, maar in Homey rapporteert hij al weer sinds 12:40 486ppm

Hier iets gevonden
https://store.zwavecenter...DF/59_MCOEMH9-CO2-230.pdf
Op p4 worden parameters beschreven waarmee je volgnes mij de updatesnelheid kunt beinvloeden. Ik meen te lezen dat ie default op 10x5ppm ingesteld staat, wat lijkt overeen te komen met de sprongen in de grafiek (dat zijn ook telkens updates van rond de 50ppm).
Ik kan deze echter volgens mij niet op het apparaat zelf instellen (wel een aantal andere dingen, zoals tijd en afwijkingen). Volgens mij moet je dat via de zwave controller kunnen doen maar ik kan het in homey niet vinden.

edit: lijkt er op dat de afstand tot Homey te groot was, ik heb homey nu in dezelfde ruimte staan en hij lijkt nu sneller te updaten (maar wel in stappen van 50)

[ Voor 9% gewijzigd door Stefke op 24-03-2022 13:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marvel27
  • Laatst online: 08:47
Ik heb flink zitten zoeken, maar niets gevonden. Is er voor mechanische ventilatie een vergelijkbaar algemeen topic als het geweldigde balansventilatie-topic? Lijkt mij ook zinvol om te discussieren over de beste ventilatieroosters, ventilatieboxen, etc.

[ Voor 12% gewijzigd door marvel27 op 31-03-2022 17:12 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!
Onlangs een familielid die recent is verhuisd even geholpen met optimaliseren van de mechanische ventilatie.
De oude Stork CML van 24 jaar oud eruit gegooid en een Orcon MVS-15 erin. Van een rammelend onding (versleten lagers) naar bijna muisstille ventilatie en stukken zuiniger 8)

Ook gelijk het schoonmaken van de kanalen maar even meegepakt, die waren echt te ranzig voor woorden. Gelukkig achter de knieschotten de spirobuizen makkelijk kunnen demonteren en borstel erin kunnen laten zakken. Beneden de bouwstofzuiger erin om de meuk op te vangen

Spoiler alert voor ranzige ventilatiebuizen:
spoiler:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/e29N0TD7Xs6oOOXCmmRm5Vm-fG8=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/zforBQyezHHfivlLO4uJht0h.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GrD5By-I5CxUJGnLeKnfqr7OeqQ=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/nSy3AMNFqtabMDlmWSKVPXaz.png?f=fotoalbum_tile

Er zat serieus 3-4cm aan stofprut in :X

Niet normaal vies, ik denk dat het in 24 jaar nog nooit is schoongemaakt. Vreemde was dat er in huis ook nergens een 3-standenschakelaar te bekennen was. Mogelijk heeft de box altijd op stand 1 gedraaid, waardoor stof ook makkelijker kon neerslaan in de buizen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 19:30

de Peer

under peer review

ThinkPad schreef op zaterdag 13 augustus 2022 @ 15:41:
Onlangs een familielid die recent is verhuisd even geholpen met optimaliseren van de mechanische ventilatie.
De oude Stork CML van 24 jaar oud eruit gegooid en een Orcon MVS-15 erin. Van een rammelend onding (versleten lagers) naar bijna muisstille ventilatie en stukken zuiniger 8)

Ook gelijk het schoonmaken van de kanalen maar even meegepakt, die waren echt te ranzig voor woorden. Gelukkig achter de knieschotten de spirobuizen makkelijk kunnen demonteren en borstel erin kunnen laten zakken. Beneden de bouwstofzuiger erin om de meuk op te vangen

Spoiler alert voor ranzige ventilatiebuizen:
spoiler:
[Afbeelding][Afbeelding]

Er zat serieus 3-4cm aan stofprut in :X

Niet normaal vies, ik denk dat het in 24 jaar nog nooit is schoongemaakt. Vreemde was dat er in huis ook nergens een 3-standenschakelaar te bekennen was. Mogelijk heeft de box altijd op stand 1 gedraaid, waardoor stof ook makkelijker kon neerslaan in de buizen.
Wow bizar zeg. Ik heb laatst ook voor het eerst in 15 jaar onze buizen schoongemaakt, en die bleken eigenlijk vrijwel geheel schoon te zijn. Dat gaf weinig voldoening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slaapje
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 14:51
Ik ben in de markt voor een nieuwe mechanische ventilatie aangezien degene hier in het huis waarschijnlijk een jaartje of 25 oud is. Nu krijg ik van een aantal aanbieders een offerte voor om en nabij de 500 euro. Daar zit het schoonmaken en nieuwe box installeren in.

Op de vraag of de box co2 gestuurd is komt er als antwoord dat dit kan, maar 325 euro meer kost.

Dit laatste lijkt me erg aan de prijs, of vergis ik me hierin?

To dare is to do

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

CO2-sensoren die geleverd worden door de fabrikant van de MV zijn erg duur. En dan heb je vaak alleen een sensor in je huiskamer hangen, terwijl je ook juist in je slaapkamer de luchtkwaliteit wil meten (kleinere ruimte, 8 uur nonstop mensen aanwezig).

Het is daarom niet zo gek dat veel tweakers zelf iets bouwen, voor een paar tientjes heb je een CO2-sensor met wifi gebouwd. Zie ook CO2-meters voor in huis

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

Slaapje schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 12:39:
Ik ben in de markt voor een nieuwe mechanische ventilatie aangezien degene hier in het huis waarschijnlijk een jaartje of 25 oud is. Nu krijg ik van een aantal aanbieders een offerte voor om en nabij de 500 euro. Daar zit het schoonmaken en nieuwe box installeren in.

Op de vraag of de box co2 gestuurd is komt er als antwoord dat dit kan, maar 325 euro meer kost.

Dit laatste lijkt me erg aan de prijs, of vergis ik me hierin?
Let erop dat het een externe co2 meter is. Als de sensor in de box zit dan is dit waardeloos heb ik zelf gemerkt.

Voorbeeld: Iedereen zit in de woonkamer, hoge co2 maar op de bovenverdieping wordt ook afgezogen en als daar niemand aanwezig is dan wordt eigenlijk de meting verdund door deze lucht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slaapje
Seafarer schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 14:37:
[...]

Let erop dat het een externe co2 meter is. Als de sensor in de box zit dan is dit waardeloos heb ik zelf gemerkt.

Voorbeeld: Iedereen zit in de woonkamer, hoge co2 maar op de bovenverdieping wordt ook afgezogen en als daar niemand aanwezig is dan wordt eigenlijk de meting verdund door deze lucht.
Ja daar was ik ook al een beetje huiverig voor aangezien er op 3 punten wordt afgezogen (huiskamer, toilet en badkamer). Moet maar eens goed nadenken of ik het de prijs waard vind als het een externe is.

