Optimale vraaggestuurde mechanische ventilatie

Pagina: 1 ... 6 ... 9 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 11-06 20:45
bdu schreef op vrijdag 28 december 2018 @ 10:35:
Hi all,

Ik ben afgelopen zomer verhuisd en had daar een opstelling met perilex en een KAKU ACM 3500-3 en dat werkte uitstekend.

In mijn nieuwe woning zit een ORCON MVS-15RH CO2B. Nu werkt de vochtsensor voor geen meter met als gevolg dat ik deze alsnog handmatig moet bedienen. Ik wil deze ook graag op afstand bedienen. Kunnen jullie mij helpen?

Nu kwam ik dit topic al tegen: Mechanische ventilatie aansturen met Fibaro RGBW controller

Daarin wordt de suggestie gedaan om gebruik te maken van een Qubino Flush Dimmer 0-10V (http://qubino.com/products/flush-dimmer0-10v/)

Nu zit er in de ORCON de volgende printplaat:
[Afbeelding]

en een schematische weergave:
[Afbeelding]

Ik vraag mij af hoe ik de Qubino hierop kan aansluiten, een weergave van de qubino:

[Afbeelding]

Ik zou graag de huidige functies (CO2 aansturing en handmatige bediening) willen behouden maar als dat niet mogelijk is hoor ik het graag.

Ik moet de module voorzien van 12v zag ik. Maar hoe en waar sluit ik de ORCON aan?

Iemand die mij op weg kan helpen?
Niet.
Een Kaku schakelaar werkt alleen als je een ventilator met 3 standen schakelaar hebt. En de dimmer heeft een 0-10V aansluiting nodig.
Jouw versie heeft alleen RF.

Je kan wel de omkasting eraf halen en de luchtvochtigheid sensor schoonmaken (zie handleiding). Misschien lost dat je probleem wel op.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Serefsiz
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 13-06 13:26
Hallo,

Ik heb een vraag over het volgende.
In mijn badkamer heb ik een xiaomi tem/luchtvochtigheid sensor.
Met de informatie die ik uit sensor haal wil ik mijn mechanische ventilatie gaan aansturen via een automatisering in home assistant. Standaard draait hij op stand 1 en bij een te hoge luchtvochtigheid wil ik hem schakelen naar stand 3 tot het weer daalt onder een bepaalde waarde.
Nu is het zo dat in de winter luchtvochtigheid lager is dan in de zomer.
Heeft iemand hier een goede balans in kunnen vinden?

Het is ongetwijfeld eerder gevraagd maar door middel van een zoekopdracht kan ik het helaas niet vinden.

[ Voor 9% gewijzigd door Serefsiz op 31-12-2018 11:41 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• LinuxMan
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 10-06 23:09
Serefsiz schreef op maandag 31 december 2018 @ 11:40:
Nu is het zo dat in de winter luchtvochtigheid lager is dan in de zomer.
Heeft iemand hier een goede balans in kunnen vinden?

Het is ongetwijfeld eerder gevraagd maar door middel van een zoekopdracht kan ik het helaas niet vinden.
Ik stuur mijn ventilatie (Ihto box met RF besturing) aan met een arduino met een DHT22 sensor, maar de code haalt ook de buitenluchtvochtigheid en temperatuur op. Daaruit kun je het dauwpunt berekenen. Als het dauwpunt buiten hoger ligt dan binnen heeft het geen zin om harder te ventileren.

Ik heb elk seizoen de code wel een beetje aangepast om tot een goede sturing te komen, maar uiteindelijk stuur ik nu afhankelijk van binnen vochtigheid, buitenvochtigheid, binnentemperatuur en buitentemperatuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Serefsiz
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 13-06 13:26
LinuxMan schreef op maandag 31 december 2018 @ 12:56:
[...]

Ik stuur mijn ventilatie (Ihto box met RF besturing) aan met een arduino met een DHT22 sensor, maar de code haalt ook de buitenluchtvochtigheid en temperatuur op. Daaruit kun je het dauwpunt berekenen. Als het dauwpunt buiten hoger ligt dan binnen heeft het geen zin om harder te ventileren.

Ik heb elk seizoen de code wel een beetje aangepast om tot een goede sturing te komen, maar uiteindelijk stuur ik nu afhankelijk van binnen vochtigheid, buitenvochtigheid, binnentemperatuur en buitentemperatuur.
Dankjewel voor je antwoord.
Is het mogelijk dat je je code kan delen? Dan krijg ik een idee hoe ik zelf kan beginnen met het maken van een automatisering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LinuxMan
Serefsiz schreef op maandag 31 december 2018 @ 16:21:
[...]
Is het mogelijk dat je je code kan delen? Dan krijg ik een idee hoe ik zelf kan beginnen met het maken van een automatisering.
Uiteraard. Kan dat inline in het forum of krijg ik dan de moderators op mijn dak :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bdu
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:20

bdu

RocketKoen schreef op vrijdag 28 december 2018 @ 11:05:
[...]

Niet.
Een Kaku schakelaar werkt alleen als je een ventilator met 3 standen schakelaar hebt. En de dimmer heeft een 0-10V aansluiting nodig.
Jouw versie heeft alleen RF.

Je kan wel de omkasting eraf halen en de luchtvochtigheid sensor schoonmaken (zie handleiding). Misschien lost dat je probleem wel op.
Balen.
Iemand een idee hoe ik dit wel kan realiseren?

@Stephanoff, wil het originele topic niet omhoog gooien, maar ben jij nog verder gekomen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stephanoff
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 09-06 15:42
bdu schreef op woensdag 2 januari 2019 @ 18:41:
[...]

Balen.
Iemand een idee hoe ik dit wel kan realiseren?

@Stephanoff, wil het originele topic niet omhoog gooien, maar ben jij nog verder gekomen?
Nope, helaas... Geen tijd meer voor gehad. Ben nog wel steeds geïnteresseerd!

Gasloos sinds 2018.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bdu

bdu

Stephanoff schreef op woensdag 2 januari 2019 @ 18:44:
[...]

Nope, helaas... Geen tijd meer voor gehad. Ben nog wel steeds geïnteresseerd!
2 keer balen.

In je post en afbeelding suggereer je trouwens dat er wel sprake is van een 10v aansluiting/sturing?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/gTQeaaKjbvdmuNJdmm8sYzHm/medium.png

Klopt dit, of klopt mijn interpretatie niet?

@RocketKoen, luchtvochtigheid sensor is eerder al schoongemaakt, helaas zonder resultaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
LinuxMan schreef op maandag 31 december 2018 @ 17:13:
[...]

Uiteraard. Kan dat inline in het forum of krijg ik dan de moderators op mijn dak :?
offtopic:
Het is handiger om het op iets als GitHub / BitBucket te zetten en daarheen te linken. Dan hebben we ook geen posts met 3000 regels aan code. Scrollt wat fijner voor de smartphone gebruikers ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LinuxMan
Serefsiz schreef op maandag 31 december 2018 @ 16:21:
[...]

het essentiële stuk van de code staat hier:

https://pastebin.com/8LYTvdeh

de returnwaarde 0, 1 of 2 refereert aan de stand van de Itho box

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• llagendijk
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 24-05 01:46
bdu schreef op vrijdag 28 december 2018 @ 10:35:
Hi all,

Ik ben afgelopen zomer verhuisd en had daar een opstelling met perilex en een KAKU ACM 3500-3 en dat werkte uitstekend.

In mijn nieuwe woning zit een ORCON MVS-15RH CO2B. Nu werkt de vochtsensor voor geen meter met als gevolg dat ik deze alsnog handmatig moet bedienen. Ik wil deze ook graag op afstand bedienen. Kunnen jullie mij helpen?

Nu kwam ik dit topic al tegen: Mechanische ventilatie aansturen met Fibaro RGBW controller

Daarin wordt de suggestie gedaan om gebruik te maken van een Qubino Flush Dimmer 0-10V (http://qubino.com/products/flush-dimmer0-10v/)

Nu zit er in de ORCON de volgende printplaat:
[Afbeelding]

en een schematische weergave:
[Afbeelding]
Als ik in de handleiding van de MVS15 de plaatjes van de MVS15R en de MVS15RHB naast elkaar zie lijkt de aanpassing voor de perilex niet veel onderdelen te bevatten: 2 * 2 weerstand + diode (??) gevolgd door 2 optocouplers, niet meer. Dat zou kunnen beteken dat als je op de uitgangsaansluitingen een andere opto-coupler monteert je zo het sigaal van de standen schakelaar op de perilex kunt simuleren. Is er iemand met een RHB die kan bevestigen dat de onderdelen boven de trafo een weerstand en diode (*2) zijn gevolgd door optocouplers (links boven de trafo)?

Als mijn aannamen kloppen zou dit een vrij simpele interface vormen voor integratie van de RVS15 in een domotica systeem....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KrL
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 13-06 16:01

KrL

Foto foto..

Gaaf topic met nuttige tips! Ik had in mijn vorige appartement ook een Itho box met Perilex en KAKU ACM 3500-3, werkte idd prima. Nu een 'grotemensenhuis' en bezig om alles zo zuinig/efficient/mooi mogelijk te implementeren. Een kleine situatieschets:
  • 2 onder een kap uit 1976 met ca 180m2 oppervlak
  • HR++ glas met ducotop roosters, spouwmuurisolatie, vloerisolatie, zolder/dakisolatie
  • Nefit Trendline CW5 CV voor warmwater en LT (vloer)verwarming
  • Standaard geen mechanische ventilatie maar wel passieve kanalen vanuit keuken (bgg) en badkamer (1e) via de zolder naar het dak. In badkamer heb ik hierin zelf een vochtgestuurde ventilator geplaatst.
  • Domotica middels domoticz met z-wave en zigbee (hue), in diverse ruimtes ESP8266 bordjes met MH-Z19 (CO2), BME680 (Temp/Hum/Bar) en PMS5003 (fijnstof PM1, 2.5 en 10)
dashticz

Ik zie naargelang aanwezigheid en bijvoorbeeld koken, douchen etc de diverse waarden (CO2, vochtigheid, fijnstof) oplopen dus ik wil iets met ventilatie gaan doen. Ik heb een ventilatie warmtepomp, ventilatie met WTW en balansventilatie overwogen maar ben toch uitgekomen op zelfbouw vraaggestuurde mechanische ventilatie.

Het idee is om op zolder de kanalen van keuken en badkamer op een simpele ITHO EcoFan CVE perilex aan te sluiten en deze aan te sturen met domoticz middels een Zwave multischakelaar of een ESP8266 bordje met multi-relais. Daarnaast wil ik op zolder zelf nog een 3e kanaal maken om (extra) lucht vanaf zolder en de 1e etage aan te zuigen. De kanalen kan ik individueel open/dichtzetten met gemotoriseerde regelkleppen (220v, open/dicht). Het lijkt me ook super om, zoals een aantal anderen hier ook al voorstellen/vragen, de ducotop roosters geautomatiseerd te kunnen regelen. Het is niet haalbaar om ze allemaal te vervangen door elektrische varianten dus ik ben op zoek naar een systeem waarmee dit kan, anders moet ik zelf iets bouwen met de ESP8266 bordjes met servo/stappenmotoren. Iemand toevallig een betaalbare oplossing of een zelfbouw project gevonden?

Mogelijke scenario's:
Zomer (binnen boven de 18gr, CV standaard uit, roosters standaard open, ventilatie standaard uit of laag)
- Temp/vochtigheid hoog (vergeleken met buiten): ventilatie aan (stand afhankelijk van waarde en verloop)
- CO2 of fijnstof boven grenswaarde: ventilatie aan (stand afhankelijk van waarde en verloop)
- Bij douchen/bad (bewegingssensor + vochtigheid): ventilatie aan

Winter (CV naar behoefte aan, eventueel houtkachel, roosters standaard dicht, ventilatie standaard uit)
- Als houtkachel aan (temp sensor er tegenaan): roosters woonkamer vol open, mechanische ventilatie uit (ivm onderdruk rookkanaal)
- Vochtigheid hoog en hoger dan buiten: ventilatie laag aan, rooster betreffende kamer open, roosters en kanalen rest van de kamers dicht
- CO2 of fijnstof boven grenswaarde en hoger dan buiten: ventilatie aan (stand afhankelijk van waarde en verloop), rooster betreffende ruimte open, roosters en kanalen andere ruimtes dicht
- Bij douchen/bad (bewegingssensor + vochtigheid): ventilatie aan, roosters en kanalen andere ruimtes dicht

Suggesties?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Nilvo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 12-06 19:46
Ik kwam in een document over de Itho Qualityflow tegen dat het in het gepatenteerd is. Het patent is inmiddels verlopen en is te vinden onder nummer/naam: 1026242 Title: Vraaggestuurd ventilatiesysteem met centrale luchtkwaliteitsmeting en werkwijze hiervoor.

