Optimale vraaggestuurde mechanische ventilatie

Pagina: 1 ... 7 ... 9 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaspers
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 12-06 15:59
nel!s schreef op dinsdag 31 december 2019 @ 20:22:
- zijn er mensen die, tegen de instructies in, afzuigen naar buiten vanaf afzuigkap in keuken en afzuiging in badkamer? Ik zie dat bv tu Eindhoven prof Annelies van Bronswijk dit aanbeveelt en wil dat bouwbesluit dit verplicht gaat stellen, vanwege gassen en fijnstof dat vrijkomt bij koken (ook electrisch)
Correct me if I'm wrong: in een systeem-D opstelling zuig je toch (net als systeem-C) altijd af naar buiten? Je maakt danwel gebruik van een WTW component, maar dat wil niet zeggen dat je de 'vieze' lucht niet afvoert naar buiten, lijkt me.
de Peer schreef op woensdag 1 januari 2020 @ 10:32:
Hier zuigen we naar buiten toe idd ondanks dat we WTW D hebben. Vind ik wel zo fijn met al die vette lucht. Wat is het alternatief, filtreren (recirculeren?) Volgens mij zal dat nooit écht goed werken. Troep liever gewoon gelijk naar buiten.
Dat lijkt me tegen alle principes van ventileren in..
Dit is een schematische weergave van systeem D:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/z91dB4C.png

[ Voor 28% gewijzigd door Kaspers op 01-01-2020 12:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 15:51

de Peer

under peer review

Kaspers schreef op woensdag 1 januari 2020 @ 12:16:
[...]

Correct me if I'm wrong: in een systeem-D opstelling zuig je toch (net als systeem-C) altijd af naar buiten? Je maakt danwel gebruik van een WTW component, maar dat wil niet zeggen dat je de 'vieze' lucht niet afvoert naar buiten, lijkt me.

[...]

[Afbeelding]
Het ging over de afzuigkap in de keuken.

Badkamer uiteraard wel gewoon via de wtw ventilatie. Afzuigkap is dus de enige uitzondering.

[ Voor 7% gewijzigd door de Peer op 01-01-2020 12:55 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 14:09
Ja dat recirculeren is aanbevolen met D maar vanuit luchtkwaliteit gezien niet erg fijn.
Ik zou het nooit op de WTW aansluiten, dus gewoon de wasemkap afblazen naar buiten.
Als je het maximale eruit wilt halen heb je systemen met een luchtgordijn zodat er geen lucht uit de keuken zelf onttrokken wordt. Heb je wel 2 buizen nodig natuurlijk.

[ Voor 32% gewijzigd door Jim423 op 01-01-2020 13:13 ]

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Nu online
nel!s schreef op dinsdag 31 december 2019 @ 20:22:
Ik ben bezig met inventarisatie wtw systeem in onze nieuwbouwwoning. Paar vraagjes:
- wat is 'out of the box' het beste systeem dat Itho aanbied? Is er wellicht iets nieuws op komst waar ik mijn zinnen op kan zetten (oplevering is medio 2021)?
- zijn er mensen die, tegen de instructies in, afzuigen naar buiten vanaf afzuigkap in keuken en afzuiging in badkamer? Ik zie dat bv tu Eindhoven prof Annelies van Bronswijk dit aanbeveelt en wil dat bouwbesluit dit verplicht gaat stellen, vanwege gassen en fijnstof dat vrijkomt bij koken (ook electrisch)
- is CO2 en vocht meting echt nodig, of een gadget?
- is montage op een kanaal plaat vloer hetzelfde als montage aan een solide muur?
Ik zou bijna willen zeggen dat vraaggestuurd een must is. Ik denk dat er weinig mensen zijn die effectief ventileren. Dwz de kans dat er zonder regeling te weinig geventileerd wordt is heel groot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• plaspvd
  • Registratie: Mei 2014
  • Niet online
vicentini schreef op zondag 29 december 2019 @ 16:36:
Ik ben sinds kort ook bezig om mijn woning meer te automatiseren. Nu wil ik graag mijn Itho CVE Eco Fan 2 aansturen via mijn Honey en zag dat de Qubino Flush dimmer 0-10v daar het beste voor gebruikt kan worden. Alleen kan ik helaas nergens vinden hoe ik deze nu aan de printplaat moet aansluiten. Is er iemand die mij daar wellicht mee kan helpen?

Hierbij een foto van de printplaat.

[Afbeelding: Printplaat Itho CVE Eco-fan 2]
Ik wel wat ouder artikel: https://energiepionier.nl...egelen-met-fibaro-module/

Weet niet of er andere mogelijkheden zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
  • Nu online
Kaspers schreef op woensdag 1 januari 2020 @ 12:16:
[...]

[...]

[Afbeelding]
Inderdaad de recirculatiekap moet de afgezogen lucht met name van vet en van een deel van de kookluchtjes ontdoen. De WTW mag dan de gerecirculeerde lucht afzuigen. Bij ons zitten de afvoerventielen van de WTW dicht bij recirculatiekap.

Wil op basis van het stroomverbruik van de recirculatiekap de WTW nog aan gaan sturen.

Recirculatiekap op hoogste stand en WTW op stand 1 gaat niet werken >:)

[ Voor 4% gewijzigd door Joris748 op 01-01-2020 15:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nel!s
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 14-06 21:28
Joris748 schreef op woensdag 1 januari 2020 @ 14:27:
[...]

Ik zou bijna willen zeggen dat vraaggestuurd een must is. Ik denk dat er weinig mensen zijn die effectief ventileren. Dwz de kans dat er zonder regeling te weinig geventileerd wordt is heel groot.
Dank allen!

Het Monicair onderzoek vond dat luchtkwaliteit gemiddeld voldoende is in huizen, behalve in slaapkamers. Dus misschien beste om alleen a) 's nachts, en b) in dagen waar temp <10 graden of >25 is met systeem D te ventileren, en verder gewoon ramen open te zetten? Ik zou die aanpak dan combineren met een fornuis afzuigkap die naar buiten afzuigt.

[Edit]Dit is toch ook frappant. Nen 1087 voor ventilatie wordt herzien. https://www.nen.nl/NEN-Sh...mmentaar-gepubliceerd.htm

Echter uit de opleg notitie blijkt dat "Gedurende de herziening van NEN 1087 hebben enkele leden van de normsubcommissie ‘Ventilatie’, te weten TNO, ERB en Ventguide, voor hen onoverkomelijke commentaren geuit. Dit heeft er toe geleid dat deze partijen niet in konden stemmen met publicatie van het ontwerp van NEN 1087 voor commentaar". Niet de minsten die het oneens zijn met de methodiek en aanpassingen, zo dunkt mij! Staat mechanische ventielen ventilatie eigenlijk nog in de kinderschoenen?

[ Voor 34% gewijzigd door nel!s op 01-01-2020 18:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
  • Nu online
nel!s schreef op woensdag 1 januari 2020 @ 17:55:
[...]

Dank allen!

Het Monicair onderzoek vond dat luchtkwaliteit gemiddeld voldoende is in huizen, behalve in slaapkamers. Dus misschien beste om alleen a) 's nachts, en b) in dagen waar temp <10 graden of >25 is met systeem D te ventileren, en verder gewoon ramen open te zetten? Ik zou die aanpak dan combineren met een fornuis afzuigkap die naar buiten afzuigt.
Neem je genoegen met een 6, als je de kans hebt om een dikke 8 te halen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nel!s
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 14-06 21:28
Joris748 schreef op woensdag 1 januari 2020 @ 18:16:
[...]

Neem je genoegen met een 6, als je de kans hebt om een dikke 8 te halen?
Zie edit hierboven over nen 1087, de problematiek in Amersfoort Vathorst, en de bedenkingen van TUE professor die bepleit om balans ventilatie te verbieden, etc.

Ik haal liever een 10 op gezond en comfortabel leefklimaat, en een 6 op energie efficiëntie, dan vise versa!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joris748
  • Nu online
nel!s schreef op woensdag 1 januari 2020 @ 18:23:
[...]

Zie edit hierboven over nen 1087, de problematiek in Amersfoort Vathorst, en de bedenkingen van TUE professor die bepleit om balans ventilatie te verbieden, etc.

Ik haal liever een 10 op gezond en comfortabel leefklimaat, en een 6 op energie efficiëntie, dan vise versa!
Vathorst is een goed voorbeeld van slechte WTW ventilatie. De meeste problemen ontstonden door fouten in ontwerp en installatie. De systemen in Vathorst zijn dus alles behalve representatief voor een goed (geïnstalleerd) WTW systeem.

[ Voor 3% gewijzigd door Joris748 op 01-01-2020 19:38 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
nel!s schreef op woensdag 1 januari 2020 @ 18:23:
Met mechanische ventilatie krijg je tocht/trek en heb je in elk raam roosters met (matige) filters zitten.
Bij een WTW kan je de inkomende lucht veel beter filteren. Een F7 filter zet je er zo tussen.
Dus los van de efficiëntie wint een balansventilatiesysteem ook op gezondheid & comfort.

Een WTW is uiteindelijk het betere systeem, MAAR dan moet wel alles kloppen.

Het grote nadeel van 'onze' systemen is dat er vrij weinig te regelen is. Zo zou je eenvoudig overdruk op je woning kunnen zetten als dat nodig is. Bijvoorbeeld als je aan het gourmetten bent in de woonkamer. Je wilt dan eigenlijk gewoon een raam openzetten en dan de balansventilatie laten blazen.
Helaas zijn de meeste systemen ontzettend star, 2 of 3 standen en evenveel in als uit.

Een beetje handige tweaker zou zo zijn eigen systeem kunnen bouwen. 2 ventilatoren, een WTW en een partij kleppen.
En dan kun je bijvoorbeeld ook openraam detectie doen (op basis van je raamcontacten van je alarm), IR & CO2/RV sensoren of gewoon een tijdschema.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

TheGhostInc schreef op woensdag 1 januari 2020 @ 20:20:
[...]

Met mechanische ventilatie krijg je tocht/trek en heb je in elk raam roosters met (matige) filters zitten.
Bij een WTW kan je de inkomende lucht veel beter filteren. Een F7 filter zet je er zo tussen.
Dus los van de efficiëntie wint een balansventilatiesysteem ook op gezondheid & comfort.

Een WTW is uiteindelijk het betere systeem, MAAR dan moet wel alles kloppen.

Het grote nadeel van 'onze' systemen is dat er vrij weinig te regelen is. Zo zou je eenvoudig overdruk op je woning kunnen zetten als dat nodig is. Bijvoorbeeld als je aan het gourmetten bent in de woonkamer. Je wilt dan eigenlijk gewoon een raam openzetten en dan de balansventilatie laten blazen.
Helaas zijn de meeste systemen ontzettend star, 2 of 3 standen en evenveel in als uit.

Een beetje handige tweaker zou zo zijn eigen systeem kunnen bouwen. 2 ventilatoren, een WTW en een partij kleppen.
En dan kun je bijvoorbeeld ook openraam detectie doen (op basis van je raamcontacten van je alarm), IR & CO2/RV sensoren of gewoon een tijdschema.
Het staat nog steeds op mijn to-do lijstje om alle kleppen aanstuurbaar te maken, op een manier die er ook acceptabel uit ziet (oog wil ook wat). Dan zijn de mogelijkheden eindeloos. Zoals met volle 300M3/h de WC afzuigen na gebruik >:). En sowieso alleen de kleppen open van de kamers waar mensen aanwezig zijn. Daardoor kan de unit veel vaker in stand 1 ipv 2 of 3.

