Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

• RocketKoen
  • Registratie: december 2001
  • Laatst online: 09:51
bArT_18 schreef op vrijdag 28 december 2018 @ 10:35:
Hi all,

Ik ben afgelopen zomer verhuisd en had daar een opstelling met perilex en een KAKU ACM 3500-3 en dat werkte uitstekend.

In mijn nieuwe woning zit een ORCON MVS-15RH CO2B. Nu werkt de vochtsensor voor geen meter met als gevolg dat ik deze alsnog handmatig moet bedienen. Ik wil deze ook graag op afstand bedienen. Kunnen jullie mij helpen?

Nu kwam ik dit topic al tegen: Mechanische ventilatie aansturen met Fibaro RGBW controller

Daarin wordt de suggestie gedaan om gebruik te maken van een Qubino Flush Dimmer 0-10V (http://qubino.com/products/flush-dimmer0-10v/)

Nu zit er in de ORCON de volgende printplaat:
[Afbeelding]

en een schematische weergave:
[Afbeelding]

Ik vraag mij af hoe ik de Qubino hierop kan aansluiten, een weergave van de qubino:

[Afbeelding]

Ik zou graag de huidige functies (CO2 aansturing en handmatige bediening) willen behouden maar als dat niet mogelijk is hoor ik het graag.

Ik moet de module voorzien van 12v zag ik. Maar hoe en waar sluit ik de ORCON aan?

Iemand die mij op weg kan helpen?
Niet.
Een Kaku schakelaar werkt alleen als je een ventilator met 3 standen schakelaar hebt. En de dimmer heeft een 0-10V aansluiting nodig.
Jouw versie heeft alleen RF.

Je kan wel de omkasting eraf halen en de luchtvochtigheid sensor schoonmaken (zie handleiding). Misschien lost dat je probleem wel op.

TheS4ndm4n#1919

• Serefsiz
  • Registratie: augustus 2012
  • Laatst online: 08-02 14:12
Hallo,

Ik heb een vraag over het volgende.
In mijn badkamer heb ik een xiaomi tem/luchtvochtigheid sensor.
Met de informatie die ik uit sensor haal wil ik mijn mechanische ventilatie gaan aansturen via een automatisering in home assistant. Standaard draait hij op stand 1 en bij een te hoge luchtvochtigheid wil ik hem schakelen naar stand 3 tot het weer daalt onder een bepaalde waarde.
Nu is het zo dat in de winter luchtvochtigheid lager is dan in de zomer.
Heeft iemand hier een goede balans in kunnen vinden?

Het is ongetwijfeld eerder gevraagd maar door middel van een zoekopdracht kan ik het helaas niet vinden.

Serefsiz wijzigde deze reactie 31-12-2018 11:41 (9%)

• LinuxMan
  • Registratie: september 2000
  • Laatst online: 20-02 16:59
Serefsiz schreef op maandag 31 december 2018 @ 11:40:
Nu is het zo dat in de winter luchtvochtigheid lager is dan in de zomer.
Heeft iemand hier een goede balans in kunnen vinden?

Het is ongetwijfeld eerder gevraagd maar door middel van een zoekopdracht kan ik het helaas niet vinden.
Ik stuur mijn ventilatie (Ihto box met RF besturing) aan met een arduino met een DHT22 sensor, maar de code haalt ook de buitenluchtvochtigheid en temperatuur op. Daaruit kun je het dauwpunt berekenen. Als het dauwpunt buiten hoger ligt dan binnen heeft het geen zin om harder te ventileren.

Ik heb elk seizoen de code wel een beetje aangepast om tot een goede sturing te komen, maar uiteindelijk stuur ik nu afhankelijk van binnen vochtigheid, buitenvochtigheid, binnentemperatuur en buitentemperatuur.

• Serefsiz
  • Registratie: augustus 2012
  • Laatst online: 08-02 14:12
LinuxMan schreef op maandag 31 december 2018 @ 12:56:
[...]

Ik stuur mijn ventilatie (Ihto box met RF besturing) aan met een arduino met een DHT22 sensor, maar de code haalt ook de buitenluchtvochtigheid en temperatuur op. Daaruit kun je het dauwpunt berekenen. Als het dauwpunt buiten hoger ligt dan binnen heeft het geen zin om harder te ventileren.

Ik heb elk seizoen de code wel een beetje aangepast om tot een goede sturing te komen, maar uiteindelijk stuur ik nu afhankelijk van binnen vochtigheid, buitenvochtigheid, binnentemperatuur en buitentemperatuur.
Dankjewel voor je antwoord.
Is het mogelijk dat je je code kan delen? Dan krijg ik een idee hoe ik zelf kan beginnen met het maken van een automatisering.

