Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Acties:
  • 0Henk 'm!

• wizzopa
  • Registratie: september 2003
  • Nu online
quote:
plaspvd schreef op maandag 14 mei 2018 @ 21:48:
[...]

Heb je dit inmiddels al toegepast op je ventilatie systeem?

Heb eindelijk tijd om er aan te beginnen. Dus ben benieuwd of dit nog iets is geworden.
Ik ben er mee bezig en ik heb inmiddels 2 motoren en kleppen geplaatst, in combinatie met 2 sonoff th10 regelaars voor temperatuur en rv.

Ik wacht nog op wat spullen uit China, en dan de schakeling aan elkaar knoppen, foto van de klep en motor in de link foto's in het onderschrift.

PV- 7310Wp..... SWW- Atlantic 200….. WP- Daikin 3,5kW….. Foto’s.....

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Knopsje
  • Registratie: november 2006
  • Laatst online: 17:58
quote:
ThinkPad schreef op zondag 13 mei 2018 @ 09:36:
Waarom twee Sonoffs?
Ik heb er een Sonoff Dual (met dubbele uitgang dus) in zitten. Die schakelt stand 2 en stand 3. De unit helemaal uitzetten zou ik niet doen, dan gaat het muf ruiken in huis denk ik.
Zou je kunnen uitleggen hoe je dit hebt aangesloten? Ik wil mijn 3 standen schakelaar ook graag vervangen door een Sonoff Dual!

Acties:
  • 0Henk 'm!

• wizzopa
  • Nu online
quote:
Knopsje schreef op dinsdag 15 mei 2018 @ 14:43:
[...]

Zou je kunnen uitleggen hoe je dit hebt aangesloten? Ik wil mijn 3 standen schakelaar ook graag vervangen door een Sonoff Dual!
De Sonoff's zo als ik ze gebruik sturen kleppen van mijn mechanische afzuiging en daar naast zet Sonoff de itho naar stand 3.

Het maakt voor de Itho namelijk niet uit of er spanning op de aansluiting voor stand 2 staat.

https://imgur.com/0rTKdp0 zo werkt het hier al meerdere jaren.

De hand schakelaar in de keuken, de sturing van de CO2 en straks de Sonoff kunnen allemaal hun kunstje doen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Marc O.
  • Registratie: november 2016
  • Laatst online: 17:57
Pfff..... drie weken geleden een gebruikte Itho CVE ECO RFT SP gekocht op Marktplaats, maar door het warme weer (en dito zolder) heb ik nu pas de zin gevonden om hem aan te sluiten. De vreugde was maar van korte duur: Alleen stand 3 werkt. Op standen 1 en 2 doet ie helemaal niks.

Het perilex schema van de oude Stork box komt overeen met de nieuwe Itho, dus daar kan het niet aan liggen. De verkoper beweert dat de box nog goed functioneerde. Ofschoon ik me afvraag waarom je zo'n relatief nieuwe box zou verkopen, geef ik hem het voordeel van de twijfel.

Iemand enig idee waar ik moet zoeken?

Hieronder nog even de perilex schema's van de bestaande cq. de nieuwe box:

Untitled by Marc Onrust, on Flickr

Untitled by Marc Onrust, on Flickr

http://www.vomac-nl.com voor onze roadtrips naar de Noordkaap (2016) en Poolcirkel (2010)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: juni 2005
  • Laatst online: 13:30

ThinkPad

Moderator Duurzame Energie & Domotica

L460

Al eens geprobeerd met een simpel netsnoertje eraan? N en L1 aansluiten en dan even met een draad overbruggen van L1 naar L2 en van L1 naar L3 (niet tegelijk).

Op die manier is het makkelijk te testen of het aan je bekabeling ligt of toch aan de box. Wel oppassen voor schokken ;)

Hardware te koop | Gas besparen door CV-tuning | Elektriciteit besparen | Tweakblog

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: september 2007
  • Laatst online: 00:12
@Marc O. Nou ik kan het verkeerd hebben maar volgens mij zitten L1 en L3 omgedraaid bij de nieuwe box.
Nu krijgt in stand 1 L3 spanning op de nieuwe box, wat dus stand 3 betekend voor deze. Terwijl dit met de oude box de lage stand was. Dus ik zou L1/L3 eens verwisselen in de stekker en kijken wat er dan gebeurd.

AMD Ryzen 1800X 16GB DDR4 HyperX ASUS ROG STRIX 1080Ti - Panasonic HIT 990Wp

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Marc O.
quote:
Jim423 schreef op zondag 10 juni 2018 @ 15:01:
@Marc O. Nou ik kan het verkeerd hebben maar volgens mij zitten L1 en L3 omgedraaid bij de nieuwe box.
Nu krijgt in stand 1 L3 spanning op de nieuwe box, wat dus stand 3 betekend voor deze. Terwijl dit met de oude box de lage stand was. Dus ik zou L1/L3 eens verwisselen in de stekker en kijken wat er dan gebeurd.
Ha, volgens mij heb je gelijk. Bijj de oude is L1 = Hoog en bij de nieuwe is L1 = Laag. Ik ga morgen eens kijken of ik die draden kan omdraaien. Bedankt voor de tip!!

http://www.vomac-nl.com voor onze roadtrips naar de Noordkaap (2016) en Poolcirkel (2010)

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Marc O.
Inderdaad, L1 en L3 omgedraaid en hij werkt. Nogmaals dank!! _/-\o_

Inmiddels ook de geflashte Sonoff Dual er tussen gezet zodat ik naar wens stand M en H kan schakelen via Domoticz. :)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Oxellaar
  • Registratie: april 2007
  • Niet online
Ik wil de EBM Papst motor in mijn Itho CVE2 mv box 0-10v aan gaan sturen dmv een Buva Smartvalve.
In de Smartvalve zit een CO2 en een hygrometer.
De Smartvalve komt in het kanaal wat naar de woonkamer loopt, de woonkamer word dus leidend voor het systeem.

Nu vraag ik mij af of er twee signalen 0-10v op 1 input kunnen.... Wat gebeurt er met de sturing?
Dus n input naar de fanmotor vanaf de Smartvalve en n input van de perilex schakeling die al aanwezig is.

Oxellaar wijzigde deze reactie 18-06-2018 21:20 (13%)

Samsung A3050/AR7000 - Elga 3.0

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: juni 2001
  • Niet online
Hangt er een beetje vanaf hoe die 0-10 Volt gegenereerd wordt. Ik zou het via twee dioden proberen, waarbij dus elke 0-10 Volt generator een diode in de plus heeft opgenomen. De hoogste spanning is bepalend voor het uiteindelijke signaal.

• Oxellaar
  • Niet online
@Dre Bedankt... Gaan we proberen

• wizzopa
  • Nu online
quote:
Oxellaar schreef op maandag 18 juni 2018 @ 18:27:
Ik wil de EBM Papst motor in mijn Itho CVE2 mv box 0-10v aan gaan sturen dmv een Buva Smartvalve.
In de Smartvalve zit een CO2 en een hygrometer.
De Smartvalve komt in het kanaal wat naar de woonkamer loopt, de woonkamer word dus leidend voor het systeem.

Nu vraag ik mij af of er twee signalen 0-10v op 1 input kunnen.... Wat gebeurt er met de sturing?
Dus n input naar de fanmotor vanaf de Smartvalve en n input van de perilex schakeling die al aanwezig is.
Leuk bedacht. ;) ik stuur mijn kamer op Co2 en de douche op RV en daar naast ook nog hand bediening en tijd gestuurd werkt prima.

• Oxellaar
  • Niet online
quote:
wizzopa schreef op dinsdag 19 juni 2018 @ 15:08:
[...]

Leuk bedacht. ;) ik stuur mijn kamer op Co2 en de douche op RV en daar naast ook nog hand bediening en tijd gestuurd werkt prima.
Ja.. Alleen werd ik op het verkeerde been gezet door een video op YouTube. Daarin zie je een Itho box met een Papst fan. Maar die zit niet (meer) in de Itho...

Heb nu een Itho PWM optie print gekocht en een 0-10v > PWM converter. Zo kan ik toch mijn box aansturen en de perilex schakeling gebruiken.

• wizzopa
  • Nu online
quote:
Oxellaar schreef op dinsdag 19 juni 2018 @ 22:52:
[...]

Ja.. Alleen werd ik op het verkeerde been gezet door een video op YouTube. Daarin zie je een Itho box met een Papst fan. Maar die zit niet (meer) in de Itho...

Heb nu een Itho PWM optie print gekocht en een 0-10v > PWM converter. Zo kan ik toch mijn box aansturen en de perilex schakeling gebruiken.
Dat ik het las dacht ik al itho heeft toch een pwm signaal nodig. Waarschijnlijk zal je drie standenschakelaar niet meer werken omdat de Itho in stand 2 moet voor het 0-10volt signaal. Maar een vergissing is ook bij mij mogelijk. ;)

Hier doe ik het mee https://www.metz-connect.com/nl/products/11043413. 30 euro op eBay.

wizzopa wijzigde deze reactie 19-06-2018 23:30 (12%)

• Oxellaar
  • Niet online
@wizzopa ja waarschijnlijk wilde ik graag lezen dat 0-10v kon, was te makkelijk achteraf.
Maar heb een converter gevonden.
En een reserve MV box waar ik mee kan experimenteren ;)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• roderickvd
  • Registratie: mei 2003
  • Laatst online: 28-09 21:13
quote:
Maverick schreef op maandag 16 januari 2017 @ 19:28:
[...]
Zijn er mensen die deze berekening daadwerkelijk gebruiken? Heb hem zelf in LUA nagebouwd. Nu wil ik checken of de uitkomst klopt. Maar daar kom ik niet aan uit.
Als ik 22 graden en 70% invul, dan komt hij terug met:
15.4 Hpa en 11.3 g/m^3
Hier: http://www.lenntech.nl/ca...relatieve-vochtigheid.htm kun je het berekenen en komt hij terug met 11.69 g/kg
Hier: https://www.hygrotemp.nl/vochtcalculator zeggen ze dat het 11.58 g/kg is.

