Mechanische ventilatie aansturen met Fibaro RGBW controller

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stephanoff
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 12-09 09:50
Beste medetweakers,

Ik ben voornemens om mijn CO2 gestuurde ventilatie (Orcon mvs-15p) zo aan te passen dat ik handmatig kan ingrijpen via mijn domotica system (z-wave, fibaro) indien daar behoefte aan is. Denk hierbij aan douchen, koken etc. Met een bijgeleverde afstandsbediening kan ik hem op stand 1,2,3 zetten, of voorzien van een timer. Die is niet altijd bij de hand en werkt op een eigen protocol. Ik moet dus een andere manier vinden dit te overrulen. Het schema van de ventilator ziet er zo uit:

Schema aansturing mechanische ventilatie

De daadwerkelijke aansturingprint:

Printplaat mechanische ventilatie

De bedoeling is een Fibaro RGBW controller hier op aan te sluiten. Schema ziet er zo uit:

Fibaro RGBW schema1

Link naar de volledige handleiding van Fibaro RGBW controller.

Ik heb geen elektra achtergrond en vraag mij af of ik te makkelijk denk als ik alleen het volgende doe:
• Geel vanaf printplaat -> Fibaro IN1
• R (is gekoppeld aan IN1) -> geel naar ventilator.

Op deze manier kan de Fibaro controller de output van de automatische aansturing lezen en kan ik zelf via de Fibaro interface deze handmatig aanpassen (evt. met timers etc.) zonder de automatische aansturing in de weg te zitten. Toch :?

Wat ik mij alleen afvraag is wat ik met de rode draad moet doen. Daar staat altijd 10v spanning op.

Gasloos sinds 2018.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 20:45

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stephanoff
Dat ziet er vergelijkbaar uit en had ik ook al gezien. Echter is er in dit geval sprake van een perilex aansluiting en kun je de bestaande schakelaar niet meer gebruiken (wel via een omweg natuurlijk). Bovendien moet er een regelmodule tussen. Ik wil de huidige automatische sturing niet in de weg zetten, alleen 'overrulen' als het moet.

Ik zie dat zij het volgende aangeven:
Ondanks dat we het nog niet getest hebben, denken we dat de RGBW- module parallel aangesloten kan worden over de gele en blauwe draad.
Net iets anders dan ik had gedacht.

Gasloos sinds 2018.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beatman
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 07-06 15:05
Geel en blauw is inderdaad ook mijn gedachte. Gele draad dan wel op een uitgang (rgb of W) van de fibaro aansluiten.

De fibaro module moet ook nog 12-24 volt krijgen. Misschien dat hij ook wel genoegen neemt met de 10 v van de rode draad.

Of de setting via een pwm signaal een andere setting overruled is nog maar de vraag. Bij een itho moet hij daarvoor in stand 2 staan.

www.energiepionier.nl Energiebesparing, duurzaamheid en domotica

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hsnijder
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 03-09 15:11
Ik heb deze ook aangesloten op een perilex aansluiting en ik kan gewoon in de keuken de schakelaar om halen en als het te vochtig word in de badkamer, gaat de afzuiging netjes op standjes 2 of 3 net wat je instelt uiteraard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stephanoff
Ik heb alle onderdelen inmiddels besteld, inclusief een vochtsensor om de luchtvochtigheid uit te lezen.
Geel en blauw is inderdaad ook mijn gedachte. Gele draad dan wel op een uitgang (rgb of W) van de fibaro aansluiten.... Of de setting via een pwm signaal een andere setting overruled is nog maar de vraag.
Door deze parallel aan te sluiten was mijn gedachte dat de sturingen elkaar in de weg kunnen zitten. Mijn gedachte, in serie, is dus dat de zwave controller de standaard ouput van het systeem wel leest en kan doorsturen,maar dat je hier dus handmatig op kan ingrijpen.

Kan het geen kwaad 2 aansturingen (lees voedingen 0-10v) parallel te schakelen?
De fibaro module moet ook nog 12-24 volt krijgen. Misschien dat hij ook wel genoegen neemt met de 10 v van de rode draad.
Ik heb ook een (platte) 12 volt transformator aangeschat die ik kan inbouwen om de rgbw controller aan te sturen.