[ Voor 4% gewijzigd door de Peer op 01-01-2020 21:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1321254

Beste allemaal,

Ik heb eens uitgebreid door dit topic gelezen, maar helaas (nog) geen antwoord gevonden op mijn vraag. Wij hebben onlangs de sleutel van ons nieuwe huis gekregen. Het huis wordt volledi omgetoverd tot een smart home, waarbij natuurlijk ook sprake is van vraaggestuurde ventilatie.

Voor de automatisering van de woning maken wij gebruik van een systeem van Loxone. De afgelopen weken zijn we druk bezig geweest alle bekabeling te leggen. Voor de ventilatie wordt gebruik gemaakt van WTW-unit van ITHO DAALDEROP. Een zogenaamde eco 300R. Deze wordt aangestuurd met het RF systeem van Itho zelf.

Nu is er ook een variant met een perilex stekker. Deze zou ik gemakkelijk kunnen aansturen met mijn loxone installatie.

Mijn vraag aan jullie:
Ik heb de onderdelen van de Itho uitgebreid bestudeerd en het lijkt erop dat er qua onderdelen bijna geen verschil zit tussen de R-versie (met randaarde stekker) en de P-versie (met perilex stekker). Zelfs de printplaat is hetzelfde. Op de printplaat in het apparaat zie ik ook de aansluitpunten zitten voor de draden van de perilex stekker.

Weet iemand toevallig of ik hier 2 draden op kan solderen en dat ik dan het systeem via die draden kan besturen? (solderen moet wel lukken, maar ik zoek natuurlijk naar de technische werking van het systeem)..

Hoop dat iemand dit toevallig weet? Any Itho installateurs online?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• plaspvd
  • Registratie: Mei 2014
  • Niet online
@Anoniem: 1321254 je kan ook met een esp8266 en een c1101 op 868mhz de itho besturen, zie topic in dit forum. Waarschijnlijk kan je voor jou box ook een originele perilex stekker kopen, die kan je dat vervangen. Direct op printplaat aan te sluiten. Hier ook met een cve gedaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wizzopa
  • Registratie: September 2003
  • Nu online
Anoniem: 1321254 schreef op woensdag 8 januari 2020 @ 20:13:
Beste allemaal,

Ik heb eens uitgebreid door dit topic gelezen, maar helaas (nog) geen antwoord gevonden op mijn vraag. Wij hebben onlangs de sleutel van ons nieuwe huis gekregen. Het huis wordt volledi omgetoverd tot een smart home, waarbij natuurlijk ook sprake is van vraaggestuurde ventilatie.

Voor de automatisering van de woning maken wij gebruik van een systeem van Loxone. De afgelopen weken zijn we druk bezig geweest alle bekabeling te leggen. Voor de ventilatie wordt gebruik gemaakt van WTW-unit van ITHO DAALDEROP. Een zogenaamde eco 300R. Deze wordt aangestuurd met het RF systeem van Itho zelf.

Nu is er ook een variant met een perilex stekker. Deze zou ik gemakkelijk kunnen aansturen met mijn loxone installatie.

Mijn vraag aan jullie:
Ik heb de onderdelen van de Itho uitgebreid bestudeerd en het lijkt erop dat er qua onderdelen bijna geen verschil zit tussen de R-versie (met randaarde stekker) en de P-versie (met perilex stekker). Zelfs de printplaat is hetzelfde. Op de printplaat in het apparaat zie ik ook de aansluitpunten zitten voor de draden van de perilex stekker.

Weet iemand toevallig of ik hier 2 draden op kan solderen en dat ik dan het systeem via die draden kan besturen? (solderen moet wel lukken, maar ik zoek natuurlijk naar de technische werking van het systeem)..

Hoop dat iemand dit toevallig weet? Any Itho installateurs online?
Zo heb ik het aangesloten https://imgur.com/oFQPX2a en hier in gepropt https://imgur.com/vXpmQnF en later een rv meting en klepsturing in de douche erbij gemaakt https://imgur.com/xXYHil2

PV- 8530Wp..... SWW- Atlantic 200….. WP- Daikin 3,5kW….. Foto’s.....

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Bobbika
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 14-06 22:43
Hierbij mijn projectje voor het aansturen van de WTW, Zehnder ComfoAir E300 met ESPHome en Home Assistant.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SvZaPAN3KGJVrWXbPRqm7k9r8QM=/800x/filters:strip_icc()/f/image/RcURw4A41EjewKPwK80orvhN.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/32jEWNdbnIT0JHCHU2eK4FgF610=/800x/filters:strip_icc()/f/image/sLG2Sbhdmd5GAC9oEklJsEB7.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OlAQ-cTbGG43EcCmch7BIUs5dng=/800x/filters:strip_icc()/f/image/QYfVd6isdnCJpHisrelrkQLI.jpg?f=fotoalbum_large

Gebruikte componenten:
  • Wemos D1 Mini Lite
  • Wemos DC Shield
  • PWM naar 0-10v converter
Totale kosten componenten: < 10 euro (Ali)

Vanuit de WTW zijn er drie connectoren voor 12V, 0-10V en GND, welke zijn aangesloten op de PWM Converter. De 12V voedt zowel de converter als de Wemos via een DC shield. De PWM is aangesloten op een pin van de Wemos Mini. Deze wordt aangestuurd via ESPHome:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
esphome:
  name: ventilation
  platform: ESP8266
  board: d1_mini_lite

wifi:
  ssid: "SSID"
  password: "secret"

# Enable logging
logger:

# Enable Home Assistant API
api:

ota:

output:
  platform: esp8266_pwm
  pin: D3
  frequency: 2000 Hz
  id: pwm_output

fan:
  platform: speed
  output: pwm_output
  name: "Ventilation"
  speed:
    low: 0.05
    medium: 0.4
    high: 1

Leuke bijkomstigheid is dat er in de WTW ruimte was om de Wemos in weg te werken! 8)
Credits aan SqyD voor idee en code.

Acties:
  • +10 Henk 'm!
Ik vond nog een leuk filmpje die laat zien hoeveel het qua stroomverbruik en geluid uitmaakt of je de boel netjes met spirobuis en bochten op de juiste lengte aansluit, of er maar gewoon een stuk flexibele buis tussen frommelt:

Filmpje duurt 15 min, hieronder de twee meetmomenten voor en na:
YouTube: Hoe voorkom je ventilatiegeluid? Praktijkdemonstratie door ‘Flex & I... - flexibele buis (6:01)
YouTube: Hoe voorkom je ventilatiegeluid? Praktijkdemonstratie door ‘Flex & I... - spirobuis (13:54)

Scheelt toch echt wel behoorlijk, stroomverbruik ging van 42W naar 12W, geluid van 62dB naar 45dB.
Je ziet het ook aan het toerental en drukverschil dat spirobuis een stuk minder weerstand geeft.

[ Voor 5% gewijzigd door ThinkPad op 23-03-2020 20:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• delodic
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 24-05 13:52
Ik wil mijn comfofan ook gaan aansturen met home assistant. Ik zie dat anderen hier al success hebben gehad met de Qubino Flush dimmer 0-10v. Deze oplossing zou ik ook graag gebruiken, maar ik heb een paar vragen waar jullie me mogelijk mee kunnen helpen.

Ik vraag me vooral af wat voor bereik ik kan verwachten van de qubino / zwave. Mijn comfofan is op de 3e en mijn home assistant server (die ik nog moet aanschaffen) heb ik liever in mijn meterkast op de begaande grond. Ik zie dat zwave over 868 Mhz gaat. Op dit moment heb ik door mijn hele huis Tado valves en die communiceren ook over 868 Mhz en dat werkt goed vanuit de meterkast naar de 3e. Alleen Tado gebruikt het 6LoWPAN protocol en het zou best kunnen dat ze een mesh netwerk opzetten terwijl ik geen andere zwave apparaten heb.

Ik zag ook dat er zwave extenders zijn, maar ik vind het lastig in te schatten hoeveel ik daar dan voor nodig heb.

Vlak naast de comfofan heb ik een switch staan dus een ethernet of wifi verbinding zou ook mogelijk zijn. Op zich sta ik wel open om wat dingetjes aan elkaar te solderen maar ik ben nog niet zo thuis in alle verschillende printplaatjes die er te koop zijn.

Wat denken jullie? Haalt zwave dat? En zo niet, zouden jullie dan investeren in de zwave extenders, of zijn er alternative oplossingen die aan elkaar geknoopt kunnen worden om de 0-10v aan te sturen?

edit: ik had trouwens ook al gezien dat er een topic is om een itho aan te sturen via de RF zender. Mijn comfofan heeft ook een RF afstandsbediening, maar die vertoont wat kuren dus ik zou liever iets doen via de 0-10v aansluiting.

[ Voor 7% gewijzigd door delodic op 16-04-2020 18:49 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• KrL
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 13-06 16:01

KrL

Foto foto..

delodic schreef op donderdag 16 april 2020 @ 18:47:
Wat denken jullie? Haalt zwave dat? En zo niet, zouden jullie dan investeren in de zwave extenders, of zijn er alternative oplossingen die aan elkaar geknoopt kunnen worden om de 0-10v aan te sturen?
Zwave kan het theoretisch halen, uiteraard afhankelijk van de constructie van je huis (hout/beton etc) en hou er rekening mee dat je meterkast geen ideale plek is voor je zenders/ontvangers ivm interferentie.

Zwave werkt ook met mesh waarbij bedrade devices standaard als repeater werken, een enkele switch of dimmer op bijvoorbeeld de eerste etage kan helpen als hij het zelfstandig niet redt. Als je verder geen Zwave plannen hebt kun je misschien beter naar een andere oplossing kijken want dan is investeren in een Zwave stick + Qubino best prijzig voor alleen de aansturing van je Comfofan. Als deze toevallig een Perliex aansluiting heeft zou je ook kunnen kijken naar een Sonof 4CH (pro) en die met Tasmota/ESPHome aan home assistant knopen (heb ik ook). Uiteraard heb je dan wel alleen je 3 standen.

Hier nog een topic dat ik tegenkwam met zoeken naar Comfofan:
https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1728169

Check ook dit comment van Gizz in het ESP topic: https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/61209852

[ Voor 4% gewijzigd door KrL op 17-04-2020 10:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• delodic
KrL schreef op vrijdag 17 april 2020 @ 10:46:
[...]

Als je verder geen Zwave plannen hebt kun je misschien beter naar een andere oplossing kijken want dan is investeren in een Zwave stick + Qubino best prijzig voor alleen de aansturing van je Comfofan.
Ja, ik denk dat een wifi oplossing logischer is voor me, helemaal omdat ik een extender er praktisch naast heb zitten en ik nog geen zwave producten heb. Ik zie ook dat Bobbika hierboven een ESP oplossing heeft. Het is een iets stijlere learning curve voor me om het op die manier te doen, maar dat is het me wel waar denk ik :)
Als deze toevallig een Perliex aansluiting heeft zou je ook kunnen kijken naar een Sonof 4CH (pro) en die met Tasmota/ESPHome aan home assistant knopen (heb ik ook). Uiteraard heb je dan wel alleen je 3 standen.
Ja ik heb een perilex stekker dus dat is een optie.