Allemaal kleine verschillen, en ook niet helemaal wat ik uitreken. De vraag is ook een beetje, komt het zo nauw? Nu heb ik het idee dat alleen in extreme omstandigheden de absolute luchtvochtigheid buiten hoger zal zijn dan binnen. Maar dan is het eigenlijk uberhaupt overbodig om hem te berekenen. Hoe denken anderen daar over? :)
Zolang je dezelfde functie gebruikt voor binnen als voor buiten, en daar op regelt, maakt het niet uit. Het gaat er immers om of de vochtigheid binnen en buiten verschillen.

Er zijn best wat momenten waar de absolute luchtvochtigheid buiten hoger ligt dan binnen. Op dit moment is dat bijvoorbeeld zo met 16C / 78 %RV buiten en 24C / 46 %RV binnen, als is het maar net. Andere momenten zijn tijdens mist, dauw of regen.

De verschillen tussen het script en andere berekeningen komen door het gebruik van verschillende constanten en benaderingen. Ik wou dat beter begrijpen en ben er eens ingedoken. Zo kwam ik tot de volgende iteratie:
PHP:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
// Given a certain dry bulb temperature and relative humidity,
// approximate the absolute humidity using the Arden Buck equation.

// All temperatures expressed in degrees Celcius unless declared otherwise.

// Saturated water vapor pressure in hPa
function saturated_water_vapor_pressure($temperature)
{
    $a = 6.1121; // hPa
    $b = 18.678;
    $c = 257.14; // degrees Celcius
    $d = 234.50; // degrees Celcius

if ($temperature < 0)
    {
        $a = 6.1115; // hPa
        $b = 23.036;
        $c = 279.82; // degrees Celcius
        $d = 333.70; // degrees Celcius
    }

$val = $a * exp( ($b - ($temperature / $d)) * ($temperature / ($c + $temperature)) );
    return $val;
}

// Vapor pressure in hPa
function vapor_pressure($temperature, $relative_humidity)
{
    $val = ($relative_humidity / 100) * saturated_water_vapor_pressure($temperature);
    return $val;
}

// Absolute vapor pressure in g/m3
function absolute_humidity($temperature, $relative_humidity)
{
    $r = 8314.4; // universal gas constant in J/(kmol * K)
    $w = 18.015; // molecular weight of water in g/mol

$temperature_kelvin = $temperature + 273.15;
    $val = exp( log(10)*5 ) * ($w/$r) * (vapor_pressure($temperature, $relative_humidity) / $temperature_kelvin);
    return $val;
}

Dit script moet nauwkeuriger zijn dan die in de TS. Verschillen:
  1. Gebruikt de Buck formule i.p.v. de eenvoudigere Magnus formule
  2. Gebruikt de ISO-waarde voor de gasconstante i.p.v. die van de Amerikaanse standaardatmosfeer
  3. Corrigeert enkele afrondingsfouten in de constanten (vijf getallen significant, wetenschappelijke afronding)
Maakt het wat uit? Nee. Maar ja, je bent een tweaker of je bent 't niet 8)

16x Solar Frontier SF-165S @ StecaGrid 3010 @ ZZO live: PVOutput

• wautah91
  • Registratie: april 2010
  • Laatst online: 13:22
Op zolder hangt er bij mij ook een Stork Comfofan. Na het lezen van veel reacties in dit topic lijkt het redelijk simpel om die met een zwave of kaku 0-10v dimmer aan te sturen met domoticz.

Wat moet ik doen met de huidige perilex aansluitingen op de print? Kan ik die gewoon laten zitten en wordt die input dan door de DIP instelling genegeerd?

Is er nog een speciale 12v voeding hiervoor nodig, qua aantal Ampere? Als ik onderstaande link geloof, pak je de 12v gewoon uit de fan.
Hoe sluit ik de 1-10v module aan op de print? Ik heb op de print van de fan | 0-10v | GND | 12v
Wat moet er op die 12V? De + van de 12v adapter die ook de 0-10v module voedt? Op de 0-10v en GND moeten de + en - van de module neem ik aan.
Heeft iemand hier een schema van? Veel plaatjes in dit topic werken helaas niet meer.

Deze heb ik inmiddels gevonden: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1851625

Ik wil ivm de WAF ook de 3 standen schakelaar blijven gebruiken, hoe doe ik dat icm de 10v regeling? Kan ik dat simpel (en veilig!) uit de perilex detecteren? Het zou het mooiste zijn als het ook zou kunnen blijven werken als domoticz/wifi enz offline zijn.
EDIT: misschien draden in lasdop en een mini inbouw zender AWMT-003?

wautah91 wijzigde deze reactie 04-07-2018 11:13 (18%)
Reden: zelf al meer info gevonden

Mijn tutorials o.a. Presence Detection Domoticz, Persistent USB voor Domoticz op Synology NAS, Philips TV bedienen met Domoticz en diverse Wemos D1 mini (ESP8266) projecten!

• wizzopa
  • Nu online
quote:
wautah91 schreef op woensdag 4 juli 2018 @ 10:02:
Op zolder hangt er bij mij ook een Stork Comfofan. Na het lezen van veel reacties in dit topic lijkt het redelijk simpel om die met een zwave of kaku 0-10v dimmer aan te sturen met domoticz.

Wat moet ik doen met de huidige perilex aansluitingen op de print? Kan ik die gewoon laten zitten en wordt die input dan door de DIP instelling genegeerd?

Is er nog een speciale 12v voeding hiervoor nodig, qua aantal Ampere? Als ik onderstaande link geloof, pak je de 12v gewoon uit de fan.
Hoe sluit ik de 1-10v module aan op de print? Ik heb op de print van de fan | 0-10v | GND | 12v
Wat moet er op die 12V? De + van de 12v adapter die ook de 0-10v module voedt? Op de 0-10v en GND moeten de + en - van de module neem ik aan.
Heeft iemand hier een schema van? Veel plaatjes in dit topic werken helaas niet meer.

Deze heb ik inmiddels gevonden: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1851625

Ik wil ivm de WAF ook de 3 standen schakelaar blijven gebruiken, hoe doe ik dat icm de 10v regeling? Kan ik dat simpel (en veilig!) uit de perilex detecteren? Het zou het mooiste zijn als het ook zou kunnen blijven werken als domoticz/wifi enz offline zijn.
EDIT: misschien draden in lasdop en een mini inbouw zender AWMT-003?
Hier gaat de sturing van een ITHO vanuit de co2 meting 0-10v, en rv meting in de douche, en 3 standen hand met timer op stand 3 samen. Zonder domoticz maar dat had je inmiddels al gelezen. :)

• wautah91
  • Registratie: april 2010
  • Laatst online: 13:22
Blijft voor mij alleen deze vraag nog open staan over mijn Stork Comofan:
quote:
Met andere woorden, wat gebeurd er als de 3 standenschakelaar omgezet wordt in de keuken terwijl de MV bestuurd wordt door de 0-10v module?

Iemand die dat weet?

Mijn tutorials o.a. Presence Detection Domoticz, Persistent USB voor Domoticz op Synology NAS, Philips TV bedienen met Domoticz en diverse Wemos D1 mini (ESP8266) projecten!

• RocketKoen
  • Registratie: december 2001
  • Laatst online: 08-10 06:13
quote:
wautah91 schreef op donderdag 12 juli 2018 @ 10:22:
Blijft voor mij alleen deze vraag nog open staan over mijn Stork Comofan:

[...]

Met andere woorden, wat gebeurd er als de 3 standenschakelaar omgezet wordt in de keuken terwijl de MV bestuurd wordt door de 0-10v module?

Iemand die dat weet?
Bij mijn fan pakt hij de hoogste instelling van de 2.
De dipswitch om de 0-10V ingang te activeren, schakelt de perilex niet uit.

Ik stuur hem nu aan met de PWM uitgang van een raspberry. Zelf gemaakte opamp en low pass filter om er 0-10V DC van te maken.

TheS4ndm4n#1919

• Mystic_Vamp
  • Registratie: november 2005
  • Laatst online: 10:35
Ik stuur vrijwel alles in huis aan met sonoff’s. Bestaat er een kant en klare oplossing voor een 0-10v dimmer die ik kan aansturen met esp easy of tasmota.

Zelfbouw is eventueel een optie, maar ik kan geen goede stap voor stap guide vinden.

• ThinkPad

ThinkPad

L460

Heb je niet genoeg aan de standen 1 / 2 / 3 dat je het traploos wilt regelen?
Ik heb een Sonoff Dual aan de ventilatiebox hangen, daarmee kan ik hem naar stand 2 en stand 3 schakelen. Stand 1 staat hij default op zodra je de stekker in het stopcontact steekt.

Voor de aansturing heb ik een CO2-sensor (MH-Z19) aan een ESP8266 en nog een DS18B20-temperatuursensor op de warmwaterleiding naar de douche. Op basis van die twee bepaalt m'n domoticasysteem (Home Assistant) of de boel op stand 2 of stand 3 moet.