De uitgebreide beschrijving inclusief regelstrategieën, meetprocedure etc. staan hier uitgeschreven:
https://mijnoctrooi.rvo.n...lvbjIwMDQwNTE5LnBkZg==/1#

En de beschreven figuren (systeem opzet, proces flows etc.):
https://mijnoctrooi.rvo.n...5nczIwMDQwNTE5LnBkZg==/1#

Denk dat dit velen kan helpen bij het opzetten van hun eigen vraaggestuurde ventilatie. De regelstrategie is zo universeel dat het gebruik van een centrale plenum niet perse noodzakelijk is. Zeker bij een retrofit kan het wel eens handig zijn om een centrale afvoerbuis te plaatsen met kleppen vlak bij de lokale ruimtes. Hierdoor is er veel minder buislengte nodig en dus ook veel minder ruimte.

[ Voor 3% gewijzigd door Nilvo op 05-01-2019 12:31 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@KrL Als je toch van plan bent om geld uit te geven (elektronische roosters zijn vast niet goedkoop vermoed ik?), waarom dan 'ouderwetse' mechanische ventilatie en geen WTW? Groot nadeel van ouderwetse mechanische ventilatie vind ik dat je in de winter ijskoude lucht via de roosters naar binnen trekt :X En ondertussen blaas je duur verwarmde lucht van 19-22°C naar buiten.

Het is hier altijd een heel gepuzzel met de roosters om te zorgen dat we niet in de tocht zitten maar wel voldoende blijven ventileren...

Je hebt mensen die de hele winter de roosters gewoon dicht hebben ("Iehhh, tocht!!!11") en de ventilatie op stand 1/3 hebben staan ("die knop is toch voor als je gaat douchen :? ") maar dat is echt geen optie sinds ik de CO2 waardes in de woonkamer meet. Met z'n tweeën in de woonkamer, paar kaarsen aan en je zit maar zo tegen 1200 ppm meetwaardes aan te kijken :X 8)7 (met roosters open!). Door domotica schakelt de MV automatisch omhoog. Worden de waardes echt te gek (bijv. een verjaardag met 15 man) dan zet ik de afzuigkap zachtjes aan, dat helpt best wel goed.

Een Itho QualityFlow WTW vind ik erg interessant, maar krijg ik bij m'n partner er niet doorheen denk ik.

[ Voor 23% gewijzigd door ThinkPad op 05-01-2019 13:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KrL

KrL

Foto foto..

@ThinkPad Elektronische roosters zijn geen optie, veel te duur en heb net vorig jaar de huidige roosters laten plaatsen. Dus zoek een betaalbare oplossing om de huidige roosters elektronisch te bedienen, eventueel zelfbouw. Helaas niet heel erg thuis in elektromechanica dus zoek een vergelijkbaar project ter inspiratie. Het elektrische en programmeer stuk lukt me zeker maar ben niet thuis in de diverse soorten elektromotoren (servo/stappen etc)..

WTW heb ik overwogen, ook op basis van ITHO (HRU 200 of 350 ECO). We hebben maar 2 bestaande kanalen (badkamer en woonkamer/keuken) van 125mm die uitkomen achter een knieschot: de HRU 350 is geen optie door de beperkte kanaaldiameter en de beschikbare ruimte, de HRU 200 is te klein voor ons oppervlak/volume. Ook hebben we geen mogelijkheid de verwarmde lucht terug te voeren naar de kamers anders dan via het trappenhuis (idee achter de qualityflow) maar dan komt deze verse lucht nooit in de slaapkamers omdat daar geen afvoer zit, het wordt dan weer direct naar de badkamer en/of de keuken/woonkamer gezogen.

We hebben nu zonder mechanische ventilatie ook in de winter de roosters vol open dus ik verwacht met vraaggestuurde mechanische ventilatie energie te winnen in plaats van te verliezen. Verwacht, praktijk moet het uiteraard uitwijzen :)

Mijn buurman (zelfde type huis) heeft recent de Duco Focus geinstalleerd met CO2/vochtgestuurde regelkleppen, ook erg mooi (maar duur!) systeem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LinuxMan
ThinkPadd schreef op zaterdag 5 januari 2019 @ 13:38:
Je hebt mensen die de hele winter de roosters gewoon dicht hebben ("Iehhh, tocht!!!11") en de ventilatie op stand 1/3 hebben staan ("die knop is toch voor als je gaat douchen :? ") maar dat is echt geen optie sinds ik de CO2 waardes in de woonkamer meet. Met z'n tweeën in de woonkamer, paar kaarsen aan en je zit maar zo tegen 1200 ppm meetwaardes aan te kijken :X 8)7 (met roosters open!).
Dat ligt toch sterk aan je huis en aan je leefpatroon. Ik heb 5 grote roosters in de woonkamer (3 noord, 2 zuid). In de zomer staat alles tegen elkaar open, en is de mechanische ventilatie alleen nodig voor de vochtigheid in de badkamer. De CO2 in de woonkamer blijft zonder enige mechanische ventilatie (met 4 personen in de woonkamer) makkelijk onder de 800 ppm (meestal rond 600).

In de winter staat er nog 1 van de vijf open, meestal zelfs maar half open. Op een werkdag (hele dag niemand thuis, rond etenstijd met 4, na 20:30 kinderen in bed en nog maar met 2 personen) is dat op de laagste stand van de mechanische ventilatie voldoende om de CO2 onder de 900 te houden. Als er meer mensen binnen zijn, of iemand is de hele dag thuis, zet ik 1 van de vijf volledig open en dat is meestal weer genoeg om het rond de 800 te houden. Alleen met een grotere groep mensen of met kaarsen aan of iets dergelijks zet ik meerdere roosters open en/of de mechanische ventilatie harder.

Ik zie wel verschil tussen de 3 oude roosters die ik heb (bouw 1987) en de 2 nieuwe (2016 geplaatst). De nieuwe komt veel minder lucht door heen dan de oude. Helaas isoleren de oude roosters totaal niet, ook niet als ze gesloten zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KrL

KrL

Foto foto..

Ik heb eea aan servos besteld, binnenkort de regelaar voor de mechanische ventilatie in elkaar zetten en als poc een enkel rooster elektrisch bedienbaar maken. Ik hou jullie op de hoogte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haraldstoll
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 08-06 19:07
LinuxMan schreef op zondag 6 januari 2019 @ 00:44:
[...]

De CO2 in de woonkamer blijft zonder enige mechanische ventilatie (met 4 personen in de woonkamer) makkelijk onder de 800 ppm (meestal rond 600).
Wat voor sensoren gebruik je om de ppm te meten? Ik kom alleen hele dure tegen, of zonder data output.
Zelf heb ik in ons nieuwbouw een aantal co2 meters hangen die gekoppeld zijn aan de MV. Daar kan ik helaas geen data uithalen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• haraldstoll
  • Laatst online: 08-06 19:07
Is het iemand uiteindelijk gelukt om de zwave frequencie van de Zehnder schakelaar te emuleren?
Uit andere posts begreep ik dat dit niet mogelijk is.

Ik heb geprobeerd een Kaku ACM-3500 te koppelen aan mijn unit, maar helaas luistert hij niet naar de ACM als ik de knoppen indruk. Hij volgd alleen wat die via de draadloze module ontvangt. Wellicht moet ik een 0~10v relay inzetten ipv de ACM. Ik las op de fora dat als ik dit doe, dat ik de de bestaande co2 melders moet opgeven. Dit zie ik niet zitten.

Dit is wat ik tot en met gisteren had:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/xrEKzPd.jpg

Ik heb de draadloze schakelaar opengemaakt en de PINs gekoppeld:
Afbeeldingslocatie: https://imgur.com/KJ0Uiyx.jpg

Dit zijn de raspberry pi 3b PIN en hun GPIO logica:
Afbeeldingslocatie: https://imgur.com/0KcFW3W.jpg

Door te testen ben ik op het volgende gekomen:
De GPIO pins van de Pi heb ik gekoppeld aan de onderste twee pin's van de schakelaar.
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/3SiW93c.jpg

Via Home Assistant (Hassio) zet ik deze aan of uit:
Afbeeldingslocatie: https://imgur.com/wOBsngB.jpg

Helaas is het mij niet gelukt om uit te zoeken met welke PIN ik de 'Off' knop van de schakelaar kan bedienen. Als ik nu de 10min of de 30min trigger dan gaat die na die tijd weer uit.
Als de co2 sensoren of de hoofd unit iets communiceren, dan houdt die dat aan.

De raspberry pi draait hassio , de schakelaar die eerst in mijn badkamer hing ligt nu naast de pi.

Wanneer wij gaan koken gebruiken wij een scene "hey google, cooking time" om de muziek te starten en de lampen aan/uit te zetten . Nu heb ik daar een script aan toegevoegd dat dat de mechanische ventilatie aanzet, en een half uur later nog een keer. Zo blijft die 1 uur aan staan.

Als de sonoff sensor in de badkamer boven de 66% relative humidity meet, dan 'drukt' Home assistant op de 30min aan knop. Als het 30min nog steeds vochtig is, dan 'drukt' die de 30min nog eens in.

Heeft iemand ervaring met het bedienen van deze schakelaars mbv GPIO PINs? Ik zou de andere 2 knoppen ook willen kunnen bedienen.

Mijn voorkeur gaat nog steeds uit naar zwave via de aeotoc zwave stick in mijn Pi, is het iemand gelukt om de 868mz te sniffen/'kraken' ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
haraldstoll schreef op donderdag 10 januari 2019 @ 13:33:
[...]

Wat voor sensoren gebruik je om de ppm te meten?
Ik kom alleen hele dure tegen, of zonder data output.
Als je handig bent kun je zelf wat bouwen met ESP8266 en MH-Z19 sensor. Dan ben je voor €20 klaar.
Werkt hier prima, dat hij misschien niet op de ppm nauwkeurig is maakt mij niet zoveel uit, ik kan er voldoende ons leefpatroon uithalen om de ventilatie mee aan te laten sturen.
Zelf heb ik in ons nieuwbouw een aantal co2 meters hangen die gekoppeld zijn aan de MV. Daar kan ik helaas geen data uithalen.
Je hebt niet toevallig dit type? mightym in "CO2-meters voor in huis"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LinuxMan
haraldstoll schreef op donderdag 10 januari 2019 @ 13:33:
[...]
Wat voor sensoren gebruik je om de ppm te meten? Ik kom alleen hele dure tegen, of zonder data output.
Ik gebruik een MHZ19B (te koop bij Amazon of AliExpress) gekoppeld aan een ESP8266 die de data naar influxdb stuurt, en dan kan ik het visualiseren of doorzoeken met grafana.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LinuxMan
In het grote ESP topic loopt momenteel een discussie hoe je ventilatieroosters automatisch kunt openen en sluiten. peligro2k in "Het grote ESP topic"

Ik gok dat een flink deel van de mensen op dit topic dat ook interessant vinden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KrL

KrL

Foto foto..

LinuxMan schreef op vrijdag 18 januari 2019 @ 09:07:
In het grote ESP topic loopt momenteel een discussie hoe je ventilatieroosters automatisch kunt openen en sluiten. peligro2k in "Het grote ESP topic"

Ik gok dat een flink deel van de mensen op dit topic dat ook interessant vinden :)
Top thanks, goed gegokt (wat mij betreft :))!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thido
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 15:31

thido

Tilburg

thido schreef op donderdag 21 december 2017 @ 19:56:
Ik heb hier twee MV boxen 24/7 draaien.
Één hangt beneden en heeft een afzuig punt in de open keuken.
De ander hangt boven en doet de badkamer en toilet boven en het toilet beneden.