To dare is to do

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

Slaapje schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 14:42:
[...]

Ja daar was ik ook al een beetje huiverig voor aangezien er op 3 punten wordt afgezogen (huiskamer, toilet en badkamer). Moet maar eens goed nadenken of ik het de prijs waard vind als het een externe is.
Al op marktplaats gekeken? Bijna ieder merk wordt daar aangeboden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slaapje
Seafarer schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 21:06:
[...]

Al op marktplaats gekeken? Bijna ieder merk wordt daar aangeboden.
Nee nog niet, ik zal eens kijken.

To dare is to do

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrDucky
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 09-09 08:35
Ik heb momenteel een Stork cme 14/3-5-15 hangen en wil deze graag vervangen maar zit met nog een aantal vragen waar iemand hier mogelijk een antwoord op heeft.

Ik zat te kijken naar een orcon mvs-15. Nu zie ik die in verschillende uitvoeringen, aangezien de oude box al gebruik maakt van een perilex stekker wil ik er dus weer een op perilex. Dan heb je 2 varianten.
  1. model op perilex zonder vochtsensor zonder rft bediening.
  2. model op perilex met vochtsensor en rft bediening
Nu lijkt zon vochtsensor mij wel handig maar is de rft bediening voor mij nutteloos aangezien ik een 3 standen schakelaar heb hangen.

Toen zat ik bij de eurostekker varianten te kijken en deze kan je wel krijgen zonder rft maar met vochtsensor.

Mijn vragen zijn als volgt.
- waarom moet ik rft erbij nemen als ik perilex gebruik?
- hoe kan die vochtsensor de snelheid regelen als mijn 3 standen perilex schakelaar op stand 1 blijft staan bijvoorbeeld?
- is zon vochtsensor echt handig of maakt het weinig verschil?

AMD Ryzen 9 5800X3D, 2x16 GB G.Skill Ripjaws V 3600MHZ CL16 DDR4, Gigabyte B550i Aorus Pro AX, AMD Radeon RX 6900 XT, 1x Samsung PM9A1 1TB nvme SSD, 1x Crucial C300 256 GB, 1x Crucial MX500 1TB, 1x WD 2.5 Inch 1TB, SSUPD Meshlicious, Corsair SF-750

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nick1816
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 17-08 21:23
MrDucky schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 16:21:
Mijn vragen zijn als volgt.
- waarom moet ik rft erbij nemen als ik perilex gebruik?
- hoe kan die vochtsensor de snelheid regelen als mijn 3 standen perilex schakelaar op stand 1 blijft staan bijvoorbeeld?
- is zon vochtsensor echt handig of maakt het weinig verschil?
Ik heb zelf net de MVS-15RHBP besteld en de MVS-15P teruggestuurd omdat ik er in de documentatie achter kwam dat de MVS-15P niet uitgebreid kan worden met een afstandbediening en daardoor ook niet zomaar te bedienen is met Home Assistant via de FanX dongle of evofw3 (zie dit topic en het FanX topic). Je kunt natuurlijk wel de printplaat vervangen zoals in dit topic ook wordt gedaan.
Mocht je het dus interessant vinden om het systeem in de toekomst uit te breiden en vraaggestuurd te maken (CO2 etc) dan is dit mogelijk waardevolle informatie (hoop ik :)).

Naar wat ik begrijp "wint" de laatste die de stand heeft aangepast, dat kan dus via de 3 standen schakelaar, de afstandbediening, de vochtsensor of eventueel een zelf geknutselde aansturing.

Er zijn erg wisselende reacties over de vochtsensor. Ikzelf wil hem wel gaan gebruiken maar ga eventueel al eerder de box harder laten draaien als er wordt gedetecteerd dat er veel warm water wordt gevraagd (via Home Assistant).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrDucky
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 09-09 08:35
Bedankt voort de antwoorden ook zojuist het zelfde type besteld :)

AMD Ryzen 9 5800X3D, 2x16 GB G.Skill Ripjaws V 3600MHZ CL16 DDR4, Gigabyte B550i Aorus Pro AX, AMD Radeon RX 6900 XT, 1x Samsung PM9A1 1TB nvme SSD, 1x Crucial C300 256 GB, 1x Crucial MX500 1TB, 1x WD 2.5 Inch 1TB, SSUPD Meshlicious, Corsair SF-750

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

Nick1816 schreef op vrijdag 21 oktober 2022 @ 13:35:
[...]

Er zijn erg wisselende reacties over de vochtsensor. Ikzelf wil hem wel gaan gebruiken maar ga eventueel al eerder de box harder laten draaien als er wordt gedetecteerd dat er veel warm water wordt gevraagd (via Home Assistant).
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gkK1uGYuF3_rl5oNdQyNKIDbi9M=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/5LvnRrdhNFhkXIArm3pWLWWc.jpg?f=user_large

Vocht sensors zijn vaak problematisch. Ik heb daarom bovenstaand al 10 jaar op de warm water leiding naar de douche zitten. Leiding wordt warm ventilator op 3. Zomers koelt de leiding langzamer af en geeft een juiste nadraai tijd. s'Winters koelt deze sneller af.

Je moet wel bij je warm water leiding kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ja dat is best wel een slimme oplossing. Het langzaam afkoelen van de leiding zorgt ook gelijk voor je nalooptijd idd. Ik doe hetzelfde maar dan met een DS18B20 temperatuursensor die een Sonoff relais schakelt. Werkt prima inderdaad, geen gedoe met vochtigheid thresholds moeten aanpassen gedurende het jaar etc.

Enige wat ik wel twijfel is hoe het qua veiligheid zit. Intern zit de 230V best wel dicht bij het voelergedeelte van de capillair denk ik. En het is allemaal koper, dus dat geleid wel als je het op waterleiding plaatst. Maar dan zou je aardlekschakelaar als het goed is ook in moeten grijpen, want de waterleidingen zijn normaal gesproken geaard.

[ Voor 17% gewijzigd door ThinkPad op 21-10-2022 20:48 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

ThinkPad schreef op vrijdag 21 oktober 2022 @ 20:47:
Ja dat is best wel een slimme oplossing. Het langzaam afkoelen van de leiding zorgt ook gelijk voor je nalooptijd idd. Ik doe hetzelfde maar dan met een DS18B20 temperatuursensor die een Sonoff relais schakelt. Werkt prima inderdaad, geen gedoe met vochtigheid thresholds moeten aanpassen gedurende het jaar etc.