Hardware te koop | Gas besparen door CV-tuning | Elektriciteit besparen | Tweakblog

• Mystic_Vamp
  • Registratie: november 2005
  • Laatst online: 10:35
quote:
ThinkPad schreef op woensdag 25 juli 2018 @ 22:01:
Heb je niet genoeg aan de standen 1 / 2 / 3 dat je het traploos wilt regelen?
Ik heb een Sonoff Dual aan de ventilatiebox hangen, daarmee kan ik hem naar stand 2 en stand 3 schakelen. Stand 1 staat hij default op zodra je de stekker in het stopcontact steekt.

Voor de aansturing heb ik een CO2-sensor (MH-Z19) aan een ESP8266 en nog een DS18B20-temperatuursensor op de warmwaterleiding naar de douche. Op basis van die twee bepaalt m'n domoticasysteem (Home Assistant) of de boel op stand 2 of stand 3 moet.
Dat kan opzich ook wel. Heb nog een wemos d1 mini liggen met meerde relais.

Ventilatie

Dan moet ik denk ik de wit, blauw, geel en rode draden gaan aansluiten op de relais. Heb je enig idee in welke volgorde dat zou moeten?

Daarnaast heb ik nu vier standen op de zender in de woonkamer. Terug naar drie mag best, tenzij vier ook mogelijk is.

• peligro2k
  • Laatst online: 16:52
Ik wilde mijn oude Stork unit upgraden met een Sonoff zodat ik makkelijk in de badkamer de ventilatie kan aansturen. Na wat research ben ik erachte dat het wellicht slimmer is om mijn 20 jaar oude unit te vervangen voor een meer recenter model dat stiller, zuiniger en daarnaast ook rf heeft. Ik ben uitgekomen op een CVE-S ECO. Heeft iemand nog een beter advies?

• RocketKoen
  • Laatst online: 08-10 06:13
quote:
Mystic_Vamp schreef op woensdag 25 juli 2018 @ 16:52:
Ik stuur vrijwel alles in huis aan met sonoff’s. Bestaat er een kant en klare oplossing voor een 0-10v dimmer die ik kan aansturen met esp easy of tasmota.

Zelfbouw is eventueel een optie, maar ik kan geen goede stap voor stap guide vinden.
Zo'n ESP bordje kan ook een 0-5V PWM maken.

Die PWN zet je dan op een simpel low-pass filter:
5V PWM (input) > 1k weerstand > uitgang > 1uF condensator > aarde

De uitgang van het low pass filter zet je op een (non inverting) op-amp met een gain van 2. Dat maakt er 0-10V van.
Het principe schema is dit:

Als je Rin en Rref gelijk kiest, krijg je een gain van 2. Al kun je beter 1 van de 2 weerstanden vervangen door een potmeter (of een weerstand in serie met een potmeter), zo kun je de gain achteraf nog afstellen.
Voor de opamp heb ik een LM358N gebruikt met 12V voeding (van de print van de ventilator).

TheS4ndm4n#1919

• Parody
  • Registratie: december 2002
  • Niet online
Ons huis uit 1997 heeft een WTW installatie met eigenlijk te nauwe kanalen (te kleine diameter). Dit bleek toen we het systeem opnieuw in lieten regelen. De waardes die ik uitgerekend had (volgens bouwbesluit) konden gewoon niet gehaald worden, ondanks dat de WTW-unit (een Brink Renovent 400) zelf het makkelijk zou moeten kunnen.

Resultaat is in het bijzonder dat de badkamers voor mooi te lang vochtig blijven. De ventilatieschachten zitten in het plafond vanuit de bouw, dus ik voel er niet zo veel voor om e.e.a. open te breken.

Heeft het zin om hulp-ventilatoren in het systeem te bouwen? Bijvoorbeeld een inschakelende extra afzuigventilator als je gaat douchen? Kan er op het internet niks over vinden, dus vandaar m'n vraag...

• ThinkPad

ThinkPad

L460

Dat kun je wel doen, maar bedenk dat die lucht ook ergens aangevoerd moet worden. Je zult dan een raam ergens moeten open zetten, anders breng je je WTW in onbalans vermoed ik.

• T-Infinity
  • Registratie: juli 2002
  • Laatst online: 18:04

T-Infinity

Heen en weer....

Dat is vervelend. Ik denk eigenlijk niet dat daar veel aan te doen is. Hulpventilatoren gaat niet echt helpen want je hebt dan 2 ventilatoren achter elkaar met verschillend debiet. De doorgang lijkt een beperkende factor en je moet wel met heel groot geschut komen omdaar toch voldoende door te krijgen.

Kun je eventueel op de 1 of andere manier de andere afzuigkanelen dichter maken of tijdens douchen helemaal afdichten, zodat er harder gezogen wordt uit de badkamer?

Dat is sowieso iets dat ik zelf nog wil gaan knutselen: afsluiters zodat ik per kamer 'on demand' ventilatie kan gaan regelen, waardoor de ventilatie nog vaker in de laagste stand zal kunnen draaien.

• Parody
  • Niet online
quote:
ThinkPad schreef op dinsdag 14 augustus 2018 @ 16:22:
Dat kun je wel doen, maar bedenk dat die lucht ook ergens aangevoerd moet worden. Je zult dan een raam ergens moeten open zetten, anders breng je je WTW in onbalans vermoed ik.
Extra aanvoer kan ik nog regelen vanaf de (later gebouwde) bovenverdieping, waar de twee kamers een ruime buis rechtstreeks vanaf de WTW hebben. Deze worden op dit moment flink afgeknepen om op de andere verdiepingen nog wat over te houden. Bij meer afzuiging vanaf die benedenverdieping (ihb de badkamer) zou ik verwachten dat de overdruk van boven via het trapgat naar beneden verhuist (aanname).
quote:
T-Infinity schreef op dinsdag 14 augustus 2018 @ 16:23:
Dat is vervelend. Ik denk eigenlijk niet dat daar veel aan te doen is. Hulpventilatoren gaat niet echt helpen want je hebt dan 2 ventilatoren achter elkaar met verschillend debiet. De doorgang lijkt een beperkende factor en je moet wel met heel groot geschut komen omdaar toch voldoende door te krijgen.

Kun je eventueel op de 1 of andere manier de andere afzuigkanelen dichter maken of tijdens douchen helemaal afdichten, zodat er harder gezogen wordt uit de badkamer?

Dat is sowieso iets dat ik zelf nog wil gaan knutselen: afsluiters zodat ik per kamer 'on demand' ventilatie kan gaan regelen, waardoor de ventilatie nog vaker in de laagste stand zal kunnen draaien.
Hmm, hier was ik al een beetje bang voor, maar niet geschoten... Uiteraard word ik niet zwaar gehinderd door kennis van zaken. ;)

Afdichten hebben we bij het inregelen even geprobeerd door andere afzuigpunten op die verdieping dicht te zetten, maar de diameter van de buis icm de lengte leverde niet het gewenste resultaat. Lees: het maakte nauwelijks wat uit.

Hoe nauw luistert het debiet? Ik zou een ESP8266 aan een PWM case-fan kunnen hangen, dan kan ik het toerental enigszins regelen. Zou dat een mogelijkheid zijn?

• T-Infinity
  • Registratie: juli 2002
  • Laatst online: 18:04

T-Infinity

Heen en weer....

Als afdichten van andere kanalen al nauwelijks helpt, geeft dat volgens mij aan dat de beperkte diameter en lengte echt een behoorlijke bottleneck is. Dan gaat niets helpen waarschijnlijk.

Fans met verschillend debiet bedoelde ik mee dat ze elkaar ook kunnen hinderen of dat 1 van de 2 als beperkende factor optreedt. Het is niet zo dat je het debiet van de 2 zomaar op kunt tellen.

• Parody
  • Niet online
Om nou met een compressor aan de gang te gaan lijkt me idd een beetje overkill. ;) Jammer maar helaas dus...

Dat klopt. Mijn idee was om de WTW z'n debiet te laten halen doordat hij zelf minder moeite hoeft te doen om lucht door dat smalle kanaal te krijgen. Als ik dan een fan 50m3/h in dat kanaal zou laten blazen krijgt de WTW het makkelijker om 50m3/h uit het kanaal te zuigen. Tot zover mijn theorie...

Als er trouwens nog iemand wil weten hoe je een Raspberry Pi aan een Brink Renovent hangt wil ik wel eens een plaatje maken en plaatsen. Je komt overigens al een flink eind met de info voor andere WTW's en ventilatoren uit dit topic.

• Jim423
  • Registratie: september 2007
  • Laatst online: 00:12
Een casefan wordt niks maar een flinke radiaalventilator helpt wel hoor. Daar moet je wel plek voor hebben en je krijgt een behoorlijk zuigend geluid (tijdens het douchen dus). Ik heb een 89watt op een 110mm buis zitten voor de badkamer en dat merk je goed als je de deur open wilt trekken. :+ Onbalans ben ik niet zo bang voor, de toevoer gaat namelijk ook harder. Wel moet je opletten dat de druk aan de ''afblaas''ingang WTW unit wel negatief blijft, anders zou de ventilator kunnen gaan overtoeren.

Jim423 wijzigde deze reactie 15-08-2018 18:44 (26%)

AMD Ryzen 1800X 16GB DDR4 HyperX ASUS ROG STRIX 1080Ti - Panasonic HIT 990Wp

• ThinkPad

ThinkPad

L460

quote:
Seafarer schreef op dinsdag 30 januari 2018 @ 21:47:
[...]
Zelf gedaan.