EDIT

Zo dus:
Schema parallel

[ Voor 10% gewijzigd door Stephanoff op 16-02-2016 17:20 ]

Gasloos sinds 2018.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fasthook
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 00:15
hsnijder schreef op dinsdag 16 februari 2016 @ 07:23:
Ik heb deze ook aangesloten op een perilex aansluiting en ik kan gewoon in de keuken de schakelaar om halen en als het te vochtig word in de badkamer, gaat de afzuiging netjes op standjes 2 of 3 net wat je instelt uiteraard.
Toch nog even een vraagje hierover, ik overweeg mijn oude Stork ventilator te vervangen door een Orcon MVS-15RH CO2B met Perilex stekker. Volgens Klima-parts is het niet mogelijk om de 3 standen schakelaar te gebruiken met een afstandsbediening.

Heb jij nog iets bijzonders gedaan om het werkend te krijgen?

- update -

Inmiddels al antwoord van Orcon gekregen, hulde voor de snelle reactie...

...
U kunt de MVS-15RHCO2B ventilatoren aanvullen met een perilexsteker. Deze oplossing is voor de renovatiemarkt bedoelt. U vervangt de oude ventilator met perilexsteker voor de MVS-15RHCO2B met een extra perilexsteker. Hierdoor hoef je geen stopcontact aan te passen. Het is echter helaas niet mogelijk om de 3 standen schakelaar dan nog te gebruiken. Wij adviseren om deze schakelaar te verwijderen en een blintplaat hiervoor te plaatsen. U kunt de ventilator met CO2 bediening sensor uitbreiden met een rf zender en deze in de keuken plaatsen.

Jammer, nu twijfel ik toch of ik niet de Itho Ecofan moet nemen... En zelf moet gaan knutselen om het vraaggestuurd te maken.

[ Voor 37% gewijzigd door Fasthook op 12-04-2016 20:54 . Reden: reactie leverancier toegevoegd ]

• r--ndy
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 31-08 10:33
Hi @stephanoff

Ik heb precies dezelfde ventilatie en vroeg mij dit ook al eerder af. Is het jou gelukt om het apparaat z wave te maken en te integreren in fibaro? en hoe is jou ervaring hiermee?

[ Voor 8% gewijzigd door r--ndy op 29-12-2016 10:35 . Reden: info toevoegen ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stephanoff
r--ndy schreef op donderdag 29 december 2016 @ 00:42:
Hi @stephanoff

Ik heb precies dezelfde ventilatie en vroeg mij dit ook al eerder af. Is het jou gelukt om het apparaat z wave te maken en te integreren in fibaro? en hoe is jou ervaring hiermee?
Nee uiteindelijk niet. Zou het nog graag werkend willen krijgen maar ben er niet meer aan toe gekomen.

Via dm gaf SilencerNL aan er ook mee bezig te zijn. Wat daar de status van is weet ik niet.

Gasloos sinds 2018.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SkorpionNL
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 10-09 13:40
Inmiddels is de Qubino 0-10v dimmer te koop voor oa dit soort doeleinden. Ik bedien mijn Zehnder Comfofan S CO2 met deze module, aangezien deze Comfofan ook via 10v aangestuurd kan worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r--ndy
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 31-08 10:33
Stephanoff schreef op vrijdag 30 december 2016 @ 08:56:
[...]

Nee uiteindelijk niet. Zou het nog graag werkend willen krijgen maar ben er niet meer aan toe gekomen.

Via dm gaf SilencerNL aan er ook mee bezig te zijn. Wat daar de status van is weet ik niet.
Ah oke, is dit onlangs of een poos terug? Ik zal hem anders even benaderen hoe of wat.
SkorpionNL schreef op vrijdag 30 december 2016 @ 09:29:
Inmiddels is de Qubino 0-10v dimmer te koop voor oa dit soort doeleinden. Ik bedien mijn Zehnder Comfofan S CO2 met deze module, aangezien deze Comfofan ook via 10v aangestuurd kan worden.
Thanks! Heb je deze op dezelfde manier aangesloten zoals op de voorbeeld afbeelding van Stephanoff met de Fibaro RGBW controller?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SkorpionNL
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 10-09 13:40
De comfofan heeft een interne 12v voeding, dus de module is met 4 draden aan te sluiten. 2 draden voor de voeding (+/-) van de module zelf en 2 draden naar de module voor de aansturing van 0-10v.
Pagina: 1