Het idee is nu om overdag de MV boven uit te schakelen, er is niemand boven de hele dag.
Alleen in de ochtend tijdens het douchen en in de middag maximaal twee uurtjes onze dochter die een middag dutje doet. 's Nachts dan wellicht beneden de MV box uit, daar is dan niemand op twee honden na.

Ik heb zo het idee dat er, vooral in de winter, een bak warmte nutteloos naar buiten wordt gegooid.
Als ik hier meet nu (twee volwassenen en de twee honden binnen) geeft de CO2 meter aan dat het prima in orde is met de afzuiging in de laagste stand. Het liefst zou ik iets van WTW hebben maar dat gaat hier niet lekker lukken vrees ik.
Even mezelf quoten.
Bovenstaande heeft weer de aandacht.
Weer aan het meten met de CO2 meter en beneden blijft de luchtkwaliteit zonder het aanhebben van de MV ook prima in orde. Deze wil ik dus 's nacht tussen 00:00-06:00 uitschakelen.
Heb een Stork Comfofan hangen, iemand die deze ook uitschakelt?
Het mooiste is natuurlijk om dat onzichtbaar in de unit te doen.
Iemand tips voor apparatuur/manieren om dat te doen?
Heb verder geen behoefte aan domotica systemen etc., gewoon simpel:-)

All electric! 8500Wp / LG l/w 7kW / 2x Daikin l/l 2.5kW / Atlantic 200l / Nexus 20kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 16:23
thido schreef op dinsdag 22 januari 2019 @ 09:44:
[...]

Even mezelf quoten.
Bovenstaande heeft weer de aandacht.
Weer aan het meten met de CO2 meter en beneden blijft de luchtkwaliteit zonder het aanhebben van de MV ook prima in orde. Deze wil ik dus 's nacht tussen 00:00-06:00 uitschakelen.
Heb een Stork Comfofan hangen, iemand die deze ook uitschakelt?
Het mooiste is natuurlijk om dat onzichtbaar in de unit te doen.
Iemand tips voor apparatuur/manieren om dat te doen?
Heb verder geen behoefte aan domotica systemen etc., gewoon simpel:-)
Ik schakel mijn Itho met een schakel klok van 22:00 tot 7:00 uur naar de laagste stand, maar je kan hem er dan natuurlijk ook gewoon mee uitschakelen, alleen gaat de Itho bij het inschakelen op stand 2.

Bij de Stork kan je een spanning van <0,8 volt aanbieden op de 0-10 volt ingang dan gaat hij laag of uit.

[ Voor 6% gewijzigd door wizzopa op 23-01-2019 18:36 ]

PV- 8530Wp..... SWW- Atlantic 200….. WP- Daikin 3,5kW….. Foto’s.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thido

thido

Tilburg

wizzopa schreef op woensdag 23 januari 2019 @ 18:33:
[...]

Ik schakel mijn Itho met een schakel klok van 22:00 tot 7:00 uur naar de laagste stand, maar je kan hem er dan natuurlijk ook gewoon mee uitschakelen, alleen gaat de Itho bij het inschakelen op stand 2.

Bij de Stork kan je een spanning van <0,8 volt aanbieden op de 0-10 volt ingang dan gaat hij laag of uit.
Heb deze besteld om eens te proberen:
https://www.ebay.nl/itm/V...zqkivELLh4o0aXQ:rk:1:pf:0

All electric! 8500Wp / LG l/w 7kW / 2x Daikin l/l 2.5kW / Atlantic 200l / Nexus 20kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thido

thido

Tilburg

wizzopa schreef op woensdag 23 januari 2019 @ 18:33:
[...]

Hey, het was me al eerder opgevallen dat wanneer ik een CO2 sensor gebruik, de lage stand veel minder is dan wanneer ik de lage stand selecteer met de AB. Op het moment dat er een RF print inzit werkt die dipswitch 5 dus ook niet meer om naar de allerlaagste stand te gaan. Dit omdat deze nu gebruikt wordt voor het aanmelden van sensoren. Als de RF print er niet in zit en je zet dipswitch 5 on ON, dan gaat hij wel naar de allerlaagste stand (35m3). Beneden gebruik ik sowieso geen AB dus daar heb ik de RF print nu uitgehaald. De MV unit die boven hangt doet ook het toilet beneden waar een AB ligt, dus daar kan de RF print eigenlijk niet uit. Dat is wel jammer. Ik meet nu boven met de CO2 sensor een nacht op de allerlaagste stand en een nacht helemaal uit. Maken we daarna de keus wat we gaan doen :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
@thido
Dat is weer vervelend , ik heb bij de Itho alles werkend met 3 standen met of zonder timer in de keuken, co2 in de kamer en rv in de badkamer met hand, uit of auto stand en timer en sturing van een klep om afzuiging van warme lucht uit de kamer te voor komen. Alles door elkaar te gebruiken en schakelklok die alles uitschakelt tussen 22:00 en 07:00 uur. De Atlantic kan ook gebruikmaken van lucht uit de MV als hij draait.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LinuxMan
wizzopa schreef op donderdag 24 januari 2019 @ 22:01:
@thido
Dat is weer vervelend , ik heb bij de Itho alles werkend met 3 standen met of zonder timer in de keuken, co2 in de kamer en rv in de badkamer met hand, uit of auto stand en timer en sturing van een klep om afzuiging van warme lucht uit de kamer te voor komen. Alles door elkaar te gebruiken en schakelklok die alles uitschakelt tussen 22:00 en 07:00 uur. De Atlantic kan ook gebruikmaken van lucht uit de MV als hij draait.
wat voor klep heb je om afzuiging van de kamer te regelen? Daar ben ik ook al een tijd naar aan het kijken hoe ik dat kan regelen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wizzopa
LinuxMan schreef op zondag 27 januari 2019 @ 10:23:
[...]

wat voor klep heb je om afzuiging van de kamer te regelen? Daar ben ik ook al een tijd naar aan het kijken hoe ik dat kan regelen?
De klep komt bij de https://www.ventilatieshop.com en de motor bij Aliexpress. https://m.nl.aliexpress.c...riGn5bHLlZaA1548584890597
Blader even door de foto’s dan kan je zien hoe de motor aan de klep is gemonteerd.

[ Voor 18% gewijzigd door wizzopa op 27-01-2019 11:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KrL

KrL

Foto foto..

LinuxMan schreef op zondag 27 januari 2019 @ 10:23:
[...]

Of deze: https://www.amazon.co.uk/dp/B07BGR45N4, ik verwacht m deze week ergens binnen en zal laten weten of en hoe hij werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sundown89
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 12-06 17:30
Mystic_Vamp schreef op donderdag 26 juli 2018 @ 22:15:
[...]

Dat kan opzich ook wel. Heb nog een wemos d1 mini liggen met meerde relais.

[Afbeelding: Ventilatie]

Dan moet ik denk ik de wit, blauw, geel en rode draden gaan aansluiten op de relais. Heb je enig idee in welke volgorde dat zou moeten?
Kan iemand inmiddels antwoord geven op deze vraag van een tijd geleden? Ik heb exact dezelfde ventilatie box, een BUVA Q-Stream Time. Zie afbeelding voor de printplaat. Ik heb een Sonoff Dual klaar liggen, geflashed en wel! :+ Heb te weinig kennis om zomaar een en ander aan te sluiten. Heb al contact gehad met de Tweaker die de vraag stelde, hij heeft het ook nog niet werkend.

Update:
Contact gehad met Buva. Medewerker vertelde dat de Q-Stream Time geen vaste standen heeft en daardoor ook niet kan worden aangestuurd middels een Sonoff oid. Deze is alleen extern aan te sturen middels de 0-10v aansluiting. Helaas voor de Buva Q-Stream bezitters.

[ Voor 14% gewijzigd door Sundown89 op 01-02-2019 16:18 . Reden: Antwoord op eigen vraag ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
KrL schreef op maandag 28 januari 2019 @ 19:57:
[...]

Of deze: https://www.amazon.co.uk/dp/B07BGR45N4, ik verwacht m deze week ergens binnen en zal laten weten of en hoe hij werkt.
Dat gaat wel werken, de motor is het zelfde. Je weet dat de motor / klep open of dicht is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Killing Time
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 15:05
Weet iemand of de oriëntatie van een mv-box belangrijk is?

Ik ben nu een oud beestje aan het vervangen door een nieuwe CO2-gestuurde Itho cve-s optima. Momenteel zit de afvoer aan de zijkant, en het zou qua installatie het makkelijkst zijn om de Itho 90 graden gedraaid op te hangen.

Heeft iemand enig idee of dit kwaad zou kunnen? Ik kan er niks over vinden in de handleiding/online, en zie ook niet zo goed in waarom oriëntatie hier uit zou maken, maar ben benieuwd of jullie het met mij eens zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wizzopa
Killing Time schreef op zaterdag 2 februari 2019 @ 08:18:
Weet iemand of de oriëntatie van een mv-box belangrijk is?

Ik ben nu een oud beestje aan het vervangen door een nieuwe CO2-gestuurde Itho cve-s optima. Momenteel zit de afvoer aan de zijkant, en het zou qua installatie het makkelijkst zijn om de Itho 90 graden gedraaid op te hangen.

Heeft iemand enig idee of dit kwaad zou kunnen? Ik kan er niks over vinden in de handleiding/online, en zie ook niet zo goed in waarom oriëntatie hier uit zou maken, maar ben benieuwd of jullie het met mij eens zijn.
De box kan je ophangen zo als jij denk dat goed is ivm met je kanaal aansluitingen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wizzopa
Vanmorgen bij de buren de MV Ventilator vervangen ( bouwjaar 1975 ) waar in al de jaren waarschijnlijk niets aan is gedaan.

Ventilator Ventilator 2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Randy-
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 29-08-2024
Afbeeldingslocatie: https://www.ventishop.eu/image/cache/data/Condensatormodule-CML-14-3-5-15-800x800.jpg

Ik wil deze MV regelaar gaan gebruiken om een ander soort ventilatie aan te sturen.

Nu heeft mijn motor maar 3 draden, Fase, Nul en Aarde.
Ik zie hier 3 draden naar de motor gaan en de aarde apart. (4 draden dus)

Welke kan ik laten vervallen?

Gr Randy

Server: Dell PowerEdge R730, 2x Intel Xeon 2640v3, 384gb ddr4 Ram. Nas: Synology, RS815+, 10TB opslag.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wizzopa
-Randy- schreef op maandag 18 februari 2019 @ 22:21:
[Afbeelding]

Ik wil deze MV regelaar gaan gebruiken om een ander soort ventilatie aan te sturen.

Nu heeft mijn motor maar 3 draden, Fase, Nul en Aarde.
Ik zie hier 3 draden naar de motor gaan en de aarde apart. (4 draden dus)

Welke kan ik laten vervallen?

Gr Randy
Probeer het eens zonder zwart, motor op blauw en bruin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
wizzopa schreef op maandag 18 februari 2019 @ 13:40:
Vanmorgen bij de buren de MV Ventilator vervangen ( bouwjaar 1975 ) waar in al de jaren waarschijnlijk niets aan is gedaan.

Ventilator Ventilator 2
Goed bezig :)

Hoe waren de kanalen en ventielen er aan toe? Afgaande op de ventilatiebox kunnen die namelijk ook wel een schoonmaakbeurt gebruiken >:)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wizzopa
ThinkPadd schreef op dinsdag 19 februari 2019 @ 11:57:
[...]

Goed bezig :)

Hoe waren de kanalen en ventielen er aan toe? Afgaande op de ventilatiebox kunnen die namelijk ook wel een schoonmaakbeurt gebruiken >:)
Dat is een actie voor de buren om zelf te doen. Ik heb ze verteld dat het echt nodig is. Ik heb met het vervangen van de ventilator de geluids overlast bij in huis weg gewerkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Randy-
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 29-08-2024
wizzopa schreef op dinsdag 19 februari 2019 @ 11:52:
[...]