Met onderstaande "Highly Sofisticated manual air floating brush". 8)
[....]
Vanochtend ook eens aan de slag geweest om de buizen schoon te maken:

Eerst met een endoscoop camera eens gekeken hoe de leidingen liepen:

(Batterij voor het gewicht)

Bij de Action een ragebol gekocht (2-3 euro)

Die slopen we uit elkaar en maken we wat gewicht aan zodat hij de buis in zakt uit zichzelf. Tevens dubbelgevouwen zodat hij breed genoeg werd.

Bouwstofzuiger beneden in het kanaal gedrukt, zodat die de rommel opzuigt

Vervolgens de ventilatiebox zelf ook nog schoongemaakt:

De bouwstofzuiger kon ook blazen, dit was wel handig om de ventilatiebox schoon te maken.

:)

• Seafarer
  • Registratie: november 2012
  • Laatst online: 17:51

Seafarer

ondertitel

quote:
ThinkPad schreef op zondag 19 augustus 2018 @ 11:41:
[...]

Vanochtend ook eens aan de slag geweest om de buizen schoon te maken:

Eerst met een endoscoop camera eens gekeken hoe de leidingen liepen:
[afbeelding]
(Batterij voor het gewicht)

Bij de Action een ragebol gekocht (2-3 euro)
[afbeelding]

Die slopen we uit elkaar en maken we wat gewicht aan zodat hij de buis in zakt uit zichzelf. Tevens dubbelgevouwen zodat hij breed genoeg werd.
[afbeelding]

Bouwstofzuiger beneden in het kanaal gedrukt, zodat die de rommel opzuigt
[afbeelding]

Vervolgens de ventilatiebox zelf ook nog schoongemaakt:
[afbeelding]

De bouwstofzuiger kon ook blazen, dit was wel handig om de ventilatiebox schoon te maken.

:)
Creatief.

Heb je toevallig foto's gemaakt van die vieze kanalen?

Ik ben wel benieuwd wat voor cameraatje dat is en hoe je ervaringen ermee zijn.
Prijs mag je ook vermelden. ;)

DWTW+Cyclone- CV 20 graden delta-T - Isolatie:HR++90% - Spouw100% - Vloer50%.

• ThinkPad

ThinkPad

L460

quote:
Seafarer schreef op zondag 19 augustus 2018 @ 21:52:
[...]

Creatief.

Heb je toevallig foto's gemaakt van die vieze kanalen?

Ik ben wel benieuwd wat voor cameraatje dat is en hoe je ervaringen ermee zijn.
Prijs mag je ook vermelden. ;)
Dankje. Jouw methode is handiger als je er niet van bovenaf bij kunt, of als je een horizontale buis hebt denk ik. Bij mij is het eigenlijk een rechte buis van beneden naar zolder, met onderweg twee keer een hele korte horizontale zijtak (toilet en badkamer). Borstel aan een gewichtje werkte prima om de boel van boven naar beneden schoon te vegen.

De kanalen waren niet heel erg zichtbaar vies, als in dat ik dikke brokken stof ofzo zag.
Het was meer her en der wat pluisjes en overal een dun laagje op de binnenkant van de kanalen (m'n vingers werden wel grijs als ik de binnenkant van de buis aanraakte op plekken waar ik er bij kon).

Camera is deze. De connector kan zowel op telefoon als op laptop. Ik heb de 10m variant, die komt op zo'n 16 euro totaal. Verwacht geen wonderen van de beeldkwaliteit, het is maar 640x480. Camera is dan ook dunner dan een potlood.... Het snoer is aardig flexibel, dit was wel beetje lastig, want als hij blijft steken dan krult het snoer op. Vandaar dat ik er een gewichtje aan heb getaped zodat hij naar beneden zakte.
Camera is overigens waterdicht volgens de specs, dus je kunt hem ook in een afvoer ofzo steken als je zou willen.

ThinkPad wijzigde deze reactie 20-08-2018 08:17 (13%)

• sloth
  • Registratie: januari 2010
  • Niet online
Ik wil ook de ventilatie van de badkamer automatisch op stand 3 schakelen tijdens het douchen, en erna weer op stand 1 plaatsen. In dit topic komen al wat mooie tips om goede input te vergaren wanneer je doucht (van complex, prijziger en het beste resultaat naar eenvoudiger en meer kans op gedoe maar goedkoper):
  1. Input van je ketel vergaren door middel van een OTGW en OpenTherm wanneer er warm tapwater wordt gebruikt
  2. Een kant en klare nauwkeurige Z-Wave vochtigheidssensorzoals de Everspring ST814
  3. De temperatuur van de warmwater leiding meten door middel van een DS18B20 sensor aan bijvoorbeeld een ESP8266
  4. Een klant en klare minder nauwkeurige ZigBee vochtigheidssensor kopen zoals de Xiaomi Aqara Temperature Humidity Sensor
  5. Een DIY WiFi vochtigheidssensor bouwen op basis van een DHT22 aan bijvoorbeeld een ESP8266
Voor mijn situatie valt 1 al af gezien de condensatieketel hier geen OpenTherm praat, en de eventuele hoge kosten voor een converter en OTGW om dit wel mogelijk te maken.
2 vind ik ook vaak vrij duur (en is er veel meerwaarde ten opzichte van opties 4 en 5?). Optie 3 vind ik een mooie, maar net wat minder handig hier gezien de locatie van de warmwater leiding (WiFi bereik en om batterijen ooit makkelijk te kunnen vervangen).

Blijft nog over: optie 4 (extra investering in bijvoorbeeld een ConBee en eventuele issues door het gebruik van zigbee2mqtt) en optie 5.
Heeft er iemand wat langdurige ervaring met de batterijduur en het houden van een ESP8266 in een badkamer omgeving (vocht)? En wat de WAF betreft tips voor een leuke behuizing waarbij je toch nog nauwkeurige input van de DHT22 haalt? De badkamer waar de douche staat is erg klein dus ik maak me niet zo'n zorgen om op tijd een hoge luchtvochtigheid readout te verkrijgen om de ventilatie op stand 3 te laten aanspringen.

sloth wijzigde deze reactie 26-08-2018 13:20 (5%)

• balk
  • Registratie: januari 2000
  • Laatst online: 10:34
quote:
sloth schreef op zondag 26 augustus 2018 @ 12:50:
Ik wil ook de ventilatie van de badkamer automatisch op stand 3 schakelen tijdens het douchen, en erna weer op stand 1 plaatsen. In dit topic komen al wat mooie tips om goede input te vergaren wanneer je doucht (van complex, prijziger en het beste resultaat naar eenvoudiger en meer kans op gedoe maar goedkoper):
  1. Input van je ketel vergaren door middel van een OTGW en OpenTherm wanneer er warm tapwater wordt gebruikt
  2. Een kant en klare nauwkeurige Z-Wave vochtigheidssensorzoals de Everspring ST814
  3. De temperatuur van de warmwater leiding meten door middel van een DS18B20 sensor aan bijvoorbeeld een ESP8266
  4. Een klant en klare minder nauwkeurige ZigBee vochtigheidssensor kopen zoals de Xiaomi Aqara Temperature Humidity Sensor
  5. Een DIY WiFi vochtigheidssensor bouwen op basis van een DHT22 aan bijvoorbeeld een ESP8266
Voor mijn situatie valt 1 al af gezien de condensatieketel hier geen OpenTherm praat, en de eventuele hoge kosten voor een converter en OTGW om dit wel mogelijk te maken.
2 vind ik ook vaak vrij duur (en is er veel meerwaarde ten opzichte van opties 4 en 5?). Optie 3 vind ik een mooie, maar net wat minder handig hier gezien de locatie van de warmwater leiding (WiFi bereik en om batterijen ooit makkelijk te kunnen vervangen).

Blijft nog over: optie 4 (extra investering in bijvoorbeeld een ConBee en eventuele issues door het gebruik van zigbee2mqtt) en optie 5.
Heeft er iemand wat langdurige ervaring met de batterijduur en het houden van een ESP8266 in een badkamer omgeving? En wat de WAF betreft tips voor een leuke behuizing waarbij je toch nog nauwkeurige input van de DHT22 haalt? De badkamer waar de douche staat is erg klein dus ik maak me niet zo'n zorgen om op tijd een hoge luchtvochtigheid readout te verkrijgen om de ventilatie op stand 3 te laten aanspringen.
Ik gebruik 1) en 5).
1) Maar dan met een NEFIT ketel en slimme themostaat. Na een minuut WW tappen slaat de ventilatie aan. Dit om te voorkomen dat even WW pakken voor iets anders de fan doet aanslaan
5) Mijn DHT zit aan een stopcontact in een open kastje; vrijwel niet te zien.

Er zijn vele posts te vinden over ESP8266 & battery dus daar kun je wel inspiratie opdoen. Kan je echt niet bij de WW leiding? Ook niet bij de ketel? Met een vertraagde start en wellicht in combinatie met de status van het licht in de badkamer kun je natuurlijk "meten" of iemand aan het douchen is of gewoon in de keuken de afwas gaat doen. Daarna vocht meten om de fan weer af te laten slaan.