• LinuxMan
Serefsiz schreef op maandag 31 december 2018 @ 16:21:
[...]
Is het mogelijk dat je je code kan delen? Dan krijg ik een idee hoe ik zelf kan beginnen met het maken van een automatisering.
Uiteraard. Kan dat inline in het forum of krijg ik dan de moderators op mijn dak :?

• bArT_18
  • Registratie: februari 2002
  • Laatst online: 10:58
RocketKoen schreef op vrijdag 28 december 2018 @ 11:05:
[...]

Niet.
Een Kaku schakelaar werkt alleen als je een ventilator met 3 standen schakelaar hebt. En de dimmer heeft een 0-10V aansluiting nodig.
Jouw versie heeft alleen RF.

Je kan wel de omkasting eraf halen en de luchtvochtigheid sensor schoonmaken (zie handleiding). Misschien lost dat je probleem wel op.
Balen.
Iemand een idee hoe ik dit wel kan realiseren?

@Stephanoff, wil het originele topic niet omhoog gooien, maar ben jij nog verder gekomen?

• Stephanoff
  • Registratie: februari 2004
  • Laatst online: 20-02 21:38
bArT_18 schreef op woensdag 2 januari 2019 @ 18:41:
[...]

Balen.
Iemand een idee hoe ik dit wel kan realiseren?

@Stephanoff, wil het originele topic niet omhoog gooien, maar ben jij nog verder gekomen?
Nope, helaas... Geen tijd meer voor gehad. Ben nog wel steeds geïnteresseerd!

100% Elektrisch - Hyundai Ioniq Electric - Panasonic 5kW Monoblock warmtepomp - Atlantic Explorer 270C warmtepompboiler - 3500wp

• bArT_18
  • Registratie: februari 2002
  • Laatst online: 10:58
Stephanoff schreef op woensdag 2 januari 2019 @ 18:44:
[...]

Nope, helaas... Geen tijd meer voor gehad. Ben nog wel steeds geïnteresseerd!
2 keer balen.

In je post en afbeelding suggereer je trouwens dat er wel sprake is van een 10v aansluiting/sturing?

Klopt dit, of klopt mijn interpretatie niet?

@RocketKoen, luchtvochtigheid sensor is eerder al schoongemaakt, helaas zonder resultaat.

• ThinkPad
  • Registratie: juni 2005
  • Laatst online: 11:26

ThinkPad

Moderator Duurzame Energie & Domotica

L460

LinuxMan schreef op maandag 31 december 2018 @ 17:13:
[...]

Uiteraard. Kan dat inline in het forum of krijg ik dan de moderators op mijn dak :?
offtopic:
Het is handiger om het op iets als GitHub / BitBucket te zetten en daarheen te linken. Dan hebben we ook geen posts met 3000 regels aan code. Scrollt wat fijner voor de smartphone gebruikers ;)

Gas besparen door CV-tuning | Elektriciteit besparen
Geen (Domoticz) vragen via privébericht die ook via het forum kunnen a.u.b.

• LinuxMan
Serefsiz schreef op maandag 31 december 2018 @ 16:21:
[...]

het essentiële stuk van de code staat hier:

https://pastebin.com/8LYTvdeh

de returnwaarde 0, 1 of 2 refereert aan de stand van de Itho box

• llagendijk
  • Registratie: april 2009
  • Laatst online: 20-02 22:33
bArT_18 schreef op vrijdag 28 december 2018 @ 10:35:
Hi all,

Ik ben afgelopen zomer verhuisd en had daar een opstelling met perilex en een KAKU ACM 3500-3 en dat werkte uitstekend.

In mijn nieuwe woning zit een ORCON MVS-15RH CO2B. Nu werkt de vochtsensor voor geen meter met als gevolg dat ik deze alsnog handmatig moet bedienen. Ik wil deze ook graag op afstand bedienen. Kunnen jullie mij helpen?

Nu kwam ik dit topic al tegen: Mechanische ventilatie aansturen met Fibaro RGBW controller

Daarin wordt de suggestie gedaan om gebruik te maken van een Qubino Flush Dimmer 0-10V (http://qubino.com/products/flush-dimmer0-10v/)

Nu zit er in de ORCON de volgende printplaat:
[Afbeelding]

en een schematische weergave:
[Afbeelding]
Als ik in de handleiding van de MVS15 de plaatjes van de MVS15R en de MVS15RHB naast elkaar zie lijkt de aanpassing voor de perilex niet veel onderdelen te bevatten: 2 * 2 weerstand + diode (??) gevolgd door 2 optocouplers, niet meer. Dat zou kunnen beteken dat als je op de uitgangsaansluitingen een andere opto-coupler monteert je zo het sigaal van de standen schakelaar op de perilex kunt simuleren. Is er iemand met een RHB die kan bevestigen dat de onderdelen boven de trafo een weerstand en diode (*2) zijn gevolgd door optocouplers (links boven de trafo)?