Dank voor de info!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• correctomundo
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 05-06 17:38
Ik heb dit topic doorgelezen, maar ik twijfel nog over mijn specifieke situatie. Vandaar deze post. Ik wil mijn mechanische ventilatie 'slim' maken door er een Zwave relais switch tussen te zetten. In feite de oplossing zoals beschreven op de site van robbshop (https://www.robbshop.nl/d...ave-badkamer-ventilatie):

- Ventilator is een Itho Daalderop CVE
- Perilex stekker
- Draadloze RFT bediening
- Ik heb een Fibaro Relais switch 2x 1.5Kw

Deze oplossing is al vaker besproken in dit topic, echter is de perilex WCD (volgens mij) afwijkend aangesloten. De nul en aarde zitten waar je ze zou verwachten, echter is de fase alleen op de L3 aangesloten. L1 en L2 zijn dus niet bedraad. Zie foto:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MUY4a_zYB8RYdQSVxLwkJ08Igis=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3rZpC6I3qPNbyRYhMlyQ2qUG.jpg?f=fotoalbum_large

Nu kiezen ze er bij de guide van Robbshop voor om de fase via de Fibaro switch alleen op L1 en L2 te zetten. Nu kan ik het natuurlijk zo aansluiten, maar ergens klinkt het mij onlogisch. De fan krijgt nu namelijk alleen via L3 voeding en kan - via de remote - alle drie de snelheden aansturen. Gaat de fan dan straks wanneer L1 en L2 zijn aansloten inderdaad daarmee alleen op de laagste of hoogste stand draaien?

Hopelijk kunnen jullie hier iets over zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 13-06 15:02
Doorgaans heb je een constant contact voor de minimumstand (stand 1), dat zal vermoed ik degene zijn die aangesloten is. De andere 2 contacten kan je gebruiken om stand 2 en stand 3 (midden en max) te selecteren met bedrade schakelaar (dus in jou geval wil je hier op inpikken met je fibaro relais switch).

Wel best even nakijken in de documentatie hoe de ventilatiebox omgaat met combinatie afstandbediening en bedrade schakelaar; het kan zijn dat de hoogste stand gekozen wordt, ofwel de laatst geselecteerde stand, of een van de 2 heeft voorrang.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• correctomundo
  • Laatst online: 05-06 17:38
Oke, dank voor je reactie! Wat je zegt, klinkt logisch en triggerde me ook: als de spanning eraf en weer erop gaat, draait de box op de middelste stand. Dit zal dan L3 zijn. Ik zou dan inderdaad voor laagste en hoogste stand de L1 en L2 moeten hebben. Ga ik het zo proberen! Ik zal ook even het boekje erop naslaan vwb het gedrag van remote icm bedraad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sanscorp
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 31-05 22:12
Ik heb lang niet alles gelezen, wel dat er heel wat vooruitgang is.

In mijn schuur heb ik een (oudere?) Duco RF ECO afzuiging staan zonder AB.
Op de laagste stand (potmeters beide open) zuigt hij net te weinig af en ik wil geen AB kopen voor 50 euro.

Op diverse plekken zie ik dat de unit ook bedraad aangestuurd kan worden.
Klopt dat?

Om hiervoor nu een RPI of Arduino in de schuur te hangen gaat me wat ver :)
De box gaat alleen aan wanneer ik met een gesloten schuurdeur in de schuur aanwezig ben en mag van mij altijd op MAX draaien.

Afbeelding PCB:
https://www.motor-forum.n...0_221420-jpg.1350766/full

[ Voor 14% gewijzigd door sanscorp op 10-05-2020 22:32 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• padoempats
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 12-06 08:00
Bij deze wil ik mijn vraaggestuurde MV-systeem even delen. Misschien dat mensen er ideeen uitputten of feedback voor mij hebben tbv optimaliseren ervan. Samenstelling: Orcon MVS15, Qubino Zwave 0-10v aansturing, 2x CO2 meter mh-z19 icm wemos, diverse humidity sensors in het huis en 1 PM2.5/PM10 fijnstof sensor (SDS011). Uitlezen en aansturen middels Domoticz.

In mijn nieuwbouwwoning hangt een Orcon MVS15 mechanische ventilatie (geen WTW dus). Om deze aan te sturen gebruik ik een Qubino 0-10V aansturing. 0-10V is perfect om de ventilatie tussen 0-100% te sturen. De Orcon had standaard geen 0-10v aansluiting, maar de motor was dat wel. De kabels doorgeknipt en de qubino er tussen gehangen. De originele 0-10v aansturen is nu input op de qubino zodat ik met originele wandzenders nog steeds de waardes kan inlezen en dus manual kan sturen.

De ventilatie stuur ik op 3 zaken:
1. Luchtvochtigheid in de badkamer, relatief gemeten tov de slaapkamer. Als verschil groter is dan 5%-punten gaat deze aan. Komt deze boven de 20% verschil dan ventilatie op 100% (alles ertussen een percentage). Werkt goed om de luchtvochtigheid in de badkamer op peil te houden. Als luchtvochtigheid begint af te nemen gaat de ventilatiesnelheid om vloeiende stapjes terug tbv het geluid (en noodzaak).
2. co2 sensoren, 1 in de slaapkamer en 1 in de keuken. Als deze boven 800ppm komen gaat de ventilatie aan. Bij 1300 of hoger op 100%. In de meeste gevallen met 2-3 mensen in de woonkamer blijft het niveau nog wel onder de 800-900. In de slaapkamer (waar ook afzuiging is) loopt het in de nacht langzaam op tot de 1000 en blijft dan wel op niveau door ventilatie. Ook als er visite is loopt het in de woonkamer op tot 1000, maar hoe meer er geademd wordt, des te meer de ventilatie gaat.
3. fijnstof 2.5m/10m sensor in de keuken. Komt PM10 boven de 45 ug/m3 gaat aan. Boven de 75 ug/m3 op 100%. Dit werkt eigenlijk alleen met koken waar deze sensor perfect voor is. Zodra ik ga koken (iets anders dan water), komen die niveaus op de 100. Brandt iets aan schiet deze naar 300-1000+. Goed om dan ook te ventileren.

Manueel kan ik de ventilatie ook sturen. Als ik deze manueel stuur, gaat het systeem 30 minuten niet meer automatisch sturen (had vaak genoeg dat ik ventilatie wat hoger zetten en dan binnen paar tellen deze automatisch weer terug ging of andersom)

In de nacht is maximale ventilatie 50% ivm het geluid.

Hier de Domoticz / LUA code:

Lua:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
function changedsince(device)
        t1 = os.time()
        ts = otherdevices_lastupdate[device]
        year = string.sub(ts, 1, 4)
        month = string.sub(ts, 6, 7)
        day = string.sub(ts, 9, 10)
        hour = string.sub(ts, 12, 13)
        minutes = string.sub(ts, 15, 16)
        seconds = string.sub(ts, 18, 19)
        t2 = os.time{year=year, month=month, day=day, hour=hour, min=minutes, sec=seconds}
        difftime=(os.difftime(t1,t2))
        return difftime
end

commandArray = {}

if ((devicechanged['Badkamer Xiaomi'] or devicechanged['Slaapkamer'] or devicechanged['co2sensor Woonkamer'] or devicechanged['co2sensor Slaapkamer'] or devicechanged['Ventilatie']) and changedsince('BadkamerButton') > 1800 and changedsince('Ventilatie') > 2 and (uservariables['FanManual'] == '0' or changedsince('Ventilatie') > 1800) )  then

lower_hum_threshold = 5
    upper_hum_threshold = 20

lower_co2_threshold = 800
    upper_co2_threshold = 1300

lower_fijnstof_threshold = 45
    upper_fijnstof_threshold = 75

perc_low = 18
    perc_high = 95

hour = os.date("*t").hour

badkamer_hum = tonumber(otherdevices_humidity['Badkamer Xiaomi'])
    slaapkamer_hum = tonumber(otherdevices_humidity['Slaapkamer'])
    woonkamer_co2 = tonumber(otherdevices_svalues['co2sensor Woonkamer']:match("([^;]+)"))
    slaapkamer_co2 = tonumber(otherdevices_svalues['co2sensor Slaapkamer']:match("([^;]+)"))
    woonkamer_fijnstof = tonumber(otherdevices_svalues['Fijnstof Woonkamer PM10']:match("([^;]+)"))

ventilatie = tonumber(otherdevices_svalues['Ventilatie']:match("([^;]+)"))

diff_hum = badkamer_hum - slaapkamer_hum

if (diff_hum < lower_hum_threshold) then
        perc = perc_low
    elseif (diff_hum >= upper_hum_threshold) then
        perc = perc_high
    else
        perc = tonumber((diff_hum - lower_hum_threshold) * 100 / (upper_hum_threshold - lower_hum_threshold)) 
    end

highest_co2 = woonkamer_co2
    if (slaapkamer_co2 > highest_co2) then 
        highest_co2 = slaapkamer_co2
    end

if (highest_co2 < lower_co2_threshold) then
        perc_co2 = perc_low
    elseif (highest_co2 >= upper_co2_threshold) then
        perc_co2 = perc_high
    else
        perc_co2 = tonumber((highest_co2 - lower_co2_threshold) * 100 / (upper_co2_threshold - lower_co2_threshold)) 
    end

if (woonkamer_fijnstof < lower_fijnstof_threshold) then
        perc_fijnstof = perc_low
    elseif (woonkamer_fijnstof >= upper_fijnstof_threshold) then
        perc_fijnstof = perc_high
    else
        perc_fijnstof = tonumber((woonkamer_fijnstof - lower_fijnstof_threshold) * 100 / (upper_fijnstof_threshold - lower_fijnstof_threshold)) 
    end

if (perc_co2 > perc) then
        perc = perc_co2
    end

if (perc_fijnstof > perc) then
        perc = perc_fijnstof
    end

perc = math.floor(perc + 0.5)

if ( perc < perc_low ) then 
        perc = perc_low
    elseif ( perc > perc_high ) then 
        perc = perc_high
    end

if (hour >= 0 and hour <= 6 and perc > 50) then --- Minder geluid snachts
        perc = 50
    end

if (perc ~= ventilatie) then
        if (devicechanged['Ventilatie']) then
            print('Manually changed the fan to level ' .. ventilatie)
            commandArray['Variable:FanManual'] = '1'
        else
            print ("Ventilatie op " .. perc)
            --uservariables['FanLevel'] = perc
            commandArray['Ventilatie'] = 'Set Level ' .. perc
            commandArray['Variable:FanManual'] = '0'
        end
    end

end

return commandArray

De code en grenswaardes hebben een hoop finetuning nodig gehad.

[ Voor 6% gewijzigd door ThinkPad op 06-07-2020 20:14 . Reden: code-tag aangepast naar code=lua voor betere syntax markering :) ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KAR
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 03-07-2020

KAR

Het is me gelukt met blync op mijn telefoon mijn itho aan te sturen. Nu weet ik niet wat de rft mode is waarop ik de fan kan aansturen zodat hij in de automatische stand komt (2 standen beschikbaar). Kan iemand me hierbij helpen?