Probeer het eens zonder zwart, motor op blauw en bruin.
Ik ga het uitproberen.

Server: Dell PowerEdge R730, 2x Intel Xeon 2640v3, 384gb ddr4 Ram. Nas: Synology, RS815+, 10TB opslag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johandz
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 21-06-2023
Ik heb mijn nieuwe Itho binnen en wie die koppelen met mijn domotica systeem. Voordat ik dat wil doen wil ik mijn profielen goed instellen. Ik heb al een debietmeter(jaja zelf in elkaar geknutseld) en berekeningen gemaakt van de verschillende ruimtes t.a.v. de debieten maar dit is allemaal gericht op de maximale afzuiging. Nu heb ik de handleiding van de litho doorgespit en zie ik ook dan je een minimale capaciteit kan instellen. Hier lees ik alleen nergens wat over wat dit zou moeten zijn. Weet iemand wat hier over hoe je dit kan instellen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@Johandz Ik zou het gewoon standaard laten, daar gaat Itho in de handleiding ook van uit.
Inregelen moet op maximale stand, met binnendeuren/ramen gesloten. Denk er ook aan dat je genoeg ruimte onder de binnendeuren hebt. Ik heb bij een aantal deuren de cirkelzaag erlangs gehaald omdat de kier maar een paar mm was.

Zie ook: ThinkPadd in "Optimale vraaggestuurde mechanische ventilatie" voor kier onder deur berekenen en Seafarer in "Optimale vraaggestuurde mechanische ventilatie" en ThinkPadd in "Optimale vraaggestuurde mechanische ventilatie" hoe je zelf je kanalen schoon kan maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sOid
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Ik ben bezig met het aanleggen van mechanische ventilatie in de keuken en badkamer. Ik gebruik vrijwel overal 125mm spirobuizen met SAFE-hulpstukken. Genoeg beugels etc. Het laatste stukje, tussen spirobuis en ventilatieunit, sluit ik aan met een stukje flexibel.

In de keuken zou het echter handig zijn om het eerste stukje ook met flexibel te doen. Kan dat, of is dat qua geluid/vette troep etc niet aan te raden? In een flexbuis kan ik ook gewoon een ventiel klikken, toch?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jack_
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 10:36
Van het weekend eens de mv onderhanden genomen. Woonhuis uit 2000. Vorige eigenaar had de mv box vast gezet op standje laag... De standen schakelaar in de keuken deed dus helemaal niets. Aan de CO2 niveaus die ik met de netatmo meet was dat ook te zien. vervolgens dit mooi met domotica gekoppeld met een acm-3500 om CO2 gestuurd te ventileren. Vocht meting komt er ook bij met een aparte sensor in de badkamer.

Ik overweeg ook om de box te vervangen door een modernere. Heb drie afzuigpunten, verder alleen roosters boven de ramen. Er zit nu een comair 44y in https://www.airshopping.e...air-SOLO44Y-_-MV-box-230m³_h-100Pa-perilex.html dat moet wel beter kunnen. Nu kan ik de acm van kaku wel door iets anders vervangen maar denk dat het net zo handig is om dan perilex te pakken zodat ik deze kan blijven gebruiken. Er zit 1 aanzuigbuis nu op en 1 uitblaas alles van 125mm. Opgenomen vermogen van de huidige box is 10, 30 en 40 wat in de drie verschillende standen, met een max verversing van 225 M3. Moet toch wel ietsje beter kunnen, al vraag ik me af of het veelbgaat schelen.

Zijn er grote verschillen tussen Itho Zehnder en orcon wat ik veel in de webshops zie ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvanderneut
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 13-06 14:03
sOid schreef op zaterdag 23 maart 2019 @ 18:19:
Ik ben bezig met het aanleggen van mechanische ventilatie in de keuken en badkamer. Ik gebruik vrijwel overal 125mm spirobuizen met SAFE-hulpstukken. Genoeg beugels etc. Het laatste stukje, tussen spirobuis en ventilatieunit, sluit ik aan met een stukje flexibel.
Je kan ook overwegen een geluidsdempende flexbuis te gebruiken. Scheelt behoorlijk in geluid.
In de keuken zou het echter handig zijn om het eerste stukje ook met flexibel te doen. Kan dat, of is dat qua geluid/vette troep etc niet aan te raden? In een flexbuis kan ik ook gewoon een ventiel klikken, toch?
Het kan. Ik heb het ook zo. En ik zou het niet nog een keer zo (laten) doen. Als je het ventiel er haalt om schoon te maken moet je goed uitkijken om de flexbuis niet te beschadigen. Probeer het laatste stukje in gewone spirobuis (of bocht of t-stuk oid) uit te voeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@jack_ Ik heb een gebruikte Itho Ecofan van Marktplaats.

Jouw box is al redelijk zuinig te noemen. Nog steeds wel interessant om te vervangen door een jonger model, maar de terugverdientijd wordt een stuk langer. Mijn Itho zit op 3-6-17W, zie ook mijn metingen van oude box uit 1998 en nieuwere Itho naast elkaar.

10W continu is 87,6 kWh per jaar bij 24/7. Dat kost je dan €19,27 per jaar, uitgaande van €0,22/kWh.
Je kunt dan ook uitrekenen wat 3W op jaarbasis kost. Ik kom, alles doorgerekend, op een besparing van €1,12 per maand. Is wel een beetje vertroebeld, want dat is alleen de laagstand. Op middel en hoogstand is de besparing wat groter, maar moeilijker te berekenen omdat de draaiuren van die standen niet bekend zijn.

Maar alles bij elkaar zie je dus dat een investering van ~€170 voor een nieuwe box dus best nog even duurt om terug te verdienen. Mijn box was 55 euro op Marktplaats en mijn oude box gebruikte veel meer dan die van jou. In mijn geval kwam de TVT daardoor op zo'n 2 jaar. De oude box kon ik zelfs nog slijten voor €15 op Marktplaats 8)7

Oja en denk ook aan het reinigen van je kanalen: Seafarer in "Optimale vraaggestuurde mechanische ventilatie" en ThinkPadd in "Optimale vraaggestuurde mechanische ventilatie"

[ Voor 14% gewijzigd door ThinkPad op 12-04-2020 16:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wizzopa
jvanderneut schreef op woensdag 27 maart 2019 @ 21:54:
[...]

Je kan ook overwegen een geluidsdempende flexbuis te gebruiken. Scheelt behoorlijk in geluid.

[...]

Het kan. Ik heb het ook zo. En ik zou het niet nog een keer zo (laten) doen. Als je het ventiel er haalt om schoon te maken moet je goed uitkijken om de flexbuis niet te beschadigen. Probeer het laatste stukje in gewone spirobuis (of bocht of t-stuk oid) uit te voeren.
Voor het laatste stukje kan je deze https://www.ventilatiesho...n/guso-montagering-100mm/ in de flex monteren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jack_
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 10:36
ThinkPadd schreef op donderdag 28 maart 2019 @ 08:41:
@jack_ Ik heb een gebruikte Itho Ecofan van Marktplaats.

Jouw box is al redelijk zuinig te noemen. Nog steeds wel interessant om te vervangen door een jonger model, maar de terugverdientijd wordt een stuk langer. Mijn Itho zit op 3-6-17W, zie ook mijn metingen van oude box uit 1998 en nieuwere Itho naast elkaar.

Oja en denk ook aan het reinigen van je kanalen: Seafarer in "Optimale vraaggestuurde mechanische ventilatie" en ThinkPadd in "Optimale vraaggestuurde mechanische ventilatie"
Moet eens kijken hoe dat gaat lukken met twee horizontale stukken in de buis. In de keuken zit een platte koker. Misschien kan ik in dat stuk zo al aan de slag met een stuk slang en vegertje.

De tvt is idd wel interessant met een Itho ecofan die tussen de 50 en 70 euro kost op mp, bij een nieuwe wordt dat wel een stukje langer idd. Kan ik mijn klik aan klik uit ook goed overzetten die ik net op deze box heb gezet.

Nu in elk geval al beter als het was. Het reinigen van de ventilator en de stukken buis en ventielen, scheelde al 5 watt op de laagste stand (van 15 naar 10). Maar misschien ook eens gaan meten met een anemometer, dan kan ik zien wat het per ventiel doet en ook verschillen tussen boxen meten. En dat wat opzet stukken knutselen..

[ Voor 5% gewijzigd door jack_ op 29-03-2019 08:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sOid
  • Niet online
jvanderneut schreef op woensdag 27 maart 2019 @ 21:54:
[...]

Het komt in een koof te zitten die ik akoestisch ga isoleren, dus dat komt denk ik wel goed :)
[...]

Heb je het dan over echt flexibel of over semi-flexibel zoals dit? Het was namelijk mijn idee om semi-flexibel te gebruiken; makkelijker bochtjes maken, maar toch behoorlijk sterk. https://www.ventilatiesho...-125mm-aluminium-2-meter/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• llagendijk
bdu schreef op woensdag 2 januari 2019 @ 19:52:
[...]

2 keer balen.

In je post en afbeelding suggereer je trouwens dat er wel sprake is van een 10v aansluiting/sturing?
[Afbeelding]

Klopt dit, of klopt mijn interpretatie niet?

@RocketKoen, luchtvochtigheid sensor is eerder al schoongemaakt, helaas zonder resultaat.
Die 10V voor de aansturing is er direct op de motor, maar niet naar buiten uitgevoerd. Ik heb nu de elektronica uit mijn MVS15 verwijderd en vervangen door een esp + motor shield en direct op de motor aangesloten. Dat werkt prima. Ik kan dus de standaard afstandsbediening niet meer gebruiken en moet alles via WIFI doen....Met MQTT en nodered werkt dat prima

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bdu

bdu

llagendijk schreef op zaterdag 13 april 2019 @ 23:17:
[...]

Die 10V voor de aansturing is er direct op de motor, maar niet naar buiten uitgevoerd. Ik heb nu de elektronica uit mijn MVS15 verwijderd en vervangen door een esp + motor shield en direct op de motor aangesloten. Dat werkt prima. Ik kan dus de standaard afstandsbediening niet meer gebruiken en moet alles via WIFI doen....Met MQTT en nodered werkt dat prima
Heb je meer info voor mij, zoals een schema en benodigde componenten? Zou super zijn! 😎

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• llagendijk
Benodigd voor afzuiging controle met alleen 0-10V in:
- Nodemcu of andere esp
- Motorboard
- 5V power supply neem de 5W 5V versie
- Buckup converter (met 5V voeden en instellen op 10,5V uitgang
en wat headers + connectors

- Voed de esp op de 5V aansluiting vanaf de 5V voeding met +5V (let op NIET flashen vanaf USB als de ESP is aangesloten.
- Sluit massa/0V van voeding aan op ESP GND en motorboard GND
- De 10,5V van de buckup Vout+ naar de Vin van het motorboard L293
- 5V naar de Vcc van motorboard L293
- output pin van ESP naar in1 van het motorboard
- motorboard A- gaat naar de 0-10V in van de motor
- Reset van ESP aansluiten met een 10k weerstand naar de 3V3 uitgang en een elco (+/- 10uF of zo) naar 0 anders start de ESP mogelijk niet.
- Mogelijk nog wat elcos aan de 5V uit van de voeding en 10,5 uit de buckup naar smaak toevoegen

Als je een fatsoenlijk tekenprogramma weet kan ik wel eens kijken om een schema te tekenen inclusief de extra goodies (ik heb de tacho met pullup 3k3 weerstand + kleine condensator naar massa (6,8 NF, had niet veel anders). Ik had nog een CME280 sensor liggen die ik met I2C heb aangesloten zodat ik ook de temp in de gaten kan houden.

De ESP pin naar het motorboard definieer je als PWM uitgang: dat is prima voor de motorsturing. Als je alleen een multimeter hebt kun je een simpele 10k Weerstand + kleine elco gebruiken om dat om et zetten naar een gelijkspanning die je kunt gebruiken ter controle of alles werkt

En oh ja, ik heb de uitgang van het motorboard belast met een 10k weerstand, ik weer niet of die nodig was.