• Icekiller2k6
  • Registratie: februari 2005
  • Laatst online: 17:11
quote:
Gebruik dit https://tech.scargill.net/wifi-smart-socket/ plus een bme280 zijn kleiner en minder Bulky en dan kun je een andere esp of rasp gebruiken om zigbee aan te sturen

Hackerspace Brixel te Hasselt (BE) - http://www.brixel.be

• wizzopa
  • Nu online
quote:

Heeft er iemand wat langdurige ervaring met de batterijduur en het houden van een ESP8266 in een badkamer omgeving (vocht)? En wat de WAF betreft tips voor een leuke behuizing waarbij je toch nog nauwkeurige input van de DHT22 haalt? De badkamer waar de douche staat is erg klein dus ik maak me niet zo'n zorgen om op tijd een hoge luchtvochtigheid readout te verkrijgen om de ventilatie op stand 3 te laten aanspringen.
Sturen van MV op co2 gaat hier met een Metz https://imgur.com/vXpmQnF die wordt gestuurd door een SenseAir https://imgur.com/S6FJ6jP
De douche stuur ik met een Sonoff en dit kastje https://imgur.com/p2a2AGU en om dat er ca 100m3 afgezogen kan worden met de MV als hij alleen de douche ventileert zit dit er tussen https://imgur.com/KJE2T0F.

• LinuxMan
  • Registratie: september 2000
  • Laatst online: 16:11
quote:
Heeft er iemand wat langdurige ervaring met de batterijduur en het houden van een ESP8266 in een badkamer omgeving (vocht)? En wat de WAF betreft tips voor een leuke behuizing waarbij je toch nog nauwkeurige input van de DHT22 haalt?
Ik heb een ESP8266 met een DHT22 en een CC1101 wireless module om mijn Itho fan aan te sturen, maar hij hangt aan de 220V. Hij zit zonder behuizing tegen de onderkant van het badkamermeubel geschroefd. Via wifi haal ik de luchtvochtigheid en het dauwpunt buiten op, en dan stuur ik op het verschil (als buiten het dauwpunt hoger ligt dan binnen dan trek je immers meer vocht naar binnen naar je naar buiten blaast). Omdat hij laag in de badkamer is geplaatst reageert hij wat traag, dus na een minuut of zo begint de luchtvochtigheid pas te stijgen.

• SchumiFAST
  • Registratie: april 2015
  • Laatst online: 16:33
Ik renoveer mijn woning grondig. Voorlopig enkel de gelijkvloers. De bovenverdieping heeft nog geen vloer dus ik kan alle leidingen leggen naar wens.

Ik wil graag vraaggestuurde ventilatie op een systeem D met warmteterugwinning. Dit graag gestuurd per kamer met een klep, zodat ik kan ventileren waar het echt nodig is. Dit wil ik vooral omdat ik (op termijn) twee badkamers en een aantal gastenkamers zal hebben, waardoor het niet efficint alle kamers hard te ventileren, zeker als er op dat moment geen gasten aanwezig zijn.

Ik heb al domotica besteld van Loxone, waarbij er sowieso in elke kamer een temperatuur- en vochtigheidssensor zit. CO2-sensoren kunnen voor ongeveer 200 per stuk bijgeplaatst worden. Bij Loxone kunnen er verbindingen worden gemaakt met Modbus, RS232 en RS485.

Wat zou het beste zijn?
A. Koop ik een Itho Quality Flow met 12 aansluitingen die elk dan een eigen gestuurde klep krijgen, of een gelijkaardig systeem, en laat ik deze zijn ding doen. Als ik het goed heb controleert die met zijn eigen centraal geplaatste sensoren waar en hoe hard er moet geventileerd worden.
OF
B. Koop ik een Itho Quality Flow of een ander systeem met gestuurde kleppen en koppel ik dit aan mijn domotica voor nog betere aansturing? Geen idee of dit kan en hoe dit zou moeten werken. Op internet zie ik enkel ventilatie met eigen ecosysteem of domoticakoppelingen voor systeem C, maar geen verbindingen met domotica en ventilatie systeem D.

Andere suggesties ook steeds welkom. _/-\o_

• mkleinman
  • Registratie: oktober 2001
  • Laatst online: 18:21

mkleinman

4.5kWp, 8.4GJ Zb/CV, WTW, ELGA

Hoeveel mensen hebben er hier binnen DED al een CO2 gestuurde ventilatieunit? Wat zijn de ervaringen? Hoeveel wordt er bespaard?

Ik heb nu nog een ITHO gelijkstroom unit hangen die intussen bijna 10 jaar oud is. Ik ben aan het kijken naar een CO2 gestuurde unit hopende zo beter te ventileren en toch nog wat te besparen.

Volgens de website van Niels Thijssen komt de besparing in de wintermaanden soms tot boven de 40% uit! Als ik mijn eigen bierviltje er op los laat kom ik uit op een besparing in de wintermaanden van gemiddeld zo'n 500kWh minder warmteverlies. ( omgerekend 125kWh in mijn wamtepomp ). 7% van het totale verbruik.

Ik zal later vandaag mijn volledige berekening posten.

Hier nog meer mensen met ervaringen en hoeveel een CO2 gestuurde unit bespaard?

ThinkPad wijzigde deze reactie 08-10-2018 18:46 (3%)

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

• DJ^
  • Registratie: juni 2000
  • Niet online

DJ^

hmmz

mkleinman schreef op maandag 8 oktober 2018 @ 14:16:
Hoeveel mensen hebben er hier binnen DED al een CO2 gestuurde ventilatieunit? Wat zijn de ervaringen? Hoeveel wordt er bespaard?

Ik heb nu nog een ITHO gelijkstroom unit hangen die intussen bijna 10 jaar oud is. Ik ben aan het kijken naar een CO2 gestuurde unit hopende zo beter te ventileren en toch nog wat te besparen.

Volgens de website van Niels Thijssen komt de besparing in de wintermaanden soms tot boven de 40% uit! Als ik mijn eigen bierviltje er op los laat kom ik uit op een besparing in de wintermaanden van gemiddeld zo'n 500kWh minder warmteverlies. ( omgerekend 125kWh in mijn wamtepomp ). 7% van het totale verbruik.

Sinds 2 jaar is mijn itho voorzien van een co2 sensor. Hij bevalt goed en als er meer personen zijn of kaarsen worden gebrand dan wordt er extra co2 geregistreerd en gaat de ventilatie unit harder draaien.
Qua besparing kan ik geen concrete getallen noemen vanwege tweemaal gezinsuitbreiding en verschillend aantal dagen per week iemand thuis. Gasverbruik is echter niet gestegen dus dat zegt al wat.

hmmz

• mkleinman

mkleinman

DJ^ schreef op maandag 8 oktober 2018 @ 18:55:
[...]

Sinds 2 jaar is mijn itho voorzien van een co2 sensor. Hij bevalt goed en als er meer personen zijn of kaarsen worden gebrand dan wordt er extra co2 geregistreerd en gaat de ventilatie unit harder draaien.
Qua besparing kan ik geen concrete getallen noemen vanwege tweemaal gezinsuitbreiding en verschillend aantal dagen per week iemand thuis. Gasverbruik is echter niet gestegen dus dat zegt al wat.
Dat zegt inderdaad wel wat. Ik ben alleen op zoek naar harde cijfers. Ik kom met mijn vierviltberekening op 7% in de winterperiode. ( november t/m maart ) . Als ik de cijfers van Niels Thijssen moet geloven behaalde hij zelfs in sommige weken een besparing van meer dan 40%.

Het opvallende is dat er eigenlijk geen fatsoenlijke ervaringscijfers te vinden zijn op internet.

Ik zal thuis met meer aan moeten komen dan een opmerking "Ja het bespaard aardig". ;)

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

• DJ^
  • Niet online

DJ^

hmmz

mkleinman schreef op maandag 8 oktober 2018 @ 19:03:
[...]

Dat zegt inderdaad wel wat. Ik ben alleen op zoek naar harde cijfers. Ik kom met mijn vierviltberekening op 7% in de winterperiode. ( november t/m maart ) . Als ik de cijfers van Niels Thijssen moet geloven behaalde hij zelfs in sommige weken een besparing van meer dan 40%.

Het opvallende is dat er eigenlijk geen fatsoenlijke ervaringscijfers te vinden zijn op internet.

Ik zal thuis met meer aan moeten komen dan een opmerking "Ja het bespaard aardig". ;)
Nooit berekend maar heb de getallen wel en kan ook vaststellen hoe de thuissituatie was en hoeveel dagen er iemand thuis was. Ik zal binnenkort eens kijken.

hmmz

• Oxellaar
  • Niet online
mkleinman schreef op maandag 8 oktober 2018 @ 14:16:

Je gaat alleen maar besparen als je nu daadwerkelijk al, teveel, of zeker voldoende ventileert.
Bij 9 van de 10 woningen, met bijvoorbeeld een 3 standen schakelaar op de MV box, gaat de box nooit naar stand 2 of 3. Bij sommige alleen tijdens het douchen op een hogere stand.
Als je dan CO2 en rv gestuurd gaat ventileren, dan zul je meer warmteverlies hebben dan zonder de sturingen.

De vraag is dus, hoeveel ventileer je nu en wat is de luchtkwaliteit in huis?
Als je dat niet weet, weet je ook niet hoeveel je kunt besparen.

• ThinkPad

ThinkPad

L460

Zo ging het hier ook inderdaad, sinds ik de CO2 meet ventileer ik alleen maar meer :X

• mkleinman

mkleinman

Oxellaar schreef op maandag 8 oktober 2018 @ 19:32:
[...]

