Gaaf topic met nuttige tips! Ik had in mijn vorige appartement ook een Itho box met Perilex en KAKU ACM 3500-3, werkte idd prima. Nu een 'grotemensenhuis' en bezig om alles zo zuinig/efficient/mooi mogelijk te implementeren. Een kleine situatieschets:
- 2 onder een kap uit 1976 met ca 180m2 oppervlak
- HR++ glas met ducotop roosters, spouwmuurisolatie, vloerisolatie, zolder/dakisolatie
- Nefit Trendline CW5 CV voor warmwater en LT (vloer)verwarming
- Standaard geen mechanische ventilatie maar wel passieve kanalen vanuit keuken (bgg) en badkamer (1e) via de zolder naar het dak. In badkamer heb ik hierin zelf een vochtgestuurde ventilator geplaatst.
- Domotica middels domoticz met z-wave en zigbee (hue), in diverse ruimtes ESP8266 bordjes met MH-Z19 (CO2), BME680 (Temp/Hum/Bar) en PMS5003 (fijnstof PM1, 2.5 en 10)
Ik zie naargelang aanwezigheid en bijvoorbeeld koken, douchen etc de diverse waarden (CO2, vochtigheid, fijnstof) oplopen dus ik wil iets met ventilatie gaan doen. Ik heb een ventilatie warmtepomp, ventilatie met WTW en balansventilatie overwogen maar ben toch uitgekomen op zelfbouw vraaggestuurde mechanische ventilatie.
Het idee is om op zolder de kanalen van keuken en badkamer op een simpele ITHO EcoFan CVE perilex aan te sluiten en deze aan te sturen met domoticz middels een Zwave multischakelaar of een ESP8266 bordje met multi-relais. Daarnaast wil ik op zolder zelf nog een 3e kanaal maken om (extra) lucht vanaf zolder en de 1e etage aan te zuigen. De kanalen kan ik individueel open/dichtzetten met gemotoriseerde regelkleppen (
220v, open/dicht). Het lijkt me ook super om, zoals een aantal anderen hier ook al voorstellen/vragen, de ducotop roosters geautomatiseerd te kunnen regelen. Het is niet haalbaar om ze allemaal te vervangen door elektrische varianten dus ik ben op zoek naar een systeem waarmee dit kan, anders moet ik zelf iets bouwen met de ESP8266 bordjes met servo/stappenmotoren.
Iemand toevallig een betaalbare oplossing of een zelfbouw project gevonden?
Mogelijke scenario's:
Zomer (binnen boven de 18gr, CV standaard uit, roosters standaard open, ventilatie standaard uit of laag)
- Temp/vochtigheid hoog (vergeleken met buiten): ventilatie aan (stand afhankelijk van waarde en verloop)
- CO2 of fijnstof boven grenswaarde: ventilatie aan (stand afhankelijk van waarde en verloop)
- Bij douchen/bad (bewegingssensor + vochtigheid): ventilatie aan
Winter (CV naar behoefte aan, eventueel houtkachel, roosters standaard dicht, ventilatie standaard uit)
- Als houtkachel aan (temp sensor er tegenaan): roosters woonkamer vol open, mechanische ventilatie uit (ivm onderdruk rookkanaal)
- Vochtigheid hoog en hoger dan buiten: ventilatie laag aan, rooster betreffende kamer open, roosters en kanalen rest van de kamers dicht
- CO2 of fijnstof boven grenswaarde en hoger dan buiten: ventilatie aan (stand afhankelijk van waarde en verloop), rooster betreffende ruimte open, roosters en kanalen andere ruimtes dicht
- Bij douchen/bad (bewegingssensor + vochtigheid): ventilatie aan, roosters en kanalen andere ruimtes dicht
Suggesties?