Alles gemonteerd op gaatjes board (zorg wel voor fatsoenlijke isolatie voor de netspanning. Ik gebruik 2*3pins connectors voor 230V in en motor met direct daaraan de voeding. na bedraden isoleren met lijm uit een lijmpistool. Netspanning draden zo kort mogelijk houden en afstand creeeren tussen netspanning en laagspanning
Meer details over het motorboard

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heronimo
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 12:06
llagendijk schreef op maandag 15 april 2019 @ 22:08:
Benodigd voor afzuiging controle met alleen 0-10V in:
- Nodemcu of andere esp
- Motorboard
- 5V power supply neem de 5W 5V versie
- Buckup converter (met 5V voeden en instellen op 10,5V uitgang
en wat headers + connectors

- Voed de esp op de 5V aansluiting vanaf de 5V voeding met +5V (let op NIET flashen vanaf USB als de ESP is aangesloten.
- Sluit massa/0V van voeding aan op ESP GND en motorboard GND
- De 10,5V van de buckup Vout+ naar de Vin van het motorboard L293
- 5V naar de Vcc van motorboard L293
- output pin van ESP naar in1 van het motorboard
- motorboard A- gaat naar de 0-10V in van de motor
- Reset van ESP aansluiten met een 10k weerstand naar de 3V3 uitgang en een elco (+/- 10uF of zo) naar 0 anders start de ESP mogelijk niet.
- Mogelijk nog wat elcos aan de 5V uit van de voeding en 10,5 uit de buckup naar smaak toevoegen

Als je een fatsoenlijk tekenprogramma weet kan ik wel eens kijken om een schema te tekenen inclusief de extra goodies (ik heb de tacho met pullup 3k3 weerstand + kleine condensator naar massa (6,8 NF, had niet veel anders). Ik had nog een CME280 sensor liggen die ik met I2C heb aangesloten zodat ik ook de temp in de gaten kan houden.

De ESP pin naar het motorboard definieer je als PWM uitgang: dat is prima voor de motorsturing. Als je alleen een multimeter hebt kun je een simpele 10k Weerstand + kleine elco gebruiken om dat om et zetten naar een gelijkspanning die je kunt gebruiken ter controle of alles werkt

En oh ja, ik heb de uitgang van het motorboard belast met een 10k weerstand, ik weer niet of die nodig was.

Alles gemonteerd op gaatjes board (zorg wel voor fatsoenlijke isolatie voor de netspanning. Ik gebruik 2*3pins connectors voor 230V in en motor met direct daaraan de voeding. na bedraden isoleren met lijm uit een lijmpistool. Netspanning draden zo kort mogelijk houden en afstand creeeren tussen netspanning en laagspanning
Meer details over het motorboard
Dat ziet er interessant uit! Haal je hetzelfde vermogen als met de originele aansturing?

Zat nog even verder te zoeken. Zou dit bord kunnen werken: https://s.click.aliexpress.com/e/ZZp8KNS

Jouw oplossing is weer een stukje goedkoper dan de aansturing via de Itho PWM module.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• llagendijk
JP12 schreef op dinsdag 16 april 2019 @ 06:23:
[...]

Dat ziet er interessant uit! Haal je hetzelfde vermogen als met de originele aansturing?

Zat nog even verder te zoeken. Zou dit bord kunnen werken: https://s.click.aliexpress.com/e/ZZp8KNS

Jouw oplossing is weer een stukje goedkoper dan de aansturing via de Itho PWM module.
Die module kan ook. Ik heb er zo ook een (gebruikt om te experimenteren met de aansturing van de L293), maar heb degene die ik noemde gebruikt vanwege de hoogte: je hebt dacht ik maar 20mm in de kast op de plaats van de originele print. En van de module die jij aangeeft bestaan ook aanbieders van het motorboard de met bijbehorende ESP worden geleverd. Dat lijkt me handiger (er bestaan van de ESP verschillende versies met verschillende afmetingen en pinouts. Zolang de L293 erop zit moet een motorboard bruikbaar zijn.

Ik heb bij mijn versie de 2 headers verwijderd en vanaf de onderkant weer gemonteerd: dat past prachtig op gaatjesboard (header in gaatjes board en motorboard en dan weer solderen). Iedere pin met een tangetje uit de header halen terwijl je de soldering verhit... Scheelt nog wat aan hoogte.

Bijkomend voordeel: je kunt alles op de plaats van de bestaande print monteren. Ik ken de Itho niet, maar een ESP heeft het voordeel dat die met Tasmota perfect via WIFI in jet home automation is te integreren.

En ja, je haalt hetzelfde vermogen. Ik lees de RPM tacho ook uit en haal de 3200 RPM, die volgens de manual van de R3G190-RC05-03 het maximum is. Ik kan helaas geen manual vinden van de R3G190-RC05-20 die er bij mij inzit, maar dit lijkt aardig te kloppen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heronimo
llagendijk schreef op dinsdag 16 april 2019 @ 12:50:
[...]

Die module kan ook. Ik heb er zo ook een (gebruikt om te experimenteren met de aansturing van de L293), maar heb degene die ik noemde gebruikt vanwege de hoogte: je hebt dacht ik maar 20mm in de kast op de plaats van de originele print. En van de module die jij aangeeft bestaan ook aanbieders van het motorboard de met bijbehorende ESP worden geleverd. Dat lijkt me handiger (er bestaan van de ESP verschillende versies met verschillende afmetingen en pinouts. Zolang de L293 erop zit moet een motorboard bruikbaar zijn.

Ik heb bij mijn versie de 2 headers verwijderd en vanaf de onderkant weer gemonteerd: dat past prachtig op gaatjesboard (header in gaatjes board en motorboard en dan weer solderen). Iedere pin met een tangetje uit de header halen terwijl je de soldering verhit... Scheelt nog wat aan hoogte.

Bijkomend voordeel: je kunt alles op de plaats van de bestaande print monteren. Ik ken de Itho niet, maar een ESP heeft het voordeel dat die met Tasmota perfect via WIFI in jet home automation is te integreren.

En ja, je haalt hetzelfde vermogen. Ik lees de RPM tacho ook uit en haal de 3200 RPM, die volgens de manual van de R3G190-RC05-03 het maximum is. Ik kan helaas geen manual vinden van de R3G190-RC05-20 die er bij mij inzit, maar dit lijkt aardig te kloppen.
Aan de afmeting had ik nog niet gedacht, zal straks een op gaan meten.

Denk jij dat een signaal van 9V ook zou werken? Dan zou je namelijk alleen maar een 9V voeding, motor shield en ESP8266 nodig hebben om hem aan te kunnen sturen :+ . Of zie ik nu iets over het hoofd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• llagendijk
Bij 9V + nog wat spanningsverlies in de L293 (+/- 1.5V volgens de specs, maar lijkt mij minder bij de kleine belasting van een optocoupler) ga je zeker de 10V nodig voor maximale aansturing van de motor niet halen. Het zal wel werken maar niet optimaal.
En je hebt toch een 5V nodig voor de VCC (4.5 - 7V) van de L293 (die heeft VCC (5v) en Vin (in het geval van een 10V PWM uitgang net boven de 10V) nodig. Je hebt dus 5V nodig EN een 10-12V nodig voor de L293.
.
Die 5V is ook prima als input voor de ESP.

Je zou afhankeljjk van de beschikbare hoogte een 12 + 5 V voeding als deze of deze kunnen nemen (waarschijnlijk dezelfde module, verschillende winkels. Die lijkt me net te groot, tenzij je die elders in de kast (niet op de print op de plaats van de huidige elektronica) monteert.
12V lijkt ok voor de motor (zie de pwm aansturing in het motor schema hierboven met 15V met een 12V zener voor de motor), maar als je je daar zorgen over maakt kunt je een paar dioden antiparallel zetten tussen de uitgang van het motorboard en de 10V ingang van de motor. Je bereikt die maximale spanning toch alleen met de dimmer op > 85% of meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• llagendijk
Ik heb snel even geprobeerd een schema te tekenen van de aansturing van de Orcon met 0-10V m.b.v. een ESP (NodeMcu in mijn geval).

Afbeeldingslocatie: https://www.fazant.net/Schema.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heronimo
llagendijk schreef op donderdag 25 april 2019 @ 20:05:
Ik heb snel even geprobeerd een schema te tekenen van de aansturing van de Orcon met 0-10V m.b.v. een ESP (NodeMcu in mijn geval).

[Afbeelding]
Ik heb nog even na zitten denken, volgens mij moet dit nog een stukje simpeler kunnen. Als ik de handleiding goed begrijp komt er een 10V voedingssignaal uit de motor. Zou een ESP8266 PWM signaal aangesloten op een MOSFET dan niet genoeg zijn om het benodigde 0-10V signaal te krijgen?

Bijvoorbeeld deze MOSFET module: https://nl.aliexpress.com...ol-Panel/32785122281.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• llagendijk
JP12 schreef op vrijdag 3 mei 2019 @ 11:53:
[...]

Ik heb nog even na zitten denken, volgens mij moet dit nog een stukje simpeler kunnen. Als ik de handleiding goed begrijp komt er een 10V voedingssignaal uit de motor. Zou een ESP8266 PWM signaal aangesloten op een MOSFET dan niet genoeg zijn om het benodigde 0-10V signaal te krijgen?

Bijvoorbeeld deze MOSFET module: https://nl.aliexpress.com...ol-Panel/32785122281.html
Goede vraag. Ik weet het eerlijk gezegd niet zeker. Maar de 10V uitgang levert max 1mA (of was het 1.1) en is niet kortsluitvast. Ik zie op die module een led, en die verbruikt (als die aan de uitgang zit!) al meer stroom.
Verder lees ik dat de uitgangsspanning van een esp vaak niet genoeg is om de gate aan te sturen (bij deze module met AOD4184A is de Gate Threshold Voltage 1.7 - 2.6V, dat zou dus net wel/niet kunnen als ik het goed begrijp. Let wel de threshold is de spanning waarop de Fet gaat geleiden, liefst wil je dus nog wat meer. Verder lijkt de module het signaal te inverteren (maar dat is niet zo erg: 0-100% wordt dan 100-0%)

Ik weet eerlijk gezegd niet veel over mosfets, wat ik hier schrijf komt van een snelle Google aktie

Als de led via de ingang wordt aangestuurd zou het mogelijk kunnen.

Maar is een simpele kleine mosfet niet nog makkelijker: 10K pullup naar de 10V en je kunt direct de motor aansturen (input weerstand is 47k). Je moet er allleen een vinden die aan de 2.4V uit de ESP gegarandeerd genoeg heeft of er een pnop trap vanaf 5V voorzetten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• X21r
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 13-06 10:29
10k Pull up gaat "slecht" werken...geeft grote start tijd en geen max RPM.

Ingang circuit motor bestaat uit spanning deler met 2x 47k. En deze uitgang (0-5v) heeft 1uf condensator als afvlakking en deze spanning gaat de logica in.
Dus 10k pull up nee.

1k pull up zou beter zijn.
Dan eerst met 2 diodes de 12v verlagen en
1k naar massa. ( zodat spanning meetbaar constand is )
En deze nieuwe spanning gebruiken met 1k pull up.

Waarschijnlijk zal direct 12v sturen wel werken met 1k pull up en geen problemen geven...maar beter is het om aan de spec te voldoen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• llagendijk
X21r schreef op zaterdag 11 mei 2019 @ 23:54:
10k Pull up gaat "slecht" werken...geeft grote start tijd en geen max RPM.

Ingang circuit motor bestaat uit spanning deler met 2x 47k. En deze uitgang (0-5v) heeft 1uf condensator als afvlakking en deze spanning gaat de logica in.
Dus 10k pull up nee.

1k pull up zou beter zijn.
Dan eerst met 2 diodes de 12v verlagen en
1k naar massa. ( zodat spanning meetbaar constand is )
En deze nieuwe spanning gebruiken met 1k pull up.