Je gaat alleen maar besparen als je nu daadwerkelijk al, teveel, of zeker voldoende ventileert.
Bij 9 van de 10 woningen, met bijvoorbeeld een 3 standen schakelaar op de MV box, gaat de box nooit naar stand 2 of 3. Bij sommige alleen tijdens het douchen op een hogere stand.
Als je dan CO2 en rv gestuurd gaat ventileren, dan zul je meer warmteverlies hebben dan zonder de sturingen.

De vraag is dus, hoeveel ventileer je nu en wat is de luchtkwaliteit in huis?
Als je dat niet weet, weet je ook niet hoeveel je kunt besparen.
Douchen en koken is altijd stand 3. Bij bezoek gaat hij naar stand 2 of 3 afhankelijk van drukte. Na het koken blijft hij ook nog lang op stand 2 staan.

Er zijn ook momenten ( veel ) dat er helemaal niemand in huis is. Dan mag van mij de ventilatie best terug naar 0 of heel laag. Dat is wat veel van die CO2 MV boxen doen.

Ik zoek vooral ervaringsdeskundigen. Besparen ze 5%, 10% of veel meer. Dat het niet perfect overeenkomt met mijn situatie snap ik. Ik zoek alleen die cijfers, en die zijn werkelijk nergens te vinden. Wat er te vinden is ( van Niels ) is slechts een hele korte periode.
ThinkPad schreef op maandag 8 oktober 2018 @ 19:38:
Zo ging het hier ook inderdaad, sinds ik de CO2 meet ventileer ik alleen maar meer :X
Meer verbruiken vind ik ook niet erg. Dat betekent dat meer ventilatie thuis noodzakelijk is. Daar gaat ons leefklimaat er weer van op vooruit. :)

mkleinman wijzigde deze reactie 08-10-2018 19:50 (12%)

• Oxellaar
  • Niet online
@mkleinman als je nu al zo bewust ventileert, dan kun je voor het gemak een CO2 sensor nemen. Maar dan nog steeds heb je geen rv sensor voor de badkamer.

De laagste stand dmv een sensor is gelijk aan de laagste stand van een rf handbediening, of perilex bediening.
Als ik jouw was, dan zou ik die 200 tot 500 lekker in je zak houden.

• wizzopa
  • Nu online
mkleinman schreef op maandag 8 oktober 2018 @ 19:40:
[...]

Douchen en koken is altijd stand 3. Bij bezoek gaat hij naar stand 2 of 3 afhankelijk van drukte. Na het koken blijft hij ook nog lang op stand 2 staan.

Er zijn ook momenten ( veel ) dat er helemaal niemand in huis is. Dan mag van mij de ventilatie best terug naar 0 of heel laag. Dat is wat veel van die CO2 MV boxen doen.

Ik zoek vooral ervaringsdeskundigen. Besparen ze 5%, 10% of veel meer. Dat het niet perfect overeenkomt met mijn situatie snap ik. Ik zoek alleen die cijfers, en die zijn werkelijk nergens te vinden. Wat er te vinden is ( van Niels ) is slechts een hele korte periode.

[...]

Meer verbruiken vind ik ook niet erg. Dat betekent dat meer ventilatie thuis noodzakelijk is. Daar gaat ons leefklimaat er weer van op vooruit. :)
Ik ventileer op basis van CO2 meting in de kamer en rv meting in de douche, deze rv meting stuurt ook een klep dicht van de kamer waar door ik tijdens het geforceerd ventileren van de douche geen warmte uit de kamer zuig. Co2 regelt tussen 1 en 3 afhankelijk van de PPM, afzuiging douche gaat naar stand 3 voor 40 minuten, regeling kan ook nog in de keuken bediend worden naar 2 en naar 3, stand 3 met een tijd van 30 minuten of continu en de hele regeling gaat naar stand 1 van 22:00 tot 7:00

wizzopa wijzigde deze reactie 09-10-2018 15:20 (10%)

• nokiaan958GB
  • Registratie: augustus 2008
  • Niet online
wizzopa schreef op dinsdag 9 oktober 2018 @ 14:35:
[...]

Ik ventileer op basis van CO2 meting in de kamer en rv meting in de douche, deze rv meting stuurt ook een klep dicht van de kamer waar door ik tijdens het geforceerd ventileren van de douche geen warmte uit de kamer zuig. Co2 regelt tussen 1 en 3 afhankelijk van de PPM, afzuiging douche gaat naar stand 3 voor 40 minuten, regeling kan ook nog in de keuken bediend worden naar 2 en naar 3, stand 3 met een tijd van 30 minuten of continu en de hele regeling gaat naar stand 1 van 22:00 tot 7:00
Is dat een standaardoplossing of heb je dat zelf gemaakt?

Hier momenteel merkbaar dat de MV die alleen luchtvochtigheid kan meten de afgelopen dagen de hele dag op stand 2 staat te zuigen omdat de vochtigheidsgraad (buiten) blijkbaar iets hoger is dan normaal.

• wizzopa
  • Nu online
nokiaan958GB schreef op dinsdag 9 oktober 2018 @ 21:51:
[...]

Is dat een standaardoplossing of heb je dat zelf gemaakt?

Hier momenteel merkbaar dat de MV die alleen luchtvochtigheid kan meten de afgelopen dagen de hele dag op stand 2 staat te zuigen omdat de vochtigheidsgraad (buiten) blijkbaar iets hoger is dan normaal.
Dat is geen standaard oplossing die in de winkel te koop is, de gebruikte onderdelen wel. CO2 censor, interface relais, timers, schakelklok, sonoff th10, klep, klepmotor.

De rv is buiten hoog, vandaar dat het afzuigen van de douche beperkt wordt tot 40 minuten om de mist er uit te zuigen.

• mkleinman

mkleinman

Ik ben intussen aan het kijken naar een nieuwe unit. Deze: https://www.ventilatielan...ening-met-co2-sensor.html lijkt een goede kandidaat.

Maar eerst maar eens kijken hoe het daadwerkelijk zit met het CO2 niveau in onze woning. Nu eerst aan het kijken naar een CO2 Sensor die ik kan uitlezen en de waarden kan loggen in mijn domotica pakket.

Dan kan ik de komende tijd gaan monitoren hoe het CO2 niveau in huis is. Gesteld het niveau is continu dik boven de gewenste waarde, >800ppm, dan moet ik eerst mijn ventilatie zelf op orde zien te krijgen.

Meten is weten dus :)

• wizzopa
  • Nu online
mkleinman schreef op dinsdag 9 oktober 2018 @ 22:28:
Ik ben intussen aan het kijken naar een nieuwe unit. Deze: https://www.ventilatielan...ening-met-co2-sensor.html lijkt een goede kandidaat.

Maar eerst maar eens kijken hoe het daadwerkelijk zit met het CO2 niveau in onze woning. Nu eerst aan het kijken naar een CO2 Sensor die ik kan uitlezen en de waarden kan loggen in mijn domotica pakket.

Dan kan ik de komende tijd gaan monitoren hoe het CO2 niveau in huis is. Gesteld het niveau is continu dik boven de gewenste waarde, >800ppm, dan moet ik eerst mijn ventilatie zelf op orde zien te krijgen.

http://www.co2indicator.nl/co2-meter.html Stuurt 0-10 volt uit ik gebruik hem via een interfase relais om itho te sturen.

• tsjoender
  • Registratie: april 2005
  • Laatst online: 16:40

Dit topic had je al gevonden? CO2-meters voor in huis

Een voordelige manier om het te koppelen aan een domotica pakket is een MHZ19B sensor met een ESP8266 en ESP Easy erop. Misschien niet de meest nauwkeurige sensor, maar het zal wel een goed beeld geven van het CO2 niveau in huis door de dag heen.

• nokiaan958GB
  • Registratie: augustus 2008
  • Niet online

Dat apparaat heeft mooie specs en is uitbreidbaar.

Het is eigenlijk verbazingwekkend dat systemen in huis niet samenwerken. Waarom heeft niet elke kamerthermostaat een vocht en co2-meting waarmee diverse merken ventilatoren draadloos kunnen worden aangestuurd?
Wellicht een gat in de markt :+

• DJ^
  • Niet online

DJ^

hmmz

mkleinman schreef op maandag 8 oktober 2018 @ 19:03:
[...]

Ik ben in de getallen gedoken maar ik vind het lastig een conclusie te trekken.
Hieronder de getallen en de doorgevoerde maatregelen per datum en de thuissituatie. Voor het gemak alleen Q1 en Q4 meegenomen aangezien de andere kwartalen veel minder wordt gestookt.

Als je wel iets hieruit kan halen dan ben ik uiteraard erg benieuwd.

Nogmaals een besparing qua gas is de co2 sensor maatregel me niet om te doen, het gaat om de luchtkwaliteit dus comfort en gezondheid.

hmmz

• Slaveofthewave
  • Registratie: juli 2013
  • Laatst online: 17:14
Hoe denken jullie over de MV boxen waar co2 en luchtvotigheidsmeter bij ingebouwd zit?

• vso
  • Registratie: augustus 2001
  • Laatst online: 18:17

vso

FreeBSD | Windows2k3 +Xp

Hoe zit het met optimale plaatsing in huis ? zijn daar nog meningen/documentatie over ?