Als mijn aannamen kloppen zou dit een vrij simpele interface vormen voor integratie van de RVS15 in een domotica systeem....

• KrL
  • Registratie: oktober 2001
  • Laatst online: 17-02 10:37

KrL

Foto foto..

Gaaf topic met nuttige tips! Ik had in mijn vorige appartement ook een Itho box met Perilex en KAKU ACM 3500-3, werkte idd prima. Nu een 'grotemensenhuis' en bezig om alles zo zuinig/efficient/mooi mogelijk te implementeren. Een kleine situatieschets:
  • 2 onder een kap uit 1976 met ca 180m2 oppervlak
  • HR++ glas met ducotop roosters, spouwmuurisolatie, vloerisolatie, zolder/dakisolatie
  • Nefit Trendline CW5 CV voor warmwater en LT (vloer)verwarming
  • Standaard geen mechanische ventilatie maar wel passieve kanalen vanuit keuken (bgg) en badkamer (1e) via de zolder naar het dak. In badkamer heb ik hierin zelf een vochtgestuurde ventilator geplaatst.
  • Domotica middels domoticz met z-wave en zigbee (hue), in diverse ruimtes ESP8266 bordjes met MH-Z19 (CO2), BME680 (Temp/Hum/Bar) en PMS5003 (fijnstof PM1, 2.5 en 10)
dashticz

Ik zie naargelang aanwezigheid en bijvoorbeeld koken, douchen etc de diverse waarden (CO2, vochtigheid, fijnstof) oplopen dus ik wil iets met ventilatie gaan doen. Ik heb een ventilatie warmtepomp, ventilatie met WTW en balansventilatie overwogen maar ben toch uitgekomen op zelfbouw vraaggestuurde mechanische ventilatie.

Het idee is om op zolder de kanalen van keuken en badkamer op een simpele ITHO EcoFan CVE perilex aan te sluiten en deze aan te sturen met domoticz middels een Zwave multischakelaar of een ESP8266 bordje met multi-relais. Daarnaast wil ik op zolder zelf nog een 3e kanaal maken om (extra) lucht vanaf zolder en de 1e etage aan te zuigen. De kanalen kan ik individueel open/dichtzetten met gemotoriseerde regelkleppen (220v, open/dicht). Het lijkt me ook super om, zoals een aantal anderen hier ook al voorstellen/vragen, de ducotop roosters geautomatiseerd te kunnen regelen. Het is niet haalbaar om ze allemaal te vervangen door elektrische varianten dus ik ben op zoek naar een systeem waarmee dit kan, anders moet ik zelf iets bouwen met de ESP8266 bordjes met servo/stappenmotoren. Iemand toevallig een betaalbare oplossing of een zelfbouw project gevonden?

Mogelijke scenario's:
Zomer (binnen boven de 18gr, CV standaard uit, roosters standaard open, ventilatie standaard uit of laag)
- Temp/vochtigheid hoog (vergeleken met buiten): ventilatie aan (stand afhankelijk van waarde en verloop)
- CO2 of fijnstof boven grenswaarde: ventilatie aan (stand afhankelijk van waarde en verloop)
- Bij douchen/bad (bewegingssensor + vochtigheid): ventilatie aan

Winter (CV naar behoefte aan, eventueel houtkachel, roosters standaard dicht, ventilatie standaard uit)
- Als houtkachel aan (temp sensor er tegenaan): roosters woonkamer vol open, mechanische ventilatie uit (ivm onderdruk rookkanaal)
- Vochtigheid hoog en hoger dan buiten: ventilatie laag aan, rooster betreffende kamer open, roosters en kanalen rest van de kamers dicht
- CO2 of fijnstof boven grenswaarde en hoger dan buiten: ventilatie aan (stand afhankelijk van waarde en verloop), rooster betreffende ruimte open, roosters en kanalen andere ruimtes dicht
- Bij douchen/bad (bewegingssensor + vochtigheid): ventilatie aan, roosters en kanalen andere ruimtes dicht

Suggesties?

• Nilvo
  • Registratie: februari 2011
  • Laatst online: 20-02 08:15
Ik kwam in een document over de Itho Qualityflow tegen dat het in het gepatenteerd is. Het patent is inmiddels verlopen en is te vinden onder nummer/naam: 1026242 Title: Vraaggestuurd ventilatiesysteem met centrale luchtkwaliteitsmeting en werkwijze hiervoor.