Waarschijnlijk zal direct 12v sturen wel werken met 1k pull up en geen problemen geven...maar beter is het om aan de spec te voldoen.
Op zich heb je gelijk, maar de 10V uit de motor (waar de vraag over ging) kan niet meer dan 1.1mA leveren: dan is 10K het max met de mosfet gesloten. En voor de motor aansturing betekent dat een 10k extra in serie met de eerste 47k, dus iets van 20% max. De motor lijkt wel voor de 10V het max. te bereiken, dus waarschijnlijk gaat het goed. Dit is alleen voor het geval je echt met maar een spanning voor de ESP wilt werken en geen aparte 10V(+). Ik gebruik een buckle up converter naar 10.5V met een L293, dat werkt prima

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeyJey
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 13:44
Ik overweeg een itho optima ventilatie unit ter vervanging van een (20! Jaar) oude variant. De optima komt met een CO2 sensor wat me nuttig lijkt. Echter is er een versie met ingebouwde sensor en 1 met een externe CO2 sensor, die je bijv in je woonkamer kan plaatsen.

M’n gevoel zegt dat een externe meter gerichter, directer meet en daardoor wellicht beter is. Maar of dit nou klopt? Weet een van jullie wat ‘beter’ is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Welke vertrekken zitten ventilatieventielen? In de meeste jaren '90 woningen is het: badkamer/toilet/keuken (woonkamer). Alleen die laatste lijkt mij interessant om CO2 gestuurd te ventileren, de andere vertrekken ben je immers niet langere tijd (uitgezonderd slaapkamer, maar daar zit alleen bij een WTW-installatie een ventiel normaal gesproken).

Een ingebouwde CO2-sensor is op zich handig, maar ik denk dat een externe sensor in bijv. je woonkamer (als daar een ventiel zit tenminste, anders heeft het nog geen nut) sneller reageert.

Hoe wordt de sensor aangesloten trouwens? Draadloos? Waar haalt hij z'n voeding vandaan?

[ Voor 22% gewijzigd door ThinkPad op 23-06-2019 21:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zuluman
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 02-06 14:55

Zuluman

German -Zulu -Russian -Dutch

Yes! vandaag is mijn Ducobox focus binnengekomen met 3 kleppen voor BG (CO2), 1e (vocht) en 2e (CO2). aanwezigheidsschakelaar voor de wc's. en later komen in de slaapkamers op de 1e aparte CO2 meters. Voor de woonkamer vierkante "design"roosters en voor de overige ruimtes gewoon de standaard ronde roosters.

Ik had ook een communicatieprint bestel maar die wordt nageleverd morgen. Ik ben ook benieuwd in hoeverre ik eea in Domoticz kan koppelen. de commuinicatieprint ondersteund modbus net als de eatron SDM120c die ik gebruik in mijn meterkast.

De standaard rooster ga ik vervangen voor de Duco fit 50ZR (zelfregelende) al twijfel ik wel om de tronic te nemen. Eerst maar eens deze configuatie beoordelen.

Ik heb lang getwijfeld om deze set wel te nemen of voor een ducobox silent te gaan zonder zoneventilatie. Een silent kan je ook uitrusten met een sensor voor vocht en CO2. Dat zou me ca. € 500,- schelen met de huidige set. Ik was totaal € 1450,- kwijt. Dat is veel geld vergeleken met een standaard box zonder iets extra. Maar ieder heeft zijn dure hobby zeg ik dan.

Ik kon weinig ervaringen terugvinden over de focus in een bestaande woning maar heb toch besloten de "gok"te wagen. het is nog wachten tot de winter om de besparing op de verwarming te meten. Maar ik ben ook benieuwd naar de nachtverlaging en het gemak van de automatisering.

De huidige unit is 15 jaar oud en heeft bijna geen kracht meer. na een toiletbezoek kan je nog lang nagenieten ondanks dat ie op stand 2 staat.

Ik zal hier in het topic mijn ervaringen delen. Maar eerst de handleiding lezen en kijken of ik alle materialen in huis heb.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/aeIZFpPvfTp6Y6DVEPbwgghM/medium.jpg

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/KsZBfzIctipOBmwfPiN5siFX/medium.jpg

[ Voor 3% gewijzigd door Zuluman op 02-07-2019 17:38 ]

6.000Wp > Oost/West 4800Wp + Zuid 1200Wp / Enphase M250x13+M215x7 / 12xLG Bifacial 300Wp +8x Longi 300Wp PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frk123
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 18-05 20:23
Ik ben in overweging mijn Orcon MVS 15 te vervangen door een Nibe savent. Ik heb de ventilatie in mijn huis Dual zone, tijd gestuurd gebouwd net actuators uit China en KaKu. Door inzet van de Nibe Savent wil ik de energie die wordt afgezogen hergebruiken om het CV systeem te voorzien van een basis temperatuur.

Vraag 1 Heeft iemand hier nog een idee over waar ik op dit moment niet aan denk?

Vraag 2 Ik wil ook een warmtepomp boiler aansluiten op buitenlucht, maar die ook ventilatie lucht kan gebruiken. Ik ben dus op zoek naar iemand die ventilatie expert is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Hoe zie je dat in de winter voor je? Je trekt dan ijskoude lucht naar binnen via de ventilatieroosters, dus dan wil je hem niet harder laten draaien dan noodzakelijk is om het CO2-niveau in je huis acceptabel te houden lijkt mij. Doet hij op de laagste stand nog wel wat?

[ Voor 3% gewijzigd door ThinkPad op 03-07-2019 14:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@ThinkPad Dat is precies wat ik tegen die systemen heb. Je koppelt daarmee ventilatie aan verwarming, zaken die eigenlijk los van elkaar moeten staan.
Stel dat je in de winter een volle woonkamer hebt. Dan heb je bijna geen verwarming nodig, maar wel veel ventilatie. En stel dat je maar met één persoon aanwezig bent, dan heb je weer bijna geen ventilatie nodig, maar wel verwarming.
En daarbij komt nog de tocht van de koude lucht door de ventilatieroosters. Veel beter is dus een WTW (systeem D) voor de ventilatie, en een L/W of W/W warmtepomp voor de verwarming.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Zuluman schreef op dinsdag 2 juli 2019 @ 17:24:
[...]
De huidige unit is 15 jaar oud en heeft bijna geen kracht meer. na een toiletbezoek kan je nog lang nagenieten ondanks dat ie op stand 2 staat.
[...]
Ga je de kanalen ook nog (laten) reinigen? Die kunnen na 15 jaar ook aardig vervuild zijn.

Kun je evt. ook zelf doen als de kanalen een beetje normaal lopen:
Seafarer in "Optimale vraaggestuurde mechanische ventilatie"
ThinkPadd in "Optimale vraaggestuurde mechanische ventilatie"

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zuluman

Zuluman

ThinkPadd schreef op woensdag 3 juli 2019 @ 15:59:
[...]

Ga je de kanalen ook nog (laten) reinigen? Die kunnen na 15 jaar ook aardig vervuild zijn.

Kun je evt. ook zelf doen als de kanalen een beetje normaal lopen:
Seafarer in "Optimale vraaggestuurde mechanische ventilatie"
ThinkPadd in "Optimale vraaggestuurde mechanische ventilatie"
Dat heb ik een aantal jaren geleden gedaan sament de oude ventilatieunit. kabeltrekker door het kanaal geduwd en daarna plumeau erdoorheen getrokken. zal ik binnenkort maar weer herhalen. en de vervuiling van de kanalen die ik heb weggehaald om de ducobox te installeren viel het reuze mee.

Ik heb de ducobox focus dus gisteren geinstalleerd. de connectieprint kwam ook binnen op het moment dat de box net hing dus die zit er ook meteen op. Ik moest wat schikken om de uitlaat met een recht stuk vaste buis te doen aangezien de oude met een flexibiele buis was verbonden met de uitlaat en zeker 40cm verschoven zat tov de uitlaat. Verschuiven ging net met wat aanpassingen.

Daarna het systeem zichzelf laten inregelen met de app in de hand. ik moest wel een utp kabel provisorisch aanleggen. omdat ik daar (nog) geen data heb. ik heb in de buurt een kabel maar die moet ik een netjes doortrekken.

Ik heb nu 3 zones.
bg - woonkamer/keuken/toilet via co2 toilet via aanwezigheid
1e 2 slaapkamers/badkamer/wc/overloop - via vocht - (slaapkamers via co2 icm ducotronic wellicht in de toekomst)
2e 1 slaapkamer, werkkamer en overloop/washok

Tijdens het inregelen kwam ik erachter dat de kanaalweerstand voor de 1e verdieping te hoog was. Deze komt uit de vloer van de 2e verdieping en is door mijn aannemer destijds iets opzij getikt om de mv kast te maken zodat de wasmachine en droger naast elkaar passen. ik ga kijken of ik dat enigzins kan corrigeren. voor nu heb ik het ventilatiedebiet voor dat kanaal verhoogd.

Via de lokale webpage kan je heel veel instellen meer dan de app. je hebt toegang tot alle installateurs mogelijkheden voor zover ik kan zien. wellicht zijn er meer. volgens mij zou je deze waardes kunnen inlezen in domoticz. snelheden, temperatuur co2 waardes, etc,etc. En bediening via domoticz zou ook mogelijk moeten zijn want dat kan ok via die lokale webpage.

Hij werkt prima. Ik had even geademd in de afzuiging van de 2e en zag de klep openen. (voordat ik het kanaal erop had gezet). douche springt ook meteen aan bij verhoogde vochtconcentratie. Nachtverlaging aangezet en dat werkt ook per zone. Het viel wel op dat de woonkamer temp hoger was in het kanaal dan mijn honeywell lyric aangeeft. Dat is wellicht door dat het kanaal van de bg naar dak gaat en dan via dakvloer (erin) naar de andere kant van de woning. Daardoor wordt de afgezogen lucht opwarmt door de betonnen dakvloer.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/MmKwf9xfMkWRVyh7DWwaHY4N/medium.jpg

Van boven links komt de bg. Vsn onder links de 1e verdieping. En de 2e rechtsboven. De uitlaat is via een vaste pijp. Mijn dakafvoer is 125mm. Duco adviseert 150mm. Ik kan m vervangen want de daksparing zelf in het beton is groter. Voor nu is t prima. Eerst maar de deuk in het kanaal linksonder proberen te herstellen.

En wellicht ter info. Ik heb HTS Bouwkunde gedaan en een van mijn afstudeer onderdelen was bouwfysica. Het maken van ventilatie, geluids, lichtberekeningen is mij niet vreemd. En in mijn dagelijks werk werk ik veel samen met installatieadviseurs en heb ik veel te maken met complexe installatieconcepten voor grote en bouwprojecten.

Binnenkort meer.

[ Voor 14% gewijzigd door Zuluman op 04-07-2019 17:42 ]

6.000Wp > Oost/West 4800Wp + Zuid 1200Wp / Enphase M250x13+M215x7 / 12xLG Bifacial 300Wp +8x Longi 300Wp PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cranx
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 13-06 08:41
@Zuluman Ik ben erg benieuwd naar je ervaring, ik wil exact dezelfde settup aanschaffen.

Waar heb jij je setup besteld?

[ Voor 15% gewijzigd door Cranx op 04-07-2019 19:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zuluman

Zuluman

darryl12123 schreef op donderdag 4 juli 2019 @ 19:53:
@Zuluman Ik ben erg benieuwd naar je ervaring, ik wil exact dezelfde settup aanschaffen.

Waar heb jij je setup besteld?
Ik heb heel wat vergeleken en deze was het goedkoopst en het was de enige waar je een communicatieprintplaat kon kopen. vakhandel janssen.

https://www.vakhandeljans...ntilatoren/duco/?page=all

ik zie net dat de communicatieprint nu €153,50 kost. ik heb m voor €97,50 gekocht. Ik vermoed dat ze na mijn bestelling erachter zijn gekomen dat ie wat duurder bij inkoop.