Zo heb ik bv 2x MV box , de linker zuigt af in de berging(bg) en wc(bg) en de rechter in de "openkeuken" en douche (1ste). op zolder zijn wel de MV boxen maar geen afzuiging.
O en voor de keuken heeft men een aparte 125mm buis naar zolder maar deze is naar de voorkant van het huis te verlegen (zeker als de keuken van het midden naar de voorkant verplaatst word)
Ik denk dat de plaatsing niet optimaal is, zeker omdat in de WK eigenlijk geen afzuiging is. (wel via de open keuken.

Zelf wil ik tzt wellicht wtw ventilatie, wat mogelijk zou moeten zijn met de bestaande buizen.

Zelf zit ik te denken omdat ik toch het plafond wil verlagen (verlichting, kabels enzv) om dan daar extra afzuig/blaas openingen te maken immers kleine moeite.

los van "wtw", en wanneer er behoefte is (co2,vocht of "number 2 op de po") zou ik graag de MV gebruiken om de stof in huis te filteren ..

En ik was toch al van plan om RV, temp te meten(via sonoff) dan kan CO2 er ook nog wel bij.

@ThinkPad je paar euro reiniging, .ik vond op een china website een setje +/- 30 tot 50 euro voor schoorsteen reiniging (of Hvac) voor op de boormachine die ga ik tzt eens proberen.

http://students.imsa.edu/~crazycub/tolkienwin98.htm <--- Tolkien vs Microsoft

• ThinkPad

ThinkPad

L460

vso schreef op donderdag 18 oktober 2018 @ 08:58:
[...]
@ThinkPad je paar euro reiniging, .ik vond op een china website een setje +/- 30 tot 50 euro voor schoorsteen reiniging (of Hvac) voor op de boormachine die ga ik tzt eens proberen.
Heb je een linkje?

• vso

vso

FreeBSD | Windows2k3 +Xp

schoorsteen reinigings set voorbeeld

er zijn meer setjes dit is 1 van de gene die ik vond maar kan niet bij alle linkjes .. scheelt aanmerkelijk met de mensen die thuis komen.

overgens ik zit ook nog te denken om overige gaten dicht te maken en met een trechter (oid) een afzuig ding te maken. (trechter setje bij de action ofzo) en ik heb ook een anometer met wat modificatie zodat die op een trechter past kan ik hopenlijk ook de afzuiging daarna afstellen.

vso wijzigde deze reactie 18-10-2018 09:31 (25%)

• ThinkPad

ThinkPad

L460

Dat ziet er wel OK voor dat geld. Een borstel en 6*61cm stangetjes (366cm) en dat voor $20.
Enige jammere is dat hij 10cm diameter is. Mechanische ventilatie is vaak >= 125mm

Wel spannend met die schroefdraadkoppeling. Je moet dan niet bedenken om je boormachine even in de reverse te zetten, dan schroeft hij zichzelf los :D

ThinkPad wijzigde deze reactie 18-10-2018 09:31 (14%)

• vso

vso

FreeBSD | Windows2k3 +Xp

ThinkPad schreef op donderdag 18 oktober 2018 @ 09:31:
[...]

Dat ziet er wel OK voor dat geld. Een borstel en 6*61cm stangetjes (366cm) en dat voor $20.
Enige jammere is dat hij 10cm diameter is. Mechanische ventilatie is vaak >= 125mm

Wel spannend met die schroefdraadkoppeling. Je moet dan niet bedenken om je boormachine even in de reverse te zetten, dan schroeft hij zichzelf los :D
ik heb dus (thuis) links waarbij de set 5,10 of 12 m is en met een inbus je wel in reverse zou kunnen + een andere kop .. als ik tijd heb vandaag zoek ik hem nog wel ff op. anders vanavond keep you posted

erhm onderaan de pagina was de link |:(
https://nl.aliexpress.com...38.114052.000000000000000

vso wijzigde deze reactie 18-10-2018 09:36 (30%)

• ThinkPad

ThinkPad

L460

Die set is dan best wel weer duur. En die 'borstel' lijkt mij minder effectief. Ik heb de boel nu al schoongemaakt met m'n eigen geknutselde borstel, maar voor iemand anders zou ik aanraden om de verkoper van die zwarte borstel te vragen of ze hem ook in 125mm diameter hebben.

Anemometer heb ik ook gebruikt om de boel enigszins in te regelen. Met de nadruk op 'enigszins', want ik merkte dat bij lagere debieten de anemometer vrij onnauwkeurig wordt. Maar het is beter dan niks denk ik.
Zie Optimale vraaggestuurde mechanische ventilatie vooral de latere posts zitten wel wat uitleg/linkjes bij naar hoe je het kunt uitrekenen en mijn ervaring e.d.

• vso

vso

FreeBSD | Windows2k3 +Xp

ThinkPad schreef op donderdag 18 oktober 2018 @ 09:51:
Die set is dan best wel weer duur. En die 'borstel' lijkt mij minder effectief. Ik heb de boel nu al schoongemaakt met m'n eigen geknutselde borstel, maar voor iemand anders zou ik aanraden om de verkoper van die zwarte borstel te vragen of ze hem ook in 125mm diameter hebben.
ach duur, een bedrijf ben je snel een groot bedrag kwijt .. 250 of meer ? doe je het echter met familie en vrienden dan bespaar je een hoop. en is gezondheid iets waarop je wilt besparen ? kijk een mannetje die het voor je doet heeft beter apparatuur en doet het dagelijks .. maar voor paar vrienden en paar euro / bier en familie wil ik het best doen .. ga alleen het hele dorp niet doen .. na 5 man houd ik het voor gezien zeg maar.

De kop zal wel goed zijn immers je doel is loszittend vuil los te slaan, als je het echt schoon wilt hebben zou je beter met een sproeislang + dasty erbij aan de slag moeten gaan. en droog maken + talkpoeder (oid) gebruiken

los ervan.... ik denk dat in 99% van de huizen grondige reiniging geen overbodige luxe is, zeker als je meer en meer gaat isoleren en co2 gestuurd enzv. En eerlijk gezegd ik heb nog nooit dergelijke bedrijven in actie gezien (lees busje gezien op de weg of in een straat)
Anemometer heb ik ook gebruikt om de boel enigszins in te regelen. Met de nadruk op 'enigszins', want ik merkte dat bij lagere debieten de anemometer vrij onnauwkeurig wordt. Maar het is beter dan niks denk ik.
Zie Optimale vraaggestuurde mechanische ventilatie
Vooral de latere posts zitten wel wat uitleg/linkjes bij naar hoe je het kunt uitrekenen e.d.
We zitten toch in dat topic ;) ik snap denk ik wel wat je bedoelt, vandaar de "trechter" in mijn verhaal, daarmee krijg je meer debiet over je anometer heen.

Eigenlijk wil je dat door het huis eigenlijk onevenredig word afgezogen, eigenlijk meer CO2 gestuurd. Dus afsluitkleppen (ook in verband met brand veiligheid) kan je denk ik beter gebruiken om bv je debiet op wc/badkamer te verhogen en bv tijdens het slapen

ps
Ik vind het wel bijzonder om te lezen dat je 156 euro p.j verliest aan de ventilatie (verlies warmte) ik snap dat bedrag niet zo goed is dat werkelijk op basis van 6 stookmaanden ?

• ThinkPad

ThinkPad

L460

vso schreef op donderdag 18 oktober 2018 @ 10:49:
[...]
We zitten toch in dat topic ;) ik snap denk ik wel wat je bedoelt, vandaar de "trechter" in mijn verhaal, daarmee krijg je meer debiet over je anometer heen.
[...]
Klopt, maar kijk eens naar de URL ;) Het is een zoekopdracht naar het trefwoord 'anemometer' in dit topic.
En een kartonnen trechter had ik er ook op gemaakt, om te zorgen dat alle lucht dr de anemometer heen ging. Op hogere debieten werkte dat volgens mij best nauwkeurig, maar op stand 1 van de MV-box dan heb ik het gevoel dat het toch niet helemaal nauwkeurig is.

Zie ThinkPad in "Balansventilatie (WTW) ombouwen naar externe motoren?"
Om van m3/h naar m/s (de eenheid waarin de anemometer meet) te gaan moet je omrekenen en daarna nog een correctiefactor toepassen. Je zou verwachten dat die correctiefactor gelijk blijft, maar bij mij verliep hij dus heel erg. Vandaar dat ik het op lage snelheid niet helemaal vertrouw. Maar toch is het beter dan de boel niet inregelen denk ik ;)

• vso

vso

FreeBSD | Windows2k3 +Xp

ThinkPad schreef op donderdag 18 oktober 2018 @ 11:23:
[...]

Klopt, maar kijk eens naar de URL ;) Het is een zoekopdracht naar het trefwoord 'anemometer' in dit topic.
En een kartonnen trechter had ik er ook op gemaakt, om te zorgen dat alle lucht dr de anemometer heen ging. Op hogere debieten werkte dat volgens mij best nauwkeurig, maar op stand 1 van de MV-box dan heb ik het gevoel dat het toch niet helemaal nauwkeurig is.

Zie ThinkPad in "Balansventilatie (WTW) ombouwen naar externe motoren?"
Om van m3/h naar m/s (de eenheid waarin de anemometer meet) te gaan moet je omrekenen en daarna nog een correctiefactor toepassen. Je zou verwachten dat die correctiefactor gelijk blijft, maar bij mij verliep hij dus heel erg. Vandaar dat ik het op lage snelheid niet helemaal vertrouw. Maar toch is het beter dan de boel niet inregelen denk ik ;)
alles inregelen is goed maar, imho is het wel goed om dat te doen en eventueel nieuwe momenten in de toekomst vast te stellen om verder te tweaken..