De uitgebreide beschrijving inclusief regelstrategieën, meetprocedure etc. staan hier uitgeschreven:
https://mijnoctrooi.rvo.n...lvbjIwMDQwNTE5LnBkZg==/1#

En de beschreven figuren (systeem opzet, proces flows etc.):
https://mijnoctrooi.rvo.n...5nczIwMDQwNTE5LnBkZg==/1#

Denk dat dit velen kan helpen bij het opzetten van hun eigen vraaggestuurde ventilatie. De regelstrategie is zo universeel dat het gebruik van een centrale plenum niet perse noodzakelijk is. Zeker bij een retrofit kan het wel eens handig zijn om een centrale afvoerbuis te plaatsen met kleppen vlak bij de lokale ruimtes. Hierdoor is er veel minder buislengte nodig en dus ook veel minder ruimte.

Nilvo wijzigde deze reactie 05-01-2019 12:31 (3%)

• ThinkPad

ThinkPad

L460

@KrL Als je toch van plan bent om geld uit te geven (elektronische roosters zijn vast niet goedkoop vermoed ik?), waarom dan 'ouderwetse' mechanische ventilatie en geen WTW? Groot nadeel van ouderwetse mechanische ventilatie vind ik dat je in de winter ijskoude lucht via de roosters naar binnen trekt :X En ondertussen blaas je duur verwarmde lucht van 19-22°C naar buiten.

Het is hier altijd een heel gepuzzel met de roosters om te zorgen dat we niet in de tocht zitten maar wel voldoende blijven ventileren...

Je hebt mensen die de hele winter de roosters gewoon dicht hebben ("Iehhh, tocht!!!11") en de ventilatie op stand 1/3 hebben staan ("die knop is toch voor als je gaat douchen :? ") maar dat is echt geen optie sinds ik de CO2 waardes in de woonkamer meet. Met z'n tweeën in de woonkamer, paar kaarsen aan en je zit maar zo tegen 1200 ppm meetwaardes aan te kijken :X 8)7 (met roosters open!). Door domotica schakelt de MV automatisch omhoog. Worden de waardes echt te gek (bijv. een verjaardag met 15 man) dan zet ik de afzuigkap zachtjes aan, dat helpt best wel goed.

Een Itho QualityFlow WTW vind ik erg interessant, maar krijg ik bij m'n partner er niet doorheen denk ik.

ThinkPad wijzigde deze reactie 05-01-2019 13:43 (23%)

• KrL

KrL

Foto foto..

@ThinkPad Elektronische roosters zijn geen optie, veel te duur en heb net vorig jaar de huidige roosters laten plaatsen. Dus zoek een betaalbare oplossing om de huidige roosters elektronisch te bedienen, eventueel zelfbouw. Helaas niet heel erg thuis in elektromechanica dus zoek een vergelijkbaar project ter inspiratie. Het elektrische en programmeer stuk lukt me zeker maar ben niet thuis in de diverse soorten elektromotoren (servo/stappen etc)..

WTW heb ik overwogen, ook op basis van ITHO (HRU 200 of 350 ECO). We hebben maar 2 bestaande kanalen (badkamer en woonkamer/keuken) van 125mm die uitkomen achter een knieschot: de HRU 350 is geen optie door de beperkte kanaaldiameter en de beschikbare ruimte, de HRU 200 is te klein voor ons oppervlak/volume. Ook hebben we geen mogelijkheid de verwarmde lucht terug te voeren naar de kamers anders dan via het trappenhuis (idee achter de qualityflow) maar dan komt deze verse lucht nooit in de slaapkamers omdat daar geen afvoer zit, het wordt dan weer direct naar de badkamer en/of de keuken/woonkamer gezogen.

We hebben nu zonder mechanische ventilatie ook in de winter de roosters vol open dus ik verwacht met vraaggestuurde mechanische ventilatie energie te winnen in plaats van te verliezen. Verwacht, praktijk moet het uiteraard uitwijzen :)

Mijn buurman (zelfde type huis) heeft recent de Duco Focus geinstalleerd met CO2/vochtgestuurde regelkleppen, ook erg mooi (maar duur!) systeem.

• LinuxMan
ThinkPad schreef op zaterdag 5 januari 2019 @ 13:38:
Je hebt mensen die de hele winter de roosters gewoon dicht hebben ("Iehhh, tocht!!!11") en de ventilatie op stand 1/3 hebben staan ("die knop is toch voor als je gaat douchen :? ") maar dat is echt geen optie sinds ik de CO2 waardes in de woonkamer meet. Met z'n tweeën in de woonkamer, paar kaarsen aan en je zit maar zo tegen 1200 ppm meetwaardes aan te kijken :X 8)7 (met roosters open!).
Dat ligt toch sterk aan je huis en aan je leefpatroon. Ik heb 5 grote roosters in de woonkamer (3 noord, 2 zuid). In de zomer staat alles tegen elkaar open, en is de mechanische ventilatie alleen nodig voor de vochtigheid in de badkamer. De CO2 in de woonkamer blijft zonder enige mechanische ventilatie (met 4 personen in de woonkamer) makkelijk onder de 800 ppm (meestal rond 600).