Ronald

Did you ever stop to think . . . and forget to start again?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lithoijen
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 14-06 23:48
Vraagje aan de experts hier.
Ik ben bezig met het plaatsen van mijn WTW installatie. Via marktplaats een erge nette wtw unit op de kop getikt. Het betreft een Zehnder WHR 960 de luxe, met een enthalpie warmtewisselaar. Ondertussen ook een tweetal 0-10v CO2 sensoren op de kop getikt en een vochtsensor 0-10v is onderweg vanuit China. Een van deze co2 sensoren komt beneden te hangen in de keuken/kamer, de andere op de eerste verdieping in de master bedroom (de enige slaapkamer die voorlopig in gebruik zal zijn). De rh sensor wil ik plaatsen in het afvoer kanaal van de badkamer.

De luchtkanalen zijn allemaal al netjes ingestort in mijn vloeren en zijn allemaal ruim bemeten en met een minimaal aantal bochten aangelegd. De kanalen van de beneden verdieping komen separaat van die van de eerste verdieping aan op de zolder waar de WTW unit is gepositioneerd.

Zouden jullie het handig vinden om daar via een tweetal regelbare kleppen de luchtstroom te sturen? Het idee is om de verhouding van de lucht die naar de begane grond en naar de 1e verdieping dusdanig te beïnvloeden dat daar waar de behoefte het grootste is de meeste lucht naar toe gaat? Dus overdag voornamelijk beneden en s'nachts boven. Dit gestuurd via de CO2 dan wel de RH sensoren.

Het idee er achter is dat ik dan alleen ventileer daar waar nodig, dit zou energie besparen en extra capaciteit geven daar waar dit eventueel toegevoegde waarde heeft. Ik zou overigens in beide de regelkleppen wel wat gaten willen boren zodat er altijd een beperkte lucht flow aanwezig blijft, ook als de betreffende klep gesloten is. Zowel de klep voor de begane grond als die voor de 1e verdieping zit dicht bij de WTW unit, waar de 0 tot 10 volt signalen van de sensoren binnen komt. Iemand ooit geknutseld aan iets vergelijkbaars?

[ Voor 3% gewijzigd door lithoijen op 21-06-2020 20:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
  • Nu online
Joris748 schreef op woensdag 18 december 2019 @ 20:43:
Vandaag de WTW gekoppeld met domotica. Kostte 10 minuten om een Qubino 0-10V schakelmodule aan te sluiten op een Brink Renovent Excellent Plus. De Plus-variant heeft een 24 VDC voeding voor de schakelmodule.

De WTW wordt aangestuurd door een MCO CO2 sensor in de keuken. Daarnaast gaan we hem op events sturen.

pricewatch unsorted: MCO Home - CO2 Sensor Z-Wave Plus
pricewatch: Qubino Flush Dimmer 0-10V Z-Wave+ (ZMNHVD1)
De Renovent Plus heeft een tweede ingang die geactiveerd kan worden voor 0-10V aansturing. De Renovent gebruikt vervolgens de 0-10V aansluiting met de hoogste waarde.

Ik heb nu 1 dimmer die aangestuurd wordt door de CO2 meter. Een tweede dimmer is nu in gebruik voor override, bijvoorbeeld voor events en om te spuien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beninho
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 13-06 09:39
padoempats schreef op maandag 11 mei 2020 @ 11:20:
Bij deze wil ik mijn vraaggestuurde MV-systeem even delen. Misschien dat mensen er ideeen uitputten of feedback voor mij hebben tbv optimaliseren ervan. Samenstelling: Orcon MVS15, Qubino Zwave 0-10v aansturing, 2x CO2 meter mh-z19 icm wemos, diverse humidity sensors in het huis en 1 PM2.5/PM10 fijnstof sensor (SDS011). Uitlezen en aansturen middels Domoticz.

...
Hoe heb jij de ventielen geregeld? Ik heb in mijn woning (1994), een ventiel in de badkamer, het toilet en in de keuken. Het zijn passieve ventieldoppen. Is het bij jou dat je hele huis wordt geventileerd wanneer je aan het koken bent? Of bijvoorbeeld in de badkamer ventilatie nodig hebt gehad?

Mijn vraag: heb jij je ventielen ook intelligent ingeregeld of alleen je ventilatievraag?

panasonic 5KW L-serie | 300L SWW | 3700+3200 Wp oost-west

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• padoempats
Beninho schreef op maandag 27 juli 2020 @ 16:01:
[...]

Hoe heb jij de ventielen geregeld? Ik heb in mijn woning (1994), een ventiel in de badkamer, het toilet en in de keuken. Het zijn passieve ventieldoppen. Is het bij jou dat je hele huis wordt geventileerd wanneer je aan het koken bent? Of bijvoorbeeld in de badkamer ventilatie nodig hebt gehad?

Mijn vraag: heb jij je ventielen ook intelligent ingeregeld of alleen je ventilatievraag?
Ik heb de ventielen niet geregeld. Als ik alleen in de badkamer wil ventileren, dan gaat het hele huis :) Bij de ventilatie heb ik 1 buis in voor 'boven' (ventiel in: 1 slaapkamer/wc/badkamer/washok) en 1 buis in voor beneden (ventiel in: garage/2x keuken/wc) en 1 buis uit naar buiten uiteraard. Op zich zou ik 2 MVs kunnen plaatsen, 1 voor boven en 1 voor beneden om nog enigszins verschil te maken. Maar ik merk dat het de moeite niet loont. Het maakt niet uit dat als ik sta te douchen dat het hele huis meer ventileert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
  • Nu online
padoempats schreef op maandag 27 juli 2020 @ 16:19:
[...]

Ik heb de ventielen niet geregeld. Als ik alleen in de badkamer wil ventileren, dan gaat het hele huis :) Bij de ventilatie heb ik 1 buis in voor 'boven' (ventiel in: 1 slaapkamer/wc/badkamer/washok) en 1 buis in voor beneden (ventiel in: garage/2x keuken/wc) en 1 buis uit naar buiten uiteraard. Op zich zou ik 2 MVs kunnen plaatsen, 1 voor boven en 1 voor beneden om nog enigszins verschil te maken. Maar ik merk dat het de moeite niet loont. Het maakt niet uit dat als ik sta te douchen dat het hele huis meer ventileert.
Ik heb bij mijn mechanische ventilatie eerst met behulp van een windsnelheidsmeter de ventielen ingeregeld.
Voor de douche heb ik een Sonoff TH10 en een timer gebruikt om na het douchen op stand 3 van de Itho te ventileren, via een schakeling stuur ik een klep in de afzuigen van woonkamer dicht.
Om dat na het in regelen niet het maximale volume door het ingeregelde ventiel kan, heb ik daar een te stuk op met daar in een terug slag klep die in de normale stand niet open gaat maar in de max stand wel. check de foto’s.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• padoempats
wizzopa schreef op maandag 27 juli 2020 @ 16:28:
[...]

Ik heb bij mijn mechanische ventilatie eerst met behulp van een windsnelheidsmeter de ventielen ingeregeld.
Voor de douche heb ik een Sonoff TH10 en een timer gebruikt om na het douchen op stand 3 van de Itho te ventileren, via een schakeling stuur ik een klep in de afzuigen van woonkamer dicht.
Om dat na het in regelen niet het maximale volume door het ingeregelde ventiel kan, heb ik daar een te stuk op met daar in een terug slag klep die in de normale stand niet open gaat maar in de max stand wel. check de foto’s.
Tja, ik merk nu dat dichtgooien van andere ruimtes als ik de badkamer wil ventileren voor mij weinig toevoegt. Het maakt me niet uit dat andere ruimtes ook wat meer geventileerd worden, ik heb er geen last van. En de badkamer zelf ventileert hard genoeg op 100% ventilatie, dus daar haal ik weinig winst.
Ik zou je adviseren om ipv een timer te kijken naar de huidige meetwaardes en daarmee de ventilatie te sturen. De tijd dat je moet ventileren varieert best sterk, afhankelijk van de luchtvochtigheid in andere ruimtes, hoe lang je hebt gedoucht, of de deur open blijft of niet etc. Zo ventileer je niet te kort en niet te lang.
Ben wel benieuwd naar je foto :) Misschien wil ik op termijn wel 2 aparte MVs hebben voor boven en beneden, zodat ik 1 verdieping meer kan ventileren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
  • Nu online
@padoempats de ventilatie word door de Sonoff TH 10 gestuurd, de timer begrenst de ventilatie tot maximaal 1 uur. Foto link in het onderschrift.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joppel
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 09-01 08:58
Na 26 pagina's wijzer geworden te zijn over vraag gestuurde ventilatie, heb ik mijn antwoord helaas niet kunnen vinden.

Wij hebben een Itho WTW Unit van ca. 16 jaar oud van het type HRU SV-L 009 aan de muur hangen. Ik zou deze graag vraaggestuurd willen bedienen. De bediening zit nu met een RJ10 aansluiting op de warmtepomp en een traploze draaischakelaar in de keuken.
Op de Unit zelf heb ik nog een 2e aansluit mogelijkheid voor een draaischakelaar, ik dacht dat ik daar met een Qubino 0-10V dimmer misschien simpel kon oplossen, maar weet niet precies hoe ik het een en ander moet aansluiten, en of het met deze schakelaar zou kunnen werken?

Iemand hier misschien ervaring met deze WTW unit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Bij gebrek aan een toepasselijker topic mijn vraag maar even hier gedropt:

Op zoek naar nieuwe filters voor onze ventilatiebox Zehnder Q600 zie ik ook setjes met twee F7 filters. Nu vind ik nut van het uitlaatfilter toch al twijfelachtig, maar waarom zou je daar een F7 filter toepassen? :?
Veel logischer lijkt het toch om alleen in de inlaat F7 toe te passen, en in de uitlaat gewoon G4?

Wie kan dit raadsel oplossen?

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn v o
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 16:10

martijn v o

Certified by Enphase.

Gaat je kruisstroom wisselaar vol zitten met troep.
G4 is te grof.

[ Voor 40% gewijzigd door martijn v o op 22-08-2020 16:55 ]

PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021. ID-4

Acties:
  • 0 Henk 'm!
OK, dat het uitstroomfilter dient om de warmtewisselaar schoon te houden kan ik me voorstellen, maar als F7 daar daadwerkelijk nodig zou zijn, dan zou Zehnder dat toch wel melden? Aan dat duurdere filter kunnen ze meer verdienen...

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

• smitec
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 21-05 11:17
Ik heb een Buva Q-stream 2.0 control time, deze heeft een wifi module aan boord.
heeft iemand toevallig info over hoe eea wordt aangestuurd?
Er zit volgens mij een webserver in, met een appje kan je dus via je mobiel via wifi de ventilator stand wijzigen

[ Voor 19% gewijzigd door smitec op 18-09-2020 22:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanputten80
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 09-06 10:40
Collega tipte mij Shelly te gebruiken voor ventilatie. Nu heb ik op dit moment een KlikAanKlikUit mini led controller 0-10V ACM-LV10 verbonden aan de fan.
Heeft iemand een Shelly of soort gelijk voor de fan bediening?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Termy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 14:51

Termy

valt er nog wat te fragge?