Ik leech het topic af en toe, en je itho oplossing (snelheid regelen via usb zeg maar "hacken" ) van de itho is dan ook zeer prettig .. voor nu probeer ik de ontwikkelingen vooral in de gaten te houden om per project goed beslagen ten tonele kom.
Uit je link/eigen post zie ik overgens bv dat ruimte X.Y.Z m3 p/h maar waarop is dat gebaseerd ?

Bij mij is het (nog) niet in te regelen en heeft elke buis in huis 2 openingen(zonder afstel mogelijkheid) ik heb wel een plan om dit om te bouwen alleen hoe is nog even de vraag.

Ik heb namelijk ongeveer 450m3 (inclusief meubels enzv) ik denk dat 1x 100mm buis voldoende moet zijn voor 4 personen. en gezien ik 2x 100mm + 1x 125mm heb is er een optie om een balans/wtw systeem ervan te maken .. maar betekend ook dat ik nog wat buis moet gaan aanleggen :) en vooral goed nadenken over "onderhoud" en optimalisatie(s)
Zo zou het misschien handig zijn om ipv op zolder een verse lucht aanzuiging dit direct in de aanzuigroute via voorkant (begane grond) op te nemen. zo heeft het langer de kans om op te warmen

• ThinkPad

ThinkPad

L460

Ventilatiedebiet voor verschillende typen ruimtes staat vastgelegd in bouwbesluit. Maar dat hoef je niet als 'de waarheid' aan te nemen, er is niemand die je tegenhoudt om meer te ventileren als je badkamer bijv. te mistig blijft ;)

En het inregelen doe ik met de ventielen die in de buizen zitten gedrukt in de ruimte waar ze uit de muur/plafond komen. Zijn deze.

Als je trouwens nog buizen moet gaan leggen dan zou ik zo groot mogelijk doen, groter is minder luchtweerstand en dus minder geluid. En zeker WTW (type D is dat) doen als je die kans hebt. Groot nadeel van standaard mechanische ventilatie (type C) vind ik dat je in de winter ijskoude lucht via de roosters naar binnen trekt en warme lucht naar buiten blaast. Ook in de winter zul je moeten blijven ventileren, ik heb rooster aan de voorkant van m'n huis en aan de achterkant. Als we voor zitten doe ik achter open, zitten we achter doe ik voor open. Zo zitten we zo min mogelijk in de koude tocht.

Vergeet ook de kieren onder je deuren niet: ThinkPad in "Optimale vraaggestuurde mechanische ventilatie" de lucht moet wel aan-/afgevoerd kunnen worden. Ik heb onlangs nog een paar deuren wat aangepast, even opgemeten en berekend en toen de cirkelzaag er langs getrokken. Is alleen wel even kijken, bij een grote slaapkamer zal er uit de berekening een vrij grote kier komen, maar je bent gek als je de deur zo verzaagt dat je een kier van 4cm hebt. Dan kun je beter een rooster in de deur zetten. Bij mij hoefde er maar een centimeter af gelukkig.

ThinkPad wijzigde deze reactie 18-10-2018 12:18 (29%)

• Joris748
  • Registratie: januari 2018
  • Laatst online: 17:06
Wij gaan de MV box sturen via domotica op basis van events. Daarvoor hebben we gekozen voor een MV box met 0-10V aansturing (Brink Renovent Excellent 400 PLUS)

Mogelijke events om de ventilatiedebiet tijdelijk te verhogen:
  • Recirculatieafzuigkap aan of kookplaat aan
  • Verlichting op toilet aan
  • Verlichting op badkamer aan (of misschien via een temperatuursensor op de warmwaterleiding)
  • In de zomer zodra de buitentemperatuur lager is dan de binnentemperatuur
  • Partymode (handmatig als er tegelijkertijd veel mensen binnen zijn)
Mocht dit niet werken, dan kunnen we via dezelfde domotica altijd nog CO2 en/of RV sensoren toevoegen.

Vraaggestuurde zoneregeling vonden we te duur en te complex worden.

Joris748 wijzigde deze reactie 18-10-2018 12:23 (4%)

• vso

vso

FreeBSD | Windows2k3 +Xp

ThinkPad schreef op donderdag 18 oktober 2018 @ 12:15:
Ventilatiedebiet voor verschillende typen ruimtes staat vastgelegd in bouwbesluit. Maar dat hoef je niet als 'de waarheid' aan te nemen, er is niemand die je tegenhoudt om meer te ventileren als je badkamer bijv. te mistig blijft ;)
leek me ook niet ;) maar de reden v.d vraag is meer hoe berekenen je de "waarheid" ;) gezien elke huis andere vormen hebt .. en andere leefgewoontes
En het inregelen doe ik met de ventielen die in de buizen zitten gedrukt in de ruimte waar ze uit de muur/plafond komen. Zijn deze
jammer dat ze niet elektronisch bestuurbaar zijn :( ik moet ze dus nog halen .. thx maar ik had de link al tijdje terug gevonden .

ps het idee van een trechter en dat boormachine ding komt van een promo filmpje van ventilatie koker reinigers .. ik dacht "dat kan ik zelf ook doen" maar dan goedkoper .. dus een 5 euro anometer en straks die reinigings kit .. en wat ductape (ik ga niet met ballonnen zitten knutselen alhoewel ..)
Als je trouwens nog buizen moet gaan leggen dan zou ik zo groot mogelijk doen, groter is minder luchtweerstand en dus minder geluid.
helaas keuze is bepaald en beperkt ook WAF speelt mee. Misschien dat ik nog wat met isolatie en plastic vs metaal kan doen ..
En zeker WTW (type D is dat) doen als je die kans hebt. Groot nadeel van standaard mechanische ventilatie (type C)
types ?? oke dat is "nieuw"
vind ik dat je in de winter ijskoude lucht via de roosters naar binnen trekt en warme lucht naar buiten blaast. Ook in de winter zul je moeten blijven ventileren, ik heb rooster aan de voorkant van m'n huis en aan de achterkant. Als we voor zitten doe ik achter open, zitten we achter doe ik voor open. Zo zitten we zo min mogelijk in de koude tocht.
tja maar type C is wel beter dan type ? --> balansventilatie (recirculatie) fijn is dat bij type D een gedeelte verse lucht aangezogen word.

Maar dat gezegd hebbend ..wij nederlanders zitten vaak met volle huizen en slapers .. daar ziin dergelijke systemen vaak niet op berekend.

Wellicht dat standalone wtw een optie is voor jou? nu ja er zijn meer decentrale units maar zoiets zou ik wel combineren met balans / wtw ventilatie. (bv 1 voor en 1 achter) .
Vergeet ook de kieren onder je deuren niet: ThinkPad in "Optimale vraaggestuurde mechanische ventilatie" de lucht moet wel aan-/afgevoerd kunnen worden. Ik heb onlangs nog een paar deuren wat aangepast, even opgemeten en berekend en toen de cirkelzaag er langs getrokken. Is alleen wel even kijken, bij een grote slaapkamer zal er uit de berekening een vrij grote kier komen, maar je bent gek als je de deur zo verzaagt dat je een kier van 4cm hebt. Dan kun je beter een rooster in de deur zetten. Bij mij hoefde er maar een centimeter af gelukkig.
thx hier had ik nog niet bij stil gestaan, eerlijk gezegd heb ik eerder verhinderd dat tocht door het huis heen kan ... (niet overal maar dit was meer om de warmte beneden te houden en insecten buiten)

Nu ventileren we wel, immers niet alles is potdicht maar het kan wel optimaler.

• vso

vso

FreeBSD | Windows2k3 +Xp

@ThinkPad Ik denk overgens met de informatie die je o.a mij hebt gegeven vandaag dat dat wel mist uit de
startpost van @Femme hier.

Beetje als "het grote cv tune-topic" je kan lastig co2 ventilatie optimaliseren als je ventilatie in huis vanaf de start al rot is .
- Dus je intake (ventilatie roosters of via wtw ?) moet al groot genoeg zijn om output te ondersteunen.
- kieren in/onder je deuren (ik zou voor afsluitbare roosters gaan in deuren ipv deuren verkleinen)

Maar wat ik liever zelf nog weet is wat zijn optimale situaties
- 100mm of 125mm (geluid c,q resonatie nah .. dat is punt 2 moet wel vermeld worden)
immers je hebt ook nog vierkante (platte) buizen)
- waar kan je het beste input/output ventielen plaatsen
- waarom zitten in nieuwe huizen 3 of 4 in/output ventielen
En zoals je terecht opmerkt (thinkpad) afstelbare ventielen zijn een must in deze.

Persoonlijk zou ik naast CO2 nog nadenken over afsluitkleppen in je ventilatie. dit omdat regelbare ventiel (lees elektronisch bestuurbaar) nog niet een ding is. en dan zijn afsluitkleppen een redelijk alternatief, deze zijn wel elektronisch regelbaar. zo kan je zonder je afzuig stand te veranderen toch afzuiging verhogen.

En betreft veiligheid als de temp bv 60C word zou ik de kamer gewoon afsluiten, want ventileren in een brandende kamer omdat de CO2 oploopt is natuurlijk absoluut onwenselijk (voert brandstof en dus nog meer vuur) maar goed dat is wel nuttig om als je het doet een + puntje ..

Pagina: 1 2 3 4 5 Laatste

Apple iPhone XS Red Dead Redemption 2 LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6T FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Google Pixel 3

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank en Intermediair de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2018 Hosting door True