In de winter staat er nog 1 van de vijf open, meestal zelfs maar half open. Op een werkdag (hele dag niemand thuis, rond etenstijd met 4, na 20:30 kinderen in bed en nog maar met 2 personen) is dat op de laagste stand van de mechanische ventilatie voldoende om de CO2 onder de 900 te houden. Als er meer mensen binnen zijn, of iemand is de hele dag thuis, zet ik 1 van de vijf volledig open en dat is meestal weer genoeg om het rond de 800 te houden. Alleen met een grotere groep mensen of met kaarsen aan of iets dergelijks zet ik meerdere roosters open en/of de mechanische ventilatie harder.

Ik zie wel verschil tussen de 3 oude roosters die ik heb (bouw 1987) en de 2 nieuwe (2016 geplaatst). De nieuwe komt veel minder lucht door heen dan de oude. Helaas isoleren de oude roosters totaal niet, ook niet als ze gesloten zijn.

• KrL

KrL

Foto foto..

Ik heb eea aan servos besteld, binnenkort de regelaar voor de mechanische ventilatie in elkaar zetten en als poc een enkel rooster elektrisch bedienbaar maken. Ik hou jullie op de hoogte

• haraldstoll
  • Registratie: oktober 2015
  • Laatst online: 17-02 15:40
LinuxMan schreef op zondag 6 januari 2019 @ 00:44:
[...]

De CO2 in de woonkamer blijft zonder enige mechanische ventilatie (met 4 personen in de woonkamer) makkelijk onder de 800 ppm (meestal rond 600).
Wat voor sensoren gebruik je om de ppm te meten? Ik kom alleen hele dure tegen, of zonder data output.
Zelf heb ik in ons nieuwbouw een aantal co2 meters hangen die gekoppeld zijn aan de MV. Daar kan ik helaas geen data uithalen.

• haraldstoll
  • Registratie: oktober 2015
  • Laatst online: 17-02 15:40
Is het iemand uiteindelijk gelukt om de zwave frequencie van de Zehnder schakelaar te emuleren?
Uit andere posts begreep ik dat dit niet mogelijk is.

Ik heb geprobeerd een Kaku ACM-3500 te koppelen aan mijn unit, maar helaas luistert hij niet naar de ACM als ik de knoppen indruk. Hij volgd alleen wat die via de draadloze module ontvangt. Wellicht moet ik een 0~10v relay inzetten ipv de ACM. Ik las op de fora dat als ik dit doe, dat ik de de bestaande co2 melders moet opgeven. Dit zie ik niet zitten.

Dit is wat ik tot en met gisteren had:

Ik heb de draadloze schakelaar opengemaakt en de PINs gekoppeld:

Dit zijn de raspberry pi 3b PIN en hun GPIO logica:

Door te testen ben ik op het volgende gekomen:
De GPIO pins van de Pi heb ik gekoppeld aan de onderste twee pin's van de schakelaar.

Via Home Assistant (Hassio) zet ik deze aan of uit:

Helaas is het mij niet gelukt om uit te zoeken met welke PIN ik de 'Off' knop van de schakelaar kan bedienen. Als ik nu de 10min of de 30min trigger dan gaat die na die tijd weer uit.
Als de co2 sensoren of de hoofd unit iets communiceren, dan houdt die dat aan.

De raspberry pi draait hassio , de schakelaar die eerst in mijn badkamer hing ligt nu naast de pi.

Wanneer wij gaan koken gebruiken wij een scene "hey google, cooking time" om de muziek te starten en de lampen aan/uit te zetten . Nu heb ik daar een script aan toegevoegd dat dat de mechanische ventilatie aanzet, en een half uur later nog een keer. Zo blijft die 1 uur aan staan.

Als de sonoff sensor in de badkamer boven de 66% relative humidity meet, dan 'drukt' Home assistant op de 30min aan knop. Als het 30min nog steeds vochtig is, dan 'drukt' die de 30min nog eens in.

Heeft iemand ervaring met het bedienen van deze schakelaars mbv GPIO PINs? Ik zou de andere 2 knoppen ook willen kunnen bedienen.

Mijn voorkeur gaat nog steeds uit naar zwave via de aeotoc zwave stick in mijn Pi, is het iemand gelukt om de 868mz te sniffen/'kraken' ?

• ThinkPad

ThinkPad

L460

haraldstoll schreef op donderdag 10 januari 2019 @ 13:33:
[...]