Enige wat ik wel twijfel is hoe het qua veiligheid zit. Intern zit de 230V best wel dicht bij het voelergedeelte van de capillair denk ik. En het is allemaal koper, dus dat geleid wel als je het op waterleiding plaatst. Maar dan zou je aardlekschakelaar als het goed is ook in moeten grijpen, want de waterleidingen zijn normaal gesproken geaard.
Hij is goedgekeurd voor 220 volt. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Centauriprime
  • Laatst online: 15:22
Ik doe het ook weer net anders.
Status van het tapwater wordt uitgelezen via opentherm.
Als er aanwezigheid is in de badkamer en het tapwater staat voor 60sec aan dan gaat de ventilatie naar max.
Tapwater uit dan loopt de uitschakelvertraging nog 1800sec door voordat de ventilator terug gaat naar normaal.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gcinXPiHld2ZiBAnqiVgsbmCuMA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/zWVEv7MlwefvQFcQPFj5InBW.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-N6lUPzh6LVon67x15WhgjYK4lE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/P0P8cwWmf2Oqbr6hhWWPFNDI.png?f=fotoalbum_large

15x330 SW38

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zimonia2
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 10-08 12:41
Ik weet niet of dit het juiste topic is maar ik ben op zoek naar een ventilatiesysteem om zowel een wc als een bijkeuken te ventileren.

In de WC zit nu een eenvoudige timer ventilator. Hiernaast gaan we een inpandige bijkeuken (geen buitenwanden) in de huidige garage realiseren waar o.a. was gedroogd gaat worden. Omdat hier nu geen ventilatie zit wil ik deze gaan combineren met de naastgelegen WC waar nu al een ventilator hangt welke door het dak heen afvoert. (de rest van het huis heeft mechanische ventilatie, maar hier kan ik niet op aansluiten zonder grote verbouwing)

De ventilatie moet dus gestuurd worden op timer (middels aan/uit wc verlichting) en hygrostaat (vocht gehalde bijkeuken). Tot zo ver eenvoudig want hier bestaan gewoon badkamer ventilatoren voor.

Ik vraag me echter af hoe ik dit moet koppelen aan 2 ruimtes, een standaard badkamerventilator is hier niet op gemaakt lijkt mij? Om nou te investeren in een 2e volledige mechanische ventilatie wil ik liever ook niet, los van het ruimtebeslag.

Daarnaast vraag ik me af of een hygrostaat in zo'n standaard ventilator voldoende gevoelig is om aan te slaan op drogende was in de andere ruimte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
Kan je zorgen dat de lucht die je afzuigt in het toilet uit de bijkeuken komt? Of net omgekeerd?

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JBS
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

JBS

Nick1816 schreef op vrijdag 21 oktober 2022 @ 13:35:
[...]

Ik heb zelf net de MVS-15RHBP besteld en de MVS-15P teruggestuurd omdat ik er in de documentatie achter kwam dat de MVS-15P niet uitgebreid kan worden met een afstandbediening en daardoor ook niet zomaar te bedienen is met Home Assistant via de FanX dongle of evofw3 (zie dit topic en het FanX topic). Je kunt natuurlijk wel de printplaat vervangen zoals in dit topic ook wordt gedaan.
Mocht je het dus interessant vinden om het systeem in de toekomst uit te breiden en vraaggestuurd te maken (CO2 etc) dan is dit mogelijk waardevolle informatie (hoop ik :)).

Naar wat ik begrijp "wint" de laatste die de stand heeft aangepast, dat kan dus via de 3 standen schakelaar, de afstandbediening, de vochtsensor of eventueel een zelf geknutselde aansturing.

Ik overweeg ook om een oude Storkair CML te vervangen. Hoe ben je/zijn jullie tot de Orcon gekomen? Wat maakt het dat jullie deze verkiezen boven bijvoorbeeld een Itho Daalderop CVE-S?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makkievld 2.0
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 18-06-2024
format5 schreef op maandag 21 november 2022 @ 10:47:
[...]

Dat je dat niet haalt is heel simpel.
Je WP kan het vermogen dat er voor nodig is niet leveren.

Als je de pompsnelheid verlaagt gaat je Ta inderdaad weer omhoog.
Echter, omdat je water langer in je leidingen zit komt het er ook kouder uit.
Per saldo heb je dan nog steeds hetzelfde vermogen naar je woning gebracht, echter voor een (iets) lager rendement.

je pomp op de originele snelle stand zal kosten/baten het beste voor je zijn.
Maar, ongeacht in welke stand je pomp staat, je WP zal niet genoeg vermogen leveren voor wat je woning verliest.
Je hebt dus of een zwaardere warmtepomp nodig, of je moet je verliezen beperken met je huidige comfort eisen.

Verliezen beperken is altijd een goed uitgangspunt, dus als je nog makkelijke isolatie slagen hebt kan je daar zeker voor gaan!
Verder, ik weet zo niet hoe je ventilatie geregeld is, maar dat kan bijv al een makkelijke winst zijn.
We hebben mechanische ventilatie die staat uit behalve als we douchen. Sta graag open voor tips hoe ik dit beter kan regelen 😊

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• format5
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 08-09 08:25
Makkievld 2.0 schreef op maandag 21 november 2022 @ 10:50:
[...]

We hebben mechanische ventilatie die staat uit behalve als we douchen. Sta graag open voor tips hoe ik dit beter kan regelen 😊
1e vraag, als je ventilatie uit staat, heb je dan nog circulatie door de leidingen?
Uit wil namelijk niet altijd zeggen dicht, convectie kan hierdoor nog steeds veel warmte verliezen.

Hoe ventileer je de rest van het huis als de ventilatie uit staat? Of ventileer je dan niet?

Uhm, hoe is je beglazing, vloer/spouw/dak isolatie?
Heb je regelmatig een duur/raam open staan?

Eventueel kan je op een koude ochtend een keer met een warmtebeeldcamera naar je huis kijken (vanaf buiten) om te zien waar er veel verlies is.

Je dient in ieder geval iets te vinden waardoor het warmte verlies van je huis lager wordt, zodat de maximale afgifte en productie in verhouding hoger zijn dan het verlies.

30x SF175 NW - STP6000 Live PVoutput Nibe F2120-16 warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makkievld 2.0
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 18-06-2024
format5 schreef op maandag 21 november 2022 @ 10:54:
[...]

1e vraag, als je ventilatie uit staat, heb je dan nog circulatie door de leidingen?
Uit wil namelijk niet altijd zeggen dicht, convectie kan hierdoor nog steeds veel warmte verliezen.

Hoe ventileer je de rest van het huis als de ventilatie uit staat? Of ventileer je dan niet?