Ik heb sinds kort een hygrosensor in onze Comfofan S geplaatst en nu slaat hij automatisch aan bij douchen en koken (hoewel koken niet altijd), maar wat mij opviel en wat het helemaal geweldig maakt is dat hij aanslaat van de droger die er naast staat. Het werd ook altijd merkbaar vochtig op zolder wanneer de droger gebruikt wordt. Dat gebeurt nu niet meer en de droger maakt het nu altijd in 1 keer droog waar dat voorheen wel eens niet gebeurde.

Nu al zeer tevreden met die sensor :).

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PC-Medic
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 30-05 12:40
Ik probeer mijn Buva Q-stream hygro (woonhuisventilator) ook smart te maken. Deze werkt met een 0-10V aansturing. Ik heb een Quibino flush dimmer die via z-wave communiceert. Ik zou graag de hoofdbediening die bedraad is aangesloten ook nog kunnen bedienen. Ik heb al veel gezocht maar het lukt niet om beide aansturingen tegelijk mogelijk te maken. Dit is wat ik bedacht heb maar helaas werkt dit niet.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8-Q2LhHXjQyq81F86RliJUQGg3U=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LHNVPEhPjqWUCd40aC6GRVAn.jpg?f=fotoalbum_large

Klopt mijn schema niet of is het onmogelijk om dit tegelijk te schakelen? |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dick133a
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 22-10-2024
Heeft er iemand ervaring met duco silent?
Ik wil namelijk weten hoeveel lucht deze afvoert op een bepaald moment welke invoer is voor de hewalex warmtepomp (je krijgt geld toe na aftrek subsidie als je 'm zelf installeert).
Ik wil de hewalex alleen aan zetten bij een bepaalde hoeveelheid ventilatielucht aanvoer en/of buitentemperatuur.
Het rendement van de hewalex neemt namelijk af naar mate deze een hogere temperatuur moet leveren en een lagere temperatuur luchtinvoer (buitenlucht/ventilatielucht) krijgt. De hewalex kan je alleen automatisch uitzetten zodra de temperatuur lager is dan -5 tot 10 graden.
In combinatie met een zonneboiler is de hewalex (solmax) wel uitschakelbaar zodra de zon schijnt (zonneboiler werkt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Laatst online: 15:08

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

https://www.duco.eu/nl/pr...latie-units/ducoboxsilent

Technisch document zegt 100%-50%-10% doorvoer.
De doorvoer hangt weer af van de ventielen in huis.

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dick133a
Speedy-Andre schreef op donderdag 15 oktober 2020 @ 18:19:
https://www.duco.eu/nl/pr...latie-units/ducoboxsilent

Technisch document zegt 100%-50%-10% doorvoer.
De doorvoer hangt weer af van de ventielen in huis.
Dus respectievelijk ongeveer 400m3, 200m3 en 40m3.

Nu nog de intelligentie er aan vastkoppelen en de warmtepomp uitzetten afhankelijk van MV stand en binnen- en buitentemperatuur zodanig dat de COP hoger is dan 3 of 3,5.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roekeloos
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 01:21
PC-Medic schreef op donderdag 15 oktober 2020 @ 17:01:
Ik probeer mijn Buva Q-stream hygro (woonhuisventilator) ook smart te maken. Deze werkt met een 0-10V aansturing. Ik heb een Quibino flush dimmer die via z-wave communiceert. Ik zou graag de hoofdbediening die bedraad is aangesloten ook nog kunnen bedienen. Ik heb al veel gezocht maar het lukt niet om beide aansturingen tegelijk mogelijk te maken. Dit is wat ik bedacht heb maar helaas werkt dit niet.
[Afbeelding]

Klopt mijn schema niet of is het onmogelijk om dit tegelijk te schakelen? |:(
Sorry, maar ik snap je schema niet. Hoe heb je die Qubino precies aangesloten; hoe is je hoofdbediening aangesloten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PC-Medic
  • Laatst online: 30-05 12:40
Roekeloos schreef op vrijdag 16 oktober 2020 @ 23:06:
[...]

Sorry, maar ik snap je schema niet. Hoe heb je die Qubino precies aangesloten; hoe is je hoofdbediening aangesloten?
De hoofdbediening werkt via de 0-10 volt regeling bij nummer 2. De Quibino krijgt stroom via nummer 6.
Ik heb gemeten dat de voltages tussen de gele en rode draad verschillend zijn bij de verschillende standen van de bediening. 10Volt is de max waarmee de Fan maximaal gaat draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mambo2008
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 19-07-2021
Joppel schreef op dinsdag 28 juli 2020 @ 17:23:
Na 26 pagina's wijzer geworden te zijn over vraag gestuurde ventilatie, heb ik mijn antwoord helaas niet kunnen vinden.

Wij hebben een Itho WTW Unit van ca. 16 jaar oud van het type HRU SV-L 009 aan de muur hangen. Ik zou deze graag vraaggestuurd willen bedienen. De bediening zit nu met een RJ10 aansluiting op de warmtepomp en een traploze draaischakelaar in de keuken.
Op de Unit zelf heb ik nog een 2e aansluit mogelijkheid voor een draaischakelaar, ik dacht dat ik daar met een Qubino 0-10V dimmer misschien simpel kon oplossen, maar weet niet precies hoe ik het een en ander moet aansluiten, en of het met deze schakelaar zou kunnen werken?

Iemand hier misschien ervaring met deze WTW unit?
Ik heb dezelfde unit en ook dit hele formum uitgeplozen, inlcusief wat andere fora over dit onderwerp. Nog geen oplossing kunnen vinden om via de RJ10 ingang de unit aan te kunnen sturen. Ik heb ook contact gehad met Robbshop om de Qubino 0-10V dimmer optie te bekijken, ze gaven aan ook niet helemaal te snappen hoe dit zou moeten / kunnen werken. Iemand nog ideeën?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kakaroto
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15:43
Hallo, Ik ben op zoek naar een 0-10v dimmer op basis van Zigbee. Op het internet lees ik voornamelijk succesverhalen van de KaKu 0-10v dimmer en Qubino 0-10v Zwave dimmer maar niet van een vergelijkbare Zigbee dimmer.

Op Aliexpress zie ik de volgende dimmer: https://nl.aliexpress.com/item/10000015907761.html

Weet iemand op deze dimmer geschikt is voor het aansturen van een mechanische ventilatie die regelbaar is met 0-10v? Of heeft iemand ervaring met een Zigbee dimmer? Ik heb zelf een ComfoFan MV.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KoenVW76
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 11:28
Ik heb ook de comfofan hangen, met 2 draadloze schakelaars. Ik heb het idee dat stand 1 voor mijn kleine woning (140M3) misschien wel te veel is en er onnodig veel warmte verloren gaat.

Ik wil hem nu dus uitbreiden met de CO2 RF sensor van zehnder. Klopt het dat de unit met die sensor op een lager toerental kan draaien dan stand 1 op de schakelaars? Of werkt dat alleen met de bedrade versie?

[ Voor 5% gewijzigd door KoenVW76 op 18-11-2020 20:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vanputten80
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 09-06 10:40
Kakaroto schreef op woensdag 18 november 2020 @ 15:26:
Hallo, Ik ben op zoek naar een 0-10v dimmer op basis van Zigbee. Op het internet lees ik voornamelijk succesverhalen van de KaKu 0-10v dimmer en Qubino 0-10v Zwave dimmer maar niet van een vergelijkbare Zigbee dimmer.

Op Aliexpress zie ik de volgende dimmer: https://nl.aliexpress.com/item/10000015907761.html

Weet iemand op deze dimmer geschikt is voor het aansturen van een mechanische ventilatie die regelbaar is met 0-10v? Of heeft iemand ervaring met een Zigbee dimmer? Ik heb zelf een ComfoFan MV.
Misschien kun je hier iets mee

Schoven in "Zehnder comfofan s aansturen via RPi, Arduino"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
  • Nu online
KoenVW76 schreef op woensdag 18 november 2020 @ 19:50:
Ik heb ook de comfofan hangen, met 2 draadloze schakelaars. Ik heb het idee dat stand 1 voor mijn kleine woning (140M3) misschien wel te veel is en er onnodig veel warmte verloren gaat.

Ik wil hem nu dus uitbreiden met de CO2 RF sensor van zehnder. Klopt het dat de unit met die sensor op een lager toerental kan draaien dan stand 1 op de schakelaars? Of werkt dat alleen met de bedrade versie?
Is het niet mogelijk om het debiet aan te passen voor stand 1? Als hij via CO2 sensor langzamer zou kunnen draaien, dan zou per stand het toerental instelbaar kunnen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Termy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 14:51

Termy

valt er nog wat te fragge?

Kun je hem horen in die stand 1 als je er naast staat? Wij hebben geen regeling voor standen, alleen een timer voor max, CO2 in de woonkamer en hygrosensor in de fan zelf dus ik heb geen idee wat stand 1 doet, maar hier is de minimale stand praktisch onhoorbaar. Als ik op een doodstille zolder m'n hoofd er naast hou kan ik al niet met zekerheid bepalen of hij draait. Dat moet ik echt testen met een papiertje bij een ventiel.

Als dat al te veel is dan is of stand 1 bij jou een stuk hoger of je gevoel is fout :p.

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• delodic

De toeren van de comfofan kan je instellen met dipswitches op de comfofan. Moet je even de handleiding googlen daar staan de instellingen in. Als de laagste instelling niet laag genoeg is, dan zou je hem misschien nog lager kunnen zetten met de 0-10v aansturing. Misschien dat dit ook kan met de co2 RF, dat weet ik niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joolee
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
In mijn appartement zit een ventilatiesysteem die met grote motoren op het dak werkt, ik heb dus zelf geen invloed op de zuigkracht. Er zitten nu op de ventilatieopeningen onderstaande ventielen met een trektouwtje. Helaas kunnen die niet volledig van 0% naar 100% afsluiting wisselen, op een dag als vandaag (stormachtig) geeft dat dus heel veel herrie. Een klep inbouwen gaat helaas niet want ik kan niet bij de kanalen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Yw29ODn0pKNSqohHzy65c_J9Byo=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/LrmF69N7Bw4aEJCUkg0TsP25.jpg?f=user_large

Weet er iemand van een ventiel dat wel volledig kan afsluiten maar met een touwtje ook eenvoudig weer open te krijgen is (en dan naar een instelbaar volume)? Een Servo zou helemaal mooi zijn maar die moet dan te plaatsen zijn in het kanaal en die zijn redelijk duur begrijp ik uit dit topic :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tales
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 14:23
Joolee schreef op dinsdag 19 januari 2021 @ 10:59:
In mijn appartement zit een ventilatiesysteem die met grote motoren op het dak werkt, ik heb dus zelf geen invloed op de zuigkracht. Er zitten nu op de ventilatieopeningen onderstaande ventielen met een trektouwtje. Helaas kunnen die niet volledig van 0% naar 100% afsluiting wisselen, op een dag als vandaag (stormachtig) geeft dat dus heel veel herrie. Een klep inbouwen gaat helaas niet want ik kan niet bij de kanalen.
[Afbeelding]

Weet er iemand van een ventiel dat wel volledig kan afsluiten maar met een touwtje ook eenvoudig weer open te krijgen is (en dan naar een instelbaar volume)? Een Servo zou helemaal mooi zijn maar die moet dan te plaatsen zijn in het kanaal en die zijn redelijk duur begrijp ik uit dit topic :)
Niet eigenlijk. De motoren op het dak moeten een minimale hoeveelheid afzuigen dus als jij hem afsluit moet het ergens anders vandaan komen wat gaat leiden tot fluiten bij jou bij de kieren of bij de buren.