Wat voor sensoren gebruik je om de ppm te meten?
Ik kom alleen hele dure tegen, of zonder data output.
Als je handig bent kun je zelf wat bouwen met ESP8266 en MH-Z19 sensor. Dan ben je voor €20 klaar.
Werkt hier prima, dat hij misschien niet op de ppm nauwkeurig is maakt mij niet zoveel uit, ik kan er voldoende ons leefpatroon uithalen om de ventilatie mee aan te laten sturen.
Zelf heb ik in ons nieuwbouw een aantal co2 meters hangen die gekoppeld zijn aan de MV. Daar kan ik helaas geen data uithalen.
Je hebt niet toevallig dit type? mightym in "CO2-meters voor in huis"

• LinuxMan
haraldstoll schreef op donderdag 10 januari 2019 @ 13:33:
[...]
Wat voor sensoren gebruik je om de ppm te meten? Ik kom alleen hele dure tegen, of zonder data output.
Ik gebruik een MHZ19B (te koop bij Amazon of AliExpress) gekoppeld aan een ESP8266 die de data naar influxdb stuurt, en dan kan ik het visualiseren of doorzoeken met grafana.

• LinuxMan
In het grote ESP topic loopt momenteel een discussie hoe je ventilatieroosters automatisch kunt openen en sluiten. peligro2k in "Het grote ESP topic"

Ik gok dat een flink deel van de mensen op dit topic dat ook interessant vinden :)

• KrL

KrL

Foto foto..

LinuxMan schreef op vrijdag 18 januari 2019 @ 09:07:
In het grote ESP topic loopt momenteel een discussie hoe je ventilatieroosters automatisch kunt openen en sluiten. peligro2k in "Het grote ESP topic"

Ik gok dat een flink deel van de mensen op dit topic dat ook interessant vinden :)
Top thanks, goed gegokt (wat mij betreft :))!

• thido
  • Registratie: december 2012
  • Laatst online: 08:50

thido

Tilburg

thido schreef op donderdag 21 december 2017 @ 19:56:
Ik heb hier twee MV boxen 24/7 draaien.
Één hangt beneden en heeft een afzuig punt in de open keuken.
De ander hangt boven en doet de badkamer en toilet boven en het toilet beneden.

Het idee is nu om overdag de MV boven uit te schakelen, er is niemand boven de hele dag.
Alleen in de ochtend tijdens het douchen en in de middag maximaal twee uurtjes onze dochter die een middag dutje doet. 's Nachts dan wellicht beneden de MV box uit, daar is dan niemand op twee honden na.

Ik heb zo het idee dat er, vooral in de winter, een bak warmte nutteloos naar buiten wordt gegooid.
Als ik hier meet nu (twee volwassenen en de twee honden binnen) geeft de CO2 meter aan dat het prima in orde is met de afzuiging in de laagste stand. Het liefst zou ik iets van WTW hebben maar dat gaat hier niet lekker lukken vrees ik.
Even mezelf quoten.
Bovenstaande heeft weer de aandacht.
Weer aan het meten met de CO2 meter en beneden blijft de luchtkwaliteit zonder het aanhebben van de MV ook prima in orde. Deze wil ik dus 's nacht tussen 00:00-06:00 uitschakelen.
Heb een Stork Comfofan hangen, iemand die deze ook uitschakelt?
Het mooiste is natuurlijk om dat onzichtbaar in de unit te doen.
Iemand tips voor apparatuur/manieren om dat te doen?
Heb verder geen behoefte aan domotica systemen etc., gewoon simpel:-)

All electric! 7420Wp / Pana 5kW / Daikin US 2.5kW / Atlantic 200l

• wizzopa
  • Registratie: september 2003
  • Laatst online: 10:28
thido schreef op dinsdag 22 januari 2019 @ 09:44:
[...]

Even mezelf quoten.
Bovenstaande heeft weer de aandacht.
Weer aan het meten met de CO2 meter en beneden blijft de luchtkwaliteit zonder het aanhebben van de MV ook prima in orde. Deze wil ik dus 's nacht tussen 00:00-06:00 uitschakelen.
Heb een Stork Comfofan hangen, iemand die deze ook uitschakelt?
Het mooiste is natuurlijk om dat onzichtbaar in de unit te doen.
Iemand tips voor apparatuur/manieren om dat te doen?
Heb verder geen behoefte aan domotica systemen etc., gewoon simpel:-)
Ik schakel mijn Itho met een schakel klok van 22:00 tot 7:00 uur naar de laagste stand, maar je kan hem er dan natuurlijk ook gewoon mee uitschakelen, alleen gaat de Itho bij het inschakelen op stand 2.

Bij de Stork kan je een spanning van <0,8 volt aanbieden op de 0-10 volt ingang dan gaat hij laag of uit.

wizzopa wijzigde deze reactie 23-01-2019 18:36 (6%)

PV- 7310Wp..... SWW- Atlantic 200….. WP- Daikin 3,5kW….. Foto’s.....

• thido

thido

Tilburg

wizzopa schreef op woensdag 23 januari 2019 @ 18:33:
[...]