Uhm, hoe is je beglazing, vloer/spouw/dak isolatie?
Heb je regelmatig een duur/raam open staan?

Eventueel kan je op een koude ochtend een keer met een warmtebeeldcamera naar je huis kijken (vanaf buiten) om te zien waar er veel verlies is.

Je dient in ieder geval iets te vinden waardoor het warmte verlies van je huis lager wordt, zodat de maximale afgifte en productie in verhouding hoger zijn dan het verlies.
Goeie vraag. Geen idee wat uit is. Staat off op het knopje 😂 Voor de rest ventileren we door de kleine roosters die boven de slaapkamer ramen zitten. Staan altijd openen. Af en toe gaat er een deur open als we bezoek hebben.

Wat is je advies? Juist meer ventileren met de mechanische ventilatie?

Maar qua isolatie zitten we wel goed. Kan altijd beter want het huis is van 2000. Dus de isolatiedikte eisen van toen waren anders dan nu. Voor de rest heeft het dak/muur/vloer isolatie en HR glas van 2000.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• format5
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 08-09 08:25
Via die roostertjes kan je erg veel warmte verliezen.
Mechanische ventilatie met WTW kan een flinke besparing opleveren, echter kost dat wel weer wat.

Mijn advies puur op warmte gezien, minder ventileren. Echter wil je een goed klimaat hebben, en daarvoor kan je zelden teveel ventileren.
vanwege die combi is een WTW installatie weer goed.

30x SF175 NW - STP6000 Live PVoutput Nibe F2120-16 warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonlwd
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 26-08 14:10
Hi Allen, ik begin het nieuwe jaar in dit topic :) Beste wensen!

Ik zit met een probleem met mijn mechanische ventilatie en kan niet echt een ander topic vinden hierover. Dus hopelijk zitten hier gebruikers die er wat vanaf weten :)

Situatie:

Nieuwbouwwoning,
benedenverdieping +- 85m2
2 ventielen + ventiel toilet en boven in de badkamer ook 1 ventiel.

Nu is uit diverse metingen gebleken dat deze niet goed functioneren. Sowieso werkt de vochtsensor niet goed. Maar vooral de waarden van het afzuigen zien er niet goed uit.

Keuken/woonkamer 1 - 59
Keuken/woonkamer 2 - 68
Toilet - 95
Badkamer - 57
Technische ruimte - 52

Nu geeft de installateur de volgende oplossing waarbij ik mijn twijfels heb of dit wel zo werkt en uberhaupt mag.

"Doordat er te veel lucht wordt afgezogen in het toilet kom je te kort, dit is op telossen door er een regelklep in het kanaal tussen te zetten en opnieuw in regelen."

Ik hoop dat hier de kennis is om mij verder te helpen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

leonlwd schreef op maandag 2 januari 2023 @ 11:32:
Hi Allen, ik begin het nieuwe jaar in dit topic :) Beste wensen!

Ik zit met een probleem met mijn mechanische ventilatie en kan niet echt een ander topic vinden hierover. Dus hopelijk zitten hier gebruikers die er wat vanaf weten :)

Situatie:

Nieuwbouwwoning,
benedenverdieping +- 85m2
2 ventielen + ventiel toilet en boven in de badkamer ook 1 ventiel.

Nu is uit diverse metingen gebleken dat deze niet goed functioneren. Sowieso werkt de vochtsensor niet goed. Maar vooral de waarden van het afzuigen zien er niet goed uit.

Keuken/woonkamer 1 - 59
Keuken/woonkamer 2 - 68
Toilet - 95
Badkamer - 57
Technische ruimte - 52

Nu geeft de installateur de volgende oplossing waarbij ik mijn twijfels heb of dit wel zo werkt en uberhaupt mag.

"Doordat er te veel lucht wordt afgezogen in het toilet kom je te kort, dit is op telossen door er een regelklep in het kanaal tussen te zetten en opnieuw in regelen."

Ik hoop dat hier de kennis is om mij verder te helpen :)
Dat ventiel in het toilet kun je toch verder dicht draaien? Heb je ooit met schoonmaken ventielen verwisseld?
En ja als je eentje knijpt dan gaat er ergens anders meer lucht door.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Wat had je zelf in gedachten? De oplossing van de installateur lijkt mij prima namelijk. Dat ventiel heeft blijkbaar de minste weerstand (ik ga er vanuit dat het ventiel al bijna dicht staat), dus dan moet er een restrictie in het kanaal komen om de luchtstroom nog wat meer af te knijpen.

Hij zal zoiets bedoelen denk ik. Volgens mij is dat in de industrie een gebruikelijke manier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonlwd
Seafarer schreef op maandag 2 januari 2023 @ 11:41:
[...]

Dat ventiel in het toilet kun je toch verder dicht draaien? Heb je ooit met schoonmaken ventielen verwisseld?
En ja als je eentje knijpt dan gaat er ergens anders meer lucht door.
Die zit al bijna dicht. Ik heb zelf het vermoeden dat er ergens een verstopping zit vóór de woonkamer/keuken en dat er daarom teveel afzuiging in het toilet komt. Dus dat het al ergens geknepen is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonlwd
ThinkPad schreef op maandag 2 januari 2023 @ 11:42:
Wat had je zelf in gedachten? De oplossing van de installateur lijkt mij prima namelijk. Dat ventiel heeft blijkbaar de minste weerstand (ik ga er vanuit dat het ventiel al bijna dicht staat), dus dan moet er een restrictie in het kanaal komen om de luchtstroom nog wat meer af te knijpen.

Hij zal zoiets bedoelen denk ik. Volgens mij is dat in de industrie een gebruikelijke manier.
Ik vraag me dan vooral af waar ze die moeten plaatsen. Alle buizen (behalve in de technische ruimte) lopen door de wanden, alleen de ventielen kun je bij.. of plaats je zo'n klep vlak achter het ventiel?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FitTiv
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 18:21
Als je een verstopping vermoed...laat het dan even doorvegen. Gezien nieuwbouw is dat een reele optie, bouwafval etc.Of als je zon klein cameraatje aan een draad hebt kan je daar ook even mee inspecteren.

Of koop een plumeau en wat visdraad en ga zelf aan de slag.

Wat gebeurt er als je toilet volledig dichtdraait, pakt de rest dan wel op?
En kijk eens op je buizenplan/tekening, misschien is toilet het kanaal zonder bochten etc.

[ Voor 42% gewijzigd door FitTiv op 02-01-2023 12:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
leonlwd schreef op maandag 2 januari 2023 @ 11:54:
[...]