Dit zijn wat screenshots van de app en de lokale webpagina. in de app kan je ook veel regelen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/LhoXyksVQrn1nSyxBiMGGpzD/thumb.jpg

Public
Publieke map
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/oSFqYvgMCK7LiYNz81zedGNK/thumb.pngAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/lQhW9WxOHxFxx5LEFUBPKbrR/thumb.pngAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/Fwptd2t33iN5dPkQzvgbT2Yx/thumb.png
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/6mFr6K3EFn86NbkBS8LOXFgS/thumb.pngAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/hleKRJsXgFErOpsPvHmw1RCb/thumb.pngAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/6ZZbMAMI0dl55nBuWvNT9ENp/thumb.png
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/SqFm0F1x2jE27YmZDGGK3yOL/thumb.pngAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/6v5f24ikM78128Uf2017iXGU/thumb.png

[ Voor 79% gewijzigd door Zuluman op 05-07-2019 15:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cranx
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 13-06 08:41
Zuluman schreef op donderdag 4 juli 2019 @ 20:31:
[...]

Ik heb heel wat vergeleken en deze was het goedkoopst en het was de enige waar je een communicatieprintplaat kon kopen. vakhandel janssen.

https://www.vakhandeljans...ntilatoren/duco/?page=all

ik zie net dat de communicatieprint nu €153,50 kost. ik heb m voor €97,50 gekocht. Ik vermoed dat ze na mijn bestelling erachter zijn gekomen dat ie wat duurder bij inkoop.

Dit zijn wat screenshots van de app en de lokale webpagina. in de app kan je ook veel regelen.

[Afbeelding]

Public
Publieke map
[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
[Afbeelding][Afbeelding]
Super, bedankt. Laat graag weten als het je gelukt is om het te koppelen aan domoticz/Hass.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zuluman

Zuluman

darryl12123 schreef op vrijdag 5 juli 2019 @ 16:04:
[...]

Super, bedankt. Laat graag weten als het je gelukt is om het te koppelen aan domoticz/Hass.
Dat gaat wel even duren. Ik ben niet zo thuis in de materie en moet het posten (om hulp vragen) op het Domoticz forum.

Ik vermoed dat het moet lijken op hoe ze het doen met de LAN (HTTP) interface voor mijn Enphase Envoy. Ik weet niet of de werking gelijk is aan een HTTP/S Poller die bij devices staat. Je moet hem in ieder geval moeten kunnen uitlezen op de verschillende waardes zoals debiet, co2 vocht en temperatuur per ruimte.

Dat kan je allemaal op de LAN interface zien staan. En daarbij gaat het voor de Ducobox een stuk verder want via die LAN interface kan je van alles aanpassen. Ik heb eerlijk gezegd geen behoefte om het syteem via Domoticz te willen aanpassen of via scripts ed. Het apparaat is slim genoeg en je kan genoeg zelf direct aanpassen naar wens.

En om Domoticz als GBS (Gebouw Beheer Systeem) te gebruiken vindt ik het te onbetrouwbaar. En met name met mijn programmeer skills. Ik laat mijn Lyric thermostaat op zichzelf functioneren en de Ducobox ook. Als je het goed inregelt op het apparaat zelf hoeven ze elkaar niet te bijten. Maar waardes uitlezen lijkt me prima. Meten is weten immers.

Vooralsnog bevalt het systeem prima. Met douchen springt ie meteen aan als de vochtigheid start. Zelfde geldt voor koken. Wat wennen is dat je m bijna niet hoort. voorheen deed ik m altijd op 2 bij douchen en koken. Dan werd het hele huis geventileerd en liep ie dus volgas. Nu hoeft maar 1 verdieping/zone te ventileren en kan ie dus met minder vermogen draaien voor die ene zone. Dat zorgt voor veel minder geluid.

Ik kan me voorstellen als je een huis vol viste hebt, iemand lang aan het douchen is en de kids in en uit de slaapkamers rennen Dat de Ducobox alle kanalen moet ventileren en op volle toeren moet draaien.

Wat wel vreemd is dat ie ondanks dat Nachtboost uitstaat hij toch om de ingestelde tijd gaat ventileren. En dan alleen de woonkamer (Zone BG) want die lucht is dan boven de 24 graden omdat het kanaal over het dak loopt en de lucht daar wordt opgewarmd. Ik had de starttemp op 27 gezet en dan springt ie niet aan. Ik heb uiteindelijk bij configuratie van de betreffende klep "tempdependent" uitgezet. Die overrulede dus de algemene setting van nightboost voor het hele systeem.

En dan heb je ook nog een menu van de box config met ventcool /ventilatieve koeling waar je per dag kunt aangeven. Dat is dus nightboost functie maar waar je per dag kan programmeren. Niet geheel logische omdat het in separate menu's te vinden is en je verwacht dat ze zulke zaken groeperen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rbrt
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 10-06 07:50
Hallo,

We hebben sinds deze week de sleutel van ons nieuwe huis gekregen en een van de dingen die ons op viel, is dat de mechanische ventilator (een Itho uit jaar kruik met euro stekker) defect is, tijd voor een nieuwe dus.

Het huis is uit 1885 en destijds voorzien van enkelsteens muren, later zijn er voorzetwanden (Faay panelen) geplaatst en er zit nog oud dubbel glas in. Vreemd genoeg geen roosters dus ik vermoed dat de aanzuiging via de kieren in de kozijnen verloopt.
De CVE zuigt af in de badkamer, wc en in de keuken (naast de losse afzuigkap).

Momenteel heb ik een leuke z-wave setup uit het vorige huis, dus ik zoek een CVE die op home assistent aan te sluiten is. Ik las e.e.a. over 10v zwave modules maar ik kon helaas niet ontdekken of dit momenteel nog de beste keuze is.

Daarnaast vraag ik me af of een CO2 gestuurde afzuiging zinnig is in onze situatie, aangezien we meestal in de woonkamer zitten.

Welke CVE en home assistent integratie zouden jullie adviseren?

dino-vrij! Kia EV6 GT-Line 77kWh, 10.200 WP op Fronius 7kW, Panasonic 9kW T-CAP warmtepomp voor de bollenschuur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rbrt
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 10-06 07:50
rbrt schreef op zaterdag 3 augustus 2019 @ 16:14:
Hallo,

We hebben sinds deze week de sleutel van ons nieuwe huis gekregen en een van de dingen die ons op viel, is dat de mechanische ventilator (een Itho uit jaar kruik met euro stekker) defect is, tijd voor een nieuwe dus.

[...]

Welke CVE en home assistent integratie zouden jullie adviseren?
Ik heb de Stork Comfofan S R Hygro besteld en ben van plan deze aan te sturen met de Qubino 0-10v z-wave module, dat bleek volgens diverse bronnen mogelijk. De Itho sprak me iets meer aan maar daar kon ik weinig over vinden.

dino-vrij! Kia EV6 GT-Line 77kWh, 10.200 WP op Fronius 7kW, Panasonic 9kW T-CAP warmtepomp voor de bollenschuur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LinuxMan
ik wil een keer mijn oude dubbelglas (uit 1987) aan de voorkant van het huis vervangen door HR++ glas. Het is een huis met systeem C ventilatie. Aan de achterkant heb ik al HR++ glas met 2 Ducoline roosters. Ik heb nu ook 3 ventilatieroosters aan de voorkant. Dus 5 totaal, dat lijkt mij rijkelijk veel. Tegelijkertijd heb ik wel een (hoog rendement) kachel die zijn lucht uit de woonkamer trekt, dus te weinig wil ik ook niet. In de documentatie van de kachel staat dat er minimaal 50 cm2 ventilatierooster moet zijn.

Is er een manier om te bepalen hoeveel roosters ik nodig heb?

Ik heb wat algemene vuistregels gevonden dat een woonkamer 150 m3/h moet kunnen ventileren, en dat elke meter rooster normaal gesproken 50m3/h aan kan. Dus dan zou 3 roosters al genoeg zijn. Klopt dat? En moet ik nog extra hebben vanwege de kachel? (50cm2 is met 2 roosters al gehaald, dus dat zou dan niet nodig zijn?)

Iemand suggesties?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Huupke
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 28-05 19:43
Is er ook een tweevoudige schakelaar in zigbee uitvoering die ik de perilex stekker kan laten schakelen? Ik kan alleen maar z-wave en WiFi varianten vinden of via Robb alleen een enkele van maximaal 400 Watt maar geen dubbele.

i5-13600KF @ 6.0GHz || Domoticz on Pi3+Pi4 || PV: 14940 Wp || WP: 12kW LG

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Cable_boy schreef op vrijdag 27 september 2019 @ 18:45:
Is er ook een tweevoudige schakelaar in zigbee uitvoering die ik de perilex stekker kan laten schakelen? Ik kan alleen maar z-wave en WiFi varianten vinden of via Robb alleen een enkele van maximaal 400 Watt maar geen dubbele.
Perilex wordt meestal gebruikt voor hoge stromen. Dus gewoon degelijk oplossen. Ik zou daarom een Zigbee / Wifi / Zwave schakelaar gebruiken om een degelijk Finder relais (4-polig uiteraard) aan te sturen. Bijvoorbeeld deze voor minder dan 17 euro.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

• Huupke
Dat moet toch in 1 keer kunnen zoals hier maar dan in Zigbee uitvoering:

Afbeeldingslocatie: https://www.robbshop.nl/fibaro-inbouwschakelaar-1-2-5-kw-zwave

Ik wil dus exact dit maar dan met Zigbee:
https://www.robbshop.nl/d...-wave-badkamer-ventilatie

[ Voor 29% gewijzigd door Huupke op 28-09-2019 09:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoepG24
  • Laatst online: 23-04 16:46
Ik ben ook bezig met het automatiseren van onze WTW-installatie.

Mijn situatie is als volgt:

1. Een driestanden schakelaar in de keuken;
2. Op zolder een perilex stopcontact, waarop de WTW is aangesloten.

Nu wil ik vanaf het perilex stopcontact op zolder, een ACM 3500-3 aansluiten door: 1) een nieuwe perilex stekker met kabel aan te sluiten (simpelweg door deze als het klaar is in het bestaande stopcontact te steken, 2) de kabel aan de sluiten op de ACM 3500-3, 3) en vanuit de ACM 3500-3 weer een perilex stopcontact maken, waarop de WTW in de nieuwe situatie wordt ingestoken. Het is me op zich duidelijk hoe ik dit moet doen.

Ik vraag me echter af wat er straks moet gebeuren met de driestanden schakelaar in de keuken. Stel dat ik de ACM 3500-3 op hoog heb staan, en de schakelaar in de keuken wordt ook op stand 2 of 3 gezet, wat gebeurd er dan? Kan de WTW of het stopcontact dan doorbranden?

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fruitschaal
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 15-05 17:09
Cable_boy schreef op zaterdag 28 september 2019 @ 09:35:
Dat moet toch in 1 keer kunnen zoals hier maar dan in Zigbee uitvoering:

[Afbeelding]

Ik wil dus exact dit maar dan met Zigbee:
https://www.robbshop.nl/d...-wave-badkamer-ventilatie
Al verder gekomen met jouw zoektocht? Ik ben geïnteresseerd.

PSN: Fruitschaaltje

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Huupke
Robb shop heeft bestigd geen dubbele Zigbee module te hebben maar wil wel korting geven bij aanschaf van meerdere modulen. Dit wordt mijn plan 'C'.
Plan 'A' is het gebruik van de 'Xiaomi Aqara Relay Two-way Control Module 2 channels'. Deze is onderweg en zal ik gaan uitproberen zodra hij binnen is.
Als deze niet werkt wil ik nog proberen om het voor elkaar te krijgen met 2x 'Xiaomi Mijia Smart Socket Zigbee'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beekforel
  • Laatst online: 12:10

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

Cable_boy schreef op woensdag 16 oktober 2019 @ 14:00:
Robb shop heeft bestigd geen dubbele Zigbee module te hebben maar wil wel korting geven bij aanschaf van meerdere modulen. Dit wordt mijn plan 'C'.
Plan 'A' is het gebruik van de 'Xiaomi Aqara Relay Two-way Control Module 2 channels'. Deze is onderweg en zal ik gaan uitproberen zodra hij binnen is.
Als deze niet werkt wil ik nog proberen om het voor elkaar te krijgen met 2x 'Xiaomi Mijia Smart Socket Zigbee'.
Waarom moet het beslist Zigbee zijn? Misschien is Shelly een alternatief? Dan gaat het via WiFi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheKerremenke
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 15:34
Cable_boy schreef op woensdag 16 oktober 2019 @ 14:00:
Graag even laten weten hoe het e.e.a lukt met de Aqara relais. Ik heb deze ook in bestelling hiervoor. Voornamelijk om hem tussen de driestanden schakelaar en de ithobox te plaatsen. Moet alleen nog uitzoeken hoe ik het het beste kan aansluiten.

iPad 12.9 Pro 2021  iPhone 15 Pro Natural Titanium  Apple Watch Ultra 2 Black  Apple TV 4K HDR & 4K & HD  HomePods & HomePods Mini’s  AirPods Max & Pro  MagSafe  HomeKit  CarPlay

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Huupke
Beekforel schreef op woensdag 16 oktober 2019 @ 15:03:
[...]