Ik schakel mijn Itho met een schakel klok van 22:00 tot 7:00 uur naar de laagste stand, maar je kan hem er dan natuurlijk ook gewoon mee uitschakelen, alleen gaat de Itho bij het inschakelen op stand 2.

Bij de Stork kan je een spanning van <0,8 volt aanbieden op de 0-10 volt ingang dan gaat hij laag of uit.
Heb deze besteld om eens te proberen:
https://www.ebay.nl/itm/V...zqkivELLh4o0aXQ:rk:1:pf:0

• thido

thido

Tilburg

wizzopa schreef op woensdag 23 januari 2019 @ 18:33:
[...]

Hey, het was me al eerder opgevallen dat wanneer ik een CO2 sensor gebruik, de lage stand veel minder is dan wanneer ik de lage stand selecteer met de AB. Op het moment dat er een RF print inzit werkt die dipswitch 5 dus ook niet meer om naar de allerlaagste stand te gaan. Dit omdat deze nu gebruikt wordt voor het aanmelden van sensoren. Als de RF print er niet in zit en je zet dipswitch 5 on ON, dan gaat hij wel naar de allerlaagste stand (35m3). Beneden gebruik ik sowieso geen AB dus daar heb ik de RF print nu uitgehaald. De MV unit die boven hangt doet ook het toilet beneden waar een AB ligt, dus daar kan de RF print eigenlijk niet uit. Dat is wel jammer. Ik meet nu boven met de CO2 sensor een nacht op de allerlaagste stand en een nacht helemaal uit. Maken we daarna de keus wat we gaan doen :-)

• wizzopa
@thido
Dat is weer vervelend , ik heb bij de Itho alles werkend met 3 standen met of zonder timer in de keuken, co2 in de kamer en rv in de badkamer met hand, uit of auto stand en timer en sturing van een klep om afzuiging van warme lucht uit de kamer te voor komen. Alles door elkaar te gebruiken en schakelklok die alles uitschakelt tussen 22:00 en 07:00 uur. De Atlantic kan ook gebruikmaken van lucht uit de MV als hij draait.

• LinuxMan
wizzopa schreef op donderdag 24 januari 2019 @ 22:01:
@thido
Dat is weer vervelend , ik heb bij de Itho alles werkend met 3 standen met of zonder timer in de keuken, co2 in de kamer en rv in de badkamer met hand, uit of auto stand en timer en sturing van een klep om afzuiging van warme lucht uit de kamer te voor komen. Alles door elkaar te gebruiken en schakelklok die alles uitschakelt tussen 22:00 en 07:00 uur. De Atlantic kan ook gebruikmaken van lucht uit de MV als hij draait.
wat voor klep heb je om afzuiging van de kamer te regelen? Daar ben ik ook al een tijd naar aan het kijken hoe ik dat kan regelen?

• wizzopa
LinuxMan schreef op zondag 27 januari 2019 @ 10:23:
[...]

wat voor klep heb je om afzuiging van de kamer te regelen? Daar ben ik ook al een tijd naar aan het kijken hoe ik dat kan regelen?
De klep komt bij de https://www.ventilatieshop.com en de motor bij Aliexpress. https://m.nl.aliexpress.c...riGn5bHLlZaA1548584890597
Blader even door de foto’s dan kan je zien hoe de motor aan de klep is gemonteerd.

wizzopa wijzigde deze reactie 27-01-2019 11:29 (18%)

• KrL

KrL

Foto foto..

LinuxMan schreef op zondag 27 januari 2019 @ 10:23:
[...]

Of deze: https://www.amazon.co.uk/dp/B07BGR45N4, ik verwacht m deze week ergens binnen en zal laten weten of en hoe hij werkt.

• Sundown89
  • Registratie: november 2007
  • Laatst online: 17-02 19:34
Mystic_Vamp schreef op donderdag 26 juli 2018 @ 22:15:
[...]

Dat kan opzich ook wel. Heb nog een wemos d1 mini liggen met meerde relais.

[Afbeelding: Ventilatie]

Dan moet ik denk ik de wit, blauw, geel en rode draden gaan aansluiten op de relais. Heb je enig idee in welke volgorde dat zou moeten?
Kan iemand inmiddels antwoord geven op deze vraag van een tijd geleden? Ik heb exact dezelfde ventilatie box, een BUVA Q-Stream Time. Zie afbeelding voor de printplaat. Ik heb een Sonoff Dual klaar liggen, geflashed en wel! :+ Heb te weinig kennis om zomaar een en ander aan te sluiten. Heb al contact gehad met de Tweaker die de vraag stelde, hij heeft het ook nog niet werkend.

Update:
Contact gehad met Buva. Medewerker vertelde dat de Q-Stream Time geen vaste standen heeft en daardoor ook niet kan worden aangestuurd middels een Sonoff oid. Deze is alleen extern aan te sturen middels de 0-10v aansluiting. Helaas voor de Buva Q-Stream bezitters.