Ik vraag me dan vooral af waar ze die moeten plaatsen. Alle buizen (behalve in de technische ruimte) lopen door de wanden, alleen de ventielen kun je bij.. of plaats je zo'n klep vlak achter het ventiel?
Je hebt ook wel dempers/volumeregelaars die je ín het ventilatiekanaal kunt plaatsen inderdaad: https://www.ventilatieland.nl/inno-demper-geluiddemper

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sven1234
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 16:21
Eens met @FitTiv. Een nieuwbouwwoning is geen garantie dat alles netjes schoon is. Ik heb enkele leidingen verplaatst en er zat echt bizar veel bouwafval in de bochten en horizontale delen in de vloer.

WP: Mitsubishi PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonlwd
FitTiv schreef op maandag 2 januari 2023 @ 11:58:
Als je een verstopping vermoed...laat het dan even doorvegen. Gezien nieuwbouw is dat een reele optie, bouwafval etc.Of als je zon klein cameraatje aan een draad hebt kan je daar ook even mee inspecteren.

Of koop een plumeau en wat visdraad en ga zelf aan de slag.

Wat gebeurt er als je toilet volledig dichtdraait, pakt de rest dan wel op?
En kijk eens op je buizenplan/tekening, misschien is toilet het kanaal zonder bochten etc.
Haha zo simpel kan het zijn :) duw je dan de plumeau in de buis en laat je hem opzuigen? Hoe zie je dat?

Ik zal de tekening eens bekijken, zou wel een verklaring kunnen zijn inderdaad!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

leonlwd schreef op maandag 2 januari 2023 @ 12:59:
[...]

Haha zo simpel kan het zijn :) duw je dan de plumeau in de buis en laat je hem opzuigen? Hoe zie je dat?

Hoe nieuw is nieuwbouw?

Pas dus op dat je niet een platgetrapte pijp hebt in je beton vloer.
Een nieuw huis wordt afgeleverd met een certificaat. Klopt dat wel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonlwd
Seafarer schreef op maandag 2 januari 2023 @ 13:52:
[...]

Hoe nieuw is nieuwbouw?

Pas dus op dat je niet een platgetrapte pijp hebt in je beton vloer.
Een nieuw huis wordt afgeleverd met een certificaat. Klopt dat wel?
Oplevering april 2021, is vrij nieuw dus :)

Welk certificaat bedoel je precies?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

leonlwd schreef op maandag 2 januari 2023 @ 13:54:
[...]

Oplevering april 2021, is vrij nieuw dus :)

Welk certificaat bedoel je precies?
Hierop staat hoeveel lucht er per afzuigpunt wordt afgezogen. En nog meer bla bla. Dat is je basis.

Heb dit probleem allang? En hoe zit dat bij de buren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonlwd
Seafarer schreef op maandag 2 januari 2023 @ 14:02:
[...]

Hierop staat hoeveel lucht er per afzuigpunt wordt afgezogen. En nog meer bla bla. Dat is je basis.

Heb dit probleem allang? En hoe zit dat bij de buren.
Ik heb geen certificaten o.i.d. Heb wel een inregelrapportje van de oplevering maar de waarden die hierop staan zijn natte vinger werk en komen totaal niet overeen met wat er later is gemeten.

Ik weet dat er meer buren zijn waar de waarden niet goed zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

leonlwd schreef op maandag 2 januari 2023 @ 14:11:
[...]

Ik heb geen certificaten o.i.d. Heb wel een inregelrapportje van de oplevering maar de waarden die hierop staan zijn natte vinger werk en komen totaal niet overeen met wat er later is gemeten.

Ik weet dat er meer buren zijn waar de waarden niet goed zijn.
Ik zou eens een buurt ronde gaan maken.

Ik voel nattigheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonlwd
Seafarer schreef op maandag 2 januari 2023 @ 14:19:
[...]

Ik zou eens een buurt ronde gaan maken.

Ik voel nattigheid.
Zoals gezegd, er zijn er meer die dit hebben.

Jij voelt wel nattigheid? Onze vochtsensor niet 8)7 dat willen ze wel oplossen btw. Bij buren waar deze wel nattigheid voelde als de wind vochtige lucht de buis in blies vanaf buiten, hebben ze een terugslagklep geplaatst. Komen ze bij mij ook nog wel eens doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• its_me_
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 16:38
leonlwd schreef op maandag 2 januari 2023 @ 15:00:
[...]

Jij voelt wel nattigheid? Onze vochtsensor niet 8)7 dat willen ze wel oplossen btw. Bij buren waar deze wel nattigheid voelde als de wind vochtige lucht de buis in blies vanaf buiten, hebben ze een terugslagklep geplaatst. Komen ze bij mij ook nog wel eens doen.
Waarschijnlijk is je installatie niet goed ingeregeld. Laat de bouwer maar terugkomen en het opnieuw inregelen. En als ze dat niet lukt dan zullen ze maatregelen moeten nemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

leonlwd schreef op maandag 2 januari 2023 @ 15:00:
[...]

Ik bedoel dat er waarschijnlijk een grootte fout gemaakt is met diameters misschien.

Ik zou daar met de hele buurt achteraan gaan. Want wie gaat een pijp in het beton vervangen.?

Maar zoals hierboven voorgesteld laat het opnieuw inregelen door een onafhankelijk bedrijf en zorg dat je een rapport op papier hebt als bewijs.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FitTiv
leonlwd schreef op maandag 2 januari 2023 @ 12:59:
[...]

Het is een beetje beun hoor en wordt niet zo schoon als laten doen, maar zet alle ventielen dicht behalve 1, maak daar een trechter op en zet daar een bouwstofzuiger op op de zuig stand. Nu vanaf je mv box (heb je die ook al eens gereinigd?) de plumeau erin, weet niet hoe het bij jou zit natuurlijk maar bij niet teveel bochten kan je ook een stok eraan tapen. Let wel dat je altijd meerdere backups hebt (touwtje en stok bijv) een plumeau halverwege eruit vissen is niet makkelijk.

Als je trouwens vlakbij de woonkamerventielen vuil vermoed zou ik de ventilatie volledig uitzetten, en dan vanaf onderaf de plumeau erin met een stok of bijv een elektra trekveer. Dan de bouwstofzuiger erop. Dus NIET laten afzuigen door je mv!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Supermario16
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-09 20:39
Mijn Zehnder Q350 + CO2 sensor + Option box is een aantal weken geleden opgeleverd. Ik had het gevoel dat de input van de CO2 sensor niet meegenomen werd omdat de ventilatie op een constante snelheid draaide. De Q350 zelf stond op "manual" stand 1 ingesteld en de CO2 sensor was niet goed aangesloten. So far so good 8)7 . Ik heb nu de CO2 sensor aangesloten en ben deze ook aan het monitoren met mijn domotica systeem. Het goede nieuws is dat de sensor de normale curve van mijn andere sensors wel volgt, maar de output veel te laag is (2v * 200 = 400ppm). Daarnaast heb ik de "regelaar" (PID) functie geactiveerd, maar hier loop ik tegen wat uitdagingen aan.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/C_et6QPxE2WM3w8TbMWifc68ypk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/UyRm30qYNWgV66SEGtO6dKb9.png?f=fotoalbum_large

Ter verduidelijking: de woonkamer is dus de Zehnder CO2 0-10v sensor waarbij ik het output voltage met 200 vermenigvuldig. De andere sensoren zijn van Netatmo en lees ik uit via de API.