Ik weet dat ze hier na veel klachten iets hadden veranderd aan de installatie dat we er nu bij storm geen last meer van hebben, maar ik denk dat dat een beter pad is om te bewandelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bello2011
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 14-06 12:17
Tales schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 15:57:
[...]

Niet eigenlijk. De motoren op het dak moeten een minimale hoeveelheid afzuigen dus als jij hem afsluit moet het ergens anders vandaan komen wat gaat leiden tot fluiten bij jou bij de kieren of bij de buren.

Ik weet dat ze hier na veel klachten iets hadden veranderd aan de installatie dat we er nu bij storm geen last meer van hebben, maar ik denk dat dat een beter pad is om te bewandelen.
Bij deze ventielen horen op het dak "druk" geregelde ventilatoren te staan. Het toerental regelt dan automatisch, afhankelijk van het aantal geopende ventielen, op en af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• baggerwerkert
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 21-03-2023
Heeft iemand toevallig goede ervaringen met het aansturen van de mechanische ventilatie met bijv. een Shelly 2.5? Ik heb namelijk een orcon MVS-15 met een perilex stekker en een dergelijke oplossing (of een ZigBee alternatief) lijkt mij wel interessant.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cavalera125
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 14-06 10:03
baggerwerkert schreef op zaterdag 20 februari 2021 @ 14:22:
Heeft iemand toevallig goede ervaringen met het aansturen van de mechanische ventilatie met bijv. een Shelly 2.5? Ik heb namelijk een orcon MVS-15 met een perilex stekker en een dergelijke oplossing (of een ZigBee alternatief) lijkt mij wel interessant.
Ik heb de mvs-15 hier op een Shelly 2.5 hangen. Werkt goed. Ik schakel hier stand 2 en 3 mee, in de praktijk alleen 3. De Shelly draait tasmota, heb daarmee de interlock mode ingesteld zodat er in principe maar 1 van de 2 outputs tegelijkertijd hoog kan zijn.

De drie standen schakelaar heb ik vervangen door een puls drukker die als input dient voor de Shelly. Die schakelt naar stand 3 of weer terug naar 1 (beide Shelly outputs uit).

Naar stand 2 schakelen kan ik hier nu niet fysiek, alleen via home assistant. Maar die stand gebruiken we eigenlijk nooit. Gebruik home assistant tevens om de afzuiging automatisch aan te laten gaan als aqara zigbee luchtvochtigheidssensor boven 60% komt. Gaat weer uit na 20 minuten onder 60%. Vooralsnog werkt dit foutloos en de vrouw is ook blij.

[ Voor 41% gewijzigd door Cavalera125 op 20-02-2021 14:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robwp
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 13-06 16:24
Mvs 15 hier met Qubino zwave. Kan van 0 tot 100 instellen. Verademing tov van hoe het Voorheen werkte. Is een orcon mvs15 topic
evt met aansluitschema.

https://pvoutput.org/list.jsp?userid=65328

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reddo
  • Laatst online: 13-06 23:10
Net even een sonoff dualR2 in de itho box gezet en... werkt meteen. Tasmota er op en aansturen op 2x MH-Z19B's in het huis die ik al langer had, via domoticz, lijkt allemaal te werken. Voor weinig een gestuurd systeem !

Edit; Nog iemand een idee hoe ik netjes nog vochtigheid als 3e schakelwaarde meeneem ? Nu pak ik via blockly de hoogste van de beide CO2 metingen en gebruik die om uit(laag)/middel/hoog te schakelen. Ook nog in de douche een RF schakelaar van Itho waarmee je kan sturen, vandaar de voorwaarde dat midden of hoog actief moet zijn om uit te schakelen, anders blijft ie steeds uit forceren en dat wil ik niet als iemand handmatig de vent op een hogere stand heeft gezet, die 99% van de tijd vanzelf weer terugvalt naar laag (timerfunctie in RF knoppenboel van Itho). Dat gaat allemaal prima. Maar de vochtigheid er bij... ben ik nog niet helemaal uit...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LvQEJFXZ8ylglaBAnrxHOaB38HE=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/mLVpeMhZarbukprPPrb31kNP.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sp3vdwUYRIFPQKps6WHYD2Wlerk=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/IMrLi2D2gtQz830JrRjhVag6.jpg?f=user_large

[ Voor 71% gewijzigd door reddo op 21-02-2021 13:17 ]

http://www.pvoutput.org/intraday.jsp?id=13642&sid=11522

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• houthakker
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 10:28

houthakker

Poehé

mijn duit in het zakje; heb onlangs een wtw geinstalleerd en wilde deze Co2 gestuurd hebben; dus had 2 van deze 3-speed controllers gekocht;

Afbeeldingslocatie: https://img.diytrade.com/smimg/1712951/29552142-2217761-0/fresh_air_controller_switch_KF_800F/ddbf.jpg

op papier ideaal;
- VOC sensor
- Co2 sensor
'Net uiterlijk', makkelijk te bedienen.

Sturing;
- tijdschema
- CO2
- handmatig

Helaas is het zo dat CO2 met een MQ135 (of soort van) sensor bepaald wordt, en er geen hysterese of filter op de Co2 waarde zit, waarbij de regeling dus hyper gevoelig is; kortom het ding loopt de schakelen tussen ventilatie snelheden alsof het een lieve lust is ;( . Gelukkig kan je wel bediening via modbus (RS485 half duplex) uitlezen en handmatig bedienen.

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Heeft iemand wel eens overwogen om slimme radiator kleppen te gebruiken om de ventielen van de WTW te regelen? Op deze manier zou je de kleppen kunnen regelen via domotica.
https://www.google.nl/sea...97KbYBQ&bih=1052&biw=1920

Batterij gaat wel 2 a 3 jaar mee vaak, het geheel is compact en draadloos en hoeft alleen maar de klep open en dicht te draaien.
Zeker in combinatie met een 3d-geprinte houder voor IN het ventilatiekanaal, lijkt dit me wel wat.

want de optie arduino + kabels en een vlinderklep die ik eerder voorbij zag komen hier zie ik niet zitten.

[ Voor 3% gewijzigd door de Peer op 01-03-2021 00:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bartvb
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 03-06 00:24
Creatieve oplossing :)

Ik ben hier zelf voor een servomotor met luchtklep in een kanaal richting een van de plenums gegaan maar daarmee kan ik alleen de onderste twee verdiepingen regelen (minder lucht daar als we slapen = lager toerental van de WTW unit 's nachts).

Nadeel van regelen op de uitstroomventielen is dat je dan wat meer kans op geluid krijgt en je moet idd zelf wat gaan knutselen om een houder te maken. Maar los van de houders klinkt het behoorlijk pragmatisch en je kan heel gericht regelen.

Een punt is wel dat de meeste stelmotoren maar een kleine slag hebben, weet niet of dat voldoende is voor het open/dicht(er) sturen van een luchtventiel. Maar dat is uit te zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roelzadh
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 14:00
Op dit moment ben ik bezig de ventilatie te forceren wanneer:
* Het binnen droog is <40% RV en de absolute luchtvochtigheid buiten hoger is dan binnen
* Het binnen vochtig is >60% RV en de absolute luchtvochtigheid buiten lager is

Heeft het nog zin om tempratuur aan de regeling toe te voegen of kan ik dat beter door de vloerverwarming/koeling laten regelen?

PUHZ-SW100YAA & 7440wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvb
Ligt er sterk aan of je balansventilatie hebt of alleen mechanische afzuiging. In het eerste geval heeft het alleen zin om iets met de temperatuur te doen als je dan ook de bypass klep van je ventilatie stuurt.

RV is met balansventilatie ook wel een ding. Regelmatig net boven de 30% als het buiten wat kouder is. En dat bij een woning die net is gebouwd en waar dus nog heel veel vocht in de constructie zou moeten zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roelzadh
Mechanische afzuiging hier, wel een nieuwbouwhuis uit 2018.

Vroeg me meer af een RV regeling niet impliciet ook gewoon de temperatuur regelt, gezien warme lucht meer vocht kan bevatten.

Was dus benieuwd naar ervaringen van andere hier wat een goed algoritme is?

PUHZ-SW100YAA & 7440wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvb
Klopt, maar die relatie is voor het comfort vrijwel altijd positief.

Als het te droog is in huis dan is het over het algemeen koud buiten, je gaat dan pas ventileren als de lucht buiten warm is en meer vocht kan bevatten.

Als het te vochtig is in huis dan is het over het algemeen warm buiten, je gaat dan vooral ventileren met koele lucht.

Lijkt mij prima dus? Zal niet heel snel andersom gaan, kwestie van monitoren en als het af en toe toch niet lekker werkt is temperatuur vrij makkelijk toe te voegen aan de regeling. Maar idd, handig om te horen of iemand hier al ervaring mee heeft.

Overigens is het effect van je MV systeem op de temperatuur in huis vrij beperkt behalve als het buiten -10 is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
bartvb schreef op zondag 7 maart 2021 @ 14:28:
RV is met balansventilatie ook wel een ding. Regelmatig net boven de 30% als het buiten wat kouder is. En dat bij een woning die net is gebouwd en waar dus nog heel veel vocht in de constructie zou moeten zitten.
Ik snap die relatie niet. Waarom zou de luchtvochtigheid binnen lager worden als je balansventilatie hebt? In beide gevallen zuig je toch dezelfde lucht naar binnen en dus ook dezelfde hoeveelheid vocht?

Het komt ook niet overeen met mijn eigen ervaringen. In ons vorige (jaren 70) huis was het 's winters als het buiten koud was binnen ook kurkdroog, net zo droog als in onze huidige splinternieuwe nieuwbouwwoning met balansventilatie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bartvb
In theorie niet, in de praktijk wel (iig in ons geval). In onze vorige woning hadden we mechanische ventilatie met roosters in de ramen (systeem C). In theorie met dezelfde luchthoeveelheden als nu met balansventilatie maar uiteindelijk werd er minder geventileerd doordat regelmatig roosters werden dichtgezet.

Is dus misschien meer het verschil tussen goed en slecht geventileerde woningen.

[ Voor 8% gewijzigd door bartvb op 08-03-2021 09:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marsman83
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 14-06 23:54
Ik heb dit en andere topics doorgenomen maar kan niet echt een duidelijk antwoord op mijn vraag vinden.
In ons huis zit een mechanische afzuiging op zolder via een perilex stekker aangesloten.
In de keuken heb ik een 3 standen schakelaar.
Zoals bij velen thuis is dit niet handig met douchen en wil ik iets automatiseren of een knop in de badkamer maken. De schakelaar in de keuken mag komen te vervallen.
Nu heb ik veel Hue spul en heb ik een Osram Smartplug wel eens uit elkaar gehaald om in een plafond lamp te integreren.
Is het mogelijk om met deze smartplug mijn ventilatie te laten schakelen? Hij hoeft enkel op stand 1 of 3 te schakelen.