Sundown89 wijzigde deze reactie 01-02-2019 16:18 (14%)
Reden: Antwoord op eigen vraag

• wizzopa
KrL schreef op maandag 28 januari 2019 @ 19:57:
[...]

Of deze: https://www.amazon.co.uk/dp/B07BGR45N4, ik verwacht m deze week ergens binnen en zal laten weten of en hoe hij werkt.
Dat gaat wel werken, de motor is het zelfde. Je weet dat de motor / klep open of dicht is.

• Killing Time
  • Registratie: december 2013
  • Laatst online: 20-02 11:27
Weet iemand of de oriëntatie van een mv-box belangrijk is?

Ik ben nu een oud beestje aan het vervangen door een nieuwe CO2-gestuurde Itho cve-s optima. Momenteel zit de afvoer aan de zijkant, en het zou qua installatie het makkelijkst zijn om de Itho 90 graden gedraaid op te hangen.

Heeft iemand enig idee of dit kwaad zou kunnen? Ik kan er niks over vinden in de handleiding/online, en zie ook niet zo goed in waarom oriëntatie hier uit zou maken, maar ben benieuwd of jullie het met mij eens zijn.

• wizzopa
Killing Time schreef op zaterdag 2 februari 2019 @ 08:18:
Weet iemand of de oriëntatie van een mv-box belangrijk is?

Ik ben nu een oud beestje aan het vervangen door een nieuwe CO2-gestuurde Itho cve-s optima. Momenteel zit de afvoer aan de zijkant, en het zou qua installatie het makkelijkst zijn om de Itho 90 graden gedraaid op te hangen.

Heeft iemand enig idee of dit kwaad zou kunnen? Ik kan er niks over vinden in de handleiding/online, en zie ook niet zo goed in waarom oriëntatie hier uit zou maken, maar ben benieuwd of jullie het met mij eens zijn.
De box kan je ophangen zo als jij denk dat goed is ivm met je kanaal aansluitingen.

• wizzopa
Vanmorgen bij de buren de MV Ventilator vervangen ( bouwjaar 1975 ) waar in al de jaren waarschijnlijk niets aan is gedaan.

Ventilator Ventilator 2

• -Randy-
  • Registratie: november 2018
  • Laatst online: 19-02 18:43

Ik wil deze MV regelaar gaan gebruiken om een ander soort ventilatie aan te sturen.

Nu heeft mijn motor maar 3 draden, Fase, Nul en Aarde.
Ik zie hier 3 draden naar de motor gaan en de aarde apart. (4 draden dus)

Welke kan ik laten vervallen?

Gr Randy

Server: Dell Poweredge R710, 96gb ddr3. Server: IBM SystemX 3550.

• wizzopa
-Randy- schreef op maandag 18 februari 2019 @ 22:21:
[Afbeelding]

Ik wil deze MV regelaar gaan gebruiken om een ander soort ventilatie aan te sturen.

Nu heeft mijn motor maar 3 draden, Fase, Nul en Aarde.
Ik zie hier 3 draden naar de motor gaan en de aarde apart. (4 draden dus)

Welke kan ik laten vervallen?

Gr Randy
Probeer het eens zonder zwart, motor op blauw en bruin.

• ThinkPad

ThinkPad

L460

wizzopa schreef op maandag 18 februari 2019 @ 13:40:
Vanmorgen bij de buren de MV Ventilator vervangen ( bouwjaar 1975 ) waar in al de jaren waarschijnlijk niets aan is gedaan.

Ventilator Ventilator 2
Goed bezig :)

Hoe waren de kanalen en ventielen er aan toe? Afgaande op de ventilatiebox kunnen die namelijk ook wel een schoonmaakbeurt gebruiken >:)

• wizzopa
ThinkPad schreef op dinsdag 19 februari 2019 @ 11:57:
[...]

Goed bezig :)

Hoe waren de kanalen en ventielen er aan toe? Afgaande op de ventilatiebox kunnen die namelijk ook wel een schoonmaakbeurt gebruiken >:)
Dat is een actie voor de buren om zelf te doen. Ik heb ze verteld dat het echt nodig is. Ik heb met het vervangen van de ventilator de geluids overlast bij in huis weg gewerkt.

• -Randy-
  • Registratie: november 2018
  • Laatst online: 19-02 18:43
wizzopa schreef op dinsdag 19 februari 2019 @ 11:52:
[...]

Probeer het eens zonder zwart, motor op blauw en bruin.
Ik ga het uitproberen.

Server: Dell Poweredge R710, 96gb ddr3. Server: IBM SystemX 3550.

Pagina: 1 ... 4 5 6 Laatste

Apple iPhone XS Red Dead Redemption 2 LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6T (6GB ram) FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Google Pixel 3

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True