De CO2 sensor geeft als output van minder dan 2v, wat wil zeggen dat de binnenlucht minder dan 400ppm bevat. Dat lijkt me sterk.

Op basis van de handleiding van de Q350 (option box) heb ik de 0-10v ingang ingesteld zoals hieronder aangegeven.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5rVp2d_B6ZwaJJZnfm8NBMmCEik=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/ikFUPtiP5KynzQmRRnDxp6rW.png?f=user_large

De Q350 blijft nu echter constant 200m3/h blazen, wat me wat overdreven lijkt. Ik heb het gevoel dat de PID regeling niet goed geconfigureerd is of de CO2 sensor niet goed werkt. Heeft iemand hier ervaring mee?

(p.s. ik wil uiteindelijk een tweede 0-10v ingang gaan gebruiken om Netatmo sensoren uit andere kamers te koppelen via de API, maar ik wil eerst de "basis" installatie werkend hebben voordat ik daarmee aan de slag ga)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 18:20
Supermario16 schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 06:34:
Mijn Zehnder Q350 + CO2 sensor + Option box is een aantal weken geleden opgeleverd. Ik had het gevoel dat de input van de CO2 sensor niet meegenomen werd omdat de ventilatie op een constante snelheid draaide. De Q350 zelf stond op "manual" stand 1 ingesteld en de CO2 sensor was niet goed aangesloten. So far so good 8)7 . Ik heb nu de CO2 sensor aangesloten en ben deze ook aan het monitoren met mijn domotica systeem. Het goede nieuws is dat de sensor de normale curve van mijn andere sensors wel volgt, maar de output veel te laag is (2v * 200 = 400ppm). Daarnaast heb ik de "regelaar" (PID) functie geactiveerd, maar hier loop ik tegen wat uitdagingen aan.

[Afbeelding]

Ter verduidelijking: de woonkamer is dus de Zehnder CO2 0-10v sensor waarbij ik het output voltage met 200 vermenigvuldig. De andere sensoren zijn van Netatmo en lees ik uit via de API.

De CO2 sensor geeft als output van minder dan 2v, wat wil zeggen dat de binnenlucht minder dan 400ppm bevat. Dat lijkt me sterk.

Op basis van de handleiding van de Q350 (option box) heb ik de 0-10v ingang ingesteld zoals hieronder aangegeven.

[Afbeelding]

De Q350 blijft nu echter constant 200m3/h blazen, wat me wat overdreven lijkt. Ik heb het gevoel dat de PID regeling niet goed geconfigureerd is of de CO2 sensor niet goed werkt. Heeft iemand hier ervaring mee?

(p.s. ik wil uiteindelijk een tweede 0-10v ingang gaan gebruiken om Netatmo sensoren uit andere kamers te koppelen via de API, maar ik wil eerst de "basis" installatie werkend hebben voordat ik daarmee aan de slag ga)
Hoe heb je de Zehnder sensor ingesteld? Volgens mij kun je zowel de sensor, als de WTW laten regelen. Je moet zorgen dat er maar eentje regelt.
Dus of:
a. Je stelt de sensor in als regelaar, en laat dan de WTW luisteren naar die 0-10V ingang (toerental varieert lineair met het ingangssignaal) of
b. Je stelt de sensor in als sensor, die geeft dan een 0-10V signaal af proportioneel aan de CO2-waarde, en laat de WTW deze naar een bepaalde waarde toe regelen.

Hier heb ik ervoor gekozen om de sensor gewoon proportioneel 0-10V te laten doorgeven, en dan de regeling in de WTW te gebruiken.

Hoe lees jij trouwens die sensorwaarde uit? Ik kan hier in huis al veel binnenhalen in Domoticz (via allerlei scriptjes op de Pi), maar voor de Zehnder heb ik dat nog niet gemaakt, terwijl ik wel de Comfolan C heb, dus theoretisch zou ik daar alles vandaan moeten kunnen halen.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Supermario16
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-09 20:39
De sensor is inderdaad geconfigureerd als "sensor" en stuurt inderdaad de 0-10v waarde door. De WTW is configureert als regelaar.

Ik heb een UniPi met een analoge ingang. Hier lees ik het 0-10v signaal mee uit en dit vermenigvuldig ik in Grafana met 200 om tot een ppm waarde te komen. Ik heb hier zelf software voor ontwikkeld.

Heb je verder ook het advies van Zehnder overgenomen m.b.t. de configuratie van de regelaar?

Edit: met het handmatig doorluchten is de CO2 waarde in mijn woonkamer gedaald (ook het voltage dat uit de CO2 sensor komt gaat omlaag), maar de WTW unit gaat meer lucht verplaatsen.

[ Voor 65% gewijzigd door Supermario16 op 09-02-2023 20:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik heb op zolder mijn thuiskantoor, nu ik daar vaker werk merk ik aan de CO2-meter (Aranet4) dat de luchtkwaliteit snel terugloopt. Als ik er een uurtje zit met de deur dicht en ramen dicht, maar met ventilatierooster open dan zit ik al gauw op 1000+ ppm.

Nu zit er aan de andere kant van de wand de Itho ventilatiebox (type C). Ik wil graag een extra buis+ventiel naar mijn thuiskantoor aanleggen, zodat er via het raamrooster in de dakkapel meer verse lucht naar binnen wordt gezogen. De deur open is normaal gesproken ook voldoende, maar heb ik vaak dicht om de warmte binnen te houden en tegen lawaai van de wasmachine.

Gaat om 2m buis, ventiel en wat montagespul, dus vrij voordelig te realiseren. Wat ik mij alleen afvraag, maakt het nog veel uit waar het afvoerventiel komt? Normaal gesproken zit deze altijd hoog boven aan muur, of in het plafond. Ik wil hem nu zo'n 5-10cm boven de vloer plaatsen, dan kan ik de leiding mooi rechtdoor buiten het zicht via het knieschot laten lopen naar de ventilatiebox toe.