[ Voor 4% gewijzigd door Marsman83 op 16-03-2021 14:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
  • Nu online
Marsman83 schreef op dinsdag 16 maart 2021 @ 14:05:
Ik heb dit en andere topics doorgenomen maar kan niet echt een duidelijk antwoord op mijn vraag vinden.
In ons huis zit een mechanische afzuiging op zolder via een perilex stekker aangesloten.
In de keuken heb ik een 3 standen schakelaar.
Zoals bij velen thuis is dit niet handig met douchen en wil ik iets automatiseren of een knop in de badkamer maken. De schakelaar in de keuken mag komen te vervallen.
Nu heb ik veel Hue spul en heb ik een Osram Smartplug wel eens uit elkaar gehaald om in een plafond lamp te integreren.
Is het mogelijk om met deze smartplug mijn ventilatie te laten schakelen? Hij hoeft enkel op stand 1 of 3 te schakelen.
Hier heb ik sturing door CO2 meting in de woonkamer, RV meting en sturing in de douche met klep sturing die de rest van het huis afsluit en dan schakelt naar stand 3 na het douchen op tijd of Rv, sturing in keuken stand 2 en 3 en een timer op stand 3 voor 40 minuten als werkt met en door elkaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Hier nog een suggestie voor een motor die gebruikt kan worden voor openen/sluiten van de aanzuigkleppen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/r5A7ODYhD20YBHngCP3dZChE-SA=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/b2kIZYfQsGhUTb636lhzgm68.jpg?f=user_large

https://nl.aliexpress.com...b201602_,searchweb201603_

Dan ben je 50 euro per klep kwijt. Batterij gaat waarschijnlijk wel 2 jaar mee want de beweging stelt natuurlijk niets voor. Ik gebruik dit ding momenteel naar tevredenheid voor een gordijntje. Na flashen van dat usb ding (wifi-RF bridge) met tasmota is integratie in domotica systeem eenvoudig.
Opladen zou dan eventueel via een powerbank kunnen zodat je de motor gewoon in de buis kunt laten zitten.

maargoed, nu nog een mechanisme bedenken om hiermee de klep open/dicht te draaien, waarbij de motor zich dus in de buis bevindt zodat hij onzichtbaar is. Moet te doen zijn denk ik.

[ Voor 8% gewijzigd door de Peer op 04-04-2021 18:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wizzopa
  • Nu online
de Peer schreef op zondag 4 april 2021 @ 18:23:
Hier nog een suggestie voor een motor die gebruikt kan worden voor openen/sluiten van de aanzuigkleppen.

[Afbeelding]

https://nl.aliexpress.com...b201602_,searchweb201603_

Dan ben je 50 euro per klep kwijt. Batterij gaat waarschijnlijk wel 2 jaar mee want de beweging stelt natuurlijk niets voor. Ik gebruik dit ding momenteel naar tevredenheid voor een gordijntje. Na flashen van dat usb ding (wifi-RF bridge) met tasmota is integratie in domotica systeem eenvoudig.
Opladen zou dan eventueel via een powerbank kunnen zodat je de motor gewoon in de buis kunt laten zitten.

maargoed, nu nog een mechanisme bedenken om hiermee de klep open/dicht te draaien, waarbij de motor zich dus in de buis bevindt zodat hij onzichtbaar is. Moet te doen zijn denk ik.
Ik gebruik deze in combinatie met een sonoff th10. https://m.nl.aliexpress.c...c30c97bcece1192cd0&gclid=

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

hmm ja maar dat valt niet weg te werken IN een buis toch? het gaat mij om onder andere badkamer en woonkamer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
  • Nu online
de Peer schreef op zondag 4 april 2021 @ 18:38:
[...]

hmm ja maar dat valt niet weg te werken IN een buis toch? het gaat mij om onder andere badkamer en woonkamer.
De afzuiging van de badkamer en woonkamer komen bij mij op zolder bij de ventilator box bij elkaar daar zijn ze geplaatst.
Op dit moment is de RV in de douche hoog en stuurt de sonoff de klep van de kamer dicht om zo maximaal te kunnen ventileren in de douche.
https://i.imgur.com/OrrV1ol.jpg

Gelijkertijd stuur ik de Itho box naar stand 3 met een looptijd van 45 minuten of afschakeling door een bereikt setpoint van de RV.

[ Voor 11% gewijzigd door wizzopa op 04-04-2021 19:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

wizzopa schreef op zondag 4 april 2021 @ 19:02:
[...]

De afzuiging van de badkamer en woonkamer komen bij mij op zolder bij de ventilator box bij elkaar daar zijn ze geplaatst.
Op dit moment is de RV in de douche hoog en stuurt de sonoff de klep van de kamer dicht om zo maximaal te kunnen ventileren in de douche.
https://i.imgur.com/OrrV1ol.jpg
Ja dat is ideaal. zou ik ook doen als ik bij de kanalen zou kunnen. Bij mij is alles ingebouwd helaas en ik zoek dus een manier om de aanzuiging per ruimte te regelen die weggewerkt kan worden in de kanalen, zodat ik het niet zie in de woonkamer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Zehnder Comfoair Q: Instellen geen option box aanwezig?

Bij gebrek aan een specifiek Zehnder WTW topic mijn vraag hier maar gesteld:

Ik heb zojuist de option box losgekoppeld van de Zehnder Q600, maar nu geeft ie steeds een foutmelding dat er geen option box aan hangt. Probleem is dat ik nergens kan vinden hoe ik de unit kan vertellen dat die box er niet meer aan hangt. De manual zegt er ook niets over en rebooten helpt ook niet. Wie weet hoe of waar je dat kunt instellen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roelzadh
Iemand ervaring met een duco silent?

Ik heb er nu een shelly 2.5 in zitten die de perilex bedient, maar ik zie op m'n co2 sensor in de woonkamer dat die een permanente ventilatiesstand insteld, hij switched dus niet meer terug naar de auto stand.

Kan ik de perilex zo aansluiten dat ik ook de L schakel zodat het lijkt alsof de schakelaar er niet meer IS? Of zijn er betere oplossingen om een duco silent in domotica (homeassistant) op te nemen?

Probleem is dus dat bij op permanent niveau (paarse golfjes) blijft waardoor de vocht en co2 sensor niet meer worden opgevolgd.

PUHZ-SW100YAA & 7440wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BastiaanN
  • Niet online
Ik heb nu sinds een weekje een nieuwe Orcon MVS-15 hangen met geintegreerde vochtsensor. Die vochtsensor werkt fantastisch, slaat aan bij zowel douchen als koken en geen noodzaak meer om zelf op knopjes van de AB te drukken.

Ik heb daar recentelijk een CO2 sensor aan toegevoegd, namelijk deze en die hebben we in de (open) keuken geplaatst op de plek waar eerder de drie standen schakelaar zat; boven het werkblad in de keuken dus. Nu merk ik eigenlijk dat ondanks dat alle status leds groen zijn de ventilatie vrijwel niet optoert terwijl de sensor de ventilatie modulerend zou moeten sturen tussen stand 1 en stand 2. Als de ventilatie is opgetoert door de co2 sturing dan zou het lampje op de box zelf ook continu drie keer moeten knipperen maar dat heb ik tot op heden ook nog niet gezien.

Hoe kan ik het makkelijkste testen of de sensor wel correct meet? Of is hij wellicht compleet verkeerd geplaatst en moet ik er toch een ander plekje voor zoeken? Het enige wat de handleiding zegt is dat hij op ongeveer de hoogte van een lichtknop moet hangen. Hij hangt in principe recht boven de afzuigventielen en de ventilatieroosters zitten in de woonkamer.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ODnTIG4Xo9Pfyxlat7vpF0nJLSQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/p2gBQ4OAbYt0eFSwCLD8BdaF.jpg?f=fotoalbum_large

Strava | :-( + ┌(^0^)┘= :-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

BastiaanN schreef op vrijdag 25 juni 2021 @ 11:23:
Ik heb nu sinds een weekje een nieuwe Orcon MVS-15 hangen met geintegreerde vochtsensor. Die vochtsensor werkt fantastisch, slaat aan bij zowel douchen als koken en geen noodzaak meer om zelf op knopjes van de AB te drukken.

Ik heb daar recentelijk een CO2 sensor aan toegevoegd, namelijk deze en die hebben we in de (open) keuken geplaatst op de plek waar eerder de drie standen schakelaar zat; boven het werkblad in de keuken dus. Nu merk ik eigenlijk dat ondanks dat alle status leds groen zijn de ventilatie vrijwel niet optoert terwijl de sensor de ventilatie modulerend zou moeten sturen tussen stand 1 en stand 2. Als de ventilatie is opgetoert door de co2 sturing dan zou het lampje op de box zelf ook continu drie keer moeten knipperen maar dat heb ik tot op heden ook nog niet gezien.

Hoe kan ik het makkelijkste testen of de sensor wel correct meet? Of is hij wellicht compleet verkeerd geplaatst en moet ik er toch een ander plekje voor zoeken? Het enige wat de handleiding zegt is dat hij in principe op ongeveer de hoogte van een lichtknop moet hangen. Hij hangt in principe recht boven de afzuigventielen en de ventilatieroosters zitten in de woonkamer.

[Afbeelding]
Een paar keer flink uitademen op de sensor zou hij op kunnen reageren, maar dat is afhankelijk van hoe hij meet. Misschien neemt hij het gemiddelde van 5 minuten aan metingen. Dan is het lastiger.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BastiaanN
  • Niet online
Het kapje zat er niet goed op. Inmiddels werkt het prima! Zodra we met twee personen of meer binnen zitten toert de box al vrij snel op d:)b

Strava | :-( + ┌(^0^)┘= :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megalomania
  • Laatst online: 08:15
wizzopa schreef op zondag 27 januari 2019 @ 11:18:
[...]

De klep komt bij de https://www.ventilatieshop.com en de motor bij Aliexpress. https://m.nl.aliexpress.c...riGn5bHLlZaA1548584890597
Blader even door de foto’s dan kan je zien hoe de motor aan de klep is gemonteerd.
Zoiets als dit heb je?

Afbeeldingslocatie: https://www.ventilatieshop.com/media/catalog/product/cache/bfaef8903186bd59f4508f62db03c632/r/e/regelklep_met_motorstoel_dsml_1.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megalomania
En hoe stuur je deze units aan? Met HA icm een wemos oid?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wizzopa
  • Nu online
Megalomania schreef op zondag 8 augustus 2021 @ 01:15:
[...]

En hoe stuur je deze units aan? Met HA icm een wemos oid?
Ik zal kijken of ik de schema’s kan vinden hoe het een en ander is aangesloten.

Helaas stonden om mijn gecrashte externe schijf.

dus even uit de losse pols de basis en de uitgebreide versie

Er is geen koppeling met HA of Wemos.
Op de Sonoff na is het puur analoog.

[ Voor 21% gewijzigd door wizzopa op 08-08-2021 13:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megalomania
@wizzopa veel dank! Ik denk dat dit wel goed aan te sturen is met een shelly 1 icm HA.

Heb ook je imgur doorgekeken, ben nogal onder de indruk van de installatie!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
  • Nu online
Megalomania schreef op maandag 9 augustus 2021 @ 14:20:
@wizzopa veel dank! Ik denk dat dit wel goed aan te sturen is met een shelly 1 icm HA.