Waarom moet het beslist Zigbee zijn? Misschien is Shelly een alternatief? Dan gaat het via WiFi.
Eenvoud. En ja een WiFi module is plan D en zeker een alternatief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J.o.r.i.s
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 22-05 13:10
Vraagje, in ons huis hangt op de vliering een Orcon MVS-10RH. Deze zit enkel aangesloten op de badkamer.
Er is geen 3-standenschakelaar of afstandbediening aanwezig.
De Orcon draait normaal op laagste stand maar toert bij het meten van vochtigheid automatisch op naar stand 2.
Echter deze stand is te laag tijdens douchen en ik zou graag zien dat ie naar stand 3 optoert tijdens douchen.
Is er iets waarmee dit kan zonder domotica? Daar heb ik namelijk geen sjoege van.
De motor van de Orcon werkt met 0-10V met een witte, blauw, rode en gele draad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xAndyx
  • Laatst online: 27-03 13:04
JeyJey schreef op zondag 23 juni 2019 @ 21:46:
Ik overweeg een itho optima ventilatie unit ter vervanging van een (20! Jaar) oude variant. De optima komt met een CO2 sensor wat me nuttig lijkt. Echter is er een versie met ingebouwde sensor en 1 met een externe CO2 sensor, die je bijv in je woonkamer kan plaatsen.

M’n gevoel zegt dat een externe meter gerichter, directer meet en daardoor wellicht beter is. Maar of dit nou klopt? Weet een van jullie wat ‘beter’ is?
Ik heb een optima inside laten installeren, maar ben wel wat teleurgesteld over het automatisch moduleren. In de auto stand kiest ie echt niet zelf een snelheid tussen min en Max.
Vocht sensor lijkt te werken, als ik bijv in de keuken de afwasmachine open trek gaat de box even harder draaien ivm damp. Maar qua co2 heb ik m nog niet zelf harder horen draaien. Lijkt altijd in stand 2 te draaien tenzij er vocht is

Heb geen co2 meter om m te kunnen testen helaas
J.o.r.i.s schreef op dinsdag 29 oktober 2019 @ 18:20:
Vraagje, in ons huis hangt op de vliering een Orcon MVS-10RH. Deze zit enkel aangesloten op de badkamer.
Er is geen 3-standenschakelaar of afstandbediening aanwezig.
De Orcon draait normaal op laagste stand maar toert bij het meten van vochtigheid automatisch op naar stand 2.
Echter deze stand is te laag tijdens douchen en ik zou graag zien dat ie naar stand 3 optoert tijdens douchen.
Is er iets waarmee dit kan zonder domotica? Daar heb ik namelijk geen sjoege van.
De motor van de Orcon werkt met 0-10V met een witte, blauw, rode en gele draad.
Bij itho heb je 2 metertjes die de min en Max snelheid in de auto stand regelen. Misschien heb jij die ook en kan je m hiermee de ruimte geven om harder te draaien indien nodig? Is het bekijken waard

[ Voor 30% gewijzigd door xAndyx op 29-10-2019 22:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeyJey
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 13:44
@xAndyx Jij hebt dus de Optima versie met ingebouwde CO2 sensor? Ik neig naar de variant met losse sensor, welke dan gerichter kan meten in de ruimte waar het meest geleefd wordt (aka woonkamer). Maar veel (positieve) ervaringen kom ik niet tegen over deze 2 varianten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xAndyx
  • Laatst online: 27-03 13:04
Klopt met ingebouwde sensor, mijn gedachte was dat ie dan vanuit alle vertrekken CO2 kan detecteren ipv alleen de woonkamer of alleen de slaapkamer.

Maar zoals ik al zei heb ik met de ingebouwde sensor geen idee of ie wel werkt, ik heb nog nooit gemerkt dat ie ineens harder gaat afzuigen (alleen in vocht situaties zoals douchen en/of de afwasmachine). Kan zijn dat ie in stand 2 (auto) genoeg afzuigt dat er nooit teveel CO2 opbouwt. Beetje lastig te testen of die CO2 sensor wel goed werkt.. bij de externe heb je tenminste nog een status led.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J.o.r.i.s
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 22-05 13:10
xAndyx schreef op dinsdag 29 oktober 2019 @ 22:19:
[...]

[...]
Bij itho heb je 2 metertjes die de min en Max snelheid in de auto stand regelen. Misschien heb jij die ook en kan je m hiermee de ruimte geven om harder te draaien indien nodig? Is het bekijken waard
Dat werkt bij de Orcon met dipswitches. De middelste stand staat al op de hoogste capaciteit (200m3/u).
Echter in stand 3/stand hoog zou deze max. 375m3/u kunnen doen, bijna het dubbele. Die 200m3/u is niet toereikend ‘s ochtends met 4 personen die douchen.
Het moet hem echt zitten in het aanpassen van de 0-10V sturing dmv de 4 gekleurde (RGBW) draden.

[ Voor 7% gewijzigd door J.o.r.i.s op 30-10-2019 13:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
Sturen van je afzuiging is niet zo moeilijk .

Mijn Itho kan gestuurd worden door:

Een standen schakelaar in de keuken naar stand 2 en naar stand 3 continu of met een getimede stand van 40 minuten.

Via de CO2meting in de kamer met een Metz Connect KRS-C12 3VHR 24 V AC/DC naar stand 2 en 3 afhankelijk van het uitgang signaal van de CO2 meter.

Via een rv meting in de douche m.b.v. een Sonoff TH10 deze meting stuurt na het douchen de Itho naar stand 3 en sluit de afzuiging van uit de kamer af door middel van een klep.

Check de foto's

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MJV
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 13-06 21:56

MJV

Ik heb een Orcon MV systeem aangeschaft met co2 sensor. Co2 sensor moet alleen volgens de handleiding om 1,5m hoogte komen te hangen.

Ik heb alleen geen 230v aansluiting op die hoogte (over). Wat zou de consequentie zijn als ik hem op ong. 50 cm van de grond hang? Daar kan ik namelijk wel een wcd opofferen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chris_82
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 12-06 22:21
@MJV Vrij weinig effect verwacht ik, zolang de sensor wel vrij van obstakels is. Mijn ervaring met een CO2 meter (Netatmo) op verschillende plaatsen is dat CO2 best goed mengt in de woonruimte. In theorie zou de concentratie lager bij de grond iets hoger kunnen zijn aangezien het een vrij zwaar molecuul is (bij lage concentraties verwaarloosbaar).

Grootste effect is vooral praktisch, kinderen die aan de knopjes zitten, bij het verplaatsen van spullen (stoelen of stofzuiger) die er tegen aan stoten, ...

Eurostekker van 1.5m en een kabelgootje om het enigszins netjes te maken?

14.4kWp, Loria Duo 6010, VWTW, DWTW, full-electric, MY RWD

• JP1980
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 16:27
Onze ventilatiebox heeft een automatische stand waardoor hij automatisch harder gaat wanneer hij hoge CO2 of hoge luchtvochtigheid aanzuigt. Dit werkt in principe wel vrij goed. Verder hebben we een domoticasysteem die CO2 gegevens doorkrijgt van een aantal netatmo modules.

Nou zijn wij soms best wel lang niet thuis. Ik heb het idee dat er toch vrij veel energie verloren gaat doordat de ventilatie toch op een lage stand doordraait ook als is de CO2 < 500 PPM.

Nou is mijn idee om een ZWAVE stekker te plaatsen bij de ventilatiebox waarbij ik de stroom er gewoon afhaal wanneer PPM < 500 in alle kamers. En weer aan wanneer de CO2 stijgt boven de >500 PPM. Als ik de logs zo bekijk dan scheelt dit per dag toch snel 8 uur aan draaitijd.

Is dit een verstandig idee, of zijn er ongewenste bijeffecten waar ik rekening mee moet houden?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• The Lord
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 15:41
JP1980 schreef op donderdag 14 november 2019 @ 21:31:
Is dit een verstandig idee, of zijn er ongewenste bijeffecten waar ik rekening mee moet houden?
Als je ook rekening houdt met vocht moet het wel kunnen.

geeft geen inhoudelijke reacties meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 13:38
Vandaag de WTW gekoppeld met domotica. Kostte 10 minuten om een Qubino 0-10V schakelmodule aan te sluiten op een Brink Renovent Excellent Plus. De Plus-variant heeft een 24 VDC voeding voor de schakelmodule.

De WTW wordt aangestuurd door een MCO CO2 sensor in de keuken. Daarnaast gaan we hem op events sturen.

pricewatch unsorted: MCO Home - CO2 Sensor Z-Wave Plus
pricewatch: Qubino Flush Dimmer 0-10V Z-Wave+ (ZMNHVD1)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vicentini
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 11-06 11:53
Ik ben sinds kort ook bezig om mijn woning meer te automatiseren. Nu wil ik graag mijn Itho CVE Eco Fan 2 aansturen via mijn Honey en zag dat de Qubino Flush dimmer 0-10v daar het beste voor gebruikt kan worden. Alleen kan ik helaas nergens vinden hoe ik deze nu aan de printplaat moet aansluiten. Is er iemand die mij daar wellicht mee kan helpen?

Hierbij een foto van de printplaat.

Printplaat Itho CVE Eco-fan 2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nel!s
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 13-06 11:20
Ik ben bezig met inventarisatie wtw systeem in onze nieuwbouwwoning. Paar vraagjes:
- wat is 'out of the box' het beste systeem dat Itho aanbied? Is er wellicht iets nieuws op komst waar ik mijn zinnen op kan zetten (oplevering is medio 2021)?
- zijn er mensen die, tegen de instructies in, afzuigen naar buiten vanaf afzuigkap in keuken en afzuiging in badkamer? Ik zie dat bv tu Eindhoven prof Annelies van Bronswijk dit aanbeveelt en wil dat bouwbesluit dit verplicht gaat stellen, vanwege gassen en fijnstof dat vrijkomt bij koken (ook electrisch)
- is CO2 en vocht meting echt nodig, of een gadget?
- is montage op een kanaal plaat vloer hetzelfde als montage aan een solide muur?

[ Voor 12% gewijzigd door nel!s op 01-01-2020 10:31 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 13:06

de Peer

under peer review

nel!s schreef op dinsdag 31 december 2019 @ 20:22:
- zijn er mensen die, tegen de instructies in, afzuigen naar buiten vanaf afzuigkap in keuken en afzuiging in badkamer? Ik zie dat bv tu Eindhoven prof Annelies van Bronswijk dit aanbeveelt een wil dat bouwbesluit dit verplicht gaat stellen.
Hier zuigen we naar buiten toe idd ondanks dat we WTW D hebben. Vind ik wel zo fijn met al die vette lucht. Wat is het alternatief, filtreren (recirculeren?) Volgens mij zal dat nooit écht goed werken. Troep liever gewoon gelijk naar buiten. Wij merken wel dat we daardoor onze woonkamer 'vacuum' trekken dus tijdens koken zetten we de woonkamer deur open zodat er elders uit het huis lucht aangevoerd kan worden. In de zomer zetten we een raam open.
- is CO2 en vocht meting echt nodig, of een gadget?
Gadget, maar wel ideaal. Hoef je nooit meer zelf na te denken in welke stand je hem zet (1/2/3). Kun je eventueel ook makkelijk en goedkoop zelf maken als je handig bent. CO2 sensor kost 20 euro op Aliexpress.
Ook vochtsensor is handig want dan heb je niet zelf op knoppen te drukken als je gaat douchen.
Pagina: 1 ... 6 ... 9 Laatste