TL;DR:
Zijn er bezwaren om het afzuigventiel laag (5-10cm boven vloer) te hebben? En is een 100mm spirobuis ook voldoende i.p.v. 125mm? Ruimte is 10m2 en 25m3 ofzo (beetje lastig rekenen door schuin dak)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

@ThinkPad ik weet niet wat het bouwbesluit hier officieel over zegt, maar het lijkt me geen kwaad kunnen. Dit is namelijk de standaard situatie in slaapkamers binnen een huis met mechanische ventilatie: schone lucht komt hoog binnen door de raamroosters en vuile lucht wordt via de kier onder de deur afgezogen richting badkamer/toilet/keuken.

Zelf heb ik in de kamers waar niet genoeg doorstroming is vanwege een te kleine kier onder de deur (of zelfs het ontbreken daarvan) deze geluidsdempende roosters in de deur geplaatst. Niet al je warmte weg omdat je de gehele deur open hebt staan, maar een stuk betere luchtverversing dan met de deur potdicht. Misschien is dat nog een interessant alternatief voor jou.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qxG8R4UQPqg-empC1yu-sexSfyQ=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/hjEGCVg0L3hRwrqYRI1FcLWc.jpg?f=user_large

[ Voor 12% gewijzigd door Gizz op 20-02-2023 10:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Vind ik persoonlijk niet heel mooi, maar gaat ook niet voldoende helpen verwacht ik.

Heb ook wel naar een decentrale WTW gekeken, maar is erg prijzig, meer lawaai (als je bijv. zo'n goedkopere variant hebt met fan die elke 70sec van blaasrichting veranderd), filters die je zo nu en dan moet vervangen. En de wand van dakkapel is daar niet dik genoeg voor, dus dan moet ik het al opdikken etc.

Ben er eigenlijk al wel uit dat ik gewoon een extra ventiel wil, mits die dus zo laag bij de grond kan. Ik verwacht zelf eigenlijk geen issues, maar wou het hier ook even polsen. @Andrehj , jij bent in het WTW topic wel veel actief, zie jij nog issues? Let op: gaat hier dus om type C i.p.v. type D ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
ThinkPad schreef op maandag 20 februari 2023 @ 10:21:
Vind ik persoonlijk niet heel mooi, maar gaat ook niet voldoende helpen verwacht ik.

Heb ook wel naar een decentrale WTW gekeken, maar is erg prijzig, meer lawaai (als je bijv. zo'n goedkopere variant hebt met fan die elke 70sec van blaasrichting veranderd), filters die je zo nu en dan moet vervangen. En de wand van dakkapel is daar niet dik genoeg voor, dus dan moet ik het al opdikken etc.

Ben er eigenlijk al wel uit dat ik gewoon een extra ventiel wil, mits die dus zo laag bij de grond kan. Ik verwacht zelf eigenlijk geen issues, maar wou het hier ook even polsen. @Andrehj , jij bent in het WTW topic wel veel actief, zie jij nog issues? Let op: gaat hier dus om type C i.p.v. type D ;)
Geen verstand van C, maar ik zou het gewoon proberen, desnoods eerst via een testopstelling (deur afplakken en met een tijdelijke slang via de gang)
Nog beter: Je hele huis upgraden naar systeem D. Zehner heeft daar wel leuke oplossingen voor, en dat levert pas echt veel op.

[ Voor 6% gewijzigd door Andrehj op 20-02-2023 10:25 ]

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
Gizz schreef op maandag 20 februari 2023 @ 10:14:
Zelf heb ik in de kamers waar niet genoeg doorstroming is vanwege een te kleine kier onder de deur (of zelfs het ontbreken daarvan) deze geluidsdempende roosters in de deur geplaatst. Niet al je warmte weg omdat je de gehele deur open hebt staan, maar een stuk betere luchtverversing dan met de deur potdicht. Misschien is dat nog een interessant alternatief voor jou.
Ik snap de meerwaarde hiervan niet zo. Je kunt toch veel makkelijker een stuk van de onderkant van de deur afzagen?

[ Voor 20% gewijzigd door Andrehj op 20-02-2023 10:26 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Andrehj schreef op maandag 20 februari 2023 @ 10:26:
[...]

Ik snap de meerwaarde hiervan niet zo. Je kunt toch veel makkelijker een stuk van de onderkant van de deur afzagen?
Wat mij betreft twee voordelen t.o.v. alleen een stuk van de onderkant van je deur zagen:
  • Geluidsdempend
  • Geen directe zichtslijn onder de deur door (het kanaal loopt diagonaal)
Dat eerste is voor bijna iedereen wel een voordeel, denk ik. Het tweede is misschien wat specifieker voor mijn huis, waar je direct onder de deur van de badkamer en een slaapkamer doorkijkt als je de trap oploopt, als de deuren ingekort zouden zijn.

Of je deze punten een meerwaarde vindt hebben of dat een kier onder de deur wenselijker is, moet iedereen natuurlijk zelf afwegen :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FitTiv
ThinkPad schreef op maandag 20 februari 2023 @ 10:08:
Ik heb op zolder mijn thuiskantoor, nu ik daar vaker werk merk ik aan de CO2-meter (Aranet4) dat de luchtkwaliteit snel terugloopt. Als ik er een uurtje zit met de deur dicht en ramen dicht, maar met ventilatierooster open dan zit ik al gauw op 1000+ ppm.

Nu zit er aan de andere kant van de wand de Itho ventilatiebox (type C). Ik wil graag een extra buis+ventiel naar mijn thuiskantoor aanleggen, zodat er via het raamrooster in de dakkapel meer verse lucht naar binnen wordt gezogen. De deur open is normaal gesproken ook voldoende, maar heb ik vaak dicht om de warmte binnen te houden en tegen lawaai van de wasmachine.

Gaat om 2m buis, ventiel en wat montagespul, dus vrij voordelig te realiseren. Wat ik mij alleen afvraag, maakt het nog veel uit waar het afvoerventiel komt? Normaal gesproken zit deze altijd hoog boven aan muur, of in het plafond. Ik wil hem nu zo'n 5-10cm boven de vloer plaatsen, dan kan ik de leiding mooi rechtdoor buiten het zicht via het knieschot laten lopen naar de ventilatiebox toe.