Heb ook je imgur doorgekeken, ben nogal onder de indruk van de installatie!
Er zijn veel wegen die naar Rome leiden ;) Succes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megalomania
@wizzopa nog even een ander dillemma, ik heb 5 kanalen (woonkamer, 2x wc, 2x badkamer) die allemaal eindigen op de vliering. Nu heeft de MV box die ik gekocht heb 5 ingangen, ideaal zou je zeggen. Nu vraag ik me alleen af of het wel handig is om ze alle 5 te gebruiken: ik kan mij niet voorstellen dat ik evenveel flow krijg in alle uitgangen als ze allemaal open staan. Misschien is het wel beter om zeg alleen de 3 meest gangbare (125mm) te pakken en 4 te combineren naar 2 kanalen aangezien er toch overal kleppen in komen. Wat denk jij?

Afbeeldingslocatie: https://www.ventilatieshop.com/media/catalog/product/cache/bfaef8903186bd59f4508f62db03c632/o/r/orcon-mvs-mechanische-ventilatie-afmetingen_3_1.gif

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hFZAo0lGDeeXRG4uRJDp8RiiOQY=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VxLAluZ1ZblAdzjAVuxV0kYi.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/478VrVB0I3yzCfP0GXRwQypOpL0=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/djpk3QbJNwNHCm2NUxNxiEv2.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EAiY5vQTGbT0xdkBdOeApheates=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1ClTSA2YHCX1oxoZ82CqnsdM.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wizzopa
  • Nu online
Megalomania schreef op maandag 16 augustus 2021 @ 21:48:
@wizzopa nog even een ander dillemma, ik heb 5 kanalen (woonkamer, 2x wc, 2x badkamer) die allemaal eindigen op de vliering. Nu heeft de MV box die ik gekocht heb 5 ingangen, ideaal zou je zeggen. Nu vraag ik me alleen af of het wel handig is om ze alle 5 te gebruiken: ik kan mij niet voorstellen dat ik evenveel flow krijg in alle uitgangen als ze allemaal open staan. Misschien is het wel beter om zeg alleen de 3 meest gangbare (125mm) te pakken en 4 te combineren naar 2 kanalen aangezien er toch overal kleppen in komen. Wat denk jij?

[Afbeelding]

[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
De hoeveelheid lucht die ververst word per ruimte is vast gelegt in de NEN 1087 en kan je inregelen met de ventielen de je bij de ventilatie box heb gekocht.

Voor het inregelen van het luchtventiel heb ik een windsnelheids gebruikt.

Het is even een klus maar dan krijgt elke ruime de ventilatie die nodig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• locloc
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 30-06-2024
Ik ben een beetje onder de indruk van dit topic en de talloze berichten die er al in staan met termen die volstrekt nieuw voor me zijn. Situatie: studio met daarin keukentje en badkamer heeft snel schimmelvorming. Ramen open gaat lastig (te koud nu), er zit wel een ventilatierooster in de buitendeur en er zit standaard afzuiging naar buiten bij de badkamer. Maar kennelijk niet genoeg. Mechanische ventilatie zou fijn zijn. We keken eerst naar Itho Daalderop, maar zag daar in dit topic héél veel commentaar op qua geluid: het gaat om een huis met houten vloeren en er zijn eigenlijk maar twee wensen; zo geluidsarm mogelijk, en zo goed mogelijk werkend om het overtollige vocht te kunnen lozen. Wat adviseren jullie? Stork? Itho toch? Iets anders? En welke dan precies, wat kost installatie ongeveer en door wie kunnen we dat het beste laten doen? :)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• JDFS
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
Mocht iemand hier nog mee bezig zijn met een Zehnder, o.a. aan de hand van @Bobbika's hulp heb ik het bij mijzelf nu al een halfjaar als volgt draaiende op ESPHome:

Zehnder heeft 3 uitgangen:
1. 12v voeding;
2. GND - elektrische aardaansluiting;
3. 0-10v analoge signalen (0v = uit en 10v = maximaal blazen).

Dit moet als volgt verbonden worden:

Zehnder > PWM naar 0-10v converter
Zehnder 12v > Wemos via DC shield
PWM converter > Wemos pin

Aansluitschema + solderen:
Zehnder 12v > PWM converter Power Supply +
Zehnder 0-10v > PWM converter voltage output +
Zehnder GND > PWM converter Power Supply - (GND)
Zehnder GND > PWM converter voltage output - (GND)
Wemos D1 Mini Pin D3 > PWM converter PWM input +
Wemos D1 Mini GND > PWM converter PWM input - (GND)
Wemos D1 Mini DC kabel > PWM converter Power Supply +
Wemos D1 Mini DC kabel > PWM converter Power Supply - (GND)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• noostenb
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 14-06 22:39
Korte vraag: wat is jullie ideale type C ventilatiebox?

Langere vraag: Wij hebben een jaren-60 woning waarin we de badkamer gaan verbouwen. Nu heb ik jaren een bloedhekel aan de huidige, lawaaiige, nauwelijks werkende badkamerventilator en dit is het moment dat ik de boel kan aanpassen. Dus: een type C ventilatiebox die ik op de badkamer aansluit, en (nu of in de toekomst) op de WC en de keuken.
Mijn wensen zijn:
  • Ongeveer 300m3 per uur (volgens mijn ventilatieberekening heb ik minimaal 62,7 l/s nodig).
  • Vraaggestuurd, met luchtvochtigheidssensor voor de badkamer en (draadloze) CO2 sensoren in de slaapkamer en woonkamer. Liefst ook nog een CO2 sensor in de studeerkamer.
  • Moet integreren met Home Assistant voor monitoring (en liefst ook aansturing). Home Assistant communiceert nu al met IP, Zigbee en zWave devices en met EvoHome via een HGI80 en Ramses II
  • Moet autonoom werken, dus zonder dat Home Assistant noodzakelijk is.
  • Minimale soldeerwerkzaamheden (de wereld is veiliger sinds ik mijn soldeerbout heb opgeborgen).
  • Stil, zuinig en onderhoudsarm (duh!)
Ik heb de laatste twee jaar van dit topic doorgelezen en daar komt eigenlijk geen ideale setup naar voren. Ik lees daar meer van “hoe koppel ik mijn bestaande ventilatiebox aan mijn domotica”. Wel heb ik de volgende oplossingen gevonden:
  • Itho Optima2 pakket, samen met de print van @arjenhiemstra.
  • Orcon MVS-15 met de print van @hupie679
  • Ducobox silent met het Open Duco Mini bordje van @The_ Mad_Ping en de Flamingo
  • Ducobox met de officiële Niko home control.
Wat heeft jullie voorkeur? Of hebben jullie nog andere oplossingen?

[ Voor 2% gewijzigd door noostenb op 01-01-2022 10:53 . Reden: Links naar users toegevoegd, typo's ]

• dick133a
Open Duco Mini bordje ziet er veel belovend uit.

Vooral omdat voor de standaard silent geen communication print voor mogelijk is die eigenlijk standaard in iedere duco zou moeten zitten tegen een redelijke prijs.

[ Voor 23% gewijzigd door dick133a op 30-12-2021 18:34 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Megalomania
In het orcon topic heeft hupie679 een controller voor HA. Ik moet het nog installeren.

Voor co2 zou ik opzoek gaan naar een meter waar een sense air in zit. Deze kwam laatst voorbij in het co2 meter topic. Geen idee of het goed werkt, ik ben voor zelf bouw gegaan. Op zich wel goed te doen.

[ Voor 7% gewijzigd door Megalomania op 30-12-2021 20:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noostenb
Megalomania schreef op donderdag 30 december 2021 @ 20:29:
In het orcon topic heeft hupie679 een controller voor HA.
Die zocht ik! Dank! Toegevoegd aan mijn oorspronkelijke bericht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Is (decentrale) WTW (type D) een optie als je toch gaat verbouwen? Voor type C heb je iets van aanvoer nodig, heb je bijv. roosters boven je ramen in de woonkamer/slaapkamers?

Verder zou je nog twee units kunnen nemen, eentje voor de badkamer en eentje voor de rest van het huis. Dan heb je ook geen/minder koude trek in de woonkamer (indien roosters) als er iemand staat te douchen. En je unit kan op lagere snelheid draaien = minder geluid en stroomverbruik.

[ Voor 10% gewijzigd door ThinkPad op 31-12-2021 12:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noostenb
ThinkPadd schreef op vrijdag 31 december 2021 @ 12:10:
Is (decentrale) WTW (type D) een optie als je toch gaat verbouwen?
Hier heb ik lang over nagedacht en op dit moment is de WAF van een centrale WTW installatie er niet. Meneer (in mijn geval) ziet het niet zitten om "door het hele huis buizen aan te leggen", alhoewel ik mogelijkheden zie om hiervoor de niet gebruikte rookkanalen van een schoorsteen te gebruiken. En dus moet het type C zijn.

Voor decentrale WTW oplossingen zou ik nog te porren zijn, maar dat worden dan op termijn een stuk of vier/vijf WTW units op verschillende plaatsten in het huis. Dat loopt dan wel erg in de papieren.
Verder zou je nog twee units kunnen nemen, eentje voor de badkamer en eentje voor de rest van het huis.
Ik verwacht initieel dat alleen de badkamer aangesloten zal zijn en de unit alleen in de laagste stand zal worden gebruikt. Heel misschien neem ik het toilet mee. Pas als we weer met de keuken aan de slag gaan zal daar de ventilatie worden geplaatst, wederom vanwege de WAF.

Maar ondertussen wel "op een idee" gekomen (en gelijk een volgende vraag): Ik heb gezien dat mijn HGI80 ook Ramses II ventilatiesignalen oppikt. Is het mogelijk om ventilatie hiermee aan te sturen? En welke ventilatieboxen maken gebruik van Ramses II?

[ Voor 10% gewijzigd door noostenb op 31-12-2021 21:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arjenhiemstra
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 13:08
noostenb schreef op vrijdag 31 december 2021 @ 14:58:
[...]

Maar ondertussen wel "op een idee" gekomen (en gelijk een volgende vraag): Ik heb gezien dat mijn HGI80 ook Ramses II ventilatiesignalen oppikt. Is het mogelijk om ventilatie hiermee aan te sturen? En welke ventilatieboxen maken gebruik van Ramses II?
Itho gebruikt Ramses II voor het RF protocol
Itho Optima2 pakket, samen met de print van @arjenhiemstra.
Mocht je voor deze optie gaan, schaf dan een optima pakket aan met externe CO2 sensor, die doet het een stuk beter dan de sensor in de itho zelf. Je kunt dan echt per ruimte meten en regelen ipv proberen een CO2 waarde te extraheren uit menglucht van alle ruimtes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noostenb
arjenhiemstra schreef op vrijdag 31 december 2021 @ 16:15:Itho gebruikt Ramses II voor het RF protocol
Dan gaan we maar eens aan zxdavb vragen of zijn custom component ook ventilatie ondersteunt. Dan hoef ik niets te verbouwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arjenhiemstra
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 13:08
noostenb schreef op vrijdag 31 december 2021 @ 17:59:
[...]

Dan gaan we maar eens aan zxdavb vragen of zijn custom component ook ventilatie ondersteunt. Dan hoef ik niets te verbouwen.
Nog niet (of maar heel beperkt) maar mogelijk is het zeker
Pagina: 1 ... 7 ... 9 Laatste