TL;DR:
Zijn er bezwaren om het afzuigventiel laag (5-10cm boven vloer) te hebben? En is een 100mm spirobuis ook voldoende i.p.v. 125mm? Ruimte is 10m2 en 25m3 ofzo (beetje lastig rekenen door schuin dak)
Leesvoer:
https://research.tue.nl/files/46995419/693411-1.pdf
Dit gaat over WTW, maar er zit ook een stuk in over mixen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dF1x0Cz-aFKWJMlfwYqFl_VXjNM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/R5td2GB1XSjBICUrLGdkziG0.png?f=fotoalbum_large
Ergo, ik denk niet dat het veel kwaad kan. Wellicht dat je dicht bij de vloer wat meer 'trek' voelt over je enkels

Edit: mbt je vraag over capaciteit, met 100mm buis kom je als je uitgaat van 30m3/h verversing (minimale richtlijn 1 pax, als je uitgaat van oppervlake kom je op zo'n (3.24*10) 33m3) wel uit denk ik. Mocht het te veel herrie geven kan je eea nog vervangen door een 125mm.
Zelf berekenen: https://www.ventilatieland.nl/ventilatieberekeningen blijf onder de 3m/s. Ik kan even niet bij mijn rekensheet anders had ik m even uitgerekend voor je.

[ Voor 28% gewijzigd door FitTiv op 20-02-2023 13:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Ik heb de materialen besteld. In 125mm diameter, dat is de rest van de kanalen op de ventilatiebox ook en opzich heb ik de ruimte wel :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

Andrehj schreef op maandag 20 februari 2023 @ 10:26:
[...]

Ik heb ze ook geplaatst alleen ander merk.

Die koude trek over de vloer heb je niet meer en dat vindt ik mega prettig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bhartman
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online
Andrehj schreef op maandag 20 februari 2023 @ 10:24:
[...]
Nog beter: Je hele huis upgraden naar systeem D. Zehner heeft daar wel leuke oplossingen voor, en dat levert pas echt veel op.
Heb je daar wat meer info over?
Of bedoel je dan de overflow technologie (https://www.zehnder.nl/overflowtechnology). Werkt dat echt goed?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
bhartman schreef op maandag 20 februari 2023 @ 18:51:
[...]

Heb je daar wat meer info over?
Of bedoel je dan de overflow technologie (https://www.zehnder.nl/overflowtechnology). Werkt dat echt goed?
Geen idee. Normaal systeem D zal beter werken, maar bovenstaand systeem is wel vrij gemakkelijk te installeren in huizen die al systeem C hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loyske
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 16:43
Moeten de buizen altijd van een bepaalde diameter zijn?? Of mag het bijvoorbeeld ook een gemetseld kanaal zijn dat je gebruikt om af te zuigen?

Ik denk zelf dat een buis beter zal zijn, maar ik heb een ventilatieschacht die ik kan gebruiken voor afvoer, een buis krijg ik hier niet doorheen getrokken!

En iemand ervaring met zo'n overflow systeem? Werkt dat een beetje?
Bovenverdieping kan ik nog wel regele via de zolder, maar woonkamer/keuken zal of via overflow moeten of via decentraal systeem beneden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

loyske schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 15:30:
Moeten de buizen altijd van een bepaalde diameter zijn?? Of mag het bijvoorbeeld ook een gemetseld kanaal zijn dat je gebruikt om af te zuigen?

Ik denk zelf dat een buis beter zal zijn, maar ik heb een ventilatieschacht die ik kan gebruiken voor afvoer, een buis krijg ik hier niet doorheen getrokken!

Bovenverdieping kan ik nog wel regele via de zolder, maar woonkamer/keuken zal of via overflow moeten of via decentraal systeem beneden.
Afgevoerde lucht bevat veel vocht en kan in een stenen kanaal condenseren. Let daarop. Hoe langer hoe erger dit is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• naftebakje
loyske schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 15:30:

Zeker dat het niet mogelijk is, met beperkt kap- en breekwerk? Ik heb nog een vriend geholpen om dubbelwandige buis 2 verdiepingen naar beneden te krijgen door een schouw van op het dak (beginnen met de bocht, dan steeds stukken op bevestigen en het geheel omhoog houden tot je er bent; en dan beneden op de bocht inkoppelen); niet aan te raden als je hoogtevrees hebt maar wel mooi gelukt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Richie_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Supermario16 schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 09:05:
De sensor is inderdaad geconfigureerd als "sensor" en stuurt inderdaad de 0-10v waarde door. De WTW is configureert als regelaar.

Ik heb een UniPi met een analoge ingang. Hier lees ik het 0-10v signaal mee uit en dit vermenigvuldig ik in Grafana met 200 om tot een ppm waarde te komen. Ik heb hier zelf software voor ontwikkeld.

Heb je verder ook het advies van Zehnder overgenomen m.b.t. de configuratie van de regelaar?

Edit: met het handmatig doorluchten is de CO2 waarde in mijn woonkamer gedaald (ook het voltage dat uit de CO2 sensor komt gaat omlaag), maar de WTW unit gaat meer lucht verplaatsen.
Heb je wel eens een comfoconnect overwogen ? Hierbij kun je veel meer data inzichtelijk krijgen.
In ieder geval, bij de in bedrijfsstellingsassistent kun je de default flow instellen (stand 1,2 of 3).
Deze standen kun je overigens in het menu ook instellen, dus hier kun je ook mee spelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technewbie
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 10-03 00:38
Hallo. Mijn woning heeft mechanische ventilatie.

En deze zuigt in de winter bij het stoken veel warmte weg. En ik wil kijken of ik deze ook vraaggestuurd kan maken. Bijvoorbeeld wanneer ik warm water gebruik in de badkamer. Dat de ventilatie dan automatisch aangaat voor x uur. Of wanneer iemand doortrekt op de WC. En wanneer ik zelf op een knop druk.

Ik kan op de unit (op zolder) niet zien welk type dit precies is. Maar volgens de handleiding van de afstandsbediening (gesitueerd in de badkamer) lijkt deze wel radiografisch te worden aangestuurd.

Ik heb ooit ergens gelezen dat iemand met warmtevoelertjes/schakelaars op de leiding? in de badkamer. De unit kon laten draaien als er warm water werd gebruikt bij het douchen. Ik kan deze post niet terugvinden.

Dus:

Mijn litho daalderop unit lijkt wifi gestuurd. En ik wil graag:

*Bij warmwater gebruik in badkamer automatisch voor x uur laten aanslaan.
*Ook bij doortrekken op WC.
*En wanneer ik op een knop druk

Voorts ben ik bang wanneer de unit niet aanstaat. Dat er dan buitenlucht via de schoorsteen door de woning kan gaan. Mijn buren roken erg veel. En ik wil dit natuurlijk absoluut niet laten gebeuren. Is iets met een terugslagklep in de schoorsteen mogelijk?

Graag advies van Tweakers :)

[ Voor 5% gewijzigd door Technewbie op 19-05-2023 12:04 ]

Pagina: 1 ... 8 9 Laatste